Angstige strijd tegen de
elementen
Sleepboten in nood
De ondergang
van de „Seaham
Schipper van de
President Jan Leis'
verdronken
Noodtoestand te
Cairo afgekondigd
Grote verslagenheid in
Hoek van Holland
Nog steeds geen
vorderingen
Politie kreeg opdracht zich
met een geweer te wapenen
Reddingboot van Breskens
naar Stellendam
Nederl. vereniging
voor
landaanwinning
Relaas van kapitein De Vries
Gen. majoor
De Bruijne naar
de Antillen
vertrokken
De besprekingen te Pan Moen Djon
Kap. Carlsen in
zijn woonplaats
aangekomen
ZATERDAG 19 JANUARI 1952.
7e Jaargang No. 1938.
De zee voor Hoek van Holland was gisteren van
een lugubere schoonheid, maar de oude zeerob
schudde het hoofd en drukte zijn zuidwester dieper
op het hoofd. Hij kon, aan het strand uitkijkend,
nauwelijks staande blijven. Hoek van Holland was
ongerust. Nu om eigen mensen. De moedige zeesleep
boten Witte Zee" en „Ganges" waren in ernstige
moeilijkheden geraakt en afgedreven naar de Maas
vlakte.
Koningin en Prins
wensen Koning Faroek
geluk
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER.
I
Frankering bij Abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Telefoon 2510 Ni 5 uur: 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal;
per
maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande. Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 eest;
iedere regel m"er 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adras
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Er waren trossen in de schroe
ven geraakt en het dek van de
„Ganges" was na een aanvaring
met ue „Witte Zee" lek geslagen.
Daardoor kreeg de boot veel wa
ter binnen en dreigde vol te lo
pen. Op de seinpost en op over
gebleven resten van bunkers
stonden de mensen te turen naar
de verte, waar men over de
schuimkoppen heen nu en dan
de boeg van een klein scheepje
meende te zien. Men wist, dat de
„Ganges" in nood verkeerde en
met de „Witte Zee" was het al
niet beter gesteld. Maar ook wist
men, dat er twee reddingboten
waren uitgevaren; de „President
Jan Leis" van Hoek van liuliand
en de „Koningin Wilhelmina"
van Stellendam. De laatste boot
is langszij van de „Ganges" ge
komen. Dit bracht enige gerust
stelling, maar geheel gerust zou
men eerst zijn, als iedereen
veilig aan wal was gebracht.
Intussen was ook de sleepboot
„Hudson" uitgevaren om hulp te
bieden, maar de mannen van de
„Witte Zee" gaven te kennen
dat de boot beter terug kon
keren, daar nabijkomen zelf
moord zou beteken.
- De „Ganges" is 516 bruto re-
gisterton groot, 1200 paarde-
krachten sterk en gebouwd in
1921. .De „Witte Zee" meet 328
tort., is 1000 paardekrachten
sterk en is in 1946 getoouwd.
Beide boten behoren aan de
rederij L. Smit en Co's Interna
tionale Sleepdienst N.V. te Rot
terdam.
Ongemeen heftig gingen de
elementen te keer op de Noord
zee. Wanneer zeerobben zeggen
dat ze zelden zulk een wilde zee
voor Hoek van Holland hebben
meegemaakt, kunnen de landrot
ten aannemen dat het er heeft
gespookt. De zee die Donderdag
avond genoodzaakt was haar Pa
namese prooi, de „Merope" te
laten schieten, doordat de twee
sterke sleepboten „Witte Zee" en
„Blankenburg" haar die ontna
men, heeft teruggeslagen. Twee
trotse slepers, de „Witte Zee" en
de „Ganges" vielen, doordat ze
achter elkaar de tros in de
schroef kregen, in haar handen.
Dat geschiedde in de middaguren
De schepen kregen daarna een
aanvaring met elkaar, waarbij
de „Ganges" de meeste schade
opliep. Reddingboten werden te
hulp geroepen. Belde slepers kon
den hun schroeven niet meer ge
bruiken, waren overgeleverd aan
wind en zee. De ankers werden
uitgeworpen en na verloop van
tijd hielden die van de „Witte
Zee". De „Ganges" dreef verder,
raakte telkens de grond en zat
tenslotte vast. Beide boten waren
ten zuiden van de Nieuwe Water
weg verzeild geraakt en bevon
den zich zuidelijk van de ge
strande Engelse boot „Radmar"
en het reeds lang geleden verga
ne schip „Groningen". De hulp
kreten van de marconisten van
de „Witte Zee" en de „Ganges"
werden dringender en dramati
scher naarmate de minuten ver
streken.
In de daarop volgende minuten
steeg de spanning steeds meer.
De uit Stellendam in zee gesto
ken reddingboot „Koningin Wil
helmina" voer naar de „Ganges",
haalde er een aantal manschap
pen af, ging naar de „Witte Zee"
onder bergen van water en zware
grondzeeën haalde elf man van
de „Witte Zee" en keerde naar
Stellendam terug.
Ankerketting van „Ganges"
gebroken.
De sleepboot „Ganges" heeft
gemeld, dat haar ankerketting
is gebroken. Het schip stoot
zwaar, zo werd door de beman
ningsleden meegedeeld.
Voorts is de zender uitgeval
len, zodat men gebruik moet
maken van de seinlamp.
Nog twee reddingboten.
Om vijf vóór half vijf Vrijdag
middag waren zowel de redding
boot „President J. V. Wierdsma"
uit Breskens als de reddingboot
„Maria Blankenheim" uit Veere
onderweg naar Hoek van Holland.
Wat aan boord van de „Konin
gin Wilhelmina", de „Ganges"
de „Witte Zee" en de „President
Jan Leis" aan werk is verzet on
der buitengewoon ongunstige
weeromstandigheden is bijna
niet voor te stellen.
De bemanning van de redding
boot „President Jan Leis" heeft
echter de meest dramatische
ogenblikken beleefd toen haar
schipper, de heer A. Brinkman,
tengevolge van een zware grond-
zee over boord sloeg en afdreef
in de kokende golven. De „Presi
dent Jan Leis" was het eerste
buiten en zou van het noorden
uit naar de „Ganges" gaan, om
dat deze sleepboot het drin
gendst om hulp verlegen zat.
H. M.jde Koningin en Z. K. H.
de Prins der Nederlanden heb
ben de koning en koningin van
Egypte telegrafisch gelukge
wenst met de geboorte van hun
zoon.
Tijdens de jaarvergadering van
de Ned. Ver. voor Landaanwin
ning werd in plaats van oud-mi-
nister jhr ir O. C. A. van Lidt de
Jeude, die de wens te kennen had
gegeven als voorzitter te willen
aftreden, de vice-voorzitter ir A.
Plate in diens plaats gekozen.
Zes aftredende bestuursleden
werden herkozen. Tot vertegen
woordigers van Friesland en Zee
land in het bestuur werden resp.
de heren H. M. Gerbrandy, lid
van Gedeputeerde Staten van
Friesland, en C. Hamelink uit
Axel benoemd.
De reddingboot „President Jan
Leis" is teruggekeerd zonder
schipper Brinkman. Urenlang
heeft men tevergeefs getracht
hem in de bruisende golven te
ontdekken. Teneergeslagen is de
bemanning met de boot, die zelf
gehavend was door het wilde
spel van golven en wind, terug
gevaren.
„Was men op dat Panamese
schip „Merope" maar niet zo
eigenwijs geweest", hoorde men
ervaren zeelui klagen. Toen dat
schip Donderdag te weinig stoom
bleek te hebben, om buitengaats
te manoeuvreren, was de raad
gegeven in de Waterweg voor
anker te gaan. Nu het dat niet
heeft gedaan en zichzelf ernstige
moeilijkheden bezorgde, moesten
de zeeslepers uitvaren om te
trachten hulp te bieden. Dit
heeft de tragische dingen van de
dag tot gevolg gehad: de „Gan
ges" hulpeloos en de „Witte Zee"
ïveneens. Met de „Radmar" en
de „Merope" tezamen betekent
dit vier in nood verkerende sche
pen tegelijkertijd. Zo iets heeft
men aan den Hoek nog nooit
meegemaakt.
Het is wel raak met de stormen
van de laatste tijd. Deze dagen
heeft de „President Jan Leis"
telkens enige malen moeten uit
varen. Schipper Brinkman was
al gewoon geraakt om zijn vrouw
door middel van de radio te
waarschuwen: „Wij komen naar
huis, smeer maar vast de boter
hammen of zet het eten maar
op". Schipper Brinkman was 31
jaar oud, gehuwd en had geen
kinderen.
Enige tijd is men zelfs over de
Bij een brand in de buurt
van Coos Bay (Oregon) zijn uit
een gezin van 8 kinderen, van 2
tot 15 jaar om het leven geko
men. Van het hele gezin zijn
slechts vader, moeder en een
dochter over.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Zaterdagoch
tend tot Zaterdagavond.
Noordelijke wind.
Guur weer met wisselende be
wolking en nu en dan sneeuw-,
hagel- of regenbuien. Langs de
kust nu en dan harde, overigens
krachtige tot matige Noordelijke
wind.
Tijdens een hevige sneeuw
storm bij de N.V. Boeles scheeps
werven te Bolnes is een rijdende
torenkraan in beweging geko
men en omgevallen. Bij dit on
geval valt één dode te betreuren.
ZONDAG 20 JANUARI.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
6.42
7.17
7.57
8.07
n.m.
7.10
7.45
8.25
8.35
MAANDAG 21 JANUARI.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
7.31
8.06
8.46
8.56
n.m.
8.09
8.44
9.24
9.34
ZON. EN MAANSTANDEN.
ZON MAAN
op onder op ondpi
20 8.37 17.05 1.34 11.07
21 8.36 17.07 2.57 11.25
22 8.35 17.09 4.24 11.52
gehele bemanning ongerust ge
weest. Het mocht n.l. lange tijd
niet gelukken radio-telefonisch
verbinding met de boot te krij
gen en omdat de andere redding
boot, de „Koningin Wilhelmina"
schepelingen van de „Ganges"
zowel als van de „Witte Zee"
aan boord had genomen en er
van de „President Jan Leis" niets
vernomen werd, vreesde men
dat de boot met man en muis
was vergaan. Gelukkig was dit
niet het geval. Toen bekend werd
dat de „President Jan Leis" bin
nen de pieren te zien was, ging
er in Hoek van Holland een hoe
raatje op, maar men wist niet,
dat deze tragedie zich had afge
speeld en dat schipper Brinkman,
die bekend stond om zijn moed
en doortastendheid niet was
teruggekeerd.
De „Koningin Wilhelmina" le
verde haar geredden in Stellen
dam af. Drie man van de „Witte
Zee" wensten nog van boord te
worden gehaald. Vier man zou
den aan boord van de ..Witte
Zee" blijven.
De kapitein van de „Seaham",
de heer De Vries uit Harlingen,
vertelde, dat hij met de andere
geredden door de reddingboot
van Lowestoft aan land was ge
bracht, dat zijn schip Woensdag
uit Hull was vertrokken met een
lading kolen voor Rotterdam. In
de namiddag begon het schip
plotseling slagzij te maken en er
dreigde gevaar van zinken. Po
gingen om zich met de redding
boot van het schip in veiligheid
te stellen werden door de ruwe
zee verijdeld. De reddingboot
zeulde geruime tijd aan een lange
lijn achter het schip aan doch
werd tenslotte verspeeld.
Matroos Roos uit Schevenin-
gen, die te water gesprongen was,
kon worden opgepikt nadat de
kapitein hem een reddingboei
met patentlicht had toegewor
pen. Nog drie andere leden van
de bemanning geraakten te wa
ter. Het schijnt, dat zij zwem
vesten droegen.
De kapitein bleef gedurende
twee uren nadat de anderen van
boord waren genomen, op zijn
schip. Ook de machinist wacht
te de komst van sleepboothulp
af. De machine van het schip
was inmiddels tot stilstand ge
bracht. De tros, die door de
later aangekomen sleepboot „Ri
chard Leebarber" uit Great Yar
mouth was uitgeworpen, kon
aanvankelijk bevestigd worden,
doch de kabel raakte verward en
brak tenslotte. Het schip maak
te zware slagzij en de kapitein
sloeg bijna over boord. „Toen ik
de lucht uit het ruim hoorde ont
snappen, wist ik dat het schip
verloren was" aldus vertelde De
Vries. Hij klauterde toen naar
de achtersteven en werd als laat
ste door de reddingboot van
Lowestoft aan boord genomen.
Aan het begin van de middag
was nog geen bericht ontvangen,
dat bergingsschepen de „Sea
ham" hebben gevonden. Kapitein
Een zwijgende groep mensen
daalde het trapje af, dat toegang
gaf tot de steiger waaraan de
terugkerende reddingboot „Pre
sident Jan Leis" lag. Af en toe
klonken zachte stemmen op, die
het droevig gebeuren bespraken.
Bijna iedereen in Hoek van Hol
land heeft de schipper gekend, en
ook op straat en bij het kantoor
van het Loodswezen getuigden
zwijgende mensen van de slag,
die niet alleen de echtgenote van
de schipper, maar ook de beman
ning van de reddingboot heeft
getroffen. Een groot aantal ma
len is de reddingboot deze week
in touw geweest. En ook gisteren
werd geen ogenblik geaarzeld,
toen hulp werd gevraagd.
Een gedeprimeerde bemanning
was het, die in Hoek van Holland
voet aan wal zette. De redding
boot is onbeschadigd en is gereed
om uit te varen. Het wachten op
de bemanning van de .Koningin
Wilhelmina", die zodra de boot
met de geredden van „Ganges"
en de „Witte Zee" in Stellen
dam zou zijn aangekomen, di
rect naar Hoek van Holland zou
den worden gebracht om de taak
van de „President Jan Leis" over
te nemen.
Daar de reddingboot van Stel
lendam schade heeft opgelopen
en niet zeewaardig meer is, zal
Stellendam worden bezet door de
reddingboot van Breskens, waar
dan weer de reddingboot van Vee-
re heen zal worden gedirigeerd.
De „Merope" vroeg sleepboot
hulp.
De Panamees „Merope", die
Donderdagmiddag op het Noor
derhavenhoofd van Hoek van
Holland liep en er later door de
„Witte Zee" en „Blankenburg"
werd afgetrokken, verblijft sinds
dat ogenblik voor de Hoek temid
den van de woedende golven. De
„Merope" heeft, nadat de „Gan
ges" en „Witte Zee" de tros in de
schroef kregen, geen sleepboot
hulp meer kunnen krijgen, omdat
alle hens aan dek der Nederland
se slepers nodig waren om de
„Ganges" en „Witte Zee" te red
den. De sleepboot „Adrien Leb
zer" vertrok uit Vlissingen om
de „Merope" bij te staan.
De situatie in Hoek van Holland.
Tegen 22.00 uur werd de „Ko
ningin Wilhelmina" in Hoek van
Holland verwacht. De situatie
voor de Nieuwe Waterweg was
niet veranderd. De „Radmar" zat
nog steeds vast op de Maasvlak
te. De „Merope" lag evenals de
„Witte Zee" voor anker en de
„Ganges" zat nog steeds aan de
grond. Op ieder schip zit nog een
aantal opvarenden. Een gedeelte
van de bemanning van de „Rad
mar" is uit Hoek van Holland met
de nachtboot naar Harwich afge
reisd.
De Vries heeft aan de pers ver
klaard te geloven, dat het schip
is gezonken. „Het schip maakte
snel water, toen ik door de red
dingboot van Lowestoft werd af
gehaald, die drie keer langszij
is gekomen voor het redden van
vier manschappen. Ik was toen
van mening, dat het schip geen
kans meer had drijvende te blij
ven", aldus de kapitein.
Door de zich in de nabijheid
bevindende schepen is nog, onder
gebruikmaking van zoeklichten,
naar de drie vermisten gezocht,
echter zonder resultaat.
Later gelukte het de „Seaham"
opnieuw vast te maken en op
sleeptouw te nemen. De boot
maakte toen circa zeventig gra
den slagzij.
De „Lowestoft" is in een
sneeuwstorm in de haven terug
gekeerd. De kapitein verklaarde,
dat de „Seaham" zestig graden
slagzij maakt. De buitenkant
van de stuurhut wordt door de
golven overspoeld. Het is de
„Richard Leebarber" gelukt naar
de haven van Great Yarmouth
terug te keren ondanks de storm,
die volgens de zeelieden tot de
zwaarste behoort, die in deze
streek ooit hebben gewoed.
„PHILADELPHOS" IN TWEEëN
GEBROKEN EN GEZONKEN.
Het 7000 ton metende Griekse
en onder Panamese vlag varende
vrachtschip „Philadelphos" is gis
teren voor de Noorse kust bij
Maaloey in tweeën gebroken en
kort daarna gezonken. De „Phi
ladelphos" liep deze week bij
Maaloey aan de grond. Tengevol
ge van het stormachtige weer
stootte het schip hevig. In het
middenschip ontstond een lek,
waardoor twee ruimen vol water
liepen. Sleepboothulp baatte niet.
De positie van de Panamees werd
steeds benarder. De bemanning
werd door de bergingsvaartuigen
„Utter" en „Drangen" van boord
gehaald.
Het achterschip zonk vrij spoe
dig; het bovengedeelte van het
voorschip steekt nog boven zee
uit. De wrakstukken vormen een
gevaar voor het scheepvaartver
keer. De bergingsvaartuigen zul
len voorlopig geen pogingen doen
om de wrakken te bergen.
De „Philadelphos" was van
Narvik op weg naar Rotterdam.
De lading bestond uit grint.
DE „ERKALIN".
Het Nederlandse schip „Erka-
lin", dat twee maanden geleden
voor de Zweedse kust op de hoog
te van Sundsvall aan de grond
liep, is thans geborgen. Daar de
reders het onmogelijk achtten het
schip te bergen, hebben twee vis
sers het aan wal gebracht om het
te slopen. Het bleek hun echter,
dat de „Erkalin" niet zo zwaar is
beschadigd als men dacht. Zij wil
len nu proberen het schip te her
stellen.
DE „PAMIR" VERKEERDE
IN NOOD.
Het zeilschip „Pamir", een
Duits opleidingsschip met 49 ca
detten aan boord, dat zich op
een tocht om de wereld bevindt,
heeft zich in de nacht van Don
derdag op Vrijdag halverwege
tussen Foreland en Oostende
enige tijd in nood bevonden, na
dat het stuurboordanker in de
storm verloren was gegaan. Na
dat enige schepen te hulp waren
gekomen en de „Pamir" reeds
verzocht had de cadetten van
boord te halen, werd het weer
beter en kon het reserve-anker
in gereedheid worden gebracht.
Dc „Pamir" tracht nu op eigen
kracht ce reis naar Rio de Ja
neiro voort te zetten. De beman,
ning blijft aan boord. Het zeil
schip is 47 jaar oud en zal van
Rio de Janeiro via Kaap Hoorn
naar Australië vertrekken.
Te Cairo is Vrijdag de nood
toestand afgekondigd „ten einde,
de openbare veiligheid te hand
haven".
De noodtoestand is afgekon
digd in verband met de actie van
jongelui, die de eigenaars van
cabarets en bars dwongen de
zaak te sluiten als teken van
rouw over het omkomen van
Egyptenaren bij de gevechten in
de kanaalzone van verleden week
Zaterdag.
Ook Donderdagavond hadden
jonge lieden een dreigende hou
ding aangenomen en enkele bars
uit voorzorg de deuren gesloten.
De minister van binnenlandse
zaken heeft de politie, die bepaal
de gebouwen bewaakt, opdracht
geeven zich met een geweer te
wapenen. Demonstraties zijn ver
boden en de politie zal na zons
ondergang in de straten van
Cairo patrouilleren.
Volgens waarnemers zijn het
vooral studenten, die, vaak uit
sympathie met de Mohamme
daanse broederschap, van mening
zijn, dat men niet in het open
baar moet drinken en dansen,
terwijl landgenoten in de kanaal
zone tegen Engelsen strijden.
De woordvoerder zei, dat Egyp
te het zenden van een dergelijke
troepenmacht zou beschouwen als
een vijandige daad.
In de verklaring, waartoe
machtiging was gegeven door de
Egyptische minister van Buiten
landse Zaken, wordt voorts ge
zegd: „Verre van de handhaving
van vrede en vrijheid van scheep
vaart te bevorderen, vormt dit
een nieuwe aanslag tegen de sou-
vereiniteit van een lid-staat van
de Verenigde Naties en het is
waarschijnlijk, dat het de veilig
heid van het Midden-Oosten ern
stig in gevaar zal brengen".
De woordvoerder eindigde met
te zeggen, dat Churchill de kwes
tie van vrijheid van doorvaart
door het Suez-kanaal tracht te
verwarren met de verantwoorde
lijkheid voor het verzekeren van
deze doorvaart, een verantwoor
delijkheid, die alleen bij Egypte
berustte.
Een woordvoerder van de
Egyptische delegatie bij de V. N.
heeft te Parijs verklaard, dat
Egypte een beroep zal doen op de
Veiligheidsraad, indien de V. S.,
Turkije en Frankrijk ingaan op
Churchills voorstel, een symboli
sche troepenmacht naar het ge
bied van het Suez-kanaal te zen
den.
Met de K.L.M. machine, die gis
terenmorgen om acht uur de reis
naar Curacao begon, vertrok
generaal-majoor M. R. de Bruijne
commandant van het corps mari
niers, voor een inspectiereis naar
de Nederlandse Antillen. Zeshon
derd man van het corps mari
niers hebben daar sedert onge
veer een half jaar de militaire
taak, die tevoren door de konink
lijke landmacht werd vervuld,
overgenomen en generaal-majoor
de Bruijne wil zich thans persoon
lijk overtuigen van de omstandig
heden, waaronder zijn mariniers
daar leven. Op een vraag van
een verslaggever van het A.N.P.
of zijn reis mogelijk nog een di
plomatieke achtergrond had, ant
woordde de generaal, dat dit niet
het geval was. Hij zal geen be
zoek aan Suriname brengen.
In Willemstad zal generaal De
Bruijne zeer waarschijnlijk de
chef staf van de koninklijke ma
rine, vice-admiraal A. de Booy,
ontmoeten, die een reis door
Amerika heeft gemaakt en op de
terugreis ook de Nederlandse
Antillen zal bezoeken. Generaal
De Bruijne zal vermoedelijk aan
het eind van deze maand terug
zijn.
Van de zijde der V. N. is mee
gedeeld, dat de wapenstilstandfe-
onderhandelingen van Vrijdag
geen resultaten hebben opge
leverd.
In de subcommissie voor het
toezicht op de naleving van een
bestand is men het nog steeds
niet eens kunnen worden over de
kwestie betreffende de aanleg
van vliegvelden. De Noordelijken
pogen gedaan te krijgen, dat zij
gedurende een bestand vliegvel
den mogen aanleggen en herstel
len, in ruil voor de belofte, dat
zij geen oorlogsvliegtuigen in
zullen voeren. De Verbondenen
verklaren echter, dat ef reeds
vliegtuigen in N.-Korea zijn ge
bracht, verpakt in kisten.
Ook in de subcommissie voor
het krijgsgevangenenvraagstuk
zijn geen vorderingen gemaakt.
Vertegenwoordigers van beide
partijen zullen het onderzoek in
het gebied van Kaesong voort
zetten, waar, volgens een beschul
diging van Noordelijke zijde, Don-
Kapitein Carlsen is Donderdag
avond in zijn woonplaats, Wood-
bridge (New Jersey) aangeko
men. Hij heeft nu de gelegen
heid om alle pakketten, die sinds
zijn avontuur met de „Flying En
terprise" begon zijn binnenge
stroomd, te openen.
Zaterdag zal de kapitein ge
huldigd worden door het ge
meentebestuur en de bevolking.
Voor de Indianen in Arizona
is een ambachtsschool opgericht.
Er zullen 28 ambachten geleerd
kunnen worden.
derdag door een vliegtuig van de
Verbondenen een bom is gewor
pen. Boeren uit het betrokken
gebied deelden de Amerikaanse
officieren van onderzoek Donder
dag mee, dat er geen schade is
aangericht.
In het communiqué van het
achtste leger wordt gezegd, dat
de Noordelijken langs het gehele
Koreaanse front kleine ve"ken-
ningsaanvallen hebben gedaan,
welke echter alle door de Verbon
denen waren afgeslagen.
Amerikaanse superforten bom
bardeerden stellingen van de
Noordelijken. Voorts werden aan
vallen uitgevoerd op spoorwegen,
bruggen en scheepswerven in
N.-Korea.
Oorlogsschepen der Verbonde
nen beschoten doelen langs de
kust, tengevolge waarvan in ver
scheidene objecten brand ont
stond.
De officieren, die zich naar de
plaats van de explosie nabij Kae
song hebben begeven, zijn volgens
de Noordkoreaanse kolonel
Tsjang niet tot een positieve con
clusie geraakt. Zij kunnen niet
uitmaken, of er een bom is ge
worpen uit een vliegtuig der Ver
bondenen of dat zich een explosie
door andere oorzaak heeft voor
gedaan.
Volgens kolonel Tsjang hebben
soldaten, die zich in de buurt van
de explosie bevonden, verklaard
dat vliegtuigen der Verbondenen
boven de neutrale zone van Kae
song vlogen.
Generaal Ridgway is Vrijdaj
uit Tokio in Moensan aangeko
men. Hij voerde besprekingen t<
Panmoendjon.
Tengevolge van een brand,
die een kruithuis in de nabijheid
van een tempel in Satoarimalai
(India) bereikte, zijn 31 pprso-
nen omgekomen en 80 gewond.
Het waren voor het merendeel
pelgrims.