Angstige strijd tegen de elementen Sleepboten in nood De ondergang van de „Seaham Schipper van de President Jan Leis' verdronken Noodtoestand te Cairo afgekondigd Grote verslagenheid in Hoek van Holland Nog steeds geen vorderingen Politie kreeg opdracht zich met een geweer te wapenen Reddingboot van Breskens naar Stellendam Nederl. vereniging voor landaanwinning Relaas van kapitein De Vries Gen. majoor De Bruijne naar de Antillen vertrokken De besprekingen te Pan Moen Djon Kap. Carlsen in zijn woonplaats aangekomen ZATERDAG 19 JANUARI 1952. 7e Jaargang No. 1938. De zee voor Hoek van Holland was gisteren van een lugubere schoonheid, maar de oude zeerob schudde het hoofd en drukte zijn zuidwester dieper op het hoofd. Hij kon, aan het strand uitkijkend, nauwelijks staande blijven. Hoek van Holland was ongerust. Nu om eigen mensen. De moedige zeesleep boten Witte Zee" en „Ganges" waren in ernstige moeilijkheden geraakt en afgedreven naar de Maas vlakte. Koningin en Prins wensen Koning Faroek geluk WEERSVERWACHTING HOOGWATER. I Frankering bij Abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 55-57 Terneuzen Telefoon 2510 Ni 5 uur: 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande. Terneuzen Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 eest; iedere regel m"er 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adras Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Er waren trossen in de schroe ven geraakt en het dek van de „Ganges" was na een aanvaring met ue „Witte Zee" lek geslagen. Daardoor kreeg de boot veel wa ter binnen en dreigde vol te lo pen. Op de seinpost en op over gebleven resten van bunkers stonden de mensen te turen naar de verte, waar men over de schuimkoppen heen nu en dan de boeg van een klein scheepje meende te zien. Men wist, dat de „Ganges" in nood verkeerde en met de „Witte Zee" was het al niet beter gesteld. Maar ook wist men, dat er twee reddingboten waren uitgevaren; de „President Jan Leis" van Hoek van liuliand en de „Koningin Wilhelmina" van Stellendam. De laatste boot is langszij van de „Ganges" ge komen. Dit bracht enige gerust stelling, maar geheel gerust zou men eerst zijn, als iedereen veilig aan wal was gebracht. Intussen was ook de sleepboot „Hudson" uitgevaren om hulp te bieden, maar de mannen van de „Witte Zee" gaven te kennen dat de boot beter terug kon keren, daar nabijkomen zelf moord zou beteken. - De „Ganges" is 516 bruto re- gisterton groot, 1200 paarde- krachten sterk en gebouwd in 1921. .De „Witte Zee" meet 328 tort., is 1000 paardekrachten sterk en is in 1946 getoouwd. Beide boten behoren aan de rederij L. Smit en Co's Interna tionale Sleepdienst N.V. te Rot terdam. Ongemeen heftig gingen de elementen te keer op de Noord zee. Wanneer zeerobben zeggen dat ze zelden zulk een wilde zee voor Hoek van Holland hebben meegemaakt, kunnen de landrot ten aannemen dat het er heeft gespookt. De zee die Donderdag avond genoodzaakt was haar Pa namese prooi, de „Merope" te laten schieten, doordat de twee sterke sleepboten „Witte Zee" en „Blankenburg" haar die ontna men, heeft teruggeslagen. Twee trotse slepers, de „Witte Zee" en de „Ganges" vielen, doordat ze achter elkaar de tros in de schroef kregen, in haar handen. Dat geschiedde in de middaguren De schepen kregen daarna een aanvaring met elkaar, waarbij de „Ganges" de meeste schade opliep. Reddingboten werden te hulp geroepen. Belde slepers kon den hun schroeven niet meer ge bruiken, waren overgeleverd aan wind en zee. De ankers werden uitgeworpen en na verloop van tijd hielden die van de „Witte Zee". De „Ganges" dreef verder, raakte telkens de grond en zat tenslotte vast. Beide boten waren ten zuiden van de Nieuwe Water weg verzeild geraakt en bevon den zich zuidelijk van de ge strande Engelse boot „Radmar" en het reeds lang geleden verga ne schip „Groningen". De hulp kreten van de marconisten van de „Witte Zee" en de „Ganges" werden dringender en dramati scher naarmate de minuten ver streken. In de daarop volgende minuten steeg de spanning steeds meer. De uit Stellendam in zee gesto ken reddingboot „Koningin Wil helmina" voer naar de „Ganges", haalde er een aantal manschap pen af, ging naar de „Witte Zee" onder bergen van water en zware grondzeeën haalde elf man van de „Witte Zee" en keerde naar Stellendam terug. Ankerketting van „Ganges" gebroken. De sleepboot „Ganges" heeft gemeld, dat haar ankerketting is gebroken. Het schip stoot zwaar, zo werd door de beman ningsleden meegedeeld. Voorts is de zender uitgeval len, zodat men gebruik moet maken van de seinlamp. Nog twee reddingboten. Om vijf vóór half vijf Vrijdag middag waren zowel de redding boot „President J. V. Wierdsma" uit Breskens als de reddingboot „Maria Blankenheim" uit Veere onderweg naar Hoek van Holland. Wat aan boord van de „Konin gin Wilhelmina", de „Ganges" de „Witte Zee" en de „President Jan Leis" aan werk is verzet on der buitengewoon ongunstige weeromstandigheden is bijna niet voor te stellen. De bemanning van de redding boot „President Jan Leis" heeft echter de meest dramatische ogenblikken beleefd toen haar schipper, de heer A. Brinkman, tengevolge van een zware grond- zee over boord sloeg en afdreef in de kokende golven. De „Presi dent Jan Leis" was het eerste buiten en zou van het noorden uit naar de „Ganges" gaan, om dat deze sleepboot het drin gendst om hulp verlegen zat. H. M.jde Koningin en Z. K. H. de Prins der Nederlanden heb ben de koning en koningin van Egypte telegrafisch gelukge wenst met de geboorte van hun zoon. Tijdens de jaarvergadering van de Ned. Ver. voor Landaanwin ning werd in plaats van oud-mi- nister jhr ir O. C. A. van Lidt de Jeude, die de wens te kennen had gegeven als voorzitter te willen aftreden, de vice-voorzitter ir A. Plate in diens plaats gekozen. Zes aftredende bestuursleden werden herkozen. Tot vertegen woordigers van Friesland en Zee land in het bestuur werden resp. de heren H. M. Gerbrandy, lid van Gedeputeerde Staten van Friesland, en C. Hamelink uit Axel benoemd. De reddingboot „President Jan Leis" is teruggekeerd zonder schipper Brinkman. Urenlang heeft men tevergeefs getracht hem in de bruisende golven te ontdekken. Teneergeslagen is de bemanning met de boot, die zelf gehavend was door het wilde spel van golven en wind, terug gevaren. „Was men op dat Panamese schip „Merope" maar niet zo eigenwijs geweest", hoorde men ervaren zeelui klagen. Toen dat schip Donderdag te weinig stoom bleek te hebben, om buitengaats te manoeuvreren, was de raad gegeven in de Waterweg voor anker te gaan. Nu het dat niet heeft gedaan en zichzelf ernstige moeilijkheden bezorgde, moesten de zeeslepers uitvaren om te trachten hulp te bieden. Dit heeft de tragische dingen van de dag tot gevolg gehad: de „Gan ges" hulpeloos en de „Witte Zee" ïveneens. Met de „Radmar" en de „Merope" tezamen betekent dit vier in nood verkerende sche pen tegelijkertijd. Zo iets heeft men aan den Hoek nog nooit meegemaakt. Het is wel raak met de stormen van de laatste tijd. Deze dagen heeft de „President Jan Leis" telkens enige malen moeten uit varen. Schipper Brinkman was al gewoon geraakt om zijn vrouw door middel van de radio te waarschuwen: „Wij komen naar huis, smeer maar vast de boter hammen of zet het eten maar op". Schipper Brinkman was 31 jaar oud, gehuwd en had geen kinderen. Enige tijd is men zelfs over de Bij een brand in de buurt van Coos Bay (Oregon) zijn uit een gezin van 8 kinderen, van 2 tot 15 jaar om het leven geko men. Van het hele gezin zijn slechts vader, moeder en een dochter over. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdagoch tend tot Zaterdagavond. Noordelijke wind. Guur weer met wisselende be wolking en nu en dan sneeuw-, hagel- of regenbuien. Langs de kust nu en dan harde, overigens krachtige tot matige Noordelijke wind. Tijdens een hevige sneeuw storm bij de N.V. Boeles scheeps werven te Bolnes is een rijdende torenkraan in beweging geko men en omgevallen. Bij dit on geval valt één dode te betreuren. ZONDAG 20 JANUARI. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 6.42 7.17 7.57 8.07 n.m. 7.10 7.45 8.25 8.35 MAANDAG 21 JANUARI. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 7.31 8.06 8.46 8.56 n.m. 8.09 8.44 9.24 9.34 ZON. EN MAANSTANDEN. ZON MAAN op onder op ondpi 20 8.37 17.05 1.34 11.07 21 8.36 17.07 2.57 11.25 22 8.35 17.09 4.24 11.52 gehele bemanning ongerust ge weest. Het mocht n.l. lange tijd niet gelukken radio-telefonisch verbinding met de boot te krij gen en omdat de andere redding boot, de „Koningin Wilhelmina" schepelingen van de „Ganges" zowel als van de „Witte Zee" aan boord had genomen en er van de „President Jan Leis" niets vernomen werd, vreesde men dat de boot met man en muis was vergaan. Gelukkig was dit niet het geval. Toen bekend werd dat de „President Jan Leis" bin nen de pieren te zien was, ging er in Hoek van Holland een hoe raatje op, maar men wist niet, dat deze tragedie zich had afge speeld en dat schipper Brinkman, die bekend stond om zijn moed en doortastendheid niet was teruggekeerd. De „Koningin Wilhelmina" le verde haar geredden in Stellen dam af. Drie man van de „Witte Zee" wensten nog van boord te worden gehaald. Vier man zou den aan boord van de ..Witte Zee" blijven. De kapitein van de „Seaham", de heer De Vries uit Harlingen, vertelde, dat hij met de andere geredden door de reddingboot van Lowestoft aan land was ge bracht, dat zijn schip Woensdag uit Hull was vertrokken met een lading kolen voor Rotterdam. In de namiddag begon het schip plotseling slagzij te maken en er dreigde gevaar van zinken. Po gingen om zich met de redding boot van het schip in veiligheid te stellen werden door de ruwe zee verijdeld. De reddingboot zeulde geruime tijd aan een lange lijn achter het schip aan doch werd tenslotte verspeeld. Matroos Roos uit Schevenin- gen, die te water gesprongen was, kon worden opgepikt nadat de kapitein hem een reddingboei met patentlicht had toegewor pen. Nog drie andere leden van de bemanning geraakten te wa ter. Het schijnt, dat zij zwem vesten droegen. De kapitein bleef gedurende twee uren nadat de anderen van boord waren genomen, op zijn schip. Ook de machinist wacht te de komst van sleepboothulp af. De machine van het schip was inmiddels tot stilstand ge bracht. De tros, die door de later aangekomen sleepboot „Ri chard Leebarber" uit Great Yar mouth was uitgeworpen, kon aanvankelijk bevestigd worden, doch de kabel raakte verward en brak tenslotte. Het schip maak te zware slagzij en de kapitein sloeg bijna over boord. „Toen ik de lucht uit het ruim hoorde ont snappen, wist ik dat het schip verloren was" aldus vertelde De Vries. Hij klauterde toen naar de achtersteven en werd als laat ste door de reddingboot van Lowestoft aan boord genomen. Aan het begin van de middag was nog geen bericht ontvangen, dat bergingsschepen de „Sea ham" hebben gevonden. Kapitein Een zwijgende groep mensen daalde het trapje af, dat toegang gaf tot de steiger waaraan de terugkerende reddingboot „Pre sident Jan Leis" lag. Af en toe klonken zachte stemmen op, die het droevig gebeuren bespraken. Bijna iedereen in Hoek van Hol land heeft de schipper gekend, en ook op straat en bij het kantoor van het Loodswezen getuigden zwijgende mensen van de slag, die niet alleen de echtgenote van de schipper, maar ook de beman ning van de reddingboot heeft getroffen. Een groot aantal ma len is de reddingboot deze week in touw geweest. En ook gisteren werd geen ogenblik geaarzeld, toen hulp werd gevraagd. Een gedeprimeerde bemanning was het, die in Hoek van Holland voet aan wal zette. De redding boot is onbeschadigd en is gereed om uit te varen. Het wachten op de bemanning van de .Koningin Wilhelmina", die zodra de boot met de geredden van „Ganges" en de „Witte Zee" in Stellen dam zou zijn aangekomen, di rect naar Hoek van Holland zou den worden gebracht om de taak van de „President Jan Leis" over te nemen. Daar de reddingboot van Stel lendam schade heeft opgelopen en niet zeewaardig meer is, zal Stellendam worden bezet door de reddingboot van Breskens, waar dan weer de reddingboot van Vee- re heen zal worden gedirigeerd. De „Merope" vroeg sleepboot hulp. De Panamees „Merope", die Donderdagmiddag op het Noor derhavenhoofd van Hoek van Holland liep en er later door de „Witte Zee" en „Blankenburg" werd afgetrokken, verblijft sinds dat ogenblik voor de Hoek temid den van de woedende golven. De „Merope" heeft, nadat de „Gan ges" en „Witte Zee" de tros in de schroef kregen, geen sleepboot hulp meer kunnen krijgen, omdat alle hens aan dek der Nederland se slepers nodig waren om de „Ganges" en „Witte Zee" te red den. De sleepboot „Adrien Leb zer" vertrok uit Vlissingen om de „Merope" bij te staan. De situatie in Hoek van Holland. Tegen 22.00 uur werd de „Ko ningin Wilhelmina" in Hoek van Holland verwacht. De situatie voor de Nieuwe Waterweg was niet veranderd. De „Radmar" zat nog steeds vast op de Maasvlak te. De „Merope" lag evenals de „Witte Zee" voor anker en de „Ganges" zat nog steeds aan de grond. Op ieder schip zit nog een aantal opvarenden. Een gedeelte van de bemanning van de „Rad mar" is uit Hoek van Holland met de nachtboot naar Harwich afge reisd. De Vries heeft aan de pers ver klaard te geloven, dat het schip is gezonken. „Het schip maakte snel water, toen ik door de red dingboot van Lowestoft werd af gehaald, die drie keer langszij is gekomen voor het redden van vier manschappen. Ik was toen van mening, dat het schip geen kans meer had drijvende te blij ven", aldus de kapitein. Door de zich in de nabijheid bevindende schepen is nog, onder gebruikmaking van zoeklichten, naar de drie vermisten gezocht, echter zonder resultaat. Later gelukte het de „Seaham" opnieuw vast te maken en op sleeptouw te nemen. De boot maakte toen circa zeventig gra den slagzij. De „Lowestoft" is in een sneeuwstorm in de haven terug gekeerd. De kapitein verklaarde, dat de „Seaham" zestig graden slagzij maakt. De buitenkant van de stuurhut wordt door de golven overspoeld. Het is de „Richard Leebarber" gelukt naar de haven van Great Yarmouth terug te keren ondanks de storm, die volgens de zeelieden tot de zwaarste behoort, die in deze streek ooit hebben gewoed. „PHILADELPHOS" IN TWEEëN GEBROKEN EN GEZONKEN. Het 7000 ton metende Griekse en onder Panamese vlag varende vrachtschip „Philadelphos" is gis teren voor de Noorse kust bij Maaloey in tweeën gebroken en kort daarna gezonken. De „Phi ladelphos" liep deze week bij Maaloey aan de grond. Tengevol ge van het stormachtige weer stootte het schip hevig. In het middenschip ontstond een lek, waardoor twee ruimen vol water liepen. Sleepboothulp baatte niet. De positie van de Panamees werd steeds benarder. De bemanning werd door de bergingsvaartuigen „Utter" en „Drangen" van boord gehaald. Het achterschip zonk vrij spoe dig; het bovengedeelte van het voorschip steekt nog boven zee uit. De wrakstukken vormen een gevaar voor het scheepvaartver keer. De bergingsvaartuigen zul len voorlopig geen pogingen doen om de wrakken te bergen. De „Philadelphos" was van Narvik op weg naar Rotterdam. De lading bestond uit grint. DE „ERKALIN". Het Nederlandse schip „Erka- lin", dat twee maanden geleden voor de Zweedse kust op de hoog te van Sundsvall aan de grond liep, is thans geborgen. Daar de reders het onmogelijk achtten het schip te bergen, hebben twee vis sers het aan wal gebracht om het te slopen. Het bleek hun echter, dat de „Erkalin" niet zo zwaar is beschadigd als men dacht. Zij wil len nu proberen het schip te her stellen. DE „PAMIR" VERKEERDE IN NOOD. Het zeilschip „Pamir", een Duits opleidingsschip met 49 ca detten aan boord, dat zich op een tocht om de wereld bevindt, heeft zich in de nacht van Don derdag op Vrijdag halverwege tussen Foreland en Oostende enige tijd in nood bevonden, na dat het stuurboordanker in de storm verloren was gegaan. Na dat enige schepen te hulp waren gekomen en de „Pamir" reeds verzocht had de cadetten van boord te halen, werd het weer beter en kon het reserve-anker in gereedheid worden gebracht. Dc „Pamir" tracht nu op eigen kracht ce reis naar Rio de Ja neiro voort te zetten. De beman, ning blijft aan boord. Het zeil schip is 47 jaar oud en zal van Rio de Janeiro via Kaap Hoorn naar Australië vertrekken. Te Cairo is Vrijdag de nood toestand afgekondigd „ten einde, de openbare veiligheid te hand haven". De noodtoestand is afgekon digd in verband met de actie van jongelui, die de eigenaars van cabarets en bars dwongen de zaak te sluiten als teken van rouw over het omkomen van Egyptenaren bij de gevechten in de kanaalzone van verleden week Zaterdag. Ook Donderdagavond hadden jonge lieden een dreigende hou ding aangenomen en enkele bars uit voorzorg de deuren gesloten. De minister van binnenlandse zaken heeft de politie, die bepaal de gebouwen bewaakt, opdracht geeven zich met een geweer te wapenen. Demonstraties zijn ver boden en de politie zal na zons ondergang in de straten van Cairo patrouilleren. Volgens waarnemers zijn het vooral studenten, die, vaak uit sympathie met de Mohamme daanse broederschap, van mening zijn, dat men niet in het open baar moet drinken en dansen, terwijl landgenoten in de kanaal zone tegen Engelsen strijden. De woordvoerder zei, dat Egyp te het zenden van een dergelijke troepenmacht zou beschouwen als een vijandige daad. In de verklaring, waartoe machtiging was gegeven door de Egyptische minister van Buiten landse Zaken, wordt voorts ge zegd: „Verre van de handhaving van vrede en vrijheid van scheep vaart te bevorderen, vormt dit een nieuwe aanslag tegen de sou- vereiniteit van een lid-staat van de Verenigde Naties en het is waarschijnlijk, dat het de veilig heid van het Midden-Oosten ern stig in gevaar zal brengen". De woordvoerder eindigde met te zeggen, dat Churchill de kwes tie van vrijheid van doorvaart door het Suez-kanaal tracht te verwarren met de verantwoorde lijkheid voor het verzekeren van deze doorvaart, een verantwoor delijkheid, die alleen bij Egypte berustte. Een woordvoerder van de Egyptische delegatie bij de V. N. heeft te Parijs verklaard, dat Egypte een beroep zal doen op de Veiligheidsraad, indien de V. S., Turkije en Frankrijk ingaan op Churchills voorstel, een symboli sche troepenmacht naar het ge bied van het Suez-kanaal te zen den. Met de K.L.M. machine, die gis terenmorgen om acht uur de reis naar Curacao begon, vertrok generaal-majoor M. R. de Bruijne commandant van het corps mari niers, voor een inspectiereis naar de Nederlandse Antillen. Zeshon derd man van het corps mari niers hebben daar sedert onge veer een half jaar de militaire taak, die tevoren door de konink lijke landmacht werd vervuld, overgenomen en generaal-majoor de Bruijne wil zich thans persoon lijk overtuigen van de omstandig heden, waaronder zijn mariniers daar leven. Op een vraag van een verslaggever van het A.N.P. of zijn reis mogelijk nog een di plomatieke achtergrond had, ant woordde de generaal, dat dit niet het geval was. Hij zal geen be zoek aan Suriname brengen. In Willemstad zal generaal De Bruijne zeer waarschijnlijk de chef staf van de koninklijke ma rine, vice-admiraal A. de Booy, ontmoeten, die een reis door Amerika heeft gemaakt en op de terugreis ook de Nederlandse Antillen zal bezoeken. Generaal De Bruijne zal vermoedelijk aan het eind van deze maand terug zijn. Van de zijde der V. N. is mee gedeeld, dat de wapenstilstandfe- onderhandelingen van Vrijdag geen resultaten hebben opge leverd. In de subcommissie voor het toezicht op de naleving van een bestand is men het nog steeds niet eens kunnen worden over de kwestie betreffende de aanleg van vliegvelden. De Noordelijken pogen gedaan te krijgen, dat zij gedurende een bestand vliegvel den mogen aanleggen en herstel len, in ruil voor de belofte, dat zij geen oorlogsvliegtuigen in zullen voeren. De Verbondenen verklaren echter, dat ef reeds vliegtuigen in N.-Korea zijn ge bracht, verpakt in kisten. Ook in de subcommissie voor het krijgsgevangenenvraagstuk zijn geen vorderingen gemaakt. Vertegenwoordigers van beide partijen zullen het onderzoek in het gebied van Kaesong voort zetten, waar, volgens een beschul diging van Noordelijke zijde, Don- Kapitein Carlsen is Donderdag avond in zijn woonplaats, Wood- bridge (New Jersey) aangeko men. Hij heeft nu de gelegen heid om alle pakketten, die sinds zijn avontuur met de „Flying En terprise" begon zijn binnenge stroomd, te openen. Zaterdag zal de kapitein ge huldigd worden door het ge meentebestuur en de bevolking. Voor de Indianen in Arizona is een ambachtsschool opgericht. Er zullen 28 ambachten geleerd kunnen worden. derdag door een vliegtuig van de Verbondenen een bom is gewor pen. Boeren uit het betrokken gebied deelden de Amerikaanse officieren van onderzoek Donder dag mee, dat er geen schade is aangericht. In het communiqué van het achtste leger wordt gezegd, dat de Noordelijken langs het gehele Koreaanse front kleine ve"ken- ningsaanvallen hebben gedaan, welke echter alle door de Verbon denen waren afgeslagen. Amerikaanse superforten bom bardeerden stellingen van de Noordelijken. Voorts werden aan vallen uitgevoerd op spoorwegen, bruggen en scheepswerven in N.-Korea. Oorlogsschepen der Verbonde nen beschoten doelen langs de kust, tengevolge waarvan in ver scheidene objecten brand ont stond. De officieren, die zich naar de plaats van de explosie nabij Kae song hebben begeven, zijn volgens de Noordkoreaanse kolonel Tsjang niet tot een positieve con clusie geraakt. Zij kunnen niet uitmaken, of er een bom is ge worpen uit een vliegtuig der Ver bondenen of dat zich een explosie door andere oorzaak heeft voor gedaan. Volgens kolonel Tsjang hebben soldaten, die zich in de buurt van de explosie bevonden, verklaard dat vliegtuigen der Verbondenen boven de neutrale zone van Kae song vlogen. Generaal Ridgway is Vrijdaj uit Tokio in Moensan aangeko men. Hij voerde besprekingen t< Panmoendjon. Tengevolge van een brand, die een kruithuis in de nabijheid van een tempel in Satoarimalai (India) bereikte, zijn 31 pprso- nen omgekomen en 80 gewond. Het waren voor het merendeel pelgrims.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1