Liberalisatie en Kansen voor Nationale Premielening gering Luchtslag bijloemstjen DE „PENNSYLVANIA" Ha de ondergang van de «Flying Enterprise» Persconferentie met kapitein Carlsen Eerste Japanse schip in de haven van Antwerpen Overstroming in België Smokkelwaar op Ncde-lands schip Hei plan-Schuman in de Bondsdag WEERSVERWACHTING HOOGWATER. Nog geer. oplossing van Belgische Regeringscrisis De LaHre de Tassigny I ovei leden De olifanten in Belgisch-Congo Defensiebehoefien 224.000.000.000 dcllat Frankering bij Abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactieadres: Noordstraat 55-57 Terneuzen Telefoon 2510 N& 5 uur: 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal; per maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. ZATERDAG 12 JANUARI 1952. 7e Jaargang No. 1932. Verschijnt dagelijks - Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Rubriek Kleine Advertenties: 5 «egels 75 eent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Masi hoort tegenwoordig veel goK over integratie en liberalisatie •gn-eken. Als belangrijkste voor beeld van integratie geldt heden ten dage het plan-Schuman, het plan dus om de steenkolen- en «taalproductie van verschillende West-Europese landen tot één ge heel te maken. Dit Franse plan, dat door de regeringen van Frankrijk, Italië, West-üuits- land en de Benelux-landen is goedgekeurd, moet nog door ver schillende volksvertegenwoordi gingen worden bekrachtigd, alvo rens het in werking kan treden. De liberalisatie slaat op het vrij geven van de handel tussen de West-Europese staten. Men kan zich met recht afvra gen, hoe het in Europa toch zo ver is gekomen, dat van een vrije uitwisseling van producten tus sen de landen onderling geen sprake meer is. Er zijn vele fac toren, die ertoe hebben geleid, dat de vrijhandel, die in de vorige eeuw zo lustig bloeide, geleidelijk aan werd gesmoord in een net van beschermende maatregelen, genomen door regeringen, die landbouw of industrie in eigen land bedreigd zagen. In het kort kan men constate- die echter over de wereld ging' en die landen als Duitsland, Japan, Amerika en andere geheel van structuur deed veranderen, verstoorde in ernstige mate het stelsel van vrijhandel, waarbij Engeland zo wel voer. Om de jonge industrieën te be schermen verrezen overal de be schermende maatregelen m de vorm van hoge tolmuren, contm- genteringen en invoerverboden als paddestoelen uit de grond. Na de eerste wereldoorlog lag het gehele handelsverkeer stil en na een korte opleving groeide het protectionisme als vanzelf. De wanverhouding, die er al spoedig ontstond tussen productie en af zet, tussen vraag en aanbod deed de regeringen grijpen naar het gemakkelijkste middel om de ont stane crisis in eigen land te be strijden, namelijk het sluiten der grenzen. De tweede wereldoorlog en de jaren erna gaven hetzelfde beeld. Vooral onder druk van de Ver- elk ogenblik de grenzen voor de tegen de denkbeelden uit het goedkope Nederlandse land- en plan-Schuman bestaat, gezien ook tuinbouwproducten. bet feit dat Engeland o.a. door Het is treurig dit alles te moe ten constateren, doch een ieder, die deskundig is op dit internatio nale handelsterrein, weet dat liberalisatie van het goederenver keer geen zier helpt. Zolang de regeringen der betrokken landen tegen het eigen bedrijfsleven niet durven zeggen, dat het de con- currentie met het buitenland p™, maar vechten, zal er van een werkelij ke liberalisatie weinig terechtko men. Tenzij een andere weg wordt^ gevolgd. Een weg, die ook aan t Schuman-plan ten grondslag ligt. Hier is namelijk door het instel len van de zogenaamde „hoge autoriteit" een soort bovenstate- lijk lichaam geschapen, dat in de staal, en steenkolenbranche een deeltje souvereiniteit van de deel nemende landen overneemt. Een dergelijk plan hebben de Franse enia-do Staten, die economische en Nederlandse ministers van 1tlionc nnlf in flP nnrt.P- steun verbonden aan een vrijma ken van de handel, gingen de West-Europese staten confereren over een door hen in te voeren liberalisatie van het onderlinge xii iicl nui i nm, handelsverkeer. Men kon lezen, ren dat Engeland in de vorige dat er tot 50, tot 60, tot 75 /0 eeuw de wereldhandel beheerste, geliberaliseerd zou worden en de Het kon dit, doordat de Engelse leek meende, dat het de goede industrie een grote voorsprong kant uitging, had op de industrie in de overige I In werkelijkheid kan worden wereld, voorzover die al bestond. op„emerkt dat de liberalisatie Engeland voerde grote hoeveel- slgPhts weinig om het lijf heeft heden grondstoffen en voedmgs-„ehad Alleen die producten wer- middelen in en verkocht aan den de jjjSt gezet, waarvan de ieder over de gehele wereld, dieinvoer jn het betreffende land het maar kon betalen, zijn indus- „een invloed op binnenlandse trieproducten. Deze^ voordelige prociuctie en prijzen uitoefenden transactie, die de Engelsen tot het rijkste volk ter wereld maak ten, vormden in die tijd weinig of geen bedreiging voor landbouw of nijverheid in die landen, waar mede de Britten zaken deden. Zelf wachtten zij zich wel hun economische grenzen te sluiten door hoge invoerrechten of an derzijds, al maakten zij wel eens een uitzondereing voor landbouw producten. De geweldige industriealisatie- Het eerste Japanse schip sedert het eind van de oorlog is de ha ven van Antwerpen binnengelo pen. Het is de „Dailo Maru", die een lading ruwe olie van de Per zische golf vervoert. landbouw thans ook in de porte feuille en zij zullen hierover in Februari opnieuw van gedachten wisselen. Gezien de oppositie, die er in Frankrijk en West-Duitsland Door de jongste regens is de Heure (België) weer buiten haar oevers getreden. Het water stroomt over de weg Marcinelle Jamioulx. Te Cour-sur-Keure en te Silenrieux staan weilanden en tuinen blank. Te Berzee zijn de oevergronden overstroomd en te Ham-sur-Heure staan de afvoer kanalen van een glasblazerij on der water. In een laaggelegen wijk te Mont-sur-Marchienne heeft zich een uitgestrekt meer gevormd- Donderdagavond heeft het Canadese weerschip „Stone- tionale economie zou ten zeerste town" geseind, dat het de laat- het feit, dat Engeland dit afstaan van een klein stukje souvfereiniteit aan dit plan niet wenst mede te doen, valt de kans, dat dit landbouwplan eens zaï slagen, niet te hoog aan te slaan. Want het protectionistisch stre ven is in de gehele wereldgeschie denis steeds het sterkste in de landbouwsector geweest. Niette- inoet onze minister van bij zijn streven alle ic mei Vf I. f landbouw bil E>jn streven ane is'LrkPlii. succes worden toegewenst. Onze landbouw en daardoor onze na- gebaat zijn bij een vrijere uitvoer van onze agrarische producten. De douane-autoriteiten in Stavanger hebben op het Neder landse schip „Friesland" 28 000 sigaretten en een hoeveelheid tabak in beslag genomen. Het schip had een lading copra in de Stavanger haven gelost. Volgens het „Stavanger Attenblad" was de smokkelwaar over het gehe le schip verdeeld. De kansen, dat de aangekon digde nationale premielening voor de woningbouw doorgaat, zijn gering, zo verneemt het A.N.P. uit betrouwbare bron. Zoals men zich zal herinneren, had de ministerraad zich in prin- ste opgegeven positie van het cipe verenigd ,met de uitgifte van 7608 ton metende Amerikaanse j een premielening voor de wo- vrachtschip „Pennylvania" ,ningbouw ad 2y2%. Voorlopig heeft bereikt, dat door zijn be manning in zware storm is ver laten. De „Stonetown" heeft geen spoor van het schip of de be manning van 45 koppen kunnen ontdekken. Ook vliegtuigen nemen deel aan het onderzoek. Men gelooft, zou" een eerste tranche van 25 millioen gulden worden uitgege ven. Van het succes daarvan zou het afhangen of tot de uitgifte van een tweede en van volgende tranches zou worden overgegaan. Teneinde tegemoet te komen aan de principiële bezwaren, die bij een belangrijk deel van het Nederlandse volk tegen premie dat de bemanning in open bo- leningen bestaan, was ook beslo ten ronddrijft, sedert zij de ten gelegenheid te geven tot m- Fennsylvania", die lek was ge- schrijving op een normale 4 7o slagen, heeft verlaten. I woningbouwlening. Waardering alom voor kap. Oarlsen Het A.N.P. verneemt thans, dat het overleg betreffende de lening voor de woningbouw nog gaande is. Welke vorm men er uiteindelijk aan geeft staat nog niet vast. Bij het overleg zijn be trokken de departementen van Financiën, van Wederopbouw en van Binnenlandse Zaken. Boven dien worden door het ministerie van Financiën nog besprekingen gevoerd met verschillende ban kiers. In wederopbouw-kringen heeft men goede hoop, dat de kwestie binnen één A twee weken haar beslag zal krijgen. Wat de aangekondigde natio nale premielening betreft werd het A.N.P. intussen met stellig heid verzekerd, dat de kansen hiervan gering zijn. Maar dat wil niet zeggen, aldus werd hier aan toegevoegd,, dat er geen premieleningf n komen. De vraag Is thans nog in welke vorm deze zullen worden gego ten. Tenslotte verneemt het A.N.P. nog dat de minister van Weder opbouw, volkshuisvesting en wederopbouw spoedig een defini tief voorstel zal worden over handigd. De Westduitse Bondsdag heeft het plan-Schuman met 255 tegen 144 stemmen in tweede lezing aangenomen. Vier leden onthiel den zich. Het plan -~~et thans nog in derde Dring worden behandeld. De Bondsdag heeft Vrijdag het ▼erdrag voor een Europese steen- kolen- en staalgemeenschap ge ratificeerd. Bij de stemming na de behandeling van het ratifica tie-ontwerp in derde lezing wer den 232 stemmen vóór en 143 tegen uitgebracht. Er waren drie onthoudingen. Tegen stemden, de sociaal democraten, communisten en enige leden van uiterst rechts, Onafhankelijke rechtse leden «rthielden zich. Er v. aren 31 leden afwezig, teen er werd gestemd. Wanneer men immers zelf een bepaald product goedkoper voort- brengt dan het buitenland dit kan, dan kan men zijn grenzen zonder enig risico voor de eigen productie en voor de eigen tak van bedrijf openzetten. Ondanks alle hooggestemde verklaringen van de regeringen en staatslieden der samenwer kende West-Europese landen is dit laatste feitelijk het enige wat er gebeurd is. Zodra de invoer van bepaalde producten moeilijk heden veroorzaakt voor de eigen productie, heeft men de invoer rechten aanzienlijk verhoogd. De contingentering is dan wel afge schaft, doch het effect van de hoge invoerrechten is hetzelfde. Ons eigen land heeft de nadelen van deze politiek aan de lijve ondervonden. Het is een bekend feit, dat Nederland vooral ver schillende landbouwproducten goedkoper voortbrengt dan de grote buurlanden dit kunnen. Een groot deel van ons overschot aan zuivel- en tuinbouwproducten moet zijn weg vinden naar Enge land en Duitsland. Beide belang rijke afnemers passen al naar het hun op een gegeven ogenblik te pas komt de systemen van con tingentering, invoerverboden en verhoging van invoerrechten toe. Onze Beneluxpartner België wil dolgraag zijn industrieproducten vrijelijk en onbelemmerd naar Nederland uitvoeren, doch sluit ,Ik heb mijn uiterste best ge- j Garlsen en Dancy, die reeds te kooi lagen, moesten na aan- daan, maar het schip is gezon- komst opstaan voor een genees- ken", zei kapitein Carlsen 20 kundig onderzoek. Het bleek, minuten na zijn aankomst te Fal mouth in een radio-telefoon gesprek met zijn vader. ,,Ik ben er zeker van, dat ik een andere „Enterprise" «*1 krijgen". Toen de sleepboot „Turmoil", aan boord waarvan kapitein Carlsen en stuurman Dancy zich bevonden, de baai van Fal mouth binnenvoer, y/erd zij ont vangen door een juichende me nigte. Automobilisten lieten hun claxons loeien en van alle sche pen klonken de sirenes. Klaar blijkelijk had iedereen verge ten, dat de twee zeelieden uit geput waren en behoefte had den aan rust. Kapitein Parker van de „Turmoil", die ook aan het eind van zijn krachten was, doch die zijn goede humeur had bewaard, verklaarde van zijn kant: „Allemaal betreuren wij, dat de „Enterprise" ons ontsapt is, maar wij zijn erg blij, dat Carl sen en Dancy zijn geborgen". Volgens een te Tokio uitgege- „Piet Hein" onder bevel van kapi- ven communiqué hebben de tein-luitenant ter zee A. H. W. von Verbonden troepen in Korea hun Freitag Drabbe op 18 Januari uit stellingen behouden en zich Den Helder vertrekken naar de Donderdag beperkt tot patrouil- dat zij in goede welstand ver keerden en na kalmerende mid delen ingenomen te hebben, zijn zij weer naar bed gegaan om van hun welverdiende rust te genieten. In een vraaggesprek met de .Daily Telegraph" heeft de ka pitein van de „Turmoil" ver klaard „Als ik er zeker van ums ge weest, dat ik beter met de „En terprise" naar Brest had kun nen varen, zou ik dat hebben gedaan. Wij bevonden ons op gelijkse afstand van de Franse en de Britse kust en ik meende meer kans te hebben de Britse kust te bereiken. Ik heb nog nooit een schip gesleept, dat er zo slecht aan toe was als de Enterprise"Als het weer beter geworden was, zouden wij alle kans hebben gehad het schip binnen te brengen". In New York is meegedeeld, dat aan boord van de „Flying Enterprise" o.m. een aantal an tieke kunstvoorwerpen werd vervoerd, zoals 8 oude violen, meubelen uit de 18e eeuw, por selein, beelden, enzdie nu na eeuwen op een diepte van 200 meter in zee terecht zijn ge komen. Het merendeel van deze kunstvoorwerpen was verzekerd voor de handelswaarde. De rest van de lading bestond uit ruw ijzer, mineralen, koffie, grafiet, chemische producten, granen, uien, jute en 65 vogelkooien. legang langs het gehele front. Tijdens een luchtslag bij I Koemstjon tussen 22 „Sabre- De'"mëerd^rheici"van 81 stem- JJets^,.en^^Igs^ zijn^ dne schadigd. De slag werd ongeveer men is groter dan vele waarne uiers hadden verwacht. medegedeeld door het K.N.MI. té De Bilt, geldig van Zaterdag ochtend tot Zaterdagavond. Enkele buien. Wisselende bewolking met en kele buien, waarvan sommige met hagel. Krachtige tot matige westelijke tot noordwestelijke wind. Kouder. ZONDAG 13 JANUARI. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 2.36 3.11 3.51 4.01 n.m. 2.56 3.31 4.11 4.21 Koreaanse wateren ter aflossing, van Hr. Ms. torpedobootjager „Van Galen". Het schip vaart of om elf uur 's ochtends. De marinierskapel zal bij het vertrek aanwezig zijn. MAANDAG 14 JANUARI. v.m. n.m. Breskens 3.09 3.30 Terneuzen 3.44 4.05 Hansweert 4.24 4.45 Walsoorden 4.34 4.55 ZON. EN MAANSTANDEN. ZON op onder Jan. 13 8.43 16.54 15 8.42 16.57 16 8.41 16.59 MAAN op onder 18.10 20.36 21.48 9.43 10.12 10.23 35 km van Kaesong geleverd, het zuidelijkste punt waar tot nu toe een luchtgevecht is ge houden. Sinds 8 Nov. waren in het geheel 163 „Migs" vernie tigd, 31 waarschijnlijk vernie tigd en 337 beschadigd. Hetzelfde recept: geen vorderingen. Te Panmoendjon is wederom geen voortgang gemaakt. Gene raal Hsieh zei dat het aanleggen van vliegvelden door de Noorde lijken zou afhangen van hun be hoefte. Over dit punt kon niet on derhandeld worden. Ook de commissie voor de kwestie der krijgsgevangenen heeft geen vooruitgang gemaakt. In een communiqué der verbon denen wordt gezegd, dat de Noor delijken, „terwijl zij bogen op het grote aantal krijgsgevangenen, dat zich bij hun strijdkrachten heeft gevoegd", het recht van vrije keuze betwisten aan de door de verbondenen gemaakte gevan genen. Door het toekennen van vrije keuze zou men zich volgens de Noordelijken op politiek ter rein begeven. Hr. Ms. „Piet Hein" naar Korea. Zoals reeds eerder is gemeld, zal Hr. Ms. torpedobootjager De derde dag van de Belgische regeringscrisis is verlopen, zon der dat zich nieuwe aspecten hebben voorgedaan. Be koning heeft gisteren slechts de Franse ambassadeur te Brussel, graaf De Hauteclocque, ontvangen, die België zal verla ten om de post van resident- generaal in Tunesia te gaan be kleden. Alvorens vandaag zijn consultaties voort te zetten, zou de vorst Paul van Zeeland nog ontvangen, om met hem van ge dachten te wisselen over de Europese vraagstukken. In politieke kringen verheugt men zich erover, dat de koning niet alleen de voorzitters van Kamer en Senaat heeft ontvan gen, doch ook de leiders der drie traditionele partijen heeft ge raadpleegd. De vorst had zich van de consultatie der partijlei- Ook Italiaanse bladen brengen hulde aan kapitein Carlsen. „Stampa" (Turijn) zegt: „Kapitein Carlsen maakte van een scheepsramp een kunst werk, van een schipbreuk een meesterwerk. Met één slag vatte Carlsen de gehele duizendjarige geschiedenis van de mens en de zeeman samen". „Corrière Delia Séra" (Miiaan) „Wij zullen kapitein Carlsen, de organaut, de viking Carlsen, in wiens aderen het bloed van honderd generaties van zeelie den vloeit, nooit vergeten". „Tempo" (Rome) noemde de ondergang van de „Enterprise'" de „schoonste schipbreuk in de geschiedenis der zee, de meest harmonische, de schitterendste en bemoedigendste schipbreuk in één woord de .meest be schaafde schipbreuk". CAELSEN AAN DE WAL. Vrijdagmorgen Carlsen en stuurman Dancy aan land gegaan. Carlsen, die kalm de gevaren van de zee had getrotseerd, scheen van zijn stuk gebracht door de menigte van 400 jour na- zwarte das, blauwe regenjas en baret. Verlegen hield hij de bloemen vast, die zijn moeder en zuster hem bij de begroeting in de handen hadden gedrukt. Voor de microfoons staande verklaarde hij: „De manier, waarop ik ben geholpen, laat zich vergelijken met de beste tradities van de zee". Terwijl Carlsen sprak brak de zon door de wolken. De menig te juichte. „Ik wist, dat U allen achter mij stond. Ik kan geen woorden genoeg vinden om mijn dank daarvoor te brengen", zei Carl sen. Kapitein Parker van de „Tur moil" zei: „Voor ons was het gewoon een opdracht, één van de vele"1. Stuurman Dancy van de „Tur moil" zei: „Ik ben te veel onder de in druk om veel te kunnen zeggen, doch ik moet uitdrukking geven aan mijn grote bewondering voor kapitein Carlsen". De burgemeester van FalmouLh begroette Carlsen namens de stad en de Deense marine-atta ché te Londen las een persoon lijke boodschap van koning Fre- derik voor. Hierin werd gezegd, dat de koning met grote belangstelling en bewondering het prachtige zeemanschap en het gedrag van Carlsen heeft gevolgd en dat het hem een grote verlichting is te weten, dat Carlsen in veilig heid is. Fotografen drongen van alle- kanten om opnamen te maken en Carlsen moeder riep op een gegeven ogenblik berispend: „Doe toch niet zo opgewon den". Na de ontvangst begaven Carlsen, Dancy en de autoritei ten zich in optocht naar het raadhuis. Er wias een erewacht van de „Willard Keith" aanwe zig. en eerste stuurman Kenneth Dancy. De telegrammen zijn voor de regering ondertekend door de minister van Verkeer en Waterstaat. Het telegram aan kapitein Carlsen luidt: On behalf of the Netherlands Vrijdag is te Parijs in de ouder dom van 62 jaar overleden gene raal Jean de Lattre de Tassigny, de Franse hoge commissaris en opperbevelhebber in Indo-China. Generaal De Lattre de Tassigny government I offer you my sincere zal een nationale begrafenis kry- congratulations with your stead- gen fastness and courage in maintai ning the best traditions of the sea. The Netherlands people, who for centuries belonged to a seafaring nation and know the perils of the sea so well, have followed your ac tions with keen interest from hour to hour and are very happy to have learned that you are in safety now. They wish you good luck for the future". Het telegram aan stuurman Daney luidt: „Your unselfish bravery demon strated in your endeavours to help captain Carlsen and his „Flying Enterprise" deserve the highest respect of the Netherlands people who already during centuries know the perils of the sea so wil". De Britse minister voor Ver keerszaken MacLay heeft Carl sen namens de Britse koopvaar dijvloot een telegram gezonden waarin hij uiting geeft aan zijn Generaal Eisenhower zeide bij het vernemen van zijn doodsbe richt: „Generaal De Lattre de Tas signy heeft in de tweede wereld oorlog als bevelhebber van het eer ste Franse leger en later door zjjn werk in Indo-China, een schitte rend voorbeeld gegeven. Het over lijden van deze leider en unieke persoonlijkheid is een verlies, niet slechts voor Frankrijk, doch voor de gehele vrije wereld". Jaarlijks worden in de Belgi sche Congo 10.000 olifanten ge schoten, zoals uit de statistieken van de ivoor-uitvoer blijkt. Het aantal olifanten, dat tussen 1889 en 1950 werd gedood, wordt op v - -v - 585.000 geraamd. Geschat wordt, bewondering voor de moed van dat ^et aantal olifanten er thans de gezagvoerder, die weigerde nog 10.000 bedraagt, zijn schip te verlaten, zolang dit nog drijvende was. Na de officiële ontvangst heeft kapitein Carlsen op een perscon ferentie verslaggevers te woord gestaan. De Nederlandse regering heeft telegrammen met gelukwensen gericht tot kapitein Kurt Carl sen van de .„Flying Enterprise" Gedurende de conferentie kwam bericht binnen, dat Lloyds hem de zilveren medaille beeft verleend, die bestemd is voor hen, die door buitengewone inspan ning hebben bijgedragen aan het behoud van schepen en ladingen, die m gevaar verkeerden." Hij vertelde niet van plan te zijn een bezoek te brengen aan Denemar ken, doch zo spoedig mogelijk naar New York te zullen vliegen. Vragen beantwoordend zei hij op zijn geheugen te moeten ver trouwen, omdat zijn logboek en alle scheepspapieren .Enterprise" waren Carlsen en Dancy hadden af gesproken bij elkaar te blijven, als zij in het water zouden moe ten springen. Zij hebben dit ge daan door eikaars hand vast tc houden, toen zij in zee spron gen en in feite hebben zij ied er met één hand gezwommen in de richting van de „Turmoil". Op advies van de vertegen woordigers van zijn rederij gai Carlsen geen bijzonderheden over de oorzaak van de ramp en de slagzij van de „Enterprise". Op een vraag, waarover Carl sen en Dancy hadden gepraat gedurende hun eenzame verblijf aan boord van de „Enterprise" antwoordde hij „We vertelden elkaar de ver met de halen, die zeelui vertellen. En onderge- eerlijk gezegd bracht al publici- gaan Hij had op zijn horloge na teit ons van ons stuk en daar- al zijn bezittingen verloren. Het over hebben we heel wat ge ergste van al die dagen had hij sproken" Naar in welingelichte kringen te Londen wordt vernomen heeft kanitein de "raad der wiizen" van het At" lantisch Pact de volgende raming gemaakt voor de defensiebehoef ten: De pactianden in Europa 74.000.000.000 dollar; Amerika en Canada 150.000.000.000 dollar. Deze getallen gelden voor de ders kunnen onthouden, daar het listen, de filmcamera s, de ïasn- hier om een ontslagaanvrage gaat Pen, de autoriteiten en van een homogeen-katholieke ter de deinende menigte. Hy werd regering buiten het parlement naar een versierde tribune geleid, jaren 1952, 1953 en 1954. om. Door aldus ^e handeten heeft waar microfoons wachtten. Zij hebben betrekking op de Ho koning van ziin belangstelling 1 Kapitein Carlsen, van zijn binnenlandse zowel als buiten- blijk willen geven vcS aS!baard van 13 dagen verlost, was landse uitgaven evenals op de nuances van het politieke leven. I gekleed in een donker pak, een nationale en eolleetieve. gevonden het ogenblik, waarop zijn schip in de golven ver dween. Driftig ontkende hij, dat hem „een fortuin" zou hebben ge wacht, indien hij er in geslaagd zou zijn zijn schip binnen te brengen. De eerste week van zijn ver blijf alleen aan boord had hij geleefd van een taart, die een Stuurman Dancy vertelde, dat hij niet van de „Turmoil" op de „Enterprise" was overgespron gen, doch In feite was overge stapt. Kapitein Parker bevestigde, dat de schepen elkaar even hadden geraakt, toen Dancy overstapte. Op de vraag, wie van de twee het eerst had bemerkt, dat de kok had gebakken voor de tros was gebroken en wat zijn nieuwjaarsviering. De komst reactie was geweest, antwoord- van stuurman Dancy betekende de Dancy lachend: een buitengewone steun en een verhoging van zijn moreel, al dus Carlsen. Carlsen achtte het zijn plicht tegenover de eigenaars en allen, die het schip en de lading had den verzekerd, iedere poging te doen om het schip binnen te krijgen. Het beslu't om e ..En terprise" te verlaten had hij ge- „Dat is moeilijk te zeggen". Carlsen stak twee gekruiste vin gers op ten teken, dat wat zij gezegd hadden, niet kon worden weergegeven. Kapitein Parker verklaarde, dat de kansen om de „Enterpri se" te lichten, nihil zijn. Gedurende de conferentie kwamen nog vele telegrammen nomen, toen onder druk ?>an hel binnen met gelukwensen. Voorts binnenstromende water de deu ren van de stuurhut werden in gedrukt. zijn Vrijdag in Londen 2 dozijn fiessen met het „Deense „Carl- sen"-bier aangekomen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1952 | | pagina 1