Liberalisatie en
Kansen voor
Nationale Premielening
gering
Luchtslag bijloemstjen
DE „PENNSYLVANIA"
Ha de ondergang van de «Flying Enterprise»
Persconferentie met kapitein Carlsen
Eerste Japanse schip in
de haven van Antwerpen
Overstroming in België
Smokkelwaar
op Ncde-lands schip
Hei plan-Schuman in de
Bondsdag
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER.
Nog geer. oplossing van
Belgische Regeringscrisis
De LaHre de Tassigny I
ovei leden
De olifanten
in Belgisch-Congo
Defensiebehoefien
224.000.000.000 dcllat
Frankering bij Abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactieadres:
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Telefoon 2510 N& 5 uur: 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,20 per kwartaal;
per
maand 1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
ZATERDAG 12 JANUARI 1952.
7e Jaargang No. 1932.
Verschijnt dagelijks - Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 «egels 75 eent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Masi hoort tegenwoordig veel goK
over integratie en liberalisatie
•gn-eken. Als belangrijkste voor
beeld van integratie geldt heden
ten dage het plan-Schuman, het
plan dus om de steenkolen- en
«taalproductie van verschillende
West-Europese landen tot één ge
heel te maken. Dit Franse plan,
dat door de regeringen van
Frankrijk, Italië, West-üuits-
land en de Benelux-landen is
goedgekeurd, moet nog door ver
schillende volksvertegenwoordi
gingen worden bekrachtigd, alvo
rens het in werking kan treden.
De liberalisatie slaat op het vrij
geven van de handel tussen de
West-Europese staten.
Men kan zich met recht afvra
gen, hoe het in Europa toch zo
ver is gekomen, dat van een vrije
uitwisseling van producten tus
sen de landen onderling geen
sprake meer is. Er zijn vele fac
toren, die ertoe hebben geleid,
dat de vrijhandel, die in de vorige
eeuw zo lustig bloeide, geleidelijk
aan werd gesmoord in een net
van beschermende maatregelen,
genomen door regeringen, die
landbouw of industrie in eigen
land bedreigd zagen.
In het kort kan men constate-
die echter over de wereld
ging' en die landen als Duitsland,
Japan, Amerika en andere geheel
van structuur deed veranderen,
verstoorde in ernstige mate het
stelsel van vrijhandel, waarbij
Engeland zo wel voer.
Om de jonge industrieën te be
schermen verrezen overal de be
schermende maatregelen m de
vorm van hoge tolmuren, contm-
genteringen en invoerverboden
als paddestoelen uit de grond. Na
de eerste wereldoorlog lag het
gehele handelsverkeer stil en na
een korte opleving groeide het
protectionisme als vanzelf. De
wanverhouding, die er al spoedig
ontstond tussen productie en af
zet, tussen vraag en aanbod deed
de regeringen grijpen naar het
gemakkelijkste middel om de ont
stane crisis in eigen land te be
strijden, namelijk het sluiten der
grenzen.
De tweede wereldoorlog en de
jaren erna gaven hetzelfde beeld.
Vooral onder druk van de Ver-
elk ogenblik de grenzen voor de tegen de denkbeelden uit het
goedkope Nederlandse land- en plan-Schuman bestaat, gezien ook
tuinbouwproducten. bet feit dat Engeland o.a. door
Het is treurig dit alles te moe
ten constateren, doch een ieder,
die deskundig is op dit internatio
nale handelsterrein, weet dat
liberalisatie van het goederenver
keer geen zier helpt. Zolang de
regeringen der betrokken landen
tegen het eigen bedrijfsleven niet
durven zeggen, dat het de con-
currentie met het buitenland p™,
maar
vechten, zal er van een werkelij
ke liberalisatie weinig terechtko
men.
Tenzij een andere weg wordt^
gevolgd. Een weg, die ook aan t
Schuman-plan ten grondslag ligt.
Hier is namelijk door het instel
len van de zogenaamde „hoge
autoriteit" een soort bovenstate-
lijk lichaam geschapen, dat in de
staal, en steenkolenbranche een
deeltje souvereiniteit van de deel
nemende landen overneemt. Een
dergelijk plan hebben de Franse
enia-do Staten, die economische en Nederlandse ministers van
1tlionc nnlf in flP nnrt.P-
steun verbonden aan een vrijma
ken van de handel, gingen de
West-Europese staten confereren
over een door hen in te voeren
liberalisatie van het onderlinge
xii iicl nui i nm, handelsverkeer. Men kon lezen,
ren dat Engeland in de vorige dat er tot 50, tot 60, tot 75 /0
eeuw de wereldhandel beheerste, geliberaliseerd zou worden en de
Het kon dit, doordat de Engelse leek meende, dat het de goede
industrie een grote voorsprong kant uitging,
had op de industrie in de overige I In werkelijkheid kan worden
wereld, voorzover die al bestond. op„emerkt dat de liberalisatie
Engeland voerde grote hoeveel- slgPhts weinig om het lijf heeft
heden grondstoffen en voedmgs-„ehad Alleen die producten wer-
middelen in en verkocht aan den de jjjSt gezet, waarvan de
ieder over de gehele wereld, dieinvoer jn het betreffende land
het maar kon betalen, zijn indus- „een invloed op binnenlandse
trieproducten. Deze^ voordelige prociuctie en prijzen uitoefenden
transactie, die de Engelsen tot
het rijkste volk ter wereld maak
ten, vormden in die tijd weinig of
geen bedreiging voor landbouw
of nijverheid in die landen, waar
mede de Britten zaken deden.
Zelf wachtten zij zich wel hun
economische grenzen te sluiten
door hoge invoerrechten of an
derzijds, al maakten zij wel eens
een uitzondereing voor landbouw
producten.
De geweldige industriealisatie-
Het eerste Japanse schip sedert
het eind van de oorlog is de ha
ven van Antwerpen binnengelo
pen. Het is de „Dailo Maru", die
een lading ruwe olie van de Per
zische golf vervoert.
landbouw thans ook in de porte
feuille en zij zullen hierover in
Februari opnieuw van gedachten
wisselen.
Gezien de oppositie, die er in
Frankrijk en West-Duitsland
Door de jongste regens is de
Heure (België) weer buiten haar
oevers getreden. Het water
stroomt over de weg Marcinelle
Jamioulx. Te Cour-sur-Keure en
te Silenrieux staan weilanden en
tuinen blank. Te Berzee zijn de
oevergronden overstroomd en te
Ham-sur-Heure staan de afvoer
kanalen van een glasblazerij on
der water. In een laaggelegen
wijk te Mont-sur-Marchienne
heeft zich een uitgestrekt meer
gevormd-
Donderdagavond heeft het
Canadese weerschip „Stone-
tionale economie zou ten zeerste town" geseind, dat het de laat-
het feit, dat Engeland
dit afstaan van een klein stukje
souvfereiniteit aan dit plan niet
wenst mede te doen, valt de kans,
dat dit landbouwplan eens zaï
slagen, niet te hoog aan te slaan.
Want het protectionistisch stre
ven is in de gehele wereldgeschie
denis steeds het sterkste in de
landbouwsector geweest. Niette-
inoet onze minister van
bij zijn streven alle
ic mei Vf I. f landbouw bil E>jn streven ane
is'LrkPlii. succes worden toegewenst. Onze
landbouw en daardoor onze na-
gebaat zijn bij een vrijere uitvoer
van onze agrarische producten.
De douane-autoriteiten in
Stavanger hebben op het Neder
landse schip „Friesland" 28 000
sigaretten en een hoeveelheid
tabak in beslag genomen. Het
schip had een lading copra in de
Stavanger haven gelost. Volgens
het „Stavanger Attenblad" was
de smokkelwaar over het gehe
le schip verdeeld.
De kansen, dat de aangekon
digde nationale premielening
voor de woningbouw doorgaat,
zijn gering, zo verneemt het
A.N.P. uit betrouwbare bron.
Zoals men zich zal herinneren,
had de ministerraad zich in prin-
ste opgegeven positie van het cipe verenigd ,met de uitgifte van
7608 ton metende Amerikaanse j een premielening voor de wo-
vrachtschip „Pennylvania" ,ningbouw ad 2y2%. Voorlopig
heeft bereikt, dat door zijn be
manning in zware storm is ver
laten.
De „Stonetown" heeft geen
spoor van het schip of de be
manning van 45 koppen kunnen
ontdekken.
Ook vliegtuigen nemen deel
aan het onderzoek. Men gelooft,
zou" een eerste tranche van 25
millioen gulden worden uitgege
ven. Van het succes daarvan zou
het afhangen of tot de uitgifte
van een tweede en van volgende
tranches zou worden overgegaan.
Teneinde tegemoet te komen
aan de principiële bezwaren, die
bij een belangrijk deel van het
Nederlandse volk tegen premie
dat de bemanning in open bo- leningen bestaan, was ook beslo
ten ronddrijft, sedert zij de ten gelegenheid te geven tot m-
Fennsylvania", die lek was ge- schrijving op een normale 4 7o
slagen, heeft verlaten. I woningbouwlening.
Waardering alom voor kap. Oarlsen
Het A.N.P. verneemt thans,
dat het overleg betreffende de
lening voor de woningbouw nog
gaande is. Welke vorm men er
uiteindelijk aan geeft staat nog
niet vast. Bij het overleg zijn be
trokken de departementen van
Financiën, van Wederopbouw en
van Binnenlandse Zaken. Boven
dien worden door het ministerie
van Financiën nog besprekingen
gevoerd met verschillende ban
kiers.
In wederopbouw-kringen heeft
men goede hoop, dat de kwestie
binnen één A twee weken haar
beslag zal krijgen.
Wat de aangekondigde natio
nale premielening betreft werd
het A.N.P. intussen met stellig
heid verzekerd, dat de kansen
hiervan gering zijn. Maar dat
wil niet zeggen, aldus werd hier
aan toegevoegd,, dat er geen
premieleningf n komen. De
vraag Is thans nog in welke
vorm deze zullen worden gego
ten.
Tenslotte verneemt het A.N.P.
nog dat de minister van Weder
opbouw, volkshuisvesting en
wederopbouw spoedig een defini
tief voorstel zal worden over
handigd.
De Westduitse Bondsdag heeft
het plan-Schuman met 255 tegen
144 stemmen in tweede lezing
aangenomen. Vier leden onthiel
den zich.
Het plan -~~et thans nog in
derde Dring worden behandeld.
De Bondsdag heeft Vrijdag het
▼erdrag voor een Europese steen-
kolen- en staalgemeenschap ge
ratificeerd. Bij de stemming na
de behandeling van het ratifica
tie-ontwerp in derde lezing wer
den 232 stemmen vóór en 143
tegen uitgebracht. Er waren drie
onthoudingen.
Tegen stemden, de sociaal
democraten, communisten en
enige leden van uiterst rechts,
Onafhankelijke rechtse leden
«rthielden zich.
Er v. aren 31 leden afwezig,
teen er werd gestemd.
Wanneer men immers zelf een
bepaald product goedkoper voort-
brengt dan het buitenland dit
kan, dan kan men zijn grenzen
zonder enig risico voor de eigen
productie en voor de eigen tak
van bedrijf openzetten.
Ondanks alle hooggestemde
verklaringen van de regeringen
en staatslieden der samenwer
kende West-Europese landen is
dit laatste feitelijk het enige wat
er gebeurd is. Zodra de invoer
van bepaalde producten moeilijk
heden veroorzaakt voor de eigen
productie, heeft men de invoer
rechten aanzienlijk verhoogd. De
contingentering is dan wel afge
schaft, doch het effect van de
hoge invoerrechten is hetzelfde.
Ons eigen land heeft de nadelen
van deze politiek aan de lijve
ondervonden. Het is een bekend
feit, dat Nederland vooral ver
schillende landbouwproducten
goedkoper voortbrengt dan de
grote buurlanden dit kunnen. Een
groot deel van ons overschot aan
zuivel- en tuinbouwproducten
moet zijn weg vinden naar Enge
land en Duitsland. Beide belang
rijke afnemers passen al naar
het hun op een gegeven ogenblik
te pas komt de systemen van con
tingentering, invoerverboden en
verhoging van invoerrechten toe.
Onze Beneluxpartner België wil
dolgraag zijn industrieproducten
vrijelijk en onbelemmerd naar
Nederland uitvoeren, doch sluit
,Ik heb mijn uiterste best ge- j
Garlsen en Dancy, die reeds te
kooi lagen, moesten na aan-
daan, maar het schip is gezon- komst opstaan voor een genees-
ken", zei kapitein Carlsen 20 kundig onderzoek. Het bleek,
minuten na zijn aankomst te Fal
mouth in een radio-telefoon
gesprek met zijn vader. ,,Ik ben
er zeker van, dat ik een andere
„Enterprise" «*1 krijgen".
Toen de sleepboot „Turmoil",
aan boord waarvan kapitein
Carlsen en stuurman Dancy
zich bevonden, de baai van Fal
mouth binnenvoer, y/erd zij ont
vangen door een juichende me
nigte.
Automobilisten lieten hun
claxons loeien en van alle sche
pen klonken de sirenes. Klaar
blijkelijk had iedereen verge
ten, dat de twee zeelieden uit
geput waren en behoefte had
den aan rust. Kapitein Parker
van de „Turmoil", die ook aan
het eind van zijn krachten was,
doch die zijn goede humeur had
bewaard, verklaarde van zijn
kant:
„Allemaal betreuren wij, dat
de „Enterprise" ons ontsapt is,
maar wij zijn erg blij, dat Carl
sen en Dancy zijn geborgen".
Volgens een te Tokio uitgege- „Piet Hein" onder bevel van kapi-
ven communiqué hebben de tein-luitenant ter zee A. H. W. von
Verbonden troepen in Korea hun Freitag Drabbe op 18 Januari uit
stellingen behouden en zich Den Helder vertrekken naar de
Donderdag beperkt tot patrouil-
dat zij in goede welstand ver
keerden en na kalmerende mid
delen ingenomen te hebben, zijn
zij weer naar bed gegaan om
van hun welverdiende rust te
genieten.
In een vraaggesprek met de
.Daily Telegraph" heeft de ka
pitein van de „Turmoil" ver
klaard
„Als ik er zeker van ums ge
weest, dat ik beter met de „En
terprise" naar Brest had kun
nen varen, zou ik dat hebben
gedaan. Wij bevonden ons op
gelijkse afstand van de Franse
en de Britse kust en ik meende
meer kans te hebben de Britse
kust te bereiken. Ik heb nog
nooit een schip gesleept, dat er
zo slecht aan toe was als de
Enterprise"Als het weer beter
geworden was, zouden wij alle
kans hebben gehad het schip
binnen te brengen".
In New York is meegedeeld,
dat aan boord van de „Flying
Enterprise" o.m. een aantal an
tieke kunstvoorwerpen werd
vervoerd, zoals 8 oude violen,
meubelen uit de 18e eeuw, por
selein, beelden, enzdie nu
na eeuwen op een diepte van
200 meter in zee terecht zijn ge
komen. Het merendeel van deze
kunstvoorwerpen was verzekerd
voor de handelswaarde. De rest
van de lading bestond uit ruw
ijzer, mineralen, koffie, grafiet,
chemische producten, granen,
uien, jute en 65 vogelkooien.
legang langs het gehele front.
Tijdens een luchtslag bij
I Koemstjon tussen 22 „Sabre-
De'"mëerd^rheici"van 81 stem- JJets^,.en^^Igs^ zijn^ dne
schadigd. De slag werd ongeveer
men is groter dan vele waarne
uiers hadden verwacht.
medegedeeld door het K.N.MI.
té De Bilt, geldig van Zaterdag
ochtend tot Zaterdagavond.
Enkele buien.
Wisselende bewolking met en
kele buien, waarvan sommige
met hagel. Krachtige tot matige
westelijke tot noordwestelijke
wind. Kouder.
ZONDAG 13 JANUARI.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
2.36
3.11
3.51
4.01
n.m.
2.56
3.31
4.11
4.21
Koreaanse wateren ter aflossing,
van Hr. Ms. torpedobootjager
„Van Galen".
Het schip vaart of om elf uur
's ochtends. De marinierskapel
zal bij het vertrek aanwezig zijn.
MAANDAG 14 JANUARI.
v.m. n.m.
Breskens 3.09 3.30
Terneuzen 3.44 4.05
Hansweert 4.24 4.45
Walsoorden 4.34 4.55
ZON. EN MAANSTANDEN.
ZON
op onder
Jan.
13 8.43 16.54
15 8.42 16.57
16 8.41 16.59
MAAN
op onder
18.10
20.36
21.48
9.43
10.12
10.23
35 km van Kaesong geleverd,
het zuidelijkste punt waar tot
nu toe een luchtgevecht is ge
houden. Sinds 8 Nov. waren in
het geheel 163 „Migs" vernie
tigd, 31 waarschijnlijk vernie
tigd en 337 beschadigd.
Hetzelfde recept:
geen vorderingen.
Te Panmoendjon is wederom
geen voortgang gemaakt. Gene
raal Hsieh zei dat het aanleggen
van vliegvelden door de Noorde
lijken zou afhangen van hun be
hoefte. Over dit punt kon niet on
derhandeld worden.
Ook de commissie voor de
kwestie der krijgsgevangenen
heeft geen vooruitgang gemaakt.
In een communiqué der verbon
denen wordt gezegd, dat de Noor
delijken, „terwijl zij bogen op het
grote aantal krijgsgevangenen,
dat zich bij hun strijdkrachten
heeft gevoegd", het recht van
vrije keuze betwisten aan de door
de verbondenen gemaakte gevan
genen. Door het toekennen van
vrije keuze zou men zich volgens
de Noordelijken op politiek ter
rein begeven.
Hr. Ms. „Piet Hein" naar
Korea.
Zoals reeds eerder is gemeld,
zal Hr. Ms. torpedobootjager
De derde dag van de Belgische
regeringscrisis is verlopen, zon
der dat zich nieuwe aspecten
hebben voorgedaan.
Be koning heeft gisteren
slechts de Franse ambassadeur te
Brussel, graaf De Hauteclocque,
ontvangen, die België zal verla
ten om de post van resident-
generaal in Tunesia te gaan be
kleden. Alvorens vandaag zijn
consultaties voort te zetten, zou
de vorst Paul van Zeeland nog
ontvangen, om met hem van ge
dachten te wisselen over de
Europese vraagstukken.
In politieke kringen verheugt
men zich erover, dat de koning
niet alleen de voorzitters van
Kamer en Senaat heeft ontvan
gen, doch ook de leiders der drie
traditionele partijen heeft ge
raadpleegd. De vorst had zich
van de consultatie der partijlei-
Ook Italiaanse bladen brengen
hulde aan kapitein Carlsen.
„Stampa" (Turijn) zegt:
„Kapitein Carlsen maakte van
een scheepsramp een kunst
werk, van een schipbreuk een
meesterwerk. Met één slag vatte
Carlsen de gehele duizendjarige
geschiedenis van de mens en
de zeeman samen".
„Corrière Delia Séra" (Miiaan)
„Wij zullen kapitein Carlsen,
de organaut, de viking Carlsen,
in wiens aderen het bloed van
honderd generaties van zeelie
den vloeit, nooit vergeten".
„Tempo" (Rome) noemde de
ondergang van de „Enterprise'"
de „schoonste schipbreuk in de
geschiedenis der zee, de meest
harmonische, de schitterendste
en bemoedigendste schipbreuk
in één woord de .meest be
schaafde schipbreuk".
CAELSEN AAN DE WAL.
Vrijdagmorgen
Carlsen en stuurman Dancy aan
land gegaan.
Carlsen, die kalm de gevaren
van de zee had getrotseerd,
scheen van zijn stuk gebracht
door de menigte van 400 jour na-
zwarte das, blauwe regenjas en
baret.
Verlegen hield hij de bloemen
vast, die zijn moeder en zuster
hem bij de begroeting in de
handen hadden gedrukt.
Voor de microfoons staande
verklaarde hij:
„De manier, waarop ik ben
geholpen, laat zich vergelijken
met de beste tradities van de
zee".
Terwijl Carlsen sprak brak de
zon door de wolken. De menig
te juichte.
„Ik wist, dat U allen achter
mij stond. Ik kan geen woorden
genoeg vinden om mijn dank
daarvoor te brengen", zei Carl
sen.
Kapitein Parker van de „Tur
moil" zei:
„Voor ons was het gewoon een
opdracht, één van de vele"1.
Stuurman Dancy van de „Tur
moil" zei:
„Ik ben te veel onder de in
druk om veel te kunnen zeggen,
doch ik moet uitdrukking geven
aan mijn grote bewondering
voor kapitein Carlsen".
De burgemeester van FalmouLh
begroette Carlsen namens de
stad en de Deense marine-atta
ché te Londen las een persoon
lijke boodschap van koning Fre-
derik voor.
Hierin werd gezegd, dat de
koning met grote belangstelling
en bewondering het prachtige
zeemanschap en het gedrag van
Carlsen heeft gevolgd en dat
het hem een grote verlichting is
te weten, dat Carlsen in veilig
heid is.
Fotografen drongen van alle-
kanten om opnamen te maken
en Carlsen moeder riep op een
gegeven ogenblik berispend:
„Doe toch niet zo opgewon
den".
Na de ontvangst begaven
Carlsen, Dancy en de autoritei
ten zich in optocht naar het
raadhuis. Er wias een erewacht
van de „Willard Keith" aanwe
zig.
en eerste stuurman Kenneth
Dancy. De telegrammen zijn
voor de regering ondertekend
door de minister van Verkeer
en Waterstaat.
Het telegram aan kapitein
Carlsen luidt:
On behalf of the Netherlands
Vrijdag is te Parijs in de ouder
dom van 62 jaar overleden gene
raal Jean de Lattre de Tassigny,
de Franse hoge commissaris en
opperbevelhebber in Indo-China.
Generaal De Lattre de Tassigny
government I offer you my sincere zal een nationale begrafenis kry-
congratulations with your stead- gen
fastness and courage in maintai
ning the best traditions of the sea.
The Netherlands people, who for
centuries belonged to a seafaring
nation and know the perils of the
sea so well, have followed your ac
tions with keen interest from hour
to hour and are very happy to have
learned that you are in safety now.
They wish you good luck for the
future".
Het telegram aan stuurman
Daney luidt:
„Your unselfish bravery demon
strated in your endeavours to help
captain Carlsen and his „Flying
Enterprise" deserve the highest
respect of the Netherlands people
who already during centuries
know the perils of the sea so wil".
De Britse minister voor Ver
keerszaken MacLay heeft Carl
sen namens de Britse koopvaar
dijvloot een telegram gezonden
waarin hij uiting geeft aan zijn
Generaal Eisenhower zeide bij
het vernemen van zijn doodsbe
richt: „Generaal De Lattre de Tas
signy heeft in de tweede wereld
oorlog als bevelhebber van het eer
ste Franse leger en later door zjjn
werk in Indo-China, een schitte
rend voorbeeld gegeven. Het over
lijden van deze leider en unieke
persoonlijkheid is een verlies, niet
slechts voor Frankrijk, doch voor
de gehele vrije wereld".
Jaarlijks worden in de Belgi
sche Congo 10.000 olifanten ge
schoten, zoals uit de statistieken
van de ivoor-uitvoer blijkt. Het
aantal olifanten, dat tussen 1889
en 1950 werd gedood, wordt op
v - -v - 585.000 geraamd. Geschat wordt,
bewondering voor de moed van dat ^et aantal olifanten er thans
de gezagvoerder, die weigerde nog 10.000 bedraagt,
zijn schip te verlaten, zolang dit
nog drijvende was.
Na de officiële ontvangst heeft
kapitein Carlsen op een perscon
ferentie verslaggevers te woord
gestaan.
De Nederlandse regering heeft
telegrammen met gelukwensen
gericht tot kapitein Kurt Carl
sen van de .„Flying Enterprise"
Gedurende de conferentie
kwam bericht binnen, dat Lloyds
hem de zilveren medaille beeft
verleend, die bestemd is voor hen,
die door buitengewone inspan
ning hebben bijgedragen aan het
behoud van schepen en ladingen,
die m gevaar verkeerden." Hij
vertelde niet van plan te zijn een
bezoek te brengen aan Denemar
ken, doch zo spoedig mogelijk
naar New York te zullen vliegen.
Vragen beantwoordend zei hij
op zijn geheugen te moeten ver
trouwen, omdat zijn logboek en
alle scheepspapieren
.Enterprise" waren
Carlsen en Dancy hadden af
gesproken bij elkaar te blijven,
als zij in het water zouden moe
ten springen. Zij hebben dit ge
daan door eikaars hand vast tc
houden, toen zij in zee spron
gen en in feite hebben zij ied er
met één hand gezwommen in de
richting van de „Turmoil".
Op advies van de vertegen
woordigers van zijn rederij gai
Carlsen geen bijzonderheden
over de oorzaak van de ramp en
de slagzij van de „Enterprise".
Op een vraag, waarover Carl
sen en Dancy hadden gepraat
gedurende hun eenzame verblijf
aan boord van de „Enterprise"
antwoordde hij
„We vertelden elkaar de ver
met de halen, die zeelui vertellen. En
onderge- eerlijk gezegd bracht al publici-
gaan Hij had op zijn horloge na teit ons van ons stuk en daar-
al zijn bezittingen verloren. Het over hebben we heel wat ge
ergste van al die dagen had hij sproken"
Naar in welingelichte kringen
te Londen wordt vernomen heeft
kanitein de "raad der wiizen" van het At"
lantisch Pact de volgende raming
gemaakt voor de defensiebehoef
ten:
De pactianden in Europa
74.000.000.000 dollar;
Amerika en Canada
150.000.000.000 dollar.
Deze getallen gelden voor de
ders kunnen onthouden, daar het listen, de filmcamera s, de ïasn-
hier om een ontslagaanvrage gaat Pen, de autoriteiten en
van een homogeen-katholieke ter de deinende menigte. Hy werd
regering buiten het parlement naar een versierde tribune geleid, jaren 1952, 1953 en 1954.
om. Door aldus ^e handeten heeft waar microfoons wachtten. Zij hebben betrekking op de
Ho koning van ziin belangstelling 1 Kapitein Carlsen, van zijn binnenlandse zowel als buiten-
blijk willen geven vcS aS!baard van 13 dagen verlost, was landse uitgaven evenals op de
nuances van het politieke leven. I gekleed in een donker pak, een nationale en eolleetieve.
gevonden het ogenblik, waarop
zijn schip in de golven ver
dween.
Driftig ontkende hij, dat hem
„een fortuin" zou hebben ge
wacht, indien hij er in geslaagd
zou zijn zijn schip binnen te
brengen.
De eerste week van zijn ver
blijf alleen aan boord had hij
geleefd van een taart, die een
Stuurman Dancy vertelde, dat
hij niet van de „Turmoil" op de
„Enterprise" was overgespron
gen, doch In feite was overge
stapt.
Kapitein Parker bevestigde,
dat de schepen elkaar even
hadden geraakt, toen Dancy
overstapte.
Op de vraag, wie van de twee
het eerst had bemerkt, dat de
kok had gebakken voor de tros was gebroken en wat zijn
nieuwjaarsviering. De komst reactie was geweest, antwoord-
van stuurman Dancy betekende de Dancy lachend:
een buitengewone steun en een
verhoging van zijn moreel, al
dus Carlsen.
Carlsen achtte het zijn plicht
tegenover de eigenaars en allen,
die het schip en de lading had
den verzekerd, iedere poging te
doen om het schip binnen te
krijgen. Het beslu't om e ..En
terprise" te verlaten had hij ge-
„Dat is moeilijk te zeggen".
Carlsen stak twee gekruiste vin
gers op ten teken, dat wat zij
gezegd hadden, niet kon worden
weergegeven.
Kapitein Parker verklaarde,
dat de kansen om de „Enterpri
se" te lichten, nihil zijn.
Gedurende de conferentie
kwamen nog vele telegrammen
nomen, toen onder druk ?>an hel binnen met gelukwensen. Voorts
binnenstromende water de deu
ren van de stuurhut werden in
gedrukt.
zijn Vrijdag in Londen 2 dozijn
fiessen met het „Deense „Carl-
sen"-bier aangekomen.