Rijke bodem en vlijt niet voldoende Comité Benelux acht Benelux mislukt Koninklijke Familie in Sankt Anton Orkaan op de Atlantische Oceaan Sneeuwval begunstigt skisport Noordelijke luchtmacht wordt sterker «LSI Sfts »«JS5 F 'mj Weinig activiteit aan het front ZATERDAG 29 DECEMBER 1951. 7e Jaargang No. 1920. Hoe langer een Europeaan in de Verenigde Staten woont, des te groter wordt zijn verbazing over de voortdurende vooruitgang van dit land, over zijn groeiende rijkdom en de nog steeds stijgende pro ductiviteit. De natuur heeft de aarde der Verenigde Staten gezegend. Het land oogst de vruchten des velds van het gematigde klimaat en van het warme Zuiden; het oogst in overvloed graan, rijst, katoen, oliezaden, fruit en wijn. De Amerikanen houden meer vee dan zij gebruiken. Hun bodem levert ijzer, kolen en aardolie en de houtvoorraad is onuitputte lijk. Dat is de natuurlijke basis van de Amerikaanse rijkdom. Amerikaanse vliegers in Oostenrijk aangekomen De heer E. W. P. van Dam van Isselt, nationaal secretaris van het Comité Benelux, heeft gisteravond voor de V. P. R. O. een toespraak gehouden. Spreker zeide o.m. dat het jaar 1951 ons niet de ondertekening van het Benelux Verdrag heeft gebracht. Het was ons wèl beloofd. Natuurlijk, er is wel iets bereikt op de weg naar de economische unie, maar als we de balans van deze twaalf maanden opmaken, dan is dat zeer be droevend. 25000ste RETOURVLUCHT AMSTERDAM—LONDEN .WEERS VERWACHTING HOOGWATER. DE STRIJD IN KOREA Boodschap van Tiygve Lie Scheepvaaitkanaal volgend jaar opengesteld Frankering bij Abonnement: Terreuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 55-57 Terneuzen Telefoon 2510 Na 5 uur: 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 4,55 per kwartaal Per weck 37 cent Losse nummers 7 cent DE VRIJE ZEEUW Verschijnt dagelijks - Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 60 cent; iedere regel meer 12 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Het geheim van Amerika's rijkdom Maar andere landen hebben een even rijke bodem; vele sta ten in Midden- en Zuid-Amerika zijn minstens even rijk. Deson danks zijn deze landen arm. Ook in Europa zijn landen met een vruchtbare en vele mineralen- houdende bodem; sommige ervan hebben ook nog koloniën, die leveren wat het moederland niet voortbrengt. Desondanks beler ven zij geen periode van bloei meer. De oorzaak van de Amerikaan se vooruitgang is dus niet enkel in de rijke bodem gelegen. Rijk dom wordt de volken niet door de natuur in de schoot geworpen, Ware dat het geval, dan zouden de Argentijnen en Brazilianen de rijkste mensen ter wereld zijn. Menselijke vlijt speelt een rol bij 't scheppen van rijkdom, maar... ook dat is niet genoeg, want de West-Europeanen bijvoorbeeld zijn niet minder ijverig dan de Amerikanen. Wat maakt dan een land rijk? Een derde factor moet de beide bovengenoemde, rijke bodem en vlijt, vergezellen. Amerika leert welke deze is: een land moet zonder ophouden machines bou wen en installeren. Er mogen in dit opzicht geen jarenlange pauzes zijn. Het bouwen van fabrieken is echter als industrie in Europa en Zuid-Amerika onbekend. Wan neer in Europa een fabriek woidt gebouwd, staat deze gewoonlijk de jaarverslagen der Ameri kaanse spoorwegmaatschappijen eens op nalezen: ieder van haar rapporteert, hoeveel honderden nieuwe bedrijven in het afgelo pen jaar langs hun lijnen zijn verrezen. In sommige gevallen zijn 't meer dan duizend fabrie ken langs een enkel traject. Dat gaat zo nu al jaar na jaar. De papierindustrie bijv. heeft zich in de tijd van vijf jaren ge heel vernieuwd, naar uit onlangs gepubliceerde cijfers blijkt. En met de overige industrieën is het niet anders. In waarheid is de fabrieks bouw Amerika's grootste in dustrie en de machtigste bron van de vooruitgang en de nog deeds groter wordende rijkdom. De vier Amerikaanse vliegers, die na tot landen gedwongen te zijn in Hongarije veroordeeld waren, zijn Vrijdagmiddag te Nickelsdorf over de Hongaars- Oostenrijkse grens gegaan. Zij werden naar Wiesbaden overgebracht. Zij verkeren in goede toestand. De vliegers wer den ontvangen door de Ameri kaanse hoge commissaris in Oostenrijk, Walter Donnelly.. V.S. NEEMT MAATREGELEN TEGEN HONGARIJE. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft meegedeeld, dat geen paspoor ten meer zullen worden verstrekt aan Amerikaanse burgers die naar Hongarije willen reizen. Voorts is aan de Hongaarse lega- tie te Washington opdracht ge geven de Hongaarse consulaten te New York en Cleveland on middellijk te sluiten. Er was een stapje verder ge-1 dragen voorbereid. Hier en daar zet op de weg naar de éénma- king der accijnzen. Er werden gemeenschappelijke handelsveiv Gezagvoerder Rijkhof zal he denmiddag met een KLJVf- „Convair-Liner" van Schiphol naar Londen Airport vertrekken voor het maken van de 25.000- ste retourvlucht sinds 17 Mei 1920 op het traject Amsterdam- Londen. Gedurende de periode van 17 Mei tot heden werden door de K-L-M., met een onderbreking van de oorlogsjaren op deze lijn vervoerd 537.000 passagiers, 2.317.000 kg post en 11..695.000 kg vracht. In 1920 werd de dienst op deze oudste luchtlijn ter wereld zes maal per week onderhouden, thans ongeveer 40 keer per week De KL.M. vervoert thans we kelijks ongeveer 2500 passagiers op deze lijn. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdag ochtend tot Zaterdagavond. BUIEN. Zwaar bewolkt met buien. Krachtige tot stormachtige wind draaiend naar richtingen tussen W. en N. Ongeveer de zelfde temperaturen als Vrijdag. ZONDAG 30 DECEMBER. vijftig tot honderd jaar. Onlangs werd in Frankrijk een fabriek herbouwd, die in de oorlog ver nield was. Eerst toen deze ge reed was, gaf men zich er pas rekenschap van, dat de nieuwe fabriek geheel volgens de plan nen van de oude dus volgens dezelfde grootte, op dezelfde plaats en op dezelfde wijze was opgetrokken. En dat met Marshall-dollars REM: HET KARTEL. In de meeste landen van Euro pa ontbreekt de prikkel tot het bouwen van nieuwe fabrieken, want de meeste industrieën zijn in kartels georganiseerd. Ieder bedrijf heeft een gegarandeerde prijs, afzetgebied en winst. Wan neer een bedrijf te duur produ ceert, behoeft het geen nieuwe fabriek te bouwen: de fabriek wordt gesloten en het quotum tegen een vast jaargeld verkocht. In het Europa van vóór de oor log was er slechts één plaats, waar een fabriek van tien jaar als ouderwets werd beschouwd en door een nieuwe vervangen: bij Bata in Zlin (Tsjecho-Slowa kije). Daar kwam aan het af breken van oude en het oprichten van nieuwe fabrieken tussen 1925 en 1940 geen einde. Maar voor het overige werden de meeste fabrieken voor de „eeuwigheid" gebouwd. Het ware immers voor de fabrikanten ook zinloos geweest, de fabriekspro- ductiviteit te verhogen om de prijzen te verlagen en het afzet gebied te vergroten, want dan zou het kartel hem daarvoor met enorme boeten hebben be straft. IN AMERIKA ANDERS. In Amerika is juist het tegen overgestelde het geval. Wie niet voortdurend zijn bedrijf moder niseert, wordt door de concur rentie dood gedrukt, zoals bij voorbeeld gebeurd is met de tex tielindustrie in de staten van Nieuw-Engeland. Men moet er Koningin Juliana, Prins Bern- hard en de drie oudste Prinsesjes zjjn gisternacht per trein in Sankt Anton aangekomen. Het populaire vacantieverblijf voor touristen van alle nationali teiten is eerst twee dagen gele den door koning winter verblijd met een prachtig pak glinsterend witte sneeuw. Het voelt zich met dit Kerst cadeau des te gelukkiger, omdat de voor de ski-liefhebbers onont beerlijke sneeuw lang niet over al is gevallen. Rijdende door Zwitserland naar de Oostenrijkse grens is tot 40 km vóór Sankt Anton nergens enige sneeuw te bekennen. Het plaatsje zelf kan de talloze bezoekers nauwelijks gastvrijheid bieden. Vele touristen moeten zich tevreden stellen met ge- improviseerde slaapplaatsen. On der hen bevinden zich niet alleen Oostenrijkers, maar ook vele Fransen, Zwitsers, Noren, Denen en Amerikanen, van wie velen met stijgend ongeduld de sneeuw val hebben moeten afwachten, alvorens zij met de Kerstdagen voor het eerst de ski's konden onderbinden. Vrijdagmorgen kwart vóór vier stonden in het geheel uitgestor ven dorpje een half dozijn men sen gereed om de Koninklijke Familie op dat nachtelijk tijdstip te verwelkomen. Daar was de burgemeester Schneider, de di rectie van Hotel „Post" en een paar fotografen. Ze moesten ech ter nog een paaF uur wachten, al vorens ze de Koningin, de Prins en Prinsesjes „herzlich welkom men in unserem Tal" konden toewensen, want de gehele fami lie was in de diepste rust in het slaaprijtuig en bleek niet voor nemens om op dat uur nog van slaapkamer te verwisselen. Het personeel van „Post", dat voor een deel was gemobiliseerd om Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 2.47 3.22 4.02 4.12 n.m. 3.09 3.44 4.24 4.34 MAANDAG 31 DECEMBER. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 3.36 4.11 4.51 5.01 n.m. 4.05 4.40 5.20 5.30 ZON. EN MAANSTANDEN. 29 30 31 ZON op onder 8.48 16.35 8.48 16.36 8.48 16.37 MAAN op onder 10.11 17.36 10.41 19.13 11.02 20.46 Het Amerikaanse stoomschip „Flying Enterprise" seinde gis teren, dat het zich in een or kaan bevond in de positie 49 graden 20 min. N3. en 17 gra den 20 min. W. L. De situatie was ernstig, zo seinde het schip verder. Schepen in de nabijheid werd verzocht de weersgesteldheid aan te ge ven. Het schip vaart ongeveer 750 km Westelijk van Landsend. Het schip heeft later geseind, dat zij 30 graden slagzij naar bakboord heeft en zich maar net drijvende kan houden. De Flying Enterprise heeft 10 passagiers aan boord. Het s.s. „Southland" is thans op minder dan twee kilometer van het schip verwijderd en de „Sherbourne" ongeveer vijf kilometer. Het Engelse schip „Birch" heeft om half drie Vrijdagmid dag geseind, dat een schoener in zijn nabijheid is gekapseisd. De „Birch" en een sleepboot bleven in de nabijheid om dren kelingen op te pikken. Later seinde de „Birch" dat zij over levenden aan boord had geno men. Er was geen zekerheid of de schoener niet. was gezonken of NEDERLANDSE KUSTVAAR DER IN MOEILIJKHEDEN In een uitzending van Scheve- ningen-radio is medegedeeld, dat de Nederlandse kustvaarder „Gemma" om hulp had geseind- De „Gemma" drijft met machine- schade drie mijl ten N. van Kaap Machichaco in de nabijheid van Bilbao. Een aantal Spaanse schepen had gisteren draadloos contact met de „Gemma". De kapitein van het schip meldde, dat de zware stormen het onmogelijk maken langszij het vaartuig te komen, doch hij zou met nood signalen de positie van het schip bekend maken. De kustvaarder „Gemma", een teertanker van het N.V. Teerbe- drijf te Uithoorn, bevond zich Vrijdagmiddag bij Guertaria in de buurt van San Sebastian. Twee Spaanse trawlers waren in de nabijheid. De bemanning van de „Gem ma" bestaat uit zeven personen. Het bootje meet 395 brt- Direct gevaar voor de tanker en de op varenden was niet aanwezig. eventueel nog iets voor de Ko ninklijke bezoekers uit Nederland te kunnen klaarmaken, kon dan ook onverrichterzake weer huis waarts keren. De tocht met de koninklijke trein is een uitermate snelle ge weest. In minder dan 15 uur werd de afstand van Utrecht naar Sankt Anton via Duits land afgelegd, hetgeen een uit zonderlijke prestatie mag worden genoemd. Donderdagochtend om kwart over tien bevond alle bagage zich nog in de Dakota op Soesterberg, doch toen de weer berichten uit Zürich slecht ble ven, werd onmiddellijk besloten van de trein gebruik te maken en reeds om enige minuten vóór twaalf werd de reis uit Utrecht aanvaard. Met de grootst moge lijke spoed werd de bagage van Soesterberg overgebracht naar Utrecht. De auto slipte echter bij Bilthoven en reed tegen een boom, er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor, maar enkele koffers kregen lelijke deuken. Van de vijftien uur, die de reis duurde, heeft Prins Bernhard er vier besteed aan zijn Spaanse studie, waarvoor hij in de trein geschikte gelegenheid had. Ook de eerste dag van het ver blijf in Sankt Anton zal de Prins zich niet met skiën, maar met Spaans bezig hauden, want een lichte keelpijn deed hem beslui ten het hotel niet te verlaten. De Prinsessen Beatrix en Irene be hoorden daarentegen tot de eer sten, die met skileraar Rudi Matt de lange latten opzochten en de eerste afdaling van de dag maak ten. ook de Koningin had zich reeds in skicostuum gestoken en bereidde zich voor op de komen de tochten, echter niet alvorens zoals bij elke reis een tele gram te hebben gezonden aan Prinses Wilhelmina, waarin de goede aankomst werd gemeld. Toen de trein Vrijdagmorgen Sankt Anton binnenreed, bevon den zich op het station behalve de Oostenrijkse autoriteiten en de Nederlandse fotografen één buitenlander, een Canadees, die reeds enige malen op Soestdijk de gast is geweest van de Ko ninklijke Familie. Hij was zeer verwonderd te horen, dat Prins Bernhard nog sliep, want zo zei hij „ik had gedacht, dat de Prins, die zijn eigen auto en zijn eigen vliegtuig bestuurt, op de locomotief zou staan. De verlate aankomst van de Koninklijke Familie heeft Sankt Anton en allen, die daar in ho telkamers, zoldervertrekken en badkamers zijn ondergebracht, een serenade doen mislopen van de dorpsharmonie, die bij aan komst van de express uit Zürich om acht uur 's avonds was opge roepen om volgens thans reeds weer oude gewoonte, de zeer wel kome gasten uit Nederland te be groeten. Voor de Koningin, de Prins en de Prinsesjes zijn wederom ver trekken gereserveerd op de twee de verdieping van hotel „Post". Hoe populair de Nederlandse Koninklijke Familie in Oostenrijk is geworden, moge blijken uit het feit, dat zomers talrijke bussen uit de provincie in Sankt Anton stoppen, vele inzittenden verzoe ken de directie van hotel „Post" de kamers van de Koninklijke Familie te mogen bezichtigen en als zij vertrekken, blijven veelal op de vensterbanken en op de tafels bloemen als tolk van grote genegenheid achter. Des te welkomer is de Konink lijke familie dit jaar, omdat zij meegebracht. Weken achtereen was het skiën in de Voralberg een onmogelijkheid, omdat de sneeuw maar niet wilde komen. Veertig kilometer vóór het plaatsje was nog geen stuk sneeuw te bekennen, maar 48 uur vóór de komst van de Konink lijke Familie begon de sneeuw- al. De Arlbergpas was Vrijdag avond voor auto's nog slechts met sneeuwkettingen berijdbaar, maar het laat zich aanzien, dat de pas weldra geheel versperd zal zijn. De bergen zijn thans overvloedig bedekt met een vele centimeters dik sneeuwtapijt en het ziet er naar uit, dat de Koninklijke Fa milie in het Oostenrijkse winter sportplaatsje de volkomen ont spanning zal vinden, die Zij van Sankt Anton verwacht. werden een Belgische- en Neder landse douanepost samengevoegd en Nederland, België en Luxem burg traden gezamenlijk op bij de tariefbesprekingen in Torquay en ook bij de internationale be sprekingen te Parijs, Washing ton en kortgeleden te Rome bij de conferentie over een Europees leger. Ook op sociaal gebied is er, vol gens spreker, wat bereikt, maar het bleef bij détails. De heer Van Dam van Isselt vroeg zich af wat eigenlijk het doel van Benelux is als econo mische unie. Hij omschreef dit doel als volgt: le. Vrq verkeer van personen. Dat is niet bereikt. Nog altijd wordt men minstens vier keer 3e. Vrij verkeer van kapitaal. Alles bij elkaar kunnen we vol gens spreker aan het einde van 1951 zeggen: Benelux is mislukt. Maar meteen moeten we daar bij zeggen: „Hoe bouwen we ver der aan hetgeen in de vorige ja ren werd bereikt?", want bij de pakken neerzitten, neen, dat doen we niet. Gelukkig dat, terwijl de rege ringen faalden, het particulier initiatief wèl veel bereikte op het gebied van de samenwerking. De vakverenigingen zochten contact en richtten gemeenschap pelijke secretariaten op. De werk geversorganisaties plegen gere geld gemeenschappelijk overleg. Industrie en handel kwamen tot nauwe samenwerking voor zover dit niet door allerlei overheidsbe- palingen werd belemmerd en vooral ook op cultureel-, toeris tisch- en sportgebied werden de contacten veelvuldiger. De particulieren, de volkeren zélf, zij willen Benelux. Zij wach ten: tot nu toe geduldig, maar zij worden ongeduldig. Wij hebben dat' in de Tweede Kamer en in de Sociaal Economische Raad ge hoord en wij hebben het in talrij ke kranten en tijdschriften kun nen lezen: wij worden ongeduldig. Als diegenen, die zeven jaar de worui msn c, gelegenheid hadden Benelux tot gecontroleerd als men langs de e s hrpn(?en faien dan zal er grote grensposten van Nederland Stand te_»rengen^iaien, aan zaï er naar België gaat. 2e. Vrij verkeer van goederen. Dat is niet bereikt. Zeker, in theorie is 90 van de handel vrij, maar vraag niet naar de eindeloze rompslomp van papieren alvorens men iets naar België kan verzenden. Ook düt is niet bereikt. naar andere wegen dienen te worden gezocht, want dit gaat zo niet langer, zo vervolgde spreker. Deze geheimzinnigheid, dit aan kondigen en uitstellen van de on dertekening der Unie en dat. terwijl de internationale spannin gen stijgen dit alles is onver antwoord. Onze volkeren hebben een hou vast nodig, hebben geloof nodig in de toekomst, zij willen de ze kerheid hebben dat zij veilig door kunnen blijven werken en dat hebben zij niet zolang de macht achter het ijzeren gordijn steeds hechter wordt en daar in 't Wes ten niets, maar dan ook niets tegenover wordt gesteld. Volgens radio-Peking heeft een der Noordelijke onderhandelaars tegenover de Verbondenen ver klaard: „Wy zijn ons er duide lijk van bewust, dat u bevreesd bent voor onze groeiende lucht macht". Om deze reden, aldus de radio, wensten de Verbonde nen schrifteiyk beloften, dat de capaciteit van de luchtmacht ty- dens een bestand niet zou wor den uitgebreid. De Noordelijke onderhandelaar had een verklaring willen hebben van de eis der Verbondenen, dat er geen beperkingen zouden ko men voor het vervangen van troepen. Dit immers betekende eveneens een versterken der strijdkrachten. Hij had de logica der Verbondenen „vreemd" ge noemd. In een andere uitzending zei de radio, dat de Noordelijken hun standpunt niet zouden wijzigen. Het gemis aan overeenstemming was te wijten aan de „onrede lijke eisen" der Verbondenen. De „oprechtheid" der Noorde- Ujken werd gedemonstreerd door het voorstel, dat geen troepen of nieuw materieel in Korea ge- GEEN VORDERINGEN. De geallieerde onderhandelaars hebben de Noordelijken gisteren opnieuw beschuldigd van „het rekken der onderhandelingen". Er zijn geen vorderingen ge maakt. Vandaag komt de subcommis sie weer bijeen. Van communistische zijde is opnieuw verklaard, dat de Ame rikaanse krijgsgevangenen „niet opgewassen zijn" tegen het Ko reaanse klimaat en de Koreaan se ziekten. Dit in antwoord op het verzoek van de geallieerden om ten verklaring betreffende de 50.000 vermiste geallieerde soldaten, die volgens de Verbon denen niet op de Noordelijke lijs ten voorkomen. De Noordelijke generaal Lee zeide, dat het hem niet zou verbazen, indien een groot aantal Amerikaanse krijgs gevangenen aan ziekten was be zweken. Tegenover de pers zeide de Amerikaanse gedelegeerde admi raal Libby, dat de Noordehjken argumenten in elk geval niet De secretaris-generaal der Ver. Naties, Trygve Lie, heeft Vrijdag in een speciale bood schap aan het einde van het jaar op alle volkeren een beroep gedaan opnieuw een poging te doen om „de vicieuze cirkel van impasses en propaganda t.a doorbreken". „Wij moeten in het belang van het algemeen welzijn pro beren weer tot werkelijk onder handelen te komen", aldus Lie. Naar radio-Moskou meldt, zal het scheepvaartkanaal tussen Wol ga en Don, dat de verbinding vormt tussen twee van de groot ste rivieren van West-Rusland en daardoor tevens ook tussen de zeeën, die de kusten van Euro pees Rusland bespoelen, het vol gend jaar voor de scheepvaart worden opengesteld. De verleg ging van de loop van de Don kwam vorig jaar September ge reed en deze vormde het .voor naamste technische werk van het kanaalplan. Geleerden in de Sowjet-Unie zeggen, dat de be- vloeiingskanalen in de omgeving van Rostow en Stalingrad uitge- gevangenen. Verbondenen voor het houden van toezicht op de naleving van een bestand. Inmiddels heeft Noordelijke in- fanterie aan het Oostelijke front een aanval gedaan en een heuvel bezet, die thans voor de derde maal sinds Kerstmis in andere handen is overgegaan. Overigens wordt van het front weinig acti viteit gemeld. Volgens een woordvoerder van de Amerikaanse luchtmacht ver sterken de Noordelijken gestadig hun luchtafweer rondom de vliegvelden in het Noord-Westen. Zware geallieerde bommenwer pers, die Donderdagavond het vliegveld Namsi, ongeveer 64 km van de Mandsjoerijse grens aan vielen, werden hevig beschoten. Er werden 430 bommen gewor pen öp startbanen. Naar de woordvoerder verder verklaarde, hebben Amerikaanse jachtbommenwerpers op de we gen in Noord-West-Korea met behulp van aan valschermen uit geworpen fakkels bijna 2000 communistische vrachtwagens rijdend in de richting van het front, waargenomen. Hiervan zouden er meer dan honderd zijn vernietigd coor bommen, raket met haar komst "de sneeuw heeft ten en napalm-projectielen. teren enige vooruitgang be speurd, aldus heeft kapitein B. M. Koster, publiciteitsofficier bij het Nederlands detachement Ver enigde Naties medegedeeld. Niet by de wapenstilstandsbesprekin gen doch op het stationsemplace- ment te Munsan-Ni, daar waar de vermaarde press-train" staat. Deze trein namelijk is tien meter vooruitgereden. De enige vooruit gang sinds Juni 1950. Deze ver plaatsing was noodzakelijk, om dat een wagon in brand stond en het vuur dusdanig om zich heen greep, dat gevreesd werd, dat de ganse trein in vlammen zou op gaan. Niettemin blijft het tra gisch te constateren, dat de wa penstilstandsbesprekingen gaan de worden gehouden door gepraat in de ruimte. Niet de minste vor deringen zijn de laatste dagen ge maakt en het woord „deadlock" wordt in de officiële terminologie weer genoemd. De brand in de „press-train" was voor de gealli eerde journalisten, die van alle delen der wereld naar Munsan-Ni zijn gekomen, dé gebeurtenis van de iaatste weken. Een slecht teken, aldus kapitein Koster. De geallieerde krijgsgevangenen. Volgens communistische jour nalisten te Pan Moen Dj on zou bieden tot vruchtbaar land zullen maken. de communistische delegatie alle Donderdag door de V.N. gevraag de détails over de omstandighe den, waarin geallieerde krijgsge vangenen door geallieerde bom bardementen of door ziekten om het leven zouden zijn gekomen, bezitten. De bewijsstukken zou den bestaan uit overlijdensacten en getuigeverklaringen van krijgsgevangenen, die hun kame raden hadden zien sterven. De communistische journalis ten menen, dat de communisti sche afgevaardigden deze bijzon derheden slechts in ruil voor de door hun gevraagde inlichtingen over het lot van 44.000 communis tische krijgsgevangenen zouden overleggen. DE VERLIEZEN IN KOREA. Volgens een schatting van het Amerikaanse Achtste leger be droegen de verliezen van d< communisten op 24 Decembei 1.515.688 man, nl. 692.357 Noord Koreanen en 823.331 Chinezen. In Washington is meegedeeld, dat begin December de geallieer de verliezen 109.459 man bedroe pen. In dit cijfer waren niet de 212.544 verliezen begrepen, die tot Juni van dit jaar waren gele den door de Zuidkoreanen onder bevel der V.N.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 1