Rijke bodem en vlijt
niet voldoende
Comité Benelux
acht Benelux mislukt
Koninklijke Familie in Sankt Anton
Orkaan
op de Atlantische Oceaan
Sneeuwval begunstigt
skisport
Noordelijke luchtmacht
wordt sterker
«LSI Sfts »«JS5 F 'mj
Weinig activiteit aan het front
ZATERDAG 29 DECEMBER 1951.
7e Jaargang No. 1920.
Hoe langer een Europeaan in de Verenigde Staten
woont, des te groter wordt zijn verbazing over de
voortdurende vooruitgang van dit land, over zijn
groeiende rijkdom en de nog steeds stijgende pro
ductiviteit. De natuur heeft de aarde der Verenigde
Staten gezegend. Het land oogst de vruchten des
velds van het gematigde klimaat en van het warme
Zuiden; het oogst in overvloed graan, rijst, katoen,
oliezaden, fruit en wijn. De Amerikanen houden
meer vee dan zij gebruiken. Hun bodem levert ijzer,
kolen en aardolie en de houtvoorraad is onuitputte
lijk. Dat is de natuurlijke basis van de Amerikaanse
rijkdom.
Amerikaanse vliegers
in Oostenrijk aangekomen
De heer E. W. P. van Dam van Isselt, nationaal
secretaris van het Comité Benelux, heeft gisteravond
voor de V. P. R. O. een toespraak gehouden. Spreker
zeide o.m. dat het jaar 1951 ons niet de ondertekening
van het Benelux Verdrag heeft gebracht.
Het was ons wèl beloofd.
Natuurlijk, er is wel iets bereikt op de weg naar
de economische unie, maar als we de balans van
deze twaalf maanden opmaken, dan is dat zeer be
droevend.
25000ste RETOURVLUCHT
AMSTERDAM—LONDEN
.WEERS VERWACHTING
HOOGWATER.
DE STRIJD IN KOREA
Boodschap van Tiygve Lie
Scheepvaaitkanaal volgend
jaar opengesteld
Frankering bij Abonnement: Terreuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Telefoon 2510 Na 5 uur: 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 4,55 per kwartaal
Per weck 37 cent Losse nummers 7 cent
DE VRIJE ZEEUW
Verschijnt dagelijks - Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 60 cent;
iedere regel meer 12 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Het geheim van Amerika's
rijkdom
Maar andere landen hebben
een even rijke bodem; vele sta
ten in Midden- en Zuid-Amerika
zijn minstens even rijk. Deson
danks zijn deze landen arm. Ook
in Europa zijn landen met een
vruchtbare en vele mineralen-
houdende bodem; sommige ervan
hebben ook nog koloniën, die
leveren wat het moederland niet
voortbrengt. Desondanks beler
ven zij geen periode van bloei
meer.
De oorzaak van de Amerikaan
se vooruitgang is dus niet enkel
in de rijke bodem gelegen. Rijk
dom wordt de volken niet door de
natuur in de schoot geworpen,
Ware dat het geval, dan zouden
de Argentijnen en Brazilianen de
rijkste mensen ter wereld zijn.
Menselijke vlijt speelt een rol bij
't scheppen van rijkdom, maar...
ook dat is niet genoeg, want de
West-Europeanen bijvoorbeeld
zijn niet minder ijverig dan de
Amerikanen.
Wat maakt dan een land rijk?
Een derde factor moet de beide
bovengenoemde, rijke bodem en
vlijt, vergezellen. Amerika leert
welke deze is: een land moet
zonder ophouden machines bou
wen en installeren. Er mogen
in dit opzicht geen jarenlange
pauzes zijn.
Het bouwen van fabrieken is
echter als industrie in Europa en
Zuid-Amerika onbekend. Wan
neer in Europa een fabriek woidt
gebouwd, staat deze gewoonlijk
de jaarverslagen der Ameri
kaanse spoorwegmaatschappijen
eens op nalezen: ieder van haar
rapporteert, hoeveel honderden
nieuwe bedrijven in het afgelo
pen jaar langs hun lijnen zijn
verrezen. In sommige gevallen
zijn 't meer dan duizend fabrie
ken langs een enkel traject.
Dat gaat zo nu al jaar na jaar.
De papierindustrie bijv. heeft
zich in de tijd van vijf jaren ge
heel vernieuwd, naar uit onlangs
gepubliceerde cijfers blijkt. En
met de overige industrieën is
het niet anders.
In waarheid is de fabrieks
bouw Amerika's grootste in
dustrie en de machtigste bron
van de vooruitgang en de nog
deeds groter wordende rijkdom.
De vier Amerikaanse vliegers,
die na tot landen gedwongen te
zijn in Hongarije veroordeeld
waren, zijn Vrijdagmiddag te
Nickelsdorf over de Hongaars-
Oostenrijkse grens gegaan.
Zij werden naar Wiesbaden
overgebracht. Zij verkeren in
goede toestand. De vliegers wer
den ontvangen door de Ameri
kaanse hoge commissaris in
Oostenrijk, Walter Donnelly..
V.S. NEEMT MAATREGELEN
TEGEN HONGARIJE.
Het Amerikaanse ministerie
van Buitenlandse Zaken heeft
meegedeeld, dat geen paspoor
ten meer zullen worden verstrekt
aan Amerikaanse burgers die
naar Hongarije willen reizen.
Voorts is aan de Hongaarse lega-
tie te Washington opdracht ge
geven de Hongaarse consulaten
te New York en Cleveland on
middellijk te sluiten.
Er was een stapje verder ge-1 dragen voorbereid. Hier en daar
zet op de weg naar de éénma-
king der accijnzen. Er werden
gemeenschappelijke handelsveiv
Gezagvoerder Rijkhof zal he
denmiddag met een KLJVf-
„Convair-Liner" van Schiphol
naar Londen Airport vertrekken
voor het maken van de 25.000-
ste retourvlucht sinds 17 Mei
1920 op het traject Amsterdam-
Londen.
Gedurende de periode van 17
Mei tot heden werden door de
K-L-M., met een onderbreking
van de oorlogsjaren op deze lijn
vervoerd 537.000 passagiers,
2.317.000 kg post en 11..695.000
kg vracht.
In 1920 werd de dienst op deze
oudste luchtlijn ter wereld zes
maal per week onderhouden,
thans ongeveer 40 keer per
week
De KL.M. vervoert thans we
kelijks ongeveer 2500 passagiers
op deze lijn.
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Zaterdag
ochtend tot Zaterdagavond.
BUIEN.
Zwaar bewolkt met buien.
Krachtige tot stormachtige
wind draaiend naar richtingen
tussen W. en N. Ongeveer de
zelfde temperaturen als Vrijdag.
ZONDAG 30 DECEMBER.
vijftig tot honderd jaar. Onlangs
werd in Frankrijk een fabriek
herbouwd, die in de oorlog ver
nield was. Eerst toen deze ge
reed was, gaf men zich er pas
rekenschap van, dat de nieuwe
fabriek geheel volgens de plan
nen van de oude dus volgens
dezelfde grootte, op dezelfde
plaats en op dezelfde wijze
was opgetrokken. En dat met
Marshall-dollars
REM: HET KARTEL.
In de meeste landen van Euro
pa ontbreekt de prikkel tot het
bouwen van nieuwe fabrieken,
want de meeste industrieën zijn
in kartels georganiseerd. Ieder
bedrijf heeft een gegarandeerde
prijs, afzetgebied en winst. Wan
neer een bedrijf te duur produ
ceert, behoeft het geen nieuwe
fabriek te bouwen: de fabriek
wordt gesloten en het quotum
tegen een vast jaargeld verkocht.
In het Europa van vóór de oor
log was er slechts één plaats,
waar een fabriek van tien jaar
als ouderwets werd beschouwd
en door een nieuwe vervangen:
bij Bata in Zlin (Tsjecho-Slowa
kije). Daar kwam aan het af
breken van oude en het oprichten
van nieuwe fabrieken tussen
1925 en 1940 geen einde. Maar
voor het overige werden de
meeste fabrieken voor de
„eeuwigheid" gebouwd. Het ware
immers voor de fabrikanten ook
zinloos geweest, de fabriekspro-
ductiviteit te verhogen om de
prijzen te verlagen en het afzet
gebied te vergroten, want dan
zou het kartel hem daarvoor
met enorme boeten hebben be
straft.
IN AMERIKA ANDERS.
In Amerika is juist het tegen
overgestelde het geval. Wie niet
voortdurend zijn bedrijf moder
niseert, wordt door de concur
rentie dood gedrukt, zoals bij
voorbeeld gebeurd is met de tex
tielindustrie in de staten van
Nieuw-Engeland. Men moet er
Koningin Juliana, Prins Bern-
hard en de drie oudste Prinsesjes
zjjn gisternacht per trein in
Sankt Anton aangekomen.
Het populaire vacantieverblijf
voor touristen van alle nationali
teiten is eerst twee dagen gele
den door koning winter verblijd
met een prachtig pak glinsterend
witte sneeuw.
Het voelt zich met dit Kerst
cadeau des te gelukkiger, omdat
de voor de ski-liefhebbers onont
beerlijke sneeuw lang niet over
al is gevallen. Rijdende door
Zwitserland naar de Oostenrijkse
grens is tot 40 km vóór Sankt
Anton nergens enige sneeuw te
bekennen.
Het plaatsje zelf kan de talloze
bezoekers nauwelijks gastvrijheid
bieden. Vele touristen moeten
zich tevreden stellen met ge-
improviseerde slaapplaatsen. On
der hen bevinden zich niet alleen
Oostenrijkers, maar ook vele
Fransen, Zwitsers, Noren, Denen
en Amerikanen, van wie velen
met stijgend ongeduld de sneeuw
val hebben moeten afwachten,
alvorens zij met de Kerstdagen
voor het eerst de ski's konden
onderbinden.
Vrijdagmorgen kwart vóór vier
stonden in het geheel uitgestor
ven dorpje een half dozijn men
sen gereed om de Koninklijke
Familie op dat nachtelijk tijdstip
te verwelkomen. Daar was de
burgemeester Schneider, de di
rectie van Hotel „Post" en een
paar fotografen. Ze moesten ech
ter nog een paaF uur wachten, al
vorens ze de Koningin, de Prins
en Prinsesjes „herzlich welkom
men in unserem Tal" konden
toewensen, want de gehele fami
lie was in de diepste rust in het
slaaprijtuig en bleek niet voor
nemens om op dat uur nog van
slaapkamer te verwisselen. Het
personeel van „Post", dat voor
een deel was gemobiliseerd om
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
2.47
3.22
4.02
4.12
n.m.
3.09
3.44
4.24
4.34
MAANDAG 31 DECEMBER.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
3.36
4.11
4.51
5.01
n.m.
4.05
4.40
5.20
5.30
ZON. EN MAANSTANDEN.
29
30
31
ZON
op onder
8.48 16.35
8.48 16.36
8.48 16.37
MAAN
op onder
10.11 17.36
10.41 19.13
11.02 20.46
Het Amerikaanse stoomschip
„Flying Enterprise" seinde gis
teren, dat het zich in een or
kaan bevond in de positie 49
graden 20 min. N3. en 17 gra
den 20 min. W. L.
De situatie was ernstig, zo
seinde het schip verder. Schepen
in de nabijheid werd verzocht
de weersgesteldheid aan te ge
ven.
Het schip vaart ongeveer 750
km Westelijk van Landsend.
Het schip heeft later geseind,
dat zij 30 graden slagzij naar
bakboord heeft en zich maar
net drijvende kan houden.
De Flying Enterprise heeft 10
passagiers aan boord. Het s.s.
„Southland" is thans op minder
dan twee kilometer van het schip
verwijderd en de „Sherbourne"
ongeveer vijf kilometer.
Het Engelse schip „Birch"
heeft om half drie Vrijdagmid
dag geseind, dat een schoener
in zijn nabijheid is gekapseisd.
De „Birch" en een sleepboot
bleven in de nabijheid om dren
kelingen op te pikken. Later
seinde de „Birch" dat zij over
levenden aan boord had geno
men. Er was geen zekerheid of
de schoener
niet.
was gezonken of
NEDERLANDSE KUSTVAAR
DER IN MOEILIJKHEDEN
In een uitzending van Scheve-
ningen-radio is medegedeeld, dat
de Nederlandse kustvaarder
„Gemma" om hulp had geseind-
De „Gemma" drijft met machine-
schade drie mijl ten N. van Kaap
Machichaco in de nabijheid van
Bilbao.
Een aantal Spaanse schepen
had gisteren draadloos contact
met de „Gemma". De kapitein
van het schip meldde, dat de
zware stormen het onmogelijk
maken langszij het vaartuig te
komen, doch hij zou met nood
signalen de positie van het schip
bekend maken.
De kustvaarder „Gemma", een
teertanker van het N.V. Teerbe-
drijf te Uithoorn, bevond zich
Vrijdagmiddag bij Guertaria in
de buurt van San Sebastian.
Twee Spaanse trawlers waren
in de nabijheid.
De bemanning van de „Gem
ma" bestaat uit zeven personen.
Het bootje meet 395 brt- Direct
gevaar voor de tanker en de op
varenden was niet aanwezig.
eventueel nog iets voor de Ko
ninklijke bezoekers uit Nederland
te kunnen klaarmaken, kon dan
ook onverrichterzake weer huis
waarts keren.
De tocht met de koninklijke
trein is een uitermate snelle ge
weest. In minder dan 15 uur
werd de afstand van Utrecht
naar Sankt Anton via Duits
land afgelegd, hetgeen een uit
zonderlijke prestatie mag worden
genoemd. Donderdagochtend om
kwart over tien bevond alle
bagage zich nog in de Dakota op
Soesterberg, doch toen de weer
berichten uit Zürich slecht ble
ven, werd onmiddellijk besloten
van de trein gebruik te maken en
reeds om enige minuten vóór
twaalf werd de reis uit Utrecht
aanvaard. Met de grootst moge
lijke spoed werd de bagage van
Soesterberg overgebracht naar
Utrecht. De auto slipte echter bij
Bilthoven en reed tegen een
boom, er deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor, maar
enkele koffers kregen lelijke
deuken.
Van de vijftien uur, die de reis
duurde, heeft Prins Bernhard er
vier besteed aan zijn Spaanse
studie, waarvoor hij in de trein
geschikte gelegenheid had.
Ook de eerste dag van het ver
blijf in Sankt Anton zal de Prins
zich niet met skiën, maar met
Spaans bezig hauden, want een
lichte keelpijn deed hem beslui
ten het hotel niet te verlaten. De
Prinsessen Beatrix en Irene be
hoorden daarentegen tot de eer
sten, die met skileraar Rudi Matt
de lange latten opzochten en de
eerste afdaling van de dag maak
ten. ook de Koningin had zich
reeds in skicostuum gestoken en
bereidde zich voor op de komen
de tochten, echter niet alvorens
zoals bij elke reis een tele
gram te hebben gezonden aan
Prinses Wilhelmina, waarin de
goede aankomst werd gemeld.
Toen de trein Vrijdagmorgen
Sankt Anton binnenreed, bevon
den zich op het station behalve
de Oostenrijkse autoriteiten en
de Nederlandse fotografen één
buitenlander, een Canadees, die
reeds enige malen op Soestdijk
de gast is geweest van de Ko
ninklijke Familie. Hij was zeer
verwonderd te horen, dat Prins
Bernhard nog sliep, want zo
zei hij „ik had gedacht, dat de
Prins, die zijn eigen auto en zijn
eigen vliegtuig bestuurt, op de
locomotief zou staan.
De verlate aankomst van de
Koninklijke Familie heeft Sankt
Anton en allen, die daar in ho
telkamers, zoldervertrekken en
badkamers zijn ondergebracht,
een serenade doen mislopen van
de dorpsharmonie, die bij aan
komst van de express uit Zürich
om acht uur 's avonds was opge
roepen om volgens thans reeds
weer oude gewoonte, de zeer wel
kome gasten uit Nederland te be
groeten.
Voor de Koningin, de Prins en
de Prinsesjes zijn wederom ver
trekken gereserveerd op de twee
de verdieping van hotel „Post".
Hoe populair de Nederlandse
Koninklijke Familie in Oostenrijk
is geworden, moge blijken uit het
feit, dat zomers talrijke bussen
uit de provincie in Sankt Anton
stoppen, vele inzittenden verzoe
ken de directie van hotel „Post"
de kamers van de Koninklijke
Familie te mogen bezichtigen en
als zij vertrekken, blijven veelal
op de vensterbanken en op de
tafels bloemen als tolk van grote
genegenheid achter.
Des te welkomer is de Konink
lijke familie dit jaar, omdat zij
meegebracht. Weken achtereen
was het skiën in de Voralberg
een onmogelijkheid, omdat de
sneeuw maar niet wilde komen.
Veertig kilometer vóór het
plaatsje was nog geen stuk
sneeuw te bekennen, maar 48 uur
vóór de komst van de Konink
lijke Familie begon de sneeuw-
al. De Arlbergpas was Vrijdag
avond voor auto's nog slechts met
sneeuwkettingen berijdbaar, maar
het laat zich aanzien, dat de pas
weldra geheel versperd zal zijn.
De bergen zijn thans overvloedig
bedekt met een vele centimeters
dik sneeuwtapijt en het ziet er
naar uit, dat de Koninklijke Fa
milie in het Oostenrijkse winter
sportplaatsje de volkomen ont
spanning zal vinden, die Zij van
Sankt Anton verwacht.
werden een Belgische- en Neder
landse douanepost samengevoegd
en Nederland, België en Luxem
burg traden gezamenlijk op bij
de tariefbesprekingen in Torquay
en ook bij de internationale be
sprekingen te Parijs, Washing
ton en kortgeleden te Rome bij
de conferentie over een Europees
leger.
Ook op sociaal gebied is er, vol
gens spreker, wat bereikt, maar
het bleef bij détails.
De heer Van Dam van Isselt
vroeg zich af wat eigenlijk het
doel van Benelux is als econo
mische unie. Hij omschreef dit
doel als volgt:
le. Vrq verkeer van personen.
Dat is niet bereikt. Nog altijd
wordt men minstens vier keer
3e. Vrij verkeer van kapitaal.
Alles bij elkaar kunnen we vol
gens spreker aan het einde van
1951 zeggen: Benelux is mislukt.
Maar meteen moeten we daar
bij zeggen: „Hoe bouwen we ver
der aan hetgeen in de vorige ja
ren werd bereikt?", want bij de
pakken neerzitten, neen, dat doen
we niet.
Gelukkig dat, terwijl de rege
ringen faalden, het particulier
initiatief wèl veel bereikte op het
gebied van de samenwerking.
De vakverenigingen zochten
contact en richtten gemeenschap
pelijke secretariaten op. De werk
geversorganisaties plegen gere
geld gemeenschappelijk overleg.
Industrie en handel kwamen tot
nauwe samenwerking voor zover
dit niet door allerlei overheidsbe-
palingen werd belemmerd en
vooral ook op cultureel-, toeris
tisch- en sportgebied werden de
contacten veelvuldiger.
De particulieren, de volkeren
zélf, zij willen Benelux. Zij wach
ten: tot nu toe geduldig, maar zij
worden ongeduldig. Wij hebben
dat' in de Tweede Kamer en in de
Sociaal Economische Raad ge
hoord en wij hebben het in talrij
ke kranten en tijdschriften kun
nen lezen: wij worden ongeduldig.
Als diegenen, die zeven jaar de
worui msn c, gelegenheid hadden Benelux tot
gecontroleerd als men langs de e s hrpn(?en faien dan zal er
grote grensposten van Nederland Stand te_»rengen^iaien, aan zaï er
naar België gaat.
2e. Vrij verkeer van goederen.
Dat is niet bereikt.
Zeker, in theorie is 90 van
de handel vrij, maar vraag niet
naar de eindeloze rompslomp van
papieren alvorens men iets naar
België kan verzenden.
Ook düt is niet bereikt.
naar andere wegen dienen te
worden gezocht, want dit gaat zo
niet langer, zo vervolgde spreker.
Deze geheimzinnigheid, dit aan
kondigen en uitstellen van de on
dertekening der Unie en dat.
terwijl de internationale spannin
gen stijgen dit alles is onver
antwoord.
Onze volkeren hebben een hou
vast nodig, hebben geloof nodig
in de toekomst, zij willen de ze
kerheid hebben dat zij veilig door
kunnen blijven werken en dat
hebben zij niet zolang de macht
achter het ijzeren gordijn steeds
hechter wordt en daar in 't Wes
ten niets, maar dan ook niets
tegenover wordt gesteld.
Volgens radio-Peking heeft een
der Noordelijke onderhandelaars
tegenover de Verbondenen ver
klaard: „Wy zijn ons er duide
lijk van bewust, dat u bevreesd
bent voor onze groeiende lucht
macht". Om deze reden, aldus
de radio, wensten de Verbonde
nen schrifteiyk beloften, dat de
capaciteit van de luchtmacht ty-
dens een bestand niet zou wor
den uitgebreid.
De Noordelijke onderhandelaar
had een verklaring willen hebben
van de eis der Verbondenen, dat
er geen beperkingen zouden ko
men voor het vervangen van
troepen. Dit immers betekende
eveneens een versterken der
strijdkrachten. Hij had de logica
der Verbondenen „vreemd" ge
noemd.
In een andere uitzending zei
de radio, dat de Noordelijken hun
standpunt niet zouden wijzigen.
Het gemis aan overeenstemming
was te wijten aan de „onrede
lijke eisen" der Verbondenen.
De „oprechtheid" der Noorde-
Ujken werd gedemonstreerd door
het voorstel, dat geen troepen of
nieuw materieel in Korea ge-
GEEN VORDERINGEN.
De geallieerde onderhandelaars
hebben de Noordelijken gisteren
opnieuw beschuldigd van „het
rekken der onderhandelingen".
Er zijn geen vorderingen ge
maakt.
Vandaag komt de subcommis
sie weer bijeen.
Van communistische zijde is
opnieuw verklaard, dat de Ame
rikaanse krijgsgevangenen „niet
opgewassen zijn" tegen het Ko
reaanse klimaat en de Koreaan
se ziekten. Dit in antwoord op
het verzoek van de geallieerden
om ten verklaring betreffende
de 50.000 vermiste geallieerde
soldaten, die volgens de Verbon
denen niet op de Noordelijke lijs
ten voorkomen. De Noordelijke
generaal Lee zeide, dat het hem
niet zou verbazen, indien een
groot aantal Amerikaanse krijgs
gevangenen aan ziekten was be
zweken.
Tegenover de pers zeide de
Amerikaanse gedelegeerde admi
raal Libby, dat de Noordehjken
argumenten in elk geval niet
De secretaris-generaal der
Ver. Naties, Trygve Lie, heeft
Vrijdag in een speciale bood
schap aan het einde van het
jaar op alle volkeren een beroep
gedaan opnieuw een poging te
doen om „de vicieuze cirkel van
impasses en propaganda t.a
doorbreken".
„Wij moeten in het belang
van het algemeen welzijn pro
beren weer tot werkelijk onder
handelen te komen", aldus Lie.
Naar radio-Moskou meldt, zal
het scheepvaartkanaal tussen
Wol ga en Don, dat de verbinding
vormt tussen twee van de groot
ste rivieren van West-Rusland en
daardoor tevens ook tussen de
zeeën, die de kusten van Euro
pees Rusland bespoelen, het vol
gend jaar voor de scheepvaart
worden opengesteld. De verleg
ging van de loop van de Don
kwam vorig jaar September ge
reed en deze vormde het .voor
naamste technische werk van het
kanaalplan. Geleerden in de
Sowjet-Unie zeggen, dat de be-
vloeiingskanalen in de omgeving
van Rostow en Stalingrad uitge-
gevangenen.
Verbondenen voor het houden
van toezicht op de naleving van
een bestand.
Inmiddels heeft Noordelijke in-
fanterie aan het Oostelijke front
een aanval gedaan en een heuvel
bezet, die thans voor de derde
maal sinds Kerstmis in andere
handen is overgegaan. Overigens
wordt van het front weinig acti
viteit gemeld.
Volgens een woordvoerder van
de Amerikaanse luchtmacht ver
sterken de Noordelijken gestadig
hun luchtafweer rondom de
vliegvelden in het Noord-Westen.
Zware geallieerde bommenwer
pers, die Donderdagavond het
vliegveld Namsi, ongeveer 64 km
van de Mandsjoerijse grens aan
vielen, werden hevig beschoten.
Er werden 430 bommen gewor
pen öp startbanen.
Naar de woordvoerder verder
verklaarde, hebben Amerikaanse
jachtbommenwerpers op de we
gen in Noord-West-Korea met
behulp van aan valschermen uit
geworpen fakkels bijna 2000
communistische vrachtwagens
rijdend in de richting van het
front, waargenomen. Hiervan
zouden er meer dan honderd zijn
vernietigd coor bommen, raket
met haar komst "de sneeuw heeft ten en napalm-projectielen.
teren enige vooruitgang be
speurd, aldus heeft kapitein B.
M. Koster, publiciteitsofficier bij
het Nederlands detachement Ver
enigde Naties medegedeeld. Niet
by de wapenstilstandsbesprekin
gen doch op het stationsemplace-
ment te Munsan-Ni, daar waar de
vermaarde press-train" staat.
Deze trein namelijk is tien meter
vooruitgereden. De enige vooruit
gang sinds Juni 1950. Deze ver
plaatsing was noodzakelijk, om
dat een wagon in brand stond en
het vuur dusdanig om zich heen
greep, dat gevreesd werd, dat de
ganse trein in vlammen zou op
gaan. Niettemin blijft het tra
gisch te constateren, dat de wa
penstilstandsbesprekingen gaan
de worden gehouden door gepraat
in de ruimte. Niet de minste vor
deringen zijn de laatste dagen ge
maakt en het woord „deadlock"
wordt in de officiële terminologie
weer genoemd. De brand in de
„press-train" was voor de gealli
eerde journalisten, die van alle
delen der wereld naar Munsan-Ni
zijn gekomen, dé gebeurtenis van
de iaatste weken. Een slecht
teken, aldus kapitein Koster.
De geallieerde krijgsgevangenen.
Volgens communistische jour
nalisten te Pan Moen Dj on zou
bieden tot vruchtbaar land zullen
maken.
de communistische delegatie alle
Donderdag door de V.N. gevraag
de détails over de omstandighe
den, waarin geallieerde krijgsge
vangenen door geallieerde bom
bardementen of door ziekten om
het leven zouden zijn gekomen,
bezitten. De bewijsstukken zou
den bestaan uit overlijdensacten
en getuigeverklaringen van
krijgsgevangenen, die hun kame
raden hadden zien sterven.
De communistische journalis
ten menen, dat de communisti
sche afgevaardigden deze bijzon
derheden slechts in ruil voor de
door hun gevraagde inlichtingen
over het lot van 44.000 communis
tische krijgsgevangenen zouden
overleggen.
DE VERLIEZEN IN KOREA.
Volgens een schatting van het
Amerikaanse Achtste leger be
droegen de verliezen van d<
communisten op 24 Decembei
1.515.688 man, nl. 692.357 Noord
Koreanen en 823.331 Chinezen.
In Washington is meegedeeld,
dat begin December de geallieer
de verliezen 109.459 man bedroe
pen. In dit cijfer waren niet de
212.544 verliezen begrepen, die
tot Juni van dit jaar waren gele
den door de Zuidkoreanen onder
bevel der V.N.