HEEFT BELGIË RECHTEN?
De Schelde-Rijnverb
De internationale
Emigratie-conferentie
KOREA
w
De toestand in Egypte
Enkele voorlopige conclusies
Benelux-ministersconferentie
kwam niet tot resultaat
Het Nederlandse standpunt
MAANDAG 3 DECEMBER 1951.
7e Jaargang No. 1899.
Het comité ter behartiging van de Nederlandse
belangen bij de Schelde-Rijnverbinding, dat zich ten
doel stelt een objectieve bestudering van de in dit
verband rijzende vraagstukken, acht het gewenst
reeds thans een bijdrage te leveren tot de publieke
meningsvorming door publicatie van enkele voor
lopige conclusies.
GEVOLGEN VAN EEN KA
NAAL VOOR BENELUX-
ECONOMIE.
WEERS VERWACHTING.
jpunkering '"'O A>»inn«-"i»*ntiprrcu^Mi
t/U^-Teur Hoofdredacteur l. van de Sande
«»Gücne-aores:
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Telefoon 2510 - Né 5 uur: 2073
Gironummer 38150
j4.tKinnementspri.is: 4,55 pet kwt .aal
Ter week 37 cent Losse nummers 7 cent
DE VRIJE ZEEUW
Verschijnt dagelijks - Uitgeefster N. V. v/h Firma F. J. van de Sanrte. iV,neuzen
Hj.nnek Kleme Advertenties: 5 regels 75 cenl
iedere regel meer 15 cent
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pe
advertentie 1.80-
Vermelding: Brieven onder nummer, of: A<it»a
Bureau van dit Blad 15 cent meer
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Man primair belang was te AntwerpenMoerdijkkanaal op
onderzoeken, in hoeverre van 1 de lijst der^ Belgische^ desiderata
Belgische zijde een recht geldend
kan worden gemaakt ten aan
zien van de huidige vaarroute
via de tussenwateren tussen
Schelde en Rijn.
Na het verdrag van 1839 zou
de scheepvaart op de tussen
wateren vrij zijn en Nederland,
zou, in geval toenmaals aange
wezen vaarwegen onbruikbaar
zouden worden, andere vaarrou
tes aanwijzen die even veilig,
goed en gemakkelijk zouden zijn.
Bit werd actueel, toen Neder
land het in 1867 nodig oordeelde
'n spoorwegverbinding met Vlis-
singen tot stand te brengen,
waartoe het Kreekrak en het
Sl«e werden afgedamd. Aan de
scheepvaart werden ter vervan
ging twee nieuwe vaarwegen
aangewezen, te weten het kanaal
deor Zuid-Beveland en dat door
Walcheren.
Het algemene gevoelen dier
dagen was, dat zij een belangrijke
verbetering ten opzichte van de
bestaande routes betekenden.
Immers, in plaats van het ondie
pe en gevaarlijke Kreekrak
kwam thans het kanaal door Z.-
Beveland. In de Belgische Ka
mer werd dan ook verklaard,
dat het kanaal aan alle behoef-
teu voor de vaart door de tus
senwateren kon voorzien.
lot op de huidige dag kan
men dit de Belgische volksver
tegenwoordiger, die deze woor
den sprak, nazeggen. Het kanaal
is nog steeds voor alle typen
binnenvaartuigen geschikt.
Hoewel de Nederlandse rege
ring haar verdragsverplichtingen
meer dan nagekomen is, kwam
na de eerste wereldoorlog het'
de orde, welke economische bete.
kenis het Moerdijkkanaal voor
de drie landen gezamenlijk
Nederland, België en Luxemburg
kan hebben?
te staan. Het kwam daar geheel
onverwacht op te staan. Op 20
Mei 1919 stelde de Belgische mi
nister van buitenlandse zaken op
de vredesconferentie te Parijs
plotseling de eis van een Moer
dijkkanaal, zo volkomen onver
wacht, dat de Nederlandse minis,
ter van buitenlandse zaken op
zijn verzoek ter zitting niet in het
bezit van een copie van de door
zijn Belgische collega gedane me
dedeling kon worden gesteld.
Het is bekend, dat het ontwerp
verdrag, waarbij deze eis werd
ingewilligd, op 24 Maart 1927 in
de Eerste Kamer werd verwor
pen. De onderhandelingen kwa
men daarna niet meer op gang;
van Belgische zijde greep men ter
stimulering van het Rijnvervoer
naar het instituut der Rijnvaart
premies, en vooral voor ertsen en
ijzer- en staalproducten met
succes.
KANAAL EN BENELUX.
Na de tweede wereldoorlog
kwam de zaak opnieuw ter tafel.
Zij werd thans in het licht van de
Benelux geplaatst.
Diepgaande bestudering heeft
het comité tot de overtuiging ge
bracht, dat het Moerdijkkanaal
een project dat uitsluitend
economische betekenis kan heb
ben in eerste aanleg ook
slechts op zijn economische me
rite kan worden onderzocht.
Nadat was vastgesteld, dat geen
juridische basis voor het Belgi
sche verlangen aanwezig kon
worden geacht en (bovendien ook
in het licht van de Benelux-
.edachte slechts zakelijke motie
ven konden wegen, kwam aan
DE ECONOMISCHE
ACHTERGROND.
Ter beantwoording van deze
vraag is een analyse gemaakt
van het karakter der Belgische
en Nederlandse havens en van
de economische structuur der
beide landen.
NEDERLANDSE HAVENS.
Gebleken Is, dat de Nederland
se havens door de eeuwen heen
als meest typische functie het
transitoverkeer hebben gehad.
Zij dankten dit aan haar ligging
op een kruispunt van de belang
rijkste internationale verkeers
stromen. Ogenschijnlijk geldt
deze stelling niet voor .Amster
dam, waar het transito nooit
meer dan 30 a 35 van het to
tale havenverkeer bedroeg (voor
Rotterdam 75 a 80
Het tegendeel is echter waar.
Nadat Amsterdam de functie van
centrale stapelmarkt had ver
loren, is de havenontwikkeling
er achtergebleven bij die van Rot
terdam en Antwerpen. Dit moet
worden toegeschreven aan het
feit, dat de haven een onvol
doende verbinding met het Rijnse
achterland bezat.
Rotterdam zag zich door zijn
geografische positie als het ware
de Rijntrafiek van nature toe
vloeien; Amsterdam moest zich
grote moeite getroosten om ten
minste nog een klein deel daar
van- tot zich te trekken.
Wel behield de stad een zekere
stapel van Indische producten,
wel verzorgde zij grotendeels de
import ten be,hoeve van onze
eigen bevolking en de export van
onze nationale industrie, maar
deze goederenstapel was en bleef
te gering om een belangrijke ex
pansie mogelijk te maken.
Het is geen wonder, dat de re
gering alles in het werk heeft
gesteld de eertijds machtige we
reldstad ook in later jaren, toen
de pijlers van haar vroegere wel
vaart waren bezweken, het leven
de internationale verkeersstro-
men.
Voor Nederland heeft de
eeuwen door gegolden, dat zijn
ligging primair is. Hieruit vloeit
het havenverkeer voort en dit
geeft weer een stimulans tot in
dustriële ontwikkeling.
In België is de industriële ont
wikkeling primair geweest; hier.
uit ontwikkelde zich een haven
verkeer, waarbij zich later het
transito voegde.
Vier belangrijke conclusies zijn
uit het vorenstaande te trekken:
1. België kan met betrekking
tot het AntwerpenMoerdijkka
naal geen enkel recht laten gel
den.
2. Ook in het licht van de Bene
lux kunnen slechts zakelijke mo
tieven bij de beoordeling van het
Antwerpen—Moerdükkanaal gel.
den.
3. Voor de Nederlandse havens
betekent een zo groot mogelijke
deelneming aan het transitover
voer de enige mogelijkheid om
het havenverkeer op peil te hou
den. Voor Antwerpen neemt de
deelneming aan het transitover
voer een veel minder belangrijke
plaats in. De nationale stapel
vormt voor deze haven een steyi.
ge basis, die nog vele expansie
mogelijkheden biedt.
4. Het havenverkeer is vooral
door de ontwikkeling in Indone
sië een van de belangrijkste
pijlers van de Nederlandse wel-
vaart. Industrie en handel en
daardoor tevens de werkgelegen,
heid voor een steeds groeiende
bevolking zijn hiervan afhanke
lijk.
Het voorgaandemaakt het
duidelijk dat, indien een Antwer.
penMoerdijkkana?! tot stand
ONTHULLING VAN
HET BEELD „STER
KER DOOR STRIJD"
DOOR II. M. KONIN
GIN JULIANA.
Een overzicht van het
ogenblik waarop Vrij
dagmiddag te Rotter
dam Koningin Juliana
het beeld onthult.
Rechts op de voor
grond H. K. H. Prinses
Wilhelmina, die het
beeld schonk aan het_
gemeentebestuur van
Rotterdam, waar het
in de benedenhal van
het stadhuis staat op
gesteld.
Vddl l W dlcil uczwciitiij nut Kvcn z(J U 1\L/Illdi en iiiuiv#u 1
mogelijk te maken. De venbete- transitovervoer van de Neder-
ring van de verbinding van Am- landse havens naar Anwerpen
sterdam enerzijds met de Rijn, ZOu worden afgeleid, de gevolgen
anderzijds met de Noordzee is j voor Nederland bijzonder nadelig
hiervan het sprekende bewijs.
ANTWERPEN.
Hoe geheel anders was hierbij
vergeleken de positie van de
grote Belgische zeehaven Antwer
pen. Deze is in hoofdzaak een
r 1 LGLI aan
nationale haven, dat wil zeggen .n de industrialisatiemogelijkhe
de im. en exporten voor eigen J - -
industrie en bevolking spelen er
de grootste rol. Het transito
Het standpunt van de Neder
landse delegatie op de te Brussel
aangevangen internationale emi
gratie-conferentie kan als volgt
warden samengevat. Het onmid
dellijke belang van Nederland in
hel vrorgestelde inter gouverne
menteel lichaam heeft betrekking
op de behoefte aan trans-fer-faci-
liteiten voor het kapitaal van de
Nederlanders, die zich in het im
migratie-land gaan vestigen en
op de behoefte aan transport
capaciteit voor 10.000 tot 15.000
emigranten in 1952.
Be nieuwe organisatie kan
voerzien in een grote behoefte,
indien haar activiteit is geba
seerd op de emigratie van fami
liegroepen en een aanvulling is
op al hetgeen door de belang
hebbende landen reeds bilate
raal is overeengekomen en op
hetgeen zij zelf kunnen doen
voor het uitvoeren van hun
programma's;
Ten aanzien van de vluchte
lingen staat men op het stand
punt, dat hun aanvragen in be
handeling kunnen worden ge-
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Maandag
ochtend tot Maandagavond.
Perioden met zonneschijn.
Wisselende bewolking en droog
weer. Matige westelijke wind.
Ongeveer dezelfde temperaturen
als gisteren.
m1
MAANDAG 3 DECEMBER.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
4.34
5.09
5.49
5.59
n.m.
5.04
5.39
6.19
6.29
ZON. EN MAANSTANDEN.
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
Dec.
4
8.28
16.31
12.58
23.09
5
8.30
16.31
13.11
6
8.31
16.30
13.23
0.32
7
8.32
16.30
13.34
1.52
nomen door de nationale emi
gratie-instanties en de selectie
organen van de ontvangende
landen ,onder dezelfde voor
waarden als die, welke van toe
passing zijn op de inwoners van
het land waar zij verblijven.
Als hun vertegenwoordiger
zou de hoge commissaris voor
de vluchtelingen een zetel moe
ten hebben in de commissie,
met stemrecht.
Dit standpunt werd kentliar
gemaakt door de voorzitter van
de Nederlandse delegatie, Mr. Ir.
B- W- Haveman, commissaris
voor de emigratie.
Inzake de tranfer-faciüteiten
tan kapitaal werd opgemerkt,
dat de Nederlandse emigranten
meer succes in een kortere pe
riode zouden bereiken, als zij op
het ogenblik, dat zij zich in een
ander land vestigen, het kapi
taal beschikbaar hadden, dat zij
in ons land. moesten achterla
ten. Dat zou niet alleen in hun
voordeel zijn, maar ook in dat
van het ontvangende land, dat
van de verhoging van de pro
ductiviteit zou profiteren. In
dien de nieuwe organisatie deze
kapitaal-overdracht mogelijk
zou maken, zou zulks voor Ne
derland van grote betekenis
zijn, aldus de heer Haveman.
Wat de vervoersmoeilijkheden
betreft deelde hij mede, dat
Nederland dit jaar ongeveer
35.000 emigranten vervoerde.
Daarmee is het plafond der ver
voerscapaciteit bereikt. Gezegd
kan worden, dat in 1952 meer
dan 50 000 emigranten Neder
land zullen verlaten, indien er
transport beschikbaar is. In dit
verband is de schatting, dat het
probleem zich zou beperken tot
6000 emigranten, aan de lage
kant, voor zover het Nederland
betreft.
Nederland moet rekening hou
den met een totaal van tenmin
ste 10 000, maar meer waar
schijnlijk met 15 000 emigran
ten, die moeten worden ver
voerd in aanvulling op een to
taal van 35.000, die Nederland
zelf zal kunnen vervoeren.
a. Het verlies van een deel der
kapitalen, welke thans in het
AmsterdamRijnkanaal zijn. ge
ïnvesteerd. Het kanaal zou na
het tot stand komen van het
Moerdijkkanaal zijn geld met op.
brengen.
b. Het verlies van een deel der
kapitalen welke in de Amster
damse en Rotterdamse havenin
stallaties zijn gestoken.
c. Het verlies van werkgelegen,
heid in en om de havens van
Amsterdam en Rotterdam.
Het spreekt naar de mening
van het comité vanzelf, dat een
kanaal, dat aan het geheel van de
Benelux niet anders dan econo
misch nadeel kan brengen en
slechts aan een klein onderdeel
van deze Beneluxgemeensehap
namelijk de Antwerpse haven-
belangen voordeel, onvoor
waardelijk moet worden afge.
wezen.
De perssecretaris van president
Truman heeft op een persconfe
rentie een tot nu toe ongepubli
ceerd document voorgelezen,
waaruit blijkt, dat het achtste
leger een order heeft uitgegeven
„om de strijd voort te zetten tot
een wapenstilstand is getekend".
Luchtvaartverliezen
Het Geallieerd hoofdkwartier
heeft medegedeeld, dat de Noor
delijken in toenemende mate van
luchtdoelgeschut gebruik maken.
AFSCHEID VAN
RECHERCHEUR.
H. M. de Koningin, Prins Bern-
hard en Prinses Wilhelmina
hebben Zaterdag afscheid geno- |als gevolg waarvan meer gealli
men van een vertrouwde figuur eerde vliegtuigen boven Noorde-
op Paleis Soestdijk: rechercheur üjk Korea worden neergeschoten.
t visspr wie ner ultimo Nover- r-.„ i,,„v.t„r,ar-htorrTipn Hppit
bei wegens het bereiken van de
k: ,1 nar
pensioengerechtigde leeftijd eer
vol ontslag is verleend.
H. M. de Koningin bedamkte
hem persoonlijk voor zijn uitste
kende diensten en overhandigde
rechercheur Visser een zilveren
sigarettenkoker met inscriptie.
zou komen en indien hiervoor
zouden zijn.
De vermindering van de bete
kenis der Nederlandse havens
zou haar invloed doen gelden
door het gehele economische
leven van ons land. De handel
zou aan betekenis inboeten, ter
bedraagt 35 a 44 van het to
tale havenverkeer.
Maar terwijl de Nederlandse
haven, die hoofdzakelijk een na
tionaal karakter had (Amster
dam), geen belangrijke groei kon
meemaken, slaagde de Belgische
nationale haven er wel in de
vleugels uit te slaan. Dit was
ook geen wonder. Amsterdam
was aangewezen op de beperkte
im- en export voor de Neder
landse markt; Antwerpen steun
de op een omvangrijke Belgische
exportindustrie van ijzer en
staal, glas, aardewerk, etc.
En toen na 1870 het transito-
verkeer een enorme vlucht nam
en Rotterdam zijn leven als in
ternationale haven van betekenis
eigenlijk pas aanving, was Ant
werpen reeds een belangrijke
haven, opgroeiend met de in
dustrie in zijn nationale achter
land.
POSITIE VAN DE HAVENS
IN NEDERL. EN BELGIE.
Behalve dat de havens in Ne
derland en België een verschil
lende structuur hebben, is ook
haar betekenis verschillend-
Wat in België aan belangrijke
industrie aanwezig is, draagt
grotendeels een „autonoom" ka
rakter, dat wil zeggen, baseert
zich direct of indirect op de in
de bodem aanwezige grondstof
fen
De welvaartsbasis van België
wordt door de industrie van het
Luikse en van het gebied Maas
Sambre gevormd.
Geheel anders is de situatie in
Nederland. Wat aan belangrijke
industrie in ons land aanwezig
is, is voor een groot deel z.g.
verkeersindustrie. Wij denken
b.v. aan de scheepsbouw, de ma
chinebouw, de ketelmakerij, de
olie- en vettenindustrie, de raffi
nage van minerale oliën. Al deze
industriëën danken haar bestaan
rechtstreeks aan de aanwezigheid
der Nederlandse havens, waar
immers altijd een massa aan
grondstoffen van allerlei aard
werd en wordt aangevoerd. Ten
groot deel van het economische
leven van Nederland is nauw
verweven met en .afhankelijk
van de havens en haar positie in
den ernstig zouden worden aan
getast. Immers afbreuk aan onze
internationale verkeerspositie
en hierop zou het graven van 'n
ver keer saf leidend kanaal neerko
men zou ook d,e totstandko
ming van verkeersindustrieën.
welke zo typerend zijn voor de
industriële expansie, bemoeilij
ken. Het Handhaven van een
hoog niveau van werkgelegen
heid zou onmogelijk blijken en
na de verzwakking van onze eco
nomische positie in Oost-Azië
zou aldus ook deze pijler van on.
ze welvaart worden aangetast.
Behalve deze ver reikende en
voor Nederland gevaarlijke con
sequenties van een Antwerpen
Moerdijkkanaal kunnen nog als
onmiddellijk optredende gevolgen
worden genoemd:
De Egyptische politie heeft n
overval gedaan op 'n oefenkamp
van een „bevrijdingsgroep in de
woestijn. Een grote hoeveelheid
wapens en munitie werd in be
slag genomen. -
Deze actie staat in verband met
„et besluit van de regering om
controle uit te oefenen op de ac
tiviteit van dergelijke groepen.
Het betrokken kamp werd ge
bruikt door een socialistische
groep. De leider van de socia
listische partij, die voorstander
is van directe actie van de be
volking tegen de Britten in de
kanaalzone, heeft krachtig tegen
de overval geprotesteerd. Hij
zeide, dat het de bedoeling der re
gering was „de gevoelens van de
massa in bedwang te houden
Op vragen van verslaggevers
heeft de Egyptische plaatsver.
vangend minister van Buiten
landse Zaken, Ibrahim Pasja,
geantwoord, dat de gebeurtenis
sen in Syrië niet de publicatie
van een verwachte gezamenlijke
verklaring van de Arabische-sta.
ten over de verdediging van het
Midden-Oosten zal verhinderen.
Voorts deelde de minister mee,
dat Egypte niet van plan was in
de Syrische crisis te bemiddelen.
Het is een binnenlandse aangele.
genheid. die het Syrische volk
zelf moet oplossen.
Pasja zeide, dat de toestand van
het conflict met Engeland onge
wijzigd was en hij ontkende, dat
'n derde mogendheid voorstellen
voor oplossing van het geschil
had ingediend.
De stakende Egyptische haven
arbeiders hebben besloten het
laden en lossen te Port Said te
hervatten, onder voorwaarde dat
dit niet de opzegging van het
verdrag van 1936 en het intrek
ken van concessies aan Britse
strijdkrachten aantast. Ruim een
maand heeft het werk in de ha
ven van Cairo stil gelegen en
werd het verkeer geleld over
Alexandrië.
A.F.P. meldt, dat de Egyptische
regering bevel gegeven het werk
regering bevel heeft gegeven het
werk te hervatten, omdat de
scheepvaartmijen hadden ge.
dreigd de voor Egypte bestemde
goederen in (buitenlandse havens
te gaan lossen. De havenarbei
ders zullen door de politie wor
den beschermd.
In een uitzending van radio-
Caïro is een communiqué van het
Egyptische ministerie van bin
nenlandse zaken aangehaald,
waarin wordt gezegd, dat „Britse
strijdkrachten grote hoeveelhe
den stookolie in beslag hebben
genomen.
Bij Ismailia werden negen volle
tankschepen in beslag genomen;
vier hiervan waren bestemd voor
het electriciteitsbedrijf in Cairo,
de rest voor de spoorwegen."
Voorts wordt in het communi
qué gezegd, dat een lid van de
Egyptische kustwacht, na gear
resteerd en bewusteloos te zijn
geslagen, uit een auto was ge
gooid. De drie inzittenden van de
Britse militaire wagen hadden
zijn portefeuille gestolen, aldus
het communiqué.
men noodgedwongen het middel
heeft moeten aangrijpen van een
indirecte belasting door een toe
slag op de uitvoer. Deze gehele
kwestie van die exportheffingen
zou, aldus deelde men ons mede,
Nederland komen te staan op een
bedrag van twintig millioen gulden.
St. Nicolaas op bezoek.
Lieftinck kreeg het bekende
ezeltje.
Toen om kwart over zes Zater
dagavond de Beneluxconferentie te
Anneviile even werd onderbroken
om de Belgische delegatie toe te
laten zich te beraden, wachtte de
deelnemers aan de conferentie een
aangename verrassing. Sint Nico
laas vergezeld van een secretaris
en twee zwarte Pieten, had zich
namelijk de moeite gegeven om de
conferentie te bezoeken. Hij had
een paar kleine geschenken mee
gebracht, die hij met een luimige
speech aan enkele uitverkorenen
aanbood. De heer Lieftinck, minis
ter van Financiën, ontving een
klein ezeltje dat goudstukken ver
loor, als men zijn staart oplichtte.
Hij zeide, dat hij op dit middel om
aan geld te komen zes jaar had ge
wacht. De heer Van Houtte, minis
ter van Financiën van België, werd
bedacht met een „Nederlands
spaarbankboekje". De Luxemburg
se minister Rasquin ontving een
marsepeinen geldbeurs.
Na afloop van de conferentie der
ministers van de Benelux-landen
op Anneviile heeft minister Lief
tinck, die de bijeenkomst voorzat,
verklaard, dat men niet tot een
direct resultaat was gekomen. Van
Nederlandse zijde was met klem
naar voren gebracht, en de Luxem
burgse vertegenwoordiging sloot
zich daarbij aan, dat de exporthef
fing niet zou worden toegepast op
exporten naar de Beneluxpartners.
Van Belgische zijde werd er in het
bijzonder op gewezen, dat er ern
stige twijfel bestond over de vraag
of discriminatoire behandeling van
Beneluxpartners zich nog zou ver
dragen met internationale ver
plichtingen. Besloten werd over dit
vraagount advies uit te laten bren
gen door drie internationale des
kundigen, vertegenwoordigers van
Nederland, België en Luxemburg.
Dit advies zou in de loop van deze
week moeten worden uitgebracht
en daarop aansluitend zou Zater
dag a.s. te Brussel een nieuwe be
spreking worden gehouden. Van
Nederlandse zijde is er nog de aan
dacht op gevestigd, dat de eerder
genoemde Belgische exportmaat
regelen wel in ernstige mate in
conflict komt met de geest van sa
menwerking tussen de Benelux
partners en met de realisatie van
de economische unie. Van Belgische
zijde is er nog op gewezen, dat het
hier, wat de bedoeling betreft, gaat
om directe belasting, waardoor
De vijfde luchtmachtgroep deelt
mede, dat bij een luchtgevecht
tussen 14 Meteoorstraaljagers en
15 Migs, 3 Australische Meteoors
verloren zijn gegaan.
Men had met het bekendmaken
hiervan gewacht om de vliegers
een kans te geven om te ont
snappen.
Tevens werd bekend gemaakt,
dat bij een luchtgevecht in de
bu,urt van Pjongjang een Ameri
kaanse Shcoting-Star was verlo
ren gegaan.
De bestandsbesprekingen.
Zondag heeft admiraal Joy, het
hoofd van de geallieerde delegatie
bij de bestandsbesprekingen, gene
raal Nam II medegedeeld, dat de
eis, dat de geallieerden 13 eilanden
voor de Nöordkoreaanse kust ont
ruimen „in directe tegenspraak"
was met de opvatting van de com
munisten zelf, dat iedere partij zou
dienen te behouden, wat zij reeds
bezette.
Vroeger hadden de communisten
een aanbod om deze „waardeloze"
eilanden te ruilen voor Kaesong af
geslagen, aldus Joy.
Volgens de woordvoerder van de
V.N., brigade-generaal Nuckols had
Nam II verklaard, dat de bezetting
van deze eilanden een bedreiging
in de rug van de communisten was.
Over het voorstel van de V.N. om;
gemeenschappelijke groepen waar
nemers gedurende het bestand toe
gang te geven in geheel Korea zeii
Nam II, dat het doel' van de V.N.
was om „onze zijde- voor altijd te
beroven van het recht om ons zelf
te verdedigen".
Geen voortgang.
De Noordelijken hebben op de
bestandsbesprekingen van Zondag
verklaard dat zjj het volste recht
hebben om gedurende een wapen
stilstand vliegvelden aan te leggen.
Vice-admiraal Charles Turner
Joy, het hoofd van de geallieerde
delegatie, zei na de bijeenkomst
„De Verenigde Naties zullen daar
mede nooit accoord gaan. Er is
geen voortgang gemaakt".
SCHEPEN IN NOOD.
HERDERLIJK SCHRIJVEN
IN VERBAND MET DE
OVERSTROMINGEN IN ITALIË
In alle Katholieke kerken is
deze Zondag voorlezing gedaan
van een Herderlijk schrijven van
het Nederlands Episcopaat, gewijd
aan de overstromingsramp in Ita
lië. Aanstaande Zondag zullen in
de Katholieke kerken collecten
worden gehouden ten behoeve
van de slachtoffers van de ramp.
KONING VAN THAILAND IN
ZIJN LAND TERUGGEKEERD
Koning Phoempophon Adoelet
van Thailand en z'n gemalin zijn
Zondag in de hoofdstad van Thai
land, Bangkok na een langdurig
verblijf in Europa, aangekomen.
Zij werden begroet door premier
Phi'boel Songgram, die weer als
hoofd van de regering is geïn.
stalleerd na de militaire coup
van drie dagen geleden. Een
reusachtige menigte was op de
been om het koninklijk paar te
verwelkomen.
Het Finse kuststation „Vaasa"
heeft gemeld, dat het Deense s.s.
„Strib" in de Botnische Golf bij
Uleaborg (Finland) onmiddellijke
hulpnodig heeft.
Het Deense kuststation „Skagen"
heeft geseind, dat het Noorse s.s.
„Gudrum" (1128 ton) bij Sjaellands
Rev (ten N. van het eiland See-
land) aan de grond is gelopen en
hulp nodig heeft.
Een sleepboot is uit Kalundborg
vertrokken om de „Gudrun" te hel
pen.
Het Deense s.s. Strib meet 1.377
ton.
Het Roemeense s.s. „Plekhanov"
(5.630 ton) heeft geseind, dat het
ten W. van het eiland Osei (Est
land) in een storm in „ernstig ge
vaar" verkeerd. De stuurinrichting
van het schip is gebroken en de
golven slaan over het dek. Het
schip dreigt te stranden, aldus Ra
dio-Leningrad.
LOODDIEVEN NA SCHIET
PARTIJ AANGEHOUDEN.
De politie te Rotterdam heeft
een vijfta' jongelui, 15, 16 en 17
jaar oud, aangehouden, die betrok
ken zijn geweest bij een looddief
stal.
Vrijdagavond j.l. zag een agent
een jongen nogal verdacht bij de
poort van een school in de Ploeg-
straat staan en op het dak bleken
twee knapen bezig te zijn met het
afsnijden van lood.
Ondanks herhaalde sommaties
weigerden zij naar beneden te ko
men en een waarschuwingsschot
volgde. Nogmaals werden zij aan
gemaand omlaag te komen en toen
volgde er nog een schot.
Een der jongens werd in zijn
rechteronderbeen geraakt. Toen
kozen de dakhazen eieren voor hun
geld. De geraakte jongeman werd
in het Zuiderziekenhuis behandeld
en daarna werden zij in het bureau
Sandelingsplein opgesloten. Later
werden de anderen aangehouden.
JAPANS ZIEKENHUIS
IN BRAND.
In Tokio zijn berichten onvan-
gen, dat een ziekenhuis te Koesjiro
op Hokkaido (N.-Japan) is uitge
brand en dat tenminste veertien
personen om het leven zijn geko
men. De schade zou op 500.000
worden geschat.
17 van de 161 patiënten van het
ziekenhuis zijn in de vlammen om
gekomen. Sommige patiënten, die
ernstige brandwonden hadden op
gelopen, sprongen van de tweede
verdieping naar beneden.
Enige dagen geleden zijn anonie
me brieven ontvangen, waarin ge
dreigd werd met het in brand ste- weruen ae anaeren aangenouaen.
ken van het ziekenhuis als zekere Bij de school werd een partijtje lood
wijzigingen in de personeelsbezet- Ivan 25 kg gevonden en een heren
ting zouden worden ingevoerd. [fiets om het zaakje te vervoeren.