HEEFT BELGIË RECHTEN? De Schelde-Rijnverb De internationale Emigratie-conferentie KOREA w De toestand in Egypte Enkele voorlopige conclusies Benelux-ministersconferentie kwam niet tot resultaat Het Nederlandse standpunt MAANDAG 3 DECEMBER 1951. 7e Jaargang No. 1899. Het comité ter behartiging van de Nederlandse belangen bij de Schelde-Rijnverbinding, dat zich ten doel stelt een objectieve bestudering van de in dit verband rijzende vraagstukken, acht het gewenst reeds thans een bijdrage te leveren tot de publieke meningsvorming door publicatie van enkele voor lopige conclusies. GEVOLGEN VAN EEN KA NAAL VOOR BENELUX- ECONOMIE. WEERS VERWACHTING. jpunkering '"'O A>»inn«-"i»*ntiprrcu^Mi t/U^-Teur Hoofdredacteur l. van de Sande «»Gücne-aores: Noordstraat 55-57 Terneuzen Telefoon 2510 - Né 5 uur: 2073 Gironummer 38150 j4.tKinnementspri.is: 4,55 pet kwt .aal Ter week 37 cent Losse nummers 7 cent DE VRIJE ZEEUW Verschijnt dagelijks - Uitgeefster N. V. v/h Firma F. J. van de Sanrte. iV,neuzen Hj.nnek Kleme Advertenties: 5 regels 75 cenl iedere regel meer 15 cent Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pe advertentie 1.80- Vermelding: Brieven onder nummer, of: A<it»a Bureau van dit Blad 15 cent meer Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Man primair belang was te AntwerpenMoerdijkkanaal op onderzoeken, in hoeverre van 1 de lijst der^ Belgische^ desiderata Belgische zijde een recht geldend kan worden gemaakt ten aan zien van de huidige vaarroute via de tussenwateren tussen Schelde en Rijn. Na het verdrag van 1839 zou de scheepvaart op de tussen wateren vrij zijn en Nederland, zou, in geval toenmaals aange wezen vaarwegen onbruikbaar zouden worden, andere vaarrou tes aanwijzen die even veilig, goed en gemakkelijk zouden zijn. Bit werd actueel, toen Neder land het in 1867 nodig oordeelde 'n spoorwegverbinding met Vlis- singen tot stand te brengen, waartoe het Kreekrak en het Sl«e werden afgedamd. Aan de scheepvaart werden ter vervan ging twee nieuwe vaarwegen aangewezen, te weten het kanaal deor Zuid-Beveland en dat door Walcheren. Het algemene gevoelen dier dagen was, dat zij een belangrijke verbetering ten opzichte van de bestaande routes betekenden. Immers, in plaats van het ondie pe en gevaarlijke Kreekrak kwam thans het kanaal door Z.- Beveland. In de Belgische Ka mer werd dan ook verklaard, dat het kanaal aan alle behoef- teu voor de vaart door de tus senwateren kon voorzien. lot op de huidige dag kan men dit de Belgische volksver tegenwoordiger, die deze woor den sprak, nazeggen. Het kanaal is nog steeds voor alle typen binnenvaartuigen geschikt. Hoewel de Nederlandse rege ring haar verdragsverplichtingen meer dan nagekomen is, kwam na de eerste wereldoorlog het' de orde, welke economische bete. kenis het Moerdijkkanaal voor de drie landen gezamenlijk Nederland, België en Luxemburg kan hebben? te staan. Het kwam daar geheel onverwacht op te staan. Op 20 Mei 1919 stelde de Belgische mi nister van buitenlandse zaken op de vredesconferentie te Parijs plotseling de eis van een Moer dijkkanaal, zo volkomen onver wacht, dat de Nederlandse minis, ter van buitenlandse zaken op zijn verzoek ter zitting niet in het bezit van een copie van de door zijn Belgische collega gedane me dedeling kon worden gesteld. Het is bekend, dat het ontwerp verdrag, waarbij deze eis werd ingewilligd, op 24 Maart 1927 in de Eerste Kamer werd verwor pen. De onderhandelingen kwa men daarna niet meer op gang; van Belgische zijde greep men ter stimulering van het Rijnvervoer naar het instituut der Rijnvaart premies, en vooral voor ertsen en ijzer- en staalproducten met succes. KANAAL EN BENELUX. Na de tweede wereldoorlog kwam de zaak opnieuw ter tafel. Zij werd thans in het licht van de Benelux geplaatst. Diepgaande bestudering heeft het comité tot de overtuiging ge bracht, dat het Moerdijkkanaal een project dat uitsluitend economische betekenis kan heb ben in eerste aanleg ook slechts op zijn economische me rite kan worden onderzocht. Nadat was vastgesteld, dat geen juridische basis voor het Belgi sche verlangen aanwezig kon worden geacht en (bovendien ook in het licht van de Benelux- .edachte slechts zakelijke motie ven konden wegen, kwam aan DE ECONOMISCHE ACHTERGROND. Ter beantwoording van deze vraag is een analyse gemaakt van het karakter der Belgische en Nederlandse havens en van de economische structuur der beide landen. NEDERLANDSE HAVENS. Gebleken Is, dat de Nederland se havens door de eeuwen heen als meest typische functie het transitoverkeer hebben gehad. Zij dankten dit aan haar ligging op een kruispunt van de belang rijkste internationale verkeers stromen. Ogenschijnlijk geldt deze stelling niet voor .Amster dam, waar het transito nooit meer dan 30 a 35 van het to tale havenverkeer bedroeg (voor Rotterdam 75 a 80 Het tegendeel is echter waar. Nadat Amsterdam de functie van centrale stapelmarkt had ver loren, is de havenontwikkeling er achtergebleven bij die van Rot terdam en Antwerpen. Dit moet worden toegeschreven aan het feit, dat de haven een onvol doende verbinding met het Rijnse achterland bezat. Rotterdam zag zich door zijn geografische positie als het ware de Rijntrafiek van nature toe vloeien; Amsterdam moest zich grote moeite getroosten om ten minste nog een klein deel daar van- tot zich te trekken. Wel behield de stad een zekere stapel van Indische producten, wel verzorgde zij grotendeels de import ten be,hoeve van onze eigen bevolking en de export van onze nationale industrie, maar deze goederenstapel was en bleef te gering om een belangrijke ex pansie mogelijk te maken. Het is geen wonder, dat de re gering alles in het werk heeft gesteld de eertijds machtige we reldstad ook in later jaren, toen de pijlers van haar vroegere wel vaart waren bezweken, het leven de internationale verkeersstro- men. Voor Nederland heeft de eeuwen door gegolden, dat zijn ligging primair is. Hieruit vloeit het havenverkeer voort en dit geeft weer een stimulans tot in dustriële ontwikkeling. In België is de industriële ont wikkeling primair geweest; hier. uit ontwikkelde zich een haven verkeer, waarbij zich later het transito voegde. Vier belangrijke conclusies zijn uit het vorenstaande te trekken: 1. België kan met betrekking tot het AntwerpenMoerdijkka naal geen enkel recht laten gel den. 2. Ook in het licht van de Bene lux kunnen slechts zakelijke mo tieven bij de beoordeling van het Antwerpen—Moerdükkanaal gel. den. 3. Voor de Nederlandse havens betekent een zo groot mogelijke deelneming aan het transitover voer de enige mogelijkheid om het havenverkeer op peil te hou den. Voor Antwerpen neemt de deelneming aan het transitover voer een veel minder belangrijke plaats in. De nationale stapel vormt voor deze haven een steyi. ge basis, die nog vele expansie mogelijkheden biedt. 4. Het havenverkeer is vooral door de ontwikkeling in Indone sië een van de belangrijkste pijlers van de Nederlandse wel- vaart. Industrie en handel en daardoor tevens de werkgelegen, heid voor een steeds groeiende bevolking zijn hiervan afhanke lijk. Het voorgaandemaakt het duidelijk dat, indien een Antwer. penMoerdijkkana?! tot stand ONTHULLING VAN HET BEELD „STER KER DOOR STRIJD" DOOR II. M. KONIN GIN JULIANA. Een overzicht van het ogenblik waarop Vrij dagmiddag te Rotter dam Koningin Juliana het beeld onthult. Rechts op de voor grond H. K. H. Prinses Wilhelmina, die het beeld schonk aan het_ gemeentebestuur van Rotterdam, waar het in de benedenhal van het stadhuis staat op gesteld. Vddl l W dlcil uczwciitiij nut Kvcn z(J U 1\L/Illdi en iiiuiv#u 1 mogelijk te maken. De venbete- transitovervoer van de Neder- ring van de verbinding van Am- landse havens naar Anwerpen sterdam enerzijds met de Rijn, ZOu worden afgeleid, de gevolgen anderzijds met de Noordzee is j voor Nederland bijzonder nadelig hiervan het sprekende bewijs. ANTWERPEN. Hoe geheel anders was hierbij vergeleken de positie van de grote Belgische zeehaven Antwer pen. Deze is in hoofdzaak een r 1 LGLI aan nationale haven, dat wil zeggen .n de industrialisatiemogelijkhe de im. en exporten voor eigen J - - industrie en bevolking spelen er de grootste rol. Het transito Het standpunt van de Neder landse delegatie op de te Brussel aangevangen internationale emi gratie-conferentie kan als volgt warden samengevat. Het onmid dellijke belang van Nederland in hel vrorgestelde inter gouverne menteel lichaam heeft betrekking op de behoefte aan trans-fer-faci- liteiten voor het kapitaal van de Nederlanders, die zich in het im migratie-land gaan vestigen en op de behoefte aan transport capaciteit voor 10.000 tot 15.000 emigranten in 1952. Be nieuwe organisatie kan voerzien in een grote behoefte, indien haar activiteit is geba seerd op de emigratie van fami liegroepen en een aanvulling is op al hetgeen door de belang hebbende landen reeds bilate raal is overeengekomen en op hetgeen zij zelf kunnen doen voor het uitvoeren van hun programma's; Ten aanzien van de vluchte lingen staat men op het stand punt, dat hun aanvragen in be handeling kunnen worden ge- medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Maandag ochtend tot Maandagavond. Perioden met zonneschijn. Wisselende bewolking en droog weer. Matige westelijke wind. Ongeveer dezelfde temperaturen als gisteren. m1 MAANDAG 3 DECEMBER. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 4.34 5.09 5.49 5.59 n.m. 5.04 5.39 6.19 6.29 ZON. EN MAANSTANDEN. ZON MAAN op onder op onder Dec. 4 8.28 16.31 12.58 23.09 5 8.30 16.31 13.11 6 8.31 16.30 13.23 0.32 7 8.32 16.30 13.34 1.52 nomen door de nationale emi gratie-instanties en de selectie organen van de ontvangende landen ,onder dezelfde voor waarden als die, welke van toe passing zijn op de inwoners van het land waar zij verblijven. Als hun vertegenwoordiger zou de hoge commissaris voor de vluchtelingen een zetel moe ten hebben in de commissie, met stemrecht. Dit standpunt werd kentliar gemaakt door de voorzitter van de Nederlandse delegatie, Mr. Ir. B- W- Haveman, commissaris voor de emigratie. Inzake de tranfer-faciüteiten tan kapitaal werd opgemerkt, dat de Nederlandse emigranten meer succes in een kortere pe riode zouden bereiken, als zij op het ogenblik, dat zij zich in een ander land vestigen, het kapi taal beschikbaar hadden, dat zij in ons land. moesten achterla ten. Dat zou niet alleen in hun voordeel zijn, maar ook in dat van het ontvangende land, dat van de verhoging van de pro ductiviteit zou profiteren. In dien de nieuwe organisatie deze kapitaal-overdracht mogelijk zou maken, zou zulks voor Ne derland van grote betekenis zijn, aldus de heer Haveman. Wat de vervoersmoeilijkheden betreft deelde hij mede, dat Nederland dit jaar ongeveer 35.000 emigranten vervoerde. Daarmee is het plafond der ver voerscapaciteit bereikt. Gezegd kan worden, dat in 1952 meer dan 50 000 emigranten Neder land zullen verlaten, indien er transport beschikbaar is. In dit verband is de schatting, dat het probleem zich zou beperken tot 6000 emigranten, aan de lage kant, voor zover het Nederland betreft. Nederland moet rekening hou den met een totaal van tenmin ste 10 000, maar meer waar schijnlijk met 15 000 emigran ten, die moeten worden ver voerd in aanvulling op een to taal van 35.000, die Nederland zelf zal kunnen vervoeren. a. Het verlies van een deel der kapitalen, welke thans in het AmsterdamRijnkanaal zijn. ge ïnvesteerd. Het kanaal zou na het tot stand komen van het Moerdijkkanaal zijn geld met op. brengen. b. Het verlies van een deel der kapitalen welke in de Amster damse en Rotterdamse havenin stallaties zijn gestoken. c. Het verlies van werkgelegen, heid in en om de havens van Amsterdam en Rotterdam. Het spreekt naar de mening van het comité vanzelf, dat een kanaal, dat aan het geheel van de Benelux niet anders dan econo misch nadeel kan brengen en slechts aan een klein onderdeel van deze Beneluxgemeensehap namelijk de Antwerpse haven- belangen voordeel, onvoor waardelijk moet worden afge. wezen. De perssecretaris van president Truman heeft op een persconfe rentie een tot nu toe ongepubli ceerd document voorgelezen, waaruit blijkt, dat het achtste leger een order heeft uitgegeven „om de strijd voort te zetten tot een wapenstilstand is getekend". Luchtvaartverliezen Het Geallieerd hoofdkwartier heeft medegedeeld, dat de Noor delijken in toenemende mate van luchtdoelgeschut gebruik maken. AFSCHEID VAN RECHERCHEUR. H. M. de Koningin, Prins Bern- hard en Prinses Wilhelmina hebben Zaterdag afscheid geno- |als gevolg waarvan meer gealli men van een vertrouwde figuur eerde vliegtuigen boven Noorde- op Paleis Soestdijk: rechercheur üjk Korea worden neergeschoten. t visspr wie ner ultimo Nover- r-.„ i,,„v.t„r,ar-htorrTipn Hppit bei wegens het bereiken van de k: ,1 nar pensioengerechtigde leeftijd eer vol ontslag is verleend. H. M. de Koningin bedamkte hem persoonlijk voor zijn uitste kende diensten en overhandigde rechercheur Visser een zilveren sigarettenkoker met inscriptie. zou komen en indien hiervoor zouden zijn. De vermindering van de bete kenis der Nederlandse havens zou haar invloed doen gelden door het gehele economische leven van ons land. De handel zou aan betekenis inboeten, ter bedraagt 35 a 44 van het to tale havenverkeer. Maar terwijl de Nederlandse haven, die hoofdzakelijk een na tionaal karakter had (Amster dam), geen belangrijke groei kon meemaken, slaagde de Belgische nationale haven er wel in de vleugels uit te slaan. Dit was ook geen wonder. Amsterdam was aangewezen op de beperkte im- en export voor de Neder landse markt; Antwerpen steun de op een omvangrijke Belgische exportindustrie van ijzer en staal, glas, aardewerk, etc. En toen na 1870 het transito- verkeer een enorme vlucht nam en Rotterdam zijn leven als in ternationale haven van betekenis eigenlijk pas aanving, was Ant werpen reeds een belangrijke haven, opgroeiend met de in dustrie in zijn nationale achter land. POSITIE VAN DE HAVENS IN NEDERL. EN BELGIE. Behalve dat de havens in Ne derland en België een verschil lende structuur hebben, is ook haar betekenis verschillend- Wat in België aan belangrijke industrie aanwezig is, draagt grotendeels een „autonoom" ka rakter, dat wil zeggen, baseert zich direct of indirect op de in de bodem aanwezige grondstof fen De welvaartsbasis van België wordt door de industrie van het Luikse en van het gebied Maas Sambre gevormd. Geheel anders is de situatie in Nederland. Wat aan belangrijke industrie in ons land aanwezig is, is voor een groot deel z.g. verkeersindustrie. Wij denken b.v. aan de scheepsbouw, de ma chinebouw, de ketelmakerij, de olie- en vettenindustrie, de raffi nage van minerale oliën. Al deze industriëën danken haar bestaan rechtstreeks aan de aanwezigheid der Nederlandse havens, waar immers altijd een massa aan grondstoffen van allerlei aard werd en wordt aangevoerd. Ten groot deel van het economische leven van Nederland is nauw verweven met en .afhankelijk van de havens en haar positie in den ernstig zouden worden aan getast. Immers afbreuk aan onze internationale verkeerspositie en hierop zou het graven van 'n ver keer saf leidend kanaal neerko men zou ook d,e totstandko ming van verkeersindustrieën. welke zo typerend zijn voor de industriële expansie, bemoeilij ken. Het Handhaven van een hoog niveau van werkgelegen heid zou onmogelijk blijken en na de verzwakking van onze eco nomische positie in Oost-Azië zou aldus ook deze pijler van on. ze welvaart worden aangetast. Behalve deze ver reikende en voor Nederland gevaarlijke con sequenties van een Antwerpen Moerdijkkanaal kunnen nog als onmiddellijk optredende gevolgen worden genoemd: De Egyptische politie heeft n overval gedaan op 'n oefenkamp van een „bevrijdingsgroep in de woestijn. Een grote hoeveelheid wapens en munitie werd in be slag genomen. - Deze actie staat in verband met „et besluit van de regering om controle uit te oefenen op de ac tiviteit van dergelijke groepen. Het betrokken kamp werd ge bruikt door een socialistische groep. De leider van de socia listische partij, die voorstander is van directe actie van de be volking tegen de Britten in de kanaalzone, heeft krachtig tegen de overval geprotesteerd. Hij zeide, dat het de bedoeling der re gering was „de gevoelens van de massa in bedwang te houden Op vragen van verslaggevers heeft de Egyptische plaatsver. vangend minister van Buiten landse Zaken, Ibrahim Pasja, geantwoord, dat de gebeurtenis sen in Syrië niet de publicatie van een verwachte gezamenlijke verklaring van de Arabische-sta. ten over de verdediging van het Midden-Oosten zal verhinderen. Voorts deelde de minister mee, dat Egypte niet van plan was in de Syrische crisis te bemiddelen. Het is een binnenlandse aangele. genheid. die het Syrische volk zelf moet oplossen. Pasja zeide, dat de toestand van het conflict met Engeland onge wijzigd was en hij ontkende, dat 'n derde mogendheid voorstellen voor oplossing van het geschil had ingediend. De stakende Egyptische haven arbeiders hebben besloten het laden en lossen te Port Said te hervatten, onder voorwaarde dat dit niet de opzegging van het verdrag van 1936 en het intrek ken van concessies aan Britse strijdkrachten aantast. Ruim een maand heeft het werk in de ha ven van Cairo stil gelegen en werd het verkeer geleld over Alexandrië. A.F.P. meldt, dat de Egyptische regering bevel gegeven het werk regering bevel heeft gegeven het werk te hervatten, omdat de scheepvaartmijen hadden ge. dreigd de voor Egypte bestemde goederen in (buitenlandse havens te gaan lossen. De havenarbei ders zullen door de politie wor den beschermd. In een uitzending van radio- Caïro is een communiqué van het Egyptische ministerie van bin nenlandse zaken aangehaald, waarin wordt gezegd, dat „Britse strijdkrachten grote hoeveelhe den stookolie in beslag hebben genomen. Bij Ismailia werden negen volle tankschepen in beslag genomen; vier hiervan waren bestemd voor het electriciteitsbedrijf in Cairo, de rest voor de spoorwegen." Voorts wordt in het communi qué gezegd, dat een lid van de Egyptische kustwacht, na gear resteerd en bewusteloos te zijn geslagen, uit een auto was ge gooid. De drie inzittenden van de Britse militaire wagen hadden zijn portefeuille gestolen, aldus het communiqué. men noodgedwongen het middel heeft moeten aangrijpen van een indirecte belasting door een toe slag op de uitvoer. Deze gehele kwestie van die exportheffingen zou, aldus deelde men ons mede, Nederland komen te staan op een bedrag van twintig millioen gulden. St. Nicolaas op bezoek. Lieftinck kreeg het bekende ezeltje. Toen om kwart over zes Zater dagavond de Beneluxconferentie te Anneviile even werd onderbroken om de Belgische delegatie toe te laten zich te beraden, wachtte de deelnemers aan de conferentie een aangename verrassing. Sint Nico laas vergezeld van een secretaris en twee zwarte Pieten, had zich namelijk de moeite gegeven om de conferentie te bezoeken. Hij had een paar kleine geschenken mee gebracht, die hij met een luimige speech aan enkele uitverkorenen aanbood. De heer Lieftinck, minis ter van Financiën, ontving een klein ezeltje dat goudstukken ver loor, als men zijn staart oplichtte. Hij zeide, dat hij op dit middel om aan geld te komen zes jaar had ge wacht. De heer Van Houtte, minis ter van Financiën van België, werd bedacht met een „Nederlands spaarbankboekje". De Luxemburg se minister Rasquin ontving een marsepeinen geldbeurs. Na afloop van de conferentie der ministers van de Benelux-landen op Anneviile heeft minister Lief tinck, die de bijeenkomst voorzat, verklaard, dat men niet tot een direct resultaat was gekomen. Van Nederlandse zijde was met klem naar voren gebracht, en de Luxem burgse vertegenwoordiging sloot zich daarbij aan, dat de exporthef fing niet zou worden toegepast op exporten naar de Beneluxpartners. Van Belgische zijde werd er in het bijzonder op gewezen, dat er ern stige twijfel bestond over de vraag of discriminatoire behandeling van Beneluxpartners zich nog zou ver dragen met internationale ver plichtingen. Besloten werd over dit vraagount advies uit te laten bren gen door drie internationale des kundigen, vertegenwoordigers van Nederland, België en Luxemburg. Dit advies zou in de loop van deze week moeten worden uitgebracht en daarop aansluitend zou Zater dag a.s. te Brussel een nieuwe be spreking worden gehouden. Van Nederlandse zijde is er nog de aan dacht op gevestigd, dat de eerder genoemde Belgische exportmaat regelen wel in ernstige mate in conflict komt met de geest van sa menwerking tussen de Benelux partners en met de realisatie van de economische unie. Van Belgische zijde is er nog op gewezen, dat het hier, wat de bedoeling betreft, gaat om directe belasting, waardoor De vijfde luchtmachtgroep deelt mede, dat bij een luchtgevecht tussen 14 Meteoorstraaljagers en 15 Migs, 3 Australische Meteoors verloren zijn gegaan. Men had met het bekendmaken hiervan gewacht om de vliegers een kans te geven om te ont snappen. Tevens werd bekend gemaakt, dat bij een luchtgevecht in de bu,urt van Pjongjang een Ameri kaanse Shcoting-Star was verlo ren gegaan. De bestandsbesprekingen. Zondag heeft admiraal Joy, het hoofd van de geallieerde delegatie bij de bestandsbesprekingen, gene raal Nam II medegedeeld, dat de eis, dat de geallieerden 13 eilanden voor de Nöordkoreaanse kust ont ruimen „in directe tegenspraak" was met de opvatting van de com munisten zelf, dat iedere partij zou dienen te behouden, wat zij reeds bezette. Vroeger hadden de communisten een aanbod om deze „waardeloze" eilanden te ruilen voor Kaesong af geslagen, aldus Joy. Volgens de woordvoerder van de V.N., brigade-generaal Nuckols had Nam II verklaard, dat de bezetting van deze eilanden een bedreiging in de rug van de communisten was. Over het voorstel van de V.N. om; gemeenschappelijke groepen waar nemers gedurende het bestand toe gang te geven in geheel Korea zeii Nam II, dat het doel' van de V.N. was om „onze zijde- voor altijd te beroven van het recht om ons zelf te verdedigen". Geen voortgang. De Noordelijken hebben op de bestandsbesprekingen van Zondag verklaard dat zjj het volste recht hebben om gedurende een wapen stilstand vliegvelden aan te leggen. Vice-admiraal Charles Turner Joy, het hoofd van de geallieerde delegatie, zei na de bijeenkomst „De Verenigde Naties zullen daar mede nooit accoord gaan. Er is geen voortgang gemaakt". SCHEPEN IN NOOD. HERDERLIJK SCHRIJVEN IN VERBAND MET DE OVERSTROMINGEN IN ITALIË In alle Katholieke kerken is deze Zondag voorlezing gedaan van een Herderlijk schrijven van het Nederlands Episcopaat, gewijd aan de overstromingsramp in Ita lië. Aanstaande Zondag zullen in de Katholieke kerken collecten worden gehouden ten behoeve van de slachtoffers van de ramp. KONING VAN THAILAND IN ZIJN LAND TERUGGEKEERD Koning Phoempophon Adoelet van Thailand en z'n gemalin zijn Zondag in de hoofdstad van Thai land, Bangkok na een langdurig verblijf in Europa, aangekomen. Zij werden begroet door premier Phi'boel Songgram, die weer als hoofd van de regering is geïn. stalleerd na de militaire coup van drie dagen geleden. Een reusachtige menigte was op de been om het koninklijk paar te verwelkomen. Het Finse kuststation „Vaasa" heeft gemeld, dat het Deense s.s. „Strib" in de Botnische Golf bij Uleaborg (Finland) onmiddellijke hulpnodig heeft. Het Deense kuststation „Skagen" heeft geseind, dat het Noorse s.s. „Gudrum" (1128 ton) bij Sjaellands Rev (ten N. van het eiland See- land) aan de grond is gelopen en hulp nodig heeft. Een sleepboot is uit Kalundborg vertrokken om de „Gudrun" te hel pen. Het Deense s.s. Strib meet 1.377 ton. Het Roemeense s.s. „Plekhanov" (5.630 ton) heeft geseind, dat het ten W. van het eiland Osei (Est land) in een storm in „ernstig ge vaar" verkeerd. De stuurinrichting van het schip is gebroken en de golven slaan over het dek. Het schip dreigt te stranden, aldus Ra dio-Leningrad. LOODDIEVEN NA SCHIET PARTIJ AANGEHOUDEN. De politie te Rotterdam heeft een vijfta' jongelui, 15, 16 en 17 jaar oud, aangehouden, die betrok ken zijn geweest bij een looddief stal. Vrijdagavond j.l. zag een agent een jongen nogal verdacht bij de poort van een school in de Ploeg- straat staan en op het dak bleken twee knapen bezig te zijn met het afsnijden van lood. Ondanks herhaalde sommaties weigerden zij naar beneden te ko men en een waarschuwingsschot volgde. Nogmaals werden zij aan gemaand omlaag te komen en toen volgde er nog een schot. Een der jongens werd in zijn rechteronderbeen geraakt. Toen kozen de dakhazen eieren voor hun geld. De geraakte jongeman werd in het Zuiderziekenhuis behandeld en daarna werden zij in het bureau Sandelingsplein opgesloten. Later werden de anderen aangehouden. JAPANS ZIEKENHUIS IN BRAND. In Tokio zijn berichten onvan- gen, dat een ziekenhuis te Koesjiro op Hokkaido (N.-Japan) is uitge brand en dat tenminste veertien personen om het leven zijn geko men. De schade zou op 500.000 worden geschat. 17 van de 161 patiënten van het ziekenhuis zijn in de vlammen om gekomen. Sommige patiënten, die ernstige brandwonden hadden op gelopen, sprongen van de tweede verdieping naar beneden. Enige dagen geleden zijn anonie me brieven ontvangen, waarin ge dreigd werd met het in brand ste- weruen ae anaeren aangenouaen. ken van het ziekenhuis als zekere Bij de school werd een partijtje lood wijzigingen in de personeelsbezet- Ivan 25 kg gevonden en een heren ting zouden worden ingevoerd. [fiets om het zaakje te vervoeren.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 1