Emigrantenschip „Maipu
gezonken
na aanvaring
DE KOLENSITUATIE
23 Egyptenaren door
Britse autoriteiten
uitgewezen
Verbondenen doen
compromisvoorstel
Overeenkomst met
Duitsland
AKKERTJES
De Perzische regering en
de Britse Petroleum Mij
Snipverkouden
d/wfr p yd& tty>!
Om zeven uur een en vijftig meldde het Amerikaan
se troepentransportschip „General M. L. Hersey"
dat het in aanvaring was geweest met het motorschip
„Maipu" op ongeveer drie mijl afstand van het licht
schip „Weser".
De „General M. L. Hersey" liep zelf geen dreigend
gevaar naar het seinde. Het had boten neergelaten
om assistentie te verlenen aan de „Maipu" die, naar
het Amerikaanse schip berichtte, in zinkende toe
stand bevond.
Zware gevechten op
West-Java
De Britse autoriteiten in de kanaalzone hebben
Zaterdag 12 Egyptenaren, onder wie een officier van
de Egyptische" politie, uit de zone gewezen op
beschuldiging van intimidatie van Egyptische arbei-
ders, die voor de Britten werken.
Tot dusver zijn 23 Egyptenaren door de Britse
autoriteiten uitgewezen.
Brigade-generaal Nuckels heeft meegedeeld, dat
de Verbondenen op de wapenstilstandsbesprekingen
te Pan Moen Djon een compromis-voorstel hebben
ingediend inzake de status van Kaesong. Volgens
dit voorstel moet het omstreden gebied in een
neutrale bufferzone worden opgenomen.
Naar Nuckels verklaarde hebben de Noordelijken
het voorstel „niet categorisch van de hand gewezen".
Het zal nu het belangrijkste punt van de besprekin
gen worden.
WEERSVERWACHTING.
HOOGWATER.
REDBAND/^ A CUM>
Een week langer Kerstvacaniie
f ran Kering bil AbonnementFerneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Eedactie-adres:
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Telefoon 2510 N& 5 uur: 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 4,55 per icw£. Faal
Per week 37 cent Losse nummers 7 cent
DE VRIJE ZEEUW
MAANDAG 5 NOVEMBER 1951.
7e Jaargang No. 1876.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent
iedere regel meer 15 cent
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum
advertentie 1,80.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adttr
Bureau van dit Blad 15 cent meer
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uu:
Voor het MaandagnummeiZaterdags 11 uiu
Elbe-Wezer-Radio peilde als
positie van de „Maipu" 7 graden
52 minuten en 15 seconden Oos
terlengte en 53 graden, 54 minu
ten en 40 seconden Noorder
breedte (ongeveer 40 km ten
Z.W. van Helgoland).
De opvarenden werden door de
Amerikaan aan boord genomen.
Het grootste deel der bemanning
was toen reeds overgenomen.
Om half vier Nederlandse tijd
seinde de „General M. L. Hersey"
dat de „Maipu" was gezonken.
De redding van de opvarenden
werd ten zeerste bemoeilijkt, zo
deelde de Amerikaan toen verder
mede, door de mist die ter plaat
se hing. De Duitse sleepboot
„Danzig" had een reddingboot
met twintig inzittenden opgepikt.
Verscheidene reddingboten van
de „General M. L. Hersey" na
men aan het reddingswerk deel.
De loodsboot van de Wezer had
ook veel schipbreukelingen ge
red. Op dat ogenblik was nog
niet te zeggen of er mensen bij
de ramp waren omgekomen.
Het Duitse persagentschap
D.P.A. meldde om half twaalf
voor het eerst iets over de ramp.
De „Maipu" was van Amsterdam
naar Hamburg onderweg. Op
het noodsein van de Argentijn
liepen direct verscheidenen ber
gingsschepen en reddingboten
uit Cuxhaven en Bremerhaven
uit. Wegens het zeer slechte
zicht, dat op sommige plaatsen
niet meer dan tweehonderd me
zich sedert Zondagmiddag ter
plaatse. De berging van de „Mai
pu" wordt, op grond van de toe
stand waarin het schip ver
keerd moeilijk zo niet on
mogelijk geacht. De eigenaar
van de Bugsier- und Bergugs
A. G.", Schumann, heeft ver
klaard, dat de „Maipu" ongeveer
20 meter onder de waterspiegel
ligt. Berging van het schip was
zo goed als uitgesloten, daar het
schip te zwaar en de bodemge
steldheid te ongunstig was. Bo
vendien zou het weer ononder
broken werkzaamheden nauwe
lijks toestaan.
Geredden naar Bremerhaven.
Om twaalf uur trok de mist
op. De „General M. L. Hersey"
heeft zware schade aan de boeg
opgelopen. Het schip stoomt met
de aan boord genomen opvaren
den van de „Maipu" naar Bre
merhaven. Op de loodsboot „We
ser" bevinden zich honderdtwin
tig geredden.
De „General M. L. Hersey" is
om kwart vóór 4 met 202 over
levenden in Bremerhaven aange
komen. Het agentschap van de
Argentijnse Mij. zou de schip
breukelingen met autobussen
van Bremerhaven naar Ham
burg laten brengen.
„Mainu" vertrok Zaterdag
uit Nederland.
De „Maipu", een in Nederland
in Juni j.l. bij de Koninklijke
tpr bedroeg konden deze schepen l Maatschappij „De Schelde" te
«ïJe^ l^èzaam vooruit komen I Vlissingen te water gelaten or.
slechts langzaam vooruit nomen.voQr ArKentijnse rekening ge-
Redding in volle gang.
Om dertien minuten vóór 12
berichtte D.P.A. dat de reddings
pogingen nog in volle gang wa
ren. Als eerste arriveerde op de
plaats van het ongeluk de in de
Wezermond gestationneerde
loodsboot. Zij nam de elf inzitten
den van een reddingboot aan
b»ord. Op dat ogenblik werd nog
naar drie reddingboten van de
General M. L. Hersey" gezocht,
die het grootste deel der passa
giers van de „Maipu aan boord
zouden hebben.
De naar de plek van de ramp
onderweg zijnde bergingsvaartui-
gen werd door de Duitse kust-
stations aangeraden zeer voor
zichtig te varen om het overva-
ren van deze reddingboten t6
voorkomen. De bergingsvaartui-
gen uit Cuxhaven waren tegen
tien uur ondanks de zeer zware
mist al tot het lichtschip „Elbe
gevorderd. De kapiteins dezer
schepen hoopten omstreeks net
middaguur op de Plaats tezqn.
Om twaalf uur meldde D.P.A.
dat de grootste Duitse zeesleper
.Wotan" zich om kwart over 11
nog zes mijl van de „Maipu be
vond. De sleepboot „Danzig had
tegen elf uur de tweede redding
boot van de „General M. L. Her-,
sey" met twintig inzittenden be
reikt.
Maipu gezonken.
Het Duitse persagentschap
zond om vijf vóór half één een
bericht uit, waarin werd gemeld
dat de „Mainu" om half elf was
gezonken. Het schip ging over
bakboord naar de diepte. Alle
passagiers en leden der beman
ning, 80 nassagiers en 158 be
manningsleden werden gered. De
kapitein van de „Maipu Juan
Margues uit Buenos Aires be
vond zich aan boord van de
loodsboot „Weser". De „Maipu
was aan bakboord bn luik drie
geramd. Alle opvarenden van de
Argentijn «ringen uiterst kalm m
de reddingboten.
Niet meer te bergen?
Even voor één werd bericht
dat de „Maipu" op bakboordzijde
op de zeebodem ligt. Er is niets
meer van het schip te zien. Drie
ibergings vaartuigen bevinden
bouwd emigrantenschip, vertrok
Zaterdagavond om vijf vóór half
negen uit IJmuiden voor het
laatste deel van de derde reis
van het schip. De „Maipu" voer
pas tweemaal van Argentinië,
via Spanje en Amsterdam naar
Hamburg.
Op het allerlaatste eind van de
route is de ramp gebeurd die het
gloednieuwe schip ten onder
deed gaan. Het schip dat 146 me
ter lang en 19.5 meter breed was,
achthonderd passagiers kon ver
voeren en bovendien zesduizend
ton lading kon vervoeren, was
geladen met stukgoed voor
Duitsland.
Radar aan boord.
De ..Maipu" zowel de „General
M. L. Hersey" hadden radar aan
boord. De „Maipu" had voorts
de beschikking over een „Decca'
installatie, waarop men blind
kon varen. Met de zusterschepen
Alberto Dodero" en de „Yape-
yu", die kort geleden resp. bij de
Kon. Mij. „De Schelde" en de
N. V. C. van den Giessen en Zn.
scheepswerven werden gebouwd,
en te watergelaten behoorde de
„Maipu" tot de modernste sche
pen ter wereld. De drie schepen
worden beschouwd als de enige
die vallen onder de bepalingen
van de veiligheidsconventie van
1949.
De ondergang van de „Maipu
werd aan boord van de „General
M. L. Hersey" op het radar
scherm gevolg. Het is de groot
ste scheepsramp op de Noordzee
geweest, sedert het einde van de
tweede wereldoorlog. Het mag
een wonder heten dat deze ramp,
voorzover thans valt na te gaan,
niemand om het leven is geko
men.
Nederlanders aan boord.
Zaterdagavond zijn nog enige
employé's van de Kon. Mij. „De
Schelde" in IJmuiden van boord
gegaan, twee bleven aan boord
van de „Maipu".
Er bevonden zich geen Neder
landse emigranten op de „Mai
pu".
In Amsterdam kwamen nog 6
passagiers aan boord van de
„Maipu" n.l. Belgen en Argentij
nen, die naar Argentinië zouden
gaan. Er bevonden zich toen 80
passagiers op het schip. Het
merendeel der passagiers was
tot Argentijn genaturaliseerd on
was op weg naar zijn vroeger
vaderland. Een Nederlandse
Noordzeeloods, de heer Jansen
van Dirkswager's Noordzee-
loodsdienst uit Rotterdam, was
eveneens op de „Maipu".
De kapitein van de Argentim,
Juan Margues, was op zijn laat
ste reis alvorens inspecteur re
worden van de rederij van het
schip „Compagnia Argentina de
Naugacion Dodero Sa" te Bue
nos Aires.
Toen de „Maipu" met de „Ge
neral M.L. Hersey" in aanvaring
kwam, sliepen de passagiers op
de „Maipu" nog. Volgens te Bre
merhaven aangekomen ooggetui
gen gingen velen in nachtkleding
in de boten. Door de botsing kre
gen vele vrouwelijke passagiers
een zenuwschok. Enkele passa
giers en leden van de bemanning
liepen lichte verwondingen,
meest kneuzingen op doordat zij
tengevolge van de schok kwa
men te vallen. De „General M. L.
Hersey" had drieduizend solda
ten aan boord.
Het gesprek van de dag.
In Vlissingen, waar jong en
oud gedurende de afgelopen
lente de vorderingen van de
„Maipu" gade heeft geslagen, en
waar men in grote getale aanwe
zig was bij de tewaterlating, was
de ondergang van dit hypermo
derne schip, zo kort na zijn vol
tooiing, het gesprek van de dag.
Een tiende van naar schatting
100 man, bewapend met automa
tische wapenen, waaronder 4
brenguns, deed in nacht van Za
terdag op Zondag een aanval op
de onderneming Gunung Anaga
in het Poerwakartase. Hoewel de
bende zeer hevig vuur afgaf,
slaagde de politie op de onder
neming er in de bende te ver
drijven.
Toen het gevecht reeds was
beëindigd en de bende was weg
getrokken, arriveerde verster
king van de mobiele brigade te
Poerwakarta. Deze troepen keer
den tegen de ochtend naar Poer
wakarta terug.
Bii de dessa Tjigagak in het
Plèrèdse reed de troep van deze
mobiele brigade in een hinder
laag. Plotseling werd van ver
schillende kanten op de auto's
gevuurd. Enige leden van de bri
gade werden dodelijk getroffen,
drie werden zwaar gewond en 5
licht gewond. Men vermoedt, dat
de hinderlaag is gelegd door de
zelfde bende, die Gunung Anaga
heeft aangevallen.
Straks hebt U griep, tenmin
ste als U die infectie niet
gauw en goed de kop in
drukt met één of twee
...die helpen direct!J
„De voorziening van brand
stoffen in Nederland en elders
is zorgelijk, doch niet bepaald
alarmerend", aldus deelde de mi
nister van Economische Zaken
Prof. Dr. J. R. M. van den Brink
tijdens een persconfrentie mede.
Op cokes zal dit jaar een
restrictie van 15 worden toe
gepast, zodat aan afnemers
slechts 85 van het verbruik in
1949/50 zal mogen worden afge
leverd. De voorziening van in
dustrie en huisgezin met brand
stoffen is voor het lopende kwar
taal gewaarborgd mits de grootst
mogelijke zuinigheid wordt be
tracht.
Over de brandstoffenvoorzie-
ning voor het eerste kwartaal
1952 kon de minister nog geen
concrete mededelingen doen.
Voor een goed verloop van de
industriële productie is het no
dig, dat de kolenvoorraden op een
behoorlijk niveau gehandhaafd
blijven. Indien de vooruitzichten
niet verder verslechteren, zal het
mogelijk zijn, dat de voorraden
gemiddeld het verbruik van twee
weken tot een maand zullen dek
ken. Handhaving van het toe
wijzingssysteem voor grote ver
bruikers blijft noodzakelijk mede
in verband met het soorten-
vraagstuk. Tevens wordt hier
door een zo doelmatig mogelijke
verdeling van kolen bij onver
hoopte tekorten gewaarborgd.
De huisbrandvoorziening ge-
sehiedt voor driekwart uit de
Limburgse mijnen. Deze zullen
in de komende winter voor dit
doel waarschijnlijk niet minder
produceren, dan in het vorige
stookseizoen. De vraag is thans
iets verlegd van anthraciet naar
eierkolen en esskolen. De cokes
voorziening is, mede door het
uitvallen van enige gasfabrieken
verminderd. Het is om econo
mische redenen belangrijk onze
uitvoer van ongeveer een mii-
lioen ton cokes per jaar te hand-
haven, aangezien daarvoor in
ruil zeer belangrijke goederen
worden geleverd. Overgang van
beteren, mits deze overgang
cokes op olie kan de situatie ver-
uiterst geleidelijk geschiedt.
Het verlbruik van kolen is
sedert 1938 gestegen van 14,3 tot
naar schatting in 1952 18,3 mil-
lioen ton. De gegroeide industrie
en de 17 toename van de be
volking zijn hiervan de oorza
ken.
De Nederlandse productie be
droeg in 1938 bijna 13,5 millioen
ton en wordt voor 1951 op 12,3
millioen ton geraamd. De pro
ductie per ondergrondse mijn
arbeider in Nederland per werk
tijd is thans 1754 kilo kolen, de
hoogste in Europa.
De productie houdt nauw ver
band met het gebruik van mo
derne installaties en de uitput
ting van de mijnen. De Neder
landse mijnen zijn nog betrekke
lijk jong. Desondanks is de ge
middelde dikte en zuiverheid der
in exploitatie zijnde kolenlagen
minder gunstig dan in 1938.
Minister Van den Brink ziet
een oplossing van het productie
vraagstuk naar twee kanten, n.l.
het tewerkstellen van meer ar-
beiders en het verder doorvoeren
van mechanisering. De eerste op
lossing hangt samen met het wo-
ningbouwvraagstuk voor mijnar
beiders. Hierover bestaan reeds
concrete plannen. De mechanisa
tie gaat geregeld verder. De aan
lokkelijke roofbouw op de beste
kolenlagen wordt uit den boze
geacht, omdat dan de mijnen te
eerder uitgeput zullen zijn. Het
aanleggen van de nieuwe velden
bij Vlodrop is nog in studie. In
dien men deze gaat exploiteren
heeft men tenminste zeven jaar
technische voorbereiding nodig.
De kolensituatie van Nederland
is door het conflict in Korea da
nig veranderd. Trouwens voor
alle O.E.E.S.-landen. Overal
heerst grote industriële bedrijvig
heid, die door de mijnbouw niet
kan worden bijgehouden. Neder
land had tot September van dit
jaar reeds 3.675.000 ton kolen,
voornamelijk uit Amerika en
Duitsland en verder uit Enge
land, Frankrijk, België en Polen
ingevoerd, tegen 3.705.000 ton in
het gehele jaar 1949.
De Amerikaanse kolen hangt
af van de beschikbaarheid van
dollars, scheepsruimte en over
slagcapaciteit in de Amerikaan
se havens. In West-Europa zal
in 1952 een invoerbehoefte van
40 tot 50 millioen ton steenkool
bestaan tegen 10 dollar per ton
met 10 dollar vracht per ton.
De totale Marshallhulp 1951/52
zou dit bedrag nog maar net kun
nen dekken. De O.E.E.S. treedt
ten aanzien van de Amerikaan
se koleninvoer regelend op. Aan
Amerikaanse zijde is per 1 No
vember een toewijzingssysteem
ingevoerd, om' stagnatie in de At
lantische havens te voorkomen.
Wat Nederland betreft zal uit
eigen productie in het lopende
kwartaal ongeveer 2,4 millioen
ton kolen en cokes beschikbaar
komen en eenzelfde hoeveelheid
in het eerste kwartaal van 1952.
De toewijzing uit Duitsland be
draagt voor het lopende kwartaal
622.000 ton kolen, cokes en bruin,
koolbriketten. Voorts wordt be
trokken uit Engeland en België
terwijl met Polen onderhandeld
wordt. Uit de Sowjet-Unie ver
wacht men 30.000 ton Donetz-an-
thraciet en uit Amerika 715.000
ton kolen. Met deze hoevelheden
zal, mits uiterste zuinigheid
wordt betracht, de eerste behoef
te tot 1 Januari 1952 zijn gedekt
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Maandag
ochtend tot Maandagavond.
Plaatselijk lichte regen.
Half tot zwaar bewolkt met
plaatselijk enige lichte regen.
Matige tot krachtige wind tus
sen Z.O. en O. Weinig verande
ring in temperatuur.
DINSDAG 6 NOVEMBER.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
6.33
7.08
7.48
7.58
n.m.
7.19
7.54
8.34
8.44
ZON. EN MAANSTANDEN.
ZON
op onder
Nov.
5 7.40 17.06
6 7.42 17.05
7 7.44 17.03
MAAN
op onder
14.16
14.36
14.52
22.28
23.57
De Britse soldaten in de zone zijn
gewaarschuwd goed op hun wapens
te passen, nadat bij verscheidene
van hen de stenguns door Egypte
naren waren weggenomen. In ver
band hiermee waren 4 Egyptenaren
aangehouden.
De vliegdekschepen „Triumph" en
„Illustrious" hebben Zondag 4.000
man van de derde Britse infanterie
divisie te Portsmouth aan boord
genomen en naar een niet-genoem-
de haven in het Midden-Oosten
vervoerd. Waarschijnlijk zullen de
ze troepen naar Cyprus worden
overgebracht, van waar zij zo no
dig in enkele uren naar de Suez-
kanaalzone kunnen worden ver
voerd.
Het Britse ministerie oordeelde
deze troepenbeweging zo dringend,
dat de voorbereidingen, die ge
woonlijk tenminste een maand ne
men, nu binnen een week werden
getroffen.
Wanneer deze brigade in het
Midden-Oosten zal zijn gelegerd zal
de sterkte van de Britse troepen in
dit gebied twee volledige divisies,
ongeveer 40.000 man, zijn
Een woordvoerder van de R.A.F.
te Fayid deelde mee, dat volgende
week in de kanaalzone een nieuwe
basis voor straaljagers op de route
naar Zuid-Afrika zal worden ge-
opend.
Deze basis was een onderdeel van
een plan, dat reeds opgesteld was
voor de huidige crisis zich ontwik
kelde.
De basis zal de straaljagers van
de R.A.F. in staat stellen naar
Zuid-Afrika te vliegen via Centraal
Afrika.
In een officieel Brits communi
qué wordt gezegd, dat binnenkort
het vervoer van grotere hoeveel
heid olieproducten van de kanaal
zone naar Cairo en de rest van de
Nijldelta toegestaan zal worden.
Weliswaar zou het vervoer beperkt
blijven door de eisen van de Britse
strijdkrachten.
Van Egyptische zijde was ge
poogd de Britse strijdkrachten en
hun gezinnen alle bevoorrading en
arbeidskrachten te onthouden. De
Engelsen hadden echter geen ge
bruik gemaakt van de gelegenheid
om de Nijldelta essentiële voorzie
ningen te onthouden.
De Egyptische minister van So
ciale Zaken heeft verklaard, dat
reeds 20.228 Egyptische arbeiders
de Britse dienst hebben verlaten.
Van hen hadden reeds 8.000 werk
bij de staat gevonden en 8.700 zou
den binnenkort worden aangesteld.
Van de 45.000 arbeiders, die door
de Britten in dienst worden gehou
den, hadden zich reeds 40.500 laten
inschrijven bij het ministerie van
Arbeid voor ander werk. De in
schrijvingstermijn zou eind Novem
ber gesloten zijn.
De Noordelijken hebben bij de
Zondag gehouden besprekingen
te Pan Moen Djon geweigerd te
spreken over de geallieerde voor
stellen voor de demilitarisatie
van Kaesong, de vroegere con
ferentieplaats.
De geallieerde woordvoerder
generaal Nukols verklaarde, dat
de Noordelijken hun eis herhaal
den en weigerden de voorstellen
der V.N. te bespreken. Nuckols
wilde evenwel niet verklaren, dat
de Noordelijken weigering defi
nitief was. Generaal Hodes, een
lid van de delegatie zeide, dat het
communistische voorstel t.a.v.
een gedemilitariseerde zone het
eerste voorstel der Noordelijken
was, dat het geallieerde stand
punt nabij kwam.
Noordelijke journalisten ver
klaarden, dat de communisten
nimmer zouden toestemmen in
de demilitarisatie van Kaesong.
Volgens Radio-Peking was er
„geen redelijke grondslag" voor
de houding van de V.N. met be
trekking tot Kaesong.
Na de twee vergadering van
Zondag, welke slechts vijf minu
ten duurde, verklaarde een geal
lieerde woordvoerder, dat de be
spreking „vruchteloos" was ge
weest en dat er „absoluut niets"
gebeurd was. Beide delegaties
trokken zich terug om de geda
ne voorstellen nogmaals te be
studeren.
Van de fronten.
In Korea is de strijd aan het
front opgelaaid nadat liet ver
scheidene dagen betrekkelijk
rustig is geweest. De gevechten
waren van kleine omvang doch
hevig.
Amerikaanse „Superforten'
vlogen ver boven Noord-Korea
en bombardeerden een nieuw
vliegveld in de buurt van de
Mandsjoerijse grens.
Amerikaanse, Nederlandse en
Britse oorlogsschepen hebben
spoorwegen, bruggen en troe
penconcentraties aan beide kus
ten van Noord-Korea onder vuur
genomen.
Ten N. van de Noordkoreaanse
hoofdstad Pjongjang is een grote
luchtslag geleverd tussen Ame
rikaanse en Noordelijke straalja
gers. De Amerikaanse toestellen
keerden behouden op hun bases
weer. Eén „Mig" zou zijn vernie
tigd. Vijf ander „Migs" liepen
schade op.
Zaterdag is door de Ameri
kaanse marine bekend gemaakt,
dat in de loop van de Koreaanse
campagne vijf schepen tot zin
ken gebracht en 29 schepen be
schadigd werden door vijandelij
ke mijnen, geschutsvuur of bom
men. Het aantal gesneuvelden
bedraagt 102 man. Verder wer
den er 282 man gewond, en 31
vermist. Vier van de gezonken
schepen waren mijnenvegers.
Generaal-majoor Byers, bevel
hebber van het Amerikaanse
Tiende corps, heeft verklaard,
dat de gevechtskracht van de
Noordkoreaanse legers aan het
oostelijke front in de laatste drie
maanden vernietigd is. De
Noordkoreanen hadden zeker
40.000 man verliezen geleden en
naar raming bovendien 25.000
man aan doden, gwonden en ver
misten verloren.
De Noordkoreanen waren hier
bijna geheel door Chinezen ver
vangen. Bepaalde tekenen wezen
er op, dat meer Noordkoreanen
door Chinezen vervangen zouden
worden. De Amerikaanse troe
pen hadden 3.000 man krijgsge
vangen gemaakt.
De geallieerde opperbevelheb
ber, luitenant-generaal Ridgway,
heeft Zaterdag te Tokio ver
klaard, dat ongeveer 50.000 man
Amerikaanse troepen in Korea,
die achter het front dienst doen,
een tweede winter in het land
zullen moeten doorbrengen.
Ridgway zeide zich zorgen te
maken over uitlatingen van het
Amerikaanse publiek dat geen
enkele Amerikaanse soldaat twee
winters in Korea zou moeten
blijven. Hij voegde hieraan toe,
dat, met uitzondering van „enke
le eenheden voor speciale dien
sten"', alle militairen, die op één
Jaunari -1952 dienst zouden doen
bij de in Korea gelegerde Ameri
kaanse divisies infanterie in No
vember d.a.v. het front verlaten
zouden hebben en op de terug
reis naar de Verenigde Staten
zouden zijn.
Zaterdagnacht is een officieel
communiqué uitgegeven, waarin
wordt medegedeeld, dat West-
Duitsland en de Westelijke gealli
eerden overeenstemming hebben
bereikt over „veie essentiële pun
ten" van het ontwerp-verdrag, dat
West-Duitsland een nieuwe status
van deelnemerschan zal geven in
de Westerse wereld.
Het communiqué werd uitgege
ven na een vergadering van kanse
lier Adenauer en drie Westelijke
geallieerde hoge commissarissen,
welke zeven uur duurde.
Enkele punten, zo gaat de mede
deling voort, vereisen nog nadere
studie door deskundigen. Deze zul
len de nieuwe ontwerpen spoedig
bij de kanselier en de hoge commis
sarissen indienen.
Het algemene verdrag, aldus het
communiqué, zal de algemene be
ginselen, die de betrekking tussen
de drie geallieerde bezettingsmo-
gendheden en de bondsrepubliek
bepalen, uiteenzetten.
Het communiqué geeft een over
zicht van het werk, dat tot dusver
is verricht sinds de geallieerden en
Duitsers eind September voor het
Met de K. L. M.-machine, die
Zondagmorgen vroeg uit Teheran
vertrok en gisteravond met ver
traging van bijna een uur op
Schiphol arriveerde, reisden de
laatste vertegenwoordigers van
Anglo-Iranian Petroleum Maat
schappij, die zich nog in Teheran
bevonden, naar Londen terug.
Op Schiphol heeft een verslag
gever van het A. N. P. een kort
gesprek gehad met Richard Sed
don, hoofdvertegenwoordiger der
maatschappij, en zijn assistent
Robert Stirling. De heer Seddon
was niet pessimistisch ten op
zichte van de mogelijkheden, dat
de Britse petroleum maatschappij
op den duur toch weer haar werk
zaamheden in Abadan kan her
vatten. De Perzen, zo zeide hij,
hebben de consequenties van hun
daden niet overzien en hoewel zij
koppig zijn, begint toch langza
merhand bii sommigen door te
dringen, dat de situatie, zoals zij
nu is, onduldbaar genoemd moet
worden. Er is geen export, uitge
zonderd éénmaal een hoeveelheid
van 30.000 ton, die over de weg
naar Afghanistan werd vervoerd.
Een dergelijk transport is ech
ter veel te kostbaar. De kosten
aan salarissen en dergelijke be
dragen per maand pl.m. IV2 mil
lioen pond sterling. Dergelijke
sommen gaan na verloop van tijd
een woordje meespreken als er
geen inkomsten tegenover staan.
Het vertrek van mr Seddon
kwam voor hem betrekkelijk on
verwachts. De Perzische regering
scheen hem niet als vertegen
woordiger van het bestuur van
de Anglo-Iranian te willen erken
nen en het werd hem duidelijk
gemaakt, dat zijn verblijf te Te
heran overbodig werd gezien.
Zijn vertrek betekent, dat de
laatste draad tussen de directie
van de Britse petroleum maat
schappij en de Perzische regering
is verbroken. Hieruit zou men, zo
merkte mr Seddon op, de conclu
sie kunnen trekken, dat van Per
zische zijde geen behoefte bestaat
nieuwe besprekingen te voeren,
doch om bovenvermelde redenen
is mr Seddon niet pessimistisch.
Over de besprekingen van Mos-
sadeq in Amerika was hij niet
ingelicht. Men is in Teheran ta
melijk geheimzinnig, zo zeide hij,
al gaan er natuurlijk geruchten.
Wat het leven in Teheran betreft
merkte hij od, dat er toenemende
tekenen van het communisme te
bespeuren zijn. Van enig officieel
optreden der Russen had hij ech
ter niets gemerkt en zijn indruk
was, dat de Russische regering
voorlopig met belangstelling de
situatie bestudeert zonder het
plan te hebben tot enige actie
over te gaan.
eerst bijeenkwamen om te bepalen
hoe de instructies van de ministers
van Buitenlandse Zaken der Wes
terse grote drie, welke z\j op hun
conferentie te Washington over
Duitsland hebben opgesteld, moeten
worden uitgevoerd.
De vertegenwoordigers van
vier regeringen hebben het vojgen
de besproken:
1. Een conventie betreffende d<
status van de geallieerde strijd
krachten in Duitsland en hun vei
ligheid
2. Een ontwerp-verdrag voor een
neutraal scheidsgerecht voor ge
schillen, die tussen de partijen
mochten rijzen over de interpreta
tie en toepassing van de overeen
komsten;
3. Vraagstukken, voortspruitend
uit de opheffing van 'de hoge com
missie, zoals de overdracht van
zekere bevoegdheden aan de Duit
se regering en het voortbestaan
van geallieerde schema's na de ver
dwijning van de commissie.
De Duitsers en de geallieerden
moeten nog besprekingen openen
over
1. Het vraagstuk van de verzeke
ring van de materiële behoeften
van de geallieerde troepen in
Duitsland, wanneer de Duitse rege
ring haar nieuwe status zal hebben
verkregen.
2. De Westduitse bijdrage tot de
Westerse defensie.
De vele „essentiële punten"
waarover men het eens is gewor
den, zullen aan de regeringen wor
den voorgelegd. Het gehele stelsel
vap verdragen vermoedelijk zes
in het geheel zal waarschijnlijk
niet voor het volgend jaar zijn be
slag krijgen.
Hoewel een geallieerde functio
naris heeft verklaard, dat de con
ferentie van Vrijdagavond werd ge
opend met een bespreking van de
critieke toestand van de Westber-
lijnse handel, is er niets over in het
communiqué gezegd. De betrokken
deskundigen verlieten de conferen
tie een uur na de opening en men
meent, dat een bespreking van de
kwestie is uitgesteld.
De a.s. Kerstvacantie is voo
de rijksscholen met ruim ee
week verlengd ten gevolge vat
de precaire brandstoffenpositie.
Voorts heeft de minister vai
Onderwijs, Kunsten en Wetet
schappen een circulaire gezonden
aan de gemeentebesturen, de be
sturen van de gesubsidieerde bij
zondere scholen en de directeu
ren der rijks hogere burgerscho
len en rijks kweek- en nijver
heidsscholen. Hierin dringt de
minister er met klem op aan, dat
zij voor hun scholen een gelijke
maatregel treffen.