Emigrantenschip „Maipu gezonken na aanvaring DE KOLENSITUATIE 23 Egyptenaren door Britse autoriteiten uitgewezen Verbondenen doen compromisvoorstel Overeenkomst met Duitsland AKKERTJES De Perzische regering en de Britse Petroleum Mij Snipverkouden d/wfr p yd& tty>! Om zeven uur een en vijftig meldde het Amerikaan se troepentransportschip „General M. L. Hersey" dat het in aanvaring was geweest met het motorschip „Maipu" op ongeveer drie mijl afstand van het licht schip „Weser". De „General M. L. Hersey" liep zelf geen dreigend gevaar naar het seinde. Het had boten neergelaten om assistentie te verlenen aan de „Maipu" die, naar het Amerikaanse schip berichtte, in zinkende toe stand bevond. Zware gevechten op West-Java De Britse autoriteiten in de kanaalzone hebben Zaterdag 12 Egyptenaren, onder wie een officier van de Egyptische" politie, uit de zone gewezen op beschuldiging van intimidatie van Egyptische arbei- ders, die voor de Britten werken. Tot dusver zijn 23 Egyptenaren door de Britse autoriteiten uitgewezen. Brigade-generaal Nuckels heeft meegedeeld, dat de Verbondenen op de wapenstilstandsbesprekingen te Pan Moen Djon een compromis-voorstel hebben ingediend inzake de status van Kaesong. Volgens dit voorstel moet het omstreden gebied in een neutrale bufferzone worden opgenomen. Naar Nuckels verklaarde hebben de Noordelijken het voorstel „niet categorisch van de hand gewezen". Het zal nu het belangrijkste punt van de besprekin gen worden. WEERSVERWACHTING. HOOGWATER. REDBAND/^ A CUM> Een week langer Kerstvacaniie f ran Kering bil AbonnementFerneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Eedactie-adres: Noordstraat 55-57 Terneuzen Telefoon 2510 N& 5 uur: 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 4,55 per icw£. Faal Per week 37 cent Losse nummers 7 cent DE VRIJE ZEEUW MAANDAG 5 NOVEMBER 1951. 7e Jaargang No. 1876. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent iedere regel meer 15 cent Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum advertentie 1,80. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adttr Bureau van dit Blad 15 cent meer Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uu: Voor het MaandagnummeiZaterdags 11 uiu Elbe-Wezer-Radio peilde als positie van de „Maipu" 7 graden 52 minuten en 15 seconden Oos terlengte en 53 graden, 54 minu ten en 40 seconden Noorder breedte (ongeveer 40 km ten Z.W. van Helgoland). De opvarenden werden door de Amerikaan aan boord genomen. Het grootste deel der bemanning was toen reeds overgenomen. Om half vier Nederlandse tijd seinde de „General M. L. Hersey" dat de „Maipu" was gezonken. De redding van de opvarenden werd ten zeerste bemoeilijkt, zo deelde de Amerikaan toen verder mede, door de mist die ter plaat se hing. De Duitse sleepboot „Danzig" had een reddingboot met twintig inzittenden opgepikt. Verscheidene reddingboten van de „General M. L. Hersey" na men aan het reddingswerk deel. De loodsboot van de Wezer had ook veel schipbreukelingen ge red. Op dat ogenblik was nog niet te zeggen of er mensen bij de ramp waren omgekomen. Het Duitse persagentschap D.P.A. meldde om half twaalf voor het eerst iets over de ramp. De „Maipu" was van Amsterdam naar Hamburg onderweg. Op het noodsein van de Argentijn liepen direct verscheidenen ber gingsschepen en reddingboten uit Cuxhaven en Bremerhaven uit. Wegens het zeer slechte zicht, dat op sommige plaatsen niet meer dan tweehonderd me zich sedert Zondagmiddag ter plaatse. De berging van de „Mai pu" wordt, op grond van de toe stand waarin het schip ver keerd moeilijk zo niet on mogelijk geacht. De eigenaar van de Bugsier- und Bergugs A. G.", Schumann, heeft ver klaard, dat de „Maipu" ongeveer 20 meter onder de waterspiegel ligt. Berging van het schip was zo goed als uitgesloten, daar het schip te zwaar en de bodemge steldheid te ongunstig was. Bo vendien zou het weer ononder broken werkzaamheden nauwe lijks toestaan. Geredden naar Bremerhaven. Om twaalf uur trok de mist op. De „General M. L. Hersey" heeft zware schade aan de boeg opgelopen. Het schip stoomt met de aan boord genomen opvaren den van de „Maipu" naar Bre merhaven. Op de loodsboot „We ser" bevinden zich honderdtwin tig geredden. De „General M. L. Hersey" is om kwart vóór 4 met 202 over levenden in Bremerhaven aange komen. Het agentschap van de Argentijnse Mij. zou de schip breukelingen met autobussen van Bremerhaven naar Ham burg laten brengen. „Mainu" vertrok Zaterdag uit Nederland. De „Maipu", een in Nederland in Juni j.l. bij de Koninklijke tpr bedroeg konden deze schepen l Maatschappij „De Schelde" te «ïJe^ l^èzaam vooruit komen I Vlissingen te water gelaten or. slechts langzaam vooruit nomen.voQr ArKentijnse rekening ge- Redding in volle gang. Om dertien minuten vóór 12 berichtte D.P.A. dat de reddings pogingen nog in volle gang wa ren. Als eerste arriveerde op de plaats van het ongeluk de in de Wezermond gestationneerde loodsboot. Zij nam de elf inzitten den van een reddingboot aan b»ord. Op dat ogenblik werd nog naar drie reddingboten van de General M. L. Hersey" gezocht, die het grootste deel der passa giers van de „Maipu aan boord zouden hebben. De naar de plek van de ramp onderweg zijnde bergingsvaartui- gen werd door de Duitse kust- stations aangeraden zeer voor zichtig te varen om het overva- ren van deze reddingboten t6 voorkomen. De bergingsvaartui- gen uit Cuxhaven waren tegen tien uur ondanks de zeer zware mist al tot het lichtschip „Elbe gevorderd. De kapiteins dezer schepen hoopten omstreeks net middaguur op de Plaats tezqn. Om twaalf uur meldde D.P.A. dat de grootste Duitse zeesleper .Wotan" zich om kwart over 11 nog zes mijl van de „Maipu be vond. De sleepboot „Danzig had tegen elf uur de tweede redding boot van de „General M. L. Her-, sey" met twintig inzittenden be reikt. Maipu gezonken. Het Duitse persagentschap zond om vijf vóór half één een bericht uit, waarin werd gemeld dat de „Mainu" om half elf was gezonken. Het schip ging over bakboord naar de diepte. Alle passagiers en leden der beman ning, 80 nassagiers en 158 be manningsleden werden gered. De kapitein van de „Maipu Juan Margues uit Buenos Aires be vond zich aan boord van de loodsboot „Weser". De „Maipu was aan bakboord bn luik drie geramd. Alle opvarenden van de Argentijn «ringen uiterst kalm m de reddingboten. Niet meer te bergen? Even voor één werd bericht dat de „Maipu" op bakboordzijde op de zeebodem ligt. Er is niets meer van het schip te zien. Drie ibergings vaartuigen bevinden bouwd emigrantenschip, vertrok Zaterdagavond om vijf vóór half negen uit IJmuiden voor het laatste deel van de derde reis van het schip. De „Maipu" voer pas tweemaal van Argentinië, via Spanje en Amsterdam naar Hamburg. Op het allerlaatste eind van de route is de ramp gebeurd die het gloednieuwe schip ten onder deed gaan. Het schip dat 146 me ter lang en 19.5 meter breed was, achthonderd passagiers kon ver voeren en bovendien zesduizend ton lading kon vervoeren, was geladen met stukgoed voor Duitsland. Radar aan boord. De ..Maipu" zowel de „General M. L. Hersey" hadden radar aan boord. De „Maipu" had voorts de beschikking over een „Decca' installatie, waarop men blind kon varen. Met de zusterschepen Alberto Dodero" en de „Yape- yu", die kort geleden resp. bij de Kon. Mij. „De Schelde" en de N. V. C. van den Giessen en Zn. scheepswerven werden gebouwd, en te watergelaten behoorde de „Maipu" tot de modernste sche pen ter wereld. De drie schepen worden beschouwd als de enige die vallen onder de bepalingen van de veiligheidsconventie van 1949. De ondergang van de „Maipu werd aan boord van de „General M. L. Hersey" op het radar scherm gevolg. Het is de groot ste scheepsramp op de Noordzee geweest, sedert het einde van de tweede wereldoorlog. Het mag een wonder heten dat deze ramp, voorzover thans valt na te gaan, niemand om het leven is geko men. Nederlanders aan boord. Zaterdagavond zijn nog enige employé's van de Kon. Mij. „De Schelde" in IJmuiden van boord gegaan, twee bleven aan boord van de „Maipu". Er bevonden zich geen Neder landse emigranten op de „Mai pu". In Amsterdam kwamen nog 6 passagiers aan boord van de „Maipu" n.l. Belgen en Argentij nen, die naar Argentinië zouden gaan. Er bevonden zich toen 80 passagiers op het schip. Het merendeel der passagiers was tot Argentijn genaturaliseerd on was op weg naar zijn vroeger vaderland. Een Nederlandse Noordzeeloods, de heer Jansen van Dirkswager's Noordzee- loodsdienst uit Rotterdam, was eveneens op de „Maipu". De kapitein van de Argentim, Juan Margues, was op zijn laat ste reis alvorens inspecteur re worden van de rederij van het schip „Compagnia Argentina de Naugacion Dodero Sa" te Bue nos Aires. Toen de „Maipu" met de „Ge neral M.L. Hersey" in aanvaring kwam, sliepen de passagiers op de „Maipu" nog. Volgens te Bre merhaven aangekomen ooggetui gen gingen velen in nachtkleding in de boten. Door de botsing kre gen vele vrouwelijke passagiers een zenuwschok. Enkele passa giers en leden van de bemanning liepen lichte verwondingen, meest kneuzingen op doordat zij tengevolge van de schok kwa men te vallen. De „General M. L. Hersey" had drieduizend solda ten aan boord. Het gesprek van de dag. In Vlissingen, waar jong en oud gedurende de afgelopen lente de vorderingen van de „Maipu" gade heeft geslagen, en waar men in grote getale aanwe zig was bij de tewaterlating, was de ondergang van dit hypermo derne schip, zo kort na zijn vol tooiing, het gesprek van de dag. Een tiende van naar schatting 100 man, bewapend met automa tische wapenen, waaronder 4 brenguns, deed in nacht van Za terdag op Zondag een aanval op de onderneming Gunung Anaga in het Poerwakartase. Hoewel de bende zeer hevig vuur afgaf, slaagde de politie op de onder neming er in de bende te ver drijven. Toen het gevecht reeds was beëindigd en de bende was weg getrokken, arriveerde verster king van de mobiele brigade te Poerwakarta. Deze troepen keer den tegen de ochtend naar Poer wakarta terug. Bii de dessa Tjigagak in het Plèrèdse reed de troep van deze mobiele brigade in een hinder laag. Plotseling werd van ver schillende kanten op de auto's gevuurd. Enige leden van de bri gade werden dodelijk getroffen, drie werden zwaar gewond en 5 licht gewond. Men vermoedt, dat de hinderlaag is gelegd door de zelfde bende, die Gunung Anaga heeft aangevallen. Straks hebt U griep, tenmin ste als U die infectie niet gauw en goed de kop in drukt met één of twee ...die helpen direct!J „De voorziening van brand stoffen in Nederland en elders is zorgelijk, doch niet bepaald alarmerend", aldus deelde de mi nister van Economische Zaken Prof. Dr. J. R. M. van den Brink tijdens een persconfrentie mede. Op cokes zal dit jaar een restrictie van 15 worden toe gepast, zodat aan afnemers slechts 85 van het verbruik in 1949/50 zal mogen worden afge leverd. De voorziening van in dustrie en huisgezin met brand stoffen is voor het lopende kwar taal gewaarborgd mits de grootst mogelijke zuinigheid wordt be tracht. Over de brandstoffenvoorzie- ning voor het eerste kwartaal 1952 kon de minister nog geen concrete mededelingen doen. Voor een goed verloop van de industriële productie is het no dig, dat de kolenvoorraden op een behoorlijk niveau gehandhaafd blijven. Indien de vooruitzichten niet verder verslechteren, zal het mogelijk zijn, dat de voorraden gemiddeld het verbruik van twee weken tot een maand zullen dek ken. Handhaving van het toe wijzingssysteem voor grote ver bruikers blijft noodzakelijk mede in verband met het soorten- vraagstuk. Tevens wordt hier door een zo doelmatig mogelijke verdeling van kolen bij onver hoopte tekorten gewaarborgd. De huisbrandvoorziening ge- sehiedt voor driekwart uit de Limburgse mijnen. Deze zullen in de komende winter voor dit doel waarschijnlijk niet minder produceren, dan in het vorige stookseizoen. De vraag is thans iets verlegd van anthraciet naar eierkolen en esskolen. De cokes voorziening is, mede door het uitvallen van enige gasfabrieken verminderd. Het is om econo mische redenen belangrijk onze uitvoer van ongeveer een mii- lioen ton cokes per jaar te hand- haven, aangezien daarvoor in ruil zeer belangrijke goederen worden geleverd. Overgang van beteren, mits deze overgang cokes op olie kan de situatie ver- uiterst geleidelijk geschiedt. Het verlbruik van kolen is sedert 1938 gestegen van 14,3 tot naar schatting in 1952 18,3 mil- lioen ton. De gegroeide industrie en de 17 toename van de be volking zijn hiervan de oorza ken. De Nederlandse productie be droeg in 1938 bijna 13,5 millioen ton en wordt voor 1951 op 12,3 millioen ton geraamd. De pro ductie per ondergrondse mijn arbeider in Nederland per werk tijd is thans 1754 kilo kolen, de hoogste in Europa. De productie houdt nauw ver band met het gebruik van mo derne installaties en de uitput ting van de mijnen. De Neder landse mijnen zijn nog betrekke lijk jong. Desondanks is de ge middelde dikte en zuiverheid der in exploitatie zijnde kolenlagen minder gunstig dan in 1938. Minister Van den Brink ziet een oplossing van het productie vraagstuk naar twee kanten, n.l. het tewerkstellen van meer ar- beiders en het verder doorvoeren van mechanisering. De eerste op lossing hangt samen met het wo- ningbouwvraagstuk voor mijnar beiders. Hierover bestaan reeds concrete plannen. De mechanisa tie gaat geregeld verder. De aan lokkelijke roofbouw op de beste kolenlagen wordt uit den boze geacht, omdat dan de mijnen te eerder uitgeput zullen zijn. Het aanleggen van de nieuwe velden bij Vlodrop is nog in studie. In dien men deze gaat exploiteren heeft men tenminste zeven jaar technische voorbereiding nodig. De kolensituatie van Nederland is door het conflict in Korea da nig veranderd. Trouwens voor alle O.E.E.S.-landen. Overal heerst grote industriële bedrijvig heid, die door de mijnbouw niet kan worden bijgehouden. Neder land had tot September van dit jaar reeds 3.675.000 ton kolen, voornamelijk uit Amerika en Duitsland en verder uit Enge land, Frankrijk, België en Polen ingevoerd, tegen 3.705.000 ton in het gehele jaar 1949. De Amerikaanse kolen hangt af van de beschikbaarheid van dollars, scheepsruimte en over slagcapaciteit in de Amerikaan se havens. In West-Europa zal in 1952 een invoerbehoefte van 40 tot 50 millioen ton steenkool bestaan tegen 10 dollar per ton met 10 dollar vracht per ton. De totale Marshallhulp 1951/52 zou dit bedrag nog maar net kun nen dekken. De O.E.E.S. treedt ten aanzien van de Amerikaan se koleninvoer regelend op. Aan Amerikaanse zijde is per 1 No vember een toewijzingssysteem ingevoerd, om' stagnatie in de At lantische havens te voorkomen. Wat Nederland betreft zal uit eigen productie in het lopende kwartaal ongeveer 2,4 millioen ton kolen en cokes beschikbaar komen en eenzelfde hoeveelheid in het eerste kwartaal van 1952. De toewijzing uit Duitsland be draagt voor het lopende kwartaal 622.000 ton kolen, cokes en bruin, koolbriketten. Voorts wordt be trokken uit Engeland en België terwijl met Polen onderhandeld wordt. Uit de Sowjet-Unie ver wacht men 30.000 ton Donetz-an- thraciet en uit Amerika 715.000 ton kolen. Met deze hoevelheden zal, mits uiterste zuinigheid wordt betracht, de eerste behoef te tot 1 Januari 1952 zijn gedekt medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Maandag ochtend tot Maandagavond. Plaatselijk lichte regen. Half tot zwaar bewolkt met plaatselijk enige lichte regen. Matige tot krachtige wind tus sen Z.O. en O. Weinig verande ring in temperatuur. DINSDAG 6 NOVEMBER. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 6.33 7.08 7.48 7.58 n.m. 7.19 7.54 8.34 8.44 ZON. EN MAANSTANDEN. ZON op onder Nov. 5 7.40 17.06 6 7.42 17.05 7 7.44 17.03 MAAN op onder 14.16 14.36 14.52 22.28 23.57 De Britse soldaten in de zone zijn gewaarschuwd goed op hun wapens te passen, nadat bij verscheidene van hen de stenguns door Egypte naren waren weggenomen. In ver band hiermee waren 4 Egyptenaren aangehouden. De vliegdekschepen „Triumph" en „Illustrious" hebben Zondag 4.000 man van de derde Britse infanterie divisie te Portsmouth aan boord genomen en naar een niet-genoem- de haven in het Midden-Oosten vervoerd. Waarschijnlijk zullen de ze troepen naar Cyprus worden overgebracht, van waar zij zo no dig in enkele uren naar de Suez- kanaalzone kunnen worden ver voerd. Het Britse ministerie oordeelde deze troepenbeweging zo dringend, dat de voorbereidingen, die ge woonlijk tenminste een maand ne men, nu binnen een week werden getroffen. Wanneer deze brigade in het Midden-Oosten zal zijn gelegerd zal de sterkte van de Britse troepen in dit gebied twee volledige divisies, ongeveer 40.000 man, zijn Een woordvoerder van de R.A.F. te Fayid deelde mee, dat volgende week in de kanaalzone een nieuwe basis voor straaljagers op de route naar Zuid-Afrika zal worden ge- opend. Deze basis was een onderdeel van een plan, dat reeds opgesteld was voor de huidige crisis zich ontwik kelde. De basis zal de straaljagers van de R.A.F. in staat stellen naar Zuid-Afrika te vliegen via Centraal Afrika. In een officieel Brits communi qué wordt gezegd, dat binnenkort het vervoer van grotere hoeveel heid olieproducten van de kanaal zone naar Cairo en de rest van de Nijldelta toegestaan zal worden. Weliswaar zou het vervoer beperkt blijven door de eisen van de Britse strijdkrachten. Van Egyptische zijde was ge poogd de Britse strijdkrachten en hun gezinnen alle bevoorrading en arbeidskrachten te onthouden. De Engelsen hadden echter geen ge bruik gemaakt van de gelegenheid om de Nijldelta essentiële voorzie ningen te onthouden. De Egyptische minister van So ciale Zaken heeft verklaard, dat reeds 20.228 Egyptische arbeiders de Britse dienst hebben verlaten. Van hen hadden reeds 8.000 werk bij de staat gevonden en 8.700 zou den binnenkort worden aangesteld. Van de 45.000 arbeiders, die door de Britten in dienst worden gehou den, hadden zich reeds 40.500 laten inschrijven bij het ministerie van Arbeid voor ander werk. De in schrijvingstermijn zou eind Novem ber gesloten zijn. De Noordelijken hebben bij de Zondag gehouden besprekingen te Pan Moen Djon geweigerd te spreken over de geallieerde voor stellen voor de demilitarisatie van Kaesong, de vroegere con ferentieplaats. De geallieerde woordvoerder generaal Nukols verklaarde, dat de Noordelijken hun eis herhaal den en weigerden de voorstellen der V.N. te bespreken. Nuckols wilde evenwel niet verklaren, dat de Noordelijken weigering defi nitief was. Generaal Hodes, een lid van de delegatie zeide, dat het communistische voorstel t.a.v. een gedemilitariseerde zone het eerste voorstel der Noordelijken was, dat het geallieerde stand punt nabij kwam. Noordelijke journalisten ver klaarden, dat de communisten nimmer zouden toestemmen in de demilitarisatie van Kaesong. Volgens Radio-Peking was er „geen redelijke grondslag" voor de houding van de V.N. met be trekking tot Kaesong. Na de twee vergadering van Zondag, welke slechts vijf minu ten duurde, verklaarde een geal lieerde woordvoerder, dat de be spreking „vruchteloos" was ge weest en dat er „absoluut niets" gebeurd was. Beide delegaties trokken zich terug om de geda ne voorstellen nogmaals te be studeren. Van de fronten. In Korea is de strijd aan het front opgelaaid nadat liet ver scheidene dagen betrekkelijk rustig is geweest. De gevechten waren van kleine omvang doch hevig. Amerikaanse „Superforten' vlogen ver boven Noord-Korea en bombardeerden een nieuw vliegveld in de buurt van de Mandsjoerijse grens. Amerikaanse, Nederlandse en Britse oorlogsschepen hebben spoorwegen, bruggen en troe penconcentraties aan beide kus ten van Noord-Korea onder vuur genomen. Ten N. van de Noordkoreaanse hoofdstad Pjongjang is een grote luchtslag geleverd tussen Ame rikaanse en Noordelijke straalja gers. De Amerikaanse toestellen keerden behouden op hun bases weer. Eén „Mig" zou zijn vernie tigd. Vijf ander „Migs" liepen schade op. Zaterdag is door de Ameri kaanse marine bekend gemaakt, dat in de loop van de Koreaanse campagne vijf schepen tot zin ken gebracht en 29 schepen be schadigd werden door vijandelij ke mijnen, geschutsvuur of bom men. Het aantal gesneuvelden bedraagt 102 man. Verder wer den er 282 man gewond, en 31 vermist. Vier van de gezonken schepen waren mijnenvegers. Generaal-majoor Byers, bevel hebber van het Amerikaanse Tiende corps, heeft verklaard, dat de gevechtskracht van de Noordkoreaanse legers aan het oostelijke front in de laatste drie maanden vernietigd is. De Noordkoreanen hadden zeker 40.000 man verliezen geleden en naar raming bovendien 25.000 man aan doden, gwonden en ver misten verloren. De Noordkoreanen waren hier bijna geheel door Chinezen ver vangen. Bepaalde tekenen wezen er op, dat meer Noordkoreanen door Chinezen vervangen zouden worden. De Amerikaanse troe pen hadden 3.000 man krijgsge vangen gemaakt. De geallieerde opperbevelheb ber, luitenant-generaal Ridgway, heeft Zaterdag te Tokio ver klaard, dat ongeveer 50.000 man Amerikaanse troepen in Korea, die achter het front dienst doen, een tweede winter in het land zullen moeten doorbrengen. Ridgway zeide zich zorgen te maken over uitlatingen van het Amerikaanse publiek dat geen enkele Amerikaanse soldaat twee winters in Korea zou moeten blijven. Hij voegde hieraan toe, dat, met uitzondering van „enke le eenheden voor speciale dien sten"', alle militairen, die op één Jaunari -1952 dienst zouden doen bij de in Korea gelegerde Ameri kaanse divisies infanterie in No vember d.a.v. het front verlaten zouden hebben en op de terug reis naar de Verenigde Staten zouden zijn. Zaterdagnacht is een officieel communiqué uitgegeven, waarin wordt medegedeeld, dat West- Duitsland en de Westelijke gealli eerden overeenstemming hebben bereikt over „veie essentiële pun ten" van het ontwerp-verdrag, dat West-Duitsland een nieuwe status van deelnemerschan zal geven in de Westerse wereld. Het communiqué werd uitgege ven na een vergadering van kanse lier Adenauer en drie Westelijke geallieerde hoge commissarissen, welke zeven uur duurde. Enkele punten, zo gaat de mede deling voort, vereisen nog nadere studie door deskundigen. Deze zul len de nieuwe ontwerpen spoedig bij de kanselier en de hoge commis sarissen indienen. Het algemene verdrag, aldus het communiqué, zal de algemene be ginselen, die de betrekking tussen de drie geallieerde bezettingsmo- gendheden en de bondsrepubliek bepalen, uiteenzetten. Het communiqué geeft een over zicht van het werk, dat tot dusver is verricht sinds de geallieerden en Duitsers eind September voor het Met de K. L. M.-machine, die Zondagmorgen vroeg uit Teheran vertrok en gisteravond met ver traging van bijna een uur op Schiphol arriveerde, reisden de laatste vertegenwoordigers van Anglo-Iranian Petroleum Maat schappij, die zich nog in Teheran bevonden, naar Londen terug. Op Schiphol heeft een verslag gever van het A. N. P. een kort gesprek gehad met Richard Sed don, hoofdvertegenwoordiger der maatschappij, en zijn assistent Robert Stirling. De heer Seddon was niet pessimistisch ten op zichte van de mogelijkheden, dat de Britse petroleum maatschappij op den duur toch weer haar werk zaamheden in Abadan kan her vatten. De Perzen, zo zeide hij, hebben de consequenties van hun daden niet overzien en hoewel zij koppig zijn, begint toch langza merhand bii sommigen door te dringen, dat de situatie, zoals zij nu is, onduldbaar genoemd moet worden. Er is geen export, uitge zonderd éénmaal een hoeveelheid van 30.000 ton, die over de weg naar Afghanistan werd vervoerd. Een dergelijk transport is ech ter veel te kostbaar. De kosten aan salarissen en dergelijke be dragen per maand pl.m. IV2 mil lioen pond sterling. Dergelijke sommen gaan na verloop van tijd een woordje meespreken als er geen inkomsten tegenover staan. Het vertrek van mr Seddon kwam voor hem betrekkelijk on verwachts. De Perzische regering scheen hem niet als vertegen woordiger van het bestuur van de Anglo-Iranian te willen erken nen en het werd hem duidelijk gemaakt, dat zijn verblijf te Te heran overbodig werd gezien. Zijn vertrek betekent, dat de laatste draad tussen de directie van de Britse petroleum maat schappij en de Perzische regering is verbroken. Hieruit zou men, zo merkte mr Seddon op, de conclu sie kunnen trekken, dat van Per zische zijde geen behoefte bestaat nieuwe besprekingen te voeren, doch om bovenvermelde redenen is mr Seddon niet pessimistisch. Over de besprekingen van Mos- sadeq in Amerika was hij niet ingelicht. Men is in Teheran ta melijk geheimzinnig, zo zeide hij, al gaan er natuurlijk geruchten. Wat het leven in Teheran betreft merkte hij od, dat er toenemende tekenen van het communisme te bespeuren zijn. Van enig officieel optreden der Russen had hij ech ter niets gemerkt en zijn indruk was, dat de Russische regering voorlopig met belangstelling de situatie bestudeert zonder het plan te hebben tot enige actie over te gaan. eerst bijeenkwamen om te bepalen hoe de instructies van de ministers van Buitenlandse Zaken der Wes terse grote drie, welke z\j op hun conferentie te Washington over Duitsland hebben opgesteld, moeten worden uitgevoerd. De vertegenwoordigers van vier regeringen hebben het vojgen de besproken: 1. Een conventie betreffende d< status van de geallieerde strijd krachten in Duitsland en hun vei ligheid 2. Een ontwerp-verdrag voor een neutraal scheidsgerecht voor ge schillen, die tussen de partijen mochten rijzen over de interpreta tie en toepassing van de overeen komsten; 3. Vraagstukken, voortspruitend uit de opheffing van 'de hoge com missie, zoals de overdracht van zekere bevoegdheden aan de Duit se regering en het voortbestaan van geallieerde schema's na de ver dwijning van de commissie. De Duitsers en de geallieerden moeten nog besprekingen openen over 1. Het vraagstuk van de verzeke ring van de materiële behoeften van de geallieerde troepen in Duitsland, wanneer de Duitse rege ring haar nieuwe status zal hebben verkregen. 2. De Westduitse bijdrage tot de Westerse defensie. De vele „essentiële punten" waarover men het eens is gewor den, zullen aan de regeringen wor den voorgelegd. Het gehele stelsel vap verdragen vermoedelijk zes in het geheel zal waarschijnlijk niet voor het volgend jaar zijn be slag krijgen. Hoewel een geallieerde functio naris heeft verklaard, dat de con ferentie van Vrijdagavond werd ge opend met een bespreking van de critieke toestand van de Westber- lijnse handel, is er niets over in het communiqué gezegd. De betrokken deskundigen verlieten de conferen tie een uur na de opening en men meent, dat een bespreking van de kwestie is uitgesteld. De a.s. Kerstvacantie is voo de rijksscholen met ruim ee week verlengd ten gevolge vat de precaire brandstoffenpositie. Voorts heeft de minister vai Onderwijs, Kunsten en Wetet schappen een circulaire gezonden aan de gemeentebesturen, de be sturen van de gesubsidieerde bij zondere scholen en de directeu ren der rijks hogere burgerscho len en rijks kweek- en nijver heidsscholen. Hierin dringt de minister er met klem op aan, dat zij voor hun scholen een gelijke maatregel treffen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 1