20.000 Amerikanen bouwen: waterstofbomfabriek OVERWINT TECHNIEK DE OORLOG? De komende winter weer piekuren Verbond van NederL werkgevers Geen pessimisme voor de toekomst van ons land Interplanetaire en aardse luchtvaart- verschijnselen Nieuwe theorie de brood vergiftiging in Frankrijk over Smokkelorganisatie ontdekt TWEEDE BLAD Zaterdag 20 October 1951 7e Jaargang No. 1663 Nog betrekkelijk kort geleden was Ellenton op de Oostelijke oever van de Savannah rivier in de staat Zuid-Carolina, een plaatsje, waarvan niet één op de honderdduizend Amerikanen het bestaan kende. Nu kan men de naam vrijwel dagelijks in korte of lange berichten in alle Amerikaanse bladen vinden. Het is namelijk daar, dat het verschrikkelijkste project, ooit door mensen uitgedacht, wordt uitgevoerd. De verdwenen Briise employé Het vermiste Amerik. vrachtvliegtuig „De particuliere afnemers gebruiken per hoofd tweemaal zo veel stroom als vóór de oorlog", deelde Ir. H. F. A. Roosenburg, directeur van het Haagse G.E.B. mede, toen hij wees op de grote stijging van het energiegebruik over de gehele linie als gevolg van de toenemende industrialisatie. De heer T. J. Twijnstra, voorzitter van het Ver bond van Nederlandse Werkgevers, heeft op de ledenvergadering van dat verbond te Groningen gewezen op het feit, dat de werkgevers zich ook in het afgelopen jaar op het standpunt hebben gesteld, dat zoveel mogelijk constructief moest worden medegewerkt terzake van die maatregelen, welke de regering in het algemeen belang meende te moeten nemen en die naar de mening van het verbond op het betreffende ogenblik geboden waren. De onder nemerswereld zal naar vermogen bijdragen tot de productieve inspanning, welke in het belang van ons gehele volk wordt vereist. Inschrijvingen Technische Hogeschool O.-Duitse politie bezette West-Berlijnse wijk Functionaires van hei Deense consulaat in Antwerpen verdwenen 2 ud aateT !fe»1 an Za\ I I nal 3. Ise I VRIJE ZEEUW Ongeveer 20.000 man, allen voorzien van de door de aanne mer, de „Du Pont-Company". als vettigheidsmaatregel voorgeschre- ven aluminium helm met daar aan bevestigde stofbril, zijn in dag- en nachtploegen bezig op een gebied van 300 vierkante mijlen, waarop tevoren de katoenplanta ges waren platgebrand en de pijn- boambossen geveld, de fantas tisch uitziende bouwwerken op te richten, die nodig zijn voor de vervaardiging van het wonder- wapen, waarvan de Amerikanen zich voorstellen, dat het door zijn alles vernietigende kracht de oor log onmogelijk zal maken: de waterstofbom. Wanneer de installaties gereed Er is een datum vastgesteld maar die is geheim, zoals onge veer alles in en om Ellenton. Zelfs de geringste timmermans- hiftp moet, vóór hij te werk wordt gesteld, een eed afleggen, dat hij zal zwijgen als het graf over het geen hij in Ellenton te zien en te henen zal krijgen. En zó groot is er het wantrouwen, dat men zelfs op de onschuldigste vragen een ontwijkend antwoord krijgt. Dat neemt niet weg, dat men met eigen ogen, zij het ook op grote afstand, kan waarnemen, dPt het werk snel vordert. Dat wals overigens ook al duidelijk ge worden, doordat onlangs 't lucht ruim in wijde omtrek boven El lenton voor vliegtuigen werd ver boden. En verder weet men dan nog, dat de kosten van het pro ject» oorspronkelijk beraamd op een dikke 200 millioen dollar, door steeds weer nieuwe uitbreidingen inmiddels zijn gestegen tot bijna 1,2 milliard dollar. Maar nóg iets is uitgelekt in het vrij loslippige Amerika. Leest men er de wetenschappelijke tijd- sdllriften, zoals het „Bulletin of Atomic Scientists", waarin geleer den van naam, als de professoren Oppenheimer, Vannevar Bush, Compton en Conant, regelmatig schrijven, en de deskundige bij dragen in de „New York Times" en de „Herald Tribune" op na, dan blijkt, dat Amerika weliswaar op vrij korte termijn een soort waterstofbom zal kunnen maken, maar dat dit nog niet hèt won- derwapen is. Qm het in een voor leken be grjjpelijke taal te zeggen: de wa terstofbom, die men waarschijn lijk binnenkort zal maken, bestaat uit twee delen: de bekende, plu tonium- of uraniumbom en een trtüumbom, waarbij de eerste als ontsteking van de tweede moet dienen. Zo'n „dubbele" bom. zal, naar men aanneemt, een onge veer zestien maal vernietigender uitwerking hebben dan de sterk- Het Britse ministerie van Bui tenlandse Zaken heeft te Londen bekend gemaakt, dat minister Morrison de Russische autoritei ten in Moskou heeft verzocht dringende stappen" te doem om ,.de vrijlating van mevr. Ricketts" te bewerkstelligen. In een telefoongesprek met de Britse ambassade heeft mevr Ricketts meegedeeld, dat zg had besloten haar ontslag te nemen orn h&ur zieke moeder te kunnen helpen. Haar echtgenoot zei naar aan leiding hiervan te geloven, dat ,,zij bang is gemaakt, omdat zij niet van hem wilde scheiden". „Haar moeder is niet ziek, dit is net werk van de Russische ge heime politie", aldus Ricketts. ste plutonium- of uraniumbom. Maar tritium, een zwaarwater, is een uiterst schaars en moeilijk te winnen materiaal. Het project in Ellenton is in hoofdzaak voor zijn productie opgezet. En met de zelfde moeite en kosten, welke de vervaardiging van een tritium- bom zal eisen, kan men enige honderden normale atoombom men produceren. Indien de Ame rikanen dan ook moesten ver wachten, dat met de tritiumbom het laatste woord op het gebied van zware atoomwapens zou zijn gezegd, konden zij het project in Ellenton beter afschrijven. De theoretici zijn echter al ver der. Zij houden zich nu bezig met de deutriumbom, een driedelige bom, waarin plutonium of urani um en tritium als ontstekers in eerste efl tweede fase voor een lading deutrium, (óók een zwaar water, maar minder „zwaar" dan tritium; het is in grote hoeveel heden aanwezig en dus goedkoop) zouden moeten dienen. En daarbij moeten dan volgens de atoomge leerden de enorme massa's ener gie vrijgemaakt worden, waarvan de vernietigende kracht inder daad onvoorstelbaar is. Om dat te bereiken behoeft men „alleen" nog maar het probleem op te lossen, hoe de krachten, welke door de „ontstekers" plutonium of uranium en tritium worden vrijgemaakt, lang genoeg te loca- liseren om in de lading deutrium een ketting-reactie te kunnen be werkstelligen. Het gaat daarbij slechts om millioenste delen van seconden, maar wat men toch eigenlijk aan de geleerden vraagt is een kracht, die onweerstaan baar is, desondanks te weer staan. Of dit probleem oplosbaar is? De wetenschappelijke medewer ker van de „New York Times", Laurence, een van de meest voor aanstaande en betrouwbare pu blicisten op het gebied van de kern-energie, heeft voorspeld, dat Amerika over twee jaren een bom zal hebben, duizend maal krach tiger dan die, welke op Hirosjima werd geworpen. Men kan slechts hopen, dat ook zijn tweede voor spelling, „dat dan nog alleen een patiënt in een krankzinnigenge sticht aan oorlog zal kunnen den ken", bewaarheid wordt. Een van de vliegtuigen^ die zoe ken naar de 11 leden van de be manning van het sedert Maandag vermiste Amerikaanse transport vliegtuig heeft ten Z. van New Foundland 3 lichtfakkels waarge nomen. De eerste fakkel, die 10 minuten brandde, werd waargenomen op ongeveer 100 km ten Z. W. van het Franse eilandje St. Pierre. Kort daarna werden 2 fakkels ge zien ongeveer 35 km meer naar tiet Z.W. Onmiddellijk zijn vliegtuigen naar dit punt gezonden. De lucht macht heeft bekend gemaakt, dat door de straffe wind de reddings vlotten zeer snel drijven. Boven dien is het niet bekend, of de am- phibier vliegtuigen op zee zullen kunnen landen. De douane-recherchedienst te Duisburg-Ruhrort is een interna tionale smokkelbende op het spoor gekomen, die grote hoeveelheden ^waardevolle staalproducten en machines naar Nederland en van daar uit vermoedelijk naar Oost- Europese landen zou hebben ver voerd. De goederen zouden van Duis burg-Ruhrort met Rijnschepen naar Rotterdam gebracht zijn. In 2 jaar tijds zouden op deze wijze 10.000 ton staalproducten ter waarde van 6,5 millioen mark clandestien zijn uitgevoerd. Een en ander kwam aan het licht toen op een van de schepen bij de controle in Emmerich een uitvoervergun ning met een vals nummer werd getoond. Zij stelden daarop na een onder zoek vast, dat de lading in Rot terdam onmiddellijk in spoorwa gons werd overgeladen en als transitogoed dwars door Duitsland naar de oostelijke zone van Wenen werd verzonden. Twee agenten van de organisa tie zijn door de douane-recherche te Duisburg-Ruhrort in hechtenis genomen. Het onderzoek wordt voortgezet. Een uitvloeisel van dat groter stroomverbruik zi,n de pieruren, die ook de komende winter voor de meeste provincies weer zullen gelden en wel van 12 Nov. tot 2 Februari van 7-9 uur. 's morgens en van 16.30-18 uur 's avonds, be halve op Zaterdagmiddag en Zon dag. Alleen Groningen, Friesland, Drente en Overijssel hebben zoveel capaciteit, dat daar de piekuren niet zullen worden ingesteld. Tijdens de piekuren zal lichtre clame geheel verboden zijn, terwijl de winkril- en étalage-verlichting beperkt zal blijven tot de halve étalage en de halve winkel. Electrische treinen, trams en Voor het studiejaar 1951-1952 werderl tot nu toe aan de Techni sche Hogeschool te Delft 4668 studenten ingeschreven tegen 5056 op dezelfde datum in het stu diejaar 1950-1951. Het aantal nieuw ingeschreve nen bedraagt thans 559 tegen 758 vorig jaar. Uit de gespecificeerde opgave blijkt, dat de belangstelling voor de studie voor civiel-ingenieur het sterkst is gedaald. Vorig jaar wer den hiervoor 193 en nu slechts 44 studenten ingeschreven. In alle richtingen daalde het aantal voor het eerst ingeschreve* nen, doch relatief het minst voor de vakken eleotrotechnisch- mijn en natuurkundig ingenieur. Nergens leven hemelbestor mende gedachten feller dan in de kringen der wetenschappelijke luchtvaartdeskundigen. Men zou deze gedachten gerust als een permanent pogen tot „vluchten in de ruimte" kunnen omschrijven. Deze deskundigen zelve spreken van „astronautiek" waarmee ze hun plannen tot in terplanetair verkeer aanduiden. Binnen tien jaar, zo voorspel len zij, zal het mogelijk zijn een kunstmatige satelliet buiten het bereik der aantrekkingskracht van de aarde te brengen. Het is Dr. Eugen Sanger, de bekende Duitse raket-expert, de man die aan de bouw van het eerste raketvliegtuig zulk een groot aandeel had, die over deze en der gelijke problemen met deskundi gen uit tal van andere landen spreekt alsof het actuële proble men betreft. Er wordt verteld, dat de piloten, die eventueel op deze buiten onze dampkring zwe vende satelliet zouden belanden, voornamelijk te lijden zouden hebben van wat men omschrijft als „ruimteziekte", en dat deze veroorzaakt zou worden door het gemis aan zwaartekracht. Om hen echter te beho-eden voor dui zeligheid, zou men dan de satel liet zó snel moeten laten rond draaien, dat het gebrek aan zwaartekracht erdoor zou worden opgeheven! Dit alles moet de een voudige mens, die generlei be hoefte heeft om „naar de maan" te gaan, nogal vreemd in de oren klinken. Maar men dient te be denken, dat wat vandaag nog on werkelijk en fantastisch klinkt, morgen als de gewoonste zaak ter wereld kan worden be schouwd. Voorlopig echter houden de vliegtuigdeskundigen zich met meer „aardse" aangelegenheden bezig, namelijk met de kwestie of de Russische straaljagers wer kelijk zo superieur zouden zijn als dikwijls wordt gesuggereerd. De Russen doen natuurlijk wat ze kunnen om deze suggestie te versterken. Niet alleen tegenover het buitenland, maar ook tegen over de eigen bevolking. Op de grote luchtvaartdag, die kort ge leden in Tjoesjino, het machtige vliegveld een 20 km van Moskou, werd gevierd, waren een half millioen toeschouwers. Ze ver gaapten zich aan het schouwspel, dat geopend werd door honderd vliegtuigen, die samen de letters en de woorden vormden „Slava Stalinu", oftewel „glorie aan Sta lin". Het was ongetwijfeld een groots schouwspel en er werden verscheidene nieuwe modellen van straaljagers gesignaleerd. Veel van het effect werd echter te niet gedaan door een feit, dat eveneens van recente datum is: één van die geduchte Russische straaljagers viel tijdens de oor logshandelingen in Korea geheel onbeschadigd in handen van de geallieerden. Het vliegtuig was in zee neergekomen en men slaagde erin, het op te halen en onmiddel lijk naar Amerika over te bren gen. Toen bleek, dat de machine, die wei van enkele belangrijke nieuwe vindingen was voorzien, gedreven werd door een appara tuur van Engelse makelij, dat de Russen eenvoudig hadden nage maakt Sinds deze vondst konden de deskundigen in alle Westerse lan den ietwat verlicht ademhalen. Maar ze weten niettemin, dat de Russen eventueel sterke tegen standers zullen blijken. De Russi sche luchtmacht beschikt volgens de jongste schattingen over op zijn minst 20.000 prima vliegtui gen, waarvan de helft uit straal jagers en lichte bommenwerpers bestaat. De Russische productie is boven verwachting groot: men maakt thans ongeveer 8500 vlieg tuigen per jaar, dat is het dub bele van wat de Ver. Staten thans produceren! Maar, als de Ameri kanen in serie zouden gaan pro duceren, hetgeen ze nog niet doen omdat ze daarmee wachten tot het laatste moment dan zullen, ze deze productie ettelijke malen overtreffen en... met de nieuwste modellen! „Wij moeten het betreuren, dat in het afgelopen jaar de ontwik kelingen naar een wijdere inter nationale economische gemeen schap niet versterkt zijn, maar dat er integendeel op verschillen de punten een teruggang te con stateren valt. Zo is er het feit, dat onze regering, die was voor gegaan in het streven naar libe ralisatie van de internationale handel, onder de druk der om standigheden op die weg moest terugkeren, ook ten aanzien van België en Luxemburg. Ook de vruchteloosheid van de langdurige besprekingen in Tor quay en de ondervinding met onze zuivelimport in de Verenig de Staten spreken duidelijke taal. Teleurstellend vooral is de gang van zaken ten aanzien van de Benelux, waardoor de verwe zenlijking daarvan verder dan ooit verwijderd lijkt. Dat zich in beide landen op dit punt een soort apathie van de geïnteres seerden heeft meester gemaakt, is daarbij wel nog het meest te betreuren. 'Ik blijf evenwel van mening, dat dit breed geziene plan kan worden tot stand gebracht. Een evenwichtige Nederlandse econo mie, een gezond geldwezen is daarvoor een belangrijk ver eiste". In de Tweede Kamer heeft het plan-Schuman een gunstig ont haal gevonden. Ik kan mij niet ontveinzen, aldus spr., dat er in de opzet daarvan zoveel kunst matigs aanwezig is, dat zal moe ten worden afgewacht, of daar van geen verstarring moet wor den gevreesd, die remmend op de ontwikkeling van de betrokken industrieën zou kunnen werken. Spr. vraagt zich af, of de ijve rige pogingen, die worden aange wend om binnen korte tijd pro ductschappen op het terrein der voedselvoorziening tot stand te brengen, in overeenstemming moeten worden geacht met het beginsel van een geleidelijk groeiende samenwerking van be- drijfsgenoten. De vaststelling van de winst der onderneming door de fiscus komt volgens spr. neer op het bij voortduring en geleidelijk opleg gen van een vermogensheffing ineens aan het bedrijfsleven. Het nieuwe fiscale winstbegrip uit de recente nota van de minis ter van Financiën brengt voor sommige bedrijven enige verlich ting, doch deze is van niet meer dan tijdelijke aard. Het wil spr. voorkomen, dat een van de moeilijke vraagstuk ken, waarvoor de industrie zich op dit ogenblik ziet gesteld, het bewaren van een voldoende liqui diteit van de bedrijven is. Grote en goed gevestigde be drijven zijn er veelal in geslaagd aanzienlijke leningen op te nemen. Zij hebben daardoor voor een deel aan de moeilijkheden het hoofd geboden, zij het dat daardoor de verhouding tussen eigen en vreemde middelen ten ongunste is gewijzigd. Maar vele kleinere bedrijven hebben deze weg niet kunnen gaan en het wil mij voorkomen, dat daar de moei lijkheden veelal het grootst zul len zijn. Gezien de betekenis van de grote groep van kleinere en middelgrote bedrijven voor ons land, houdt dit een acuut gevaar voor onze economie in, vooral op het moment van een omslag der conjunctuur, waarop wij toch moeten rekenen en waarvan zich reeds enkele symptomen hebben voorgedaan. Ik beschouw het liquiditeitsprobleem op het hui dige moment als een van de ern stigste gevaren, waarmee de in dustrie te rekenen heeft. Wanneer wij ons evenwel af vragen, of het Nederlandse volk in zijn belangrijke productieve ge ledingen zich ook in het dage lijkse leven duidelijk tegenover deze moeilijkheden heeft ge plaatst gezien, dan moet, naar het mij voorkomt, het antwoord daar op ontkennend luiden. Bij de zorg voor de liquiditeit zal men onmogelijk kunnen zeg gen, dat de industrie met grote financiële moeilijkheden te kam pen heeft gehad. In het alge meen zijn de uitkomsten bevre digend geweest en de industriële bedrijven hebben ondanks de steeds stijgende kosten aan de verbetering en uitbreiding van hun apparaat krachtiger kunnen werkqn dan in de jaren vóór de oorlog het geval is geweest. Ook de landbouw heeft gun stige jaren gehad. Wat de arbeiders betreft citeert spr. de brochure van minister Lieftinck, die daarin vaststelt dat het reële arbeidsinkomen van de mannelijke meerderjarige in dustriearbeider in October 1950 vergeleken bij 1938 met kinder bijslag op 112 kan worden ge steld, terwijl deze cijfers voor de landarbeiders en de mijnwerkers aanmerkelijk hoger liggen. Het zijn dan ook in hoofdzaak de rente- en pensioentrekkers ge weest, die de druk der omstandig heden zwaar hebben gevoeld. Daarnaast heeft de regerings- politiek onevenredig zware lasten opgelegd aan de bezitters van land en huizen. Aan één ding hebben allen zwaar meegedragen, namelijk aan de uiterst drukkende belas tingen. Deze belastingen bevorderen noch de energie, noch de spaar zin. Met instemming hebben wij kennis genomen van de rege ringsnota aan de Tweede Kamer inzake de opvoering van de pro ductiviteit. Noch voor de onder nemer noch voor de arbeider werkt de mededeling van de mi nister dat in de komende jaren de productiviteit met 8 moet worden verhoogd, ook maar enigermate als een directe prik kel om zijn schouders te zetten onder deze doelstelling. Men kan er zich daarom slechts over ver heugen, wanneer de bedoelde nota getuigt van het besef, dat om deze theoretische doelstelling te verwezenlijken, practische om standigheden moeten worden ge schapen, waardoor alle werkers in het productieproces worden aangespoord het uiterste te pres teren. De minister komt daardoor vanzelf tot de conclusie, dat het productiviteitsstreven van de on dernemer gelegenheid moet wor den gegeven zich tfe ontplooien en dat de beloning van de arbei der in redelijker verband zal moe ten staan tot hetgeen hij pres teert. Dit zijn gezonde gedachten. Grotere vrijheid voor de onder nemer en vrijere loonvorming. Vrijheid van bedrijfsuitoefening en vrijheid van arbeid zijn onmis baarder dan ooit om de noodzake lijke aanpassingen te verrichten. Wanneer ik de hoop uitspreek, dat de ontwikkeling van de Ne derlandse economische politiek zal verlopen in een richting van realiteit en vrijheid, dan stel ik daarbij voorop, dat dit moge ge schieden in een geest van samen werking met de overheid en even eens met de voor onze industrie zo uiterst belangrijke groep van de arbeiders. Ondernemers en arbeiders be horen bijeen. Zij hebben het kan niet worden ontkend op het beperkte vlak van de loonbe paling dikwijls tegenstrijdige be iangen, maar op alle andere pun ten gaat hun lielang parallel. Tenslotte zeide spr. niet het pessimimsme te delen van zo- velen, die bezorgd zijn voor de economische toekomst van ons vaderland, omdat hij vertrouwen heeft in de eigenschappen van het Nederlandse volk, in zijn on dernemingszin, in zijn arbeid zaamheid, in zijn intelligentie en in z;jn spaarzaamheid. Hij deelt dit ook niet op grond van de in de achter ons liggende jaren ver richte prestaties, maar hij stelt daarbij één voorwaarde: dat wij Nederlanders bij alle verscheiden heid onderling elkander kunnen vinden in samenwerking. trolleybussen zullen tijdens de uren slechts de helft van de nor male energie mogen gebruiken, terwijl de radio gedurende die tijd niet zal uitzenden. In verband met het grote ener gieverbruik zullen er in verschil lende plaatsen extra machines ge ïnstalleerd worden. Zo zal Rotter dam er 3 krijgen van 30.000 kw. Den Haag 2 van 30.000 kw, Dord recht 4 van 50.000 kw en Leidem 2 van 30.000 kw. Voor Zuid-Holland betekent dit een vermeerdering van 470.00# ■kw. De kosten voor deze machines zullen 260 millioen. gulden bedra gen. Ir. Roodenburg noemde de situa tie in Den Haaag wat de energie voorziening betreft thans al zor gelijk en in de winter zullen er zeker nog vele moeilijkheden bij komen. In dit verband zal de stad In districten worden verdeeld, die rouileringsgewijs kunnen worde* afgesloten. „En het is niet uitge sloten dat dit inderdaad gaat ge beuren", aldus Ir. Roodenburg. In een proclamatie verklaarde het provinciale bestuur van Braa- denihurg, dat de wijk bij Potsdam was gevoegd om „een eind te ma ken aan de onnatuurlijke toestaand, dat Steinstuecken door Berlij» wordt bestuurd". De 50 tot 60 gezinnen, die in de 30 huizen van de wijk wonen heb ben instructies te Potsdam le vensmiddelen- en kolenbor.aen te halen. Gedurende de blokkade van Ber lijn in 1948 en 1949 hadden de autoriteiten van de Sowjet-zone toegestaan dat de wijk door West- Berljjn van voorraden werd voor zien. Een functionaris van het Deense consulaat te Antwerpen, belast met scheepvaartaangelegenheden, is verdwenen. De politie heeft eent onderzoek ingesteld. De fucticaaris, wiens naam roch door de politie noch door het consulaat wordt genoemd, was ge huwd met een Belgische. Hij wordt sinds Donderdag ver mist. Men ontdekte, dat in zijn bureau was ingebroken en men vond er bloedsporen. Met betrekking tot de brood- vergiftiging te Pont-Saint-Esprit (Frankrijk) heeft een Vlaamse veearts een geheel nieuwe theorie ontwikkeld. Hij beweert n.l., dat de vergifti gingen, die zich in dit Franse dorpje hebben voorgedaan niet het gevolg zijn van de aanwezigheid van moederkoren in Let brood, doch van het zaad van de 'witte lupine, die in Frankrijk en vooral in de Pyrerteën, wordt gekweekt voor veevoeder. Bij het rijpen van deze witte lu pine en bij een bepaalde bodem gesteldheid doet zich n.l. 'n schei kundig proces voor waardoor cyanogeen ontstaat, dat met water cyaanzuur geeft. Wan neer men dergelijke lupine met warm water bewerkt wordt cyan- zuur er onmiddellijk aan onttrok ken dan bestaat geen enkel gevaar meer voor consumptie door dieren of mensen. Geraakt het zaad van deze witte lupine evenwel in het brood dan kan dit o.a. bij de gis ting cyaanzuur afscheiden. Opgemerkt dient hierbij te wor den dat niet alle witte lupine dus vergiftig is en deze in vele stre ken in Frankrijk onbewerkt als veevoeder wordt gebruikt. De Vlaamse vee-arts die direc teur is van het abattoir te Me- chelen, voegt aan deze verklaring toe, dat hij reeds 2 gevallen van vergiftiging door witte lupine heeft meegemaaakt in znn prac- tijk. Omstreeks 1930 had hij gelegen heid met 2 inspecteurs van de vee- artsenijkundige dienst van ge dachten te wisselen over een ge val van vergiftiging bij dieren, die via de haven van Antwerpen Bel gië waren binnengebracht. Talrij- Ke dieren stierven en aanvankelijk slaagde men er niet in de oorzaak te cQtdekken. Na een nauwkemri0 onderzoek kwam evenwel vast te staan dat de vergiftiging te wij- fr"jTas aan ^le'- felt, dat de dieren hadden gegeten van bonen, die ge mengd waren met het zaad varfde witte lupine. Eenl tweede geval maakte de arts mee in 1933. Hij kreeg toen bezoek van een raclse molenaar, die krachtvoer had willen samenstellen voor ziin varkens. Hij had daartoe 1000 ton witte lupine gekocht en die met meel vermengd. De varkens stier ven evenwel bij tientallen. Eerst nadat hij het zaad met water had bewerkt, konden de varkens dit zonder levensgevaar nuttigen. De Ylaamse veearts verklaarde V£iï» 0Pvatti,>g te zijn dat de ver giftiging -aan witte lupine is toe te schrijven, aangezien de sympto men geheel overeenkomen met di» welke voor cyaan zuur gelden Iu sameniwerking met een Leu vens professor in de toxècoge. verrecht de arts thans Onderzoe kingen met moederkoren. PAKJES VOOR OPVARENDEN VAN HR. MS. „VAN GALEN". Ter gelegenheid van het St. Ni- eoiaasfeest wordt gedurende het tijdvak van 29 October tot 7 Nov. de gelegenheid opengesteld om aan de opvarenden van Hr. Ms. „Van Galen" niet-aangetekende pakjes tot een, maximum-gewieht van 500 gram per luchtpost te verzenden tegerf, betaling van het normale internationale tarief (zon der luchtrecht). Deze mogelijkheid bestaat niet voor pakjes bestemd voor de mili tairen behorende tot het Neder landse detachement Ver. Naties in Korea. i cerJ Axird Uür isaxl marl .oreJ riteil vai 'WOi id. s d(| n der'l neei naai iad-1 var] >mr pleij mis wa >rac WOT dl taan LM pee drid 1 eesl on ol ïres 'hajl IHS<J e:| nrerl i. iia 1 eer an£ aar i tg one iele jis« bel *ol| >re-l be I ezel •eisl an-[ wrfcl Seol I •er-I na-[ wdl zei,| lanl 'ef-l *n. de ks ir- n?' r e- nt I en I n- en ir- I rd I he fi rn, i an gd| er o- s- v- e-

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 5