RUSLAND EN HET ITALIAANSE VREDESVERDRAG vNV ff L-) Engelse lauweren Farnborough op l V j De emigrant en zijn woning in Australië Prettiger dan met een warme kruik slaapt U onder zo'n degelijke deken JURRYI... Amerikanen prijzen en laken Nederland A PUROL in huis! tJdMANUFACTUREN WONINGINRICHTING NOORDSTRAAT 58-60 - TERNEUZEN - TELEFOON 2091 f n' I TWEEDE BLAD Zaterdag 13 October 1951 7e Jaargang No. 1857 (Door W. N. Ewer.) De Russen betogen, dat de voorstellen der drie mogendheden betreffende het Italiaanse vredesver drag een inleiding betekenen tot schending van dit verdrag en eigenlijk neerkomen op een verkrachting van het internationale recht. Maar daar is geen sprake van. Deze voorstellen houden enkel maar een poging tot oplossing in van het altijd moeilijke probleem om een verdrag in overeenstemming met de gewijzigde omstandigheden te brengen. Het Italiaanse vredesverdrag De emigratieconferentie te Napels Het bouwcentrum te Rotterdam wil de emigrant naar Australië bijstaan, doch kan dit niet gratis doen, Er zijn besprekingen gaande met de overheid over de vraag of deze bereid is het bouwcentrum deze gelegenheid te geven. Afgezien van het resultaat van deze onderhandelingen ligt het echter in de bedoe ling om de tweede en vierde Donderdag van iedere maand emigranten en belangstellenden inlichtingen te verstrekken. aan Da heffing op grenspassen Loveii over de hulp Wesi-Europa Nederlandse strijders in Korea krijgen boterletters Koningin en Prins naar Canada en Amerika West-Duitse vissersboten bij Helgoland door bombardementen beschadigd 7 Botsing tussen schepen enj 1 en] tol dl V I i I I chl I •erl I I sief is<l bef nal rel oe-j 'as ter-I e- I er I DE VRIJE ZEEUW ceol De fundamentele stelling - namelijk dat een verdrag van kracht blijft totdat het met we derzijds goedvinden is herzien of aangevuld blijft gelden. Dit grondbeginsel is destijds vastge legd in de overeenkomst van Landen van 1871, waartoe de Russische schending van het ver. drag van Parijs van 1856 de aan leiding bood. In dit verdrag wordt gezegd: „Het is een wezenlijk be ginsel van het internationale recht, dat geen enkele overheid zichzelf kan losmaken van de m een verdrag neergelegde ver plichtingen, noch de voorschrif ten hieromtrent zou kunnen ver- zachten, tenzij dit geschiedt door middel van een vriendschappelij ke regeling met goedvinden van de contracterende mogendheden. „Verdragen zijn sterfelijk." Anderzijds wordt algemeen er kend, dat gewijzigde omstandig heden een verdrag doen ver ouderen, zelfs vóórdat de over eengekomen duur van het ver drag is verstreken. Om met Bis marck te spreken: „Verdragen zijn sterfelijk." Het ligt voor de hand, dat er evenzeer een recht bestaat om door onderhandeling t«t wijziging te komen en het zou verkeerd en onhoffelijk zijn van een der betrokken deelnemers dit recht te ontkennen. Groot-Brit- tannië heeft zich bijv. bereid ver klaard te onderhandelen over het BagelsEgyptische verdrag van 1936, hoewel in dat verdrag zelf is vastgelegd, dat het niet her zien zou worden vóór 1956. «en bijzondere moeilijkheid doet zich voor of kón zich voordoen in het geval van multilaterale overeenkomsten, die door meer dere ondertekenaars werden be krachtigd. Men kan zeggen, tot volgens de letter elke verande ring de goedkeuring nodig heeft van iedere ondertekenaar apart; dat dike afzonderlijke deelgenoot van een dergelijk verdrag elke herziening dus ook kan beletten, ongeacht of deze gewenst zou werden door al de anderen en zelfs als de redenen voor die wei gering niets te maken zouden hebben met de zaak zelf of mis schien alleen maar tot doel had cencessies te verkrijgen op ander gefcied Wat willen de Italianen? Bit nu is de moeilijkheid in de zaak van het Italiaanse vredes verdrag, dat in 1946 werd gete kend. Vijf jaar zijn sindsdien voorbijgegaan. Dat waren 5 ja ren van een stabiel democratisch bewind in Italië, een regiem dat vreedzaam samenwerkte op inter nationaal terrein. De eis tot her ziening en de vraag verschillen de1 clausules, die meer betekkmg hebben op het fascistische ver leden dan op de democratische gen zouden reeds gewijzigd zijn, ware het niet dat de Sowjet-Unie dank zij haar veto de toelating van Italië tot de Verenigde Na ties had belemmerd. Zodat in feite op het ogenblik alleen maar wordt voorgesteld, wat in de be- dioeling van het verdrag zelf reeds lag! DRIE MOTIEVEN. De actie der drie mogendheden is gebaseerd op de volgende over wegingen. Ten eerste dat er zeer gegronde redenen zijn voor revi sie van het verdrag. Ten tweede dat de mogelijkheid van een zo danige herziening, voor wat de hoofdzaak betreft, reeds in het De Russische nota inzake her- zietn'ng. Waarnemers te Washington ne men aan, dat de Ver. Staten eerst de Britse en Franse regeringen willen raadplegen alvorens een antwoord te geven op de Russi sche nota over een herziening van het Italiaanse vredesverdrag. Functionarissen van het Ameri kaanse ministerie van Buitenland se Zaken Weigerden oommentaar te geven op een dergelijke belang rijke nota voordat deze grondig bestudeerd zou zijn. Ten derde dat de obstructie der Sowjet-Unie de gewone vorm om tot wijziging te komen belet, zo dat er om recht te doen geschie den andere methoden moeten worden gevolgd. Wat zullen de Russen nu doen? Ze zullen natuurlyk heftig pro testeren en men kan er zeker van zijn, dat ze niet wensen mee te werken. Maar als ze formeel tegen wat zij als verdragsbreuk beschouwen willen opkomen, dan is de te volgen procedure vast gelegd in art,. 87. Ze kunnen het „meningsver schil" dan voorleggen aan de vier de Amerikaanse, Britse, Franse en Russische ambas sadeurs in Rome. Mochten deze vier ambassadeurs het geschil niet kunnen oplossen, dan zal er een commissie moeten worden benoemd, bestaande uit 3 leden, één aan te wijzen door Italië en één door de Sowjet-Unie, terwijl het derde lid of bij onderling goedvinden óf door de secretaris generaal der Ver. Naties wordt aangewezen. En deze commissie van drie neemt dan een bindend besluit bij meerderheid van stemmen. toekomst van Italië, te schrappen, 1 ver(jrag zelf werd vastgesteld. is dus waarlijk wel gemotiveerd. - - - - - J— Italië staat des te sterk, nu met Japan een vredesverdrag werd getekend. Italië kan de gerechtvaardigde eis stellen, dat het (als bondge noot der geallieerden bij het ein de van de oorlog) op zijn minst recht heeft op een even gunstige behandeling als Japan. De meeste ondertekenaars van het verdrag, met uitzondering van de Sowjet-Unie en haar ver bondenen, zijn bereid de herzie ningen, die Italië blijkbaar ver langt, goed te keuren. Het zou inderdaad belachelijk zijn als ze hiervan weerhouden zouden worden door een nieuw soort Russisch veto. Temeer waar de Sowjet-Unie heeft goedgevon den en aangemoedigd, dat fla grante schendingen van de Bul gaarse-, Hongaarse- en Roemeen se vredesverdragen werden be gaan door deze landen, zelfs zon der dat er ook een poging werd ondernomen om een herziening door vergelijk te verkrijgen. Het is intussen belangrijk na te gaan, welke veranderingen de Italiaanse regering wenselijk acht en waarmee Groot-Brittannie, Frankrijk en de Verenigde Staten zich accoord verklaarden. De eerste voorgestelde veran dering betreft de inleidende tekst van het verdrag en is der halve zonder ingrijpende beteke nis. Het gaat hier meer om for muleringen die betrekking heb ben op het vroegere fascistische bewind en die de huidige Ita liaanse regering natuurlijk niet formeel wenst te aanvaarden. De tweede verandering is van gelijke aard. Er zijn „politieke Clausules", die bijv. vastleggen dat geen enkele Italiaan zal mo gen worden vervolgd of gehin derd omdat hij de zaak der ge allieerden tijdens de oorlog heeft gesteund. Deze bepaling acht de Italiaanse regering niet alleen overbodig maar zelfs beledigend. De derde verandering is wél belangrijk. Ze betreft het intrek ken van alle beperkende bepalin. gen met betrekking tot de sterk te van de gewapende macht van Italië, zoals die zijn neergelegd in de „militaire clausules". Dit gaat dus om een zeer we zenlijke kwestie. Maar men dient hierbij in het oog te houden, dat het verdrag geenszins bepaalt, dat deze militaire clausules per manent van kracht zouden blij ven. Art. 4 zegt, dat ze „in hun geheel of bij gedeelten kunnen worden gewijzigd" door de Vei ligheidsraad, nadat Italië lid van de Verenigde Naties zal zijn ge worden. En er bestaat nauwe lijks twijfel aan, of deze bepalin- Op de conferentie voor emigratie uit Europa, die te Napels wordt gehouden, is een cctaipromis-plan opgesteld dat voorziet in de vor ming van een Europese emigratie- raad om de stroom van emigreren de Europeanen te coördineren en te trachten financiële hu.p voor de Ver. Staten te verkrijgen. Dit plan is door Achesons advi seur voor de immigratie, Robert West, in beginsel goedgekeurd. Enkele kleine amendementen kunnen blijkbaar nog worden aan gebracht. Verder voorziet het plan in het onmiddellijk bijeenroepen van een conferentie van de be langhebbende landen ter oprich ting bij wijze van proef van een tijdelijk orgaan voor het overne men ten bate van de emigratie van de 11 schepen, die op 't ogen blik in bezit zijn vau de interna tionale vluchtelingenorganisatie. De Ver. Staten hadden het oor spronkelijke plan verworpen, dat een grote internationale organisa- t'e onder leiding van het interna tionaal arbeidsbureau beoogt, waarin zowel de Oost-Europese als die overbevolkte streken van Azië zouden worden vertegen woordigd. Bij brand- en snijwonden, Pijnlijke kloven, Ruwe handen en Schrale huid. Dit deelde de heer G. F. Has pels, die deel uitmaakte van de bouwcentrum-commissie, welke zoals bekend, onlangs Australië bezocht, gisterenavond in het bouwcentrum mede. Hij vertelde een en, ander over het leven en werken in Australië, waarbij hij o.m. opmerkte, dat dit land het land van de „vuile na gels" en niet van het „witte boord" is. „Een land met onmete lijke mogelijkheden, v/aar de belo ning van de werkman exceptioneel hoog is". Over de huisvesting sprekend, vertelde Shij, dat in Aiustralië, waar de Woningnood, o.m. door de oorlog en de immigratie, gro ter is dan dn ons land, driekwart van de gezinnen, een eigen huis bewoont, zip het dan, dat dit op afbetaling is gekocht. De ikausen cfen tegen een redelij ke prjjs een huis te huren zjjn volgens spreker zeer gering. Het bouwcentrum is er onvoor waardelijk voor, dat de emigrant, mits hij voldoende geld heeft, een huis meeneemt, maar hij moet dan aan een aantal dwingende voor schriften voldoen. In de eerste plaats moet hij ze ker weten, waar hij terecht komt en moet hij zijn huis door een uit stekende firma laten maken die de moeite heeft genomen zich in de Australische toestanden te verdie pen. Verder moet hij zorgen vroeg tijdig goedkeuring van locale Australische autoriteiten te krij gen. Een serieuze firma zal dit, laat hij het huis zenden door de firma, waarmede hij eventueel voor zijn vertrek een overeen komst heeft gesloten. Er kan niet genoeg de nadruk op worden gelegd, dat het voor deel van een eigen huis in een zwaar drukkend nadeel verandert, wanneer aan bovenstaande eisen niet wordt voldaan. Hiervan gaf spr. enige voorbeelden. De avond werd besloten met bet vertonen1 van een serie lichtbeel den, naar door de beer Haspels in Australië vervaardigde foto's. - Amerikaanse touristen schijnen ons Nederlanders over het alge meen wel aardige mensen te vin den. Bij het doorlezen van een wMekeurig stapeltje van duizen den enquête-formulieren worden wjj over het algemeen geprezen voor onze hulpvaardigheid, gast vrijheid en prettig optreden. De enquête werd ingesteld door de Alg. Ver. voor Vreemdelingen verkeer (A.N.V.V.) in samenwer king met scheepvaartlijnen op Amerika. Iedere passagier kreeg een grappig geïllustreerd formulier en velen hebben het ingevuld. Ge vraagd naar de redenen van het bezoek aan Nederland komen zo wel zakelijke als vacantie-motieven voor De bevindingen in de hotels lopen nogal uiteen. Sommigen noemen ze comfortabel en schoon, anderen hebben klachten over be diening, uiterlijk enz. Dergelijke opmerkingen zijn doorgaans per soonlijk, omdat niet alle Ameri kaanse touristen in dezelfde hotels logeren. Wordt over een bepaald hotel of restaurant geklaagd, dan worden de directies door de A.N.V.V. op de hoogte gesteld. Merkwaardig is, dat vele touristen meer tevreden zijn over de accom modatie in kleine steden dan over die in grote steden. De Hollandse keuken schijnt wel in de Amerikaanse smaak te val len, ook al blijft de vraag naar meer verse groenten en fruit, als ook naar ijswater, aanhouden. En kele Amerikanen vragen meer be grip voor het „cleanen" en persen van hun kleding. Deze service schijnt nog niet tot alle Nederlandse hotelhouders te zijn doorgedrongen. Gebrek aan heet water bleek een ongerief in vele hotels. Landschap, bloemen en stede- schoon worden door alle onder vraagden bezongen. Toch vindt men er wel een enkele scherpe op merking tussen. Iemand antwoord de op de vraag „Wat viel u tegen?" roet: „Marken, degeneratie van mensen". Het weer is ook niet altijd in de smaak gevallen, vooral niet bij een familie uit Hollywood. Den Haag krijgt er van ^ngs, omdat de fon tein op het Binnenhof nogal vui! was. Over sommige internationale treinen is men slecht te spreken, over andere goed. In enkele gevallen wordt ge klaagd over de koers in guldens bij inwisseling van dollars; anderen vinden ons land erg goedkoop. Vele touristen, die met een reis bureau een Europese tour maak ten, sputterden, dat hun verblijf in Nederland te kort was. Holland is veel mooier en interessanter dan men dacht. Speciaal wordt ge vraagd om meer aandacht voor be zichtigingsmogelijkheden van ha vens, sluizen, polder- en waterwer ken. Hierover kon men geen of onvoldoende literatuur en voorlich ting machtig worden. Vaak wordt om meer reclame voor vacantie- verblijf in Nederland gevraagd. Souvenirs bleken zeer in trek. Zilver, koperwerk, Delfts blauw, Hindeloper goed, linnen- en glas werk, boerenbont en natuurlijk de nodige klompen en molentjes voe ren met onze Amerikaanse bezoe kers huistoe. Enkelen op doorreis hadden geen tijd om zich iets aan te schaffen en een Amerikaan, die naar rijn getuigenis een heerlijke vacantie bij ons had, moest zielig erkennen, dat hij geen geld meer voor een aandenken had. De „gin", zo schrijft hij, was te lekker geweest. Door de gezamenlijke besturen van de bond voor bedrijfsauto-ver keer in Nederland, de federatie van Nederlandse organisaties voor het personenvervoer en de Nederland se vereniging van transportonder nemingen werd aan de minister van Justitie een telegram gezon den waarin namens alle autobus lijndienst- en tourwagenonder- nemingen in de grensprovincies werd geprotesteerd tegen de voor genomen heffing grenspassen, waardoor de bewoners van de grensgebieden, zo zegt het tele gram, op onbillijke wijze worden belast, het grensverkeer wordt ver lamd en de bedrijven met ernstige schade worden bedreigd: de bestu ren dringen aan op handhaving van kosteloze grenspassen en op vergemakkelijking van het klein grens. "keer. JpjljURRij volgens spr., voor hem kunnen verborgen. Verschillende Nederlandse z.g. prefeb-bouwers werken, in de prak tijk reeds op het systeem van eerst goedkeuren en dan leveren. Maar zijn huis moet niet alleen goedgekeurd zijn, het type moet ook gangbaar zijn, d.w.z. overeen komen met de Australische be grippen. Tenslotte zal de leveren de firma zo mogelijk een techni sche vertegenwoordiger hebben in of bij de plaats van vestiging. Is de plaats van vestiging niet (bekend, dan bestaat de mogelijk heid, volgens de heer Haspels, bet huis te laten nazenden. De emi grant dient zich dan op de hoogte te stellen van de eisen in de plaats, waar hij woont. Daarna De Amerikaanse minister van defensie, Robert Lovett, heeft Don derdag voor de Senaatscommissie voor de toewijzingen verklaard, dat de senatoren, die onlangs van een reis door West Europa zijn terug gekeerd, melding hebben gemaakt van een opmerkelijke verhogiag van het moreel en het optimisme van de volkeren aldaar". Naar de mening van de minister was dit van nog groter belang dan de vorderingen ten aanzien van een gemeenschappelijke Europese verdedigingsorganisatie. Op dit laatste gebied had men aanzienlijke voortgang gemaakt, maar er moest toch nog veel worden gedaan, al dus Lovett. In dit verband drong de minister er ten sterkste op aan de bedragen voor het goedgekeur de hulpprogram niet te verminde ren. De Britse vliegtuigindustrie heeft een machtige vertoning van haar kunnen gegeven op Farno- bourgh. Daar was de hele lucht vaartwereld uit het Westen (plus ongetwijfeld tal van clandestiene waarnemers uit het Oosten) bij een om te zien, wat Engeland in het afgelopen jaar aan zijn vlieg tuigen heeft geknutseld. Over de „display" van 1951 kan „good old Britain" met recht tevreden zijn: de mensen, die verzameld waren rondom het grote vliegterrein, waren zicht baar onder de indruk van enkele nieuwe creaties, machtiger en fascinerender dan de winterpro- ductie der Parijse modekoningen, welke lek jaar ongeveer tegelij kertijd met de Britse vliegtuig- show den volke wordt getoond. De mannequins van de Engel sen zijn in dit geval stevige kna pen, John Cunningham' van De Havilland, Brooke Smith van Short Brothners, Neville Duke van de Hawker fabrieken, Ben Gunn uit de stal van Boulton Paul en noem ze verder maar op, deze duivels van de snelheid. Indrukwekkend zeiden wij indrukwekkend was het voor- vliegen van de snélste Britse straaljager inderdaad. Op een tien meter hoogte ging dat ding met duizend kilometer snelheid over onze hoofden: een flits, een donderslag en weg was de Haw ker P-1067. Men moet deze naam onthouden. Op het ogenblik kennen wij de Sabres en de Thunderjets van de Amerikanen, de Glosters en de Vampires van de Engelsen, maar deze nieuwe Hawker zal snel een begrip wor den, dat de glorie van de Rus sische MIG's in de schaduw moet stellen. Deze Hawker vinden wij ook meer „vliegtuig" dan de MIG van de Rode Luchtmacht. En dat is te begrijpen, want de Britten kunnen vliegtuigen bou wen als geen andere; èn motoren want men weet toch, dat kort geleden bij de „sectie" van een buitgemaakte MIG in de wateren van Korea gebleken is, dat deze gevreesde Russen uitgerust zijn met de Rolls Royce Nene-straal- motor? Dit voortreffelijke pro duct van de Engelse mótor- industrie hebben de Russen naarstig gecopiëerd en zonder 'n enkele technische wijziging aan te brengen in massa-productie gebracht. Onze overtuiging is, dat de Russen er meer dan een zak goud voor over zouden hebben, leze Hawker straaljager te mogen eompiëeren. Een kok van het Nederlandse de tachement in Korea (B. J. Spruyt, legerno. 141217009) heeft op 19 Sept. j.l. een brief gezonden naar een Nederlandse fabriek van bak kerij grondstoffen (N.V. Bovemo, Rotterdam) waarin hij schreef, dat hij zo graag voor de jongens van zijn compagnie ca. 200 man op 5 Dec. a.s. boterletters wilde bakken. „Zou het niet mogelijk zijn amandelspijs te sturen? Wat zou dat de jongens een vreugde be reiden". Met medewerking van de auto riteiten kon het gevraagde kwan tum spijs inderdaad worden ver zonden. Per s.s. General Langfitt, dat Donderdag vertrok, is de boterlet tervulling onderweg naar de kok van de 1ste compagnie Nederlands detachement op Korea. Zoals reeds enige tijd geleden werd medegedeeld, hebben de Ko ningin en de Prins de uitnodigin gen aanvaard van de president der Verenigde Staten en mevr. Tru man en van de gouverneur-gene raal van Canada en burggravin Alexander of Tunis om in de loop van 1952 officiële bezoeken aan de V. S. en Canada te brengen. Naar wij vernemen is thans be sloten dat deze beide bezoeken in April 1952 zullen plaats hebben. Wij staan niet alleen met ons inzicht, want het was opmerkelijk om op Farnborough te zien, mei welk een angstvalligheid de nieu we vliegtuigen bewaakt werden en ver buiten het oog van de toe schouwer gehouden; op de grond dan, want in de lucht zal hen wei nig fabrieksgeheimen kunnen ontcijferen. Nog voorzichtiger dan met de Hawker-jager zijn de Engelsen geweest met hun nieuwe vier motorige straalbommenwerper. Die is zelfs niet over het publiek heen gevlogen, doch zij bleef in haar proefvlucht in een uiterste hoek van het grote luchtvaarter rein. Men heeft op Farnborough verteld, dat deze bommenwerper kort geleden gedemonstreerd is aan de Amerikaanse generaal Vanden-berg en die schijnt zo op getogen te zijn geweest over het Britse product, dat er onder rijn leiding met bekwame spoed on derhandelingen tussen Londen en Washington zijn begonnen om deze bommenwerper die de snelste ter wereld zijn moet ook in Amerikaanse fabrieken in massaproductie te nemen. Dit complimentje aan de Britse vliegtuigbouwers is niet het eer ste, dat de Amerikanen menen te moeten geven. De Canberra-bommenwerper, uitgerust met 2 straalmotoren was van Engelse makelij en wordt nu ook in Amerika ge bouwd: oen goed beeld hoe de samenwerking in de Westerse wereld nuttig kan zijn. De West-Duitse vissersboot „Samland" werd Donderdagavond zwaar beschadigd door een bom bardement. Het schip lag in de vluchthaven van Helgoland wegens motorstoring. Een andere vissersboot, de „Pik As", die zich in de buurt van de „Samland" bevond, seinde, dat de bemanning was gered. Het eiland Helgoland wordt ge bruikt voor geallieerde oefenbom bardementen. De West-Duitse regering over weegt op het ogenblik nog steeds een Brits aanbod om een zandbank, in plaats van het eiland, voor dit doel te gebruiken. De eerste berichten over schade aan de „Samland" zijn afkomstig van het West-Duitse persbureau D.P.A. In Bonn is nog geen com mentaar van officiële Britse of Duitse zijde gegeven. Op 22 Juni heeft de Britse hoge commissie bekend gemaakt, dat de Britse autoriteiten er in hadden toegestemd het eiland Helgoland iedere week tussen Vrijdagochtend 5 uur en Maandagavond midder nacht niet door vliegtuigen te laten bombarderen. Dit was het gevolg van een verzoek van Duitse vissers. Volgens een bericht van D.P.A. is de „Samland" gezonken. Een woordvoerder van de R.A.F. heeft verklaard, dat Donderdag geen in Duitsland gestationneerde Britse vliegtuigen boven Helgoland geopereerd hebben. Indien er toch vliegtuigen boven Helgoland waren geweest, zouden het alleen toestel len van het Britse bombardements commando of van de Amerikaanse luchtstrijdkrachten in Europa ge weest kunnen zjjn. Een woordvoerder van het West- Duitse ministerie van Verkeer in Bonn zeide, dat de zaak onderzocht wordt. Er was tot dusver evenwel nog niets positiefs bekend. Het Griekse stoomschip „Thar- ros" is ter hoogte van de Zweedse kust met een klein vaartuig in botsing gekomen, dat onmiddellijk zonk. Aan alle zich in de nabijheid be vindende schepen werd verzocht uit te zien naar opvarenden van het gezonken vaartuig. De (botsing zou zich hebben voorgedaan enkele km ten Zuiden van het lichtbaken Nidingen in 't Kattegat. Zeven opvarenden van het Coa- staricaanse schip „Ranna" (339 ton) worden vermist. Twee andere opvarenden zijn gered. De aanva ring geschiedde bij dikke mist. tol eed tori onl ive| f iTal I tra) L °Il ii| erf eel aal id-l 7arl nn nel •IeiM aisl 'ac! tde ■ne latl ror| I dl aaf >ec tri« an" I >lSff ei I nel k>l af-| »zp| 2is| sn- «föl I ia- lei an1 ef-j n. de ks T- se i" ;i- nt I ïïl ti- m i r- rd I i- 1 m 1 ?dj 3- S- /-

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 5