Is Frankrijk nog te regeren?
Geen gedemilitariseerde zone langs
de 38e breedtegraad
m mat
Verplichte Ouderdomsverzekering
Weinig strijd aan de fronten
Het offensief
der Chinese nationalisten
dit??*?*;.
Centrum voor Staatkundige Vorming over
ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1951.
7e Jaargang No. 1797.
De verkiezingen in Frankrijk van 17 Juni hebben
gebracht, wat reeds werd gevreesd, namelijk een
volksvertegenwoordiging die zodanig is samengesteld
dat zij practisch niet te regeren is. Het klinkt vreemd,
dat een land wel te regeren is, doch dat door de ver
houding in de Nationale Vergadering geen Kabinet
is te vormen, dat een meerderheid van de afgevaar
digden achter zich krijgt.
Recht van staken in
Engeland hersteld
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER.
op
onder
op
onder
Aug.
4
Prinses Elisabeth en Hertog
van Edinburgh naar de V.S.
Pools vliegtuig in Zweden geland
Frankering bij Abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 55 57 Terneuzen
Telefoon 2510 Na 5 uur: 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 4,55 per kwartaal
Per week 37 cent Losse nummers 7 cent
DE
Verschijn! dagelijks Uitgeefster N. V. Wh Firnsa P. J. "fan de Sande, Terneuzen
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum pet
advertentie 1,80.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer Zaterdags 11 uur
De laatste weken bewezen, dat
het vormen van een Ministerie
in Frankrijk de grootste moeilijk
heden met zich brengt.
Daar er in de wereld gebeurte
nissen voorvallen, die in meer
dere mate de algemene belang
stelling tot zich trekken, zoals de
wapenstilstandsbesprekingen in
Korea, de Perzische oliekwestie,
de moeilijkheden in de landen
achter het ijzeren gordijn, het ar
tikel van de Britse Minister Mor
rison in de Russische Pravda en
het inschakelen van Spanje in de
Atlantische verdediging, schenkt
niemand veel aandacht aan het
toch belangrijke feit van de on
bestuurbaarheid van de Franse
republiek. Maar men vergeet dan
dat Frankrijk een van de belang
rijkste schakels is in de keten
van Westerse democratieën.
Wat zijn nu de moeilijkheden,
die zich bij de samenstelling van
een nieuwe Regering voordoen
en wat zijn de voornaamste strijd
punten tussen de partijen, die in
aanmerking komen om aan de
vorming mede te doen?
Door een ingewikkelde kieswet
juist voor de verkiezingen aan te
nemen hebben de partijen van
het middenblok, de socialisten,
de radicalen en de Katholieke
M.R.P. getracht hun positie te
handhaven en aan de macht te
blijven. Zij zijn hier slechts ge
deeltelijk in geslaagd. Bovendien
hebben zij Frankrijk thans een
volksvertegenwoordiging ge
schonken, waarvan de samenstel
ling geen juist beeld geeft van
het door elk der partijen behaal
de stemmenaantal.
Partijbelang heeft gezegevierd
over het landsbelang en de gevol
gen zullen niet uitblijven.
Als men de percentages van
het behaalde stemmenaantal ver
gelijkt met het aantal behaalde
zetels in de Nationale Vergade
ring, dan blijkt b.v. dat de socia
listen iets meer dan de helft van
het stemmenaantal der commu
nisten behaalden met een gelijk
aantal zetels. De Gaullisten kre
gen de meeste zetels, doch be
haalden 1 millioen stemmen min
der dan de communisten!
De M.R.P. behaalde nog niet
de helft van het aantal stemmen
der communisten en iets meer
dan de helft van dat der Gaullis
ten, doch in zetelaantal is zij nau
welijks de mindere van deze twee
uiterste partijen.
Door het bijzondere stelsel ont
stonden ongeveer 6 even sterke
partijen of combinaties in de
Franse Nationale Vergadering.
Daar communisten en Gaullisten
niet aan een regering mee willen
of kunnen doen, blijven de 4 over
blijvende groepen, namelijk de
socialisten, de radicalen, de
M.R.P. en de onafhankelijken
voor de puzzle zitten onder elkan
der tot een vergelijk te komen.
En de onderlinge verschillen in
politieke opvatting zijn groot!
De socialisten, die een zeer
groot aantal stemmen verloren
voelen er veel voor om als oppo
sitiepartij hun geschokte prestige
bij het kiezerscorps te heroveren.
Indien zij aan een Regering mee
doen, willen zij veel zeggenschap
hetgeen betekent het volgen van
een linkse politiek van ordening
en socialisatie. Doch hiermede
gaan in geen geval de onafhan
kelijken en de rechtervleugel der
radicalen accoord, die immers
vergeleken kunnen worden met
liberalen.
De M.R.P. heeft als voorwaar
de no. 1 op haar wenslijst staan
een gelijkstelling van het bijzon
der onderwijs met het door de
staat betaalde openbare onder
wijs.
Deze onderwijsstrijd speelt
naast het toekomstige economi
sche beleid wel de grootste rol
bij de moeilijkheden, die een
compromis tussen de vier ge
noemde groepen in de weg staan
In Frankrijk is het volgens een
wet, die dateert van 1850 aan par
ticulieren toegestaan scholen
voor lager en middelbaar onder
wijs te stichten. Doch deze krij
gen geen subsidie uit de staats
kas. Daartegenover kan het on
derwijs op de openbare lagere
scholen kosteloos gevolgd wor
den. Deze toestand is vooral de
Katholieke M. R. P. een doorn in
het oog. In haar strijd voor sub
sidiëring van het bijzonder onder
wijs wordt deze partij weer ge
steund door de R. P. F. van gene
raal De Gaulle. Doch met de
Gaullisten wil zij geen regering
vormen, omdat de opvattingen
over practisch alle overige be
leidsvragen te ver uiteen liggen.
De socialisten daarentegen zijn
fel tegen subsidiëring van het
bijzonder onderwijs.
Voegt men bij deze controverse
de afstand, die er bestaat over
het te voeren economische beleid,
de loon- en prijsvorming en be
heersing in welk beleid socia
listen en M.R.P. het weer wel
voor een groot deel eens zijn
naar waarin zij staan tegenover
le liberale denkbeelden van onaf
hankelijken en radicalen en het
jeeld van de huidige impasse is
n korte en grove trekken ge
tekend. Reeds verschillende voor
aanstaande figuren uit deze vier
groepen werd door President
Auriol verzocht een kabinet te
vormen, doch tot heden toe
strandden zij allen.
En daarmee is de verontrusten
de toestand geschapen, dat twee
grote groepen, namelijk commu
nisten en Gaullisten aan beide
uitersten zitten af te wachten en
slechts winst kunnen boeken bij
het gekrakeel van de midden
groep
Een toestand, die zoals in de
wereldpers reeds werd opge
merkt, angstig veel gelijkenis
vertoont met het beeld van het
Duitsland van 1930, toen Na-
tionaal-socialisten en communis
ten met welbehagen het onder
ling gekrakeel der Duitse Cen
trum-groep aanschouwden en
waaruit het Hitler-Duitsland te
voorschijn trad.
Nu gaat het natuurlijk niet op
om de Gaullisten te vergelijken
met de Duitse Nazi's, maar toch
schuilt er ongetwijfeld in het
Gaullisme een totalitair karakter.
Zelfs al komt een compromis
tot stand en wordt een nieuwe
Franse regering geboren, dan zal
deze uiterst voorzichtig moeten
laveren om door de Nationale
Vergadering niet weer snel naar
huis te worden gestuurd. Een
compromissenbeleid is nooit een
sterk beleid en juist dit laatste
heeft Frankrijk nodig. Vele heer
sende misstanden zouden de we-
De Engelse regering heeft een
tijdens de oorlog ingesteld ver
bod opgeheven inzake het recht
van Britse arbeiders om zonder
voorafgaande kennisgeving te
staken en van werkgevers om
arbeiders uit te sluiten.
Na 14 Augustus zal de rege
ring geen arbeiders meer vervol
gen, die met steun van him vak
verenigingen het werk neerleg
gen. De opheffing van het verbod
is geschied met steun van de
vakverenigingen en verenigin
gen van werkgevers.
Het stelsel van bemiddeling
om arbeidsgeschillen op te los
sen wordt gehandhaafd. Er zal
een nieuw tribunaal worden op
gericht, het „nationale tribunaal
voor geschillen in de industrie"
waarvan de uitspraken door par
tijen als bindend zullen worden
aanvaard.
Om stakingen te voorkomen
zal de minister bemiddeling wei
geren, wanneer de arbeiders sta
ken of de werkgever zich niet
aan de arbeidsovereenkomst
houdt. De stakers moeten het
werk hervatten, alvorens hun
zaak wordt onderzocht.
De nieuwste foto van
prinses Irene, die mor
gen 12 jaar wordt.
reld uit geholpen moeten worden,
daar de grote massa van arbei
ders, kleine gesalarieerden, kleine
boeren en kleine zelfstandigen
hier thans de dupe van zijn. En
met een slap beleid jaagt men
deze grote schare kiezers hoe lan
ger hoe meer naar een der twee
uiterste partijen.
Deze gang van zaken, die men
met de vreemde nieuwe kieswet
heeft trachten tegen te houden
wordt door de gevolgen van deze
kieswet versneld.
Volgens het te Hongkong ver
schijnende onafhankelijk rechtse
blad „Wahkoeyaatpo" wachten
35.000 man Chinese nationalisti
sche troepen in Indo-China op
bevelen om China binnen te val
len.
Het blad, dat een speciaal be
richt uit Saigon aanhaalt, schrijft
dat deze troepen onder bevel
staan van generaal Hoeang
Tsjieh, die eerder in dit jaar For
mosa bezocht en orders ontving
voor toekomstige operaties. De
nationalistische troepen hadden
trr-~ n-iar geleden hun toevlucht
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Zaterdagoch
tend tot Zaterdagavond.
Regen- of onweersbuien.
Veranderlijke bewolking met
plaatselijk enkele regen- of on
weersbuien. Zwakke tot matige
wind in hoofdzaak tussen Oost
en Zuid. Warm weer.
ZONDAG 5 AUGUSTUS.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
3.20
3.55
4.35
4.45
n.m.
3.33
4.08
4.48
4.58
gezocht in Indo-China en waren
sindsdien gereorganiseerd in drie
divisies, aldus het blad, dat er
aan toevoegt, dat de garnizoenen
in de provincie Kwangsi ver
sterkt worden om de dreigende
nationalistische aanval te weer
staan.
Tenslotte zegt het blad, dat de
Vietminh in Indo-China de V. S.
er van heeft beschuldigd Viet
nam te gebruiken als aanvals-
basis tegen China.
In gezaghebbende kringen te
Hongkong legt men grote terug
houdendheid aan de dag t.a.v. de
berichten over het op grote
schaal binnenrukken van Chi
nese nationalistische troepen uit
Birma in de provincie Joennan.
Men hecht in deze kringen nog
minder geloof aan het bericht
dat 35.000 man Chinese nationa
listische troepen in Indo-China
gereed zouden staan om de Zuid-
Chinese provincie Kwangsie bin
nen te rukken. „Het is inderdaad
mogelijk", aldus deze kringen,
„dat Chinese nationalistische
troepen, die twee jaar geleden de
wijk hebben genomen over de
Brimese grens, thans China weer
zijn binnengetrokken, doch aan
de hand van de bekende feiten
zijn wij van mening, dat hun
sterkte dan niet meer dan vier
a vijfduizend man bedraagt".
MAANDAG 6 AUGUSTUS
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
ZON- EN
ZON
v.m.
3.52
4.27
5.07
5.17
n.m.
4.05
4.40
5.20
5.30
MAANSTANDEN.
MAAN
5.04
20.27
6.31
21.07
5
5.06
20.25
7.46
21.18
6
5.08
20.23
9.02
21.28
7
5.09
20.21
10.18
21.38
8
5.11
20.20
11.37
21.50
Officieel is bekend gemaakt,
dat prinses Elizabeth en de her
tog van Edinburgh de uitnodi
ging van president Truman om
van 24 tot 26 October een bezoek
te brengen aan Washington heb
ben aangenomen. Het is nog niet
bekend of zij ook andere steden
in de Ver. Staten zullen bezoe
ken. Op 4 Juli werd medege
deeld, dat de prinses en de her
tog in October Canada zullen
bezoeken. Daarop volgde de uit
nodiging van president Truman.
In een communiqué van de
V. N. wordt gezegd, dat ook gis
teren te Kaesong geen voortgang
is gemaakt. Volgens admiraal
Joy zal de V. N.-delegatie niet
afwijken van de door haar voor
gestelde bufferzone boven de 38e
breedtegraad „om tegemoet te
komen aan de politieke wens tot
onderverdeling van Korea".
De leider der communistische
delegatie sprak bijna twee uur.
Hij poogde het ook tevoren reeds
naar voren gebrachte standpunt
der communisten te rechtvaardi
gen, dat inhoudt dat de militaire
demarcatielijn de 38ste breedte
graad moet volgen en niet mag
samenvallen met een linie, die
van belang is voor het verzeke
ren van de veiligheid der verbon
den strijdkrachten.
Daarop nam vice-admiraal Joy
weer het woord. Hij stelde ver
scheidene vragen om een indruk
te krijgen van het standpunt der
communistische delegatie in het
algemeen t.a.v. het op louter mi
litaire grondslag bereiken van
een wapenstilstandsovereen
komst.
De besprekingen zullen heden
morgen worden hervat.
V. N.-verklaring over
de bufferzone.
Het hoofdkwartier van gene
raal Ridgway heeft in Tokio een
verklaring uitgegeven, waarin
een gedemilitariseerde zone
langs de 38 e breedtegraad wordt
verworpen.
In een Speciale verklaring voor
de pers wordt gezegd: ,,Een gede
militariseerde zone moet geba
seerd zijn op de feitelijke militai
re toestand en zodanig zijn uit
gezet, dat voorbereidingen voor
een nieuwe aanval niet worden
vergemakkelijkt".
„De denkbeeldige breedtegraad
is niet een juiste of voldoende ba
sis". De demarcatielijn dient „er
gens tussen het zee en luchtfront
langs de Jaloe en het front op de
grond in het gebied van Kaesong,
Pojnggang en de Jangin te lig
gen" aldus de verklaring, die
voorts zegt dat het de communis
ten niet mogelijk is van de breed
tegraad terug te trekken, omdat
zij door de strijdkrachten der
Verenigde Naties overal tussen
Kaesong en de Oostkust tot ver
ten N. daarvan zijn verdreven.
„Van militair standpunt bezien
doet de 38ste breedtegraad even
weinig ter zake als de equator".
De Verenigde Naties houden
,,de troeven in een dodelijk spel"
in handen, doch zij hebben „geen
territoriale aspiraties" en wen
sen slechts ,,een eerlijke en duur
zame vrede", aldus de verklaring.
trouilles der verbondenen op
nieuw aanvallen, maar stuitten
op krachtige tegenstand. Er
wordt verder geen belangrijke
activiteit aan het front gemeld.
Amerikaanse lichte bommen
werpers lieten gehele gebieden
van Pjongjang, de N.-Koreaanse
hoofdstad, brandend achter na
aanvallen op grote munitie- en
uitrustingsopslagplaatsen in het
stadsgebied, aldus het communi
qué.
onderhandelingen hadden Ameri
kaanse soldaten Koreaanse dor
pen afgebrand, aldus het bericht.
Amerikaanse onderscheidingen
Op 31 Juli heeft op het ge-
vechtsveld in Korea de divisie
commandant de „Silver star" uit
gereikt aan de eerste luitenant
E. H. Houtkamp uit Den Haag en
aan sergeant G. J. H. Janssen uit
Beegden, beiden van het Neder
landse Korea-detachement.
Gebruik atoombom?
Woordvoerders van het Witte
Huis en het Amerikaanse minis
terie van de Defensie hebben ge
weigerd commentaar te geven op
een in de „New York Post" ge
publiceerde verklaring van de
commentator Robert Allen, vol
gens welk artikel de Verenigde
Staten atoomwapens in Korea
zouden gebruiken, als de bespre
kingen de Kaesong op niets zou
den uitlopen.
GESNEUVELD IN KOREA.
De regering maakt bekend, dat
tot haar leedwezen tijdens ge
vechten in Korea op 26 Juli zijn
gesneuveld: de soldaat le klasse
F. Brouwer uit Haskerland; de
soldaat C. P. Kempen uit Am
sterdam en de korporaal P. B.
Slager uit Stedum.
Brouwer is geboren op 4 Juli
1927. Hij was ongehuwd en af
komstig van het regiment Johan
Willem Friso.
Kempen werd op 21 Augustus
1927 geboren. Hij was ongehuwd
en afkomstig van het regiment
verbindingstroepen.
Slager werd op 2 Februari 1925
geboren. Hij was ongehuwd en
afkomstig van het corps mari
niers.
Gewonden uit Korea
gearriveerd.
Vrijdagmiddag zijn op het
vliegveld Valkenburg (Z.-H.)
gewonde leden van het Neder
landse detachement uit Korea
geamveerd. Direct na aankomst
werden zij naar de militaire hos
pitalen te 's-Gravenhage en
Utrecht gebracht.
Een Pools burgervliegtuig met
vier vluchtelingen aan boord is
gisteren zonder toestemming te
vragen te Malmö geland. De drie
mannen en de vrouw, die allen
omstreeks 20 jaar oud zijn. zijn
in bewaring genomen. Zij hebben
om politiek asyl gevraagd.
De drie mannen en een meisje
vertelden, dat zij 's nachts naar
een boerderij bij de Poolse kust
waren geslopen, waar een oefen
vliegtuig stond, dat door twee
mannen met geweren werd be
waakt. De jongelui waren met
revolvers gewapend en zij wisten
de wachten te overrompelen en in
het vliegtuig plaats te nemen. Bij
het opstijgen werden zij door an
dere wachten beschoten en een
na de landing in Zweden ingesteld
onderzoek heeft aan het licht ge
bracht, dat het landingsgestel
kogelgaten vertoont.
De Zweedse autoriteiten hou
den de namen van de vluchtelin
gen geheim. Zij zijn geïnterneerd
hangende een onderzoek van hun
verzoek om politiek asyl.
In de afgelopen drie weken zijn
in totaal 22 vluchtelingen uit
Oosteuropese landen in Zweden
aangekomen.
Volgens een communiqué van
het achtste leger wonnen de ver
bonden troepen meer dan 3 km
terrein bij aanvallen ten Z. en
Z.W. van Koemsong, waar zij
weinig tegenstand ondervonden.
Ten N. van Yanggoe deden pa-
Infanterie der verbondenen
heeft Vrijdag in het Oostelijke
gedeelte van de centrale front-
sectór een verrassende aanval
uitgevoerd, waarbij zij vijf km
wist te vorderen en een punt om
streeks 48 km ten N. van de 38ste
breedtegraad bereikte. De infan
terie ondervond steun van de ge
vechtswagens en vliegtuigen. De
geallieerde aanval betekent een
bedreiging voor de aanvoer van
troepen en materiaal van de Ko
reaanse oostkust naar de z.g.
„ijzeren driehoek der communis
ten.
Op de rechterflank van deze
„ijzeren driehoek" wist geallieer
de infanterie, die meereed in ge
vechtswagens, nieuwe stellingen
te veroveren op een 1400 meter
hoge bergrug ten Z.O. van Koem
song. Hevige communistische
tegenstand werd overwonnen,
waarbij steun is ondervonden van
vliegtuigen en mortiervuur der
verbondenen.
Een officier van het achtste
Amerikaanse leger verklaarde
tegenover journalisten dat de
actie moet worden beschouwd als
„een aanval met een beperkt
doel".
Persbureau Nieuw-China
over bombardementen.
Donderdag heeft het Chinese
persbureau „Nieuw-China" uit
Pjongjan gemeld, dat twaalf van
de ruim honderd Amerikaanse
vliegtuigen, die op 30 Juli de N.
Koreaanse hoofdstad aanvielen,
door luchtafweergeschut zijn
neergeschoten.
Amerikaanse vliegtuigen heb
ben tweemaal Pjongjan aange
vallen, aldus het persbureau. Zij
lieten een groot aantal bommen
vallen, waardoor 214 huizen wer
den vernield. Ruim 100 personen,
waarvan 70 procent vrouwen en
kinderen, kwamen om het leven
of werden gewond.
Voorts meldt het persbureau,
dat sedert de wapenstilstandsbe
sprekingen begonnen, Ameri
kaanse vliegtuigen vredespam-
fletten boven Noord-Korea heb
ben uitgeworpen en tegelijkertijd
„op vreedzame dorpen brandbom
men hebben geworpen". Een
paar dagen na het begin van de
Dezer dagen is verschenen het
rapport betreffende verplichte
ouderdomsverzekering, uitge
bracht door een commissie, wel
ke is ingesteld door het bestuur
van het „Centrum voor Staat
kundige Vorming".
In haar inleiding deelt de com
missie mede, dat zij aan de vraag
staatspensionnering of verzeke
ring? geen speciale beschouwin
gen heeft gewijd, omdat de nood
wet ouderdomsvoorziening in de
considerans te verstaan geeft,
dat de definitieve oudedagsvoor
ziening gebaseerd zal zijn. op de
grondslag van de verplichte ver
zekering. Zij stelt zich op het
standpunt, dat weliswaar aan
„verzekering" moet worden vast
gehouden, maar dan in een rui
mere omschrijving dan waaraan
men gemeenlijk pleegt te den
ken.
De commissie geeft als haar
mening, dat de ouderdomsverze
kering als volgt zou zijn te rege
len:
1. Een voor zo groot moge
lijke groepen der bevolking gel
dende verplichte verzekering
van een bodem- of basispen
sioen.
2. Eventueel vrijwillige ver
dergaande voorzieningen, be-
drijfstaksgewijze c.q. onderne
mingsgewijze te treffen.
De commissie wil zoveel mo
gelijk aan de verzekeringsge
dachte vasthouden. Zij is er zich
van bewust, dat het niet moge
lijk is het stelsel van ouderdoms
voorziening integraal op verze
keringsbasis op te bouwen. On
vermijdelijk zitten daar elemen
ten van verzorging aan vast, zo
als b.v. personen, die onmachtig
zijn de premie bij voortduring op
te brengen.
Het bodempensioen zal hoog
genoeg moeten zijn om grote
groepen ouden van dagen uit de
handen van de maatschappelijke
steunorganen te houden, ander
zijds niet zo hoog, dat voor be-
driifs- c.q. ondernemingspen
sioen-voorzieningen daarboven
op geen ruimte meer zou over
blijven. De commissie stelt zich
overigens de vraag, cf de econo
mische positie van ons land het
mogelijk zal maken een bodem
pensioen vast te stellen, dat in
derdaad grote groepen volledig
buiten de armenzorg houdt.
in beginsel moet een algemene
verplichte verzekering voor de
gehele bevolking wenselijk wor
den geacht. Deze zal behou
dens een nader aan te geven
loon- of inkomstengrens alle
loonarbeiders en zelfstandigen
dienen te omvatten.
Wat de gehuwde vrouwen be
treft, zal de verzekering van de
gehuwde man zodanig moeten
worden opgebouwd, dat bij de
bepaling van de hoogte van het
ouderdomspensioen van de man
er rekening mede wordt gehou
den, dat het dient om mede te
voorzien in het levensonderhoud
van de vrouw.
Naar de mening der commissie
zouden ook de volgende groepen
in de verplichte verzekering
moeten worden opgenomen:
a. de in het bedrijf van hun
oudgrs werkzame kinderen, mits
zij een bepaalde leeftijd (b.v. 16
jaar) hebben bereikt;
b. de ongehuwde vrouwen, die
in de huishouding van ouders of
familieleden werkzaam zijn.
Vervolgens houdt de commis
sie zich bezig met de boven- en
benedengrens. In beginsel dient
een inkomengrens naar boven te
worden gesteld. In verband met
de fluctuaties in de inkomens
zou de grens zich als bovengrens
voor een jaarlijks inkomen van
6000 tot 8000 gulden.
De commissie wil de mogelijk
heid open houden om de minst
draagkrachtigen ontheffing van
premiebetaling te verlenen. De
verzekeringspremie van de werk
nemers zou door werkgever en
werknemer gezamenlijk kunnen
worden opgebracht.
Voor wat de verplichte ouder
domsverzekering betreft, meent
de commissie dat een centraalbe-
drijfsorgaan, dat in tal van
plaatsen van het land zijn bij
kantoren en agentschappen heeft
voor de uitvoering van de ouder
domsverzekering noodzakelijk
moet worden geacht.
Tenslotte maakt de commissie
enkele opmerkingen over de pen
sioengerechtigde leeftijd en de
hoogte van het ouderdomspen
sioen. De leeftijd zou de commis
sie gesteld willen zien op 65 jaar.
Indien mogelijk zou zij de leef
tijd voor de werkende vrouwen
gesteld willen zien op 60 jaar.
De hoogte van de ouderdomsuit-
kering dient te worden bepaald
op een zodanig bedrag, dat de
uitkering voldoende is om in de
meest dringende levensbehoef
ten te voorzien. Het ouderdoms
pensioen moet liggen in de orde
van grootte van de reële koop-
waarde van de gemiddelde uit
keringen ingevolge de noodwet
ouderdomsvoorziening met ter
zij delating van aftrék van be
staande inkomsten.
Voor gehuwde mannen zou
een hoger uitkeringsbedrag moe
ten worden vastgesteld dan voor
ongehuwde personen.