Noordelijk offensief op komst
De reis van de Prins
Vijf jaar Wegenwacht
t voort
Grote luchtgevechten
Nederlandse vrijwilligers
vertrokken naar Korea
DELLAERT
25 jaar op Schiphol
Chinese en Noordkoreaanse troepen trekken sa
men ten Noorden van de 38ste breedtegraad langs
een der historische invasiewegen naar Zuid-Korea.
Onderdelen van drie Chinese divisies zijn gesigna
leerd in een diepe vallei, ongeveer 40 km ten Westen
van Tsjoemdjoe.
Britse, Canadese en Australische troepen, die aan
het centrale front oprukken, kwamen in contact met
Chinezen, die zich op bergkammen hadden ingegra
ven en een verspreid vuur openden.
Amerikaanse en Australische jachtvliegtuigen vlo
gen laag over het front en wierpen napalbommen uit.
DE HUISHUREN.
tori SKÏNTaeXnaS'iÏE- £°S™»«'PSn kSrtjk
VERKLARING VAN
SCHUMAN.
De 5 procent nog niet
voor da Tuinbouw
Prijsverhoging in'Frankrijk
DE VOORJAARSBEURS.
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER.
ikingen van
rd in Uruguay
e in de
LW ACHTING
WATER.
Frankering bij Abonnement: Temeuzen
Directeur-Hoofdredacteur
I. van de Sande.
Redactie-adres:
Noordstraat 55—57 - Terneuzen
Tel- 2510 Na 5 uur Tel. 2073
Gironummer 38150.
Abonnementsprijs 4,55 per
kwartaal. Per week 37 cent.
Losse nummers 7 cent.
MAANDAG 2 APRIL 1951.
7e Jaargang No. 1693.
Verschijnt dagelijks N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen.
Rubriek Kleine Advertenties j
regels 60 ct.; iedere regel meer
12 ct.
Vermelding onder nummer Bu
reau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot des
namiddags 2 uur.
Advertentieprijs per mm 12 ct.;
minimum per advertentie 1.80.
Volgens berichten van Ameri
kaanse geheime dienst zijn de
Chinezen bezig zes tot negen
nieuwe legerkorpsen ter sterkte
van 150.000 tot 225.000 man te
verplaatsen in de richting van de
Westelijke en centrale frontsec-
toren.
In dit verband hecht men veel1
waarde aan de hevige luchtge
vechten, die Zaterdag boven de
bruggen over de Jialoe zijn gele
verd en waarbij de Chinezen voor
de eerste maal een groot aantal
vliegtuigen hebben ingezet om te
trachten de bruggen voor de
luchtaanvallen te vr.iwaren. Over
deze bruggen kunnen de Chine
zen op grote schaal uit Marrdsjoe-
rjje afkomstige reserve-troepen
naar het Koreaanse front zenden.
Aan de andere kant vormen de
hevige Amerikaanse luchtaanval
len oj) de i)ruggen over de Jaloe
een aanwijzing, dat de verbonden
legerleiding zich zorgen maakt
over het grote aantal Chinese
versterkingen, dat over de Jaloe
Korea binnenstroomt.
De dekkingtroepen der Chine
zen, die zich twee tot drie kilome
ter ten Z. van de 38ste breedte
graad bevinden, bieden hardnek
kig tegenstand aan de oprukken
de verbondenen, vermoedelijk om
de Chinese legerleiding in de ge
legenheid te stellen aanzienlijke
versterkingen aan te voeren. Een
week geleden, na de bezetting van
Tsjoentsjon, waren de Chinese
stellingen in dit gebied niet veel
meer dan posten, waaruit aanval
len op kleine schaal werden on
dernomen, die meer hinderlijk
dan gevaarlijk waren. Thans zijn
deze posten uitgegroeid tot krach
tige versterkingen.
In overeenstemming met de
verwachting, dat een tegenaan
val op handen is, schijnt de ver
werping van MacArthurs aanbod
tot het openen van wapenstil
standsbesprekingen door de rege
ring te Peking. Waarnemers te
Tokio zijn van mening, dat of
schoon de 38-ste breedtegraad in
militair opzicht van weinig bete
kenis is, de Chinezen er uit pro
pagandistische oogpunt het
grootst mogelijke belang aan
hechten, dat Noord-Korea niet
door de verbondenen wordt bezet.
Amerikaanse tanks zijn Zater
dag de 38-ste breedtegraad over
getrokken, waardoor de strijd
krachten van de V.S. weer terug
zijn in Noord-Korea, voor het
eerst sedert December j.l.
In het Zondagmorgen-communi
qué van het Amerikaanse nchtste
leger wordt niet direct melding
gemaakt van operaties ten Noor
den van de breedtegraad. Wél
wordt in het communiqué gezegd
dat een strijdgroep, die langs de
weg Oeidjongboe—Jontsjon op
rukt door mortieren en machine
geweren beschoten werd op een
afstand van ongeveer 30 km van
eerstgenoemde plaats. Dit zou
betekenen, dat de Amerikanen
juist de 38ste breedtegraad ge
passeerd zijn.
Hevige gevechten zijn ontstaan
ten Westen van Tsjoentsjon aan
het centrale front. Zuidkoreaan-
se troepen zijn hier op de voor
posten van sterke verdediginigs-
stellingen van de tegenstander
gestoten op 5 km ten Noorden
van de breedtegraad. Ten Oosten
van Tsjoentsjon zijn Chinese
troepen ter sterkte van een batal
jon gesignaleerd, aldus het com
muniqué.
Voor de derde achtereenvolgen
de nacht heeft de luehtmacht der
Verenigde Naties Aanvallen op
convooien van de tegenstander,
bestaande uit meer dan 750 vaar
tuigen, ten Zuiden en Z.-Oosten
van Pjongjang gedaan.
Het hoofdkwartier van de lucht
macht in Korea heeft Zondag be
kend gemaakt, dat gedurende de
maand Maart de 5de luchtmacht-
groep 20.0000 vluchten maakte,
dat is 6000 meer dan in Januari.
Een groeiende tegenstand van
vijandelijke straaljagers werd
ontmoet, aldus het communiqué.
Een M. I. G.-jager van Russische
type werd neergeschoten, een an
dere waarschijnlijk vernietigd en
18 beschadigd. Twee vijandelijke
jagers kwamen in botsing en
stortten neer en een derde viel
neer na een botsing met 'n Ame
rikaanse „Shooting-Star.
De meeste luchtaanvallen gedu
rende de gemiddeld 646 dagelijk
se vluchten waren gericht op de
Noordkoreaanse aanvoerlijnen.
Generaal-majoor Partridge, be
velhebber van de 5de luchtmacht-
groep heeft Zondag gezegd, dat
de luchtmacht meer dan 3600
auto's, meer dan 1400 spoorwa
gens, 45 tanks en ongeveer 400
stukken veldgeschut heeft ver
nietigd of beschadigd, terwijl 200
bruggen en bijna 100 tunnels door
luchtaanvallen onbruikbaar wer
den gemaakt. Voorts zouden
11.300 slachtoffers gemaakt zijn
onder de vijandelijke soldaten.
Het bestuur van de „Nederland-
sche Bond van Huis- en Grond
eigenaren" heeft een adres aan de
ministerraad gericht. Het betoogt
daarin, dat de met ingang van 1
Januari 1951 toegestane huurver
hoging van 15 uitsluitend is be
doeld ter stuiting van het voort
schrijdend verval van het gebouw
de onroerend goed. Voorts wordt
opgemerkt, dat in de parlementaire
discussies ook van regeringswege
is erkend, dat het percentage van
15 geacht kon worden aan de
„krappe kant" te zijn, maar dat de
minister van wederopbouw daarbij
uitdrukking gaf aan de verwach
ting, dat de onderhoudskosten ge
leidelijk zouden dalen, hetgeen
zich intussen niet heeft verwerke
lijkt. Integendeel: tengevolge van
de sterke stijging van de prijzen op
de wereldgrondstoffenmarkten zijn
de onderhoudskosten aanzienlijk
gestegen, terwijl op een verdere
stijging moet worden gerekend als
gevolg van de te verwachten ver
hoging van lonen en salarissen.
Het bestuur vreest, dat het ver
val voortgang zal vinden. Daar
naast wordt betoogd, dat de huis-
en grondeigenaren de nadelige ge
volgen van de waardevermindering
van het geld tot nu toe ten volle en
zonder enigerlei compensatie heb
ben moeten dragen en, naar zich
laat aanzien, voorshands ook in de
toekomst zullen hebben te dragen.
Daarom wordt verzocht bij de be
sprekingen, welke omtrent de te
nemen maatregelen op het gebied
van de lonen in de Stichting van de
Arbeid plaats vinden, mede te wil
len betrekken het vraagstuk van
de huren.
De Franse minister van Buiten
landse Zaken, Robert Schuman,
heeft Zaterdag te Washington ver
klaard, dat de vier besprekingen,
welke hjj met Acheson heeft ge
voerd, van meer waarde zjjn ge
weest dan alle diplomatieke nota's
die de beide regeringen zouden
kunnen uitwisselen.
De belangrijkste punten bü deze
besprekingen waren geweest
1. Het plan-Schuman voor de in
tegratie van de Europese kolen- en
staalvoorraden.
2. De bewapening van West-
Europa, met inbegrip van de rol
van Duitsland hierbij.
3. De problemen met het oog op
een mogelijke conferentie van de
Grote Vier.
4. De oorlog in Korea, en de
Franse krachtinspanning in Indo-
China.
5. Het gehele probleem van de
verdediging der Middellandse Zee.
In diplomatieke kringen in Was
hington is men van mening, dat
het bezoek van Auriol aan Wa
shington een groot succes is ge
weest. „De persoonlijkheid van de
Franse president, waarin ernst ver
enigd is met een realistisch gevoel
voor humor, heeft het Amerikaanse
publiek en de functionarissen te
Washington voor zich ingenomen",
aldus meldt Reuters correspondent.
Om tieu minuten over twee ver
trok Zaterdagmiddag van de Lloyd-
kade te Rotterdam met bestem
ming Korea het ca 12.000 b.r.t. me
tende Amerikaanse troepentrans
portschip „General -J. H. MacRae",
met aan boord 230 Nederlandse
vrijwilligers, vormend het aanvul
lingsdetachement voor het Neder
landse detachement Verenigde Na
ties.
Namens de regering werd een
boodschap voorgelezen door luite
nant-generaal D. C. Buurman van
Vreeden.
Met ca vijftien legertrucks waren
de Nederlandse vrijwilligers, die
onder commando staan van majoor
A. C. van der Meijde, naar Rotter
dam gekomen en weldra was het
op de kade, bij het grijsgeverfde
schip een drukte van belang.
De commandant, die op Korea
ook als waarnemend commandant
zal optreden, had toch nog tijd het
een en ander over zijn jongens te
vertellen. Zo bevinden zich bij de
oude vrijwilligers ook enkele gena
turaliseerde Polen en verder gaan
er 3 verpleegsters van het V.H.K.
mee, te weten de dames K. Dekker
uit Rotterdam, S. Minnema uit
Joure en M. Hoekveen uit Maas
land. Allen zijn vol goede moed, al
dus de commandant, al hebben zij
lang moeten wachten, want immers
de oorspronkelijke vertrekdatum
was op 18 Maart bepaald. Evenals
op Korea zijn de jongens ook aan
boord van de „Gen. MacRae", die
tot de z.g. „United States Pacific
fleet" behoort, gasten van Ameri
ka. Gedurende de reis, die op dertig
dagen wordt geschat, zal worden
geoefend en op de plaats van be
stemming krijgen de manschappen
Amerikaanse uitrustingen.
Met dit schip reizen in U.N.O.-
verband ook twee Nederlandse ver
plegers mee. Zij gaan in Korea niet
van boord, doch varen met het
schip terug, want de „Gen. Mac
Rae" zal de thuisreis maken met
gewonde militairen, die dan in ver
schillende buitenlandse havens
worden gedebarkeerd.
De Amerikaanse lui tenant-com
mander L. D. Hayford zal optreden
als transportcommandant. Hij
maakte met dit schip reeds een reis
naar Korea met Turkse vrijwilli
gers. Gezagvoerder van het schip
is Nils G. Gilen.
De inscheping had een vlot ver
loop en nadat de Koninklijke mili
taire kapel, die het afscheid muzi
kaal opluisterde, het „Wilhelmus"
had gespeeld, las luitenant-gene
raal D. C. Buurman van Vreeden
een boodschap van de regering
voor. De embarkatie werd onder
meer bijgewoond door kolonel G. J.
Le Fèkre, die prins Bernhard ver
tegenwoordigde en door mevr. Den
Ouden, mevr. Eekhout en mevr.
Van der Mejjde.
Voordat het schip zich losmaakte
werden de toegangswegen naar de
kade geopend en in een oogwenk
stroomden vele familieleden van
de vertrekkenden de kade op. Over
en weer klonken nog afscheidsgroe
ten en terwijl de muziek speelde,
vertrok langzaam de „General Mac
Rae".
Aan boord van het schip zal de
commandant van het detachement
een brief voorlezen, die hij ontving
van vice-admiraal N. A. Rost van
Tonningen, chef van het militaire
huis van Hare Majesteit.
Deze boodschap luidt:
„H.M. de Koningin heeft mij op
gedragen u en het detachement een
goede reis te wensen. De Koningin
is overtuigd, dat ook gij, evenals
het detachement, dat in Korea is,
de naam van de Nederlandse sol
daat aldaar hoog zult houden.
Het Kon. Ned. Landbouwcomité,
de Ned. Chr. Boeren- en Tuinders
bond en de Kath. Ned. Boeren- en
Tuindersbond hebben het College
van Rijksbemiddelaars verzocht de
werkgevers in de voedingstuinbouw
dispensatie te willen verlenen van
de verplichting tot het uitbetalen
van de loonbijslag van 5 welke
met ingang van 19 Maart j.l. is in
gevoerd.
Dit betekent dus, dat de ver
plichting tot het geven van de bij
slag wordt opgeschort totdat het
college de beslissing zal hebben ge
nomen.
Indien het verzoek wordt afge
wezen moet de bijslag met terug
werkende kracht tot 19 Maart als
nog worden betaald.
MOTIE VAN AFKEURING
INGETROKKEN.
Burgemeester biedt zijn ver
ontschuldiging aan.
Er is een eind gekomen aan het
geschil tussen de burgemeester
van Velsen en zijn wethouders
plus de raad, dat zich had ontla
den in een motie van afkeuring.
Deze motie had betrekking- op
een bepaalde passage uit de
Nieuwjaarsrede van de burge
meester, waarin deze te kennen
had gegeven, dat „de middelma
tigheid en de halfslachtigheid op
het gestoelte der ere zetelde".
Burgemeester Kwint gaf te ken
nen, dat hij met leedwezen con
stateerde, dat men de bedoelde
passage uit zijn rede niet had
kunnen waarderen, maar dat hij
met deze passage geen aanstoot
had willen igeven en haar als man
van eer terugnam.
Namens de raad behalve de
a.r.-fractie zeide de fractielei
der van de P. v. d. A„ de heer
Verbeek, dat de raad geen genoe
gen met deze verklaring nam en
dat hij een openlijk excuus ver
langde. Dit te meer daar de raad
van mening was, dat de burge
meester niet uit innerlijke over
tuiging, maar onder de dwang
der omstandigheden zijn woorden
had teruggenomen.
Aan het eind van de vergade
ring kwam de burgemeester
terug op zijn eerste verklaring en
toonde zich bereid zijn veront
schuldiging aan te bieden.
De raad bleek bereid dit excuus
te aanvaarden en de grond aan
de motie van afkeuring ontval
len. zodat deze nis ingetrokken
moest worden beschouwd.
den te Montevideo de zienswijze
naar voren gebracht, dat de Zuitl-
amerikaanse markt vele mogelijk
heden biedt. Het was echter moei
lijk het Nederlandse product popu
lair te maken.
In feite had Nederland Zuid-
Amerika tien jaar geleden „ont
dekt", doch Duitsers en Engelsen
hadden de markt reeds vóór dc
oorlog met producten overstroomd.
Ook thans, zo verklaarden deze
zakenlieden, is Duitsland doende
deze markt grotendeels tot zich te
trekken. Het is dus zaak, dat Ne
derland niet achter blijft. Een
groot struikelblok is „het gebrek
aan samenwerking bij de Neder
landse industrie". Wanneer mer
collectief zou optreden, zouden be
tere resultaten worden bereikt. Tot
heden was hiervan echter niets ge
bleken Vooral de chemische indus
trie leed aan het euvel der versnip
pering. Er waren bijvoorbeeld fa
briekjes, die zes soorten kleurstof
fen fabriceerden. Ze konden grote
re orders niet uitvoeren en werden
daarom afgewezen. Waarom slaat
de Nederlandse chemische industrie
de handen niet ineen, zo vraagt
zich de Nederlandse zakenman in
Zuid-Amerika af.
Deze realiseert zich duidelijk, dat
hij wat de prijs betreft niet kan
concurreren. Hij kan dit echter wel
met de kwaliteit. De Duitse prijzen
zijn gunstig doch wat belangrijker
is, zijn de enorme credietfacilitei-
ten, die de Nederlanders niet ver
strekken wegens gebrek aan ver-
trouwen. Dit moet veranderen, an
ders zijn er geen mogelijkheden
Voorts dient de Nederlandse zaken
man zich in te stellen op de Zuid-
amerikaanse mentaliteit. Deze is
anders dan in Europa en ook de on
derhandelingen geschieden op een
andere basis.
De zakenman, die een gejaagd
bezoek aan Zuid-Amerika brengt,
heeft geen kans. Het is ook nodig,
dat de Nederlandse Bank ruimer
deviezen toekent en evenzeer, dat
men zich bedient van locale advi
seurs in Zuid-Amerika.
spel, dat een hoogtepunt vormde
van het bezoek aan Uruguay. Bij
het laatste hek steeg de prins te
paard en reed temidden van zijn
jegeleiders naar het huis van zijn
gastheer, senor Gallinal Heber.
In deze schilderachtige omgeving
luisterde de Prins, gezeten onder
de palmbomen, naar guitaarmu-
ziek waarop volksdansen werden
uitgevoerd door jongens en meisjes
uit de omgeving. Ondertussen at
de Prins aan het spit gebraden
vlees. Vervolgens werd een demon-
strati e gegeven van het berijden
van wilde paarden, waarbij Prins
Bernhard naar hartelust filmde.
Bjj het verlaten van de estancia
schonk de gastheer het Pa0"3;
waarop de hoge gast zijn intocht
had gemaakt, aan de Prins. „Es
mucho raas" veel te veel P1'0"
testeerde deze, maar op aandrin
gen van zijn gastheer gaf de Prins
toe en hij kreeg een zwart vurig
paard, dat onmiddellijk aan hem
werd getoond met de aanbeveling
van senor Heber: „De meeste men
sen kijken hoe een paard er uit
ziet, maar de kenner kijkt of het
paard hersens heeft en dit paard
hééft hersens." Het luistert naar
de naam „Charrua" en zal per
vliegtuig of schip naar Nederland
worden vervoerd.
Prins Bernhard heeft Zaterdag
een bezoek gebracht aan de estan
cia „San Pedro de Timote", onge
veer 160 km van Montevideo.
De Prins werd bij aankomst in
gehaald door als cowboys (gau-
cho's) geklede bewoners van de es-
De Franse regering heeft be
sloten tot prijsverhoging voor
gas, electriciteit en steenkool met
ingang van 1 April. Electriciteit
wordt tien procent duurder, gas
en huisbrand vijf procent.
Voor industriekolen wordt een
prijsverhoging van tien a vijftien
procent verwacht naar gelang
van de kwaliteit.
Voorts besloot het kabinet tot
aanvulling van de begroting der
uitgaven van 48 milliard fnines
voor verhoging van de ambtena
rensalarissen. De ambtenaren
etsen echter in totaal 60 milliard
francs méér.
Verder werd besloten tot instel
ling van een prijsstabilisatie-
fonds door het opleggen van
nieuwe belastingen.
300.000 pechvogels uit de
nood geholpen.
Op 10 April zal het vijf jaar ge
leden zijn, dat de eerste zeven gele
wegenwachtmotoren na een in
spectie door de verkeersautoriteï-
ten op het Haagse Binnenhof hun
entree op de Nederlandse wegen
maakten.
Daarmee hadden de reeds van
vóór de oorlog daterende plannen
van de A.N.W.B. tot oprichting
van een mobiele hulpdienst ten be
hoeve van het gemotoriseerde weg
verkeer hun verwezenlijking be
reikt.
De belangstelling der weggebrui
kers voor deze nieuwe service, wel
ke aanvankelijk alleen op de druk
ke wegen in het Westen des lands
kon worden geboden, bleek over
weldigend. Uit alle delen van het
land drong men op uitbreiding aan.
Nog vóór het einde van 1946 re
den de „gele rijders", zoals de
volksmond hen had gedoopt, in
alle delen van het land en was het
corps tot 25 manschappen en ma
chines uitgebreid.
Thans zwermen dagelijks ruim
honderd wegenwachten uit over
hun routes: vier inspecteurs en een
hoofdinspecteur dragen zorg vooi
de controle.
Zo groeide het initiatief van de
A.N.W.B. uit tot een modeldienst,
die in de vijf jaren van zijn be
staan reeds aan een kleine 300.000
gemotoriseerde pechvogels uit
komst bracht.
Naast verwisselde banden, ver
holpen ontstekingseuvelen etc. ver
leenden de „gele rijders" bij ruim
4000 ongevallen eerste hulp, doof
den met hun snelblussers een 400-
tal autobranden en verleenden in
17.000 gevallen persoonlijke dien
sten aan weggebruikers, zoals het
doorgeven van telefoon- en tele-
gramboodschappen.
Zij boden hulp bij de meest uit
eenlopende voorvallen, regelden bij
opstoppingen het verkeer, brachten
losgebroken vee in de weiden
terug, spoorden vermiste kinderen
op, bezorgden verloren voorwerpen
weer aan de eigenaars, vervoerden
in spoedgevallen medicamenten.
Ook vele buitenlanders werden
door de wegenwacht bijgestaan.
Brieven uit alle delen van de we
reld demonstreerden de A.N.W.B.
hun dankbaarheid.
Naar Nederlands voorbeeld ging
ook België over tot instelling van
een wegenwacht. De eerste tien
manschappen van deze dienst ont
vingen bij de A.N.W.B. hun oplei
ding en nog steeds is de samenwer
king hecht: Nederlandse wegen
wachtleden worden ook in België
geholpen en omgekeerd. Het aan
tal leden heeft inmiddels de hon
derdduizend bereikt, een cijfer, dat
in dit lustrum-jaar wel ruim zal
worden overschreden.
Zo heeft de A.N.W.B. alle aan
leiding dit eerste lustrum met eni
ge luister te vieren. Het jubileum
zal echter in verband met omstan
digheden van organisatorische aard
eerst in begin Mei worden gevierd.
Zesentwintig was de jongeman
U. M. Dellaert, of zoals intimi zeg
gen „Jan", toen hij in de functies
van stationschef van het ontluiken
de Schiphol en dienstdoend haven
meester op 15 Juni 1920 zijn in
trede deed in onze destijds nog in
de kinderschoenen staande burger
luchtvaart.
Gisteren was luchthavendirec
teur Dellaert 25 jaar in dienst van
de gemeente Amsterdam en van
daag om half vier is er een recep
tie in de grote cantine op Schiphol.
Hoe 't begon.
Het is 1916. De Zeeuws-Vlaming
Dellaert is commandant van de
marinebatterij te Vlissingen en in
dit jaar en in deze plaats komt hij
in aanraking met de luchtvaart,
die hem greep en niet meer losliet.
Wel had Jan, toen hij als jonge
ling in Gent studeerde voor land
meter, Henri Farman twee minu
ten op 20 m hoogte zien vliegen en
later op de Mookerheide de de
monstratie van Jan Olieslager bij
gewoond, maar op zijn Zeeuwse ge
boortegrond kwam hij eerst recht
in de ban van de aviatiek. Bij Sou
burg lag een detachement van de
luchtvaartafdeling en als Jan in
zijn stelling stond, zag hij die
kleine vogels over zijn batterij
heen vliegen. Vriendschap met de
commandant van dat detachement
was spoedig gesloten en het stond
voor de reserve artillerie-officier
Dellaert vast, dat hij bij de L. V. A.
zou komen.
Nog in 1916 werd hij aangewezen
als waarnemer bij de luchtvaart
afdeling te Vlissingen, maar Soes-
terberg moest de volgende stap
zijn. En ook dit gelukte. Op 1
Januari 1917, als 2e luitenant,
kwam de waarnemer Dellaert op
Soesterberg om tot vlieger te wor
den opgeleid. Het waren niet alle
maal even vlotte en geslaagde op
stijgingen en landingen, maar dat
hoorde er in die dagen bij. Del-
laerts contract bij de L.V.A. te
Soesterberg liep in 1920 ten einde.
Met een bezwaard gemoed keerde
hij terug naar het ouderlijk huis.
Nauwelijks weer ingeburgerd,
kwam er een telegram van Ples-
man, die Dellaert voor de beslissing
van zijn leven stelde. Hij ging en
nam zijn intrek in de boerderij
.Vredehof". Op die plek is de
hoofdingang van de tegenwoordige
luchthaven, aan welker totstandko
ming en bloei de jubilaris een be
langrijk aandeel heeft gehad.
Op 1 April 1926 verliet Dellaert
de K.L.M. en in een van de brieven,
die Plesman toen aan Jan schreef
stond o.m.: „Ik wens u van harte
succes in uw nieuwe werkkring en
hoop, dat het u gegeven moge zijn
Amsterdam tot een der eerste
luchthavens ter wereld te maken".
Veel is er sindsdien gebeurd. Schip
hol groeide en bloeide. Het werd
vernietigd, maar herrees weer dank
zij de noeste werkkracht van de di
recteur der Amsterdamse luchtha-
ve. U. F. M. Dellaert.
Ten behoeve van bezoekers aan
de voorjaarsbeurs te Utrecht zul
len de Nederlandse Spoorwegen
van 3 tot 12 April op de baanvak
ken GroningenUtrechtRoosen
daalDen BoschEindhoven
Utrecht; AmsterdamUtrecht;
Den HaagUtrecht; Rotterdam
Utrecht en AmersfoortUtrecht,
op de spitsuren een aantal voor- en
volgtreinen laten rijden.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Maandagoch
tend tot Maandagavond.
Nu en dan buien.
Krachtige tot matige Zuid-Wes
telijke tot Westelijke wind. Wisse
lende bewolking met nu en dan
buien. Iets kouder.
DINSDAG 3 APRIL.
v.m. n.m
11.46 12.19
0.21 12.54
1.01 1.34
1.11 1.44
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
ZON- EN MAANSTANDEN.
ZON
MAAN
Mrt.
31
April
2
3
4
5
op
onder
op
onder
6.20
19.10
4.22
11.34
6.15
19.14
5.08
14.29
6.13
19.15
5.22
15.52
6.11
19.17
5.34
17.12
6.08
19.19
5.44
18.30
5 regels 75 cent,
;t.minimum per
immer, of: Adres
ieer.
amiddags 2 uur
1 heeft te Buenos
•teld over de be-
hij in Uruguay
lij zei dat de pre-
and de wens had
at er een proef-
lederlandse land
men, te beginnen
i, in de nabijheid
Este op 150 km
I.
it aan deze emi-
tkere vorm voor-
'lenen, die in de
•uime periode te-
ien kunnen wor-
>t, dat er een Ne-
ayse bank tot
vereenvoudiging
sverkeer.
de prins een in-
t voorgelegd aan-
lit Nederland van
de industrie in
lan is aan de be
de te Den Haag
doorgezonden,
in Uruguay, Mat-
schonk de prins
volksdansen voor-
;ijl doet veel aan
:en.
[FR VIEW MET
INS BERNHARD.
er van het A.N.P.
een interview ge-
Bernhard na diens
ïsident Peron. De
lat Peron veel be-
ellen in goede sa-
et Nederland. Bij
de prins aanroerde,
jnse president on-
ïtreffende minister
vaak diepgaand te
Bernhard was de
esteld op de komst
i scheepsbouwtech-
igrfjker echter was
in de president, dat
g de levering van
ndse tankschepen
ns. Voorts vertelde
lat Peron hem had
;rote prijs stelde op
g van de spoorwa-
e van 200 millioen
teld zijn bij Werk-
dat de Argentijnse
t algemeen de na-
log grotere samen-
ïderland op elk ge-
is Bernhard, dat hij
het nieuwe straal-
zou laten vliegen,
ulka" nog niet vol-
vikkeld. Peron ver-
/liegtuig een snel-
ruim 1000 km per
rd besprak nog an-
net de president,
kort goede resulta-
wacht. Alle minis-
'endige gesprekken
m het gevolg. Ook
sen prins Bernhard
ron werd geheel in
)erd.
tiek, waarin de
kverenigingen zijn
gd.
dt zijn de voor-
n der voorstellen;
imen van verdere
door de industrie
verhoging van
>or haar rekening
at de winsten da-
n 85 pet. van die
eest winstgevende
tot en met 1949;
tellen van 30 Juni
datum voor loons-
taan brengen van
n voedsel door be
de pariteit voor
eten op het ni-
anuari j.l.
aor het K.N.M.I. te
l van Donderdag-
nderdagavond.
er wind.
ewolking met flin-
en voornamelijk
1 van het land en-
buien. Meest ma-
e wind. Ongeveer
raturen als gister.
G 6 APRIL.
De stroom van immigranten
verplaatste personen, Britse
immigrainteii en Nederlandse
is te groot in verhand met de veel
te geringe hutvestingismogelijik-
heden. Dit betekent, dat grote
families, die uit Nederland willen
emigreren, nog enige maanden
zuilen moeten wachten, totdat
meer accomodatie gevonden ia.
de senaat" uat, dat het congres
het zenden van de 4 divisies dient
Igoed te keuren.
Zy „verzoekt" de president de
goedkeuring van het Congres te
vragen voor verdere troepenzen
dingen, maar verplicht hem daar
toe niet.
De stemming wordt als een
overwinning voor de regering
beschouwd
Nederlandse betalingsbalans zal
weerspiegelen. Men acht het niet
uitgesloten, dat dit tekort bij
voortduring van de Westduitse
importstop van de geraamde an
derhalf milliard tot minstens
twee milliard zal stijgen. Het af
sluiten van Duitsland zal zich im
mers ook in het Nederlandse han
delsverkeer met andere landen
doen gelden. Zal het bij deze
van de vrije landen der wereld,
die enig is in de geschiedenis.
Het is duidelijk geworden dat
militaire weerbaarheid noodzake
lijk is voor het voortbestaan van
de democratische naties.
Onze Atlantische gemeenschap
bouwt thans haar noodzakelijke
defensie op om haar vrijheid en
democratische idee te bescher
men.
zou het niet mogelijk zijn ge-1
weest de resultaten van de laat
ste twee jiaren te boeken.
De opofferingen, die we ons
ten behoeve van de defensie moe
ten getroosten, beïnvloeden in
ernstige mate en op verschillen
de manier de economische voor
uitgang van onze bondigenotenen
van ons zelf.
Niettemin vertrouw ik. dat wij
den verwacht langs de weg van
Soesterberg over Utrecht, Den
Bosch, Tilburg en Roosendaal
naar Bergen op Zoom tussen 10
uur des morgens en 8 uur des
atfonds en op 6 April langs de
wegen UtrechtDen Bosch en
Bergen op ZoomTilburgVught
over Boxel naar Oirsohot tussen
18 en 24 uw.
v.m.
1.55
2.30
3.10
3.20
n^n.
2.16
2.51
3.31
3.41
ZON- EN MAANSTANDEN.
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
April
5 6.08
19.19
5.44
18.30
6 6.06
19.20
5.54
19.47
7 6.04
19.22
6.05
21.04
8 6.02
19.24
6.18
22.21