Noordelijk offensief op komst De reis van de Prins Vijf jaar Wegenwacht t voort Grote luchtgevechten Nederlandse vrijwilligers vertrokken naar Korea DELLAERT 25 jaar op Schiphol Chinese en Noordkoreaanse troepen trekken sa men ten Noorden van de 38ste breedtegraad langs een der historische invasiewegen naar Zuid-Korea. Onderdelen van drie Chinese divisies zijn gesigna leerd in een diepe vallei, ongeveer 40 km ten Westen van Tsjoemdjoe. Britse, Canadese en Australische troepen, die aan het centrale front oprukken, kwamen in contact met Chinezen, die zich op bergkammen hadden ingegra ven en een verspreid vuur openden. Amerikaanse en Australische jachtvliegtuigen vlo gen laag over het front en wierpen napalbommen uit. DE HUISHUREN. tori SKÏNTaeXnaS'iÏE- £°S™»«'PSn kSrtjk VERKLARING VAN SCHUMAN. De 5 procent nog niet voor da Tuinbouw Prijsverhoging in'Frankrijk DE VOORJAARSBEURS. WEERSVERWACHTING HOOGWATER. ikingen van rd in Uruguay e in de LW ACHTING WATER. Frankering bij Abonnement: Temeuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande. Redactie-adres: Noordstraat 55—57 - Terneuzen Tel- 2510 Na 5 uur Tel. 2073 Gironummer 38150. Abonnementsprijs 4,55 per kwartaal. Per week 37 cent. Losse nummers 7 cent. MAANDAG 2 APRIL 1951. 7e Jaargang No. 1693. Verschijnt dagelijks N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen. Rubriek Kleine Advertenties j regels 60 ct.; iedere regel meer 12 ct. Vermelding onder nummer Bu reau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot des namiddags 2 uur. Advertentieprijs per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1.80. Volgens berichten van Ameri kaanse geheime dienst zijn de Chinezen bezig zes tot negen nieuwe legerkorpsen ter sterkte van 150.000 tot 225.000 man te verplaatsen in de richting van de Westelijke en centrale frontsec- toren. In dit verband hecht men veel1 waarde aan de hevige luchtge vechten, die Zaterdag boven de bruggen over de Jialoe zijn gele verd en waarbij de Chinezen voor de eerste maal een groot aantal vliegtuigen hebben ingezet om te trachten de bruggen voor de luchtaanvallen te vr.iwaren. Over deze bruggen kunnen de Chine zen op grote schaal uit Marrdsjoe- rjje afkomstige reserve-troepen naar het Koreaanse front zenden. Aan de andere kant vormen de hevige Amerikaanse luchtaanval len oj) de i)ruggen over de Jaloe een aanwijzing, dat de verbonden legerleiding zich zorgen maakt over het grote aantal Chinese versterkingen, dat over de Jaloe Korea binnenstroomt. De dekkingtroepen der Chine zen, die zich twee tot drie kilome ter ten Z. van de 38ste breedte graad bevinden, bieden hardnek kig tegenstand aan de oprukken de verbondenen, vermoedelijk om de Chinese legerleiding in de ge legenheid te stellen aanzienlijke versterkingen aan te voeren. Een week geleden, na de bezetting van Tsjoentsjon, waren de Chinese stellingen in dit gebied niet veel meer dan posten, waaruit aanval len op kleine schaal werden on dernomen, die meer hinderlijk dan gevaarlijk waren. Thans zijn deze posten uitgegroeid tot krach tige versterkingen. In overeenstemming met de verwachting, dat een tegenaan val op handen is, schijnt de ver werping van MacArthurs aanbod tot het openen van wapenstil standsbesprekingen door de rege ring te Peking. Waarnemers te Tokio zijn van mening, dat of schoon de 38-ste breedtegraad in militair opzicht van weinig bete kenis is, de Chinezen er uit pro pagandistische oogpunt het grootst mogelijke belang aan hechten, dat Noord-Korea niet door de verbondenen wordt bezet. Amerikaanse tanks zijn Zater dag de 38-ste breedtegraad over getrokken, waardoor de strijd krachten van de V.S. weer terug zijn in Noord-Korea, voor het eerst sedert December j.l. In het Zondagmorgen-communi qué van het Amerikaanse nchtste leger wordt niet direct melding gemaakt van operaties ten Noor den van de breedtegraad. Wél wordt in het communiqué gezegd dat een strijdgroep, die langs de weg Oeidjongboe—Jontsjon op rukt door mortieren en machine geweren beschoten werd op een afstand van ongeveer 30 km van eerstgenoemde plaats. Dit zou betekenen, dat de Amerikanen juist de 38ste breedtegraad ge passeerd zijn. Hevige gevechten zijn ontstaan ten Westen van Tsjoentsjon aan het centrale front. Zuidkoreaan- se troepen zijn hier op de voor posten van sterke verdediginigs- stellingen van de tegenstander gestoten op 5 km ten Noorden van de breedtegraad. Ten Oosten van Tsjoentsjon zijn Chinese troepen ter sterkte van een batal jon gesignaleerd, aldus het com muniqué. Voor de derde achtereenvolgen de nacht heeft de luehtmacht der Verenigde Naties Aanvallen op convooien van de tegenstander, bestaande uit meer dan 750 vaar tuigen, ten Zuiden en Z.-Oosten van Pjongjang gedaan. Het hoofdkwartier van de lucht macht in Korea heeft Zondag be kend gemaakt, dat gedurende de maand Maart de 5de luchtmacht- groep 20.0000 vluchten maakte, dat is 6000 meer dan in Januari. Een groeiende tegenstand van vijandelijke straaljagers werd ontmoet, aldus het communiqué. Een M. I. G.-jager van Russische type werd neergeschoten, een an dere waarschijnlijk vernietigd en 18 beschadigd. Twee vijandelijke jagers kwamen in botsing en stortten neer en een derde viel neer na een botsing met 'n Ame rikaanse „Shooting-Star. De meeste luchtaanvallen gedu rende de gemiddeld 646 dagelijk se vluchten waren gericht op de Noordkoreaanse aanvoerlijnen. Generaal-majoor Partridge, be velhebber van de 5de luchtmacht- groep heeft Zondag gezegd, dat de luchtmacht meer dan 3600 auto's, meer dan 1400 spoorwa gens, 45 tanks en ongeveer 400 stukken veldgeschut heeft ver nietigd of beschadigd, terwijl 200 bruggen en bijna 100 tunnels door luchtaanvallen onbruikbaar wer den gemaakt. Voorts zouden 11.300 slachtoffers gemaakt zijn onder de vijandelijke soldaten. Het bestuur van de „Nederland- sche Bond van Huis- en Grond eigenaren" heeft een adres aan de ministerraad gericht. Het betoogt daarin, dat de met ingang van 1 Januari 1951 toegestane huurver hoging van 15 uitsluitend is be doeld ter stuiting van het voort schrijdend verval van het gebouw de onroerend goed. Voorts wordt opgemerkt, dat in de parlementaire discussies ook van regeringswege is erkend, dat het percentage van 15 geacht kon worden aan de „krappe kant" te zijn, maar dat de minister van wederopbouw daarbij uitdrukking gaf aan de verwach ting, dat de onderhoudskosten ge leidelijk zouden dalen, hetgeen zich intussen niet heeft verwerke lijkt. Integendeel: tengevolge van de sterke stijging van de prijzen op de wereldgrondstoffenmarkten zijn de onderhoudskosten aanzienlijk gestegen, terwijl op een verdere stijging moet worden gerekend als gevolg van de te verwachten ver hoging van lonen en salarissen. Het bestuur vreest, dat het ver val voortgang zal vinden. Daar naast wordt betoogd, dat de huis- en grondeigenaren de nadelige ge volgen van de waardevermindering van het geld tot nu toe ten volle en zonder enigerlei compensatie heb ben moeten dragen en, naar zich laat aanzien, voorshands ook in de toekomst zullen hebben te dragen. Daarom wordt verzocht bij de be sprekingen, welke omtrent de te nemen maatregelen op het gebied van de lonen in de Stichting van de Arbeid plaats vinden, mede te wil len betrekken het vraagstuk van de huren. De Franse minister van Buiten landse Zaken, Robert Schuman, heeft Zaterdag te Washington ver klaard, dat de vier besprekingen, welke hjj met Acheson heeft ge voerd, van meer waarde zjjn ge weest dan alle diplomatieke nota's die de beide regeringen zouden kunnen uitwisselen. De belangrijkste punten bü deze besprekingen waren geweest 1. Het plan-Schuman voor de in tegratie van de Europese kolen- en staalvoorraden. 2. De bewapening van West- Europa, met inbegrip van de rol van Duitsland hierbij. 3. De problemen met het oog op een mogelijke conferentie van de Grote Vier. 4. De oorlog in Korea, en de Franse krachtinspanning in Indo- China. 5. Het gehele probleem van de verdediging der Middellandse Zee. In diplomatieke kringen in Was hington is men van mening, dat het bezoek van Auriol aan Wa shington een groot succes is ge weest. „De persoonlijkheid van de Franse president, waarin ernst ver enigd is met een realistisch gevoel voor humor, heeft het Amerikaanse publiek en de functionarissen te Washington voor zich ingenomen", aldus meldt Reuters correspondent. Om tieu minuten over twee ver trok Zaterdagmiddag van de Lloyd- kade te Rotterdam met bestem ming Korea het ca 12.000 b.r.t. me tende Amerikaanse troepentrans portschip „General -J. H. MacRae", met aan boord 230 Nederlandse vrijwilligers, vormend het aanvul lingsdetachement voor het Neder landse detachement Verenigde Na ties. Namens de regering werd een boodschap voorgelezen door luite nant-generaal D. C. Buurman van Vreeden. Met ca vijftien legertrucks waren de Nederlandse vrijwilligers, die onder commando staan van majoor A. C. van der Meijde, naar Rotter dam gekomen en weldra was het op de kade, bij het grijsgeverfde schip een drukte van belang. De commandant, die op Korea ook als waarnemend commandant zal optreden, had toch nog tijd het een en ander over zijn jongens te vertellen. Zo bevinden zich bij de oude vrijwilligers ook enkele gena turaliseerde Polen en verder gaan er 3 verpleegsters van het V.H.K. mee, te weten de dames K. Dekker uit Rotterdam, S. Minnema uit Joure en M. Hoekveen uit Maas land. Allen zijn vol goede moed, al dus de commandant, al hebben zij lang moeten wachten, want immers de oorspronkelijke vertrekdatum was op 18 Maart bepaald. Evenals op Korea zijn de jongens ook aan boord van de „Gen. MacRae", die tot de z.g. „United States Pacific fleet" behoort, gasten van Ameri ka. Gedurende de reis, die op dertig dagen wordt geschat, zal worden geoefend en op de plaats van be stemming krijgen de manschappen Amerikaanse uitrustingen. Met dit schip reizen in U.N.O.- verband ook twee Nederlandse ver plegers mee. Zij gaan in Korea niet van boord, doch varen met het schip terug, want de „Gen. Mac Rae" zal de thuisreis maken met gewonde militairen, die dan in ver schillende buitenlandse havens worden gedebarkeerd. De Amerikaanse lui tenant-com mander L. D. Hayford zal optreden als transportcommandant. Hij maakte met dit schip reeds een reis naar Korea met Turkse vrijwilli gers. Gezagvoerder van het schip is Nils G. Gilen. De inscheping had een vlot ver loop en nadat de Koninklijke mili taire kapel, die het afscheid muzi kaal opluisterde, het „Wilhelmus" had gespeeld, las luitenant-gene raal D. C. Buurman van Vreeden een boodschap van de regering voor. De embarkatie werd onder meer bijgewoond door kolonel G. J. Le Fèkre, die prins Bernhard ver tegenwoordigde en door mevr. Den Ouden, mevr. Eekhout en mevr. Van der Mejjde. Voordat het schip zich losmaakte werden de toegangswegen naar de kade geopend en in een oogwenk stroomden vele familieleden van de vertrekkenden de kade op. Over en weer klonken nog afscheidsgroe ten en terwijl de muziek speelde, vertrok langzaam de „General Mac Rae". Aan boord van het schip zal de commandant van het detachement een brief voorlezen, die hij ontving van vice-admiraal N. A. Rost van Tonningen, chef van het militaire huis van Hare Majesteit. Deze boodschap luidt: „H.M. de Koningin heeft mij op gedragen u en het detachement een goede reis te wensen. De Koningin is overtuigd, dat ook gij, evenals het detachement, dat in Korea is, de naam van de Nederlandse sol daat aldaar hoog zult houden. Het Kon. Ned. Landbouwcomité, de Ned. Chr. Boeren- en Tuinders bond en de Kath. Ned. Boeren- en Tuindersbond hebben het College van Rijksbemiddelaars verzocht de werkgevers in de voedingstuinbouw dispensatie te willen verlenen van de verplichting tot het uitbetalen van de loonbijslag van 5 welke met ingang van 19 Maart j.l. is in gevoerd. Dit betekent dus, dat de ver plichting tot het geven van de bij slag wordt opgeschort totdat het college de beslissing zal hebben ge nomen. Indien het verzoek wordt afge wezen moet de bijslag met terug werkende kracht tot 19 Maart als nog worden betaald. MOTIE VAN AFKEURING INGETROKKEN. Burgemeester biedt zijn ver ontschuldiging aan. Er is een eind gekomen aan het geschil tussen de burgemeester van Velsen en zijn wethouders plus de raad, dat zich had ontla den in een motie van afkeuring. Deze motie had betrekking- op een bepaalde passage uit de Nieuwjaarsrede van de burge meester, waarin deze te kennen had gegeven, dat „de middelma tigheid en de halfslachtigheid op het gestoelte der ere zetelde". Burgemeester Kwint gaf te ken nen, dat hij met leedwezen con stateerde, dat men de bedoelde passage uit zijn rede niet had kunnen waarderen, maar dat hij met deze passage geen aanstoot had willen igeven en haar als man van eer terugnam. Namens de raad behalve de a.r.-fractie zeide de fractielei der van de P. v. d. A„ de heer Verbeek, dat de raad geen genoe gen met deze verklaring nam en dat hij een openlijk excuus ver langde. Dit te meer daar de raad van mening was, dat de burge meester niet uit innerlijke over tuiging, maar onder de dwang der omstandigheden zijn woorden had teruggenomen. Aan het eind van de vergade ring kwam de burgemeester terug op zijn eerste verklaring en toonde zich bereid zijn veront schuldiging aan te bieden. De raad bleek bereid dit excuus te aanvaarden en de grond aan de motie van afkeuring ontval len. zodat deze nis ingetrokken moest worden beschouwd. den te Montevideo de zienswijze naar voren gebracht, dat de Zuitl- amerikaanse markt vele mogelijk heden biedt. Het was echter moei lijk het Nederlandse product popu lair te maken. In feite had Nederland Zuid- Amerika tien jaar geleden „ont dekt", doch Duitsers en Engelsen hadden de markt reeds vóór dc oorlog met producten overstroomd. Ook thans, zo verklaarden deze zakenlieden, is Duitsland doende deze markt grotendeels tot zich te trekken. Het is dus zaak, dat Ne derland niet achter blijft. Een groot struikelblok is „het gebrek aan samenwerking bij de Neder landse industrie". Wanneer mer collectief zou optreden, zouden be tere resultaten worden bereikt. Tot heden was hiervan echter niets ge bleken Vooral de chemische indus trie leed aan het euvel der versnip pering. Er waren bijvoorbeeld fa briekjes, die zes soorten kleurstof fen fabriceerden. Ze konden grote re orders niet uitvoeren en werden daarom afgewezen. Waarom slaat de Nederlandse chemische industrie de handen niet ineen, zo vraagt zich de Nederlandse zakenman in Zuid-Amerika af. Deze realiseert zich duidelijk, dat hij wat de prijs betreft niet kan concurreren. Hij kan dit echter wel met de kwaliteit. De Duitse prijzen zijn gunstig doch wat belangrijker is, zijn de enorme credietfacilitei- ten, die de Nederlanders niet ver strekken wegens gebrek aan ver- trouwen. Dit moet veranderen, an ders zijn er geen mogelijkheden Voorts dient de Nederlandse zaken man zich in te stellen op de Zuid- amerikaanse mentaliteit. Deze is anders dan in Europa en ook de on derhandelingen geschieden op een andere basis. De zakenman, die een gejaagd bezoek aan Zuid-Amerika brengt, heeft geen kans. Het is ook nodig, dat de Nederlandse Bank ruimer deviezen toekent en evenzeer, dat men zich bedient van locale advi seurs in Zuid-Amerika. spel, dat een hoogtepunt vormde van het bezoek aan Uruguay. Bij het laatste hek steeg de prins te paard en reed temidden van zijn jegeleiders naar het huis van zijn gastheer, senor Gallinal Heber. In deze schilderachtige omgeving luisterde de Prins, gezeten onder de palmbomen, naar guitaarmu- ziek waarop volksdansen werden uitgevoerd door jongens en meisjes uit de omgeving. Ondertussen at de Prins aan het spit gebraden vlees. Vervolgens werd een demon- strati e gegeven van het berijden van wilde paarden, waarbij Prins Bernhard naar hartelust filmde. Bjj het verlaten van de estancia schonk de gastheer het Pa0"3; waarop de hoge gast zijn intocht had gemaakt, aan de Prins. „Es mucho raas" veel te veel P1'0" testeerde deze, maar op aandrin gen van zijn gastheer gaf de Prins toe en hij kreeg een zwart vurig paard, dat onmiddellijk aan hem werd getoond met de aanbeveling van senor Heber: „De meeste men sen kijken hoe een paard er uit ziet, maar de kenner kijkt of het paard hersens heeft en dit paard hééft hersens." Het luistert naar de naam „Charrua" en zal per vliegtuig of schip naar Nederland worden vervoerd. Prins Bernhard heeft Zaterdag een bezoek gebracht aan de estan cia „San Pedro de Timote", onge veer 160 km van Montevideo. De Prins werd bij aankomst in gehaald door als cowboys (gau- cho's) geklede bewoners van de es- De Franse regering heeft be sloten tot prijsverhoging voor gas, electriciteit en steenkool met ingang van 1 April. Electriciteit wordt tien procent duurder, gas en huisbrand vijf procent. Voor industriekolen wordt een prijsverhoging van tien a vijftien procent verwacht naar gelang van de kwaliteit. Voorts besloot het kabinet tot aanvulling van de begroting der uitgaven van 48 milliard fnines voor verhoging van de ambtena rensalarissen. De ambtenaren etsen echter in totaal 60 milliard francs méér. Verder werd besloten tot instel ling van een prijsstabilisatie- fonds door het opleggen van nieuwe belastingen. 300.000 pechvogels uit de nood geholpen. Op 10 April zal het vijf jaar ge leden zijn, dat de eerste zeven gele wegenwachtmotoren na een in spectie door de verkeersautoriteï- ten op het Haagse Binnenhof hun entree op de Nederlandse wegen maakten. Daarmee hadden de reeds van vóór de oorlog daterende plannen van de A.N.W.B. tot oprichting van een mobiele hulpdienst ten be hoeve van het gemotoriseerde weg verkeer hun verwezenlijking be reikt. De belangstelling der weggebrui kers voor deze nieuwe service, wel ke aanvankelijk alleen op de druk ke wegen in het Westen des lands kon worden geboden, bleek over weldigend. Uit alle delen van het land drong men op uitbreiding aan. Nog vóór het einde van 1946 re den de „gele rijders", zoals de volksmond hen had gedoopt, in alle delen van het land en was het corps tot 25 manschappen en ma chines uitgebreid. Thans zwermen dagelijks ruim honderd wegenwachten uit over hun routes: vier inspecteurs en een hoofdinspecteur dragen zorg vooi de controle. Zo groeide het initiatief van de A.N.W.B. uit tot een modeldienst, die in de vijf jaren van zijn be staan reeds aan een kleine 300.000 gemotoriseerde pechvogels uit komst bracht. Naast verwisselde banden, ver holpen ontstekingseuvelen etc. ver leenden de „gele rijders" bij ruim 4000 ongevallen eerste hulp, doof den met hun snelblussers een 400- tal autobranden en verleenden in 17.000 gevallen persoonlijke dien sten aan weggebruikers, zoals het doorgeven van telefoon- en tele- gramboodschappen. Zij boden hulp bij de meest uit eenlopende voorvallen, regelden bij opstoppingen het verkeer, brachten losgebroken vee in de weiden terug, spoorden vermiste kinderen op, bezorgden verloren voorwerpen weer aan de eigenaars, vervoerden in spoedgevallen medicamenten. Ook vele buitenlanders werden door de wegenwacht bijgestaan. Brieven uit alle delen van de we reld demonstreerden de A.N.W.B. hun dankbaarheid. Naar Nederlands voorbeeld ging ook België over tot instelling van een wegenwacht. De eerste tien manschappen van deze dienst ont vingen bij de A.N.W.B. hun oplei ding en nog steeds is de samenwer king hecht: Nederlandse wegen wachtleden worden ook in België geholpen en omgekeerd. Het aan tal leden heeft inmiddels de hon derdduizend bereikt, een cijfer, dat in dit lustrum-jaar wel ruim zal worden overschreden. Zo heeft de A.N.W.B. alle aan leiding dit eerste lustrum met eni ge luister te vieren. Het jubileum zal echter in verband met omstan digheden van organisatorische aard eerst in begin Mei worden gevierd. Zesentwintig was de jongeman U. M. Dellaert, of zoals intimi zeg gen „Jan", toen hij in de functies van stationschef van het ontluiken de Schiphol en dienstdoend haven meester op 15 Juni 1920 zijn in trede deed in onze destijds nog in de kinderschoenen staande burger luchtvaart. Gisteren was luchthavendirec teur Dellaert 25 jaar in dienst van de gemeente Amsterdam en van daag om half vier is er een recep tie in de grote cantine op Schiphol. Hoe 't begon. Het is 1916. De Zeeuws-Vlaming Dellaert is commandant van de marinebatterij te Vlissingen en in dit jaar en in deze plaats komt hij in aanraking met de luchtvaart, die hem greep en niet meer losliet. Wel had Jan, toen hij als jonge ling in Gent studeerde voor land meter, Henri Farman twee minu ten op 20 m hoogte zien vliegen en later op de Mookerheide de de monstratie van Jan Olieslager bij gewoond, maar op zijn Zeeuwse ge boortegrond kwam hij eerst recht in de ban van de aviatiek. Bij Sou burg lag een detachement van de luchtvaartafdeling en als Jan in zijn stelling stond, zag hij die kleine vogels over zijn batterij heen vliegen. Vriendschap met de commandant van dat detachement was spoedig gesloten en het stond voor de reserve artillerie-officier Dellaert vast, dat hij bij de L. V. A. zou komen. Nog in 1916 werd hij aangewezen als waarnemer bij de luchtvaart afdeling te Vlissingen, maar Soes- terberg moest de volgende stap zijn. En ook dit gelukte. Op 1 Januari 1917, als 2e luitenant, kwam de waarnemer Dellaert op Soesterberg om tot vlieger te wor den opgeleid. Het waren niet alle maal even vlotte en geslaagde op stijgingen en landingen, maar dat hoorde er in die dagen bij. Del- laerts contract bij de L.V.A. te Soesterberg liep in 1920 ten einde. Met een bezwaard gemoed keerde hij terug naar het ouderlijk huis. Nauwelijks weer ingeburgerd, kwam er een telegram van Ples- man, die Dellaert voor de beslissing van zijn leven stelde. Hij ging en nam zijn intrek in de boerderij .Vredehof". Op die plek is de hoofdingang van de tegenwoordige luchthaven, aan welker totstandko ming en bloei de jubilaris een be langrijk aandeel heeft gehad. Op 1 April 1926 verliet Dellaert de K.L.M. en in een van de brieven, die Plesman toen aan Jan schreef stond o.m.: „Ik wens u van harte succes in uw nieuwe werkkring en hoop, dat het u gegeven moge zijn Amsterdam tot een der eerste luchthavens ter wereld te maken". Veel is er sindsdien gebeurd. Schip hol groeide en bloeide. Het werd vernietigd, maar herrees weer dank zij de noeste werkkracht van de di recteur der Amsterdamse luchtha- ve. U. F. M. Dellaert. Ten behoeve van bezoekers aan de voorjaarsbeurs te Utrecht zul len de Nederlandse Spoorwegen van 3 tot 12 April op de baanvak ken GroningenUtrechtRoosen daalDen BoschEindhoven Utrecht; AmsterdamUtrecht; Den HaagUtrecht; Rotterdam Utrecht en AmersfoortUtrecht, op de spitsuren een aantal voor- en volgtreinen laten rijden. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Maandagoch tend tot Maandagavond. Nu en dan buien. Krachtige tot matige Zuid-Wes telijke tot Westelijke wind. Wisse lende bewolking met nu en dan buien. Iets kouder. DINSDAG 3 APRIL. v.m. n.m 11.46 12.19 0.21 12.54 1.01 1.34 1.11 1.44 Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden ZON- EN MAANSTANDEN. ZON MAAN Mrt. 31 April 2 3 4 5 op onder op onder 6.20 19.10 4.22 11.34 6.15 19.14 5.08 14.29 6.13 19.15 5.22 15.52 6.11 19.17 5.34 17.12 6.08 19.19 5.44 18.30 5 regels 75 cent, ;t.minimum per immer, of: Adres ieer. amiddags 2 uur 1 heeft te Buenos •teld over de be- hij in Uruguay lij zei dat de pre- and de wens had at er een proef- lederlandse land men, te beginnen i, in de nabijheid Este op 150 km I. it aan deze emi- tkere vorm voor- 'lenen, die in de •uime periode te- ien kunnen wor- >t, dat er een Ne- ayse bank tot vereenvoudiging sverkeer. de prins een in- t voorgelegd aan- lit Nederland van de industrie in lan is aan de be de te Den Haag doorgezonden, in Uruguay, Mat- schonk de prins volksdansen voor- ;ijl doet veel aan :en. [FR VIEW MET INS BERNHARD. er van het A.N.P. een interview ge- Bernhard na diens ïsident Peron. De lat Peron veel be- ellen in goede sa- et Nederland. Bij de prins aanroerde, jnse president on- ïtreffende minister vaak diepgaand te Bernhard was de esteld op de komst i scheepsbouwtech- igrfjker echter was in de president, dat g de levering van ndse tankschepen ns. Voorts vertelde lat Peron hem had ;rote prijs stelde op g van de spoorwa- e van 200 millioen teld zijn bij Werk- dat de Argentijnse t algemeen de na- log grotere samen- ïderland op elk ge- is Bernhard, dat hij het nieuwe straal- zou laten vliegen, ulka" nog niet vol- vikkeld. Peron ver- /liegtuig een snel- ruim 1000 km per rd besprak nog an- net de president, kort goede resulta- wacht. Alle minis- 'endige gesprekken m het gevolg. Ook sen prins Bernhard ron werd geheel in )erd. tiek, waarin de kverenigingen zijn gd. dt zijn de voor- n der voorstellen; imen van verdere door de industrie verhoging van >or haar rekening at de winsten da- n 85 pet. van die eest winstgevende tot en met 1949; tellen van 30 Juni datum voor loons- taan brengen van n voedsel door be de pariteit voor eten op het ni- anuari j.l. aor het K.N.M.I. te l van Donderdag- nderdagavond. er wind. ewolking met flin- en voornamelijk 1 van het land en- buien. Meest ma- e wind. Ongeveer raturen als gister. G 6 APRIL. De stroom van immigranten verplaatste personen, Britse immigrainteii en Nederlandse is te groot in verhand met de veel te geringe hutvestingismogelijik- heden. Dit betekent, dat grote families, die uit Nederland willen emigreren, nog enige maanden zuilen moeten wachten, totdat meer accomodatie gevonden ia. de senaat" uat, dat het congres het zenden van de 4 divisies dient Igoed te keuren. Zy „verzoekt" de president de goedkeuring van het Congres te vragen voor verdere troepenzen dingen, maar verplicht hem daar toe niet. De stemming wordt als een overwinning voor de regering beschouwd Nederlandse betalingsbalans zal weerspiegelen. Men acht het niet uitgesloten, dat dit tekort bij voortduring van de Westduitse importstop van de geraamde an derhalf milliard tot minstens twee milliard zal stijgen. Het af sluiten van Duitsland zal zich im mers ook in het Nederlandse han delsverkeer met andere landen doen gelden. Zal het bij deze van de vrije landen der wereld, die enig is in de geschiedenis. Het is duidelijk geworden dat militaire weerbaarheid noodzake lijk is voor het voortbestaan van de democratische naties. Onze Atlantische gemeenschap bouwt thans haar noodzakelijke defensie op om haar vrijheid en democratische idee te bescher men. zou het niet mogelijk zijn ge-1 weest de resultaten van de laat ste twee jiaren te boeken. De opofferingen, die we ons ten behoeve van de defensie moe ten getroosten, beïnvloeden in ernstige mate en op verschillen de manier de economische voor uitgang van onze bondigenotenen van ons zelf. Niettemin vertrouw ik. dat wij den verwacht langs de weg van Soesterberg over Utrecht, Den Bosch, Tilburg en Roosendaal naar Bergen op Zoom tussen 10 uur des morgens en 8 uur des atfonds en op 6 April langs de wegen UtrechtDen Bosch en Bergen op ZoomTilburgVught over Boxel naar Oirsohot tussen 18 en 24 uw. v.m. 1.55 2.30 3.10 3.20 n^n. 2.16 2.51 3.31 3.41 ZON- EN MAANSTANDEN. ZON MAAN op onder op onder April 5 6.08 19.19 5.44 18.30 6 6.06 19.20 5.54 19.47 7 6.04 19.22 6.05 21.04 8 6.02 19.24 6.18 22.21

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 1