ft
I*
iva
Een
Marketing! Mission
land
in ons
Binnenlands Nieuws
DE
Critiek half jaar voor de boeg
Het autobusverkeer tussen
Nederland en België
ZWARTE VLEK
IJsebaert-Temmerman
SHELL
NEDERLi
Voor
Noordsl
In deze
K
y
y
w
Hei verkeer in de Amerikaanse
havens
FRANS LEGERVLIEG
TUIG VERONGELUKT.
De^atoomexperiment in
Argentinië
Bommen in Brussel
Verklaring van Generaal Eddy
AGENDA.
v Vrijlating
Japanse "oorlogsmisdadigers
Von Falkenhausen in vrijheid
De staking van de Parijse
metro
Amerika zamelt schroot in
i#\
HET ONGEVAL OP DE
ONBEWAAKTE OVERWEG
ONDER DE BILT.
Koopvaardijschepen bescherad
Rechtstreekse verbinding GentTerneuzen
MtUBtLtr*
Ook ruime keuze BEDDEN
Uw leven en h
gemakkelijker
neemt. Zónder
ol rook, kunt I
VCD
Vtt\
WATER WARM
Vraag Inlichting
gratis demonsti
Afdeling Outage:
Wessenaarseweg
Eerste kwalite
keurige Dames-
Eén- en twee
Vloerkleden.
AXELSESTRA/
ei
1
Een uit twee man bestaande
missie van het Department of
Commerce van de V. S. vertoeft
op het ogenblik in ons land ten
einde aan het Nederlandse be
drijfsleven inlichtingen te ver
schaffen over al hetgeen met de
exportmogelijkheden naar de V.
S. verband houdt.
Het is de „Technical assistance
marketting mission" van dit de
partment, die onder het program
voor de technische hulpverlening
van de E.C.A. behalve ons land
ook nog enige andere West-
Europese landen zal bezoeken.
Van deze missie maken deel
uit de heren Albert M. Proster
man van het Amerkaanse minis
terie van handel en Douglas S.
Egan, hoofd van de afdeling bui
tenlandse handel van „Field of
fice" van dat ministerie.
In een onderhoud met de leden
dezer missie legden zij er de na
druk op, dat nu in de V. S. en in
de landen onder het Noord-At
lantisch Pact de productie voor
militaire doeleinden moet wor
den opgevoerd en grote offers
voor de herbewapening worden
gevraagd, het nog meer dan
voorheen nodig is, dat de export
der industriële producten naar
de V. S. toeneemt. Nederland zal
nog meer dollars nodig hebben
voor de aankoop van grondstof
fen en voor het opvoeren der
militaire en industriële produc
tie. Ook al heeft de Marshall
hulp door de omstandigheden
een structurele verandering on
dergaan, de V. S. blijven alle
medewerking verlenen aan het
economisch herstel der West-
Europese landen.
Tijdens de Jaarbeurs in Utrecht
van 3 tot 12 April zullen de leden
der missie met een E.C.A.-ver-
tegenwooraiger in ons land al
daar doorlopend aanwezig zijn,
om het Nederlandse bedrijfsle
ven alle mogelijke inlichtingen te
geven. Hoe is de toestand in de
V. S. voor de exporteurs naar dat
land? Hoe staat het met de ex
portmogelijkheden, met de in
voerrechten, met het systeem van
prijscontrole? Over deze en an
dere vragen wil de missie inlich
tingen verschaffen.
Alvorens naar de Jaarbeurs te
gaan, zal de missie in een drie
tal steden in bijeenkomsten met
vertegenwoordigers van het Ne
derlandse bedrijfsleven over de
exportmogelijkheden en alles
wat daarmee verband houdt een
en ander vertellen en vragen be
antwoorden.
Vandaag is er een bijeenkomst
;n Chalet Royal te Den Bosch.
Op 29 Maart is er 's avonds een
bijeenkomst te Maastricht en op
/rijdag 30 Maart wordt in Am-
terdam in Krasnapolsky een bij
enkomst georganiseerd.
De beide Amerikaanse bezoe-
;ers vestigden o.m. de aandacht
p de mogelijkheden tot uitbrei-
ing der exporten naar de west-
ust der V. S. Ook zullen zij in
iet bijzonder wijzen op de om-
tandigheid, dat in het uitge-
trekte gebied der V. S. de pro
blemen in vele gebieden en dis
tricten zeer verschillend zijn,
waarmee de exporteurs rekening
kunnen houden.
Volgens een gisteren door de
National Federation of American
Shipping gepubliceerd overzicht
ziet men in de Amerikaanse ha
vens steeds meer de Britse koop
vaardijvlag en andere buitenland
se scheepsvlaggen. In 1950 is het
aantal buitenlandse schepen, dat
gebruik maakt van Amerikaanse
havens gestadig toegenomen.
De totale netto geregistreerde
tonnage van alle schepen, die in
1950 Amerikaanse havens hebben
aangedaan met commerciële
vrachten, bedroeg 112.466.000.
Slechts 42 van deze tonnage
bestond uit Amerikaanse sche
pen. In 1949 bedroeg het percen
tage 48,5.
Hiertegenover staat, dat van de
102.775.000 netto geregistreerde
ton aan schepen, welke in 1950
Britse havens aandeden, 65,7
Engels waren.
Dinsdagochtend is in de buurt
van Nemours, 70 km ten Z.O. van
Parijs, een Frans legervliegtuig
in de lucht uit elkaar gesprongen.
De drie inzittenden kwamen om.
Nader wordt vernomen, dat het
toestel op weg was naar Marig-
nans om de Franse minister van
Defensie Jules Moch af te halen
en naar Parijs te brengen.
Volgens de diplomatieke cor
respondent van de „Times" be
twijfelt men te Londen of de Ar
gentijnse atoomexperimenten wel
reeds uit het laboratoriumsta
dium zijn getreden. Het eiland
Huemul, waarop volgens de be
kendmaking van Peron de instal
latie zich bevindt, is een zeer
klein eiland in het Nahuel Huapi-
meer, zodat er geen sprake kan
zijn van omvangrijke installaties
zoals voor dit doel in Amerika en
Engeland in gebruik zijn. Verder
lijkt de keuze van het eiland Hue
mul voor „hoogst geheim en ris
kant werk" enigszins bevreem
dend, aangezien zich op de oevers
van het meer slechts enkele kilo
meters van het eiland hotels en
chalets bevinden, die zomer en
winter bevolkt zijn met toeristen
uit alle landen, onder wie politici
en ambassadeurs.
Zondagnacht zijn drie bommen
tot ontploffing gekomen aan de
ingang van de zaal „La Made
leine" in het stadscentrum te
Brussel waar het congres van de
Belgische communistische partij
werd gehouden.
Er zijn geen gewonden. De ma
teriële schade is aanzienlijk.
BRAND IN CHEMISCHE
FABRIEK.
Dinsdagmorgen ontstond na een
ontploffing van een grote ketel
met benzol een felle brand in een
der chemische fabrieken aan de
Handelskade te Deventer van het
concern „Noury en Van der Lan
de". De brandweer snelde toe
met veel materiaal en sloot het
vuur in door gebruikmaking van
grote hoeveelheden schuim. Na
twee uur waren de vlammen ge
doofd. Het dak van het fabrieks
gebouw is door het vuur ver
nield. In de fabriek werden in
sectenpoeders gemaakt. De ma
teriële schade, die door verzeke
ring wordt gedekt, kon nog niet
worden bepaald. De fabriek,
waar circa veertig personen wer
ken, wordt in de productie niet
gestoord.
JEEP SLOEG OVER DE KOP.
Eén dode.
Een jeep van de melkinrich
ting „St. Jan" te 's-Hertogen-
bosch is op de weg naar Engelen
bij de baileybrug over de kop
geslagen. Het wegdek was ter
plaatse door sneeuwval spiegel
glad. De naast de chauffeur zit
tende II. Geerts uit Empel, werk
zaam bij voornoemde melkin
richting, werd uit de jeep geslin
gerd en kwam tegen het ijzer
werk van de brug terecht. Het
slachtoffer overleed aan de be
komen verwondingen. G. bereik
te de leeftijd van 41 jaar en laat
een vrouw en vier kinderen
achter.
STOOMSCHIP OP
IJSSELMEER GEZONKEN.
De chef van de hydrografische
dienst van de Koninklijke Mari
ne heeft de scheepvaart gewaar
schuwd, dat het s.s. „Hoorn-
stroom" op het IJsselmeer is ge
zonken. Het schip ligt op onge
veer 22 km van Edam en 22 km
van Urk. Het wrak steekt boven
water uit.
GOAL.
Generaal MacArthur heeft de
autoriteiten van de Soegamo-ge-
vangenis te Tokio order gegeven
opnieuw negen Japanse oorlogs
misdadigers vrij te laten, aldus
wordt door zijn hoofdkwartier
medegedeeld.
In totaal zijn totnogtoe 222 Ja
panse oorlogsmisdadigers op ere
woord vrijgelaten.
De Duitse generaals Von Val
kenhausen, Reeder en Bertram
zullen nog deze week in vrijheid
worden gesteld. Zij zullen on
middellijk uit het land worden ge
wezen.
Een bespreking tussen verte
genwoordigers van de vakvereni
ging, die de staking van de Me
tro en de busdienst steunt, en de
Parijse Transportraad heeft geen
resultaat opgeleverd.
De Parij zenaars zullen het dus
vandaag voor de dertiende dag
zonder de Metro en de bussen
moeten stellen.
De arbeiders van de Metro en
de busdiensten willen een loons
verhoging van 25 procent, ter
wijl hun 12V2 procent is aange
boden. Negentig ondergrondse
treinen, tegen een normaal aan
tal van 450, en twintig bussen
van de 2000 hebben Dinsdag, ge
steund door meer dan 1000 leger-
vrachtauto's voor het personen
vervoer in Parijs gezorgd. On
danks de loonsverhoging van 10
tot 12 procent, die de regering
vorige week Vrijdag toezegde,
doet zich nieuwe onrust voor.
Zestig procent van de arbei
ders in het arsenaal van Toulon
hebben Dinsdag het werk neer
gelegd, terwijl het trampersoneel
in die stad een waarschuwings
staking van 24 uur is begonnen.
Dertig procent van de mijnwer
kers in de noordelijke kolenvel
den zetten hun staking voort om
de arbeiders in het gebied van
Parijs te steunen. Alle mijnwer
kers hebben vorige week 10 pro
cent loonsverhoging gekregen.
Het personeel van de Air rran-
ce te Orly en Le Bourget zal van
daag beslissen of het al dan niet
in staking zal gaan.
Lt.-generaal Manton Eddy, be
velhebber van het Amerikaanse
zevende leger in Duitsland, heeft
te Frankfort verklaard, dat de
sterkte van de Amerikaanse troe
pen en die van de bondgenoten
ir; Duitsland dit jaar „voldoende
zal zijn om een collectieve verde
diging tegen Sowjetrussische
agressie mogelijk te maken".
Volgens de generaal zouden de
komende zes of negen maanden
,,de critiekste zijn. De troepen
zullen dag en nacht geoefend
worden". Hij zeide voorts, dat de
Amerikaanse troepen in Duits
land zo verspreid waren om
eventuele Sowjetrussische op
marsrouten te blokkeren. Er wa
ren echter nog steeds grote ga
pingen, die alleen met meer troe
pen kunnen worden opgevuld.
Het vraagstuk van de gezinnen
van Amerikaanse militairen in
Duitsland was zeer moeilijk. In
dien zij naar huis zouden gaan,
ware „een van onze grootste pro
blemen opgelost, maar zou een
ander, zelfs nog groter probleem,
worden geschapen"..
Generaal Eddy klaagde over ge
brek aan voldoende oefengebie-
den en het feit, dat de Ameri-
taanse troepen nog steeds ge
bruik maakten van uitrusting uit
de tweede wereldoorlog, behou
dens enkele uitzonderingen. Hij
■side, dat de Britse troepen in
Duitsland in sommige opzichten
„voor zijn", vooral omdat zij de
beschikking hadden over de Cen-
turion-tank. De Fransen maakten
volgens generaal Eddy „goede
vorderingen" in hun militaire ont
wikkeling, hoewel zij nog steeds
„een zeker gevoel van minder
waardigheid" hadden.
De betrekkingen tussen de
Duitsers en Amerikanen achtte
generaal Eddy „uitstekend".
De organisatie voor de Ameri
kaanse nationale productie zal
een inzamelingscampagne begin
nen voor schroot. De campagne
zal zich vooral richten tot de in
dustrie, de boeren en de gewa
pende macht.
Functionarissen zeggen, dat de
staalproductie mogelijk beperkt
zal worden, tenzij de leveringen
aan de staalfabrieken toenemen.
V
ALKALI VRIJ C VLOKKEN
Op Paasmorgen wenkte een
Haagse heer een surveillerend
agent. „Ik heb een verrassing
voor U" zei hij. De agent kreeg
een groot cadeau: Vijf-en-dertig
tennisballen en voetballen.
Jonglerend met de ballen dank
te de politieman de milde gever.
„Geen dank' zei die. „Kwajon
gens uit de buurt trapten ze in
mijn tuin en ik wou er af".
De ballen liggen thans bij „ge
vonden voorwerpen".
De auto, die Maandagavond op
een onbewaakte overweg onder
de gemeente De Bilt door een
electrische trein werd gegrepen,
blijkt een D.K.W. uit Rotterdam
te zijn. Hierin zaten de Rotter
damse rijwielhandelaar Wiegerts
en zijn echtgenote en twee kin
deren. Zij kwamen van Amers
foort en waren op de terugweg
naar Rotterdam. Op de Soestdij-
kerstraatweg in Bilthoven heb
ben zij de op de wegwijzer aan
gegeven richting over de Leyen-
seweg naar Utrecht gevolgd. En
kele honderden meters verder bij
de electrische apparatenfabriek
„Inventum" waar linksafgesla
gen behoort te worden, staat op,
nieuw een A.N.W.B.-bord. Door
het slechte uitzicht, als gevolg
van hevige regen, is waarschijn
lijk de heer Wiegerts, door onbe
kendheid met de weg, het bord
voorbij gereden en is rechtdoor
gegaan. Honderd meter voorbij
de bocht is een onbewaakte over
weg in de lijn Utrecht-Bilthoven
-Amersfoort. Hier heeft een elec
trische trein de lichte D.K.W. op
zij gegrepen en totaal vermor
zeld. De vrouw van de bestuur
der werd een eind weg geslin
gerd en was op slag dood. De
heer Wiegerts en het 10-jarige
zoontje, die zwaar verminkt naar
het Stads- en Academisch Zie
kenhuis te Utrecht werden ver
voerd, zijn daar inmiddels over
leden. Het andere zoontje, dat
eveneens in het ziekenhuis ligt,
is minder ernstig gewond. Het
ongeluk gebeurde om ongeveer
20.00 uur.
LOODSDIENST HOEK VAN
HOLLAND GESTAAKT.
Het weer buitengaats was van
dien aard, dat gisterenmorgen om
9 uur besloten werd de loods-
dienst te Hoek van Holland stop
te zetten. In de loop van de mid
dag werd de dienst hervat.
HAAGSE P. T.T.- AMBTEN AREN
PLEEGDEN VERDUISTERING
De Rijksrecherche is enige tijd
geleden op het spoor gekomen
van kleine verduisteringen bij de
afdeling verzending van de pak-
ketpost van het Haags postkan
toor aan de Grote Markt.
De 5 P.T.T.-ambtenaren, die zich
aan deze verduisteringen heb
ben schuldig gemaakt, de 52-jari-
ge J. van S., de 35-jarige A. F. B.,
de 56-jarige L. P. L„ de 21-jarige
W. J. N. en de 22-jarige L. v. 1.
B. zijn hangende dit onderzoek
geschorst.
Naar van de zijde der Rijksre
cherche vernomen wordt, hebben
de geschorste ambtenaren zich
schuldig gemaakt aan verduiste
ring van postzegels. De zaak
kwam aan het licht bij de ver
zending van postpakketten van 2
grote Haagse zaken. Deze onder
nemingen boden regelmatig pak
ketten aan, waaróp zij om een en
ander te bespoedigen zelf reeds
de verschuldigde frankeerzegels
hadden geplakt. In twijfelgeval
len werd een hogere waarde aan
postzegels opgeplakt.
De bewuste ambtenaren hiaalden
in dergelijke gevallen de te veel
.geplakte postzegels van de pak
ketten en verkochten de post
zegels ten eigen bate. Het is niet
waarschijnlijk, dat de ambtena-
ren het publiek door deze knoeie
rijen voor aanzienlijke bedragen
hebben benadeeld.
HEIDEN:
TKRNBU'ZFiNCafé „Du Com
merce", 2 uur: Openbare ver
koping van een woonhuis met
aambehoren en erf aan de Lan
ge Kerkstraat.
Hotel Des Pays Bays,
uur: Lezing met lichtboei-ten
over „Het heelal der melkwe
gen".
TERNEUZEN: Luxor Theater,
8 uur: Biosc. ,jDe weg naar
roem".
Concertgebouw. 8 uur:
Biosc. „Geschaduwd".
De leiding van het onderzoek
in deze zaak berust bij de Offi
cier van Justitie voor corruptie
zaken.
VIER GEWONDEN BIJ
AUTOBOTSING.
Op de Amerfoortseweg nabij
de Julianatoren is een personen
auto, bestuurd door E. W. B., uit
Amsterdam, toen hij een truck
met aanhangwagen wilde passe
ren, op een tegenligger gebotst,
waarin de expediteur R. de J..
uit Heerde was gezeten. Door de
botsing vlogen beide wagens te
gen langs de weg staande bome»
en werden zwaar beschadigd,
waarbij de vier inzittenden wer
den gewond.
De J. kreeg een zware hersea-
schudding en brak een arm. B
brak enige ribben, terwijl zijn
14-jarig zoontje een zware hoofd
wonde kreeg, zodat voor zijn
leven wordt gevreesd. Een derde
inzittende van deze auto, een
22-jarige neef, J. B., liep ernsti
ge snij wonden in het gezicht «p
Meer dan 500 koopvaardijsche
pen, die sinds de oorlog de Britse
scheepswerven verlieten, zijn
Voorzien van speciale verstevig
de dekken om hierop in geval
van oorlog kanonnen te kunnen
aanbrengen. Ook zijn vele sche
pen beschermd tegen magneti
sche mijnen. Een speciale com
missie is in Groot-Brittannië in
gesteld, die een onderzoek instelt
naar de wijzigingen, die koop
vaardijschepen moeten onder
gaan om gewapend te zijn tegen
de verschillende aanvallen, die
zij in een oorlog mogen ver
wachten.
Enige tijd geleden zijn te Brus
sel tussen vertegenwoordigers
van het Belgische ministerie van
Verkeerswezen en Nederlandse
en Belgische afgevaardigden uit
het autobusbedrijf besprekingen
gevoerd over de vereenvoudiging
en uitbreiding van het autobus-
verkeer tussen beide landen. Over
bet resultaat dezer besprekingen
wordt thans het volgende mede
gedeeld:
Tijdens de zomermaanden zal,
indien beide regeringen hieraan
hun goedkeuring hechten, op de
lijn BreskensSluisKnokke een
autobusdienst worden ingelegd
Deze zal echter niet het vervoer
tussen Westkapelle en Knokke
verzekeren, aangezien tussen de
ze gemeenten een electrische
buurtspoorlijn loopt%
Tussen Aardenburg, Maldegem
Roman
door
NIEK VAN DER ZWAAN.
Nadruk verboden.
34)
„En u wist heel goed, dat ik
een hekel aan hem heb. En u
eveneens. O, u behoeft me niets
te vertellen. Ik heb het dadelijk
aan uw gezicht gezien, toen ik
uw oordeel over hem vroeg. En
dan is het heel onaardig van u
om mij met hem op te schepen,
zodat ik met hem de drukkerij
moest doorlopen."
„Tja" de spotlust kreeg weer
de overhand „als plaatsver
vangster van de baas moet je wel
eens minder aangename plichten
vervullen."
„Ik begrijp niet, waarom u hem
uitgenodigd hebt", zei ze, zijn
laatste woorden negerend.
Nu was het de beurt van Wij-
nandse om verbaasd te zijn. „Ik
Hoe kom je daarbij? Hij heeft
zichzelf uitgenodigd. En ik wou
in ieder geval beleefd blijven,
toen hij kwam. Ik kon toch moei
lijk zeggen: Waarde mijnheer De
Rooij, mijn adjuncte en ik zijn
niet' bepaald gesteld op Uw
komst. Wilt u alstublieft weer
benen maken?"
.Natuurlijk niet. Maar u had
ook aan Oosterhout kunnen vra
gen hem het bedrijf rond te lei-
denDat geef ik toe. Maar ik wilde
wel eens jouw reactie zien, als ik
ie met deze taak belastte en
„U hebt er natuurlijk schik van
gehad," viel ze hem venijnig in
dc rede.
„Eerlijk gezegd: ja. Weet je
wel, dat je een heel aantrekke
lijk meisje bent, als je boos
wordt?"
„Past u dan maar op, dat ik
niet zó boos word, dat ik zeg:
,,Aju, mijnheer Wijnandse, ik heb
er genoég van om me voor de
eek te laten houden."
Wijnandse hief bezwerend znn
handen in de hoogte. "Voor de
gek houden? O, maar dat heeft
absoluut niet in mijn bedoeling
gelegen. Hoogstens een beetje
Diagerij, wetende dat je, zoals
Daan dat nogal populair uit
drukt, vrij spoedig op de kast zit.
Enfin, het is gebeurd en Gerben
Wijnandse vraagt zijn adjunct-
directrice nederig excuus voor
zijn snode daad".
Haar boosheid zakte als bij
toverslag en een flauw glimlach
ie kwam over haar gezicht „Ach
u steekt overal de draak mee.
Eigenlijk kan een mens met boos
op u worden."
„Wat een geluksvogel ben ik
dan," antwoordde hij vergenoegd.
,Als je e"n man was, zou ik voor
stellen om samen de vredespnp
te roken, maar dat gaat nu een
maal niet. Evenwel wil ik het
toch goed maken. Ik nodig ie dan
bij deze uit Sinterklaasavond mijn
gast te zijn, niet hier in Willems-
poort, maar in Utrecht, bij mijn
moeder thuis. Daar is ook me
vrouw Nieland en die zit een
beetje in de put, zodat ik haar
van tijd tot tijd een beetje moet
opbeuren, anders gaat het ver
keerd met haar."
Ze dacht even na. „Neen, zei
ze ten slotte, „hoe hartelijk ook
aangeboden, kan ik uw uitnodi
ging niet aannemen, want ik wil
mijn moeder die avond niet alleen
laten."
„Zo? Ja, dat kan ik begrijpen.
Maar ook daarvoor is een oplos
sing. Je brengt je moeder mee.
We gaan met een auto naar
Utrecht, zodat we haar netjes
halen en weer thuis brengen. Af
gesproken?"
„Ik weet het nog niet,' ant
woordde ze weifelend. „Laat ik
er vanmiddag eerst eens met
moeder over praten. Ik denk niet,
dat ze het leuk zal vinden, als ze
die avond niet thuis is."
„Zoals je wilt."
„Maar bent u op Sinterklaas-
avond dan niet bij de De Rooy s
vroeg ze verwonderd.
Hij schudde ontkennend t hoofd.
„Nee ik wil op die avond hun fa
milie-intimiteit niet storen. Ove
rigens
Hii zweeg.
Ze knikt"» begrijpend, haar ho
pen stijf op elkaar geklemd. Ove
rigens is daar nog de factor Wil
lem de Rooy, nietwaar? O, u
hoeft me niets te vertellen. Ik be-
f?in u iedere dag beter te kennen.
Maar ik geef u groot gelijk,
h°?Vrouwen," zuchtte Wijnandse,
„zijn eigenlijk veel te bij. Wat ben
ik eigenlijk begonnen met jou in
zo'n hoge functie aan te stellen?
Over enige jaren zit jij op mijn
plaats en ben ik er uit gesme-
tez'e keek hem verwijtend aan.
„Dat weet u wel beter ant
woordde ze zacht. Maar geen van
beiden bevroedden ze op dit mo
ment, dat het meisje inderdaad
over een paar jaren de plaats van
Wijnandse ingenomen zou heb-
l)0Na het eten vertelde Miep. dat
haar moeder de Sinterklaasavond
liever thuis doorbracht en dat zij
haar moeder dus moeilijk alleen
kon laten. „Maar", v9eg.de ze er
aan toe, „ik dank u m ieder ge
val voor uw uitnodiging en zal
er graag een volgende maal ge
bruik van maken."
Hoe komt men alles steeds te
weten in Willemspoort? Wij
nandse had er zijn hoofd al eens
over gepijnigd. Ook in huize De
Rooy scheen men niet onkundig
te zijn van het feit, dat Wijnand
se, hoe goed hij zijn mening over
de oudste zoon des huizes ook
trachtte te maskeren, hem met
bepaald vriendschappelijk gene
gen was. Want toen de drukker
Dinsdagsavonds vroeg naar znn
kamer ging, werd er een half uur
later aan zijn deur geklopt. Hij
zat nog een sigaret te roken en
had een electrisch kacheltje bn
zijn voeten staan, terwijl hij in
een boek zat te lezen.
„Ja," riep hij, min of meer ver
wonderd, want als hij eenmaal op
zijn kamer was, kreeg hij in de
régel geen bezoek meer.
(Wordt vervolgd.)
en Brugge wordt thans per dag
viermaal een heen- en terugreis
verzekerd. Deze dienst is vooral
afgestemd op de verbinding met
de boot VlissingenBreskens.
Overwogen wordt thans dit aan
tal ritten te verhogen met dien
verstande, dat het verkeer tussen
Maldegem en Brugge overgelaten
zou blijven aan de maatschappij
voor buurtspoorwegen, die deze
lijn heeft gepacht.
Veldzigt (Nederland) is het
eindpunt van de diensten Water
vliet—Gent en Watervliet—
IJzendijke. Teneinde de verbin
ding met Gent te verbeteren, is
eveneens een vergroting der fre
quentie voorgesteld. Wat de ver
binding met Eeklo betreft werden
verscheidene oplossingen aan de
hand gedaan, waarvan de voor
naamste het doortrekken tot
IJzendijke betreft van de autobus
diensten Gent—Veldzigt en Eeklo
- WatervlietOudeman.
De verbinding tussen Gent e»i
Terneuzen wordt thans verzekerd
door de spoorlijn ZelzateGent.
Deze maakt evenwel een omweg.
De kortste weg is namelijk die.
welke langs het kanaal loopt.
Daarom is men voornemens tij
dens de zomermaanden een auto
busdienst langs het kanaal te or
ganiseren.
Kemzeke is thans het aanslui-
tingspunt van de dienst Hout
hulst—St. Niklaas met de Neder
landse autobusdiensten. Nage-
gaan zal worden of het niet beter
is deze aansluiting te verplaatsen
naar Hulst. Hetzelfde wordt over
wogen voor de verbinding Hulst
De Klinge met aansluiting naar
Antwerpen.
Een voorstel om enkele auto
bussen in te leggen tussen Ant
werpen en Rozendaal, om aldus
de aansluiting te verzekeren tus
sen het geëlectrificeerde traject
Brussel—Antwerpen, werd over
bodig geoordeeld, daar van 20
Mei a.s af datum waarop de
zomerdienst van kracht wordt
in acht supplementaire recht
streekse verbindingen tussen
Antwerpen en Amsterdam is
voorzien.
Zodra de beide regeringen hun
goedkeuring hebben gehecht aan
de voorstellen, zullen technici der
betrokken Nederlandse en Belgi
sche autobusondernemingen de
tarieven vaststellen voor de nieu
we diensten.