Vliegend slagschip kost achttien millioen! HET BEDRIJFSLEVEN IN AMERIKA Waardoor wordt een mens ziek? DE PERZISCHE OLIE De bevrijding van Zeeland De atoombommenwerper: r Aanval op Zuid-Beveland en Walcheren Men interesseert hun de arbeiders voor werk TERNEUZENAARS IN HET GEALLIEERDE LEGER Kindje verkouden? TWEEDE BLAD Zaterdag 17 Maart 1951 7e Jaargang No. 1681 De logische ontwikkeling van het vliegtuig als militair wapen is, dat het eerlang ook als slagschip de luchtwegen zal bevaren. Ook het schip is begon nen als een houten hulk en bouwde van dit roman tische geval van hout, nagels, pek en zeildoek een carrière op, die eindigde in de vorm van de drijvende fabrieken, welke slagschepen en vliegkampschepen worden genoemd. De eerste fase in de ontwikkeling van de scheepsbouw is thans afgesloten; men gaat geen grotere boten bouwen. Het wachten is op de atoommotor, die een geheel nieuwe gestalte aan het schip zal geven. Nederlands kustvaartuig vroeg sleepboothulp Strijders voorde Vrede Ongelukken bij oefening „Crescendo" Wanneer men een gezond mens op gezette tijden onderzoekt, zal men op zijn slijmvliezen in de mond holte, in de ingewanden of op zijn huid talloze ziekte kiemen kunnen aantreffen, die daar rustig verder leven en geen kwaad doen. Maar soms kunnen deze bacteriën plotseling oproerig worden, in aantal toe nemen en de oorzaak van een zware ziekte worden. Men spreekt dan van zelf-infectie, want de persoon in kwestie heeft zichzelf besmet. Het is te begrijpen, dat men zich heeft afgevraagd, hoe dit proces in zijn werk gaat om zodoende de mens beter te kunnen beschermen. De vergaderingen van het Lagerhuis De New York Times over n. DE VRIJE ZEEUW Een analoge evolutie heeft ook het vliegtuig doorgemaakt van het staketsel van hout en staal draad, waarmee de gebroeders Wright het luchtruim kozen, tot de indrukwekkende „atoombom menwerpers", waarover tegen woordig zoveel wordt gesproken. Men herinnert zich, dat enige weken geleden een complete for matie van deze vliegende slag schepen de Oceaan overstak voor een proefvlucht naar Engeland, een demonstratie, welke wij vooral zagen als een van politie ke aard: machtsvertoon tegen over de Russen. Wat weten wij van dit vlieg tuig? In de eerste plaats, dat de benaming „atoombommenwer per" misleidend kan zijn: het toestel wordt niet met atoom kracht voortbewogen, doch het is gebouwd om de zwaarste explosieven, atoombommen, over grote afstanden te vervoeren. Ofschoon de B-36, zoals de offi ciële benaming van het toestel luidt, nog een militair geheim is, heeft men niet kunnen voorko men, dat langzamerhand ver schillende bijzonderheden bekend werden. Vroeg of laat moeten de militairen toegeven aan de druk der publiciteit en dan laten zij als een veiligheidsklep enkele cijfers zien, opdat het volk in tevredenheid kan zeggen, dat zijn belastinggeld goed wordt be steed. Zodat wij thans het vol gende weten over de B-36: 1. De fabrikant is Consolideted Vultee te San Diego in Cali- fornië. 2. Het toestel kost achttien millioen gulden per stuk. 3. Het weegt 135 ton. 4. De vleugels hebben 'n span wijdte van 70 meter. 5. Voor een normale vlucht wordt het volgeladen (zon der extra-reservoirs dus) met bijna drie tankwagons brand stof. Daarop kunnen de mo toren twee maal 24 uur ach tereen draaien. 6. De staart van het vliegtuig is tot vijf verdiepingen van een normaal huis hoog. 7. De inhoud van de kajuit, stuurhut en bomrekken komt overeen met die van drie gewone huizen van 4 tot 6 kamers. Door deze gegevens krijgt men een indruk van dit vliegende slagschip. Hoeveel van deze toe stellen de Amerikaanse lucht macht thans heeft, weten wij niet precies: één gegeven konden wij echter wel verkrijgen en wel aan de hand van de begrotingscijfers. Daaruit viel op te maken, dat de U. S. Airforce alleen in 1950 al 60 tot 70 van deze reuzen heeft laten bouwen, zodat het land thans over een indrukwekkende slagvloot voor het luchtruim moet beschikken. Een belangrijke vraag is, wel ke kansen zo'n vloot maakt om bijv. van Britse of Noord-Afri kaanse basis uit naar Rusland te vliegen en weer behouden thuis te komen. Wat brandstofvoor raad en motorcapaciteit betreft, kan het dit gemakkelijk. In en kele uren zal het Russich grond gebied hebben bereikt en dan zal men het oog van mens en van radar gericht moeten houden op de nadering van aanvallende jachtvliegtuigen. Voor de jagers is het geen gemakkelijke taak, deze vliegende vestingen te be naderen. Om te beginnen vlie gen ze op 15 kilometer hoogte, feitelijk iets te hoog voor de jager om in die ijle luchtlagen te kunnen manoeuvreren. Boven dien beweegt de vloot van atoom bommenwerpers zich met een snelheid van 700 km per uur, Omstreeks 14.20 uur Donder dagmiddag heeft het Engelse schip „British Isles" van het Ne derlandse kustvaartuig „Hout man" noodseinen opgevangen. De „Houtman", afkomstig uit Rot terdam, bevond zich op dat tijd stip op 35 mijl van „Hanstholm- licht". Het vroeg sleepboothulp. „Hanstholm-licht" is een licht schip voor de W.kust van Dene marken (daar waar de Jammer- bocht begint). Het schip, dat zeven opvarenden aan boord heeft, was Maandag met een lading kolen van Blyth naar Kalandborg vertrokken. De „Houtman" heeft de hulp van een Engels schip geweigerd. Het wenst uitsluitend assistentie van een sleepboot. Men heeft redenen om aan te nemen, dat een Deense sleepboot naar de „Houtman" onderweg, is. De scheepsradio en machine functioneren niet meer. Het Parijse militaire gerechts hof heeft negen „strijders voor de vrede" veroordeeld tot gevan genisstraffen, variërend van één tot vier jaar en een geldboete van meer dan 200.000 francs. Wat de gevangenisstraffen be treft, komen de veroordeelden in aanmerking voor amnestie. Samen met ongeveer veertig anderen hebben de vier uit Nan tes komende veroordeelden op 12 Mei 1950 oorlogsmateriaal uit een trein geworpen. Het publiek protesteerde bij de uitspraak heftig. Men riep „vrij spraak" en „nazi-moordenaars". Voor het gerechtsgebouw zong een mensenmenigte de „Marseil laise". zodat zij alleen daardoor reeds ongenaakbaar zijn voor de jager, die hoogstens twee- tot driehon derd km per uur sneller vliegt en door zijn geringe capaciteit aan brandstof reserve slechts kort in de lucht kan blijven. Het vinden van de aanvallende slag- vloot zal derhalve een kwestie van geluk worden. Nemen zij tenslotte contact met de bom menwerpers op, dan treffen zij in elke B-36 een bemanning van 15 koppen aan, die met hun snel vuurkanonnen en raketinstalla ties, gesteund door het magische radar-oog, de jager wel moet ontdekken en op hem een sper vuur van vernietiging zal rich ten. Dit zijn factoren, waardoor de aanvallende vloot theoretisch wel enige verliezen zal lijden, doch onderschept zal zij zeker niet kunnen worden. Vandaar de ontzagwekkende kracht van dit nieuwe Amerikaanse aanvals wapen. Tijdens de oefening „Crescen do" op de Veluwe zijn Donderdag twee ongelukken gebeurd. In de omgeving van Putten werd een soldaat bij een scher mutseling gewond. Zijn verwon ding liet zich eerst ernstig aan zien. Het levensgevaar is echter geweken. De soldaat is overge bracht naar het St. Elisabeth- gasthuis te Amersfoort. Het tweede ongeluk gebeurde nabij Voorthuizen. Wat daar precies is voorgevallen, is niet bekend, doch er bestaat een sterk vermoeden, dat een soldaat is gewon'd door een echte geweer kogel. De chef-staf van de comman dant strijdkrachten, kolonel Le Fèvre de Montigny, verklaarde dat de militaire .leiding dit be treurenswaardig voorval zeer hoog opneemt. Generaal-majoor Toet, de hoofdhulpleider bij de oefening en marechaussées stel len 'n nauwkeurig onderzoek in. Mocht iemand zich vergeten heb ben in de opwinding van het ge vecht, dan zal er streng worden opgetreden, aldus de kolonel. Het is natuurlijk mogelijk, zo zeide hij, dat iemand bij ongeluk een echte geweerkogel voor een los se flodder heeft aangezien, maar dat is een vergissing die nooit is goed te maken. In de Industriële Club te Am sterdam hebben twee leden van het bestuur, Drs. A. M. Groot en Ir. P. H. Bosboom, causeriën ge houden over het bedrijfsleven in Amerika. Beide heren hebben een reis naar Amerika gemaakt en waren gedurende 7 weken in de gelegenheid in het Oostelijk gedeelte van de V. S. hun ogen de kost te geven. Drs. Groot bepaalde zich tot de samenwerking van de bedrijven onderling. De heer Bosboom sprak over de interne organisa tie in de bedrijven. Het belang rijkste kenmerk zo vertelde Drs. Groot van de Amerikaan se industrie in vergelijking met de Nederlandse is, dat 'n belang rijk aantal Amerikaanse bedrij ven onderdelen, die in hun pro ducten worden verwerkt, van andere bedrijven betrekken. Er Men is tot de ontdekking ge komen, dat het lichaam beschikt over diverse beschermingsmecha nismen om zich tegen schadelijke invloeden te verdedigen. Zodra men een dergelijk mechanisme stuk maakt of verzwakt, zonder dat men ook maar enige andere maatregel neemt, ziet men de zelfinfectie optreden. Het typische voorbeeld hiervan is de blindedarm-ontsteking of appendicitis. In het wormvormig aanhangsel van de darm berust het beschermingsmechanisme op de mogelijkheid van de darm- wand, zich onbelemmerd samen te kunnen trekken en op die ma nier zich van zijn inhoud te kun nen ontdoen. Vernauwt men bij proefdieren de uitvoer-opening of bindt men deze geheel af, dan ziet men ogenblikkelijk een sterke vermeerdering van de bac teriën aan de oppervlakte van het slijmvlies. In de plooien daarvan treden vervolgens zware ontstekingen met zweervorming op. Hetzelfde ziet men bij de gal- wegen. Deze monden uit in de twaalfvingerige darm eji een in fectie er van is mogelijk door een opstijgend proces vanuit de darm. Normaal is die uitmonding door een sluitspier afgesloten. Wordt deze echter op de een of andere manier beschadigd, b.v. door een operatie in de buurt van de twaalfvingerige darm of door een maag-darm-infectie, zodat hij de galgang niet meer behoorlijk af sluit, dan ziet men eerst de grote galgangen, vervolgens de klei nere en tenslotte de lever in ont steking overgaan. Altijd weer opnieuw kan men constateren, «HeJIsclic Rubneli dat een mens pas ten prooi valt aan de diverse microben, wan neer één van de vele bescher mingsmechanismen waarover hij beschikt, in het ongerede raakt of beschadigd wordt. Brengt men b.v. bij een proef dier een reincultuur van para- typhus-bacillen in de maag, dap wordt het dier niet ziek. Dat ge beurt wel, wanneer men die bacil len direct in de twaalfvingerige darm brengt, zelfs met een veel kleinere hoeveelheid, omdat hier bij de beschermende invloed van het maagsap wordt uitgescha keld. Ook langs nerveuse weg be staan er beschermende invloeden. Snijdt men b.v. de trigeminus- zenuw door, dan ontstaat er direct een typische ontsteking van het hoornvlies van het oog met zweervorming. De etterbac teriën, die zich normaliter in de bindvlieszak van het oog bevin den, doen daar geen kwaad of liever gezegd kunnen er in nor male gevallen geen kwaad doen. Snijdt men de zenuw door maar doodt men tegelijkertijd de bacte riën door middel van penicilline, dan ontstaan dergelijke hoorn vlieszweren niet. Uit dit alles kan dus blijken, dat de normale functie van de lichaamsorganen de beste na tuurlijke bescherming voor de mens is om gezond te blijven. Tot slot nog een typisch voor beeld, waardoor ieder bij zichzelf of in zijn naaste omgeving de waarheid van dit feit zal kunnen constateren. Er bestaat een huidaandoening, die acné heet en die zich open baart door het optreden van puistjes in het gelaat. Ze treedt vooral op jeugdige leeftijd op. In die jaren werken de talgklieren van het gelaat onder invloed van de groeihormonen buitengewoor, sterk. Eensdeels bedekken zij de oppervlakte van de gelaatshuid met een dikke laag talg, waar door zij gaat glimmen, ander deels blijft deze talg dikwijls stag neren in de uitvoergangen van die klieren, dikt daar op, omgeeft zich met een laagje afgestoten oppervlaktecellen van de uitvoer- gang en vormt op die manier een prop, een comedo of meeëter, welks naar de uitgang gerichte punt een zwarte verkleuring on dergaat. Met de vorming van deze „mee- eter" is de basis gelegd voor alle verdere kwaad. Zij verstopt de uitvoergang, waarachter de talg- productie rustig voortgaat, zodat er eerst kleine oneffenheden in het gladde huidoppervlak ont staan. Maar vroeger of later komt daar ontsteking bij, door dat de aanwezige bacteriën door dat stuwingsproces in virulentie toenemen. En er ontstaat eerst een hard knobbeltje, waarin wel dra ettervorming optreedt. Tevens blijkt hieruit weer, hoe men een dergelijke acné zal moe ten behandelen. Het proces be gint met een te sterke werking van de talgklieren en om deze te kalmeren en hun functie binnen de normale grenzen terug te brengen, bestaan er goede ge neesmiddelen. Maar het is een feit, dat geen van deze middelen in bevredigende mate werkt, wan neer niet eerst al de aanwezige meeëters uit de huid zijn verwij derd. Ook hier is dus het herstel van de normale functie der talg klieren de basis voor het doen genezen der etterpuistjes. Dr. P. H. VAN DER HOOG. zijn zelfs bedrijven, die zich uit sluitend bepalen tot het samen voegen van uit andere bedrijven betrokken onderdelen tot één ge heel. De Nederlandse bedrijven daartegenover trachten zoveel mogelijk „autonoom" te zijn. Deze gang van zaken in Ame rika hangt nauw samen met de structuur van het bedrijfsleven en de mentaliteit der onderne mers. Het principe van het Ame rikaanse bedrijfsleven is: „Wij doen niets zelf, wat wij een ander kunnen laten doen". De inkoopafdeling van een groot bedrijf moet haar eigen bedrijfspolitiek tot in alle fines ses kennen. De verkoper moet precies we ten wat de mogelijkheden zijn van de door hem te leveren standaardonderdelen. Het ge volg is, dat men in alle opzichten naar eenvoud moet streven. Toen de Amerikaanse defensie orders plaatste voor oorlogsmateriaal, werden deze orders verstrekt voor het overgrote deel aan 212 bedrijven en 196.000 kleine be drijven, de z.g. toeleveringsin dustrie, profiteerden van deze order. Drs. Groot besloot zijn causerie met de uitspraak, dat vele kleine Nederlandse bedrij ven, die thans in moeilijkheden zijn, geholpen kunnen worden wanneer in Nederland het Ame rikaanse systeem zou worden in gevoerd. De sleutel der productiviteit ligt in de samenwerking der be drijven. De Nederlandse aanne merswereld kent trouwens dit systeem al, want als men een huis laat bouwen, heeft men te doen met één aannemer, die zijn timmerwerk, metselwerk enz. weer onderbrengt bij z.g. onder aannemers. Een groot voordeel van het systeem is, dat het minder ge schoolde arbeiders eist. Ir. Bosboom wees bij zijn be spreking van de Amerikaanse bedrijven op de sterke decentra lisatie en de daaruit voort vloeiende vereenvoudiging van het poductieproces. Men probeert zo zeide hij, in Amerika alles zo eenvoudig te maken, dat ook de gemiddelde man de problemen kan begrijpen. Er is voortdurend overleg tussen allen, die in een bedrijf werken, waardoor de ver antwoordelijkheid naar de lagere functionarissen in het bedrijf wordt verlegd. Specialisten zijn er werkzaam als adviseurs. De vergaderingstechniek, die in het systeem van onderlinge be sprekingen zo'n rol speelt, is in Amerika perfect dank zij het feit, dat deze al gedurende de schooljaren wordt beoefend. Volgens Ir. Bosboom is het ge halte der Amerikaanse arbeiders beter dan in Nederland en ligt het tempo der machines er hoger. Het personeelsbeleid is erop ge richt de mensen voor hun werk te interesseren en het schenkt grote aandacht aan promotie mogelijkheden binnen het bedrijf. In Nederland zoekt men het vaak in steeds verder gaande speciali satie, waardoor de gang van za ken steeds ingewikkelder wordt' met het gevaar, dat tenslotte de diverse specialisten elkaar niet meer verstaan. Meer dan 100 Laboer leden van het Britse parlement hebben een motie fngediend) die een eind wil maken aan de verkoop van sterke drank in het Lagerhuis na 10 uur des avonds en aan de pogingen vaai de oppositie om door lange tot diep in de nacht durende ver gade. ringen Labour uit de regering te praten. De conservatieven proberen het labourbewindi zo snel mogelijk ten val te brengen en zijn er van over- tu'gd, dat zij in de volgende alge mene verkiezingen de overwinning zullen behalen. Deze verkiezingen zullen zij for ceren door het toepassen van eén tactiek) waarbij het Lagerhuis bij na öagelijks langdurig moet ver gaderen. De socialisten zeggen, dat pre mier Attlee en zijn collega's ten minste tot de herfst in functie wil len blijven om het prestige van labour, waaraan o.m. door het vlees- en steenkool tekort afbreuk is gedaan, te herstellen. In een hoofdartikel schrijft de New York Times, dat er meer achter de Perzische nationalisatie van de Anglo-Iraanse olie maat schappij schuilt dan de wens van Perzische nationalisten om het land van buitenlandse belangen en invloeden te bevrijden. ,,Het is te vens een phase in de koude oor. log", aldus het blad. Buiten Amerika levert Perzië op het ogenblik de meest waardevolle olieaanvoer voor de westelijke mo gendheden en reeds lange tijd wa ren deze mogendheden bevreesd, dat Rusland het onverdedigde Perzië zou kunnen binnenvallen om de olievelden in bezit te nemen. Dan rug, keel of borstje inwrijven met „Maar waarom een oorlog ris. keren door Perzië binnen te vallen als het doel met andere middelen bereikt kan worden?" vraagt het blad. „Het zal niet lang duren voor een nieuwe overeenkomst met Moskou wordt gesloten op de voet van het onlangs gesloten handels verdrag en Rusland daardoor toe gang tot Üle Perzische olie krijgt zonder de noodzaak de regering over te nemen. Als deze overwinning komt zal dat voor een igroot deel te wijten zijn aan het tekortschieten van' het Westen: Engeland wachtte te lang om de helft van zijn winsten in de Perzische ol e_industrie aan Perzië over te dragen en Amerika schoot te kort in het geven van praktische steun aan de elementen in het land), die voor onafhanke lijkheid en hervorming werkten ondanks druk, traagheid en Russi_ sche propaganda", aldus het blad" De diepe ernst, het drukkend gewicht der verantwoordelijke opdracht heeft ons blijkbaar al te pakken en wij berusten erin, dat wij niet meer naar huis kunnen om afscheid te nemen. Maar hard blijft het, ook al voeren we als goede soldaten nauwgezet onze instructies uit. Wij beseffen, dat wij moeilijke dagen tegemoet gaan, dat geva ren ons niet bespaard zullen blij ven, maar wij gaan zonder vra gen, zonder morren en zonder aarzeling, omdat het nodig is. Vele duizenden landgenoten zuch ten nog onder het juk van de Duitse bezetter en wij willen alles om aan hun bevrijding mee te werken. In zo'n igeval denkt een mens alleen aan zijn plicht en niet aan zichzelf. De heer Jurrij uit de Noord straat brengt ons met zijn auto naar Hulst. Voor ons is dat heel gewoon: wanneer de jongens van het vrijwilligersbataljon de heer Jurrij nodig hadden, stond hij al tijd onmiddellijk klaar. In Hulst aangekomen, draag ik de leiding voorlopig over aan Plazier, want hij is tenslotte ser geant. Wij moeten een ogenblik wach ten, wordt ons gezegd. Maar het wachten begint mij al gauw knap te vervelen en ik steek mijn on genoegen niet onder stoelen of banken. Ik ben een slecht soldaat op dit ogenblik, want een soldaat mop pert niet. „Je moet geduld hebben, man," zegt Plazier. Dat doet bij mij de maat over lopen en nijdig voeg ik hem toe: „Hou jy je mond maar Als die majoor, waar ik hals over kop bij moest komen, zo'n haast had, moet hij ons nu niet een tijd voor gek in de gang laten staan. Daar 'ben ik niet van gediend en als het nog lang duurt, stap ik zo naar binnen en kun jij voor mijn part hier blijven wachten." Eer Plazier tijd heeft om te antwoorden, gaat de deur open en laat men ons binnen. De wijze, waarop majoor Gaspari, kapitein Dg Meijer en nog een tweede ka pitein ons ontvangen, doet mijn ergernis over het lange wachten aanstonds verdwijnen. Wij krijgen te horen, dat onze opdracht er een is op leven en dood De onverbeterlijke Th. de Rid der schiet in een lach. Een der kapiteins kijkt even verwonderd: de toestand is eigenlijk toch te ernstig om te lachen, maar wij kennen De Ridder en wij weten, dat ieder avontuur, waar gevaar a an vast zit, een kolfje naar zijn hand is. Wij krijgen bevel ons onverwhld naar Axel te begeven en ons daar te melden bij overste Slot, van wie definitieve instructies zullen ontvangen. Met een hartelijke handdruk nemen wij afscheid van onze officieren De heer Jurrij brengt ons in zijn auto naar Axel, waar we aan het opgegeven adres opnieuw een hele tijd moeten wachten. „Doen ze in ons nieuwe leger nog wel eens wat anders dan mensen, die met zo'n haast ont boden werden, laten wachten?" denk ik hardop. „Zanik niet, Karei," zegt Pla zier, „en wacht je beurt af." Ik sta op het punt hem flink van repliek te dienen, als er iemand de gang opkomt, die vraagt of we overste Slot wensen te spreken. „JJJa," klinkt het uit vier mon den. „Daar komen jullie nooit bij," zegt de man. Dat stomme antwoord van die kerel maakt mij woedend. Ver beeld je, door overste Slot ont boden te worden voor een gevaar lijke zending en clan van de een of andere portier te moeten horen, dat hij je niet zal ontvangen. Dat is toch al te gek De drie schavuiten, met wie ik er straks op uit moet, lachen om mijn woede-uitbarsting, maar de man-in-kwestie, dien ik ongezou ten en in weinig vleiende be woordingen de waarheid zeg, voelt zich kennelijk gekrenkt. Hij hajalt de schouders op en ik irHip- ]n<?t om h°m hardhandig de deur uit te werken. Op dat moment komt overste Slor zeit op ons toegelopen. Hij stuurt ons naar de geal lieerde generale staf in Axel. Daar aangekomen, deelt men ons nede. dat de hoge heren in con ferentie zijn. Er lopen hier heel wat officie ren -f en aan. „Wat een hoop sterren", zeg ik tegen mijn maats, „je ziet er hier meer dan in de lucht". Ze verklaren me vriendschap pelijk voor gek, maar ik vind het helemaal niet gek, want het is klaarlichte dag Na een kwartiertje komt een Canadees officier ons halen. Wij volgen hem naar binnen. Daar stelt men ons de vraag, of we alle vier Engels spreken. Jammer genoeg is dat niet het geval. \lleen Plazier en ik spreken Engels: de twee De Ridders zijn niet zo bevoorrecht. „Beroerd, hé", lach ik tegen de naamgenoten, „dat jullie alleen maar Hollands smoezen en dat is er dan ook nog naar Ze blijven mij het antwoord niet schuldig en als de Canadees belangstellend informeert, wat we onder elkaar klaarmaken, verzin ik maar een smoesje, want die snuiter heeft er niets mee te maken, dat wij elkaar wel eens graag plagen. Inmiddels is er geconfereerd en als een donderslag bij heldere hemel komt dan de beslissing, dat de beide De Ridders niet mee kunnen. De jongens gaan ge weldig te keer en vooral Th. de Ridder ls door het dolle heen. Plazier doet zijn uiterste best om de arme kerels mee te krij gen. De officieren blijken echter onvermurwbaar. Ik kan me hun standpunt best mdenken, maar aan de andere kant voel ik toch ook de teleur stelling van de twee jongens Daar de loop van het gesprek mij niet bevalt, ben ik zo vrij het woord van Plazier over te nemen. Tijdens mijn verblijf in Canada en de States heb ik de Amerika nen en Canadezen vrij goed Ieren begrijpen en ik tracht hier van gebruik te maken door een beroep te doen op het eergevoel en het rechtvaardigheidsgevoel der officieren. In enthousiaste bewoordingen vertel ik, hoe ikzelf deze drie knapen heb uitgekozen om mee te gaan en dat er in onze hele compagnie geen mens meer te vinden is, die Engels spreekt. Ik wijs erop, dat de jongens zonder een woord te vragen bereid ble ken mij te volgen, wetend dat ze 'gevaren tegemoet gingen en dat ze uitsluitend onder Engels spre kende bondgenoten zouden moe ten werken. Het zou een klap in hun gezicht zijn nu als een paar nietsnutten te worden terugge zonden Een der officieren begint merkbaar te twijfelen. „Waar heb jij dat Canadees dialect geleerd?" vraagt hij mij plo+seling. „In uw eigen land en in de States", antwoord ik lachend. Nu moet ik een en ander ver tellen over Canada, wat ik er deed en waar ik al zo gewerkt had Langzaam aan leid ik het ge sprek terug naar mijn vrienden en opnieuw begint de worsteling om hem ervan te overtuigen hoe noodzakelijk het is, dat de beide jongens meegaan. Uitvoerig ver tel ik, hoe ik met de Canadese kapitein McKenzie in aanraking ben gekomen. Even flitst er be grip voor onze positie in zijn ogen op en ik vat weer moed. Peinzend kijkt hij ons beurte lings aan Dan maakt hij plotseling een gebaar van spijt en als een koude douche valt zijn beslissing op ons neer: „Ik vertrouw jullie volkomen, maar we kunnen je vrienden werkelijk niet meenemen. Zeg hun dat we hun moed bewonde ren, maar het zou voor ons en vooral voor hen te gevaarlijk zijn Ik waag nog een laatste po ging en stel voor, dat Plazier en ik elk een van de De Ridders bij ons zullen nemen, maar ook dit wordt niet toegestaan. Als ik mijn vrienden de uitslag van het onderhoud meedeel, zijn ze om uit hun vel te springen. Vooral Th. de Ridder is razend en gooit er in zijn woede-uit barsting enige woorden uit, die ik hier liever niet herhaal.,,... (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 5