UIT DE PROVINCIE
ALS VERSTEKELING
de Oceaan over
eningen
1
BIM IN ZWART-WIT-SYMPHONIE
Amsterdammer vond Canada
niet naar zijn zin
WAT BRENGT DE RADIO?
oor veteranen
TERNEUZEN
AXEL.
MIDDELBURG.
RILLAND-BATH.
VLISSINGEN.
ZAAMSLAG.
Maandagavond stond de douane op Schiphol wel
even raar te kijken, toen er uit het vrachtvliegtuig
van de K.L.M., dat kort tevoren van Nw-Foundland
komende, op vaderlandse bodem was neergestreken,
een verstekeling stapte.
De eerste verstekeling, voor zover wij konden
nagaan, die de reis over de Oceaan per vliegtuig heeft
gemaakt.
ikingen in België
S VE R W A C rf Tl MG
OOGWATER.
„Averdijk" weer vlot.
Hei Nederlandse vrachtschip
„Averdijk" van de H. A. L., dat
Maandagavond ter hoogte van
Terne azen op de Westerschelde
aan de grond is gevaren, is Dins
dagmorgen omstreeks 06-00 uur
'04 opkomend water, met hulp
van een zestal sleepboten weer
vlot gekomen. De „Averdijk"
hee€t de reis naar zee voortgezet-
Film-avond.
öaader grote belangstelling uit
lamdbouwerskringen is Maandag
ia .diet Centrum" een film
avond aangeboden door de firma
Snglebert uit Rotterdam, impor-
trice van de fabriek van land
bouwwerktuigen van McCormick
Deering, waarvoor de heer J. van
Dixhoorn te Temeuzen als ver
tegenwoordiger voor Zeeuws-
Vlaanderen optreedt.
Nadat de heer Wiersma, ver
tegenwoordiger der firma, een
openingswoord had gesproken,
werd overgegaan tot de verto
ning der films. Als eerste rol
prent werd vertoond een film
over de evolutie van de mecha
nisatie in de Amerikaanse land
bouw. Daarna volgde een film
over de moderne landbouwma
chines van de „International
Harvester Company", welke te
genwoordig op steeds groter
schaal speciale machines ver
vaardigt, in het bijzonder voor
de katoen- en de rijstoogst.
Een andere film bracht het
voortreffelijke werk der hoogst-
moderne machines met de z.g.
één-mans bediening in beeld.
Deze films toonden duidelijk
aan, hoezeer de mechanisatie in
Amerika voorschrijdt dank zij
deze machines, waarvan de koop
prijs gedrukt wordt door ver
vaardiging op grote schaal en
aaa de lopende band.
Na de pauze draaide nog een
film, wellke een beeld gaf van
het kleinste type tractor, ver
vaardigd door de International
Harvester Company.
Tot slot van de avond werd
nog een film vertoond, afgestaan
door de Amerikaanse ambassade.
Deze was voorzien van Neder
landse tekst en behandelde de z.g.
bodem-erosie"
De films hadden de volle be
langstelling van de vele land
bouwers, die konden zien wat
voor de modernisering van hun
bedrijven in de eerste plaats
noodzakelijk is.
Demonstratie met politiehonden.
Dinsdagmiddag werd op het
stadhuis een bijeenkomst gehou
den onder leiding van de kapitein
der Rijkspolitie Stoorvogel uit
Hulst in tegenwoordigheid van
het gemeentebestuur, leden van
de Rijkspolitie en van het wapen
der Koninkl. marechaussee, als
mede vele douane-beambten.
Door opperwachtmeester Hoog
straten, speurhondgeleider, werd
een lezing gehouden over doel en
werking van de speurhonden en
wat de taak hierbij is van de po
litieman, benevens wat men
heeft te doen en na te laten op
dat eventuële contactpunten, wel
ke de speurhond nodig heeft, niet
teloor zouden gaan.
Een en ander werd met ver
schillende voorwerpen uit de
praktijk duidelijk gemaakt.
Na afloop der lezing, die met
volle aandacht werd gevolgd,
volgde op het terrein van de
V.V.Z.F. een sorteeroefening,
waarbij de hond verschillende be
doelde voorwerpen te voorschijn
haalde.
Tenslotte werd een spooroefe-
ning gehouden, waarvoor in de
voormiddag een spoor was ge
legd. Verondersteld werd dat er
brandstof ontvreemd was, en de
politie hiermede in kennis was ge
steld. De speurhond ging aan het
werk en op onberispelijke wijze
wefd het gestolene opgespoord.
Een en ander liet duidelijk zien
wat onder goede leiding eeh
speurhond kan presteren in het
belang van de bestrijding der cri
minaliteit.
DOMBURG.
Ds. A. Scheele ter aarde
besteld.
ütoder zeer grote belangstelling
o.m. waren velen uit Kapelle
aanwezig is Maandagmiddag
te Domburg Ds. A. Scheele, in
leven predikant der Geref. Kerk
van Veere, Kapelle-Biezelinge en
de laatste jaren em. predikant
van Domburg en Westkapelle, ter
aarde besteld
De. J. G. Pontier, Geref. prea.
te Domburg, leidde in de woning
van de overledene de begrafenis-
dienst, waarna de stoet zich for
meerde voor de gang naar de be
graafplaats. Daar werd de kist
gedragen door de leden van de
kerkeraad van Domburg en
schaarden velen zich om de ge
opende groeve.
Als eerste voerde het woord de
broer van de overledene, Ds. D.
Scheele uit Assen, vroeger in
Middelburg. Hierna spraken Ds.
v. d. Leek uit Kapelle, waar DS.
Scheele predikant was tot aan
zijn emeritaat en Ds. Streefkerk
uit Veere. Beiden prezen hem
niet alleen als een goed voorgan
ger, doch ook als een man voor
wie ook andersdenkenden groot
respect hadden. Namens de Part.
Synode in Zeeland sprak Dr. C.
Stam te Goes, die wees op het
zele werk, dat de overledene als
Synodelid heeft verricht. Namens
de vereniging „Vrederust" te
Sergen op Zoom, waarvan Ds.
Scheele jarenlang bestuurslid
was, sprak Ds. De Vries, em.
predikant der Herv. Kerk te
Goes. Tenslotte sprak Ds. J. G.
Pontier namens de kerkeraden
der Geref. Kerken te Domburg
en Westkapelle, alsmede namens
de jeugdverenigingen. „We zijn
God dankbaar", aldus spr. „voor
hetgeen Hij ons in Ds. Scheele
heeft gegeven." Ds. D. Scheele
sprak namens de familie woorden
van dank.
Op verzoek van mevr. Scheele
werd tenslotte Ps. 89 8 gezon
gen. In de woning teruggekeerd
sprak Ds. Pontier een dankgebed
uit, waarna de heer J. Bosselaar,
burgemeester van Aagtekerke,
nog enkele persoonlijke woorden
sprak.
De begrafenis werd bijgewoond
door tal van predikanten, terwijl
ook de burgemeesters van Dom
burg, Grijpskerke, Serooskerke
en St. Laurens aanwezig waren,
de laatste mede als bestuurslid
van „Vrederust". (Z. Dgbld.)
Man trachtte vrouw en kind
om het leven te brengen.
De garagehouder M. Kuzee te
Nieuw en St Joostland is door
de Rijkspolitie aangehouden on
der verdenking van poging tot
moord op zijn vrouw en dochter
tje. Hij heeft een bekentenis af
gelegd. Op 31 Januari werden
K.'s vrouw en z'n 2%-jarig1 doch
tertje bedwelmd in de slaapka
mer van de woning gevonden.
Het bleek, dat zij bewusteloos
waren geraakt door gas, dat via
een speciaal geconstrueerde lei
ding van een draaiende motor
van een auto, naar de slaapka
mer werd gevoerd.
Deze leiding was door K. ge
fabriceerd. Op de bewuste och
tend is hij vroeg opgestaan om
een klant te helpen. Tegenover
de politie verklaarde hij aanvan
kelijk enige tijd buiten bewust
zijn bij de benzinepomp te hebben
gelegen, naar hij dacht tengevol
ge van een griepaanval. Later
bleek echter, dat hij naar de ga
rage is gegaan en de motor van
de auto heeft aangeslagen, waar
na hij het gas van de uitlaat door
de leiding naar boven leidde.
Het kind herstelde spoedig, de
vrouw ligt nog steeds in het zie
kenhuis- Over de motieven van
K. werd geen mededeling gedaan.
Dodelijk auto-ongeluk.
Op de Rijksweg bij Rilland-
Bath is Maandag de heer M.
Kramer met zijn auto op een stil
staande vrachtauto gereden. De
heer K., die 48 jaar oud is en af
komstig uit Leerdam, werd op
slag gedood. Zijn auto werd
totaal vernield.
Toen K. de vrachtauto naderde
moest hij voor een tegenligger
dimmen, waardoor hij waar
schijnlijk met volle vaart op de
vrachtauto inreed.
Nieuwe werkplaats voor de
Stoom vaart mij. „Zeeland".
Aan de Buitenhaven te Vlis-
singen nadert een grote werk
plaats van de Stoomvaartmij.
„Zeeland" haar voltooiing. Het
ligt in de bedoeling der maat
schappij om haar schepen hier de
zogenaamde „general survey"
(het onderhoudswerk aan de
schepen, nadat zij enkele maan
den in de vaart zijn geweest, en
de reparaties van kleinere om
vang) te doen ondergaan in eigen
beheer.
(De Stoomvaartmij. „Zeeland"
onderhoudt een dienst tussen
Hoek van Holland en Harwich).
Naar wij vernemen, zal de werk
plaats voor dit doel binnen zeer
afzienbare tijd in gebruik wor
den genomen.
Marine moet zwemmen.
De komst van de matrozen-
opleiding der Koninklijke Mari
ne naar Vlissingen heeft aanlei
ding gegeven tot een vernieuwde
activiteit om te geraken tot de
stichting van een zweminrich
ting aldaar. De vroegere inrich
ting is tijdens de oorlog verwoest
en men is er nog niet in geslaagd
een plan te ontwerpen, waarvan
de financiële consequenties aan
vaardbaar zijn. De kwestie is
thans opnieuw ernstig in studie
genomen. O.m. wordt van parti
culiere zijde de mogelijkheid van
een overdekte zweminrichting
onderzocht, waarbij wordt uitge
gaan van de gedachte om voor de
verwarming gebruik te maken
van het ketelwater van de
thans nog in aanbouw zijnde
centrale van de P.Z.E.M., welke
bij het kanaal door Walcheren
wordt gesticht.
Commando-overdracht aan boord
„Jacob van Heemskerck."
Zoals bekend zou Hr. Ms. lucht-
verdedigingskruiser „Jacob van
Heemskerck" aan het eind van de_
ze maand in Vlissingen wonden
gestationn"erd ten behoeve van ds
daar te vestigen marine-opleiding.
De komst van de Van Heems
kerck in Vlissingen is nu echter
uitgesteld tot begin Maart, naar
we van de marine vernemen om
dat men daar aan de wal nog niet
gdheel klaar is om het schip te
ontvangen.
Nu de kruiser op 1 Maart nog te
Nieuwediap zal liggen heeft men
besloten de overdracht van het
commando over de zeemacht Ne
derland op die bodem te doen ge
schieden.
Op 1 Maart zal vice-admiraal J.
J. L. Willinghe namelijk zijn func
tie van commandant zeemacht Ne
derland overdragen aan schout-bij
nacht C. W. Slot.
Winterlezing.
Maandagavond is een winter
lezing gehouden in de Ned. Herv.
kerk, waarin voorging Prof. Dr.
Edelkoort met het onderwerp:
„Waarom Godsdienstig?"
De opening geschiedde door
Ds. Jansma, die liet zingen Ps-
100 vers 1, 2, 4 en daarna voor
ging in gebed.
Hij las als schriftlezing voor
uit het boek Richteren en Ps- 146.
Ds- Jansma heette allen welkom
en sprak: ,,Ik heb twee gedeelten
voorgelezen als inleiding voor de
ze avond. In het eerste horen wij
hoe het volk Israël tot afgoderij
overging. Spr. vroeg een offer
voor deze avond en bracht dank
aan de kerkvoogden voor het ge
bruik der kerk-
Prof. Edelkoort stelde in zijn
rede de vraag: Is de godsdienst
zo'n abnormaal verschijnsel? Wij
lezen dat de onkerkelijkheid zeer
is toegenomen. In de 18de eeuw
ging geen ontwikkeld mens naar
de kerk.
Het was als in Ps. 14 vers 1:
De dwaas zegt in zijn hart: Er is
geen God.
Wij moeten ons bezinnen en
vragen: Waarom zijn wij gods
dienstig?
Daar worden vele antwoor
den op gegeven: eigen belang,
ze doen het om beter zalig te wor
den enz. Ik heb het over mensen,
aldus spreker, over mensen die
geloven in God, de Vader, de
Schepper van hemel en aarde- Ik
vraag, waarom mensen wel en
niet godsdienstig zijn. De weten
schap van de wereld is beperkt
tot het menselijk denken, want
wetenschap en geloof raken el
kaar niet. Een stroom van onge
loof gaat door de tijd heen. Maar
zegt spr., na deze tijd komt er
een andere tijd-
Om vele redenen kunnen wij
■godsdienstig zijn. Het bewijs dat
God bestaat, moet door het ge
loof werken. Een mens kan zich
vergissen, maar God vergist zich
niet. Het geloof in God heeft een
ontzaglijke troost. Waarvan
komt alles hier op aarde? Waar
om godsdienstig? Omdat ik een
geweten heb, dat zegt dat God
recht op mij heeft. Het gaat om
onze ziel en om ons geluk, omdat
niemand door 't leven kan zon
der God, want:
Zalig hij die in dit leven
Jacobs God ter hulpe heeft.
Bij elk volk is er een drang
naar iets hogers, ze hebben alle
maal besef van het goddelijke-
Wie dus de godsdienst mist, die
mist iets als iemand die een
spraakvermogen mist. Het leven
moet een doel hebben, dat kan
toch niet alleen zijn om genot te
hebben. Het doel moet wezen in
God. Wij hebben God nodig over
al voor. Ik zie alles om me heen
vergaan, maar we willen allen
het eeuwige leven hebben. Wij
moeten kiezen voor God, omdat
hij de God van ons leven is.
Ds. Jansma dankte de spreker,
waarna door de aanwezigen eni
ge vragen werden gesteld. Tot
slot werd gezongen Gez. 52 4.
Prof. Edelkoort eindigde met
dankzegging.
Verkeersongeval.
Dinsdagmiddag omstreeks 12
uur speelden nabij de Openbare
lagere school in de Veerstraat
enige kinderen toen uit de rich
ting Zaamslag-Veer een militai
re motorrijder kwam gereden.
Op het moment dat hij de school
zou voorbijrijden kwam van ach
ter een ter plaatse staande auto
het 7-jarig zoontje van de heer
W. Koster, wonende in de buurt
schap Kwakkel, op de rijweg en
liep pardoes tegen het voorwiel
van de motorrijder.
Het knaapje, dat een gebroken
dijbeen en arm, benevens enige
schaafwonden aan het hoofd had
opgelopen, werd nadat dokter
Rhemrev hem voorlopig had be
handeld, naar het Ziekenhuis te
Terneuzen vervoerd.
De motorrijder treft in deze
geen schuld.
1
„Wij hebben nu gevangenen
gemaakt" zei Kasjan het opper
hoofd der Togoegoe's tegen Wic
ked.
„Waar is nu de nationale fetisdh
der Botaboe's?"
„Dat kereltje zal hem zeser bij
zich hebben" zei Wicked en hij
Wees op Dr. Kolderman.
De geleerde werd onmiddellijk
gefouilleerd en werkelijk het
beeldje' werd gevonden.
Niemand zag dat het niet het
echte was.
„Je bent een groot man, zwart-
hoed" zei Kasjan bewonderend.
„Jawaarlijk, groot ben ik, on
metelijk groot" antwoordde Wic
ked en de tranen stonden hem in
de ogen van aandoening.
De spion die door King Skull
was uitgestuurd, had deze hele
scène van uit die struiken ge
volgd en verstaan.
„Aha" zei hij.
„Heilige fetisch hier, zwarte hoed-
mam verrader, (kleine knalman
vriend".
En hij verborg zich nog wat be
ter om meer te kunnen zien.
Het is de 28-jarige Amsterdam
mer J. van den Heerik, een avon
tuurlijke knaap, die in September
van het vorige jaar op goed geluk
met een Engels kolenschip naar
Canada toog, en nu, bij gebrek aan
geld, maar tussen een lading vlieg
tuigbanden en andere vracht in een
K.L.M.-toestel naar huis terugkeer
de.
HET VERHAAL.
Dinsdagmiddag heeft een verslag
gever van het A.N.P. de versteke
ling thuis opgezocht. Het verhaal
van zfjn avontuurlijke reis luidt als
volgt:
„Ik werkte in Amsterdam bij een
expeditie-firma en kreeg veel
vracht van emigranten te verzor
gen. Daardoor ontwaakte bij mij
het verlangen om ook eens een
kijkje over de Oceaan te nemen.
Maar ik had waarschijnlijk niet vol
doende inlichtingen ingewonnen,
anders was ik nooit in het najaar
naar Canada gegaan. Ik vroeg, en
kreeg, een touristenvisum en als
werkend passagier maakte ik de
overtocht aan boord van een En
gels kolenschip. Met 25 dollar op
zak stapte ik op Canadese wal.
Mijn visum was 6 maanden geldig.
Het was mijn bedoeling van die
tijd gebruik te maken om het land
te leren kennen en de mogelijkhe
den, die er zijn, te onderzoeken.
Zou Canada mij bevallen zijn, dan
had ik daarna mijn vrouw laten
overkomen, maar Canada beviel
mij niet. Het is een hard land met
slechte sociale voorzieningen en
vooral in de winter is het een toer
om een goede „job" te vinden. In
de zomermaanden is het er goed.
Dan is er een tekort aan landarbei
ders en worden er hoge lonen be
taald, ook in de industrie. Maar
zodra het werk op het land ten
einde is dalen de lonen tot bijna
de helft. Een deel van de industrie
sluit zelfs.
Ik kwam er in September aan,
juist bij het begin van de slechte
tijd. Vooral de eerste 2 maanden
heb ik een harde dobber gehad.
Later had ik de slag beter te pak
ken en lukte het mij om mijn kost
je bijeen te scharrelen door dan
eens hier, dan eens daar een paar
weken te werken. Ik heb op die
manier het land goed leren kennen
en veel gereisd.
VERBLIJFSVERGUNNING
TEN EINDE.
Toen het einde van mijn verblijfs
vergunning in zicht kwam, besloot
ik echter naar huis terug te gaan.
Ik had 120 dollar opgespaard en
hiermede gewapend ging ik op
zoek naar een schip om ook de te
rugreis als werkend passagier te
maken. Ik ging al de Canadese ha
vensteden af, maar kon geen schip
vinden. In de winter zijn enkele
havens dicht gevroren en die ha
vens, die nog open zijn, hebben in
deze tijd maar weinig scheepvaart.
Een Nederlands schip vond ik niet
en de buitenlandse schepen wilden
mij niet als werkend passagier mee
nemen. Toen besloot ik het te pro
beren met een vliegtuig. Ik dacht
te kunnen „liften" met een vracht-
kist of anders iemand te vinden,
die bereid was mij de 300 dollar
voor de overtocht te lenen.
De Nederlandse consul kon mij
niet helpen, want die krijgt al te
veel verzoeken van Nederlandse
emigranten, die naar huis willen.
Ik kwam tenslotte op het vlieg
veld Gander op New Foundland te
recht, waar ik wist, dat K.L.M.-
vliegtuigen passeren.
De vrachtvliegtuigen mochten mij
niet meenemen en voor de passa-
giersvluchten had ik geen geld. Na
verscheidene vergeefse pogingen
verliet ik dus Gander maar weer
en ging naar de hoofdstad van New
Foundland, St John, waar ik werk
vond om in mijn levensonderhoud
te voorzien. Zaterdag j.l. kreeg m'n
verlangen naar Nederland mij ech
ter zó sterk te pakken, dat ik op
de trein stapte en opnieuw naar
Gander ging.
ALS VERSTEKELING.
Ik besloot nu als verstekeling de
reis te maken. Eerst dacht ik te
gaan met een Clipper van de Pan
American World Airways. Deze
maken tussenlandingen op Gander
en de passagiers krijgen dan gele
genheid zich wat op te frissen in
het restaurant.
Omdat Gander uitsluitend uit
wat barakeen bestaat en de douane
het er in de felle koude met de
controle buiten niet zo nauw neemt,
dacht ik wel eens kans te hebben
mij tussen de passagiers te mengen
als zij van het restaurant weer
naar het vliegtuig zouden lopen.
Toen een Clipper met bestem
ming Europa was geland, verschool
ik mij tussen de barakken met het
plan te voorschijn te komen op het
moment van vertrek. Ik had echter
lelijk pech, want toevallig was er
ditmaal wèl een douanebeambte
buiten en toen ik mijn kans schoon
zag, liep ik net in zijn armen. Ik
wist mij met een smoesje te red
den, maar mijn kans om in het
vliegtuig te komen was verkeken.
Voorzichtig informeerde ik links en
rechts en zo hoorde ik, dat Zondag
avond kort na elkaar twee vracht
vliegtuigen van de K.L.M. kort na
elkaar een tussenlanding zouden
maken. Tijdig was ik op mijn post
en toen het eerste vliegtuig was
geland, mengde ik mij onmiddellijk
ik droeg ook een overall tus
sen het grondpersoneel en poogde
op deze wijze binnen te komen. Ik
kreeg echter geen kans dit onop
vallend te doen, vooral niet, omdat
ik al gemerkt had, dat de douane
en de militaire politie mijn planne
tje „door" hadden.
TWEEDE KEER BETER.
Zij doorzochten tenminste het
toestel grondig toen het klaar was
vóór het vertrek. Ik had mij in
middels in een tankauto verstopt
en wachtte geduldig het tweede
toestel af. Dat kwam tegen half elf
en nu lukte het mij binnen te ko
men. Brutaalweg deed ik of ik het
stouwen van de lading moest con
troleren en het Canadese grond
personeel liet mij rustig mijn gang
gaan, zonder twijfel er van over
tuigd, dat ik tot de K.L.M.-mensen
behoorde.
Toen ik even alleen in het vlieg
tuig was, zag ik kans een deel van
de dozen, die de lading vormden,
opzij te schuiven en er onder te
kruipen. De ruimte, die ik had, was
maar heel klein. Ik zat als 't ware
opgevouwen. Nauwelijks had ik mij
zo verstopt of de marconist kwam
uit de cockpit. Net een halve mi
nuut te laat om mjj te ontdekken.
Een paar spannende uren braken
aan. Bij het proefdraaien bleek een
der motoren niet helemaal in orde
en een hele poos dacht ik, dat wij
tot de volgende morgen zouden blij
ven staan. Alleen bij de idee kreeg
ik al kramp. Maar het euvel werd
verholpen en juist toen ik dacht:
„Zo dadelijk gaan wij," klommen
douanebeambten, politiemensen en
de vertegenwoordiger van de K.L.
M. het vliegtuig in. Zij hadden ken
nelijk gemerkt, dat ik zoek was en
twijfelden er niet aan of ik zat in
het vliegtuig. Langer dan een half
uur hebben zij ieder hoekje en
gaatje besnuffeld en met hun zak
lantaarns beschenen, zonder mij te
vinden. Mijn schuilplaats bleek on
zichtbaar te zijn.
Kort daarna zaten wij in de lucht
en was de reis begonnen. Ik heb
'nog ongeveer 4% uur gewacht en
toen ben ik maar te voorschijn ge
komen.
IEDEREEN WAS VRIEN
DELIJK.
De bemanning was aardig voor
mjj en had direct wat te eten en
te drinken. Natuurlijk moest ik
mijn verhaal in geuren en kleuren
vertellen. Ook op Schiphol was men
eer verbaasd dan boos. Ik heb een
stuk moeten tekenen, dat ik bereid
was zo spoedig mogelijk de reiskos
ten 1200 aan de K.L.M. te
betalen. De douane en marechaus
see hebben mij langdurig onder
vraagd. Iedereen was vriendelijk
en toen ik op een goed ogenblik
vroeg of ik de bus mocht pakken
en naar huis mocht gaan, vonden
zij dat goed.
EN NU.. EEN BAAN.
Nu is mijn grootste zorg om hier
weer een baan te vinden, die mij
in de gelegenheid stelt mijn schuld
aan de K.L.M. te betalen."
Het was overigens niet de eerste
maal, dat deze avontuurlijke Am
sterdammer als verstekeling reisde.
In 1943 was hij als gedwongen ar
beider in Duitsland. „Daar beviel
het mij helemaal niet zo vertel
de hij en op een goede dag ben
ik maar in een Wehrmachts-goede-
rentrein gestapt. In het hol van de
leeuw ben je vaak het veiligst re
deneerde ik toen. De trein maakte
wel een omweg, want ik kwam ten
slotte in Bordeaux terecht, maar
vandaar gingen ook weer treinen
naar Nederland."
In Washington is Maandag de
arrestatie op 22 Januari bekend ge
maakt van de Belgische mevr. Etlia
Hoofman in wier schoenhakken dia
manten ter waarde van 243.000 dol
lar werden gevonden.
DONDERDAG 15 FEBR.
HILVERSUM I: 7.00 Nieuwe;
7.15 Gram.7.50 Dagopening; 8.00
Nws.; 8.15 Gram.9.00 Morgen
wijding; 9.15 Gram.; 9.30 Water-
standen; 9.35 Gram.; 10.30 Dc
antwoordman10.45 Gram.10.50
Voor de jeugd; 11.00 Orgel; 11.45
Causerie; 12.00 Gram.; 12.30 Me
dedelingen; 12.38 Piano; 13.00
Nws.; 13.15 Allerlei; 13.20 lichte
muziek; 13.40 Causerie; 13.45
Gram.; 14.00 Voor de vrouw; 14.80
Piano; 15.00 Voor de zieken; 16.00
Causerie; 17.00 Voor ds jeugd;
17.50 Causerie; 18.00 Nws.; 18.80
Lichte muziek; 19.00 Causerie;
19.10 Orkest; 19.45 Causerie; 20.00
Nws.; 20.05 Causerie; 20.16 Al
lerlei; 20.20 Orkest; 21.20 Hoor
spel; 22.40 Ölrgel; 23.00 Nieuws;
23.15 Sport; 23.30 Gram.
HILVERSUM li: 7.00 Nieuwjs;
7.15 Gymnastiek; 7.45 Dagope_
ning; 8.00 Nws.; 8.15 Gew. mui.
9.00 Voor de vrouw9.40 School
radio; 10.00 Gram.; 10.15 Morgen
dienst; 10.45 Gram.; 11.00 Voor de
zieken; 11.45 Schoolradio; 12.00
Angelus; 12.03 Lunohconc.12.30
Mededelingen; 12.55 Zonnewijzer;
13.00 Nws.; 13.20 Gram.; 13.40
Zang; 14.00 Gram.; 15.00 Voor de
vrouw; 15.30 Trio; 16.00 Lezing;
16.45 Ensemble; 17.00 Voor de
jeugd; 17.30 Ensemble; 18.00 Amu
sementsmuziek 18.30 Causerie
18.45 Gram.; 19.00 Nws.; 19.16
Causerie; 19.40 Badiokrant; 20.00
Nws.; 20.05 Gev. programma;
22.10 Gram.; 22.15 Buitenl. over
zicht; 22.35 Gram.; 22.45 Gebed;
23.00 Nws.; 23.15 Gram.
BRUSSEL VI: 12.00 Gram.;
12.30 Weeirbericht12.40 Trio;
13.00 Nws.13.15 Vlaams pro
gramma; 14.00 Gram.15.00 Eng.
les; 15.15 Gram.; 15.40 Franse les;
16.00 Gram.; 16.10 Cello muziek;
16.30 Causerie; 16.45 Gram.; 17.00
Nws.; 17.10 Gram.; 17.15 Voor de
kinderen; 18.15 Gram.; 18.25 Cau
serie; 18.30 Voor de soldaten;
19.00 Nws.; 19.30 Zang; 19.50
Causerie; 20.00 Verzoekprogram
ma; 21.00 Klankbeeld; 21.30 Pia
no; 21.45 Actualiteiten; 22.00
Nws.; 22.15 Kamermuziek; 23.00
Nws.; 23.05 Gram.
en ties: 5 regels 60 ces$j
nt
ïm 10 ct.; minimum jptff
njder nummer of ASsm
cent meer.
tot 's namiddags 2
Luikse bekken, waar de
tersstaking vrijwel alge-
werd Donderdagochtend
hging gemeld.
»er 2000 arbeiders van de
;aalfabrieken te Herstal
iet werk neergelegd. In
ïage breidt de staking
Op het ogenblik wordt
1 drie van de 29 mijnen
kolenbekken gewerkt,
dagochtend is een af-
ig van de mijnwerkers
van het Algemeen Bel-
'akverbond en van de
jnwerkerscentrale ont-
oor de minister van Ar-
ociale Voorzorg, Van den
ten der afgevaardigden
het onderhoud, dat het
comité van mijnwer-
verenigd had met de
omst over een loonsver-
an vier procent, die de-
n in de paritaire com-
bereikt. De arbeiders
chter een verhoging van
:ent met terugwerkende
■t 1 Januari.
gezamenlijke verdediging
t-Europa en kan niet na-
larvoor een nieuw offer
n van zijn geoefende en
soldaten.
I met hen zal op korte
de strijdkracht geleverd
worden, welke wij be-
kelijk van onderdeel en
is de duur van de herha-
ïningen voor de land-
lans bepaald op:
or de reserve-officieren
sader (onderofficieren en
eelte der korporaals);
rcelijk van de indeling zes
>f vier weken;
10'r de overigen: vier we
iwee weken.
iefeningen zullen worden
n in elkaar opvolgende
te beginnen op 27 Maart
en en kader) en 4 April
irigen).
ivember zullen de oefe
voor de laatste ploeg zijn
!d.
[uur van de herhalings-
;en voor de luchtmacht-
:rlofgangers zal niet meer
1 week bedragen,
de herhalingsoefeningen
voor een groot gedeeite
rokken worden de groot-
■ngers, die in 1949 of 1950
kele dagen opnieuw on-
wapenen zijn geweest.
leeld door het K. N. M. I-
5ilt, geldig! van Vrijdag
tot Vrijdagavond.
Opklaringen.
bewolkt met opklarin-
overwegend droog weer.
rind uit zuidelijke riehtin-
geveer dezelfde of iets
temperatuur dan giste-
R.DAG 17 FEBRUARI.
ïn
;rt
len
v.m.
10.49
11.24
0.04
0.14
n.m.
11.25
12A0
12.50
EN MAANSTANDEN.
CON
MAAN
onder
op
onder
17.55
11.40
5.16
17.56
12.35
6-08
17.58
13.43
6.48
men te werken binnen de z.g.
Nederlands-Indonesische Unie,
die slechts een papieren regeling
is. De honderd duizenden Chi
nezen in Indonesië zijn commu
nist en vormen een gevaar van
het Chinese communisme, dat
nauw samenwerkt met het Krem
lin. Als de jonge en ambitieuze
Indonesische regering er in slaagt
het leiderschap van Nieuw-Gui-
*ea over te nemen, loopt de laat-
DE TERUÜKEEK VAJN
EISENHOWER NAAR EUROPA.
Uit gewoonlijk betrouwbare
bronnen te Londen verluidt, dat
generaal Eisenhower, in de laat
ste week van Maart naar Europa
zal terugkeren om zijn functie te
aanvaarden. Verder wordt tegen
het eind van de maand een be
kendmaking verwacht over de
samenstelling van z'n opperbevel.
Tegen spier-, zenuw- en gewrichts-
rheumatiek, spit, ischias, lumbago, ver
koudheden en pijnen. Het feit, dat
in R 12 (Salicylamide) de voor de
nevenverschijnselen verantwoordelijke
zuurgroep ontbreekt, maakt het mo
gelijk de voorgeschreven dosis zonder
bezwaar in te nemen.
Kaur verpakkinginh. 48 tabletten,
Gid. 3.20. Verkrijgbaar bij apothekers
en drogisten
T scnoien op ue wegsiuiveime wa
gen afgevuurd, doch aanvanke
lijk zonder resultaat. Toen men
de achtervolging had ingezet
werd de auto spoedig ontdekt.
Met een doorschoten band had de
dief de wagen op de Rijksweg
Ivoor het paleis Soestdijk achter -
I gelaten. Op een gestolen fiets
heeft hij zijn tocht voortgezet.
I De vluchtende autodief was
lniemand minder dan Manus Oly,
De Rijkspolitie in Apeldoorn
wist hem de vorige week te ar
resteren en op zijn reis langs de
diverse politiegroepen, die zijn
opsporing hadden verzocht, kwam
hij ook te Wormerveer. In de
nacht van Maandag op Dinsdag
wist hij uit de kazerne te breken,
kort nadat hij de diefstal van 2
aüto's, drie fietsen en een partij
kaas had bekend. In de nacht
leek het aanvankelijk, dat hij zou
ontsnappen. Op het stopsein
reed hij recht op de politieman
nen in, die zich slechts door haas
tig opzij springen konden redden.
Zij wisten de voorruit van de ge
stolen auto met een schot te ver
brijzelen maar Manus reed door.
Een der banden bleek echter ka
pot geschoten te zijn en ter hoog
te van het paleis van H. M. de
l moest Manus stoppen,
echter een fiets te vin-
ook die en vervolgde zo
it. De politie zoekt thans
ubbelde energie naar de
«ing. Zij hoopt daarbij op
lewerking van de bevol
king, temeer daar Oly door zijn
bruut optreden nog meer ver
nielt, dan steelt. Het feit bijvoor
beeld, dat hij de gestolen auto's
na ze gebruikt te hebben of tegen
een boom oprijdt, of in het water
laat verdwijnen, is voor zijn op
treden kenmerkend. Zijn signale
ment luidt: lang ongeveer 1 mtr>
77, donkerblond, flink postuur,
lichtblauwe ogen.