UIT DE PROVINCIE ALS VERSTEKELING de Oceaan over eningen 1 BIM IN ZWART-WIT-SYMPHONIE Amsterdammer vond Canada niet naar zijn zin WAT BRENGT DE RADIO? oor veteranen TERNEUZEN AXEL. MIDDELBURG. RILLAND-BATH. VLISSINGEN. ZAAMSLAG. Maandagavond stond de douane op Schiphol wel even raar te kijken, toen er uit het vrachtvliegtuig van de K.L.M., dat kort tevoren van Nw-Foundland komende, op vaderlandse bodem was neergestreken, een verstekeling stapte. De eerste verstekeling, voor zover wij konden nagaan, die de reis over de Oceaan per vliegtuig heeft gemaakt. ikingen in België S VE R W A C rf Tl MG OOGWATER. „Averdijk" weer vlot. Hei Nederlandse vrachtschip „Averdijk" van de H. A. L., dat Maandagavond ter hoogte van Terne azen op de Westerschelde aan de grond is gevaren, is Dins dagmorgen omstreeks 06-00 uur '04 opkomend water, met hulp van een zestal sleepboten weer vlot gekomen. De „Averdijk" hee€t de reis naar zee voortgezet- Film-avond. öaader grote belangstelling uit lamdbouwerskringen is Maandag ia .diet Centrum" een film avond aangeboden door de firma Snglebert uit Rotterdam, impor- trice van de fabriek van land bouwwerktuigen van McCormick Deering, waarvoor de heer J. van Dixhoorn te Temeuzen als ver tegenwoordiger voor Zeeuws- Vlaanderen optreedt. Nadat de heer Wiersma, ver tegenwoordiger der firma, een openingswoord had gesproken, werd overgegaan tot de verto ning der films. Als eerste rol prent werd vertoond een film over de evolutie van de mecha nisatie in de Amerikaanse land bouw. Daarna volgde een film over de moderne landbouwma chines van de „International Harvester Company", welke te genwoordig op steeds groter schaal speciale machines ver vaardigt, in het bijzonder voor de katoen- en de rijstoogst. Een andere film bracht het voortreffelijke werk der hoogst- moderne machines met de z.g. één-mans bediening in beeld. Deze films toonden duidelijk aan, hoezeer de mechanisatie in Amerika voorschrijdt dank zij deze machines, waarvan de koop prijs gedrukt wordt door ver vaardiging op grote schaal en aaa de lopende band. Na de pauze draaide nog een film, wellke een beeld gaf van het kleinste type tractor, ver vaardigd door de International Harvester Company. Tot slot van de avond werd nog een film vertoond, afgestaan door de Amerikaanse ambassade. Deze was voorzien van Neder landse tekst en behandelde de z.g. bodem-erosie" De films hadden de volle be langstelling van de vele land bouwers, die konden zien wat voor de modernisering van hun bedrijven in de eerste plaats noodzakelijk is. Demonstratie met politiehonden. Dinsdagmiddag werd op het stadhuis een bijeenkomst gehou den onder leiding van de kapitein der Rijkspolitie Stoorvogel uit Hulst in tegenwoordigheid van het gemeentebestuur, leden van de Rijkspolitie en van het wapen der Koninkl. marechaussee, als mede vele douane-beambten. Door opperwachtmeester Hoog straten, speurhondgeleider, werd een lezing gehouden over doel en werking van de speurhonden en wat de taak hierbij is van de po litieman, benevens wat men heeft te doen en na te laten op dat eventuële contactpunten, wel ke de speurhond nodig heeft, niet teloor zouden gaan. Een en ander werd met ver schillende voorwerpen uit de praktijk duidelijk gemaakt. Na afloop der lezing, die met volle aandacht werd gevolgd, volgde op het terrein van de V.V.Z.F. een sorteeroefening, waarbij de hond verschillende be doelde voorwerpen te voorschijn haalde. Tenslotte werd een spooroefe- ning gehouden, waarvoor in de voormiddag een spoor was ge legd. Verondersteld werd dat er brandstof ontvreemd was, en de politie hiermede in kennis was ge steld. De speurhond ging aan het werk en op onberispelijke wijze wefd het gestolene opgespoord. Een en ander liet duidelijk zien wat onder goede leiding eeh speurhond kan presteren in het belang van de bestrijding der cri minaliteit. DOMBURG. Ds. A. Scheele ter aarde besteld. ütoder zeer grote belangstelling o.m. waren velen uit Kapelle aanwezig is Maandagmiddag te Domburg Ds. A. Scheele, in leven predikant der Geref. Kerk van Veere, Kapelle-Biezelinge en de laatste jaren em. predikant van Domburg en Westkapelle, ter aarde besteld De. J. G. Pontier, Geref. prea. te Domburg, leidde in de woning van de overledene de begrafenis- dienst, waarna de stoet zich for meerde voor de gang naar de be graafplaats. Daar werd de kist gedragen door de leden van de kerkeraad van Domburg en schaarden velen zich om de ge opende groeve. Als eerste voerde het woord de broer van de overledene, Ds. D. Scheele uit Assen, vroeger in Middelburg. Hierna spraken Ds. v. d. Leek uit Kapelle, waar DS. Scheele predikant was tot aan zijn emeritaat en Ds. Streefkerk uit Veere. Beiden prezen hem niet alleen als een goed voorgan ger, doch ook als een man voor wie ook andersdenkenden groot respect hadden. Namens de Part. Synode in Zeeland sprak Dr. C. Stam te Goes, die wees op het zele werk, dat de overledene als Synodelid heeft verricht. Namens de vereniging „Vrederust" te Sergen op Zoom, waarvan Ds. Scheele jarenlang bestuurslid was, sprak Ds. De Vries, em. predikant der Herv. Kerk te Goes. Tenslotte sprak Ds. J. G. Pontier namens de kerkeraden der Geref. Kerken te Domburg en Westkapelle, alsmede namens de jeugdverenigingen. „We zijn God dankbaar", aldus spr. „voor hetgeen Hij ons in Ds. Scheele heeft gegeven." Ds. D. Scheele sprak namens de familie woorden van dank. Op verzoek van mevr. Scheele werd tenslotte Ps. 89 8 gezon gen. In de woning teruggekeerd sprak Ds. Pontier een dankgebed uit, waarna de heer J. Bosselaar, burgemeester van Aagtekerke, nog enkele persoonlijke woorden sprak. De begrafenis werd bijgewoond door tal van predikanten, terwijl ook de burgemeesters van Dom burg, Grijpskerke, Serooskerke en St. Laurens aanwezig waren, de laatste mede als bestuurslid van „Vrederust". (Z. Dgbld.) Man trachtte vrouw en kind om het leven te brengen. De garagehouder M. Kuzee te Nieuw en St Joostland is door de Rijkspolitie aangehouden on der verdenking van poging tot moord op zijn vrouw en dochter tje. Hij heeft een bekentenis af gelegd. Op 31 Januari werden K.'s vrouw en z'n 2%-jarig1 doch tertje bedwelmd in de slaapka mer van de woning gevonden. Het bleek, dat zij bewusteloos waren geraakt door gas, dat via een speciaal geconstrueerde lei ding van een draaiende motor van een auto, naar de slaapka mer werd gevoerd. Deze leiding was door K. ge fabriceerd. Op de bewuste och tend is hij vroeg opgestaan om een klant te helpen. Tegenover de politie verklaarde hij aanvan kelijk enige tijd buiten bewust zijn bij de benzinepomp te hebben gelegen, naar hij dacht tengevol ge van een griepaanval. Later bleek echter, dat hij naar de ga rage is gegaan en de motor van de auto heeft aangeslagen, waar na hij het gas van de uitlaat door de leiding naar boven leidde. Het kind herstelde spoedig, de vrouw ligt nog steeds in het zie kenhuis- Over de motieven van K. werd geen mededeling gedaan. Dodelijk auto-ongeluk. Op de Rijksweg bij Rilland- Bath is Maandag de heer M. Kramer met zijn auto op een stil staande vrachtauto gereden. De heer K., die 48 jaar oud is en af komstig uit Leerdam, werd op slag gedood. Zijn auto werd totaal vernield. Toen K. de vrachtauto naderde moest hij voor een tegenligger dimmen, waardoor hij waar schijnlijk met volle vaart op de vrachtauto inreed. Nieuwe werkplaats voor de Stoom vaart mij. „Zeeland". Aan de Buitenhaven te Vlis- singen nadert een grote werk plaats van de Stoomvaartmij. „Zeeland" haar voltooiing. Het ligt in de bedoeling der maat schappij om haar schepen hier de zogenaamde „general survey" (het onderhoudswerk aan de schepen, nadat zij enkele maan den in de vaart zijn geweest, en de reparaties van kleinere om vang) te doen ondergaan in eigen beheer. (De Stoomvaartmij. „Zeeland" onderhoudt een dienst tussen Hoek van Holland en Harwich). Naar wij vernemen, zal de werk plaats voor dit doel binnen zeer afzienbare tijd in gebruik wor den genomen. Marine moet zwemmen. De komst van de matrozen- opleiding der Koninklijke Mari ne naar Vlissingen heeft aanlei ding gegeven tot een vernieuwde activiteit om te geraken tot de stichting van een zweminrich ting aldaar. De vroegere inrich ting is tijdens de oorlog verwoest en men is er nog niet in geslaagd een plan te ontwerpen, waarvan de financiële consequenties aan vaardbaar zijn. De kwestie is thans opnieuw ernstig in studie genomen. O.m. wordt van parti culiere zijde de mogelijkheid van een overdekte zweminrichting onderzocht, waarbij wordt uitge gaan van de gedachte om voor de verwarming gebruik te maken van het ketelwater van de thans nog in aanbouw zijnde centrale van de P.Z.E.M., welke bij het kanaal door Walcheren wordt gesticht. Commando-overdracht aan boord „Jacob van Heemskerck." Zoals bekend zou Hr. Ms. lucht- verdedigingskruiser „Jacob van Heemskerck" aan het eind van de_ ze maand in Vlissingen wonden gestationn"erd ten behoeve van ds daar te vestigen marine-opleiding. De komst van de Van Heems kerck in Vlissingen is nu echter uitgesteld tot begin Maart, naar we van de marine vernemen om dat men daar aan de wal nog niet gdheel klaar is om het schip te ontvangen. Nu de kruiser op 1 Maart nog te Nieuwediap zal liggen heeft men besloten de overdracht van het commando over de zeemacht Ne derland op die bodem te doen ge schieden. Op 1 Maart zal vice-admiraal J. J. L. Willinghe namelijk zijn func tie van commandant zeemacht Ne derland overdragen aan schout-bij nacht C. W. Slot. Winterlezing. Maandagavond is een winter lezing gehouden in de Ned. Herv. kerk, waarin voorging Prof. Dr. Edelkoort met het onderwerp: „Waarom Godsdienstig?" De opening geschiedde door Ds. Jansma, die liet zingen Ps- 100 vers 1, 2, 4 en daarna voor ging in gebed. Hij las als schriftlezing voor uit het boek Richteren en Ps- 146. Ds- Jansma heette allen welkom en sprak: ,,Ik heb twee gedeelten voorgelezen als inleiding voor de ze avond. In het eerste horen wij hoe het volk Israël tot afgoderij overging. Spr. vroeg een offer voor deze avond en bracht dank aan de kerkvoogden voor het ge bruik der kerk- Prof. Edelkoort stelde in zijn rede de vraag: Is de godsdienst zo'n abnormaal verschijnsel? Wij lezen dat de onkerkelijkheid zeer is toegenomen. In de 18de eeuw ging geen ontwikkeld mens naar de kerk. Het was als in Ps. 14 vers 1: De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Wij moeten ons bezinnen en vragen: Waarom zijn wij gods dienstig? Daar worden vele antwoor den op gegeven: eigen belang, ze doen het om beter zalig te wor den enz. Ik heb het over mensen, aldus spreker, over mensen die geloven in God, de Vader, de Schepper van hemel en aarde- Ik vraag, waarom mensen wel en niet godsdienstig zijn. De weten schap van de wereld is beperkt tot het menselijk denken, want wetenschap en geloof raken el kaar niet. Een stroom van onge loof gaat door de tijd heen. Maar zegt spr., na deze tijd komt er een andere tijd- Om vele redenen kunnen wij ■godsdienstig zijn. Het bewijs dat God bestaat, moet door het ge loof werken. Een mens kan zich vergissen, maar God vergist zich niet. Het geloof in God heeft een ontzaglijke troost. Waarvan komt alles hier op aarde? Waar om godsdienstig? Omdat ik een geweten heb, dat zegt dat God recht op mij heeft. Het gaat om onze ziel en om ons geluk, omdat niemand door 't leven kan zon der God, want: Zalig hij die in dit leven Jacobs God ter hulpe heeft. Bij elk volk is er een drang naar iets hogers, ze hebben alle maal besef van het goddelijke- Wie dus de godsdienst mist, die mist iets als iemand die een spraakvermogen mist. Het leven moet een doel hebben, dat kan toch niet alleen zijn om genot te hebben. Het doel moet wezen in God. Wij hebben God nodig over al voor. Ik zie alles om me heen vergaan, maar we willen allen het eeuwige leven hebben. Wij moeten kiezen voor God, omdat hij de God van ons leven is. Ds. Jansma dankte de spreker, waarna door de aanwezigen eni ge vragen werden gesteld. Tot slot werd gezongen Gez. 52 4. Prof. Edelkoort eindigde met dankzegging. Verkeersongeval. Dinsdagmiddag omstreeks 12 uur speelden nabij de Openbare lagere school in de Veerstraat enige kinderen toen uit de rich ting Zaamslag-Veer een militai re motorrijder kwam gereden. Op het moment dat hij de school zou voorbijrijden kwam van ach ter een ter plaatse staande auto het 7-jarig zoontje van de heer W. Koster, wonende in de buurt schap Kwakkel, op de rijweg en liep pardoes tegen het voorwiel van de motorrijder. Het knaapje, dat een gebroken dijbeen en arm, benevens enige schaafwonden aan het hoofd had opgelopen, werd nadat dokter Rhemrev hem voorlopig had be handeld, naar het Ziekenhuis te Terneuzen vervoerd. De motorrijder treft in deze geen schuld. 1 „Wij hebben nu gevangenen gemaakt" zei Kasjan het opper hoofd der Togoegoe's tegen Wic ked. „Waar is nu de nationale fetisdh der Botaboe's?" „Dat kereltje zal hem zeser bij zich hebben" zei Wicked en hij Wees op Dr. Kolderman. De geleerde werd onmiddellijk gefouilleerd en werkelijk het beeldje' werd gevonden. Niemand zag dat het niet het echte was. „Je bent een groot man, zwart- hoed" zei Kasjan bewonderend. „Jawaarlijk, groot ben ik, on metelijk groot" antwoordde Wic ked en de tranen stonden hem in de ogen van aandoening. De spion die door King Skull was uitgestuurd, had deze hele scène van uit die struiken ge volgd en verstaan. „Aha" zei hij. „Heilige fetisch hier, zwarte hoed- mam verrader, (kleine knalman vriend". En hij verborg zich nog wat be ter om meer te kunnen zien. Het is de 28-jarige Amsterdam mer J. van den Heerik, een avon tuurlijke knaap, die in September van het vorige jaar op goed geluk met een Engels kolenschip naar Canada toog, en nu, bij gebrek aan geld, maar tussen een lading vlieg tuigbanden en andere vracht in een K.L.M.-toestel naar huis terugkeer de. HET VERHAAL. Dinsdagmiddag heeft een verslag gever van het A.N.P. de versteke ling thuis opgezocht. Het verhaal van zfjn avontuurlijke reis luidt als volgt: „Ik werkte in Amsterdam bij een expeditie-firma en kreeg veel vracht van emigranten te verzor gen. Daardoor ontwaakte bij mij het verlangen om ook eens een kijkje over de Oceaan te nemen. Maar ik had waarschijnlijk niet vol doende inlichtingen ingewonnen, anders was ik nooit in het najaar naar Canada gegaan. Ik vroeg, en kreeg, een touristenvisum en als werkend passagier maakte ik de overtocht aan boord van een En gels kolenschip. Met 25 dollar op zak stapte ik op Canadese wal. Mijn visum was 6 maanden geldig. Het was mijn bedoeling van die tijd gebruik te maken om het land te leren kennen en de mogelijkhe den, die er zijn, te onderzoeken. Zou Canada mij bevallen zijn, dan had ik daarna mijn vrouw laten overkomen, maar Canada beviel mij niet. Het is een hard land met slechte sociale voorzieningen en vooral in de winter is het een toer om een goede „job" te vinden. In de zomermaanden is het er goed. Dan is er een tekort aan landarbei ders en worden er hoge lonen be taald, ook in de industrie. Maar zodra het werk op het land ten einde is dalen de lonen tot bijna de helft. Een deel van de industrie sluit zelfs. Ik kwam er in September aan, juist bij het begin van de slechte tijd. Vooral de eerste 2 maanden heb ik een harde dobber gehad. Later had ik de slag beter te pak ken en lukte het mij om mijn kost je bijeen te scharrelen door dan eens hier, dan eens daar een paar weken te werken. Ik heb op die manier het land goed leren kennen en veel gereisd. VERBLIJFSVERGUNNING TEN EINDE. Toen het einde van mijn verblijfs vergunning in zicht kwam, besloot ik echter naar huis terug te gaan. Ik had 120 dollar opgespaard en hiermede gewapend ging ik op zoek naar een schip om ook de te rugreis als werkend passagier te maken. Ik ging al de Canadese ha vensteden af, maar kon geen schip vinden. In de winter zijn enkele havens dicht gevroren en die ha vens, die nog open zijn, hebben in deze tijd maar weinig scheepvaart. Een Nederlands schip vond ik niet en de buitenlandse schepen wilden mij niet als werkend passagier mee nemen. Toen besloot ik het te pro beren met een vliegtuig. Ik dacht te kunnen „liften" met een vracht- kist of anders iemand te vinden, die bereid was mij de 300 dollar voor de overtocht te lenen. De Nederlandse consul kon mij niet helpen, want die krijgt al te veel verzoeken van Nederlandse emigranten, die naar huis willen. Ik kwam tenslotte op het vlieg veld Gander op New Foundland te recht, waar ik wist, dat K.L.M.- vliegtuigen passeren. De vrachtvliegtuigen mochten mij niet meenemen en voor de passa- giersvluchten had ik geen geld. Na verscheidene vergeefse pogingen verliet ik dus Gander maar weer en ging naar de hoofdstad van New Foundland, St John, waar ik werk vond om in mijn levensonderhoud te voorzien. Zaterdag j.l. kreeg m'n verlangen naar Nederland mij ech ter zó sterk te pakken, dat ik op de trein stapte en opnieuw naar Gander ging. ALS VERSTEKELING. Ik besloot nu als verstekeling de reis te maken. Eerst dacht ik te gaan met een Clipper van de Pan American World Airways. Deze maken tussenlandingen op Gander en de passagiers krijgen dan gele genheid zich wat op te frissen in het restaurant. Omdat Gander uitsluitend uit wat barakeen bestaat en de douane het er in de felle koude met de controle buiten niet zo nauw neemt, dacht ik wel eens kans te hebben mij tussen de passagiers te mengen als zij van het restaurant weer naar het vliegtuig zouden lopen. Toen een Clipper met bestem ming Europa was geland, verschool ik mij tussen de barakken met het plan te voorschijn te komen op het moment van vertrek. Ik had echter lelijk pech, want toevallig was er ditmaal wèl een douanebeambte buiten en toen ik mijn kans schoon zag, liep ik net in zijn armen. Ik wist mij met een smoesje te red den, maar mijn kans om in het vliegtuig te komen was verkeken. Voorzichtig informeerde ik links en rechts en zo hoorde ik, dat Zondag avond kort na elkaar twee vracht vliegtuigen van de K.L.M. kort na elkaar een tussenlanding zouden maken. Tijdig was ik op mijn post en toen het eerste vliegtuig was geland, mengde ik mij onmiddellijk ik droeg ook een overall tus sen het grondpersoneel en poogde op deze wijze binnen te komen. Ik kreeg echter geen kans dit onop vallend te doen, vooral niet, omdat ik al gemerkt had, dat de douane en de militaire politie mijn planne tje „door" hadden. TWEEDE KEER BETER. Zij doorzochten tenminste het toestel grondig toen het klaar was vóór het vertrek. Ik had mij in middels in een tankauto verstopt en wachtte geduldig het tweede toestel af. Dat kwam tegen half elf en nu lukte het mij binnen te ko men. Brutaalweg deed ik of ik het stouwen van de lading moest con troleren en het Canadese grond personeel liet mij rustig mijn gang gaan, zonder twijfel er van over tuigd, dat ik tot de K.L.M.-mensen behoorde. Toen ik even alleen in het vlieg tuig was, zag ik kans een deel van de dozen, die de lading vormden, opzij te schuiven en er onder te kruipen. De ruimte, die ik had, was maar heel klein. Ik zat als 't ware opgevouwen. Nauwelijks had ik mij zo verstopt of de marconist kwam uit de cockpit. Net een halve mi nuut te laat om mjj te ontdekken. Een paar spannende uren braken aan. Bij het proefdraaien bleek een der motoren niet helemaal in orde en een hele poos dacht ik, dat wij tot de volgende morgen zouden blij ven staan. Alleen bij de idee kreeg ik al kramp. Maar het euvel werd verholpen en juist toen ik dacht: „Zo dadelijk gaan wij," klommen douanebeambten, politiemensen en de vertegenwoordiger van de K.L. M. het vliegtuig in. Zij hadden ken nelijk gemerkt, dat ik zoek was en twijfelden er niet aan of ik zat in het vliegtuig. Langer dan een half uur hebben zij ieder hoekje en gaatje besnuffeld en met hun zak lantaarns beschenen, zonder mij te vinden. Mijn schuilplaats bleek on zichtbaar te zijn. Kort daarna zaten wij in de lucht en was de reis begonnen. Ik heb 'nog ongeveer 4% uur gewacht en toen ben ik maar te voorschijn ge komen. IEDEREEN WAS VRIEN DELIJK. De bemanning was aardig voor mjj en had direct wat te eten en te drinken. Natuurlijk moest ik mijn verhaal in geuren en kleuren vertellen. Ook op Schiphol was men eer verbaasd dan boos. Ik heb een stuk moeten tekenen, dat ik bereid was zo spoedig mogelijk de reiskos ten 1200 aan de K.L.M. te betalen. De douane en marechaus see hebben mij langdurig onder vraagd. Iedereen was vriendelijk en toen ik op een goed ogenblik vroeg of ik de bus mocht pakken en naar huis mocht gaan, vonden zij dat goed. EN NU.. EEN BAAN. Nu is mijn grootste zorg om hier weer een baan te vinden, die mij in de gelegenheid stelt mijn schuld aan de K.L.M. te betalen." Het was overigens niet de eerste maal, dat deze avontuurlijke Am sterdammer als verstekeling reisde. In 1943 was hij als gedwongen ar beider in Duitsland. „Daar beviel het mij helemaal niet zo vertel de hij en op een goede dag ben ik maar in een Wehrmachts-goede- rentrein gestapt. In het hol van de leeuw ben je vaak het veiligst re deneerde ik toen. De trein maakte wel een omweg, want ik kwam ten slotte in Bordeaux terecht, maar vandaar gingen ook weer treinen naar Nederland." In Washington is Maandag de arrestatie op 22 Januari bekend ge maakt van de Belgische mevr. Etlia Hoofman in wier schoenhakken dia manten ter waarde van 243.000 dol lar werden gevonden. DONDERDAG 15 FEBR. HILVERSUM I: 7.00 Nieuwe; 7.15 Gram.7.50 Dagopening; 8.00 Nws.; 8.15 Gram.9.00 Morgen wijding; 9.15 Gram.; 9.30 Water- standen; 9.35 Gram.; 10.30 Dc antwoordman10.45 Gram.10.50 Voor de jeugd; 11.00 Orgel; 11.45 Causerie; 12.00 Gram.; 12.30 Me dedelingen; 12.38 Piano; 13.00 Nws.; 13.15 Allerlei; 13.20 lichte muziek; 13.40 Causerie; 13.45 Gram.; 14.00 Voor de vrouw; 14.80 Piano; 15.00 Voor de zieken; 16.00 Causerie; 17.00 Voor ds jeugd; 17.50 Causerie; 18.00 Nws.; 18.80 Lichte muziek; 19.00 Causerie; 19.10 Orkest; 19.45 Causerie; 20.00 Nws.; 20.05 Causerie; 20.16 Al lerlei; 20.20 Orkest; 21.20 Hoor spel; 22.40 Ölrgel; 23.00 Nieuws; 23.15 Sport; 23.30 Gram. HILVERSUM li: 7.00 Nieuwjs; 7.15 Gymnastiek; 7.45 Dagope_ ning; 8.00 Nws.; 8.15 Gew. mui. 9.00 Voor de vrouw9.40 School radio; 10.00 Gram.; 10.15 Morgen dienst; 10.45 Gram.; 11.00 Voor de zieken; 11.45 Schoolradio; 12.00 Angelus; 12.03 Lunohconc.12.30 Mededelingen; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws.; 13.20 Gram.; 13.40 Zang; 14.00 Gram.; 15.00 Voor de vrouw; 15.30 Trio; 16.00 Lezing; 16.45 Ensemble; 17.00 Voor de jeugd; 17.30 Ensemble; 18.00 Amu sementsmuziek 18.30 Causerie 18.45 Gram.; 19.00 Nws.; 19.16 Causerie; 19.40 Badiokrant; 20.00 Nws.; 20.05 Gev. programma; 22.10 Gram.; 22.15 Buitenl. over zicht; 22.35 Gram.; 22.45 Gebed; 23.00 Nws.; 23.15 Gram. BRUSSEL VI: 12.00 Gram.; 12.30 Weeirbericht12.40 Trio; 13.00 Nws.13.15 Vlaams pro gramma; 14.00 Gram.15.00 Eng. les; 15.15 Gram.; 15.40 Franse les; 16.00 Gram.; 16.10 Cello muziek; 16.30 Causerie; 16.45 Gram.; 17.00 Nws.; 17.10 Gram.; 17.15 Voor de kinderen; 18.15 Gram.; 18.25 Cau serie; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nws.; 19.30 Zang; 19.50 Causerie; 20.00 Verzoekprogram ma; 21.00 Klankbeeld; 21.30 Pia no; 21.45 Actualiteiten; 22.00 Nws.; 22.15 Kamermuziek; 23.00 Nws.; 23.05 Gram. en ties: 5 regels 60 ces$j nt ïm 10 ct.; minimum jptff njder nummer of ASsm cent meer. tot 's namiddags 2 Luikse bekken, waar de tersstaking vrijwel alge- werd Donderdagochtend hging gemeld. »er 2000 arbeiders van de ;aalfabrieken te Herstal iet werk neergelegd. In ïage breidt de staking Op het ogenblik wordt 1 drie van de 29 mijnen kolenbekken gewerkt, dagochtend is een af- ig van de mijnwerkers van het Algemeen Bel- 'akverbond en van de jnwerkerscentrale ont- oor de minister van Ar- ociale Voorzorg, Van den ten der afgevaardigden het onderhoud, dat het comité van mijnwer- verenigd had met de omst over een loonsver- an vier procent, die de- n in de paritaire com- bereikt. De arbeiders chter een verhoging van :ent met terugwerkende ■t 1 Januari. gezamenlijke verdediging t-Europa en kan niet na- larvoor een nieuw offer n van zijn geoefende en soldaten. I met hen zal op korte de strijdkracht geleverd worden, welke wij be- kelijk van onderdeel en is de duur van de herha- ïningen voor de land- lans bepaald op: or de reserve-officieren sader (onderofficieren en eelte der korporaals); rcelijk van de indeling zes >f vier weken; 10'r de overigen: vier we iwee weken. iefeningen zullen worden n in elkaar opvolgende te beginnen op 27 Maart en en kader) en 4 April irigen). ivember zullen de oefe voor de laatste ploeg zijn !d. [uur van de herhalings- ;en voor de luchtmacht- :rlofgangers zal niet meer 1 week bedragen, de herhalingsoefeningen voor een groot gedeeite rokken worden de groot- ■ngers, die in 1949 of 1950 kele dagen opnieuw on- wapenen zijn geweest. leeld door het K. N. M. I- 5ilt, geldig! van Vrijdag tot Vrijdagavond. Opklaringen. bewolkt met opklarin- overwegend droog weer. rind uit zuidelijke riehtin- geveer dezelfde of iets temperatuur dan giste- R.DAG 17 FEBRUARI. ïn ;rt len v.m. 10.49 11.24 0.04 0.14 n.m. 11.25 12A0 12.50 EN MAANSTANDEN. CON MAAN onder op onder 17.55 11.40 5.16 17.56 12.35 6-08 17.58 13.43 6.48 men te werken binnen de z.g. Nederlands-Indonesische Unie, die slechts een papieren regeling is. De honderd duizenden Chi nezen in Indonesië zijn commu nist en vormen een gevaar van het Chinese communisme, dat nauw samenwerkt met het Krem lin. Als de jonge en ambitieuze Indonesische regering er in slaagt het leiderschap van Nieuw-Gui- *ea over te nemen, loopt de laat- DE TERUÜKEEK VAJN EISENHOWER NAAR EUROPA. Uit gewoonlijk betrouwbare bronnen te Londen verluidt, dat generaal Eisenhower, in de laat ste week van Maart naar Europa zal terugkeren om zijn functie te aanvaarden. Verder wordt tegen het eind van de maand een be kendmaking verwacht over de samenstelling van z'n opperbevel. Tegen spier-, zenuw- en gewrichts- rheumatiek, spit, ischias, lumbago, ver koudheden en pijnen. Het feit, dat in R 12 (Salicylamide) de voor de nevenverschijnselen verantwoordelijke zuurgroep ontbreekt, maakt het mo gelijk de voorgeschreven dosis zonder bezwaar in te nemen. Kaur verpakkinginh. 48 tabletten, Gid. 3.20. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten T scnoien op ue wegsiuiveime wa gen afgevuurd, doch aanvanke lijk zonder resultaat. Toen men de achtervolging had ingezet werd de auto spoedig ontdekt. Met een doorschoten band had de dief de wagen op de Rijksweg Ivoor het paleis Soestdijk achter - I gelaten. Op een gestolen fiets heeft hij zijn tocht voortgezet. I De vluchtende autodief was lniemand minder dan Manus Oly, De Rijkspolitie in Apeldoorn wist hem de vorige week te ar resteren en op zijn reis langs de diverse politiegroepen, die zijn opsporing hadden verzocht, kwam hij ook te Wormerveer. In de nacht van Maandag op Dinsdag wist hij uit de kazerne te breken, kort nadat hij de diefstal van 2 aüto's, drie fietsen en een partij kaas had bekend. In de nacht leek het aanvankelijk, dat hij zou ontsnappen. Op het stopsein reed hij recht op de politieman nen in, die zich slechts door haas tig opzij springen konden redden. Zij wisten de voorruit van de ge stolen auto met een schot te ver brijzelen maar Manus reed door. Een der banden bleek echter ka pot geschoten te zijn en ter hoog te van het paleis van H. M. de l moest Manus stoppen, echter een fiets te vin- ook die en vervolgde zo it. De politie zoekt thans ubbelde energie naar de «ing. Zij hoopt daarbij op lewerking van de bevol king, temeer daar Oly door zijn bruut optreden nog meer ver nielt, dan steelt. Het feit bijvoor beeld, dat hij de gestolen auto's na ze gebruikt te hebben of tegen een boom oprijdt, of in het water laat verdwijnen, is voor zijn op treden kenmerkend. Zijn signale ment luidt: lang ongeveer 1 mtr> 77, donkerblond, flink postuur, lichtblauwe ogen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 3