Ve Het Goederenvervoer per Vrachtauto UIT DE PROVINCIE «Hooïdpfjll Descnuu en N A.J.S Brandh SLOPERIJ VEI Gele Spaar uw UURVI Gezond èn lekker! Getuige wilde Officier van Justitie te lijf gaan L. P. Wijllels Wat is Mmtiiiiiiiiiiiiiiiiiiünniiiiiiiiiniiii TERNEUZEN AXEL Het verlaten Eiland SLUISKIL. VLISSINGEN. NOORDSTRAAT 27-29 - TERNEUZEN koopt U het best bij uw Bakker Nu de nieuwe 1 van kracht zijn f het de A.N.W.B. voornaamste bep even in vogelvlu Iedereen is nu ee bruiker en ieder w< wet te kennen! Voor de voetgan er niet veel. Hij be voor hem in vol grondregel van d geldt: „ieder moet gen dat hij het v< gevaar brengt". D b.v. altijd van de steekplaatsen gebn Natuurlijk moet op de trottoirs lopen; als die er i de grote weg, da bruik maken van De A.N.W.B. raad ger met klem aan nis op een onverlic te houden. De fietser moet verkeer voorrang halve als hij zelf rangsweg rijdt. Hij sagier op de fiets n die passagier ondei leen op een specia< de wielrijder toege een hond of een pa: te laten meedraven adviseert: houdt h£ Een wagen (kinc mag niet worden i Gesloten formaties (verenigingen e.d. bruik maken van rijwielpaden. „Door der rem, zoals mi gens nogal eens zie dus niet meer toeg Over bromfietse niet veel nieuws. 2 den onderscheiden motorfietsen, maa steeds niet bekend onder de ene en w andere categorie zu aan fietsen gelijkg fietsen krijgen een plaat aan de voora moeten ten minste zijn, zij moeten var rijwielpaden gebri mogen daar niet dan 20 km. Een ri. deze categorie nie het berijden van ee torrijwiel gelijkgesl is wel een rijbewijs der dus ten minste Deze bromfietsen 1 wone blauwe kent HET BESTE A voor Uw zoals: Haardblokk' Kachelblokl Aanmaakho IS EN BLIJFT Tel. 2252 TERNEl credleten groot S verkrijgbaar doel an voor led Gemakkelijke voo Vraagt inlichtingei crediet-Instelling werking", Versto Leeuwarden rnimiiniiiiiiiiiiitiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ERKEND S I OP HET ge: h a GEEN BEVOORRECHTING VAN DE A.T.O. De vaste commissie voor Ver keer en Waterstaat in de Tweede Kamer heeft omtrent het wets ontwerp: „Regeling van het ver voer van goederen met vracht auto's" overleg gepleegd met de Minister. Het nut van dit wetsontwerp en van dat betreffende de binnen scheepvaart zag de Minister hier in, dat deze ontwerpen gelegen heid geven tot het bijeenbrengen van materiaal, dat men bij toe passing van een theoretische or dening nooit zou hebben gekre gen- Op een vraag omtrent de hui dige structuur van het wegver voer antwoordde de Minister, dat aan het beroepsgoederenvervoer met vrachtauto's wordt deelgeno men door ca 9500 bedrijven van verschillende grootte en karak ter. Deze onderscheiden zich naar de grootte als volgt: 499 bedrij ven met 1 wagen, 2367 bedrijven met 2 wagens, 981 bedrijven met 3 wagens, 1161 bedrijven met 4 t/m 10 wagens, 113 bedrijven met meer dan 10 wagens. De vervoercapaciteit van deze bedrijven is rond 100.000 ton. De ze capaciteit is toereikend om aan de vraag te kunnen voldoen. Er zijn vervoerbedrijven vooral onder de kleinere die met financiële moeilijkheden te kampen hebben, doch de oorzaak hiervan schuilt veelal in een on deskundige en ondoelmatige be drijfsvoering. Een afzonderlijke regeling voor de gemengde bedrijven, die zowel te water als te land vervoeren, is niet gegeven. Daar de Comissie Vergunnin gen Goederenvervoer de vergun ningen voor het vervoer te land en te water verleent, wordt aan de bijzondere aspecten van de ge mengde bedrijven de nodige aan dacht geschonken. De verhouding tussen het ver roer door semi-overheidsbedrij- ven en het vervoer door particu liere bedrijven, aldus de Minister, is zo dat beide op voet van gelijk heid worden behandeld. Reeds thans is aan de N.V. A.T.O./Van Gend rti Loos de verplichting op gelegd, een zodanige administra tie te voeren, dat daaruit een in zicht kan worden verkregen in de exploitatie-uitkomsten van elk der vervoersonderdelen van deze onderneming en dat gegevens worden verkregen over de ver goedingen Voor verrichte diens ten of uit anderen hoofde ontvan gen van de N.S. Dit heeft tot doel te verhinderen, dat dit semi-over- beids bedrijf door subsidiëring door de N.S. in staat zou zijn de particuliere vervoerbedrijven con currentie aan te doen door mid del van onder kostprijs liggende tarieven. Aan de N.V. „Nederlandse Spoorwegen" zijn vergunningen verleend voor beroepsgoederen vervoer met motorrijtuigen, die uitsluitend geldig zijn voor trek auto's met opleggers, voorzien van een speciale laad- en losin- TichtiTtg, de z.g. D.A.F.-lossers. De N.S. beschikken thans over 80 van deze opleggers met een gezamenlijke tonnage van 480 ton. De Minister acht het onge wenst de vergunningen voor een langere termijn dan 10 jaar te verlenen. In tegenstelling n.l. met dé spoor- en gasbedrijven, is1 voor autovervoerondernemingen geen aanleg van uitgebreide on roerende installaties nodig. Ver der maken de wijzigende om standigheden en behoeften, waar bij het goederenvervoer met vrachtauto's zich moet aanpas sen, het onmogelijk de verhoudin gen in de vervoerstak vast te leg gen. Dit zou tot een ongewenste verstarring leiden. De verhouding tussen eigen vervoer en beroepsvervoer was op 30 Juni 1950: Eigen vervoer: 61.476 vracht- en bestelwagens (hieronder 28.000 bestelwagens tot IV2 ton). Beroepsvervoer: 22.448 vracht wagens. Trekt men bij het eigenvervoer die 28.000 bestelwagens af, dan resteren ea 32.500 wagens (125.000 ton) tegenover voor het beroepsvervoer ca 22.500 wagens (100.000 ton). FECT tOOSENDAAL HOLLAND TURNHOUT DE ONTPLOFFING IN PERU EIST MEER DODEN. Gemeld wordt, dat het aantal doden tengevolge van de dyna- miet-ontploffing in Noord-Peru tot over de honderd is gestegen. Veertig arbeiders en ook leden van de reddingsploeg worden nog vermist. Men is nog steeds tussen rots blokken en gesteente aan het zoeken naar de lijken van de slachtoffers van de ontploffing, die zich Woensdag in het dal van de rivier de Santa heeft voorge daan toen arbeiders bezig waren een lawine op te ruimen, die in October j.l. de verbindingen in het dal afsneed. Door deze lawine kwamen 20 mensen om het leven De Amsterdamse rechtbank be handelde Vrijdagmorgen een zaak tegen een 32-jarige Amster damse koopman D. Tillema, die ervan beschuldigd werd op 6 Juli 1950 opzettelijk brand te hebben gesticht in de woning van zijn broer in het perceel Rustenbur gerstraat 28 één hoog te Amster dam. De Officier van Justitie, Mr. A. S. de Muinck Keizer, zei in zijn requisitoir van mening te zijn, dat de verdachte deze brand op zettelijk heeft gesticht. Mr. De Muinck Keizer eiste 2 jaar gevangenisstraf tegen ver dachte en vroeg zijn onmiddel lijke inhechtenisneming. Twee andere getuigen, een In specteur van Politie, die dienst bij het brandpiket had en de brandmeester, die met zijn man nen de brand heeft geblust, ver klaarden desgevraagd door de verdachte, dat zij geen voorbe- reidingen voor brandstichting hebben kunnen constateren. De verdachte ontkende de brand op zettelijk te hebben gesticht. Hij was in de achterkamer bezig ge weest met het afbranden van verf van de deuren en toen hij zich even verwijderen moest had hij de brander uitgedraaid. Hij wist zich echter niet te herinne ren of de brander helemaal uit was gegaan. Toen hij even latei weer terugkwam was de brand reeds ontstaan. De broer van de verdachte, die eveneens als getuige was gedag vaard en die overtuigd is van de onschuld van zijn broer, zat in de rechtszaal toen de officier zijn eis uitsprak. Hij ontstak in woede en onder het uitroepen van .moordenaar", „vuile schurk", „pirende hij naar voren in de richting van de zetel van de officier, kennelijk met de bedoe ling de officier aan te vallen. Een lid van de Rijkspolitie en de verdachte, die uit de verdachten- bank was gesneld, verijdelden deze poging en onder veel tu mult werd de aanvaller uit de zaal geleid. De verdachte verdedigde zich zelf. Hij zei onder meer: „Als u mij schuldig acht, dan moet u me maar voor de rest van mijn leven opsluiten in een krankzinnigen gesticht. Waarom zou ik de in boedel van mijn broer, met wie ik zeer goed omging, bij wie ik bijna elke dag vertoefde, willen vernielen. Elke keer als ik vroe ger deze zaal binnenkwam (de president had het strafblad van de verdachte voorgelezen, waar op zes vonnissen voorkomen, meestal wegens diefstal) had ik een gevoel van schuld, maar dat heb ik nu niet. Ik heb voldoende vertrouwen in de Nederlandse rechtspraak om te weten dat u me vrij zult spreken. Ik hoop, dat mijnheer de Officier vannacht rustig kan slapen." Na in Raadkamer te zijn ge weest achtte de rechtbank geen termen aanwezig de verdachte onmiddellijk in hechtenis te nemen en bepaalde de uitspraak in deze zaak op 19 Januari a.s. STREMMING VAN HET VERKEER WEGENS OPDOOI. Gisterenavond werden vele we gen in Zeeuws-Vlaanderen we gens opdooi voor het verkeer met een asdruk groter dan 1200 kg gesloten en het „beperkt verkeer" ingesteld. Tengevolge hiervan was de Z.V.T.M. genoodzaakt na het ver trek van de laatste autobus uit Breskens in de richting Terneu- zen, de dienst tussen Oost- West Zeeuws Vlaanderen te sta ken. De bus die om 21.20 uit Ter- neuzen richting IJzendijke ver trok, slechts tot Philippine rijden daar de weg van Isabellasluis IJzendijkeSchoondijke thans voor het zware wegverkeer is ge sloten. Eveneens is voor de auto bussen het verkeer gesloten van de weg Driesprong (Koninginne- polderBiervlietHoofdplaat, zodat ook de busverbinding Ko- ninginnepolderBreskens voorlo pig niet meer kan worden onder 1 houden. In Oost Zeeuws-Vlaanderen zal de busverbinding Terneuzen Perkpoider thans uitgevoerd wor den via ZaamslagTerhole DriesprongKloosterzande Perkpoider, zodat de gemeenten Stoppeldijk en Hengstdijk tot na der bericht niet meer per bus zijn te bereiken. Eveneens zijn gestaakt moeten worden de busverbindingen Hulst LamswaardeOssenisse en KuitaartLamswaardeKloos terzande. HELGOLAND. Prins Hubertus zu Loewestein, de rechtgeöriënteerde Duitse politi cus die de „bezetting" van Helgo land leidde, heeft de Verenigde Staten opgewekt een trustschups- regering voor het eiland in te stellen, die in functie zoii moeten blijven totdat alle Helgolanders weer op hun eiland zijn terugge keerd. De Ver. Staten waren ver plicht zich met de kwestie te be moeien, omdat zij ,,een gevaar voor de algemene vrede" vormt. De Prins heeft de Duitsers ver zocht de onderhandelingen over de toekomst van het eiland niet in gevaar te brengen door nieuwe ,invasies". De Britse autoriteiten hebben te kennen gegeven, dat Engeland het eiland nog nodig heeft voor oefening van de luchtmacht. Dit was belangrijk voor de verdediging van Europa en daarom ook in het belang van Duitsland zelf.- Amerikaans wetsontwerp voor bouw van vliegdekschip van 60.000 ton In het Amerikaanse Congres is een wetsontwerp inge diend, waarin President Truman wordt gemachtigd opdracht te ge ven voor de bouw van een vlieg dekschip van 60.000 ton, dat als drijvende basis voor zware vlieg tuigen zou kunnen dienen. Het geprojecteerde vliegdekschip zou vliegtuigen mee kunnen voeren, die naar men meent gebruikt zou den kunnen worden voor het mee voeren en uitwerpen van atoom bommen. ER KOMT EEN RIJWIELPAD LANGS DE WEG TERNEUZEN—SAS VAN GENT. Vorige maand meldden wij dat de A.N.W.B. voor de vierde maal sedert 1938 (thans in combinatie met de gemeentebesturen van Terneuzen en Sas van Gent) tot de Minister van Verkeer en Wa terstaat het verzoek had gericht om een vrijliggend rijwielpad te laten aanleggen langs de rijksweg TerneuzenSas van Gent. De A.N.W.B. verneemt nu van het ministerie, dat nog in de loop van dit jaar inderdaad enkele gedeel ten van het pad in orde gemaakt zullen worden. Als de financiën het toelaten wordt het rijwielpad dan in 1952 voltooid. Het is zeer te wensen dat dit goede voorne men ten uitvoer gebracht zal kun nen worden, want het rijwielver- keer langs deze weg is op de spitsuren zeer intensief en de hui dige verkeerssituatie buitenge woon onbevredigend, aldus de A.N.W.B. TERUGKERENDE MILITAIREN Met het troepentransportschip „Volendam", vermoedelijke aan komst te Rotterdam op 17 Janu ari 1951, komen de volgende Zeeuws-Vlaamse militairen uit Indonesië in het vaderland terug: F. I. A. Haverland, Aardenburg, H. M- Menu, Kloosterzande, en L. B. Remery, Westdorpe. Begroting' 1951. In de gemeenteraadsvergade ring van Donderdag a.s. wordt de begroting 1951 behandeld. In de inleiding daarbij schrijven B. W. o.m.: „Direct na de bevrijding was het een vreugde de nauw herkregen vrijheid te benutten om rond te zien over het wijde terrein dat aan alle kanten open lag voor de plannen om Terneu zen tot bloei te brengen en zijn welvaart terug te geven. Wij hebben in de enkele jaren, welke sindsdien zijn verstreken, moeten concluderen, dat de beoogde wel vaart te langzaam vordert. Het besef van de grote nood waarin ons volk als geheel en ieder van ons afzonderlijk, is komen te ver keren, dringt steeds meer tot onr allen door. Dit besef moet on: waakzaam doen zijn bij het bere men van de toekomst plannen maar moet ons ook anderzijds in scherpen dat alleen met grote middelen en met ons aller krach ten grote doeleinden kunnen wor den bereikt. Deze gedachten, neergelegd in de begroting onzer gemeente voor het jaar 1947, zijn zeker nog volledig van kracht, waarom wij het indienen van de begroting voor 1951 hebben aangegrepen om hierop onze en Uw aandacht te bepalen". Evenals in de voorgaande ja ren zal ook dit jaar het gemeente bestuur er met alle kracht naar streven de haven weder tot bloei te brengen. De hoop wordt hier bij uitgesproken dat de Neder landse Spoorwegen er dit jaar toe zullen overgaan speciale spoor wegtarieven voor onze haven vast te stellen. Ook de industrialisatie wordt met kracht aangepakt. Ter ver krijging van de terreinen van de „Staalfabriek" is een onteige ningsprocedure aanhangig ge- maakt, terwijl ook de opgespoten terreinen van de Rijkswaterstaat nadat deze bouwrijp zijn gemaakt als industrie-terrein zullen kun nen worden gebruikt. Wat de huisvesting betreft, de len B. W. mede dat ondanks het van kracht worden van de regeling verminderde premie par ticuliere bouw door particulieren aanvragen zijn ingediend voor het bouwen van 300 tot 400 wo ningen. Over het sluitend krijgen van de begroting schrijven B. W. woordelijk: „Moest bij de indie ning van de begroting 1950 wor den vermeld, dat het slechts na besnoeiing van door de diensten ingediende begrotingen mocht ge lukken deze sluitend te krijgen, thans is ook dit niet meer moge lijk. De evenwichtstoestand in onze begroting is hiermede ge ëindigd". Het voorlopig geraamde tekort bedragt ruim 60.000. In 1951 denkt het gemeentebe stuur het probleem van het nieu we stadhuis nader tot oplossing te brengen. Gehoopt wordt ook Sluiskil in 1951 op het gasvoorzie- ningsnet aan te sluiten. De nieu we algemene begraafplaats wordt in de loop van dit jaar in gebruik genomen. Uit de inleiding en uit de be groting zelf blijkt wel dat het ge meentebestuur van Terneuzen on danks de moeilijke en onzekere tijden blijft doorwerken aan de uitbouw en verdere bloei van on ze stad. Moge dit streven in 1951 wor den beloond. Subsidies. Voor de plaatselijke verenigin gen en instellingen zijn de vol gende subsidies opgenomen: Tern. Bad- en Zweminr. 200 Het Groene Kruis 1400 Wit Gele Kruis (Kom) 450 Wit Gele Kruis (Sluiskil) 350 Stichting Prot. Ziekenzorg Z.-Vlaanderen 8000 R.K. Ziekenhuis Sluiskil 4000 Harmonie Terneuzen 750 R.K. Harmonie St. Francis- cus, Sluiskil 350 Accordeonclub Paolo Soprani 200 Wielerclub Terneuzen 250 V.V-V. 350 Voor de goede orde wijzen wij onze lezers er op, dat de hierbo ven genoemde bedragen, evenals de gehele begroting, nog de goed keuring van de gemeenteraad moeten verkrijgen. Schadevaring Het Franse m.s. St. Paul, groot 2506 BRT, komende van Casa blanca, geladen met phosphaat, bestemd voor Gent heeft bij de opvaart door de Westsluis aan zienlijke schade gevaren aan het Plotseling opkomende of lang aan- j i houdende hoofdpijnen zijn een ware kwelling. Bestrijdt ze onmiddellijk metj Oostelijk buitensluishoofd. Van het schip werden enkele platen ingedrukt. Het schip kon na borgstelling de reis naar Gent vervolgen. Man overboord. Van het Noorse stoomschip „Scotland", op weg van Antwer pen naar zee, is gisteravond tus sen Terneuzen en Vlissingen een ongeveer 30-jarige stoker over boord gevallen of gesprongen. De op de Westerschelde varende schepen werden langs radiogra fische weg verzocht nauwlettend naar de drenkeling uit te zien. De installatie van Pasfoor J. Meeus. Zoals wij reeds in ons vorig nummer in het kort vermeldr den vond Vrijdagmiddag alhier de plechtige installatie plaats van de nieuw benoemde Pastoor J. Meeus- De vorige herder Pas toor Geerts werd om zijn ver draagzaamheid en breedheid van opvattingen in ruime kring, ook onder de andersdenkende Axelse bevolking, geëerbiedigd. In eigen kring zal dan ook ongetwijfeld zijn benoeming elders aanleiding tot grote teleurstelling hebben gegeven. Gezien de staat van dienst van de nieuwe herder, die wij in ons yorig nummer memoreerden, mag van Pastoor Meeus, die de mid delbare leeftijd ternauwernood heeft benaderd, voor het Katho- lie kerkelijk leven in Axel nog zeer veel verwacht worden. Ter ere van het heugelijke feit der installatie wapperde van vele woningen van parochianen Vrij dag de driekleur en vooral in de omgeving der R. K. kerk werd druk gevlagd. Boven de ingang der kerk wapperde de Pauselijke wimpel en ook de pastorie was door de nationale driekleur fees telijk getooid. Een overvolle kerk verbeidde het moment van de plechtigheid, terwijl de schooljeugd een ere haag vormde voor de ingang der kerk. Voorafgegaan door een stoet van in het wit geklede bruidjes en Misdienaars betrad op het vastgestelde uur de nieuwe Pas toor Axels bodem. In de stampvolle kerk merkten wij naast Deken Plasschaert uit Hulst, vele familieleden van de ieuwe herder en tal van collega's uit de omgeving op- Burgemees ter Van Oeveren en Gemeente- Secretaris Maris vertegenwoor digden het Gemeentebestuur, ter wijl de R- K. Raadsfractie en vele vertegenwoordigers van het Ka tholieke verenigingsleven, arbei ders- en middenstandsorganisa ties, met de vele honderden pa rochianen het ruime kerkgebouw vulden. Nadat Deken Plasschaert de plechtige installatie had verricht, herdacht hij in zijn rede het vele werk, dat Pastoor Geerts in Axel had verricht en besloot met de wens, dat de nieuwe herder de voetsporen van zijn werkzame voorganger zal mogen drukken en smeekte de onmisbare Godde lijke Zegen af voor Pastoor Meeus en zijn arbeid. Hierop werd de nieuwbenoemde herder een feestelijk meerstem mig Lof toegezongen. Gisteren had na de Hoogmis een receptie in de pastorie plaats, waar de parochianen de gelegen heid werd geboden nader met de nieuwe Pastoor kennis te niaken. door P. DE VRIES. o 37) Nadruk verboden. BELGISCHE SLAGERS WILLEN STAKEN. In een waarschuwing aan het publiek dreigen de slagers in ge heel België met een staking van onbepaalde duur als de Regering de detailprijzen van het vlees niet vrij Iaat. Op grond van een verodemng van December worden dagelijks ma ximumprijzen vastgesteld op grond van de prijzen die de aboit- toirs voor het vee moeten betalen. De slagers voeren aan, dat de winstmarge die de Regering hun Iaat, te klein is. Kees volgde de beide mannen op de voet en de andere matroos, die nog steeds bij de railing stond, ging nieuwsgierig achter het drietal aan. Men daalde een ijzeren trap af en kwam nu in een halfduistere ruimte. Blijk baar was men hier dicht bij de machinekamer, want het geluid der motoren maakte hier ieder gesprek nagenoeg onmogelijk. De matroos opende een ijzeren deur tje en verdween, half bukkend door de opening, gevolgd door de kapitein. Kees bukte zich even eens en kwam nu weer in een andere ruimte, die eveneens spaarzaam werd verlicht. De drie mannen baanden zich een weg tussen de vaten door en de voor ste matroos bescheen de opene- mngen met een zaklamp, die hij zoekend heen en weer bewoog. Het zoeken duurde lang. Blijk baar had de verstekeling weer een andere schuilplaats opge zocht. Maar opeens riep de ma troos: „Hier zit-ie. kapitein." Bream, die blijkbaar ook een beetje benauwd was geworden in de bedompte ruimte, kuchte en riep: „Pak hem maar in z'n lur ven en breng hem aan dek. Dan kunnen we eens kijken wat voor een snuiter het is." Meteen draaide hij zich om en liep weer terug, zodat Kees en de andere matroos ook gedwon gen waren in de nauwe ruimte om te keren. Ze herademden, toen ze weer de trap opgingen en de drie mannen bleven op het dek bij de trapopening staan, nieuws gierig kijkend naar de onbekende passagier, die weldra naar boven gebracht zou worden. Waarschijnlijk waren de an dere opvarenden ook wakker ge worden of gealarmeerd door het geroep van de matroos, want er kwamen nu meerdere mannen naar de plaats, waar men wachtte op de verschijning van de verste keling. Vanuit het donker kwam nu een grauwe gedaante naar bo ven, gevolgd door een vloekende matroos. En in het licht van de heldere morgen zag men nu een slanke jongeman, gekleed in een grijze overall, en een alpino op het hoofd. Het gezicht van de verstekeling was vuil, de handen waren het eveneens. Blijkbaar had de man daar al een paar da gen tussen de vette olievaten ge zeten. Hij bleef voor de kapitein staan en de matroos, die achter hem aan naar boven was gekomen, trok met een ruk de alpino vah het hoofd van de verstekeling engelijk klonk een kreet van schrik. Want de verstekeling bleek geen man te zijn, maar een vrouw, want een bos ravenzwart haar viel nu naar alle kanten langs de slapen neer. „Damned!" vloekte de kapitein hartgrondig, „It 's a wive..." Kees hoorde de uitroep van Bream nauwelijks, want als ge fascineerd bleef hij naar het ge zicht van de verstekelinge kij ken. Maar dat wasdat was toch niet mogelijk De anderen stonden eveneens vol verbazing te kijken naar de vrouw, alsof ze het achtste we reldwonder was. Een verstekeling aan boord, nu ja, dat kwam wel eens meer voor en meestal ont dekte je die dan wel na een paar dagen. Dat betekende voor het scheepsvolk immers, dat er een duvelstoejager aan boord was ge- iu ende de reis, want zo'n' gratis passagier liet je allerlei vuile en beroerde karweitjes doen, tot hij in de eerstvolgende haven aan de vreemdelingenpolitie werd over gedragen. Maar een vrouw Kees murmelde wat en wist niet wat hij er van denken moest. Maar na een poosje vermande hij zich en haalde zijn zakdoek te voorschijn. Hiermee veegde hij over het gezicht van de vrouw, die zich niet verzette, zodat het gezicht beter kenbaar werd en toen Kees de zakdoek liet zakken, kwam hij tot de ontstellende ont dekking, dat de Apeldoornse journaliste voor hem stond. Van schrils liet hij de vuile zakdoek uit zijn hand vallen, „Josien!" riep hij ontzet uit. Ze lachte en liet twee rijen parelwitte tanden zien, die des te meer afstaken tegen het nog groezelige gezicht. ,,In levende lijve", antwoordde ze in het Ne derlands. „En neem me niet kwa lijk, dat ik me, op deze ietwat gedwongen wijze, weer aan je voorstel. Overigens, je ziet ik heb woord gehouden. Ik ga mee naar Saint George!" ,,Maar.mompelde Kees, nog helemaal ontdaan, ,,dat De kapitein greep Kees ruw bij de arm. „Kent u die vrouw?" vroeg hij, de Hollander woedend aankijkend. Kees draaide zich naar Bream en knikte toestemmend, terwijl hij zijn lippen bevochtigde. „Ze is ook een Hollandse (Wordt vervolgd.) Bevorderd. De heer H- Haak, Adjunct-Op zichter der P. Z. E. M. alhier werd per 1 Januari j.l. bevorderd tot Technisch- Ambtenaar 3e- klasse. De Oranjestad aangekomen. Het motorschip „Oranjestad", komende van Barbados is Zon dagochtend om 11.45 te Vlissin gen aangekomen. Aan boord be vonden zich 60 repatriërende sol daten. Met de debarkatie werd om 13 uur begonnen. Onder commando van de eerste luitenant E. G. Oehlers bracht het 62 militairen uit de West naar Nederland. Namens de Minister van Unie- zaken en Overzeese Rijksdelen begroette kapitein A. V. Vosveld de militairen. Ook Mr Dr B. Kollf gaf van zijn belangstelling blijk. Duitse eenmansduikboot opgevist. Dezer dagen bracht een vaar tuig van de N.V. Van der Taks Bergingsbedrijven een voorwerp aan, dat men in de Wielingen had opgevist en dat men voor een Ixoi vii|fv*0iiui ivgcs 11CUUC11 WIJ CtJIl s uitgebreide keuze- g Gediplomeerd Horlogemaker g g TERNEUZEN - NOORDSTRAAT 103 MiaiHiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiniililllllllililllililllilililililllilililllilll'iilliillluiililiuHiimiiMlIllUiïf

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1951 | | pagina 2