Ve
Het Goederenvervoer
per Vrachtauto
UIT DE PROVINCIE «Hooïdpfjll
Descnuu en
N
A.J.S
Brandh
SLOPERIJ VEI
Gele
Spaar
uw
UURVI
Gezond
èn
lekker!
Getuige wilde Officier van
Justitie te lijf gaan
L. P. Wijllels
Wat is
Mmtiiiiiiiiiiiiiiiiiiünniiiiiiiiiniiii
TERNEUZEN
AXEL
Het verlaten Eiland
SLUISKIL.
VLISSINGEN.
NOORDSTRAAT 27-29 - TERNEUZEN
koopt U het best bij uw Bakker
Nu de nieuwe 1
van kracht zijn f
het de A.N.W.B.
voornaamste bep
even in vogelvlu
Iedereen is nu ee
bruiker en ieder w<
wet te kennen!
Voor de voetgan
er niet veel. Hij be
voor hem in vol
grondregel van d
geldt: „ieder moet
gen dat hij het v<
gevaar brengt". D
b.v. altijd van de
steekplaatsen gebn
Natuurlijk moet
op de trottoirs
lopen; als die er i
de grote weg, da
bruik maken van
De A.N.W.B. raad
ger met klem aan
nis op een onverlic
te houden.
De fietser moet
verkeer voorrang
halve als hij zelf
rangsweg rijdt. Hij
sagier op de fiets n
die passagier ondei
leen op een specia<
de wielrijder toege
een hond of een pa:
te laten meedraven
adviseert: houdt h£
Een wagen (kinc
mag niet worden i
Gesloten formaties
(verenigingen e.d.
bruik maken van
rijwielpaden. „Door
der rem, zoals mi
gens nogal eens zie
dus niet meer toeg
Over bromfietse
niet veel nieuws. 2
den onderscheiden
motorfietsen, maa
steeds niet bekend
onder de ene en w
andere categorie zu
aan fietsen gelijkg
fietsen krijgen een
plaat aan de voora
moeten ten minste
zijn, zij moeten var
rijwielpaden gebri
mogen daar niet
dan 20 km. Een ri.
deze categorie nie
het berijden van ee
torrijwiel gelijkgesl
is wel een rijbewijs
der dus ten minste
Deze bromfietsen 1
wone blauwe kent
HET BESTE A
voor Uw
zoals: Haardblokk'
Kachelblokl
Aanmaakho
IS EN BLIJFT
Tel. 2252 TERNEl
credleten groot
S verkrijgbaar
doel an voor led
Gemakkelijke voo
Vraagt inlichtingei
crediet-Instelling
werking", Versto
Leeuwarden
rnimiiniiiiiiiiiiitiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ERKEND S
I
OP HET ge:
h
a
GEEN BEVOORRECHTING
VAN DE A.T.O.
De vaste commissie voor Ver
keer en Waterstaat in de Tweede
Kamer heeft omtrent het wets
ontwerp: „Regeling van het ver
voer van goederen met vracht
auto's" overleg gepleegd met de
Minister.
Het nut van dit wetsontwerp
en van dat betreffende de binnen
scheepvaart zag de Minister hier
in, dat deze ontwerpen gelegen
heid geven tot het bijeenbrengen
van materiaal, dat men bij toe
passing van een theoretische or
dening nooit zou hebben gekre
gen-
Op een vraag omtrent de hui
dige structuur van het wegver
voer antwoordde de Minister, dat
aan het beroepsgoederenvervoer
met vrachtauto's wordt deelgeno
men door ca 9500 bedrijven van
verschillende grootte en karak
ter. Deze onderscheiden zich naar
de grootte als volgt: 499 bedrij
ven met 1 wagen, 2367 bedrijven
met 2 wagens, 981 bedrijven met
3 wagens, 1161 bedrijven met 4
t/m 10 wagens, 113 bedrijven met
meer dan 10 wagens.
De vervoercapaciteit van deze
bedrijven is rond 100.000 ton. De
ze capaciteit is toereikend om
aan de vraag te kunnen voldoen.
Er zijn vervoerbedrijven
vooral onder de kleinere die
met financiële moeilijkheden te
kampen hebben, doch de oorzaak
hiervan schuilt veelal in een on
deskundige en ondoelmatige be
drijfsvoering.
Een afzonderlijke regeling voor
de gemengde bedrijven, die zowel
te water als te land vervoeren,
is niet gegeven.
Daar de Comissie Vergunnin
gen Goederenvervoer de vergun
ningen voor het vervoer te land
en te water verleent, wordt aan
de bijzondere aspecten van de ge
mengde bedrijven de nodige aan
dacht geschonken.
De verhouding tussen het ver
roer door semi-overheidsbedrij-
ven en het vervoer door particu
liere bedrijven, aldus de Minister,
is zo dat beide op voet van gelijk
heid worden behandeld. Reeds
thans is aan de N.V. A.T.O./Van
Gend rti Loos de verplichting op
gelegd, een zodanige administra
tie te voeren, dat daaruit een in
zicht kan worden verkregen in de
exploitatie-uitkomsten van elk
der vervoersonderdelen van deze
onderneming en dat gegevens
worden verkregen over de ver
goedingen Voor verrichte diens
ten of uit anderen hoofde ontvan
gen van de N.S. Dit heeft tot doel
te verhinderen, dat dit semi-over-
beids bedrijf door subsidiëring
door de N.S. in staat zou zijn de
particuliere vervoerbedrijven con
currentie aan te doen door mid
del van onder kostprijs liggende
tarieven.
Aan de N.V. „Nederlandse
Spoorwegen" zijn vergunningen
verleend voor beroepsgoederen
vervoer met motorrijtuigen, die
uitsluitend geldig zijn voor trek
auto's met opleggers, voorzien
van een speciale laad- en losin-
TichtiTtg, de z.g. D.A.F.-lossers.
De N.S. beschikken thans over
80 van deze opleggers met een
gezamenlijke tonnage van 480
ton.
De Minister acht het onge
wenst de vergunningen voor een
langere termijn dan 10 jaar te
verlenen. In tegenstelling n.l.
met dé spoor- en gasbedrijven, is1
voor autovervoerondernemingen
geen aanleg van uitgebreide on
roerende installaties nodig. Ver
der maken de wijzigende om
standigheden en behoeften, waar
bij het goederenvervoer met
vrachtauto's zich moet aanpas
sen, het onmogelijk de verhoudin
gen in de vervoerstak vast te leg
gen. Dit zou tot een ongewenste
verstarring leiden.
De verhouding tussen eigen
vervoer en beroepsvervoer was
op 30 Juni 1950:
Eigen vervoer: 61.476 vracht- en
bestelwagens (hieronder 28.000
bestelwagens tot IV2 ton).
Beroepsvervoer: 22.448 vracht
wagens.
Trekt men bij het eigenvervoer
die 28.000 bestelwagens af, dan
resteren ea 32.500 wagens
(125.000 ton) tegenover voor het
beroepsvervoer ca 22.500 wagens
(100.000 ton).
FECT
tOOSENDAAL HOLLAND TURNHOUT
DE ONTPLOFFING IN PERU
EIST MEER DODEN.
Gemeld wordt, dat het aantal
doden tengevolge van de dyna-
miet-ontploffing in Noord-Peru
tot over de honderd is gestegen.
Veertig arbeiders en ook leden
van de reddingsploeg worden nog
vermist.
Men is nog steeds tussen rots
blokken en gesteente aan het
zoeken naar de lijken van de
slachtoffers van de ontploffing,
die zich Woensdag in het dal van
de rivier de Santa heeft voorge
daan toen arbeiders bezig waren
een lawine op te ruimen, die in
October j.l. de verbindingen in
het dal afsneed. Door deze lawine
kwamen 20 mensen om het leven
De Amsterdamse rechtbank be
handelde Vrijdagmorgen een
zaak tegen een 32-jarige Amster
damse koopman D. Tillema, die
ervan beschuldigd werd op 6 Juli
1950 opzettelijk brand te hebben
gesticht in de woning van zijn
broer in het perceel Rustenbur
gerstraat 28 één hoog te Amster
dam.
De Officier van Justitie, Mr. A.
S. de Muinck Keizer, zei in zijn
requisitoir van mening te zijn,
dat de verdachte deze brand op
zettelijk heeft gesticht.
Mr. De Muinck Keizer eiste 2
jaar gevangenisstraf tegen ver
dachte en vroeg zijn onmiddel
lijke inhechtenisneming.
Twee andere getuigen, een In
specteur van Politie, die dienst
bij het brandpiket had en de
brandmeester, die met zijn man
nen de brand heeft geblust, ver
klaarden desgevraagd door de
verdachte, dat zij geen voorbe-
reidingen voor brandstichting
hebben kunnen constateren. De
verdachte ontkende de brand op
zettelijk te hebben gesticht. Hij
was in de achterkamer bezig ge
weest met het afbranden van
verf van de deuren en toen hij
zich even verwijderen moest had
hij de brander uitgedraaid. Hij
wist zich echter niet te herinne
ren of de brander helemaal uit
was gegaan. Toen hij even latei
weer terugkwam was de brand
reeds ontstaan.
De broer van de verdachte, die
eveneens als getuige was gedag
vaard en die overtuigd is van de
onschuld van zijn broer, zat in de
rechtszaal toen de officier zijn
eis uitsprak. Hij ontstak in
woede en onder het uitroepen van
.moordenaar", „vuile schurk",
„pirende hij naar voren in
de richting van de zetel van de
officier, kennelijk met de bedoe
ling de officier aan te vallen.
Een lid van de Rijkspolitie en de
verdachte, die uit de verdachten-
bank was gesneld, verijdelden
deze poging en onder veel tu
mult werd de aanvaller uit de
zaal geleid.
De verdachte verdedigde zich
zelf. Hij zei onder meer: „Als u
mij schuldig acht, dan moet u me
maar voor de rest van mijn leven
opsluiten in een krankzinnigen
gesticht. Waarom zou ik de in
boedel van mijn broer, met wie
ik zeer goed omging, bij wie ik
bijna elke dag vertoefde, willen
vernielen. Elke keer als ik vroe
ger deze zaal binnenkwam (de
president had het strafblad van
de verdachte voorgelezen, waar
op zes vonnissen voorkomen,
meestal wegens diefstal) had ik
een gevoel van schuld, maar dat
heb ik nu niet. Ik heb voldoende
vertrouwen in de Nederlandse
rechtspraak om te weten dat u
me vrij zult spreken. Ik hoop,
dat mijnheer de Officier vannacht
rustig kan slapen."
Na in Raadkamer te zijn ge
weest achtte de rechtbank geen
termen aanwezig de verdachte
onmiddellijk in hechtenis te
nemen en bepaalde de uitspraak
in deze zaak op 19 Januari a.s.
STREMMING VAN HET
VERKEER WEGENS OPDOOI.
Gisterenavond werden vele we
gen in Zeeuws-Vlaanderen we
gens opdooi voor het verkeer met
een asdruk groter dan 1200 kg
gesloten en het „beperkt verkeer"
ingesteld.
Tengevolge hiervan was de
Z.V.T.M. genoodzaakt na het ver
trek van de laatste autobus uit
Breskens in de richting Terneu-
zen, de dienst tussen Oost-
West Zeeuws Vlaanderen te sta
ken. De bus die om 21.20 uit Ter-
neuzen richting IJzendijke ver
trok, slechts tot Philippine rijden
daar de weg van Isabellasluis
IJzendijkeSchoondijke thans
voor het zware wegverkeer is ge
sloten. Eveneens is voor de auto
bussen het verkeer gesloten van
de weg Driesprong (Koninginne-
polderBiervlietHoofdplaat,
zodat ook de busverbinding Ko-
ninginnepolderBreskens voorlo
pig niet meer kan worden onder
1 houden.
In Oost Zeeuws-Vlaanderen zal
de busverbinding Terneuzen
Perkpoider thans uitgevoerd wor
den via ZaamslagTerhole
DriesprongKloosterzande
Perkpoider, zodat de gemeenten
Stoppeldijk en Hengstdijk tot na
der bericht niet meer per bus zijn
te bereiken.
Eveneens zijn gestaakt moeten
worden de busverbindingen Hulst
LamswaardeOssenisse en
KuitaartLamswaardeKloos
terzande.
HELGOLAND.
Prins Hubertus zu Loewestein, de
rechtgeöriënteerde Duitse politi
cus die de „bezetting" van Helgo
land leidde, heeft de Verenigde
Staten opgewekt een trustschups-
regering voor het eiland in te
stellen, die in functie zoii moeten
blijven totdat alle Helgolanders
weer op hun eiland zijn terugge
keerd. De Ver. Staten waren ver
plicht zich met de kwestie te be
moeien, omdat zij ,,een gevaar
voor de algemene vrede" vormt.
De Prins heeft de Duitsers ver
zocht de onderhandelingen over de
toekomst van het eiland niet in
gevaar te brengen door nieuwe
,invasies".
De Britse autoriteiten hebben
te kennen gegeven, dat Engeland
het eiland nog nodig heeft voor
oefening van de luchtmacht. Dit
was belangrijk voor de verdediging
van Europa en daarom ook in het
belang van Duitsland zelf.-
Amerikaans wetsontwerp voor
bouw van vliegdekschip van
60.000 ton
In het Amerikaanse Congres
is een wetsontwerp inge
diend, waarin President Truman
wordt gemachtigd opdracht te ge
ven voor de bouw van een vlieg
dekschip van 60.000 ton, dat als
drijvende basis voor zware vlieg
tuigen zou kunnen dienen. Het
geprojecteerde vliegdekschip zou
vliegtuigen mee kunnen voeren,
die naar men meent gebruikt zou
den kunnen worden voor het mee
voeren en uitwerpen van atoom
bommen.
ER KOMT EEN RIJWIELPAD
LANGS DE WEG
TERNEUZEN—SAS VAN GENT.
Vorige maand meldden wij dat
de A.N.W.B. voor de vierde maal
sedert 1938 (thans in combinatie
met de gemeentebesturen van
Terneuzen en Sas van Gent) tot
de Minister van Verkeer en Wa
terstaat het verzoek had gericht
om een vrijliggend rijwielpad te
laten aanleggen langs de rijksweg
TerneuzenSas van Gent. De
A.N.W.B. verneemt nu van het
ministerie, dat nog in de loop van
dit jaar inderdaad enkele gedeel
ten van het pad in orde gemaakt
zullen worden. Als de financiën
het toelaten wordt het rijwielpad
dan in 1952 voltooid. Het is zeer
te wensen dat dit goede voorne
men ten uitvoer gebracht zal kun
nen worden, want het rijwielver-
keer langs deze weg is op de
spitsuren zeer intensief en de hui
dige verkeerssituatie buitenge
woon onbevredigend, aldus de
A.N.W.B.
TERUGKERENDE MILITAIREN
Met het troepentransportschip
„Volendam", vermoedelijke aan
komst te Rotterdam op 17 Janu
ari 1951, komen de volgende
Zeeuws-Vlaamse militairen uit
Indonesië in het vaderland terug:
F. I. A. Haverland, Aardenburg,
H. M- Menu, Kloosterzande, en
L. B. Remery, Westdorpe.
Begroting' 1951.
In de gemeenteraadsvergade
ring van Donderdag a.s. wordt de
begroting 1951 behandeld. In de
inleiding daarbij schrijven B.
W. o.m.: „Direct na de bevrijding
was het een vreugde de nauw
herkregen vrijheid te benutten
om rond te zien over het wijde
terrein dat aan alle kanten open
lag voor de plannen om Terneu
zen tot bloei te brengen en zijn
welvaart terug te geven. Wij
hebben in de enkele jaren, welke
sindsdien zijn verstreken, moeten
concluderen, dat de beoogde wel
vaart te langzaam vordert. Het
besef van de grote nood waarin
ons volk als geheel en ieder van
ons afzonderlijk, is komen te ver
keren, dringt steeds meer tot onr
allen door. Dit besef moet on:
waakzaam doen zijn bij het bere
men van de toekomst plannen
maar moet ons ook anderzijds in
scherpen dat alleen met grote
middelen en met ons aller krach
ten grote doeleinden kunnen wor
den bereikt.
Deze gedachten, neergelegd in
de begroting onzer gemeente
voor het jaar 1947, zijn zeker nog
volledig van kracht, waarom wij
het indienen van de begroting
voor 1951 hebben aangegrepen
om hierop onze en Uw aandacht
te bepalen".
Evenals in de voorgaande ja
ren zal ook dit jaar het gemeente
bestuur er met alle kracht naar
streven de haven weder tot bloei
te brengen. De hoop wordt hier
bij uitgesproken dat de Neder
landse Spoorwegen er dit jaar toe
zullen overgaan speciale spoor
wegtarieven voor onze haven
vast te stellen.
Ook de industrialisatie wordt
met kracht aangepakt. Ter ver
krijging van de terreinen van de
„Staalfabriek" is een onteige
ningsprocedure aanhangig ge-
maakt, terwijl ook de opgespoten
terreinen van de Rijkswaterstaat
nadat deze bouwrijp zijn gemaakt
als industrie-terrein zullen kun
nen worden gebruikt.
Wat de huisvesting betreft, de
len B. W. mede dat ondanks
het van kracht worden van de
regeling verminderde premie par
ticuliere bouw door particulieren
aanvragen zijn ingediend voor
het bouwen van 300 tot 400 wo
ningen.
Over het sluitend krijgen van
de begroting schrijven B. W.
woordelijk: „Moest bij de indie
ning van de begroting 1950 wor
den vermeld, dat het slechts na
besnoeiing van door de diensten
ingediende begrotingen mocht ge
lukken deze sluitend te krijgen,
thans is ook dit niet meer moge
lijk. De evenwichtstoestand in
onze begroting is hiermede ge
ëindigd". Het voorlopig geraamde
tekort bedragt ruim 60.000.
In 1951 denkt het gemeentebe
stuur het probleem van het nieu
we stadhuis nader tot oplossing
te brengen. Gehoopt wordt ook
Sluiskil in 1951 op het gasvoorzie-
ningsnet aan te sluiten. De nieu
we algemene begraafplaats wordt
in de loop van dit jaar in gebruik
genomen.
Uit de inleiding en uit de be
groting zelf blijkt wel dat het ge
meentebestuur van Terneuzen on
danks de moeilijke en onzekere
tijden blijft doorwerken aan de
uitbouw en verdere bloei van on
ze stad.
Moge dit streven in 1951 wor
den beloond.
Subsidies.
Voor de plaatselijke verenigin
gen en instellingen zijn de vol
gende subsidies opgenomen:
Tern. Bad- en Zweminr. 200
Het Groene Kruis 1400
Wit Gele Kruis (Kom) 450
Wit Gele Kruis (Sluiskil) 350
Stichting Prot. Ziekenzorg
Z.-Vlaanderen 8000
R.K. Ziekenhuis Sluiskil 4000
Harmonie Terneuzen 750
R.K. Harmonie St. Francis-
cus, Sluiskil 350
Accordeonclub Paolo
Soprani 200
Wielerclub Terneuzen 250
V.V-V. 350
Voor de goede orde wijzen wij
onze lezers er op, dat de hierbo
ven genoemde bedragen, evenals
de gehele begroting, nog de goed
keuring van de gemeenteraad
moeten verkrijgen.
Schadevaring
Het Franse m.s. St. Paul, groot
2506 BRT, komende van Casa
blanca, geladen met phosphaat,
bestemd voor Gent heeft bij de
opvaart door de Westsluis aan
zienlijke schade gevaren aan het
Plotseling opkomende of lang aan- j
i houdende hoofdpijnen zijn een ware
kwelling. Bestrijdt ze onmiddellijk metj
Oostelijk buitensluishoofd.
Van het schip werden enkele
platen ingedrukt.
Het schip kon na borgstelling
de reis naar Gent vervolgen.
Man overboord.
Van het Noorse stoomschip
„Scotland", op weg van Antwer
pen naar zee, is gisteravond tus
sen Terneuzen en Vlissingen een
ongeveer 30-jarige stoker over
boord gevallen of gesprongen.
De op de Westerschelde varende
schepen werden langs radiogra
fische weg verzocht nauwlettend
naar de drenkeling uit te zien.
De installatie van Pasfoor
J. Meeus.
Zoals wij reeds in ons vorig
nummer in het kort vermeldr
den vond Vrijdagmiddag alhier
de plechtige installatie plaats
van de nieuw benoemde Pastoor
J. Meeus- De vorige herder Pas
toor Geerts werd om zijn ver
draagzaamheid en breedheid van
opvattingen in ruime kring, ook
onder de andersdenkende Axelse
bevolking, geëerbiedigd. In eigen
kring zal dan ook ongetwijfeld
zijn benoeming elders aanleiding
tot grote teleurstelling hebben
gegeven.
Gezien de staat van dienst van
de nieuwe herder, die wij in ons
yorig nummer memoreerden, mag
van Pastoor Meeus, die de mid
delbare leeftijd ternauwernood
heeft benaderd, voor het Katho-
lie kerkelijk leven in Axel nog
zeer veel verwacht worden.
Ter ere van het heugelijke feit
der installatie wapperde van vele
woningen van parochianen Vrij
dag de driekleur en vooral in de
omgeving der R. K. kerk werd
druk gevlagd. Boven de ingang
der kerk wapperde de Pauselijke
wimpel en ook de pastorie was
door de nationale driekleur fees
telijk getooid.
Een overvolle kerk verbeidde
het moment van de plechtigheid,
terwijl de schooljeugd een ere
haag vormde voor de ingang der
kerk.
Voorafgegaan door een stoet
van in het wit geklede bruidjes
en Misdienaars betrad op het
vastgestelde uur de nieuwe Pas
toor Axels bodem.
In de stampvolle kerk merkten
wij naast Deken Plasschaert uit
Hulst, vele familieleden van de
ieuwe herder en tal van collega's
uit de omgeving op- Burgemees
ter Van Oeveren en Gemeente-
Secretaris Maris vertegenwoor
digden het Gemeentebestuur, ter
wijl de R- K. Raadsfractie en vele
vertegenwoordigers van het Ka
tholieke verenigingsleven, arbei
ders- en middenstandsorganisa
ties, met de vele honderden pa
rochianen het ruime kerkgebouw
vulden.
Nadat Deken Plasschaert de
plechtige installatie had verricht,
herdacht hij in zijn rede het vele
werk, dat Pastoor Geerts in Axel
had verricht en besloot met de
wens, dat de nieuwe herder de
voetsporen van zijn werkzame
voorganger zal mogen drukken
en smeekte de onmisbare Godde
lijke Zegen af voor Pastoor Meeus
en zijn arbeid.
Hierop werd de nieuwbenoemde
herder een feestelijk meerstem
mig Lof toegezongen.
Gisteren had na de Hoogmis
een receptie in de pastorie plaats,
waar de parochianen de gelegen
heid werd geboden nader met de
nieuwe Pastoor kennis te niaken.
door
P. DE VRIES.
o
37)
Nadruk verboden.
BELGISCHE SLAGERS
WILLEN STAKEN.
In een waarschuwing aan het
publiek dreigen de slagers in ge
heel België met een staking van
onbepaalde duur als de Regering
de detailprijzen van het vlees niet
vrij Iaat.
Op grond van een verodemng van
December worden dagelijks ma
ximumprijzen vastgesteld op
grond van de prijzen die de aboit-
toirs voor het vee moeten betalen.
De slagers voeren aan, dat de
winstmarge die de Regering hun
Iaat, te klein is.
Kees volgde de beide mannen
op de voet en de andere matroos,
die nog steeds bij de railing
stond, ging nieuwsgierig achter
het drietal aan. Men daalde een
ijzeren trap af en kwam nu in
een halfduistere ruimte. Blijk
baar was men hier dicht bij de
machinekamer, want het geluid
der motoren maakte hier ieder
gesprek nagenoeg onmogelijk. De
matroos opende een ijzeren deur
tje en verdween, half bukkend
door de opening, gevolgd door de
kapitein. Kees bukte zich even
eens en kwam nu weer in een
andere ruimte, die eveneens
spaarzaam werd verlicht. De drie
mannen baanden zich een weg
tussen de vaten door en de voor
ste matroos bescheen de opene-
mngen met een zaklamp, die hij
zoekend heen en weer bewoog.
Het zoeken duurde lang. Blijk
baar had de verstekeling weer
een andere schuilplaats opge
zocht. Maar opeens riep de ma
troos: „Hier zit-ie. kapitein."
Bream, die blijkbaar ook een
beetje benauwd was geworden in
de bedompte ruimte, kuchte en
riep: „Pak hem maar in z'n lur
ven en breng hem aan dek. Dan
kunnen we eens kijken wat voor
een snuiter het is."
Meteen draaide hij zich om en
liep weer terug, zodat Kees en
de andere matroos ook gedwon
gen waren in de nauwe ruimte
om te keren. Ze herademden, toen
ze weer de trap opgingen en de
drie mannen bleven op het dek
bij de trapopening staan, nieuws
gierig kijkend naar de onbekende
passagier, die weldra naar boven
gebracht zou worden.
Waarschijnlijk waren de an
dere opvarenden ook wakker ge
worden of gealarmeerd door het
geroep van de matroos, want er
kwamen nu meerdere mannen
naar de plaats, waar men wachtte
op de verschijning van de verste
keling. Vanuit het donker kwam
nu een grauwe gedaante naar bo
ven, gevolgd door een vloekende
matroos. En in het licht van de
heldere morgen zag men nu een
slanke jongeman, gekleed in een
grijze overall, en een alpino op
het hoofd. Het gezicht van de
verstekeling was vuil, de handen
waren het eveneens. Blijkbaar
had de man daar al een paar da
gen tussen de vette olievaten ge
zeten.
Hij bleef voor de kapitein staan
en de matroos, die achter hem
aan naar boven was gekomen,
trok met een ruk de alpino vah
het hoofd van de verstekeling
engelijk klonk een kreet van
schrik. Want de verstekeling
bleek geen man te zijn, maar een
vrouw, want een bos ravenzwart
haar viel nu naar alle kanten
langs de slapen neer.
„Damned!" vloekte de kapitein
hartgrondig, „It 's a wive..."
Kees hoorde de uitroep van
Bream nauwelijks, want als ge
fascineerd bleef hij naar het ge
zicht van de verstekelinge kij
ken. Maar dat wasdat was
toch niet mogelijk
De anderen stonden eveneens
vol verbazing te kijken naar de
vrouw, alsof ze het achtste we
reldwonder was. Een verstekeling
aan boord, nu ja, dat kwam wel
eens meer voor en meestal ont
dekte je die dan wel na een paar
dagen. Dat betekende voor het
scheepsvolk immers, dat er een
duvelstoejager aan boord was ge-
iu ende de reis, want zo'n' gratis
passagier liet je allerlei vuile en
beroerde karweitjes doen, tot hij
in de eerstvolgende haven aan de
vreemdelingenpolitie werd over
gedragen. Maar een vrouw
Kees murmelde wat en wist
niet wat hij er van denken moest.
Maar na een poosje vermande hij
zich en haalde zijn zakdoek te
voorschijn. Hiermee veegde hij
over het gezicht van de vrouw,
die zich niet verzette, zodat het
gezicht beter kenbaar werd en
toen Kees de zakdoek liet zakken,
kwam hij tot de ontstellende ont
dekking, dat de Apeldoornse
journaliste voor hem stond.
Van schrils liet hij de vuile
zakdoek uit zijn hand vallen,
„Josien!" riep hij ontzet uit.
Ze lachte en liet twee rijen
parelwitte tanden zien, die des te
meer afstaken tegen het nog
groezelige gezicht. ,,In levende
lijve", antwoordde ze in het Ne
derlands. „En neem me niet kwa
lijk, dat ik me, op deze ietwat
gedwongen wijze, weer aan je
voorstel. Overigens, je ziet ik heb
woord gehouden. Ik ga mee naar
Saint George!"
,,Maar.mompelde Kees, nog
helemaal ontdaan, ,,dat
De kapitein greep Kees ruw bij
de arm. „Kent u die vrouw?"
vroeg hij, de Hollander woedend
aankijkend.
Kees draaide zich naar Bream
en knikte toestemmend, terwijl
hij zijn lippen bevochtigde. „Ze
is ook een Hollandse
(Wordt vervolgd.)
Bevorderd.
De heer H- Haak, Adjunct-Op
zichter der P. Z. E. M. alhier
werd per 1 Januari j.l. bevorderd
tot Technisch- Ambtenaar 3e-
klasse.
De Oranjestad aangekomen.
Het motorschip „Oranjestad",
komende van Barbados is Zon
dagochtend om 11.45 te Vlissin
gen aangekomen. Aan boord be
vonden zich 60 repatriërende sol
daten. Met de debarkatie werd om
13 uur begonnen.
Onder commando van de eerste
luitenant E. G. Oehlers bracht het
62 militairen uit de West naar
Nederland.
Namens de Minister van Unie-
zaken en Overzeese Rijksdelen
begroette kapitein A. V. Vosveld
de militairen. Ook Mr Dr B. Kollf
gaf van zijn belangstelling blijk.
Duitse eenmansduikboot
opgevist.
Dezer dagen bracht een vaar
tuig van de N.V. Van der Taks
Bergingsbedrijven een voorwerp
aan, dat men in de Wielingen had
opgevist en dat men voor een
Ixoi vii|fv*0iiui ivgcs 11CUUC11 WIJ CtJIl s
uitgebreide keuze-
g Gediplomeerd Horlogemaker g
g TERNEUZEN - NOORDSTRAAT 103
MiaiHiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiniililllllllililllililllilililililllilililllilll'iilliillluiililiuHiimiiMlIllUiïf