OP HET KANTJE AF!
Belastingherziening 1950
WIST U..,.?
TOCH PLUIMVEEHANDEL TE
BARNEVELD
Driemaal stonden de Duitsers „op winst
TWEEDE BLAD
Zaterdag 24 Juni 1950
6e Jaargang No. 1457
Willy Messerschmitt onthulde het geheim dat
de Luftwaffe tot falen doemde
Er zijn in de grote oorlog verscheidene momenten
geweest, waarin het maar een haar scheelde de sc aa
dreigde definitief ten gunste van Duitsland door te
slaan. Deze kritieke ogenblikken schenen te land
aangebroken toen de Duitse legers over heel het vaste
land van Europa domineerden en dieper in Rusland ver
mochten door te dringen, dan Napoleon ooit voor mo
gelijk zou hebben gehouden. Een dergelijk tragisch keer
punt scheen eveneens ter zee nabij, toen de Duitse
onderzeeërs de wereldzeeën onder hun controle dreig
den te krijgen. Het was ook hier maar op het kantje
af, dat de geallieerden het pleit konden winnen. Maar
bovenal werd de wereld in de lucht met een fatale
afloop van het gruwelijk hazardspel bedreigd. Dat werd
nooit duidelijker aangetoond dan toen kort geleden
Ernst Heinkel en Willy Messerschmitt, de befaamde
Duitse vliegtuigbouwers, het een en ander loslieten over
de kansen, welke de Luftwaffe gemist heeft.
Aan het Voorlopig Verslag van de Eerste Kamer over
de Belastingherziening 1950, de afschaffing van de On
der nemingscbelasting en verhoging van de Vennoot
schapsbelasting, ontlenen wij het volgende:
Hongaarse Bisschoppen
willen onderhandelingen met
Regering openen
Canada wil gaarne Nederlandse
immigranten
Trein
Het liet zich aanvankelijk aanzien, dat het verbod om
pluimvee te vervoeren moeilijkheden met zich zou bren
gen, omdat de pluimveehouders met hun overtollig
pluimvee bleven zitten.
Ongeval in een schouwburg
Sabotage in Britse onderzeeboot?
Noors schip afgekeurd *voor
vaart naar Rotterdam
met kinderen in
brand
Villa „Schoonoord
ROMAN VAN AVONTUUR
EN SPANNING
Een exploderende ster
Motorrijder verongelukt
DE VRIJE ZEEUW
neral" pleegde zelfmoord in
de herfst van 1941, toen de oor
log tegen Rusland reeds sinds
een paar maanden was begon
nen, en Goering triomfantelijk
verkondigde dat de Russen
verslagen waren. Hoe Udet er
toe kwam zelfmoord te plegen
is nog steeds één der vele mys
teriën van het Derde Rijk.
Men weet alleen, dat Udet in
een Septembernacht in Berlijn,
na een van zijn befaamde or
giën in het Horcher-Restau-
rant, naar zijn vertrekken ging
en zijn oude dienstrevolver
laadde. Kalm vuurde hij vijf
schoten in de roos van de schiet
schijf, die aan het andere einde
van zijn étage was opgesteld.
De zesde kogel joeg hij zich-zelf
door het hoofd
Hitler was vertwijfeld.
Messerschmitt vertelde zelf in
Iedereen, die in de luchtvaart
van voor de oorlog thuis was,
zoals alle K.L.M.-ers, die op
Schiphol werkten, begrepen dat
iedere Duitse luchtvaarder zich
reeds in oorlogstraining be
vond: of hij een onopvallende
boordwerktuigkundige was van
een oude Junkers verkeers-
machine, de piloot van 't nacht
postvliegtuig of de vertegen
woordiger van de Lufthansa op
Schiphol: Zij allen bouwden al
mee aan Goerings oorlogsma
chine. Op de fatale datum stond
dan ook de meest fantastische
luchtmacht ter wereld gereed
voor de sprong. Zelfs in de
vermaarde Battle of Britain
werd de trotse Duitse adelaar
niet vleugellam geslagen: Bij de
invasie van Rusland vernietigde
de Luftwaffe in enkele dagen
de gehele Russische vloot van
5000 toestellen. Ondanks het
feit dat de Duitsers nog niet
met de helft van het aantal
vliegtuigen van de Rode Lucht
macht de strijd aanbond.
Waarom heeft de Luftwaffe
toch gefaald?
Professor Ernst Heinkel ver
telde bij z'n recent bezoek aan
de Fokkerfabrieken in Amster
dam, dat hij reeds in 1941 een
straaljager gebouwd had.
Waarom heeft die nooit ge
vlogen?
Messerschmitt had in 1939 al
een bruikbaar prpject gereed.
Daarmee hadden de Duitsers
de oorlog kunnen winnen.
Waarom misten zij hun grote
kansen?
Een week later werd Messer
schmitt andermaal naar de Ober-
salzberg ontboden, deze keer
naar Goerings jachthuis, waar
Goering en Milch, de twee ge
vallen paladijnen, een hele na
middag besteedden om elkaar en
Messerschmitt te beschuldigen.
Goering dreigde Messerschmitt
te arresteren, omdat deze zijn
plannen niet aan hem had voor
gelegd. Messerschmitt deelde
hem mee, dat Milch hem dit had
verboden. Goering raasde toen
dat hij Milch zou arresteren.
Maar het spel was uit. Goering
zowel als Milch moesten hun
macht afstaan aan Albert
Speer, die nu de oppermacht
kreeg over de vliegtuigproduc
tie. Die nacht vloog Messer
schmitt naar het hoofdkwartier
van de Führer te Insterburg in
Oost Pruisen en de volgende dag
werd de Me-262 tot in de details
besproken tussen Hitier, Speer
en Messerschmitt.
Speer kwam te Iaat.
Albert Speer, misschien de
enige niet-krankzinnige onder
de hele nazikliek, was een genie
op het gebied der productie, die
het stuur van de Duitse oorlogs-
Maar in het jongste wereld
drama bleek hoe onwaar de
conclusie is, die logisch volgt
uit dit oude hoefijzer-verhaal.
De persoonlijkheden geven wel
degelijk de doorslag en van hun
mentaliteit hangt ook bij histo
rische beslissingen ontzaglijk
veel af. Het waren psychologi
sche factoren, die de nazi-leiders
de oorlog deden verliezen.
Messerschmitt had reeds in
1941 een drietal vliegtuigen ont
worpen en voltooid te verge
lijken bij de huidige straal
jagers die tussen 1939 en
1942 nog verder waren ver
beterd. Als deze ongehoord
snelle jagers destijds in massa
waren geproduceerd, dan zou de
afloop van de geallieerde lucht
oorlog boven het Rijk geduren
de de jaren 19431945 waar
schijnlijk geheel anders en voor
de wereld catastrofaal zijn ge
weest.
„Des Teufels General"
pleegt zelfmoord.
Maar drie mannen, Hermann
Goering, Erhard Milch en Ernst
Udet twee ijdele en machts
hongerige dilettanten en één
cynische realist hadden des
tijds over de Luftwaffe te be
slissen. Ernst Udet, de realist,
was een geboren vlieger. Maar
zijn invloed werd te niet ge
daan door Goering en Milch, die
hem wisten uit te schakelen.
Ernst Udet de beroemde
dramaturg Zuckermayer be
schreef hem in de hoofdfiguur
van het stuk „Des Teufels Ge-
de Sat. Evening Post, dat in machine, gelukkig!, drie jaar te]
Juli 1943 de dagen en de nach- laat jn handen kreeg. De zware
ten aanbraken, die door Ernst inciustxie van Duitsland was
Udet waren voorspeld: in één toen al oncjer voortdurende mas-
week werden 7000 ton bommen sale aanvallen genomen, en ter-
op Hamburg neergeworpen. wyi de Duitse legers reeds op
Adolf Hitler kwam op 28 Juli de terugtocht waren naar het
1943 van het Oostelijk front deed hij het onmogelijke,
terug en hij ontbood, onder de Gedurende 1944, onder de moei-
indruk van deze bombardemen- iyRste omstandigheden, slaagde
ten, de vliegtuigbouwer Messer- hij er in de Duitse vliegtuig-
schmitt. Hitier raasde over de productie op te schroeven tot
t meer
tekortkomingen van de Luft- meer dan 200 vliegtuigen per
waffe en in het urenlange on- maand, het hoogste aantal, dat
derhoud, dat Hitler met Mes- de Nazi-oorlogsmachine ooit be-
serschmitt had, erkende de reikte. Een schitterende, maar
Führer dat, als de raids in de- .vruchteloze poging,
zelfde omvang als de bombar- J Gedurende 1944 werden de
dementen van Hamburg zouden heide sleutelbedrijven van Mes-
worden voortgezet, hij de oorlog serschmitt, in Augsburg en in
„sofort" zou moeten beëindigen. Regensburg, zó beschadigd, dat
Sinds 1940 had Hitier slechts Messerschmitt met zijn specia-
weinig aandacht aan de Luft- listen naar Oberammergau
waffe besteed, nu vroeg hij moesten vertrekken. Hier, zo
Willy Messerschmitt houdt
zich op het ogenblik bezig met
een zéér nuttig werk: hij bouwt
huizen. Hij heeft daarvoor een
nieuwe technische bouwmethode
uitgevonden en de Amerikaanse
krantenman, (James P. O'Don-
nell) zou er nooit in geslaagd
zijn hem voor een interview te
strikken, als hij geen mooie,
nieuwe Amerikaanse auto had
gehad, waarvan de motor Mes
serschmitt interesseerde. Hij
ging met de journalist mee, be
stuurde de auto en „deed er
alles mee, behalve vliegen". En
de journalist kreeg zijn inter
view. Hij kon de feiten bekend
maken, die aantonen, dat Duits
land mogelijkheden heeft gehad
een beslissende voorsprong te
verkrijgen en te behouden bij
de oorlog in de lucht. Maar
gelukkig voor de mensheid!
waren er interne, diep-geheime
controversen tussen de kop
stukken der nazi's, die de Luft
waffe tot falen doemden. Mes
serschmitt heeft er van verteld
en nu is er althans één puntje
opgelicht van de sluier, die er
nog steeds over deze gebeurte
nissen hangt.
Willy Messerschmitt, de ge
niale vliegtuigbouwer, dankt
zijn roem vooral aan het feit,
dat hij tot vier maal toe ,,'s we
relds snelste vliegtuig" bouwde.
Hij werd door de onderlinge na
ijver tussen de luchtmachtge-
weldigen Goering, Milch en
Udet uitgerangeerd. Pas toen
het te laat was, kreeg hij ge
legenheid zijn straal- en raket
vliegtuigen ten tonele te bren
gen. Maar zijn nieuwe modellen
waren nauwelijks in de lucht
opgestegen, toen het Derde Rijk
krakend in smook en vlammen
onder hem ineenstortte.
Toeval of psychologische
factoren?
Dankt de wereld deze goede
afloop tenslotte aan het „toe
val"? Men kent het oude ver
haal van die los-zittende hoef
nagel bij het paard van zekere
roemrijke veldheer. De hoef
nagel ging verder los, het ijzer
werd verloren, de generaal kon
zich op het kritieke moment
met zijn kreupele paard niet
snel genoeg verplaatsen. Er
ontstond verwarring, de leiding
moest tekort schieten en de
veldslag, die de loop van de ge
schiedenis in geweldige mate
had kunnen beïnvloeden, ging
verloren.
Inderdaad: kleine oorzaken
kunnen grote gevolgen hebben.
Messerschmitt advies en toen
deze van leer trok tegen het di
lettantische optimisme van Goe
ring en Milch, bezwoer Hitier
dat hij er een einde aan zou
maken. Hij luisterde met aan
dacht naar wat Messerschmitt
hem vertelde van zijn model Me-
262 en van „Kornet" en kwam
onmiddellijk in een betere stem
ming. „We zullen die straal
jager ombouwen tot een jager-
bommenwerper en we zullen
duizenden „Industriejager" gaan
bouwen". Hoewel Messerschmitt
nog steeds met ontzag over de
Führer spreekt, kreunde hij bij
na toen hij deze opmerking van
Hitier herhaalde; het denkbeeld
om de Me-262 als een bommen
werper te gebruiken was im
mers door en door absurd.
dat nog omstreeks het jaar 1825
onze provincie berucht was
om de Zeeuwse koortsen.
dat de oorzaken volgens som
mige geleerden, gezochi
moesten worden in het
drinken van slecht water,
het eten van vis en de aan
wezigheid van dampen van
de stilstaande wateren, de
slikken en schor.
dat volgens landere geleerden
het Zeeuwse drinkwater
zeer goed was.
dat het eten van vis zeer ge
zond was.
dat het verhaaltje over de scha
delijke dampen maar een
sprookje was.
dat eerstgenoemde geleerden
middelen aangaven om be
smetting door de „dampige
Zeeuwse lucht" te ontgaan,
dat het volgende aanbevolen
werd;
a. Het dragen van een fla
nellen hemd op de blote
huid.
b. Het roken van veel ta
bak.
c. Matig drinken.
dat een persoon uit een andere
provincie bij 't maken van
een Zeeuwse reis een doek
voor zijn mond bond om
gezond te blijven.
d)at andere geleerden om te be
wijzen dat Zeeland juist een
gezonde provincie was, naar
voren brachten.
dat men nog vele landlieden
van 75 jaar, in één dag
1000 schoven tarwe met de
vork zag opgeven.
dat Helena Poelman uit Mid
delburg nog dekens stikte,
toen zij 99 jaar was.
dat in het gehucht Klein Bra
bant onder Waterlandkerk-
je Pierre ie Meunier in 1323
honderd jaar werd.
dat hij in zijn 96ste jaar nog
tarwe sneed en tot zijn
98ste jaar nog -dikwijls in
de tuin werkte.
dat als laatste bewijs van het
gezonde leven in Zeeland
aangevoerd werd, dat ook
in onze provincie drielin
gen werden geboren en dat
in 1821 en 1822 in de ge
meente Kruindngen binnen
weinige maanden door achi
vrouwen zeventig kinderen
ter wereld werden gebracht.
J. A. H.
vertelt hij, beleefde hij de ge
lukkigste maanden van zijn
leven.
Men bouwde Me-262 vliegtui
gen en een deel van de staf
werkte dag en nacht aan het
„Projekt Enzian" een piloot-
loze, radiografisch bestuurde
jager. In het laatste jaar van
de oorlog produceerde men in
totaal 800 Me-262ers, en in de
nazomer van 1944 kwamen
's werelds eerste straaljagers in
actie tegen de geallieerden. En
op 7 April 1945 kwam er een
heel eskader van zestig stuks
boven Westfalen in gevecht
waarbij in één oogwenk onge
veer 25 vliegende forten om
laaggehaald werden.
Het was een ijdel Wagne
riaans gebaar van de zijde van
de vleugellam geschoten Luft
waffe, maar een huiveringwek
kend voorbeeld van wat had
kunnen zijn. Wat de „Enzian"
betreft, die met behulp van ra
ketten werd afgeschoten, deze
steeg in één minuut tot een
hoogte van 12.000 meter en had
een ontplofbare lading van 500
kilo, die explodeerde bij contact.
De „Enzian" was nagenoeg ge
reed toen de oorlog eindigde.
En toen de geallieerde des
kundigen gelegenheid kregen de
stand van zaken in ogenschouw
te nemen, waren ze verbaasd te
ontdekken, dat de Duitse aëro
dynamische ingenieurs al raket-
bommen en straaljagers had
den vervaardigd niet in 1943 en
1944 zoals men had aange
nomen, maar reeds in de periode
1939—1941!
Deze voorsprong van 3 jaar
werd nooit door de Duitsers
uitgebuit. Daaraan dankt de
wereld haar redding van de
nazi-heerschappij.
Maar men huivert bij de ge
dachte hoe wij op het kantje af
aan het noodlot ontsnapten.
Vele leden menen, dat het Ne
derlandse volk slechts dan zijn
huidige welvaartspeil zaJl kun
nen handhaven, wanneer het
bedrijfsleven in het internatio
nale bestel zijn positie behoudt.
Daarom ligt het voor de hand,
dat een minimum-program van
publieke investeringen uitvoe
ring behoeft.
De Regering dient te streven
naar sociale rechtvaardigheid,
waarop bij de verdeling van de
belastingdruk moet worden ge
let.
De afschaffing van de On
dernemingsbelasting lachten
andere leden van grote beteke
nis. Ze maakt een eind aan 'n
vreemd insluipsel en betekent,
dat een bedrag van 92 millioen
I gulden méér ter beschikking
van de ondernemers komt voor
investeringen.
De vennootschappen echter,
die bij industrialisatie van zo
groot belang zijn, hebben er geen
profijt van.
De herwaardering van roeren
de bedrijfsmiddelen, aange
schaft vóór 1 Januari 1942, oe-
antwoordt niet aan de verwach
tingen, welke dienaangaande
bij het bedrijfsleven bestonden
Vervroegde afschrijving van
een derde in 3 jaren of korter
van de bedrijfsmiddelen, ver
worven, verbeterd, hersteld of
aanbesteed, na 31 Mei 1949 en
vóór 1 Januari 1953, werd van
belang geacht.
Vele leden achten het wense
lijk, dat voor de Vennootschaps
belasting een gedifferentieerd
tarief wordt ingevoerd en wel in
die zin, dat een lager percen
tage wordt geheven over de
winst, die niet wordt uitgekeerd.
Dit bevordert de spaarzaamheid
ten aanzien van de uitkeringen
door N.V.'s en maakt de zelf
financiering aantrekkelijker.
Enige leden wijden aandacht
aan de financiële gevolgen van
de ontworpen regelingen. De
afschaffing der Ondernemings
belasting, gepaard aan verho
ging van de vennootschapbe
lasting, komt de fiscus te staan
op een verlies van 92 millioen
gulden. Daar staat tegenover
de verhoging van de Benzine-
beasting ten bedrage van 33
millioen gulden. Er is mitsdien
een mindere belastingopbrengst
Van circa 54 millioen gulden.
De fiscus zal 3 jaren lang ge
middeld circa 150 millioen gul
den derven. Daarna wordt het
verlies gedeeltelijk ingehaald.
Niemand kan op dit ogenbiik
begroten, wat de gevolgen van
de voorgestelde belastingherzie
ning zullen zijn.
Deze leden stelden de vraag,
of de Regering bereid is, aan
de Kamer een beeld te gever,
van de wijze, waarop in de
staatsdienst bezuinging wordt
nagestreefd.
Vele andere leden achtten het
niet verantwoord, de financiële
lasten, opgelegd door de ge
beurtenissen van de laatste 10
jaren, grotendeels te laten druk
ken op de kamende generatie.
Inmiddels is gebleken, dat een
sluitende begroting nog niet be
reikbaar is en dat tengevolge
van de devaluatie >ook voor 1950
nog moet worden gerekend met
een belangrijk begrotingstekort.
De gezamenlijke Katholieke
Bisschappen van Hongarije heb
ben besloten de Regering te
vragen onderhandelingen te
openen over een overeenkomst
tussen Kerk en Staat, aldus
werd gisteren te Boedapest me
degedeeld.
Deze leden trokken in twijfel, of
men onder deze omstandighe
den een belastingverlaging kan
aanvaarden, die het begrotings
tekort aanmerkelijk zal ver
meerderen.
Andere leden oordeelden dat
de gemeenten een compensatie
dienen te ontvangen voor de
inkomsten, die zij tengevolge
van het vervallen der Onderne-
mingsbelasting zullen derven.
Volgens deze leden zal af
schaffing van de Ondenemings
beasting voor het gemeentelijl e
financiële beleid en de poside
der gemeentefinanciën beden -
kelijke gevolgen medebrengen.
In een commentaaar op mede
delingen van de Nederlandse
Stichting voor de emigratie van
landbouwers, dat voor 1951 wordt
gcestreefd naar het doen emigre
ren van 10.000 Nederlanders naar
Canada, verklaaide een functio
naris van de Canadese immigra
tiedienst dat Canada in 1951 tien
duizend Nederlandse immigran
ten zal toelaten, „en meer, indien
wij hen kunnen krjjgen".
Hij zeide dat tien duizend het
aantal is, dat de Canadese rege
ring wil bereiken, „doch dat wil
niet zeggen dat wij een quota
voor het binnenkomen van Ne
derlandse immigranten in Cana
da hebben gesteld.
In het Sequoia-theater te Red-
wood-City Californië) is tijdens
een voorstelling het plafond
boven het balcon naar beneden
gekomen. Bijna 30 personen
werden gewond, van wie 6 ern
stig.
Vandaar dat de kring Barne-
veldScherpenzeel van de
Stichting voor de Landbouw op
een mestbedrijf te Stroe een
centrale pluimveeslachtplaats
heeft ingericht.
Op de eerste dag kwamen
reeds voor 2 weken aanmeldin
gen binnen.
Voorlopig komen alleen jonge
hanen in aanmerking. Per week
zuilen er 5000 geslacht worden.
De prijzen zijn lager dan de
pluimveehouders wensen. Dit
is een gevolg van het feit, dat
de haantjes niet gemest mogen
worden en voor de export wei
nig gevraagd worden.
Overigens betekent één en
ander, dat de handel hervat is.
Het geslachte pluimvee wordt
normaal door de poeliers ge
kocht. Alleen moeten de maat
regelen tegen uitbreiding van
de pseudo-vogelpest in acht
worden genomen.
De Britse admiraliteit heeft
Donderdagavond meegedeeld,
dat er vermoeden bestaat, dat er
in de onderzeeboot „Tally-Ho
welke thans op de werf van
Devonport wordt opgeknapt, sa
botage is gepleegd. Men meent
te weten, dat er zand is gevon
den in een vitaal deel (van de
onderzeeboot.
Dit is het viterde geval van sa
botage op een schip van de
Britse marine in •de afgelopen
18 maanden.
Op andere wijze is er nog
geen handel mogelijk.
De handelaren zijn hierdoor
brodeloos en worden van over
heidswege gesteund. De geno
teerde prijzen lopen er uiteen.
De vogelpest breidt zich steeds
uit. Het aantal besmette toe-
drijven loopt tegen de 30.
De Amerikaanse kustwacht
heeft het Noorse schip „Sval-
bard", dat met 600 Amerikaanse
studenten van New York naar
Rotterdam zou varen, afgekeurd.
Volgens een brief van de kust
wacht aan de Noorse consul
vormt de houten bouw van de
passagiersruimte een te groot
brandgevaar, is de doorgangs
ruimte van en naar deze verblij
ven te klein, zijn de ventilatie-
en verlichtingsmogelijkheden en
de hygiënische installaties on
voldoende, ontbreekt een alarm
installatie en zijn de passagiers
niet beschermd volgens de ver
eiste veiligheidsbepalingen.
Vrijdagmorgen om 10 uur is
een wagen van een extra trein
met schoolkinderen bij het sta
tion De Klomp tussen Utrecht
en Ede in brand gevlogen.
De trein, die bestond uit 11
wagens van een electrisch trein
stel, was met schoolkinderen
van Koog aan de Zaan op weg
naar Arnhem.
De brand is uitgebroken in het
zevende rijtuig. Eén der gelei
ders van de schoolkinderen, die
uit de Zaanstreek en uit Amster
dam kwamen, bemerkte rook
ontwikkeling en inmiddels had
de wagenvoerder ook reeds ont
dekt, dat er iets gaande was.
Hij bracht onmiddellijk de trein
tot stilstand. De vlammen sloe
gen reeds onder de zevende wa
gen uit, die onmiddellijk afge
koppeld werd.
De kinderen verlieten direct
de trein, zonder dat van enige
paniekstemming sprake was.
De brandweer uit Ederveen
slaagde er na korte tijd in de
brand te blussen, de brandweer
uit Ede die eveneens aanwezig
was, moest door motorstoring
werkeloos toe zien.
Ongevallen hebben zich onder
de kinderen of het treinperso
neel niet voorgedaan. De trein
was om 9.25 uur uit Amsterdam
vertrokken. Het schoolreisje
naar Arnhem is na het ongeval
met een wagen minder voort
gezet.
De kinderen uit de zevende
wagen zijn over de andere wa
gens verdeeld en in de beste
stemming werd het doel der reis
bereikt.
HAAGSE MILITAIR
VERDRONKEN.
De Hagenaar J. van Hoof, sol
daat in het Bossche garnizoen, is
deze week tijdens een militaire
oefening onder Drunen bij het
omslaan van een roeiboot om het
leven gekomen. Hij wordt met
müitaire eer ter aarde besteld.
door
JELLE DRAAISMA.
II
5)
(Nadruk verboden)
Klaas had net de klink van het
poortje, dat toegang gaf tot zijn
domein, opgelicht, toen hij be
merkte, dat er iemand uit een
zijraam van de villa kwam. Het
was een man, die ongetwijfeld in
huis was geweest en gemerkt had
dat iemand de villa naderde, en
daarom nu zo spoedig mogelijk
de benen wenste te nemen. Na
tuurlijk, dacht Klaas, zich de me
dedeling van de notaris herinne
rende, de inbreker. Hij smeet zijn
fiets tegen de binnenkant van het
hek en snelde in de richting van
het raam. Maar de inbreker was
vlugger en verdween in een mi
nimum van tijd in de tegenover
gestelde richting en was binnen
enkele seconden tussen de bomen
achter het huis verdwenen.
„Maar zo gemakkelijk zul je er
ditmaal niet afkomen, waarde
heer," mompelde Eilaas vastbe
raden. Hij zette er een spurt in,
die een renner van de Olympi
sche spelen jaloers gemaakt zou
hebben. Snel volgde Klaas de
man in de richting, die hij gegaan
was. Tussen de bomen door zag
hij juist een glimp van de onge
wenste bezoeker en dit gaf Klaas
nieuwe moed. Ongelukkigerwijs
bleef de jongeman met een voet
'naken achter een dode tak, die
tussen de bomen lag en voor
Klaas weer overeind was en z'n
pijnlijke ledematen even had ge
wreven, was de man voorgoed
uit het gezicht verdwenen.
Klaas liep nog enkele meters
verder, toen hij stuitte op prik
keldraad. Daarover heen te klim
men was een klein kunstje, maar
je kon nu net zo goed een speld
in een hooiberg gaan zoeken als
een man in dit bos, zodat Klaas
spijtig besloot de vervolging te
staken.
„Pech gehad," zei hij hijgend
tot zichzelf, terwijl hij langzaam
tussen de bomen door terug wan
delde naar de voorkant van het
huis. Hij herinnerde zich, dat hij
zijn fiets bij het hek had laten
staan en haalde deze op. Toen
nam hij de bos sleutels en opende
de voordeur, waarna hij zijn fiets
in de brede gang zette.
„Zo, villa-eigenaar," zei hij
schertsend tot zichzelf, „ga nu
maar eens kijken, waVdie goede
oom Willen je al zo nagelaten
heeft. We zullen eerst eens pro
beren, of we deze deur open kun
nen krijgen."
Klaas morrelde wat met ver
schillende sleutels, totdat er één
paste. Toen hij de deur geopend
had, kwam hij in een groot ver
trek, waarvan één der ramen
open stond.
„Haha," dacht hij. „Hier heeft
mijnheer de inbreker zijn bezoek
gebracht, hetgeen duidelijk merk
baar is, want als ik me niet ver
bis, heeft hij aardig rondge
neusd."
Laden van kasten stonden half
open, terwijl de inhoud, bestaan
de uit kleding en ondergoed,
grotendeels verspreid lag op de
grond. Ook het schrijfbureau was
overhoop gehaald, want stapels
papieren en boeken lagen slordig
door elkaar op stoelen en op de
grond. „Enfin," dacht Klaas vro
lijk, „dan hebben we wat op te
ruimen."
Hij sloot zorgvuldig het raam,
deed de pen er op en verliet toen
de kamer ,de deur eveneens ach
ter zich sluitende. Systematisch
onderzocht hij de andere vertrek
ken van het ruime huis, eerst be
neden. toen boven en daarna op
de zolder. Er waren enkele ka
mers overhoop gehaald, doch an
dere vertrekken waren nog on
beroerd. „Zodat we mijnheer de
inbreker misschien nog wel eens
verwachten kunnen. Enfin, ik
kun je van op aan."
Vóór hij naar huis ging, reed
hij eerst nog naar het politiebu
reau in Overveen, alwaar hij zich
bekend maakte als de nieuwe
eigenaar van „Schoonoord" aan
de Zeeweg en verslag uitbracht
van zijn bevindingen betreffende
de inbreker. Hem werd toegezegd
dat er speciaal op het huis gelet
zou worden en getroost met deze
belofte keerde de kersverse villa
eigenaar weer terug naar Haar
lem. Thuis tracteerde hij zijn
kostbaas op een kwartjes-sigaar
en één der kinderen stuurde hij
naar de banketbakker om een
flinke taart te halen. Want het
heugelijke feit behoorde op ge
paste wijze gevierd te worden,
hetgeen dan ook des avonds echt
vrolijk geschiedde. Maar op de
vraag van zijn hospita, wat of hij
nu van plan was te gaan doen,
antwoordde hij tussen twee hap
pen taart heel lakoniek: „Wel,
werken, natuurlijk. Ik blijf bij de
hoop spoedig afdoende maatrege- tram. Wat dacht U dan?"
len te nemen, waarde heer, daar (Wordt vervolgd).
Twee astronomen hebiben een
exploiderende ster ontdekt, die
verder van de aarde is verwij
derd dan elke tot nu toe beken
de ster. Haar licht heeft 50 mil
lioen lichtjaren nodig om onze
aarde te bereiken.
Mededeling van deze ontdek
king werd gedaan dioor Dr. Mil
ton Humason van de sterren
wachten van Mount Wilson en
Palomar in Californië.
Met de telescoop van Palomar,
de grootste in de wereld, werd
deze ster ontdekt in een nevel
kring, een van de .vele ver ver
wijderde „werelden" zoals de
Melkweg. De sterrekundigen
hebben mededeling gedaan van
systemen in de constellatie van
2 nieuwe, zeer kleine sterren^
„Leo".
De geleerden verklaarden, dat
één hiervan beiden waren
waargenomen met de 48 inch
Schmidt camera van Polomar
het kleinste was, dat ooit ont
dekt werd. De geleerden zeiden
dat deze ontdekking van groot
belang waren, omdat een nader
bestudering de sleutel zou kun
nen verschaffen hoe enorm
groot „werelden" als de melk
weg zijn, waarvan het zonne
stelsel een deel is.
De 20-jarige J. v. d. K. uit
Stoutenburg reed gisterenmorgen
met zijn motor op de Hessenweg
aldaar in de richting Amersfoort,
toen uit een zandweg een melk
wagen de weg opreed. Van der
K. trachtte uit te wijken en kwam
terecht in een greppel naast de
weg, tengevolge waarvan hij de
macht over het stuur kwijt raak
ten en in volle vaart tegen een
telefoonpaal botste. Hij is aan
zijn verwondingen kort daarop
overleden.