OP HET KANTJE AF! Belastingherziening 1950 WIST U..,.? TOCH PLUIMVEEHANDEL TE BARNEVELD Driemaal stonden de Duitsers „op winst TWEEDE BLAD Zaterdag 24 Juni 1950 6e Jaargang No. 1457 Willy Messerschmitt onthulde het geheim dat de Luftwaffe tot falen doemde Er zijn in de grote oorlog verscheidene momenten geweest, waarin het maar een haar scheelde de sc aa dreigde definitief ten gunste van Duitsland door te slaan. Deze kritieke ogenblikken schenen te land aangebroken toen de Duitse legers over heel het vaste land van Europa domineerden en dieper in Rusland ver mochten door te dringen, dan Napoleon ooit voor mo gelijk zou hebben gehouden. Een dergelijk tragisch keer punt scheen eveneens ter zee nabij, toen de Duitse onderzeeërs de wereldzeeën onder hun controle dreig den te krijgen. Het was ook hier maar op het kantje af, dat de geallieerden het pleit konden winnen. Maar bovenal werd de wereld in de lucht met een fatale afloop van het gruwelijk hazardspel bedreigd. Dat werd nooit duidelijker aangetoond dan toen kort geleden Ernst Heinkel en Willy Messerschmitt, de befaamde Duitse vliegtuigbouwers, het een en ander loslieten over de kansen, welke de Luftwaffe gemist heeft. Aan het Voorlopig Verslag van de Eerste Kamer over de Belastingherziening 1950, de afschaffing van de On der nemingscbelasting en verhoging van de Vennoot schapsbelasting, ontlenen wij het volgende: Hongaarse Bisschoppen willen onderhandelingen met Regering openen Canada wil gaarne Nederlandse immigranten Trein Het liet zich aanvankelijk aanzien, dat het verbod om pluimvee te vervoeren moeilijkheden met zich zou bren gen, omdat de pluimveehouders met hun overtollig pluimvee bleven zitten. Ongeval in een schouwburg Sabotage in Britse onderzeeboot? Noors schip afgekeurd *voor vaart naar Rotterdam met kinderen in brand Villa „Schoonoord ROMAN VAN AVONTUUR EN SPANNING Een exploderende ster Motorrijder verongelukt DE VRIJE ZEEUW neral" pleegde zelfmoord in de herfst van 1941, toen de oor log tegen Rusland reeds sinds een paar maanden was begon nen, en Goering triomfantelijk verkondigde dat de Russen verslagen waren. Hoe Udet er toe kwam zelfmoord te plegen is nog steeds één der vele mys teriën van het Derde Rijk. Men weet alleen, dat Udet in een Septembernacht in Berlijn, na een van zijn befaamde or giën in het Horcher-Restau- rant, naar zijn vertrekken ging en zijn oude dienstrevolver laadde. Kalm vuurde hij vijf schoten in de roos van de schiet schijf, die aan het andere einde van zijn étage was opgesteld. De zesde kogel joeg hij zich-zelf door het hoofd Hitler was vertwijfeld. Messerschmitt vertelde zelf in Iedereen, die in de luchtvaart van voor de oorlog thuis was, zoals alle K.L.M.-ers, die op Schiphol werkten, begrepen dat iedere Duitse luchtvaarder zich reeds in oorlogstraining be vond: of hij een onopvallende boordwerktuigkundige was van een oude Junkers verkeers- machine, de piloot van 't nacht postvliegtuig of de vertegen woordiger van de Lufthansa op Schiphol: Zij allen bouwden al mee aan Goerings oorlogsma chine. Op de fatale datum stond dan ook de meest fantastische luchtmacht ter wereld gereed voor de sprong. Zelfs in de vermaarde Battle of Britain werd de trotse Duitse adelaar niet vleugellam geslagen: Bij de invasie van Rusland vernietigde de Luftwaffe in enkele dagen de gehele Russische vloot van 5000 toestellen. Ondanks het feit dat de Duitsers nog niet met de helft van het aantal vliegtuigen van de Rode Lucht macht de strijd aanbond. Waarom heeft de Luftwaffe toch gefaald? Professor Ernst Heinkel ver telde bij z'n recent bezoek aan de Fokkerfabrieken in Amster dam, dat hij reeds in 1941 een straaljager gebouwd had. Waarom heeft die nooit ge vlogen? Messerschmitt had in 1939 al een bruikbaar prpject gereed. Daarmee hadden de Duitsers de oorlog kunnen winnen. Waarom misten zij hun grote kansen? Een week later werd Messer schmitt andermaal naar de Ober- salzberg ontboden, deze keer naar Goerings jachthuis, waar Goering en Milch, de twee ge vallen paladijnen, een hele na middag besteedden om elkaar en Messerschmitt te beschuldigen. Goering dreigde Messerschmitt te arresteren, omdat deze zijn plannen niet aan hem had voor gelegd. Messerschmitt deelde hem mee, dat Milch hem dit had verboden. Goering raasde toen dat hij Milch zou arresteren. Maar het spel was uit. Goering zowel als Milch moesten hun macht afstaan aan Albert Speer, die nu de oppermacht kreeg over de vliegtuigproduc tie. Die nacht vloog Messer schmitt naar het hoofdkwartier van de Führer te Insterburg in Oost Pruisen en de volgende dag werd de Me-262 tot in de details besproken tussen Hitier, Speer en Messerschmitt. Speer kwam te Iaat. Albert Speer, misschien de enige niet-krankzinnige onder de hele nazikliek, was een genie op het gebied der productie, die het stuur van de Duitse oorlogs- Maar in het jongste wereld drama bleek hoe onwaar de conclusie is, die logisch volgt uit dit oude hoefijzer-verhaal. De persoonlijkheden geven wel degelijk de doorslag en van hun mentaliteit hangt ook bij histo rische beslissingen ontzaglijk veel af. Het waren psychologi sche factoren, die de nazi-leiders de oorlog deden verliezen. Messerschmitt had reeds in 1941 een drietal vliegtuigen ont worpen en voltooid te verge lijken bij de huidige straal jagers die tussen 1939 en 1942 nog verder waren ver beterd. Als deze ongehoord snelle jagers destijds in massa waren geproduceerd, dan zou de afloop van de geallieerde lucht oorlog boven het Rijk geduren de de jaren 19431945 waar schijnlijk geheel anders en voor de wereld catastrofaal zijn ge weest. „Des Teufels General" pleegt zelfmoord. Maar drie mannen, Hermann Goering, Erhard Milch en Ernst Udet twee ijdele en machts hongerige dilettanten en één cynische realist hadden des tijds over de Luftwaffe te be slissen. Ernst Udet, de realist, was een geboren vlieger. Maar zijn invloed werd te niet ge daan door Goering en Milch, die hem wisten uit te schakelen. Ernst Udet de beroemde dramaturg Zuckermayer be schreef hem in de hoofdfiguur van het stuk „Des Teufels Ge- de Sat. Evening Post, dat in machine, gelukkig!, drie jaar te] Juli 1943 de dagen en de nach- laat jn handen kreeg. De zware ten aanbraken, die door Ernst inciustxie van Duitsland was Udet waren voorspeld: in één toen al oncjer voortdurende mas- week werden 7000 ton bommen sale aanvallen genomen, en ter- op Hamburg neergeworpen. wyi de Duitse legers reeds op Adolf Hitler kwam op 28 Juli de terugtocht waren naar het 1943 van het Oostelijk front deed hij het onmogelijke, terug en hij ontbood, onder de Gedurende 1944, onder de moei- indruk van deze bombardemen- iyRste omstandigheden, slaagde ten, de vliegtuigbouwer Messer- hij er in de Duitse vliegtuig- schmitt. Hitier raasde over de productie op te schroeven tot t meer tekortkomingen van de Luft- meer dan 200 vliegtuigen per waffe en in het urenlange on- maand, het hoogste aantal, dat derhoud, dat Hitler met Mes- de Nazi-oorlogsmachine ooit be- serschmitt had, erkende de reikte. Een schitterende, maar Führer dat, als de raids in de- .vruchteloze poging, zelfde omvang als de bombar- J Gedurende 1944 werden de dementen van Hamburg zouden heide sleutelbedrijven van Mes- worden voortgezet, hij de oorlog serschmitt, in Augsburg en in „sofort" zou moeten beëindigen. Regensburg, zó beschadigd, dat Sinds 1940 had Hitier slechts Messerschmitt met zijn specia- weinig aandacht aan de Luft- listen naar Oberammergau waffe besteed, nu vroeg hij moesten vertrekken. Hier, zo Willy Messerschmitt houdt zich op het ogenblik bezig met een zéér nuttig werk: hij bouwt huizen. Hij heeft daarvoor een nieuwe technische bouwmethode uitgevonden en de Amerikaanse krantenman, (James P. O'Don- nell) zou er nooit in geslaagd zijn hem voor een interview te strikken, als hij geen mooie, nieuwe Amerikaanse auto had gehad, waarvan de motor Mes serschmitt interesseerde. Hij ging met de journalist mee, be stuurde de auto en „deed er alles mee, behalve vliegen". En de journalist kreeg zijn inter view. Hij kon de feiten bekend maken, die aantonen, dat Duits land mogelijkheden heeft gehad een beslissende voorsprong te verkrijgen en te behouden bij de oorlog in de lucht. Maar gelukkig voor de mensheid! waren er interne, diep-geheime controversen tussen de kop stukken der nazi's, die de Luft waffe tot falen doemden. Mes serschmitt heeft er van verteld en nu is er althans één puntje opgelicht van de sluier, die er nog steeds over deze gebeurte nissen hangt. Willy Messerschmitt, de ge niale vliegtuigbouwer, dankt zijn roem vooral aan het feit, dat hij tot vier maal toe ,,'s we relds snelste vliegtuig" bouwde. Hij werd door de onderlinge na ijver tussen de luchtmachtge- weldigen Goering, Milch en Udet uitgerangeerd. Pas toen het te laat was, kreeg hij ge legenheid zijn straal- en raket vliegtuigen ten tonele te bren gen. Maar zijn nieuwe modellen waren nauwelijks in de lucht opgestegen, toen het Derde Rijk krakend in smook en vlammen onder hem ineenstortte. Toeval of psychologische factoren? Dankt de wereld deze goede afloop tenslotte aan het „toe val"? Men kent het oude ver haal van die los-zittende hoef nagel bij het paard van zekere roemrijke veldheer. De hoef nagel ging verder los, het ijzer werd verloren, de generaal kon zich op het kritieke moment met zijn kreupele paard niet snel genoeg verplaatsen. Er ontstond verwarring, de leiding moest tekort schieten en de veldslag, die de loop van de ge schiedenis in geweldige mate had kunnen beïnvloeden, ging verloren. Inderdaad: kleine oorzaken kunnen grote gevolgen hebben. Messerschmitt advies en toen deze van leer trok tegen het di lettantische optimisme van Goe ring en Milch, bezwoer Hitier dat hij er een einde aan zou maken. Hij luisterde met aan dacht naar wat Messerschmitt hem vertelde van zijn model Me- 262 en van „Kornet" en kwam onmiddellijk in een betere stem ming. „We zullen die straal jager ombouwen tot een jager- bommenwerper en we zullen duizenden „Industriejager" gaan bouwen". Hoewel Messerschmitt nog steeds met ontzag over de Führer spreekt, kreunde hij bij na toen hij deze opmerking van Hitier herhaalde; het denkbeeld om de Me-262 als een bommen werper te gebruiken was im mers door en door absurd. dat nog omstreeks het jaar 1825 onze provincie berucht was om de Zeeuwse koortsen. dat de oorzaken volgens som mige geleerden, gezochi moesten worden in het drinken van slecht water, het eten van vis en de aan wezigheid van dampen van de stilstaande wateren, de slikken en schor. dat volgens landere geleerden het Zeeuwse drinkwater zeer goed was. dat het eten van vis zeer ge zond was. dat het verhaaltje over de scha delijke dampen maar een sprookje was. dat eerstgenoemde geleerden middelen aangaven om be smetting door de „dampige Zeeuwse lucht" te ontgaan, dat het volgende aanbevolen werd; a. Het dragen van een fla nellen hemd op de blote huid. b. Het roken van veel ta bak. c. Matig drinken. dat een persoon uit een andere provincie bij 't maken van een Zeeuwse reis een doek voor zijn mond bond om gezond te blijven. d)at andere geleerden om te be wijzen dat Zeeland juist een gezonde provincie was, naar voren brachten. dat men nog vele landlieden van 75 jaar, in één dag 1000 schoven tarwe met de vork zag opgeven. dat Helena Poelman uit Mid delburg nog dekens stikte, toen zij 99 jaar was. dat in het gehucht Klein Bra bant onder Waterlandkerk- je Pierre ie Meunier in 1323 honderd jaar werd. dat hij in zijn 96ste jaar nog tarwe sneed en tot zijn 98ste jaar nog -dikwijls in de tuin werkte. dat als laatste bewijs van het gezonde leven in Zeeland aangevoerd werd, dat ook in onze provincie drielin gen werden geboren en dat in 1821 en 1822 in de ge meente Kruindngen binnen weinige maanden door achi vrouwen zeventig kinderen ter wereld werden gebracht. J. A. H. vertelt hij, beleefde hij de ge lukkigste maanden van zijn leven. Men bouwde Me-262 vliegtui gen en een deel van de staf werkte dag en nacht aan het „Projekt Enzian" een piloot- loze, radiografisch bestuurde jager. In het laatste jaar van de oorlog produceerde men in totaal 800 Me-262ers, en in de nazomer van 1944 kwamen 's werelds eerste straaljagers in actie tegen de geallieerden. En op 7 April 1945 kwam er een heel eskader van zestig stuks boven Westfalen in gevecht waarbij in één oogwenk onge veer 25 vliegende forten om laaggehaald werden. Het was een ijdel Wagne riaans gebaar van de zijde van de vleugellam geschoten Luft waffe, maar een huiveringwek kend voorbeeld van wat had kunnen zijn. Wat de „Enzian" betreft, die met behulp van ra ketten werd afgeschoten, deze steeg in één minuut tot een hoogte van 12.000 meter en had een ontplofbare lading van 500 kilo, die explodeerde bij contact. De „Enzian" was nagenoeg ge reed toen de oorlog eindigde. En toen de geallieerde des kundigen gelegenheid kregen de stand van zaken in ogenschouw te nemen, waren ze verbaasd te ontdekken, dat de Duitse aëro dynamische ingenieurs al raket- bommen en straaljagers had den vervaardigd niet in 1943 en 1944 zoals men had aange nomen, maar reeds in de periode 1939—1941! Deze voorsprong van 3 jaar werd nooit door de Duitsers uitgebuit. Daaraan dankt de wereld haar redding van de nazi-heerschappij. Maar men huivert bij de ge dachte hoe wij op het kantje af aan het noodlot ontsnapten. Vele leden menen, dat het Ne derlandse volk slechts dan zijn huidige welvaartspeil zaJl kun nen handhaven, wanneer het bedrijfsleven in het internatio nale bestel zijn positie behoudt. Daarom ligt het voor de hand, dat een minimum-program van publieke investeringen uitvoe ring behoeft. De Regering dient te streven naar sociale rechtvaardigheid, waarop bij de verdeling van de belastingdruk moet worden ge let. De afschaffing van de On dernemingsbelasting lachten andere leden van grote beteke nis. Ze maakt een eind aan 'n vreemd insluipsel en betekent, dat een bedrag van 92 millioen I gulden méér ter beschikking van de ondernemers komt voor investeringen. De vennootschappen echter, die bij industrialisatie van zo groot belang zijn, hebben er geen profijt van. De herwaardering van roeren de bedrijfsmiddelen, aange schaft vóór 1 Januari 1942, oe- antwoordt niet aan de verwach tingen, welke dienaangaande bij het bedrijfsleven bestonden Vervroegde afschrijving van een derde in 3 jaren of korter van de bedrijfsmiddelen, ver worven, verbeterd, hersteld of aanbesteed, na 31 Mei 1949 en vóór 1 Januari 1953, werd van belang geacht. Vele leden achten het wense lijk, dat voor de Vennootschaps belasting een gedifferentieerd tarief wordt ingevoerd en wel in die zin, dat een lager percen tage wordt geheven over de winst, die niet wordt uitgekeerd. Dit bevordert de spaarzaamheid ten aanzien van de uitkeringen door N.V.'s en maakt de zelf financiering aantrekkelijker. Enige leden wijden aandacht aan de financiële gevolgen van de ontworpen regelingen. De afschaffing der Ondernemings belasting, gepaard aan verho ging van de vennootschapbe lasting, komt de fiscus te staan op een verlies van 92 millioen gulden. Daar staat tegenover de verhoging van de Benzine- beasting ten bedrage van 33 millioen gulden. Er is mitsdien een mindere belastingopbrengst Van circa 54 millioen gulden. De fiscus zal 3 jaren lang ge middeld circa 150 millioen gul den derven. Daarna wordt het verlies gedeeltelijk ingehaald. Niemand kan op dit ogenbiik begroten, wat de gevolgen van de voorgestelde belastingherzie ning zullen zijn. Deze leden stelden de vraag, of de Regering bereid is, aan de Kamer een beeld te gever, van de wijze, waarop in de staatsdienst bezuinging wordt nagestreefd. Vele andere leden achtten het niet verantwoord, de financiële lasten, opgelegd door de ge beurtenissen van de laatste 10 jaren, grotendeels te laten druk ken op de kamende generatie. Inmiddels is gebleken, dat een sluitende begroting nog niet be reikbaar is en dat tengevolge van de devaluatie >ook voor 1950 nog moet worden gerekend met een belangrijk begrotingstekort. De gezamenlijke Katholieke Bisschappen van Hongarije heb ben besloten de Regering te vragen onderhandelingen te openen over een overeenkomst tussen Kerk en Staat, aldus werd gisteren te Boedapest me degedeeld. Deze leden trokken in twijfel, of men onder deze omstandighe den een belastingverlaging kan aanvaarden, die het begrotings tekort aanmerkelijk zal ver meerderen. Andere leden oordeelden dat de gemeenten een compensatie dienen te ontvangen voor de inkomsten, die zij tengevolge van het vervallen der Onderne- mingsbelasting zullen derven. Volgens deze leden zal af schaffing van de Ondenemings beasting voor het gemeentelijl e financiële beleid en de poside der gemeentefinanciën beden - kelijke gevolgen medebrengen. In een commentaaar op mede delingen van de Nederlandse Stichting voor de emigratie van landbouwers, dat voor 1951 wordt gcestreefd naar het doen emigre ren van 10.000 Nederlanders naar Canada, verklaaide een functio naris van de Canadese immigra tiedienst dat Canada in 1951 tien duizend Nederlandse immigran ten zal toelaten, „en meer, indien wij hen kunnen krjjgen". Hij zeide dat tien duizend het aantal is, dat de Canadese rege ring wil bereiken, „doch dat wil niet zeggen dat wij een quota voor het binnenkomen van Ne derlandse immigranten in Cana da hebben gesteld. In het Sequoia-theater te Red- wood-City Californië) is tijdens een voorstelling het plafond boven het balcon naar beneden gekomen. Bijna 30 personen werden gewond, van wie 6 ern stig. Vandaar dat de kring Barne- veldScherpenzeel van de Stichting voor de Landbouw op een mestbedrijf te Stroe een centrale pluimveeslachtplaats heeft ingericht. Op de eerste dag kwamen reeds voor 2 weken aanmeldin gen binnen. Voorlopig komen alleen jonge hanen in aanmerking. Per week zuilen er 5000 geslacht worden. De prijzen zijn lager dan de pluimveehouders wensen. Dit is een gevolg van het feit, dat de haantjes niet gemest mogen worden en voor de export wei nig gevraagd worden. Overigens betekent één en ander, dat de handel hervat is. Het geslachte pluimvee wordt normaal door de poeliers ge kocht. Alleen moeten de maat regelen tegen uitbreiding van de pseudo-vogelpest in acht worden genomen. De Britse admiraliteit heeft Donderdagavond meegedeeld, dat er vermoeden bestaat, dat er in de onderzeeboot „Tally-Ho welke thans op de werf van Devonport wordt opgeknapt, sa botage is gepleegd. Men meent te weten, dat er zand is gevon den in een vitaal deel (van de onderzeeboot. Dit is het viterde geval van sa botage op een schip van de Britse marine in •de afgelopen 18 maanden. Op andere wijze is er nog geen handel mogelijk. De handelaren zijn hierdoor brodeloos en worden van over heidswege gesteund. De geno teerde prijzen lopen er uiteen. De vogelpest breidt zich steeds uit. Het aantal besmette toe- drijven loopt tegen de 30. De Amerikaanse kustwacht heeft het Noorse schip „Sval- bard", dat met 600 Amerikaanse studenten van New York naar Rotterdam zou varen, afgekeurd. Volgens een brief van de kust wacht aan de Noorse consul vormt de houten bouw van de passagiersruimte een te groot brandgevaar, is de doorgangs ruimte van en naar deze verblij ven te klein, zijn de ventilatie- en verlichtingsmogelijkheden en de hygiënische installaties on voldoende, ontbreekt een alarm installatie en zijn de passagiers niet beschermd volgens de ver eiste veiligheidsbepalingen. Vrijdagmorgen om 10 uur is een wagen van een extra trein met schoolkinderen bij het sta tion De Klomp tussen Utrecht en Ede in brand gevlogen. De trein, die bestond uit 11 wagens van een electrisch trein stel, was met schoolkinderen van Koog aan de Zaan op weg naar Arnhem. De brand is uitgebroken in het zevende rijtuig. Eén der gelei ders van de schoolkinderen, die uit de Zaanstreek en uit Amster dam kwamen, bemerkte rook ontwikkeling en inmiddels had de wagenvoerder ook reeds ont dekt, dat er iets gaande was. Hij bracht onmiddellijk de trein tot stilstand. De vlammen sloe gen reeds onder de zevende wa gen uit, die onmiddellijk afge koppeld werd. De kinderen verlieten direct de trein, zonder dat van enige paniekstemming sprake was. De brandweer uit Ederveen slaagde er na korte tijd in de brand te blussen, de brandweer uit Ede die eveneens aanwezig was, moest door motorstoring werkeloos toe zien. Ongevallen hebben zich onder de kinderen of het treinperso neel niet voorgedaan. De trein was om 9.25 uur uit Amsterdam vertrokken. Het schoolreisje naar Arnhem is na het ongeval met een wagen minder voort gezet. De kinderen uit de zevende wagen zijn over de andere wa gens verdeeld en in de beste stemming werd het doel der reis bereikt. HAAGSE MILITAIR VERDRONKEN. De Hagenaar J. van Hoof, sol daat in het Bossche garnizoen, is deze week tijdens een militaire oefening onder Drunen bij het omslaan van een roeiboot om het leven gekomen. Hij wordt met müitaire eer ter aarde besteld. door JELLE DRAAISMA. II 5) (Nadruk verboden) Klaas had net de klink van het poortje, dat toegang gaf tot zijn domein, opgelicht, toen hij be merkte, dat er iemand uit een zijraam van de villa kwam. Het was een man, die ongetwijfeld in huis was geweest en gemerkt had dat iemand de villa naderde, en daarom nu zo spoedig mogelijk de benen wenste te nemen. Na tuurlijk, dacht Klaas, zich de me dedeling van de notaris herinne rende, de inbreker. Hij smeet zijn fiets tegen de binnenkant van het hek en snelde in de richting van het raam. Maar de inbreker was vlugger en verdween in een mi nimum van tijd in de tegenover gestelde richting en was binnen enkele seconden tussen de bomen achter het huis verdwenen. „Maar zo gemakkelijk zul je er ditmaal niet afkomen, waarde heer," mompelde Eilaas vastbe raden. Hij zette er een spurt in, die een renner van de Olympi sche spelen jaloers gemaakt zou hebben. Snel volgde Klaas de man in de richting, die hij gegaan was. Tussen de bomen door zag hij juist een glimp van de onge wenste bezoeker en dit gaf Klaas nieuwe moed. Ongelukkigerwijs bleef de jongeman met een voet 'naken achter een dode tak, die tussen de bomen lag en voor Klaas weer overeind was en z'n pijnlijke ledematen even had ge wreven, was de man voorgoed uit het gezicht verdwenen. Klaas liep nog enkele meters verder, toen hij stuitte op prik keldraad. Daarover heen te klim men was een klein kunstje, maar je kon nu net zo goed een speld in een hooiberg gaan zoeken als een man in dit bos, zodat Klaas spijtig besloot de vervolging te staken. „Pech gehad," zei hij hijgend tot zichzelf, terwijl hij langzaam tussen de bomen door terug wan delde naar de voorkant van het huis. Hij herinnerde zich, dat hij zijn fiets bij het hek had laten staan en haalde deze op. Toen nam hij de bos sleutels en opende de voordeur, waarna hij zijn fiets in de brede gang zette. „Zo, villa-eigenaar," zei hij schertsend tot zichzelf, „ga nu maar eens kijken, waVdie goede oom Willen je al zo nagelaten heeft. We zullen eerst eens pro beren, of we deze deur open kun nen krijgen." Klaas morrelde wat met ver schillende sleutels, totdat er één paste. Toen hij de deur geopend had, kwam hij in een groot ver trek, waarvan één der ramen open stond. „Haha," dacht hij. „Hier heeft mijnheer de inbreker zijn bezoek gebracht, hetgeen duidelijk merk baar is, want als ik me niet ver bis, heeft hij aardig rondge neusd." Laden van kasten stonden half open, terwijl de inhoud, bestaan de uit kleding en ondergoed, grotendeels verspreid lag op de grond. Ook het schrijfbureau was overhoop gehaald, want stapels papieren en boeken lagen slordig door elkaar op stoelen en op de grond. „Enfin," dacht Klaas vro lijk, „dan hebben we wat op te ruimen." Hij sloot zorgvuldig het raam, deed de pen er op en verliet toen de kamer ,de deur eveneens ach ter zich sluitende. Systematisch onderzocht hij de andere vertrek ken van het ruime huis, eerst be neden. toen boven en daarna op de zolder. Er waren enkele ka mers overhoop gehaald, doch an dere vertrekken waren nog on beroerd. „Zodat we mijnheer de inbreker misschien nog wel eens verwachten kunnen. Enfin, ik kun je van op aan." Vóór hij naar huis ging, reed hij eerst nog naar het politiebu reau in Overveen, alwaar hij zich bekend maakte als de nieuwe eigenaar van „Schoonoord" aan de Zeeweg en verslag uitbracht van zijn bevindingen betreffende de inbreker. Hem werd toegezegd dat er speciaal op het huis gelet zou worden en getroost met deze belofte keerde de kersverse villa eigenaar weer terug naar Haar lem. Thuis tracteerde hij zijn kostbaas op een kwartjes-sigaar en één der kinderen stuurde hij naar de banketbakker om een flinke taart te halen. Want het heugelijke feit behoorde op ge paste wijze gevierd te worden, hetgeen dan ook des avonds echt vrolijk geschiedde. Maar op de vraag van zijn hospita, wat of hij nu van plan was te gaan doen, antwoordde hij tussen twee hap pen taart heel lakoniek: „Wel, werken, natuurlijk. Ik blijf bij de hoop spoedig afdoende maatrege- tram. Wat dacht U dan?" len te nemen, waarde heer, daar (Wordt vervolgd). Twee astronomen hebiben een exploiderende ster ontdekt, die verder van de aarde is verwij derd dan elke tot nu toe beken de ster. Haar licht heeft 50 mil lioen lichtjaren nodig om onze aarde te bereiken. Mededeling van deze ontdek king werd gedaan dioor Dr. Mil ton Humason van de sterren wachten van Mount Wilson en Palomar in Californië. Met de telescoop van Palomar, de grootste in de wereld, werd deze ster ontdekt in een nevel kring, een van de .vele ver ver wijderde „werelden" zoals de Melkweg. De sterrekundigen hebben mededeling gedaan van systemen in de constellatie van 2 nieuwe, zeer kleine sterren^ „Leo". De geleerden verklaarden, dat één hiervan beiden waren waargenomen met de 48 inch Schmidt camera van Polomar het kleinste was, dat ooit ont dekt werd. De geleerden zeiden dat deze ontdekking van groot belang waren, omdat een nader bestudering de sleutel zou kun nen verschaffen hoe enorm groot „werelden" als de melk weg zijn, waarvan het zonne stelsel een deel is. De 20-jarige J. v. d. K. uit Stoutenburg reed gisterenmorgen met zijn motor op de Hessenweg aldaar in de richting Amersfoort, toen uit een zandweg een melk wagen de weg opreed. Van der K. trachtte uit te wijken en kwam terecht in een greppel naast de weg, tengevolge waarvan hij de macht over het stuur kwijt raak ten en in volle vaart tegen een telefoonpaal botste. Hij is aan zijn verwondingen kort daarop overleden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1950 | | pagina 5