Officiële proefvaart
van de Egbert Wagenborg
Schippi
„Heksers" in de Kempen
Een reisje va
IETS OVE
TIEN
Overdracht vond plaats op de Westerschelde
Nadat Woensdag de „Egbert Wagenborg", de eerste
kustvaarder, die op de werf van de Terneuzensche
Scheepsbouw Maatschappij van de kiel af zijn voltooiing
vond, een volledig geslaagde technische proeftocht had
gemaakt, vond gisteren op de Westerschelde tussen Vlis-
dngen en Terneuzen de officiële overdracht plaats van
dit pronkjuweel der Delfzijlse kustvaart aan de N.V.
iWagenborgs' Scheepvaart- en Expeditiebedrijf.
Nieuwe regeling reisdeviezen
voor Motorrijwielen
Rede van Acheson te Cambridge
Villa „Schoonoord
ROMAN VAN AVONTUUR
EN SPANNING
Britse Regering vraagt
vertrouwensvotum
Kindertoeslag
voor gepensionneerden
De staking in de Belgische
textielindustrie
Ladderende nylons in hel
Lagerhuis
kompas stellen.
Leeg
Nieuwe Sowjet-nota aan Peizië
Amerikaans voorstel aan de
Ontwapeningscommissie
Nog dikwijls 1
tijd van diese
bussen de klac
het reizen in 2
rovend!
Niemand kar
kennen. Door
van land en we
vincie wat het
wel steeds bij
den ten achter
Toch kan er
jaar veel gebeu
gedachten maa:
van Brugge na;
het jaar 1820. 1
conclusie komei
in die tijd niet
tijdrovend, maa
geleken met c
waarde, schron
In Brugge lig
ons gereed. Z
streken de trek
Het is geen sni
comfortabel ve:
Het gaat op J
we in het achte:
talen we 0,52.
kost 0,42, het J
het dek kost
cent.
Kinderen van
talen half ge
neden 4 jaar
mits iemand bij
Die onderwe;
nomen of uitgej
evenredigheid v.
Goederen zijn
derlandse ponde
Na ongeveer c
we Sluis. Veel
torische stadje
hebben we niet.
nen we nog eve
in „De Stad Am
Garenmarkt, ol
Brugge", aan di
de Kaai.
Bij dit laatste
het tweede ge
tocht.
De postwage:
Sluis naar Br<
grotendeels over
der eerste klas
weg met 4 tolh
te Draaibrug, Ot
dijke en Breskei
De toltarieven
Voor een wag'
bespannen met
14 cent betaald
gen op 4 wielen
9% cent; een ch
den 7 cent; elk
nen of niet, 4%
Voor zo'n reisj
van Sluis naar
men diep in d
tasten. Het ki
1,50. Voor ee
die weg betaalt
uur.
Vijftien pond b
vrij meenemen
ponden meer be
Personen, die
afstand betalen 1
boven hem, die s
gedeelte meerijdt
Als er meer d
zijn, wordt een t
fourgeon „aange
Het conflict in
textiel-ir
Zoals bekend zi
delingen tussen
werknemers over
van de arbeid
textielindustrie j
geraakt, doordat
weigeren de eisen
arbeiders in te vt
Van de zijde
wordt thans vet
Begiering de te?
zal verzoeken et
gebaar te maken
Intussen blijft
vrij algemeen.
Volgens de fed
gische textielinid
slechts 4 firma's
-den der staker
vaard.
De staking in
heeft zich nog ui
aantal stakers
10.000.
Meer dan 20.01
ders, meestal afk>
platteland, zijn n
bij een Vakbond
derhalve geen s
worden thans dot
ke en Socialistisc
steunacttes georgatu»cc JL U. VJUi
ook deze arbeiders te kunnen
helpen.
De Katholieke Vakbond keert
per dag anderhalf millioen
frank, het Algemeen Belgisch
Vakverbond een millioen frank
aan steun uit.
Tal van autoriteiten hadden aan
dc uitnodiging om deze voor Ter-
neuzen zo belangrijke proeftocht
mee te maken, gevolg gegeven.
Naast de volledige directie van
het Delfzijlse Scheepvaartbedrijf
en de heer J. J. de Klerk, de di
recteur van de Terneuzense
Scheepsbouwmij., merkten wij
om. op oud-minister Ir. H. Vos;
de hoofdingenieur van de Rijks
waterstaat te Terneuzen, Ir. J. v.
d. Kerk; de Rijkshavenmeester,
de heer N. J. C. Lambrechtsen
van Ritthem; de heer H. R. A. de
Meijer voorzitter der Maritime
Vereniging en voorzitter van V.
V.V. en de heer G. J. W. v. d.
Peijl, directeur van de N.V. „De
Hoop".
Het weer zag er in de morgen
uren niet veelbelovend uit. Een
flinke bries uit het Zuidwesten
dreef de golven der Schelde met
witte schuimkoppen omhoog en
joeg vooral de dames onder het
talrijk gezelschap de schrik op
het lijf bij de gedachte, dat ze in
zulk een „storm" de Noordzee
zouden gaan bevaren.
De bemanning, bij wie we
zonder uitzondering voldoening
constateerden over de mooie
schuit met haar prachtig-moder-
ne accommodatie, lachte om die
angst en stelde de „landwurmen"
gerust met de verzekering, dat
het maar een onschuldig briesje
woei.
Wij hebben dan ook slechts
twee gevallen van beginnende
zeeziekte kunnen waarnemen.
Het betrof een dame van de ove-
rings perfecte bediening, die het
in de warme kombuis te kwaad
kreeg en onder invloed van het
slingerende schip zichtbaar bleek
werd, en dan nog een heer, die
op een gegeven ogenblik schie
lijk naar de verschansing schoot
sk witjes zijn tol aan de vissen
betaalde
Even over elf verliet de „Eg-
bert Wagenborg", onder com
mando van kapitein Jan Teek-
man de haven van Terneuzen.
ïn de geriefelijke en van alle mo
derne installaties voorziene stuur
hut troffen we de Nederl. bin
nenloods, de heer J. de Louw,
aan, die 't nieuwe en snellopen
de schip rond twaalf uur, de ha-
Ven van Vlissingen dirigeerde.
Onderweg vertelde Ir. Pannevis
ons enige bijzonderheden over de
technische proefvaart van Woens
dag. Deze was naar wens en tot
-olie tevredenheid van allen ver
lopen. Buiten Vlissingen was de
snelheid gemeten en had de „Eg-
bert" de elf mijl ruimschoots ge
haald. Normaal wordt deze snel
heid uiteraard niet bereikt en zal
nen met een gemiddelde vaart
tan 8 a 10 mijl genoegen nemen.
Het schip heeft van de Nederl.
Scheepvaartinspectie een zgn.
blanco certificaat" gekregen,
t. w.z. dat het geschikt is bevon-
den voor alle wereldzeeen.
kunt met deze schuit gerust
naar Amerika varen, aldus de
heer Pannevis, „het is in alle
opzichten een zeewaardig schip -
Bij een dead-weight van 800 ton
meet de „Egbert Wagenborg 499
-ruto reg. ton. Het schip heef
cm lengte van 60 meter en een
breedte van 9.50 m en en
voorzien van een 600 pk b cyi
Gulzer- dieselmotor.
De coaster is bestemd voor de
algemene kustvaart, dat is kort-
,ezegd de vrachtvaart op Enge
land. Frankrijk, Scandinavië,
:fDanje en de Middellandse Zee.
Kapitein Teekman deelde ons
iater mede, dat de „Egbert Wa
genborg" dezer dagen eer^e
mis zal aanvangen met een a
bestemd voor Zweden.
van een aooggolvende Noordzee
te besparen
Zij vonden het daar buiten
Vlissingen vermoedelijk al erg
genoeg. Tijdens het kompas stel
len, dat tot stand kwam onder de
technische leiding van de heer
Hal, is het schip een keer of tien
gezwaaid, waarbij het dwarszee-
liggend af en toe heftig te keer
ging.
Een foto-journalist van het A.
N. P. zei heel nuchter: „Nou heb
ik al tien keer Vlissingen gezien,
maar ik wou dat ik vast weer
maar op weg naar Amsterdam
was". Ijskoude lui, die persfoto
grafen
DE OVERDRACHT.
Op de terugreis tussen Vlissin
gen en Terneuzen vond in kalmer
vaarwater de officiële overdracht
plaats.
De wind was wat gaan liggen
en een heerlijke zomerzon over
goot de „Egbert Wagenborg" met
golven van licht. Op het midden
dek verenigde het gezelschap
zich en daar nam de heer De
Klerk het woord om het mooie
schip namens de Terneuzense
Scheepsbouwmij. aan Wagenborgs
Scheepvaartbedrijf over te dra
gen. De heer De Klerk sprak als
volgt:
Firmanten van Egberts Wa
genborgs Scheepvaart Expe
ditiebedrijf:
Thans is dan het ogenblik
aangebroken waarop dit schip
aan Uwe rederij kan worden
overgedragen.
Het moment waarop de taak
van de scheepsbouwers is vol
bracht en de volle zorg voor dit
schip aan U kan worden toe
vertrouwd.
Het moment dat de scheeps
bouwers na maandenlange zor
gen blij tegemoet zien als één
der hoofddoelen van zijn taak.
Thans kan ik het genoegen
smaken hierbij deze aangename
taak te vervullen en hoewel
het zoals ik reeds heb aange
haald zakelijk één der hoofd
doelen is toch is het voor mij
niet zonder enige weemoed, dat
ik hierbij afstand moet doen
van dit schip dal mij zo na aan
het hart ligt.
Aan dit schip hebben ik en mijn
medewerkers steeds onze groot
ste zorgen gewijd en onze beste
krachten gegeven en het is nu
eenmaal een zeer menselijke
eigenschap dat hoe meer zorgen
men voor iets heeft des te meer
men er aan gehecht wordt of
geraakt.
Htet vertrek vani de „Egbert
Wagenborg" zal dan ook een
lege plaats bij ons achterlaten,
waar wij voorlopig moeilijk aan
zuilen kunnen wennen, m.a.w.
wij kunnen er slechts node van
schelden en wij vertrouwen dan
ook dat wij dit schip bij zijn
periodieke surveys steeds zul
len blijven verzorgen.
Familie Wagenborg en Dam
steen, dit schip is het resultaat
van een lange periode van nau.
we samenwerking en overleg
tussen Uwe en onze mensen.
Uwe mensen met rijpe erva
ring op scheepvaartgebied en
onze mensen op technisch ge
bied.
ik meen hier de verwachting
te mogen koesteren dat dit re
sultaat U ten volle bevredigd en
dat U met trots dit schip als het
viaggeschip Uwer rederij zult
willen aanvaarden.
Als straks de „Egbert Wagen
borg" de wereldzeeën gaat be
varen, hoop ik, dat dit schip Uw
toch reeds wijd en zijd zo gun
stig bekend staande reputatie
tot in verre gebieden nog zal
uitbreiden.
Ik spreek hier de hoop uit dat
dit schip U veel vreugde en vol
doening zal mogen geven tot in
lengte van dagen en dat Uwe
verwachting omtrent dit schip
volledig in vervulling zulien
gaan.
Dat het schip de naath van de
oprichters van Uw zo bloeiend
bedrijf steeds met ere dragen
zal.
En hiermede draag ik de „Eg-
bert Wagenborg" aan Uwe zor
gen over, met een korte „goeue
reis en behouden vaart" wen
send".
De heer L. Vuursteen, directeur
van Wagenborgs Scheepvaart- en
Expeditiebedrijf te Delfzijl, een
schoonzoon van de stichter dezer
maatschappij, dankte de heer De
Klérk voor de bouw van het
schip. Hij was uiterst tevreden en
constateerde dat de Terneuzense
Scheepsbouwmij. met deze eerste
coaster die hier is gebouwd, een
prachtig stuk werk heeft gele
verd.
„Op de 25-jarige trouwdag van
kapitein Jan Teekman", aldus de
heer Vuursteen, „hebben wij de
plannen besproken voor de bouw
van een nieuw schip. Thans ne
men wij dit schip over en wij
doen 't met gevoelens van dank
baarheid jegens allen, die op
enigerlei wijze hun medewerking
hebben verleend. De heer Vuur
steen vermeldde naast de heer
De Klerk met zijn personeel o-a.
de walkapitein D. Davids, die bij
de bouw te Terneuzen als advi
seur aanwezig was geweest en
met zijn rijke ervaring aan de
totstandkoming van 't schip had
medegewerkt.
Onder diepe aandacht en in
treffende bewooi dingen schilder
de de heer Vuursteen de ver
diensten van de grondvester der
maatschappij, wijlen de heer Eg-
bert Wagenborg en het was vobr-
ai de nagedachtenis van deze
noeste werker, die zijn opvolgers
stimuleerde tot daadkracht voor
de belangen van het scheepvaart
bedrijf, waarvan thans naast de
heer Vuursteeg nog twee Wagen-
bergs met de directie belast zijn.
Een hartelijk applaus beklem
toonde de uit het hart ontsproten
woorden van de heer Vuursteen.
De vele Groningse gasten hadden
a.h.w. aan zijn lippen gehangen
en luisterden ontroerd toe bij de
woorden, gewijd aan „de baas",
de oude heer Wagenborg. En
menigeen pinkte stil een traan
weg
Onder een stralende zon voer
de „Egbert Wagenborg" even
over vier de haven van Terneu
zen weer binnen.
De proefvaart was voorbij
Met woorden van dank en een
stevige handdruk verlieten de
vele gasten het fraaie schip,
hoogst voldaan over de tocht en
over de ontvangst aan boord.
Straks gaat de „Egbert Wagen
borg op vrachtvaart uit en zal
het als het fiere vlaggeschip ener
bekende Delfzijlse scheepvaart
mij. de zeeën doorklieven.
De maatschappij kan trots zijn
op dit schip
En de bemanning onder wie
wij als enige Terneuzenaar de
matroos F. de Nijs ontmoetten,
mag het zich als een eer rekenen
op dit schip gemonsterd te heb
ben. Oudminister Vos, die zo
vriendelijk was ons even te
woord te staan, vond het een
prachtschip en zei, dat de ver
blijven van de bemanning kunnen
wedijveren met die op de grote
moderne koopvaardijschepen.
Kapitein Teekman, wij wensen
U geluk met dit schip en een be
houden vaart
„Schrijf niet te veel over mij",
zei de bescheiden kapitein, toen
we afscheid van hem namen
„maar geef vooral kapitein Da
vids de eer die hem toekomt**.
Kapitein, wij hebben aan Uw
wens voldaan
„Egbert Wagenborg", good
luck! Met zo'n kapitein vaar je
veilig over alle zeeën!
De Kon. Ned. Motorrijders
Ver. doelt ons het volgende me
de:
Zoals reeds is (medegedeeld,
zijn de motorrijders ten zeerste
gedupeerd tengevolge van het
feit, dat geen reisdeviezen meer
worden verstrekt voor motorrij
wielen.
Het bestuur van die K.N.M.V.
heeft naar aanleiding hiervan
geprotesteerd bij de Nederland
se Bank en een gedocumenteerd
voorstel gedaan. Hoewel nog
geen officiële regeling is vaste
gesteld, kan reeds worden me
degedeeld, d!at de Nederlandse
Bank dit voorstel heeft aan
vaard en dat thans een nieuwe
regeling voor het verstrekken
van reisdeveizen voor motor-
tweewielers in bewerking is.
Zij, die thans reeds met een
motorrijwiel naar het buiten
land wensen te gaan en voor
hun voertuig reisdeviezen nodig
hebben, moeten zich, totdat de
ze nieuwe regeling officieel bij
alle deviezenbanken bekend is,
uitsluitend wenden tot een van
de agentschappen of bijkantoren
van de Nederlandse Bank, waar
ook nu reeds een bepaald be
drag aan deviezen zal worden
verstrekt.
Dean Acheson, de Amerikaan
se Minister van Buitenlandse
Zaken, heeft in een rede voor
de Harvard-universiteit te Cam
bridge (Massachusette) ver
klaard, dat de geschillen tussen
Oost en West niet zullen worden
opgelost, voordat dé Sowjet-
Russische leiders oprecht een
philosofie van „leven en Laten
leven" aanvaarden. „Eerder
zal geen poging tot toenadering
'van de vrije wereld, hoe vin
dingrijk ook uitgedacht, en geen
„Trojaanse duif" van de commu
nistische beweging bijdragen
tot oplossing van ons weder
zijds vraagstuk", aldus Acheson.
bedroefde mevrouw Minnen
dusdanig, dat zij besloot de
zaak voor het kantongerecht te
laten behamelen.
Reeds vroeger heeft een
vrouw, die men van „hekserij"
beschuldigde, -de gemeente Des-
sal verlaten. Het bijgeloof is m
De Kempen nog diep gewor
teld en reeds lang doet er het
gerucht de ronde, dat te De96el
een vijftal heksen zou wonen.
door
JELLE DRAAISMA.
II
De Britse Regering heeft be
sloten het Lagerhuis te verzoe
ken het door haar ingenomen
standpunt ten opzichte van het
plan-Schuman goed te keuren.
Dit verzoek staat gelijk aan een
vertrouwensvotum.
De Ministers besloten, dat de
Regering een amendement zal
indienen op de Conservatief-
Liberale motie, waarin word-
gevraagd, dat Engeland aan de
zes-landen besprekingen te Pa
rijs over het plan-Schuman zal
deelnemen. Het Regerings
amendement vraagt om goed
keuring van de houding die de
Regering heeft ingenomen.
Het Kabinet heeft tevens be
sloten het debat over het plan-
Schuman, dat Maandag begint,
te verlengen tot Dinsdag 19 uur,
daar een groot aantal Parle
mentsleden het woord willen
voeren. Churchill zal het debat
als eerste spreker openen.
Indien de Regering zal wor
den verslagen, zal zij bijna ze
ker moeten aftreden. Het Ka
binet vertrouwt echter op een
overwinning, verzekerd ais het
is van de bijna volledige steun
van de Labour-fractie in het
Lagerhuis.
Bij de Tweede Kamer is inge
diend een wetsontwerp tot toe
kenning van een kindertoelage
aan gepensionneerden.
De kosten worden geraamd
op 3.745.000.
Het zou volgens de Regering
niet juist zijn aan haar, die
krachtens een vrijwillige verze
kering een weduwepensioen ge
nieten, kindertoelage toe te ken
nen, aangezien dit buiten het
object der overeenkomst valt.
De staking in de Belgische
textielindustrie duurt nog steeds
voort en alle onderhandelingen
om tot een oplossing te geraken
van het thans reeds bijna een
maand durende conflict misluk
ten tot heden. De invloed der
staking is intussen langzamer
hand merkbaar en in kringen
van de textielindustrie wijst men
er op, dat op de buitenlandse
markten de concurrentie zich
meer en meer doet gevoelen.
Volgens ,Le Soir" zouden de
stakers in het Brusselse district
en in het bijzonder die te An-
derlecht, waar zich de voor
naamste textielfabrieken bevin
den, het werk hebben hervat.
Ook te Vilvoorde zouden onder
handelingen gaande zijn om
aan het conflict een einde te
maken.
Het vrouwelijke Lagerhuislid
Jean Mann (Labour) is van
plan Dinsdag a.s. een paar
„geladderde" nylonkousen mee
te nemen naar de vergadering
van het Lagerhuis, om ze te to
nen aan de Minister van Han
del, Wilson, en hem te vragen
of er niets gedaan kan worden
om het publiek te vrijwaren
"oor dure nylons van slechte
kwaliteit.
Men had mij in de waan gé
bracht, dat nylons niet ladde
ren", aldus verklaarde mievrouw
Mamn aan de verslaggever van
de Daily Telegraph", doch ik
begin te geloven, dat niets zo
gemakkelijk laddert als juist
nylons".
Mevrouw Mann zei de, dat al
leen een in Zwitserland gekocht
paar nylons aan haar verwach
tingen had voldaan.
Dat het geloof aan heksen bukken om de mussen op te ra-
nog niet de wereld uit is, moge
blijken uit het feit, dat op 23
Juni voor het kantongerecht te
Turnhout, zich een drietal vrou
wen uit Dessei (provincie Ant
werpen) te verantwoorden zal
hebben, die hun buurvrouw er
van beschuldigd hebben zich
met hekserij bezig te houden.
De z.g. heks is nog een jonge
vrouw, Maria Minnen, die met
haar man een kleine boerder,j
i exploiteert.
Het graan voor de kippen
strooide zij, om het oppikken
door mussen te vermijden,
steeds uit in 'n schuur. De mus
sen wisten echter niettemin in
de schuur te geraken en deden
zich aan tegoed aan het kip
penvoer tot Maria hen verjoeg.
In hun wilde angst vlogen de
mussen dan dikwijls tegen de
gesloten ruiten en storten ver
doofd neer. De jonge vrouw
behoefde zich dan slechts te
4)
(Nadruk verboden)
Na een oponthoud van onge
ler een uur in de haven van
Vlissingen, waar het hongerig
geworden gezelschap geiegenheid
met een staf vai^p ersone el op
vakkundige wijze v«wersingen
distribueerde, voer de -Egbert
- et zeegat weer uit, de nog steeas
krachtig blazende Westenwind
teT™°vder teleurstelling enl on
getwijfeld ook tot veler voldoe-
rtut zijn we echter niet buiten
gaats gekomen. Mogelijk wenste
men de vele dames, die zich
bevonden, de beproevingen
Voor zover ik heb kunnen na
gaan, is er niets vermist, hoewel
een paar vertrekken overhoop
zijn gehaald. Het gebeurt wel
eens meer, dat er in die t mge-
ving wordt ingebroken in leeg
staande villa's en dat er wat ver-
mist wordt. Maar zoals ik U refers
zeide, is er beide malen niets ont
vreemd, zodat ik vermoed, dat de
inbrekers beide malen gestoord
zijn geworden en op de vlucht
sloegen. Sindsdien heb ik het
huis extra laten bewaken en zal
dit nog laten doen zolang U het
wenst. Hier hebt U de sleutels
van de woning. Deze Lipssleutel
is van de voordeur. Met de ande
re sleutels moet U maar op goed
geluk af te werk gaan. Na de
eerste inbraak heb ik alle ver
trekken gesloten."
Klaas nam de sleutelbos in ont
vangst en stond op. „Mijnheer de
notaris, ik dank U hartelijk voor
al het werk, dat U gedaan hebt
en bovendien dank ik U voor deze
erfenis. Ik zal haar blij aanvaar
den en dan ga ik nu eerst maar
eens naar mijn villa kijken!"
De notaris lachte, toen hij de
uitgestoken hand drukte van de
jongeman, die zichtbaar verblijd
was met de schat, die hem plot
seling in de schoot was gevallen.
Bij de deur gekomen, hoorde
Klaas de notaris eensklaps nog
vragen:
„En wat denkt U nu te gaan
doen, mijnheer Sweers?'
Met een ruk draaide de jonge
man, die de deurknop reeds in
zijn hand had, zich om. „Wat of
ik nu ga doen? Hoe bedoelt U
dat?"
„Wel, U bent nu, hoewel met
bepaald rijk, toch vanaf dit ogen
blik goed gesitueerd: een eigen
huis, een behoorlijk kapitaaltje,
nietwaar? U zult nu toch geen
wagenbestuurder meer blijven op
de tram?"
Klaas krabde zich eens achter
het oor en dacht na. „Lieve tijd
riep hij verbaasd uit. „Daar heb
ik nog helemaal niet over nage
dacht. Ja, eigenlijk is het wat
gek voor een villa-bezitter om
trambestuurder te zijn, niet?
Maar ik denk, dat ik voorlopig
mijn werk toch maar zal houden.
pen. Op zekere dag gaf zij een
paar mussen aan biet zoontje
van een buurvrouw, die hiermee
erg in zijn nopjes was. Bij een
andere gelegenheid wilde de
buurvrouw echter niet dat haar
zoontje de vogels aannam, en
zeide dat Maria Minnen de vo
gels behekste.
Toen enkeile tijd later Maria
Minnen enkele wafels, die zij
zelf had gebakken, kwam bren
gen aan een ander gezin, ver.
bood de vader het zoontje deze
aan te nemen. Vooral dé
vrouw des huizes toonde zich
zeer bevreesd voor Maria. In
tussen had Maria Minnen ge
De Sowjet-Regering heeft,
naar radio-Moskou meldt, de
Perzische Regering een nieuwe
nota toegestuurd, waarin haar
beschuldigingen worden her
haald, dat Amerikanen zich me;
ollie-prospecties 'bezig houden
langs de Perzische-Sowjet-Rus-
sische grens, en waarin word,
gezegd, dat Perzië zelf na een
tegenspraak van dé Perzische
Regering, de prospecties haa
toegegeven, gezegd wordt, dat
een woordvoerder van'de Staat
op een persconferentie had ver
klaard, dat de Perzische Rege
ring, „teneinde haar zevenjaren
plan te kunnen uitvoeren, een
contract met een Amerikaanse
maatschappij had getekend voor
proefboringen in het Noordelijk
deel van Perzië."
„De verklaring bevestigt, dat
Amerikaanse specialisten aan
de prospecties dicht bij de
grenzen van de Sowj et-Unie
zuilen deelnemen, hoewel de
Perzen tevoren verklaarden, dat
het werk zou worden gedaan
door Zwitsers en dat de pros-
merkt, dat haar dochtertjes, 13
en 6 iaar op school door veel pecties alleen zouden geschie
J r t, J r7.,; ,4 iilzo or/ihlP
meisjes gemeden werden. bjj
navraag bleek haar, dat de
ouders de kinderen verboden
hadden met haar kinieren om
te gaan, omdat zij een hfeks za
gen in Maria Minnen. Dit alles
Ik moet toch wat om handen
hebben!"
„Enfin, dat moet U natuurlijk
zelf maar zien, mijnheer Sweers.
Ik wens U het beste en U weet,
wanneer ik U nog op de een of
andere wijze van dienst kan zijn,
komt U me maar opzoeken."
Even later zat Klaas weer op
zijn fiets en floot een vrolijk
wijsje, toen hij via de Zijlweg in
de richting Overveen reed. Bij
een sigarenwinkel stapte hij af.
„Ik heb de smaak te pakken ge
kregen," prevelde hij, inwendig
lachend naar het peukje sigaar
kijkend, dat nu bijna opgerookt
v/as. „Ik kan het me nu permi-
teren om dezelfde sigaren te ro
ken." En de daad bij het woord
voegende, stapte hij de winkel in
en bestelde, tot grote verbazing
van de winkelier, tien van de
duurste sigaren, die er bij hem te
krijgen waren. Maar Klaas trok
zich van het verbaasde gezicht
niets aan. beet nonchalant de
punt van en der sigaren af en
stak haar aan. Met een vrolijke
groet verdween hij, na onver-
schil een rijksdaalder op de toon
bank gelegd te hebben.
Verder fietsend had hij nog
schik om de winkelier. „Lieve
help", dacht hij gnnnekend,
„vroeger vond ik sigaren van
een stuiver nog te duur en boog
ik als een knipmes, als ten der
passagiers me er een van een
dubbeltje gaf. En nu rook ik ze
zo maar van een kwartje! Mis
schien nog beter dan mijn ba
zen V'
In Overveen sloeg hij rechtsaf,
reed het spoor over en sloeg toen
linksaf de Zeeweg op. Zo, dacht
hij, nu eens uitkijken naar num
mer 189. Er stonden niet veel vil
la's, meestal verscholen achter
dennen en andere bomen, bijna
onzichtbaar van de weg af. Ein
delijk ontdekte hij aan een der
bekken het bordje met nummer
189. Zo, dit hier was nu zijn huis!
Leuk, als je het zelf nog nooit
gezien hebt!
tuurde hij naar
den in de Zuid-Oostelijke gebie-
dten", aldus de Sowjet-nota.
Het Perzische antwoord op de
vorige Sowjet-nota wordt onbe
vredigend geacht.
In de nota wordt voorts ge
zegd, dat Perzië, door het tewerk
stellen van buitenlanders, in het
bijzonder van Amerikanen, voor
prospecties langs de gren3 en
ondier meer ook voor topogra
fische arbeid, .maatregelen van
militaire betekenis" neemt.
De Ver. Staten hebben bij de
werkcoramissie van de ontwa
peningscommissie der V. N. een
voorstel ingediend, een perma
nent „ontwapeningsorgaan" in
te stellen ter supervisie van de
vermindering der bewapening,
uitgezonderd de atoombom, door
de grote mogendheden. Volgens
het voorstel moet dit orgaan de
bevoegdheid krijgen de bewa-
Nieuwsgieng tuurae mj mu» der landen te ondervoe
de villa, die er vriendelijk uitzag Palb.0 *r>hendine van
en als naam „Schoonoord droeg
op de gevel. Nou die naam is zo
gek nog niet. Oom Willem had
het wel goed bekeken hier! Het
i, een aardig plekje en als het
huis me van binnen ook zo be
valt, dan geloof ik, dat ik mijn
ken en elke schending van
overeengekomen beperkende be
palingen aan de Veiligheids
raad te melden.
Het nieuwe orgaan zou moeten
worden samengesteld uit leden
van de Veiligheidsraad en zich
m..r verpia.*. Hé. wat ÏSX cSC
pening inderdaad volgens een
te sluiten overeenkomst uitvoe
ren.
is dat?
(Wordt vervolgd).
II1C U.C lildlAJil Dl una LCiilOU*
leslafsky zal winnen, is een open
vraag, maar ongetwijfeld zal
Bronstein met zijn doelbewuste,
reële stijl meer favoriet zijn dan
Boleslafsky, wiens spel meer in
tuïtie en fijnzinnigheid ademt.
Boleslafsky is de fijne, beschaaf-
jjxvn nau opcicu. nuiuv mtrai
echter de oude variant)8.
Pa6; 9. Rc3 (komt ongeveer op
hetzelfde neer als Rf8) Pe7 (op
f6 krijgt wit met Dd6 en 000
prachtige aanvalskansen voor
zijn pion. De tekstzet is ontdekt
door Bronstein, die hem voor
nee, ren! en
DdGf, Kf6 (men ziet, dat zwart
geen rust gelaten wordt, het ge
volg van de aanvankelijke ach
terstand in ontwikkeling). 25.
Ph6, Tglf; 26. Kd2, Kg7; 27.
Pg4 (dreigt De7t, Kg8, Ph6t en
mat), Tg4: (de enige parade);
zn. cm:, 29. Tg3T (29.
Dg5t? Kf8, 30. Th3, De5!
enz.) Dg3:, 30. hg3:! met
verovering van pion d3).
29. Dh6g5t, Kg8—f8;
30. Te3h3, Zwart geeft
op.
v. H.
hebben gewend, tegen deze plan
nen bezwaren indienen bij de
Kroon.
Terneuzen, 16 Juni 1950.
Het Hoofd van het Gemeente
bestuur,
P. TELLE GEN