Officiële proefvaart van de Egbert Wagenborg Schippi „Heksers" in de Kempen Een reisje va IETS OVE TIEN Overdracht vond plaats op de Westerschelde Nadat Woensdag de „Egbert Wagenborg", de eerste kustvaarder, die op de werf van de Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij van de kiel af zijn voltooiing vond, een volledig geslaagde technische proeftocht had gemaakt, vond gisteren op de Westerschelde tussen Vlis- dngen en Terneuzen de officiële overdracht plaats van dit pronkjuweel der Delfzijlse kustvaart aan de N.V. iWagenborgs' Scheepvaart- en Expeditiebedrijf. Nieuwe regeling reisdeviezen voor Motorrijwielen Rede van Acheson te Cambridge Villa „Schoonoord ROMAN VAN AVONTUUR EN SPANNING Britse Regering vraagt vertrouwensvotum Kindertoeslag voor gepensionneerden De staking in de Belgische textielindustrie Ladderende nylons in hel Lagerhuis kompas stellen. Leeg Nieuwe Sowjet-nota aan Peizië Amerikaans voorstel aan de Ontwapeningscommissie Nog dikwijls 1 tijd van diese bussen de klac het reizen in 2 rovend! Niemand kar kennen. Door van land en we vincie wat het wel steeds bij den ten achter Toch kan er jaar veel gebeu gedachten maa: van Brugge na; het jaar 1820. 1 conclusie komei in die tijd niet tijdrovend, maa geleken met c waarde, schron In Brugge lig ons gereed. Z streken de trek Het is geen sni comfortabel ve: Het gaat op J we in het achte: talen we 0,52. kost 0,42, het J het dek kost cent. Kinderen van talen half ge neden 4 jaar mits iemand bij Die onderwe; nomen of uitgej evenredigheid v. Goederen zijn derlandse ponde Na ongeveer c we Sluis. Veel torische stadje hebben we niet. nen we nog eve in „De Stad Am Garenmarkt, ol Brugge", aan di de Kaai. Bij dit laatste het tweede ge tocht. De postwage: Sluis naar Br< grotendeels over der eerste klas weg met 4 tolh te Draaibrug, Ot dijke en Breskei De toltarieven Voor een wag' bespannen met 14 cent betaald gen op 4 wielen 9% cent; een ch den 7 cent; elk nen of niet, 4% Voor zo'n reisj van Sluis naar men diep in d tasten. Het ki 1,50. Voor ee die weg betaalt uur. Vijftien pond b vrij meenemen ponden meer be Personen, die afstand betalen 1 boven hem, die s gedeelte meerijdt Als er meer d zijn, wordt een t fourgeon „aange Het conflict in textiel-ir Zoals bekend zi delingen tussen werknemers over van de arbeid textielindustrie j geraakt, doordat weigeren de eisen arbeiders in te vt Van de zijde wordt thans vet Begiering de te? zal verzoeken et gebaar te maken Intussen blijft vrij algemeen. Volgens de fed gische textielinid slechts 4 firma's -den der staker vaard. De staking in heeft zich nog ui aantal stakers 10.000. Meer dan 20.01 ders, meestal afk> platteland, zijn n bij een Vakbond derhalve geen s worden thans dot ke en Socialistisc steunacttes georgatu»cc JL U. VJUi ook deze arbeiders te kunnen helpen. De Katholieke Vakbond keert per dag anderhalf millioen frank, het Algemeen Belgisch Vakverbond een millioen frank aan steun uit. Tal van autoriteiten hadden aan dc uitnodiging om deze voor Ter- neuzen zo belangrijke proeftocht mee te maken, gevolg gegeven. Naast de volledige directie van het Delfzijlse Scheepvaartbedrijf en de heer J. J. de Klerk, de di recteur van de Terneuzense Scheepsbouwmij., merkten wij om. op oud-minister Ir. H. Vos; de hoofdingenieur van de Rijks waterstaat te Terneuzen, Ir. J. v. d. Kerk; de Rijkshavenmeester, de heer N. J. C. Lambrechtsen van Ritthem; de heer H. R. A. de Meijer voorzitter der Maritime Vereniging en voorzitter van V. V.V. en de heer G. J. W. v. d. Peijl, directeur van de N.V. „De Hoop". Het weer zag er in de morgen uren niet veelbelovend uit. Een flinke bries uit het Zuidwesten dreef de golven der Schelde met witte schuimkoppen omhoog en joeg vooral de dames onder het talrijk gezelschap de schrik op het lijf bij de gedachte, dat ze in zulk een „storm" de Noordzee zouden gaan bevaren. De bemanning, bij wie we zonder uitzondering voldoening constateerden over de mooie schuit met haar prachtig-moder- ne accommodatie, lachte om die angst en stelde de „landwurmen" gerust met de verzekering, dat het maar een onschuldig briesje woei. Wij hebben dan ook slechts twee gevallen van beginnende zeeziekte kunnen waarnemen. Het betrof een dame van de ove- rings perfecte bediening, die het in de warme kombuis te kwaad kreeg en onder invloed van het slingerende schip zichtbaar bleek werd, en dan nog een heer, die op een gegeven ogenblik schie lijk naar de verschansing schoot sk witjes zijn tol aan de vissen betaalde Even over elf verliet de „Eg- bert Wagenborg", onder com mando van kapitein Jan Teek- man de haven van Terneuzen. ïn de geriefelijke en van alle mo derne installaties voorziene stuur hut troffen we de Nederl. bin nenloods, de heer J. de Louw, aan, die 't nieuwe en snellopen de schip rond twaalf uur, de ha- Ven van Vlissingen dirigeerde. Onderweg vertelde Ir. Pannevis ons enige bijzonderheden over de technische proefvaart van Woens dag. Deze was naar wens en tot -olie tevredenheid van allen ver lopen. Buiten Vlissingen was de snelheid gemeten en had de „Eg- bert" de elf mijl ruimschoots ge haald. Normaal wordt deze snel heid uiteraard niet bereikt en zal nen met een gemiddelde vaart tan 8 a 10 mijl genoegen nemen. Het schip heeft van de Nederl. Scheepvaartinspectie een zgn. blanco certificaat" gekregen, t. w.z. dat het geschikt is bevon- den voor alle wereldzeeen. kunt met deze schuit gerust naar Amerika varen, aldus de heer Pannevis, „het is in alle opzichten een zeewaardig schip - Bij een dead-weight van 800 ton meet de „Egbert Wagenborg 499 -ruto reg. ton. Het schip heef cm lengte van 60 meter en een breedte van 9.50 m en en voorzien van een 600 pk b cyi Gulzer- dieselmotor. De coaster is bestemd voor de algemene kustvaart, dat is kort- ,ezegd de vrachtvaart op Enge land. Frankrijk, Scandinavië, :fDanje en de Middellandse Zee. Kapitein Teekman deelde ons iater mede, dat de „Egbert Wa genborg" dezer dagen eer^e mis zal aanvangen met een a bestemd voor Zweden. van een aooggolvende Noordzee te besparen Zij vonden het daar buiten Vlissingen vermoedelijk al erg genoeg. Tijdens het kompas stel len, dat tot stand kwam onder de technische leiding van de heer Hal, is het schip een keer of tien gezwaaid, waarbij het dwarszee- liggend af en toe heftig te keer ging. Een foto-journalist van het A. N. P. zei heel nuchter: „Nou heb ik al tien keer Vlissingen gezien, maar ik wou dat ik vast weer maar op weg naar Amsterdam was". Ijskoude lui, die persfoto grafen DE OVERDRACHT. Op de terugreis tussen Vlissin gen en Terneuzen vond in kalmer vaarwater de officiële overdracht plaats. De wind was wat gaan liggen en een heerlijke zomerzon over goot de „Egbert Wagenborg" met golven van licht. Op het midden dek verenigde het gezelschap zich en daar nam de heer De Klerk het woord om het mooie schip namens de Terneuzense Scheepsbouwmij. aan Wagenborgs Scheepvaartbedrijf over te dra gen. De heer De Klerk sprak als volgt: Firmanten van Egberts Wa genborgs Scheepvaart Expe ditiebedrijf: Thans is dan het ogenblik aangebroken waarop dit schip aan Uwe rederij kan worden overgedragen. Het moment waarop de taak van de scheepsbouwers is vol bracht en de volle zorg voor dit schip aan U kan worden toe vertrouwd. Het moment dat de scheeps bouwers na maandenlange zor gen blij tegemoet zien als één der hoofddoelen van zijn taak. Thans kan ik het genoegen smaken hierbij deze aangename taak te vervullen en hoewel het zoals ik reeds heb aange haald zakelijk één der hoofd doelen is toch is het voor mij niet zonder enige weemoed, dat ik hierbij afstand moet doen van dit schip dal mij zo na aan het hart ligt. Aan dit schip hebben ik en mijn medewerkers steeds onze groot ste zorgen gewijd en onze beste krachten gegeven en het is nu eenmaal een zeer menselijke eigenschap dat hoe meer zorgen men voor iets heeft des te meer men er aan gehecht wordt of geraakt. Htet vertrek vani de „Egbert Wagenborg" zal dan ook een lege plaats bij ons achterlaten, waar wij voorlopig moeilijk aan zuilen kunnen wennen, m.a.w. wij kunnen er slechts node van schelden en wij vertrouwen dan ook dat wij dit schip bij zijn periodieke surveys steeds zul len blijven verzorgen. Familie Wagenborg en Dam steen, dit schip is het resultaat van een lange periode van nau. we samenwerking en overleg tussen Uwe en onze mensen. Uwe mensen met rijpe erva ring op scheepvaartgebied en onze mensen op technisch ge bied. ik meen hier de verwachting te mogen koesteren dat dit re sultaat U ten volle bevredigd en dat U met trots dit schip als het viaggeschip Uwer rederij zult willen aanvaarden. Als straks de „Egbert Wagen borg" de wereldzeeën gaat be varen, hoop ik, dat dit schip Uw toch reeds wijd en zijd zo gun stig bekend staande reputatie tot in verre gebieden nog zal uitbreiden. Ik spreek hier de hoop uit dat dit schip U veel vreugde en vol doening zal mogen geven tot in lengte van dagen en dat Uwe verwachting omtrent dit schip volledig in vervulling zulien gaan. Dat het schip de naath van de oprichters van Uw zo bloeiend bedrijf steeds met ere dragen zal. En hiermede draag ik de „Eg- bert Wagenborg" aan Uwe zor gen over, met een korte „goeue reis en behouden vaart" wen send". De heer L. Vuursteen, directeur van Wagenborgs Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl, een schoonzoon van de stichter dezer maatschappij, dankte de heer De Klérk voor de bouw van het schip. Hij was uiterst tevreden en constateerde dat de Terneuzense Scheepsbouwmij. met deze eerste coaster die hier is gebouwd, een prachtig stuk werk heeft gele verd. „Op de 25-jarige trouwdag van kapitein Jan Teekman", aldus de heer Vuursteen, „hebben wij de plannen besproken voor de bouw van een nieuw schip. Thans ne men wij dit schip over en wij doen 't met gevoelens van dank baarheid jegens allen, die op enigerlei wijze hun medewerking hebben verleend. De heer Vuur steen vermeldde naast de heer De Klerk met zijn personeel o-a. de walkapitein D. Davids, die bij de bouw te Terneuzen als advi seur aanwezig was geweest en met zijn rijke ervaring aan de totstandkoming van 't schip had medegewerkt. Onder diepe aandacht en in treffende bewooi dingen schilder de de heer Vuursteen de ver diensten van de grondvester der maatschappij, wijlen de heer Eg- bert Wagenborg en het was vobr- ai de nagedachtenis van deze noeste werker, die zijn opvolgers stimuleerde tot daadkracht voor de belangen van het scheepvaart bedrijf, waarvan thans naast de heer Vuursteeg nog twee Wagen- bergs met de directie belast zijn. Een hartelijk applaus beklem toonde de uit het hart ontsproten woorden van de heer Vuursteen. De vele Groningse gasten hadden a.h.w. aan zijn lippen gehangen en luisterden ontroerd toe bij de woorden, gewijd aan „de baas", de oude heer Wagenborg. En menigeen pinkte stil een traan weg Onder een stralende zon voer de „Egbert Wagenborg" even over vier de haven van Terneu zen weer binnen. De proefvaart was voorbij Met woorden van dank en een stevige handdruk verlieten de vele gasten het fraaie schip, hoogst voldaan over de tocht en over de ontvangst aan boord. Straks gaat de „Egbert Wagen borg op vrachtvaart uit en zal het als het fiere vlaggeschip ener bekende Delfzijlse scheepvaart mij. de zeeën doorklieven. De maatschappij kan trots zijn op dit schip En de bemanning onder wie wij als enige Terneuzenaar de matroos F. de Nijs ontmoetten, mag het zich als een eer rekenen op dit schip gemonsterd te heb ben. Oudminister Vos, die zo vriendelijk was ons even te woord te staan, vond het een prachtschip en zei, dat de ver blijven van de bemanning kunnen wedijveren met die op de grote moderne koopvaardijschepen. Kapitein Teekman, wij wensen U geluk met dit schip en een be houden vaart „Schrijf niet te veel over mij", zei de bescheiden kapitein, toen we afscheid van hem namen „maar geef vooral kapitein Da vids de eer die hem toekomt**. Kapitein, wij hebben aan Uw wens voldaan „Egbert Wagenborg", good luck! Met zo'n kapitein vaar je veilig over alle zeeën! De Kon. Ned. Motorrijders Ver. doelt ons het volgende me de: Zoals reeds is (medegedeeld, zijn de motorrijders ten zeerste gedupeerd tengevolge van het feit, dat geen reisdeviezen meer worden verstrekt voor motorrij wielen. Het bestuur van die K.N.M.V. heeft naar aanleiding hiervan geprotesteerd bij de Nederland se Bank en een gedocumenteerd voorstel gedaan. Hoewel nog geen officiële regeling is vaste gesteld, kan reeds worden me degedeeld, d!at de Nederlandse Bank dit voorstel heeft aan vaard en dat thans een nieuwe regeling voor het verstrekken van reisdeveizen voor motor- tweewielers in bewerking is. Zij, die thans reeds met een motorrijwiel naar het buiten land wensen te gaan en voor hun voertuig reisdeviezen nodig hebben, moeten zich, totdat de ze nieuwe regeling officieel bij alle deviezenbanken bekend is, uitsluitend wenden tot een van de agentschappen of bijkantoren van de Nederlandse Bank, waar ook nu reeds een bepaald be drag aan deviezen zal worden verstrekt. Dean Acheson, de Amerikaan se Minister van Buitenlandse Zaken, heeft in een rede voor de Harvard-universiteit te Cam bridge (Massachusette) ver klaard, dat de geschillen tussen Oost en West niet zullen worden opgelost, voordat dé Sowjet- Russische leiders oprecht een philosofie van „leven en Laten leven" aanvaarden. „Eerder zal geen poging tot toenadering 'van de vrije wereld, hoe vin dingrijk ook uitgedacht, en geen „Trojaanse duif" van de commu nistische beweging bijdragen tot oplossing van ons weder zijds vraagstuk", aldus Acheson. bedroefde mevrouw Minnen dusdanig, dat zij besloot de zaak voor het kantongerecht te laten behamelen. Reeds vroeger heeft een vrouw, die men van „hekserij" beschuldigde, -de gemeente Des- sal verlaten. Het bijgeloof is m De Kempen nog diep gewor teld en reeds lang doet er het gerucht de ronde, dat te De96el een vijftal heksen zou wonen. door JELLE DRAAISMA. II De Britse Regering heeft be sloten het Lagerhuis te verzoe ken het door haar ingenomen standpunt ten opzichte van het plan-Schuman goed te keuren. Dit verzoek staat gelijk aan een vertrouwensvotum. De Ministers besloten, dat de Regering een amendement zal indienen op de Conservatief- Liberale motie, waarin word- gevraagd, dat Engeland aan de zes-landen besprekingen te Pa rijs over het plan-Schuman zal deelnemen. Het Regerings amendement vraagt om goed keuring van de houding die de Regering heeft ingenomen. Het Kabinet heeft tevens be sloten het debat over het plan- Schuman, dat Maandag begint, te verlengen tot Dinsdag 19 uur, daar een groot aantal Parle mentsleden het woord willen voeren. Churchill zal het debat als eerste spreker openen. Indien de Regering zal wor den verslagen, zal zij bijna ze ker moeten aftreden. Het Ka binet vertrouwt echter op een overwinning, verzekerd ais het is van de bijna volledige steun van de Labour-fractie in het Lagerhuis. Bij de Tweede Kamer is inge diend een wetsontwerp tot toe kenning van een kindertoelage aan gepensionneerden. De kosten worden geraamd op 3.745.000. Het zou volgens de Regering niet juist zijn aan haar, die krachtens een vrijwillige verze kering een weduwepensioen ge nieten, kindertoelage toe te ken nen, aangezien dit buiten het object der overeenkomst valt. De staking in de Belgische textielindustrie duurt nog steeds voort en alle onderhandelingen om tot een oplossing te geraken van het thans reeds bijna een maand durende conflict misluk ten tot heden. De invloed der staking is intussen langzamer hand merkbaar en in kringen van de textielindustrie wijst men er op, dat op de buitenlandse markten de concurrentie zich meer en meer doet gevoelen. Volgens ,Le Soir" zouden de stakers in het Brusselse district en in het bijzonder die te An- derlecht, waar zich de voor naamste textielfabrieken bevin den, het werk hebben hervat. Ook te Vilvoorde zouden onder handelingen gaande zijn om aan het conflict een einde te maken. Het vrouwelijke Lagerhuislid Jean Mann (Labour) is van plan Dinsdag a.s. een paar „geladderde" nylonkousen mee te nemen naar de vergadering van het Lagerhuis, om ze te to nen aan de Minister van Han del, Wilson, en hem te vragen of er niets gedaan kan worden om het publiek te vrijwaren "oor dure nylons van slechte kwaliteit. Men had mij in de waan gé bracht, dat nylons niet ladde ren", aldus verklaarde mievrouw Mamn aan de verslaggever van de Daily Telegraph", doch ik begin te geloven, dat niets zo gemakkelijk laddert als juist nylons". Mevrouw Mann zei de, dat al leen een in Zwitserland gekocht paar nylons aan haar verwach tingen had voldaan. Dat het geloof aan heksen bukken om de mussen op te ra- nog niet de wereld uit is, moge blijken uit het feit, dat op 23 Juni voor het kantongerecht te Turnhout, zich een drietal vrou wen uit Dessei (provincie Ant werpen) te verantwoorden zal hebben, die hun buurvrouw er van beschuldigd hebben zich met hekserij bezig te houden. De z.g. heks is nog een jonge vrouw, Maria Minnen, die met haar man een kleine boerder,j i exploiteert. Het graan voor de kippen strooide zij, om het oppikken door mussen te vermijden, steeds uit in 'n schuur. De mus sen wisten echter niettemin in de schuur te geraken en deden zich aan tegoed aan het kip penvoer tot Maria hen verjoeg. In hun wilde angst vlogen de mussen dan dikwijls tegen de gesloten ruiten en storten ver doofd neer. De jonge vrouw behoefde zich dan slechts te 4) (Nadruk verboden) Na een oponthoud van onge ler een uur in de haven van Vlissingen, waar het hongerig geworden gezelschap geiegenheid met een staf vai^p ersone el op vakkundige wijze v«wersingen distribueerde, voer de -Egbert - et zeegat weer uit, de nog steeas krachtig blazende Westenwind teT™°vder teleurstelling enl on getwijfeld ook tot veler voldoe- rtut zijn we echter niet buiten gaats gekomen. Mogelijk wenste men de vele dames, die zich bevonden, de beproevingen Voor zover ik heb kunnen na gaan, is er niets vermist, hoewel een paar vertrekken overhoop zijn gehaald. Het gebeurt wel eens meer, dat er in die t mge- ving wordt ingebroken in leeg staande villa's en dat er wat ver- mist wordt. Maar zoals ik U refers zeide, is er beide malen niets ont vreemd, zodat ik vermoed, dat de inbrekers beide malen gestoord zijn geworden en op de vlucht sloegen. Sindsdien heb ik het huis extra laten bewaken en zal dit nog laten doen zolang U het wenst. Hier hebt U de sleutels van de woning. Deze Lipssleutel is van de voordeur. Met de ande re sleutels moet U maar op goed geluk af te werk gaan. Na de eerste inbraak heb ik alle ver trekken gesloten." Klaas nam de sleutelbos in ont vangst en stond op. „Mijnheer de notaris, ik dank U hartelijk voor al het werk, dat U gedaan hebt en bovendien dank ik U voor deze erfenis. Ik zal haar blij aanvaar den en dan ga ik nu eerst maar eens naar mijn villa kijken!" De notaris lachte, toen hij de uitgestoken hand drukte van de jongeman, die zichtbaar verblijd was met de schat, die hem plot seling in de schoot was gevallen. Bij de deur gekomen, hoorde Klaas de notaris eensklaps nog vragen: „En wat denkt U nu te gaan doen, mijnheer Sweers?' Met een ruk draaide de jonge man, die de deurknop reeds in zijn hand had, zich om. „Wat of ik nu ga doen? Hoe bedoelt U dat?" „Wel, U bent nu, hoewel met bepaald rijk, toch vanaf dit ogen blik goed gesitueerd: een eigen huis, een behoorlijk kapitaaltje, nietwaar? U zult nu toch geen wagenbestuurder meer blijven op de tram?" Klaas krabde zich eens achter het oor en dacht na. „Lieve tijd riep hij verbaasd uit. „Daar heb ik nog helemaal niet over nage dacht. Ja, eigenlijk is het wat gek voor een villa-bezitter om trambestuurder te zijn, niet? Maar ik denk, dat ik voorlopig mijn werk toch maar zal houden. pen. Op zekere dag gaf zij een paar mussen aan biet zoontje van een buurvrouw, die hiermee erg in zijn nopjes was. Bij een andere gelegenheid wilde de buurvrouw echter niet dat haar zoontje de vogels aannam, en zeide dat Maria Minnen de vo gels behekste. Toen enkeile tijd later Maria Minnen enkele wafels, die zij zelf had gebakken, kwam bren gen aan een ander gezin, ver. bood de vader het zoontje deze aan te nemen. Vooral dé vrouw des huizes toonde zich zeer bevreesd voor Maria. In tussen had Maria Minnen ge De Sowjet-Regering heeft, naar radio-Moskou meldt, de Perzische Regering een nieuwe nota toegestuurd, waarin haar beschuldigingen worden her haald, dat Amerikanen zich me; ollie-prospecties 'bezig houden langs de Perzische-Sowjet-Rus- sische grens, en waarin word, gezegd, dat Perzië zelf na een tegenspraak van dé Perzische Regering, de prospecties haa toegegeven, gezegd wordt, dat een woordvoerder van'de Staat op een persconferentie had ver klaard, dat de Perzische Rege ring, „teneinde haar zevenjaren plan te kunnen uitvoeren, een contract met een Amerikaanse maatschappij had getekend voor proefboringen in het Noordelijk deel van Perzië." „De verklaring bevestigt, dat Amerikaanse specialisten aan de prospecties dicht bij de grenzen van de Sowj et-Unie zuilen deelnemen, hoewel de Perzen tevoren verklaarden, dat het werk zou worden gedaan door Zwitsers en dat de pros- merkt, dat haar dochtertjes, 13 en 6 iaar op school door veel pecties alleen zouden geschie J r t, J r7.,; ,4 iilzo or/ihlP meisjes gemeden werden. bjj navraag bleek haar, dat de ouders de kinderen verboden hadden met haar kinieren om te gaan, omdat zij een hfeks za gen in Maria Minnen. Dit alles Ik moet toch wat om handen hebben!" „Enfin, dat moet U natuurlijk zelf maar zien, mijnheer Sweers. Ik wens U het beste en U weet, wanneer ik U nog op de een of andere wijze van dienst kan zijn, komt U me maar opzoeken." Even later zat Klaas weer op zijn fiets en floot een vrolijk wijsje, toen hij via de Zijlweg in de richting Overveen reed. Bij een sigarenwinkel stapte hij af. „Ik heb de smaak te pakken ge kregen," prevelde hij, inwendig lachend naar het peukje sigaar kijkend, dat nu bijna opgerookt v/as. „Ik kan het me nu permi- teren om dezelfde sigaren te ro ken." En de daad bij het woord voegende, stapte hij de winkel in en bestelde, tot grote verbazing van de winkelier, tien van de duurste sigaren, die er bij hem te krijgen waren. Maar Klaas trok zich van het verbaasde gezicht niets aan. beet nonchalant de punt van en der sigaren af en stak haar aan. Met een vrolijke groet verdween hij, na onver- schil een rijksdaalder op de toon bank gelegd te hebben. Verder fietsend had hij nog schik om de winkelier. „Lieve help", dacht hij gnnnekend, „vroeger vond ik sigaren van een stuiver nog te duur en boog ik als een knipmes, als ten der passagiers me er een van een dubbeltje gaf. En nu rook ik ze zo maar van een kwartje! Mis schien nog beter dan mijn ba zen V' In Overveen sloeg hij rechtsaf, reed het spoor over en sloeg toen linksaf de Zeeweg op. Zo, dacht hij, nu eens uitkijken naar num mer 189. Er stonden niet veel vil la's, meestal verscholen achter dennen en andere bomen, bijna onzichtbaar van de weg af. Ein delijk ontdekte hij aan een der bekken het bordje met nummer 189. Zo, dit hier was nu zijn huis! Leuk, als je het zelf nog nooit gezien hebt! tuurde hij naar den in de Zuid-Oostelijke gebie- dten", aldus de Sowjet-nota. Het Perzische antwoord op de vorige Sowjet-nota wordt onbe vredigend geacht. In de nota wordt voorts ge zegd, dat Perzië, door het tewerk stellen van buitenlanders, in het bijzonder van Amerikanen, voor prospecties langs de gren3 en ondier meer ook voor topogra fische arbeid, .maatregelen van militaire betekenis" neemt. De Ver. Staten hebben bij de werkcoramissie van de ontwa peningscommissie der V. N. een voorstel ingediend, een perma nent „ontwapeningsorgaan" in te stellen ter supervisie van de vermindering der bewapening, uitgezonderd de atoombom, door de grote mogendheden. Volgens het voorstel moet dit orgaan de bevoegdheid krijgen de bewa- Nieuwsgieng tuurae mj mu» der landen te ondervoe de villa, die er vriendelijk uitzag Palb.0 *r>hendine van en als naam „Schoonoord droeg op de gevel. Nou die naam is zo gek nog niet. Oom Willem had het wel goed bekeken hier! Het i, een aardig plekje en als het huis me van binnen ook zo be valt, dan geloof ik, dat ik mijn ken en elke schending van overeengekomen beperkende be palingen aan de Veiligheids raad te melden. Het nieuwe orgaan zou moeten worden samengesteld uit leden van de Veiligheidsraad en zich m..r verpia.*. Hé. wat ÏSX cSC pening inderdaad volgens een te sluiten overeenkomst uitvoe ren. is dat? (Wordt vervolgd). II1C U.C lildlAJil Dl una LCiilOU* leslafsky zal winnen, is een open vraag, maar ongetwijfeld zal Bronstein met zijn doelbewuste, reële stijl meer favoriet zijn dan Boleslafsky, wiens spel meer in tuïtie en fijnzinnigheid ademt. Boleslafsky is de fijne, beschaaf- jjxvn nau opcicu. nuiuv mtrai echter de oude variant)8. Pa6; 9. Rc3 (komt ongeveer op hetzelfde neer als Rf8) Pe7 (op f6 krijgt wit met Dd6 en 000 prachtige aanvalskansen voor zijn pion. De tekstzet is ontdekt door Bronstein, die hem voor nee, ren! en DdGf, Kf6 (men ziet, dat zwart geen rust gelaten wordt, het ge volg van de aanvankelijke ach terstand in ontwikkeling). 25. Ph6, Tglf; 26. Kd2, Kg7; 27. Pg4 (dreigt De7t, Kg8, Ph6t en mat), Tg4: (de enige parade); zn. cm:, 29. Tg3T (29. Dg5t? Kf8, 30. Th3, De5! enz.) Dg3:, 30. hg3:! met verovering van pion d3). 29. Dh6g5t, Kg8—f8; 30. Te3h3, Zwart geeft op. v. H. hebben gewend, tegen deze plan nen bezwaren indienen bij de Kroon. Terneuzen, 16 Juni 1950. Het Hoofd van het Gemeente bestuur, P. TELLE GEN

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1950 | | pagina 2