Hel
ene
PLAN na het andere
Emigratieplan
INDONESISCHE REPORTAGE
tussen Nederland en Australië
Brand in 2 rijtuigen van de lijn
Hilversum-Utrecht
Het Kanaaltunnel-plan
Het moet de gewone dagbladlezer wel duizelen, als
hij van al de plannen leest die op internationaal terrein
uitgebroed worden en aan de openbaarheid prijs gegeven.
Het zijn allemaal pogingen om tot een grotere eenheid te
komen in dat gebied van de wereld, waar onderlinge ver
deeldheid in het verleden tot vele rampzalige oorlogen
heeft geleid en waar deze thans de oorzaak is van de
weinige invloed op het wereldbestel en van de gevaren
die hieruit voortvloeien voor dit oude beschavings
centrum: West-Europa.
Laat ons trachten een kort overzicht van de bestaan
de plannen te geven, opdat de lezer zich een weinig weg
wijs kan gaan gevoelen.
De ramp met de
Skymasters
HET „KLEINE GEBEUREN" WEERSPIEGELT
DE TOESTAND.
ELKE DAG WORDEN SCHATTEN GESTOLEN;
ER WORDT MET VUUR GESPEELD.
Het zou onzin zijn te beweren, dat de redevoeringen,
proclamaties en besluiten van de Indonesische overheids
instanties niet informatief zijn. Maar om een beeld te
krijgen van wat er op het ogenblik gist en broeit en kookt
in het vroeger aan ons, Nederlanders, zo vertrouwde
Indonesië, moet men trachten het „kleine gebeuren" na
te speuren, de dingen, die in een rustig land veelal onder
de rubriek „gemeng nieuws" in de kranten worden opge
nomen.
Wanneer
goedkopere aardappelen?
Verhoging ziekenfondspremie?
Vragen van de heer Welter
België verwerpt plan voor een
Europese Betalingsunie
Vliegtuig neergestort
De Coloradokeverbestrij-
ding in O.-Duitsland
Relletjes te Rome
WEERSVERWACHTING.
HOOGWATER.
Frankering bij Abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 5557 Terneuzen
Telefoon 2510 Nd 5 uur 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 3,90 per kwartaal
Per week 30 cent Losse nummers 6 cent
ZATERDAG 17 JUNI 1950.
6e Jaargang No. 1451.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster .NV. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 60 cent;
iedere regel meer 12 cent.
Advertentieprijs: per mm 10 et.; minimum per
advertentie 1,50.
Vermelding: Brieven onder nummer of Adres
Bureau van dit Blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Het eerste plan van de laatste
weken, dat sterk de aandacht
van de internationale diploma
tieke wereld heeft getrokken en
het onderwerp vormt van ko
mende besprekingen tussen de
betrokken regeringen, is het
Plan-Schuman.
De Franse Minister van Bui
tenlandse Zaken kwam enige
weken geleden met zijn voorstel
len om de Duitse en Franse
steenkolen- en staalproductie
samen te smelten en de moge
lijkheid hierbij open te laten
voor de overige West-Europese
landen zich bij een dergelijk
nieuw te vormen kolen- en staal-
lichaam aan te sluiten. Hierbij
werd gedacht aan Engeland,
Italië en de Benelux-landen. Deze
voorstellen, die door Koningin
Juliana in Haar toespraak ter
gelegenheid van het Koninklijke
bezoek aan Parijs werden be
titeld als stoutmoedig en zich
kenmerkend door die geest van
oorspronkelijkheid en van be
reidheid tot offer, die noodzake
lijk is om het nieuwe Europa ge
boren te doen worden als deel
van een betere wereld, kwamen
voor velen geheel onverwacht en
speciaal de Britten zitten er ken
nelijk mee in hun maag, daar
van hen geëist werd kleur te be
kennen. Doch hierover straks
nog meer.
Een tweede plan, waaraan de
ministers van de 16 Marshall-
landen reeds langer dokteren, is
het nastreven van een Europese
betalingsunie, waarbij zich dan
onmiddellijk aansluit het vrijer
maken van het onderlinge han
delsverkeer. Het ene zowel als
het andere zal nodig zijn om niet
alleen het welvaartspeil van de
deelnemende staten te verhogen,
doch ook om onafhankelijkheid
ten opzichte van de Amerikaan
se hulp te verkrijgen. De vrije
inwisselbaarheid der muntsoor
ten levert zeer vele ernstige
„Franc-tireur", een onafhan
kclijk links Frans blad, schrijft
naar aanleiding van de ramp
met de twee Skymasters van de
„Air France", die nabij Bahrein
zijn neergestort, dat zich aan
boord van de eerste Skymaster,
die neerstortte, de Franse in
specteur Charles Rivet van het
Ministerie van Financiën be
vond, die „een volledig verslag
over het smokkelen van dollars
tossen Frankrijk en Indo-China
by zich had".
Over deze smokkelorganisatie
is onlangs gesproken tijdens het
onderzoek naar de „zaak der
generaals".
„Franc-tireur" is een tegen
stander van de voortzetting van
de oorlog in Indo-China.
,Er gaan geruchten, dat het
schandaal groot is en dat vele
vooraanstaande personen er bij
zijn betrokken hetgeen de
reden is, dat het in de doofpot
wordt gestopt", aldus „Franc-
tireur". Het blad voegt er aan
toe, dat de Franse gezant Henri
Maux zich eveneens aan boord
van de eerste Skymaster bevond
en voorstellen meenam voor een
conferentie over een verdrag
tussen Frankrijk en Vietnam.
In sommige Engelse bladen
wordt gezegd, dat het neerstor
ten der vliegtuigen te wijten is
aan sabotage, die moest voor
komen, dat er gegevens bekend
zouden worden over een organi
satie voor geldsmokkelarij.
Een woordvoerder van de „Air
France" heeft deze berichten
„zuivere fantasie" genoemd.
Het rechtse blad „Epoque" be
schuldigt Marcel Bellonte, die
namens de Franse regering het
onderzoek naar vliegtuigrampen
inspecteert, er van, dat hij
„nooit de resultaten van een on
derzoek, die hem zijn medege
deeld, bekend maakt". „Ditmaal
moet hij de zaken uiteen zetten.
Het land wacht op de waarheid".
Verwacht wordt, dat spoedig
een communiqué over het onder
zoek zal volgen.
moeilijkheden op, die voorname
lijk zitten in de verschillende
economische positie, waarin zich
de deelnemende landen bevin
den. Wanneer men bijvoorbeeld
de positie van België beziet, dan
kan geconstateerd worden, dat
de meeste overige staten aan
onze Zuiderburen heel wat geld
schuldig zijn. De Belgen eisen
derhalve een speciale behande
ling en het zal de Organisatie
voor Europese Economische Sa
menwerking (O.E.E.S.) onder
leiding van Minister Stikker
zeker niet gemakkelijk vallen dit
probleem op te lossen, nadat uit
eindelijk na veel moeite aan de
Engelse bezwaren was tegemoet
gekomen.
Sinds enige dagen is nu een
derde plan ter tafel gebracht en
wel een Nederlands, dat waar
schijnlijk wel de betiteling zal
krijgen van het plan-Stikker. Iri
ons blad van Donderdag 15 Juni
werd een bespreking aan dit Ne
derlandse plan van actie voor
Europese economische integratie
gewijd. Dit plan, dat 13 Juni te
Parijs werd gepubliceerd, omvat
een 28-tal punten. De eerste
7 punten geven het doel van het
op elkaar instellen van de Euro
pese volkshuishoudingen aan en
de redenen, waarom de verschil
lende regeringen zo aarzelend
overgaan tot het loslaten van de
vele maatregelen, die eigen in
dustrie en landbouw bescher
men en die daardoor een vrij
making van het internationale
handelsverkeer belemmeren en
tegenhouden.
De angst, dat eigen productie
apparaat en eigen werkgelegen
heid de dupe zouden worden,
speelt hier de grootste rol. Deze
twee punten zijn mede oorzaak
van Engelands afwijzende hou
ding tegenover het Plan-Schu
man, hoewel hier ook de Britse
Empire-belangen, de banden met
de Dominions dus, in het geding
worden gebracht.
Voor de vrijmaking van het
handelsverkeer en het op elkaar
instellen van productie en afzet
beveelt het Nederlandse plan
een bedrijfstakgewijze werkwijze
aan. Elk onderdeel kan dan vol
doende bestudeerd worden. Dit
sluit dus aan bij het beginsel
van het plan-Schuman dat im
mers speciale voorzieningen
voor de bedrijfstak steenkool en
staal wenst.
Een apart fonds zal de na
delen, die bij het doorzetten van
dit plan voor sommige bedrijfs
takken in enkele deelnemende
ontstaan, moeten weg-
pas zeer jong is, is nog weinig
commentaar uit de wereldpers
voorhanden, doch het heeft er
wel de schijn van of hierin een
aanpassing aan de Franse plan
nen ten grondslag ligt, waarbij
ook aan de Engelse bezwaren,
die er nu eenmaal bestaan tegen
de meeste vergaande voorstellen
van Franse zijde, aandacht
wordt besteed. Het genoemde
fonds wijst in deze richting.
Men kan gevoegelijk aan
nemen, dat de drie bovenge
noemde plannen op het huidige
ogenblik de belangrijkste zijn,
waarover in de naaste toekomst
de nodige besprekingen zullen
plaats vinden. Over het plan-
Schuman vangen deze eerst
daags aan, waarbij het uiterst
jammer is, dat de Engelsen zich
afzijdig houden. Het zou te ver
voeren de Britse bezwaren, die
zowel bij de Labour-regering
leven als bij de Conservatieve
.oppositie, uit te pluizen. Reeds
werden er enkele der belangrijk
ste genoemd, waarbij dan mis
schien nog gevoegd zou kunnen
worden de instinctieve afkeer,
die de Engelsen steeds hebben
gehad voor een sterk en Ver
enigd West-Europa. Waarschijn
lijk hopen zij in hun hart op een
mislukking van het plan-Schu
man. Het is begrijpelijk dat hun
houding bij allen, die naar gro
tere eenheid streven, waaronder
zeker ook de Amerikanen, grote
teleurstelling heeft gewekt.
Naast de drie in het kort be
sproken plannen staat dan nog
een plan van Dr. Plesman, de
Directeur der K.L.M. en een
vredesplan van de secretaris
generaal der Verenigde Naties,
Trygve Lie. Hoewel op zichzelve
interessant, kan men aannemen,
dat de practische belangrijkheid
van deze wat men zou kunnen
noemen particuliere pogingen,
in het niet verzinkt bij het plan-
Schuman en het plan-Stikker.
De wereld wacht thans af, wat
er van dit alles komt, want met
plannen maken is men er niet;
op de uitvoering komt het aan.
Er bestaan plannen om te ko
men tot een overeenkomst tus
sen ons land en Australië inzake
de emigTatie van Nederlanders
naar dat land.
Beide regeringen zouden een
bijdrage verlenen in de kosten,
welke door de emigranten moe
ten worden gemaakt, alvorens
zich in Australië te kunnen ves
tigen. In de eerste plaats wordt
hier gedacht aan de transport
kosten.
Australië hoopt het aantal Ne
derlandse emigranten jaarlijks
te vergroten. Voor het volgend
jaar is gedacht aan een aantal
van 20.000 en zo mogelijk nog
meer, indien de transportmoge
lijkheden zulks toelaten. Voor
1952 is het aantal Nederlandse
emigranten op 30.000 vastge
steld.
Tijdens de besprekingen is op-
nieuw gebleken, dat Australië
gaarne Nederlanders opneemt.
In het kader van de Australische
immigratieplannen beschouwt
men ons land als een der voor
naamste bronnen, om die plan
nen te verwezenlijken.
ten in de strijd tegen tuberrn-
lose zal worden besteed.
De directie van de Konhixiyke
vat dit geschenk enerzijds ais
een geschenk aan het Neder
landse volk door- het personeel
van de Koninklijke, anderzijds
als een geschenk aan het per
soneel van de Koninklijke.
Mr. Van Hasselt maakte deze
schenkingen bekend tijdens de
aanbieding van een aantal ge-
'oranschilderde ramen, door het
personeel van de Koninklijke
aan de directie geschonken ter
gelegenheid van het 60-jarig
bestaan dezer maatschappij
DE
STAKING IN DE BELGISCHE
TEXTIELINDUSTRIE.
Indien de regenperiode, die 14
Juni begon, iets meer neerslag
gaat brengen, is er kans op
lagere aardappelprijzen. De
aardappeltelers geven echter
nog niet veel hoop. Het gewas
is schraal, de grond veel te
droog en de velden vertonen
veel lege plekken. Bovendien
schijnt er reeds behoorlijke oplossing van -
„if ken durende staking. Resultaten
De Belgische Minister van
Economische Zaken, Gaston
Eyskens, heeft de afgevaardig
den van werknemers en werkge
vers in de Belgische textielindu
strie ontvangen en met hen on
derhandelingen gevoerd over 'n
oplossing van de thans drie we-
landen
nemen.
Daar
het Nederlandse plan
Er werd een Pastoor
vermoord
Pastoor Mulder van de pasto
rie Kramat te Djakarta werd het
slachtoffer van een roofoverval,
toen hij zich per fiets bevond op
de weg tussen Tandjong Priok
en Palmbeach. Een Priester in
de mogenuren fietsende, blijkt
niet meer veilig, zo constateren
de kranten, die wegens de pa-
piernood nog maar met één
blaadje verschijnen. „Waar moet
dat heen, als men niet alleen
maar rooft, doch met kapmes
sen te werk gaat?"
„Wij zijn niet blind voor het
feit, dat de nieuwe staat aan het
reorganiseren is, doch er zijn
symptomen aanwijsbaar, dat er
een sterke onderstroom is van
misdaad, een stroom die bezig is
het constructieve werk van de
Republiek te ondermijnen en
weg te spoelen," zegt de voor
treffelijk geredigeerde „Nieuwe
Courant" in Soerabaja. Het blad
vermeldt in telegramstijl en met
héle kleine lettertjes elke dag
minstens een tiental berichten,
samengevat onder de veelzeg
gende titel „Misdaad in het kort."
Georganiseerde diefstallen in
het groot wijzen op een „metho
dische aanslag op het vreemde
kapitaal" en het is opvallend,
welke grote bedragen deze dief
stallen vertegenwoordigen. De
dieven hebben het speciaal op
ALLE KINDEREN ONGE
DEERD.
Vrijdagochtend om ongeveer
half tien is op de spoorlijn Hil
versumUtrecht brand uitge
broken in een trein, waarmee
kinderen onderweg waren naar
Arnhem. Persoonlijke ongeluk
ken kwamen niet voor. Het vuur
woedde in de 2 achterste rijtui
gen. De trein kon even voor de
splitsing van de spoorlijnen
UtrechtHilversum en Utrecht
Amersfoort tot stilstand wor
den gebracht om de brandweer
gelegenheid te geven de brand
te blussen. Het electrische bo
vennet brandde door, waardoor
de hele lijn UtrechtHilversum
stroomloos kwam te staan.
De kinderen konden de bran
dende rijtuigen gelukkig tijdig
verlaten, zodat er geen persoon
lijke ongelukken gebeurden. 70
Kinderen, die wat overstuur
waren zijn naar Hilversum te
ruggebracht. De overigen heb
ben de reis in een andere trein
voortgezet. De oorzaak van de
brand is nog niet bekend. Het
reizigersverkeer ondervond vrij
grote vertraging.
De brand is ontstaan in de
laatste 2 rijtuigen van een ex
tra trein, -die om 9.40 uur Uit
Hilversum was vertrokken. De
kinderen maakten een schooi-
reisjte naar Arnheïn.
De brandweer van Maartens
dijk heeft de brand in de rij
tuigen geblust. De twee rijtui
gen, die zeer zware schade op
liepen, zijn volkomen uitge
brand.
Er dreigde enige verwarring te
ontstaan onder de kinderen,
doch het gelukte spoedig allen
in veiligheid te brengen.
Reizigers naar Hilversum, ko
mende van Utrecht, moeten via
Baam reizen.
Volgens mededeling van de
brandweer te Maartensdijk zou
de brand ontstaan zijn door het
warm lopen van een der assen.
De trein bestond uit 7 rijtuigen,
wmrvan de laatste twee volko
men zijn uitgebrand.
auto's voorzien en op trucs. Op
een door de politie van de Bat.
Petr. Mij en door de T. N. I. be
waakt terrein in Soerabaja wer
den motorvoertuigen en gereed
schappen gestolen ter waarde
van 22.050 gulden!
De onderneming „Javahout"
werd op klaarlichte dag beroofd
van 10.500. Nuchter wordt mee
gedeeld: „Enige tijd geleden heeft
„Javahout" zijn andere 2 auto's
aan dieven moeten afstaan. En
aangezien het bedrijf niet in staat
is zich nieuwe wagens aan te
schaffen, zal het transport van
en naar Perak voortaan met bet-
jaks moeten plaatsvinden!"
Bij het optellen van de schade
in één zo'n rubriekje vermeld,
waarbij dan nog gestolen fietsen
zijn gerekend en het bedrag, dat
een bewaker van een benzine
pomp gedurende de dag had ge-
ind, komt men tot de ontstellen
de som van 73.818! Let wel, dat
is wat er in één dag werd gesto
len in één stad: Soerabaja!
De „Borneo" moest ver
trekken.
Het schip de „Borneo" verliet
tengevolge van een incident de
haven van Soerabaja over tijd.
De lading, bestaande uit 3000
ton copra en andere producten,
moest achterblijven.
De ruimsgast (een Europees
matroos) kwam tijdens het laden
tot de ontdekking, dat het schip
„overkwam" en besloot een baal
van de in het tussenruim gela
den tabak extra te stutten. Door
onbekende oorzaak schoot de
i baal los en viel naar beneden,
waarop hij schreeuwde: „Awas,
awas dibawah"! (Pas op daarbe
neden). Ongelukkigerwijze kwam
de baal toch terecht op twee
koelies, die echter met enkele
lichte verwondingen vrij kwa
men. Dit was voor een aan boord
vertoevende onbekende oproer
kraaier voldoende om alarm "e
slaan en zich tegen de ruimsgast
te keren. Deze snelde naar boven
en waarschuwde de eerste stuur
man, dat er een ongeluk was ge
beurd. Onmiddellijk begaf de
stuurman zich naar beneden en
waarschuwde de verpleger, die
eerste hulp verleende en de ge
wonde koelies aan wal liet bren
gen. Intussen hoorde men aan
dek en op de kade luid gejoel en
toen de kapitein zich naar de
plaats van het ongeval wilde be
geven, bestormde een aantal koe
lies, gewapend met ijzeren sta
ven, knuppels en messen, de
tot kalmte brengen. Aan boord
gekomen politiemanschappen
losten schoten in de lucht en de
bedreigde stuurman werd be
vrijd
Twintigduizend havenarbeiders.
Op het Priokplein in Soerabaja
kwamen 's morgens om 8 uur
circa 10.000 havenarbeiders bij
een. Hun eis van een veertig-
urige werkweek was niet inge
willigd. Nu gingen ze onder lei
ding van het „Komando Kesa-
tuan Aksi" demonstreren. Hun
stoet, voorafgegaan door een
auto met luidsprekers, groeide
aan tot minstens 20.000 mannen
en vrouwen. Spandoeken en bor
den met opschriften werden mee
gedragen. De demonstratie, zie
daar het nieuwe symptoom van
deze tijd, schrijft de Nieuwe
Courant. „Liefst met de rode
vlag voorop naast de Sang Me-
rah-poeth." Het blad vat zijn in
drukken als volgt samen:
„We zagen ze voorbij komen,
strijdbare mannen voorop, in de
gelederen gebogen figuren die
maar meemarcheerden, niet-be-
grijpend, toch demonstrerend.
Want er is een nieuwe tijd aan
gebroken voor de arbeider, die
ingezet moet worden met stakin
gen en demonstraties en liefst
met een keiharde loudspeaker".
Het blad vraagt zich in een
hoofdartikel niet zonder veront
rusting af, of de leiders van deze
demonstraties wel beseffen, dat
„acties in het leven roepen een
der meest verantwoordelijke ta
ken in de wereld" inhoudt.
„Beseffen de leiders van deze
opgezette acties, hoe sterk zij
zelf moeten zijn om deze nog half
bewuste mensenmassa in de goe
de banen te blijven leiden, opdat
op een onzalig ogenblik de ge
wekte hartstochten zich niet te
gen hen keren?"
En het hoofdartikel besluit
„Weest voorzichtig!"
vraag te zijn uit het buitenland
voor eerstelingen-pootgoed.
Mocht er niet gauw enige
regen van betekenis vallen, dan
zal het, zo meent men in krin
gen van telers te Broek op Lan
gendijk en omgeving, zeker
Augustus worden voor de aard
appelen goedkoop kunnen wor
den.
De Minister van Sociale 2.a-
ken heeft aan de Ziekenfonds
raad medegedeeld dat hij geen
bezwaar heeft tegen verhoging
van de Ziekenfondispremie voor
vrijwillig verzekerden van 63 op
80 cent per week, ingaande 1
Juli a.s.
werden nog niet bereikt en de
besprekingen worden voortgezet
Intussen hebben de Gentse
havenarbeiders besloten om uit
solidariteit met de stakende tex
tielarbeiders geen textielgoede-
ren meer te laden of te lossen,
zolang het geschil duurt.
BESTRIJDING VAN
KANKER EN TUBERCULOSE.
Koninklijke Petroleum Maat
schappij schenkt één millioen.
De President-directeur van de
Kon. Ned. Petroleum Mij heeft
medegedeeld dat de jubilerende
maatschappij een bedrag van
500-000 schenkt aan het Ko
ningin Wilhelmna-fonds ter be
strijding van de kanker en een
bedrag van 500.000 aan het
Nederlandse Rode Kruis met de
bedoeling, dat dit bedrag ten
gunste van qen of meer objee-
Het Tweede Kamerlid de heer
WELTER (K.N.P.) heeft aan de
Minister voor Uniezaken en
Overzeese Rijksdelen het vol
gende gevraagd:
1. Is het juist, dat op het
eiland Onrust m de baai van
Batavia ongeveer 125 Indonesi
sche militairen, voor het meren
deel Ambonnezen, die hebben
deelgenomen aan de bezetting
van Bandoeng door de vrljscha-
ren van kapitein Westerling
zich in Nederlandse gevangen
schap bevinden?
2. Indien deze vraag bevesti
gend wordt beantwoord, is de
Regering dan bereid te bevorde-
rten, dat de berechting van de
ze militairen plaats heeft vóór
dat de Nederlandse 'troepen uit
Indonesië zijn teruggetrokken
en er zorg voor te dragen, dat
zij al of ni'et na berechting vóór
dat tijdstip hetzij naar Ambon.,
hetzij naar Nederland worden
overgebracht?
In kringen, die in nauw con
tact staan met de Belgische re
gering, is bevestigd, dat België
het ontwerp-plan voor een Euro
pese betalingsunie, dat is voor
gesteld door het secretariaat-ge
neraal van de O.E.E.S., definitief
heeft verworpen.
Aanvaarding van dit plan zou
„België's economische worging
en ondergang" betekenen, zo zei-
de men in deze kringen.
België's klacht is, dat het in
het plan een rol als credietver-
strekker of bankier voor de an-
Een tweemotorig vliegtuig
van de „Air India", dat van
Bombay op weg was naar
Haiderabad, is Vrijdagmorgen
bij Masoehpatam, een aan de
Oostkust gelegen haven, neer
gestort.
Er zijn 2 doden, onder wie de
piloot en verscheidene gewon
nen.
Andrë Ba-sdevant, de interna
tionaal bekende Franse archi
tect en ingenieur, is in Frank
rijk teruggekeerd na zijn zesde
poging om de Engelse Regering
te overtuigen, dat 'n tunnel on
dier Het Kanaal een eenvoudi
ger weg is om de twee landen
met elkaar te verbinden. Reeds
20 jaar vecht Basdevant voor
zijn plan. Wanneer 3000 man
6 uur per dag onder de grond
werken, zou de bijtunnel in 2
jaar en de hoofdtunnel 3 jaar
later klaar kunnen zijn, aldus
Basdevaint.
Nadat Alfred Barnes, de En
gelse Minister van Vervoer', in
November het tunnelplan aan
de dijk had gezet, heeft Basde
vant een nieuw Engels kanaal
tunnel comité gevormd. Kapi
tein Christopher Shawcross, lid
van het Parlement en broer van
Sir Hartley Shawcross, de En
gelse procureur-generaal, neem,
het voorzitterschap op zich.
Verleden jaar dienden 200
Parlementsleden een motie ten
gunste van het plan in. Thans
brug onder het geschreeuw van: I beloven meer leden alles te doen
„Waar is die ruimsgast?" De
eerste stuurman weigerde dit te
vertellen en men trachtte de op
gewonden koelies tot bezinning
te brengen, hetgeen niet gelukte.
Ruiten werden ingeslagen en het
meubilair in de hutten vernield,
terwijl de stuurman werd aange
grepen door de eerste oproer
kraaier.
Tenslotte moest een Indone
sisch officier met de revolver in
de vuist de opgewonden mensen
om de bespreking te heropenen.
Uit militair oogpunt vindt het
plan de meeste tegenstand, tm-
voor het gevaar van een in /asie
dat de autoriteiten bang zijn
in Engeland via de tunnel inge
val van bezetting van Frankrijk
door een vijand. Volgens Bas
devant kan de tunnel in een
dergelijk geval onder water
worden gezet. Enthou'tiaste
Amerikaanse ingenieurs, die
Amerikaans grootkapitaal ach
ter zich hebben, hebben reeds
aangeboden de tunnel te bou
wen en betalen op voorwaarde,
dat zij als enigen de tunnel mo
gen beheren.
dere Marshall-landen is toege
dacht, die zijn materiële midde
len ver te boven gaat, terwijl het
bovendien de minimum-dollar-
hulp zou worden ontzegd, die het
nodig heeft.
Een speciale commissie heelt
de Oost-Duitse Regering doen
weten, dat zij „met zekerheid
kan bewijzen", dat Amerikaanse
vliegtuigen massa's coloradoke
vers hebben uitgeworpen boven
Oost-D ui tslamd
Sedert 22 Mei zijn tal van
Amerikaanse vliegtuigen opge
merkt, die uit het Westen kwa
men gevlogen «n zich buiten de
luehtcorridoT BerlijnFrankfort
begaven, zo verklaarde Paul
Merker, de voorzitter van de
commissie. Tezelfdertijd zijn
ongewoon vae'l coloradokevers
opgemerkt in die streken en
zelfs in de steden, zo zei hij.
Op het Piazza Venezia te Ro
me kwam het Donderdagavond
tot een treffen "tussen de politie
en oorlogsinvaliden, die een be
toging hadden op touw gezet
tegen de traagheid, waarmede
de Regering de pensioenaanpas
sing regelt. De politie heeft de
betogers uiteengedreven, maar
deze laatsten maakten later
aanstalten om op het plein te
overnachten.
VERKEERSSTREMMING BIJ
GRENSSTATION WERNHOUT
Door reparatiewerkzaamheden
is ce weg, die van het grens
station Wernhout naar Antwer
pen voert, voor het gemotori
seerde vferkeer bijna niet berijd
baar. De A.N.W.B. raadt daar
om alle weggebruikers dringend
aan een andere grensovergang
te kiezen, dus Strijbeek 'dage
lijks geopend van 7.30 tot 22.30
uur), Nispen dag en nacht ge
opend) of Putte (voor hen die
over Bergen op Zoom rijden,
dagelijks geopend van 6 tot 24
uur.
medegedeeld door het K.NJVLI. te
De Bilt, geldig tot hedenavond-
Toenemende bewolking.
In de loop der dag weer toe
nemende bewolking met in de
middag hier en daar enige lichte
regen. Zwakke tot matige winc
uit Westelijke richtingen. Onge
veer dezelfde temperatuur als
gisteren.
ZONDAG 18 JUNI
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
3.29
4.04
4.44
4.54
n.m,
3.47
4.22
5.02
5.12
MAANDAG 19 JUNI.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
4.11
4.46
5.26
5.36
n.m.
4.21
4.56
5.36
5.46
ZON- EN MAANSTANDEN.
Juni
Opk.
Ond.
Opk.
Ond.
17
4.19
21.02
5.10
23.13
18
4.19
21.03
6.22
23.39
19
4.19
21.03
7.41
23.58
20
4.19
21.03
9.02