Hel ene PLAN na het andere Emigratieplan INDONESISCHE REPORTAGE tussen Nederland en Australië Brand in 2 rijtuigen van de lijn Hilversum-Utrecht Het Kanaaltunnel-plan Het moet de gewone dagbladlezer wel duizelen, als hij van al de plannen leest die op internationaal terrein uitgebroed worden en aan de openbaarheid prijs gegeven. Het zijn allemaal pogingen om tot een grotere eenheid te komen in dat gebied van de wereld, waar onderlinge ver deeldheid in het verleden tot vele rampzalige oorlogen heeft geleid en waar deze thans de oorzaak is van de weinige invloed op het wereldbestel en van de gevaren die hieruit voortvloeien voor dit oude beschavings centrum: West-Europa. Laat ons trachten een kort overzicht van de bestaan de plannen te geven, opdat de lezer zich een weinig weg wijs kan gaan gevoelen. De ramp met de Skymasters HET „KLEINE GEBEUREN" WEERSPIEGELT DE TOESTAND. ELKE DAG WORDEN SCHATTEN GESTOLEN; ER WORDT MET VUUR GESPEELD. Het zou onzin zijn te beweren, dat de redevoeringen, proclamaties en besluiten van de Indonesische overheids instanties niet informatief zijn. Maar om een beeld te krijgen van wat er op het ogenblik gist en broeit en kookt in het vroeger aan ons, Nederlanders, zo vertrouwde Indonesië, moet men trachten het „kleine gebeuren" na te speuren, de dingen, die in een rustig land veelal onder de rubriek „gemeng nieuws" in de kranten worden opge nomen. Wanneer goedkopere aardappelen? Verhoging ziekenfondspremie? Vragen van de heer Welter België verwerpt plan voor een Europese Betalingsunie Vliegtuig neergestort De Coloradokeverbestrij- ding in O.-Duitsland Relletjes te Rome WEERSVERWACHTING. HOOGWATER. Frankering bij Abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Terneuzen Telefoon 2510 Nd 5 uur 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 3,90 per kwartaal Per week 30 cent Losse nummers 6 cent ZATERDAG 17 JUNI 1950. 6e Jaargang No. 1451. Verschijnt dagelijks Uitgeefster .NV. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 60 cent; iedere regel meer 12 cent. Advertentieprijs: per mm 10 et.; minimum per advertentie 1,50. Vermelding: Brieven onder nummer of Adres Bureau van dit Blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Het eerste plan van de laatste weken, dat sterk de aandacht van de internationale diploma tieke wereld heeft getrokken en het onderwerp vormt van ko mende besprekingen tussen de betrokken regeringen, is het Plan-Schuman. De Franse Minister van Bui tenlandse Zaken kwam enige weken geleden met zijn voorstel len om de Duitse en Franse steenkolen- en staalproductie samen te smelten en de moge lijkheid hierbij open te laten voor de overige West-Europese landen zich bij een dergelijk nieuw te vormen kolen- en staal- lichaam aan te sluiten. Hierbij werd gedacht aan Engeland, Italië en de Benelux-landen. Deze voorstellen, die door Koningin Juliana in Haar toespraak ter gelegenheid van het Koninklijke bezoek aan Parijs werden be titeld als stoutmoedig en zich kenmerkend door die geest van oorspronkelijkheid en van be reidheid tot offer, die noodzake lijk is om het nieuwe Europa ge boren te doen worden als deel van een betere wereld, kwamen voor velen geheel onverwacht en speciaal de Britten zitten er ken nelijk mee in hun maag, daar van hen geëist werd kleur te be kennen. Doch hierover straks nog meer. Een tweede plan, waaraan de ministers van de 16 Marshall- landen reeds langer dokteren, is het nastreven van een Europese betalingsunie, waarbij zich dan onmiddellijk aansluit het vrijer maken van het onderlinge han delsverkeer. Het ene zowel als het andere zal nodig zijn om niet alleen het welvaartspeil van de deelnemende staten te verhogen, doch ook om onafhankelijkheid ten opzichte van de Amerikaan se hulp te verkrijgen. De vrije inwisselbaarheid der muntsoor ten levert zeer vele ernstige „Franc-tireur", een onafhan kclijk links Frans blad, schrijft naar aanleiding van de ramp met de twee Skymasters van de „Air France", die nabij Bahrein zijn neergestort, dat zich aan boord van de eerste Skymaster, die neerstortte, de Franse in specteur Charles Rivet van het Ministerie van Financiën be vond, die „een volledig verslag over het smokkelen van dollars tossen Frankrijk en Indo-China by zich had". Over deze smokkelorganisatie is onlangs gesproken tijdens het onderzoek naar de „zaak der generaals". „Franc-tireur" is een tegen stander van de voortzetting van de oorlog in Indo-China. ,Er gaan geruchten, dat het schandaal groot is en dat vele vooraanstaande personen er bij zijn betrokken hetgeen de reden is, dat het in de doofpot wordt gestopt", aldus „Franc- tireur". Het blad voegt er aan toe, dat de Franse gezant Henri Maux zich eveneens aan boord van de eerste Skymaster bevond en voorstellen meenam voor een conferentie over een verdrag tussen Frankrijk en Vietnam. In sommige Engelse bladen wordt gezegd, dat het neerstor ten der vliegtuigen te wijten is aan sabotage, die moest voor komen, dat er gegevens bekend zouden worden over een organi satie voor geldsmokkelarij. Een woordvoerder van de „Air France" heeft deze berichten „zuivere fantasie" genoemd. Het rechtse blad „Epoque" be schuldigt Marcel Bellonte, die namens de Franse regering het onderzoek naar vliegtuigrampen inspecteert, er van, dat hij „nooit de resultaten van een on derzoek, die hem zijn medege deeld, bekend maakt". „Ditmaal moet hij de zaken uiteen zetten. Het land wacht op de waarheid". Verwacht wordt, dat spoedig een communiqué over het onder zoek zal volgen. moeilijkheden op, die voorname lijk zitten in de verschillende economische positie, waarin zich de deelnemende landen bevin den. Wanneer men bijvoorbeeld de positie van België beziet, dan kan geconstateerd worden, dat de meeste overige staten aan onze Zuiderburen heel wat geld schuldig zijn. De Belgen eisen derhalve een speciale behande ling en het zal de Organisatie voor Europese Economische Sa menwerking (O.E.E.S.) onder leiding van Minister Stikker zeker niet gemakkelijk vallen dit probleem op te lossen, nadat uit eindelijk na veel moeite aan de Engelse bezwaren was tegemoet gekomen. Sinds enige dagen is nu een derde plan ter tafel gebracht en wel een Nederlands, dat waar schijnlijk wel de betiteling zal krijgen van het plan-Stikker. Iri ons blad van Donderdag 15 Juni werd een bespreking aan dit Ne derlandse plan van actie voor Europese economische integratie gewijd. Dit plan, dat 13 Juni te Parijs werd gepubliceerd, omvat een 28-tal punten. De eerste 7 punten geven het doel van het op elkaar instellen van de Euro pese volkshuishoudingen aan en de redenen, waarom de verschil lende regeringen zo aarzelend overgaan tot het loslaten van de vele maatregelen, die eigen in dustrie en landbouw bescher men en die daardoor een vrij making van het internationale handelsverkeer belemmeren en tegenhouden. De angst, dat eigen productie apparaat en eigen werkgelegen heid de dupe zouden worden, speelt hier de grootste rol. Deze twee punten zijn mede oorzaak van Engelands afwijzende hou ding tegenover het Plan-Schu man, hoewel hier ook de Britse Empire-belangen, de banden met de Dominions dus, in het geding worden gebracht. Voor de vrijmaking van het handelsverkeer en het op elkaar instellen van productie en afzet beveelt het Nederlandse plan een bedrijfstakgewijze werkwijze aan. Elk onderdeel kan dan vol doende bestudeerd worden. Dit sluit dus aan bij het beginsel van het plan-Schuman dat im mers speciale voorzieningen voor de bedrijfstak steenkool en staal wenst. Een apart fonds zal de na delen, die bij het doorzetten van dit plan voor sommige bedrijfs takken in enkele deelnemende ontstaan, moeten weg- pas zeer jong is, is nog weinig commentaar uit de wereldpers voorhanden, doch het heeft er wel de schijn van of hierin een aanpassing aan de Franse plan nen ten grondslag ligt, waarbij ook aan de Engelse bezwaren, die er nu eenmaal bestaan tegen de meeste vergaande voorstellen van Franse zijde, aandacht wordt besteed. Het genoemde fonds wijst in deze richting. Men kan gevoegelijk aan nemen, dat de drie bovenge noemde plannen op het huidige ogenblik de belangrijkste zijn, waarover in de naaste toekomst de nodige besprekingen zullen plaats vinden. Over het plan- Schuman vangen deze eerst daags aan, waarbij het uiterst jammer is, dat de Engelsen zich afzijdig houden. Het zou te ver voeren de Britse bezwaren, die zowel bij de Labour-regering leven als bij de Conservatieve .oppositie, uit te pluizen. Reeds werden er enkele der belangrijk ste genoemd, waarbij dan mis schien nog gevoegd zou kunnen worden de instinctieve afkeer, die de Engelsen steeds hebben gehad voor een sterk en Ver enigd West-Europa. Waarschijn lijk hopen zij in hun hart op een mislukking van het plan-Schu man. Het is begrijpelijk dat hun houding bij allen, die naar gro tere eenheid streven, waaronder zeker ook de Amerikanen, grote teleurstelling heeft gewekt. Naast de drie in het kort be sproken plannen staat dan nog een plan van Dr. Plesman, de Directeur der K.L.M. en een vredesplan van de secretaris generaal der Verenigde Naties, Trygve Lie. Hoewel op zichzelve interessant, kan men aannemen, dat de practische belangrijkheid van deze wat men zou kunnen noemen particuliere pogingen, in het niet verzinkt bij het plan- Schuman en het plan-Stikker. De wereld wacht thans af, wat er van dit alles komt, want met plannen maken is men er niet; op de uitvoering komt het aan. Er bestaan plannen om te ko men tot een overeenkomst tus sen ons land en Australië inzake de emigTatie van Nederlanders naar dat land. Beide regeringen zouden een bijdrage verlenen in de kosten, welke door de emigranten moe ten worden gemaakt, alvorens zich in Australië te kunnen ves tigen. In de eerste plaats wordt hier gedacht aan de transport kosten. Australië hoopt het aantal Ne derlandse emigranten jaarlijks te vergroten. Voor het volgend jaar is gedacht aan een aantal van 20.000 en zo mogelijk nog meer, indien de transportmoge lijkheden zulks toelaten. Voor 1952 is het aantal Nederlandse emigranten op 30.000 vastge steld. Tijdens de besprekingen is op- nieuw gebleken, dat Australië gaarne Nederlanders opneemt. In het kader van de Australische immigratieplannen beschouwt men ons land als een der voor naamste bronnen, om die plan nen te verwezenlijken. ten in de strijd tegen tuberrn- lose zal worden besteed. De directie van de Konhixiyke vat dit geschenk enerzijds ais een geschenk aan het Neder landse volk door- het personeel van de Koninklijke, anderzijds als een geschenk aan het per soneel van de Koninklijke. Mr. Van Hasselt maakte deze schenkingen bekend tijdens de aanbieding van een aantal ge- 'oranschilderde ramen, door het personeel van de Koninklijke aan de directie geschonken ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan dezer maatschappij DE STAKING IN DE BELGISCHE TEXTIELINDUSTRIE. Indien de regenperiode, die 14 Juni begon, iets meer neerslag gaat brengen, is er kans op lagere aardappelprijzen. De aardappeltelers geven echter nog niet veel hoop. Het gewas is schraal, de grond veel te droog en de velden vertonen veel lege plekken. Bovendien schijnt er reeds behoorlijke oplossing van - „if ken durende staking. Resultaten De Belgische Minister van Economische Zaken, Gaston Eyskens, heeft de afgevaardig den van werknemers en werkge vers in de Belgische textielindu strie ontvangen en met hen on derhandelingen gevoerd over 'n oplossing van de thans drie we- landen nemen. Daar het Nederlandse plan Er werd een Pastoor vermoord Pastoor Mulder van de pasto rie Kramat te Djakarta werd het slachtoffer van een roofoverval, toen hij zich per fiets bevond op de weg tussen Tandjong Priok en Palmbeach. Een Priester in de mogenuren fietsende, blijkt niet meer veilig, zo constateren de kranten, die wegens de pa- piernood nog maar met één blaadje verschijnen. „Waar moet dat heen, als men niet alleen maar rooft, doch met kapmes sen te werk gaat?" „Wij zijn niet blind voor het feit, dat de nieuwe staat aan het reorganiseren is, doch er zijn symptomen aanwijsbaar, dat er een sterke onderstroom is van misdaad, een stroom die bezig is het constructieve werk van de Republiek te ondermijnen en weg te spoelen," zegt de voor treffelijk geredigeerde „Nieuwe Courant" in Soerabaja. Het blad vermeldt in telegramstijl en met héle kleine lettertjes elke dag minstens een tiental berichten, samengevat onder de veelzeg gende titel „Misdaad in het kort." Georganiseerde diefstallen in het groot wijzen op een „metho dische aanslag op het vreemde kapitaal" en het is opvallend, welke grote bedragen deze dief stallen vertegenwoordigen. De dieven hebben het speciaal op ALLE KINDEREN ONGE DEERD. Vrijdagochtend om ongeveer half tien is op de spoorlijn Hil versumUtrecht brand uitge broken in een trein, waarmee kinderen onderweg waren naar Arnhem. Persoonlijke ongeluk ken kwamen niet voor. Het vuur woedde in de 2 achterste rijtui gen. De trein kon even voor de splitsing van de spoorlijnen UtrechtHilversum en Utrecht Amersfoort tot stilstand wor den gebracht om de brandweer gelegenheid te geven de brand te blussen. Het electrische bo vennet brandde door, waardoor de hele lijn UtrechtHilversum stroomloos kwam te staan. De kinderen konden de bran dende rijtuigen gelukkig tijdig verlaten, zodat er geen persoon lijke ongelukken gebeurden. 70 Kinderen, die wat overstuur waren zijn naar Hilversum te ruggebracht. De overigen heb ben de reis in een andere trein voortgezet. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Het reizigersverkeer ondervond vrij grote vertraging. De brand is ontstaan in de laatste 2 rijtuigen van een ex tra trein, -die om 9.40 uur Uit Hilversum was vertrokken. De kinderen maakten een schooi- reisjte naar Arnheïn. De brandweer van Maartens dijk heeft de brand in de rij tuigen geblust. De twee rijtui gen, die zeer zware schade op liepen, zijn volkomen uitge brand. Er dreigde enige verwarring te ontstaan onder de kinderen, doch het gelukte spoedig allen in veiligheid te brengen. Reizigers naar Hilversum, ko mende van Utrecht, moeten via Baam reizen. Volgens mededeling van de brandweer te Maartensdijk zou de brand ontstaan zijn door het warm lopen van een der assen. De trein bestond uit 7 rijtuigen, wmrvan de laatste twee volko men zijn uitgebrand. auto's voorzien en op trucs. Op een door de politie van de Bat. Petr. Mij en door de T. N. I. be waakt terrein in Soerabaja wer den motorvoertuigen en gereed schappen gestolen ter waarde van 22.050 gulden! De onderneming „Javahout" werd op klaarlichte dag beroofd van 10.500. Nuchter wordt mee gedeeld: „Enige tijd geleden heeft „Javahout" zijn andere 2 auto's aan dieven moeten afstaan. En aangezien het bedrijf niet in staat is zich nieuwe wagens aan te schaffen, zal het transport van en naar Perak voortaan met bet- jaks moeten plaatsvinden!" Bij het optellen van de schade in één zo'n rubriekje vermeld, waarbij dan nog gestolen fietsen zijn gerekend en het bedrag, dat een bewaker van een benzine pomp gedurende de dag had ge- ind, komt men tot de ontstellen de som van 73.818! Let wel, dat is wat er in één dag werd gesto len in één stad: Soerabaja! De „Borneo" moest ver trekken. Het schip de „Borneo" verliet tengevolge van een incident de haven van Soerabaja over tijd. De lading, bestaande uit 3000 ton copra en andere producten, moest achterblijven. De ruimsgast (een Europees matroos) kwam tijdens het laden tot de ontdekking, dat het schip „overkwam" en besloot een baal van de in het tussenruim gela den tabak extra te stutten. Door onbekende oorzaak schoot de i baal los en viel naar beneden, waarop hij schreeuwde: „Awas, awas dibawah"! (Pas op daarbe neden). Ongelukkigerwijze kwam de baal toch terecht op twee koelies, die echter met enkele lichte verwondingen vrij kwa men. Dit was voor een aan boord vertoevende onbekende oproer kraaier voldoende om alarm "e slaan en zich tegen de ruimsgast te keren. Deze snelde naar boven en waarschuwde de eerste stuur man, dat er een ongeluk was ge beurd. Onmiddellijk begaf de stuurman zich naar beneden en waarschuwde de verpleger, die eerste hulp verleende en de ge wonde koelies aan wal liet bren gen. Intussen hoorde men aan dek en op de kade luid gejoel en toen de kapitein zich naar de plaats van het ongeval wilde be geven, bestormde een aantal koe lies, gewapend met ijzeren sta ven, knuppels en messen, de tot kalmte brengen. Aan boord gekomen politiemanschappen losten schoten in de lucht en de bedreigde stuurman werd be vrijd Twintigduizend havenarbeiders. Op het Priokplein in Soerabaja kwamen 's morgens om 8 uur circa 10.000 havenarbeiders bij een. Hun eis van een veertig- urige werkweek was niet inge willigd. Nu gingen ze onder lei ding van het „Komando Kesa- tuan Aksi" demonstreren. Hun stoet, voorafgegaan door een auto met luidsprekers, groeide aan tot minstens 20.000 mannen en vrouwen. Spandoeken en bor den met opschriften werden mee gedragen. De demonstratie, zie daar het nieuwe symptoom van deze tijd, schrijft de Nieuwe Courant. „Liefst met de rode vlag voorop naast de Sang Me- rah-poeth." Het blad vat zijn in drukken als volgt samen: „We zagen ze voorbij komen, strijdbare mannen voorop, in de gelederen gebogen figuren die maar meemarcheerden, niet-be- grijpend, toch demonstrerend. Want er is een nieuwe tijd aan gebroken voor de arbeider, die ingezet moet worden met stakin gen en demonstraties en liefst met een keiharde loudspeaker". Het blad vraagt zich in een hoofdartikel niet zonder veront rusting af, of de leiders van deze demonstraties wel beseffen, dat „acties in het leven roepen een der meest verantwoordelijke ta ken in de wereld" inhoudt. „Beseffen de leiders van deze opgezette acties, hoe sterk zij zelf moeten zijn om deze nog half bewuste mensenmassa in de goe de banen te blijven leiden, opdat op een onzalig ogenblik de ge wekte hartstochten zich niet te gen hen keren?" En het hoofdartikel besluit „Weest voorzichtig!" vraag te zijn uit het buitenland voor eerstelingen-pootgoed. Mocht er niet gauw enige regen van betekenis vallen, dan zal het, zo meent men in krin gen van telers te Broek op Lan gendijk en omgeving, zeker Augustus worden voor de aard appelen goedkoop kunnen wor den. De Minister van Sociale 2.a- ken heeft aan de Ziekenfonds raad medegedeeld dat hij geen bezwaar heeft tegen verhoging van de Ziekenfondispremie voor vrijwillig verzekerden van 63 op 80 cent per week, ingaande 1 Juli a.s. werden nog niet bereikt en de besprekingen worden voortgezet Intussen hebben de Gentse havenarbeiders besloten om uit solidariteit met de stakende tex tielarbeiders geen textielgoede- ren meer te laden of te lossen, zolang het geschil duurt. BESTRIJDING VAN KANKER EN TUBERCULOSE. Koninklijke Petroleum Maat schappij schenkt één millioen. De President-directeur van de Kon. Ned. Petroleum Mij heeft medegedeeld dat de jubilerende maatschappij een bedrag van 500-000 schenkt aan het Ko ningin Wilhelmna-fonds ter be strijding van de kanker en een bedrag van 500.000 aan het Nederlandse Rode Kruis met de bedoeling, dat dit bedrag ten gunste van qen of meer objee- Het Tweede Kamerlid de heer WELTER (K.N.P.) heeft aan de Minister voor Uniezaken en Overzeese Rijksdelen het vol gende gevraagd: 1. Is het juist, dat op het eiland Onrust m de baai van Batavia ongeveer 125 Indonesi sche militairen, voor het meren deel Ambonnezen, die hebben deelgenomen aan de bezetting van Bandoeng door de vrljscha- ren van kapitein Westerling zich in Nederlandse gevangen schap bevinden? 2. Indien deze vraag bevesti gend wordt beantwoord, is de Regering dan bereid te bevorde- rten, dat de berechting van de ze militairen plaats heeft vóór dat de Nederlandse 'troepen uit Indonesië zijn teruggetrokken en er zorg voor te dragen, dat zij al of ni'et na berechting vóór dat tijdstip hetzij naar Ambon., hetzij naar Nederland worden overgebracht? In kringen, die in nauw con tact staan met de Belgische re gering, is bevestigd, dat België het ontwerp-plan voor een Euro pese betalingsunie, dat is voor gesteld door het secretariaat-ge neraal van de O.E.E.S., definitief heeft verworpen. Aanvaarding van dit plan zou „België's economische worging en ondergang" betekenen, zo zei- de men in deze kringen. België's klacht is, dat het in het plan een rol als credietver- strekker of bankier voor de an- Een tweemotorig vliegtuig van de „Air India", dat van Bombay op weg was naar Haiderabad, is Vrijdagmorgen bij Masoehpatam, een aan de Oostkust gelegen haven, neer gestort. Er zijn 2 doden, onder wie de piloot en verscheidene gewon nen. Andrë Ba-sdevant, de interna tionaal bekende Franse archi tect en ingenieur, is in Frank rijk teruggekeerd na zijn zesde poging om de Engelse Regering te overtuigen, dat 'n tunnel on dier Het Kanaal een eenvoudi ger weg is om de twee landen met elkaar te verbinden. Reeds 20 jaar vecht Basdevant voor zijn plan. Wanneer 3000 man 6 uur per dag onder de grond werken, zou de bijtunnel in 2 jaar en de hoofdtunnel 3 jaar later klaar kunnen zijn, aldus Basdevaint. Nadat Alfred Barnes, de En gelse Minister van Vervoer', in November het tunnelplan aan de dijk had gezet, heeft Basde vant een nieuw Engels kanaal tunnel comité gevormd. Kapi tein Christopher Shawcross, lid van het Parlement en broer van Sir Hartley Shawcross, de En gelse procureur-generaal, neem, het voorzitterschap op zich. Verleden jaar dienden 200 Parlementsleden een motie ten gunste van het plan in. Thans brug onder het geschreeuw van: I beloven meer leden alles te doen „Waar is die ruimsgast?" De eerste stuurman weigerde dit te vertellen en men trachtte de op gewonden koelies tot bezinning te brengen, hetgeen niet gelukte. Ruiten werden ingeslagen en het meubilair in de hutten vernield, terwijl de stuurman werd aange grepen door de eerste oproer kraaier. Tenslotte moest een Indone sisch officier met de revolver in de vuist de opgewonden mensen om de bespreking te heropenen. Uit militair oogpunt vindt het plan de meeste tegenstand, tm- voor het gevaar van een in /asie dat de autoriteiten bang zijn in Engeland via de tunnel inge val van bezetting van Frankrijk door een vijand. Volgens Bas devant kan de tunnel in een dergelijk geval onder water worden gezet. Enthou'tiaste Amerikaanse ingenieurs, die Amerikaans grootkapitaal ach ter zich hebben, hebben reeds aangeboden de tunnel te bou wen en betalen op voorwaarde, dat zij als enigen de tunnel mo gen beheren. dere Marshall-landen is toege dacht, die zijn materiële midde len ver te boven gaat, terwijl het bovendien de minimum-dollar- hulp zou worden ontzegd, die het nodig heeft. Een speciale commissie heelt de Oost-Duitse Regering doen weten, dat zij „met zekerheid kan bewijzen", dat Amerikaanse vliegtuigen massa's coloradoke vers hebben uitgeworpen boven Oost-D ui tslamd Sedert 22 Mei zijn tal van Amerikaanse vliegtuigen opge merkt, die uit het Westen kwa men gevlogen «n zich buiten de luehtcorridoT BerlijnFrankfort begaven, zo verklaarde Paul Merker, de voorzitter van de commissie. Tezelfdertijd zijn ongewoon vae'l coloradokevers opgemerkt in die streken en zelfs in de steden, zo zei hij. Op het Piazza Venezia te Ro me kwam het Donderdagavond tot een treffen "tussen de politie en oorlogsinvaliden, die een be toging hadden op touw gezet tegen de traagheid, waarmede de Regering de pensioenaanpas sing regelt. De politie heeft de betogers uiteengedreven, maar deze laatsten maakten later aanstalten om op het plein te overnachten. VERKEERSSTREMMING BIJ GRENSSTATION WERNHOUT Door reparatiewerkzaamheden is ce weg, die van het grens station Wernhout naar Antwer pen voert, voor het gemotori seerde vferkeer bijna niet berijd baar. De A.N.W.B. raadt daar om alle weggebruikers dringend aan een andere grensovergang te kiezen, dus Strijbeek 'dage lijks geopend van 7.30 tot 22.30 uur), Nispen dag en nacht ge opend) of Putte (voor hen die over Bergen op Zoom rijden, dagelijks geopend van 6 tot 24 uur. medegedeeld door het K.NJVLI. te De Bilt, geldig tot hedenavond- Toenemende bewolking. In de loop der dag weer toe nemende bewolking met in de middag hier en daar enige lichte regen. Zwakke tot matige winc uit Westelijke richtingen. Onge veer dezelfde temperatuur als gisteren. ZONDAG 18 JUNI Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 3.29 4.04 4.44 4.54 n.m, 3.47 4.22 5.02 5.12 MAANDAG 19 JUNI. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 4.11 4.46 5.26 5.36 n.m. 4.21 4.56 5.36 5.46 ZON- EN MAANSTANDEN. Juni Opk. Ond. Opk. Ond. 17 4.19 21.02 5.10 23.13 18 4.19 21.03 6.22 23.39 19 4.19 21.03 7.41 23.58 20 4.19 21.03 9.02

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1950 | | pagina 1