Uit de Provincie
Vkfl RHEUMIN helpt!
Bejroiing voor de Staatsmijnen
Verhoging bijzonder invoerrecht
op benzine
Spionnage en Sabotage?
SSiiw
i
Wijziging motorrijtuigenbelasting
RODE ROZEN
BRUINISSE
OOSTBURG.
20 TABLETTEN 35 ct
ZUIDZANDE
r2i <fc/e
1 Electriciën
1 halfwas Electriciën
ERSTE KAMER.
N. V. PHIL
De eerste spreker bij de behan,
deling van de begroting Vbor de
Staatsmijnen in de Eerste Kamer
was Mr. L>. F. H. REGOUT (KV
P), die de prijzen van huisbrand,
en industriekolen onder de loupe
nam. Voor de laatste categorie
zijn de prijzen per 1 Januari met
26 pet gestegen.
De thans geldende prijs is vier
maal zo hoog als de prijs vóór de
oorlog, hetgeen een verre van
gunstig beeld geeft. Onze binnen
landse prjjs gaat uit boven die
van Engeland en Duitsland, alleen
in België is de prijs hoger.
De heer Regout noemde de hoge
prijzen een zwakke plek in onze
economie en informeerde, of en
wanneer daling van de binnen,
tendse prijzen in het verschiet
ligt.
Spr. vroeg, hoe men de loons.
verhouding tussen boven, en on
dergrondse arbeid in de toekomst
wil regelen.
De heer J. J. KRAMER (Arb.)
tro vergelijkingen tussen de pro
ductie van de staats, en particu
liere mijnen om aan te tonen, dat
het Staatsbedrijf de hoogste pro
ductie heeft.
De 'heer Kramer bepleitte een.
heid in de mijnbouw, speciaal met
het oog op concurrentie in vie toe
komst. De Engelse en Duitse
mijöbouw gaat met rasse schre.
den vooruit. Spr. verwacht in
1952 overschotten in die ianden.
Wij zullen dan noodgedwongen
steenkool voor export van onze
land- en tuinbouwproducten moe.
ten afnemen, zo zeide hij. Waar
blijven dan onze mijnen en onze
mijnwerkers zo vroeg de heer
Kramer.
De heer J. SCHEPPER (AR)
drong aan op een eigen omgeving
voor ongehuwde Protestantse ar.
beiders die „boven de Moerdijk"
worden aangeworven. Deze arbei
ders hebben over de materiële
verzorging in de Katholieke tehui
zen niet te klagen, aldus spr.,
maar ze zouden liever In eigen
omgeving zijn.
Ernstig bezwaar had de heer
Schipper tegen uitsluiting van de
Protestants Christelijke Mijnwer-
kersbond uit de Mijnindustrie-
raad.
Prof. Mr. A. N. MOLENAAR
(WD) nam de productie van de
Limburgse mijnen in ogenschouw.
Hij was het niet eens met de heer
Kramer, dat de Staatsmijnen, om
dat het staatsmijnen zijn, meer en
beter zouden produceren dan de
particuliere mijnen.
De geologische verschillen, de
methoden van mijnbouw en de
soort kolen, die worden gewon
nen, trekken oppervlakkige ver.
gelijkingen scheef, zo zeide spr.
Vervolgens kreeg de minister
van Eco-omische Zaken Prof. Dr.
J. R. M. VAN DEN BRINK het
woord.
Be minister zal verzoeken een
gezellenhuis voor Protestants
Christelijke ongehuwde arbeiders
in te richten. Gaarne zal hij me
dewerken aan de bouw van wo
ningblokken voor Protestantse
gehuwde mijnarbeiders.
De minister wil nopens de so.
oialisatie het advies van de Mijn-
raad afwachten.
Hij viel Prof. Molenaar bij in
diens betoog, dat oppervlakkige
vergelijkingen van de productie-
oijfers van Staats, en particuliere
mijnen, vóór en na de oorlog, niet
tot steekhoudende conclusies kun
nen leiden. De objectiviteit ge
biedt hier een scherp wetenschap,
pelijke analyse.
De bange vermoedens van de
heer (Kramer, dat de internatio
nale kolenmarkt in 1952 verza
digd zal zijn, kon minister Van
den Brink zich indenken.
Reeds wordt op internationaal
terrein overleg gepleegd teneinde
op kolengebied tot economische
stabilisatie in West-Europa te ko.
men.
Staatssecretaris WAN DER
GRINTEN deelde mede, dat de
mijnindustrieraad geen verorde
ning behoefde te maken voor de
5 o/8 loonsverhoging, omdat deze
in de tarieven verwerkt wordt,
terwijl de mijndirecties beloofden
de 5 */o dadelijk toe te passen.
Wlat de zetelverdeling in de
mijnindustrieraad 'betreft, zeide
spr., dat van de zes arbeiders
zetels drie zijn gegaan naar de
Katholieke mijnwerkers (60
twee naar de Algemene Bond
(32 en één naar de Algemene
Nederlandse Bond van Werkers
in het Mijnbedrijf, die tezamen
met de Protestant Christelijke
groep acht procent van de geor-
ganiseerde mijnwerkers omvat.
Van de vier beambtenzetels
gingen drie naar de Katholieken
'85 der georganiseerden)één
naar de Protestants Chr. groep,
die tezamen met de Vereniging
van Beambten 15 #/o van de ge.
organiseerden telt.
De heer Van der Grinten achtte
de gekozen oplossing juist.
De begroting der Staatsmijnen
werd zonder hoofdelijke stemming
goedgekeurd met de aantekening
dat de communistische afgevaar
digden hebben tegengestemd.
NIEUWE KAMERLEDEN.
De voorzitter van het Centraal
Stembureau heeft in de vacature
Dr. Wibaut (P.v.d.A.) benoemd
verklaard tot lid der Eerste Ka
mer Mr. G. E. E. van Walsum,
burgemeester van Delft.
In de vacature-Dr. Bierema is
benoemd verklaard de heer H. D.
Louwes te Ulrum.
Tot lid der Tweede Kamer is in
de vacature J. J. W. IJsselmuiden
(K.V.P.) benoemd Mr. E. G. M
Roolvink te Almelo.
OP 15 MjAART VERENIGDE
VERGADERING DER BELDE
KAMERS.
De voorzitter der Tweede Ka.
nier heeft in de vergadering van
gisteren medegedeeld, dat hij van
de voorzitter der Eerste Kamer
bericht heeft ontvangen, dat deze
voornemens is de beide Kamers
der Staten-Generaal in verenigde
vergadering bijeen te roepen te
gen Woensdag 15 Maart. Dan
worden aan de orde gesteld de
wetsontwerpen inzake regent,
schap en voogdij.
De panter, die sinds Zater
dag de omereving van Oklahoma
onveilig gemaakt heeft, is kalm
naar de dierentuin teruggelo
pen, waar hij zich tegelijk te
goed deed aan een als iokaas
neergelegd stuk vlees.
TWEEDE KAMER.
De Tweede Kamer heeft Don
derdag in behandeling genomen
't wetsontwerp tot verhoging van
het bijzonder invoerrecht op ben
zine, in verband waarmede tevens
het tarief van de motorrijtuigen,
belasting voor autobussen wordt
gewijzigd.
De prijs zal worden verhoogd
van 11 op 16,65 per hl, waar
door de prijs van de benzine arn
de pomp, welke thans ƒ0,26 per
l bedraagt, met ongeveer zes ct.
zal stijgen.
Voor de motorrijtuigenbelasting
worden enige wijzigingen voorge
steld. Volgens dit voorstel zal
voor autobussen met een eigen
gewicht van niet meer dan 1000
kilogram 70 verschuldigd zijn,
benevens 12 voor elke 100 kg
boven 1000 kg
De voorgestelde wijziging komt
neer op een verlaging van onge
veer 10 procent
Verder wordt voorgesteld de
motorrijtuigenbelasting voor Die.
selauto's te verhogen met 200
procent; thans bedraagt de ver
hoging 150 procent.
De heer C. VAN DEN IIF.TJ
VEL (Ar.) acht het de taak der
volksvertegenwoordiging er op
te blijven wijzen, ,dat het met de
belastingdruk zo niet kan door
gaan. Dit uitgavenpeil is niet vol
te houden. De uitbreiding van de
overheidsbemoei' ng blijft maar
doorgaan- Bijna om de week
komt er een staatssecretaris bij.
De minister zegt wel, dat de
verhoging van de benzineprijs
voor het vervoer van niet veel be
tekenis is, maar spr. is van oor.
ceel, dat deze verhoging de drup
pel kan zijn, die net te veel is.
Speciaal voor het taxibedrijf is
deze verhoging niet te dragen.
Z.i. is er geen reden de voorge
stelde maatregelen te treffen.
Spr. vraagt zich af, of het be.
drag van 37 millioen, dat als
opbrengst is geraamd, niet te
missen is. Het is maar een klei
nigheid in verhouding tot het be
grotingstekort. Als het nodig zou
zijn, kan het dan niet via de om.
zetbelasting worden verkregen
De heer VAN DE WETERING
(CH) verklaart het ontwerp niet
te kunnen waarderen, noch als
noodmaatregel noch als gevolg
van Benelux-afspraken. Deze ver
hoging is niet te dragen, omdat
men in de sector van het vervoer
'3.1 met het (hoofd tegen het pla.
for.d zit-
Velen vinden in het taxibedrijf
hun bestaan, terwijl de minister
dit onmisbare bedrijf bagatelli-,
seert. De IJsselmeervissers zien
zich door een benzineprijsverho-
ying van zes cent de keel bijna
afgesneden.
Spr verklaart zich niet te kun.
nen verenigen met verhoging der
belasting op Dieselauto's.
of
LIEFDES OVERWINNING
door H. VöLMER.
De heer LUCAS (K.V.P.) stelt
zich op het standpunt, dat de ver
hoging van het invoerrecht op
benzine een onderdeel is van de
nagestreefde unificatie der ac
cijnzen in Benelux.verband.
Invoering op korte termijn
wordt blijkbaar nagestreefd om
spoedig een bate voor de schat-'
kist binnen te halen. Voor de ver
wezenlijking der economische
unie is het niet nodig met de ver.
hoogde heffir.g zo'n spoed te
maken.
De belastingen zijn te hoog-
De druk op het bedrijfsleven en
de middelgrote inkomens moet
verminderen-
Spr. is bereid een verschuiving
van de directe naar de indirecte
belastingen te aanvaarden.
Hij dringt er op aan, het ont.
werp te wijzigen, dat de verho
ging samenvalt met de verlaging
van de andere belastingen, welke
aanhangig is.
De heer HÖFSTRA (Arb.)
meent, dat het ontwerp de Ka
mer niét voor een gemakkelijke
beslissing stelt.
Hij is van oordeel, dat de toe.
stand van de schatkist nauwe
lijks toelaat, dat tot verlaging
van belastingen wordt overge
gaan. Waar drukken de belastin
gen het zwaarst? Volgens de heer
Lucas op het bedrijfsleven. Zeker
zullen bepaalde bedrijven het
moeilijk krijgen, maar spr. meent,
dat belastingverhoging veelal af
gewenteld zal worden.
Deviezenbesparing is noodza
kelijk. Deze kan ook gevonden
worden op het autogebruik. Veel
autogebruik kan worden voor
komen,
De heer Hofstra acht de Bene
lux noodzakelijk. Er zullen of.
fers voor moeten worden ge
bracht. Daarom wil hij dit voor
stel aanvaarden.
Deze benztneprrjgverhoging is
onvermijdelijk.
Tc acht uur wordt de verga,
dering heropend.
De heer KROL (CH) stelt de
moeilijkheden, waarin zich de
kleine vervoerbedrijven bevinden,
in het licht. Spr. verklaart te
hebben gehoord, dat de K.L.M.
acctjns.vrije benzine gebruikt. Hij
heeft ook nog nooit een A.T.O.-
wagen aan een benzinepomp ge
zien. Ik mag toch niet veronder,
stellen, dat deze in dezelfde gun
stige omstandigheid verkeert
vraagt hij.
AGENDA
'HEDEN:
TERNEUZENConcertgebouw
7.30 uur: Uitvoering Terneu-
zense Lyceumclub.
TERNEUZEN: Luxor Theater
8 uur: Bioscoopvoorstelling
„Kapitein van Castilie".
SLUIS: Café van de heer San
ders, 3 uur: Aanbesteding van
2 Woonhuizen.
MORGEN:
AXEL: Het Centrum, 6.30 en
9 uur: Bioscoopvoorstelling
„Argentijnse Nachten".
TERNEUZENLuxor Theater
8 uur: Bioscoopvoorstelling
„.Kapitein van Castilie".
Concertgebouw, 8 uur:
Bioscoopvoorstelling „De la
chende vreemdeling".
Het gebruik van dienstwagens
zou m.i. aanmerkelijk beperkt
kunnen worden, zonder daf het
werk der overheid er onder be
hoeft te lijden.
De heer RITMEESTER (VVD)
vindt het argument, dat de minis
ter de geraamde 37 millioen
niet kan missen niet sterk, als
men bedenkt, dat de belasting,
cpbrergst ruim 400 millioen bo
ven de raming is geweest.
Met dit ontwerp is men op de
verkeerde weg, meent de heer
Ritmeester, die verklaart, dat zijn
fractie haar steun aan dit ont
werp niet zal geven.
De heer WELTER (KNP) meent
dat het beter is het Benelux.ver
band niet ter sprake te brengen,
omdat men dan komt in een sfeer
welke kwalijk is overeen te bren-
en met het zakelijk karakter.
Het ontwerp beweegt zich in
een richting, welke tegengesteld
i- aan het primaire landsbelang,
n.l. belastingverlaging.
Hij bepleit een bezuiniging op
de rijksuitgaven, welke z.i. alleen
kan geschieden door een deskun
dige commissie. Zolang de rege.
ring niet tot bezuiniging komt,
mist zij het recht nieuwe lasten
op de bevolking te leggen.
De vergadering duurt voort.
Aanvaring op het Zijpe.
Woensdagavond is het motor
beurtschip „Zeeland" metende 103
ton, schipper J. J. Slager, eige
naar gebroeders Landegent uit
Haamstede, met stukgoed onder
weg van Rotterdam naar Burg.
sluis, ter hoogte van de vlucht-
haven aan het Zijpe te Bruinisse
aangevaren door die „Express 61"
uit Bazel, die van Antwerpen op
weg was naar Bruinisse. Het
voorschip van de „Zeeland" werd
geheel ingedrukt. De schok va. i
de aanvaring was zo hevig, dat
de dekknecht, B. Oapelle met zijn
hoofd door de voorruit van de
stuurhut vloog cn door glassch:
ven aan het hoofd werd gewond.
Dir. Quaak uit Bruinisse verleend"
eerste hulp. De „Zeeland" is in
de vluchthaven aan de grond ge
zet, waar de lading is overgela
den in het schip „De vrouw
Maatje1' uit Bruinisse schipper
Bouwens.
Motorschip omhoog gevaren.
Het 535 ton metende motor
schip „Elsjo", schipper 'H. Kanon
te Rotterdam, met (jzer op weg
van de Riihr naar Antwerpen, is
door het onklaar raken van de
stuurinrichting bij het invaren van
de „„Slaak" omhoog gevaren en
blijven zitten. Het schip is vlot
getrokken door de bergingsvaar
tuigen „Adjo" en „Scheepmakers
haven" van De Wits Bergings
bedrijf te Rotterdam. Het schip,
dat veel lekkage kreeg wordt in
de vluchthaven van het Zijpe door
aanhoudend pompen van ue ge
noemde bérgingSGdiepen drijvende
gehouden.
Bom van 250 kg gevonden.
In de tuin van een perceel m de
Noordwal no. 11 vond men onder
een cementplaat een toom.
De hulpverleningsdienst werd
erbij geroepen. Deze begon te
graven en kwam tot de ontdek-
281
Nadruk verboden.
Na het onderhoud met Von
Richthofen begaf Wagner zich
r.aar Maringen. Het was een flin
ke tippel, maar hij hield van wan
delen en had de gewoonte, er een
stevige pas in te zetten. Boven
dien strookte het alleen zijn met
de gemoedstoestand waarin hij
erkeerde. Hij overlegde, hoe hij
zou afrekenen met Baron Von
Demberg, die het had gewaagd,
zijn pleegdochter het hof te ma.
ken. 't Zaad, door Von Richt
hofen uitgestrooid, was welig op
geschoten: de mogelijkheid, dat
Von Dernberg het eerlijk met Eri.'
ca zou menen, had Wagner ver
worpen. Wanneer Erica de don.
here, hopeloze weg moest volgen,
door haar moedor gegaan, dan...
De 35-jarige Nederlander J. A.
Louwers van d'e A.K.U., die te
Praag terecht staat (tegen hem
en negen Tsrjecho-Slow&akse bur
gers zijn beschuldigingen inge.
bracht van verraad, spionnage en
sabotage) heeft verklaard schul
dig te zijn.
Ook zeven van de Tsjecho-
Slowaakse burgers bekenden
schuld. Twee ontkenden.
Louwers werd het eerst ver
hoord na de voorlez'ng van de
tenlastelegging, waarin de betrek-
kenen ervan beschuldigd worden
een organisatie te hebben ge
vormd: met het doel de republiek
te ondermijnen en economische
sabotage te plegen, ten gunste van
vreemde mogendheden.
In vloeiend Tsjechisch verklaar,
de Louwers vóór de oorlog naar
Tsjeoho.Slowakije gekomen: te zijn
als employé van de Bata-schoen-
fafcr'ekcn te Zlin. Na de bezetting
keerde hij naar Praag terug, waar
bij spoedig zijn werkzaamheden
aanving voor de AK.U. Toen
begon ook zijn spionniage-activi-
teit, welke hij camoufleerde door
de oprichting van de „Kunstzijde-
Handelmaatschappij". Hij hield
deze maatschappij ook na Febru
ari 1948 in stand om ze te gébrui
ken als dekmantel voor zijn spion.
nagewerk.
(Advertentie).
De rechtszaal was tot de laat
ste plaats met belamigstellenden
bezet.
Naar aanleiding van het bericht
uit Praag, dat Louwers zou heb
ben bekend, zich te hebben schul
dig gemaakt aan verraad, spion-
nrge en sabotage, zeide een zegs.
man van de A.K.U.: „Het is uit
gesloten, dat Louwers zich aan
dergelijke overtredingen, zoals wij
die in het Westen opvatten, zou
hebben schuldig gemaakt".
De Nederlandse zaakgelastigde
te Praag, J .van der Gaag, ver
klaarde tegenover Reuter dat Lou
wers, na reeds tien uur voor het
Tsjecho--Slowaakse staatsge
lechtshof terecht te hebben ge
staan, gisterenavond nog steeds
werd ondervraagd. De negen
Tsjecho-Slowaakse mede-beklaag
den van Louwers werden giste
renochtend, nadat hun identiteit
was vastgesteld, weer wegge
voerd. Daarop werd uitsluitend
de tegen Louwers uitgebrachte
beschuldiging behandeld. Met uit.
zondering van een uur voor het
gebruiken van de lunch en een
pauze van tien minuten gister
avond, vond de terechtzitting
ononderbroken voortgang.
Van der Gaag verklaarde nog
Uit het verloop van de terechtzit
ting te hebben opgemaakt dat
Louwers werd ondervraagd over
tegen hem uitgebrachte beschul
digingen betreffende het verkrij
gen van inlichtingen over de Tsje-
clio-tSlowaakse economie, terwijl
hem ook nog het helpen van Tsje
cho-Slowaakse burgers, die hun
'and! wilden ontvluchten, ten laste
wordt gelegd.
king, dat het een Engelse bom
was van 500 pond. Daar deze in
een dichtbevolkte buurt lag en in
de onmiddellijke nabijheid ook
een school staat, moesten de be
woners voor alle zekerheid hun
woningen verlaten, nadat zij de
ramen en deüren hadden open
gezet. Intussen werd de bom ge
demonteerd! en naar het Cadzand-
se strand vervoerd om daar ver
nietigd te worden.
SLUISKIL.
V erkeersongeval.
Gistermiddag te ongeveer 3
uur reed een met basaltstenen
geladen 10 tons vrachtwagen
van het expeditiebedrijf Van
der Peijl Ver brugge te Ter-
neuzen langs de Oostzijde van
het kanaal even vóór de Blik-
straat, toen de bestuurder voor
een personenauto moest uitwij
ken. De zware vrachtauto kwain
hierdoor op het zachte bermge
deelte van de weg, dat de last
niet kon dragen en wegzakte,
tengevolge waarvan de vracht
wagen in de naast de weg
lopende diepe waterleiding te
recht kwam.
1 De vrachtwagen had echter
nog een vrachtwagen aan een
lange ketting achter zich, wel
ke vrachtwagen door het onge
val werd omvergetrokken en
midden op de verkeersweg te
recht kwam.
Door een en ander werd het
verkeer gedurende ongeveer 2
uur geheel gestremd en moest
voor de richting Zaamslag wor
den omgelegd via Schapenbout.
Later op de dag werd met be
hulp van een kraanwagen eerst
de gekapseisde vrachtwagen
recht gezet en vervolgens de
10-tonner weer op de weg ge
trokken.
Persoonlijke ongelukken deden
zich niet voor.
Rederijkerskamer-
De rederijkerskamer „Al doende
leert men" alhier gaf voor een
uitverkochte zaal een geslaagde
opvoering van het familiedrama
in 3 bedrijven „Venijn" door A.
Boere. De speelsters en spelers
bleken goed rolvast, terwijl hun
spel in dit moeilijke stuk zeer te
waarderen viel. De ibamd „Hup
en Vooruit" zorgde na afloop voor
dansmuziek.
Philip Wagner balde de vuisten.
In 't hart van deze harde man
was één teer plekje, Erica nam
het in. Omdat zij Martha's kind
was. Indien Erica een leed over.
kwam als dat, waaraan Martha
stierf, dan zou Baron Von
Demberg er met zijn leven voor
betalen.
De wandeling van Steinbach
naar MA ringen cn de treinreis
naar Bruckwasser hadden Wag
ner dorstig gemaakt. I-Iij stapte
Trieber's café binnen. Aan 't buf
fet bestelde hij een glas bier,
dronk het in één teug leeg en gaf
met een hoofdknik te kennen, het
nogmaals gevuld te willen zien.
„Niet naar (Berlijn?" infor.
meerde de waard.
„Morgen", antwoordde Wagner
kort. Hij bad geen lust tot praten
en Trieber, die zijn stugge klant
kende, deed er het zwijgen toe.
Postbode Schwartz zorgde voor
een korte afwisseling. I-Iij kwam
binnen met enige kaarten in de
hand.
„Een mirakel, Trieber, zoveel
post er 'c Maandags met de mid-
drgbestelling is! Alsjeblieft
vier kaarten voor Leni en twee
voor Dora! De jongedames van
tegenwoordig weten het wel!"
Schwarz keek de man bij het buf
fet aan. „Gaat Erica ook mee
doen? 'k Heb tenminste een brief
voor tiaar uit Eerlijn!"
„Kleine kinderen worden groot",
ze1 Wagner effen. Hij betaalde 3
glazen bier. „Eenvoor jou,
Schwarz. Je tong moet wel aan je
verhemelte kleven! Een hele mars
in die warmte! Wat ik zeggen wil
geef mij Erica's brief maar
mee. Ik ben toch op weg naar
huis."
Schwarz diepte in zijn tas.
Wagner stak. 't schrijven van Von
Dernberg in de binnenzak, mom
pelde een korte groet, stapte het
café uit en begaf zich naar de
Hcuptstrasse. Margarctha staarde
hem met grote ogen en open mond
aan.
„Een verrassing, hè?'' grijnsde
Wagner. „Geen aangename, aan
je gezicht te zien!"
Een afscheid.
De kan too rhoudeh der P.T.T.
alhier, de heer A. A. Beerens,
heeft wegens het toereiken van de
pensioengerechtigde leeftijd met
ingang van 1 Maart 150 de dienst
der P.TjT. verlaten.
De heer Beerens die te Zuidzande
gedurende 'een peiriode van 27
jaren kantoorhouder was, heeft
deze betrekking uitgeoefend op
een wijze die alle lof verdient-
Ook foij zijn superieuren stond
de heer Beerens goed! aangeschre
ven,. De laatste dag van zjjn
diensttijd, nJ. de 28ste Februari
j,l., had hij dan ook niet over be
langstelling te klagen. Versohil-
lende P.T.T.-functionarissen kwa
men hem in de loop van de dag
bedanken voor wat hij in zjjn
loopbaan, had gedaan en overhan
digde hem een oorkonde. Het
plaatselijk personeel bood bloemen
aan_ Des avonds was het vol
ledige college van B. en W. op
bezoek ondier aanbieding van
een fraai wandbord. De afdeling
Zuidzande van de Vereniging
„W. Zeeuws.Vlaanderen" bracht
namens de bevolking dank voor
de wijze waarop de heer Beerens
zich steeds van zijn taak heeft
gekweten terwijl de voorzitter
mededeelde^ dat nog een aanden-
Icen zal worden aangeboden dat
niet tijdig gereed was.
Waarneming kantoor-
Tijdens de vacature, ontstaan
door het ontslag van de heer A.
A, Beerens,, zal het P.T.T.-kantoor
alhier- tijdelijk worden waargeno
men door de locale kracht A.
Aallbregtse.
„Niet naar Berlijn?" vroeg zijn
vrouw eindelijk.
„Nummer twee, die naar de be
kende weg vraagt! Als ik hier zit
zal ik wel in Bruckwas3er zijn, hè
en niet in Berlijn! Et wil eens
poolshoogte nemen wat achter
mijn rug gebeurt- Waar is
Eri'ca?"
Margaretha stond op, maar juist
ging de deur open en het meisje
trad binnen. Zij had een schort
voor, daar zij in de keuken bezig
was. Onbevangen zag zij haar
oom aan.
„Ik hoor, dat het om mij te doen
is. Hier ben ik."
„Neem een stoel en beantwoord
mijn vragen", zei Wagner. „Denk
er om, dat je er niet omheen
draait. Hoe komen de mensen aan
praatjes over jou en een zekere
Baron Von Dernberg?"
„Het zijn geen praatjes. Heinz
en ik zijn verloofd."
Wagner herhaalde, de wenk
brauwen fronsend,: „Heinz?"
„Heinrich von. Demberg, ja."
„Verloofd? Zo, zo! Daar hoefde
ik niets van te weten! Dat moet
ill van de buitenwacht horen!
Waar heb je die voorname vrijer
opgeduikeld?"
„Ik ontmoette hem toevallig bij
het postkantoor", legde Erica
rustig uit. „Van een foto herken
de ik hem als Baron Hein
rich von Demberg, directeur van
het Tivoli Theater in Berlijn. Ik
wilde zien, of ik bij zijn gezelschap
kon komen, eerst als koriste, la
ter voor kleine rollen."
„Wou j(j aan het toneel? Een
mooi bestaan, maar nu lieg ik. En
waarom? Heb je hier te klagen?
Wordt er niet goed voor je ge
zorgd?"
Erica antwoordde vriendelijk
„Dat weet u wel beter. Maar een
meisje verlangt cr eenmaal naar,
zelfstandig te zijn, al wordt er
nog zo goed voor haar gezorgd. Ik
ben u twintig jaar tot last ge
weest en ik vind het tijd worden,
mijn eigen brood te gaan verdie
nen. Daar steekt toch niets af
keurenswaardigs in?"
(Wordt vervolgdL)
als U geen prachtige resultaten behaalt!
Zó zeker zijn wij er ven, dar U me, SUPER. RADION
resultaat krijgt, dat wij het aandurven U deze royale aanbieding te doen.
Lees ook het onderstaarlde.
Indien U de voorschriften, afgedruk. BUREAU Bezuidenibourseweg57
od de achterzijde van elk Radion-pak, s-Gravenhage. Voeg bij Uw briefde
opvolgt en desondanks niet de witste betreffende ledige Radion-verpakk.ng
opvolgt d heb^ met eventueel het restant van de Radion
Te koop: Kcrenrijwiel, laag
model, ook genegen te rui
len voor Kinderrijwiel.
F- CORT VRIENDTSpui,
N 107.
Te koop: lange witte zijde
Jurk met kapje, leeft. 10
12 jaar. Zeer geschikt voor
Communie. Nieuwediepstr.
83, Terneuzen.
Gevraagd voor spoedige indiensttreding:
A' zelfstandig kunnende werken
Aanbiedingen: O. E. VERVAET-BRIJSENS
Electro-Technisch Bureau
Sas van Gent Telefoon 17