Uit de Provincie Vkfl RHEUMIN helpt! Bejroiing voor de Staatsmijnen Verhoging bijzonder invoerrecht op benzine Spionnage en Sabotage? SSiiw i Wijziging motorrijtuigenbelasting RODE ROZEN BRUINISSE OOSTBURG. 20 TABLETTEN 35 ct ZUIDZANDE r2i <fc/e 1 Electriciën 1 halfwas Electriciën ERSTE KAMER. N. V. PHIL De eerste spreker bij de behan, deling van de begroting Vbor de Staatsmijnen in de Eerste Kamer was Mr. L>. F. H. REGOUT (KV P), die de prijzen van huisbrand, en industriekolen onder de loupe nam. Voor de laatste categorie zijn de prijzen per 1 Januari met 26 pet gestegen. De thans geldende prijs is vier maal zo hoog als de prijs vóór de oorlog, hetgeen een verre van gunstig beeld geeft. Onze binnen landse prjjs gaat uit boven die van Engeland en Duitsland, alleen in België is de prijs hoger. De heer Regout noemde de hoge prijzen een zwakke plek in onze economie en informeerde, of en wanneer daling van de binnen, tendse prijzen in het verschiet ligt. Spr. vroeg, hoe men de loons. verhouding tussen boven, en on dergrondse arbeid in de toekomst wil regelen. De heer J. J. KRAMER (Arb.) tro vergelijkingen tussen de pro ductie van de staats, en particu liere mijnen om aan te tonen, dat het Staatsbedrijf de hoogste pro ductie heeft. De 'heer Kramer bepleitte een. heid in de mijnbouw, speciaal met het oog op concurrentie in vie toe komst. De Engelse en Duitse mijöbouw gaat met rasse schre. den vooruit. Spr. verwacht in 1952 overschotten in die ianden. Wij zullen dan noodgedwongen steenkool voor export van onze land- en tuinbouwproducten moe. ten afnemen, zo zeide hij. Waar blijven dan onze mijnen en onze mijnwerkers zo vroeg de heer Kramer. De heer J. SCHEPPER (AR) drong aan op een eigen omgeving voor ongehuwde Protestantse ar. beiders die „boven de Moerdijk" worden aangeworven. Deze arbei ders hebben over de materiële verzorging in de Katholieke tehui zen niet te klagen, aldus spr., maar ze zouden liever In eigen omgeving zijn. Ernstig bezwaar had de heer Schipper tegen uitsluiting van de Protestants Christelijke Mijnwer- kersbond uit de Mijnindustrie- raad. Prof. Mr. A. N. MOLENAAR (WD) nam de productie van de Limburgse mijnen in ogenschouw. Hij was het niet eens met de heer Kramer, dat de Staatsmijnen, om dat het staatsmijnen zijn, meer en beter zouden produceren dan de particuliere mijnen. De geologische verschillen, de methoden van mijnbouw en de soort kolen, die worden gewon nen, trekken oppervlakkige ver. gelijkingen scheef, zo zeide spr. Vervolgens kreeg de minister van Eco-omische Zaken Prof. Dr. J. R. M. VAN DEN BRINK het woord. Be minister zal verzoeken een gezellenhuis voor Protestants Christelijke ongehuwde arbeiders in te richten. Gaarne zal hij me dewerken aan de bouw van wo ningblokken voor Protestantse gehuwde mijnarbeiders. De minister wil nopens de so. oialisatie het advies van de Mijn- raad afwachten. Hij viel Prof. Molenaar bij in diens betoog, dat oppervlakkige vergelijkingen van de productie- oijfers van Staats, en particuliere mijnen, vóór en na de oorlog, niet tot steekhoudende conclusies kun nen leiden. De objectiviteit ge biedt hier een scherp wetenschap, pelijke analyse. De bange vermoedens van de heer (Kramer, dat de internatio nale kolenmarkt in 1952 verza digd zal zijn, kon minister Van den Brink zich indenken. Reeds wordt op internationaal terrein overleg gepleegd teneinde op kolengebied tot economische stabilisatie in West-Europa te ko. men. Staatssecretaris WAN DER GRINTEN deelde mede, dat de mijnindustrieraad geen verorde ning behoefde te maken voor de 5 o/8 loonsverhoging, omdat deze in de tarieven verwerkt wordt, terwijl de mijndirecties beloofden de 5 */o dadelijk toe te passen. Wlat de zetelverdeling in de mijnindustrieraad 'betreft, zeide spr., dat van de zes arbeiders zetels drie zijn gegaan naar de Katholieke mijnwerkers (60 twee naar de Algemene Bond (32 en één naar de Algemene Nederlandse Bond van Werkers in het Mijnbedrijf, die tezamen met de Protestant Christelijke groep acht procent van de geor- ganiseerde mijnwerkers omvat. Van de vier beambtenzetels gingen drie naar de Katholieken '85 der georganiseerden)één naar de Protestants Chr. groep, die tezamen met de Vereniging van Beambten 15 #/o van de ge. organiseerden telt. De heer Van der Grinten achtte de gekozen oplossing juist. De begroting der Staatsmijnen werd zonder hoofdelijke stemming goedgekeurd met de aantekening dat de communistische afgevaar digden hebben tegengestemd. NIEUWE KAMERLEDEN. De voorzitter van het Centraal Stembureau heeft in de vacature Dr. Wibaut (P.v.d.A.) benoemd verklaard tot lid der Eerste Ka mer Mr. G. E. E. van Walsum, burgemeester van Delft. In de vacature-Dr. Bierema is benoemd verklaard de heer H. D. Louwes te Ulrum. Tot lid der Tweede Kamer is in de vacature J. J. W. IJsselmuiden (K.V.P.) benoemd Mr. E. G. M Roolvink te Almelo. OP 15 MjAART VERENIGDE VERGADERING DER BELDE KAMERS. De voorzitter der Tweede Ka. nier heeft in de vergadering van gisteren medegedeeld, dat hij van de voorzitter der Eerste Kamer bericht heeft ontvangen, dat deze voornemens is de beide Kamers der Staten-Generaal in verenigde vergadering bijeen te roepen te gen Woensdag 15 Maart. Dan worden aan de orde gesteld de wetsontwerpen inzake regent, schap en voogdij. De panter, die sinds Zater dag de omereving van Oklahoma onveilig gemaakt heeft, is kalm naar de dierentuin teruggelo pen, waar hij zich tegelijk te goed deed aan een als iokaas neergelegd stuk vlees. TWEEDE KAMER. De Tweede Kamer heeft Don derdag in behandeling genomen 't wetsontwerp tot verhoging van het bijzonder invoerrecht op ben zine, in verband waarmede tevens het tarief van de motorrijtuigen, belasting voor autobussen wordt gewijzigd. De prijs zal worden verhoogd van 11 op 16,65 per hl, waar door de prijs van de benzine arn de pomp, welke thans ƒ0,26 per l bedraagt, met ongeveer zes ct. zal stijgen. Voor de motorrijtuigenbelasting worden enige wijzigingen voorge steld. Volgens dit voorstel zal voor autobussen met een eigen gewicht van niet meer dan 1000 kilogram 70 verschuldigd zijn, benevens 12 voor elke 100 kg boven 1000 kg De voorgestelde wijziging komt neer op een verlaging van onge veer 10 procent Verder wordt voorgesteld de motorrijtuigenbelasting voor Die. selauto's te verhogen met 200 procent; thans bedraagt de ver hoging 150 procent. De heer C. VAN DEN IIF.TJ VEL (Ar.) acht het de taak der volksvertegenwoordiging er op te blijven wijzen, ,dat het met de belastingdruk zo niet kan door gaan. Dit uitgavenpeil is niet vol te houden. De uitbreiding van de overheidsbemoei' ng blijft maar doorgaan- Bijna om de week komt er een staatssecretaris bij. De minister zegt wel, dat de verhoging van de benzineprijs voor het vervoer van niet veel be tekenis is, maar spr. is van oor. ceel, dat deze verhoging de drup pel kan zijn, die net te veel is. Speciaal voor het taxibedrijf is deze verhoging niet te dragen. Z.i. is er geen reden de voorge stelde maatregelen te treffen. Spr. vraagt zich af, of het be. drag van 37 millioen, dat als opbrengst is geraamd, niet te missen is. Het is maar een klei nigheid in verhouding tot het be grotingstekort. Als het nodig zou zijn, kan het dan niet via de om. zetbelasting worden verkregen De heer VAN DE WETERING (CH) verklaart het ontwerp niet te kunnen waarderen, noch als noodmaatregel noch als gevolg van Benelux-afspraken. Deze ver hoging is niet te dragen, omdat men in de sector van het vervoer '3.1 met het (hoofd tegen het pla. for.d zit- Velen vinden in het taxibedrijf hun bestaan, terwijl de minister dit onmisbare bedrijf bagatelli-, seert. De IJsselmeervissers zien zich door een benzineprijsverho- ying van zes cent de keel bijna afgesneden. Spr verklaart zich niet te kun. nen verenigen met verhoging der belasting op Dieselauto's. of LIEFDES OVERWINNING door H. VöLMER. De heer LUCAS (K.V.P.) stelt zich op het standpunt, dat de ver hoging van het invoerrecht op benzine een onderdeel is van de nagestreefde unificatie der ac cijnzen in Benelux.verband. Invoering op korte termijn wordt blijkbaar nagestreefd om spoedig een bate voor de schat-' kist binnen te halen. Voor de ver wezenlijking der economische unie is het niet nodig met de ver. hoogde heffir.g zo'n spoed te maken. De belastingen zijn te hoog- De druk op het bedrijfsleven en de middelgrote inkomens moet verminderen- Spr. is bereid een verschuiving van de directe naar de indirecte belastingen te aanvaarden. Hij dringt er op aan, het ont. werp te wijzigen, dat de verho ging samenvalt met de verlaging van de andere belastingen, welke aanhangig is. De heer HÖFSTRA (Arb.) meent, dat het ontwerp de Ka mer niét voor een gemakkelijke beslissing stelt. Hij is van oordeel, dat de toe. stand van de schatkist nauwe lijks toelaat, dat tot verlaging van belastingen wordt overge gaan. Waar drukken de belastin gen het zwaarst? Volgens de heer Lucas op het bedrijfsleven. Zeker zullen bepaalde bedrijven het moeilijk krijgen, maar spr. meent, dat belastingverhoging veelal af gewenteld zal worden. Deviezenbesparing is noodza kelijk. Deze kan ook gevonden worden op het autogebruik. Veel autogebruik kan worden voor komen, De heer Hofstra acht de Bene lux noodzakelijk. Er zullen of. fers voor moeten worden ge bracht. Daarom wil hij dit voor stel aanvaarden. Deze benztneprrjgverhoging is onvermijdelijk. Tc acht uur wordt de verga, dering heropend. De heer KROL (CH) stelt de moeilijkheden, waarin zich de kleine vervoerbedrijven bevinden, in het licht. Spr. verklaart te hebben gehoord, dat de K.L.M. acctjns.vrije benzine gebruikt. Hij heeft ook nog nooit een A.T.O.- wagen aan een benzinepomp ge zien. Ik mag toch niet veronder, stellen, dat deze in dezelfde gun stige omstandigheid verkeert vraagt hij. AGENDA 'HEDEN: TERNEUZENConcertgebouw 7.30 uur: Uitvoering Terneu- zense Lyceumclub. TERNEUZEN: Luxor Theater 8 uur: Bioscoopvoorstelling „Kapitein van Castilie". SLUIS: Café van de heer San ders, 3 uur: Aanbesteding van 2 Woonhuizen. MORGEN: AXEL: Het Centrum, 6.30 en 9 uur: Bioscoopvoorstelling „Argentijnse Nachten". TERNEUZENLuxor Theater 8 uur: Bioscoopvoorstelling „.Kapitein van Castilie". Concertgebouw, 8 uur: Bioscoopvoorstelling „De la chende vreemdeling". Het gebruik van dienstwagens zou m.i. aanmerkelijk beperkt kunnen worden, zonder daf het werk der overheid er onder be hoeft te lijden. De heer RITMEESTER (VVD) vindt het argument, dat de minis ter de geraamde 37 millioen niet kan missen niet sterk, als men bedenkt, dat de belasting, cpbrergst ruim 400 millioen bo ven de raming is geweest. Met dit ontwerp is men op de verkeerde weg, meent de heer Ritmeester, die verklaart, dat zijn fractie haar steun aan dit ont werp niet zal geven. De heer WELTER (KNP) meent dat het beter is het Benelux.ver band niet ter sprake te brengen, omdat men dan komt in een sfeer welke kwalijk is overeen te bren- en met het zakelijk karakter. Het ontwerp beweegt zich in een richting, welke tegengesteld i- aan het primaire landsbelang, n.l. belastingverlaging. Hij bepleit een bezuiniging op de rijksuitgaven, welke z.i. alleen kan geschieden door een deskun dige commissie. Zolang de rege. ring niet tot bezuiniging komt, mist zij het recht nieuwe lasten op de bevolking te leggen. De vergadering duurt voort. Aanvaring op het Zijpe. Woensdagavond is het motor beurtschip „Zeeland" metende 103 ton, schipper J. J. Slager, eige naar gebroeders Landegent uit Haamstede, met stukgoed onder weg van Rotterdam naar Burg. sluis, ter hoogte van de vlucht- haven aan het Zijpe te Bruinisse aangevaren door die „Express 61" uit Bazel, die van Antwerpen op weg was naar Bruinisse. Het voorschip van de „Zeeland" werd geheel ingedrukt. De schok va. i de aanvaring was zo hevig, dat de dekknecht, B. Oapelle met zijn hoofd door de voorruit van de stuurhut vloog cn door glassch: ven aan het hoofd werd gewond. Dir. Quaak uit Bruinisse verleend" eerste hulp. De „Zeeland" is in de vluchthaven aan de grond ge zet, waar de lading is overgela den in het schip „De vrouw Maatje1' uit Bruinisse schipper Bouwens. Motorschip omhoog gevaren. Het 535 ton metende motor schip „Elsjo", schipper 'H. Kanon te Rotterdam, met (jzer op weg van de Riihr naar Antwerpen, is door het onklaar raken van de stuurinrichting bij het invaren van de „„Slaak" omhoog gevaren en blijven zitten. Het schip is vlot getrokken door de bergingsvaar tuigen „Adjo" en „Scheepmakers haven" van De Wits Bergings bedrijf te Rotterdam. Het schip, dat veel lekkage kreeg wordt in de vluchthaven van het Zijpe door aanhoudend pompen van ue ge noemde bérgingSGdiepen drijvende gehouden. Bom van 250 kg gevonden. In de tuin van een perceel m de Noordwal no. 11 vond men onder een cementplaat een toom. De hulpverleningsdienst werd erbij geroepen. Deze begon te graven en kwam tot de ontdek- 281 Nadruk verboden. Na het onderhoud met Von Richthofen begaf Wagner zich r.aar Maringen. Het was een flin ke tippel, maar hij hield van wan delen en had de gewoonte, er een stevige pas in te zetten. Boven dien strookte het alleen zijn met de gemoedstoestand waarin hij erkeerde. Hij overlegde, hoe hij zou afrekenen met Baron Von Demberg, die het had gewaagd, zijn pleegdochter het hof te ma. ken. 't Zaad, door Von Richt hofen uitgestrooid, was welig op geschoten: de mogelijkheid, dat Von Dernberg het eerlijk met Eri.' ca zou menen, had Wagner ver worpen. Wanneer Erica de don. here, hopeloze weg moest volgen, door haar moedor gegaan, dan... De 35-jarige Nederlander J. A. Louwers van d'e A.K.U., die te Praag terecht staat (tegen hem en negen Tsrjecho-Slow&akse bur gers zijn beschuldigingen inge. bracht van verraad, spionnage en sabotage) heeft verklaard schul dig te zijn. Ook zeven van de Tsjecho- Slowaakse burgers bekenden schuld. Twee ontkenden. Louwers werd het eerst ver hoord na de voorlez'ng van de tenlastelegging, waarin de betrek- kenen ervan beschuldigd worden een organisatie te hebben ge vormd: met het doel de republiek te ondermijnen en economische sabotage te plegen, ten gunste van vreemde mogendheden. In vloeiend Tsjechisch verklaar, de Louwers vóór de oorlog naar Tsjeoho.Slowakije gekomen: te zijn als employé van de Bata-schoen- fafcr'ekcn te Zlin. Na de bezetting keerde hij naar Praag terug, waar bij spoedig zijn werkzaamheden aanving voor de AK.U. Toen begon ook zijn spionniage-activi- teit, welke hij camoufleerde door de oprichting van de „Kunstzijde- Handelmaatschappij". Hij hield deze maatschappij ook na Febru ari 1948 in stand om ze te gébrui ken als dekmantel voor zijn spion. nagewerk. (Advertentie). De rechtszaal was tot de laat ste plaats met belamigstellenden bezet. Naar aanleiding van het bericht uit Praag, dat Louwers zou heb ben bekend, zich te hebben schul dig gemaakt aan verraad, spion- nrge en sabotage, zeide een zegs. man van de A.K.U.: „Het is uit gesloten, dat Louwers zich aan dergelijke overtredingen, zoals wij die in het Westen opvatten, zou hebben schuldig gemaakt". De Nederlandse zaakgelastigde te Praag, J .van der Gaag, ver klaarde tegenover Reuter dat Lou wers, na reeds tien uur voor het Tsjecho--Slowaakse staatsge lechtshof terecht te hebben ge staan, gisterenavond nog steeds werd ondervraagd. De negen Tsjecho-Slowaakse mede-beklaag den van Louwers werden giste renochtend, nadat hun identiteit was vastgesteld, weer wegge voerd. Daarop werd uitsluitend de tegen Louwers uitgebrachte beschuldiging behandeld. Met uit. zondering van een uur voor het gebruiken van de lunch en een pauze van tien minuten gister avond, vond de terechtzitting ononderbroken voortgang. Van der Gaag verklaarde nog Uit het verloop van de terechtzit ting te hebben opgemaakt dat Louwers werd ondervraagd over tegen hem uitgebrachte beschul digingen betreffende het verkrij gen van inlichtingen over de Tsje- clio-tSlowaakse economie, terwijl hem ook nog het helpen van Tsje cho-Slowaakse burgers, die hun 'and! wilden ontvluchten, ten laste wordt gelegd. king, dat het een Engelse bom was van 500 pond. Daar deze in een dichtbevolkte buurt lag en in de onmiddellijke nabijheid ook een school staat, moesten de be woners voor alle zekerheid hun woningen verlaten, nadat zij de ramen en deüren hadden open gezet. Intussen werd de bom ge demonteerd! en naar het Cadzand- se strand vervoerd om daar ver nietigd te worden. SLUISKIL. V erkeersongeval. Gistermiddag te ongeveer 3 uur reed een met basaltstenen geladen 10 tons vrachtwagen van het expeditiebedrijf Van der Peijl Ver brugge te Ter- neuzen langs de Oostzijde van het kanaal even vóór de Blik- straat, toen de bestuurder voor een personenauto moest uitwij ken. De zware vrachtauto kwain hierdoor op het zachte bermge deelte van de weg, dat de last niet kon dragen en wegzakte, tengevolge waarvan de vracht wagen in de naast de weg lopende diepe waterleiding te recht kwam. 1 De vrachtwagen had echter nog een vrachtwagen aan een lange ketting achter zich, wel ke vrachtwagen door het onge val werd omvergetrokken en midden op de verkeersweg te recht kwam. Door een en ander werd het verkeer gedurende ongeveer 2 uur geheel gestremd en moest voor de richting Zaamslag wor den omgelegd via Schapenbout. Later op de dag werd met be hulp van een kraanwagen eerst de gekapseisde vrachtwagen recht gezet en vervolgens de 10-tonner weer op de weg ge trokken. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Rederijkerskamer- De rederijkerskamer „Al doende leert men" alhier gaf voor een uitverkochte zaal een geslaagde opvoering van het familiedrama in 3 bedrijven „Venijn" door A. Boere. De speelsters en spelers bleken goed rolvast, terwijl hun spel in dit moeilijke stuk zeer te waarderen viel. De ibamd „Hup en Vooruit" zorgde na afloop voor dansmuziek. Philip Wagner balde de vuisten. In 't hart van deze harde man was één teer plekje, Erica nam het in. Omdat zij Martha's kind was. Indien Erica een leed over. kwam als dat, waaraan Martha stierf, dan zou Baron Von Demberg er met zijn leven voor betalen. De wandeling van Steinbach naar MA ringen cn de treinreis naar Bruckwasser hadden Wag ner dorstig gemaakt. I-Iij stapte Trieber's café binnen. Aan 't buf fet bestelde hij een glas bier, dronk het in één teug leeg en gaf met een hoofdknik te kennen, het nogmaals gevuld te willen zien. „Niet naar (Berlijn?" infor. meerde de waard. „Morgen", antwoordde Wagner kort. Hij bad geen lust tot praten en Trieber, die zijn stugge klant kende, deed er het zwijgen toe. Postbode Schwartz zorgde voor een korte afwisseling. I-Iij kwam binnen met enige kaarten in de hand. „Een mirakel, Trieber, zoveel post er 'c Maandags met de mid- drgbestelling is! Alsjeblieft vier kaarten voor Leni en twee voor Dora! De jongedames van tegenwoordig weten het wel!" Schwarz keek de man bij het buf fet aan. „Gaat Erica ook mee doen? 'k Heb tenminste een brief voor tiaar uit Eerlijn!" „Kleine kinderen worden groot", ze1 Wagner effen. Hij betaalde 3 glazen bier. „Eenvoor jou, Schwarz. Je tong moet wel aan je verhemelte kleven! Een hele mars in die warmte! Wat ik zeggen wil geef mij Erica's brief maar mee. Ik ben toch op weg naar huis." Schwarz diepte in zijn tas. Wagner stak. 't schrijven van Von Dernberg in de binnenzak, mom pelde een korte groet, stapte het café uit en begaf zich naar de Hcuptstrasse. Margarctha staarde hem met grote ogen en open mond aan. „Een verrassing, hè?'' grijnsde Wagner. „Geen aangename, aan je gezicht te zien!" Een afscheid. De kan too rhoudeh der P.T.T. alhier, de heer A. A. Beerens, heeft wegens het toereiken van de pensioengerechtigde leeftijd met ingang van 1 Maart 150 de dienst der P.TjT. verlaten. De heer Beerens die te Zuidzande gedurende 'een peiriode van 27 jaren kantoorhouder was, heeft deze betrekking uitgeoefend op een wijze die alle lof verdient- Ook foij zijn superieuren stond de heer Beerens goed! aangeschre ven,. De laatste dag van zjjn diensttijd, nJ. de 28ste Februari j,l., had hij dan ook niet over be langstelling te klagen. Versohil- lende P.T.T.-functionarissen kwa men hem in de loop van de dag bedanken voor wat hij in zjjn loopbaan, had gedaan en overhan digde hem een oorkonde. Het plaatselijk personeel bood bloemen aan_ Des avonds was het vol ledige college van B. en W. op bezoek ondier aanbieding van een fraai wandbord. De afdeling Zuidzande van de Vereniging „W. Zeeuws.Vlaanderen" bracht namens de bevolking dank voor de wijze waarop de heer Beerens zich steeds van zijn taak heeft gekweten terwijl de voorzitter mededeelde^ dat nog een aanden- Icen zal worden aangeboden dat niet tijdig gereed was. Waarneming kantoor- Tijdens de vacature, ontstaan door het ontslag van de heer A. A, Beerens,, zal het P.T.T.-kantoor alhier- tijdelijk worden waargeno men door de locale kracht A. Aallbregtse. „Niet naar Berlijn?" vroeg zijn vrouw eindelijk. „Nummer twee, die naar de be kende weg vraagt! Als ik hier zit zal ik wel in Bruckwas3er zijn, hè en niet in Berlijn! Et wil eens poolshoogte nemen wat achter mijn rug gebeurt- Waar is Eri'ca?" Margaretha stond op, maar juist ging de deur open en het meisje trad binnen. Zij had een schort voor, daar zij in de keuken bezig was. Onbevangen zag zij haar oom aan. „Ik hoor, dat het om mij te doen is. Hier ben ik." „Neem een stoel en beantwoord mijn vragen", zei Wagner. „Denk er om, dat je er niet omheen draait. Hoe komen de mensen aan praatjes over jou en een zekere Baron Von Dernberg?" „Het zijn geen praatjes. Heinz en ik zijn verloofd." Wagner herhaalde, de wenk brauwen fronsend,: „Heinz?" „Heinrich von. Demberg, ja." „Verloofd? Zo, zo! Daar hoefde ik niets van te weten! Dat moet ill van de buitenwacht horen! Waar heb je die voorname vrijer opgeduikeld?" „Ik ontmoette hem toevallig bij het postkantoor", legde Erica rustig uit. „Van een foto herken de ik hem als Baron Hein rich von Demberg, directeur van het Tivoli Theater in Berlijn. Ik wilde zien, of ik bij zijn gezelschap kon komen, eerst als koriste, la ter voor kleine rollen." „Wou j(j aan het toneel? Een mooi bestaan, maar nu lieg ik. En waarom? Heb je hier te klagen? Wordt er niet goed voor je ge zorgd?" Erica antwoordde vriendelijk „Dat weet u wel beter. Maar een meisje verlangt cr eenmaal naar, zelfstandig te zijn, al wordt er nog zo goed voor haar gezorgd. Ik ben u twintig jaar tot last ge weest en ik vind het tijd worden, mijn eigen brood te gaan verdie nen. Daar steekt toch niets af keurenswaardigs in?" (Wordt vervolgdL) als U geen prachtige resultaten behaalt! Zó zeker zijn wij er ven, dar U me, SUPER. RADION resultaat krijgt, dat wij het aandurven U deze royale aanbieding te doen. Lees ook het onderstaarlde. Indien U de voorschriften, afgedruk. BUREAU Bezuidenibourseweg57 od de achterzijde van elk Radion-pak, s-Gravenhage. Voeg bij Uw briefde opvolgt en desondanks niet de witste betreffende ledige Radion-verpakk.ng opvolgt d heb^ met eventueel het restant van de Radion Te koop: Kcrenrijwiel, laag model, ook genegen te rui len voor Kinderrijwiel. F- CORT VRIENDTSpui, N 107. Te koop: lange witte zijde Jurk met kapje, leeft. 10 12 jaar. Zeer geschikt voor Communie. Nieuwediepstr. 83, Terneuzen. Gevraagd voor spoedige indiensttreding: A' zelfstandig kunnende werken Aanbiedingen: O. E. VERVAET-BRIJSENS Electro-Technisch Bureau Sas van Gent Telefoon 17

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1950 | | pagina 2