BENELUX DE NEDERLANDSE VLAG GAAT NEER SSSSSSSs Het financieel en economisch beleid van de Nederl. regering in Londen Resolutie der Katb. Arb. Beweging over ionen en prijzen Verschenen is het Voorlopig Verslag der Eerste Kamer over het wetsontwerp overdracht Souvereiniteit Frankering bij Abonnement: Termwen Onder Redactionele leiding van P- L. D. J van Oeyeren. Bedactie-adres: Noordstraat 55-57 - Terneuzen Beaatl Telefoon 2510 Na 5 uur 2073 Gironummer 38150. Abonnementsprijs: 3,90 per kwartaal Per week 30 cent Losse nummers 6 cent. ZATERDAG 17 DECEMBER 1949. 6e Jaargang No. 1298. Verschiint dagelijks - Drukkerij N.V. Firma P. J. van de Sande Uitgave Stichting „De Vrije Zeeuw - Verschijnt üagenj Advertentieprijs: per mm 10 ct.; minimum pas advertentie f 1.50- Rubriek kleine advertenties: 5 regels 60 ©tf Iedere regel meer 12 ct Vermelding brieven onder nummer Bureau dit blad 15 cent meer- Inzending advertenties tot des namiddags 3 Het Monetair© vraagstuk lonen in Belgie en die in Ne derland, lijkt een groot obstakel te zijn voor het vrijgeven van het handelsverkeer. Toch kan worden aangenomen, dat air n Wanneer hier thans de moei lijkheden besproken worden, die op zakelijk terrein een spoedige tot standkoming van de Benelux tegenhouden, dan dienen vooral twee problemen de aandacht te trekken. Het zijn de monetaire- en de landbouwkwestie. Bij alle vorige besprekingen tussen de Ministers der drie landen, stond, naar verluidt, steeds het vraag stuk van de verhoudingen van de munteenheden tot elkander en van een vrij betalingsverkeer als eerste èn voornaamste punt op de agenda. Het schijnt ech ter, dat op de eerstvolgende hij- eenkomst de eveneens moeilijke kwestie van het te voeren land bouwbeleid in eerste instantie uitvoerig besproken zal worden, daar wederzijdse standpunten nogal wat uiteen liggen. Bepa len wij ons eerst tot het mone taire probleem. Reeds de vorige week werd ge: schetst hoe verschillend Belgie en Nederland uit de oorlog kwa men. Hierdoor werden er ook uiteenlopende wegen gebruikt inzake 't economische systeem. Nederland zocht het op de weg van de geleide economie, van de ordening dus. Geen redding leek mogelijk uit de benarde om standigheden, dan strenge maatregelen, die vanzelve een grote staatsbemoeienis met zich brachten. België daartegenover was wei nig verwoest en had zeer spoedig de productie op peil gebracht. De voorsprong, die het hierdoor op vele andere landen had, bracht er een welstand, die ge lijkstond aan de economische welstand in de enkele landen, die buiten de oorlog hadden kunnen blijven. Economische vrijheid werd hierdoor mogelijk en werd ook toegepast, daar het Belgische volk bovendien aan niets 'n grotere hekel heeft dan aan ambtelijke ordening. De Belgen beperkten de geldomloop door een strenge muntsanering en namen die maatregelen, die ertoe hebben geleid, dat de Bel gische franc een gezonde munt soort werd, die in de wereld een gewild betaalmiddel was. De franc wordt hierdoor gerang schikt onder de zogenaamde harde valuta. In Nederland zien wij het om gekeerde gebeuren. Een toename van de geldomloop, in de hand gewrekt door rantsoenering, contingentering en investering van kapitaal in de verwoeste ge bieden. Daarnaast een gedwon gen verkoop van het goud der Nederlandse Bank en een groot deviezentekort. Door de strenge bemoeiing wordt de productie eerder geremd dan gestimuleerd, mede ook door de zware belas tingdruk. De gulden wordt zach te valuta, dat wil zeggen men kan er in het buitenland niet mee terecht. Door deze ontwikkeling oriën teert België zich op Amerika en op de dollar, Nederland echter op Engeland en het eveneens zachte pond sterling. De gevolgen van een en ander waren, dat de officiële koers tussen de gulden en de franc niet de juiste verhouding weer gaf van de werkelijke waarden dezer munten. Een zwarte koers ontstond, die vrij sterk afweek ▼an de vastgestelde. Daar bo vendien Nederland zwaar in de schuld stond bij zijn Zuiderbuur veroorzaakt door de grotere in punt minder urgent is dan net vooral na de devaluatie derge- iike verschillen in prijzen en onen, dat hij een thans vol- ed ig vrijgeven van het perso nen- en goederenverkeer de stroom van Belgen, die in ons land kwamen kopen nog veel groter zou zijn. Herinnerd mag echter wor den aan de stijging der Neder landse prijzen, die zich momen teel langzaam maar zeker vol trekt. Tevens moge worden ge wezen op de 'derde loonronde, die voor de deur staat. Deze zal zeker slagen, waardoor een nieuwe prijsstijging niet zal kunnen uitblijven. Het is dus te voorzien, dat prijzen en lonen in beide landen naar elkander zullen toegroeien, al blijft het te betreuren, dat dit niet geschiedt, doordat in België lonen en prij zen omlaag gaan. Hierdoor zal ook in ons land het leven voor vele mensen moeilijker worden voer uit dan de uitvoer naar Bel gië leek het vóór de devaluatie van de gulden of er van een Be nelux Unie vooreerst niets zou kunnen komen. Door de deva luatie echter zijn de perspectie ven wat gunstiger geworden. De officiële verhouding gulden franc staat thans meer in ver houding tot de werkelijke waar deverhouding. De Nederlandse Regering gaf blijk de strenge ordening van het bedrijfsleven wat te laten varen. Rantsoene ringen werden afgeschaft en ook tal van controle-maatrege len konden vervallen. Daar de Belgische producten door de ge ringere devaluatie van de franc voor Nederland aanzienlijk duurder zijn geworden, lijkt de verwachting gerechtvaardigd dat de import uit België zal ver minderen. Tevens hoopt men omgekeera dat de Nederlandse uitvoer naar I dan het nu reeds is. het land onzer Zuiderburen zal| stijgen, zodat een vermindering van de bestaande schuld moge lijk zou blijken. Hiermede zou dan een der grootste moeilijk heden voor de totstandkoming der Benelux uit de weg geruimd zijn. Het zal nu maar de vraag zijn of de gestelde verwachtin gen ook in de praktijk zullen uitkomen. Geheel gerust is men hierover niet, daar het feit blijft bestaan, dat de Belgische franc een gezonde, door ieder- een gewilde muntsoort is, ter wijl dit van de Nederlandse gul- den niet gezegd kan worden. Een hoopvol teken is misschien, dat de Amerikanen met hun Marshall-dollars het Benelux- streven willen steunen Alvorens er een volgende maal toe overgegaan wordt het tweede hierboven aangehaalde probleem de kwestie van het landbouwbeleid te bespreken, moge hier nog een vraagstuk aangehaald worden, dat veel meer tot de verbeelding der Loonpolitiek in Frankrijk Donderdag is in de Nationale Vergadering het debat geopend over de wet op de terugkeer tot vrije loonsbesprekingen tussen werkgevers' en loontrekkenden. De wet voorziet in terugkeer tot collectieve arbeidsovereen komsten en in een verzoenings- en arbitrageprocedure voor ar beidsgeschillen. Het regeringsontwerp is van t begin af op heftig verzet gesto ten van de vakbonden, die in n verplichte arbitrage een aanslag op het bij de grondwet gewaar borgde stakingsrecht zien. De socialisten verlangen, dat een gewaarborgd loon wordt vastgesteld volgens een .klasse indeling van arbeiders, welke indeling door een gemengde commissie (werkgevers en ar beiders) en niet door de rege ring dient te geschieden. Het verzet van de socialisten en van andere linkse groepen heeft ge leid tot de goedkeuring door de hoofdpijn k bevoegde parlementscommissie van een tekst, welke van die van de regering afwijkt. De algemene bespreking is ge opend met een scherpe uitval van Croizat, voormalig commu- mstison iviinister, tegen de so- ciale politiek van de regering. Hij oefende niet alleen critiek op het regeringsontwerp, dat hij als „monsterachtig" bestempel de, maar tevens op de houding van de regering, die „gemeend heeft geen overleg te moeten plegen met de C.G.T." Emigreren naar Australië met de „Willem Ruys» en verder per BOAC Vlaggen in Indonesië bij Souvereiniteitsoverdracht SUKARNO verkozen tot President WEERSVERWACHTING medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Zaterdag ochtend tot -avond. Vrij veel wind. Matige tot krachtige en later langs de Waddenkust en de kust van Noord Holland harde, af en toe stormachtige Zuidwestelijke tot Westelijke wind. Half tot zwaar bewolkt met nu en dan regen of motregen. Vrij zacht voor de tijd van het jaar. hoogwater zaterdag 17 DECEMBER. v.m. n.m. Breskens Terneuzen Walsoorden 11.26 12.01 0.51 11.28 12.03 12.53 deel een ander karakter, door dat de politieke inslag veel ge ringer is. De commissie is in haar conclusies vrijwel overal eenstemmig geweest. Tot de bij lagen behoren zeven verslagen van de buitengewone algemene Rekenkamer te Londen, welke verslagen destijds niet werden gepubliceerd, om de vijand de daarin voorkomende gegevens niet in handen te spelen. Aan 't thans verschenen deel van het verslag is het volgende ontleend: Het door de Nederlandse Regering gevoerde finan ciële toeheer De commissie geeft eerst een uitvoerig overzicht van de rege ling der comptabiliteit. Reeds spoedig na de aankomst van de Nederlandse regering in Enge land deed zich de behoefte ge voelen aan een regeling van het financiële beheer der regering tijdens haar verblijf buiten Ne derland. Mr Dr A. A. van Rhyn heeft als voorzitter der buitengewone Algemene Rekenkamer wel de wens gehad om te komen tot de aanstelling van twee leden. Hij had daarvoor ook twee Candida- ten, die hij voldoende kundig achtte. Deze heren waren ech ter nauw betrokken bij het be drijfsleven. De raad van Minis ters achtte het minder gewenst om personen, afkomstig uit het bedrijfsleven, „zo in de keuken van de Nederlandse regering te laten kijken". De commissie heeft grote lof voor de arbeid, die door de bui tengewone Algemene Rekenka- kamer, terwijl de in haar half jaarlijkse verslagen geoefende critiek ongetwijfeld ook preven tief heeft gewerkt. De uitgaven van de Ne derlandse Regering te Londen De commissie wijdt vervolgens een beschouwing aan de om vang en de aard van de uitga ven, waarvoor de regering zich gedurende de bovengenoemde periode geplaatst zag, alsmede aan de vraag, of daarbij in ver band met de grote nood, waarin ons land verkeerde, de zo drin gend vereiste zuinigheid en doelmatigheid voldoende in acht zijn genomen. Volgens het memorandum van Prof. Mr P. S. Gerbrandy heb ben de totale uitgaven van de Nederlandse regering gedurende de periode van 14 Mei 1940 tot 31 December 1944 bedragen: 1. Kapitaaldienst 31.617.223.08 2 Gewone dienst 337.056.200.61 Totaal 418.673.423.69 De commissie constateert, dat uit door de heer Van den Tem- volgt, De gemaakte opmerkingen en de critiek Remmen^tendejs sten talrijke toepalingen met de grondwet in strild z jn pel verschafte gegevens ,n twee leuen nu dat de c9ferS' welke de onk^wee candMa- Gerbrandy in zijn memorandum ook twee canoina vermeld en die voigens hem de totale uitgaven der re gering zouden weergeven van 14 Mei 1940 tot en met 31 December 1944, dit in werkelijkheid niet doen. Zij vertegenwoordigen n.l. niet de volledige uitgaven, doch slechts dat deel daarvan, dat op 31 December 1944 in de boek houding van het departement 'van financiën was geboekt. Het totaal wordt rond 769 mil- gekregen, dat vooral gedurende de maanden, volgende op de in vasie in Normandië en die van het militair gezag in België en in de Zuidelijke provincies van Nederland in vele gevallen de uitgaven van het departement van Oorlog niet hebben voldaan aan de daaraan te stéllen eisen van soberheid. Zich een oordeel vormende over het beleid ten aanzien van Het financiële beheer van het Militair Gezag heeft de commissie zich voorge houden, dat het militair gezag onder zeer moeilijke omstandig heden een zware taak had te verrichten, waarvan omvang en aard tevoren niet volledig waren te overzien en dat het zich her haaldelijk plotseling geplaatst heeft gezien voor moeilijke si tuaties, die op zeer korte termijn een oplossing eisten. Tevens echter heeft zij er nota van genomen, dat men in En geland, zoals de heer Kruis be vestigde, had kunnen bevroeden dat men moeilijk deskundige krachten zou kunnen krijgen, dat er ongeregelde toestanden in het bevrijde Nederland zou den zijn en dat men er waar schijnlijk een moeilijk te betre den terrein zou vinden. Hiervan uitgaande had men naar de mening der commissie meer dan in werkelijkheid het geval is geweest in de instruc ties aan de militaire commissa- Meningsverschil in de Stichting van de Arbeid ZONDAG 18 DECEMBER. v.m. n.m. Breskens 12.56 Terneuzen Walsoorden 0.31 1.21 12.16 12.51 1.41 ZON- EN MAANSTANDEN mer en in het bt9Z0J^d do°g| ïioïn "gulden. Wil men komen tot haar voorzitter te Londen j „,ori,AmiM> totale uitgaven verricht. Aan de hand van dei voorbeelden is zij van oordeel, dat dit controle-apparaat een heilzame invloed heeft gehad op het door de regering gevoerde financiële beheer. De commissie heeft uit hex onderzoek van verscheidene door haar behandelde onder werpen de indruk gekregen, dat over het algemeen gedurende de oorlogsjaren een neiging baeft bestaan tot minder voorzichtig omgaan met 's lands gelden. Deze neiging heeft evenwel naar het oordeel der commissie stellig de remmende werking ondervonden an de arbeid der de werkelijke totale van de gewone dienst van de gehele Londense periode, waar van aangenomen wordt, dat hi heeft opgelopen tot 31 Decem ber 1945. Dan dient men boven dien in aanmerking te nemen dat er na 31 December 1944 nog belangrijke uitgaven zijn ge daan en dat de saldi van aan koopbeleid en scheepvaartfonds nog in aanmerking dienen te worden genomen. De werkelijke totale uitgaven hebben dus meer bedragen dan de hierboven vermelde 769 mil- lioen gulden. De commissie heeft de indruk niet tot werkelijkheid geworden is. Zij verwachtten, dat de be vrijding in enkele weken zou geschieden. Het heeft de com missie verwonderd, dat men zich uitsluitend heeft ingesteld op een situatie, die onverbrekelijk verbonden was aan het welsla gen van een operatieplan, waar van men de details niet eens kende. De commissie meent, dat toch zeker rekening had moeten worden gehouden met een min der gunstig verloop der krijgs verrichtingen. Het voedselaankoopbureau der Nederlandse Regering te New York Alle omtrent de werkzaamhe den van het Nederlandse voed- selaankoopbureau te New York gehoorde getuigen hebben blijk gegeven van hun waardering voor de goede organisatie van dit aankooporgaan en voor de onder leiding van de heer Van Stolk bereikte resultaten. De commissie is van oordeel, dat de heer C. van Stolk onder moeilijke omstandigheden blijk neeft SeSeven van goed koop~ rissen en elders aandacht die- nen te wijden aan maatregelen om ongunstige gevolgen voor *t financiële beheer, welke daaruit konden voortvloeien, zoveel mo gelijk te voorkomen. Het heeft de commissie ge troffen, dat het gebrek aan con trole op de handelingen van veel leden van het personeel van het militair gezag geleid heeft tot een luchthartig tekort aan verantwoordelijkheidsbesefzich in vele gevallen uitend zowel in een onjuist beheer van toever trouwde gelden, als in onvol doende voorraadadministratie Uit de verklaringen van de heer Kruis is o.m. gebleken, dat de regering en de leiding van 't militair gezag er bij de voorbe reiding en de opzet dei plannen Het Nederlandse voedselaan- koopbureau te New York had gedurende bijna de gehele pe riode van zijn werkzaamheid slechts weinig, doch blijkbaar zeer ervaren personeel, dat on der de bekwame leiding van de heer Van Stolk omvangrijk en moeilijk werk verrichtte. De arbeid van het voedselaan- De commissie is dan ook van oordeel, dat hier slechts plaats is voor het uitspreken van haar de door het ZEEUW wufucu "i i Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. 45 ct. MijnhardtHoofdpijntablecien. 7> ct. Daar ook met de speciale em - grantenreis naar Australië van da „Voiendam", die gisteren, Uit Rot terdam vertrok, !ang niet allen, cl e daarheen wilden emigreren, hiertoe in de gelegenheid konden wonden gesteld,, heeft de Konink lijke Rotterdamse Lloyd voor de afvaart van de „Willem Ruys" op 6 Januari a.s. jiit Rotterdam en mogelijk ook voor 'atere afvaaT- ten de v erde klas- en een gedeel- te van de derde klas accomodatie beschikbaar gesteld voor passa- ne verbondsraad van de Nederlandse Katholieke ^eiderafc* weging Donderdag de gehele dag bezig het vraagstuk van de Ionen en prijzen. Aa eenkomst werd een resolutie aangekomen waaraan wij het gende ontlenen: 1) Het werken en streven van niet verzet tegen de loonstop- de K.A.B. was en is steeds gericht politiek der Regering.^ Het nationaal voorhere dings- tijdstip van de overdracht derSo^emmte^. n hgt cere_ monieel wm^^neerhalen der Nederlandse vlag en'het hijsen der hetzelfde tijdstip in de hoofdpij plechtig woTdt gehesen. op constructieve samenwerking en publiekrechtelijke bedrijfs-orgam- satie met uitzicht ook op econo mische medezeggenschap. 2) De daaruit voortvloeiende grotere verantwoorde' ijkheid wordt door de K.A.B. niet alleen aanvaard doch doelbewust nage streefd. 3) De na de oorlog tot stand gekomen samenwerking in de Stichting van de Arhe d met het college van Rijkshemiddelaarr en de prijzencommissie hebben, ver geleken bij vóór de oorlog, ook op de K.A.B. een zwaardere verant woordelijkheid gelegd, welke deze o- aanvaardt. gers met bestemming Australië. o-rond van deze verante In de vierde klasse kunnen uit- woorde,&kheicl iaat de K.A.B. zich sluitend mannelijke em granten worden ondergebracht. Op verzoek van de Rotter damse Lloyd zal de „British Overseas Airways Corpora tion" ten behoeve v»n de voor Australië bestemde passa giers de frequentie op haar luchtlijn Singapore—Sydney verhogen, in aansluiting op de aankomst van de „Willem Ruys" te Singapore op 24 Januari. De accomodatie van deze vlieg tuigen is geheel in handen van de Rotterdamse Lloyd. bij het bepalen van haar loon- en prijspolitiek leiden door de fei telijke na-oorlogse economische en financiële toestand van ons land. 5) Omdat die toestand nog al tijd verre van rooskleurig is en de K.A.B. het als haar plicht be- beid en door zijn soberheid daad werkelijk zijn offer aan land en vo'k, waarbij bovendien gedacht schouwt positief te streven naar herstel van een redelijk welvaarts peil van ons volk, heeft zij zich Van het moment der overdracht af dienen alle overheids instanties in het gehele gebied der Repu bliek Indonesia Serikat het rood wit u t te steken. Waar een Ne gara een afzonderlijke vlag heeft, kan van niet-federale overheids- kantoren mede de Negaravlag Hierbij moet worden uitgestoken. mensen spreekt, dan net mone- het r00(jWit rechts geplaatst wor taire. Dit laatste is immers een cien Van federa.'e kantoren wordt hoogst ingewikkelde economi- alleen de roodwitte vlag uitgas ta- sche aangelegenheid. ken. Voor de won ngen van de Het verschil, dat er nog steeds I gezagvoerende ambtenaren geldt bestaat, tussen de prijzen en hetzelfde ongeacht hun nationali- Titans is versohenen het derdedeel van het verslag der Parle mentairc Enquête commissie Re geringsbelehi 1940 1945. Dit deel handelt over het finan cieel en economisch beleid der Nederlandse Regering in Londen. Tot op zekere hoogte heeft dit buitengewone Algemene Reken- beit. Voor particulieren bestaat geen verplichting tot vlaggen. De staatsburgers mogen slechts met ixjodwit vlaggen, eventueel met 1 nks de Negaravlag. Niet- staatsburgers kunnen naast het roodwit de eigen en nationale vlag uitsteken, doch deze mag nimmer alleen uitgestoken worden. De woningen van de d plomatie- ke en consulaire vertegenwoordi- _gers van buitenlandse mogend heden worden van deze laatste maatregel uitgezonderd. Alge meen geldt, dat, indien naast de roodw tte de eigen nationale vlag. wordt uitgestoken, deze gelijk van grootte en op gelijke hoogte dient të worden .aangebracht. Naar Djokja-radio mededeelt is lr. Sukarno gekozen tot eerste President van de Republiek In donesia Serikat. TSi betreurden dit, ook omdat het verkregen resultaa* sterk keuren. De volksvertegenwoordiging. Zij achten het resultaat van de dat verliezen, voor de Regering onmogelijk lijkt. De internationale wereld juicht, de Nederlandse troepen zijn ont moedigd. De Republikeinen zullen elke wijziging in het Nederlandse be leid veroordelen als een u ting van stuiptrekkend ko'onialisme. In het bijzonder achten deze leden de regeling van het zelfbeschik kingsrecht onvoldoende. Andere leden waren van oordeel de u tkomsten der R.T.C. van zaken hun stem aan het wetsontwerp te geven. Velen had toet getroffen, dat d't wetsontwerp neerkomt op een totale verbreking van het Rijksverband. Men vestigde de aandacht op een recent dagbtad.berieht, vol gens i hetwelk de Regering reeds 8™*1 6) Doordat de materiële post* van het arbeidende volk uitermate sober is, brengt het door zijn ar- moet worden aan het verlies, dat geleden :'s doordat de prijsstijging tengevolge -van de subsidie-veria^ ging einde vorig jaar en uit an deren hoofde niet geheel is ge compenseerd. Voor wat de sociale positie va» ae minst-draagkrachtigen betref! waarbij de KAB vooral denkt aan de grote gezinnen met met- verdienende kinderen, moet de verbondsraad het ernstig be treuren dat de door een aantal! Katholieke werkgevers reeds ge ruime tijd uitbetaalde extra- kmderbEjsJ'Jpg niet iö ruime» kring toepassing heeft gevonden. Verder acht de verbondsraah het een eis van sociale rechtvaar digheid en /oor de handhaving van orde en rust noodzakelijk, dat de volgende maatregelen per J Januari 1950 VERPLICHT bor den voorgeschreven; 1) Dat in bestaande loonrege lingen een clausule wordt opge nomen, waarin de uitbetal ng van een ind viduële 5 procent loons verhoging verplicht wordt voor geschreven met een -minimum van ƒ2 per week voor de volwassenen, alsmede voor alle gehuwde en daarmee gelijk te stellen werk nemers. 2) 'Dat voor gevallen, waarin geen C.A.O, of loonregeling be staat, deze 5 procent met een mi nimum van 2 moet worden uit gekeerd boven het rechtens gek dende loon inkomen- i3j Dat de loongrens voot cto sociale verzekeringswetten wordt verhoogd van 3750 tot 4500 per j'aar. Uit de mededelingen van de- verbondsvoorzitter valt op te maken, dat er een crisis in de Stichting van de Arbeid heeft gedreigd. De K.A-B.-leiding had latte weten, dat het arbeidende volk dooi; zijn arbeid en zijn soberheid reeds zijn offers voor het Sand had gebracht. Dat was een fun oamenteel oordeel, zei de heer De Bruijn, en in de Stichting kon overeenstemming worde* dat geen zekerheid bieden voor een duurzaam standhouden van de be trekkingen tussen Nederland en Indonesië. Dec. Opk. Ond. 17 8.43 16.29 18 8.44 16.29 19 8.45 16.29 20 8.45 16.30 21 8.46 16 30 22 8.46 16.31 Opk. Ond. 6.02 14.16 7.35 14.47 9.01 15.32 10.09 16.36 10.57 17.55 11.22 19.1.9 de erkenning van de R-I.S. als souvereine staat bij de Verenigde Naties heeft aangevraagd. Sommige ileden hadden tegen liet ontwerp een tweetal princi piële bezwaren. In de eerste plaats moet goed worden onder scheiden tussen algemene vrij- heidsbeweg ng in Indonesië, welke recht heeft op ernstige aandacht, en revolutionaire beweging. In feite is de revolut onaire be weging erkend, waartegen deze leden overwegend bezwaar he'o- ben. Vele leden verklaarden de bo venstaande critiek allerminst te delen. Betreffende de regeling van het zelfbeschikkingsrecht ware zij van mening, dat op dit punt nog wel iets te wensen overblijft. Weer andere leden verklaarden dat zij niet behoorden tot de te genstanders van de Souvereini teitsoverdracht, doch zij achtten de voorwaarden, waaronder d t geschiedt, niet gemakkelijk aan vaardbaar. Zij waren van mening, dat de Regering, vooral in het laatste stadium harer Indonsische po litiek, vaak te onverijld gehan de ld had, en dat vaak te grole ontvankelijkheid was getoond voor de denkbeelden van de we derpartij. Vele leden beaamden, dat de uitkomsten van de R.T.C- als één geheel moeten worden beschouwd en dat slechts aanneming of ver werping kan worden overwogen. Een besluit tot heropening van het overleg of tot voorafgaande grondwetsherz ening stond voor hen gelijk met verwerping. Deze leden .betreurden diep, dat de af sluiting van de koloniale periode met zoveel strijd en verwarring gepaard gaat en zo zware offers aan personen en goederen eist. bereikt. ue uiuciu «ui. zij stelden de vraag, of ook de koopbureau had tot resultaat, Regerjng get toekomstige overleg dat reeds zeer spoedig na de vol- me't de Rerjng van de R.I.S. over ledige bevrijding van Nederland' flinke hoeveelheden van enige der meest benodigde goederen ter beschikking konden worden gesteld van de door honger en ontbering geteisterde bevolking Nieuw-Guinea niet beschouwt als een toetsteen voor de ontwikke ling van een goede en vruchtbare samenwerking, Verscheidene leden noemden het aan de ambtenaren geopende uit zicht onbevredigend, doch zi; wensten zich er bij te hepalen, op dit gewichtige onderwerp terug te komen bij de behandeling van het garantie-wetsontwerp. De betekenis van de Stichting dreigde te worden aangetast- Ook het N.V.V. en het C.N.Y hadden voorstellen inged end. Besprekingen leidden tot ee» compromis met de voorstellen va» het N.V.V. Afgesproken werd dat zou worden gevraagd een ver hoging niet met 5 cent per uur. maar met 5 procent met een mi nimum van 2.50. In de Stich ting werd met de werkgever» echter geen overeenstemming be reikt. Daarom stuurden de vak- centralen hun voorstel aan de Regering. De loon- en prijscom- miss e was zeer ontdaan over de voorstellen. Met de Regering had op 2 De cember een bespreking plaats, waarbij bleek, dat zij wel bereid was tot enige verhoging, maar bezwaren had tegen verhoging met tenminste 2'.50. Bjj de jongste besprekingen in de Stichting van de Arbeid deden de vertegenwoordigers van de vakcentralen enige concesa es. Zij verminderden het gevraag de minimum tot 2 per week. oor de lonen der jeugdigen tas 17 jaar zou geen verhoging gel- Oen. Gehuwden en kostwinners zon den 5 procent krijgen. De loongrens voor de sociale verzekering zou op 4500 worden gesteld. Bekend is. dat de werkgever» geen vCrplchte verhoging der lo- nenmet 5 procent willen, maar slechts een algemene vergunning om de lonen maximaal met 5 pro cent te .verhogen. De beslissing van de Regermg moet nu worden afgewacht. Har is .te hopen, dat zij' op korte ter mijn kan komen. De heer XX- Bruijn wees alle discussie af over verdere wijzigingen in de lonen, die het gevolg zullen zijn van huurverhoging of andere maat regelen. Het gaat er nu alleen om dt toegenomen duurte, d e al een feit is, te bestrijden. Dan nog is er niets gebeurd om de achterstand in de arbeidersgezinnen in te halen. Met algemene stemmen nam de verbondsraad de risolutië aan. De vergadering werd o.m bijge woond door de Kamerleden, de heren Jos Maenen, Nijkamp en Van der Vliet.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1949 | | pagina 1