BENELUX
DE NEDERLANDSE VLAG
GAAT NEER
SSSSSSSs
Het financieel en economisch beleid
van de Nederl. regering in Londen
Resolutie der Katb. Arb. Beweging
over ionen en prijzen
Verschenen is het Voorlopig Verslag der
Eerste Kamer over het wetsontwerp
overdracht Souvereiniteit
Frankering bij Abonnement: Termwen
Onder Redactionele leiding van P- L. D. J van
Oeyeren.
Bedactie-adres: Noordstraat 55-57 - Terneuzen
Beaatl Telefoon 2510 Na 5 uur 2073
Gironummer 38150.
Abonnementsprijs: 3,90 per kwartaal
Per week 30 cent Losse nummers 6 cent.
ZATERDAG 17 DECEMBER 1949.
6e Jaargang No. 1298.
Verschiint dagelijks - Drukkerij N.V. Firma P. J. van de Sande
Uitgave Stichting „De Vrije Zeeuw - Verschijnt üagenj
Advertentieprijs: per mm 10 ct.; minimum pas
advertentie f 1.50-
Rubriek kleine advertenties: 5 regels 60 ©tf
Iedere regel meer 12 ct
Vermelding brieven onder nummer Bureau
dit blad 15 cent meer-
Inzending advertenties tot des namiddags 3
Het Monetair© vraagstuk
lonen in Belgie en die in Ne
derland, lijkt een groot obstakel
te zijn voor het vrijgeven van
het handelsverkeer. Toch kan
worden aangenomen, dat air
n
Wanneer hier thans de moei
lijkheden besproken worden, die
op zakelijk terrein een spoedige
tot standkoming van de Benelux
tegenhouden, dan dienen vooral
twee problemen de aandacht te
trekken. Het zijn de monetaire-
en de landbouwkwestie. Bij alle
vorige besprekingen tussen de
Ministers der drie landen, stond,
naar verluidt, steeds het vraag
stuk van de verhoudingen van
de munteenheden tot elkander
en van een vrij betalingsverkeer
als eerste èn voornaamste punt
op de agenda. Het schijnt ech
ter, dat op de eerstvolgende hij-
eenkomst de eveneens moeilijke
kwestie van het te voeren land
bouwbeleid in eerste instantie
uitvoerig besproken zal worden,
daar wederzijdse standpunten
nogal wat uiteen liggen. Bepa
len wij ons eerst tot het mone
taire probleem.
Reeds de vorige week werd ge:
schetst hoe verschillend Belgie
en Nederland uit de oorlog kwa
men. Hierdoor werden er ook
uiteenlopende wegen gebruikt
inzake 't economische systeem.
Nederland zocht het op de weg
van de geleide economie, van de
ordening dus. Geen redding leek
mogelijk uit de benarde om
standigheden, dan strenge
maatregelen, die vanzelve een
grote staatsbemoeienis met zich
brachten.
België daartegenover was wei
nig verwoest en had zeer spoedig
de productie op peil gebracht.
De voorsprong, die het hierdoor
op vele andere landen had,
bracht er een welstand, die ge
lijkstond aan de economische
welstand in de enkele landen,
die buiten de oorlog hadden
kunnen blijven. Economische
vrijheid werd hierdoor mogelijk
en werd ook toegepast, daar het
Belgische volk bovendien aan
niets 'n grotere hekel heeft dan
aan ambtelijke ordening. De
Belgen beperkten de geldomloop
door een strenge muntsanering
en namen die maatregelen, die
ertoe hebben geleid, dat de Bel
gische franc een gezonde munt
soort werd, die in de wereld een
gewild betaalmiddel was. De
franc wordt hierdoor gerang
schikt onder de zogenaamde
harde valuta.
In Nederland zien wij het om
gekeerde gebeuren. Een toename
van de geldomloop, in de hand
gewrekt door rantsoenering,
contingentering en investering
van kapitaal in de verwoeste ge
bieden. Daarnaast een gedwon
gen verkoop van het goud der
Nederlandse Bank en een groot
deviezentekort. Door de strenge
bemoeiing wordt de productie
eerder geremd dan gestimuleerd,
mede ook door de zware belas
tingdruk. De gulden wordt zach
te valuta, dat wil zeggen men
kan er in het buitenland niet
mee terecht.
Door deze ontwikkeling oriën
teert België zich op Amerika en
op de dollar, Nederland echter
op Engeland en het eveneens
zachte pond sterling.
De gevolgen van een en ander
waren, dat de officiële koers
tussen de gulden en de franc
niet de juiste verhouding weer
gaf van de werkelijke waarden
dezer munten. Een zwarte koers
ontstond, die vrij sterk afweek
▼an de vastgestelde. Daar bo
vendien Nederland zwaar in de
schuld stond bij zijn Zuiderbuur
veroorzaakt door de grotere in
punt minder urgent is dan net
vooral na de devaluatie derge-
iike verschillen in prijzen en
onen, dat hij een thans vol-
ed ig vrijgeven van het perso
nen- en goederenverkeer de
stroom van Belgen, die in ons
land kwamen kopen nog veel
groter zou zijn.
Herinnerd mag echter wor
den aan de stijging der Neder
landse prijzen, die zich momen
teel langzaam maar zeker vol
trekt. Tevens moge worden ge
wezen op de 'derde loonronde,
die voor de deur staat. Deze zal
zeker slagen, waardoor een
nieuwe prijsstijging niet zal
kunnen uitblijven. Het is dus
te voorzien, dat prijzen en lonen
in beide landen naar elkander
zullen toegroeien, al blijft het te
betreuren, dat dit niet geschiedt,
doordat in België lonen en prij
zen omlaag gaan. Hierdoor zal
ook in ons land het leven voor
vele mensen moeilijker worden
voer uit dan de uitvoer naar Bel
gië leek het vóór de devaluatie
van de gulden of er van een Be
nelux Unie vooreerst niets zou
kunnen komen. Door de deva
luatie echter zijn de perspectie
ven wat gunstiger geworden. De
officiële verhouding gulden
franc staat thans meer in ver
houding tot de werkelijke waar
deverhouding. De Nederlandse
Regering gaf blijk de strenge
ordening van het bedrijfsleven
wat te laten varen. Rantsoene
ringen werden afgeschaft en
ook tal van controle-maatrege
len konden vervallen. Daar de
Belgische producten door de ge
ringere devaluatie van de franc
voor Nederland aanzienlijk
duurder zijn geworden, lijkt de
verwachting gerechtvaardigd
dat de import uit België zal ver
minderen.
Tevens hoopt men omgekeera
dat de Nederlandse uitvoer naar I dan het nu reeds is.
het land onzer Zuiderburen zal|
stijgen, zodat een vermindering
van de bestaande schuld moge
lijk zou blijken. Hiermede zou
dan een der grootste moeilijk
heden voor de totstandkoming
der Benelux uit de weg geruimd
zijn. Het zal nu maar de vraag
zijn of de gestelde verwachtin
gen ook in de praktijk zullen
uitkomen. Geheel gerust is men
hierover niet, daar het feit
blijft bestaan, dat de Belgische
franc een gezonde, door ieder-
een gewilde muntsoort is, ter
wijl dit van de Nederlandse gul-
den niet gezegd kan worden.
Een hoopvol teken is misschien,
dat de Amerikanen met hun
Marshall-dollars het Benelux-
streven willen steunen
Alvorens er een volgende
maal toe overgegaan wordt het
tweede hierboven aangehaalde
probleem de kwestie van het
landbouwbeleid te bespreken,
moge hier nog een vraagstuk
aangehaald worden, dat veel
meer tot de verbeelding der
Loonpolitiek in Frankrijk
Donderdag is in de Nationale
Vergadering het debat geopend
over de wet op de terugkeer tot
vrije loonsbesprekingen tussen
werkgevers' en loontrekkenden.
De wet voorziet in terugkeer
tot collectieve arbeidsovereen
komsten en in een verzoenings-
en arbitrageprocedure voor ar
beidsgeschillen.
Het regeringsontwerp is van t
begin af op heftig verzet gesto
ten van de vakbonden, die in n
verplichte arbitrage een aanslag
op het bij de grondwet gewaar
borgde stakingsrecht zien.
De socialisten verlangen, dat
een gewaarborgd loon wordt
vastgesteld volgens een .klasse
indeling van arbeiders, welke
indeling door een gemengde
commissie (werkgevers en ar
beiders) en niet door de rege
ring dient te geschieden. Het
verzet van de socialisten en van
andere linkse groepen heeft ge
leid tot de goedkeuring door de
hoofdpijn k
bevoegde parlementscommissie
van een tekst, welke van die van
de regering afwijkt.
De algemene bespreking is ge
opend met een scherpe uitval
van Croizat, voormalig commu-
mstison iviinister, tegen de so-
ciale politiek van de regering.
Hij oefende niet alleen critiek
op het regeringsontwerp, dat hij
als „monsterachtig" bestempel
de, maar tevens op de houding
van de regering, die „gemeend
heeft geen overleg te moeten
plegen met de C.G.T."
Emigreren naar Australië
met de „Willem Ruys»
en verder per BOAC
Vlaggen in Indonesië bij Souvereiniteitsoverdracht
SUKARNO
verkozen tot President
WEERSVERWACHTING
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Zaterdag
ochtend tot -avond.
Vrij veel wind.
Matige tot krachtige en later
langs de Waddenkust en de kust
van Noord Holland harde, af en
toe stormachtige Zuidwestelijke
tot Westelijke wind. Half tot
zwaar bewolkt met nu en dan
regen of motregen. Vrij zacht
voor de tijd van het jaar.
hoogwater
zaterdag 17 DECEMBER.
v.m. n.m.
Breskens
Terneuzen
Walsoorden
11.26
12.01
0.51
11.28
12.03
12.53
deel een ander karakter, door
dat de politieke inslag veel ge
ringer is. De commissie is in
haar conclusies vrijwel overal
eenstemmig geweest. Tot de bij
lagen behoren zeven verslagen
van de buitengewone algemene
Rekenkamer te Londen, welke
verslagen destijds niet werden
gepubliceerd, om de vijand de
daarin voorkomende gegevens
niet in handen te spelen.
Aan 't thans verschenen deel
van het verslag is het volgende
ontleend:
Het door de Nederlandse
Regering gevoerde finan
ciële toeheer
De commissie geeft eerst een
uitvoerig overzicht van de rege
ling der comptabiliteit. Reeds
spoedig na de aankomst van de
Nederlandse regering in Enge
land deed zich de behoefte ge
voelen aan een regeling van het
financiële beheer der regering
tijdens haar verblijf buiten Ne
derland.
Mr Dr A. A. van Rhyn heeft
als voorzitter der buitengewone
Algemene Rekenkamer wel de
wens gehad om te komen tot de
aanstelling van twee leden. Hij
had daarvoor ook twee Candida-
ten, die hij voldoende kundig
achtte. Deze heren waren ech
ter nauw betrokken bij het be
drijfsleven. De raad van Minis
ters achtte het minder gewenst
om personen, afkomstig uit het
bedrijfsleven, „zo in de keuken
van de Nederlandse regering te
laten kijken".
De commissie heeft grote lof
voor de arbeid, die door de bui
tengewone Algemene Rekenka-
kamer, terwijl de in haar half
jaarlijkse verslagen geoefende
critiek ongetwijfeld ook preven
tief heeft gewerkt.
De uitgaven van de Ne
derlandse Regering te
Londen
De commissie wijdt vervolgens
een beschouwing aan de om
vang en de aard van de uitga
ven, waarvoor de regering zich
gedurende de bovengenoemde
periode geplaatst zag, alsmede
aan de vraag, of daarbij in ver
band met de grote nood, waarin
ons land verkeerde, de zo drin
gend vereiste zuinigheid en
doelmatigheid voldoende in acht
zijn genomen.
Volgens het memorandum van
Prof. Mr P. S. Gerbrandy heb
ben de totale uitgaven van de
Nederlandse regering gedurende
de periode van 14 Mei 1940 tot
31 December 1944 bedragen:
1. Kapitaaldienst 31.617.223.08
2 Gewone dienst 337.056.200.61
Totaal 418.673.423.69
De commissie constateert, dat
uit door de heer Van den Tem-
volgt,
De gemaakte opmerkingen en de critiek Remmen^tendejs
sten talrijke toepalingen met de grondwet in strild z jn
pel verschafte gegevens
,n twee leuen nu dat de c9ferS' welke de
onk^wee candMa- Gerbrandy in zijn memorandum
ook twee canoina vermeld en die voigens
hem de totale uitgaven der re
gering zouden weergeven van 14
Mei 1940 tot en met 31 December
1944, dit in werkelijkheid niet
doen.
Zij vertegenwoordigen n.l. niet
de volledige uitgaven, doch
slechts dat deel daarvan, dat op
31 December 1944 in de boek
houding van het departement
'van financiën was geboekt.
Het totaal wordt rond 769 mil-
gekregen, dat vooral gedurende
de maanden, volgende op de in
vasie in Normandië en die van
het militair gezag in België en
in de Zuidelijke provincies van
Nederland in vele gevallen de
uitgaven van het departement
van Oorlog niet hebben voldaan
aan de daaraan te stéllen eisen
van soberheid.
Zich een oordeel vormende
over het beleid ten aanzien van
Het financiële beheer van
het Militair Gezag
heeft de commissie zich voorge
houden, dat het militair gezag
onder zeer moeilijke omstandig
heden een zware taak had te
verrichten, waarvan omvang en
aard tevoren niet volledig waren
te overzien en dat het zich her
haaldelijk plotseling geplaatst
heeft gezien voor moeilijke si
tuaties, die op zeer korte termijn
een oplossing eisten.
Tevens echter heeft zij er nota
van genomen, dat men in En
geland, zoals de heer Kruis be
vestigde, had kunnen bevroeden
dat men moeilijk deskundige
krachten zou kunnen krijgen,
dat er ongeregelde toestanden
in het bevrijde Nederland zou
den zijn en dat men er waar
schijnlijk een moeilijk te betre
den terrein zou vinden.
Hiervan uitgaande had men
naar de mening der commissie
meer dan in werkelijkheid het
geval is geweest in de instruc
ties aan de militaire commissa-
Meningsverschil in de
Stichting van de Arbeid
ZONDAG 18 DECEMBER.
v.m. n.m.
Breskens 12.56
Terneuzen
Walsoorden
0.31
1.21
12.16
12.51
1.41
ZON- EN MAANSTANDEN
mer en in het bt9Z0J^d do°g| ïioïn "gulden. Wil men komen tot
haar voorzitter te Londen j „,ori,AmiM> totale uitgaven
verricht. Aan de hand van dei
voorbeelden is zij van oordeel,
dat dit controle-apparaat een
heilzame invloed heeft gehad op
het door de regering gevoerde
financiële beheer.
De commissie heeft uit hex
onderzoek van verscheidene
door haar behandelde onder
werpen de indruk gekregen, dat
over het algemeen gedurende de
oorlogsjaren een neiging baeft
bestaan tot minder voorzichtig
omgaan met 's lands gelden.
Deze neiging heeft evenwel
naar het oordeel der commissie
stellig de remmende werking
ondervonden an de arbeid der
de werkelijke totale
van de gewone dienst van de
gehele Londense periode, waar
van aangenomen wordt, dat hi
heeft opgelopen tot 31 Decem
ber 1945. Dan dient men boven
dien in aanmerking te nemen
dat er na 31 December 1944 nog
belangrijke uitgaven zijn ge
daan en dat de saldi van aan
koopbeleid en scheepvaartfonds
nog in aanmerking dienen te
worden genomen.
De werkelijke totale uitgaven
hebben dus meer bedragen dan
de hierboven vermelde 769 mil-
lioen gulden.
De commissie heeft de indruk
niet tot werkelijkheid geworden
is. Zij verwachtten, dat de be
vrijding in enkele weken zou
geschieden. Het heeft de com
missie verwonderd, dat men zich
uitsluitend heeft ingesteld op
een situatie, die onverbrekelijk
verbonden was aan het welsla
gen van een operatieplan, waar
van men de details niet eens
kende. De commissie meent, dat
toch zeker rekening had moeten
worden gehouden met een min
der gunstig verloop der krijgs
verrichtingen.
Het voedselaankoopbureau
der Nederlandse Regering
te New York
Alle omtrent de werkzaamhe
den van het Nederlandse voed-
selaankoopbureau te New York
gehoorde getuigen hebben blijk
gegeven van hun waardering
voor de goede organisatie van
dit aankooporgaan en voor de
onder leiding van de heer Van
Stolk bereikte resultaten.
De commissie is van oordeel,
dat de heer C. van Stolk onder
moeilijke omstandigheden blijk
neeft SeSeven van goed koop~
rissen en elders aandacht die-
nen te wijden aan maatregelen
om ongunstige gevolgen voor *t
financiële beheer, welke daaruit
konden voortvloeien, zoveel mo
gelijk te voorkomen.
Het heeft de commissie ge
troffen, dat het gebrek aan con
trole op de handelingen van
veel leden van het personeel van
het militair gezag geleid heeft
tot een luchthartig tekort aan
verantwoordelijkheidsbesefzich
in vele gevallen uitend zowel in
een onjuist beheer van toever
trouwde gelden, als in onvol
doende voorraadadministratie
Uit de verklaringen van de
heer Kruis is o.m. gebleken, dat
de regering en de leiding van 't
militair gezag er bij de voorbe
reiding en de opzet dei plannen
Het Nederlandse voedselaan-
koopbureau te New York had
gedurende bijna de gehele pe
riode van zijn werkzaamheid
slechts weinig, doch blijkbaar
zeer ervaren personeel, dat on
der de bekwame leiding van de
heer Van Stolk omvangrijk en
moeilijk werk verrichtte.
De arbeid van het voedselaan-
De commissie is dan ook van
oordeel, dat hier slechts plaats
is voor het uitspreken van haar
de door het
ZEEUW
wufucu "i i
Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. 45 ct.
MijnhardtHoofdpijntablecien. 7> ct.
Daar ook met de speciale em -
grantenreis naar Australië van da
„Voiendam", die gisteren, Uit Rot
terdam vertrok, !ang niet allen,
cl e daarheen wilden emigreren,
hiertoe in de gelegenheid konden
wonden gesteld,, heeft de Konink
lijke Rotterdamse Lloyd voor de
afvaart van de „Willem Ruys" op
6 Januari a.s. jiit Rotterdam en
mogelijk ook voor 'atere afvaaT-
ten de v erde klas- en een gedeel-
te van de derde klas accomodatie
beschikbaar gesteld voor passa-
ne verbondsraad van de Nederlandse Katholieke ^eiderafc*
weging Donderdag de gehele dag bezig
het vraagstuk van de Ionen en prijzen. Aa
eenkomst werd een resolutie aangekomen waaraan wij het
gende ontlenen:
1) Het werken en streven van niet verzet tegen de loonstop-
de K.A.B. was en is steeds gericht politiek der Regering.^
Het nationaal voorhere dings-
tijdstip van de overdracht derSo^emmte^. n hgt cere_
monieel wm^^neerhalen der Nederlandse vlag en'het hijsen der
hetzelfde tijdstip in de hoofdpij
plechtig woTdt gehesen.
op constructieve samenwerking en
publiekrechtelijke bedrijfs-orgam-
satie met uitzicht ook op econo
mische medezeggenschap.
2) De daaruit voortvloeiende
grotere verantwoorde' ijkheid
wordt door de K.A.B. niet alleen
aanvaard doch doelbewust nage
streefd.
3) De na de oorlog tot stand
gekomen samenwerking in de
Stichting van de Arhe d met het
college van Rijkshemiddelaarr en
de prijzencommissie hebben, ver
geleken bij vóór de oorlog, ook op
de K.A.B. een zwaardere verant
woordelijkheid gelegd, welke deze
o- aanvaardt.
gers met bestemming Australië. o-rond van deze verante
In de vierde klasse kunnen uit- woorde,&kheicl iaat de K.A.B. zich
sluitend mannelijke em granten
worden ondergebracht.
Op verzoek van de Rotter
damse Lloyd zal de „British
Overseas Airways Corpora
tion" ten behoeve v»n de voor
Australië bestemde passa
giers de frequentie op haar
luchtlijn Singapore—Sydney
verhogen, in aansluiting op
de aankomst van de „Willem
Ruys" te Singapore op 24
Januari.
De accomodatie van deze vlieg
tuigen is geheel in handen van de
Rotterdamse Lloyd.
bij het bepalen van haar loon- en
prijspolitiek leiden door de fei
telijke na-oorlogse economische en
financiële toestand van ons land.
5) Omdat die toestand nog al
tijd verre van rooskleurig is en de
K.A.B. het als haar plicht be-
beid en door zijn soberheid daad
werkelijk zijn offer aan land en
vo'k, waarbij bovendien gedacht
schouwt positief te streven naar
herstel van een redelijk welvaarts
peil van ons volk, heeft zij zich
Van het moment der overdracht
af dienen alle overheids instanties
in het gehele gebied der Repu
bliek Indonesia Serikat het rood
wit u t te steken. Waar een Ne
gara een afzonderlijke vlag heeft,
kan van niet-federale overheids-
kantoren mede de Negaravlag
Hierbij moet
worden uitgestoken.
mensen spreekt, dan net mone- het r00(jWit rechts geplaatst wor
taire. Dit laatste is immers een cien Van federa.'e kantoren wordt
hoogst ingewikkelde economi- alleen de roodwitte vlag uitgas ta-
sche aangelegenheid. ken. Voor de won ngen van de
Het verschil, dat er nog steeds I gezagvoerende ambtenaren geldt
bestaat, tussen de prijzen en hetzelfde ongeacht hun nationali-
Titans is versohenen het derdedeel van het verslag der Parle
mentairc Enquête commissie Re geringsbelehi 1940 1945.
Dit deel handelt over het finan cieel en economisch beleid der
Nederlandse Regering in Londen.
Tot op zekere hoogte heeft dit buitengewone Algemene Reken-
beit. Voor particulieren bestaat
geen verplichting tot vlaggen.
De staatsburgers mogen slechts
met ixjodwit vlaggen, eventueel
met 1 nks de Negaravlag. Niet-
staatsburgers kunnen naast het
roodwit de eigen en nationale vlag
uitsteken, doch deze mag nimmer
alleen uitgestoken worden.
De woningen van de d plomatie-
ke en consulaire vertegenwoordi-
_gers van buitenlandse mogend
heden worden van deze laatste
maatregel uitgezonderd. Alge
meen geldt, dat, indien naast de
roodw tte de eigen nationale vlag.
wordt uitgestoken, deze gelijk van
grootte en op gelijke hoogte dient
të worden .aangebracht.
Naar Djokja-radio mededeelt is
lr. Sukarno gekozen tot eerste
President van de Republiek In
donesia Serikat.
TSi betreurden dit, ook omdat het verkregen resultaa* sterk
keuren.
De volksvertegenwoordiging. Zij achten het resultaat van de
dat verliezen, voor de Regering
onmogelijk lijkt.
De internationale wereld juicht,
de Nederlandse troepen zijn ont
moedigd.
De Republikeinen zullen elke
wijziging in het Nederlandse be
leid veroordelen als een u ting
van stuiptrekkend ko'onialisme.
In het bijzonder achten deze leden
de regeling van het zelfbeschik
kingsrecht onvoldoende.
Andere leden waren van oordeel
de u tkomsten der R.T.C.
van zaken hun stem aan het
wetsontwerp te geven.
Velen had toet getroffen, dat
d't wetsontwerp neerkomt op
een totale verbreking van het
Rijksverband.
Men vestigde de aandacht op
een recent dagbtad.berieht, vol
gens
i hetwelk de Regering reeds 8™*1
6) Doordat de materiële post*
van het arbeidende volk uitermate
sober is, brengt het door zijn ar-
moet worden aan het verlies, dat
geleden :'s doordat de prijsstijging
tengevolge -van de subsidie-veria^
ging einde vorig jaar en uit an
deren hoofde niet geheel is ge
compenseerd.
Voor wat de sociale positie va»
ae minst-draagkrachtigen betref!
waarbij de KAB vooral denkt
aan de grote gezinnen met met-
verdienende kinderen, moet de
verbondsraad het ernstig be
treuren dat de door een aantal!
Katholieke werkgevers reeds ge
ruime tijd uitbetaalde extra-
kmderbEjsJ'Jpg niet iö ruime»
kring toepassing heeft gevonden.
Verder acht de verbondsraah
het een eis van sociale rechtvaar
digheid en /oor de handhaving
van orde en rust noodzakelijk, dat
de volgende maatregelen per J
Januari 1950 VERPLICHT bor
den voorgeschreven;
1) Dat in bestaande loonrege
lingen een clausule wordt opge
nomen, waarin de uitbetal ng van
een ind viduële 5 procent loons
verhoging verplicht wordt voor
geschreven met een -minimum van
ƒ2 per week voor de volwassenen,
alsmede voor alle gehuwde en
daarmee gelijk te stellen werk
nemers.
2) 'Dat voor gevallen, waarin
geen C.A.O, of loonregeling be
staat, deze 5 procent met een mi
nimum van 2 moet worden uit
gekeerd boven het rechtens gek
dende loon inkomen-
i3j Dat de loongrens voot cto
sociale verzekeringswetten wordt
verhoogd van 3750 tot 4500
per j'aar.
Uit de mededelingen van de-
verbondsvoorzitter valt op te
maken, dat er een crisis in de
Stichting van de Arbeid heeft
gedreigd.
De K.A-B.-leiding had latte
weten, dat het arbeidende volk
dooi; zijn arbeid en zijn soberheid
reeds zijn offers voor het Sand
had gebracht. Dat was een fun
oamenteel oordeel, zei de heer
De Bruijn, en in de Stichting kon
overeenstemming worde*
dat
geen zekerheid bieden voor een
duurzaam standhouden van de be
trekkingen tussen Nederland en
Indonesië.
Dec. Opk.
Ond.
17
8.43
16.29
18
8.44
16.29
19
8.45
16.29
20
8.45
16.30
21
8.46
16 30
22
8.46
16.31
Opk.
Ond.
6.02
14.16
7.35
14.47
9.01
15.32
10.09
16.36
10.57
17.55
11.22
19.1.9
de erkenning van de R-I.S. als
souvereine staat bij de Verenigde
Naties heeft aangevraagd.
Sommige ileden hadden tegen
liet ontwerp een tweetal princi
piële bezwaren. In de eerste
plaats moet goed worden onder
scheiden tussen algemene vrij-
heidsbeweg ng in Indonesië, welke
recht heeft op ernstige aandacht,
en revolutionaire beweging.
In feite is de revolut onaire be
weging erkend, waartegen deze
leden overwegend bezwaar he'o-
ben.
Vele leden verklaarden de bo
venstaande critiek allerminst te
delen.
Betreffende de regeling van het
zelfbeschikkingsrecht ware zij
van mening, dat op dit punt nog
wel iets te wensen overblijft.
Weer andere leden verklaarden
dat zij niet behoorden tot de te
genstanders van de Souvereini
teitsoverdracht, doch zij achtten
de voorwaarden, waaronder d t
geschiedt, niet gemakkelijk aan
vaardbaar.
Zij waren van mening, dat de
Regering, vooral in het laatste
stadium harer Indonsische po
litiek, vaak te onverijld gehan
de ld had, en dat vaak te grole
ontvankelijkheid was getoond
voor de denkbeelden van de we
derpartij.
Vele leden beaamden, dat de
uitkomsten van de R.T.C- als één
geheel moeten worden beschouwd
en dat slechts aanneming of ver
werping kan worden overwogen.
Een besluit tot heropening van
het overleg of tot voorafgaande
grondwetsherz ening stond voor
hen gelijk met verwerping. Deze
leden .betreurden diep, dat de af
sluiting van de koloniale periode
met zoveel strijd en verwarring
gepaard gaat en zo zware offers
aan personen en goederen eist.
bereikt.
ue uiuciu «ui. zij stelden de vraag, of ook de
koopbureau had tot resultaat, Regerjng get toekomstige overleg
dat reeds zeer spoedig na de vol- me't de Rerjng van de R.I.S. over
ledige bevrijding van Nederland'
flinke hoeveelheden van enige
der meest benodigde goederen
ter beschikking konden worden
gesteld van de door honger en
ontbering geteisterde bevolking
Nieuw-Guinea niet beschouwt als
een toetsteen voor de ontwikke
ling van een goede en vruchtbare
samenwerking,
Verscheidene leden noemden het
aan de ambtenaren geopende uit
zicht onbevredigend, doch zi;
wensten zich er bij te hepalen, op
dit gewichtige onderwerp terug te
komen bij de behandeling van het
garantie-wetsontwerp.
De betekenis van de Stichting
dreigde te worden aangetast-
Ook het N.V.V. en het C.N.Y
hadden voorstellen inged end.
Besprekingen leidden tot ee»
compromis met de voorstellen va»
het N.V.V. Afgesproken werd
dat zou worden gevraagd een ver
hoging niet met 5 cent per uur.
maar met 5 procent met een mi
nimum van 2.50. In de Stich
ting werd met de werkgever»
echter geen overeenstemming be
reikt. Daarom stuurden de vak-
centralen hun voorstel aan de
Regering. De loon- en prijscom-
miss e was zeer ontdaan over de
voorstellen.
Met de Regering had op 2 De
cember een bespreking plaats,
waarbij bleek, dat zij wel bereid
was tot enige verhoging, maar
bezwaren had tegen verhoging
met tenminste 2'.50.
Bjj de jongste besprekingen in
de Stichting van de Arbeid deden
de vertegenwoordigers van de
vakcentralen enige concesa es.
Zij verminderden het gevraag
de minimum tot 2 per week.
oor de lonen der jeugdigen tas
17 jaar zou geen verhoging gel-
Oen.
Gehuwden en kostwinners zon
den 5 procent krijgen.
De loongrens voor de sociale
verzekering zou op 4500 worden
gesteld.
Bekend is. dat de werkgever»
geen vCrplchte verhoging der lo-
nenmet 5 procent willen, maar
slechts een algemene vergunning
om de lonen maximaal met 5 pro
cent te .verhogen.
De beslissing van de Regermg
moet nu worden afgewacht. Har
is .te hopen, dat zij' op korte ter
mijn kan komen. De heer XX-
Bruijn wees alle discussie af over
verdere wijzigingen in de lonen,
die het gevolg zullen zijn van
huurverhoging of andere maat
regelen.
Het gaat er nu alleen om dt
toegenomen duurte, d e al een feit
is, te bestrijden. Dan nog is er
niets gebeurd om de achterstand
in de arbeidersgezinnen in te
halen.
Met algemene stemmen nam de
verbondsraad de risolutië aan.
De vergadering werd o.m bijge
woond door de Kamerleden, de
heren Jos Maenen, Nijkamp en
Van der Vliet.