TERNEUZENS BEGROTING SLUIT Geheimzinnige Zwarte Dakota wierp cylinders uit boven West-Java Zuiderzeefonds, Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer De vrije veren over de Wester-Schelde ;het heilige jaar Or. H. M. Hirschfeld Hoge Commissaris in Indonesië De avondvergadering WOENSDAG 14 DECEMBER 1949. Nieuwe uraniumvondsten in Tsjecbo-Slowakije ZEEUWSE BELANGEN De Noorse communisten De Nederlandse vakver enigingsleiders in Amerika De zaak Korfoe Stadhuis-plannen nog niet te verwezenlijken Vliegtuigongeluk bij Karatsji ZON-EN MAANSTANDEN De Hertog van Windsor Engeland en de Amerik. wapensteun Deens joogetje ontvoerd Het Duitse nationalisme 0e V. S. en het proces tegen Kostof Frankering bij Abonnement: I'erneuzen Onder Redactionele leiding van P L- D. J van Oeveren. Redactie-adres Noordstraat 55-57 Terneuzen Redactie adres. Na 5 uur 2073 Olronummer 38150- Abonnementsprijs3,90 per kwartaal Per week 30 cent. Losse nummers 6 cent DE ZEEUW 6e Jaargang No. 1295. Uitgave Stichting „De Vrije Zeeuw - Verschijnt dagelijks - Drukkerij N.V. Firma P. J. van de Sande Advertentieprijs: per mm 10 et-; minimum per advertentie 1,50- Rubriek kleine advertenties: 5 regels 60 CU iedere regel meer 12 ct. Vermelding brieven onder nummer Bureau va* dit blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot des namiddags 3 uur. Ken geheimzinnige zwarte Dakota heeft vorige week zware cylinders, vermoedelijk met wapens en ammunitie voor de Darul- Islam-bcndou, in de bergen nabij Tjiamis uitgeworpen, aldus wordt aan waarnemers van de Ver. Naties meegedeeld- Enige soldaten zagen, dat een zwarte Dakota zonder kenteke nen op de avond van de achtste December zware cylinders aan de Zuidelijke hellingen van de Hunung Nalu neerliet. Dit incident volgde op verschei dene berichten van wachtposten, \olfcens welke men kort geleden op avonden met maanlicht een onbekend vliegtuig over het ge bied van Tjiamis hoorde vliegen. De DaruI-Islam-benden, die on langs hun nachtelijke aanvallen op Republikeinse legerposten in West-Java hadden opgevoerd, zou den vorige maand uit onbekende bron nieuwe wapens, waaronder Amerikaanse automatische gewe ien hebben ontvangen- In West-Java gaan geruchten, vo'sens welke uit het geheimzin nige toestel parachutisten spron gen. Deze zouden zijn neergeko men in de buurt van Tasikmalaja, Bandjar en aan de Zuidkust van Sumatra. Er bestaan zekere aanwijzingen, dat communistische elementen er Volgens hoge diplomatieke krin gen te Washington zijn nieuwe nmniintm vindplaats en in Tsjecho- Slowakije ontdekt» die door Duit se „slavenarbeiders"' onder Rus sisch' en Tsjechisch toezicht zou den worden ontgonnen. Volgens dezelfde kringen zou Rusland er krachtig naar streven om Tsje- cho-Slowakije tot het industriële arsenaal van het communisme in Oost-Europa te maken. in zijn geslaagd de Darul- Islam- organ'satie te infiltreren. Nederlandse autoriteiten, die verklaarden, dat in bedoeld ge bied geen Nederlandse vliegtuigen hebben gevlogen in de tijd, dat de zwarte Dakota werd waargeno- men|> hebben de zaak in onder zoek da meerderheid van het algemeen partijbestuur, die door Loevlien wegens sympathieën met Furu- botn uit de partij waren gestoten. In het communiqué zijn ook ver klaringen van trouw aan de Ko- miüform en van vriendschap met de Sowjet-Unie opgenomen. Aan tijgingen, dat de uitgestotenen Ti- toisten zijn en sympathie voor het „Westelijke kapitalistische impe rialisme" koesteren, worden in het communiqué verworpen. De uit de partij gestoten Noor se communistische leider Peder Furubotn en zijn volgelingen heb ben zich gisteravond bereid ver klaard met partijleider Emil Loevlien onderhandelingen te voeren over ,,de toekomstige or ganisatie van dé partij." Furubotn's „tweede centrum" van de communistische partij zal ook een gerechtelijke actie begin nen wegens de beschuldigingen, die door de partijleiders tegen Fu rubotn en zijn aanhangers geuit zijn. Dit werd gisterenavond bekend gemaakt in een communiqué, uit gegeven na een geheime bijeen komst van het „tweede centrum", die o.m. werd bijgewoond door 20 van de 35 leden van de nationale raad der communistische partijen, Mgr. Pignedoli, de secretaris van de Vaticaanse commissie voor het Heilige Jaar, heeft gisteren be kend gemaakt, dat tenminste 9000 personen van 20 landen de opening van het Heilige Jaar zul len bijwonen In totaal hebben reeds 671.173 personen ingetekend op georgani seerde bedevaarten naar Rome in het Heiige Jaar. Mgr. Prignedoli spoorde de Katholieken aan om Rome niet als touristen, doch als pelgrims te bezoeken en een deel van de weg al Is het slechts de laatste -paar kilometers te voet af te leggen Het geheim van de 10 jaar lange opgravingen onder de St, Pieter, waarbij de beenderen van de Apostel zouden zijn gevonden, zal kort voor Pasen in het Heilig jaar bekend worden gemaakt. De Nederlandse vakverenigings leiders, die het einde van hun Amerikaanse reis naderen, zijn Maandag te Washington aange komen, waar zij op het hoofd kwartier van de E.C.A. door de adtaiinistrateur van het plan-Mar shall, Paul Hoffman, zijn toege sproken. Kofflman sprak over de activi teit van de Amerikaanse vakbe weging met betrekking tot de verhoging van de productiviteit, waartoe zij nauw samenwerkte met de regering en de leiders van. het bedrijfsleven, omdat vergro ting van de productie meer werk gelegenheid beteik ent. Internationale samenwerking, zoals deze tot uiting komt in de reis der Nederlandse vakvereni gingsleiders, achtte Hoffman een belangrijke versterking van we derzijds begrip en internationale vriendschap, wat voor het hand haven van de vrede van de aller grootste betekende was. Het Internationaal Gerechtshof zal Donderdag 15 (December a.s. het -bedrag van de door Albanië aan Engeland te betalen schade vergoeding in de zaak van het kanaal van Koerfoe bepalen. In de afgelopen week hebben B. en W. van Terneuzen de begro ting voor 1950 met bijlagen aan de Gemeenteraad toegezonden. Ondanks het feit, dat de begroting van inkomsten en uitgaven sluit, valt in de uitvoerige inleiding geen optimistische toon te beluisteren. Ben Dakota van de Pak Istanse luchtvaartmaatschappij is op on geveer 60 km van Karitsji, de hoofdstad van Pakistan neerge stort Er waren- 21 -passagiers aan boord. Men neemt aan, dat alle 21 pas sagiers en de vier koppen tellende bemanning omgekomen zijn. Er waren twee Pakistanse ge neraals aan (boord. Het vliegtuig ia in een ravijn terecht gekomen. Reddingsploegen hebben de -plaats van de Tamp nog niet bereikt, daar het terrein moeilijk is. WEERSVERWACHTING medegedeed door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Woensdag ochtend tot Woensdagavond. Iets minder guur. Meest zwaar bewolkt met nu en dan enige regen of motregen. Krachtige, aan de kust tijdelijk harde, doch later afnemende wind tussen Zuid en West. Later overdag iets hogere tem peraturen dan gisteren. HOOGWATER. WOENSDAG 14 DECEMBER. v.m. n.m. Breskens 8.11 8.56 Terneuzen Walsoorden 8.46 9.36 9.31 10.21 Dec. Opk. Ond. Opk. Ond. 14 8.40 16.28 1.33 13.28 15 8.41 16.28 2.59 13.40 16 8.42 IC.29 4.29 13.56 17 8.43 16.29 6.02 14.16 18 8.44 16.29 7.35 14.47 19 845 16.29 9.01 15.32 20 8.45 16.30 10.09 16.36 In de financiële positie onzer gemeente, zo schrijven B. en W. aan de Raad, is sinds het vorig jaar geen verbetering gekomen'. Slechts door besnoeiing van de door dte verschillende diensten in gediende begrotingen is een slui tend geheel verkregen. De op grond van de wettelijke Nood voorziening Gemeentefinanciën toegekende geldelijke bijdragen zijn nauwelijks voldoende om de n-ormale toeneming der uitgaven te kunnen financieren. De toestand is nu zo, dat het aangaan van verplichtingen in verband met grotere kapitaals uitgaven onvermijdelijk het even wicht der begroting zou versto ren, waardoor de vooruitstreven de activiteit voorlopig geremd zou worden. B. en W. wijzen op de voorzie ningen, die reedis hun beslag heb ben gekregen, o.a. de riolering (gedeeltelijk) van het lage stads gedeelte. Helaas m-oet de verdere afwerking om financiële redenen worden uitgesteld. Inzake de stadhuisplannen to nen B. en W. zich vooralsnog te rughoudend. Bij de onderhandelin g-en over het bouwterrein moeten nog vele hindemissen uit de weg worden geruimd. De wijziging der bouwplannen van het Ooste-, lijk bolwerk moet hierop wachten. Huizenbouw. De uitbreiding der gemeente met nieuwe woonwijken heeft een groot deel van de werkzaamheden van B. en W, gevraagd. Enige ver betering in 'de huisvestigingsano- gelijkheden kwam tot stand door de oplevering van 150 en 10 huur- koopwonirgen in d'e Oranjebuurt en te Sluiskil. Verder door de 112 en 12 wo ningwetwoningen in de Bloemen- buurt en de Vogelbuurt..De in aan bouw zijnde 84 en 64 montagewo ningen volgens systeem „Muijs en De Winter" zijn speciaal toege wezen voor onderbrenging van werknemers in de industrie. Zeer actueel blijven de haven en de industrialisatie met alles wat daarmee samenhangt. B. en W. wijzen in dit verband op het nog steeds uitblijven der bijzon dere spoorwegtarieven. Betreffende het vliegveld zijn momenteel geen mededelingen te doen. De moeilijkheden in de gas- voorziening zullen eerlang wor den ondervangen door het inbe- drijf stellen van de cokesfabriek. B. en W. houden rekening met een teruggang van de Vermake lijkheidsbelasting met 5000, Geraamd is 27.000,tegen ƒ32.000,— voor 1949. De totale ontvangsten en uit gaven worden geraamd op 1.322.015,— voor de gewone dienst en ƒ1.734.222»— voor de kapi taaldienst. Voor het onderhoud van stra ten en pleinen is 26.000,uit getrokken en voor de plantsoen dienst 13.620. De dienst voor Maatschappelij ke Zorg krijgt er 14.000,bij en wordt geraamd op 127.000, Uit de ondernemingsbelasting verwacht men een Rijksuitkering van 156.000,(voor 1949 was 124.000,— begroot) De bijdragen uit het Gemeente fonds belopen een totaal-bedrag van 304.000, Het Gemeentelijk badhuis moet 7700,opbrengen, terwijl voor 1949 8000,was geraamd. Van de vele uitgaven ontlenen wij aan de begroting ƒ61.000, als Gemeentelijk aandeel in de kosten van het Centraal Bouw en Woningtoezicht en 42.000, aan subsidies voor het Lager Nij verheidsonderwijs Donderdag 22 December a.s. wordt de Gemeentebegroting in een openbare vergadering van de Gemeenteraad behandeld. B. en W. spreken de hoop uit, dat het hun ook in 1950 gegeven moge zijn, in eendrachtige samen werking te kunnen arbeiden aan de verdere groei en bloei onzer goede stad in het belang harer burgers. De beraadslagingen over de be groting van het Zuiderzeefonds dienstjaar 1950, werden gisteren voortgezet. De Minister van Verkeer en Waterstaat, de heer Spitzen, beantwoordde de gemaakte op merkingen. De Zuiderzee-Raad is een adviescollege voor de Re gering. Spr. kon nog niet mede delen, wat er met betrekking tot de plannen van de Zuider zee zal geschieden. Het overleg gen van het rapport van de Zuiderzeeraad is zeer bezwaar lijk. Gevraagd is, wat er zal ge beuren met de financiering van de verdere inpoldering. De be doeling is, als met de Ameri kaanse autoriteiten overeen stemming is bereikt over de be steding der E.C.A.-gelden, er normaal per begrotingsvoorstel over te laten beslissen. Wanneer het werk voor de in poldering begint, zal de eerste arbeid van dusdanig technische aard zijn, dat deze in de eerste periode zeker niet in aanmer king komt voor uitvoering in D.U.W.-verband. Ten aanzien van de Noord- Oost-Polder zal getracht wor den zo nauw mogelijk aan te sluiten bij het uitgifteplan 1947. Aan de uitgifte van gemengde bedrijven zal de nodige^aandacht worden geschonken. Over blijvende Staatsexploita tie zal de Minister nadere ge gevens aan de Kamer overleg gen. Bij de Zuiderzeeraad is nog in studie, hoe de Noord-Oost- Polder ingedeeld zal worden, bij één provincie of bij twee. De Zuiderzeesteunwet, zegt spr., had de bedoeling de groep belanghebbenden te sparen voor de gevolgen, voortvloeiend uit de drooglegging van de Zuider zee. De gang naar Sociale Zaken is geen vernederende gang. De vraag was, waar de geschikte organen liggen om de sociale taak ter uitvoering van de Zui derzeesteunwet te vervullen. De ouden van dagen krijgen nu ook de verhoging op hun uit kering op grond van de noodwet ouderdomsvoorziening. De begroting wordt z.h.s. aan genomen. BEGROTING V AN VERKEER EN WATERSTAAT. De Kamer nam daarna de be groting 1950 van het Departe ment van Verkeer en Water staat in behandeling. De heer Lucas (K.V.P.) be toogt, dat de verkeerswegen te land, te water en in de lucht, zomede de spoorwegen, rekening moeten houden met de decen tralisatie van de industrialisa tie. Er moeten gelijke concur- rentie-voorwaarden geschapen worden en Staatsmededinging mag geen schade opleveren voor kleine ondernemingen. Er isz.i. niet slechts een taak voor de Overheid, maar vooral ook voor het particuliere bedrijfsleven, met name voor de binnenvaart. De heer Engelbertink (K.V.P.) acht een net van goede wegen noodzakelijk voor een te indu strialiseren gebied. Met de ver betering van de IJsel dient voortgang gemaakt te worden. Ook andere waterwegen in het Oosten des land vragen verbe tering. De heer Van der Zaal (A.R.) bepleit de belangen van de bin nenvaart. Hij is van oordeel, dat de oplossing voor de moeilijk heden in de binnenvaart is te vinden in 't beurtvaartsysteem. De heer Zegering Hadders (V. V.D.) meent, dat de ongerust heid, welke nu al jaren bestaat In de kringen van het vervoer, dient te worden weggenomen. De controle van het-verkeer op de weg acht spr. te eenzijdig. Men beperkt zich te veel tot controleren van papieren inza ke wegenbelasting e.d. Naar zijn opvatting moest meer gelet wor den op eenvoudige verkeersvoor- schriften. De maximum-snel heid-borden moesten z.i. zoveel mogelijk verdwijnen. Een nut tige regeling van het goederen vervoer zou, naar zijn mening, een gunstige invloed hebben op de toestand in de binnenvaart. De burgerlijke luchtvaart aan roerende, zegt spr., dat het rap- port-Albarda wel lang op zich laat wachten. Rijwielen met hulpmotor wil spr.-alleen toe laten op rijwielpaden langs de grote wegen. De heer Van den Heuvel (A.R.) het autovervoer besprekend, be toogt o.a., dat bij vrijwillige sa menwerking de zelfstandigheid der ondernemers niet meer mag worden beknot dan een goede vervoersvoorziening nodig zou maken. Hij betoogt verder o.m., dat de A.T.O. bevoorrecht wordt boven particuliere ondernemers doordat de Ned. Spoorwegen de spoorweggoederen veelal per auto laten vervoeren, waarvoor dan de A.T.O. wordt ingescha keld. Terzake dient een oplos sing gevonden te worden. De heer Stokvis (C.P.N.) be sprak het isolement van Schou- wen-Duiveland, daarbij critiek leverend op het vervoer door de R.T.M. Een particuliere onder nemer, die het vervoer heter en sneller kan verzorgen, is de con cessie geweigerd. Hij bepleitte het herstel van de vliegverbin dingen op Haamstede, overne ming van het veer Anna Jacoba- polderZijpe, radicale verlaging van de tramtarieven der R.T.M. en van het veer, uitbreiding van de verbindingen Anna Jacoba- polder-Zljpe-Roosendaal. De heer Schilthuis (Arb.) vroeg het oordeel van de Minister over de vraag of de Spoorwegen ver plicht moeten blijven trajecten te bedienen, die beter geëigend zijn voor bediening door parti culiere ondernemers. DE VRIJE VEREN OVER DE WESTER-SCHELDE. De heer Van der Wijden (K.V. P.) besprak de Zeeuwse veren kwestie. Hij is van oordeel, dat Zeeuws-Vlaanderen zeer sterke argumenten heeft om vrije veren te bepleiten. Aanvanke lijk is vrijdom toegezegd, maar deze bewindsman wenst zich daaraan niet te houden. Spreker overweegt een voorstel om een bedrag op de begroting te bren gen voor vrijsteling van veer geld. De heer Hermans (C.P.N.) had o.m. bezwaren tegen verhoging van de benzineprijs, omdat daar door het spoorwegverkeer wordt begunstigd en een aanslag ge daan wordt op het wegvervoer en de binnenvaart. Hierop werd de vergadering geschorst tot acht uur. SUNDAY PICTORIAL PLEIT VOOR TERUGKEEK Naar aanleiding van het jongste Ibezoek van de Hertog van Wind sor aan Londen betreurt de Sun day Pictorial" (links volksblad) in "scherpe bewoordingen „de zon derlinge boycot waarvan de voor malige Koning Edward VHI het slachtoffer is". Het blad wijst le vens op de vijandigheid te zijnen opzichte vanwege de Kon nklijke Familie. - Verstandige mensen betreuren het, dat de Hertog na 13 lange jaren practisch verbannen blijft uit bet land, waaraan hij zo groot moedig een deel van zijn leven beeft gewijd. Allen vragen zich af: „Kan aan die onzinnige hou ding ten opzichte van de Hertog geen einde worden gemaakt"? Het blad verklaart, dat de vij andigheid van de Koningin de grootste hinderpaal :s voor de terugkeer van de voortmaligie vorst en zijn echtgenote en voor de officiële erkenning van de Hertog van Windsor. Tot besluit schrijft het blad: „Als men geen officieel ambt kan vinden voor de Hertog van Wind sor moet men hem nog niet belet ten zich onder het Engelse volk te vestigen. Wij wachten nog steeds op het Ibewijs, dat de Koninklijke Familie een eensgezinde familie is. Het is nog niet te laat om zulks te bewijzen". Vier vliegers zijn om het leven gekomen, doordat hun tweemotorig toestel op een hoeve nabij de vliegschool te Trenton in Ontario te pletter viel. Naar wij van bevoegde zijde vernemen heeft Dr. H- M. Hirsch feld zich op verzoek van de Regering bereid verklaard het ambt van Hoge Commissaris in Indonesië met ingang van de Soeverei niteitsoverdracht te aanvaarden. Het ligt in de bedoeling dat Dr. Hirschfeld deze functie slechts betrekkelijk korte tijd zal bekleden, mede in verband met de op vatting dér Regering, dat Dr. Hirschfeld niet lang in zijn huidige functie gemist kan worden- De heer Hirschfeld werd 25 Mei 1899 te Bremen geboren. Hij stu deerde aan de Nederlandse Eco nomische Hogeschool te Rotter dam en promoveerde in December 1922 tot Doctor in de Handels wetenschappen aldaar. Dr. Hirschfeld was van 1921 tot 1925 weiCzaam op de Rottcrdam- sehe Bankvereniging te Rotter dam en te Amsterdam- Daarna 5 Volgens functionarissen te Wa shington zou Engeland kunnen be sluiten om niet in te gaan op het aanbod der V. S. van militaire uitrusting en voorraden in het ka der van President Truman's be- wapeningsprogram voor het bui tenland. Zij verklaarden, dat sommige der hieraan verbonden voorwaar den „niet zo erg bevredigend" waren van Brits standpunt bezien en dat Engeland derhalve nog niet besloten had of het wel hulp op deze voorwaarden wenste te ontvangen. Zij voegden er ech ter aan toe, dat een desbetreffend besluit van de Britse regering geen invloed zou hebben op de na koming van Engeland s verplich tingen krachtens het Noord-At lantisch verdrag. Het zou een voudig betekenen, dat Engeland zich zijn eigen wapens en militaire uitrusting zou verschaffen zonder AmerC.iiaaiïse hulp. Ook zou het besluit geen invloed hebben op Engeland's dolla.rpositie, omdat de militaire uitrusting recht streeks naar Engeland zou wor- dlen gezonden. Genoemde functionarissen wil den zich niet uitlaten over de voorwaarden waartegen Engeland in het bijzonder bezwaar had. Meer dan duizend manschappen van het Deense leger maakten zich .gisterenmorgen bereid om deel te nemen aan het zoeken van een 2%-jarig Deens jongetje, dat Zaterdag uit een speeltuin in Ko penhagen werd ontvoerd. Het op sporingswerk werd gisteren met verdubbelde kracht ter hand ge nomen, daar de politie Maandag avond in de besneeuwde bossen ten Noorden van Kopenhagen het lijk vonden van de man, die naar men meent het jongetje ontvoer de. Deze man was een hutsvriend van het gezin waartoe het jorge- tie behoorde. Volgens de politie had hij een te grote dosis aan slaapmiddelen ingenomen. In een op hem gevonden brief zegt hij, dat hij het leven niet langer kon draden. Over het jongetje wordt echter niet gerept. De ontvoering had Zaterdag plaats. WAARSCHUWING TEGEN HERLEVING Harry Greenstein, Amerikaans adviseur voor Joodse aangelegen heden in Duitsland, waarschuwt in een rapport over zijn bevindin gen tijdens zijn dienst van negen maanden in Duitsland en Oosten rijk, tegen een herleving van het Duitse nationalisme, gepaard aan een „.diepe, smeulende haat" te gen de Joden. Volgens Green stein zijn „alle bevoegde waarne mers het er over eens, dat het militante nationalsme in een of andere vorm sinds begin 1948 in Duitsland aan het opkomen is en er reden is te geloven, dat met de sticht.'ng van de Bondsrepubliek dit nationalisme, naar alle waar schijnlijkheid, zal toenemen". Greenstein acht het veelbeteke nend, dat in de recente verkie zingscampagne het geen mede dingende partij gewenst voorkwam het Hit'erisme te veroordelen. Het rapport vermeldt, dat in de perio de van 1 Januari tot 15 October 54.760 Joodse verplaatste perso nen uit Duitsland en 12.500 uit Oostenrijk elders een nieuw tehu's kregen. Hiervan waren, er 23.500 naar de Ver. Staten geëmigreerd. Tegen 15 October was het totaal Joodse verplaatste personen in de Amerikaanse zone 33.000 en in Oostenrijk tot 10 000 geblonken. jaar te Batavia als chef der eco nomisch statistische afdeling van de Javasche Bank. In 1931 werd1 hij benoemd tot Directeur-Gene raal van handel en nijverheid bij het Ministerie van Economische Zaken te 's-Gravenhage. Van 1940 tot 1947 is Dr. Hirschfeld Secre taris-Generaal van het Mirusterie van Handel, Nijverheid en Scheep vaart geweest. Sinds 1947 is Dr. Hirschfeld Regeringscommissaris in algeme ne dienst (Ministerie van Buiten landse Zaken) belast met de alge mene leiding van het plan-Mar shall in Nederland. Hij is buiten gewoon en gevolmachtigd ambas sadeur. Dr. Hirschfeld was lid van die Nederlandse delegatie op de economische financiële wereldcon ferentie 1933; voorzitter van d'e Nederlandse onderhandelingsdele gatie bij de conferentie der Oslo- staten van 19371938, lid van het Comité Economique van de Volkenbond 1933—1940, gedele geerde van Nederland bij de be handeling van het Duitse vraag stuk door de vertegenwoordigers van de Ministers van Buitenland se Zaken der vier grote mogend heden in Januari 1947, voorzitter van de Nederlandse delegatie bij de economische conferentie voor Europa in 1947, benevens voorzit ter der Ned. delegatie bij 't Euro pese herstelprogramma (Juli '47), gedelegeerde bij de conferentie in- zalic het plan Marshall, Benelux en de conferentie van de zestien landen te Parijs in Maart 1948. Dr. Hirschfeld is sedert Januari 1947 commissaris van de Rotter- damsche Bankvereniging en voorts commissaris van de Trustmaat- schappij voor buitenlandse handel. Dr. Hirschfeld schreef over „het ontstaan van het moderne bankwezen in Nederland"' (dis sertatie 192'2), „nieuwe ^stromin gen in het Nederlandse bankwe zen' (1925) en bver „actieve eco nomische politiek" (1946). In de avondvergadering ge presideerd door de heer Donker (Arb.) heeft de heer Kro: (C. H.) te kennen gegeven, dat de opeenvolgende Kabinetten de beleidsfout hebben gemaakt, dat van de Ned. Spoorwegen geëist wordt dat zij een sluitend bud get verkrijgen. Dit is de oorzaak van een minder prettige stem ming tussen het rail- en het wegverkeer. Eventuële tekorten op de Spoorwegdienst diene door de Overheid te worden gedragen. De heer De Ruiter (C.H.) is van oordeel, dat nu er voorlopig van een vaste oeververbinding met Schouwen-Duiveland wel niets zal komen, er gezorgd dient te worden voor een bétere veer- verbinding. Hij vroeg of de Minister een subsidie wenst te verlenen voor bevordering van het vreemde lingenverkeer in Zeeland en in formeerde naar de stand veen zaken ten aanzien van het vlieg- veldvraagstuk in Zeeland. Ver der bepleitte hij de wenselijk heid van verbetering der haven van Breskens en van de brug bij Wemeldinge. De heer Van der Feltz (C.H.) verkaarde, dat men in Zeeuws- Vlaanderen verbitterd is, omdat men in opheffing der vrije veren ziet een breken van het Minis teriële woord van 1945. Er is thans nog meer reden dan toen om de banden tussen Zeeuws- Vlaanderen en overig Nederland sterker te maken door vrijt veren. In dit verband noemde spreker ook economische en fi nanciële redenen, 's Ministers argumenten vindt hij niet over tuigend. De heer Comelissen (V.V.D.) sloot zich aan bij hen, die ge pleit hebben voor vrije vaart op de Schelde. Tegen het niet-aan- leggen van een binnenhaven te Breskens heeft hij bezwaar. Hij vraagt nieuwe studie ter zake. De heer Posthumus (Arb.) be toogde, dat 't verkeersvraagstuk hopeloos verward gemaakt wordt door allerlei particuliere belan getjes. Hij vraagt zich af of het wetgevend apparaat wel vol doende is. O.m. stelde hij de vraag welk deel der deviezen in het gebruik van personenauto's gaat zitten. Verder besprak hij de vervoersvoorziening op de Zuid-Hollandse en de Zeeuwse eilanden, dat z.i. een vraagstuk op zichzelf is, omdat het ver voer in particuliere handen is. De heer Algera (A. R.) is van mening, dat de Spoorwegen die nen te streven naar een sluiten de rekening. De Zondagsdienst bij de Spoorwegen moet tot het strikt nodige worden beperkt Hij betreurde het, dat het rij verbod op Zondag niet verlengd is. De kwestie der vrije veren op de Schelde achtte spreker geen gemakkelijke zaak. Hij is echter tot de conclusie geko men, dat het behoud van de vrije veren een algemeen Ne derlands belang is. De heer Van Dis (S.G.) ver klaarde zich tegen een beleid, waarbij de particuliere vervoers bedrijven op de weg en te water nog meer zouden worden weg gedrukt. Eveneens verklaart hij zich tegen het doen lopen van openbare vervoermiddelen op Zondag. Met het „zoveel moge lijk" beperken van Zondagsar- beid kan hij zich ook niet ver enigen. Hij bepleit ook een ver bod van varen op Zondag. Jaren vóór de oorlog Is door de schip pers reeds om een zodanig ver bod gevraagd. Hij vraagt een binnenhaven te Breskens aan te leggen, zo als na de bevrijding is beloofd. De Minister van Verkeer en Waterstaat de heer Spitzen, hierna aan het woord komende, merkt op, dat de bij de behan deling bepleite werken hem brengt tot een bedrag van 140 millioen. Na een algemene beschouwing verklaart hij, dat de W.A.G. en de wet Goederenvervoer te wa ter binnenkort in de Kamer zul len komen. Te kwart over elf brak de Mi nister zijn rede af en werd de vergadering verdaagd tot he denmiddag half twee. Het Amerikaanse Ministerie- van Buitenlandse Zaken heeft aan de Bulgaarse zaakgelastigde te Washington medegedeeld, dat Amerika de verklaring, uitgespro ken tijdens het proces tegen Kos tof c.s., als zou de Amerikaanse gezant te Sofia betrolk'ken zijn geweest bij spionnage, „zeer ern stig opvat". De Bulgaarse rege ring had een verklaring van de gezant Heath, waarin deze zegt: niet met Kostof over de omver werping van de Bulgaarse rege ring in 1947 gesproken te hebben, genegeerd. De Amerikaanse lega tie te Sofia was voorts onderwor pen aan ..een reeks onwaardige maatregelen en beperkingen.'".

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1949 | | pagina 1