TERNEUZENS BEGROTING SLUIT
Geheimzinnige Zwarte Dakota
wierp cylinders uit boven
West-Java
Zuiderzeefonds, Verkeer
en Waterstaat in de Tweede Kamer
De vrije veren over de Wester-Schelde
;het heilige jaar
Or. H. M. Hirschfeld
Hoge Commissaris in Indonesië
De avondvergadering
WOENSDAG 14 DECEMBER 1949.
Nieuwe uraniumvondsten
in Tsjecbo-Slowakije
ZEEUWSE BELANGEN
De Noorse communisten
De Nederlandse vakver
enigingsleiders in Amerika
De zaak Korfoe
Stadhuis-plannen nog niet te verwezenlijken
Vliegtuigongeluk bij
Karatsji
ZON-EN MAANSTANDEN
De Hertog van Windsor
Engeland en de Amerik.
wapensteun
Deens joogetje ontvoerd
Het Duitse nationalisme
0e V. S. en het proces
tegen Kostof
Frankering bij Abonnement: I'erneuzen
Onder Redactionele leiding van P L- D. J van
Oeveren.
Redactie-adres Noordstraat 55-57 Terneuzen
Redactie adres. Na 5 uur 2073
Olronummer 38150-
Abonnementsprijs3,90 per kwartaal
Per week 30 cent. Losse nummers 6 cent
DE
ZEEUW
6e Jaargang No. 1295.
Uitgave Stichting „De Vrije Zeeuw - Verschijnt dagelijks - Drukkerij N.V. Firma P. J. van de Sande
Advertentieprijs: per mm 10 et-; minimum per
advertentie 1,50-
Rubriek kleine advertenties: 5 regels 60 CU
iedere regel meer 12 ct.
Vermelding brieven onder nummer Bureau va*
dit blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot des namiddags 3 uur.
Ken geheimzinnige zwarte Dakota heeft vorige week zware
cylinders, vermoedelijk met wapens en ammunitie voor de Darul-
Islam-bcndou, in de bergen nabij Tjiamis uitgeworpen, aldus
wordt aan waarnemers van de Ver. Naties meegedeeld-
Enige soldaten zagen, dat een zwarte Dakota zonder kenteke
nen op de avond van de achtste December zware cylinders aan
de Zuidelijke hellingen van de Hunung Nalu neerliet.
Dit incident volgde op verschei
dene berichten van wachtposten,
\olfcens welke men kort geleden
op avonden met maanlicht een
onbekend vliegtuig over het ge
bied van Tjiamis hoorde vliegen.
De DaruI-Islam-benden, die on
langs hun nachtelijke aanvallen
op Republikeinse legerposten in
West-Java hadden opgevoerd, zou
den vorige maand uit onbekende
bron nieuwe wapens, waaronder
Amerikaanse automatische gewe
ien hebben ontvangen-
In West-Java gaan geruchten,
vo'sens welke uit het geheimzin
nige toestel parachutisten spron
gen. Deze zouden zijn neergeko
men in de buurt van Tasikmalaja,
Bandjar en aan de Zuidkust van
Sumatra.
Er bestaan zekere aanwijzingen,
dat communistische elementen er
Volgens hoge diplomatieke krin
gen te Washington zijn nieuwe
nmniintm vindplaats en in Tsjecho-
Slowakije ontdekt» die door Duit
se „slavenarbeiders"' onder Rus
sisch' en Tsjechisch toezicht zou
den worden ontgonnen. Volgens
dezelfde kringen zou Rusland er
krachtig naar streven om Tsje-
cho-Slowakije tot het industriële
arsenaal van het communisme in
Oost-Europa te maken.
in zijn geslaagd de Darul- Islam-
organ'satie te infiltreren.
Nederlandse autoriteiten, die
verklaarden, dat in bedoeld ge
bied geen Nederlandse vliegtuigen
hebben gevlogen in de tijd, dat de
zwarte Dakota werd waargeno-
men|> hebben de zaak in onder
zoek
da meerderheid van het algemeen
partijbestuur, die door Loevlien
wegens sympathieën met Furu-
botn uit de partij waren gestoten.
In het communiqué zijn ook ver
klaringen van trouw aan de Ko-
miüform en van vriendschap met
de Sowjet-Unie opgenomen. Aan
tijgingen, dat de uitgestotenen Ti-
toisten zijn en sympathie voor het
„Westelijke kapitalistische impe
rialisme" koesteren, worden in
het communiqué verworpen.
De uit de partij gestoten Noor
se communistische leider Peder
Furubotn en zijn volgelingen heb
ben zich gisteravond bereid ver
klaard met partijleider Emil
Loevlien onderhandelingen te
voeren over ,,de toekomstige or
ganisatie van dé partij."
Furubotn's „tweede centrum"
van de communistische partij zal
ook een gerechtelijke actie begin
nen wegens de beschuldigingen,
die door de partijleiders tegen Fu
rubotn en zijn aanhangers geuit
zijn.
Dit werd gisterenavond bekend
gemaakt in een communiqué, uit
gegeven na een geheime bijeen
komst van het „tweede centrum",
die o.m. werd bijgewoond door 20
van de 35 leden van de nationale
raad der communistische partijen,
Mgr. Pignedoli, de secretaris van
de Vaticaanse commissie voor het
Heilige Jaar, heeft gisteren be
kend gemaakt, dat tenminste
9000 personen van 20 landen de
opening van het Heilige Jaar zul
len bijwonen
In totaal hebben reeds 671.173
personen ingetekend op georgani
seerde bedevaarten naar Rome in
het Heiige Jaar. Mgr. Prignedoli
spoorde de Katholieken aan om
Rome niet als touristen, doch als
pelgrims te bezoeken en een deel
van de weg al Is het slechts de
laatste -paar kilometers te voet
af te leggen
Het geheim van de 10 jaar
lange opgravingen onder de St,
Pieter, waarbij de beenderen van
de Apostel zouden zijn gevonden,
zal kort voor Pasen in het Heilig
jaar bekend worden gemaakt.
De Nederlandse vakverenigings
leiders, die het einde van hun
Amerikaanse reis naderen, zijn
Maandag te Washington aange
komen, waar zij op het hoofd
kwartier van de E.C.A. door de
adtaiinistrateur van het plan-Mar
shall, Paul Hoffman, zijn toege
sproken.
Kofflman sprak over de activi
teit van de Amerikaanse vakbe
weging met betrekking tot de
verhoging van de productiviteit,
waartoe zij nauw samenwerkte
met de regering en de leiders van.
het bedrijfsleven, omdat vergro
ting van de productie meer werk
gelegenheid beteik ent.
Internationale samenwerking,
zoals deze tot uiting komt in de
reis der Nederlandse vakvereni
gingsleiders, achtte Hoffman een
belangrijke versterking van we
derzijds begrip en internationale
vriendschap, wat voor het hand
haven van de vrede van de aller
grootste betekende was.
Het Internationaal Gerechtshof
zal Donderdag 15 (December a.s.
het -bedrag van de door Albanië
aan Engeland te betalen schade
vergoeding in de zaak van het
kanaal van Koerfoe bepalen.
In de afgelopen week hebben B. en W. van Terneuzen de begro
ting voor 1950 met bijlagen aan de Gemeenteraad toegezonden.
Ondanks het feit, dat de begroting van inkomsten en uitgaven
sluit, valt in de uitvoerige inleiding geen optimistische toon te
beluisteren.
Ben Dakota van de Pak Istanse
luchtvaartmaatschappij is op on
geveer 60 km van Karitsji, de
hoofdstad van Pakistan neerge
stort Er waren- 21 -passagiers
aan boord.
Men neemt aan, dat alle 21 pas
sagiers en de vier koppen tellende
bemanning omgekomen zijn.
Er waren twee Pakistanse ge
neraals aan (boord. Het vliegtuig
ia in een ravijn terecht gekomen.
Reddingsploegen hebben de -plaats
van de Tamp nog niet bereikt,
daar het terrein moeilijk is.
WEERSVERWACHTING
medegedeed door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Woensdag
ochtend tot Woensdagavond.
Iets minder guur.
Meest zwaar bewolkt met nu
en dan enige regen of motregen.
Krachtige, aan de kust tijdelijk
harde, doch later afnemende
wind tussen Zuid en West.
Later overdag iets hogere tem
peraturen dan gisteren.
HOOGWATER.
WOENSDAG 14 DECEMBER.
v.m. n.m.
Breskens 8.11 8.56
Terneuzen
Walsoorden
8.46
9.36
9.31
10.21
Dec. Opk.
Ond.
Opk.
Ond.
14
8.40
16.28
1.33
13.28
15
8.41
16.28
2.59
13.40
16
8.42
IC.29
4.29
13.56
17
8.43
16.29
6.02
14.16
18
8.44
16.29
7.35
14.47
19
845
16.29
9.01
15.32
20
8.45
16.30
10.09
16.36
In de financiële positie onzer
gemeente, zo schrijven B. en W.
aan de Raad, is sinds het vorig
jaar geen verbetering gekomen'.
Slechts door besnoeiing van de
door dte verschillende diensten in
gediende begrotingen is een slui
tend geheel verkregen. De op
grond van de wettelijke Nood
voorziening Gemeentefinanciën
toegekende geldelijke bijdragen
zijn nauwelijks voldoende om de
n-ormale toeneming der uitgaven
te kunnen financieren.
De toestand is nu zo, dat het
aangaan van verplichtingen in
verband met grotere kapitaals
uitgaven onvermijdelijk het even
wicht der begroting zou versto
ren, waardoor de vooruitstreven
de activiteit voorlopig geremd
zou worden.
B. en W. wijzen op de voorzie
ningen, die reedis hun beslag heb
ben gekregen, o.a. de riolering
(gedeeltelijk) van het lage stads
gedeelte. Helaas m-oet de verdere
afwerking om financiële redenen
worden uitgesteld.
Inzake de stadhuisplannen to
nen B. en W. zich vooralsnog te
rughoudend. Bij de onderhandelin
g-en over het bouwterrein moeten
nog vele hindemissen uit de weg
worden geruimd. De wijziging
der bouwplannen van het Ooste-,
lijk bolwerk moet hierop wachten.
Huizenbouw.
De uitbreiding der gemeente
met nieuwe woonwijken heeft een
groot deel van de werkzaamheden
van B. en W, gevraagd. Enige ver
betering in 'de huisvestigingsano-
gelijkheden kwam tot stand door
de oplevering van 150 en 10 huur-
koopwonirgen in d'e Oranjebuurt
en te Sluiskil.
Verder door de 112 en 12 wo
ningwetwoningen in de Bloemen-
buurt en de Vogelbuurt..De in aan
bouw zijnde 84 en 64 montagewo
ningen volgens systeem „Muijs
en De Winter" zijn speciaal toege
wezen voor onderbrenging van
werknemers in de industrie.
Zeer actueel blijven de haven
en de industrialisatie met alles
wat daarmee samenhangt. B. en
W. wijzen in dit verband op het
nog steeds uitblijven der bijzon
dere spoorwegtarieven.
Betreffende het vliegveld zijn
momenteel geen mededelingen te
doen.
De moeilijkheden in de gas-
voorziening zullen eerlang wor
den ondervangen door het inbe-
drijf stellen van de cokesfabriek.
B. en W. houden rekening met
een teruggang van de Vermake
lijkheidsbelasting met 5000,
Geraamd is 27.000,tegen
ƒ32.000,— voor 1949.
De totale ontvangsten en uit
gaven worden geraamd op
1.322.015,— voor de gewone
dienst en ƒ1.734.222»— voor de
kapi taaldienst.
Voor het onderhoud van stra
ten en pleinen is 26.000,uit
getrokken en voor de plantsoen
dienst 13.620.
De dienst voor Maatschappelij
ke Zorg krijgt er 14.000,bij en
wordt geraamd op 127.000,
Uit de ondernemingsbelasting
verwacht men een Rijksuitkering
van 156.000,(voor 1949 was
124.000,— begroot)
De bijdragen uit het Gemeente
fonds belopen een totaal-bedrag
van 304.000,
Het Gemeentelijk badhuis moet
7700,opbrengen, terwijl voor
1949 8000,was geraamd.
Van de vele uitgaven ontlenen
wij aan de begroting ƒ61.000,
als Gemeentelijk aandeel in de
kosten van het Centraal Bouw
en Woningtoezicht en 42.000,
aan subsidies voor het Lager Nij
verheidsonderwijs
Donderdag 22 December a.s.
wordt de Gemeentebegroting in
een openbare vergadering van de
Gemeenteraad behandeld.
B. en W. spreken de hoop uit,
dat het hun ook in 1950 gegeven
moge zijn, in eendrachtige samen
werking te kunnen arbeiden aan
de verdere groei en bloei onzer
goede stad in het belang harer
burgers.
De beraadslagingen over de be
groting van het Zuiderzeefonds
dienstjaar 1950, werden gisteren
voortgezet.
De Minister van Verkeer en
Waterstaat, de heer Spitzen,
beantwoordde de gemaakte op
merkingen. De Zuiderzee-Raad
is een adviescollege voor de Re
gering. Spr. kon nog niet mede
delen, wat er met betrekking
tot de plannen van de Zuider
zee zal geschieden. Het overleg
gen van het rapport van de
Zuiderzeeraad is zeer bezwaar
lijk. Gevraagd is, wat er zal ge
beuren met de financiering van
de verdere inpoldering. De be
doeling is, als met de Ameri
kaanse autoriteiten overeen
stemming is bereikt over de be
steding der E.C.A.-gelden, er
normaal per begrotingsvoorstel
over te laten beslissen.
Wanneer het werk voor de in
poldering begint, zal de eerste
arbeid van dusdanig technische
aard zijn, dat deze in de eerste
periode zeker niet in aanmer
king komt voor uitvoering in
D.U.W.-verband.
Ten aanzien van de Noord-
Oost-Polder zal getracht wor
den zo nauw mogelijk aan te
sluiten bij het uitgifteplan 1947.
Aan de uitgifte van gemengde
bedrijven zal de nodige^aandacht
worden geschonken.
Over blijvende Staatsexploita
tie zal de Minister nadere ge
gevens aan de Kamer overleg
gen. Bij de Zuiderzeeraad is nog
in studie, hoe de Noord-Oost-
Polder ingedeeld zal worden,
bij één provincie of bij twee.
De Zuiderzeesteunwet, zegt
spr., had de bedoeling de groep
belanghebbenden te sparen voor
de gevolgen, voortvloeiend uit
de drooglegging van de Zuider
zee. De gang naar Sociale Zaken
is geen vernederende gang. De
vraag was, waar de geschikte
organen liggen om de sociale
taak ter uitvoering van de Zui
derzeesteunwet te vervullen.
De ouden van dagen krijgen nu
ook de verhoging op hun uit
kering op grond van de noodwet
ouderdomsvoorziening.
De begroting wordt z.h.s. aan
genomen.
BEGROTING V AN VERKEER
EN WATERSTAAT.
De Kamer nam daarna de be
groting 1950 van het Departe
ment van Verkeer en Water
staat in behandeling.
De heer Lucas (K.V.P.) be
toogt, dat de verkeerswegen te
land, te water en in de lucht,
zomede de spoorwegen, rekening
moeten houden met de decen
tralisatie van de industrialisa
tie. Er moeten gelijke concur-
rentie-voorwaarden geschapen
worden en Staatsmededinging
mag geen schade opleveren voor
kleine ondernemingen. Er isz.i.
niet slechts een taak voor de
Overheid, maar vooral ook voor
het particuliere bedrijfsleven,
met name voor de binnenvaart.
De heer Engelbertink (K.V.P.)
acht een net van goede wegen
noodzakelijk voor een te indu
strialiseren gebied. Met de ver
betering van de IJsel dient
voortgang gemaakt te worden.
Ook andere waterwegen in het
Oosten des land vragen verbe
tering.
De heer Van der Zaal (A.R.)
bepleit de belangen van de bin
nenvaart. Hij is van oordeel, dat
de oplossing voor de moeilijk
heden in de binnenvaart is te
vinden in 't beurtvaartsysteem.
De heer Zegering Hadders (V.
V.D.) meent, dat de ongerust
heid, welke nu al jaren bestaat
In de kringen van het vervoer,
dient te worden weggenomen.
De controle van het-verkeer op
de weg acht spr. te eenzijdig.
Men beperkt zich te veel tot
controleren van papieren inza
ke wegenbelasting e.d. Naar zijn
opvatting moest meer gelet wor
den op eenvoudige verkeersvoor-
schriften. De maximum-snel
heid-borden moesten z.i. zoveel
mogelijk verdwijnen. Een nut
tige regeling van het goederen
vervoer zou, naar zijn mening,
een gunstige invloed hebben op
de toestand in de binnenvaart.
De burgerlijke luchtvaart aan
roerende, zegt spr., dat het rap-
port-Albarda wel lang op zich
laat wachten. Rijwielen met
hulpmotor wil spr.-alleen toe
laten op rijwielpaden langs de
grote wegen.
De heer Van den Heuvel (A.R.)
het autovervoer besprekend, be
toogt o.a., dat bij vrijwillige sa
menwerking de zelfstandigheid
der ondernemers niet meer mag
worden beknot dan een goede
vervoersvoorziening nodig zou
maken. Hij betoogt verder o.m.,
dat de A.T.O. bevoorrecht wordt
boven particuliere ondernemers
doordat de Ned. Spoorwegen de
spoorweggoederen veelal per
auto laten vervoeren, waarvoor
dan de A.T.O. wordt ingescha
keld. Terzake dient een oplos
sing gevonden te worden.
De heer Stokvis (C.P.N.) be
sprak het isolement van Schou-
wen-Duiveland, daarbij critiek
leverend op het vervoer door de
R.T.M. Een particuliere onder
nemer, die het vervoer heter en
sneller kan verzorgen, is de con
cessie geweigerd. Hij bepleitte
het herstel van de vliegverbin
dingen op Haamstede, overne
ming van het veer Anna Jacoba-
polderZijpe, radicale verlaging
van de tramtarieven der R.T.M.
en van het veer, uitbreiding van
de verbindingen Anna Jacoba-
polder-Zljpe-Roosendaal.
De heer Schilthuis (Arb.) vroeg
het oordeel van de Minister over
de vraag of de Spoorwegen ver
plicht moeten blijven trajecten
te bedienen, die beter geëigend
zijn voor bediening door parti
culiere ondernemers.
DE VRIJE VEREN OVER
DE WESTER-SCHELDE.
De heer Van der Wijden (K.V.
P.) besprak de Zeeuwse veren
kwestie. Hij is van oordeel, dat
Zeeuws-Vlaanderen zeer sterke
argumenten heeft om vrije
veren te bepleiten. Aanvanke
lijk is vrijdom toegezegd, maar
deze bewindsman wenst zich
daaraan niet te houden. Spreker
overweegt een voorstel om een
bedrag op de begroting te bren
gen voor vrijsteling van veer
geld.
De heer Hermans (C.P.N.) had
o.m. bezwaren tegen verhoging
van de benzineprijs, omdat daar
door het spoorwegverkeer wordt
begunstigd en een aanslag ge
daan wordt op het wegvervoer
en de binnenvaart.
Hierop werd de vergadering
geschorst tot acht uur.
SUNDAY PICTORIAL PLEIT
VOOR TERUGKEEK
Naar aanleiding van het jongste
Ibezoek van de Hertog van Wind
sor aan Londen betreurt de Sun
day Pictorial" (links volksblad)
in "scherpe bewoordingen „de zon
derlinge boycot waarvan de voor
malige Koning Edward VHI het
slachtoffer is". Het blad wijst le
vens op de vijandigheid te zijnen
opzichte vanwege de Kon nklijke
Familie. -
Verstandige mensen betreuren
het, dat de Hertog na 13 lange
jaren practisch verbannen blijft
uit bet land, waaraan hij zo groot
moedig een deel van zijn leven
beeft gewijd. Allen vragen zich
af: „Kan aan die onzinnige hou
ding ten opzichte van de Hertog
geen einde worden gemaakt"?
Het blad verklaart, dat de vij
andigheid van de Koningin de
grootste hinderpaal :s voor de
terugkeer van de voortmaligie
vorst en zijn echtgenote en voor
de officiële erkenning van de
Hertog van Windsor.
Tot besluit schrijft het blad:
„Als men geen officieel ambt kan
vinden voor de Hertog van Wind
sor moet men hem nog niet belet
ten zich onder het Engelse volk te
vestigen. Wij wachten nog steeds
op het Ibewijs, dat de Koninklijke
Familie een eensgezinde familie
is. Het is nog niet te laat om
zulks te bewijzen".
Vier vliegers zijn om het
leven gekomen, doordat hun
tweemotorig toestel op een hoeve
nabij de vliegschool te Trenton in
Ontario te pletter viel.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen heeft Dr. H- M. Hirsch
feld zich op verzoek van de Regering bereid verklaard het ambt
van Hoge Commissaris in Indonesië met ingang van de Soeverei
niteitsoverdracht te aanvaarden.
Het ligt in de bedoeling dat Dr. Hirschfeld deze functie slechts
betrekkelijk korte tijd zal bekleden, mede in verband met de op
vatting dér Regering, dat Dr. Hirschfeld niet lang in zijn huidige
functie gemist kan worden-
De heer Hirschfeld werd 25 Mei
1899 te Bremen geboren. Hij stu
deerde aan de Nederlandse Eco
nomische Hogeschool te Rotter
dam en promoveerde in December
1922 tot Doctor in de Handels
wetenschappen aldaar.
Dr. Hirschfeld was van 1921 tot
1925 weiCzaam op de Rottcrdam-
sehe Bankvereniging te Rotter
dam en te Amsterdam- Daarna 5
Volgens functionarissen te Wa
shington zou Engeland kunnen be
sluiten om niet in te gaan op het
aanbod der V. S. van militaire
uitrusting en voorraden in het ka
der van President Truman's be-
wapeningsprogram voor het bui
tenland.
Zij verklaarden, dat sommige
der hieraan verbonden voorwaar
den „niet zo erg bevredigend"
waren van Brits standpunt bezien
en dat Engeland derhalve nog
niet besloten had of het wel hulp
op deze voorwaarden wenste te
ontvangen. Zij voegden er ech
ter aan toe, dat een desbetreffend
besluit van de Britse regering
geen invloed zou hebben op de na
koming van Engeland s verplich
tingen krachtens het Noord-At
lantisch verdrag. Het zou een
voudig betekenen, dat Engeland
zich zijn eigen wapens en militaire
uitrusting zou verschaffen zonder
AmerC.iiaaiïse hulp. Ook zou het
besluit geen invloed hebben op
Engeland's dolla.rpositie, omdat
de militaire uitrusting recht
streeks naar Engeland zou wor-
dlen gezonden.
Genoemde functionarissen wil
den zich niet uitlaten over de
voorwaarden waartegen Engeland
in het bijzonder bezwaar had.
Meer dan duizend manschappen
van het Deense leger maakten
zich .gisterenmorgen bereid om
deel te nemen aan het zoeken van
een 2%-jarig Deens jongetje, dat
Zaterdag uit een speeltuin in Ko
penhagen werd ontvoerd. Het op
sporingswerk werd gisteren met
verdubbelde kracht ter hand ge
nomen, daar de politie Maandag
avond in de besneeuwde bossen
ten Noorden van Kopenhagen het
lijk vonden van de man, die naar
men meent het jongetje ontvoer
de. Deze man was een hutsvriend
van het gezin waartoe het jorge-
tie behoorde. Volgens de politie
had hij een te grote dosis aan
slaapmiddelen ingenomen. In een
op hem gevonden brief zegt hij,
dat hij het leven niet langer kon
draden. Over het jongetje wordt
echter niet gerept. De ontvoering
had Zaterdag plaats.
WAARSCHUWING TEGEN
HERLEVING
Harry Greenstein, Amerikaans
adviseur voor Joodse aangelegen
heden in Duitsland, waarschuwt
in een rapport over zijn bevindin
gen tijdens zijn dienst van negen
maanden in Duitsland en Oosten
rijk, tegen een herleving van het
Duitse nationalisme, gepaard aan
een „.diepe, smeulende haat" te
gen de Joden. Volgens Green
stein zijn „alle bevoegde waarne
mers het er over eens, dat het
militante nationalsme in een of
andere vorm sinds begin 1948 in
Duitsland aan het opkomen is en
er reden is te geloven, dat met de
sticht.'ng van de Bondsrepubliek
dit nationalisme, naar alle waar
schijnlijkheid, zal toenemen".
Greenstein acht het veelbeteke
nend, dat in de recente verkie
zingscampagne het geen mede
dingende partij gewenst voorkwam
het Hit'erisme te veroordelen. Het
rapport vermeldt, dat in de perio
de van 1 Januari tot 15 October
54.760 Joodse verplaatste perso
nen uit Duitsland en 12.500 uit
Oostenrijk elders een nieuw tehu's
kregen. Hiervan waren, er 23.500
naar de Ver. Staten geëmigreerd.
Tegen 15 October was het totaal
Joodse verplaatste personen in de
Amerikaanse zone 33.000 en in
Oostenrijk tot 10 000 geblonken.
jaar te Batavia als chef der eco
nomisch statistische afdeling van
de Javasche Bank. In 1931 werd1
hij benoemd tot Directeur-Gene
raal van handel en nijverheid bij
het Ministerie van Economische
Zaken te 's-Gravenhage. Van 1940
tot 1947 is Dr. Hirschfeld Secre
taris-Generaal van het Mirusterie
van Handel, Nijverheid en Scheep
vaart geweest.
Sinds 1947 is Dr. Hirschfeld
Regeringscommissaris in algeme
ne dienst (Ministerie van Buiten
landse Zaken) belast met de alge
mene leiding van het plan-Mar
shall in Nederland. Hij is buiten
gewoon en gevolmachtigd ambas
sadeur. Dr. Hirschfeld was lid van
die Nederlandse delegatie op de
economische financiële wereldcon
ferentie 1933; voorzitter van d'e
Nederlandse onderhandelingsdele
gatie bij de conferentie der Oslo-
staten van 19371938, lid van
het Comité Economique van de
Volkenbond 1933—1940, gedele
geerde van Nederland bij de be
handeling van het Duitse vraag
stuk door de vertegenwoordigers
van de Ministers van Buitenland
se Zaken der vier grote mogend
heden in Januari 1947, voorzitter
van de Nederlandse delegatie bij
de economische conferentie voor
Europa in 1947, benevens voorzit
ter der Ned. delegatie bij 't Euro
pese herstelprogramma (Juli '47),
gedelegeerde bij de conferentie in-
zalic het plan Marshall, Benelux
en de conferentie van de zestien
landen te Parijs in Maart 1948.
Dr. Hirschfeld is sedert Januari
1947 commissaris van de Rotter-
damsche Bankvereniging en voorts
commissaris van de Trustmaat-
schappij voor buitenlandse handel.
Dr. Hirschfeld schreef over
„het ontstaan van het moderne
bankwezen in Nederland"' (dis
sertatie 192'2), „nieuwe ^stromin
gen in het Nederlandse bankwe
zen' (1925) en bver „actieve eco
nomische politiek" (1946).
In de avondvergadering ge
presideerd door de heer Donker
(Arb.) heeft de heer Kro:
(C. H.) te kennen gegeven, dat
de opeenvolgende Kabinetten de
beleidsfout hebben gemaakt, dat
van de Ned. Spoorwegen geëist
wordt dat zij een sluitend bud
get verkrijgen. Dit is de oorzaak
van een minder prettige stem
ming tussen het rail- en het
wegverkeer. Eventuële tekorten
op de Spoorwegdienst diene door
de Overheid te worden gedragen.
De heer De Ruiter (C.H.) is
van oordeel, dat nu er voorlopig
van een vaste oeververbinding
met Schouwen-Duiveland wel
niets zal komen, er gezorgd dient
te worden voor een bétere veer-
verbinding.
Hij vroeg of de Minister een
subsidie wenst te verlenen voor
bevordering van het vreemde
lingenverkeer in Zeeland en in
formeerde naar de stand veen
zaken ten aanzien van het vlieg-
veldvraagstuk in Zeeland. Ver
der bepleitte hij de wenselijk
heid van verbetering der haven
van Breskens en van de brug
bij Wemeldinge.
De heer Van der Feltz (C.H.)
verkaarde, dat men in Zeeuws-
Vlaanderen verbitterd is, omdat
men in opheffing der vrije veren
ziet een breken van het Minis
teriële woord van 1945. Er is
thans nog meer reden dan toen
om de banden tussen Zeeuws-
Vlaanderen en overig Nederland
sterker te maken door vrijt
veren. In dit verband noemde
spreker ook economische en fi
nanciële redenen, 's Ministers
argumenten vindt hij niet over
tuigend.
De heer Comelissen (V.V.D.)
sloot zich aan bij hen, die ge
pleit hebben voor vrije vaart op
de Schelde. Tegen het niet-aan-
leggen van een binnenhaven
te Breskens heeft hij bezwaar.
Hij vraagt nieuwe studie ter
zake.
De heer Posthumus (Arb.) be
toogde, dat 't verkeersvraagstuk
hopeloos verward gemaakt wordt
door allerlei particuliere belan
getjes. Hij vraagt zich af of het
wetgevend apparaat wel vol
doende is. O.m. stelde hij de
vraag welk deel der deviezen in
het gebruik van personenauto's
gaat zitten. Verder besprak hij
de vervoersvoorziening op de
Zuid-Hollandse en de Zeeuwse
eilanden, dat z.i. een vraagstuk
op zichzelf is, omdat het ver
voer in particuliere handen is.
De heer Algera (A. R.) is van
mening, dat de Spoorwegen die
nen te streven naar een sluiten
de rekening. De Zondagsdienst
bij de Spoorwegen moet tot het
strikt nodige worden beperkt
Hij betreurde het, dat het rij
verbod op Zondag niet verlengd
is. De kwestie der vrije veren
op de Schelde achtte spreker
geen gemakkelijke zaak. Hij is
echter tot de conclusie geko
men, dat het behoud van de
vrije veren een algemeen Ne
derlands belang is.
De heer Van Dis (S.G.) ver
klaarde zich tegen een beleid,
waarbij de particuliere vervoers
bedrijven op de weg en te water
nog meer zouden worden weg
gedrukt. Eveneens verklaart hij
zich tegen het doen lopen van
openbare vervoermiddelen op
Zondag. Met het „zoveel moge
lijk" beperken van Zondagsar-
beid kan hij zich ook niet ver
enigen. Hij bepleit ook een ver
bod van varen op Zondag. Jaren
vóór de oorlog Is door de schip
pers reeds om een zodanig ver
bod gevraagd.
Hij vraagt een binnenhaven
te Breskens aan te leggen, zo
als na de bevrijding is beloofd.
De Minister van Verkeer en
Waterstaat de heer Spitzen,
hierna aan het woord komende,
merkt op, dat de bij de behan
deling bepleite werken hem
brengt tot een bedrag van 140
millioen.
Na een algemene beschouwing
verklaart hij, dat de W.A.G. en
de wet Goederenvervoer te wa
ter binnenkort in de Kamer zul
len komen.
Te kwart over elf brak de Mi
nister zijn rede af en werd de
vergadering verdaagd tot he
denmiddag half twee.
Het Amerikaanse Ministerie-
van Buitenlandse Zaken heeft
aan de Bulgaarse zaakgelastigde
te Washington medegedeeld, dat
Amerika de verklaring, uitgespro
ken tijdens het proces tegen Kos
tof c.s., als zou de Amerikaanse
gezant te Sofia betrolk'ken zijn
geweest bij spionnage, „zeer ern
stig opvat". De Bulgaarse rege
ring had een verklaring van de
gezant Heath, waarin deze zegt:
niet met Kostof over de omver
werping van de Bulgaarse rege
ring in 1947 gesproken te hebben,
genegeerd. De Amerikaanse lega
tie te Sofia was voorts onderwor
pen aan ..een reeks onwaardige
maatregelen en beperkingen.'".