SIM IN HET JAAR 2048
Eerste tweetakt benzinemotor
in ons land geconstrueerd
nan
>9
UIT DE PROVÏNClEi
Wat brengt de Radio?
Binnenlands Nieuws
SPORTNIEUWS
zeeuws-vlajVHN gen
WIJ ZG IN GEN BETREFFENDE
SCHEEPVAARTWEGEN.
DEVIEZENBESPARING EN -BRON
SPECIAAL SPOEL-
SYSTEEM.
Seininstallatie
van „Zeehond" geraakte
onklaar
Engelse regering
verbiedt gebruik woord
„devaluatie"
Kritiek met dodelijke sfioop
Langzaam-aan-staking te
Londen ging niet door
Oe verdwenen Oostenrijkse
politie-inspecteur
ONBEHEERDE VRACHTAUTO
IN BRAND.
sr*;'
n van Curasao
televisie wordt
werkelijkheid
5WATER
v.m. n.m.
REPATRIËRENDE
Met het troepentransport schip
„Kota Inten", vermoedelijke aan
komst te Rotterdam op 1 October
a.s., repatriëren de volgende
Zeeuws-Vlaamse militairen:
Sold. S. J. Dekker, Terneuzen;
Sold R. M. Maes, Aardenburg;
le Luit. F. E. K. Mjullaert, Sas
van Gent; Maj. C. Salomé, Bres-
kens; Korp. J. den Toom, Ter-
neuzen.
De scheepvaart door de sluizen
te Sas van Gent zal zijn gestremd
van Zaterdag 24 September 1949,
20 uur tot Zondag 215 September
1949, 14 uur.
DEVALUATIE DUPEERT AR
BEIDERS IN Z."VLAANDEREN.
De devaluatie van de Neder
landse gulden en de Belgische
franc dreigt, doordat de Belgische
munteenheid minder in waarde is
achteruit gegaan dan de Neder
landse, tot een acuut arbeiders
probleem in Zeeuws-Vlaandenen
te leiden. De Belgische grens
arbeiders n.l., die in de Nederland
se bedrijven aldaar werken, voe
len er weinig voor om Neder
landse guldens als loon te accep
teren, omdat zij bij het omwisse
len in België, thans minder fran
ken dan voorheen daarvoor ont
vangen.
Zij zijn, in de practijik bezien,
tegenover een loonsverlaging ko
men te staan. De mogelijkheid
bestaat, dat als niet voor Dins,
dag a.s. een bevredigende rege
ling in deze kwestie wordt ge
troffen, de Belgische arbeiders
het werk zullen neerleggen.
Dit zal zowel voor de Zeeuws-
Vlaamse textielindustrie, als voor
de klompenindustrie, een zware
slag zijn, daar hier honderden
Belgen hun brood vinden- Zeer
ernstig eveneens zou het wegblij
ven der Belgen zijn voor de
Zeeuws-Vlaamse suikerfabrieken.
De suikerfabrieken staan n.l. voor
de aanvang van een bietencam.
pagne en zonder de gebruikelijke,
rond 600 Belgische werkkrachten,
kan men de bietenaanvoer niet
verwerken, zodat er een misluk
king van de suikerbietencampag-
ne dreigt. In Zeeuws.Vlaanderen
maakt men zich ernstig onge
rust over een en ander. De di-
decteur van het gewestelijk Ar
beidsbureau!, de heer J. C. Oor
ver, heeft zich Woensdagmorgen
in verbinding gesteld met de fa
brikantenkring te Sluiskil en met
werkgevers te Hulst en omgeving.
Besloten werd zich tot de Sticn,
ting van de Arbeid en de Minister
van sociale zaken te wenden. Ver
wacht wordt, dat laatstgenoemde
in overleg zal treden met zijn
Belgische collega, teneinde de
moeilijkheden van arbeid- en pro
ductiestagnatie te voorkomen.
Niet alleen in Zeeuws-Vlaanderen
maar overal langs de Nederlandse
grens doen zich deze valutamoei.
ïiikheden gevoelen. Het gaat
hier om de belangen van duizen
den arbeiders.
NIEUWE GEMEENTE
SECRETARIS TE GOES
De gemeenteraad van Goes
heeft Woensdagavond de heer B.
Burger te 'siHeer Arendskerke
beenoemd tot opvolger van de
overleden gemeente-secretaris, de
heer J. I. van Ballegoyen de Jong.
De heer Burger is achtereenvol
gens eerste klerk te Terneuzen,
commies aan de secretarie te
Vlissingen, en secretaris van de
gemeente 's-Heer Arendskerke
geweest.
EXPLOITATIE DIENST
VLISSINGENFOLKESTONE
V I EI, MEE.
Zoals wij reeds meldden, is Za
terdag j.l. de toeristendienst Vlis-
singen-Folkestone van de stoom
vaart maatschappij Zeeland" be
ëindigd. Blijkens een mededeling
van een der directeuren dezer
maatschappij, de heer H. J. van
de Roemer, is de exploitatie van
de dienst voor wat het aantal
passagiers betreft meegevallen.
De verwachtingen zijn in dit op
zicht overtroffen. Dit geldt ech
ter niet voor het aantal toeris
tische passagiers met bestemming
Walcheren. Men had gehoopt,
dat meer buitenlandse bezoekers
gebruik zouden hebben gemaakt
van de speciale regeling, die voor
een verblijf in de hotels op Wal
cheren was getroffen.
Over de vooruitzichten voor
1950 konden nog geen mededelin
gen worden gedaan. De exploi
tatie-resultaten moeten eerst
zorgvuldig berekend en geanaly
seerd worden.
TERNEUZEN
Geslaagd.
Bij het te Amsterdam gehouden
examen ter verkrijging van het
diploma „Onder Rijkszicht Gedi
plomeerd Schoenverkoper'(D)
slaagde onze stadgenoot de heer
W. L. Wieland.
HOEK.
Na 5 jaar.......
Toen de Hoekenaren op 21 Sep
tember 1944 hun bevrijders de
Canadezen bejubelden, zal wel
niemand gedacht hebben, dat dit
historische feit zo vlug in het
vergeetboek zou geraken. We
waren Woensdag laatstleden 5
jaar vrij, maar door velen zal
deze gedenkwaardige dag onop.
gemerkt voorbij zijn gegaan, ge
tuige het feit, dat er op heel Hoek
slechts één vlag uithing. Wel een
zeer povere viering van onize vijfde
bevrijdingsdag
Reizende bibliotheek.
Nu de lange avonden weer gaan
aanbreken, zal menigeen de tijd
doorbrengen met een boek. Voor
het verkrijgen van deze boeken
moest men echter steeds naar
ANSTANDEN.
Maan
Marius Koom was er de man
niet naar om zich door de eerste
de beste stem onder zijn stoel uit
het veld te laten slaan, anders
zou hij 't nooit tot koning hebben
gebracht. Nauwelijks was hij be-
zijn stoel. Hij had de twee oren
te pakken. Nu heeft Basli er
een hekel aan, zich aan zijn oren
te laten trekken.
Zonder een ogenblik te aarze
len greep de detective dan ook
komen van de schrik of hg greep de handen van de koning vast. De
krachtig met twee handen onder j troon wankelde al en door het
geweld van de worsteling tuimel
den koning en detective samen
door het gat in de grond naar
beneden. Daar geen van de heren
losliet, rolden zij de stenen trap
af tot waar Basli uit de kokerlift
was gekomen.
ZATERDAG 24 SEPT.
HILVERSUM I: 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 9.30 Zigeunermuziek
10.00 Voor de kleuters; 10.15
Amusementsorkest; 11.00 De
Zonnebloem; 11.45 Gram.; 12.03
Pianorecital; 12,33 Promenade
orkest; 1.00 Voor de strijdkrach
ten; 1.30 ITarmoniemuziek; 1.50
Lezing; 2.10 Gram.; 2.50 Boeken
nieuws; 3.00 Operaprogr.4.00
Lezing; 4.10 Zang en muziek;
4.30 Lezing; 5.00 De Wigwam;
6.00 Gram.; 6.15 Journ. weekover
zicht; 6.30 Voor de strijdkrach
ten; 7.00 Nieuws; 7.15 Lezing;
7.25 Amusementsorkest; 7.45
Voor de Nederl. in Duitsl.; 8.00
Nieuws; 8.05 De gewone man;
8.12 Gram.; 8.20 Lichtbaken; 8.45
Gram.; 9.00 Negen heit de klok;
9.45 Orgelspel; 10.00 Orkest zon
der naam; 10.30 Wij luiden de
Zondag in; 11.00 Nieuws; 11.20
Gram.
HILVERSUM H: 8.00 Nieuws;
8.15 Orgelspel; 8.40 Gram.; 9.00
Philh. orkest; 10.05 Morgenwij
ding; 10.20 Radiofeuilleton; 10.35
Voor de arbeiders in de continu
bedrijven; 11.35 Gram.; 12.33 Roe
meens orkest; 1.00 Nieuws; 1.20
Metropole orkest; 2.00 A.J.C—uit-
zending2.20 Gram.; 2.50 Streek-
uitaending; 3.15 Kamermuziek;
4.00 Komt u binnen; 4.15 Geva
rieerd progr.; 4.45 Sportpraatje;
5.00 Tophits van 1949; 5.30 Om en
nabij de twintig; 6.00 Nieuws;
6.15 Populair programma; 7.00
Artistieke staalkaart; 7.30 Bij
bellezing; 7.45 Lezing; 8.00 Nws;
8.45 Gevarieerd progr.; 9.45 So
cialistisch commentaar; 10.00
Stradiva sextet; 10.25 Voordr.;
10.40 Parijse muz.; 11.00 Nws;
IJl .15 Gram.
BRUSSEL (VI.): 12.00 Gram.;
12.32 Pianoduo; 1.00 Nieuws; 1.15
Gram.; 2.00 Causerie; 2.10 Om-
roepsymphonie ork.; 3.25 Gram.;
3.30 The Five Melodians; 4.00
Koorconcert; 4.30 Strijkkwartet;
5.05 Nieuws; 5.15 Accordeonmuz.
5.30 Gram.; 5.40 Accordeonmuz.;
5.55 Economisch overz.; 6.00 Jazz
muziek; 6.30 Voor de soldaten;
7.00 Nieuws; 7.30 Gram.; 7.50
Robert Beelaerts; 10.00 Nieuws;
10.15 Gram.; 11.05 Nieuws; 11.10
Gram.
Een Nederlandse werktuigkundige ingenieur is er in ge
slaagd een tweetakt benzinemotor van 125 kubieke centi
meter cylindeiinlioud te construeren- Deze motor kan met
een aangebouwde versnellingsbak worden gebruikt als in-
bouwmotor in motorrijwiel- of motordriewieler frames,
Hij kan ook dienst doen als stationnaire tweetakt motor
voor de aandrijving van landbouwwerkuigen, pompen, ge
neratoren, compressoren, betonmolens enz. Patenten zijn
aangevraagd.
Het was ons bekend, dat Ir. L.
Steenbergen, directeur van de
machinefabriek en reparatie
werkplaats voor motoren te Em-
men na jarenlange studie en voor
bereiding, een tweetakt benzine
motor had gebouwd volgens eigen
inzichten en ontwerp. Ongeveer
twee jaar geleden was een proef -
motor gereed. Dit exemplaar
werd op een proefstand gemon
teerd en de onderzoekingen na
men een aanvang. Dagen achter
een liet men de motor twaalf uur
per dag aan een stuk door op
volle kracht lopen, zodat het ge
raas tot in wijde omtrek van het
gebouw waar de motor werd on
derzocht was te horen. Na deze
test werd de motor geheel uit el
kaar genomen om U. zien hoe het
materiaal zich had gehouden. Er
werd niets onregelmatigs ont
dekt.
Thans heeft de proefmotor, in-
j bouwd in Ven oud frame van
een Puch-motorrrjwiel, ongeveer
45.000 kilometer op de wegen van
Noord- en Oost-Nederland afge
legd. Hij heeft meegereden in ver
scheidene terrein-, oriënterings-
en nachtritten en zijn berijder, de
heer K. Stee uit Beilen reeds be
kers en medailles opgeleverd.
Om de prijzen was het niet be
gonnen, de bedoeling was te on-
ierzoeken hoe de motor zich on
der zware en zeer moeilijke om.
.handigheden zou houden.
Ir. Steenbergen is over de re
sultaten zeer tevreden naar hij
ons dezer dagen vertelde. Hij
leeft op grond van de opgedane
ervaringen een project ontwor
pen voor de fabricage van zjjn
motor. Aan regerings-instanties
is dit project voorgelegd. Het is
door overheids-deskundigen be
keken, die aan de constructeur al
le medewerking hebben toege
zegd. Hem is door het ministe
rie van economische zaken een
bedrijfsvergunning verleend voor
het vervaardigen van de motor.
De lichte motorrijwielen die voor
de oorlog door de Nederlandse in
dustrie aan de markt werden ge
bracht hadden alle een motor van
buitenlandse hoofdzakelijk Duitse
en Engelse makelij. Deze moto
ren werden ingevoerd en in Ne
derland in frames gebouwd. Deze
invoer is na de bevrijding geheel
opgehouden of in zeer geringe
mate hervat.
Ir Steenbergen heeft becijferd,
dat er de eerste jaren aan onge
veer 15.000 motoren per jaar be
hoefte bestaat. Dat aantal is
door invoer niet te bereiken, om
dat er niet voldoende deviezen
beschikbaar zijn en- omdat het
buitenland nog te weinig kan
produceren. Hij meent dat ons
land nu de kans heeft, om de
binnenlandse markt te voorzien
en bovendien in het buitenland
afzetgebied te vinden.
SERIE-PRODUCTIE
Met verscheidene personen
werd en wordt overleg gepleegd
om te komen tot de stichting van
een naamloze vennootschap. Is
deze opgericht, dan wordt met
serie-productie van de motor be
gonnen. De materialen (in
hoofdzaak aluminium, staal en
gietijzer in geringe hoeveelheden)
waaruit de motor is gebouwd ko
men uiteraard uit het buitenland.
Voorts zullen de motoren moeten
worden voorzien van carbura
teurs, vliegwielmagneten en ko
gellagers, artikelen die in ons
land niet worden vervaardigd.
De motor heeft een speciaal
geconstrueerd spoelsysteem. Elk
type tweetakt motor heeft n.l. zijn
eigen spoelsysteem. Aanvanke
lijk werkten de meeste van deze
motoren met de zgn. driekanaal-
spoeling, maar proeven toonden
reeds vroeger aan dat dit sy
steem niet efficiënt genoeg was.
Bij de bouw van zijn motor
stonden Ir. Steenbergen en zijn
technicus, de heer Stee, drie wegen
open: het oude driekanalensysteem
nieuwe gepatenteerde en ten
slotte een spoeling ontwerpen.
De eerste mogelijkheid werd
onmiddellijk uitgeschakeld. De
tweede zou betekenen, dat mien
slechts in licentie motoren zou
kunnen bouwen, hetgeen de kost
prijs ongunstig zou beïnvloeden.
Ook hiervan werd afgezien.
ENIGE GEGEVENS.
De motor geeft een maximum
snelheid van 88 km per uur,
wanneer de berijder voorover ge
bogen op de benzinetank ligt.
Wanneer de bestuurder recbtop
zit bedraagt de maximum snel
heid ongeveer 75 km per uur.
Het brandstofverbruik is één
liter op circa 50 km.
Ir. Steenbergen is na beëindi
ging van zijn studie te Delft
werkzaam geweest op de New Im
perial motorrijwielfabrieken te
Birmingham. Daarna op het con
structiebureau der „fabrique na
tionale" (F. N.) te Herstal in
België, totdat hij in 1933 tech
nisch directeur werd van de mo-
torfabriek „Motos Lady S. A."
te St. Mariaburg bij Antwerpen.
In 1934 werd hij tevens directeur
van de commerciële afdeling. Ir.
Steenbergen bleef tot 1939 in
die functies werkzaam. In dat
jaar ging hij naar Emmen waar
hij de huidige fabriek stichtte.
elders en dit vergde veel tijd.
De Centrale voor Reizende Biblio.
theken heeft naar Hoek een kist
boeken gestuurd, die binnenkort
ter lezing zullen worden uitge
geven. Deze kist bevat reisbe
schrijvingen, romans, populair-
wetenschappelijke verhandelingen,
jeugdboeken, en wat niet al. U
ziet dus: voor elck wat wils! We
hopen dat vele Hoekenaren aan
gename avonden met deze boeken
zullen mogen beleven.
RETRANCHEMENT.
Een ware munitieverzamel
plaats.
Bij werkzaamheden aan het
Sluisse Veer werd een grote hoe
veelheid munitie gevonden, o.a. 6
mijnen, 15 kg springstof, 5 mor
tieren, 50 handgranaten, 5 gewe
ren, 1 pantservuist en diverse la
dingen. Waarschijnlijk is dit oor
logsmateriaal door de terugtrek
kende Duitse troepen in de water
leiding gegooid. De opruimings
dienst (H.V.D) te Oostburg heeft
dit gevaarlijke goedje opgeruimd.
Hieruit blijkt weer eens te meer
dat nog steeds de grootste voor
zichtigheid geboden is en dat ook
de opruimingsdienst nog geen
overbodig corps is.
ZAAMSIfIG.
Geslaagd.
Woensdag slaagde bij de gehou
den examens te Amersfoort voor
't politiediploma de heer J. Boeije,
wachtmeester le klasse der Rijks
politie alhier.
Zoals wij onlangs meldden
worden aan boord van de Neder
landse duikboot „Zeehond" inte
ressante proefnemingen verricht
om na te gaan welke invloed pre
cies het langdurig onder water
varen heeft op de bemanning. De
„Zeehond" is uitgerust met een
z.g. Schnorkel-apparaat, waardoor
het mogelijk is vele dagen en
zelfs weken onder het waterop
pervlak te blijven.
Vorige week Vrijdag heeft even
ongerustheid bestaan over het
lot van de „Zeehond", die een
tocht maakte ten Westen van
Groot-Brittannië. Een ongerust
heid, die achteraf gelukkig onno
dig is gebleken. Die dag vernam
men namelijk niets meer van de
onder water varende duikboot;
weshalve aan de Britse marine
wbNf gévraagd uit te zien naar
de „Zeehond". Vrij spoedig daar
op ontdekte een Brits schip de
rustig aan de oppervlakte varende
duikboot.
De seininstallatie van de duik
boot bleek onklaar te zijn geraakt
tengevolge waarvan de „Zeehond"
geen positiemelding had kunnen
opgeven.
Volgens de „Daily Telegraph"
zou aan de ministeries een rond
schrijven zijn gezonden, waarin
het gebruik van het woord „deva
luatie" wordt verboden, om aan
te duiden wat officieel een wijzi
ging in de wisselkoers van het
pond ten opzichte van de dollar
wordt genoemd.
Op zijn jongste conferentie was
Sir Stafford Cripps er in geslaagd
voortdurend van de devaluatie te
spreken zonder ooit dit woord te
gebruiken.
Een slechte kritiek in een
Wuerttembergs blad over een
cabaretgezelschap uit Stuttgart
heeft een persoon het leven ge
kost. De artisten van het gezel
schap overvielen de recensent van
het te Tuttlingen verschijnende
blad en ranselden hem af. Zijn
40-jarige schqonzuster werd in
het gevecht gewikkeld en is in
het ziekenhqis aan de bekomen
verwondingen overleden.
hebben, aan de hand van de gege
vens van Mej. Aris en van die van
een paar mensen, die de knaap in
de buurt van het agentschap
hebben zien rondscharrelen, een
ignalement kunnen opstellen: 24
tot 26 jaar, lang postuur, donker
haar, een sportahirt waarvan de
ldeur wit, verschoten khaki of
blauw moet zijn, beige plusfours,
draagt een bril met donker mon
tuur. Hij reed op een oud heren
rijwiel. Een dame en enkele kin
deren hebben de dader een korte
tijd voor de overval op een tuin
muurtje van een huis nabij het
agentschap zien zitten. De recher
che van de politie te Haarlem,
Velsen, Den Haag en de hoofd
stad zijn van het signalement in
kennis gesteld.
NU MET ST)UART
Op de Woensdag te Bolsward
gehouden fokveekeuring, uitgaan
de van de Friese Mij. van Land
bouw, bestond bij de beoordeling
van de kampioenskoe bijzondere
belangstelling vcor de staart.
Toen men verleden jaar n.l. de
leampioenskoe had aangewezen,
ontdekte men pas later dat deze...
een valse, aangehechte staart
had, ditmaal was de staart even-
was echt en koe Klaske XII (Stb.
r.o. 167692, geb. 8 April 1945) en
eigendom van veefokker I. H.
Boerma te Hartwerd, werd met
eigen schoonheidsmiddelen onbe
twist kampioen.
De meerderheid van het Lon-
dense spoorwegpersoneel heeft
geen gevolg gegeven aan de op.
roep tot een „wilde" langzaam-
aan-staking als protest tegen de
verwerping van de eisen tot ho
ger loon. Van de langzaam-aan-
staking, die te middernacht zou
zijn begonnen en de millioenen
Londenaars, die per trein naar
hun werk moeten, in grote moei
lijkheden zou hebben gebracht
was gisterenochtend niet veel te
bespeuren.
Het vakverbond van spoorweg,
përsoneel had zijn leden te Lon
den opgeroepen normaal te blijven
werken.
Over het plotselinge verdwijnen
thans meer dan een jaar geleden
van de Oostenrijkse hoofdinspec
teur van politie Marak is Woens
dag licht geworpen in een verkie
zingsartikel van het Oostenrijkse
communistische blad „Die Volks-
stimme" waarin wordt vermeld,
dat hoofdinspecteur Marek door
de Sovjet-Russische autoriteiten
is gearresteerd en berecht, aldus
„The Times".
Het spoorloze verdwijnen van
deze politiefunctionnaris is ver
schillende malen in de geallieerde
raad ter sprake gebracht, doch
generaal Swiridof, de Russische
militaire bevelhebber, heeft steeds
geweigerd te onthullen wat met
Marek is gebeurd.
In de laatste vier jaren zijn
meer dan 800 Oostenrijkers ver
dwenen en men gelooft, dat zij
het zelfde lot hebben ondergaan
als hoofdinspecteur Marek, aldus
de Times.
Gisterenmorgen vroeg be
merkten omwonenden, dat op 't
rijwielpad Bergeijk-Riethoven
een vrachtauto in brand stond.
Er was niemand bij de auto te
zien. De brand werd geblust en
men riep de Rijkspolitie te hulp.
De lading bleek te bestaan uit
35 kalveren, die vermoedelijk
bestemd waren voor frauduleu
ze uitvoer naar België. De
vrachtwagen was gepantserd en
droeg verstelbare nummerbor
den. De Rijkspolitie stelt in sa
menwerking met de douane een
onderzoek in naar de herkomst
van de smokkelauto.
De auto heeft vermoedelijk
wegens banden- of motorpech
moeten stoppen. Het wordt
waarschijnlijk geacht, dat de
inzittenden de auto in brand
hebben gestoken en daarna de
vlucht hebben genomen.
Lading en wagen zijn in be
slag genomen.
ROOFOVERVAL OP
POSTAGENTSCHAP
DRIEHUIS-VELSEN.
De dader van de Woensdag ge
pleegde roofoverval heeft een be
drag van 400 gulden de z.g.
zegelkas meegenomen. De
houdster van het agentschap, de
27-jarige Mej. R. Aris, die slecht
ter been is, vertelde, dat de jon
geman plotseling voor het loket
stond* en haar met een voorwerp,
dat het midden hield tussen een
pijp of een revolver, in het ge
laat sloeg. De schrik was erger
dan de gevolgen van de klap, en
kele blauwe plekken. Zij meende
zich te herinneren, dat de knaap
een zonnebril of een bril met don
kere glazen droeg.
Sinds 1 Augustus is het post
agentschap in gebruik, dat ge
vestigd is in een oude boerderij
aan de grote weg naar IJmuiden.
De recherche, die een uitgebreid
onderzoek instelt, vond op het
kozijn van het loket een aantal
vingerafdrukken, waarbij moge
lijk die van de dader. Ook de
P.T.T.-recherche neemt aan het
onderzoek deel. De rechercheurs
TANTE POS NIET VOOR DE
POES.
Weet U waar Tjerkwerd ligt?
Neen? De postbode te Hutchin
son (Canada) en al de postamb
tenaren tussen Hutchinson en
Tjerkwerd wisten het blijkbaar
wel, want een brief aldaar gepost
met behalve de naam enkel met
de aanduiding „Tjerkwerd", kwam
prompt en blijkbaar zonder om
zwervingen op de plaats van be
stemming terecht, n.l. in het
kleine, nauwelijks een paar hon
derd inwoners tellende Friese
dorpje van die naam in de ge
meente Wanseradeel.
IN DRONKENSCHAP DOOD
GEVALLEN,
In een woning aan de Oog in
't Zeilstraat te 's-Gravenhage
viel Woensdag de bewoner, de
58-jarige koopman C. F. H. S.,
in beschonken toestand zo onge
lukkig van de trap, dat hij een
schedelbasisfractuur kreeg en ter
plaatse overleed.
- i
WESTDORPE.
Gaaibolling.
De uitslag van de gewaarborgde
gaaibolling ad ƒ100 bij de heer C.
Hemelsoet in café „Centraal",
waaraan 66 personen deelnamen
luiden als volgt: le J. de Guch-
teneire; 2e M. de Smet; 3e H.
Beulens; 4e Alf. Wille; 4e L. Not-
schaele; 6e Joh. Durinck; 7e Fr.
de Jager; 8e Cyr. Audenaerd; 9e
A. de Caluwé; 10e M. Pluijm; 11e
G. de Cooker; 12e Rob. Aude
naerd; 13e J. Kalle; 14e Fl. de
Boeije; 15e P. Audenaerd; 16e Ph.
van Acker; 17e R. Thomas; 18e
Cyr. Graefschepe; 19e Aug. Aude
naerd; 20e Fr. de Boeije; 21e Cl.
Wuytink; 22e Vincent Kalle; 23e
A. Plasschaert; 24e Alf. van Dam;
25e G. v. d. Abeele; 26e O. van
Troost.
ZUIDDORPE.
Duivenuitslag.
Voor de prijsvlucht uit Arras
waaraan 34 duiven deelnamen
luidt de uitslag:
Ph. de Puyseleire, Zuiddorpe 1;
C. Stroowinder, Zuiddorpe 2, 16;
C. de la Ruelle, Overslag 3, 4;
R. Dankaert, Zuiddorpe 5, 7; C.
Verbun t, Axel 6, 14; R. Migom,
Zuiddorpe 8, 11; A. Thiron, Zuid
dorpe 9, 10; C. de Dauw, Koe
wacht 12; Osc. Talboom, Zuid
dorpe 13; J. de Cock, Overslag
15. De eerst aankomende duif
van de heer De Puyseleire vloog
1385,2 m per minuut.
Ond.
Ond.
9.08
19.13
l
10.42
19.31
12.16
19.55
i
13.44
20.30
i
14.59
21.20
t
15.55
22.25
L
16.34
23.40
is te beschikken,
toombom in de
olk er recht op
:id strookt, te
het gebied v»n
dit nieuws be-
welk denkbeeld
door onze rege-
meerderheid van
Naties.
3 verklaring aan
afloop van een
"ing.
i van het Witte
d, dat het nieuws
Kabinet is mee
tster van Defen-
>on, wilde na de
ring de jouma-
itwoord geven op
de juiste plaats
ontploffing. Toen
of het Kabinet
ïden wist dan in
daring zijn gege-
n: „Het Kabinet
i". Meer wilde hij
•ewone persconfe-
ritte Huis werden
;en haastig in het
Jharles Rose, de
/an de President-
gaf opdracht alle
ten en zei: „Nie-
5 kamer verlaten
laing van de Pre-
van iedere hier
aggever is",
ing van de Presi-
/erslaggevers naar
Hun opwinding
ring van Truman
jen worden opge-
,r zijn mening de
in staat zijn een
aken.
roep Amerikaanse
ift enkele uren na
et nieuws doorge-
Sowjet-Unie een
had plaats gevon-
t Frerick C. Os-
t vertegenwoordi.
bekend gemaakt
ëker van, dat het
Si", aldus Osbom
omdat wij er de
r hebben om het
leb in de Atoom-
fd, dat wij het en-
e explosie zouden
van de mate van
ltstraling in de
E BEVESTIGING
ile Britse verkla-
jn door Downing-
t gezegd, dat „Zr.
'er een bewijs be
i de afgelopen we
m-explosie is ge-
Jowjet-Unie". De
/ei(der gelijk aan
>r President Tru-
gton aan de pers
jorzitter van de
de heer Kwiers,
rstel in om tot de
n brief te richten,
op wordt aange-
;r een onderzoek
esteld, of de N.V.
ndere partij be-
okploegen". In de
ering had n.l. de
ïeer Irausquin, in
d op een toen in-
e van wan troff
el dat, naar hem
1 coalitie had be
zitter op alle mo-
reg te werken, zo
Idel van 'n knok-
stel van de leden
Brot en Henri-
loten terzake een
te stellen; het
ét verzenden van
de Gouverneur
is aangenomen,
/oord aan het lid
idhaafde het lid
in de vojige ver-
e beweringen met
t de heer C. A
in werking zal kunnen treden-
De twee delegaties zullen een rapport aan hun regeringen
uitbrengen. Beslissingen beteffende het handelsverkeer biiincn
het kader van de Voor urne kunnen in de komende (lagen worden
verwacht.
wetsontwerp de genoemde be
denkelijke gevolgen zal hebben,
verzoeken de hoogleraren aan de
leden der Eerste en Tweede Ka
mer, hun stem aan dit wetsont-
j werp te onthouden.
Uigiwn ut? linn uaiJ. c xxxxxjj
Europa reeds tot 580 millioen
dollar heeft teruggebracht, moet
het wetsontwerp thans aan een
gecombineerde commissie van
de Senaat en het Huis worden
voorgelegd, opdat een compro-
Aangenomen werd een amen
dement, dat bepaalt, dat mins
tens de helft var. de wapenver
schepingen naar het buitenland
door Amerikaanse handelssche
pen moet worden verricht.
ontsnapten. Zij zouden goed
voorzien zijn van wapenen en
ammunitie, die tijdens de oorlog
uit Roemeense kazernes zijn
weggehaald en in de beogen
verborgen.
ild en spanning
iilversumse radio-
:ht op het verlos-
en het nodige
nister Rutten. dat
op groter schaal
jeginnen met de
i de televisie, ter
pens het aantal
or de eerste tien
len vastgesteld op
i zwart wit, waar-
iteuropese landen
geworden en dat
ing der program-
maakt.
24 SEPTEMBER
2.41 2.56
3.16 3.31
4.06 4.21
ZONDAG 25 SEPTEMBER.
v v.m. n.m.
3.57 4.13
3.22 3.38
4.47 5.03
Terneuzen
Breskens
Walsoorden