SIM IN HET JAAR 2048 Eerste tweetakt benzinemotor in ons land geconstrueerd nan >9 UIT DE PROVÏNClEi Wat brengt de Radio? Binnenlands Nieuws SPORTNIEUWS zeeuws-vlajVHN gen WIJ ZG IN GEN BETREFFENDE SCHEEPVAARTWEGEN. DEVIEZENBESPARING EN -BRON SPECIAAL SPOEL- SYSTEEM. Seininstallatie van „Zeehond" geraakte onklaar Engelse regering verbiedt gebruik woord „devaluatie" Kritiek met dodelijke sfioop Langzaam-aan-staking te Londen ging niet door Oe verdwenen Oostenrijkse politie-inspecteur ONBEHEERDE VRACHTAUTO IN BRAND. sr*;' n van Curasao televisie wordt werkelijkheid 5WATER v.m. n.m. REPATRIËRENDE Met het troepentransport schip „Kota Inten", vermoedelijke aan komst te Rotterdam op 1 October a.s., repatriëren de volgende Zeeuws-Vlaamse militairen: Sold. S. J. Dekker, Terneuzen; Sold R. M. Maes, Aardenburg; le Luit. F. E. K. Mjullaert, Sas van Gent; Maj. C. Salomé, Bres- kens; Korp. J. den Toom, Ter- neuzen. De scheepvaart door de sluizen te Sas van Gent zal zijn gestremd van Zaterdag 24 September 1949, 20 uur tot Zondag 215 September 1949, 14 uur. DEVALUATIE DUPEERT AR BEIDERS IN Z."VLAANDEREN. De devaluatie van de Neder landse gulden en de Belgische franc dreigt, doordat de Belgische munteenheid minder in waarde is achteruit gegaan dan de Neder landse, tot een acuut arbeiders probleem in Zeeuws-Vlaandenen te leiden. De Belgische grens arbeiders n.l., die in de Nederland se bedrijven aldaar werken, voe len er weinig voor om Neder landse guldens als loon te accep teren, omdat zij bij het omwisse len in België, thans minder fran ken dan voorheen daarvoor ont vangen. Zij zijn, in de practijik bezien, tegenover een loonsverlaging ko men te staan. De mogelijkheid bestaat, dat als niet voor Dins, dag a.s. een bevredigende rege ling in deze kwestie wordt ge troffen, de Belgische arbeiders het werk zullen neerleggen. Dit zal zowel voor de Zeeuws- Vlaamse textielindustrie, als voor de klompenindustrie, een zware slag zijn, daar hier honderden Belgen hun brood vinden- Zeer ernstig eveneens zou het wegblij ven der Belgen zijn voor de Zeeuws-Vlaamse suikerfabrieken. De suikerfabrieken staan n.l. voor de aanvang van een bietencam. pagne en zonder de gebruikelijke, rond 600 Belgische werkkrachten, kan men de bietenaanvoer niet verwerken, zodat er een misluk king van de suikerbietencampag- ne dreigt. In Zeeuws.Vlaanderen maakt men zich ernstig onge rust over een en ander. De di- decteur van het gewestelijk Ar beidsbureau!, de heer J. C. Oor ver, heeft zich Woensdagmorgen in verbinding gesteld met de fa brikantenkring te Sluiskil en met werkgevers te Hulst en omgeving. Besloten werd zich tot de Sticn, ting van de Arbeid en de Minister van sociale zaken te wenden. Ver wacht wordt, dat laatstgenoemde in overleg zal treden met zijn Belgische collega, teneinde de moeilijkheden van arbeid- en pro ductiestagnatie te voorkomen. Niet alleen in Zeeuws-Vlaanderen maar overal langs de Nederlandse grens doen zich deze valutamoei. ïiikheden gevoelen. Het gaat hier om de belangen van duizen den arbeiders. NIEUWE GEMEENTE SECRETARIS TE GOES De gemeenteraad van Goes heeft Woensdagavond de heer B. Burger te 'siHeer Arendskerke beenoemd tot opvolger van de overleden gemeente-secretaris, de heer J. I. van Ballegoyen de Jong. De heer Burger is achtereenvol gens eerste klerk te Terneuzen, commies aan de secretarie te Vlissingen, en secretaris van de gemeente 's-Heer Arendskerke geweest. EXPLOITATIE DIENST VLISSINGENFOLKESTONE V I EI, MEE. Zoals wij reeds meldden, is Za terdag j.l. de toeristendienst Vlis- singen-Folkestone van de stoom vaart maatschappij Zeeland" be ëindigd. Blijkens een mededeling van een der directeuren dezer maatschappij, de heer H. J. van de Roemer, is de exploitatie van de dienst voor wat het aantal passagiers betreft meegevallen. De verwachtingen zijn in dit op zicht overtroffen. Dit geldt ech ter niet voor het aantal toeris tische passagiers met bestemming Walcheren. Men had gehoopt, dat meer buitenlandse bezoekers gebruik zouden hebben gemaakt van de speciale regeling, die voor een verblijf in de hotels op Wal cheren was getroffen. Over de vooruitzichten voor 1950 konden nog geen mededelin gen worden gedaan. De exploi tatie-resultaten moeten eerst zorgvuldig berekend en geanaly seerd worden. TERNEUZEN Geslaagd. Bij het te Amsterdam gehouden examen ter verkrijging van het diploma „Onder Rijkszicht Gedi plomeerd Schoenverkoper'(D) slaagde onze stadgenoot de heer W. L. Wieland. HOEK. Na 5 jaar....... Toen de Hoekenaren op 21 Sep tember 1944 hun bevrijders de Canadezen bejubelden, zal wel niemand gedacht hebben, dat dit historische feit zo vlug in het vergeetboek zou geraken. We waren Woensdag laatstleden 5 jaar vrij, maar door velen zal deze gedenkwaardige dag onop. gemerkt voorbij zijn gegaan, ge tuige het feit, dat er op heel Hoek slechts één vlag uithing. Wel een zeer povere viering van onize vijfde bevrijdingsdag Reizende bibliotheek. Nu de lange avonden weer gaan aanbreken, zal menigeen de tijd doorbrengen met een boek. Voor het verkrijgen van deze boeken moest men echter steeds naar ANSTANDEN. Maan Marius Koom was er de man niet naar om zich door de eerste de beste stem onder zijn stoel uit het veld te laten slaan, anders zou hij 't nooit tot koning hebben gebracht. Nauwelijks was hij be- zijn stoel. Hij had de twee oren te pakken. Nu heeft Basli er een hekel aan, zich aan zijn oren te laten trekken. Zonder een ogenblik te aarze len greep de detective dan ook komen van de schrik of hg greep de handen van de koning vast. De krachtig met twee handen onder j troon wankelde al en door het geweld van de worsteling tuimel den koning en detective samen door het gat in de grond naar beneden. Daar geen van de heren losliet, rolden zij de stenen trap af tot waar Basli uit de kokerlift was gekomen. ZATERDAG 24 SEPT. HILVERSUM I: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 9.30 Zigeunermuziek 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Amusementsorkest; 11.00 De Zonnebloem; 11.45 Gram.; 12.03 Pianorecital; 12,33 Promenade orkest; 1.00 Voor de strijdkrach ten; 1.30 ITarmoniemuziek; 1.50 Lezing; 2.10 Gram.; 2.50 Boeken nieuws; 3.00 Operaprogr.4.00 Lezing; 4.10 Zang en muziek; 4.30 Lezing; 5.00 De Wigwam; 6.00 Gram.; 6.15 Journ. weekover zicht; 6.30 Voor de strijdkrach ten; 7.00 Nieuws; 7.15 Lezing; 7.25 Amusementsorkest; 7.45 Voor de Nederl. in Duitsl.; 8.00 Nieuws; 8.05 De gewone man; 8.12 Gram.; 8.20 Lichtbaken; 8.45 Gram.; 9.00 Negen heit de klok; 9.45 Orgelspel; 10.00 Orkest zon der naam; 10.30 Wij luiden de Zondag in; 11.00 Nieuws; 11.20 Gram. HILVERSUM H: 8.00 Nieuws; 8.15 Orgelspel; 8.40 Gram.; 9.00 Philh. orkest; 10.05 Morgenwij ding; 10.20 Radiofeuilleton; 10.35 Voor de arbeiders in de continu bedrijven; 11.35 Gram.; 12.33 Roe meens orkest; 1.00 Nieuws; 1.20 Metropole orkest; 2.00 A.J.C—uit- zending2.20 Gram.; 2.50 Streek- uitaending; 3.15 Kamermuziek; 4.00 Komt u binnen; 4.15 Geva rieerd progr.; 4.45 Sportpraatje; 5.00 Tophits van 1949; 5.30 Om en nabij de twintig; 6.00 Nieuws; 6.15 Populair programma; 7.00 Artistieke staalkaart; 7.30 Bij bellezing; 7.45 Lezing; 8.00 Nws; 8.45 Gevarieerd progr.; 9.45 So cialistisch commentaar; 10.00 Stradiva sextet; 10.25 Voordr.; 10.40 Parijse muz.; 11.00 Nws; IJl .15 Gram. BRUSSEL (VI.): 12.00 Gram.; 12.32 Pianoduo; 1.00 Nieuws; 1.15 Gram.; 2.00 Causerie; 2.10 Om- roepsymphonie ork.; 3.25 Gram.; 3.30 The Five Melodians; 4.00 Koorconcert; 4.30 Strijkkwartet; 5.05 Nieuws; 5.15 Accordeonmuz. 5.30 Gram.; 5.40 Accordeonmuz.; 5.55 Economisch overz.; 6.00 Jazz muziek; 6.30 Voor de soldaten; 7.00 Nieuws; 7.30 Gram.; 7.50 Robert Beelaerts; 10.00 Nieuws; 10.15 Gram.; 11.05 Nieuws; 11.10 Gram. Een Nederlandse werktuigkundige ingenieur is er in ge slaagd een tweetakt benzinemotor van 125 kubieke centi meter cylindeiinlioud te construeren- Deze motor kan met een aangebouwde versnellingsbak worden gebruikt als in- bouwmotor in motorrijwiel- of motordriewieler frames, Hij kan ook dienst doen als stationnaire tweetakt motor voor de aandrijving van landbouwwerkuigen, pompen, ge neratoren, compressoren, betonmolens enz. Patenten zijn aangevraagd. Het was ons bekend, dat Ir. L. Steenbergen, directeur van de machinefabriek en reparatie werkplaats voor motoren te Em- men na jarenlange studie en voor bereiding, een tweetakt benzine motor had gebouwd volgens eigen inzichten en ontwerp. Ongeveer twee jaar geleden was een proef - motor gereed. Dit exemplaar werd op een proefstand gemon teerd en de onderzoekingen na men een aanvang. Dagen achter een liet men de motor twaalf uur per dag aan een stuk door op volle kracht lopen, zodat het ge raas tot in wijde omtrek van het gebouw waar de motor werd on derzocht was te horen. Na deze test werd de motor geheel uit el kaar genomen om U. zien hoe het materiaal zich had gehouden. Er werd niets onregelmatigs ont dekt. Thans heeft de proefmotor, in- j bouwd in Ven oud frame van een Puch-motorrrjwiel, ongeveer 45.000 kilometer op de wegen van Noord- en Oost-Nederland afge legd. Hij heeft meegereden in ver scheidene terrein-, oriënterings- en nachtritten en zijn berijder, de heer K. Stee uit Beilen reeds be kers en medailles opgeleverd. Om de prijzen was het niet be gonnen, de bedoeling was te on- ierzoeken hoe de motor zich on der zware en zeer moeilijke om. .handigheden zou houden. Ir. Steenbergen is over de re sultaten zeer tevreden naar hij ons dezer dagen vertelde. Hij leeft op grond van de opgedane ervaringen een project ontwor pen voor de fabricage van zjjn motor. Aan regerings-instanties is dit project voorgelegd. Het is door overheids-deskundigen be keken, die aan de constructeur al le medewerking hebben toege zegd. Hem is door het ministe rie van economische zaken een bedrijfsvergunning verleend voor het vervaardigen van de motor. De lichte motorrijwielen die voor de oorlog door de Nederlandse in dustrie aan de markt werden ge bracht hadden alle een motor van buitenlandse hoofdzakelijk Duitse en Engelse makelij. Deze moto ren werden ingevoerd en in Ne derland in frames gebouwd. Deze invoer is na de bevrijding geheel opgehouden of in zeer geringe mate hervat. Ir Steenbergen heeft becijferd, dat er de eerste jaren aan onge veer 15.000 motoren per jaar be hoefte bestaat. Dat aantal is door invoer niet te bereiken, om dat er niet voldoende deviezen beschikbaar zijn en- omdat het buitenland nog te weinig kan produceren. Hij meent dat ons land nu de kans heeft, om de binnenlandse markt te voorzien en bovendien in het buitenland afzetgebied te vinden. SERIE-PRODUCTIE Met verscheidene personen werd en wordt overleg gepleegd om te komen tot de stichting van een naamloze vennootschap. Is deze opgericht, dan wordt met serie-productie van de motor be gonnen. De materialen (in hoofdzaak aluminium, staal en gietijzer in geringe hoeveelheden) waaruit de motor is gebouwd ko men uiteraard uit het buitenland. Voorts zullen de motoren moeten worden voorzien van carbura teurs, vliegwielmagneten en ko gellagers, artikelen die in ons land niet worden vervaardigd. De motor heeft een speciaal geconstrueerd spoelsysteem. Elk type tweetakt motor heeft n.l. zijn eigen spoelsysteem. Aanvanke lijk werkten de meeste van deze motoren met de zgn. driekanaal- spoeling, maar proeven toonden reeds vroeger aan dat dit sy steem niet efficiënt genoeg was. Bij de bouw van zijn motor stonden Ir. Steenbergen en zijn technicus, de heer Stee, drie wegen open: het oude driekanalensysteem nieuwe gepatenteerde en ten slotte een spoeling ontwerpen. De eerste mogelijkheid werd onmiddellijk uitgeschakeld. De tweede zou betekenen, dat mien slechts in licentie motoren zou kunnen bouwen, hetgeen de kost prijs ongunstig zou beïnvloeden. Ook hiervan werd afgezien. ENIGE GEGEVENS. De motor geeft een maximum snelheid van 88 km per uur, wanneer de berijder voorover ge bogen op de benzinetank ligt. Wanneer de bestuurder recbtop zit bedraagt de maximum snel heid ongeveer 75 km per uur. Het brandstofverbruik is één liter op circa 50 km. Ir. Steenbergen is na beëindi ging van zijn studie te Delft werkzaam geweest op de New Im perial motorrijwielfabrieken te Birmingham. Daarna op het con structiebureau der „fabrique na tionale" (F. N.) te Herstal in België, totdat hij in 1933 tech nisch directeur werd van de mo- torfabriek „Motos Lady S. A." te St. Mariaburg bij Antwerpen. In 1934 werd hij tevens directeur van de commerciële afdeling. Ir. Steenbergen bleef tot 1939 in die functies werkzaam. In dat jaar ging hij naar Emmen waar hij de huidige fabriek stichtte. elders en dit vergde veel tijd. De Centrale voor Reizende Biblio. theken heeft naar Hoek een kist boeken gestuurd, die binnenkort ter lezing zullen worden uitge geven. Deze kist bevat reisbe schrijvingen, romans, populair- wetenschappelijke verhandelingen, jeugdboeken, en wat niet al. U ziet dus: voor elck wat wils! We hopen dat vele Hoekenaren aan gename avonden met deze boeken zullen mogen beleven. RETRANCHEMENT. Een ware munitieverzamel plaats. Bij werkzaamheden aan het Sluisse Veer werd een grote hoe veelheid munitie gevonden, o.a. 6 mijnen, 15 kg springstof, 5 mor tieren, 50 handgranaten, 5 gewe ren, 1 pantservuist en diverse la dingen. Waarschijnlijk is dit oor logsmateriaal door de terugtrek kende Duitse troepen in de water leiding gegooid. De opruimings dienst (H.V.D) te Oostburg heeft dit gevaarlijke goedje opgeruimd. Hieruit blijkt weer eens te meer dat nog steeds de grootste voor zichtigheid geboden is en dat ook de opruimingsdienst nog geen overbodig corps is. ZAAMSIfIG. Geslaagd. Woensdag slaagde bij de gehou den examens te Amersfoort voor 't politiediploma de heer J. Boeije, wachtmeester le klasse der Rijks politie alhier. Zoals wij onlangs meldden worden aan boord van de Neder landse duikboot „Zeehond" inte ressante proefnemingen verricht om na te gaan welke invloed pre cies het langdurig onder water varen heeft op de bemanning. De „Zeehond" is uitgerust met een z.g. Schnorkel-apparaat, waardoor het mogelijk is vele dagen en zelfs weken onder het waterop pervlak te blijven. Vorige week Vrijdag heeft even ongerustheid bestaan over het lot van de „Zeehond", die een tocht maakte ten Westen van Groot-Brittannië. Een ongerust heid, die achteraf gelukkig onno dig is gebleken. Die dag vernam men namelijk niets meer van de onder water varende duikboot; weshalve aan de Britse marine wbNf gévraagd uit te zien naar de „Zeehond". Vrij spoedig daar op ontdekte een Brits schip de rustig aan de oppervlakte varende duikboot. De seininstallatie van de duik boot bleek onklaar te zijn geraakt tengevolge waarvan de „Zeehond" geen positiemelding had kunnen opgeven. Volgens de „Daily Telegraph" zou aan de ministeries een rond schrijven zijn gezonden, waarin het gebruik van het woord „deva luatie" wordt verboden, om aan te duiden wat officieel een wijzi ging in de wisselkoers van het pond ten opzichte van de dollar wordt genoemd. Op zijn jongste conferentie was Sir Stafford Cripps er in geslaagd voortdurend van de devaluatie te spreken zonder ooit dit woord te gebruiken. Een slechte kritiek in een Wuerttembergs blad over een cabaretgezelschap uit Stuttgart heeft een persoon het leven ge kost. De artisten van het gezel schap overvielen de recensent van het te Tuttlingen verschijnende blad en ranselden hem af. Zijn 40-jarige schqonzuster werd in het gevecht gewikkeld en is in het ziekenhqis aan de bekomen verwondingen overleden. hebben, aan de hand van de gege vens van Mej. Aris en van die van een paar mensen, die de knaap in de buurt van het agentschap hebben zien rondscharrelen, een ignalement kunnen opstellen: 24 tot 26 jaar, lang postuur, donker haar, een sportahirt waarvan de ldeur wit, verschoten khaki of blauw moet zijn, beige plusfours, draagt een bril met donker mon tuur. Hij reed op een oud heren rijwiel. Een dame en enkele kin deren hebben de dader een korte tijd voor de overval op een tuin muurtje van een huis nabij het agentschap zien zitten. De recher che van de politie te Haarlem, Velsen, Den Haag en de hoofd stad zijn van het signalement in kennis gesteld. NU MET ST)UART Op de Woensdag te Bolsward gehouden fokveekeuring, uitgaan de van de Friese Mij. van Land bouw, bestond bij de beoordeling van de kampioenskoe bijzondere belangstelling vcor de staart. Toen men verleden jaar n.l. de leampioenskoe had aangewezen, ontdekte men pas later dat deze... een valse, aangehechte staart had, ditmaal was de staart even- was echt en koe Klaske XII (Stb. r.o. 167692, geb. 8 April 1945) en eigendom van veefokker I. H. Boerma te Hartwerd, werd met eigen schoonheidsmiddelen onbe twist kampioen. De meerderheid van het Lon- dense spoorwegpersoneel heeft geen gevolg gegeven aan de op. roep tot een „wilde" langzaam- aan-staking als protest tegen de verwerping van de eisen tot ho ger loon. Van de langzaam-aan- staking, die te middernacht zou zijn begonnen en de millioenen Londenaars, die per trein naar hun werk moeten, in grote moei lijkheden zou hebben gebracht was gisterenochtend niet veel te bespeuren. Het vakverbond van spoorweg, përsoneel had zijn leden te Lon den opgeroepen normaal te blijven werken. Over het plotselinge verdwijnen thans meer dan een jaar geleden van de Oostenrijkse hoofdinspec teur van politie Marak is Woens dag licht geworpen in een verkie zingsartikel van het Oostenrijkse communistische blad „Die Volks- stimme" waarin wordt vermeld, dat hoofdinspecteur Marek door de Sovjet-Russische autoriteiten is gearresteerd en berecht, aldus „The Times". Het spoorloze verdwijnen van deze politiefunctionnaris is ver schillende malen in de geallieerde raad ter sprake gebracht, doch generaal Swiridof, de Russische militaire bevelhebber, heeft steeds geweigerd te onthullen wat met Marek is gebeurd. In de laatste vier jaren zijn meer dan 800 Oostenrijkers ver dwenen en men gelooft, dat zij het zelfde lot hebben ondergaan als hoofdinspecteur Marek, aldus de Times. Gisterenmorgen vroeg be merkten omwonenden, dat op 't rijwielpad Bergeijk-Riethoven een vrachtauto in brand stond. Er was niemand bij de auto te zien. De brand werd geblust en men riep de Rijkspolitie te hulp. De lading bleek te bestaan uit 35 kalveren, die vermoedelijk bestemd waren voor frauduleu ze uitvoer naar België. De vrachtwagen was gepantserd en droeg verstelbare nummerbor den. De Rijkspolitie stelt in sa menwerking met de douane een onderzoek in naar de herkomst van de smokkelauto. De auto heeft vermoedelijk wegens banden- of motorpech moeten stoppen. Het wordt waarschijnlijk geacht, dat de inzittenden de auto in brand hebben gestoken en daarna de vlucht hebben genomen. Lading en wagen zijn in be slag genomen. ROOFOVERVAL OP POSTAGENTSCHAP DRIEHUIS-VELSEN. De dader van de Woensdag ge pleegde roofoverval heeft een be drag van 400 gulden de z.g. zegelkas meegenomen. De houdster van het agentschap, de 27-jarige Mej. R. Aris, die slecht ter been is, vertelde, dat de jon geman plotseling voor het loket stond* en haar met een voorwerp, dat het midden hield tussen een pijp of een revolver, in het ge laat sloeg. De schrik was erger dan de gevolgen van de klap, en kele blauwe plekken. Zij meende zich te herinneren, dat de knaap een zonnebril of een bril met don kere glazen droeg. Sinds 1 Augustus is het post agentschap in gebruik, dat ge vestigd is in een oude boerderij aan de grote weg naar IJmuiden. De recherche, die een uitgebreid onderzoek instelt, vond op het kozijn van het loket een aantal vingerafdrukken, waarbij moge lijk die van de dader. Ook de P.T.T.-recherche neemt aan het onderzoek deel. De rechercheurs TANTE POS NIET VOOR DE POES. Weet U waar Tjerkwerd ligt? Neen? De postbode te Hutchin son (Canada) en al de postamb tenaren tussen Hutchinson en Tjerkwerd wisten het blijkbaar wel, want een brief aldaar gepost met behalve de naam enkel met de aanduiding „Tjerkwerd", kwam prompt en blijkbaar zonder om zwervingen op de plaats van be stemming terecht, n.l. in het kleine, nauwelijks een paar hon derd inwoners tellende Friese dorpje van die naam in de ge meente Wanseradeel. IN DRONKENSCHAP DOOD GEVALLEN, In een woning aan de Oog in 't Zeilstraat te 's-Gravenhage viel Woensdag de bewoner, de 58-jarige koopman C. F. H. S., in beschonken toestand zo onge lukkig van de trap, dat hij een schedelbasisfractuur kreeg en ter plaatse overleed. - i WESTDORPE. Gaaibolling. De uitslag van de gewaarborgde gaaibolling ad ƒ100 bij de heer C. Hemelsoet in café „Centraal", waaraan 66 personen deelnamen luiden als volgt: le J. de Guch- teneire; 2e M. de Smet; 3e H. Beulens; 4e Alf. Wille; 4e L. Not- schaele; 6e Joh. Durinck; 7e Fr. de Jager; 8e Cyr. Audenaerd; 9e A. de Caluwé; 10e M. Pluijm; 11e G. de Cooker; 12e Rob. Aude naerd; 13e J. Kalle; 14e Fl. de Boeije; 15e P. Audenaerd; 16e Ph. van Acker; 17e R. Thomas; 18e Cyr. Graefschepe; 19e Aug. Aude naerd; 20e Fr. de Boeije; 21e Cl. Wuytink; 22e Vincent Kalle; 23e A. Plasschaert; 24e Alf. van Dam; 25e G. v. d. Abeele; 26e O. van Troost. ZUIDDORPE. Duivenuitslag. Voor de prijsvlucht uit Arras waaraan 34 duiven deelnamen luidt de uitslag: Ph. de Puyseleire, Zuiddorpe 1; C. Stroowinder, Zuiddorpe 2, 16; C. de la Ruelle, Overslag 3, 4; R. Dankaert, Zuiddorpe 5, 7; C. Verbun t, Axel 6, 14; R. Migom, Zuiddorpe 8, 11; A. Thiron, Zuid dorpe 9, 10; C. de Dauw, Koe wacht 12; Osc. Talboom, Zuid dorpe 13; J. de Cock, Overslag 15. De eerst aankomende duif van de heer De Puyseleire vloog 1385,2 m per minuut. Ond. Ond. 9.08 19.13 l 10.42 19.31 12.16 19.55 i 13.44 20.30 i 14.59 21.20 t 15.55 22.25 L 16.34 23.40 is te beschikken, toombom in de olk er recht op :id strookt, te het gebied v»n dit nieuws be- welk denkbeeld door onze rege- meerderheid van Naties. 3 verklaring aan afloop van een "ing. i van het Witte d, dat het nieuws Kabinet is mee tster van Defen- >on, wilde na de ring de jouma- itwoord geven op de juiste plaats ontploffing. Toen of het Kabinet ïden wist dan in daring zijn gege- n: „Het Kabinet i". Meer wilde hij •ewone persconfe- ritte Huis werden ;en haastig in het Jharles Rose, de /an de President- gaf opdracht alle ten en zei: „Nie- 5 kamer verlaten laing van de Pre- van iedere hier aggever is", ing van de Presi- /erslaggevers naar Hun opwinding ring van Truman jen worden opge- ,r zijn mening de in staat zijn een aken. roep Amerikaanse ift enkele uren na et nieuws doorge- Sowjet-Unie een had plaats gevon- t Frerick C. Os- t vertegenwoordi. bekend gemaakt ëker van, dat het Si", aldus Osbom omdat wij er de r hebben om het leb in de Atoom- fd, dat wij het en- e explosie zouden van de mate van ltstraling in de E BEVESTIGING ile Britse verkla- jn door Downing- t gezegd, dat „Zr. 'er een bewijs be i de afgelopen we m-explosie is ge- Jowjet-Unie". De /ei(der gelijk aan >r President Tru- gton aan de pers jorzitter van de de heer Kwiers, rstel in om tot de n brief te richten, op wordt aange- ;r een onderzoek esteld, of de N.V. ndere partij be- okploegen". In de ering had n.l. de ïeer Irausquin, in d op een toen in- e van wan troff el dat, naar hem 1 coalitie had be zitter op alle mo- reg te werken, zo Idel van 'n knok- stel van de leden Brot en Henri- loten terzake een te stellen; het ét verzenden van de Gouverneur is aangenomen, /oord aan het lid idhaafde het lid in de vojige ver- e beweringen met t de heer C. A in werking zal kunnen treden- De twee delegaties zullen een rapport aan hun regeringen uitbrengen. Beslissingen beteffende het handelsverkeer biiincn het kader van de Voor urne kunnen in de komende (lagen worden verwacht. wetsontwerp de genoemde be denkelijke gevolgen zal hebben, verzoeken de hoogleraren aan de leden der Eerste en Tweede Ka mer, hun stem aan dit wetsont- j werp te onthouden. Uigiwn ut? linn uaiJ. c xxxxxjj Europa reeds tot 580 millioen dollar heeft teruggebracht, moet het wetsontwerp thans aan een gecombineerde commissie van de Senaat en het Huis worden voorgelegd, opdat een compro- Aangenomen werd een amen dement, dat bepaalt, dat mins tens de helft var. de wapenver schepingen naar het buitenland door Amerikaanse handelssche pen moet worden verricht. ontsnapten. Zij zouden goed voorzien zijn van wapenen en ammunitie, die tijdens de oorlog uit Roemeense kazernes zijn weggehaald en in de beogen verborgen. ild en spanning iilversumse radio- :ht op het verlos- en het nodige nister Rutten. dat op groter schaal jeginnen met de i de televisie, ter pens het aantal or de eerste tien len vastgesteld op i zwart wit, waar- iteuropese landen geworden en dat ing der program- maakt. 24 SEPTEMBER 2.41 2.56 3.16 3.31 4.06 4.21 ZONDAG 25 SEPTEMBER. v v.m. n.m. 3.57 4.13 3.22 3.38 4.47 5.03 Terneuzen Breskens Walsoorden

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1949 | | pagina 3