GLOSTER METEOR:!955 km BIM IN HET JAAR 2048 D Mc RAAD VAN EUROPA Wat brengt de Radio? SPORTNIEUWS Onder de lamp! Plannen fondsvorming consumptie-aardappelen Wonder te Lourdes OFFICIEUSEfTIJD VAN DE Zelfmoord in de St. Pieterskerk vercpu van 'zaken op Madoera svervsr*^ Oostenrijk Von Manstein GWATER Er naast. Na het verschijnen van de Za terdag Vrije Zeeuw-éditie werd ons in alle gemoede medegedeeld dat we „er naast" waren, wat betrof de lading van de onfor tuinlijke „Marguerite Marie," het vaartuig, dat met springstof geladen bij Lievekenshoek ten onder ging. De springstof blijkt n.l. geen oorlogsoverblijfsel te zijn geweest. Zij was bestemd voor vervoer naar de Congolese mijnen. Een originele schemerlamp. Een zeeman vertelde: Te Kara chi wordt een vis gevangen, wel ke wordt opgeblazen. De ogen worden ter plaatse in de kop ge laten. In het inwendige van de vis wordt, na verschillende be werkingen, waardoor de duur zaamheid is verzekerd, 'n lamp je gemonteerd. Er werd ons ver zekerd, dat het schijnsel door de ogen een mooi effect geeft en de gezelligheid van het schemer uur er ten zeerste door wordt verhoogd! Toen wij de jongenskiel nog droegen, „namen" we aan het Schuttershof een „sukerpee," welke werd uitgehold. Daarna een paar gaten, welke neus en ogen voorstelden. Een kaars! De lamp was gereed voor gebruik! Hoewel schemerlampen toen nog geen allemans bezit waren, kwamen we met bovengenoemd kunstvoorwerp niet verder dan het voorportaaltje van onze ouderlijke woning. Maar mooi was het! D. T. Over het principe om tot het vormen van een fonds tot stabili sering van aardappelprijzen over te gaan wordt in landbouiwkringen uitvoerig beraadslaagd. De gedachten gaan uit naar een heffing per beteeld oppervlak. De aldus verkregen gelden zouden gebruikt kunnen worden in dien de noodzaak hiertoe dwingt. Bij een (tijdelijk) overschot van aard. appelen zou het prijsbedervend deel uit de markt genomen kun nen worden tegen een bedrag, dat de teler tegen verlies beschermt en diens bestaanszekerheid bevor dert. Bij tekorten aan aardappe len stijgen de consumptieprijzen. Bij overschot zakken die prijzen ehter vaak tot op het peil van voederaardappelen voor vee, waardoor verlies voor de prcldu. cent ontstaat. Indien een fonds wordt opgericht zullen boeren •geen bezwaren hebben om nohmale oppervlakten met aardappelen te telen. Hierdoor wordt tevens aan de wens om zoveel mogelijk vee voeder uit eigen bodem te winnen voldaan. De vraag is, of de or ganisaties, verenigd in de stich ting voor de landbouw, zelf tot fondsvorming moeten overgaan ofwel o)p de overheid moeten blij. ven steunen. Bij de grote aard appeloogst 1940 heeft de regering het stomen van aardappelen voor veevoeder en daarmee lonende prijzen voor de producenten be vorderd. Eten tweede kwestie is, of fondsvorming zal passen in de landbouwpolitiek op lange ter mijn. Voorts dienen exportmo gelijkheden van aardappelen, die van sterke invloed op het binnen lands prijspeil zijn, in aanmer king te worden genomen. Zoals men weet, kent de tuinbouw pro ductenfondsen o!m de prijzen bij overschotten (doordraaien) te steunen. Het Franse Journal Du Diman. che bericht van zijn correspon. dent te Lourdes, dat het 7 jaar oude Belgische meisje Jacqueline Gaudier, die wegens verlamming van linker-arm en been niet kon lopen, in de bedevaartplaats plot seling genezen is. Te midden van 5000 andere Belgische pelgrims had zij Don. derdag in de Basiliek van Lour, des de hoqgmis bijgewoond, toen zij plotseling tegen haar moeder zei, dat ziji voelde te kunnen lopen. Nadat zij met haar invalidewa- gen de Basiliek was uitgereden slaagde Jacquline er in om steu nend op haar wagentje 100 meter te lopen. De hotelier bij wie het kind met haar moeder verblijft, ver klaarde tegenover een correspon. dent van Reuter, dat Jacqueline thans elke dag zonder steun een langere afstand kan lopen. Het kind zal door de medische raad te Lourdes grondig worden onderzocht. De dokters zullen eerst over een jaar een oordeel ever haar geval vellen. Tussen paal 17 en 22 aan het Amelandse strand, in de streek die Het Oerd heet, 's Zondag luchtvaartgeschiedenis gemaakt. Daar was het, dat omstreeks drie uur in de middag de Gloster Meteor bestuurd door majoor vlieger Flinterman, vier maal voorbij raasde met een gemid- deldle snelheid van ongeveer 955 km. Dit „ongeveer", omdat eerst na de ontwikkeling van de film de officiële tijd bekend kan wor den gemaakt, die echter waar schijnlijk niet al te ver van dit getal af zal liggen. Zoals bekend zou de poging aanvankelijk op Zaterdag gedaan WOENSDAG 31 AUGUSTUS. HILVERSUM I: 8.00 Nieuws; 8.15 Te Deum Laudamus; 8.45 Gram.; 9.00 Bij onze jonge zie ken; 9.30 Gram.; 10.00 Schotse Fantasie10.30 Morgendienst 11.00 Muziek; 11.30 Kon. Milit. Kapel; 12.00 Trio Fantasia; 12.33 Orgelconcert; 1.00 Nieuws; 1.15 Mandolinata; 1.45 Gram.; 2.00 Strijkkwartet; 2.30 Koor; 3.00 Kamerorkest; 4.15 Voor onze meisjes en jongens; 4.30 Bijbel, vertelling; 5.00 In de woelige stal; 5.30 Gram.; 6.00 Koren en korp sen; 6.30 Ned. Strijdkrachten; 7.00 Nieuws; 8.30 Actueel geluid; 7.45 Gram.. HILVERSUM H: 8.00 Nieuws; 8.18 Orgelspel; 8.50 Voor de viouw; 9.00 Weens Philh. Orkest; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Onze keuken; 10.35 Als de stofzuiger zwijgt: 11.00 Populair nonstop programma; 12.00 Cor Steyn; 12.38 Roemeens orkest; 1.00 Nieuws; 1.15 Omroeporkest' 2 00 Gespr. portretten; 2.15 Kameror kest; 3.00 De Regenboog; 3.30 Gram.; 3.50 Waar zwerven wij?- 4.00 Gram.; 4.15 Voor de kleuters- 4.30 Vragen staat vrij; 5.15 Mal lando en zijn orkest; 6.00 Nieuws; 6.30 R.V.U.; 7.15 Nieuws uit In donesië; 7.30 Voor de jeugd. Nationaal Programma. 8.00 Nieuws; 8.05' Nieuwe Ned. verpdzingsmuziek8.30 Nederl. liederen; 8.45 Hoorspel; 9.25 Phil. Orkest; 10.10 De Schoonheid van ons land; 10.26 Koninginnefeest in 1899; 11.00 Nieuws; 11.15 Re- worden en wel tot drio maal toe. De zee gooide hier echter roet in het eten en spoelde, toen het vloed werd over de kilometers lange draden van de meetappara tuur. Op de lassen traden lekken op en toen die zaak eindelijk tegen een uur of half vijf in orde was, verslechterde het zicht zodanig, dat men voor deze dag van de po ging af moest zien. En zo was het de Zaterdag avond op Ameland vol met men sen, die direct of zijdelings wat met de luchtvaart te maken had den en allen ondergebracht moes ten worden. Wat tenslotte nog lukte ook. Voor het technische personeel van de luchtvaart betekende dit een dag extra werken moer, een dag die na vijf voorgaande dagen er. nachten met weinig slaap dub bel zwaar woog. De lt. Aertsen, de man die dit „Ameland deta chement" van 40 50 mensen commandeerde, verloor er echter zijn goede humeur niet door, al zal hij in deze dagen heel wat pondjes verloren hebben, die er overigens best af konden. De volgende Zondagmorgen was het weer vroeg dag, vooral voor de mensen van Ir. C. van Oostrum van het Nationaal Luchtvaartlaboratorium (N.L.L.), welk lichaam, zoals bekend de snelheidsmeting verricht. En om deze meting draaide eigenlijk alles deze dagefn op het eiland. Naast het normale foto grafische systeem, dat werkte op de fotocamera's, had het n.l. als controle nog een tweede methode ingelast, n.l. die langs electroni. sche weg, met inschakeling van een fotocel. Aan de beide uitein den van de baan was n.l. een fotocel opgesteld, die het toestel pakte als het op bepaalde hoogte langs vLocig. Deze laatste methode gaf als uitslag de bovengenoemde uitslag van 965 km, de andere methode geeft echter straks de officiële uitslag weer. Als tenminste de camera's het goed gedaan hebben en dat kan eerst geconstateerd worden als de films ontwikkeld zijn. Zoals het zich uiterlijk liet aanzien liep, zo als Ir. Vain Oostrom verklaarde, de apparatuur bij de eerste vlucht uitstekend. Bij de tweede vlucht van Lt. Wansink vloog het toestel bij het eerste traject te laag om door de fotocel opgepikt te wor den en ook vreesde men, dat de ging niet al te goed gedaan heb ben, maar zekerheid hierover zal men eerst hebben als het film. materiaal ontwikkeld is. Het was eetn spannend moment, niet in het minst vóór de technici van het luchtvaartlaboratorium, toen aangekondigd werd, dat na zeer zorgvuldige voorbereiding, Flinterman gestart was vara het vliegveld Leeuwarden. Snel werd alles telefonisch nog even getest. „IJken West", „IJken Oost", een> slag op bevel' dat waren zo enkele commando's, die men in het „hoofdkwartier" Ikon opvangen. En toen was de Meteor boven 't parcours aangeland en nam hij zijn aanloop voor de eerste vlucht, in het Oosten gingen enige lucht- kogels de hoogte in, die de vlieger de richting van de baan moesten aangeven. Op de duinen ging ieder staan en toén de zeer en thousiasten riepen „Daar komt. ie" en iedereen gauw naar 't Oos ten keek, was de Pospy 10 al weer voorbij gevolgd door een gierend en grommend geloei, als zaten alle duivels van de hel op zijn staart. In 11.16 seconden gingen deze eerste 5090 meter. Even een ruk naar boven aan het eind van de baan en daar lag de kist al weer in de bocht, zich gereed makend voor de vólgende sprong. 11.48 seconden gaf deze tweede vlucht als uitkomst. Weer rekten zich de halzen, eventjes maar... en toen was het al weer gebeurd, 11,16 secoinde over deze 3000 meter. Nogmaals terug, nu voor de laatste keer. Een wijde bocht, zakken tot even onder de 100 m, recht voor de baan en daar schoot maj. Flinterman dit keer in 11,44 secc/nde over de baan. In de tenten van het nationaal luchtvaartlaboratorium ging een zucht van dnkbaarheid op. Het zagkje had geklopt en Nederland hud zijn snelheidsrecord in de lucht. Wie zich ocik in de handen wre- vqn waren de mannen van de technische ploeg van de LKS, de mensen van de weerberichten- dienst, van het mobiele radiosta. tion, van de verbindingein, van de verkeerstoren op Leeuwarden de monteurs van het 323e squadron en nog vele anderen. Zo'in kleine honderd man luchtvaartmannen, die dagen voor het slagen van dit evenement gezwoegd hadden, en ook de vier man van de radio- technische staf van de LSK. die toegevoegd waren aan het NLL die 3 km kabel voor de fotocellen, 4,6 voor de camera's, 7.6 voor de telefoon en 6.6 voor het belsignaal in totaal dus 21.8 km kabel ge legd hadden. Wie ook tevreden knikte, was Mi-, Walda van Ameland, die zich in deze paar dagen een waar vriend van de luchtvaart getoond heeft en wie geen moeite te veel was om het zijn blauw geuniform- de en andere gasten naar de zin te maken. Vier van hen, de Ir. Schering en Plomp van het NLL en de solda ten Schalwijk en VersluijS van de LSK (luchtstrijdkrachten) konden zich revancheren, toen plotseling door een storing in de centrale in Nes het electrische net het begaf en het dorpje in het donker kwam te zitten, en aangezien de mon teur van de centrale met vacantie was, zou het er voor Ameland donker uitgezien hebben, als niet net op deze dagen de LSK er snel heidsproeven hadden gedaan. Wie kennelijk niet tevreden was (doch dit keer niet zei), was het paard, dat ergens in West los brak, in wilde ren over het eiland vluchtte en een paar draden ver nielde. Na de eerste poging van majoor Flinterman kregen de toesehoü. v/ers nogmaals de sensatie van een vier maal langs gierende Meteor met Lt. Wansink aan de Terwijl Bim zich aan zijn maal tijd te goed deed en Willempje Mug tegen de touwladder opklau terde, werd Mugli Basli, diep on der de aarde in een geweldig kan toor toegelaten. „Wel, wel", zei de speurder die zijn verbazing niet kon verbergen. „Een paleis in de kelder!" ,,U is zeker burge meester van deze onderaardse stad!" „Meneer Basli, ik ben Nie- mar, de chef van de geheime dienst van Subterra Modema, zo als het land heet, dat zich hon derden kilometers onder de op pervlakte van de aarde uitstrekt. Wij verwachten U hier al lang." „Hoe weeTU mijn naam?" vroeg Basli. „Wij hebben in vergeelde papieren het verslag gelezen dat wijlen Prof. Tweebeen van zijn proefnemingen heeft gemaakt. Wij konden dus weten, dat U precies hond'erd jaar nadat U in de machine was gestapt, weer op aarde zou verschijnen. Nu zitten we in moeilijkheden. Ons verzoek is dan ook: Wilt U ons helpen?" „Ik ben tot Uw dienst", zei Basli. „Alleen eerst een kleine maaltijd..." Maar de ander hoor de deze woorden niet. Hartelijk schudde hij de handen van Basli. stuurknuppel, die ongeveer het zelfde gemiddelde gehaald moet hebben als majoor Flintermam. En toen was het voor velen zaak om zo snel mogelijk van het eiland te komen. Hiervoor zorgde weer de LSK, die met de regel maat van een klok vliegtuigjes dirigeerden tussen het eiland en het vliegveld Leeuwarden en een respectabel aantal vermoeide, doch voldane lieden na een paar inspannende dagen weer op het vasteland afzette. Een jonge man is Maandag in de St. Pieterskerk van 'n hoogte van vijftig meter omlaag ge sprongen; hij kwam terecht op de marmeren vloer van de basi liek. Op het stoffelijk overschot van de zelfmoordenaar werd 'n veel gebruikt gebedenboek aan getroffen. Toeristen en bedevaartgan gers zagen tot hun afgrijzen het lichaam omlaag valler); 't kwam Vaticaan werd aangetroffen. De St. Pieterskerk werd onmiddel lijk na dit voorval gesloten; zij is thans ontwijd en het gebouw zal niet eerder voor het publiek worden opengesteld, vóórdat het wederom is gewijd. Zes maanden geleden is op de zelfde wijze door een andere jongeman zelfmoord in de St. Pieterskerk gepleegd. ONGELUKKIGE NOODLAN DING SPITFIRE. Bij het vliegveld Twente was een Spitfire van de militaire luchtvaart;, bestuurd door de res. 2e lt.-vlieger De Jong, gisteren morgen door motorstoring ge dwongen een noodlanding te ma ken. Het vliegtuig kwam buiten het veld terecht en werd zwaar beschadigd. De piloot werd le- véiiögevaarlijk gewond naar een ziekenhuis in Enschede vervoerd. Nader vernemen wij nog, dat de naam van de piloot is A. C. J. de Jong. Hij is 25 jaar en afkom stig uit Rijen (N.-Br.). Familieleden zijn met een spe ciaal vliegtuig van GilzeJRijen naar Twente vertrokken. De toe- ckende Boey" vertrok, terwijl de 11 varensgasten werden afge schreven. Een laatste reddings poging werd op 18 Februari ge daan door 't scheepje „Emmen- horn" onder schipper Dirck Dirckz Jonas. Ook dit schip had geen succes. Daarna zijn de po gingen om de overlevenden van „De vergulde Draeck" te redden opgegeven. juist terecht op de plaats, waar onder volgens zeggen de urn met het gebeente van de Heilige Pe- stand van de vlieger is nog ern- trus door archeologen van hetstig. Zoals wij reeds meldden, heeft ten drinkwater. Onder de gered- onlangs een Australische boer i den bevond zich ook de schip- op zijn land sporen ontdekt van per. Met een klein bootje deden cca schipbreuk, die ongeveer 300 zeven mannen een poging om jaar geleden moet zijn geschied. 1 Batavia te bereiken, De boer gelooft nu op het spoor] De schipper bleef achter: „om te zijn van de schat van „Be ver gulde Draeck," een Nederlands schip, dat in 1656 op de West- Australische kust verging. „De vergulde Draeck" vertrok 4 October 1655 met schipper Pie- ter Aalbertsz en een bemanning van 200 koppen van de rede van Texel naar Batavia. Er waren goederen aan boord met een waarde van 106.400 en baar geld, verpakt in acht kisten, ter waarde van 8.600. Van 9 tot 13 Maart 1656 verbleef men aan de Kaap de Goede Hoop. Langs de gebruikelijke Zuiderroute ging het schip naar Indië, maar liep op 2 April des morgens om vier uur met volle zeilen op een rif, anderhalve mijl van de Austra lische kust op ruim dertig gra den Zuiderbreedte. De schok was zó hevig, dat het schip ,,'teene- mael geborsten en te gronde ge stoten was.'" Slechts 75 opvaren den, onder wie enige vrouwen, bereikten de kust „sonder dat ouck van het costelycke carga- soen, daarin geladen, ietwas het alderminste geborcht heeft con- nen worden." De volgende dagen spoelden vele wrakstukken aan, alsmede victualie en enige va- portages; 11.30 Metrop. Orkest, camera's het bij deze tweede"po- Wanneer de Raad van Europa mocht komen tot het opstellen van een omvangrijk programma van openbare werken, dan zullen hierin volgens welingelichte krin gen te Straatsburg plannen voor de aanleg van grote internationa le verkeerswegen waarschijnlijk van grote betekenis zijn. Tot de projecten, die bij een dergelijk programma voorrang zouden heb ben, zullen vermoedelijk ook het herstel van de door oorlogshan- lingen beschadigde en vernielde 'j rivier, en kanaalverbindingen behoren, en de reorganisatie en herverdeling van de in Europa beschikbare waterkracht. Van Italiaanse zijde wordt het denkbeeld om de Raad van Euro pa te maken tot het instrument ter bevordering van de totstand koming van een internationaal programma van openbare werken het krachtigst bepleit. Onder de 16 afgevaardigden, die de oor spronkelijke motie tekenden, waarbij voorgesteld werd egn programma op te stellen van be langrijke openbare werken, welke dan collectief door de aangeslo ten landen zouden moeten worden uitgevoerd, bevonden zich negen Italianen. Italië, dat 1 millioen werk lozen heeft, waaronder zich vele bouwtechnici bevinden, hoopt, dat de commissie voor economische aangelegenheden, spoedig prak tisch effect zal geven aan dit voorstel, zo deelde een der Ita liaanse afgevaardigden aan een vertegenwoordiger van Reuter mede. Frankrijk heeft voorgesteld een Europese radio-omroep op te richten om „de stem van Europa" over de gehele wereld te doen horen, alsmede een televisiesta tion voor West-Europese pro gramma's. De commissie voor economische aangelegenheden zal waarschijn lijk ook de plannen bestuderen voor de aanleg van een tunnel tussen Frankrijk en Engeland onder het Kanaal en voor de aan leg van een tunnel onder de Mont Cenis tussen Frankrijk en Italië. bet volck in orde te houden ende oneenigheyt onder hetselve voor te comen." Op 7 Juni bereikten zeven uit geputte mannen Batavia. De volgende dag werden het fluitschip „De witte Valck" en het jacht „De Goede Hoop" uit gestuurd om te trachten de over levenden te redden. Deze onder neming had echter geen geluk. „De witte Valck" was op 14 September te Batavia terug. Het jacht „De Goede Hoop" had ook geen succes. Integendeel, bij de reddingspoging verloor het acht opvarenden. Op 1 Januari 1658 vertrokken uit Batavia twee galjoots om een tweede poging te wagen. Het waren „De Waeckende Boey", on der schipper Samuël Volckersen, en de „Emeloort," onder schip per Aucke Pieter Jonck. Tegen de gegeven orders raak ten ze van elkaar vóór de Austra lische kust. De „Emeloort" was op 24 Fe bruari aan de Australische kust op 33 graad Z.B. op de plaats, waar „De vergulde Draeck" ver gaan was, zag men vele inboor lingen, doch geen spoor van de overlevenden van „De vergulde Draeck". Men heeft daar vier et malen gekruist, maar vond niets. Daar vele opvarenden ziek wa ren geworden, zette men weer koers naar Batavia. De „Emel oort" ontmoette op de terugreis „De weckende Boey" op de West punt van Java op 14 April. „De waeckende Boey" was op 23 Fe bruari op ruim 31% graad Z.B. gekomen. Men ging langzaam Noordwaarts. Op de 26ste rap porteerde opperstuurman Abra ham Leeman dat de eerste ver blijfplaats van de schipbreuke lingen was gevonden. Planken en balken waren in 'n kring op gezet in het zand, terwijl men wrakstukken, kisten, putsen en een vaatje had gevonden. Op 21 Maart vond men weer sporen van „De vergulde Draeck" in de vorm van een joffer. Dit is een spriet waarop men het merk van de „Draeck" aantrof. Ook werd een katrol gevonden. Voor deze onderzoekingen ging men steeds met een bootje naar land. Op 23 Maart ging men weer. De wind draaide en de boot ging terug naar het schip. De schipper maakte de opmerking of men voor een beetje wind bang was. Het gevolg was, dat men weer naar het land voer. Het weer werd ongunstiger en „De wae- scoorde l3. ZEILEN. Wedstrijden op de Schelde. Zondag hadden zeilwedstrij den plaats om de wisselbekers Pilot en Pilot Pilotin. De Pilot van de categorie cruisers, welke wisselbeker is aangeboden door de commodore van de R.B.S.C., de heer H. P. Leten, worden jaarlijks verzeild. Ditmaal werd te Veere gestart om 9.30 uur. De route liep buitenom via Westka- pelle, terwijl de finish te Ter- neuzen gelegen was. Winnaar werd de Zilvermeeuw, eig. J. de Klerk. Tijd 3.27.20; 2. Tamaris, eig. J. Hebbelynck te Gent in 3.44.25. Wisselbeker Pilot Pilotin: 1. Petrel, eig. A. van den Abeele te Gent in 3.25.25; 2. Alouette, eig. A. Parissis te Gent in 3.25.33; 3. Puck, eig. P- Tollenboom in 3,2535. VOETBAL. De Junioren. De spreeuwen kwetterden nog vrolijk hun rhorgengesprekken op de nokken der daken, toen we de bus opwachten, welke ons, nu in het gezelschap der Terneuzense Junioren naar Breskens zou bren gen. Vandaar naar de sportvelden aan de Bosweg te Vlissingen, waar het jeugdvoetbaltoumooi reeds was ftfihgevatigen, Om half twaalf verschenen ofi- ze beide elftallen in t veld. Goes was de tegenstander. De A-Junioren werden bij deze eerste ontmoeting reeds uitge schakeld 10. Door dit „geluk" kwam Goes uiteindelijk, nóg in de finale en won ook weer door geluk (penal ties) de eerste prijs. De B-Junioren evenwel wonnen van Goes met 40. Van de Zeeu wen eveneens (40). En Vlissin gen dat even voordien met 70 van Oostburg won, werd met een 41 nederlaag het veld afge stuurd. 12 Doelpunten vóór, slechts 1 tegen! Met deze score behaalden ze het hoogste doelgemiddelde en verdienden daarmee de prachtige zilveren bal, welke was geschon ken door de Burgemeester der gemeente Vlissingen. En als eerste prijs 2 bekers! Wat een vreugde! De A-Junio ren deelden mee in de pret. En wat hebben de enkele oude ren, die de reis meemaakten, ge noten van de spontane vreugde van deze jeugd. Stuk voor stuk hebben ze er voor gevochten, en we durven zeggen: Met deze Ju nioren, in deze geest, met hun leider en trouwe helpers is de toekomst voor de V.V. „Terneu- zen", inderdaad hoopvol. D. T. PolitieBrandweer 13. Doordat onze maaltijd stag neerde, kwamen we enkele minu ten na de aanvang van genoemde wedstrijd op het terrein aan de Moffenschans. De stand was dan 0 in ''t voordeel der brandweer. Daarmee ging de rust in. Na de thee en een bijgeserveerde zoe tigheid waarin ook de Pers mee deelde, ging Politie fel in de aan val. De eerste 10 minuten was er zelfs van een groot overwicht sprake. Maar geen doelpunten! Een aan de Politie toegekende penalty werd vriendschappelijk onbenut. Evenwel was het Van de Wege (der Brandweer), die doelpuntte. 02. Dit was Van de Wege (der Politie) te bar. Hij maakte er in de 25e min. 12 van. Tot weer 10 min. voor het einde de Brandweer nog eenmaal IAANSTANDEN. Maan ld.' Ond. Ond. 22 18.53 1.52 20 19.09 3.11 17 19.22 4.28 15 19.32 5.42 13 19.41 6.54 10 19.50 8.05 08 20.— 9.15 06 20.11 10.36 03 20.25 11.40 ag op hetgeen de, (verzeese Gebieds- n .brief van 15 m de Kamer heeft mtrent de practi- ïg van de orders vijandelijkheden heeft' hij thans ter van de Tweede Staten Generaal ti een desbetref- van de stand van en Madoera over dert 11 Augustus 25 Augustus, me't hgt bepaalde van hét „Neder- Isch Handbo erlegging* van h vijandelijkheden' ïgeboden bij brief B j.L, hoeft de Mj- zitter der .Tweede :ht dit overzicht r over te leggen, rouwelijke (cursi- Minister. Red. A. lining döor de le- tieke medewerker ildt dat de plaats- er Ministers van Zaken in hun len zitting van de om te komen tot van een ontwerp- met Opstenrijk, enstemming kon- :r een Amerikaans kende tot hervat- iptember a.s. van in de Verenigde nd zou een extra- 1 gehouden, waar ogen tot overeen- omen omtrent het et verloop der in ;wee maanden ge- gen. Ie vertegenwoordi- nkrijk en van de lie niet instemden irikaanse voorstel ïg van de bespre- Amerikaanse ver- r drong er daarop ie en Sowjet-Rus- op aan dat deze n zouden verzoe- ;oedkeuringen te het Amerikaanse 3 dan heden zou- cijn afgekomen. D. T. aanklager in het ie vroegere Duitse Ik Von Manstein, eschuldiging van en te Hamburg tc- eeft gisteren ver- on Manstein ver is voor de ten uit- 'an Hitiers bevel, commissarissen in r na gevangenne- 1 worden terecht- n de Veiligheids- everd. *enis voor het tri- rrenberg had Von Ier ede verklaaM Generaal Von Leeo egedeeld, dat zijri. et heifi niet toe- op te volgen. aanklager, Kolo- jrklaarde gisteren, eraal Mueller, die opdracht aan het (it vertoefde, het level had meege- ten uitvoerlegging betreffende de po- ssarissen het mo- assische leger had net 't gevolg dat de s werd vertraagd, ie voor, het bevel eraad zou wofden r de commissaris- ui, dat hun gevan- in dood betekende, >te adem vochten ,ale me^licd^n' dé dwongen hetzelf- itler weigerde ech- in te trekken, ternser, de Duitse .n Von Manstein, dat in een docu? aanklager voorge- llende-'regels, die 1 voor zijn cliënt, iten. ienbare aanklager, omyns Carr, ont- stelligste en ver- de documenten, in handen van de ijn geweest. Sir Frank Simp- ,eht het gehele do le vertaling er van 1 het Hof voor te Post, gericht aan militairen aan boord van het troepenschip „Grote Beer", dient, teneinde in de tussenhavens te kunnen wor den uitgereikt, uiterlijk op 4 September a.s. ter post te worden bezorgd. Post, bestemd voor de eindhaven, moet uiterlijk op 18 September a.s. bezorgd worden. pen. De relletjes waren bet ge volg van een verhoging van dé rittenprijs op de trajecten naar de door inheemsen bewoonde stadsgedeelten der gemeentetram met één penny; de inheemsen hadden in verband hiermede de gehele dag geweigerd van de tram gebruik te maken. tö aiünrn, \r(jdag te Bandjermasin terug* vqrwacht. Uit het district Hulu Sungai wordt gemeld# dat in d'e na :ht van 30 op 31 Augustu? al "air eer. militair kampement we~7! aange vallen door een bende- van onge veer 300 man, gewapend met ge werd gisteren de winnaar van 6000 Australische ponden, de eer ste prijs van de staatsloterij van New South Walës. De dochter van de overledene, de 72-jarige Walter Goodman Westren, zei: „Hij wachtte z(jn hele leven op een groto prijs... de Oost vervoert. Het grootste gedeelte van de gisteren vertrokken troepen be staan uit dienstplichtige man schappen van de Koninklijke Landmacht, voorts kleine contin genten xnarineschepelingen ma riniers en leden van het V.H.K. lingen van toepassing zijn, welke gelden voor de gewone frankeer zegels, behoudens, dat de geldig heidstermijn eindigt met 31 Dec. 1950. De zegels, welke na de ter mijn van verkrijgbaarsteiling op d. kan+oren niet zjn verkocht, zullen worden vernietigd. 'TEMBER. v.m. n.m. Breskens 11.03 11.48 Terneuzen 11.38 Walsoorden 0.28 12.50 4 SEPTEMBER. v.m. n.m. Breskens 11.42 12.07 Terneuzen 0.17 12.42 Walsoorden 1.07 132

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1949 | | pagina 3