GLOSTER METEOR:!955 km
BIM IN HET JAAR 2048
D
Mc
RAAD VAN EUROPA
Wat brengt de Radio?
SPORTNIEUWS
Onder de lamp!
Plannen fondsvorming
consumptie-aardappelen
Wonder te Lourdes
OFFICIEUSEfTIJD VAN DE
Zelfmoord
in de St. Pieterskerk
vercpu
van 'zaken op
Madoera
svervsr*^
Oostenrijk
Von Manstein
GWATER
Er naast.
Na het verschijnen van de Za
terdag Vrije Zeeuw-éditie werd
ons in alle gemoede medegedeeld
dat we „er naast" waren, wat
betrof de lading van de onfor
tuinlijke „Marguerite Marie,"
het vaartuig, dat met springstof
geladen bij Lievekenshoek ten
onder ging. De springstof blijkt
n.l. geen oorlogsoverblijfsel te
zijn geweest. Zij was bestemd
voor vervoer naar de Congolese
mijnen.
Een originele schemerlamp.
Een zeeman vertelde: Te Kara
chi wordt een vis gevangen, wel
ke wordt opgeblazen. De ogen
worden ter plaatse in de kop ge
laten. In het inwendige van de
vis wordt, na verschillende be
werkingen, waardoor de duur
zaamheid is verzekerd, 'n lamp
je gemonteerd. Er werd ons ver
zekerd, dat het schijnsel door de
ogen een mooi effect geeft en
de gezelligheid van het schemer
uur er ten zeerste door wordt
verhoogd!
Toen wij de jongenskiel nog
droegen, „namen" we aan het
Schuttershof een „sukerpee,"
welke werd uitgehold. Daarna
een paar gaten, welke neus en
ogen voorstelden. Een kaars! De
lamp was gereed voor gebruik!
Hoewel schemerlampen toen
nog geen allemans bezit waren,
kwamen we met bovengenoemd
kunstvoorwerp niet verder dan
het voorportaaltje van onze
ouderlijke woning. Maar mooi
was het!
D. T.
Over het principe om tot het
vormen van een fonds tot stabili
sering van aardappelprijzen over
te gaan wordt in landbouiwkringen
uitvoerig beraadslaagd.
De gedachten gaan uit naar een
heffing per beteeld oppervlak. De
aldus verkregen gelden zouden
gebruikt kunnen worden in dien
de noodzaak hiertoe dwingt. Bij
een (tijdelijk) overschot van aard.
appelen zou het prijsbedervend
deel uit de markt genomen kun
nen worden tegen een bedrag, dat
de teler tegen verlies beschermt
en diens bestaanszekerheid bevor
dert. Bij tekorten aan aardappe
len stijgen de consumptieprijzen.
Bij overschot zakken die prijzen
ehter vaak tot op het peil van
voederaardappelen voor vee,
waardoor verlies voor de prcldu.
cent ontstaat. Indien een fonds
wordt opgericht zullen boeren
•geen bezwaren hebben om nohmale
oppervlakten met aardappelen te
telen. Hierdoor wordt tevens aan
de wens om zoveel mogelijk vee
voeder uit eigen bodem te winnen
voldaan. De vraag is, of de or
ganisaties, verenigd in de stich
ting voor de landbouw, zelf tot
fondsvorming moeten overgaan
ofwel o)p de overheid moeten blij.
ven steunen. Bij de grote aard
appeloogst 1940 heeft de regering
het stomen van aardappelen voor
veevoeder en daarmee lonende
prijzen voor de producenten be
vorderd. Eten tweede kwestie is,
of fondsvorming zal passen in de
landbouwpolitiek op lange ter
mijn. Voorts dienen exportmo
gelijkheden van aardappelen, die
van sterke invloed op het binnen
lands prijspeil zijn, in aanmer
king te worden genomen. Zoals
men weet, kent de tuinbouw pro
ductenfondsen o!m de prijzen bij
overschotten (doordraaien) te
steunen.
Het Franse Journal Du Diman.
che bericht van zijn correspon.
dent te Lourdes, dat het 7 jaar
oude Belgische meisje Jacqueline
Gaudier, die wegens verlamming
van linker-arm en been niet kon
lopen, in de bedevaartplaats plot
seling genezen is.
Te midden van 5000 andere
Belgische pelgrims had zij Don.
derdag in de Basiliek van Lour,
des de hoqgmis bijgewoond, toen
zij plotseling tegen haar moeder
zei, dat ziji voelde te kunnen lopen.
Nadat zij met haar invalidewa-
gen de Basiliek was uitgereden
slaagde Jacquline er in om steu
nend op haar wagentje 100 meter
te lopen.
De hotelier bij wie het kind
met haar moeder verblijft, ver
klaarde tegenover een correspon.
dent van Reuter, dat Jacqueline
thans elke dag zonder steun een
langere afstand kan lopen.
Het kind zal door de medische
raad te Lourdes grondig worden
onderzocht. De dokters zullen
eerst over een jaar een oordeel
ever haar geval vellen.
Tussen paal 17 en 22 aan het
Amelandse strand, in de streek
die Het Oerd heet, 's Zondag
luchtvaartgeschiedenis gemaakt.
Daar was het, dat omstreeks drie
uur in de middag de Gloster
Meteor bestuurd door majoor
vlieger Flinterman, vier maal
voorbij raasde met een gemid-
deldle snelheid van ongeveer 955
km. Dit „ongeveer", omdat eerst
na de ontwikkeling van de film
de officiële tijd bekend kan wor
den gemaakt, die echter waar
schijnlijk niet al te ver van dit
getal af zal liggen.
Zoals bekend zou de poging
aanvankelijk op Zaterdag gedaan
WOENSDAG 31 AUGUSTUS.
HILVERSUM I: 8.00 Nieuws;
8.15 Te Deum Laudamus; 8.45
Gram.; 9.00 Bij onze jonge zie
ken; 9.30 Gram.; 10.00 Schotse
Fantasie10.30 Morgendienst
11.00 Muziek; 11.30 Kon. Milit.
Kapel; 12.00 Trio Fantasia; 12.33
Orgelconcert; 1.00 Nieuws; 1.15
Mandolinata; 1.45 Gram.; 2.00
Strijkkwartet; 2.30 Koor; 3.00
Kamerorkest; 4.15 Voor onze
meisjes en jongens; 4.30 Bijbel,
vertelling; 5.00 In de woelige stal;
5.30 Gram.; 6.00 Koren en korp
sen; 6.30 Ned. Strijdkrachten; 7.00
Nieuws; 8.30 Actueel geluid; 7.45
Gram..
HILVERSUM H: 8.00 Nieuws;
8.18 Orgelspel; 8.50 Voor de
viouw; 9.00 Weens Philh. Orkest;
10.05 Morgenwijding; 10.20 Onze
keuken; 10.35 Als de stofzuiger
zwijgt: 11.00 Populair nonstop
programma; 12.00 Cor Steyn;
12.38 Roemeens orkest; 1.00
Nieuws; 1.15 Omroeporkest' 2 00
Gespr. portretten; 2.15 Kameror
kest; 3.00 De Regenboog; 3.30
Gram.; 3.50 Waar zwerven wij?-
4.00 Gram.; 4.15 Voor de kleuters-
4.30 Vragen staat vrij; 5.15 Mal
lando en zijn orkest; 6.00 Nieuws;
6.30 R.V.U.; 7.15 Nieuws uit In
donesië; 7.30 Voor de jeugd.
Nationaal Programma.
8.00 Nieuws; 8.05' Nieuwe Ned.
verpdzingsmuziek8.30 Nederl.
liederen; 8.45 Hoorspel; 9.25 Phil.
Orkest; 10.10 De Schoonheid van
ons land; 10.26 Koninginnefeest
in 1899; 11.00 Nieuws; 11.15 Re-
worden en wel tot drio maal toe.
De zee gooide hier echter roet in
het eten en spoelde, toen het
vloed werd over de kilometers
lange draden van de meetappara
tuur. Op de lassen traden lekken
op en toen die zaak eindelijk tegen
een uur of half vijf in orde was,
verslechterde het zicht zodanig,
dat men voor deze dag van de po
ging af moest zien.
En zo was het de Zaterdag
avond op Ameland vol met men
sen, die direct of zijdelings wat
met de luchtvaart te maken had
den en allen ondergebracht moes
ten worden. Wat tenslotte nog
lukte ook.
Voor het technische personeel
van de luchtvaart betekende dit
een dag extra werken moer, een
dag die na vijf voorgaande dagen
er. nachten met weinig slaap dub
bel zwaar woog. De lt. Aertsen,
de man die dit „Ameland deta
chement" van 40 50 mensen
commandeerde, verloor er echter
zijn goede humeur niet door, al
zal hij in deze dagen heel wat
pondjes verloren hebben, die er
overigens best af konden.
De volgende Zondagmorgen
was het weer vroeg dag, vooral
voor de mensen van Ir. C. van
Oostrum van het Nationaal
Luchtvaartlaboratorium (N.L.L.),
welk lichaam, zoals bekend de
snelheidsmeting verricht.
En om deze meting draaide
eigenlijk alles deze dagefn op het
eiland. Naast het normale foto
grafische systeem, dat werkte op
de fotocamera's, had het n.l. als
controle nog een tweede methode
ingelast, n.l. die langs electroni.
sche weg, met inschakeling van
een fotocel. Aan de beide uitein
den van de baan was n.l. een
fotocel opgesteld, die het toestel
pakte als het op bepaalde hoogte
langs vLocig. Deze laatste methode
gaf als uitslag de bovengenoemde
uitslag van 965 km, de andere
methode geeft echter straks de
officiële uitslag weer.
Als tenminste de camera's het
goed gedaan hebben en dat kan
eerst geconstateerd worden als de
films ontwikkeld zijn. Zoals het
zich uiterlijk liet aanzien liep, zo
als Ir. Vain Oostrom verklaarde,
de apparatuur bij de eerste vlucht
uitstekend. Bij de tweede vlucht
van Lt. Wansink vloog het toestel
bij het eerste traject te laag om
door de fotocel opgepikt te wor
den en ook vreesde men, dat de
ging niet al te goed gedaan heb
ben, maar zekerheid hierover zal
men eerst hebben als het film.
materiaal ontwikkeld is.
Het was eetn spannend moment,
niet in het minst vóór de technici
van het luchtvaartlaboratorium,
toen aangekondigd werd, dat na
zeer zorgvuldige voorbereiding,
Flinterman gestart was vara het
vliegveld Leeuwarden.
Snel werd alles telefonisch nog
even getest. „IJken West",
„IJken Oost", een> slag op bevel'
dat waren zo enkele commando's,
die men in het „hoofdkwartier"
Ikon opvangen.
En toen was de Meteor boven
't parcours aangeland en nam hij
zijn aanloop voor de eerste vlucht,
in het Oosten gingen enige lucht-
kogels de hoogte in, die de vlieger
de richting van de baan moesten
aangeven. Op de duinen ging
ieder staan en toén de zeer en
thousiasten riepen „Daar komt.
ie" en iedereen gauw naar 't Oos
ten keek, was de Pospy 10 al
weer voorbij gevolgd door een
gierend en grommend geloei, als
zaten alle duivels van de hel op
zijn staart.
In 11.16 seconden gingen deze
eerste 5090 meter. Even een ruk
naar boven aan het eind van de
baan en daar lag de kist al weer
in de bocht, zich gereed makend
voor de vólgende sprong.
11.48 seconden gaf deze tweede
vlucht als uitkomst.
Weer rekten zich de halzen,
eventjes maar... en toen was het
al weer gebeurd, 11,16 secoinde
over deze 3000 meter.
Nogmaals terug, nu voor de
laatste keer. Een wijde bocht,
zakken tot even onder de 100 m,
recht voor de baan en daar
schoot maj. Flinterman dit keer
in 11,44 secc/nde over de baan.
In de tenten van het nationaal
luchtvaartlaboratorium ging een
zucht van dnkbaarheid op. Het
zagkje had geklopt en Nederland
hud zijn snelheidsrecord in de
lucht.
Wie zich ocik in de handen wre-
vqn waren de mannen van de
technische ploeg van de LKS, de
mensen van de weerberichten-
dienst, van het mobiele radiosta.
tion, van de verbindingein, van de
verkeerstoren op Leeuwarden de
monteurs van het 323e squadron
en nog vele anderen. Zo'in kleine
honderd man luchtvaartmannen,
die dagen voor het slagen van dit
evenement gezwoegd hadden, en
ook de vier man van de radio-
technische staf van de LSK. die
toegevoegd waren aan het NLL
die 3 km kabel voor de fotocellen,
4,6 voor de camera's, 7.6 voor de
telefoon en 6.6 voor het belsignaal
in totaal dus 21.8 km kabel ge
legd hadden.
Wie ook tevreden knikte, was
Mi-, Walda van Ameland, die zich
in deze paar dagen een waar
vriend van de luchtvaart getoond
heeft en wie geen moeite te veel
was om het zijn blauw geuniform-
de en andere gasten naar de zin
te maken.
Vier van hen, de Ir. Schering en
Plomp van het NLL en de solda
ten Schalwijk en VersluijS van de
LSK (luchtstrijdkrachten) konden
zich revancheren, toen plotseling
door een storing in de centrale in
Nes het electrische net het begaf
en het dorpje in het donker kwam
te zitten, en aangezien de mon
teur van de centrale met vacantie
was, zou het er voor Ameland
donker uitgezien hebben, als niet
net op deze dagen de LSK er snel
heidsproeven hadden gedaan.
Wie kennelijk niet tevreden
was (doch dit keer niet zei), was
het paard, dat ergens in West los
brak, in wilde ren over het eiland
vluchtte en een paar draden ver
nielde.
Na de eerste poging van majoor
Flinterman kregen de toesehoü.
v/ers nogmaals de sensatie van
een vier maal langs gierende
Meteor met Lt. Wansink aan de
Terwijl Bim zich aan zijn maal
tijd te goed deed en Willempje
Mug tegen de touwladder opklau
terde, werd Mugli Basli, diep on
der de aarde in een geweldig kan
toor toegelaten. „Wel, wel", zei
de speurder die zijn verbazing
niet kon verbergen. „Een paleis
in de kelder!" ,,U is zeker burge
meester van deze onderaardse
stad!" „Meneer Basli, ik ben Nie-
mar, de chef van de geheime
dienst van Subterra Modema, zo
als het land heet, dat zich hon
derden kilometers onder de op
pervlakte van de aarde uitstrekt.
Wij verwachten U hier al lang."
„Hoe weeTU mijn naam?" vroeg
Basli. „Wij hebben in vergeelde
papieren het verslag gelezen dat
wijlen Prof. Tweebeen van zijn
proefnemingen heeft gemaakt.
Wij konden dus weten, dat U
precies hond'erd jaar nadat U in
de machine was gestapt, weer op
aarde zou verschijnen. Nu zitten
we in moeilijkheden. Ons verzoek
is dan ook: Wilt U ons helpen?"
„Ik ben tot Uw dienst", zei
Basli. „Alleen eerst een kleine
maaltijd..." Maar de ander hoor
de deze woorden niet. Hartelijk
schudde hij de handen van Basli.
stuurknuppel, die ongeveer het
zelfde gemiddelde gehaald moet
hebben als majoor Flintermam.
En toen was het voor velen
zaak om zo snel mogelijk van het
eiland te komen. Hiervoor zorgde
weer de LSK, die met de regel
maat van een klok vliegtuigjes
dirigeerden tussen het eiland en
het vliegveld Leeuwarden en een
respectabel aantal vermoeide,
doch voldane lieden na een paar
inspannende dagen weer op het
vasteland afzette.
Een jonge man is Maandag in
de St. Pieterskerk van 'n hoogte
van vijftig meter omlaag ge
sprongen; hij kwam terecht op
de marmeren vloer van de basi
liek. Op het stoffelijk overschot
van de zelfmoordenaar werd 'n
veel gebruikt gebedenboek aan
getroffen.
Toeristen en bedevaartgan
gers zagen tot hun afgrijzen het
lichaam omlaag valler); 't kwam
Vaticaan werd aangetroffen. De
St. Pieterskerk werd onmiddel
lijk na dit voorval gesloten; zij
is thans ontwijd en het gebouw
zal niet eerder voor het publiek
worden opengesteld, vóórdat het
wederom is gewijd.
Zes maanden geleden is op de
zelfde wijze door een andere
jongeman zelfmoord in de St.
Pieterskerk gepleegd.
ONGELUKKIGE NOODLAN
DING SPITFIRE.
Bij het vliegveld Twente was
een Spitfire van de militaire
luchtvaart;, bestuurd door de res.
2e lt.-vlieger De Jong, gisteren
morgen door motorstoring ge
dwongen een noodlanding te ma
ken. Het vliegtuig kwam buiten
het veld terecht en werd zwaar
beschadigd. De piloot werd le-
véiiögevaarlijk gewond naar een
ziekenhuis in Enschede vervoerd.
Nader vernemen wij nog, dat de
naam van de piloot is A. C. J. de
Jong. Hij is 25 jaar en afkom
stig uit Rijen (N.-Br.).
Familieleden zijn met een spe
ciaal vliegtuig van GilzeJRijen
naar Twente vertrokken. De toe-
ckende Boey" vertrok, terwijl de
11 varensgasten werden afge
schreven. Een laatste reddings
poging werd op 18 Februari ge
daan door 't scheepje „Emmen-
horn" onder schipper Dirck
Dirckz Jonas. Ook dit schip had
geen succes. Daarna zijn de po
gingen om de overlevenden van
„De vergulde Draeck" te redden
opgegeven.
juist terecht op de plaats, waar
onder volgens zeggen de urn met
het gebeente van de Heilige Pe- stand van de vlieger is nog ern-
trus door archeologen van hetstig.
Zoals wij reeds meldden, heeft ten drinkwater. Onder de gered-
onlangs een Australische boer i den bevond zich ook de schip-
op zijn land sporen ontdekt van per. Met een klein bootje deden
cca schipbreuk, die ongeveer 300 zeven mannen een poging om
jaar geleden moet zijn geschied. 1 Batavia te bereiken,
De boer gelooft nu op het spoor] De schipper bleef achter: „om
te zijn van de schat van „Be ver
gulde Draeck," een Nederlands
schip, dat in 1656 op de West-
Australische kust verging.
„De vergulde Draeck" vertrok
4 October 1655 met schipper Pie-
ter Aalbertsz en een bemanning
van 200 koppen van de rede van
Texel naar Batavia. Er waren
goederen aan boord met een
waarde van 106.400 en baar
geld, verpakt in acht kisten, ter
waarde van 8.600. Van 9 tot
13 Maart 1656 verbleef men aan
de Kaap de Goede Hoop. Langs
de gebruikelijke Zuiderroute ging
het schip naar Indië, maar liep
op 2 April des morgens om vier
uur met volle zeilen op een rif,
anderhalve mijl van de Austra
lische kust op ruim dertig gra
den Zuiderbreedte. De schok was
zó hevig, dat het schip ,,'teene-
mael geborsten en te gronde ge
stoten was.'" Slechts 75 opvaren
den, onder wie enige vrouwen,
bereikten de kust „sonder dat
ouck van het costelycke carga-
soen, daarin geladen, ietwas het
alderminste geborcht heeft con-
nen worden." De volgende dagen
spoelden vele wrakstukken aan,
alsmede victualie en enige va-
portages; 11.30 Metrop. Orkest, camera's het bij deze tweede"po-
Wanneer de Raad van Europa
mocht komen tot het opstellen
van een omvangrijk programma
van openbare werken, dan zullen
hierin volgens welingelichte krin
gen te Straatsburg plannen voor
de aanleg van grote internationa
le verkeerswegen waarschijnlijk
van grote betekenis zijn. Tot de
projecten, die bij een dergelijk
programma voorrang zouden heb
ben, zullen vermoedelijk ook het
herstel van de door oorlogshan-
lingen beschadigde en vernielde 'j
rivier, en kanaalverbindingen
behoren, en de reorganisatie en
herverdeling van de in Europa
beschikbare waterkracht.
Van Italiaanse zijde wordt het
denkbeeld om de Raad van Euro
pa te maken tot het instrument
ter bevordering van de totstand
koming van een internationaal
programma van openbare werken
het krachtigst bepleit. Onder de
16 afgevaardigden, die de oor
spronkelijke motie tekenden,
waarbij voorgesteld werd egn
programma op te stellen van be
langrijke openbare werken, welke
dan collectief door de aangeslo
ten landen zouden moeten worden
uitgevoerd, bevonden zich negen
Italianen.
Italië, dat 1 millioen werk
lozen heeft, waaronder zich vele
bouwtechnici bevinden, hoopt, dat
de commissie voor economische
aangelegenheden, spoedig prak
tisch effect zal geven aan dit
voorstel, zo deelde een der Ita
liaanse afgevaardigden aan een
vertegenwoordiger van Reuter
mede.
Frankrijk heeft voorgesteld een
Europese radio-omroep op te
richten om „de stem van Europa"
over de gehele wereld te doen
horen, alsmede een televisiesta
tion voor West-Europese pro
gramma's.
De commissie voor economische
aangelegenheden zal waarschijn
lijk ook de plannen bestuderen
voor de aanleg van een tunnel
tussen Frankrijk en Engeland
onder het Kanaal en voor de aan
leg van een tunnel onder de Mont
Cenis tussen Frankrijk en Italië.
bet volck in orde te houden ende
oneenigheyt onder hetselve voor
te comen."
Op 7 Juni bereikten zeven uit
geputte mannen Batavia.
De volgende dag werden het
fluitschip „De witte Valck" en
het jacht „De Goede Hoop" uit
gestuurd om te trachten de over
levenden te redden. Deze onder
neming had echter geen geluk.
„De witte Valck" was op 14
September te Batavia terug. Het
jacht „De Goede Hoop" had ook
geen succes. Integendeel, bij de
reddingspoging verloor het acht
opvarenden.
Op 1 Januari 1658 vertrokken
uit Batavia twee galjoots om een
tweede poging te wagen. Het
waren „De Waeckende Boey", on
der schipper Samuël Volckersen,
en de „Emeloort," onder schip
per Aucke Pieter Jonck.
Tegen de gegeven orders raak
ten ze van elkaar vóór de Austra
lische kust.
De „Emeloort" was op 24 Fe
bruari aan de Australische kust
op 33 graad Z.B. op de plaats,
waar „De vergulde Draeck" ver
gaan was, zag men vele inboor
lingen, doch geen spoor van de
overlevenden van „De vergulde
Draeck". Men heeft daar vier et
malen gekruist, maar vond niets.
Daar vele opvarenden ziek wa
ren geworden, zette men weer
koers naar Batavia. De „Emel
oort" ontmoette op de terugreis
„De weckende Boey" op de West
punt van Java op 14 April. „De
waeckende Boey" was op 23 Fe
bruari op ruim 31% graad Z.B.
gekomen. Men ging langzaam
Noordwaarts. Op de 26ste rap
porteerde opperstuurman Abra
ham Leeman dat de eerste ver
blijfplaats van de schipbreuke
lingen was gevonden. Planken
en balken waren in 'n kring op
gezet in het zand, terwijl men
wrakstukken, kisten, putsen en
een vaatje had gevonden. Op 21
Maart vond men weer sporen
van „De vergulde Draeck" in de
vorm van een joffer. Dit is een
spriet waarop men het merk van
de „Draeck" aantrof. Ook werd
een katrol gevonden. Voor deze
onderzoekingen ging men steeds
met een bootje naar land. Op 23
Maart ging men weer. De wind
draaide en de boot ging terug
naar het schip. De schipper
maakte de opmerking of men
voor een beetje wind bang was.
Het gevolg was, dat men weer
naar het land voer. Het weer
werd ongunstiger en „De wae- scoorde l3.
ZEILEN.
Wedstrijden op de Schelde.
Zondag hadden zeilwedstrij
den plaats om de wisselbekers
Pilot en Pilot Pilotin. De Pilot
van de categorie cruisers, welke
wisselbeker is aangeboden door
de commodore van de R.B.S.C.,
de heer H. P. Leten, worden
jaarlijks verzeild. Ditmaal werd
te Veere gestart om 9.30 uur. De
route liep buitenom via Westka-
pelle, terwijl de finish te Ter-
neuzen gelegen was. Winnaar
werd de Zilvermeeuw, eig. J. de
Klerk. Tijd 3.27.20; 2. Tamaris,
eig. J. Hebbelynck te Gent in
3.44.25.
Wisselbeker Pilot Pilotin: 1.
Petrel, eig. A. van den Abeele te
Gent in 3.25.25; 2. Alouette, eig.
A. Parissis te Gent in 3.25.33; 3.
Puck, eig. P- Tollenboom in
3,2535.
VOETBAL.
De Junioren.
De spreeuwen kwetterden nog
vrolijk hun rhorgengesprekken op
de nokken der daken, toen we de
bus opwachten, welke ons, nu in
het gezelschap der Terneuzense
Junioren naar Breskens zou bren
gen.
Vandaar naar de sportvelden
aan de Bosweg te Vlissingen,
waar het jeugdvoetbaltoumooi
reeds was ftfihgevatigen,
Om half twaalf verschenen ofi-
ze beide elftallen in t veld. Goes
was de tegenstander.
De A-Junioren werden bij deze
eerste ontmoeting reeds uitge
schakeld 10.
Door dit „geluk" kwam Goes
uiteindelijk, nóg in de finale en
won ook weer door geluk (penal
ties) de eerste prijs.
De B-Junioren evenwel wonnen
van Goes met 40. Van de Zeeu
wen eveneens (40). En Vlissin
gen dat even voordien met 70
van Oostburg won, werd met een
41 nederlaag het veld afge
stuurd.
12 Doelpunten vóór, slechts 1
tegen!
Met deze score behaalden ze
het hoogste doelgemiddelde en
verdienden daarmee de prachtige
zilveren bal, welke was geschon
ken door de Burgemeester der
gemeente Vlissingen.
En als eerste prijs 2 bekers!
Wat een vreugde! De A-Junio
ren deelden mee in de pret.
En wat hebben de enkele oude
ren, die de reis meemaakten, ge
noten van de spontane vreugde
van deze jeugd. Stuk voor stuk
hebben ze er voor gevochten, en
we durven zeggen: Met deze Ju
nioren, in deze geest, met hun
leider en trouwe helpers is de
toekomst voor de V.V. „Terneu-
zen", inderdaad hoopvol.
D. T.
PolitieBrandweer 13.
Doordat onze maaltijd stag
neerde, kwamen we enkele minu
ten na de aanvang van genoemde
wedstrijd op het terrein aan de
Moffenschans. De stand was dan
0 in ''t voordeel der brandweer.
Daarmee ging de rust in. Na de
thee en een bijgeserveerde zoe
tigheid waarin ook de Pers mee
deelde, ging Politie fel in de aan
val. De eerste 10 minuten was
er zelfs van een groot overwicht
sprake. Maar geen doelpunten!
Een aan de Politie toegekende
penalty werd vriendschappelijk
onbenut. Evenwel was het Van
de Wege (der Brandweer), die
doelpuntte. 02. Dit was Van de
Wege (der Politie) te bar. Hij
maakte er in de 25e min. 12
van. Tot weer 10 min. voor het
einde de Brandweer nog eenmaal
IAANSTANDEN.
Maan
ld.'
Ond.
Ond.
22
18.53
1.52
20
19.09
3.11
17
19.22
4.28
15
19.32
5.42
13
19.41
6.54
10
19.50
8.05
08
20.—
9.15
06
20.11
10.36
03
20.25
11.40
ag op hetgeen de,
(verzeese Gebieds-
n .brief van 15
m de Kamer heeft
mtrent de practi-
ïg van de orders
vijandelijkheden
heeft' hij thans
ter van de Tweede
Staten Generaal
ti een desbetref-
van de stand van
en Madoera over
dert 11 Augustus
25 Augustus,
me't hgt bepaalde
van hét „Neder-
Isch Handbo
erlegging* van h
vijandelijkheden'
ïgeboden bij brief
B j.L, hoeft de Mj-
zitter der .Tweede
:ht dit overzicht
r over te leggen,
rouwelijke (cursi-
Minister. Red. A.
lining döor de le-
tieke medewerker
ildt dat de plaats-
er Ministers van
Zaken in hun
len zitting van de
om te komen tot
van een ontwerp-
met Opstenrijk,
enstemming kon-
:r een Amerikaans
kende tot hervat-
iptember a.s. van
in de Verenigde
nd zou een extra-
1 gehouden, waar
ogen tot overeen-
omen omtrent het
et verloop der in
;wee maanden ge-
gen.
Ie vertegenwoordi-
nkrijk en van de
lie niet instemden
irikaanse voorstel
ïg van de bespre-
Amerikaanse ver-
r drong er daarop
ie en Sowjet-Rus-
op aan dat deze
n zouden verzoe-
;oedkeuringen te
het Amerikaanse
3 dan heden zou-
cijn afgekomen.
D. T.
aanklager in het
ie vroegere Duitse
Ik Von Manstein,
eschuldiging van
en te Hamburg tc-
eeft gisteren ver-
on Manstein ver
is voor de ten uit-
'an Hitiers bevel,
commissarissen in
r na gevangenne-
1 worden terecht-
n de Veiligheids-
everd.
*enis voor het tri-
rrenberg had Von
Ier ede verklaaM
Generaal Von Leeo
egedeeld, dat zijri.
et heifi niet toe-
op te volgen.
aanklager, Kolo-
jrklaarde gisteren,
eraal Mueller, die
opdracht aan het
(it vertoefde, het
level had meege-
ten uitvoerlegging
betreffende de po-
ssarissen het mo-
assische leger had
net 't gevolg dat de
s werd vertraagd,
ie voor, het bevel
eraad zou wofden
r de commissaris-
ui, dat hun gevan-
in dood betekende,
>te adem vochten
,ale me^licd^n' dé
dwongen hetzelf-
itler weigerde ech-
in te trekken,
ternser, de Duitse
.n Von Manstein,
dat in een docu?
aanklager voorge-
llende-'regels, die
1 voor zijn cliënt,
iten.
ienbare aanklager,
omyns Carr, ont-
stelligste en ver-
de documenten,
in handen van de
ijn geweest.
Sir Frank Simp-
,eht het gehele do
le vertaling er van
1 het Hof voor te
Post, gericht aan militairen
aan boord van het troepenschip
„Grote Beer", dient, teneinde in
de tussenhavens te kunnen wor
den uitgereikt, uiterlijk op 4
September a.s. ter post te worden
bezorgd. Post, bestemd voor de
eindhaven, moet uiterlijk op 18
September a.s. bezorgd worden.
pen. De relletjes waren bet ge
volg van een verhoging van dé
rittenprijs op de trajecten naar
de door inheemsen bewoonde
stadsgedeelten der gemeentetram
met één penny; de inheemsen
hadden in verband hiermede de
gehele dag geweigerd van de
tram gebruik te maken.
tö aiünrn,
\r(jdag te Bandjermasin terug*
vqrwacht.
Uit het district Hulu Sungai
wordt gemeld# dat in d'e na :ht
van 30 op 31 Augustu? al "air eer.
militair kampement we~7! aange
vallen door een bende- van onge
veer 300 man, gewapend met ge
werd gisteren de winnaar van
6000 Australische ponden, de eer
ste prijs van de staatsloterij van
New South Walës.
De dochter van de overledene,
de 72-jarige Walter Goodman
Westren, zei: „Hij wachtte z(jn
hele leven op een groto prijs...
de Oost vervoert.
Het grootste gedeelte van de
gisteren vertrokken troepen be
staan uit dienstplichtige man
schappen van de Koninklijke
Landmacht, voorts kleine contin
genten xnarineschepelingen ma
riniers en leden van het V.H.K.
lingen van toepassing zijn, welke
gelden voor de gewone frankeer
zegels, behoudens, dat de geldig
heidstermijn eindigt met 31 Dec.
1950. De zegels, welke na de ter
mijn van verkrijgbaarsteiling op
d. kan+oren niet zjn verkocht,
zullen worden vernietigd.
'TEMBER.
v.m. n.m.
Breskens 11.03 11.48
Terneuzen 11.38
Walsoorden 0.28 12.50
4 SEPTEMBER.
v.m. n.m.
Breskens 11.42 12.07
Terneuzen 0.17 12.42
Walsoorden 1.07 132