DIJKSTRA
Provinciaal Concours
KOOLPLANTEN
Laatste aanbieding
i
fe.Visser.kook
ÉÉN winkelier (uitrijder)
VERGOUWE
HEREN- EN DAMES-
SPORTRIJWIELEN
A. J. STOFFELS-RISSEEUW
fijne Vleeswaren er uit!
RADIOBODE
Piet,
PH. HAAK
Uit de Provincie
Het Zondagsrijverbod^en de
Horecabedrijven
WINKELIERS
in Kolonialewaren
K. N. A. G. vraagt opnieuw opheffing
Zondagsrijverbod
Blokkade van Berlijn
opgeheven
ik was in de
Ook vandaag ga ik daar ee
DAAR koopt men GOED ei
Groenten, Fruit, Schoenen, J
Bedden, Matrassen, Lampen
Koek, Gebak, Tabak en Sig
Een Fiets, Vis, Parfum en l
Ijs en een lekker glaasje Bi
Wij lopen de zelfde straat niet meer
maar langs de Nieuwstraat-Korte Kei
DOOR DE DIJKSTRAAT en de h
Dus wij gaanjerstond HET BLOKJi
Zo ziet onze sortering
Fa D. F. van der Heijden
De Stroper
Oe Parijse Conferentie der
grote vier
Te veel genoten
kostwinnersvergoeding
Eerste trein uit Helmstedt vertrokken
Wand uerlichtin g
in Hout, Metaal en
Smeedijzer
Ruime keuze
Radio T azelaar
Noordstr.21 Tel. 2361
Terneuzen
j
W.Z.V.A.T.O. DE WILDE
Ontbijtspek
Pekelvlees
Bacon
Plockworst
Boterhamworst
(2 ons per rantsoen)
Bloedworst
(met veel spek)
Fa E. A. IJsebaert
Specialiteit in
Plockworst
Vlooswijkstraat
van Landelijke Rijverenigingen, op
2e Pinksterdag 6 Juni 1949 te AXEL-
•pgave gevraagd voor:
1. Het nummer 2-span Trekpaarden voor lucht
wagen- Schoonste span le prijs 50.enz-
2- Het nummer 1-span Landbouwtuigpaarden (g€
open klasse- Schoonste geheel le prijs ƒ50,—
Opgave voor deelname tot uiterlijk 15 Mei a-s. b
Secretariaat der L- R- „De Oranjeruiters", p/a de
A- DEN EXTER- Axel (Kijkuit).
Jaren bestaande fabriek in verpakte levens
middelen (merk artikel) zoekt in elke plaat:
(dorp)
voor verkoop van haar artikelen- Vast salari:
10 gulden per week- Gemakkelijk 40 gulder
per week verdienste- Geen borgstelling. Et
behoeft niets gekocht te worden. Brieven ondei
No- 326. Bureau van dit blad
Half Mei kunnen wij U leveren kerngezonde KooipU
o-a- orig- Herfst Wit, Langendijker Bewaarrood. H
Groene Savoye, Victoria. Bloemkool (Alpha).
Zijn alle werkdagen te bezichtigen-
ALTEN AS TR. F 13
HOEK
TRAMST
MOOIE GEKLEURDE
met kettingkast en rijwiellamip. geheel compi«et
voor slechts 125.
Kinderry wielen 60,— (voor 4 tot 9 jaar».
Autopeds met luchtbanden ƒ33,50.
Deee aanbieding is slechts 5 dagen geldig-
Telefoon 41 - ZAAMSLAG
per bon
100 gram
100
100
125
125
100
200
200
Blaasham
Gekookte Ham
Rauwe Ham
Ontbijtspek
Bacon
Rookvlees
Boterhamworst
Hamworst
ZONDER BON
Berliner Leverworst - Saksische Leverworst
Leverkaas - Tongworst
LET EENS OP DE VERPAKKING
LEVENSMIDDELENBEDRIJF
NOORDSTRAAT 46
TERNEIJZEN
50 Gladiolen. 25 Anemonen, 25 Pioen Ranonkels, 2 Kamer
Begonia's, 15 Vaste Planten in 3 srt-, 15 Tentoonstelling
Dahlia's, 50 Klavertje Vier met 3 Bruidsanjers GRATIS
voor 3,10-
P- v- HENSBERGEN Postbox 49 - HILLEGOM
Het Zondagsrijverbod ver
oorzaakt zeer ernstige schade in
ta: van Horecabedrijven, zo
deelt de Bedrijfshoreca mee.
Een recente enquête onder de
seizoenondernemingen wees uit
dat de omzetverliezen als ge
volg van het verminderde be
zoek. variëren van 15 tot 83 pet.,
al naar gelang de mate waar
in de betrokken bedrijven op
het autoverkeer zijn ingesteld.
De omzetvermindering beloopt
1.000 tot 75.000, alleen be
rekend over de 12 Zondagen in
de zomermaanden. Een schat
ting. door Bedrijfshoreca opge
steld op grond van de gegevens
der enquête, komt tot een totaal
omzetverlies in de seizoen
exploitatie van omstreeks 15
millioen gulden.
Van vele Horecabedrijven, zo
deelt de Bedrijfshoreca verder
mee, wordt als gevolg van het
Zondagsrijverbod 1/7 deel van
zijn exploitatie-tijd ontnomen.
De specifieke waarde van dit
deel in aanmerking nemend, te
weten de Zondagen, die voor de
meeste bedrijven de beste om
zetten brengen, is de exploita
tie-belemmering nog veel ern
stiger.
Tegen het Zondagsrijverbod is
de Minister van Verkeer en Wa
terstaat bij adres d.d. 9 Mei in
kennis gesteld, terwijl een
schrijven van gelijksoortige in
houd op dezelfde datum is uit
gegaan naar de Ministers van
Economische Zaken en Finan
ciën. De Minister van Verkeer
en Waterstaat is dringend ver
zocht het Zondagsrijverbod op
te heffen, dan wel het buiten
werking te stellen in de periode
JuniSeptember a.s.
De Ministers van Economische
Zaken en van Financiën is ge
wezen op de, naar de mening
der Bedrijf horeca, ernstige ge
volgen in economische- en fi
nanciële zin voor zeer vele be
drijven.
Teneinde haar actie een zo
breed mogelijke basis te geven
heeft Bedrijfshoreca voorts aan
alle Kamers van Koophandel
en Fabrieken in Nederland en
aan de gemeenten in de voor
naamste toeristische gebieden
verzocht haar steun te willen
geven.
De verkeers- en toeristische
organisaties als de A.N.V.V., de
A.N.W.B.. de K.N.A.C. en de
K.N.M.V., sportorganisaties als
het N.O.C. de K.N.V.B. en de
Nederlandse Hockeybond; de
roei- en zeilwereld enz. zijn alle
van de actie van Bedrijfshoreca
in kennis gesteld en om hun
adhaesie is verzocht.
Het bestuur van de Konink
lijke Nederlandsche Automobiel
Club heeft zich opnieuw met
een adres gericht tot de Minis
ters van Verkeer en Waterstaat,
van Economische Zaken en van
Financiën, waarin om opheffing
van het Zondagsrijverbod wordt
gevraagd. In vorige adressen is
reeds betoogd, dat naar mag
worden aangenomen, de be
sparing op benzine is te ver
waarlozen, vergeleken bij de
nadelen, welke aan het verbod
zijn verbonden voor eigenaars
▼an personenauto's.
Bij de opsomming van de ver
schillende motieven, die aan
leiding waren tot vroegere ver
zoeken tot opheffing van het
verbod wordt thans ook vermeld
de schade, welke vele bedrijven
zouden ondervinden, die op
Zondagsbezoek zijn aange
wezen.
In het adres wordt verder
gezegd, dat de practijk van drie
jaren Zondagsrijverbod heeft
geleerd, dat veelal zakelijke re
laties worden geschaad door de
onmogelijkheid om zich op Zon
dag per automobiel te verplaat
sen. Verder acht adressante de
overtuiging gewettigd, dat de
arbeidsproductiviteit gunstig
wordt beïnvloed, indien ge
legenheid wordt gegeven aan
ieder naar vrije keuze van zijn
ontspanningstijd gebruik te
maken. Ook de sportbeoefening
en dus de volksgezondheid is
gebaat bij vrije verplaatsing per
auto op Zondag. Gebleken is,
dat vele categorieën, die zich
normaliter per auto verplaatsen
behoefte hebben dit ook op
Zondag te doen voor hun be
roep of bedrijf. Gewezen wordt
voorts op het feit. dat men
s Zondags wel van het buiten
land naar zijn woonplaats mag
terugkeren, maar niet zich naar
het buitenland mag begeven,
waardoor veelal een dag verlo
ren gaat.
Adressante meent, dat bij op
heffing van het verbod het ver
bruik van benzine door parti
culiere auto's weinig groter zal
zijn, omdat de zwevende koop
kracht grotendeels is verdwe
nen en overigens dat groter ge
bruik voor een belangrijk deel
en misschien wel geheel zal
worden gecompenseerd door het
mindere verbruik door perso-
DOOR FITTER BARON.
(Geautoriseerde vertaling
van H. H. J. Maas..)
t)
(Nadruk verboden.
Ais we zeggen* het café
Piegatti „stond", dan was dat
jilee.n, omdat het aan weerszijden
door een ander buis ondersteund
word Het stond dan in een van
de smerigste straatjes van Soho.
Inspecteur Keating gin|g er nooit
tussen de deurposten door zonder
bang te zijn, dat as zouden uit
wijken en dat alles wat er op rust
te. Ojp hem zou neerkomen. Om
dat -hij er zo dkiwijls door moest,
was dat nogal onrustbarend!
Keating was in het restaurant
geen erg geziene gast. De gewone
bezoekers brachten onveranderlijk
vijt onrustige minuten door, als
rij de stevige figuur van de Yard-
raam in de deuropening zagen ver-
sdhiijnen. JSeldecn kwam hij er al-
leen om wat te eten. En in de
regel bracht hij nieuws mee, dat
de eetlust van de stamgasten be
nenauto's in openbaar vervoer.
En tenslotte wordt in het accres
gewezen op de verbeterde
brandstofpositie en de a.s. Eco
nomische Unie met België en
Luxemburg, welke naar het oor
deel van adressante een spoe
dige opheffing van het Zon
dagsrijverbod alleszins recht
vaardigen.
De Ministers van Buitenlandse
Zaken van Engeland, Frankrijk
en de Verenigde Staten zullen op
21 Mei te Parijs bijeenkomen, al
dus is door een woordvoerder van
het Franse departement van Bui
tenlandse Zaken bekendgemaakt
Op deze bijeenkomst zullen de
drie ministers in de gelegenheid
zijn tot een uitwisseling vam me
ningen alvorens de conferentie
van de Ministers van Buitenland
se Zaken der grote vier op 23
Mei begint.
Zaterdag a.s. zullen te Parijs
reeds de voorbereidende bespre
kingen van Britse, Franse en
Amerikaanse functionarissen be
ginnen.
Leden van de Britse delegatie
zullen vandaag naar Parijs ver
trekken. Onder hem zijn Sir Ivone
Kdrkpatrick, hoofd van de Duitse
afdeling vam het Britse departe
ment van Buitenlandse Zaken en
Patrick Dean, hoofd van die poli
tieke Duitse afdeling van het de
partement In Parijs zal zich
Christopher Steel, politiek advi
seur van de Britse militaire gou
verneur in Duitsland, bij hen voe
gen.
Op schriftelijke vragen van het
Tweede Kamerlid Roosjem (A.R.)
'betreffende de terugvordering dier
te veel genoten kositwinmarsver-
goeiding van personen, die in die
jaren 1939 en 1940 ais dienst
plichtige militair em in werkelijke
dienst werden opgeroepen heeft
cie heer Liaf'tinclic, Minister van
Financiën, het vólgende geant
woord!:
needs in 1941 en volgende jaren
z'j.i de bedragen van in de jaren
1939- -1940 te veel genoten kost-
wimersvepgoeding vasitgesteld en
ter kennis van- de burgemeesters
gebracht Aanvankelijk werd he,t
standpunt ingenomen, dat niet
het rijk, dioch de giemeemte finan
cieel hiervoor verantwoordelijk
was en uit dien hoofde werd de
'terugvordering aan de burge
meesters overgelaten.
Dit standpunt is inmiddels ver
laten ingevolge de arbitrale uit
spraak van 10 November 1947 in
zake he't geschil tussen de staat
eia die gemeente Vlaardingen
(proefproces; officiële bekendma
kingen verg. van Nederlandse ge
meenten, no. 4027 19.2.3), waarbij
is vastgesteld) dat niet die burge
meester, doch de staat het recht
heeft te veel uitgekeerde bedragen
van hen, die deze ontvingen, terug
te vorderen.
intussen was reeds een aan
zienlijk gedeelte van de te veel
uitgekeerde bedragen door de
burgemeesters ge.pdi De thans
nog lopende vorderingen hebben
in de meeste gevallen betrekking
op personen, die aan het verzoek
van de (burgemeester tot restitu
tie niet 'hebben voldaan.
Nieuwe vorderingen uit dezen
hoofde worden sinds geruime tijd
niet uitgeschreven.
■De Minister heeft zijn ambtge
noot van oorlog laten weten, dat
in dezen door het rijjk steeds een
ruim standpunt is ingenomen.
Indien bij pogingen tot verhaal
bleek, dat de terugvordering met
het oog op de financiële omstan
digheden van de belanghebbende
als een hardheid moest, worden
beschouwd, is van de terugvorde
ring afgezien en het bedrag voor
rekening van het rijk genomen.
Aan de desbetreffende instan
ties zijn op grond vam de overwe
ging, dat aan deze zaak ééns een
eind moet k4men, inmiddels aan
wijzingen gegeven om verdere
terugvorderingen achterwege te
laten.
Gisterennacht om 1.25 uur
plaatselijke tijd (00.25 uur Ned.
tijd) meldde Radio Hamburg, dat
de eerste trein zo juist uit Helm
stedt was vertrokken. Deze trein,
getrokken door een locomotief uit
de Sovjetzone, telde acht wagons,,
waarin zich behalve talrijke En
gelse, Amerikaanse en andere
correspondenten, ook doedelzak
spelers van de „Gordon Highlan
ders" bevonden De locomotief
was feestelijk versierd met groe
ne twijgen. Bij Mariënborn aan
de Sowjet-grens werd van loco
motief gewisseld.
Volgens Sir Robert Inglis, voor-
dierf. De meeste mensen kunnen
nu eenmaal niet ganoegelijk eten
met de gedachte, dat iemand hen
oadelijk uitnodigen zal mee te
gaan om te profiteren van Zijmei
Majesteits gastvrijheid.
De omstandigheid, dat Keating
juist uitkeek naar een zeker
iemand, die het Rijk graag een
tijdlang wilde logeren, was de
reden van zijn tegenwoordigheid
in Soho op een iate avond, tegen
het eind1 van November Piegatti
scheen hem de meest geschikte
'plaats toe om een gedeelte vam
het igeid terug te vinden dat Clem
Wade onlangs bij een andier ge
haaid had. Clem had echter vol-
deende begrip om de plaatsen,
die hij anders gewoonlijk bezocht,
nu te vermijden. Bijgevolg bleef
een zekere dikke Argentijnse ban
kier zonder enige inlichting over
de ontwijding van zijm safe.
Keating zou niet gebleven zijn,
als hij Chorleyj bijgenaamd „de
Neus", niet had opgemerkt. Chor-
ley met de doopnaam Charles Eg
bert Marks, boezemde Keating 'n
blijvende afkeer in; zelfs zó hevig,
dat deze vreesde op een keer te
bezwijken onder de drang, „de
Neus" oen schop te geven op de
zitter van de veyvoersafdeling der
Engels-Amerikaanse zone, die de
reis op de eerste trein meemaakte
betekende, het opheffen van de
blokkade, dat tegelijkertijd 12
spoorlijnen voor het verkeer wor
den opengesteld tussen het b'.zo-
nale gebied en de Sowjet-zone.
Men wil voorlopig gemiddeld 16
goederentreinen, 5 geallieerde pas-
sagierstrednen en 1 Duitse passa-
gierstrein per dag op het traject
HelmstedtBerlijn laten rijden.
Bij de Haiuelin-torug aan de
Zuid-Westgrens van Berlijn, hef
controlepunt der Westelijken, had
den zich meer dan 100 auto's met
piaats, waar het hem het meesc
goed zou doen. Daardoor zou
Keating echter ook voorgoed de
hulp vierspelen, die Chorley hem
meermalen verleemde Wamt Chor
ley nad ontegenzeggelijk zijn ver
diensten. Hij zag, hoorde em wdst
alles dat wil zeggen, alles, wat
van belang kom zijm voor inspec
teur Keating en voor hem, Chor
ley, zelf. En hoewel sommige van
de gappende broederschap Chor
ley s werkzaamheden ten zeerste
verdachten, was hij sluiw genoeg
om hun geen enkel bewijs in han
den te geven. Hij ging voort, zijn
zaken im volkomen onaantastbaar -
neid te drijven.
Die avond stond hij daar in café
Piqgattie met de onmisbare siga
ret tussen de lippen te lummelen.
Hij peinsde wellicht over de muur
schilderingen van het restaurant
en tussenbeide ongetwijfeld ook
over andiere dingen Hij keek zo
terloops eens naar Keating en
hervatte dan weer de draad vam
zijn overdenkingen. Geen teken
van herkenning werd tussen de
beide mannen gewisseld, maar
Keating wist wel, hoe ver hij
moest doorlopen om zijm pijp aan
te maken. Toen hij de lucifer
Verkrijgbaar;
TOMATENPLANTEN
bij P. VAN AERDE—DE
BRUIJN, Axelsestraat 34,
Terneuzen-
I? "wii- en Hardboards, extra Hardboards-
BOUWPLATEN EN HOUTHANDEL i
Telefoon 48 - AXEL
iibiHiniiiiiniiiiiiHiiiiiiiiiwiiniiiimiiiHHHiiiiiiiiiiiiHiiiiiHiiuiiiiiiiiiiiimiinBiiimiiiiiaHiiiniiiiuiiiiiiiiiaiiiBBiBiaiiiwiiiuiiimHininiHiiniiiiiinniinic
DUINZAND - AANVULZAND 'j'
X
I
METSELZAND - SCHERPZAND - GRIND
Koop Uw zand en grind bij die firma, die ook de
levering van al Uw bouwmaterialen verzorgd-
Scherpe prijzen- Vlotte levering. Door geheel
Zeeland
Telefoon 15 - ZUIDZANDE
N.V. Fa P. J. v. d. SANDE
TERNEUZEN
'booglampen en filmcamera's op
gesteld. Vertegenwoordigers van
verschillende omroepverenigingen
over de wereld stonden daar met
vrachtladingen opname- en uit-
zendapparaten opgesteld, terwijl
een wachtende menigte stond te
praten, roken en drinken. De
eerste, die Berlijn binnenkwam,
was de Amerikaan Walter Run
del. Om 1 uur 46 passeerde hij in
een grote Ford dit punt. Zijn wa
gen werd hier omstuwd door
meisjes uit Berlijn met boeketten
bloemen.
Volgens de onder Sowjet-Rus-
sisehe controle staande radio-Ber-
lijn zou de opheffing der blokkade
in alle Duitse fabrieken worden
gevierd en hebben de schoolkin
deren een vrije dag gekregen. Al
le Bcrlijners werden uitgenodigd
om 14 uur plaatselijke tijd een
massa-demonstratie in de Sowjet-
sector bij te wonen „om uiting te
geven aan de wil van Berlijn, een
verenigde hoofdstad en een on
verdeeld Duitsland te verkrijgen".
Luitenant-generaal John Gan
non, bevelhebber der Amerikaan
se luchtmacht, in Europa, heeft in
een officiële verklaring te Wies-
baden gezegd: „De luchtbrug
wordt evenals tot op Donderdag
voortgezet, totdat voldoende voor
raad is gevormd en wij er van
verzekerd zijn, dat het vervoer
over de grond de behoeften van
West-Berlijn l:an voorzien.
Volgens D.P.D. (Engelse zone)
zijn na de opheffing der blokkade
twee vrachtauto's met voedsel
pakketten voor Berlijn door de
Sowjet-Russische controle te Lü-
beck teruggestuurd. Volgens de
Sowjet-Russische autoriteiten
mochten Donderdag alleen com
merciële ladingen en geen liefda
digheidszendingen worden doorge
laten.
Volgens A.D.N. (Sowjet-zone)
trachtten de Amerikaanse en En
gelse journalisten, die met hun
auto's te Helmstedt klaar stonden
om de race naar Berlijn te begin
nen, op alle mogelijke manderen
eikaars start te belemmeren, b.v.
door suiker in de benzinetank te
strooien of de wagen dwars over
de weg tc zetten.
De Engelse en Duitse verzeke
ringsmaatschappijen hebben ge
weigerd de deelnemers aan de
race te verzekeren.
Een Amerikaans journal st, die
in beschonken toestand verkeerde,
reed met zijn wagen in een grep
pel. In bewusteloze toestand werd
hij uit zijn zwaar beschadigde
wagen te voorschijn gehaald.
'Hij was de eerste, die er baat
bij had, dat een aantal auto's van
de Eerste Hulp aan de race deel
namen", aldus A.D.N.
HOE DE OPHEFFING ZICH
AFSPEELDE.
De weg naar Helmstedt is thans
open. Voor het eerst na tien
maanden zijn geallieerds automo
bielen gisterennacht Russische
slagbomen bij Babel&berg, vijftien
kilometer buiten Berlijn, gepas
seerd, om in lange karavaan naar
het Westen te rijden. Het officiële
einde .van de blokkade die een zo
betekenisvolle factor in de wereld
politiek is geworden, had het ka
rakter van een sportieve gebeur
tenis.
Het geallieerde controlepunt leek
vóór hef middernachtelijik uur op
d startplaats voor een tulpen-
raliey.
In vele hondenden, automobie
len waren zjj, die het einde der
blokkade ter plaatse wilden mee
maken, naar de controlepost ge
komen. Reeds sedert de middag
uren had een leger van geallieerde
en Duitse persfotografen er col
legiale strijd gevoerd om de beste
stellingen te betrekken. De weg
was door barricaden van foto
apparaten geblokkeerd en velen
hadden zich met hun toesteilen
op het dak van het conitrolege-
bouw of in bomen genesteld.
'Het gros van de ongeduldigs
massa bestond uiteraard uit jour
nalisten. Precies twaalf uur
openden Amerikaanse en Britse
militaire politie de slagbomen en
terwijl blitzlicht uit tientallen
lampen felle flitsen in de bossen
wegwierp, fluisterde iemand: „De
kolonel is terug". Het was een
eigenaardig gefluister en scheen
geen zichtbare oorsprong te heb
ben. De lippen van Chorley, die
zijn blikken bespiegelend op de
muurschilderingen gericht hield,
hadden zich niet bewogen. Maar
het was ook minder in de manier,
waarop ze gemaakt werd, dan in
de inhoud van die fluistering, dat
Keating belang stelde En zelfs
zoveel belang, naar het scheen,
dat zijn pijp hem uit de vingers
glipte. Onder het bukken om ze
op te rapen ademde hij;: „Wiaar?"
chter in d'e linkerhoek", ant
woordde het gefluister van onbe
kende oorsprong.
Keating richtte zich op, naar
het scheen zonder Chorley opge
merkt te hebben en liep door het
buffet, waar de chef tegen de
kassa leunde, in gesprek met de
vrouw, die er achter zat.
,Clem Wade hier geweest?"
vroeg Keating kortaf.
„Nee, hij is niet in de ristorante
geweest, signore", brabbelde de
chef onderdanig
,Hoor eens, ik weet niet, wat
sien-jor.ee ihetekmt, en. dk wil hot
ook niet weten. Mijn naam is voor
wierp, die de autobaan omzomen,
zette een journalistieke autorace
in, die geen einde scheen te ne
men. Door een haag van honder
den wuivende toeschouwers schoot
de ene na de andere auto door de
controle. Documentaire formali
teiten waren tevoren reeds ver
richt. Een kilometer verder be
vond zich de Russische controle
post van Novvaves. Er stonden
Russische officieren en man
schappen, die zich niet om ons
bekommerden en door die Duitse
politie het sein lieten gewen, dat
wij zonder formaliteiten konden
doorrijden. Alt 'n keten van lich
ten begonnen de autorijders daar
op aan de honderdzestig kilometer
lange weg naar Helmstedt.
TOCHT ZONDEK SENSATIE.
Da kleine Amerikaanse weg-
patrouille, die met een radliowagen
de stoet had geopend, werd spoe
dig door wagens met vferslag-
gevers gepasseerd Iedlereen wil
de de eerste zijn om de controle
post aan het andere einde van de
Russische zone te bereiken. Hal
verwege ontmoetten wjj. 'die kop
van die colonne, die uit Heimatelt
in omgekeerde richting wias ge
start en ook daar dezelfde ij -r
Met deze colonne keerden wij
naar Berlijn terug'. Een tocht
zonder sensatie; de autobaan was
eindeloos en eentonig ais altijd.
De Engelse waarschuwingsborden
waren er nog.
Aan 't einde was de uit vroeger
tijden bekende controle door Rus
sische wachtposten. Ook daarin
was niets veranderd; een kleine,
jonge soldaat, met Mongools ui
terlijk, salueerde beleefd en een
beetje schuchter en vroeg „doku-
menta". Hij wierp er nauwelijks
een blik in en zei ,,dobry" dat wil
zeggen „in orde'". Hij'tikte wat
onuenoilpen aan zijn pet.
Duitse .politiemannen opiendien
slagbomen en schoten stram in
ds houding". Alles was alsof er
niets was veranderdhetzelfde
ritueel, dat wijl nog .gewoon iwa-
ren van tien maanden geleden.
Vendarcp. .bij de Westelijke con
trole, schoten, nog een paar blitz-
flitsen op onze wagien. Toen was
de grote sensatie voorlbdji Vioor
ons lag Beriijin, de straten en
rujiies overgoten door een over
vloedig maanlicht; niet langer
heerste die tergend zwarte nacht.
In de hoofdstraten brandden (weer
lantaarns en aiit vele vensters
scheen licht, het licht dat zovele
maanden heeft ontbroken en dat
nu plotseling en eigenlijk zander
enige sensatie weer is terugge
keerd. Met even weinig sensatie
als de openstelling der wegen en
de start van de meest merkwaar
dige autorace, die de Berlnnse
avus heeft 'beleefd.
SLUISKIL.
Muzaekkiosk
Het is dan zo ver. Morgen, Za
terdag zai de eerste steen wor
den gelegd voor de muziekkiosk
in het Hiuizinga-plantsoen. Die
plechtigheid zal worden verricht
door de heer Wats, Directeur van
de i'Azóte, terwijl ook dis edel-
achtb. heer Burgemeeater Van
Terneuzen tegenwoordig hoopt te
zijn. De harmonie zal deze ge
beurtenis opluisteren en 's avonds
te half acht van het Parochiehuis
vertrekken. Nu nog redelijk wee-
en belangstellend Sluiskil kan ge-
tiuige zijn van een handeling, tot
uitdrukking brengende hot door
zettingsvermogen van velen zgner
(bewoners, die eendrachtig mede
werken aan de opbloei vam hun
dorp.
VLISSINGEN.
Nieuw Hervormd centrum.
De snelle, ruimtelijke uitbrei
ding van Vliissingen, welke lang
zaam maar zeker leidt tot de
vorming van een nieuw stads
centrum, brengt voor de Ned
Hervormde Gemeente aldaar haar
consequenties mede. Deze ge
meente beschikt thans slechts
jou: inspecteur Keating. Laat je
dat gezegd zijn.'te
„Si, si, inspecteur."
Keating draaide die chef zijn rug
toe en wandelde (bedaard' dwars
door de zaal. Op de 'blikken, die
zpm korte stevige gestalte volg
den lette hjj niet, maar hij was er
zich toch wel bewust van.
Voor hij halverwege gekomen
was, lachten de ogien van George
Everard Teyst hem een vriende
lijke groet toe. George Everard
Teyst had in het leger gediend en
werd nog altlrjd „de kolomen ge
noemd. Te oordelen naar zijn
lenig figuur en ongerimpeld' ge
zicht had hij dertig kunnen rijn,
en dam weer zou men hem zestig'
gegeven hebben. Deze laatste
veronderstelling werd gesteund
door rijn sneeuwwit haar, de
eerste bovendien nog door' rijn
moedige ogen en zijn werkzame
geest Hij had nooit „gezeten" en
op het Records Office wisten ze
niets bepaalds van hem. Keating
schatte hem op vijftig, ofschoon
hij wel van gevallen wdst, dat
iemands haren al sneeuwwit wa
ren op twintigjarige leeftijd'.
(Wordt vervolgd.)
zak
2-48
tras 2-pers.
1-pers-
71-60
59-80
Onze nieuwe succes-serie
O. F. slaapkamers met royale 3-deurs kast <2/3
leg V3 hang), toogledikant, 2 nachtkastjes, tafel
en 2 gestoffeerde stoelen 492-50 - 474-00
O- F. slaapkamers met ruime 3-deurs kast, ledi
kant, nachtkastje, tafel en 2 gestoffeerde stoelen
317-50 - 276-50
In alle prijsklassen vindt U
het voordeligste bij