DIJKSTRA Provinciaal Concours KOOLPLANTEN Laatste aanbieding i fe.Visser.kook ÉÉN winkelier (uitrijder) VERGOUWE HEREN- EN DAMES- SPORTRIJWIELEN A. J. STOFFELS-RISSEEUW fijne Vleeswaren er uit! RADIOBODE Piet, PH. HAAK Uit de Provincie Het Zondagsrijverbod^en de Horecabedrijven WINKELIERS in Kolonialewaren K. N. A. G. vraagt opnieuw opheffing Zondagsrijverbod Blokkade van Berlijn opgeheven ik was in de Ook vandaag ga ik daar ee DAAR koopt men GOED ei Groenten, Fruit, Schoenen, J Bedden, Matrassen, Lampen Koek, Gebak, Tabak en Sig Een Fiets, Vis, Parfum en l Ijs en een lekker glaasje Bi Wij lopen de zelfde straat niet meer maar langs de Nieuwstraat-Korte Kei DOOR DE DIJKSTRAAT en de h Dus wij gaanjerstond HET BLOKJi Zo ziet onze sortering Fa D. F. van der Heijden De Stroper Oe Parijse Conferentie der grote vier Te veel genoten kostwinnersvergoeding Eerste trein uit Helmstedt vertrokken Wand uerlichtin g in Hout, Metaal en Smeedijzer Ruime keuze Radio T azelaar Noordstr.21 Tel. 2361 Terneuzen j W.Z.V.A.T.O. DE WILDE Ontbijtspek Pekelvlees Bacon Plockworst Boterhamworst (2 ons per rantsoen) Bloedworst (met veel spek) Fa E. A. IJsebaert Specialiteit in Plockworst Vlooswijkstraat van Landelijke Rijverenigingen, op 2e Pinksterdag 6 Juni 1949 te AXEL- •pgave gevraagd voor: 1. Het nummer 2-span Trekpaarden voor lucht wagen- Schoonste span le prijs 50.enz- 2- Het nummer 1-span Landbouwtuigpaarden (g€ open klasse- Schoonste geheel le prijs ƒ50,— Opgave voor deelname tot uiterlijk 15 Mei a-s. b Secretariaat der L- R- „De Oranjeruiters", p/a de A- DEN EXTER- Axel (Kijkuit). Jaren bestaande fabriek in verpakte levens middelen (merk artikel) zoekt in elke plaat: (dorp) voor verkoop van haar artikelen- Vast salari: 10 gulden per week- Gemakkelijk 40 gulder per week verdienste- Geen borgstelling. Et behoeft niets gekocht te worden. Brieven ondei No- 326. Bureau van dit blad Half Mei kunnen wij U leveren kerngezonde KooipU o-a- orig- Herfst Wit, Langendijker Bewaarrood. H Groene Savoye, Victoria. Bloemkool (Alpha). Zijn alle werkdagen te bezichtigen- ALTEN AS TR. F 13 HOEK TRAMST MOOIE GEKLEURDE met kettingkast en rijwiellamip. geheel compi«et voor slechts 125. Kinderry wielen 60,— (voor 4 tot 9 jaar». Autopeds met luchtbanden ƒ33,50. Deee aanbieding is slechts 5 dagen geldig- Telefoon 41 - ZAAMSLAG per bon 100 gram 100 100 125 125 100 200 200 Blaasham Gekookte Ham Rauwe Ham Ontbijtspek Bacon Rookvlees Boterhamworst Hamworst ZONDER BON Berliner Leverworst - Saksische Leverworst Leverkaas - Tongworst LET EENS OP DE VERPAKKING LEVENSMIDDELENBEDRIJF NOORDSTRAAT 46 TERNEIJZEN 50 Gladiolen. 25 Anemonen, 25 Pioen Ranonkels, 2 Kamer Begonia's, 15 Vaste Planten in 3 srt-, 15 Tentoonstelling Dahlia's, 50 Klavertje Vier met 3 Bruidsanjers GRATIS voor 3,10- P- v- HENSBERGEN Postbox 49 - HILLEGOM Het Zondagsrijverbod ver oorzaakt zeer ernstige schade in ta: van Horecabedrijven, zo deelt de Bedrijfshoreca mee. Een recente enquête onder de seizoenondernemingen wees uit dat de omzetverliezen als ge volg van het verminderde be zoek. variëren van 15 tot 83 pet., al naar gelang de mate waar in de betrokken bedrijven op het autoverkeer zijn ingesteld. De omzetvermindering beloopt 1.000 tot 75.000, alleen be rekend over de 12 Zondagen in de zomermaanden. Een schat ting. door Bedrijfshoreca opge steld op grond van de gegevens der enquête, komt tot een totaal omzetverlies in de seizoen exploitatie van omstreeks 15 millioen gulden. Van vele Horecabedrijven, zo deelt de Bedrijfshoreca verder mee, wordt als gevolg van het Zondagsrijverbod 1/7 deel van zijn exploitatie-tijd ontnomen. De specifieke waarde van dit deel in aanmerking nemend, te weten de Zondagen, die voor de meeste bedrijven de beste om zetten brengen, is de exploita tie-belemmering nog veel ern stiger. Tegen het Zondagsrijverbod is de Minister van Verkeer en Wa terstaat bij adres d.d. 9 Mei in kennis gesteld, terwijl een schrijven van gelijksoortige in houd op dezelfde datum is uit gegaan naar de Ministers van Economische Zaken en Finan ciën. De Minister van Verkeer en Waterstaat is dringend ver zocht het Zondagsrijverbod op te heffen, dan wel het buiten werking te stellen in de periode JuniSeptember a.s. De Ministers van Economische Zaken en van Financiën is ge wezen op de, naar de mening der Bedrijf horeca, ernstige ge volgen in economische- en fi nanciële zin voor zeer vele be drijven. Teneinde haar actie een zo breed mogelijke basis te geven heeft Bedrijfshoreca voorts aan alle Kamers van Koophandel en Fabrieken in Nederland en aan de gemeenten in de voor naamste toeristische gebieden verzocht haar steun te willen geven. De verkeers- en toeristische organisaties als de A.N.V.V., de A.N.W.B.. de K.N.A.C. en de K.N.M.V., sportorganisaties als het N.O.C. de K.N.V.B. en de Nederlandse Hockeybond; de roei- en zeilwereld enz. zijn alle van de actie van Bedrijfshoreca in kennis gesteld en om hun adhaesie is verzocht. Het bestuur van de Konink lijke Nederlandsche Automobiel Club heeft zich opnieuw met een adres gericht tot de Minis ters van Verkeer en Waterstaat, van Economische Zaken en van Financiën, waarin om opheffing van het Zondagsrijverbod wordt gevraagd. In vorige adressen is reeds betoogd, dat naar mag worden aangenomen, de be sparing op benzine is te ver waarlozen, vergeleken bij de nadelen, welke aan het verbod zijn verbonden voor eigenaars ▼an personenauto's. Bij de opsomming van de ver schillende motieven, die aan leiding waren tot vroegere ver zoeken tot opheffing van het verbod wordt thans ook vermeld de schade, welke vele bedrijven zouden ondervinden, die op Zondagsbezoek zijn aange wezen. In het adres wordt verder gezegd, dat de practijk van drie jaren Zondagsrijverbod heeft geleerd, dat veelal zakelijke re laties worden geschaad door de onmogelijkheid om zich op Zon dag per automobiel te verplaat sen. Verder acht adressante de overtuiging gewettigd, dat de arbeidsproductiviteit gunstig wordt beïnvloed, indien ge legenheid wordt gegeven aan ieder naar vrije keuze van zijn ontspanningstijd gebruik te maken. Ook de sportbeoefening en dus de volksgezondheid is gebaat bij vrije verplaatsing per auto op Zondag. Gebleken is, dat vele categorieën, die zich normaliter per auto verplaatsen behoefte hebben dit ook op Zondag te doen voor hun be roep of bedrijf. Gewezen wordt voorts op het feit. dat men s Zondags wel van het buiten land naar zijn woonplaats mag terugkeren, maar niet zich naar het buitenland mag begeven, waardoor veelal een dag verlo ren gaat. Adressante meent, dat bij op heffing van het verbod het ver bruik van benzine door parti culiere auto's weinig groter zal zijn, omdat de zwevende koop kracht grotendeels is verdwe nen en overigens dat groter ge bruik voor een belangrijk deel en misschien wel geheel zal worden gecompenseerd door het mindere verbruik door perso- DOOR FITTER BARON. (Geautoriseerde vertaling van H. H. J. Maas..) t) (Nadruk verboden. Ais we zeggen* het café Piegatti „stond", dan was dat jilee.n, omdat het aan weerszijden door een ander buis ondersteund word Het stond dan in een van de smerigste straatjes van Soho. Inspecteur Keating gin|g er nooit tussen de deurposten door zonder bang te zijn, dat as zouden uit wijken en dat alles wat er op rust te. Ojp hem zou neerkomen. Om dat -hij er zo dkiwijls door moest, was dat nogal onrustbarend! Keating was in het restaurant geen erg geziene gast. De gewone bezoekers brachten onveranderlijk vijt onrustige minuten door, als rij de stevige figuur van de Yard- raam in de deuropening zagen ver- sdhiijnen. JSeldecn kwam hij er al- leen om wat te eten. En in de regel bracht hij nieuws mee, dat de eetlust van de stamgasten be nenauto's in openbaar vervoer. En tenslotte wordt in het accres gewezen op de verbeterde brandstofpositie en de a.s. Eco nomische Unie met België en Luxemburg, welke naar het oor deel van adressante een spoe dige opheffing van het Zon dagsrijverbod alleszins recht vaardigen. De Ministers van Buitenlandse Zaken van Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten zullen op 21 Mei te Parijs bijeenkomen, al dus is door een woordvoerder van het Franse departement van Bui tenlandse Zaken bekendgemaakt Op deze bijeenkomst zullen de drie ministers in de gelegenheid zijn tot een uitwisseling vam me ningen alvorens de conferentie van de Ministers van Buitenland se Zaken der grote vier op 23 Mei begint. Zaterdag a.s. zullen te Parijs reeds de voorbereidende bespre kingen van Britse, Franse en Amerikaanse functionarissen be ginnen. Leden van de Britse delegatie zullen vandaag naar Parijs ver trekken. Onder hem zijn Sir Ivone Kdrkpatrick, hoofd van de Duitse afdeling vam het Britse departe ment van Buitenlandse Zaken en Patrick Dean, hoofd van die poli tieke Duitse afdeling van het de partement In Parijs zal zich Christopher Steel, politiek advi seur van de Britse militaire gou verneur in Duitsland, bij hen voe gen. Op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Roosjem (A.R.) 'betreffende de terugvordering dier te veel genoten kositwinmarsver- goeiding van personen, die in die jaren 1939 en 1940 ais dienst plichtige militair em in werkelijke dienst werden opgeroepen heeft cie heer Liaf'tinclic, Minister van Financiën, het vólgende geant woord!: needs in 1941 en volgende jaren z'j.i de bedragen van in de jaren 1939- -1940 te veel genoten kost- wimersvepgoeding vasitgesteld en ter kennis van- de burgemeesters gebracht Aanvankelijk werd he,t standpunt ingenomen, dat niet het rijk, dioch de giemeemte finan cieel hiervoor verantwoordelijk was en uit dien hoofde werd de 'terugvordering aan de burge meesters overgelaten. Dit standpunt is inmiddels ver laten ingevolge de arbitrale uit spraak van 10 November 1947 in zake he't geschil tussen de staat eia die gemeente Vlaardingen (proefproces; officiële bekendma kingen verg. van Nederlandse ge meenten, no. 4027 19.2.3), waarbij is vastgesteld) dat niet die burge meester, doch de staat het recht heeft te veel uitgekeerde bedragen van hen, die deze ontvingen, terug te vorderen. intussen was reeds een aan zienlijk gedeelte van de te veel uitgekeerde bedragen door de burgemeesters ge.pdi De thans nog lopende vorderingen hebben in de meeste gevallen betrekking op personen, die aan het verzoek van de (burgemeester tot restitu tie niet 'hebben voldaan. Nieuwe vorderingen uit dezen hoofde worden sinds geruime tijd niet uitgeschreven. ■De Minister heeft zijn ambtge noot van oorlog laten weten, dat in dezen door het rijjk steeds een ruim standpunt is ingenomen. Indien bij pogingen tot verhaal bleek, dat de terugvordering met het oog op de financiële omstan digheden van de belanghebbende als een hardheid moest, worden beschouwd, is van de terugvorde ring afgezien en het bedrag voor rekening van het rijk genomen. Aan de desbetreffende instan ties zijn op grond vam de overwe ging, dat aan deze zaak ééns een eind moet k4men, inmiddels aan wijzingen gegeven om verdere terugvorderingen achterwege te laten. Gisterennacht om 1.25 uur plaatselijke tijd (00.25 uur Ned. tijd) meldde Radio Hamburg, dat de eerste trein zo juist uit Helm stedt was vertrokken. Deze trein, getrokken door een locomotief uit de Sovjetzone, telde acht wagons,, waarin zich behalve talrijke En gelse, Amerikaanse en andere correspondenten, ook doedelzak spelers van de „Gordon Highlan ders" bevonden De locomotief was feestelijk versierd met groe ne twijgen. Bij Mariënborn aan de Sowjet-grens werd van loco motief gewisseld. Volgens Sir Robert Inglis, voor- dierf. De meeste mensen kunnen nu eenmaal niet ganoegelijk eten met de gedachte, dat iemand hen oadelijk uitnodigen zal mee te gaan om te profiteren van Zijmei Majesteits gastvrijheid. De omstandigheid, dat Keating juist uitkeek naar een zeker iemand, die het Rijk graag een tijdlang wilde logeren, was de reden van zijn tegenwoordigheid in Soho op een iate avond, tegen het eind1 van November Piegatti scheen hem de meest geschikte 'plaats toe om een gedeelte vam het igeid terug te vinden dat Clem Wade onlangs bij een andier ge haaid had. Clem had echter vol- deende begrip om de plaatsen, die hij anders gewoonlijk bezocht, nu te vermijden. Bijgevolg bleef een zekere dikke Argentijnse ban kier zonder enige inlichting over de ontwijding van zijm safe. Keating zou niet gebleven zijn, als hij Chorleyj bijgenaamd „de Neus", niet had opgemerkt. Chor- ley met de doopnaam Charles Eg bert Marks, boezemde Keating 'n blijvende afkeer in; zelfs zó hevig, dat deze vreesde op een keer te bezwijken onder de drang, „de Neus" oen schop te geven op de zitter van de veyvoersafdeling der Engels-Amerikaanse zone, die de reis op de eerste trein meemaakte betekende, het opheffen van de blokkade, dat tegelijkertijd 12 spoorlijnen voor het verkeer wor den opengesteld tussen het b'.zo- nale gebied en de Sowjet-zone. Men wil voorlopig gemiddeld 16 goederentreinen, 5 geallieerde pas- sagierstrednen en 1 Duitse passa- gierstrein per dag op het traject HelmstedtBerlijn laten rijden. Bij de Haiuelin-torug aan de Zuid-Westgrens van Berlijn, hef controlepunt der Westelijken, had den zich meer dan 100 auto's met piaats, waar het hem het meesc goed zou doen. Daardoor zou Keating echter ook voorgoed de hulp vierspelen, die Chorley hem meermalen verleemde Wamt Chor ley nad ontegenzeggelijk zijn ver diensten. Hij zag, hoorde em wdst alles dat wil zeggen, alles, wat van belang kom zijm voor inspec teur Keating en voor hem, Chor ley, zelf. En hoewel sommige van de gappende broederschap Chor ley s werkzaamheden ten zeerste verdachten, was hij sluiw genoeg om hun geen enkel bewijs in han den te geven. Hij ging voort, zijn zaken im volkomen onaantastbaar - neid te drijven. Die avond stond hij daar in café Piqgattie met de onmisbare siga ret tussen de lippen te lummelen. Hij peinsde wellicht over de muur schilderingen van het restaurant en tussenbeide ongetwijfeld ook over andiere dingen Hij keek zo terloops eens naar Keating en hervatte dan weer de draad vam zijn overdenkingen. Geen teken van herkenning werd tussen de beide mannen gewisseld, maar Keating wist wel, hoe ver hij moest doorlopen om zijm pijp aan te maken. Toen hij de lucifer Verkrijgbaar; TOMATENPLANTEN bij P. VAN AERDE—DE BRUIJN, Axelsestraat 34, Terneuzen- I? "wii- en Hardboards, extra Hardboards- BOUWPLATEN EN HOUTHANDEL i Telefoon 48 - AXEL iibiHiniiiiiniiiiiiHiiiiiiiiiwiiniiiimiiiHHHiiiiiiiiiiiiHiiiiiHiiuiiiiiiiiiiiimiinBiiimiiiiiaHiiiniiiiuiiiiiiiiiaiiiBBiBiaiiiwiiiuiiimHininiHiiniiiiiinniinic DUINZAND - AANVULZAND 'j' X I METSELZAND - SCHERPZAND - GRIND Koop Uw zand en grind bij die firma, die ook de levering van al Uw bouwmaterialen verzorgd- Scherpe prijzen- Vlotte levering. Door geheel Zeeland Telefoon 15 - ZUIDZANDE N.V. Fa P. J. v. d. SANDE TERNEUZEN 'booglampen en filmcamera's op gesteld. Vertegenwoordigers van verschillende omroepverenigingen over de wereld stonden daar met vrachtladingen opname- en uit- zendapparaten opgesteld, terwijl een wachtende menigte stond te praten, roken en drinken. De eerste, die Berlijn binnenkwam, was de Amerikaan Walter Run del. Om 1 uur 46 passeerde hij in een grote Ford dit punt. Zijn wa gen werd hier omstuwd door meisjes uit Berlijn met boeketten bloemen. Volgens de onder Sowjet-Rus- sisehe controle staande radio-Ber- lijn zou de opheffing der blokkade in alle Duitse fabrieken worden gevierd en hebben de schoolkin deren een vrije dag gekregen. Al le Bcrlijners werden uitgenodigd om 14 uur plaatselijke tijd een massa-demonstratie in de Sowjet- sector bij te wonen „om uiting te geven aan de wil van Berlijn, een verenigde hoofdstad en een on verdeeld Duitsland te verkrijgen". Luitenant-generaal John Gan non, bevelhebber der Amerikaan se luchtmacht, in Europa, heeft in een officiële verklaring te Wies- baden gezegd: „De luchtbrug wordt evenals tot op Donderdag voortgezet, totdat voldoende voor raad is gevormd en wij er van verzekerd zijn, dat het vervoer over de grond de behoeften van West-Berlijn l:an voorzien. Volgens D.P.D. (Engelse zone) zijn na de opheffing der blokkade twee vrachtauto's met voedsel pakketten voor Berlijn door de Sowjet-Russische controle te Lü- beck teruggestuurd. Volgens de Sowjet-Russische autoriteiten mochten Donderdag alleen com merciële ladingen en geen liefda digheidszendingen worden doorge laten. Volgens A.D.N. (Sowjet-zone) trachtten de Amerikaanse en En gelse journalisten, die met hun auto's te Helmstedt klaar stonden om de race naar Berlijn te begin nen, op alle mogelijke manderen eikaars start te belemmeren, b.v. door suiker in de benzinetank te strooien of de wagen dwars over de weg tc zetten. De Engelse en Duitse verzeke ringsmaatschappijen hebben ge weigerd de deelnemers aan de race te verzekeren. Een Amerikaans journal st, die in beschonken toestand verkeerde, reed met zijn wagen in een grep pel. In bewusteloze toestand werd hij uit zijn zwaar beschadigde wagen te voorschijn gehaald. 'Hij was de eerste, die er baat bij had, dat een aantal auto's van de Eerste Hulp aan de race deel namen", aldus A.D.N. HOE DE OPHEFFING ZICH AFSPEELDE. De weg naar Helmstedt is thans open. Voor het eerst na tien maanden zijn geallieerds automo bielen gisterennacht Russische slagbomen bij Babel&berg, vijftien kilometer buiten Berlijn, gepas seerd, om in lange karavaan naar het Westen te rijden. Het officiële einde .van de blokkade die een zo betekenisvolle factor in de wereld politiek is geworden, had het ka rakter van een sportieve gebeur tenis. Het geallieerde controlepunt leek vóór hef middernachtelijik uur op d startplaats voor een tulpen- raliey. In vele hondenden, automobie len waren zjj, die het einde der blokkade ter plaatse wilden mee maken, naar de controlepost ge komen. Reeds sedert de middag uren had een leger van geallieerde en Duitse persfotografen er col legiale strijd gevoerd om de beste stellingen te betrekken. De weg was door barricaden van foto apparaten geblokkeerd en velen hadden zich met hun toesteilen op het dak van het conitrolege- bouw of in bomen genesteld. 'Het gros van de ongeduldigs massa bestond uiteraard uit jour nalisten. Precies twaalf uur openden Amerikaanse en Britse militaire politie de slagbomen en terwijl blitzlicht uit tientallen lampen felle flitsen in de bossen wegwierp, fluisterde iemand: „De kolonel is terug". Het was een eigenaardig gefluister en scheen geen zichtbare oorsprong te heb ben. De lippen van Chorley, die zijn blikken bespiegelend op de muurschilderingen gericht hield, hadden zich niet bewogen. Maar het was ook minder in de manier, waarop ze gemaakt werd, dan in de inhoud van die fluistering, dat Keating belang stelde En zelfs zoveel belang, naar het scheen, dat zijn pijp hem uit de vingers glipte. Onder het bukken om ze op te rapen ademde hij;: „Wiaar?" chter in d'e linkerhoek", ant woordde het gefluister van onbe kende oorsprong. Keating richtte zich op, naar het scheen zonder Chorley opge merkt te hebben en liep door het buffet, waar de chef tegen de kassa leunde, in gesprek met de vrouw, die er achter zat. ,Clem Wade hier geweest?" vroeg Keating kortaf. „Nee, hij is niet in de ristorante geweest, signore", brabbelde de chef onderdanig ,Hoor eens, ik weet niet, wat sien-jor.ee ihetekmt, en. dk wil hot ook niet weten. Mijn naam is voor wierp, die de autobaan omzomen, zette een journalistieke autorace in, die geen einde scheen te ne men. Door een haag van honder den wuivende toeschouwers schoot de ene na de andere auto door de controle. Documentaire formali teiten waren tevoren reeds ver richt. Een kilometer verder be vond zich de Russische controle post van Novvaves. Er stonden Russische officieren en man schappen, die zich niet om ons bekommerden en door die Duitse politie het sein lieten gewen, dat wij zonder formaliteiten konden doorrijden. Alt 'n keten van lich ten begonnen de autorijders daar op aan de honderdzestig kilometer lange weg naar Helmstedt. TOCHT ZONDEK SENSATIE. Da kleine Amerikaanse weg- patrouille, die met een radliowagen de stoet had geopend, werd spoe dig door wagens met vferslag- gevers gepasseerd Iedlereen wil de de eerste zijn om de controle post aan het andere einde van de Russische zone te bereiken. Hal verwege ontmoetten wjj. 'die kop van die colonne, die uit Heimatelt in omgekeerde richting wias ge start en ook daar dezelfde ij -r Met deze colonne keerden wij naar Berlijn terug'. Een tocht zonder sensatie; de autobaan was eindeloos en eentonig ais altijd. De Engelse waarschuwingsborden waren er nog. Aan 't einde was de uit vroeger tijden bekende controle door Rus sische wachtposten. Ook daarin was niets veranderd; een kleine, jonge soldaat, met Mongools ui terlijk, salueerde beleefd en een beetje schuchter en vroeg „doku- menta". Hij wierp er nauwelijks een blik in en zei ,,dobry" dat wil zeggen „in orde'". Hij'tikte wat onuenoilpen aan zijn pet. Duitse .politiemannen opiendien slagbomen en schoten stram in ds houding". Alles was alsof er niets was veranderdhetzelfde ritueel, dat wijl nog .gewoon iwa- ren van tien maanden geleden. Vendarcp. .bij de Westelijke con trole, schoten, nog een paar blitz- flitsen op onze wagien. Toen was de grote sensatie voorlbdji Vioor ons lag Beriijin, de straten en rujiies overgoten door een over vloedig maanlicht; niet langer heerste die tergend zwarte nacht. In de hoofdstraten brandden (weer lantaarns en aiit vele vensters scheen licht, het licht dat zovele maanden heeft ontbroken en dat nu plotseling en eigenlijk zander enige sensatie weer is terugge keerd. Met even weinig sensatie als de openstelling der wegen en de start van de meest merkwaar dige autorace, die de Berlnnse avus heeft 'beleefd. SLUISKIL. Muzaekkiosk Het is dan zo ver. Morgen, Za terdag zai de eerste steen wor den gelegd voor de muziekkiosk in het Hiuizinga-plantsoen. Die plechtigheid zal worden verricht door de heer Wats, Directeur van de i'Azóte, terwijl ook dis edel- achtb. heer Burgemeeater Van Terneuzen tegenwoordig hoopt te zijn. De harmonie zal deze ge beurtenis opluisteren en 's avonds te half acht van het Parochiehuis vertrekken. Nu nog redelijk wee- en belangstellend Sluiskil kan ge- tiuige zijn van een handeling, tot uitdrukking brengende hot door zettingsvermogen van velen zgner (bewoners, die eendrachtig mede werken aan de opbloei vam hun dorp. VLISSINGEN. Nieuw Hervormd centrum. De snelle, ruimtelijke uitbrei ding van Vliissingen, welke lang zaam maar zeker leidt tot de vorming van een nieuw stads centrum, brengt voor de Ned Hervormde Gemeente aldaar haar consequenties mede. Deze ge meente beschikt thans slechts jou: inspecteur Keating. Laat je dat gezegd zijn.'te „Si, si, inspecteur." Keating draaide die chef zijn rug toe en wandelde (bedaard' dwars door de zaal. Op de 'blikken, die zpm korte stevige gestalte volg den lette hjj niet, maar hij was er zich toch wel bewust van. Voor hij halverwege gekomen was, lachten de ogien van George Everard Teyst hem een vriende lijke groet toe. George Everard Teyst had in het leger gediend en werd nog altlrjd „de kolomen ge noemd. Te oordelen naar zijn lenig figuur en ongerimpeld' ge zicht had hij dertig kunnen rijn, en dam weer zou men hem zestig' gegeven hebben. Deze laatste veronderstelling werd gesteund door rijn sneeuwwit haar, de eerste bovendien nog door' rijn moedige ogen en zijn werkzame geest Hij had nooit „gezeten" en op het Records Office wisten ze niets bepaalds van hem. Keating schatte hem op vijftig, ofschoon hij wel van gevallen wdst, dat iemands haren al sneeuwwit wa ren op twintigjarige leeftijd'. (Wordt vervolgd.) zak 2-48 tras 2-pers. 1-pers- 71-60 59-80 Onze nieuwe succes-serie O. F. slaapkamers met royale 3-deurs kast <2/3 leg V3 hang), toogledikant, 2 nachtkastjes, tafel en 2 gestoffeerde stoelen 492-50 - 474-00 O- F. slaapkamers met ruime 3-deurs kast, ledi kant, nachtkastje, tafel en 2 gestoffeerde stoelen 317-50 - 276-50 In alle prijsklassen vindt U het voordeligste bij

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1949 | | pagina 2