DE BENELUX
Memorie van antwoord
MATERIËLE OORLOGSSCHADEN
'gst 1949
kingea over Atlantisch Pact
VRIJDAG 25 FEBRUARI 1949.
Rede van Belgische Minister-President over
Herstelbetalingen door Japan
Veroordelingen te Madrid
iklijk gezin te
kt Anton
i van Ned. Rods-
ir Westerbork
Een nieuw Am. raket
SowJet-manoeuvres aan
Noordwestelijke grens
De Sowjet-Russische
iepatriëringsmissie
zo^h TZrdr^ toe te trede*,
K°bli$ 6611 afzond«V*e
utie voor gedroogde
aardappelen?
Fnmkerlag by Abonnement: Terneuzen
WEERSVERWACHTING
meegedeeld door het K.N.M.I
te De Bilt, geldig van Vrijdag
ochtend tot Vrijdagavond.
Droog weer.
Droog weer met enikele over
drijvende wolkenvelden. Matige
of zwakke Westelijke wind. In
de middag ongeveer dezelfde
temperatuur als gisteren.
VRIJE ZEEUW
5« Jaargang No- 1050
Advertentieprijs
per mm 10 ct.: miwmum
per advertentie 1,50.
Inzending advertenties
tot des namiddags 3 «nr.
Rubriek kl. advertenties:
5 regels GO cent; iedere
regel meer VB cent. Ver
melding: Brieven «nder
nr. Bureau van dit Btad
10 cent meer.
Verschijnt dagelijks Drukkerij N.V, Firma P- J. van de Sande Temeuzen Abonnementsprijs 3,25 per kwartaal-
Tijdens een zakenlunch van 't
comité voor de Belgisch-Neder-
iands-Luxemburgse samenwer
king te Brussel, heeft de Bel
gische Eerste Minister en Mi
nister van Buitenlandse Zaken,
Spaak, gisterenmiddag het
woord gevoerd.
Spaak stelde allereerst in het
licht dat België, Nederland en
Luxemburg door naar de vor
ming van de Benelux te streven
de enige goed weg gekozen heb
ben om uit de chaos te gera
ken. „Iedere andere weg", aldus
de Eerste Minister, „zou naar
de ehaos leiden".
Spreker onderstreepte vervol
gens dat de Benelux nooit het
recht voor zich wilde opeisen
onmiddellijk een oplossing te
kuisnen brengen vooralle moei-
liikheden, die zich tussen de
drie landen voordoen. Wel zal
de Benelux deze oplossing op
de duur mogelijk maken.
De Benelux is slechts een be
gin en de samenwerking van
België, Nederland en Luxem
burg is van zeer grote betekenis
voor een Europese samenwer
king in groter verband. Indien
deze drie landen niet tot sa
menwerking zouden kunnen
geraken dan zou een toenade
ring tussen 17 Europese landen
bq voorbaat zijn uitgesloten.
De politiek, die de Benelux
voert, is evenwel niet gemakke
lijk en er zullen enkele jaren
voor nodig zijn om alle plannen
te verwezenlijken.
Hoewel Spaak het er over
eens is, dat bepaalde projecten
voor een zekere datum verwer
kelijkt moeten zijn, is hij van
oordeel dat men zich er voor
moet hoeden, zich teveel aan
een bepaalde datum vast te
klampen.
Zelfs wanneer men niet voor
een bepaalde datum met een
onderdeel van de economische
unie gereed komt, betekent dit
nog geenszins een mislukking
van de Benelux. Men zal dan
slechts wat meer tijd nodig
hebben om te slagen.
Sprekend over de Europese
samenwerking, merkte de Bel
gische Minister op, dat men
hiervan niet direct wonderen
moet verwachten en dat men
niet de illusie moet koesteren,
dat deze slechts voordelen zal
opleveren. Deze Europese sa-
manwerking zal slechts stap
voor stap kufmen worden ver
wezenlijkt en het zou gevaarlijk
zijn te menen, dat zij in een
handomdraai tot stand kan ko
men. Een grote stap in de goede
richting noemde Spaak de in
stelling van een raad van mi
nisters. „De fundamentele pro
blemen". aldus spreker, „zullen
evenwel zeer moeilijk blijken te
zijn."
Spaak onderstreepte vervol
gens, dat indien men tot een
Europese economische samen
werking wil geraken, een ieder
er zich van bewust moet zijn,
dat grote offers gebracht moe
ten worden.
Nog even stilstaande bij de
Benelux verklaarde Spaak, dat
zelfs indien de economische
unie tussen de drie landen een
werkelijkheid zal zijn geworden
men niet moet geloven, dat
daarmede ook alle problemen,
die bestaan, onmiddellijk zullen
zijn opgelost. Spreker noemde
iri het bijzonder het probleem
der waterwegen, dat van de in
vesteringen en dat van de
landbouw.
Door het bestaan van de Be
nelux zullen deze vraagstukken
echter sneller tot een oplossing
komen dan zonder deze.
Vervolgens ontzenuwde de
Belgische Premier de bewering,
dat de Benelux slechts voorde
len zou brengen aan de Neder
landers en de Belgen schade
zou berokkenen.
Na de voordelen opgesomd te
hebben, die België ondervindt
als gevolg van de samenwerking
zeide hij: „Wij hebben diensten
bewezen aan Nederland en ik
hoop dat dit in de toekomst op
nieuw zo zal zijn. Dat is juist
het doel van de Benelux".
Spaak besloot met de woor
den: „De v/eg, die wij hebben
gekozen, is de juiste en wij zul
len hem voortzetten tot 't einde
zal zijn bereikt en wij het le
venspeil van onze gezamenlijke
bevolking verhoogd zullen heb
ben."
Tot degenen, die aan deze
maaltijd aanzaten, behoorden
o.a. dé Nederlandse ambassa
deur te Brussel, Baron Van
Harinxma thoe Slooten, de
secretaris-generaal van de Ne-
derlands-Belgische-Lux. doua
ne-overeenkomst Dr. Jaspar, de
heer E. W. P. van Dam van Is-
selt, nationaal secretaris van 't
Comité Benelux te Den Haag en
oud-Minister Julius Hoste.
Inzake het wetsontwerp
Gisteren is de Memorie van
Antwoord op het Voorlopig Ver
slag der Tweede Kamer, naar
aanleiding van het ontwerp van
Wet op de materiële oorlogs
schaden bij de Kamer ingediend.
Het, als gevolg van de omvang
va* het Voorlopig Verslag, nood
zakelijk lijvig uitgevallen stuk,
dat, met inbegrip van de bijlagen,
164 bladzijden telt, bevat, naast
uitvberige algemene beschouwin
gen talrijke feitelijke gegevens,
welke een inzicht geven omtrent
de omvang van de geleden scha
den en omtrent de vergoedingen
vanwege het Rijk, verdeeld over
de verschillende schade-catego
rieën.
Voorts bevat het een nadere uit
eenzetting van sommige onder
delen van het wetsontwerp, zoals
het verlenen van uitgestelde
Rijksbijdragen. De huisraadschade,
de vaststelling van de schade op
dei waarde van Mei 194Q, alsmede
beschouwingen over de regeling
van het beroep, het financierings-
en dekkingsplan en de fiscale
voorzieningen voor door de oor
log getroffenen.
Tenslotte worden de opmerkin
gen in het voorlopig verslag ar-
tikeisgewijze beantwoord. De bij
lagen bevatten in hoofdzaak ge
detailleerd cijfermateriaal.
Het asnect der integrale
vergoeding.
De Regering gaat allereerst in
op de verschillende beschouwin
gen, welke in het voorlopig ver-
slag zijn gewijd aan de rechts
grond waarop een regeling van
de oorlogsschade zou moeten zijn
gebaseerd.
Al deze beschouwingen over-
UiUAXl%cui nuiuat,
ziende, meent de Regering te mo
gen concluderen, dat er onder het
Nederlandse volk in theorie zeker
geen eenstemmigheid bestaat met
betrekking tot de vraag, welke de
rechtsgrond is, waarop een rege
ling van de oorlogsschade moet
zijn gebaseerd. Zij meent even
wel, dat de onderscheiden, stand
punten in dat van het wetsont
werp een tref-punt zullen vinden.
De Regening koestert dit vertrou
wen, omdat men blijkens 't voor
lopig verslag, toch vrij algemeen
geen zodanige eisen vermeent te
mogetn stellen, dat het algemeen
welzijn in gevaar komt. En naar
de stellige overtuiging der Rege
ring nu verdraagt het algemeen
welzijn niet een verder gaande
tegemoetkomingals die, welke
het ontwerp voorstaat.
Ter adstructie dezer stelling
wordt de aandacht gevraagd voor
een tweetal aspecten van de finan
ciële toestand, namelijk de hui
dige zware druk der staatsschuld
en het ernstige tekort aan bin
nenlandsebesparingen.
In de bedragen van de totale
Staatsschuld, onder aftrek van
banksaldi en andere vorderingen,
welke bedragen per medio 1945
23,3 milliard gulden en per medio
1948 23i,5 milliard gulden belie
pen, zijn de verplichtingen uit
hoofde van oorlogsschade begre
pen tot een totaal van resp. 5,2 en
3,8 milliard gulden, zijnde de ver
plichtingen die voortvloeien uit de
thans geldende wettelijke bepalin
gen terzake van de vergoeding
van oorlogsschade. Op basis van
het huidige wetsontwerp dienen
deze bedragen op beide data nog
met ongeveer 2 milliard gulden te
worden verhoogd.
Indien de Geallieerde landen, die
als herstelbetaling uit Japan ma
terieel ontvangen, wensen dat dit
materieel opnieuw bruikbaar
wordt gemaakt, dan zullen zij
▼oor herstel in dollars dienen te
betalen", zo meldt de Amerikaan
se overheid.
Inderdaad is Japan volgens de
▼oorschriften alleen er toe ver
plicht het materieel te leveren, in
de staat, waarin het zich bevindt.
Daar het hier over het algemeen
over machines gaat, die reeds een
tijd gebruiikt werden, kan deze
maatregel, aldus het officiële com
muniqué, „Japan een aanvullende
voorraad dolars bezorgen."
Het schijnt evenwel niet, dat
deze verordening toepasselijk is
on het herstel door de Japanners
van geallieerde goederen, 'die tij
dens de oorlog zijn beschadigd en
teruggegeven moeten worden.
kwartskristalklokken te dfreen-
wich slechts tot op ongeveer een
duizendste van een seconde per
dag nauwkeurig, terwijl de Ame
rikaanse atoomklok, die op trillin
gen van ammoniamoleculen loopt,
een bijna absolute tijdmaat schijnt
te zijn. Spreker had de atoomklok
nog- niet gezien.
Luis Codina, die vorige week
Zaterdag j.l. met zeven anderen
voor een militaire rechtbank te
Madrid terechtstond dp (beschuldi
ging van pofgingen om de verbo
den socialistische vakbond te re
organiseren, is Donderdag tot 9
jaar gevangenisstraf veroordeeld
zo werd Donderdag vernomen.
Twee vrouwen, Lucia Baron en
Josefa Ibanez werden tot respec
tievelijk vier en twee jaar gevan
genisstraf veroordeeld. Vier man
nen werden vrijgesproken De 8e
gevangene, José Satue, die de lei
der van de groep zou ziin, is d~or
het zelfde hof ter dood veroor
deeld.
Uitgaande van het vraagstuk
der toelaatbare hoogte van de
Staatsschuld, komt de Regering
tot het betoog, dat het een ern
stige fout zou zijn door een voort
durende accumulatie van schuld
verplichtingen de financiële toe
stand van ons land voor zeer vele
jaren dusdanig te overspannen,
dat de reserves tot het aangaan
van verdere verplichtingen bij
voorbaat geheel zouden worden
uitgeput.
De Regering wijst er voorts op,
dat de huidige belastingdruk
reeds zo zwaar Is, dat hij minder
gewenste gevolgen dreigt op te
roepen.
Zware eisen aan de kapitaal
markt-
Met betrekking tot het tweede
ongunstige financiële aspect, n.l.
het ernstige tekort aan binnen
landse besparingen, wordt er op
gewezen, dat het opnemen van
eeni belangrijk bedrag aan buiten
landse schuld sedert de bevrijding
mede ter voorziening in dat te
kort noodzakelijk was. Zelfs on
danks deze verlicht ng door het
aantrekken van buitenlandse
leningen is het niet mogelijk ge
weest dé financiële behoeften van
de Overheid ten volle te dekken,
zonder een beroep te doen op de
geldseheppende instellingen.
Hiervan uitgaande, verheelt de
Regering zich niet, dat het aan
trekken. in een beperkt aantal ja
ren van 4 milliard gulden ter
financiering van de oorlogsschade
van particulieren en van circa
1,7 milliard gulden ter financie
ring van de z.g. publiekrechtelijke
oorlogsschade, naast de m ddelen,
die reeds uit andere hoofde ver
eist zullen zijn, zeer zware eisen
zal stellen aan de kapitaalmarkt.
Op grond van dt^vorengaande
uiteenzettingen is de Regering
dan ook van mening, dat met het
in, het wetsontwerp neergelegde
voorstel tot schade vergoeding, de
grens van het mogfeijfce is bereikt.
Een nog verdergaande vergoeding
zou leiden tot een, overspanning
van de financiële toestand des
lands, voor welke de Regering de
verantwoordelijkheid niet meent
te kunnen dragen.
De indruk bestaat, dat sommige
leden zich onvoldoende reken
schap hébben gegeven van de uit
eenlopende economische achter
grond van de schade enerzijds en
van de nieuwe last, die het her
stel der schade met aich zal bren
gen, anderzijds. Met name is dit
het geval - waar als alternatief
worden gesteld het dragen van de
schade doqr een klein gedeelte
van het Nederlandse volk en het
dragen van die schade door het
gehele Nederlandse volk.
Omvang der Rijksbijdragen.
Uit de paragraaf, waarin op
verzoek van sommige Kamerleden
eeil beschouwing is gewijd aan de
feitelijke gegevens, blijkt, dat de
totale uitgaven op grond van het
onderhavige wetsontwerp, inclu
sief rente, zoengeldvergoedingen,
enz., als gevolg van nieuwe ra
mingen aan de hand van meer
recente gegevens, kunnen worden
gesteld op 4 457 milioen gulden.
Het stelsel van het Wets
ontwerp.
Naar aanleiding van de in het
Voorlopig Verslag geuite critiek
ivordt een belangrijke plaats in
geruimd aan een nadere uiteen
zetting van de hoofdgedachten,
v/.elke aan het ontwerp ten grond
slag zijn gelegd.
Allereerst wordt aangestipt, dat
het Oorlogssehaderecht, hetwelk
in de bezettingstijd is tot stand
gekomen, aan de getroffenen in
de dooi' hen geleden materiële
schade in het algemeen slechts
een bijdrage toekende op (basis van
de waarde der goederen, per Mei
1940. Verdergaande hulp werd. de
oorlogsgetroffenen ingevolge het
recht van de bezettingstijd 'slechts
bij uitzondering geboden, mede
uiteraard omdat in die tijd aan
verdergaande hulp nog slechts
weinig behoefte bestond; het vóór
oorlogse prijspeil is aanvankelijk
immers nagenoeg gehandhaafd.
Het wetsontwerp onderkent de
moeilijkheden en beoogt deze zo
veel mogelijk ter zijde te stellen.
Het richt zich daarbij in het
belang van de wederopbouw en
van de oorlogsslachtoffers tevens
in de eerste plaats op het
meest fnuikende probleem, dat
zich daarbij voordoet, het pro
bleem van de financiering van
de z.g. „onrendabele toppen", 't
Ontwerp gaat er van uit, dat dit
probleem voor alles tot een rede
lijke oplossing moet worden ge
bracht.
Differentiatie naar draag
kracht-
Op dit punt van de uiteenzet
ting gekomen, meent de Regering
er op te mogen wijzen ,dat zij de
door vele leden op het wetsont
werp uitgeoefende critiek, welke
het doet voorkomen, als had zij
bij artikel 71 van het ontwerp van
wet nauwelijks een poging gedaan
om de financiële steun, welke
daarbij wordt geboden, naar soci
ale maatstaven te verdelen en als
was de Regering blijven hangen
aan het systeem en de gedachte
van het van 1940 daterende be
sluit op de materiële oorlogsscha
den, niet steekhoudend kan ach
ten.
De door vele leden gemaakte op
merking, dat het ontwerp nifft een
differentiatie naar draagkracht,
doch een differentiatie naar ren
dabiliteit zou kennen, wijst naar 't
oordeel van de Regering niet op
een juist begrip bij deze leden voor
hetgeen het ontwerp inhoudt. De
rendabiliteil bepaalt het tekort
in de exploitatie, waarin gefinan
cierd wordt; de omvang van de
extra-steun wordt door andere
factoren te weten de draag
kracht bepaald-
Ingevolge artikel 8 wordt een
bijdrage op basis van vervangings
waarde m£t aftrek van een be
drag voor afschrijving op basis
van Mei 1940 toegekend aan
diegenen, die een eigen woning,
een eigen bedrijf of schip verloren
en wier maatschappeijke positie
slechts een zodanige is, dat zij
met een kleine nieuwe woning en
een klein nieuw bedrijfspand weer
zijn geholpen. Zonder overgangs
periode dus zonder een nood
verband als hiervoren omschre
ven wordt hier terstond defini
tief voorzien in alle moeilijkheden,
welke voortvloeien uit de stijging
van de bouw- en installatiekosten.
Dit artikel bestrijkt voorts
slechts de eigen kleine woningen,
bedrijfspanden en schepen. Voor
diegenen,, voor wie deze goederen
slechts een beleggingsobject vorm
den, wordt blijkens de M v. A. de
tegemoetkoming, welke art. 8
biedt, niet noodzakelijk geacht. De
eigen bewoning en het eigen ge
bruik zijn mitsdien niet als voor
waarde gesteld om de toepasse
lijkheid van art. 8 te beperken tot
de kleine man, maar 0mdat in de
eigen bewoning en het eigen ge
bruik één van de redenen moet ge
zien worden op grond waarvan het
toelaatbaar moet worden geacht
de geleden oorlogsschade op basis
van vervangingswaarde te vergoe
den.
De Huisraadschade.
Zoals in de" Memorie van Toe
lichting op het wetsontwerp reeds
werd medegedeeld zal- hoven de
bijdrage voor huisrafCdschade toe-
kend krachtens de oude regeling,
een aanvullende bijdrage worden
verleend, welke het mogelijk zal
maken, dat het oorlogslachtoffer
zich in de meeste gevallen weer
overeenkomstig1 zijn oude staat zal
kunnen inrichten. In de M. v. A.
wordt thans nader aangegeven,
welke mogelijkheden de regeling
voor vergoeding van huisraadscha
de schept. Hiertoe is een volledige
inventarisstaat opgenomen
Deze opstelling van kosten van
een woning bestaande uit gang,
keuken, eetkamer, zitkamer, trap,
slaapkamer, kinderkamer en bad
kamer, logeerkamer en badkamer
is gebaseerd op de resultaten van
een ingesteld onderzoek naar de
uitgaven voor de herinrichting van
een ruime woning, die, gezien in
het licht van de soherheidsgedach-
te, voor elk milieu bevredigend
moet worden geacht. Het maxi
mum van de vergoeding voor huis
raadschade, vermeerderd met de
aanvullende bijdrage, bedoeld in
lid 3, onder letter A van artikel
1'9, t.w. 11.250 is in overeenstem
ming met de resultaten van bo
venbedoeld onderzoek vastgesteld.
Ambtelijke uitvoering der Wet.
Naar aanleiding van de voor
stellen van verscheidene Kamer
leden om bij de uitvoer ng mede t<»
betrekken personea, die het ver
trouwen genieten van hen, die
door de oorlog zijn getroffen, ten
einde op deze wijze het sterk ge
sloten en streng ambtelijke kara -
ter, hetwelk de procedure der uit
voering van het wetsontwerp
huns inziens thans draagt, te
doorbreken, deelt de regering
mede, dat bij de uitvoering van
de wet integendeel aan de buiten-
ambtelijke invloed1 een ruime
plaats wordt toegekend. Daarbij
wordt een sleutelpositie ingeno
men door het in artikel 4 van het
ontwerp genoemde commissariaat
voor oorlogsschade.
De leden in het commissariaat
voor oorlogsschade zijn naar het
oordeel van de Regering allen des
kundigen van naam, wier advie
zen voor de ontwikkeling van het
oorlogssehaderecht van groot be
lang zijn geweest.
De Minister van Financiën zal
niettemin een uitbreiding van dit
buiten-ambtelijke college, dat naar
zijn gevoelen inderdaad een door
vele leden bepleite algemene com
missie van raad van advies is, met
twee leden, te kiezen uit vertegen
woordigers van getroffenen, gaar
ne bevorderen.
Omtrent de regeling van het
beroep wordt medegedeeld, dat de
Regering om verscheiene daaraan
verbonden bezwaren geen gevolg
kan geven aan de door vele leden
geuite wens om de rechterlijke
macht of een andere onafhanke
lijke rechter in te schakelen bij de
regeling van het recht va* be
roep ten aanzien van de verschil
lende beschikkingen en beslissin
gen van ambtelijke organen, wel
ke bij de toekenning van de oor
logsschade-bijdragen zij.r. betrok
ken.
Fiscale voorzieningen.
Een belangrijk, onderdeel van de
Mem. v. Antw. is de paragraaf
welke een (beschouwing bevat aan
gaande de fiscale voorzieningen
voor door de oorlog getroffenen,
welke voorzieningen niet tot
stand kunnen worden gebracht,
alvorens de regeling nzake de
vergoeding van de materiële oor
logsschade vaststaat.
Bij de behandeling van deze
matérie dient een onderscheid te
worden gemaakt tussen de voor-
zienigen, met betrekking tot de
heffingen ineens en de voorzienin
gen met betrekking tot de gewone
belastingen.
Heffingen ineens.
In de v.et op de vermogensaan-
wasibelasting en in de wet op de
vermcigensheffiuig ineens zijn bij
zondere voorzieningen voor door
de oorlog getroffenen opgenomen.
Afgezien van bepaalde beperkin
gen en bijzondere gevallen (.bijv.
bij vergoedingen, welke minder
dan 3000 bedragen) kan de be
tekenis van die bepalingen aldus
worden samengevat, dat vergoe
dingen voor onroerende goederen,
bedrijfsmiddelen en huisraad
slechts in aanmerking worden ge
nomen voor natuurlijke personen
tot het bedrag, waarvoor zij voor
de vermogensaanwasibelasting dn
't beginvermogen zijn opgenomen
en voor lichamen tot het bedrag
wan de boekwaarde bij het te
loorgaan.
Overige belastingen.
Met betrekking tot deze belas
tingen bestaan tot nu toe, afge
zien van een bepaLing nopens de
vermogensbelasting en een hierna
vermelde bepaling inzake de be
rekening van de onbelaste reserve,
geen wettelijke voorzieningen
voor door de oorlog getroffenen.
Wel heeft het standpunt, dat te
dezen bijzondere regelen nodig
zijn, erkenning gevonden in een
aantal aanschrijvingen aan de be
lastingdienst, waarin aanwijzingen
zijn gegeven omtrent het verlenen
van faciliteiten met betrekking
tot de door de getroffenen ver
schuldigde belastingen. Deze aan
schrijvingen hebben veelvuldig
toepassing gevonden. Zn hebben
in hoofdzaak betrekking op de in
komstenbelasting, de vennoot
schapsbelasting qn de ondeme-
mingslbelasting.
Gewijzigde bepalingen voor
nieuwbouw en herstel.
Artikel 71 stelt thans financiële
faciliteiten in 't vooruitzicht voor
de herhouw van woningen tot
1000 ms. al dan niet/met bedrijfs
ruimte. Een volledigjè financiering
van deze grotere panden ligt daar
bij niet in het voornemen. De Re
gering is van mening, dat in deze
gevallen van de getroffenen wel
kan worden gevergd, dat zij een
deel van de onrendabele tap voor
eigen rekening nemen Voor de
panden met een woongedeelte tot
690 m3 zal dit deel worden vast
gesteld op 5 voor die met een
woongedeelte tot 800 ms op 10
en voor de grotere op 16 van
de stichtingskpsten.
Voor het herstel gaat de getrof
fen regeling nog verder. Wat dit
betreft, stelt artikel 71 zonder
meer, dat het herstel van wonin
gen, al dan niet met bedrijfsruim
te, zal worden gefinancierd. De
Minister van Financiën is voorne
mens in de desbetreffende finan
cieringsregeling de voorwaarde op
te nemen, dat 'n herstelde woning
varf meer dan 750 m3 voor de be
woning door meer dan één gezin
geschikt moet worden gemaakt.
irtentteprjja:
mp 10 ct.; minimum
advertentie 1,50.
iding advertenties
les namiddags 4 uur
■lek kL advertenties:
'gels 60 ct.; iedere
meer 12 cent. Ver
ing; Brieven onder
lureau van dit Blad
ent
ter kwartaal.
ZON EN MAAN
1949
Zon
Maan
Feb.
Opk.
Ond.
Opk.
On<l
26
7.34
18.13
7.40
16 3Ï
27
7.32
18.15
7.54
17.46
28
7.30
18.17
8.06
16.57
Mrt.
1
7.27
18.19
8.16
20.07
2
7.25
18.21
8.25
21.16
3
7.23
18 22
8.34
22.27
4
7.21
18.24
8.45
23.40
5
7.18
18.26
8.58
6
7.16
18,28
9.15
A 55
en een beter leven
idus het rapport,
ontvangende landen
Amerikaanse hulp
rlijks 17 dollars per
feveer 12 van het
>men van elk land.
de bevolking ont-
md per persoon 51
ar.
ranse hulpverlening
derland neer op bij-
het nationale inko-
f padvinders, die in
men hebben aan de
e te Vogelenzang,
rin Juliana dank ge-
de uitstekende ont
ij toenmaals onder-
Vorstin een boek-
tige uitvoering over
•ück overhandigd
gala-ontvangst in
3t" hebben „Les Pe-
3 dTnnsbriick" Ty-
Jederlandse liederen
ere van het Konink-
gemeente Wester-
:ns de bezettin,gsja-
jke positie innam in
het feit, dat in dé
n onder de rook van
het beruchte Joden-
^egen, heeft gisteren
ir de hulp aan de
rteerden van 't Ne-
e Kruis een ge denk-
n. Dit raam, ver-
f de glazenier N.
arlem, werd tijdiens
htigheid in Wester-
itehuis onthuld door
van het Nederland-
Ir. F. C. C. Baron
l Serooskerken van
genwoordigheid van
is der Koningin in
Dr. R. H. Baron De
wijk en vele autori-
tionarissen van het
tiging van het kamp
n 1942) waren meer
oodse burgers door
fcam, aldus Baron
Serooskerken van
Nederlands Israë-
lootschap was Mr.
Rhoer uit Meppel
Het Amerikaanse proefsta
tion te White Sands (New Mexi
co maakt bekend, dat een proef -
raket is afgeschoten tot 40u km
boven de aarde. Het projectiel was
een samenstelling van een her-
touwde Duitse V2 en een kleinere
raket naar Amerikaans ontwerp,
dat weer door de V2 werd afge
vuurd.
De raket bereikte een maxi
mum-snelheid van 8.000 kilometer
per uur, eveneens een record. De
twee raketten waren tezamen 20
meter lang en wogen 15 ton.
Volgens Generaal Blackmore,
leider van het proefstation, kan
op het ogenblik geen voorspelling
gedaan worden over de mogelijk
heid een bepaald doel te raken.
Het Sowjetrussisohe leger voert
wintermanoeuvres uit tussen Pet-
samo en Salla, waar de Sovrjet-
Unie aan Noorwegen en Finland
grenst, aldus wordt in gewoonlijk
betrouwbare kring te Helsinki
verklaard.
De manoeuvres zouden gehou
den worden door de garnizoenen
te Petsamo, Moermansk, Salla en
Kandalks, die alle versterkt zijn.
Volgens het Franse persbureau
A.F.P. hecht men in politieke en
diplomatieke kringen te Oslo geen
geloof aan de in omloop zijnde ge
ruchten, dat de Sowjettroepen zich
samentrekken aan de Sowjetrus-
sischeNoorse grens.
Luitenant-Generaal G. S Loe-
kyantsjenko, staf-chef van het
Sovjet-Russisch militair bestuur
in Duitsland, heeft verklaard niet
verwittigd te zijn van het naar
verluidt door het Amerikaans mi
litair bestuur genomen besluit, dat
de Sovjet-Russische repatriërings
missie de Amerikaanse zone 1
Maart moet verlaten.
„Een dergelijk bevel zou onwet
tig en in strijd zijn met de inter
nationale verplichtingen van de
Amerikaanse regering betreffende
dt repatriëring van met geweld
weggevoerde personen", aldus
Loekyantejer.ko Volgens dene
verklaring zijn nog ongeveer
100.000 Sovjet-burgers in kampen
voor verplaatste personen in de
Amerikaanse zone gedetineerd,
waar zij „een ellendig bestaan"
leiden.
sprekingen gevoerd
sadeurs" van de mo-
s deelnemen aan de
r het Noordatlan-
over het uiteinde
van het verdrag,
beraadslaagd met
ke vertegenwoordi-
.-Bri ttannïë, Frank-
Jderland en Luxem-
•ij eenkomst werd 'n
ield, waarin de per-
imissie, ingesteld
iheden van het ver-
:sel haar zienswijze
aatste redactie van
ie verdrag
ht, dat tijdens de
l de eerste plaats
ouden worden ge-
rekking tot de uit-
ctie van artikel 5
i.g, waarin de ver-
1 elke contracteren-
s met ingang v;
3t kracht ter han
eeft thans de be-
bestrijidingsmidde-
erdelging van dit
p(ke knaagdier op
igelijk maken
nuisvestini;.
De afdeling Huisvesting heeft
nog steeds met zeer grote moei
lijkheden te kampen, daar het
aantal aanvragen het aantal
ter beschikking komende wo
ningen zeer ver overtreft.
In 1948 kwamen 76 woningen
gereed, n.l. 9 particuliere wo
ningen en 26 woningwetwonin
gen. In 1949 zullen nog worden
opgeleverd 9 particuliere-, 119
huurkoop- en 112 woningwet
woningen. Volgens een dezer
dagen opgemaakt overzicht,
zullen ongeveer 250 gezinnen
niet aan passende woonruimte
geholpen kunnen worden, 's
Lands financiën laten niet toe,
dat in ruimere mate aan het
woningtekort, ook in de komen
de jaren, zal kunnen worden
tegemoet gekomen.
Verheugend wordt genoemd,
dat reeds een aanvang werd
gemaakt met de uitbreiding van
het R.K. Ziekenhuis te Sluiskil
en dat verwacht kan worden
dat dit jaar ook met de bouw
van het Prot. ziekenhuis in de
kom zal worden begonnen. Ook
de meuwe Chr. School voor L
zijn met altijd zo geweest als
na een rustige beoordeling ver
wacht had mogen worden, daar
men dit rapport trachtte in te
schuiven als argument in de
strijd tussen de havens van
Gent en Antwerpen en daarbij
de Gentse kanaalplannen wildé
frustreren door het schromelijk
betoog, dat met die nieuwe sliiis
Terneuzen tot een wereldha
ven, zowel van Antwerpen als
van Gent zou uitgroeien. Ver
trouwd wordt echter, dat deze
opwinding inmiddels zal zijn
gezakt en de conclusies tot de
normale proporties terugge
bracht.
Een hartelijke vriendschap
verbindt Terneuzen met de
stad Gent en wanneer ergens
vruchtbare aarde ligt voor de
ontwikkeling der Benelux-ge-
dachte dan is het langs het ka
naal TerneuzenGent.
De burgemeester besloot zijn
rede, met er op te wijzen, dat
de begroting 1949 sluitend zal
zijn dank zij de door het Rijk
voor de jaren 1948, 1949 en 1950
vastgestelde subjectieve bij
drage.
voorziening. Bestond er in het be
gin van de maand Februari nog
enige hoop, dat de plaag tot ge
noemde polder beperkt zou blij
ven, het ontbreken van strenge
vorst en van aanhoudende slag
regens tijdens de afgelopen weken
heeft deze verwachting volkomen
de bodem ingeslagen.' De weers
omstandigheden zijn integendeel
zeer bevorderlijk geweest voor de
ontwikkeling van de veldmuizen^
stand. Het lijdt thans practisch
geen twijfel meer, dat de plaag
zich steeds verder zal uitbreiden.
Wat dit zal betekenen, kan het
beste worden aangetoond met ver
gelijking uit het verleden. Reeds
eerder werd ons land door mui
zenplagen geteisterd. In sommige
streken werd dientengevolge de
opbrengst van de oogst tot een
tiende verminderd. Deze schade
beperkt zich niet alleen tot de
landbouwgewassen, maar zij heeft
ook betrekking op de vernieling
van het gras- en hooiland en van
de vruchtbomen.
De Plantenziektenkundige Dienst
te Wageningren zal de bestrijding meel op, dat goed houdbaar is
tanse Minister van de mogendheid worden omschre-
L/aken, Dean Ache- ven indien één der deelgenoten van
het Pact zou worden aangevallen.
Minister Acheson verwachtte in
slaat te zullen zijn, de laatste re
dactie van dit artikel in de loop
van de volgende week aan de com
missie voor buitenlandse betrek
kingen van de Senaat voor te kun
nen leggen, teneinde haar reactie
er op te vernemen.
Zodra dit is geschied, is de com
missie van ambassadeurs in staat
dr 'n^d van artik aan an-
aere regeringen, die mogelijk aan
de besprekingen willen deel ne
men, bekend te maken en haar te
zij tot het voeren van
wen46n "?6t de c°mmissie
Ór'^T worden uitgenodigd.
r A® Amerikaanse ministerie van
Buitenlandse Zaken heeft in het
begin van deze maand bekend Ge
maakt, dat het het verdr^nfet
slechts met Noorwegen, doch ook
met andere landen wenst te be
spreken. In dit verband zijn
nemarken Dre, Portugal Ijl
land en Italië genoemd
Woordvoerders van de regering
dS #re^ben rMdS ^£aardS
lanti^b met,bereld Is tot het At-
„.P5 Britse ambassadeur «ir
Oliver Franks, vei-;, laa.de ster-
avond, dat er „enige vorder- pd"
waren gemaakt tijden d< bijeen
komst cussen Acheson en de im-
bassaaeurs. Mui gelooft, dat de
ambassadeurs artikel 5 van het
voorgestelde Atlantisch ve?dra-
re™i1chtbfnT0ken- welk *rtikel dS
verplichtingen van de onderteke
nende mogendheden in- geval van
agressie vaststelt
.„ofcPe1S0n verklaarde tijdens zijn
wekelijkse persconferentie, dat de
AtfantSn^el'ng'en °Ver het Noord-
Atlantisch pact schitterende vor
deringen maken. Hij had tot nog
toe geen officiële mededeling van
de Noorse regering ontvingen
over de mogelijkheid van deelne
ming van dit land aan de bespre
kingen over het pact.
Acheson verklaarde, dat er een
aanvullend wetsontwerp zou wor-
den ingediend, onafhankelijk van
het Noord-Atlantisch verdrag- zelf
waarin machtiging zou worden
verleend tot het leveren van wa
penen aan buitenlandse mogend
heden Qp grond van een derge
lijke wet zou militaire steun kun
nen worden verleend aan landen
die geen ondertekenaars zijn van
het Atlantisch verdrag.
Acheson werd gevraagd of de
Verenigde Staten van plan zijn
hun bezettingstroepen uit Duits
land terug te trekken. Hij zei, dat
een dergelijke terugtrekking- niet
werd overwogen.
Nadat de Overheid o.a. in
verband met technische moeilijk
heden geen prijs kon garande
ren voor gestoomde voederaard
appelen, sluit de Regering thans
overeenkomsten af met gras- en
van aardappelen, waarmede -bij
cichoreidrogers voor het drogen
proefnemingen reeds bevredigen
de resultaten werden verkregen.
De te drogen aardappelen moeten
aan bepaalde eisen voldoen en o.a.
vrij van spruitvorming zijn.
De Minister van Landbouw,
Visserij en Voedselvoorziening
heeft een zodanige prijsgarantie
voor het gedroogde product in het
vooruitzicht gesteld, dat de dro
gerijen aan telers ten minste
3,75 per 100 kg voor dit doel ge
schikte aardappelen, af boerderij,
kunnen betalen.
Het gedroogde product zal tot
meel worden verwerkt en in klei
ne hoeveelheden met krachtvoe
ders worden vermengd. Ongeveer
ton aardappelen leveren 1 ton