DE BENELUX Memorie van antwoord MATERIËLE OORLOGSSCHADEN 'gst 1949 kingea over Atlantisch Pact VRIJDAG 25 FEBRUARI 1949. Rede van Belgische Minister-President over Herstelbetalingen door Japan Veroordelingen te Madrid iklijk gezin te kt Anton i van Ned. Rods- ir Westerbork Een nieuw Am. raket SowJet-manoeuvres aan Noordwestelijke grens De Sowjet-Russische iepatriëringsmissie zo^h TZrdr^ toe te trede*, K°bli$ 6611 afzond«V*e utie voor gedroogde aardappelen? Fnmkerlag by Abonnement: Terneuzen WEERSVERWACHTING meegedeeld door het K.N.M.I te De Bilt, geldig van Vrijdag ochtend tot Vrijdagavond. Droog weer. Droog weer met enikele over drijvende wolkenvelden. Matige of zwakke Westelijke wind. In de middag ongeveer dezelfde temperatuur als gisteren. VRIJE ZEEUW 5« Jaargang No- 1050 Advertentieprijs per mm 10 ct.: miwmum per advertentie 1,50. Inzending advertenties tot des namiddags 3 «nr. Rubriek kl. advertenties: 5 regels GO cent; iedere regel meer VB cent. Ver melding: Brieven «nder nr. Bureau van dit Btad 10 cent meer. Verschijnt dagelijks Drukkerij N.V, Firma P- J. van de Sande Temeuzen Abonnementsprijs 3,25 per kwartaal- Tijdens een zakenlunch van 't comité voor de Belgisch-Neder- iands-Luxemburgse samenwer king te Brussel, heeft de Bel gische Eerste Minister en Mi nister van Buitenlandse Zaken, Spaak, gisterenmiddag het woord gevoerd. Spaak stelde allereerst in het licht dat België, Nederland en Luxemburg door naar de vor ming van de Benelux te streven de enige goed weg gekozen heb ben om uit de chaos te gera ken. „Iedere andere weg", aldus de Eerste Minister, „zou naar de ehaos leiden". Spreker onderstreepte vervol gens dat de Benelux nooit het recht voor zich wilde opeisen onmiddellijk een oplossing te kuisnen brengen vooralle moei- liikheden, die zich tussen de drie landen voordoen. Wel zal de Benelux deze oplossing op de duur mogelijk maken. De Benelux is slechts een be gin en de samenwerking van België, Nederland en Luxem burg is van zeer grote betekenis voor een Europese samenwer king in groter verband. Indien deze drie landen niet tot sa menwerking zouden kunnen geraken dan zou een toenade ring tussen 17 Europese landen bq voorbaat zijn uitgesloten. De politiek, die de Benelux voert, is evenwel niet gemakke lijk en er zullen enkele jaren voor nodig zijn om alle plannen te verwezenlijken. Hoewel Spaak het er over eens is, dat bepaalde projecten voor een zekere datum verwer kelijkt moeten zijn, is hij van oordeel dat men zich er voor moet hoeden, zich teveel aan een bepaalde datum vast te klampen. Zelfs wanneer men niet voor een bepaalde datum met een onderdeel van de economische unie gereed komt, betekent dit nog geenszins een mislukking van de Benelux. Men zal dan slechts wat meer tijd nodig hebben om te slagen. Sprekend over de Europese samenwerking, merkte de Bel gische Minister op, dat men hiervan niet direct wonderen moet verwachten en dat men niet de illusie moet koesteren, dat deze slechts voordelen zal opleveren. Deze Europese sa- manwerking zal slechts stap voor stap kufmen worden ver wezenlijkt en het zou gevaarlijk zijn te menen, dat zij in een handomdraai tot stand kan ko men. Een grote stap in de goede richting noemde Spaak de in stelling van een raad van mi nisters. „De fundamentele pro blemen". aldus spreker, „zullen evenwel zeer moeilijk blijken te zijn." Spaak onderstreepte vervol gens, dat indien men tot een Europese economische samen werking wil geraken, een ieder er zich van bewust moet zijn, dat grote offers gebracht moe ten worden. Nog even stilstaande bij de Benelux verklaarde Spaak, dat zelfs indien de economische unie tussen de drie landen een werkelijkheid zal zijn geworden men niet moet geloven, dat daarmede ook alle problemen, die bestaan, onmiddellijk zullen zijn opgelost. Spreker noemde iri het bijzonder het probleem der waterwegen, dat van de in vesteringen en dat van de landbouw. Door het bestaan van de Be nelux zullen deze vraagstukken echter sneller tot een oplossing komen dan zonder deze. Vervolgens ontzenuwde de Belgische Premier de bewering, dat de Benelux slechts voorde len zou brengen aan de Neder landers en de Belgen schade zou berokkenen. Na de voordelen opgesomd te hebben, die België ondervindt als gevolg van de samenwerking zeide hij: „Wij hebben diensten bewezen aan Nederland en ik hoop dat dit in de toekomst op nieuw zo zal zijn. Dat is juist het doel van de Benelux". Spaak besloot met de woor den: „De v/eg, die wij hebben gekozen, is de juiste en wij zul len hem voortzetten tot 't einde zal zijn bereikt en wij het le venspeil van onze gezamenlijke bevolking verhoogd zullen heb ben." Tot degenen, die aan deze maaltijd aanzaten, behoorden o.a. dé Nederlandse ambassa deur te Brussel, Baron Van Harinxma thoe Slooten, de secretaris-generaal van de Ne- derlands-Belgische-Lux. doua ne-overeenkomst Dr. Jaspar, de heer E. W. P. van Dam van Is- selt, nationaal secretaris van 't Comité Benelux te Den Haag en oud-Minister Julius Hoste. Inzake het wetsontwerp Gisteren is de Memorie van Antwoord op het Voorlopig Ver slag der Tweede Kamer, naar aanleiding van het ontwerp van Wet op de materiële oorlogs schaden bij de Kamer ingediend. Het, als gevolg van de omvang va* het Voorlopig Verslag, nood zakelijk lijvig uitgevallen stuk, dat, met inbegrip van de bijlagen, 164 bladzijden telt, bevat, naast uitvberige algemene beschouwin gen talrijke feitelijke gegevens, welke een inzicht geven omtrent de omvang van de geleden scha den en omtrent de vergoedingen vanwege het Rijk, verdeeld over de verschillende schade-catego rieën. Voorts bevat het een nadere uit eenzetting van sommige onder delen van het wetsontwerp, zoals het verlenen van uitgestelde Rijksbijdragen. De huisraadschade, de vaststelling van de schade op dei waarde van Mei 194Q, alsmede beschouwingen over de regeling van het beroep, het financierings- en dekkingsplan en de fiscale voorzieningen voor door de oor log getroffenen. Tenslotte worden de opmerkin gen in het voorlopig verslag ar- tikeisgewijze beantwoord. De bij lagen bevatten in hoofdzaak ge detailleerd cijfermateriaal. Het asnect der integrale vergoeding. De Regering gaat allereerst in op de verschillende beschouwin gen, welke in het voorlopig ver- slag zijn gewijd aan de rechts grond waarop een regeling van de oorlogsschade zou moeten zijn gebaseerd. Al deze beschouwingen over- UiUAXl%cui nuiuat, ziende, meent de Regering te mo gen concluderen, dat er onder het Nederlandse volk in theorie zeker geen eenstemmigheid bestaat met betrekking tot de vraag, welke de rechtsgrond is, waarop een rege ling van de oorlogsschade moet zijn gebaseerd. Zij meent even wel, dat de onderscheiden, stand punten in dat van het wetsont werp een tref-punt zullen vinden. De Regening koestert dit vertrou wen, omdat men blijkens 't voor lopig verslag, toch vrij algemeen geen zodanige eisen vermeent te mogetn stellen, dat het algemeen welzijn in gevaar komt. En naar de stellige overtuiging der Rege ring nu verdraagt het algemeen welzijn niet een verder gaande tegemoetkomingals die, welke het ontwerp voorstaat. Ter adstructie dezer stelling wordt de aandacht gevraagd voor een tweetal aspecten van de finan ciële toestand, namelijk de hui dige zware druk der staatsschuld en het ernstige tekort aan bin nenlandsebesparingen. In de bedragen van de totale Staatsschuld, onder aftrek van banksaldi en andere vorderingen, welke bedragen per medio 1945 23,3 milliard gulden en per medio 1948 23i,5 milliard gulden belie pen, zijn de verplichtingen uit hoofde van oorlogsschade begre pen tot een totaal van resp. 5,2 en 3,8 milliard gulden, zijnde de ver plichtingen die voortvloeien uit de thans geldende wettelijke bepalin gen terzake van de vergoeding van oorlogsschade. Op basis van het huidige wetsontwerp dienen deze bedragen op beide data nog met ongeveer 2 milliard gulden te worden verhoogd. Indien de Geallieerde landen, die als herstelbetaling uit Japan ma terieel ontvangen, wensen dat dit materieel opnieuw bruikbaar wordt gemaakt, dan zullen zij ▼oor herstel in dollars dienen te betalen", zo meldt de Amerikaan se overheid. Inderdaad is Japan volgens de ▼oorschriften alleen er toe ver plicht het materieel te leveren, in de staat, waarin het zich bevindt. Daar het hier over het algemeen over machines gaat, die reeds een tijd gebruiikt werden, kan deze maatregel, aldus het officiële com muniqué, „Japan een aanvullende voorraad dolars bezorgen." Het schijnt evenwel niet, dat deze verordening toepasselijk is on het herstel door de Japanners van geallieerde goederen, 'die tij dens de oorlog zijn beschadigd en teruggegeven moeten worden. kwartskristalklokken te dfreen- wich slechts tot op ongeveer een duizendste van een seconde per dag nauwkeurig, terwijl de Ame rikaanse atoomklok, die op trillin gen van ammoniamoleculen loopt, een bijna absolute tijdmaat schijnt te zijn. Spreker had de atoomklok nog- niet gezien. Luis Codina, die vorige week Zaterdag j.l. met zeven anderen voor een militaire rechtbank te Madrid terechtstond dp (beschuldi ging van pofgingen om de verbo den socialistische vakbond te re organiseren, is Donderdag tot 9 jaar gevangenisstraf veroordeeld zo werd Donderdag vernomen. Twee vrouwen, Lucia Baron en Josefa Ibanez werden tot respec tievelijk vier en twee jaar gevan genisstraf veroordeeld. Vier man nen werden vrijgesproken De 8e gevangene, José Satue, die de lei der van de groep zou ziin, is d~or het zelfde hof ter dood veroor deeld. Uitgaande van het vraagstuk der toelaatbare hoogte van de Staatsschuld, komt de Regering tot het betoog, dat het een ern stige fout zou zijn door een voort durende accumulatie van schuld verplichtingen de financiële toe stand van ons land voor zeer vele jaren dusdanig te overspannen, dat de reserves tot het aangaan van verdere verplichtingen bij voorbaat geheel zouden worden uitgeput. De Regering wijst er voorts op, dat de huidige belastingdruk reeds zo zwaar Is, dat hij minder gewenste gevolgen dreigt op te roepen. Zware eisen aan de kapitaal markt- Met betrekking tot het tweede ongunstige financiële aspect, n.l. het ernstige tekort aan binnen landse besparingen, wordt er op gewezen, dat het opnemen van eeni belangrijk bedrag aan buiten landse schuld sedert de bevrijding mede ter voorziening in dat te kort noodzakelijk was. Zelfs on danks deze verlicht ng door het aantrekken van buitenlandse leningen is het niet mogelijk ge weest dé financiële behoeften van de Overheid ten volle te dekken, zonder een beroep te doen op de geldseheppende instellingen. Hiervan uitgaande, verheelt de Regering zich niet, dat het aan trekken. in een beperkt aantal ja ren van 4 milliard gulden ter financiering van de oorlogsschade van particulieren en van circa 1,7 milliard gulden ter financie ring van de z.g. publiekrechtelijke oorlogsschade, naast de m ddelen, die reeds uit andere hoofde ver eist zullen zijn, zeer zware eisen zal stellen aan de kapitaalmarkt. Op grond van dt^vorengaande uiteenzettingen is de Regering dan ook van mening, dat met het in, het wetsontwerp neergelegde voorstel tot schade vergoeding, de grens van het mogfeijfce is bereikt. Een nog verdergaande vergoeding zou leiden tot een, overspanning van de financiële toestand des lands, voor welke de Regering de verantwoordelijkheid niet meent te kunnen dragen. De indruk bestaat, dat sommige leden zich onvoldoende reken schap hébben gegeven van de uit eenlopende economische achter grond van de schade enerzijds en van de nieuwe last, die het her stel der schade met aich zal bren gen, anderzijds. Met name is dit het geval - waar als alternatief worden gesteld het dragen van de schade doqr een klein gedeelte van het Nederlandse volk en het dragen van die schade door het gehele Nederlandse volk. Omvang der Rijksbijdragen. Uit de paragraaf, waarin op verzoek van sommige Kamerleden eeil beschouwing is gewijd aan de feitelijke gegevens, blijkt, dat de totale uitgaven op grond van het onderhavige wetsontwerp, inclu sief rente, zoengeldvergoedingen, enz., als gevolg van nieuwe ra mingen aan de hand van meer recente gegevens, kunnen worden gesteld op 4 457 milioen gulden. Het stelsel van het Wets ontwerp. Naar aanleiding van de in het Voorlopig Verslag geuite critiek ivordt een belangrijke plaats in geruimd aan een nadere uiteen zetting van de hoofdgedachten, v/.elke aan het ontwerp ten grond slag zijn gelegd. Allereerst wordt aangestipt, dat het Oorlogssehaderecht, hetwelk in de bezettingstijd is tot stand gekomen, aan de getroffenen in de dooi' hen geleden materiële schade in het algemeen slechts een bijdrage toekende op (basis van de waarde der goederen, per Mei 1940. Verdergaande hulp werd. de oorlogsgetroffenen ingevolge het recht van de bezettingstijd 'slechts bij uitzondering geboden, mede uiteraard omdat in die tijd aan verdergaande hulp nog slechts weinig behoefte bestond; het vóór oorlogse prijspeil is aanvankelijk immers nagenoeg gehandhaafd. Het wetsontwerp onderkent de moeilijkheden en beoogt deze zo veel mogelijk ter zijde te stellen. Het richt zich daarbij in het belang van de wederopbouw en van de oorlogsslachtoffers tevens in de eerste plaats op het meest fnuikende probleem, dat zich daarbij voordoet, het pro bleem van de financiering van de z.g. „onrendabele toppen", 't Ontwerp gaat er van uit, dat dit probleem voor alles tot een rede lijke oplossing moet worden ge bracht. Differentiatie naar draag kracht- Op dit punt van de uiteenzet ting gekomen, meent de Regering er op te mogen wijzen ,dat zij de door vele leden op het wetsont werp uitgeoefende critiek, welke het doet voorkomen, als had zij bij artikel 71 van het ontwerp van wet nauwelijks een poging gedaan om de financiële steun, welke daarbij wordt geboden, naar soci ale maatstaven te verdelen en als was de Regering blijven hangen aan het systeem en de gedachte van het van 1940 daterende be sluit op de materiële oorlogsscha den, niet steekhoudend kan ach ten. De door vele leden gemaakte op merking, dat het ontwerp nifft een differentiatie naar draagkracht, doch een differentiatie naar ren dabiliteit zou kennen, wijst naar 't oordeel van de Regering niet op een juist begrip bij deze leden voor hetgeen het ontwerp inhoudt. De rendabiliteil bepaalt het tekort in de exploitatie, waarin gefinan cierd wordt; de omvang van de extra-steun wordt door andere factoren te weten de draag kracht bepaald- Ingevolge artikel 8 wordt een bijdrage op basis van vervangings waarde m£t aftrek van een be drag voor afschrijving op basis van Mei 1940 toegekend aan diegenen, die een eigen woning, een eigen bedrijf of schip verloren en wier maatschappeijke positie slechts een zodanige is, dat zij met een kleine nieuwe woning en een klein nieuw bedrijfspand weer zijn geholpen. Zonder overgangs periode dus zonder een nood verband als hiervoren omschre ven wordt hier terstond defini tief voorzien in alle moeilijkheden, welke voortvloeien uit de stijging van de bouw- en installatiekosten. Dit artikel bestrijkt voorts slechts de eigen kleine woningen, bedrijfspanden en schepen. Voor diegenen,, voor wie deze goederen slechts een beleggingsobject vorm den, wordt blijkens de M v. A. de tegemoetkoming, welke art. 8 biedt, niet noodzakelijk geacht. De eigen bewoning en het eigen ge bruik zijn mitsdien niet als voor waarde gesteld om de toepasse lijkheid van art. 8 te beperken tot de kleine man, maar 0mdat in de eigen bewoning en het eigen ge bruik één van de redenen moet ge zien worden op grond waarvan het toelaatbaar moet worden geacht de geleden oorlogsschade op basis van vervangingswaarde te vergoe den. De Huisraadschade. Zoals in de" Memorie van Toe lichting op het wetsontwerp reeds werd medegedeeld zal- hoven de bijdrage voor huisrafCdschade toe- kend krachtens de oude regeling, een aanvullende bijdrage worden verleend, welke het mogelijk zal maken, dat het oorlogslachtoffer zich in de meeste gevallen weer overeenkomstig1 zijn oude staat zal kunnen inrichten. In de M. v. A. wordt thans nader aangegeven, welke mogelijkheden de regeling voor vergoeding van huisraadscha de schept. Hiertoe is een volledige inventarisstaat opgenomen Deze opstelling van kosten van een woning bestaande uit gang, keuken, eetkamer, zitkamer, trap, slaapkamer, kinderkamer en bad kamer, logeerkamer en badkamer is gebaseerd op de resultaten van een ingesteld onderzoek naar de uitgaven voor de herinrichting van een ruime woning, die, gezien in het licht van de soherheidsgedach- te, voor elk milieu bevredigend moet worden geacht. Het maxi mum van de vergoeding voor huis raadschade, vermeerderd met de aanvullende bijdrage, bedoeld in lid 3, onder letter A van artikel 1'9, t.w. 11.250 is in overeenstem ming met de resultaten van bo venbedoeld onderzoek vastgesteld. Ambtelijke uitvoering der Wet. Naar aanleiding van de voor stellen van verscheidene Kamer leden om bij de uitvoer ng mede t<» betrekken personea, die het ver trouwen genieten van hen, die door de oorlog zijn getroffen, ten einde op deze wijze het sterk ge sloten en streng ambtelijke kara - ter, hetwelk de procedure der uit voering van het wetsontwerp huns inziens thans draagt, te doorbreken, deelt de regering mede, dat bij de uitvoering van de wet integendeel aan de buiten- ambtelijke invloed1 een ruime plaats wordt toegekend. Daarbij wordt een sleutelpositie ingeno men door het in artikel 4 van het ontwerp genoemde commissariaat voor oorlogsschade. De leden in het commissariaat voor oorlogsschade zijn naar het oordeel van de Regering allen des kundigen van naam, wier advie zen voor de ontwikkeling van het oorlogssehaderecht van groot be lang zijn geweest. De Minister van Financiën zal niettemin een uitbreiding van dit buiten-ambtelijke college, dat naar zijn gevoelen inderdaad een door vele leden bepleite algemene com missie van raad van advies is, met twee leden, te kiezen uit vertegen woordigers van getroffenen, gaar ne bevorderen. Omtrent de regeling van het beroep wordt medegedeeld, dat de Regering om verscheiene daaraan verbonden bezwaren geen gevolg kan geven aan de door vele leden geuite wens om de rechterlijke macht of een andere onafhanke lijke rechter in te schakelen bij de regeling van het recht va* be roep ten aanzien van de verschil lende beschikkingen en beslissin gen van ambtelijke organen, wel ke bij de toekenning van de oor logsschade-bijdragen zij.r. betrok ken. Fiscale voorzieningen. Een belangrijk, onderdeel van de Mem. v. Antw. is de paragraaf welke een (beschouwing bevat aan gaande de fiscale voorzieningen voor door de oorlog getroffenen, welke voorzieningen niet tot stand kunnen worden gebracht, alvorens de regeling nzake de vergoeding van de materiële oor logsschade vaststaat. Bij de behandeling van deze matérie dient een onderscheid te worden gemaakt tussen de voor- zienigen, met betrekking tot de heffingen ineens en de voorzienin gen met betrekking tot de gewone belastingen. Heffingen ineens. In de v.et op de vermogensaan- wasibelasting en in de wet op de vermcigensheffiuig ineens zijn bij zondere voorzieningen voor door de oorlog getroffenen opgenomen. Afgezien van bepaalde beperkin gen en bijzondere gevallen (.bijv. bij vergoedingen, welke minder dan 3000 bedragen) kan de be tekenis van die bepalingen aldus worden samengevat, dat vergoe dingen voor onroerende goederen, bedrijfsmiddelen en huisraad slechts in aanmerking worden ge nomen voor natuurlijke personen tot het bedrag, waarvoor zij voor de vermogensaanwasibelasting dn 't beginvermogen zijn opgenomen en voor lichamen tot het bedrag wan de boekwaarde bij het te loorgaan. Overige belastingen. Met betrekking tot deze belas tingen bestaan tot nu toe, afge zien van een bepaLing nopens de vermogensbelasting en een hierna vermelde bepaling inzake de be rekening van de onbelaste reserve, geen wettelijke voorzieningen voor door de oorlog getroffenen. Wel heeft het standpunt, dat te dezen bijzondere regelen nodig zijn, erkenning gevonden in een aantal aanschrijvingen aan de be lastingdienst, waarin aanwijzingen zijn gegeven omtrent het verlenen van faciliteiten met betrekking tot de door de getroffenen ver schuldigde belastingen. Deze aan schrijvingen hebben veelvuldig toepassing gevonden. Zn hebben in hoofdzaak betrekking op de in komstenbelasting, de vennoot schapsbelasting qn de ondeme- mingslbelasting. Gewijzigde bepalingen voor nieuwbouw en herstel. Artikel 71 stelt thans financiële faciliteiten in 't vooruitzicht voor de herhouw van woningen tot 1000 ms. al dan niet/met bedrijfs ruimte. Een volledigjè financiering van deze grotere panden ligt daar bij niet in het voornemen. De Re gering is van mening, dat in deze gevallen van de getroffenen wel kan worden gevergd, dat zij een deel van de onrendabele tap voor eigen rekening nemen Voor de panden met een woongedeelte tot 690 m3 zal dit deel worden vast gesteld op 5 voor die met een woongedeelte tot 800 ms op 10 en voor de grotere op 16 van de stichtingskpsten. Voor het herstel gaat de getrof fen regeling nog verder. Wat dit betreft, stelt artikel 71 zonder meer, dat het herstel van wonin gen, al dan niet met bedrijfsruim te, zal worden gefinancierd. De Minister van Financiën is voorne mens in de desbetreffende finan cieringsregeling de voorwaarde op te nemen, dat 'n herstelde woning varf meer dan 750 m3 voor de be woning door meer dan één gezin geschikt moet worden gemaakt. irtentteprjja: mp 10 ct.; minimum advertentie 1,50. iding advertenties les namiddags 4 uur ■lek kL advertenties: 'gels 60 ct.; iedere meer 12 cent. Ver ing; Brieven onder lureau van dit Blad ent ter kwartaal. ZON EN MAAN 1949 Zon Maan Feb. Opk. Ond. Opk. On<l 26 7.34 18.13 7.40 16 3Ï 27 7.32 18.15 7.54 17.46 28 7.30 18.17 8.06 16.57 Mrt. 1 7.27 18.19 8.16 20.07 2 7.25 18.21 8.25 21.16 3 7.23 18 22 8.34 22.27 4 7.21 18.24 8.45 23.40 5 7.18 18.26 8.58 6 7.16 18,28 9.15 A 55 en een beter leven idus het rapport, ontvangende landen Amerikaanse hulp rlijks 17 dollars per feveer 12 van het >men van elk land. de bevolking ont- md per persoon 51 ar. ranse hulpverlening derland neer op bij- het nationale inko- f padvinders, die in men hebben aan de e te Vogelenzang, rin Juliana dank ge- de uitstekende ont ij toenmaals onder- Vorstin een boek- tige uitvoering over •ück overhandigd gala-ontvangst in 3t" hebben „Les Pe- 3 dTnnsbriick" Ty- Jederlandse liederen ere van het Konink- gemeente Wester- :ns de bezettin,gsja- jke positie innam in het feit, dat in dé n onder de rook van het beruchte Joden- ^egen, heeft gisteren ir de hulp aan de rteerden van 't Ne- e Kruis een ge denk- n. Dit raam, ver- f de glazenier N. arlem, werd tijdiens htigheid in Wester- itehuis onthuld door van het Nederland- Ir. F. C. C. Baron l Serooskerken van genwoordigheid van is der Koningin in Dr. R. H. Baron De wijk en vele autori- tionarissen van het tiging van het kamp n 1942) waren meer oodse burgers door fcam, aldus Baron Serooskerken van Nederlands Israë- lootschap was Mr. Rhoer uit Meppel Het Amerikaanse proefsta tion te White Sands (New Mexi co maakt bekend, dat een proef - raket is afgeschoten tot 40u km boven de aarde. Het projectiel was een samenstelling van een her- touwde Duitse V2 en een kleinere raket naar Amerikaans ontwerp, dat weer door de V2 werd afge vuurd. De raket bereikte een maxi mum-snelheid van 8.000 kilometer per uur, eveneens een record. De twee raketten waren tezamen 20 meter lang en wogen 15 ton. Volgens Generaal Blackmore, leider van het proefstation, kan op het ogenblik geen voorspelling gedaan worden over de mogelijk heid een bepaald doel te raken. Het Sowjetrussisohe leger voert wintermanoeuvres uit tussen Pet- samo en Salla, waar de Sovrjet- Unie aan Noorwegen en Finland grenst, aldus wordt in gewoonlijk betrouwbare kring te Helsinki verklaard. De manoeuvres zouden gehou den worden door de garnizoenen te Petsamo, Moermansk, Salla en Kandalks, die alle versterkt zijn. Volgens het Franse persbureau A.F.P. hecht men in politieke en diplomatieke kringen te Oslo geen geloof aan de in omloop zijnde ge ruchten, dat de Sowjettroepen zich samentrekken aan de Sowjetrus- sischeNoorse grens. Luitenant-Generaal G. S Loe- kyantsjenko, staf-chef van het Sovjet-Russisch militair bestuur in Duitsland, heeft verklaard niet verwittigd te zijn van het naar verluidt door het Amerikaans mi litair bestuur genomen besluit, dat de Sovjet-Russische repatriërings missie de Amerikaanse zone 1 Maart moet verlaten. „Een dergelijk bevel zou onwet tig en in strijd zijn met de inter nationale verplichtingen van de Amerikaanse regering betreffende dt repatriëring van met geweld weggevoerde personen", aldus Loekyantejer.ko Volgens dene verklaring zijn nog ongeveer 100.000 Sovjet-burgers in kampen voor verplaatste personen in de Amerikaanse zone gedetineerd, waar zij „een ellendig bestaan" leiden. sprekingen gevoerd sadeurs" van de mo- s deelnemen aan de r het Noordatlan- over het uiteinde van het verdrag, beraadslaagd met ke vertegenwoordi- .-Bri ttannïë, Frank- Jderland en Luxem- •ij eenkomst werd 'n ield, waarin de per- imissie, ingesteld iheden van het ver- :sel haar zienswijze aatste redactie van ie verdrag ht, dat tijdens de l de eerste plaats ouden worden ge- rekking tot de uit- ctie van artikel 5 i.g, waarin de ver- 1 elke contracteren- s met ingang v; 3t kracht ter han eeft thans de be- bestrijidingsmidde- erdelging van dit p(ke knaagdier op igelijk maken nuisvestini;. De afdeling Huisvesting heeft nog steeds met zeer grote moei lijkheden te kampen, daar het aantal aanvragen het aantal ter beschikking komende wo ningen zeer ver overtreft. In 1948 kwamen 76 woningen gereed, n.l. 9 particuliere wo ningen en 26 woningwetwonin gen. In 1949 zullen nog worden opgeleverd 9 particuliere-, 119 huurkoop- en 112 woningwet woningen. Volgens een dezer dagen opgemaakt overzicht, zullen ongeveer 250 gezinnen niet aan passende woonruimte geholpen kunnen worden, 's Lands financiën laten niet toe, dat in ruimere mate aan het woningtekort, ook in de komen de jaren, zal kunnen worden tegemoet gekomen. Verheugend wordt genoemd, dat reeds een aanvang werd gemaakt met de uitbreiding van het R.K. Ziekenhuis te Sluiskil en dat verwacht kan worden dat dit jaar ook met de bouw van het Prot. ziekenhuis in de kom zal worden begonnen. Ook de meuwe Chr. School voor L zijn met altijd zo geweest als na een rustige beoordeling ver wacht had mogen worden, daar men dit rapport trachtte in te schuiven als argument in de strijd tussen de havens van Gent en Antwerpen en daarbij de Gentse kanaalplannen wildé frustreren door het schromelijk betoog, dat met die nieuwe sliiis Terneuzen tot een wereldha ven, zowel van Antwerpen als van Gent zou uitgroeien. Ver trouwd wordt echter, dat deze opwinding inmiddels zal zijn gezakt en de conclusies tot de normale proporties terugge bracht. Een hartelijke vriendschap verbindt Terneuzen met de stad Gent en wanneer ergens vruchtbare aarde ligt voor de ontwikkeling der Benelux-ge- dachte dan is het langs het ka naal TerneuzenGent. De burgemeester besloot zijn rede, met er op te wijzen, dat de begroting 1949 sluitend zal zijn dank zij de door het Rijk voor de jaren 1948, 1949 en 1950 vastgestelde subjectieve bij drage. voorziening. Bestond er in het be gin van de maand Februari nog enige hoop, dat de plaag tot ge noemde polder beperkt zou blij ven, het ontbreken van strenge vorst en van aanhoudende slag regens tijdens de afgelopen weken heeft deze verwachting volkomen de bodem ingeslagen.' De weers omstandigheden zijn integendeel zeer bevorderlijk geweest voor de ontwikkeling van de veldmuizen^ stand. Het lijdt thans practisch geen twijfel meer, dat de plaag zich steeds verder zal uitbreiden. Wat dit zal betekenen, kan het beste worden aangetoond met ver gelijking uit het verleden. Reeds eerder werd ons land door mui zenplagen geteisterd. In sommige streken werd dientengevolge de opbrengst van de oogst tot een tiende verminderd. Deze schade beperkt zich niet alleen tot de landbouwgewassen, maar zij heeft ook betrekking op de vernieling van het gras- en hooiland en van de vruchtbomen. De Plantenziektenkundige Dienst te Wageningren zal de bestrijding meel op, dat goed houdbaar is tanse Minister van de mogendheid worden omschre- L/aken, Dean Ache- ven indien één der deelgenoten van het Pact zou worden aangevallen. Minister Acheson verwachtte in slaat te zullen zijn, de laatste re dactie van dit artikel in de loop van de volgende week aan de com missie voor buitenlandse betrek kingen van de Senaat voor te kun nen leggen, teneinde haar reactie er op te vernemen. Zodra dit is geschied, is de com missie van ambassadeurs in staat dr 'n^d van artik aan an- aere regeringen, die mogelijk aan de besprekingen willen deel ne men, bekend te maken en haar te zij tot het voeren van wen46n "?6t de c°mmissie Ór'^T worden uitgenodigd. r A® Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft in het begin van deze maand bekend Ge maakt, dat het het verdr^nfet slechts met Noorwegen, doch ook met andere landen wenst te be spreken. In dit verband zijn nemarken Dre, Portugal Ijl land en Italië genoemd Woordvoerders van de regering dS #re^ben rMdS ^£aardS lanti^b met,bereld Is tot het At- „.P5 Britse ambassadeur «ir Oliver Franks, vei-;, laa.de ster- avond, dat er „enige vorder- pd" waren gemaakt tijden d< bijeen komst cussen Acheson en de im- bassaaeurs. Mui gelooft, dat de ambassadeurs artikel 5 van het voorgestelde Atlantisch ve?dra- re™i1chtbfnT0ken- welk *rtikel dS verplichtingen van de onderteke nende mogendheden in- geval van agressie vaststelt .„ofcPe1S0n verklaarde tijdens zijn wekelijkse persconferentie, dat de AtfantSn^el'ng'en °Ver het Noord- Atlantisch pact schitterende vor deringen maken. Hij had tot nog toe geen officiële mededeling van de Noorse regering ontvingen over de mogelijkheid van deelne ming van dit land aan de bespre kingen over het pact. Acheson verklaarde, dat er een aanvullend wetsontwerp zou wor- den ingediend, onafhankelijk van het Noord-Atlantisch verdrag- zelf waarin machtiging zou worden verleend tot het leveren van wa penen aan buitenlandse mogend heden Qp grond van een derge lijke wet zou militaire steun kun nen worden verleend aan landen die geen ondertekenaars zijn van het Atlantisch verdrag. Acheson werd gevraagd of de Verenigde Staten van plan zijn hun bezettingstroepen uit Duits land terug te trekken. Hij zei, dat een dergelijke terugtrekking- niet werd overwogen. Nadat de Overheid o.a. in verband met technische moeilijk heden geen prijs kon garande ren voor gestoomde voederaard appelen, sluit de Regering thans overeenkomsten af met gras- en van aardappelen, waarmede -bij cichoreidrogers voor het drogen proefnemingen reeds bevredigen de resultaten werden verkregen. De te drogen aardappelen moeten aan bepaalde eisen voldoen en o.a. vrij van spruitvorming zijn. De Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft een zodanige prijsgarantie voor het gedroogde product in het vooruitzicht gesteld, dat de dro gerijen aan telers ten minste 3,75 per 100 kg voor dit doel ge schikte aardappelen, af boerderij, kunnen betalen. Het gedroogde product zal tot meel worden verwerkt en in klei ne hoeveelheden met krachtvoe ders worden vermengd. Ongeveer ton aardappelen leveren 1 ton

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1949 | | pagina 1