Terneuzen Kanaal van De Siamese Tweeling Enige gegevens over getroffen agrarisch Walcheren UIT DE PROVINCIE Eerste autoband zonder binnenband in Europa DE BELGISCHE GARNALENVISSERIJ Als Rheumatische pijnen U het leven vergallen Voor de uitvoering van onder houdswerkzaamheden aan de Mid- demsluis te Terneuzen, zal de vaart door die sluis gestremd zijn van Maandag 3 Mei 1948 te 7.30 i ur tot Zaterdag 18 September 1948 te 12 uur. In verband daarmede wordt voor de duur der stremming het volgende bepaald: Dat schepen, normaal aangewezen om door de Middensluis te schutten, alsmede, die schepen, welke normaal zijn aangewezen om door de Oostsluis te schutten, doch welker lengte en breedte groter zijn dan respectie velijk 67 m en 6.60 m (de z.g. ver lengde Kempenaars) door de Westsluis geschut zullen worden. Binnenschepen, die door de West- sluis moeten worden opgeschut, moeten ligplaats nemen in de Buid-Westelijke hoek van de West_ Buitenhaven op de eerste en twee de meerstoel gerekend van de Westsluis. Het is onder alle om standigheden aan binnenschepen verboden ligplaats te nemen op de Oostelijke meerstoelen en aan de ducdalven van de voormalige drij vende aanlegplaats in de West- Biitenhaven. Binnenschepen, die door de West- Bluk moeten worden afgeschut, De eerste, op het anti-plof" principe gebaseerde autoband is deaer dagen in Europa aangeko men. Deze autoband, een product van B. F. Goodrich Cy, Akron UJS.A., heeft geen binnenband. Oppervlakkig gezien lijkt deze vinding op een gewone buiten band; de schouders, di e tegen de moderne velg komen te liggen, mgn voorzien van consentrische afsluitingen. In de velg wordt een los, het gat afsluitend ventiel ge monteerd. De velg zelve met de band vormen een afgesloten holte, waarin lucht wordt gepompt op dezelfde spanning als die bij ge- wone handen gebruikelijk is. Twee-delige velgen zijn onbruik baar. De band kan niet gemakkelijk lek worden, omdat een bescher mende rubberlaag van bijzondere samenstelling zich rond ieder in dringend voorwerp sluit. Wordt bo'ji voorwerp weggetrokken, dan wordt de rubbersubstantie mede in het ontstane gat getrokken, waardoor dit weer wordt afgeslo ten. Dit „seal-o-matic"-systeem werd reeds voor de oorlog bij fa bricage van auto-binnenbanden De" ."binnenbandloze buitenband" Tan Goodrich wordt na vier jaar experimenteren op het ogenblik in «t* Ver. Staten op beseheiden bobaal vervaardigd en verkocht. Ete band is onder alle denkbare «mstandigheden beproefd en vol gens de fabriek waren de resulta ten zelfs boven verwachting. Men overweegt in de Verenigde Staten de productie van de Good- liehbandenf abrieken geheel op dit oieuwc bandentype, dat in de ma ten 600 en 650 X 16 en 650 en 700 X 15 wordt vervaardigd, over te schakelen. Dit zou in verband met het ombouwen van machines •n herscholen van arbeiders de xodige tijd vergen. Toch gelooft ■aen dat de meeste personenauto's ta 1950 oP deze banden de fabrie ken zullen verlaten. Op deze nieuwe soort band van «fxxlrich schijnen geen patenten te rusten, zodat andere fabrieken •t> de duur ook dergelijke produc ten kunnen gaan afleveren. Gezien de voorshands kleine productie is van export nog geen sprake. De vraag of deze band in Buropese fabrieken, waarbij Good rich geïnteresseerd is, zal worden gemaaktwordt in het midden ge- aten. Men zal dit nieuwe product «p de R.A.I. kunnen zien. Door IEUJGRY gUKBK, moeten ligplaats nemen aan de Westelijke kanaaloever van de Westkanaalarm te Terneuzen op ten minste 500 m afstand van de sluis. Het is voor zeeschepen verboden in de Westbuitenhaven te Terneu zen te meren op de Westelijke eerste en tweede meerstoel, gere kend van de Westsluis. Ter voor koming van opeenhoping van de binnenschepen bij de Westsluis zijn de schippers dier schepen ver plicht zich bij aankomst in de» West-Bui: tenhaven of boven de sluis onverwijld op de sluis te mel den en te schutten in het schutge- tij en op het tijdstip him door de sluismeester aangegeven. Binnenschepen, die door de Westsluis zijn afgeschut mogen alleen met toestemming van de Rijkshavenmeester ligplaats ne men in de West-Buitenhaven. Oostsluis te Terneuzen. De vaste noodbrug over het Bu - tensluishoofd wordt opgeruimd en vervangen door een dubbel draai- brugje. Met deze sluis zal ook des nachts worden geschut. Doorvaart 'dubbele ophaalbrug over de Oostkanaalarm te Ter neuzen. De scheepvaart door de dubbele ophaalbrug (Axelse brug) over de Oostkanaalarm te Terneuzen wordt des daags geregeld door een beambte op de brug. Zolang deze een rode vlag in een doorvaart- opening toont, mogen schepen, die hij daartoe geen orders heeft ge geven, deze brugopening niet pas seren. Trainbruggen over de Oost-, en Middenkanaaiami te Ter neuzen. De bruggen over de Oost- en Middenkanaalarm te Terneuzen zijn tijdelijk verwijderd. De scheep vaart. door de openingen wordt niet door seinen geregeld, in ver band waarmede bepaald wordt, dat de afvaart voorrang heeft. De doorvaartopeningen zijn 's nachts aangegeven door een groen licht, geplaatst aan iedere zijde van de opening. Brug te Sluiskil. De brug voor spoorweg- en ge woon verkeer te Sluiskil wordt be diend volgens onderstaande dienst regeling; het pontveer aldaar is opgeheven. De brug ris voor de scheepvaart gesloten: van 7.20 uur tot 7.55 uur; van 8.25 uur tot 8.50 uur; van 9.35 uur tot 9.50 uur; van 10.40 uur tot 11.00 uur; van 11.40 uur tot 12.10 uur; van 12.40 uur tot 12.50 uur; van 13.20 uur tot 13.50 uur; van 14.40 uur tot 15.00 uur; van 15.40 uur tot 16.00 uur-; van 16.40 uur tot 17.00 uur; van 17.40 urn- tot 18.00 uur; van 18.40 uur tot 19.00 uur; van 19.40 uur tot 20.00 uur; van 20.40 uur tot 21.00 uur. Voor de zeescheepvaart wordt de brug geopend, ook in de boven- aangegeven sluitingstijden, behal ve van 7.20 uur tot 7.55 uur; 13.20 uur tot 13.50 uur en van 16.40 uur tot 17.00 uur. Van 21.00 uur tot 7.20 uur en voorts buiten de bovenaangegeven sluitingstijden wordt de brug naar behoefte van de scheepvaart ge draaid. De bestaande dagseininrichting staande op het Noordelijk rem- mingswerk van de Oostelijke aan- brug vervalt. Deze dagseinen zul len op de brug worden bediiend. Brug over het zjjkanaal van de Passluis. De brug over het zijkanaal naar de Passluis is opgeruimd. Uiterste omzichtigheid moet bij het bin nenvaren van het zijkanaal be tracht worden, in verband met mogelijk nog aanwezige resten on_ dei' water van de oude brug. Er moet gevaren worden door de oude doorvaartopening aan de Noordzijde van de brugpijler. De nachtvaart op dit zijkanaal ós verboden. Middenkanaalarm te Sas van Gent. De scheepvaart door de Midden kanaalarm te Sas van Gent is ver boden. Alle zee- en binnenschepen moeten door de Oostkanaalarm en Oostsluis varen. Nachtvaart op het kanaal van Terneuzen. Nachtvaart op het kanaal van Terneuzen kan normaal plaats hebben. Zeeschepen, die deè nachts zijn opgeschut, doch niet wensen door te varen, moeten ligplaats nemen aan de ducdalven langs de Oostzijde van de Westkanaalarm direct ten Zuiden van de West sluis. Binnenschepen, diie des nachts zijn opgeschut, doch niet wensen door te varen, moeten ligplaats nemen langs de Weste lijke kanaaloever van de Westka naalarm even voorbij de openbare opslagplaats. NEGEN JAAR VOOR JAN KOOI, Jan Kool, ex-marechaussée te Axel, is door het Bijz. Gerechts hof veroordeeld tot een gevange nisstraf van 9 jaar met aftrek van het voorarrest en ontzetting uit de rechten voor het leven, terwijl hij 8 dagen krfceg om tegen dit vonnis in cassatie te gaan. VERBETERING VERKEERS REGELING ZUID-BEVELAND ZEEUWS-VLAAND EREN. Nu 9 Mei de nieuwe dienstrege ling ingaat van de Ned. Spoor wegen is door het Prov. Bestuur besloten een verbetering tot stand te doen brengen op het traject KruiningenPerkpolder. Er zal een bootje van ongeveer 13 meter lengte en plaats bieden de aan ruim 40 passagiers ge naamd- de „Zeemeeuw" ingelegd worden op dit traject, zodat de reizigers, die met de trein van Verwacht wordt, dat de Belgi sche garnalenvangst langs de Bel gische kust voor het einde van de volgende week hervat zal worden. Op 4 Mei a.s. zullen de bespre kingen gevoerd worden over deze aar gelegenheid tussen de Belgi sche nationale federatie en hel bedrijfschap voor visserijproduc ten te Den Haag. De voorzitter van dit bedrijfschap en öe direc teur van het aan- en verkoop kantoor voor garnalen te Den Haag zijn uitgenodigd naar Brus sel te komen, teneinde een bevre digende oplossing te vinden voor de invoer van Nederlandse garna len in België. De besprekingen zullen gevoerd worden in het bu reau van het bestuur van het Zee wezen in aanwezigheid van het verbond der zeevisserij en de gar- nalenhandel. dan is het hoog tijd een Kruschen- kuur te beginnen. Iedere morgen de kleine dosis Kruschen doet wonderen. In thee proeft ge er niets van, maar de weldadige wer king doet zich spoedig voelen. Kruschen staat bekend om zjjn stimulerende invloed op de bloed zuiverende organen. Die doen dan Uw bloed weer krachtiger circu leren, onzuiverheden kunnen zich j niet meer vastzetten, ze worden regelmatig afgevoerd en zo neemt Kruschen de oorzaak weg van die slopende rheuftiatische pijn. Wei fel niet langer begin Uw kuur dadelijk. Vraag Kruschen Salts bij Uw Apotheker of Drogist. (Ingez. Med.) •01 Nadruk verboden. Dat hebben we van te voren toch ook allemaal al besproken, «ntwoordde Ellery. „Ja, dat weet ik wel, zei de •ude man, „maar waarachtig, ik weet niet meer wat ik ervan moet denken. Hoe meer ik er over prakkizeer, hoe minder nk er van snap. Zelfs als 't waar is_en een van de jongens de mooijdenaar tg hoe kunnen we dan bewijzen, welke van de twee? Als ze weige ren om iets los te laten Ellery's ogen begonnen te schit teren. „Dat zou interessant kun nen worden. Zelfs als een van hen bekent laten we dat ge- ■ttkshalve eens aannemen neoi Van herfst 1944 tot voorjaar 1046 waren 7163 ha weiland er. 7444 ha bouwland op Walcheren een binnenzee, onderhevig aan eb en vloed. De structuur van de grond is voor jaren ernstig beschadigd, de zode van het weiland ging geheel verloren, bovendien een groot deel van werktuigen en gereedschap pen. Verwoest of zwaar bescha digd werden 346 boerenwoningen, 243 stallen en 435 schuren. Van 1000 veehoudershedrij- ven met normaal 6000 melk koeien en 7000 stuks ander rund vee, ging 95 verloren. On geveer 175 fokkers van geregis treerd vee verloren 800 stamboek koeien, 308 register voor jong vee vaarzen, 208 register voor jongvee stieren en 32 ingeschre ven stamboekstieren. De fokkers- arbeid van 20 jaar registratie en melkcontröle en stierhouderij was verloren. De grote, kostbare Coöp. Zuivelfabriek was half ver woest. In het natte jaar 1946 gaf een gedeelte van het land weer een matige oogst. In 1947 mislukte door de droogte het herstel van het weiland vrijwel volkomen en was de oogst op het bouwland minimaal. Het jaar 1948 laat zich iets gunstiger aanzien. Het is niet waarschijnlijk dat voor 1952/53 de grootste moeilijkheden, wac betreft herstel van het weiland en van de veestapel, overwonnen zullen zijn. Vroeger bestond het agrarisch inkomen op Walcheren voor 55 en 60 uit rnelkgeld en veeafzec. In 1945, 1946 en 1947 waren deze opbrengsten resp. 5, 22 en 36 van het normaal. In 194'8 haalt men misschien 50 Naarmate de voedingsbasis zich herstelt moet de veestapel door aankoop worden hersteld. Zo zijn reeds enige duizenden melkkoeien aangekocht, vooral in Friesland. Daar zijn hiervoor reeds enige millioenen guldens Het vee, dat door de inundatie ramp verloren ging. wordt door Landbouwherstel in gelijke kwali teit in natura vergoed. De mede werking ten deze van de Over heid en Landbouwherstel zijn lof waardig. Zelfs heeft mer, daar de mogelijkheid geopend Walcheren geheel t.to.c.-vrij te maken. De grote moeilijkheden zitten in de volgende feiten: 1. De zeer deskundige com missie, die de duizenden dieren voor liet herstel moet kopen kan slechts kopen naar mate de voe dingsbasis op Walcheren door het herstel vah het weiland toelaat. Gevolg dikwijls noodzaak van veel aankoop in tijden van weinig aan bod. 2. De genegenheid van de lei dende mensen in niet getroffen streken om de Commissie, die koopt voor Walcheren bijzondere faciliteiten te geven is vrijwel ge lijk nul. En zo moet deze Com missie kopen in concurrentie met alle andere gegadigden en is vooral aangewezen op vee, ,dat men om de een of andere reden wenst uit te schiften. Begrijpelijk dat de veehouders op Walcheren, die door de ramp het resultaat van veel jaren inge spannen arbeid voor de opbouw van een waardevolle geforuiks- en fokveestapel verloren, nu veel dieren krijgen die in gebruiks waarde erg tegenvallen. Agrarisch Nederland bezmne zich op dit gebeuren. u er al wel aan gedacht wat een hoofdbrekens we daarmee zouden bezorgen aan het grootste advo- catengenie van Amerika?" „Wat bedoel je?" „Nou," mompeldê Ellery, „stel eens dat de jonge Francis de man is dien we hebben moeten. Hij bekent, en ontlast zodoende Julian, die onder de plak van Francis zat en gedwongen werd er bij te staan, terwijl Francis het vuile werk deed. We kunnen be wijzen dat Julian absoluut on schuldig was. Dus wordt Francis aangeklaagd, gehoord en ter dood veroordeeld „Lieve hemel," gromde de in- OTVPftPIlT' ^Ik merk dat u de mogelijk-, heden ook al ziet. Francis wordt ter dood veroordeeld en in die tussentijd is die arme Julian even eens gedwongen om alles mee te makengevangeniss raf geeste lijke kwellingen en tenslotte, ja wat? De doadstraf? Maar hij is een onschuldig slachtoffer van omstandigheden. Een operatie? De moderne wetenschap - dr Xavier zegt, dat S'amese tweelingen met één bloeds omloop nooit met kans op succes van elkaar gescheiden kunnen worden. Dus als gevolg, de dood van een onschuldige jongen tegelijk met die van een schuldige. Derhalve geen operatie. Wat dan? De wet zegt dat iemand, die ter dood veroordeeld is, zijn vonnis zal ondergaan. Moet men nu het vonnis uitvoeren? Dat is onmo gelijk zonder tegelijkertijd een onschuldig slachtoffer mede te vonnissen. 'Dus niet uitvoeren, Maar dat is flagrante tegen spraak met de wet. Wat een zaak! De onweerstaanbare wet tot staan gebracht, door een on overkomelijke hinderpaal. Iel Ier j zuchtte „Ik zou werkelijk wel eens een paar slimme advocaten willen zien kluiven aan dat pro bleemNu, inspecteur, wat denkt u dat er in dit speciale ge val zou gebeuren?" „Laat mij er alsjeblieft buiten antwoordde zijn vader. „Jij steit altijd van die idiote vragen. Hoe kan ik dat ru .weten? Nog zio'n week en we zitten alleibei in 't gekkenhuis." Neg zo'n week," zei Ellery, terwijl hij naar de donkere lucht keek en probeerde adem te halen zonder zijn longen te schroeien, „en het ziet er uit of we allemaal koude as zullen zijn." „Ja het is vrij dwaas," vond de inspecteur, „om ons druk te ma ken over een kwestie van indivi duele misdaden en schuld, ter wijl we allemaal waarschijnlijk voor ons laatste uur staan. We zullen maar weer naar binnen gaan. Dan kunnen we de toestand bespreken, maatregelen nemen en doen wat we ,,Wat is dat?" zei Ellery scherp. ,Wat is dat?" Hij holde de trappen af. Met één sprong was hij heneden en bleef op de weg staan kijken naar de sombere avondhemel. „Hoort u dat geluid?" vroeg hij langzaam. Het was een zwak rommelend geluid en het scheen ergens ver- weg van boven te komen. „Bij George," riep ds inspecteur opspringend, ,,ik geloof dat het onweer is." „Na al dat wachten lijkt t me niet Ellery's stem ging over in een onverstaanbaar gemompel. Ze keken naar de lucht, met nieuwe hoop vervuld. half elf in Kruiningen aaakMuea nog de zekerheid hebben, dat zij II Perkpolder kunnen bereiken. Dit I geldt echter alleen voor het per- I sonenvervoer. Het inleggen van J twee boten met ingang Van April I heeft ook een gunstig resultaat fl opgeleverd, want verkeerstagna- ties doen zich niet meer voor, ter- wijl het langdurig wachten nu «it gesloten is. TERNEUZEN. Concert op de Markt. Hedenavond zal ter gelegenheid van de jaardag van H. K H. Prin ses Juliana door het Muziekgezel schap „De Verenigde Werklieden" een concert op de Markt worden I gegeven. Mocht de weersgesteldheid een behoorlijke uitvoering op de hiu- I ziektent verhinderen, zo zal hec I gezelschap een muzikale wamde- I ling door de stad maken. KOEWACHT. Varhee rxo ujjpoval Dinsdagavond had alhier een verkeersongeval plaats ter hocgte van de wijk Oude Molen l kruis punt), waarbij het zevenjarig zoontje van Alp. Rombaut ernstig werd gewond. Toen het jongetje va.n achter een stilstaande autobus van de Z.V.TM, over de weg holde werd het door een passerende luxe auto gegrepen en weggeslingerd. De geneesheer welke spoedig ter plaatse was constateerde een dub bele beenbreuk en een zware her senschudding, waarna 't jongetje spoedig naar het ziekenhuis werd overgebracht. De chauffeur van de luxewagen treft hier geen schuld. MIDDELBURG. Gemeenteraad. De gemeenteraad van Middel burg heeft met 13 tegen 5 stem men besloten geen bijdrage van 180 per leerling te verlenen aan het Chr. Lyceum te Goes, omdat deze onderwijsinstelling afbreuk doet aan het gympasium te Mid delburg en een Christelijk lyceum overbodig wordt geacht Ook de Chr.-iHist. leden van de raad stem den tegen. Voorts werden o.m. voorstetien van B. en W. tot oprichting van een stichting schooltand verzor ging en een centralisatie va* de i slachtingen voor de Walcherse gemeenten te Middelburg goedge- i keurd. Medegedeeld werd, dat voor Zeeland 2.000.000 gulden voor I openbare werken is uitgetrokken, I die echter alle opgebruikt zij* en dat dientengevolge verschillende openbare werken onuitvoerbaar zullen blijven. VLISSINGEN. Loodsvmen. Met ingang van 15 Mei a*. is de commissaris van het Neder landse Loodswezen in het 6e dis trict te Vlissingen, de heer Morel, in gelijke functie overgeplaatst naar Antwerpen, terwijl de heer Bakker, commissaris aldaar, met het commissariaat te Vlissinges wordt belast. WAT L RLAN DKLRKJM. Geslaagd. Op 23 April 1948 slaagde de wachtmeester der Rijkspolitie C. van Vendeloo alhier, voor hst po- litiediploma A der C.P.O. te Amersfoort. BRANDBEVEILIGING BELANGRIJKE GEBOUWEN. De brand, welke onlange de toren van de St. Walburgskerk te Zutphen heeft verwoest, heeft de Minister van Binnenl. Zaken aanleiding gegeven, er bij de gemeentebesturen op aan te drin gen, dat nauwlettend wordt toe gezien op de naleving van de be palingen van de wet van 13 Jan. 1923, Staatsblad no. 9 (wet hou dende nadere voorzieningen ter voorkoming van brandgevaar voor gebouwen en getimmerten) en van het daarop steunende Koninklijk Besluit van 30 December 1924, Ook toen er voetstappen achter hen klonken, keken ze niet op. „Wat is er?' gilde mrs. Xavier. „We hoorden ietsIs 't on weer?" „Hoera" schreeuwde miss For rest. „Als dat een onweer i», dan betekent het regen." Het gerommel werd nu l«ider. Het klonk echter merkwaardig helder en de boventonen waren metaalachtig. Het ratelde „Ik heb wel eens meer gehoord, dat die dingen voorkwamen.' riep dr Holmes. ,Dat is 'n gewoon meteorologisch verschijnsel." „Wat is het dan?" vroeg Elle ry, die nog steeds naar de lucht stcL3.rcl6« Bij een bepaalde atmosferische toestand is het goed mogelijk dat zich wolken vormen boven een uitgebreide bosbrand, tengevolge van condensatie van de vocht- druppels in de opstijgende lucht. Ik heb ergens gelezen, dat zon brand geblust werd door de wolken die hij zelf vormde." „Goddank," stamelde mrs. Wheary. - (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1948 | | pagina 2