Terneuzen
Kanaal van
De Siamese
Tweeling
Enige gegevens over getroffen
agrarisch Walcheren
UIT DE PROVINCIE
Eerste autoband
zonder binnenband in
Europa
DE BELGISCHE
GARNALENVISSERIJ
Als Rheumatische pijnen
U het leven vergallen
Voor de uitvoering van onder
houdswerkzaamheden aan de Mid-
demsluis te Terneuzen, zal de
vaart door die sluis gestremd zijn
van Maandag 3 Mei 1948 te 7.30
i ur tot Zaterdag 18 September
1948 te 12 uur.
In verband daarmede wordt
voor de duur der stremming het
volgende bepaald: Dat schepen,
normaal aangewezen om door de
Middensluis te schutten, alsmede,
die schepen, welke normaal zijn
aangewezen om door de Oostsluis
te schutten, doch welker lengte en
breedte groter zijn dan respectie
velijk 67 m en 6.60 m (de z.g. ver
lengde Kempenaars) door de
Westsluis geschut zullen worden.
Binnenschepen, die door de West-
sluis moeten worden opgeschut,
moeten ligplaats nemen in de
Buid-Westelijke hoek van de West_
Buitenhaven op de eerste en twee
de meerstoel gerekend van de
Westsluis. Het is onder alle om
standigheden aan binnenschepen
verboden ligplaats te nemen op de
Oostelijke meerstoelen en aan de
ducdalven van de voormalige drij
vende aanlegplaats in de West-
Biitenhaven.
Binnenschepen, die door de West-
Bluk moeten worden afgeschut,
De eerste, op het anti-plof"
principe gebaseerde autoband is
deaer dagen in Europa aangeko
men. Deze autoband, een product
van B. F. Goodrich Cy, Akron
UJS.A., heeft geen binnenband.
Oppervlakkig gezien lijkt deze
vinding op een gewone buiten
band; de schouders, di e tegen de
moderne velg komen te liggen,
mgn voorzien van consentrische
afsluitingen. In de velg wordt een
los, het gat afsluitend ventiel ge
monteerd. De velg zelve met de
band vormen een afgesloten holte,
waarin lucht wordt gepompt op
dezelfde spanning als die bij ge-
wone handen gebruikelijk is.
Twee-delige velgen zijn onbruik
baar.
De band kan niet gemakkelijk
lek worden, omdat een bescher
mende rubberlaag van bijzondere
samenstelling zich rond ieder in
dringend voorwerp sluit. Wordt
bo'ji voorwerp weggetrokken, dan
wordt de rubbersubstantie mede
in het ontstane gat getrokken,
waardoor dit weer wordt afgeslo
ten. Dit „seal-o-matic"-systeem
werd reeds voor de oorlog bij fa
bricage van auto-binnenbanden
De" ."binnenbandloze buitenband"
Tan Goodrich wordt na vier jaar
experimenteren op het ogenblik in
«t* Ver. Staten op beseheiden
bobaal vervaardigd en verkocht.
Ete band is onder alle denkbare
«mstandigheden beproefd en vol
gens de fabriek waren de resulta
ten zelfs boven verwachting.
Men overweegt in de Verenigde
Staten de productie van de Good-
liehbandenf abrieken geheel op dit
oieuwc bandentype, dat in de ma
ten 600 en 650 X 16 en 650 en
700 X 15 wordt vervaardigd, over
te schakelen. Dit zou in verband
met het ombouwen van machines
•n herscholen van arbeiders de
xodige tijd vergen. Toch gelooft
■aen dat de meeste personenauto's
ta 1950 oP deze banden de fabrie
ken zullen verlaten.
Op deze nieuwe soort band van
«fxxlrich schijnen geen patenten
te rusten, zodat andere fabrieken
•t> de duur ook dergelijke produc
ten kunnen gaan afleveren.
Gezien de voorshands kleine
productie is van export nog geen
sprake. De vraag of deze band in
Buropese fabrieken, waarbij Good
rich geïnteresseerd is, zal worden
gemaaktwordt in het midden ge-
aten. Men zal dit nieuwe product
«p de R.A.I. kunnen zien.
Door
IEUJGRY gUKBK,
moeten ligplaats nemen aan de
Westelijke kanaaloever van de
Westkanaalarm te Terneuzen op
ten minste 500 m afstand van de
sluis.
Het is voor zeeschepen verboden
in de Westbuitenhaven te Terneu
zen te meren op de Westelijke
eerste en tweede meerstoel, gere
kend van de Westsluis. Ter voor
koming van opeenhoping van de
binnenschepen bij de Westsluis
zijn de schippers dier schepen ver
plicht zich bij aankomst in de»
West-Bui: tenhaven of boven de
sluis onverwijld op de sluis te mel
den en te schutten in het schutge-
tij en op het tijdstip him door de
sluismeester aangegeven.
Binnenschepen, die door de
Westsluis zijn afgeschut mogen
alleen met toestemming van de
Rijkshavenmeester ligplaats ne
men in de West-Buitenhaven.
Oostsluis te Terneuzen.
De vaste noodbrug over het Bu -
tensluishoofd wordt opgeruimd en
vervangen door een dubbel draai-
brugje. Met deze sluis zal ook
des nachts worden geschut.
Doorvaart 'dubbele ophaalbrug
over de Oostkanaalarm te Ter
neuzen.
De scheepvaart door de dubbele
ophaalbrug (Axelse brug) over de
Oostkanaalarm te Terneuzen
wordt des daags geregeld door een
beambte op de brug. Zolang deze
een rode vlag in een doorvaart-
opening toont, mogen schepen, die
hij daartoe geen orders heeft ge
geven, deze brugopening niet pas
seren.
Trainbruggen over de Oost-,
en Middenkanaaiami te Ter
neuzen.
De bruggen over de Oost- en
Middenkanaalarm te Terneuzen
zijn tijdelijk verwijderd. De scheep
vaart. door de openingen wordt
niet door seinen geregeld, in ver
band waarmede bepaald wordt,
dat de afvaart voorrang heeft. De
doorvaartopeningen zijn 's nachts
aangegeven door een groen licht,
geplaatst aan iedere zijde van de
opening.
Brug te Sluiskil.
De brug voor spoorweg- en ge
woon verkeer te Sluiskil wordt be
diend volgens onderstaande dienst
regeling; het pontveer aldaar is
opgeheven. De brug ris voor de
scheepvaart gesloten:
van 7.20 uur tot 7.55 uur;
van 8.25 uur tot 8.50 uur;
van 9.35 uur tot 9.50 uur;
van 10.40 uur tot 11.00 uur;
van 11.40 uur tot 12.10 uur;
van 12.40 uur tot 12.50 uur;
van 13.20 uur tot 13.50 uur;
van 14.40 uur tot 15.00 uur;
van 15.40 uur tot 16.00 uur-;
van 16.40 uur tot 17.00 uur;
van 17.40 urn- tot 18.00 uur;
van 18.40 uur tot 19.00 uur;
van 19.40 uur tot 20.00 uur;
van 20.40 uur tot 21.00 uur.
Voor de zeescheepvaart wordt
de brug geopend, ook in de boven-
aangegeven sluitingstijden, behal
ve van 7.20 uur tot 7.55 uur; 13.20
uur tot 13.50 uur en van 16.40 uur
tot 17.00 uur.
Van 21.00 uur tot 7.20 uur en
voorts buiten de bovenaangegeven
sluitingstijden wordt de brug naar
behoefte van de scheepvaart ge
draaid.
De bestaande dagseininrichting
staande op het Noordelijk rem-
mingswerk van de Oostelijke aan-
brug vervalt. Deze dagseinen zul
len op de brug worden bediiend.
Brug over het zjjkanaal
van de Passluis.
De brug over het zijkanaal naar
de Passluis is opgeruimd. Uiterste
omzichtigheid moet bij het bin
nenvaren van het zijkanaal be
tracht worden, in verband met
mogelijk nog aanwezige resten on_
dei' water van de oude brug. Er
moet gevaren worden door de
oude doorvaartopening aan de
Noordzijde van de brugpijler. De
nachtvaart op dit zijkanaal ós
verboden.
Middenkanaalarm te Sas van
Gent.
De scheepvaart door de Midden
kanaalarm te Sas van Gent is ver
boden. Alle zee- en binnenschepen
moeten door de Oostkanaalarm
en Oostsluis varen.
Nachtvaart op het kanaal van
Terneuzen.
Nachtvaart op het kanaal van
Terneuzen kan normaal plaats
hebben. Zeeschepen, die deè nachts
zijn opgeschut, doch niet wensen
door te varen, moeten ligplaats
nemen aan de ducdalven langs de
Oostzijde van de Westkanaalarm
direct ten Zuiden van de West
sluis. Binnenschepen, diie des
nachts zijn opgeschut, doch niet
wensen door te varen, moeten
ligplaats nemen langs de Weste
lijke kanaaloever van de Westka
naalarm even voorbij de openbare
opslagplaats.
NEGEN JAAR VOOR JAN KOOI,
Jan Kool, ex-marechaussée te
Axel, is door het Bijz. Gerechts
hof veroordeeld tot een gevange
nisstraf van 9 jaar met aftrek
van het voorarrest en ontzetting
uit de rechten voor het leven,
terwijl hij 8 dagen krfceg om tegen
dit vonnis in cassatie te gaan.
VERBETERING VERKEERS
REGELING ZUID-BEVELAND
ZEEUWS-VLAAND EREN.
Nu 9 Mei de nieuwe dienstrege
ling ingaat van de Ned. Spoor
wegen is door het Prov. Bestuur
besloten een verbetering tot stand
te doen brengen op het traject
KruiningenPerkpolder.
Er zal een bootje van ongeveer
13 meter lengte en plaats bieden
de aan ruim 40 passagiers ge
naamd- de „Zeemeeuw" ingelegd
worden op dit traject, zodat de
reizigers, die met de trein van
Verwacht wordt, dat de Belgi
sche garnalenvangst langs de Bel
gische kust voor het einde van de
volgende week hervat zal worden.
Op 4 Mei a.s. zullen de bespre
kingen gevoerd worden over deze
aar gelegenheid tussen de Belgi
sche nationale federatie en hel
bedrijfschap voor visserijproduc
ten te Den Haag. De voorzitter
van dit bedrijfschap en öe direc
teur van het aan- en verkoop
kantoor voor garnalen te Den
Haag zijn uitgenodigd naar Brus
sel te komen, teneinde een bevre
digende oplossing te vinden voor
de invoer van Nederlandse garna
len in België. De besprekingen
zullen gevoerd worden in het bu
reau van het bestuur van het Zee
wezen in aanwezigheid van het
verbond der zeevisserij en de gar-
nalenhandel.
dan is het hoog tijd een Kruschen-
kuur te beginnen. Iedere morgen
de kleine dosis Kruschen doet
wonderen. In thee proeft ge er
niets van, maar de weldadige wer
king doet zich spoedig voelen.
Kruschen staat bekend om zjjn
stimulerende invloed op de bloed
zuiverende organen. Die doen dan
Uw bloed weer krachtiger circu
leren, onzuiverheden kunnen zich j
niet meer vastzetten, ze worden
regelmatig afgevoerd en zo neemt
Kruschen de oorzaak weg van die
slopende rheuftiatische pijn. Wei
fel niet langer begin Uw kuur
dadelijk. Vraag Kruschen Salts
bij Uw Apotheker of Drogist.
(Ingez. Med.)
•01
Nadruk verboden.
Dat hebben we van te voren
toch ook allemaal al besproken,
«ntwoordde Ellery.
„Ja, dat weet ik wel, zei de
•ude man, „maar waarachtig, ik
weet niet meer wat ik ervan moet
denken. Hoe meer ik er over
prakkizeer, hoe minder nk er van
snap. Zelfs als 't waar is_en een
van de jongens de mooijdenaar
tg hoe kunnen we dan bewijzen,
welke van de twee? Als ze weige
ren om iets los te laten
Ellery's ogen begonnen te schit
teren. „Dat zou interessant kun
nen worden. Zelfs als een van
hen bekent laten we dat ge-
■ttkshalve eens aannemen neoi
Van herfst 1944 tot voorjaar
1046 waren 7163 ha weiland er.
7444 ha bouwland op Walcheren
een binnenzee, onderhevig aan eb
en vloed.
De structuur van de grond is
voor jaren ernstig beschadigd, de
zode van het weiland ging geheel
verloren, bovendien een groot deel
van werktuigen en gereedschap
pen. Verwoest of zwaar bescha
digd werden 346 boerenwoningen,
243 stallen en 435 schuren.
Van 1000 veehoudershedrij-
ven met normaal 6000 melk
koeien en 7000 stuks ander rund
vee, ging 95 verloren. On
geveer 175 fokkers van geregis
treerd vee verloren 800 stamboek
koeien, 308 register voor jong
vee vaarzen, 208 register voor
jongvee stieren en 32 ingeschre
ven stamboekstieren. De fokkers-
arbeid van 20 jaar registratie en
melkcontröle en stierhouderij was
verloren. De grote, kostbare
Coöp. Zuivelfabriek was half ver
woest.
In het natte jaar 1946 gaf een
gedeelte van het land weer een
matige oogst. In 1947 mislukte
door de droogte het herstel van
het weiland vrijwel volkomen en
was de oogst op het bouwland
minimaal.
Het jaar 1948 laat zich iets
gunstiger aanzien. Het is niet
waarschijnlijk dat voor 1952/53
de grootste moeilijkheden, wac
betreft herstel van het weiland
en van de veestapel, overwonnen
zullen zijn.
Vroeger bestond het agrarisch
inkomen op Walcheren voor 55
en 60 uit rnelkgeld en veeafzec.
In 1945, 1946 en 1947 waren deze
opbrengsten resp. 5, 22 en 36
van het normaal. In 194'8 haalt
men misschien 50
Naarmate de voedingsbasis zich
herstelt moet de veestapel door
aankoop worden hersteld.
Zo zijn reeds enige duizenden
melkkoeien aangekocht, vooral in
Friesland. Daar zijn hiervoor
reeds enige millioenen guldens
Het vee, dat door de inundatie
ramp verloren ging. wordt door
Landbouwherstel in gelijke kwali
teit in natura vergoed. De mede
werking ten deze van de Over
heid en Landbouwherstel zijn lof
waardig. Zelfs heeft mer, daar de
mogelijkheid geopend Walcheren
geheel t.to.c.-vrij te maken. De
grote moeilijkheden zitten in de
volgende feiten:
1. De zeer deskundige com
missie, die de duizenden dieren
voor liet herstel moet kopen kan
slechts kopen naar mate de voe
dingsbasis op Walcheren door het
herstel vah het weiland toelaat.
Gevolg dikwijls noodzaak van veel
aankoop in tijden van weinig aan
bod.
2. De genegenheid van de lei
dende mensen in niet getroffen
streken om de Commissie, die
koopt voor Walcheren bijzondere
faciliteiten te geven is vrijwel ge
lijk nul. En zo moet deze Com
missie kopen in concurrentie met
alle andere gegadigden en is
vooral aangewezen op vee, ,dat
men om de een of andere reden
wenst uit te schiften.
Begrijpelijk dat de veehouders
op Walcheren, die door de ramp
het resultaat van veel jaren inge
spannen arbeid voor de opbouw
van een waardevolle geforuiks- en
fokveestapel verloren, nu veel
dieren krijgen die in gebruiks
waarde erg tegenvallen.
Agrarisch Nederland bezmne
zich op dit gebeuren.
u er al wel aan gedacht wat een
hoofdbrekens we daarmee zouden
bezorgen aan het grootste advo-
catengenie van Amerika?"
„Wat bedoel je?"
„Nou," mompeldê Ellery, „stel
eens dat de jonge Francis de man
is dien we hebben moeten. Hij
bekent, en ontlast zodoende
Julian, die onder de plak van
Francis zat en gedwongen werd
er bij te staan, terwijl Francis het
vuile werk deed. We kunnen be
wijzen dat Julian absoluut on
schuldig was. Dus wordt Francis
aangeklaagd, gehoord en ter dood
veroordeeld
„Lieve hemel," gromde de in-
OTVPftPIlT'
^Ik merk dat u de mogelijk-,
heden ook al ziet. Francis wordt
ter dood veroordeeld en in die
tussentijd is die arme Julian even
eens gedwongen om alles mee te
makengevangeniss raf geeste
lijke kwellingen en tenslotte, ja
wat? De doadstraf? Maar hij is
een onschuldig slachtoffer van
omstandigheden.
Een operatie? De moderne
wetenschap -
dr Xavier zegt, dat S'amese
tweelingen met één bloeds
omloop nooit met kans op succes
van elkaar gescheiden kunnen
worden.
Dus als gevolg, de dood van een
onschuldige jongen tegelijk met
die van een schuldige. Derhalve
geen operatie. Wat dan?
De wet zegt dat iemand, die ter
dood veroordeeld is, zijn vonnis
zal ondergaan. Moet men nu het
vonnis uitvoeren? Dat is onmo
gelijk zonder tegelijkertijd een
onschuldig slachtoffer mede te
vonnissen. 'Dus niet uitvoeren,
Maar dat is flagrante tegen
spraak met de wet. Wat een
zaak! De onweerstaanbare wet
tot staan gebracht, door een on
overkomelijke hinderpaal. Iel Ier j
zuchtte „Ik zou werkelijk wel
eens een paar slimme advocaten
willen zien kluiven aan dat pro
bleemNu, inspecteur, wat
denkt u dat er in dit speciale ge
val zou gebeuren?"
„Laat mij er alsjeblieft buiten
antwoordde zijn vader. „Jij steit
altijd van die idiote vragen. Hoe
kan ik dat ru .weten? Nog
zio'n week en we zitten alleibei in
't gekkenhuis."
Neg zo'n week," zei Ellery,
terwijl hij naar de donkere lucht
keek en probeerde adem te halen
zonder zijn longen te schroeien,
„en het ziet er uit of we allemaal
koude as zullen zijn."
„Ja het is vrij dwaas," vond de
inspecteur, „om ons druk te ma
ken over een kwestie van indivi
duele misdaden en schuld, ter
wijl we allemaal waarschijnlijk
voor ons laatste uur staan. We
zullen maar weer naar binnen
gaan. Dan kunnen we de toestand
bespreken, maatregelen nemen en
doen wat we
,,Wat is dat?" zei Ellery
scherp. ,Wat is dat?"
Hij holde de trappen af. Met
één sprong was hij heneden en
bleef op de weg staan kijken naar
de sombere avondhemel.
„Hoort u dat geluid?" vroeg
hij langzaam.
Het was een zwak rommelend
geluid en het scheen ergens ver-
weg van boven te komen.
„Bij George," riep ds inspecteur
opspringend, ,,ik geloof dat het
onweer is."
„Na al dat wachten lijkt t me
niet
Ellery's stem ging over in een
onverstaanbaar gemompel. Ze
keken naar de lucht, met nieuwe
hoop vervuld.
half elf in Kruiningen aaakMuea
nog de zekerheid hebben, dat zij II
Perkpolder kunnen bereiken. Dit I
geldt echter alleen voor het per- I
sonenvervoer. Het inleggen van J
twee boten met ingang Van April I
heeft ook een gunstig resultaat fl
opgeleverd, want verkeerstagna-
ties doen zich niet meer voor, ter-
wijl het langdurig wachten nu «it
gesloten is.
TERNEUZEN.
Concert op de Markt.
Hedenavond zal ter gelegenheid
van de jaardag van H. K H. Prin
ses Juliana door het Muziekgezel
schap „De Verenigde Werklieden"
een concert op de Markt worden I
gegeven.
Mocht de weersgesteldheid een
behoorlijke uitvoering op de hiu- I
ziektent verhinderen, zo zal hec I
gezelschap een muzikale wamde- I
ling door de stad maken.
KOEWACHT.
Varhee rxo ujjpoval
Dinsdagavond had alhier een
verkeersongeval plaats ter hocgte
van de wijk Oude Molen l kruis
punt), waarbij het zevenjarig
zoontje van Alp. Rombaut ernstig
werd gewond.
Toen het jongetje va.n achter
een stilstaande autobus van de
Z.V.TM, over de weg holde werd
het door een passerende luxe auto
gegrepen en weggeslingerd. De
geneesheer welke spoedig ter
plaatse was constateerde een dub
bele beenbreuk en een zware her
senschudding, waarna 't jongetje
spoedig naar het ziekenhuis werd
overgebracht. De chauffeur van
de luxewagen treft hier geen
schuld.
MIDDELBURG.
Gemeenteraad.
De gemeenteraad van Middel
burg heeft met 13 tegen 5 stem
men besloten geen bijdrage van
180 per leerling te verlenen aan
het Chr. Lyceum te Goes, omdat
deze onderwijsinstelling afbreuk
doet aan het gympasium te Mid
delburg en een Christelijk lyceum
overbodig wordt geacht Ook de
Chr.-iHist. leden van de raad stem
den tegen.
Voorts werden o.m. voorstetien
van B. en W. tot oprichting van
een stichting schooltand verzor
ging en een centralisatie va* de i
slachtingen voor de Walcherse
gemeenten te Middelburg goedge- i
keurd.
Medegedeeld werd, dat voor
Zeeland 2.000.000 gulden voor I
openbare werken is uitgetrokken, I
die echter alle opgebruikt zij* en
dat dientengevolge verschillende
openbare werken onuitvoerbaar
zullen blijven.
VLISSINGEN.
Loodsvmen.
Met ingang van 15 Mei a*. is
de commissaris van het Neder
landse Loodswezen in het 6e dis
trict te Vlissingen, de heer Morel,
in gelijke functie overgeplaatst
naar Antwerpen, terwijl de heer
Bakker, commissaris aldaar, met
het commissariaat te Vlissinges
wordt belast.
WAT L RLAN DKLRKJM.
Geslaagd.
Op 23 April 1948 slaagde de
wachtmeester der Rijkspolitie C.
van Vendeloo alhier, voor hst po-
litiediploma A der C.P.O. te
Amersfoort.
BRANDBEVEILIGING
BELANGRIJKE GEBOUWEN.
De brand, welke onlange de
toren van de St. Walburgskerk
te Zutphen heeft verwoest, heeft
de Minister van Binnenl. Zaken
aanleiding gegeven, er bij de
gemeentebesturen op aan te drin
gen, dat nauwlettend wordt toe
gezien op de naleving van de be
palingen van de wet van 13 Jan.
1923, Staatsblad no. 9 (wet hou
dende nadere voorzieningen ter
voorkoming van brandgevaar voor
gebouwen en getimmerten) en van
het daarop steunende Koninklijk
Besluit van 30 December 1924,
Ook toen er voetstappen achter
hen klonken, keken ze niet op.
„Wat is er?' gilde mrs. Xavier.
„We hoorden ietsIs 't on
weer?"
„Hoera" schreeuwde miss For
rest. „Als dat een onweer i», dan
betekent het regen."
Het gerommel werd nu l«ider.
Het klonk echter merkwaardig
helder en de boventonen waren
metaalachtig. Het ratelde
„Ik heb wel eens meer gehoord,
dat die dingen voorkwamen.' riep
dr Holmes. ,Dat is 'n gewoon
meteorologisch verschijnsel."
„Wat is het dan?" vroeg Elle
ry, die nog steeds naar de lucht
stcL3.rcl6«
Bij een bepaalde atmosferische
toestand is het goed mogelijk dat
zich wolken vormen boven een
uitgebreide bosbrand, tengevolge
van condensatie van de vocht-
druppels in de opstijgende lucht.
Ik heb ergens gelezen, dat zon
brand geblust werd door de
wolken die hij zelf vormde."
„Goddank," stamelde mrs.
Wheary. -
(Wordt vervolgd.)