Begroting van Verkeer en Waterstaat
De Franse touristenfranc
Sowjet-Russische vervoersmaatregelen
in Duitsland
De Siamese
Tweeling
voor België
op onze Bonnen
u;cd« Volk svcvlcgcnivQcrJSging
Wol
krijgen we
Ereschuld
uit de oorlogsdagen
TASS over de
HSR8TE KAMER.
De Eerste Kamer heeft Woens
dagmorgen de behandeling van de
begroting van het departement
van Verkeer en Waterstaat her-
rat.
De heer Hommes (A.R.) zijn
Dinsdag afgebroken rede voort
zettend, betoogt, dat tal van
wegen dringend verbetering be
hoeven. In West Zeeuws-Vlaan
deren is het tempo van toege
zegde verbetering al zeer zeer
langzaam. Het gebied bij Sluis
IKweelt hij dringend in de aan
dacht van de Minister aan.
Voorts pleit hij voor Zeeuwse
luehtvaartbelangen.
Vervftlgens vraagt de heer
Hommes 's Ministers aandacht
voor verschillende Zeeuwse be
langen, om- verband houdend
met de havens van Temeuzen
en Vlissingen.
Is het juist, dat dit jaar be
gonnen wordt met de inpolde
ring van de ^.Braakman"?
De heer Zegering Hadders (V.
1 VjD) zegt van oordeel te zijn. dat
geen overheids- of semi-over-
heidsbedrijrven gesticht moeten
worden, die onder gunstige voor
waarden kunnen concurreren, zo
lang door particuliere vervoerders
het wegvervoer op behoorlijke
wijze wordt verricht.
Naar zijn oordeel moeter geen
aanvragen voor aièuwe autobus
vergunningen worden ingediend
voor de herziening van de W.A.P.
en de richtlijnen zijn goedgekeurd
Met hetoog op de benzine-
schaarste dringt hij er kracatig
op aan de oude te vervangen door
nieuwe vrachtauto's.
Hij zegt ervan overtuigd te
zijn, dat Rotterdam een vliegveld
moet krijgen.
Tenslotte bepleit spr. de nood
zakelijkheid van vernieuwing der
wegen.
De heer Van Velthoven (K.V.
P.bepleit evenals verleden jaar
een betere verdeling van auto's
voor Noord-Brabant. O.m. wijst
hg erop, dat -in het Zuiden door
het Militair 'Gezag zeer veel auto's
zijn gevorderd.
Vervolgens bespreekt de heer
Van Velthoven de kwestie der
spoorwegverbinding Nederland
België.
De heer Kolff (CU.) zegt thans
nog niet te willen spreken over
de plannen van Dr. Plesman; hij
wil daarmee wachten totdat de
Minister het overleg met de
Staten-Generaal dienaangaande
opent.
Vervolgens gaat de heer Kolff
in op een. aantal kwesties van
locale aard
.De heer Kramer (Arb.), na de
pauze aan het woord komend, be
toogt, dat de actie tegen coördi
natie op verkeersgebied gevoerd,
negatief is. Na de bevrijding was
er een verkeers-chaos. Voor de
oorlog zijn er al pogingen gedaan
om tot de nodige coördinatie en
concentratie te komen. Daarin is
men niet geslaagd; er was toen
een concurrentie van allen tegén
allen. Het belang, van verkeer,
ondernemers en personeel was
daarmee niet gediend. Men ver
wijt de spoorwegen thans, dat ze
bevoordeeld zijn, maar naar spre
kers oordeel heeft men zeer te
recht aan de spoorwegen wagens
verstrekt om het dringendste ver
keer in het gehele land ter hand
te kunnen nemen.
Op het ogenblik zijn er in ons
land 19.000 vrachtwagens en
8800 particuliere ondernemers.
Het organisatie-besef bevindt zich
echter nog in de kinderschoenen.
pp het vervoer van arbeiders
«iet vrachtwagens heeft spr. cri-
tiek, aan dat soort vervoer moet
zo snel mogelijk een eind worden
gemaakt.
!De kwestie van het luchtver
keer besprekend vraagt spr. zich
af of het aantal secundaire lucht
havens niet tot het uiterste be
perkt moet worden.
Hij vraagt verder of men niet
verder kan gaan dan het verlenen
Door
ZLLERY QUEEN.
11)
(Nadruk verboden.)
Plotseling gingen Xavier's ogen
helemaal open en staarden, zon
der iets te zien, om zich heen.
Twee keer be.wogen zich zijn ka
ken en dan hoorden zij hem fiu's-
teren: „Ik heb het niet gedaan.
Ik heb het niet gedaan. Ik heb
het niet gedaan," telkens en tel
kens weer, als eep. lesje, dat hg
ran buiten geleerd had en nu aan
het opzeggen was.
De inspecteur kwam naar voren.
Hij boog zich over de schouder
ran dr. Holmes en fluisterde: „Is
'terg met hem?"
„Erg genoeg," antwoordde dok
van een renteloos voorschot voor
jongelui, die ver van huis een om
leiding tot verkeersvlieger willen
volgen.
De heer Hermans (C.F.N.)
vraagt de Minister zijn gewicht
bij de directie der Nederlandse
Spoorwegen in de schaal te willen
leggen, opdat het bij de E.V.C.
aangesloten spoorwegpersonee.
gelegenheid krijigt zich bij overleg
te doen horen.
De heer Van Santen (C.P.N.
onderschrijft grotendeels het be
toog van ,de heer Kraagvanger
ten aanzien van de verhouding
K.L.M. en regering.
Spr. pleit voor gereduceerde
tarieven voor gezelschappen, die
van de spoorwegen gebruik ma
ken.
De Minister van Verkeer en
Waterstaat, de heer Vos, de op
merkingen over het wegverkeer
besprekend geeft te kennen, dat
er geen reden is om te veronder
stellen, dat de spoorwegen be
voordeeld zouden zijn.
Tegen socialisatie heeft de Mi
nister geen bezwaar.
Door de maatregelen tot orde
ning wordt de socialisatie eerder
teruggedrongen dan bij vrijlating
van het verkeer.
De Minister deelt mede, dat een
ontwerp tot wijziging van de
W.A.P. het departement heeft
verlaten.
De vraag van het openbaar
maken der richtlijnen is een vraag
welke hij gaarne ter discussie
stelt. In het publiceren dezer
richtlijnen is niet voorzien.
Wanneer de bestelling van 1625
autobussen in 1945 uitgevoerd,
zoals dg bedoeling was, ml. in
1945 en 1946, dan zou men dat
een gelukkige greep dei Londen-
se regering geacht hebben. Er
zijn thans van deze bestelling 600
bussen afgeleverd; 500 zijn gele
verd ais chassis. Aan particu
liere ondernemers zijn verder
2000 autobussen afgeleverd.
Dat de A.T.O. zoveel sterker
is ontwikkeld dan het overig ver
keer is niet juist, In aanmerking
,moe) worden genomen, dat na
de oorlog de N. S 10.000 wagens
miste, dus 150000 ton minder dan
vóór de oorlog had. Daartegen
over heeft de A.T.O. 5000 ton
gekregen.
De electrificatie der spoorwe
gen geschiedt in het tempo, dat
maar mogelijk is De vraag is:
Hoe houden we de zaak draaien
de. Electrificatie is noodzakelijk.
In dezelfde mate als waarop deze
tot stand komt, kan oud mate--
riaal worden afgevoerd.
Wij verwachten aldus de Mi
nister - als de fabricage van
verschillende dingen niet tegen
valt dat de electrificatie naar het
Zuiden toe in de dienstregeling
van Mei 1949 kan worden opge
nomen, dan zal worden nagegaan,
wat er vervolgens aan de beurt
komt.
Vragen over verdere electrifi-
catieplannen moeten nader bezien
worden. Men moet nog een over
zicht krijgen van wat gebeuren
kan, ook in verband met de wer
king van het plan-Marshall. De
vragen ten aanzien van Zeeland
zou spreker daarom ook willen
laten rusten; hetzelfde geldt voor
wat over het Zuiden is gevraagd.
Wat het vervoer van arbeiders
betreft, verklaart de' Minister
autobussen te prefereren boven
vrachtauto's; op zijn steun ter
zake kan men rekenen.
lïij zal een onderzoek instellen
naar de ter sprake gebrachte
kwestie van bussen aan toerbe-
drijven. Wanneer deze kleine on
dernemers voorlopig htm wagens
beschikbaar stellen aan streek-
vervoerbedrijven, maakt spreKer
daartegen geen bezwaar, omdat
deze mensen dan meer ingescha
keld zijn.
De kwestie der spoorwegver
bindingen in het Zuiden zal de
Minister gaarne onder de ogen
der N S. brengen.
ter Holmes kortaf. ,,'tSohijnt de
rcchterlong te zijn." Hij bette de
ogen vlug maar voorzichtig en
wiste het bloed weg. Een geur van
een sterk desinfectiemiddel ver
spreidde z'ch.
„Mogen we met hem spreken?"
vroeg de inspecteur.
,,In een normaal geval zou ik
zeggen nee. Hij heeft absolute
rust nodig. Maar in deze omstan
digheden De Engelsman haal
de, zonder met zijn werk op te
houden, de smalle schouders op.
Haastig ging de inspecteur naar
de sofa en viel op zijn knieën vlak
voor het bleke gezicht van Xa-
vier.
De man mompelde nog steeds:
„Ik -heb het niet gedaan, ik heb
het niet gedaan,',' op dezelfde toon.
,,Mr. Xavier," zei de inspecteur
dringend, „kunt u me verstaan?"
Het eentonige gemompel hield
op en het hoofd keerde zich met
een ruk om. De ogen gleden even
over het gezicht van de inspec
teur. Er kwam een blik van her
kenning en van pijn in. Dan fluis
terde hij;
Waarom schoot u op me,
De zaak van de haven van
Temeuzen is in onderzoek. Wat
die van Vlissingen betreft, daar
omtrent is het Regeringsstand
punt bekend.
Komende tot het probleem van
de luchtvaart, verklaart de Minis
ter, dat hij getracht heeft advies
te krijgen ener commissie over de
kwestie scheepvaart-luchtvaart.
Reeds een advies heeft hij van
haar ontvangen.
Wat de luchtvaartterreinen toe-
treft, dit vraagstuk is opnieuw
aan de orde gesteld d<?or het rap
port van de K. L. M.
In 1945 heeft de Regering ge
kozen voor het snel herstellen van
de luchtvaart. Daarvoor is terecht
Schiphol aangewezen. De vraag
moest worden beantwoord: welke
vliegvelden moesten verdwijnen
en welke blijven. Toen is ook ge
praat over Rotterdam; er was
weinig oppositie bij de bespreking
der noodzaak Rotterdam een
vliegveld te geven.
De Minister zijn voorkeur gaat
uit naar een gescheiden exploita
tie boven de exploitatie van één
vliegveld.
Wat de totale oppervlakte van
de nodige grond betreft is er geen
verschil. De kosten van grond
voor Schieveen zijn goedkoper dan
voor Burgerveen.
De Mimister verklaart, dat hij
geen aanleiding heeft bij de
Regering een wijziging van haar
vroegere beslissing aanhangig te
maken.
Bij de replieken heeft de Jieer
Kraayvanger (K.V.P.) zijn vreug
de er over uitgesproken, dat Rot
terdam een vliegveld zal krijgen.
De begroting van verkeer en
waterstaat wordt daarna zonder
hoodelijke stemming aangenomen.
Begroting Zuiderzeefomls.
De Eerste Kamer heeft gister
middag nog de begroting van het
Zuiderzeefonds voor 1948 goed
gekeurd, nadat de heer Hommes
A.-R.j uitgifte van boerderijen
in de Noordoostpolder aan Wal-
cherse boeren bepleit had.
De Nationale Bank van België
heeft met betrekking tot de af
levering van reischèques voor Bel
gische en Luxemburgse reizigers,
die zich naar Frankrijk, Algerio
en Tunis willen begeven, in een
communiqué het volgende bekend
gemaakt:
Met ingang van 1^ April 1948
mogen de erkende banken en de
wisselagenten aan binnenlandse
en verblijfhoudende - reizigers met
bestemming naar Frankrijk, Alge-
rië en Tunis, speciale door de Na
tionale Bank van België uitgege
ven cheques afleveren.
Deze betaalmiddelen, waarvan
het bedrag op het paspoort van de
reiziger zal worden ingeschreven,
zullen in Belgische franken luiden
en zijn uitsluitend verhandelbaar
door bemiddeling van de banken,
reisagentschappen en hotels in
Een Amerikaans advocaat, de
4»eer Leonard A. Blonk, uit Was
hington, heeft zich ingescheept
op de „Nieuw Amsterdam", van
de Holland Amerika Lijn. voor een
zeer hijzonder doel. Hij wil n.l.,
indien hem dit wordt toegestaan,
rechtsbijstand gaan verlenen aan
de Londense kapper Joe Verrier,
die in de gevang'enis van Worfn-
wood Scrub3 zit opgesloten we
gens heling. Advocaat Block in
teresseert zich hijzonder voor de
zaak V«rrier, omdat deze tijdens
de oorlog gratis het haar knipte
van G.I.S.'s, die platzak wa,ren.
NEDERLANDSE EIEREN
NAAR DUITSLAND.
Onlangs is een contract afge
sloten met vertegenwoordigers
van het Amerikaanse bezettings
leger in Duitsland inzake de leve
ring van een aanzienlijk kwam-
tum eieren. Krachtens dit con
tract zal Nederland van begin
April tot eind Juli 1948 in totaal
21 millioen stuks eieren leveren.
Voorlopig zullen gedurende vijf
dagen per week dagelijks 2 wa
gons verse eieren, ieder met 400
box-kisten (een box-kist bevat
360 eieren) in Venlo worden ver
laden met bestemming Frankfort.
Naar wordt medegedeeld,
werd een Brits officier gedood bij
een Joodse aanval op het militai
re kamp Pardes Hanna aan de
weg tussen Haifa en Tel Aviv.
Verscheidene andere militairen
werden gewond.
Binnenkort zullen in België
acht bijzondere postzegels met
toeslag worden uitgegeven ten
bate van de abdij van Achel, van
de basiliek van Chévremonte en
van de Mechelse beiaardschool.
inspecteur? Ik heb het niet ge
daan. Ik
„Waarom liep u dpi weg?"
„Ik wist niet meer, wat ik deed.
Ik dacht Ik was gek... Ik heb
'tniet gedaan!"
Ellery drukte zijn nagels in zijn.
handpalmen. Hij bukte zich en
zei op scherpe toon: ,,U bent
zwaargewond, mr. Xavier. Waar
om zou u nu nog liegen? We we
ten immers zeker, dat u het deed.
U bent de enige h'er in huis, die
de kaart zo stuk kon scheuren,
want u bent de enige, die links
is."
De lippen van Xavier beefden.
,,Ik zeg u toch, dat ik het niet
gedaan heb."
„U hebt die schoppen zes toch
in tweeën gescheurd en toen in
de hand van uw dode broer ge
stoken qm uw schoonzuster te
beschuldigen."
'„Ja hijgde Xavier. „Dat is
waar. Dat heb ik gedaan. Ik be
schuldigde haar met opzet. Dat.
w'lde ik ook, maar
Mrs. Xavier stond langzaam op.
Er kwam een uitdrukking van af
schuw in haar ogen. Ze bracht
Frankrijk, Algerië en Tunis, dié
daartoe speciaal door het Franse
„Office des Changes" gemachtigd
zijn.
Deze cheques, uitgegeven in ron
de bedragen van Belgische frs.
590, 1000 en 5000 zullen kunnen
aangeschaft worden tegen Franse
franken, berekend tegen 'n maan
delijkse door de Banque de France
te bepalen koers. Deze koers zal
tot nader order geldig zijn van de
eerste tot de laatste dag van elke
maand en vastgesteld worden vol
gens de gemiddelde vrije koers
van de U.S.A.-dollar te Parijs en
de. pariteit van de Belgische frank
tegenover de U.S.A.-dollar, thans
Belgische frs. 43.8275 voor één
U.S.A.-dollar.
Niet meer dan 4000 Fr. fres. in
biljetten zal per persoon uit Fran
se monetaire, zóne uitgevoerd mo
gen worden.
Deze schikking, die alleen geldt
voor het dekken van reis- en ver
blijfkosten, wordt ingesteld bij wij
ze van proef.
Voor alle andere transacties
blijft de officiële koers van de
Franse frank van kracht.
Voor het tijdvak van 11 tot en
en met 24 April 1948 geeft eit
der volgende bonnen recht o» hef
kopen van:
Bonkaarten KA, KB, KC 804:
301 melk 4 liter melk
303 melk 7 liter melk
306 vlees 100 gram vlees
307 vlees 300 gram vlees
308, 309 boter 250 gram boter of
margarine of 200 gram vet
320 alg. 200 gram kaas of 250
gram korstloze kaas
321 alg. 400 gram brood of 1
rantsoen puddingpoeder-
vermicelli e.d.
322 alg. 1600 gram brood (gel
dig, tot en met 17 April)
313 res. 200 gram kaas of 250
gram korstloze kaas
314 res. '800 gram brood (geldig
tot en met 17 April)
316 res. 400 gram brood (geldig
tot eii met 17 April)
Bonkaarten KD, KE 804:
803 melk 12 liter melk
806, 807 vlees 100 gram vlees
808 boter 250 gram boter of
margarine of 200 gram vet
809 boter 125 gram boter of
margarine of 100 gram vet
820 ,alg. 100 gram kaas of 125
gram korstloze kaas
821 alg. 400 gram brood of 1
rantsoen puddingpoeder-
vermicelli e.d.
822 alg. 4O0 gram brood (geldig
tot en met 17 April
815 res. 400 gram brood (geldig
tot en met 17 April)
Bonkaarten ZA, ZB, ZC, ZD, ZE,
MD, MTV MG, MH 805:
(bijz arbeid, a.s. moeders
en zieken)
Geldig zijn de bonnen van de
strook C. Deze bonnen zijn 14
dagen geldig.
Bovenstaande bonnen kunnen
reeds op Vrijdag: 9 April worden
gebruikt met uitzondering van
de bonnen voor melk, waarop
eerst op Mgandag 12 April a.s.
mag worden gekocht.
In Zweden, Noorwegen en
IJsland is reeds meer dan 2 mii-
lioen dollar ingezameld voor de
door de V. N. georganiseerde kin
derhulp.
Volgens Tass, het officiële Sov
jet-Russische nieuwsbureau, heb
ben de Sovjet-Russische autoritei
ten de maatregelen ter controle
van het vervoer uit het Westen
door de Sovjetzóne naar Berlijn
verscherpt om de volgende rede
nen:
1. Hongerenden, profiteurs,
gangsters en spionnen overschrij
den" in grote getale illegaal de
zönegrens.
2. Profiteurs, politieke schur
ken en oorlogsmisdadigers maken
gebruik van de treinen uit Berlijn
naar het Westen voor ongecontro
leerd reizen door de Sovjetzóne.
3. Grondstoffen en andere
waardevolle goederen worden uit
Berlijn naar de Westelijke zones
gebracht.
Volgens Tass ontkennen de
Westelijke mogendheden niet, dat.
het Sovjet-commando het recht
heeft tot deze controle, doch
trachten zij de invoering van aan
vullende maatregelen uit te stel
len en hierover besprekingen tus
sen de vier mogendheden te orga
niseren
Het moest hun duidelijk zijn,
aldus het bericht dat het verkeer
in de Sovjetzóne uitsluitend de
Sovjet-Russische bezettingsauto
riteiten aangaat.
De nieuwe maatregelen schep
pen voldoening bij allen, die de
wet respecteren, doch de houding
van de schenders van wet en
haar hand naar haar mond en
staarde zo naar haar zwager, of
ze hem nu pas voor het eerst zag.
Dr. Holmes-werkte nu snel dooi
geholpen door miss Forrest, die
erg bleek zag. Er druppelde nog
steeds bloed uit de gezuiverde
wonde. Het water zag purper.
Ellery's ogen leken nu twee sple
ten, hij bewoog zijn lippen en er
lag een eigenaardige uitdrukking
op zijn gezicht.
„Nu dan zei hij langzaam.
,,U begrijpt 't niet," hijgde Xa
vier „Ik kon 's nachts niet sla
pen. Ik was opgestaan. Er lag
een boek in de bibliotheek, dat ik
wilde lezen... Hoe komt 't dat mijn
rug zo'n pijn'doet?"
„Verder, mr. Xavier. U bqnt ten
dode opgeschreven. Verder
„Ik trok een kamerjas aan en
ging naar de f'
„Hoe laat was het toen?" vroeg
de inspecteur.
„Half drie... Ik zag, dat er nog
licht was in de studeerkamer, toen
ik in de bibliotheek kwam. De
deur was dicht, maar door dé
reten. Ik g'ng naar binnen en
vond John koud, stijf, dood...
orde ten 'aanzien van deze maat
regelen blijkt geheel anders te
zijn, aldus Tass.
ONTPLOFFING MET
DODELIJKE AFLOOP.
Door een gasontploffing' is
Dinsdagmiddag in een woning aan
de Oostzeedijk te Rotterdam een
24-jarige vrouw overleden.
Daze, de dochter des huizes,
mej. J. C. Smouters, was Tlees
aan het braden, toen zij, vermoe
delijk met een schuimspaan, de
gasslang wegtrok. Een hevige
ontploffing volgde waardoor enige
tegels uit de muur vlogen en het
meisje bewusteloos achterover
viel. Een broer, die later thuis
kwam en op zijn bellen geen ge
hoor kreeg, wist via het dak in
huis te komen en vond zijn zuster
bewusteloos in de keuken liggen.
Toen 'n geneesheer was ontboden
en een auto van de geneeskundige
dienst verscheen, bleek de jonge
vrouw inmiddels overleden te
zijn, mogelijk door shock, moge
lijk ook door gasvergiftiging.
Het bureau van Reuter te
Praag heeft de eerste uitgave van
een ondergronds blad van vier ge
stencilde pagina's ontvangen. Het
droeg als naam „Wij zullen ko
men" en er werd medegedeeld,
dat er copieën waren gezonden
aanleden der regering.
Toen -heb ik de schuld op haar
willen werpen „Waarom?"
Hij schudde zijn hoofd heen en
weer. „Maar i k heb 't niet ge
daan, ik heb John niet vermoord.
Hij was al dood toen ik binnen
kwam. Hij zat aan zijn bureau,
dood, vermoord
Er zat nu een verband om de
wonde en dr Holmes was bezig
een injectiespuitje te vellen.
„U liegt," riep de Inspecteur.
„Ik zweer u, dat ik de waarheid
spreek! Hij was al dood, toen
ik binnen kwam... Ik heb hem
niet vermoord." Hij tilde z'n hoofd
een paar centimeter omhoog en
de spieren van zijn nek leken wel
koorden. „Maar ik weet nu
wie het gedaan heeft. Ik weet
wie het..."
„Ja?" gilde de inspecteur. „Hoe
weet u dat? Wie was het? Spreek
op, man!"
Er hing 'n gespannen atmosfeer
in de kamer. Het was alsof allen
opgehouden hadden met ademha
len en of de tijd stilstond. Zij had
den eenvoudig geen notie meer
van tijd of ruimte.
(Wordt vervolgd.)