Begroting van Verkeer en Waterstaat De Franse touristenfranc Sowjet-Russische vervoersmaatregelen in Duitsland De Siamese Tweeling voor België op onze Bonnen u;cd« Volk svcvlcgcnivQcrJSging Wol krijgen we Ereschuld uit de oorlogsdagen TASS over de HSR8TE KAMER. De Eerste Kamer heeft Woens dagmorgen de behandeling van de begroting van het departement van Verkeer en Waterstaat her- rat. De heer Hommes (A.R.) zijn Dinsdag afgebroken rede voort zettend, betoogt, dat tal van wegen dringend verbetering be hoeven. In West Zeeuws-Vlaan deren is het tempo van toege zegde verbetering al zeer zeer langzaam. Het gebied bij Sluis IKweelt hij dringend in de aan dacht van de Minister aan. Voorts pleit hij voor Zeeuwse luehtvaartbelangen. Vervftlgens vraagt de heer Hommes 's Ministers aandacht voor verschillende Zeeuwse be langen, om- verband houdend met de havens van Temeuzen en Vlissingen. Is het juist, dat dit jaar be gonnen wordt met de inpolde ring van de ^.Braakman"? De heer Zegering Hadders (V. 1 VjD) zegt van oordeel te zijn. dat geen overheids- of semi-over- heidsbedrijrven gesticht moeten worden, die onder gunstige voor waarden kunnen concurreren, zo lang door particuliere vervoerders het wegvervoer op behoorlijke wijze wordt verricht. Naar zijn oordeel moeter geen aanvragen voor aièuwe autobus vergunningen worden ingediend voor de herziening van de W.A.P. en de richtlijnen zijn goedgekeurd Met hetoog op de benzine- schaarste dringt hij er kracatig op aan de oude te vervangen door nieuwe vrachtauto's. Hij zegt ervan overtuigd te zijn, dat Rotterdam een vliegveld moet krijgen. Tenslotte bepleit spr. de nood zakelijkheid van vernieuwing der wegen. De heer Van Velthoven (K.V. P.bepleit evenals verleden jaar een betere verdeling van auto's voor Noord-Brabant. O.m. wijst hg erop, dat -in het Zuiden door het Militair 'Gezag zeer veel auto's zijn gevorderd. Vervolgens bespreekt de heer Van Velthoven de kwestie der spoorwegverbinding Nederland België. De heer Kolff (CU.) zegt thans nog niet te willen spreken over de plannen van Dr. Plesman; hij wil daarmee wachten totdat de Minister het overleg met de Staten-Generaal dienaangaande opent. Vervolgens gaat de heer Kolff in op een. aantal kwesties van locale aard .De heer Kramer (Arb.), na de pauze aan het woord komend, be toogt, dat de actie tegen coördi natie op verkeersgebied gevoerd, negatief is. Na de bevrijding was er een verkeers-chaos. Voor de oorlog zijn er al pogingen gedaan om tot de nodige coördinatie en concentratie te komen. Daarin is men niet geslaagd; er was toen een concurrentie van allen tegén allen. Het belang, van verkeer, ondernemers en personeel was daarmee niet gediend. Men ver wijt de spoorwegen thans, dat ze bevoordeeld zijn, maar naar spre kers oordeel heeft men zeer te recht aan de spoorwegen wagens verstrekt om het dringendste ver keer in het gehele land ter hand te kunnen nemen. Op het ogenblik zijn er in ons land 19.000 vrachtwagens en 8800 particuliere ondernemers. Het organisatie-besef bevindt zich echter nog in de kinderschoenen. pp het vervoer van arbeiders «iet vrachtwagens heeft spr. cri- tiek, aan dat soort vervoer moet zo snel mogelijk een eind worden gemaakt. !De kwestie van het luchtver keer besprekend vraagt spr. zich af of het aantal secundaire lucht havens niet tot het uiterste be perkt moet worden. Hij vraagt verder of men niet verder kan gaan dan het verlenen Door ZLLERY QUEEN. 11) (Nadruk verboden.) Plotseling gingen Xavier's ogen helemaal open en staarden, zon der iets te zien, om zich heen. Twee keer be.wogen zich zijn ka ken en dan hoorden zij hem fiu's- teren: „Ik heb het niet gedaan. Ik heb het niet gedaan. Ik heb het niet gedaan," telkens en tel kens weer, als eep. lesje, dat hg ran buiten geleerd had en nu aan het opzeggen was. De inspecteur kwam naar voren. Hij boog zich over de schouder ran dr. Holmes en fluisterde: „Is 'terg met hem?" „Erg genoeg," antwoordde dok van een renteloos voorschot voor jongelui, die ver van huis een om leiding tot verkeersvlieger willen volgen. De heer Hermans (C.F.N.) vraagt de Minister zijn gewicht bij de directie der Nederlandse Spoorwegen in de schaal te willen leggen, opdat het bij de E.V.C. aangesloten spoorwegpersonee. gelegenheid krijigt zich bij overleg te doen horen. De heer Van Santen (C.P.N. onderschrijft grotendeels het be toog van ,de heer Kraagvanger ten aanzien van de verhouding K.L.M. en regering. Spr. pleit voor gereduceerde tarieven voor gezelschappen, die van de spoorwegen gebruik ma ken. De Minister van Verkeer en Waterstaat, de heer Vos, de op merkingen over het wegverkeer besprekend geeft te kennen, dat er geen reden is om te veronder stellen, dat de spoorwegen be voordeeld zouden zijn. Tegen socialisatie heeft de Mi nister geen bezwaar. Door de maatregelen tot orde ning wordt de socialisatie eerder teruggedrongen dan bij vrijlating van het verkeer. De Minister deelt mede, dat een ontwerp tot wijziging van de W.A.P. het departement heeft verlaten. De vraag van het openbaar maken der richtlijnen is een vraag welke hij gaarne ter discussie stelt. In het publiceren dezer richtlijnen is niet voorzien. Wanneer de bestelling van 1625 autobussen in 1945 uitgevoerd, zoals dg bedoeling was, ml. in 1945 en 1946, dan zou men dat een gelukkige greep dei Londen- se regering geacht hebben. Er zijn thans van deze bestelling 600 bussen afgeleverd; 500 zijn gele verd ais chassis. Aan particu liere ondernemers zijn verder 2000 autobussen afgeleverd. Dat de A.T.O. zoveel sterker is ontwikkeld dan het overig ver keer is niet juist, In aanmerking ,moe) worden genomen, dat na de oorlog de N. S 10.000 wagens miste, dus 150000 ton minder dan vóór de oorlog had. Daartegen over heeft de A.T.O. 5000 ton gekregen. De electrificatie der spoorwe gen geschiedt in het tempo, dat maar mogelijk is De vraag is: Hoe houden we de zaak draaien de. Electrificatie is noodzakelijk. In dezelfde mate als waarop deze tot stand komt, kan oud mate-- riaal worden afgevoerd. Wij verwachten aldus de Mi nister - als de fabricage van verschillende dingen niet tegen valt dat de electrificatie naar het Zuiden toe in de dienstregeling van Mei 1949 kan worden opge nomen, dan zal worden nagegaan, wat er vervolgens aan de beurt komt. Vragen over verdere electrifi- catieplannen moeten nader bezien worden. Men moet nog een over zicht krijgen van wat gebeuren kan, ook in verband met de wer king van het plan-Marshall. De vragen ten aanzien van Zeeland zou spreker daarom ook willen laten rusten; hetzelfde geldt voor wat over het Zuiden is gevraagd. Wat het vervoer van arbeiders betreft, verklaart de' Minister autobussen te prefereren boven vrachtauto's; op zijn steun ter zake kan men rekenen. lïij zal een onderzoek instellen naar de ter sprake gebrachte kwestie van bussen aan toerbe- drijven. Wanneer deze kleine on dernemers voorlopig htm wagens beschikbaar stellen aan streek- vervoerbedrijven, maakt spreKer daartegen geen bezwaar, omdat deze mensen dan meer ingescha keld zijn. De kwestie der spoorwegver bindingen in het Zuiden zal de Minister gaarne onder de ogen der N S. brengen. ter Holmes kortaf. ,,'tSohijnt de rcchterlong te zijn." Hij bette de ogen vlug maar voorzichtig en wiste het bloed weg. Een geur van een sterk desinfectiemiddel ver spreidde z'ch. „Mogen we met hem spreken?" vroeg de inspecteur. ,,In een normaal geval zou ik zeggen nee. Hij heeft absolute rust nodig. Maar in deze omstan digheden De Engelsman haal de, zonder met zijn werk op te houden, de smalle schouders op. Haastig ging de inspecteur naar de sofa en viel op zijn knieën vlak voor het bleke gezicht van Xa- vier. De man mompelde nog steeds: „Ik -heb het niet gedaan, ik heb het niet gedaan,',' op dezelfde toon. ,,Mr. Xavier," zei de inspecteur dringend, „kunt u me verstaan?" Het eentonige gemompel hield op en het hoofd keerde zich met een ruk om. De ogen gleden even over het gezicht van de inspec teur. Er kwam een blik van her kenning en van pijn in. Dan fluis terde hij; Waarom schoot u op me, De zaak van de haven van Temeuzen is in onderzoek. Wat die van Vlissingen betreft, daar omtrent is het Regeringsstand punt bekend. Komende tot het probleem van de luchtvaart, verklaart de Minis ter, dat hij getracht heeft advies te krijgen ener commissie over de kwestie scheepvaart-luchtvaart. Reeds een advies heeft hij van haar ontvangen. Wat de luchtvaartterreinen toe- treft, dit vraagstuk is opnieuw aan de orde gesteld d<?or het rap port van de K. L. M. In 1945 heeft de Regering ge kozen voor het snel herstellen van de luchtvaart. Daarvoor is terecht Schiphol aangewezen. De vraag moest worden beantwoord: welke vliegvelden moesten verdwijnen en welke blijven. Toen is ook ge praat over Rotterdam; er was weinig oppositie bij de bespreking der noodzaak Rotterdam een vliegveld te geven. De Minister zijn voorkeur gaat uit naar een gescheiden exploita tie boven de exploitatie van één vliegveld. Wat de totale oppervlakte van de nodige grond betreft is er geen verschil. De kosten van grond voor Schieveen zijn goedkoper dan voor Burgerveen. De Mimister verklaart, dat hij geen aanleiding heeft bij de Regering een wijziging van haar vroegere beslissing aanhangig te maken. Bij de replieken heeft de Jieer Kraayvanger (K.V.P.) zijn vreug de er over uitgesproken, dat Rot terdam een vliegveld zal krijgen. De begroting van verkeer en waterstaat wordt daarna zonder hoodelijke stemming aangenomen. Begroting Zuiderzeefomls. De Eerste Kamer heeft gister middag nog de begroting van het Zuiderzeefonds voor 1948 goed gekeurd, nadat de heer Hommes A.-R.j uitgifte van boerderijen in de Noordoostpolder aan Wal- cherse boeren bepleit had. De Nationale Bank van België heeft met betrekking tot de af levering van reischèques voor Bel gische en Luxemburgse reizigers, die zich naar Frankrijk, Algerio en Tunis willen begeven, in een communiqué het volgende bekend gemaakt: Met ingang van 1^ April 1948 mogen de erkende banken en de wisselagenten aan binnenlandse en verblijfhoudende - reizigers met bestemming naar Frankrijk, Alge- rië en Tunis, speciale door de Na tionale Bank van België uitgege ven cheques afleveren. Deze betaalmiddelen, waarvan het bedrag op het paspoort van de reiziger zal worden ingeschreven, zullen in Belgische franken luiden en zijn uitsluitend verhandelbaar door bemiddeling van de banken, reisagentschappen en hotels in Een Amerikaans advocaat, de 4»eer Leonard A. Blonk, uit Was hington, heeft zich ingescheept op de „Nieuw Amsterdam", van de Holland Amerika Lijn. voor een zeer hijzonder doel. Hij wil n.l., indien hem dit wordt toegestaan, rechtsbijstand gaan verlenen aan de Londense kapper Joe Verrier, die in de gevang'enis van Worfn- wood Scrub3 zit opgesloten we gens heling. Advocaat Block in teresseert zich hijzonder voor de zaak V«rrier, omdat deze tijdens de oorlog gratis het haar knipte van G.I.S.'s, die platzak wa,ren. NEDERLANDSE EIEREN NAAR DUITSLAND. Onlangs is een contract afge sloten met vertegenwoordigers van het Amerikaanse bezettings leger in Duitsland inzake de leve ring van een aanzienlijk kwam- tum eieren. Krachtens dit con tract zal Nederland van begin April tot eind Juli 1948 in totaal 21 millioen stuks eieren leveren. Voorlopig zullen gedurende vijf dagen per week dagelijks 2 wa gons verse eieren, ieder met 400 box-kisten (een box-kist bevat 360 eieren) in Venlo worden ver laden met bestemming Frankfort. Naar wordt medegedeeld, werd een Brits officier gedood bij een Joodse aanval op het militai re kamp Pardes Hanna aan de weg tussen Haifa en Tel Aviv. Verscheidene andere militairen werden gewond. Binnenkort zullen in België acht bijzondere postzegels met toeslag worden uitgegeven ten bate van de abdij van Achel, van de basiliek van Chévremonte en van de Mechelse beiaardschool. inspecteur? Ik heb het niet ge daan. Ik „Waarom liep u dpi weg?" „Ik wist niet meer, wat ik deed. Ik dacht Ik was gek... Ik heb 'tniet gedaan!" Ellery drukte zijn nagels in zijn. handpalmen. Hij bukte zich en zei op scherpe toon: ,,U bent zwaargewond, mr. Xavier. Waar om zou u nu nog liegen? We we ten immers zeker, dat u het deed. U bent de enige h'er in huis, die de kaart zo stuk kon scheuren, want u bent de enige, die links is." De lippen van Xavier beefden. ,,Ik zeg u toch, dat ik het niet gedaan heb." „U hebt die schoppen zes toch in tweeën gescheurd en toen in de hand van uw dode broer ge stoken qm uw schoonzuster te beschuldigen." '„Ja hijgde Xavier. „Dat is waar. Dat heb ik gedaan. Ik be schuldigde haar met opzet. Dat. w'lde ik ook, maar Mrs. Xavier stond langzaam op. Er kwam een uitdrukking van af schuw in haar ogen. Ze bracht Frankrijk, Algerië en Tunis, dié daartoe speciaal door het Franse „Office des Changes" gemachtigd zijn. Deze cheques, uitgegeven in ron de bedragen van Belgische frs. 590, 1000 en 5000 zullen kunnen aangeschaft worden tegen Franse franken, berekend tegen 'n maan delijkse door de Banque de France te bepalen koers. Deze koers zal tot nader order geldig zijn van de eerste tot de laatste dag van elke maand en vastgesteld worden vol gens de gemiddelde vrije koers van de U.S.A.-dollar te Parijs en de. pariteit van de Belgische frank tegenover de U.S.A.-dollar, thans Belgische frs. 43.8275 voor één U.S.A.-dollar. Niet meer dan 4000 Fr. fres. in biljetten zal per persoon uit Fran se monetaire, zóne uitgevoerd mo gen worden. Deze schikking, die alleen geldt voor het dekken van reis- en ver blijfkosten, wordt ingesteld bij wij ze van proef. Voor alle andere transacties blijft de officiële koers van de Franse frank van kracht. Voor het tijdvak van 11 tot en en met 24 April 1948 geeft eit der volgende bonnen recht o» hef kopen van: Bonkaarten KA, KB, KC 804: 301 melk 4 liter melk 303 melk 7 liter melk 306 vlees 100 gram vlees 307 vlees 300 gram vlees 308, 309 boter 250 gram boter of margarine of 200 gram vet 320 alg. 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas 321 alg. 400 gram brood of 1 rantsoen puddingpoeder- vermicelli e.d. 322 alg. 1600 gram brood (gel dig, tot en met 17 April) 313 res. 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas 314 res. '800 gram brood (geldig tot en met 17 April) 316 res. 400 gram brood (geldig tot eii met 17 April) Bonkaarten KD, KE 804: 803 melk 12 liter melk 806, 807 vlees 100 gram vlees 808 boter 250 gram boter of margarine of 200 gram vet 809 boter 125 gram boter of margarine of 100 gram vet 820 ,alg. 100 gram kaas of 125 gram korstloze kaas 821 alg. 400 gram brood of 1 rantsoen puddingpoeder- vermicelli e.d. 822 alg. 4O0 gram brood (geldig tot en met 17 April 815 res. 400 gram brood (geldig tot en met 17 April) Bonkaarten ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD, MTV MG, MH 805: (bijz arbeid, a.s. moeders en zieken) Geldig zijn de bonnen van de strook C. Deze bonnen zijn 14 dagen geldig. Bovenstaande bonnen kunnen reeds op Vrijdag: 9 April worden gebruikt met uitzondering van de bonnen voor melk, waarop eerst op Mgandag 12 April a.s. mag worden gekocht. In Zweden, Noorwegen en IJsland is reeds meer dan 2 mii- lioen dollar ingezameld voor de door de V. N. georganiseerde kin derhulp. Volgens Tass, het officiële Sov jet-Russische nieuwsbureau, heb ben de Sovjet-Russische autoritei ten de maatregelen ter controle van het vervoer uit het Westen door de Sovjetzóne naar Berlijn verscherpt om de volgende rede nen: 1. Hongerenden, profiteurs, gangsters en spionnen overschrij den" in grote getale illegaal de zönegrens. 2. Profiteurs, politieke schur ken en oorlogsmisdadigers maken gebruik van de treinen uit Berlijn naar het Westen voor ongecontro leerd reizen door de Sovjetzóne. 3. Grondstoffen en andere waardevolle goederen worden uit Berlijn naar de Westelijke zones gebracht. Volgens Tass ontkennen de Westelijke mogendheden niet, dat. het Sovjet-commando het recht heeft tot deze controle, doch trachten zij de invoering van aan vullende maatregelen uit te stel len en hierover besprekingen tus sen de vier mogendheden te orga niseren Het moest hun duidelijk zijn, aldus het bericht dat het verkeer in de Sovjetzóne uitsluitend de Sovjet-Russische bezettingsauto riteiten aangaat. De nieuwe maatregelen schep pen voldoening bij allen, die de wet respecteren, doch de houding van de schenders van wet en haar hand naar haar mond en staarde zo naar haar zwager, of ze hem nu pas voor het eerst zag. Dr. Holmes-werkte nu snel dooi geholpen door miss Forrest, die erg bleek zag. Er druppelde nog steeds bloed uit de gezuiverde wonde. Het water zag purper. Ellery's ogen leken nu twee sple ten, hij bewoog zijn lippen en er lag een eigenaardige uitdrukking op zijn gezicht. „Nu dan zei hij langzaam. ,,U begrijpt 't niet," hijgde Xa vier „Ik kon 's nachts niet sla pen. Ik was opgestaan. Er lag een boek in de bibliotheek, dat ik wilde lezen... Hoe komt 't dat mijn rug zo'n pijn'doet?" „Verder, mr. Xavier. U bqnt ten dode opgeschreven. Verder „Ik trok een kamerjas aan en ging naar de f' „Hoe laat was het toen?" vroeg de inspecteur. „Half drie... Ik zag, dat er nog licht was in de studeerkamer, toen ik in de bibliotheek kwam. De deur was dicht, maar door dé reten. Ik g'ng naar binnen en vond John koud, stijf, dood... orde ten 'aanzien van deze maat regelen blijkt geheel anders te zijn, aldus Tass. ONTPLOFFING MET DODELIJKE AFLOOP. Door een gasontploffing' is Dinsdagmiddag in een woning aan de Oostzeedijk te Rotterdam een 24-jarige vrouw overleden. Daze, de dochter des huizes, mej. J. C. Smouters, was Tlees aan het braden, toen zij, vermoe delijk met een schuimspaan, de gasslang wegtrok. Een hevige ontploffing volgde waardoor enige tegels uit de muur vlogen en het meisje bewusteloos achterover viel. Een broer, die later thuis kwam en op zijn bellen geen ge hoor kreeg, wist via het dak in huis te komen en vond zijn zuster bewusteloos in de keuken liggen. Toen 'n geneesheer was ontboden en een auto van de geneeskundige dienst verscheen, bleek de jonge vrouw inmiddels overleden te zijn, mogelijk door shock, moge lijk ook door gasvergiftiging. Het bureau van Reuter te Praag heeft de eerste uitgave van een ondergronds blad van vier ge stencilde pagina's ontvangen. Het droeg als naam „Wij zullen ko men" en er werd medegedeeld, dat er copieën waren gezonden aanleden der regering. Toen -heb ik de schuld op haar willen werpen „Waarom?" Hij schudde zijn hoofd heen en weer. „Maar i k heb 't niet ge daan, ik heb John niet vermoord. Hij was al dood toen ik binnen kwam. Hij zat aan zijn bureau, dood, vermoord Er zat nu een verband om de wonde en dr Holmes was bezig een injectiespuitje te vellen. „U liegt," riep de Inspecteur. „Ik zweer u, dat ik de waarheid spreek! Hij was al dood, toen ik binnen kwam... Ik heb hem niet vermoord." Hij tilde z'n hoofd een paar centimeter omhoog en de spieren van zijn nek leken wel koorden. „Maar ik weet nu wie het gedaan heeft. Ik weet wie het..." „Ja?" gilde de inspecteur. „Hoe weet u dat? Wie was het? Spreek op, man!" Er hing 'n gespannen atmosfeer in de kamer. Het was alsof allen opgehouden hadden met ademha len en of de tijd stilstond. Zij had den eenvoudig geen notie meer van tijd of ruimte. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1948 | | pagina 2