Buitenlands nieuws
Binnenlands nieuws
DE MEIS^van KONING LEOPOLD
De Siamese
Tweeling
De kwestie Kasjmir voor
de Veiligheidsraad
Koning fVlahidol van Siam
werd vermoord
KERKNIEUWS
S.O.S. in fles: Kustvaartuig zinkende
De Minister van Buitenlandse
Zaken van Pakistan, Sir Zafroel-
lah Chan, heeft in de Veiligheids
raad verklaard, dat de kwestie
Kasjmir geen op zich zelf staand
feit was in Pakistan's menings
verschil met Indië. De gebeur
tenissen in de Pendsjaab noemde
hij een, georganiseerde groeps-
moord, waarbij de verantwoorde
lijkheid van India's regering niet
te ontkennen viel. Hij hracht na
mens zijn regering tegenbeschul-
digingen ten aar.zien van India
in. O.a. maakte hij meldig van
Sikhs, die stelselmatig Moham
medanen vermoord zouden hebben
te Neiw Delhi. De politie greep
niet in, aldus Zafroellah. Dp
Maharadjah van Kasjmir 'be
schuldigde hij van despotisch op
treden. Zafriellah Chan sprak
langer dan twee uur.
Reuter meldt nader, .dat Zaf
roellah drie uur en tien minuten
gesproken heeft en daarmee het
record voor langdurig spreken in
de Veiligheidsraad op zijn naam
heeft gebracht.
Een commissie, welke een on
derzoek heeft ingesteld naar de
oorzaak van de dood van Koning
Ananda Mahictol van Siam, die
nog maar een knaap was, heeft
verklaard, dat de Koning ver
moord werd. De moord ge
achiedde op 9 Juni 1943. Hij werd
door een geweerkogel gedood,
dat op zijn bed werd gevonden.
Het parlement werd verzocht de
periode van 180 dagen, waarin det
verdachten worden vastgehouden,
3te verlengen.
(Nadruk verboden.)
De inspecteur viel weer terug
op zijn plaats. „Beheers je, jon
gen. We kunnen altijd nog naar
boven, de bossen in. Vooruit, rij
•op!"
„Goed," mompelde Ellery, enz'n
ogen stonden vol tranen, maar
niet van de rook. ,,Er is geen uit
weg. De weg hier is de enige, die
er is, er zijn absoluut geen zij
wegen... Vader! Blijf nu zitten.
Wikkel uw zakdoek om uw mond
en uw neus!"
„Ik zeg je, dat je door moet
rijden!" gilde de oude man ge
prikkeld. Zijn ogen waren rood en
begonnen te lopen; ze glommen
als vochtige kolen.
De Duesenberg waggelde als een
dronkeman vooruit. Het sterke,
zenden soldaten vervoerde naar
verschillende fronten of landings
plaatsen.
Verwacht iwordt, dat Koning
Leopold een der laatste dagen
van deze maan^ in Havanna voet
aan wal zal kunnen zetten.
Het s.s. „Sommelsdijk'" is Za
terdagmiddag om half één van
Rotterdam vertrokken op zijn wel
zeer bijzondere reis. In Lissabon
..elke haven dit schip in afwij-
,.g van zijn gewone route aan
doet begeeft zich, zoals gemeld,
ivomng Leopold van België met
zijn gevolg aan boord, met be
stemming Havanna. Ook deze
haven zal in afwijking van de nor
male route door de „Sommels
dijk" worden aangedaan. Het
vertrek van het schip, dat op 20
Januari was vastgesteld is met
het oog op deze hoge passagier
met drie dagen vervroegd.
witte licht van de drie koplampen
deed de geel-witte rookslierten,
die zich om de wagen wikkelden,
alleen nog maar sterker uitkomen.
Ellery reed meer op 't gevoel dan
met overleg. Het was iets wan
hopigs, om achter dat dichte rook
gordijn de juiste omtrek van die
krankzinnige weg voor hen te ont
dekken. Er meest ergens 'n bocht
zijn... Ze moesten nu voortdurend
hoesten ook. Ellery's ogen begon
nen, ondanks de stofbril, te tra
nen. Nu speurde hun gemarteld
reukorgaan weer een nieuwe geur,
de stank van geschroeide rubber.
De banden...
Er viel as uit de lucht, die hun
kleren poederde.
Ergens, ver omlaag, klonk het
zwakke, doordringende gehuil van
een brandsirene.
Zeker een waarschuwing uit Os-
quewa, dacht Ellery grimmig. Ze
hadden de brand ontdekt en ver
zamelden nu de hulpcolonnes En
weldra zouden er hele horden
kleine menselijke mieren met em
mers en dorsvlegels en heibezems
door de brandende bossen zwer
men. De mensen hier waren er
aan gewend bosbranden te blus
sen. Ook deze zouden ze beslist
de baas worden of anders zou het
vuur zichzelf uitbranden of mis
schien zou er toevallig een regen-
Bij 't communistische bureau
het centrum van Rome is een bom
ontploft. Persoonlijke ongelukken
deden zich niet voor. Dit is de 4e
aanslag op communistische ge
bouwen in Italië gedurende de af
gelopen maandl.
Een Londens arts deelt mede,
dat het hem gelukt is door inen
ting in vier van de vijfgevallen
100 procent immuniteit tegen ver
koudheid op te wekken. De uit
vinder van de penicilline, Sir
Alexander Fleming, verklaarde
dat het vaccine niet nieuw was,
doch dat men trachtte ean heter
te vinden.
De Columbiaanse Regering
heeft Zondag de staat van beleg
afgekondigd in het gebied van
Santander Norte, nabij de Vene
zolaanse grens, nadat 6 mensen
werden gedood en ongeveer 50
anderen gewond raakten tijdens
ongeregeldheden van politieke
aard.
bui komen en zo blussen. Maar
één ding scheen wel zeker, dacht
Ellery, terwijl hij droog en kramp
achtig hoestte, twee heren met
name Queen, zouden hun einde
vinden op een brandende weg, die
langs een eenzaam gebergte liep,
mijlenver van Centre Street en
Broadway en er zouden geen ge
tuigen zijn bij "hun verdwijnen
van een wereld, die plotseling zo
zoet en verlokkelijk leek
„Kijk!" gilde de inspecteur,
terwijl hij opsprong. „Kijk... El!
Ik wist 't wel, ik wist 't wel!" en
hij danste op zijn zitplaats terwijl
hij naar links wees en zijn stem
klonk bewogen van tranen, op
luchting en voldoening. „Ik
meende me een zijweg te herin
neren. Stoppen, jongen, stoppen!"
Met een wild kloppend hart
zette Ellery de remmen aan. Door
een opening in de rock bemerk
te hij' nu een zwart hol als een
spelonk. Blijkbaar een weg die
door het steile en bijna ondoor
dringbare gewirwar, van bomen
en struiken liep, dat de kruin
van de Arrow-berg bedekte ais
de haardos van een reus.
Ellery werkte uit alle macht
aan zijn stuurwiel. De Duesen
berg schoot achteruit, piepte, en
sprong dan met een gehuil weer
voorwaarts, om in de tweede ver
zee ronddobberde. Aanvankelijk
slaagde de „Bushpur" er niet in
het verlorèn contact te herstel
len, zodat Zondagmiddag om 3
uur de sleepboot „Noord-Holland"
uit Den Helder zee koos om zo
nodig assistentie te verlenen.
Hoewel de „Noord-Holland" zich
dus met een tweeledig doel op zee
bevond, keerde ook deze boot on
verrichter zake naar Den Haider
terug, omdat rle „Annemarie"
zeker niet ten Westen van Den
Helder is vergaan en voorts de
Britse sleepboot er juist Zondag
middag weer in was geslaagd de
Sierra Cordova." op te pikken.
Ned. Herv. Kerk,.
Bedankt voor het beroep naar
Terneuzen door Ds. F. H. J. Bik,
te Voorst.
Gereformeerde Kerk.
Aangenomen naar Terneuzen:
Ds. H. Pestman, oud-vlootpredi-
kant te Den Haag.
Gereformeerde Kerken
(onderh. art. 31 D.K.O.)
Aangenomen maar Terneuzen:
Ds. J. ten Hove te Gees (Dr.).
DE SAMENWERKING DER
BENELUX-LANDEN.
De Belgische Kabinetsraad heeft
de Minister van Buitlandse Zaken
gemachtigd de Prins-Regent een
wetsontwerp ter tekening voor te
leggen, dat de goedkeuring van
het handelsaccoord betreffende de
ruil van goederen tussen de Bel
gischLuxemburgse Unie en Ne
derland gedurende de periode van
1 Juni 1947 tot 31 Mei 1949 be
helst.
GANDHI EINDIGT VASTEN.
Na ruim 5 dagen te hebben ge
vast, heeft Gandhi een klein glas
sinaasappelsap genuttigd en zijn
vasten geëindigd, daar de minis
ters van de Indische Regering on
der leinding, van Pandit Nehroe
samen met de leiders van alle
partijen, gemeenschappen en or
ganisaties de belofte hebben on
dertekend, aan de 7 door Ghandi
genoemde voorwaarden gehoor te
zullen geven. Ghandi heeft hier
mee voor de vijftiende maal door
vasten een politiek of moreel doel
bereikt.
LÏBERTY-SCHIP NABIJ
ANTWERPEN AAN DE GROND
Het Amerikaanse Liberty-schip
„iSimon Bolivar" is Zaterdagmor
gen bij het fort Philippe, bij Ant
werpen, aan de grond gelopen en
later op de dag m tweeën gebro
ken. Men poogt de lading, be
staande uit graan en meel, met
behulp van zuigers te lossen.
TUNNEL ONDER HET
KANAAL?
Britse en Franse deskundigen
hebben van gedachten gewisseld
over een eventuele tunnel onder
het Kanaal tussen Frankrijk en
Engeland. Volgens de woordvoer
der van het Britse gezelschap,
Christopher Poiwell, zou een der
gelijk plan, wanneer de Regerin
gen van beide landen het er over
eens zouden worden, binnen acht
a negen jiaar tot uitvoering ge
bracht kunnen zijn. De aanleg
zou veertig a vijftig millioen pond
sterling kosten. De gehouden be
spreking vond plaats in het Pa
leis de Luxembourg te Parijs.
Over zes a acht weken zal een
nadere bespreking te Londen wor
den gehouden. Men is reeds, be
sloten tot vorming van een com
missie van leden van de parlemen
ten van beide landen ter bestude
ring van de projecten. De Fransen
voelen voor een enkele tunnel, de
Britten daarentegen voor de aan
leg allereerst van een tunnel voor
rijverkeer en daarna van 'n twee-
lingtunnel.
snelling de enge, geweldig slechte
weg te nemen, die angstwekkend
steil lag ten opzichte van de
hoofdweg.
De motor huilde en kermde en
zong en de wagen baande zich
een Weg omhoog. Onder het stij
gen meerderde hij vaart. Hij hot
ste, steeds sneller, omhoog. Nu
begon de weg te draaien: een
scherpe bocht, een briesje dat o
zo koel leek, vol dennengeur en
frisse lucht, die opeens zo heer
lijk rook
Het ongelooflijke was een feit:
binnen twintig seconden hadden
ze vuur, rook, ondergang en dood
achter zich gelaten.
Het was nu volkomen donker
de hemel, de bomen en de weg. De
lucht was als een had; ze laafde
hun gemartelde longen en droge
keel met een koelte, die tegelijker
tijd weldadig warm aandeed en ze
werden er beiden als dronken van.
Ze zogèn die lucht naar binnen,
snoven ze op tot ze het gevoel kre
gen, alsof hun longen zouden
springen. En toen 'begonnen ze al
lebei te lachen.
„Hemel-nog-toe," hijgde Ellery,
terwijl hij de wagen stilhield.
,,'t Is me een beetje te... fantas
tisch!"
„Dat vind ik ook!" giebelde de
BUIT VAN
„'GERRIT DE STOTTERAAR".
GEVONDEN.
Vrijdagmiddag heeft de nolitie
de bergplaats gevonden, waar de
Maandag j.l. gearresteerde Am
sterdamse inbreker „Gerrit Je
Stotteraar" zijn buit had verbor
gen. Bij hun speurtochten ont
dekten de rechercheurs in een huis
aan de Valckenierstraat eer. var
drie Lipssloten voorzien, niet te
forceren, gepantserde dein 4.an
de andcre zijde van het pand i.
de Sar.phatisti aat, was de „kluis"
met een houten deur gesloten,
maar hierachter was een sten-en
muur opgetrokken, zil de
rechercheurs met mokers zich een
toegang moesten verschaffen.
De buit van „Gerrit", die 40 in
braken op zijn naam heeft staan
en niet alleen in Amsterdam,
maar ook daar buiten opereerde,
bestond o.a. uit: 20 damesman
tels en japonnen, een tandem en
fiets, een radio, byouteriedoos
met 18 kar. gouden .horloge en
armband, 2 bontmantels en twee.
pakjes met distributiebescheiden.
Zijn medewerker en heler, een
metselaar, is inmiddels gear
resteerd.
DODELIJK ONGEVAL.
Vrijdagavond omstreeks kwart
voor vijf werd op de werf van de
I firma Van der Vlies in Wijk A te
Sliedrecht, de 40-jarige lasser J.
van der Vlies tijdens het lassen,
door een plotseling vallen van
een ijzeren schaar getroffen, ten
gevolge waarvan zijn wervelko
lom werd ingedrukt. Op weg
naar het ziekenhuis te Dord
recht is hij aan zijn verwondin
gen bezweken.
AUTO-ONGELUK OP RIJKS
WEG ONDER SLLEDKECHT.
Vrijdagavond omstreeks half
zeven zijn op de Rijksweg onder
Sliedrecht bij een autobotsing ten
gevolge van de mist twee mili
tairen vrij ernstig gewond. Een
bestelwagen reed in volle vaart
op een langzaam rijdende vracht
auto. De cabine van de bestel
wagen, waarin zich behalve de
bestuurder, afkomstig uit Gelder
land, nog bevonden een 2-tal mi
litairen van het 1ste Regiment
Pioniers uit. Gelderland, die met
verlof op weg waren naar hun
woonplaats Gorkum, werd inge
drukt De beide militairen, T. W.
en Van S. werden vrij ernstig
gewond. Na behandeld te zijn in
het ziekenhuis te Sliedrecht, wer
den zij ter verpleging in het zie
kenhuis te Gorkum opgenomen.
De bestuurder bekwam sleeht6
lichte verwondingen.
OUDE MOORDZAAK
OPGEHELDERD
Men acht het niet uitgesloten,
dat er licht is gekomen in een te
Breda op 17 Mei 1929 gepleegde
moord op de 24-jarige mej. v. d.
Enden, De jonge vrouw werd
met een hard voorwerp in haar
woning gedood, 200 werden uit
de woning gestolen. Destijds heeft
deze moord heel wat beroering
gewekt. De politie slaagde er
niet in de dader te ontdekken.
Nu is te Breda een uit het
Vreemdelingenlegioen ontsnapte
jongeman aangekomen, die ver
telt, dat hij in een ziekenhuis te
Oran kennis gemaakt heeft, met
iemand uit het Vreemdelingen
legioen die zich in een ver
trouwelijk gesprek uitgaf voor de
moordenaar van mej. v. d. E. De
Bredase politie onderzoekt in
hoeverre deze gegevens overeen
stemmen met de beke,nd| feiten.
ECONOMISCH CONTROLEUR
HANDELDE IN BONNEN.
'De Oostzaanse controleur P. D.
van de C.C.D. had te Purmerend
van een zekere K. uit Purmerend
30 kolenbonnen gekocht en ver
kocht aan de Purmerender G.
Hoewel het feit medio 1947 ge
schiedde, werd eerst dezer dagen
de bonnenhandel ontdekt. D. is
uit de dienst geschorst en zowel
tegen G. als tegen K. is proces
verbaal opgemaakt.
inspecteur. ,,Hjè, hè," en hij haalde
nog bevend, zrjn zakdoek te voor
schijn en wreef ermee over zijn
mond.
Ze zetten hun petten af en Ke
ten zich eens flink uitwaaien.
Even keken ze elkaar aan, pro
beerden dan de duisternis te door
boren. Maar toen de sterkste ge
voelens wat tot bedaren gekomen
waren, viel die uitbundigheid ook
van hen af en eindelijk liet Ellery
de handrem weer los en bracht de
Duesenberg weer op gang.
De weg beneden was moeilijk te
berijden, op deze weg was het
bijna onmogelijk. Het was niet
veel meer dan een geitenpad, rots
achtig en overal begroeid. Maar
geen van heiden durfde dat paadje
te verwensen.
.Het was 'n Godsgeschenk. Het
'bleef stijgen en draaien en zij ste
gen en draaiden mee. Van men
sen geen spoor. De lichtbundels
piekten voor hen uit als de voel
horens van een insect. De lucht
werd ijler, en de zachte geur der
bomen, werkte als wijn. Er zoem
den gevleugelde diertjes om hen
heen, die nu en dan onderdoken
in de lichtbundels.
(Wordt vervolgd).
Het motorschip „Sommelsdijk"
van de Holland Amerika Lijn, dat
de Belgische Koning van Lissa
bon naar Havanna zal brengen,
zou aanvankelijk pas op 20 dezer
van Rotterdam vertrekken en
alleen New-Orleans tot bestem
ming hebben. Maar al spoedig
werd de vertrekdatum tot 17
Januari vervroegd, al bleef de
bestemming volgens de officiële
afvaartlijst ongewijzigd. Was het
om iastige vragen te ontgaan, of
wilde men wat de vracht betreft
de „Sommelsdijk" is immers
een vrachtschip, zij het met pas-
sagiersaccomodatie alleen voor
New Orleans lading innemen?
Hoe het zij, in ieder geval staat
wel vaSt dat met de werf Wilton-
Feijenoord te Schiedam, waar het
schip lag om wat opgeknapt te
worcien overeengekomen werd
dat voor het 9227 brt. grote schip
op een afvaart op de 17e moest
worden gerekend. Met het werk
werg dus haast gemaakt en aan
het interieur zowel als aan het
exterieur werd speciale zorg be
steed. Modet n uitgerust waa het
schip reeds. In de eerste plaats
was het kort voor de4 oorlog ge
bouwd en in de tweede plaats
brachten de oorlogsjaren radar,
echolood en dergelijke nieuwe
snufjes aan boord.
Koning Leopold heeft de gehele
passagiersruimte de „Som
melsdijk" heeft accomodatie voor
twaalf personen geheel gespro
ken voor zich alleen en zijn ge
zelschap, dat uit acht personen
zal bestaan.
In afwijking van de oorspron
kelijke route gaat het schip van
Lissabon eerst naar Havanna, de
bestemming van de Konir.g, en
eerst daarna naar New Orleans.
Gezagvoerder is de heer B. J.
Couvee, die al meer dan 30 jaar
in dienst is van de H.A.L. Hij
zelf beschouwt deze reis als een
van de gewichtigste, die hij ooit
in vredestijd heeft ondernomen.
De „Sommelsdijk", die binnen
kort op de lijndienst JavaNew-
York zal gaan varen, heeft een
eerbiedwaardige staat van dienst
tijdens de oorlog achter de rug,
toen ze voor de Geallieerden du-
Op het iSchevaningse strar.d
vonü Zondagmiddag een daar
wandelende jongen een fles, waar
in hij een briefje aantrof met de
volgende alarmerende woorden
„(Coaster Annemarie, kapitein
jongbloed. Verkeer in zinkende
toestand 53 graden Noord, 4 gra
den 3 min. Oost. Radio defect.
Kom snel".
Hij bracht het naar de vuurto
renwachter, die onmiddellijk
alarm sloeg. Een half uur later,
iets na 4 uur, trok de reddingboot
van de Noord-Zuidhollandse red
dingmaatschappij „Dorus Rijkers"
de haven van Den Helder uit en
de woelige zee op. Bijna gelijktij
dig voer ook de sleepboot „Noord-
Holland" van de firma Wijsmuller
uit.
Volgens een door de kustwacht
IJmuiden opgevangen radiobericht
is voorts een Engelse sleepboot
van de Marine op zoek.
Het briefje was niet gedateerd.
De op het briefje gegeven lig
ging van het achip (53 graden N.,
4 graden 3 mirr. O.) is or.geveer 20
zeemijlen ten Westen van Den
Helder. Gezien de heersende wind
lijkt 'het zeer onwaarschijnlijk, dat
een fles, qp dit punt in zee ge
worpen, op het strand bij Scheve-
ningen zou aanspoelen. De moge
lijkheid van een misplaatste grap
acht men dan ook niet uitgeslo
ten. Aan de andere kant mag men
uiteraard de noodkreet op het
briefje niet negeren.
De commissaris van het loods
wezen te Den Helder kon er niet
in slagen deze Zondagmiddag on
middellijk na te gaan of zich in
derdaad een kustvaartuig van de
genoemde naam onder commando
van kapitein Jongbloed op zee be
vond.
Het ANP, dat zich om inlich
tingen tot verschillende scheep
vaartinstanties wendde, vernam,
dat zich in de registers 2 kust
vaartuigen onder de naam „Anne
marie"' bevinden. Het zijn heide
scheepjes van 200 ton, die echter
tot de Duitse kustvaart behoren.
De directeur van de Gruno
scheepvaart maatschappij, de heer
Knevel uit Bussum, een expert
op het gebied der kustvaart, was
de eerste, die met zekerheid be
weerde, dat de coaster „Annema
rie" onder commando van kapi
tein Jongbloed niet bestond. Hij
zeide ervan overtuigd te zijn, dat
het schrijven van het briefje een
kwajongensstreek is geweest.
Naar aanleiding van de perti
nente verklaringen van de heer
Knevel, besloot de directeur van
de Noord-Zuidhollandse redding
mij., de heer H. Th. de Booy, om
half zes de „Dorus Rijkers" radio
grafisch van een vergeefse en
:>v>ertbodige speurtocht op de
Noordzee terug te roepen.
De heer De Booy toonde zich
uiterst verontwaardigd over deze
verwarring wekkende misplaat
ste grap. Niet alleen wordt hier
de spot gedreven met een z.g
coaster, die zich in zinkende toe
stand zou bevinden, maar boven
dien heeft de schrijver van het
briefje het op zijn geweten, dat
de bemanningen van twee sleep
boten en van een. reddingsboot
zonder enige noodzaak een ge
vaarlijke tocht over de uiterst
woelige Noordzee zijn gaan ma
ken. Zelfs kwajongensstreken
moeten grenzen hebben, zo meen
de hij.-Wanneer zij mensenlevens
in gevaar brengen, dan gaan zij
deze 'wel zeer ver te buiten.
Later op de avond deden zich
enkele nieuwe gezichtspunten voor
in het mysterie van de „Anne
marie." In de eerste plaats bleek,
dat de vuurtorenwachter in Sche-
veningen niet de volledige inhoud
van 't met inkt geschreven brief
je aan de reddingmaatschappij en
de commissaris v&n het loodswe
zen had doorgegeven. Het papier
tje was n.l. wèi van een datum
voorzien: 18 Januari 3 uur.
Dit nu wefpt een geheel ander
licht op de zaak. Het briefje werd
precies 12 uur later (om 15 uur)
in de fles op het strand bij Sche-
veningen. gevonden. De opgegeven
lengte en breedte, waarop het
schip zich in zinkende toestand
zou bevinden, liggen meer dan 60
mijl van dit punt verwijderd Het
mag dus uitgesloten geacht wor
den, dat de fles deze afstand te
gen een sterke wind en stroom
in over zee dobberend binnen 12
uur zou hebben afgelegd. Ware
dit onmiddellijk bekend geweest,
dan zou de „Dorus Rijkers" zeker
niet, storm en mijnengevaar trot
serend, zee hebben gekozen.
Hoewel de aanwijzingen van een t
scheepsramp uiterst schaars zijn,
is men er nog niet geheel van
overtuigd, dat er kwaadwilligheid
of misplaatste grappenmakerij in
het spel is. Bovendien is in een
scheepvaartregister ontdekt, dat
hoewel de twee daarin voorko
mende coasters met de naam „An
nemarie" van Duitse origine zijn
een dezer twee als herstelbe
taling aan België is afgestaan.
De mogelijkheid bstaat (jus, dat
Het bootje tot de Belgische kust
vaart behoorde.
Geen enkele scheepvaartinstantie
te Antwerpen kon echter gister
avond mededelen of de „Annema
rie" inderdaad op zee was, noch
of het vaartuig onder commando
van kapitein Jongbloed stond.
Intussen houdt de Nederlandse
marine een vliegtuig gereed om
zo nodig hedenochtend bij
het krieken van de dag boven de
Noordzee een speurtocht te on
dernemen. Het S.O.S -briefje is
door de politie te Scheveningen.
die een onderzoek instelt, in be
slag genomen.
Terwijl de „Dorus Rijkers" gis
termiddag zee koos, beleefden niet
ver van de vermeende plaats des
onheils (20 mijl ten Westen van
Den Helder) 8 oovarenden van
de Duitse boot „Sierra Cordova"
een nogal hachelijk avontuur. De
„Sierra Cordova" is als herstel
betaling aan Engeland afgestaan
en werd door de grote Britse
marinesleepboot „Bushpur" naar
Engeland getrokken, toen Zon
dagmorgen om 2 uur de sleeptros
afknapte en de Duitse boot in het
duister stuurloos op de woelige
Door
ELLERY QUEEN.