Buitenlands nieuws Binnenlands nieuws DE MEIS^van KONING LEOPOLD De Siamese Tweeling De kwestie Kasjmir voor de Veiligheidsraad Koning fVlahidol van Siam werd vermoord KERKNIEUWS S.O.S. in fles: Kustvaartuig zinkende De Minister van Buitenlandse Zaken van Pakistan, Sir Zafroel- lah Chan, heeft in de Veiligheids raad verklaard, dat de kwestie Kasjmir geen op zich zelf staand feit was in Pakistan's menings verschil met Indië. De gebeur tenissen in de Pendsjaab noemde hij een, georganiseerde groeps- moord, waarbij de verantwoorde lijkheid van India's regering niet te ontkennen viel. Hij hracht na mens zijn regering tegenbeschul- digingen ten aar.zien van India in. O.a. maakte hij meldig van Sikhs, die stelselmatig Moham medanen vermoord zouden hebben te Neiw Delhi. De politie greep niet in, aldus Zafroellah. Dp Maharadjah van Kasjmir 'be schuldigde hij van despotisch op treden. Zafriellah Chan sprak langer dan twee uur. Reuter meldt nader, .dat Zaf roellah drie uur en tien minuten gesproken heeft en daarmee het record voor langdurig spreken in de Veiligheidsraad op zijn naam heeft gebracht. Een commissie, welke een on derzoek heeft ingesteld naar de oorzaak van de dood van Koning Ananda Mahictol van Siam, die nog maar een knaap was, heeft verklaard, dat de Koning ver moord werd. De moord ge achiedde op 9 Juni 1943. Hij werd door een geweerkogel gedood, dat op zijn bed werd gevonden. Het parlement werd verzocht de periode van 180 dagen, waarin det verdachten worden vastgehouden, 3te verlengen. (Nadruk verboden.) De inspecteur viel weer terug op zijn plaats. „Beheers je, jon gen. We kunnen altijd nog naar boven, de bossen in. Vooruit, rij •op!" „Goed," mompelde Ellery, enz'n ogen stonden vol tranen, maar niet van de rook. ,,Er is geen uit weg. De weg hier is de enige, die er is, er zijn absoluut geen zij wegen... Vader! Blijf nu zitten. Wikkel uw zakdoek om uw mond en uw neus!" „Ik zeg je, dat je door moet rijden!" gilde de oude man ge prikkeld. Zijn ogen waren rood en begonnen te lopen; ze glommen als vochtige kolen. De Duesenberg waggelde als een dronkeman vooruit. Het sterke, zenden soldaten vervoerde naar verschillende fronten of landings plaatsen. Verwacht iwordt, dat Koning Leopold een der laatste dagen van deze maan^ in Havanna voet aan wal zal kunnen zetten. Het s.s. „Sommelsdijk'" is Za terdagmiddag om half één van Rotterdam vertrokken op zijn wel zeer bijzondere reis. In Lissabon ..elke haven dit schip in afwij- ,.g van zijn gewone route aan doet begeeft zich, zoals gemeld, ivomng Leopold van België met zijn gevolg aan boord, met be stemming Havanna. Ook deze haven zal in afwijking van de nor male route door de „Sommels dijk" worden aangedaan. Het vertrek van het schip, dat op 20 Januari was vastgesteld is met het oog op deze hoge passagier met drie dagen vervroegd. witte licht van de drie koplampen deed de geel-witte rookslierten, die zich om de wagen wikkelden, alleen nog maar sterker uitkomen. Ellery reed meer op 't gevoel dan met overleg. Het was iets wan hopigs, om achter dat dichte rook gordijn de juiste omtrek van die krankzinnige weg voor hen te ont dekken. Er meest ergens 'n bocht zijn... Ze moesten nu voortdurend hoesten ook. Ellery's ogen begon nen, ondanks de stofbril, te tra nen. Nu speurde hun gemarteld reukorgaan weer een nieuwe geur, de stank van geschroeide rubber. De banden... Er viel as uit de lucht, die hun kleren poederde. Ergens, ver omlaag, klonk het zwakke, doordringende gehuil van een brandsirene. Zeker een waarschuwing uit Os- quewa, dacht Ellery grimmig. Ze hadden de brand ontdekt en ver zamelden nu de hulpcolonnes En weldra zouden er hele horden kleine menselijke mieren met em mers en dorsvlegels en heibezems door de brandende bossen zwer men. De mensen hier waren er aan gewend bosbranden te blus sen. Ook deze zouden ze beslist de baas worden of anders zou het vuur zichzelf uitbranden of mis schien zou er toevallig een regen- Bij 't communistische bureau het centrum van Rome is een bom ontploft. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Dit is de 4e aanslag op communistische ge bouwen in Italië gedurende de af gelopen maandl. Een Londens arts deelt mede, dat het hem gelukt is door inen ting in vier van de vijfgevallen 100 procent immuniteit tegen ver koudheid op te wekken. De uit vinder van de penicilline, Sir Alexander Fleming, verklaarde dat het vaccine niet nieuw was, doch dat men trachtte ean heter te vinden. De Columbiaanse Regering heeft Zondag de staat van beleg afgekondigd in het gebied van Santander Norte, nabij de Vene zolaanse grens, nadat 6 mensen werden gedood en ongeveer 50 anderen gewond raakten tijdens ongeregeldheden van politieke aard. bui komen en zo blussen. Maar één ding scheen wel zeker, dacht Ellery, terwijl hij droog en kramp achtig hoestte, twee heren met name Queen, zouden hun einde vinden op een brandende weg, die langs een eenzaam gebergte liep, mijlenver van Centre Street en Broadway en er zouden geen ge tuigen zijn bij "hun verdwijnen van een wereld, die plotseling zo zoet en verlokkelijk leek „Kijk!" gilde de inspecteur, terwijl hij opsprong. „Kijk... El! Ik wist 't wel, ik wist 't wel!" en hij danste op zijn zitplaats terwijl hij naar links wees en zijn stem klonk bewogen van tranen, op luchting en voldoening. „Ik meende me een zijweg te herin neren. Stoppen, jongen, stoppen!" Met een wild kloppend hart zette Ellery de remmen aan. Door een opening in de rock bemerk te hij' nu een zwart hol als een spelonk. Blijkbaar een weg die door het steile en bijna ondoor dringbare gewirwar, van bomen en struiken liep, dat de kruin van de Arrow-berg bedekte ais de haardos van een reus. Ellery werkte uit alle macht aan zijn stuurwiel. De Duesen berg schoot achteruit, piepte, en sprong dan met een gehuil weer voorwaarts, om in de tweede ver zee ronddobberde. Aanvankelijk slaagde de „Bushpur" er niet in het verlorèn contact te herstel len, zodat Zondagmiddag om 3 uur de sleepboot „Noord-Holland" uit Den Helder zee koos om zo nodig assistentie te verlenen. Hoewel de „Noord-Holland" zich dus met een tweeledig doel op zee bevond, keerde ook deze boot on verrichter zake naar Den Haider terug, omdat rle „Annemarie" zeker niet ten Westen van Den Helder is vergaan en voorts de Britse sleepboot er juist Zondag middag weer in was geslaagd de Sierra Cordova." op te pikken. Ned. Herv. Kerk,. Bedankt voor het beroep naar Terneuzen door Ds. F. H. J. Bik, te Voorst. Gereformeerde Kerk. Aangenomen naar Terneuzen: Ds. H. Pestman, oud-vlootpredi- kant te Den Haag. Gereformeerde Kerken (onderh. art. 31 D.K.O.) Aangenomen maar Terneuzen: Ds. J. ten Hove te Gees (Dr.). DE SAMENWERKING DER BENELUX-LANDEN. De Belgische Kabinetsraad heeft de Minister van Buitlandse Zaken gemachtigd de Prins-Regent een wetsontwerp ter tekening voor te leggen, dat de goedkeuring van het handelsaccoord betreffende de ruil van goederen tussen de Bel gischLuxemburgse Unie en Ne derland gedurende de periode van 1 Juni 1947 tot 31 Mei 1949 be helst. GANDHI EINDIGT VASTEN. Na ruim 5 dagen te hebben ge vast, heeft Gandhi een klein glas sinaasappelsap genuttigd en zijn vasten geëindigd, daar de minis ters van de Indische Regering on der leinding, van Pandit Nehroe samen met de leiders van alle partijen, gemeenschappen en or ganisaties de belofte hebben on dertekend, aan de 7 door Ghandi genoemde voorwaarden gehoor te zullen geven. Ghandi heeft hier mee voor de vijftiende maal door vasten een politiek of moreel doel bereikt. LÏBERTY-SCHIP NABIJ ANTWERPEN AAN DE GROND Het Amerikaanse Liberty-schip „iSimon Bolivar" is Zaterdagmor gen bij het fort Philippe, bij Ant werpen, aan de grond gelopen en later op de dag m tweeën gebro ken. Men poogt de lading, be staande uit graan en meel, met behulp van zuigers te lossen. TUNNEL ONDER HET KANAAL? Britse en Franse deskundigen hebben van gedachten gewisseld over een eventuele tunnel onder het Kanaal tussen Frankrijk en Engeland. Volgens de woordvoer der van het Britse gezelschap, Christopher Poiwell, zou een der gelijk plan, wanneer de Regerin gen van beide landen het er over eens zouden worden, binnen acht a negen jiaar tot uitvoering ge bracht kunnen zijn. De aanleg zou veertig a vijftig millioen pond sterling kosten. De gehouden be spreking vond plaats in het Pa leis de Luxembourg te Parijs. Over zes a acht weken zal een nadere bespreking te Londen wor den gehouden. Men is reeds, be sloten tot vorming van een com missie van leden van de parlemen ten van beide landen ter bestude ring van de projecten. De Fransen voelen voor een enkele tunnel, de Britten daarentegen voor de aan leg allereerst van een tunnel voor rijverkeer en daarna van 'n twee- lingtunnel. snelling de enge, geweldig slechte weg te nemen, die angstwekkend steil lag ten opzichte van de hoofdweg. De motor huilde en kermde en zong en de wagen baande zich een Weg omhoog. Onder het stij gen meerderde hij vaart. Hij hot ste, steeds sneller, omhoog. Nu begon de weg te draaien: een scherpe bocht, een briesje dat o zo koel leek, vol dennengeur en frisse lucht, die opeens zo heer lijk rook Het ongelooflijke was een feit: binnen twintig seconden hadden ze vuur, rook, ondergang en dood achter zich gelaten. Het was nu volkomen donker de hemel, de bomen en de weg. De lucht was als een had; ze laafde hun gemartelde longen en droge keel met een koelte, die tegelijker tijd weldadig warm aandeed en ze werden er beiden als dronken van. Ze zogèn die lucht naar binnen, snoven ze op tot ze het gevoel kre gen, alsof hun longen zouden springen. En toen 'begonnen ze al lebei te lachen. „Hemel-nog-toe," hijgde Ellery, terwijl hij de wagen stilhield. ,,'t Is me een beetje te... fantas tisch!" „Dat vind ik ook!" giebelde de BUIT VAN „'GERRIT DE STOTTERAAR". GEVONDEN. Vrijdagmiddag heeft de nolitie de bergplaats gevonden, waar de Maandag j.l. gearresteerde Am sterdamse inbreker „Gerrit Je Stotteraar" zijn buit had verbor gen. Bij hun speurtochten ont dekten de rechercheurs in een huis aan de Valckenierstraat eer. var drie Lipssloten voorzien, niet te forceren, gepantserde dein 4.an de andcre zijde van het pand i. de Sar.phatisti aat, was de „kluis" met een houten deur gesloten, maar hierachter was een sten-en muur opgetrokken, zil de rechercheurs met mokers zich een toegang moesten verschaffen. De buit van „Gerrit", die 40 in braken op zijn naam heeft staan en niet alleen in Amsterdam, maar ook daar buiten opereerde, bestond o.a. uit: 20 damesman tels en japonnen, een tandem en fiets, een radio, byouteriedoos met 18 kar. gouden .horloge en armband, 2 bontmantels en twee. pakjes met distributiebescheiden. Zijn medewerker en heler, een metselaar, is inmiddels gear resteerd. DODELIJK ONGEVAL. Vrijdagavond omstreeks kwart voor vijf werd op de werf van de I firma Van der Vlies in Wijk A te Sliedrecht, de 40-jarige lasser J. van der Vlies tijdens het lassen, door een plotseling vallen van een ijzeren schaar getroffen, ten gevolge waarvan zijn wervelko lom werd ingedrukt. Op weg naar het ziekenhuis te Dord recht is hij aan zijn verwondin gen bezweken. AUTO-ONGELUK OP RIJKS WEG ONDER SLLEDKECHT. Vrijdagavond omstreeks half zeven zijn op de Rijksweg onder Sliedrecht bij een autobotsing ten gevolge van de mist twee mili tairen vrij ernstig gewond. Een bestelwagen reed in volle vaart op een langzaam rijdende vracht auto. De cabine van de bestel wagen, waarin zich behalve de bestuurder, afkomstig uit Gelder land, nog bevonden een 2-tal mi litairen van het 1ste Regiment Pioniers uit. Gelderland, die met verlof op weg waren naar hun woonplaats Gorkum, werd inge drukt De beide militairen, T. W. en Van S. werden vrij ernstig gewond. Na behandeld te zijn in het ziekenhuis te Sliedrecht, wer den zij ter verpleging in het zie kenhuis te Gorkum opgenomen. De bestuurder bekwam sleeht6 lichte verwondingen. OUDE MOORDZAAK OPGEHELDERD Men acht het niet uitgesloten, dat er licht is gekomen in een te Breda op 17 Mei 1929 gepleegde moord op de 24-jarige mej. v. d. Enden, De jonge vrouw werd met een hard voorwerp in haar woning gedood, 200 werden uit de woning gestolen. Destijds heeft deze moord heel wat beroering gewekt. De politie slaagde er niet in de dader te ontdekken. Nu is te Breda een uit het Vreemdelingenlegioen ontsnapte jongeman aangekomen, die ver telt, dat hij in een ziekenhuis te Oran kennis gemaakt heeft, met iemand uit het Vreemdelingen legioen die zich in een ver trouwelijk gesprek uitgaf voor de moordenaar van mej. v. d. E. De Bredase politie onderzoekt in hoeverre deze gegevens overeen stemmen met de beke,nd| feiten. ECONOMISCH CONTROLEUR HANDELDE IN BONNEN. 'De Oostzaanse controleur P. D. van de C.C.D. had te Purmerend van een zekere K. uit Purmerend 30 kolenbonnen gekocht en ver kocht aan de Purmerender G. Hoewel het feit medio 1947 ge schiedde, werd eerst dezer dagen de bonnenhandel ontdekt. D. is uit de dienst geschorst en zowel tegen G. als tegen K. is proces verbaal opgemaakt. inspecteur. ,,Hjè, hè," en hij haalde nog bevend, zrjn zakdoek te voor schijn en wreef ermee over zijn mond. Ze zetten hun petten af en Ke ten zich eens flink uitwaaien. Even keken ze elkaar aan, pro beerden dan de duisternis te door boren. Maar toen de sterkste ge voelens wat tot bedaren gekomen waren, viel die uitbundigheid ook van hen af en eindelijk liet Ellery de handrem weer los en bracht de Duesenberg weer op gang. De weg beneden was moeilijk te berijden, op deze weg was het bijna onmogelijk. Het was niet veel meer dan een geitenpad, rots achtig en overal begroeid. Maar geen van heiden durfde dat paadje te verwensen. .Het was 'n Godsgeschenk. Het 'bleef stijgen en draaien en zij ste gen en draaiden mee. Van men sen geen spoor. De lichtbundels piekten voor hen uit als de voel horens van een insect. De lucht werd ijler, en de zachte geur der bomen, werkte als wijn. Er zoem den gevleugelde diertjes om hen heen, die nu en dan onderdoken in de lichtbundels. (Wordt vervolgd). Het motorschip „Sommelsdijk" van de Holland Amerika Lijn, dat de Belgische Koning van Lissa bon naar Havanna zal brengen, zou aanvankelijk pas op 20 dezer van Rotterdam vertrekken en alleen New-Orleans tot bestem ming hebben. Maar al spoedig werd de vertrekdatum tot 17 Januari vervroegd, al bleef de bestemming volgens de officiële afvaartlijst ongewijzigd. Was het om iastige vragen te ontgaan, of wilde men wat de vracht betreft de „Sommelsdijk" is immers een vrachtschip, zij het met pas- sagiersaccomodatie alleen voor New Orleans lading innemen? Hoe het zij, in ieder geval staat wel vaSt dat met de werf Wilton- Feijenoord te Schiedam, waar het schip lag om wat opgeknapt te worcien overeengekomen werd dat voor het 9227 brt. grote schip op een afvaart op de 17e moest worden gerekend. Met het werk werg dus haast gemaakt en aan het interieur zowel als aan het exterieur werd speciale zorg be steed. Modet n uitgerust waa het schip reeds. In de eerste plaats was het kort voor de4 oorlog ge bouwd en in de tweede plaats brachten de oorlogsjaren radar, echolood en dergelijke nieuwe snufjes aan boord. Koning Leopold heeft de gehele passagiersruimte de „Som melsdijk" heeft accomodatie voor twaalf personen geheel gespro ken voor zich alleen en zijn ge zelschap, dat uit acht personen zal bestaan. In afwijking van de oorspron kelijke route gaat het schip van Lissabon eerst naar Havanna, de bestemming van de Konir.g, en eerst daarna naar New Orleans. Gezagvoerder is de heer B. J. Couvee, die al meer dan 30 jaar in dienst is van de H.A.L. Hij zelf beschouwt deze reis als een van de gewichtigste, die hij ooit in vredestijd heeft ondernomen. De „Sommelsdijk", die binnen kort op de lijndienst JavaNew- York zal gaan varen, heeft een eerbiedwaardige staat van dienst tijdens de oorlog achter de rug, toen ze voor de Geallieerden du- Op het iSchevaningse strar.d vonü Zondagmiddag een daar wandelende jongen een fles, waar in hij een briefje aantrof met de volgende alarmerende woorden „(Coaster Annemarie, kapitein jongbloed. Verkeer in zinkende toestand 53 graden Noord, 4 gra den 3 min. Oost. Radio defect. Kom snel". Hij bracht het naar de vuurto renwachter, die onmiddellijk alarm sloeg. Een half uur later, iets na 4 uur, trok de reddingboot van de Noord-Zuidhollandse red dingmaatschappij „Dorus Rijkers" de haven van Den Helder uit en de woelige zee op. Bijna gelijktij dig voer ook de sleepboot „Noord- Holland" van de firma Wijsmuller uit. Volgens een door de kustwacht IJmuiden opgevangen radiobericht is voorts een Engelse sleepboot van de Marine op zoek. Het briefje was niet gedateerd. De op het briefje gegeven lig ging van het achip (53 graden N., 4 graden 3 mirr. O.) is or.geveer 20 zeemijlen ten Westen van Den Helder. Gezien de heersende wind lijkt 'het zeer onwaarschijnlijk, dat een fles, qp dit punt in zee ge worpen, op het strand bij Scheve- ningen zou aanspoelen. De moge lijkheid van een misplaatste grap acht men dan ook niet uitgeslo ten. Aan de andere kant mag men uiteraard de noodkreet op het briefje niet negeren. De commissaris van het loods wezen te Den Helder kon er niet in slagen deze Zondagmiddag on middellijk na te gaan of zich in derdaad een kustvaartuig van de genoemde naam onder commando van kapitein Jongbloed op zee be vond. Het ANP, dat zich om inlich tingen tot verschillende scheep vaartinstanties wendde, vernam, dat zich in de registers 2 kust vaartuigen onder de naam „Anne marie"' bevinden. Het zijn heide scheepjes van 200 ton, die echter tot de Duitse kustvaart behoren. De directeur van de Gruno scheepvaart maatschappij, de heer Knevel uit Bussum, een expert op het gebied der kustvaart, was de eerste, die met zekerheid be weerde, dat de coaster „Annema rie" onder commando van kapi tein Jongbloed niet bestond. Hij zeide ervan overtuigd te zijn, dat het schrijven van het briefje een kwajongensstreek is geweest. Naar aanleiding van de perti nente verklaringen van de heer Knevel, besloot de directeur van de Noord-Zuidhollandse redding mij., de heer H. Th. de Booy, om half zes de „Dorus Rijkers" radio grafisch van een vergeefse en :>v>ertbodige speurtocht op de Noordzee terug te roepen. De heer De Booy toonde zich uiterst verontwaardigd over deze verwarring wekkende misplaat ste grap. Niet alleen wordt hier de spot gedreven met een z.g coaster, die zich in zinkende toe stand zou bevinden, maar boven dien heeft de schrijver van het briefje het op zijn geweten, dat de bemanningen van twee sleep boten en van een. reddingsboot zonder enige noodzaak een ge vaarlijke tocht over de uiterst woelige Noordzee zijn gaan ma ken. Zelfs kwajongensstreken moeten grenzen hebben, zo meen de hij.-Wanneer zij mensenlevens in gevaar brengen, dan gaan zij deze 'wel zeer ver te buiten. Later op de avond deden zich enkele nieuwe gezichtspunten voor in het mysterie van de „Anne marie." In de eerste plaats bleek, dat de vuurtorenwachter in Sche- veningen niet de volledige inhoud van 't met inkt geschreven brief je aan de reddingmaatschappij en de commissaris v&n het loodswe zen had doorgegeven. Het papier tje was n.l. wèi van een datum voorzien: 18 Januari 3 uur. Dit nu wefpt een geheel ander licht op de zaak. Het briefje werd precies 12 uur later (om 15 uur) in de fles op het strand bij Sche- veningen. gevonden. De opgegeven lengte en breedte, waarop het schip zich in zinkende toestand zou bevinden, liggen meer dan 60 mijl van dit punt verwijderd Het mag dus uitgesloten geacht wor den, dat de fles deze afstand te gen een sterke wind en stroom in over zee dobberend binnen 12 uur zou hebben afgelegd. Ware dit onmiddellijk bekend geweest, dan zou de „Dorus Rijkers" zeker niet, storm en mijnengevaar trot serend, zee hebben gekozen. Hoewel de aanwijzingen van een t scheepsramp uiterst schaars zijn, is men er nog niet geheel van overtuigd, dat er kwaadwilligheid of misplaatste grappenmakerij in het spel is. Bovendien is in een scheepvaartregister ontdekt, dat hoewel de twee daarin voorko mende coasters met de naam „An nemarie" van Duitse origine zijn een dezer twee als herstelbe taling aan België is afgestaan. De mogelijkheid bstaat (jus, dat Het bootje tot de Belgische kust vaart behoorde. Geen enkele scheepvaartinstantie te Antwerpen kon echter gister avond mededelen of de „Annema rie" inderdaad op zee was, noch of het vaartuig onder commando van kapitein Jongbloed stond. Intussen houdt de Nederlandse marine een vliegtuig gereed om zo nodig hedenochtend bij het krieken van de dag boven de Noordzee een speurtocht te on dernemen. Het S.O.S -briefje is door de politie te Scheveningen. die een onderzoek instelt, in be slag genomen. Terwijl de „Dorus Rijkers" gis termiddag zee koos, beleefden niet ver van de vermeende plaats des onheils (20 mijl ten Westen van Den Helder) 8 oovarenden van de Duitse boot „Sierra Cordova" een nogal hachelijk avontuur. De „Sierra Cordova" is als herstel betaling aan Engeland afgestaan en werd door de grote Britse marinesleepboot „Bushpur" naar Engeland getrokken, toen Zon dagmorgen om 2 uur de sleeptros afknapte en de Duitse boot in het duister stuurloos op de woelige Door ELLERY QUEEN.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1948 | | pagina 2