Verhoging Schelde-loodstarief op komst BINNENLANDS NIEUWS MAATREGELEN TEGEN VEESMOKKEL Dckï@ Durl'cn Je §!lonrgecsl Debarcatie Nieuw Holland RECHTZAKEN »E HAMMÓS. IN VA1.SE TEXTIELPUNTEN. Dezer dagen meldden wij. dat door de politie in een perceel aan de Brasserkade te Rijswijk 10.000 valse textielpunten in beslag wa ren genomen. Als verdacht van het verhande len van deze punten zijn gearres teerd een tweetal Limburgers. T. en Z., respectievelijk uit Heerlen en Valkenburg. De laatste is een bij de politie bekend staande fi guur. Zij blijven hardnekkig ont kennen iets met deize zaak uit staande te hebben. SMOKKEL-INLJCHTI%GEN- BIENST ACHTERHAALD. Ben complete .-mokkel-inlich tingendienst is te Breda achter haald. Deze inlichtingendienst was speciaal bestemd om de veesmok kelaars aan de nodige gegevens te helpen. Zelfs kinderen waren in deze dienst ingeschakeld Voor de inlichtingen moest door de smokkelaars 25 per hoofd wor den betaald, onder bedreiging dat zij anders aan de ambtenaren zouden worden verraden. Drie personen zijn in venband met deze zaak reeds gearresteerd. DISTRIBUTIE-AMBTENAREN EN STAMKAARTEN VAN OVERLEDENEN. De Geleemse politie arresteerde eea tweetal distributie-ambtena ren,, J D. uit Elslo en S. M. uit Geleen, die in het bezit waren van stamkaarten, afkomstig van overledenen en van personen, die naar het buitenland waren ver- trokken Deze stamkaarten gebruikten zij om zich distributiebescheiden toe te eigenen De malversaties lopen over de jaren 1946 en 1947 Het onderzoek in deze zaak auurt voort. WASFABRIEK UITGEBRAND. Vrijdagmorgen omstreeks elf uur is brand uitgebroken in de wasfabriek van Schild's Handels onderneming „Files" nabij het kruispunt te Hoevelaken. Het vuur woedde in de werkplaats achter het woonhuis. De Amersfoortse brandweer bestreed de brand die in de op geslagen wasblokken gretig v°eó~ lel vind, met drie stralen. Het mocht haar gelukken de felle vuurzee te bedwingen. De werk plaats brandde geheel uit, doch f het woonhuis bleef behouden. De brand is vermoedelijk ont staan door kortsluiting in een van de electrische ketels. De fir ma liep door deze brand een schade op van ongeveer 12 mille, die door verzekering wordt ge dekt. AUTO MET TAPIJTEN AANGEHOUDEN. Het schijnt, dat de smokkelaars zich thans gaan speoialiseren in het smokkelen van tapijten. Bij Rijstoergen, in de omgeving van Breda, is dezer dagen een auto aangehouden, die volgeladen was met dergelijke voorwerpen. De inzittenden zijn gearresteerd. De meeste Belgische tapijten, die ge smokkeld worden, vertegenwoor digen meestal slechts een geringe waarde, maar worden tooh tegen hoge prijzen verkocht. Om de veesmoikkel nog meer de kop in te drukken zijn 18 speciale ambulante brigades ingesteld. Iedere briigaJde, bestaande uit twee man, is volledig gemotori seerd. Zij patrouilleren in het grensgebied. Ook alle toegangs wegen naar Brabant worden streng bewaakt. De wagens, die gTote rivieren passeren, worden regelmatig gecontroleerd. Tevens is er een controle ingesteld op de veemarkten buiten de grensstrook om iedere poging om vee te smok kelen naar het Zuiden in de kiem te smoren. Darnaast is er een recherche-groep veesmokkel werk zaam, die belast is met het op sporen van gevallen en nauw con tact met de diverse instanties onderhoudt. DUIZENDEN TEXTIELPUNTEN GESTOUEN. Door inbraak in een textielwin kel te Breda hebben dieven danig weten huis te houden in de tex- tielpuntenvoorraad van de zaak ,,Het Confectie wonder". Duizen den punten zijn verdwenen en bo vendien een bedrag van 70 gulden plus een kledingsstuk. Men heeft nog geen spoor van de daders. DEENS SCHIP GESTRAND BIJ HET HUIBERTGAT. Zondagmiddag om ongeveer 1 uur is het motorreddingvaartuig „Insulinde" van Oostmahom uit gevaren naar het Huibertgat, waar op de Lauwersigronden een Deens stoomschip, de ,,W. Th. Malling," is gestrand. Het schip liep met hoog water vast en toen ,de eb was ingetreden, was er vrij wel geen beweging in te krijgen. Het is de inmiddels gearriveer de sleepboot dan ook niet gelukt de positie van het schip te verbe teren. Voor de bemanning, be staande uit 20 koppen, bestaat er geen direct gevaar, doch met de ruimende wind kan de toestand erit'ek worden. Het schip is geladen met pl.m. 2000 ton kolen en was op weg van Daruzig naar Gent. De Lauwersigronden zjjn een groep zandbanken, die zich be vinden tussen de eilanden Schier monnikoog en Rottumeroog. Tus sen deze eilanden bevindt zich het zeegat, dat de toegangvormt tot de Eems. De reddingboot „Insulinde" is langszij het gestrande vaartuig gaan liggen en de kapitein heeft aan de schipper van de Insu linde" verzocht ook vannacht langszij te blijven. De Duitse sleepboot „Titan", probeert nu de \ioccl weer komt opzetten, het schip vlot te trek ken. Uit Cuxhaven is een andere sleepboot ter versterking onder weg. Zondagochtend, kort voordat de „W. Th. Mailing" vast liep, kwam ook een Engels schip op ongeveer dezelfde plek aan de grond te zit ten Het lukte echter de kapitein gan dit vaartuig zijn boot op eigen kracht los te krijgen. LENTE-PRIMEUR IN VELSEN. Het witte huis van Velsen's burgemeester, Mr. M. M. Kwint, „Schoonentoerg", is met een merk waardige voorjaarspriimeur ver rast. Langs de gevel bloeit ied'er aar in Juni een oude klimplant, de Pirus Jaonica. De zachte win ter heeft deze pirus dit paar er toe gebracht, reeds op de 10de Januari een aantal oudrose bloem trossen te vertonen, die 'n char mante lentebode in het nog ont bladerde hout van de duinrand vormen. DE SCHRIK. De echtgenote van een kolen handelaar te Delft miste op een gegeven moment haar man. En opeens begreep ze: hij was bedol ven onder die hoop kolen, welke pas gestort bleek te zijn Ze belde de politie en die ver scheen met verscheidene manne tjes Schoppen werden uitgedeeld en de politie begon in het zwarte goud te graven. Na een poosje kwam de knecht en vroeg, wat er aan 't handje was. De agenten deden hem 't droeve relaas, maar de knecht barstte in lachen uit. De baas Die was op het sta tion bezig een wagon te lossen. MET EEN MACHINEGEWEER. De Maastrichtse recherche heeft dezer dagen een avontuur lijk plan van 5 opgeschoten jon gens de oudste was maar 18 jaar om een bakker in Amby te overvallen en te beroven, ver ijdeld door hen op te pikken en ze voorlopig in het Maastrichtse politiebureau op te sluiten. De jongens hadden zich voorzien van een machinegeweer, dat afkom stig was van een in de buurt van Maastricht bij de bevrijding ach tergebleven oorlogs-tank. Het wa pen is tevens door de politie voor alle securiteit op 'n veilige plaats opgeborgen. -JEUGDIGE VERSTEKELING MET AVONTUURLIJK VERLEDEN. Aan boord van het Amerikaan se s.s. „Hastings", dat Dinsdag avond uit Rotterdam vertrok, werd *s nachts, toen de boot juist buitengaats was, een 13-jarige verstekeling ontdekt, die zich Jack MacDonaid noemde en zeide in Missouri geboren te zijn. De kapi tein, die er weinig voor voelde de jongen mee te nemen, daar het meebrengen van verstekelingen in Amerika grote moeilijkheden voor de gezagvoerders oplevert, liet zijn schip voor de Nieuwe Waterweg kruisen, om de jongen aan de loodsboot mee terug te geven. In Hoek van Holland ontfermde de politie zich over de knaap en leverde hem af aan de Vreemde lingendienst te Rotterdam. Daar vertelde de jongen zijn levensge schiedenis. In 1939, toen hij dus 5 jaar oud was, arriveerde hij met zijn vader, die met een vlooientheater de kermissen af reisde, uit Amerika in België. De oorlog kwam en vader en zoon werden door de Duitsers gevan gen genomen en in 'n gevangenis te Breslau opgesloten. Toen deze stad door de Russen werd bevrijd, werd de jongen vrijgelaten. Van zijn vader was echter geen spoor te bekennen. Al zwervende kwam hij bij een Amerikaans legeron derdeel terecht, dat hem tot mas cotte promoveerde. Ook na de wa penstilstand bleef hij bij het leger en bereisde verschillende Euro pese landen om tenslotte in Duits land terecht te komen» Daar pro beerde hij papieren te krijgen om naar zijn geboorteland terug te keren, hetgeen hem echter niet gelukte. Men adviseerde hem naar Nederland te gaan en zich daar tot de Amerikaanse consul te wenden. In het begin van dit jaar wist hij clandestien met een verlofgan- gerstrein in de Hoek te komen, waar hij echter gesnapt werd. Men wilde hem over de grens zetten, doch voor dit plan tot uitvoering kon worden gebracht, nam hij weer de benen en trachtte op nieuw Hoek van Holland te be- De vioolkist zweefde ongeveer zo hard over straat als een nor maal mens pleegt te wandelen. „Wij kunnen hem makkelijk bij houden" zei Molentje hoopvol. Op dat ogenblik schopte hij tegen een stukje steen. Het steentje ratelde langs het plavei- Ogenblikkelijk kwam er meer schot in de koffer. ,Wij moeten hem inhalen voor hij bij de hoek is" riep Dokie. „Hij heeft ons gehoord." De vioolkist bleek een prima zweefsprinter, want bij was bij de hoek, lang vóórdat onze vrienden hem hadden ingehaald. „Hoe raar zo'n vioolkist toch zweven kan," zei Molentje, puf fend en blazend. reiken. In Rotterdam wist hij zich toen aan boord van de „Has tings" te verstoppen, daar dit hem wel zo doeltreffend leek. Echter ook deze poging liep op niets uit. De Vreemdelingendienst zal nu met ibehulp van het consulaat uit zoeken of hij werkelijk de Ameri kaanse nationaliteit bezit. DONGE EN OUDE MAAS BUITEN HAAR OEVERS. De Zuidwesterstorm, die in de afgelopen dagen heeft gewoed, heeft het water in 't Oude Maas je en de Donge opgestuwd met het gevolg, dat deze rivieren- op verschillende plaatsen huiten de oevers zijn getreden en veel wa ter-overlast hebben bezorgd. Ge durende de laatste dagen zijn de polders in de Langstraat veran derd in uitgestrekte watervlaktes. Vrijwel alle plaatsen in de Lang straat hebben hun prijs aan de grillen van Oude Maasje en Donge moeten betalen. De verbindingen van de Langstraat uit met het Land van Heusden en Altena werden voor de zoveelste maal afgesneden, althans wat het over zetten met pontveren betreft. Alle weigen van Waalwijk uit naar het Noorden staan blank en de veerdiensten kunnen niets beter doen dan de passagiers te laten, waar ze zijn. HET WRAK VAN DE „SKOGHAUG." Vrijdag heeft de marinemotor- launcr R Y 2, onder commando van Lt. ter Zee eerste klasse C. R, Reinalda, een onderzoek inge steld bij het wrak, dat reeds door de trawlerschipper Allehand ter hoogte van Castricum werd ge signaleerd. De R Y 2 heeft geruime tijd in de buurt van het wrak gekoerst en de commandant was van me ning, dat dit wrak inderdaad van de „Skoghaus" moet zijn. Het ligt drie mijl buiten het centrum van het geveegde kanaal, recht tegen over Castricum, zeven mijl buiten de kust. iBergingskansen achtte de Lt, Reinalda zeer zeiker aanwezig wanneer de zee rustig is, doch men zal hiermede moeten wachten tot het begin van de zomer. Er bestaan plannen, om zodra dit mogelijk is, een duiker naar het wrak te laten afdalen om het- te indentificeren, hoewel alle om standigheden erop wijzen, dat het inderdaad het wrak van de „Skog- haug" is. Op het ogenblik er, schrijft de N.R.Crt., tussen het l'oodstar.ief voor Nederlandse havens en het z.g. Schelde-loodsitarief, geldend voor Belgische havens van de Schelde, een belangrijk verschil. Tengevolge van het feit, dat met inigang van 15 Juni 1947 de Ne derlandse loodsgelden weer op het oorspronkelijke niveau zijn geko men, bedraagt het Scheldetarief slechts l/7e van het loodsta- rief voor Nederlandse havens. Wanneer nu schepen de Schelde opvaren om zich naar een Neder landse haven, b.v. naar Terneu- zen, te begeven, als eindhaven, dw.z. om daar de goederen te doen in- of uitladen, dan moeten zij, indien zij van een Belgische loods gebruik maken, hoewel die loodsen alléén voor Belgische ha vens zijn bestemd, slechts l/7e betalen van wat hun een Neder landse loods zou kosten. Dit ge bruiken van een Belgische loods houdt verband met de huidige praktijk, welke n.l. hierop neer komt. dat er tussen Nederland en België ten aanzien van het lood sen op de Schelde tijdelijk een pool-stelsel bestaat, waarbij een Belgische of Nederlandse loods, aangewezen volgens de beurtrol gébruikt wordt. Het ligt voor de hand, dat de hierboven vermelde omstandigheid voor de Nederland se havens minder gewenste ge volgen schept, al moeten wij er onmiddellijk aan toevoegen, dat het op een misvatting zou berus ten, wanneer men zou menen, dat op zichzelf de Nederlandse loods- tarieven hoog zouden zijn en dus het stevenen naar Nederlandse haivens de kosten aanmerkelijk zou doen stijlgen. In sommige kringen schijnt de mening te heersen, dat men el ders er beter aan toe zou wezen, doordat aldaar het loodswezen niet in Staatshanden zou berus ten. Dit is echter een misverstand, want in bijkans alle andere lan den maakt het loodswezen even eens onderdeel van Overheids diensten uit, terwijl in Engeland, waar het inderdaad' toerust bij een zeer oude particuliere coöperatie (Trinity House), alleen reeds de kosten aan loodsgelden aanmer kelijk groter zijn dan hier te lan de, terwijl er bovendien nog vuur-, rivier- en tonnegelden (bovendien bovenop komen. Intussen kunnen wij de mede deling doen, dat in de gemengde commissie, die toezicht houdt op de Scheldevaart, voortvloeisel van de verdragsregeling van 1839, overeenstemming is bereikt om trent twee van belang zijnde pun ten: le. om het Schelde-loodstarief tot ongeveer het zevenvoudige te verhogen; en 2e. om ten aanzien van het Ka naal T emeu zenGent de loods- plicht in te voeren, waardoor men dus bij het gebruik maken van een loods uitsluitend is aangewe zen op Nederlandse of Belgische Rijksloodsen. Voor dit laatste, de invoering van bedoelde loodsplicht, zal een kleine wijziging (aanvulling) van het verdrag van 1839 in elk ge val nodig wezen. De toereikte overeenstemming geeft reden voor de verwachting, dat binnenkort de bedoelde ver hoging van het Scheldetarief zal kunnen worden ingevoerd en daarmede vervallen dan de be zwaren, welke zich op het ogen blik in enkele gevallen, bijv. in dat van Terneuzen, soms doen ge voelen. Terwijl het muziekcorps van het Depot Cavalerie Amersfoort vro lijke marsen speelde op de kade, wrd Zaterdagmorgen om 9 uur begonnen met d debarcatie van de „Nieuw-IHolland." Als eersten gingen de Limburgers van boord, omdat zij het verst wonen. Eén van hen. een L. S. K 'er, had een miniatuur aapje in zijn binnen zak gestopt. Dit aapje heeft de reis „clandestien" meegemaakt. Na de Limburgers volgden de jongens uit andere provincies, in volgorde van de grootte van de afstanden, die zij moeten afleg gen. Na de registratie in de grote loods., kregen de manschappen, die gedemobiliseerd worden, dis tributiebonnen voof vier weken, nog steeds het militair rantsoen plus 190 textielpunten om zich kleding aan te schaffen en een voorrangskaart voor het kopen van deze kleding. - Vervolgens gingen zij langs een tafel, waar papieren zakken wer den uitgTeikt. die een cadirant- soen voor één maand, een rege ringspakketje, bestaande uit ci- garetten, zeep en brillantine en een lunchpakket bevatten. De diverse provincies hebben elk hun eigen uitgang en door middel van microfooninstallaties op het terrein werden de auto bussen, die van tevoren genum merd waren, opgeroepen, zodra het vereiste aantal manschappen bij de uitgang gereed stond. Om ongeveer één uur was het schip geheel verlaten en toefden nog slechts de laatste soldaten in de loods. HET PROCES CHRISTIANSEN „Wehrmachtsbefelshaber" staat binnenkort terecht. Hoewel de dagvaarding nog niet is uitgebracht de instructie is practisch gesloten zal, naar wij vernemen, Christiansen, de voor malige „Wehrmachtsbefehishaber" verantwoordelijk worden gesteld voor het doen in brand steken van Putten, het wegvoeren van de mannelijke bevolking en het ver moorden van 5 Nederlanders te St. Michieisigestel op 15 Augustus 1942. Waarschijnlijk zal het proces in de maand Februari te Arnhem beginnen. Dit hangt echter af van de gezondheidstoestand van de Procureur-Fiscaal aldaar, Mr Visser, die momenteel ongesteld is. Mocht deze niet tijdig hersteld zijn, dan wordt de zaak in handen gelegd van de Advocaat-Fiscaal Mr. Fiskert, wat waarschijnlijk vertraging met zich mee zal bren gen. De Procureursgeneraal van het Bijzonder Gerechtshof te Leeuwarden, Mr. H. R. de Zaayer, was in deze zaak en die van Christiansen's stafofficieren, rech- ter-commissaris. Een slappeling, „Een slappeling". Dit is een weinig eervolle betiteling voor de voormalige „Wehrmachtsbefehls- hatoer" Christiansen, maar in de ogen van de mensen, die door het onderzoek met hem in aanraking kwamen is 'hij het. Op alle moge lijke manieren probeert hij aan de ingebrachte beschuldigingen te ontkomen. Hij poseert als de eer lijke, rondborstige zeeman, die door toevallige omstandigheden in het leger terecht gekomen is. En inderdaad, de man acteert, aldus onze zegslieden, zo goed, dat men hem als men niet beter wist, zou houden voor een brave kapitein van de een of andere loodsboot. Friedrich Christian Christian sen werd 12 December 1879 te Wijk op het Noord-Friese Wad deneiland Foehr geboren, waar zijn ouders een eenvoudig zee- mansbestaan vonden. Hij ging ook naar zee en werd (kapitein op de grote vaart. Al spoedig be merkte hij, dat ei- voor hem ook nog andere mogelijkheden waren. Hij liet zijn beroep varen en werd in 1913 vlieger. Tijdens de eerste wereldoorlog was hij ingedeeld bij de marineluchtstrtjdkrachten. Voor het omlaagschieten van het Engels luchtschip de C-27 kreeg hij de orde „Pour le Mérite". Na de oorlog vocht hij eerst nog tegen de Spartacusgroep, maar in 1922 keerde hij terug tot zijn oude beroep en werd weer kapi tein bij de koopvaardij. De eerste kennismaking van de Nederlanders met Christiansen dateert uit 1930 toen hij als be stuurder van de grote vliegboot „Do X" op een wereldvlucht ook Amsterdam aandeed. Reeds in 1935 zien wij hein in het uniform van generaal-majoor paraderen. Hij is dan commandant van de vliegschool. Hitier benoemde hem tot commandant van het „natio- nal-sozialistische Pliegenkorps" en verbat hem ook verder niet. De promoties volgden elkaar snel op en zo zien wij Christiansen eind Mei 1940 als „Wehrmachtsbefehis haber" naar Nederland komen met de rang van „Generaal der Flieger". Weet van niets! Deze man zegt nu tegen zijn on dervragers: „Mijnheer, ik weet van niets. Ik nam nooit beslis singen, maar ging af op het oor deel van mijn stafofficieren en als zij, eerlijke, goede en „anstaen- dige" mannen, mij adviseren: zo en zo moet het gebeuren, wat moet ik dan, ik, een eenvoudige zeeman? Ik kon het allemaal niet zo overzien". Het onderzoek in deso zaaik was overigens verre van gemakkelijk. Men had slechts over enkele ge tuigen de beschikking, van wie er een hij was nog wel „uitge leend" door de Amerikanen om te getuigen zelfmoord pleegde. Ook generaal Student, die voor het bombardement van Rotterdam verantwoordelijk wordt gesteld, is als getuige gehoord en verder zijn gehoord de stafofficieren van Christiansen. Ondanks alle be zwarende getuigenverklaringen blijft Christiansen ontkennen. Kan h er helemaal niet onder uit. dan is zijn steriotiep antwoord, „daar voor is die en die verantwoorde lijk.""

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1948 | | pagina 3