Verhoging Schelde-loodstarief op
komst
BINNENLANDS NIEUWS
MAATREGELEN
TEGEN VEESMOKKEL
Dckï@ Durl'cn Je §!lonrgecsl
Debarcatie Nieuw Holland
RECHTZAKEN
»E HAMMÓS. IN VA1.SE
TEXTIELPUNTEN.
Dezer dagen meldden wij. dat
door de politie in een perceel aan
de Brasserkade te Rijswijk 10.000
valse textielpunten in beslag wa
ren genomen.
Als verdacht van het verhande
len van deze punten zijn gearres
teerd een tweetal Limburgers. T.
en Z., respectievelijk uit Heerlen
en Valkenburg. De laatste is een
bij de politie bekend staande fi
guur. Zij blijven hardnekkig ont
kennen iets met deize zaak uit
staande te hebben.
SMOKKEL-INLJCHTI%GEN-
BIENST ACHTERHAALD.
Ben complete .-mokkel-inlich
tingendienst is te Breda achter
haald. Deze inlichtingendienst was
speciaal bestemd om de veesmok
kelaars aan de nodige gegevens
te helpen. Zelfs kinderen waren
in deze dienst ingeschakeld Voor
de inlichtingen moest door de
smokkelaars 25 per hoofd wor
den betaald, onder bedreiging dat
zij anders aan de ambtenaren
zouden worden verraden. Drie
personen zijn in venband met deze
zaak reeds gearresteerd.
DISTRIBUTIE-AMBTENAREN
EN STAMKAARTEN VAN
OVERLEDENEN.
De Geleemse politie arresteerde
eea tweetal distributie-ambtena
ren,, J D. uit Elslo en S. M. uit
Geleen, die in het bezit waren
van stamkaarten, afkomstig van
overledenen en van personen, die
naar het buitenland waren ver-
trokken
Deze stamkaarten gebruikten
zij om zich distributiebescheiden
toe te eigenen De malversaties
lopen over de jaren 1946 en 1947
Het onderzoek in deze zaak auurt
voort.
WASFABRIEK UITGEBRAND.
Vrijdagmorgen omstreeks elf
uur is brand uitgebroken in de
wasfabriek van Schild's Handels
onderneming „Files" nabij het
kruispunt te Hoevelaken. Het
vuur woedde in de werkplaats
achter het woonhuis.
De Amersfoortse brandweer
bestreed de brand die in de op
geslagen wasblokken gretig v°eó~
lel vind, met drie stralen. Het
mocht haar gelukken de felle
vuurzee te bedwingen. De werk
plaats brandde geheel uit, doch
f het woonhuis bleef behouden.
De brand is vermoedelijk ont
staan door kortsluiting in een
van de electrische ketels. De fir
ma liep door deze brand een
schade op van ongeveer 12 mille,
die door verzekering wordt ge
dekt.
AUTO MET TAPIJTEN
AANGEHOUDEN.
Het schijnt, dat de smokkelaars
zich thans gaan speoialiseren in
het smokkelen van tapijten. Bij
Rijstoergen, in de omgeving van
Breda, is dezer dagen een auto
aangehouden, die volgeladen was
met dergelijke voorwerpen. De
inzittenden zijn gearresteerd. De
meeste Belgische tapijten, die ge
smokkeld worden, vertegenwoor
digen meestal slechts een geringe
waarde, maar worden tooh tegen
hoge prijzen verkocht.
Om de veesmoikkel nog meer de
kop in te drukken zijn 18 speciale
ambulante brigades ingesteld.
Iedere briigaJde, bestaande uit
twee man, is volledig gemotori
seerd. Zij patrouilleren in het
grensgebied. Ook alle toegangs
wegen naar Brabant worden
streng bewaakt. De wagens, die
gTote rivieren passeren, worden
regelmatig gecontroleerd. Tevens
is er een controle ingesteld op de
veemarkten buiten de grensstrook
om iedere poging om vee te smok
kelen naar het Zuiden in de kiem
te smoren. Darnaast is er een
recherche-groep veesmokkel werk
zaam, die belast is met het op
sporen van gevallen en nauw con
tact met de diverse instanties
onderhoudt.
DUIZENDEN
TEXTIELPUNTEN GESTOUEN.
Door inbraak in een textielwin
kel te Breda hebben dieven danig
weten huis te houden in de tex-
tielpuntenvoorraad van de zaak
,,Het Confectie wonder". Duizen
den punten zijn verdwenen en bo
vendien een bedrag van 70 gulden
plus een kledingsstuk. Men heeft
nog geen spoor van de daders.
DEENS SCHIP GESTRAND BIJ
HET HUIBERTGAT.
Zondagmiddag om ongeveer 1
uur is het motorreddingvaartuig
„Insulinde" van Oostmahom uit
gevaren naar het Huibertgat,
waar op de Lauwersigronden een
Deens stoomschip, de ,,W. Th.
Malling," is gestrand. Het schip
liep met hoog water vast en toen
,de eb was ingetreden, was er vrij
wel geen beweging in te krijgen.
Het is de inmiddels gearriveer
de sleepboot dan ook niet gelukt
de positie van het schip te verbe
teren. Voor de bemanning, be
staande uit 20 koppen, bestaat
er geen direct gevaar, doch met
de ruimende wind kan de toestand
erit'ek worden.
Het schip is geladen met pl.m.
2000 ton kolen en was op weg
van Daruzig naar Gent.
De Lauwersigronden zjjn een
groep zandbanken, die zich be
vinden tussen de eilanden Schier
monnikoog en Rottumeroog. Tus
sen deze eilanden bevindt zich
het zeegat, dat de toegangvormt
tot de Eems.
De reddingboot „Insulinde" is
langszij het gestrande vaartuig
gaan liggen en de kapitein heeft
aan de schipper van de Insu
linde" verzocht ook vannacht
langszij te blijven.
De Duitse sleepboot „Titan",
probeert nu de \ioccl weer komt
opzetten, het schip vlot te trek
ken. Uit Cuxhaven is een andere
sleepboot ter versterking onder
weg.
Zondagochtend, kort voordat de
„W. Th. Mailing" vast liep, kwam
ook een Engels schip op ongeveer
dezelfde plek aan de grond te zit
ten Het lukte echter de kapitein
gan dit vaartuig zijn boot op eigen
kracht los te krijgen.
LENTE-PRIMEUR IN VELSEN.
Het witte huis van Velsen's
burgemeester, Mr. M. M. Kwint,
„Schoonentoerg", is met een merk
waardige voorjaarspriimeur ver
rast. Langs de gevel bloeit ied'er
aar in Juni een oude klimplant,
de Pirus Jaonica. De zachte win
ter heeft deze pirus dit paar er
toe gebracht, reeds op de 10de
Januari een aantal oudrose bloem
trossen te vertonen, die 'n char
mante lentebode in het nog ont
bladerde hout van de duinrand
vormen.
DE SCHRIK.
De echtgenote van een kolen
handelaar te Delft miste op een
gegeven moment haar man. En
opeens begreep ze: hij was bedol
ven onder die hoop kolen, welke
pas gestort bleek te zijn
Ze belde de politie en die ver
scheen met verscheidene manne
tjes Schoppen werden uitgedeeld
en de politie begon in het zwarte
goud te graven. Na een poosje
kwam de knecht en vroeg, wat
er aan 't handje was. De agenten
deden hem 't droeve relaas, maar
de knecht barstte in lachen uit.
De baas Die was op het sta
tion bezig een wagon te lossen.
MET EEN MACHINEGEWEER.
De Maastrichtse recherche
heeft dezer dagen een avontuur
lijk plan van 5 opgeschoten jon
gens de oudste was maar 18
jaar om een bakker in Amby
te overvallen en te beroven, ver
ijdeld door hen op te pikken en
ze voorlopig in het Maastrichtse
politiebureau op te sluiten. De
jongens hadden zich voorzien van
een machinegeweer, dat afkom
stig was van een in de buurt van
Maastricht bij de bevrijding ach
tergebleven oorlogs-tank. Het wa
pen is tevens door de politie voor
alle securiteit op 'n veilige plaats
opgeborgen.
-JEUGDIGE VERSTEKELING
MET AVONTUURLIJK
VERLEDEN.
Aan boord van het Amerikaan
se s.s. „Hastings", dat Dinsdag
avond uit Rotterdam vertrok,
werd *s nachts, toen de boot juist
buitengaats was, een 13-jarige
verstekeling ontdekt, die zich Jack
MacDonaid noemde en zeide in
Missouri geboren te zijn. De kapi
tein, die er weinig voor voelde de
jongen mee te nemen, daar het
meebrengen van verstekelingen in
Amerika grote moeilijkheden voor
de gezagvoerders oplevert, liet zijn
schip voor de Nieuwe Waterweg
kruisen, om de jongen aan de
loodsboot mee terug te geven.
In Hoek van Holland ontfermde
de politie zich over de knaap en
leverde hem af aan de Vreemde
lingendienst te Rotterdam. Daar
vertelde de jongen zijn levensge
schiedenis. In 1939, toen hij dus
5 jaar oud was, arriveerde hij
met zijn vader, die met een
vlooientheater de kermissen af
reisde, uit Amerika in België. De
oorlog kwam en vader en zoon
werden door de Duitsers gevan
gen genomen en in 'n gevangenis
te Breslau opgesloten. Toen deze
stad door de Russen werd bevrijd,
werd de jongen vrijgelaten. Van
zijn vader was echter geen spoor
te bekennen. Al zwervende kwam
hij bij een Amerikaans legeron
derdeel terecht, dat hem tot mas
cotte promoveerde. Ook na de wa
penstilstand bleef hij bij het leger
en bereisde verschillende Euro
pese landen om tenslotte in Duits
land terecht te komen» Daar pro
beerde hij papieren te krijgen om
naar zijn geboorteland terug te
keren, hetgeen hem echter niet
gelukte. Men adviseerde hem
naar Nederland te gaan en zich
daar tot de Amerikaanse consul
te wenden.
In het begin van dit jaar wist
hij clandestien met een verlofgan-
gerstrein in de Hoek te komen,
waar hij echter gesnapt werd. Men
wilde hem over de grens zetten,
doch voor dit plan tot uitvoering
kon worden gebracht, nam hij
weer de benen en trachtte op
nieuw Hoek van Holland te be-
De vioolkist zweefde ongeveer
zo hard over straat als een nor
maal mens pleegt te wandelen.
„Wij kunnen hem makkelijk bij
houden" zei Molentje hoopvol.
Op dat ogenblik schopte hij
tegen een stukje steen. Het
steentje ratelde langs het plavei-
Ogenblikkelijk kwam er meer
schot in de koffer.
,Wij moeten hem inhalen voor
hij bij de hoek is" riep Dokie.
„Hij heeft ons gehoord."
De vioolkist bleek een prima
zweefsprinter, want bij was bij de
hoek, lang vóórdat onze vrienden
hem hadden ingehaald.
„Hoe raar zo'n vioolkist toch
zweven kan," zei Molentje, puf
fend en blazend.
reiken. In Rotterdam wist hij
zich toen aan boord van de „Has
tings" te verstoppen, daar dit
hem wel zo doeltreffend leek.
Echter ook deze poging liep op
niets uit.
De Vreemdelingendienst zal nu
met ibehulp van het consulaat uit
zoeken of hij werkelijk de Ameri
kaanse nationaliteit bezit.
DONGE EN OUDE MAAS
BUITEN HAAR OEVERS.
De Zuidwesterstorm, die in de
afgelopen dagen heeft gewoed,
heeft het water in 't Oude Maas
je en de Donge opgestuwd met
het gevolg, dat deze rivieren- op
verschillende plaatsen huiten de
oevers zijn getreden en veel wa
ter-overlast hebben bezorgd. Ge
durende de laatste dagen zijn de
polders in de Langstraat veran
derd in uitgestrekte watervlaktes.
Vrijwel alle plaatsen in de Lang
straat hebben hun prijs aan de
grillen van Oude Maasje en Donge
moeten betalen. De verbindingen
van de Langstraat uit met het
Land van Heusden en Altena
werden voor de zoveelste maal
afgesneden, althans wat het over
zetten met pontveren betreft.
Alle weigen van Waalwijk uit
naar het Noorden staan blank en
de veerdiensten kunnen niets beter
doen dan de passagiers te laten,
waar ze zijn.
HET WRAK VAN DE
„SKOGHAUG."
Vrijdag heeft de marinemotor-
launcr R Y 2, onder commando
van Lt. ter Zee eerste klasse C.
R, Reinalda, een onderzoek inge
steld bij het wrak, dat reeds door
de trawlerschipper Allehand ter
hoogte van Castricum werd ge
signaleerd.
De R Y 2 heeft geruime tijd in
de buurt van het wrak gekoerst
en de commandant was van me
ning, dat dit wrak inderdaad van
de „Skoghaus" moet zijn. Het ligt
drie mijl buiten het centrum van
het geveegde kanaal, recht tegen
over Castricum, zeven mijl buiten
de kust.
iBergingskansen achtte de Lt,
Reinalda zeer zeiker aanwezig
wanneer de zee rustig is, doch men
zal hiermede moeten wachten tot
het begin van de zomer.
Er bestaan plannen, om zodra
dit mogelijk is, een duiker naar
het wrak te laten afdalen om het-
te indentificeren, hoewel alle om
standigheden erop wijzen, dat het
inderdaad het wrak van de „Skog-
haug" is.
Op het ogenblik er, schrijft de
N.R.Crt., tussen het l'oodstar.ief
voor Nederlandse havens en het
z.g. Schelde-loodsitarief, geldend
voor Belgische havens van de
Schelde, een belangrijk verschil.
Tengevolge van het feit, dat met
inigang van 15 Juni 1947 de Ne
derlandse loodsgelden weer op het
oorspronkelijke niveau zijn geko
men, bedraagt het Scheldetarief
slechts l/7e van het loodsta-
rief voor Nederlandse havens.
Wanneer nu schepen de Schelde
opvaren om zich naar een Neder
landse haven, b.v. naar Terneu-
zen, te begeven, als eindhaven,
dw.z. om daar de goederen te
doen in- of uitladen, dan moeten
zij, indien zij van een Belgische
loods gebruik maken, hoewel die
loodsen alléén voor Belgische ha
vens zijn bestemd, slechts l/7e
betalen van wat hun een Neder
landse loods zou kosten. Dit ge
bruiken van een Belgische loods
houdt verband met de huidige
praktijk, welke n.l. hierop neer
komt. dat er tussen Nederland en
België ten aanzien van het lood
sen op de Schelde tijdelijk een
pool-stelsel bestaat, waarbij een
Belgische of Nederlandse loods,
aangewezen volgens de beurtrol
gébruikt wordt. Het ligt voor de
hand, dat de hierboven vermelde
omstandigheid voor de Nederland
se havens minder gewenste ge
volgen schept, al moeten wij er
onmiddellijk aan toevoegen, dat
het op een misvatting zou berus
ten, wanneer men zou menen, dat
op zichzelf de Nederlandse loods-
tarieven hoog zouden zijn en dus
het stevenen naar Nederlandse
haivens de kosten aanmerkelijk
zou doen stijlgen.
In sommige kringen schijnt de
mening te heersen, dat men el
ders er beter aan toe zou wezen,
doordat aldaar het loodswezen
niet in Staatshanden zou berus
ten. Dit is echter een misverstand,
want in bijkans alle andere lan
den maakt het loodswezen even
eens onderdeel van Overheids
diensten uit, terwijl in Engeland,
waar het inderdaad' toerust bij een
zeer oude particuliere coöperatie
(Trinity House), alleen reeds de
kosten aan loodsgelden aanmer
kelijk groter zijn dan hier te lan
de, terwijl er bovendien nog vuur-,
rivier- en tonnegelden (bovendien
bovenop komen.
Intussen kunnen wij de mede
deling doen, dat in de gemengde
commissie, die toezicht houdt op
de Scheldevaart, voortvloeisel van
de verdragsregeling van 1839,
overeenstemming is bereikt om
trent twee van belang zijnde pun
ten:
le. om het Schelde-loodstarief
tot ongeveer het zevenvoudige te
verhogen; en
2e. om ten aanzien van het Ka
naal T emeu zenGent de loods-
plicht in te voeren, waardoor men
dus bij het gebruik maken van
een loods uitsluitend is aangewe
zen op Nederlandse of Belgische
Rijksloodsen.
Voor dit laatste, de invoering
van bedoelde loodsplicht, zal een
kleine wijziging (aanvulling) van
het verdrag van 1839 in elk ge
val nodig wezen.
De toereikte overeenstemming
geeft reden voor de verwachting,
dat binnenkort de bedoelde ver
hoging van het Scheldetarief zal
kunnen worden ingevoerd en
daarmede vervallen dan de be
zwaren, welke zich op het ogen
blik in enkele gevallen, bijv. in
dat van Terneuzen, soms doen ge
voelen.
Terwijl het muziekcorps van het
Depot Cavalerie Amersfoort vro
lijke marsen speelde op de kade,
wrd Zaterdagmorgen om 9 uur
begonnen met d debarcatie van
de „Nieuw-IHolland." Als eersten
gingen de Limburgers van boord,
omdat zij het verst wonen. Eén
van hen. een L. S. K 'er, had een
miniatuur aapje in zijn binnen
zak gestopt. Dit aapje heeft de
reis „clandestien" meegemaakt.
Na de Limburgers volgden de
jongens uit andere provincies, in
volgorde van de grootte van de
afstanden, die zij moeten afleg
gen. Na de registratie in de grote
loods., kregen de manschappen,
die gedemobiliseerd worden, dis
tributiebonnen voof vier weken,
nog steeds het militair rantsoen
plus 190 textielpunten om zich
kleding aan te schaffen en een
voorrangskaart voor het kopen
van deze kleding.
- Vervolgens gingen zij langs een
tafel, waar papieren zakken wer
den uitgTeikt. die een cadirant-
soen voor één maand, een rege
ringspakketje, bestaande uit ci-
garetten, zeep en brillantine en
een lunchpakket bevatten.
De diverse provincies hebben
elk hun eigen uitgang en door
middel van microfooninstallaties
op het terrein werden de auto
bussen, die van tevoren genum
merd waren, opgeroepen, zodra
het vereiste aantal manschappen
bij de uitgang gereed stond.
Om ongeveer één uur was het
schip geheel verlaten en toefden
nog slechts de laatste soldaten
in de loods.
HET PROCES CHRISTIANSEN
„Wehrmachtsbefelshaber"
staat binnenkort terecht.
Hoewel de dagvaarding nog niet
is uitgebracht de instructie is
practisch gesloten zal, naar wij
vernemen, Christiansen, de voor
malige „Wehrmachtsbefehishaber"
verantwoordelijk worden gesteld
voor het doen in brand steken van
Putten, het wegvoeren van de
mannelijke bevolking en het ver
moorden van 5 Nederlanders te
St. Michieisigestel op 15 Augustus
1942.
Waarschijnlijk zal het proces in
de maand Februari te Arnhem
beginnen. Dit hangt echter af
van de gezondheidstoestand van
de Procureur-Fiscaal aldaar, Mr
Visser, die momenteel ongesteld
is. Mocht deze niet tijdig hersteld
zijn, dan wordt de zaak in handen
gelegd van de Advocaat-Fiscaal
Mr. Fiskert, wat waarschijnlijk
vertraging met zich mee zal bren
gen. De Procureursgeneraal van
het Bijzonder Gerechtshof te
Leeuwarden, Mr. H. R. de Zaayer,
was in deze zaak en die van
Christiansen's stafofficieren, rech-
ter-commissaris.
Een slappeling,
„Een slappeling". Dit is een
weinig eervolle betiteling voor de
voormalige „Wehrmachtsbefehls-
hatoer" Christiansen, maar in de
ogen van de mensen, die door het
onderzoek met hem in aanraking
kwamen is 'hij het. Op alle moge
lijke manieren probeert hij aan de
ingebrachte beschuldigingen te
ontkomen. Hij poseert als de eer
lijke, rondborstige zeeman, die
door toevallige omstandigheden in
het leger terecht gekomen is. En
inderdaad, de man acteert, aldus
onze zegslieden, zo goed, dat men
hem als men niet beter wist, zou
houden voor een brave kapitein
van de een of andere loodsboot.
Friedrich Christian Christian
sen werd 12 December 1879 te
Wijk op het Noord-Friese Wad
deneiland Foehr geboren, waar
zijn ouders een eenvoudig zee-
mansbestaan vonden. Hij ging
ook naar zee en werd (kapitein op
de grote vaart. Al spoedig be
merkte hij, dat ei- voor hem ook
nog andere mogelijkheden waren.
Hij liet zijn beroep varen en werd
in 1913 vlieger. Tijdens de eerste
wereldoorlog was hij ingedeeld
bij de marineluchtstrtjdkrachten.
Voor het omlaagschieten van het
Engels luchtschip de C-27 kreeg
hij de orde „Pour le Mérite". Na
de oorlog vocht hij eerst nog
tegen de Spartacusgroep, maar in
1922 keerde hij terug tot zijn
oude beroep en werd weer kapi
tein bij de koopvaardij.
De eerste kennismaking van de
Nederlanders met Christiansen
dateert uit 1930 toen hij als be
stuurder van de grote vliegboot
„Do X" op een wereldvlucht ook
Amsterdam aandeed. Reeds in
1935 zien wij hein in het uniform
van generaal-majoor paraderen.
Hij is dan commandant van de
vliegschool. Hitier benoemde hem
tot commandant van het „natio-
nal-sozialistische Pliegenkorps" en
verbat hem ook verder niet. De
promoties volgden elkaar snel op
en zo zien wij Christiansen eind
Mei 1940 als „Wehrmachtsbefehis
haber" naar Nederland komen
met de rang van „Generaal der
Flieger".
Weet van niets!
Deze man zegt nu tegen zijn on
dervragers: „Mijnheer, ik weet
van niets. Ik nam nooit beslis
singen, maar ging af op het oor
deel van mijn stafofficieren en als
zij, eerlijke, goede en „anstaen-
dige" mannen, mij adviseren: zo
en zo moet het gebeuren, wat
moet ik dan, ik, een eenvoudige
zeeman? Ik kon het allemaal niet
zo overzien".
Het onderzoek in deso zaaik was
overigens verre van gemakkelijk.
Men had slechts over enkele ge
tuigen de beschikking, van wie er
een hij was nog wel „uitge
leend" door de Amerikanen om te
getuigen zelfmoord pleegde.
Ook generaal Student, die voor
het bombardement van Rotterdam
verantwoordelijk wordt gesteld,
is als getuige gehoord en verder
zijn gehoord de stafofficieren van
Christiansen. Ondanks alle be
zwarende getuigenverklaringen
blijft Christiansen ontkennen. Kan
h er helemaal niet onder uit. dan
is zijn steriotiep antwoord, „daar
voor is die en die verantwoorde
lijk.""