ituu; DOKIE DURF EN DE TIJDSTOEL Een zuiveringsactie van de ,,Vn BRIGADE op grote schaal Distribiitienieuws Lezers die schrijven SPORTNIEUWS O ÜLij kalmeer en zenuwen Diploma voor beroepsgoederenvervoer N.I.W.I.N.-verjaarspakketten De eerste Kerstpakketten in Indië Strijd tegen modder en regen Uitspraken raad voor de scheepvaart VOETBAL. EERSTE KLASSE. District I. I «ooiVolewijckers; Ajax Xeraces; NeptunusZeeburgia; RE®HBS; Hermes DVSVSV. District O. StormvogelsiEïxcelsior; ADO Blawv Wit; DFCSpartaDOS DH@: DWSEDO. District IV. jfadhoven-Willem II; Juliana Sittardse Boys; BWHelmond; Baronie DNLTSC; Longa -De Spechten. District V. Be QuickFrisia; HSCVeloci- tas; GVAVAchilles; Heerenveen -Veendam; LeeuwardenEmmen. District VI. P3VVWSp.cl. EmmaBra- bantia; VlissingenNAC; NOAD _t .iTnhiirgia; HelmondiaMW. Tweede Klasse A. IXjSKODe Zeeuwen; Alliance InternosRBC GoesTemeu- Middelburg BreslensHero ■en Derde Klasse F. HontenisseCorn. Boys; Clinge _Steen; AardenburgIJzendijke; HoofdplaatBiervliet; Sluiskil Axel; HulstOostburg. Onderafd. Zeeland K.N.V.B. lste Klasse B. DSWSluis; GroedeZuidzan- de; KoewachtSchoondijke; Vo gelwaardeFSK. Bes. lste Klasse B. Hontenisse 2Com Boys 2 Clinge 2Steen 2; Aardenburg 2 Uaendijke 2; Biervliet 2—Hoofd plaat 2; Axel 2Sluiskil 2; Oost burg 2Hulst 2. Vogelwaarde 2PSK 2; Ter- neuzen 3Koewacht 2; \xcl 3 Rapenburg 2; GraauwSluis 2. DISTRICT IV. Eerste Klasse. Willem II, dat Zondag j.l. de kampioenen van het vorig sei zoen, BW, een gelijk spel af dwong, wordt nu weer voor een lastige opgave gesteld, n.l. een uitwedstrijd tegen Eindhoven. Ge zien de krachtsverhoudingen, ge loven we dat de bezoekers ook ditmaal wel met een gelijk spel tevreden zullen zijn. De Sitt. Boys schijnen hun oude vorm hervonden te hebben. Dat zou Juliana wel eens gewaar kun nen worden. De Baronie DNL en TSC, twee oude bekenden uit de 2e Klasse A van enige jaren terug. Dat belooft een spannende strijd te worden in Breda, met een uitslag die rond om een gelijk spel zal liggen. In Tilburg moet Longa aan het langste eind trekken, wil het nog een woordje mee gaan spreken. Tweede Klasse A. De leiders in deze klasse krij gen het gemakkelijk, want DOS- KO, zowel als Alliance, zullen zich door resp. De Zeeuwen en Mid delburg de kaas niet van het trood laten eten. Voojr de Zeeuw- ge ehibs wordt dat dan de vijfde nederlaag in successie, hetgeen bedenkelijk gaat worden. Het Brabantse treffen in Etten kan een overwinning voor de Roo sendalers worden, terwijl in Bres- kens van weinig krachtsverschil sprake zal zijn. Goes blijft DOSKO op de voet volgen door een overwinning op de Terneuzenaren, die met de tot nu toe behaalde resultaten zeer tevreden mogen zijn. Eén ding zouden we graag zien: dat de ne derlaag in Goes een kleine is en dat het geen 60 of 71 wordt, zoals het de laatste jaren gewoon te scheen te worden. Derde Klasse F. Dat de Corn' Boys de leiding behouden, kan men welhaast als zeker aannemen; waarvan we niet zeker zijn, is of de Corn Boys in staat zullen zijn de 0 tegendoel punten te handhaven. ClingeSteen, vorig seizoen dé strijd, aan de grenskant, nu voor Clinge van minder belang, daar zij dit jaey met een bescheiden plaats op de ranglijst genoegen zal moeten nemen. Voor Steen is de wedstrijd wel van belang, daar er gewonnen moet worden, wat ook wel gebeuren zal. Voor Aardenburg zit er tegen IJeendijke weinig winst in, even als voor Hoofdplaat dat Biervliet ontvangt. In Sluiskil komt Axel op be zoek. Ondanks Sluiskil's 21 zege in Biervliet geven we de winst in deze wedstrijd aan de Axelse oranjéhemden. Te Hulst komen 2 gelijkwaar dige tegenstanders in het veld. De productiviteit der elftallen in aanmerking nemende, houden we het op een overwinning van de thuisclub. Het Zuidelijk elftal. Na een Woensdagmiddag te Tilburg gespeelde oefenwedstrijd tussen een Zuidelijk elftal en een versterkt Tilburgs elftal, welke wedstrijd met 5—-2 door het voor lopig Zuidelijk tqpm werd gewon nen, werd het definitieve elftal voor de wedstrijd tegen Luxem burg, die Zondag 26 October te Eindhoven zal worden gespeeld als volgt samengesteld; Doel: Saris (BW). Achter: Huybregts (BW) en Van Bun (MVV). MiddenVondenhof (Juliana) Beenhakkers (NAC) en Van Tuyl (PiSV). Voor; Nass (VW), Donhuyzen (BW), Van Roessel (Longa), Rij-vers (NAC) en Mulders (PSV). Reserves: De Munck (Sitt. Boys), Van Ierland (Willem H), Lussenburg (NAC) en Quaad- vlieg (Wilhelmina, Den Bosch). De gedetailleerde uitslag luidde: Landau VSV J. v. d. HagenH. Voorhans 01 C. de PutterG. Wullems 10 P. van Hoeve Tb. Wegchelaar J. Ruijtenburg M. Nijssen Sr. J. 't GildeE. Tack M. Jansen—AWullems D. JansenJ. de Jong A. de ConinokM. Hendriks 01 C. BoeijeA. P. Leenhouts 10 P GeensenM Nijssen Jr. 1—0 1—0 0—1 0—1 0—1 1—0 Totaal uitslag 5—5 Een viertal reserves van beide tientallen bonden eveneens de (Ingez. Met1) strijd aan, waarvan de uitslag ook een gelijk spel was: De uitslag: A. VerlindeM. Schooss G. PeetersIr. Van Altena M. MatteleeJ. de Klein J. KoevoetsF. v. d. Hooft Totaal KAA KTCOM PETITIE. De in Terneuzen gevestigde kaartclubs hebben besloten deze winter op vastgestelde data tegen elkaar uit te komen, waardoor de wedstrijden in competitieverband worden gehouden. Voor iedere ontmoeting worden prijzen uitgeloofd, terwijl bij het einde van het seizoen extra prij zen worden beschikbaar gesteld voor de clubs en de individuële leden, die gedurende deze compe titie de beste resultaten hebben bereikt. yAN ELK. 'WlLAHlON (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Molentje vomd de zeemeermin zo vriendelijk en aardig, dat hij niet eens zo erg nieuwsgierig was naar haar moeder. Maar nieuwsgierig of niet, de moeder kwam en gauw ook! ,,Wat is dat hier voor spek takel?" riep ze boos. Toen keek ze Molentje aan en Molentje kee(k haar aan. Het is mogelijk dat Molentje wat zenuwachtig was van de op windende gebeurtenissen der laat ste dagen. Het kan ook zijn dat de moeder van de meermin er werkelijk zo potsierlijk uitzag. In ieder geval begon Molentje te proesten en te gieren van het lachen. In strijd met zijn karakter, ver gat bij alle wetten der hoffelijk heid en lachte door. Tenslotte viel hij met stoel en al om, nog steeds lachend. Dit zinde de oude dame aller minst. Zij was namelijk een on vervalste heks, een toverkol waar aan de Middeleeuwen naar men zegt zo rijk waren. „Alle kwade dampen!" riep de moeder van de meermin. „Uitge lachen te worden in mijn eigen huis en nog wel door zo'n onzin nig schriel kereltje. Je zult d'r van lusten, verwaande eh eh mo- Jenkwast!" DE MOTIE VAN AFKEURING. SCHAKEN. LandauVSV 5—5 In Axel had de eerste ontmoe ting plaats tussen de eerste tien tallen van Landau (Axel) en VSV (Sluiskil), welke wedstrijd een zeer spannend verloop had, getuige ook het 55 gelijk spel. Mijnheer de Redacteur: Naar aanleiding van het in Uw blad geplaatste verslag der raads zitting van 10 Oct. j.l. te -Schoon dijke, waarin de tegen mij gerich te motie van afkeuring uitvoerig voorkomt, verzoek ik U beleefd zulks ter juiste en niet eenzij dige voorlichting der lezers op name van onderstaande, waarin mijne zienswijze in deze zaak' naar voren wordt gebracht. Hierbij wil ik echter opmerken, dat het in deze gaat om aanmer kingen mijnerzijds op het beleid van de burgemeester van Schoon dijke tijdens de bezettingstijd. Kort voor de raadszitting van 16 September j.l. werd mij in mijn hoedanigheid van wethouder der gemeente Schoondijke een stuk ter ondertekening aangeboden, waardoor ik zou bevestigen, dat de burgemeester van Schoondijke, dte heer F. A. van Rosevelt in het voorjaar van 1944 dus vier jaren na de overweldiging van ons land om „principiële redenen" is ondergedoken. Ik heb dit geweigerd en wel om de [volgende redenen Ten eerste heeft deze burge meester het tijdens de bezetting niet ontiziien, in opdracht van de vijand en ten behoeve van deze, personen, paarden en materiaal te vorderen, waarbij hij zelfs niet werkwillige ingezetenen namens, de vijand schriftelijk bedreigde met de „Feldigendarmerie". Ten tweede bestond hij het in het voorjaar van 1944 mijn zoon, die te mijnen huize was onderge doken, eveneens aan te wijzen voor tewerkstelling ten behoeve van de overweldigers en volhard de hij hierin, ook nadat ik per soonlijk hem er op gewezen had, welke gevaren mijn zoon die geen papieren bezat daarbij zou lopen. Ten derde zijn mij nog verschil lende andere feiten bekend bijv. het namens de gemeente con doleren van de familie van een aan het „Oostfront" gesneuvelde landverrader waaruit m.i. op ondubbelzinnige wijze de hulpver lening aan de vijand door deze burgemeester blijkt. Van enige „principiële houding bij deze burgemeester kan, naar mijn bescheiden mening, dan ook in het geheel geen sprake zijn en deze mening wordt nog veirsterkt, wanneer ik lees dat verschillende andere burgemeesters of hun plaatsvervangers, die m.i. de vij and heel wat minder van dienst waren, voor een Tribunaal moeten, verschijnen. Mijn bedoeling nu was het, om .tijdens de raadszitting van 16 Sept. j.l. mijn weigering tot onderteke nen te motiveren, daar ik het met het destijds door de Burgemeester gevoerde beleid niet eens ben en ik in mijn functie als wethouder tot ondertekening werd aange zocht.. Dit echter behoorde volgens burgemeester Van Rosevelt dan niet tot de competentie van de Raad. Wel echter schijnt het tot de competentie van een wethouder te behoren, een verklaring te onder tekenen, waarin het met de waar heid niet zo nauw genomen wordt en wordt men, wanneer men wei gert aan iets dergelijks mede te werken en zijn houding wil recht vaardigen, in een „motie van af keuring" beticht van „persoon lijke aanvallen". Wat betreft de raad, die de heer Van Rosevelt mij gaf, mij in deze tot hogere instanties te wenden, hieraan heb ik reeds gevolg gege ven. Het is mij overigens bekend, dat reads eerder een klacht tegen daze Burgemeester werd inge diend. Het behoeft wel geen betoog, dat ik om bovenstaande redenen de „motie van afkeuring" zonder meer terzijde leg. U, Mijnheer de Redacteur, be leefd dankend voor de verleende plaatsrudmlte. J. RISSEEXJW, Wethouder. Schoondijke, 16 October 1947. Op grond van de, door de Mi nister van Verkeer en Waterstaat vastgestelde richtlijnen voor de toelating van beroepsgoederen- vervoerders, dienen deze de, voor een iberoepsgoederenvervoerbe- drijf vereiste, vakbekwaamheid te bezitten. Deze vakbekwaamheid wordt o.im. aangenomen, indien de be stuurder van een onderneming in het bezit is van een diploma, waaruit blijkt, dat met gunstig gevolg een onderzoek is ingesteld naar zijn vakbekwaamheid. Tot op heden was een dergelijk diploma echter nog niet ingesteld en erkend, hetgeen voor een aan tal beroepsgoederenvervoerders en voor hen, die dit wensten te wor den, moeilijkheden opleverde. In verband hiermede is thans een stichting in het leven geroe pen welke zich ten doel stelt, examens af te nemen ter verkrij ging van het diploma vakbe kwaamheid beroepsgoederenver voer langs de weg. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft het, door deze stichting uit te geven, diploma erkend in die zin, dat een zoda nig diploma wordt beschouwd als van de stichting, „Bureau exa mens beroepsgoederenvervoer langs de weg", Wassenaarseweg 14, te 's-Gravenhage. Het Centraal Bureau Niwin maakt bekend, dat de aflevering der verjaarspakkettendozen eerst vanaf 1 November zal kunnen ge schieden. Het publiek kan echter nu reeds aanvragen voor de dozen indienen bij de plaatselijke Niwin Comité's. Dit zal stellig bijdragen tot een goede gang van zaken. De Persdienst van de Niwin deelt mede, dat de eerste zending Kerstpakketten van de Niwin op 25 September met de „Kota In- ten" is aangekomen. De verant woordelijkheid van het vervoer van de kade in Tandjong Priok naar de dienst Welfare in Batavia, berust op Luit. Derks. Onder "oezicht van militairen die louter en alleen kwamen kijken naar het uitladen van de symboli- sche handdruk van overzee, en de een getuigschrift, waaruit blijkt, militaire politie, die formeel met dat de houder ervan voldoet aan -h-et toezicht was belast, werden de de voor een beroepsgoederenver- eerste 40.000 pakketten door een grote kraan uit het schip gehaald. Stagnatie kwam niet voor, onder controle van de M. P. gingen de pakketten, bij de loodsen aange komen, over de lopende band naar binnen. De eerste zendingen éti- ketten zijn ook reeds in Batavia aangekomen. Op de dienst Wel fare rust de taak de étiketten op te plakken en voor een goede dis tributie te zorgen. voerder gestelde eisen van vak bekwaamheid, zo deelt de afd. Voorlichting van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ons mede. De voor de verkrijging van dit diploma gestelde eisen van vak bekwaamheid zijn door de Minis ter vastgesteld en goedgekeurd. Nadere inlichtingen zijn ver krijgbaar bij het secretariaat D BONNEN VOOR FIETS BANDEN AANGEWEZEN. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat t/m 30 November aA op de bon C 31 van het in- achrijyingsbewijs voor vervanging van fietsbanden BI 611 een tour buitenband verkrijgbaar is. Verder is eveneens tot genoem de datum op bon A 13 van het in- sChsijvingsbewijs voor eerste mon tage een buitenband en op bon B 13 van dit inschrijvingsbewijs een binnenband verkrijgbaar. De banden kunnen rechtstreeks op de bovengenoemde bonnen be trokken worden. Inwisseling tegen een bandenbon bij de distri- butiedienst is niet nodig. BON AANWIJZEN VASTE BRANDSTOFFEN. Met ingang van 20 October worden geldig verklaard de bon nen 76 en 77 van de kaart T.A. 707 en bon 76 van de kaart T!B 707 (kamerbewoners). JSlk dezer bonnen geeft recht op het betrekken van drie een heden vaste brandstoffen.. Ten einde het de handel mogelijk te maken de bestellingen regelmatig uit te voeren, is het noodzakelijk, dat de bonnen prompt worden in geleverd. De bezorging zal in gedeelten plaats hebben, zodat aflevering van alle éénheden tegelijk niet kan worden verlangd. Men dient zich voor de winter op de totaal beschikbaar gestelde 12 éénheden, resp. 6 éénheden voor kamerbewoners, in te stel len, daar een hoger rantsoen helaas niet zal kunnen worden verstrekt. De brandstoffenkaartén TA 707 en TB 707 dienen zorgvuldig te worden bewaard. De aandacht wordt voorts ge vestigd op de folder, welke het Rijkskolenbureau via de handel zal verspreiden. Zij bevat be langrijke mededelingen omtrent de huisbrandvoorziening in het algemeen en raadgevingen voor het stoken. In de nacht verlaten we in het aardedonker de stad waar we de laatste tijd gerust hebben, Ban- joemas. Drie dagen later schrijf ik dit verslag in Wabaredja, waar tijdelijk het hoofdkwartier zijn tenten heeft opgeslagen. Schrik niet, gij, die denkt dat de Nederlandse troepen wellicht een actie hebben uitgevoerd om hun „gebied uit te breiden", als U ontdekt dat de afstand tussen Banjoemas en Wabaredja onge veer 100 km bedraagt. Er is ai- leen sprake van zuivering van het terrein en de verbindings wegen, diie liggen binnen het ge bied; dat tijdens de politionele actie door ons is bezet. Zuivering van alle ongure ele menten en benden die er nog rondzwerven van Republikeinse legeronderdelen die zich van uit spraken van de Veiligheidsraad geen greintje aantrekken, van rampokkers en rovers, dat was de opdracht die de „V" Brigade meekreeg toen in de trieste, natte nacht de lange colonne zich in be weging zette. Het was de perste keer, dat ik met deze brigade, die in haar Bandoengse tijd en later tijdens de opmars naar Cheribon en Banjoemas in bliksemtempo, vele lauweren oogstte, het terrein inging. Ook met deze actie heeft de Brigade haar naam hoog ge houden. De „V"-mannen hebben een felle strijd gevoerd, niet met een vijand die zich in een open- j lijk gevecht durft meten, maar met regen,- modder en versper ringen. Het waren geen vijande lijke mitrailleur-opstellingen, ka zematten of aanvallen die het tempo van deze actie vertraag den, maar opgeblazen bruggen, valkuilen, vernielde wegen en boomverspérriaigen. Het lijkt langzaam 100 km in drie dagen, maar als de snelheid van een bulldozer die voorop rijdt om de hindernissen aan de kant te du wen, het tempo van de opmars moet bepalen, dan kan het on mogelijk sneller gaan. Onder deze omstandigheden hangt enorm veel van de mannen van de genie af. Bergen werk hebben zij ver zet om het oponthoud van de ge motoriseerde colonne zo klein mo gelijk te houden. Al vrij snel na de start kwamen de 4e genie veld- cie en de 16de cie leger genie troepen in actie. De brug bij Loembir, opgeblazen door de ex tremisten, was volkomen onbruik baar geworden. Dan staat daar de kilometerslange colonne, en sta je je te verbijten, niet omdat we er niet overheen zouden kim men komen, maar omdat het ons c tijd kost en in dié tijd zie je aan de horizonten de rookkolommen opstijgen van brandende steden, kampongs en ondernemingen, worden er Chinezen in „veilig heid" gebracht en de woningen van gevluchten leeggeroofd. We moeten dus door en wel zo hard mogelijk. Geen wonder dat de genie dan werkt. In korte broek jes, glimmend bruine naakte bo- venlijvei* krioelen zij als een hoop nijvere mieren bij het brug- hoofd dooreen. Zware wagens met bailey- materiaal worden gelost, lucht- druklboren overstemmen met hun oorverdovend gebeuk alle andere geluiden. Zuurstofflessen spuiten hun inhoud naar de lasappara ten, het is een wirwar, een de monstratie van mechanische en menselijke kracht er op gericht om de anderen die intussen moe ten wachten door te laten gaan. De Br'gade-commandantKolonel Meijer, populair bij al zijn man nen en b(j hen beter bekend als „Oome Jan", komt zelf naar vo ren. Als een vader van een ge zin staat hij daar tussen zijn men sen, overlegt met hen, moedigt aan en stilmuleert Na de brug bij Loembir begon het pas goed. Het ene ogenblik was 't smoorheet, zodat je zat te kken naar een koele dronk. i het is nu regentijd en daarom duurt de hitte nooit lang. Twee uur achter elkaar droog we^r is al heel mooi en dan be gint het weer te regenen. Met bakken tegelijk valt het uit de hemel, één groot grauw gordijn dat ieder uitzicht ontneemt. Geen berg meer te zien, alleen maar water en nog eens water, wegen worden kali's, sawah's meren. Zo rijden, neen glijden we de nacht tegemoet. Stoppen, een zware versperring, we zullen er tegelijk overnachten. De genie gaat weer aan het werk, nu zelfs met springmiddelen, terwijl Inf. 11 K.N.I.L. te voet de weg verder zuivert. Een enkele keer horen we wat vuren als zij verstrooide tegen standers op de hielen zitten. We proberen ons zo gemakkelijk mo gelijk in de wagens te installeren om nog wat te kunnen slapen. Opgevouwen tussen de bagage, op een paar jeep-bankjes, naast elkaar op de vloer van een drie tonner zo gaan we de nacht in, die koud en vochtig is. De regen klettert op de kap, met veel la waai, net niet voldoende om het monotone geroep van de telegra fist die met zijn radio-wagen ach ter mij staat: „Hallo Staal van Pieter, hallo Staal van Pieter, hallo Staal van Pieter" te overstemmen. Ik hoop, nu maar dat Staal gauw zal ant woorden dan hoor ik tenminste iets anders. Radio-verbindingen, de levensaders van iedere opere rende eenheid, de schakel met de andere onderdelen in het terrein. Vroeger heb ik wel eens sma lende opmerkingen gehoord over mensen die bij staven werken, maar op mijn beurt zou ik wtillen zeggen, probeer het eens zonder deze kerels! Het mag waar zijn dat ze niet altijd in eerste lijn zitten, toch werken ze even hard als alle overigen en doen zeker zo belangrijk werk. Daar moet ik aan denken toen ik achter me hallo Staal Pieter" bezig hoorde. De volgende ochtend' gaan we verder. Bij Karangpoetjoeng ma ken we een verrassende wending om via een binnenweg naar Si- doredja door te stoten. In deze plaats zitten onze collega's van 13 R. I. al, die van Tjilatjap op spectaculaire wijze met behulp van omgebouwde jeeps via de spoorbaan naar Sidoredja zijn op gerukt. Toch zien we al rook wolken opstijgen en hebben een angstig vermoeden dat zelfs zij niet snel genoeg geweest zijn om deze zinloze „verschroeide aarde" politiek, die ten slotte als een boemerang werkt en op de hoof den van de arme Indonesiërs te recht komt, te verhinderen. De natuur om ons heen is van een ongekende pracht en grilligheid. Zwaar doorsneden en begroeid terrein, een plaats voor de jacht op wilde zwijnen. Menig wild varken is tijdens deze actie het slachtoffer gewor den van de jachtlust van de koks die er in slaagden in elke maal tijd varkensvlees te' verwerken Voorwaar een loffelijk streven! Hoe mooi de natuur ook is, de wegen zijn: vrijwel precies eender als de dag er voor. Op niet min der dan vijf plaatsen is de weg dusdanig toegetakeld dat het bijna onbegonnen werk lijkt om te pro beren daar met zware wagens doorheen te komen. Vooral de keukenwagen die fonteinen thee en soep naar alle kanten uit braakt als hij met vereende krach ten door de modderbarrière ge zeuld wordt, baart zorgen. Deze wagen wordt in de loop van de tocht de graadmeter van de pres taties, als die er door komt, komt beslist de rest er ook door! En het lukt. In nog veel kor ter tijd dan we oorspronkelijk ge dacht hadden, bereikt de hele co lonne het brandende SidOredja. Dwars door een zee van vlammen en rook rijden we door de hoofd straat. De hitte van de branden slaat als een hete gloed tegen ons aan, een wolk van roet en ver brande rommel daalt over de wagens neer. Geen enkel behoorlijk huis staat meer overeind. Het is een intens droevig gezicht deze troosteloze woestenij van brandende huizen, ingestorte goedangs, brokstukken van muren en een vernield spoor weg-emplacement. Tot h'ier is de opmars zo snel gegaan, dat de luchtverkenning meldt, dat de verdere weg bijna niet versperd is. Dat is het sein om het eskadron pantserwagens van Ritmeester De Jonge met de carriers van Inf. 11 zo snél ai" maar kan te laten doorstoten. In een lange, imposante file daveren de scoutcars, humbers en gepantserde commando-wagens ons voorbij. Op het nippertje weet dk een plaatsje te bemachtigen op één van de carriers die de infanterie meevoeren. Met een vaart van bijna 60 km schieten we over de weg voorwaarts. De verkenning heeft juiste inlichtingen verstrekt. Het gaat zo goed, dat het bijna te mooi is om waar te zijn. Het duurt dan ook niet lang of mid den in een uitgestrekte rubber- plantage in de heuvels buiten S-idoredjo lopen we vast op een „boterig" stuk weg. Als we ge stopt zijn, begint het prompt en kele kilometers verder te bran den, natuurlijk weer een onder neming. In een zij-terrein, ongeveer op zeven kilometer afstand moet eveneens een rubber-onderneming zijn, wat de pantsercommandant doet -besluiten .met enkele wagens een uitval in die richting te doen Volkomen onverwacht verschenen de zwarte baretten voor de onder neming. Een schildwacht van de T.N.I. kon nog juist uit de voe ten komen. De gebakken eieren en warme ingeschonken koffie op de keurig gedekte lunchtafel vormden de stille getuigen van een overhaaste vlucht. In die tussen tijd hebben de soldaten van Inf. H het boterig en kunnen we verder. Tjipari en de gelijknamige rubberonderne- miing branden als een fakkel als we er langs trekken, het moet net gebeurd zijn want verschil lende ruiten van de administra- teursiwoning zijn nog heel. Tot de splitsing Wanaredjo Madjanang treffen we een paar in der haast opgeworpen versper ringen bestaande uit opgestapelde bloikken ruwe rutober! Hoe het ook zij, met of zonder rubberblokken over de weg, we komen met de colonne op het kruispunt aan en stoppen om de weg te verkennen naar Madja nang. Een bui regen zoals we tot dam nog niet gehad hebben spoelt bijna de drietonners van de weg af! Midden in deze fantastische wolkbreuk ontstaat plotseling een kort maar zeer hew:g vuurge vecht met een restant vare de vijand dat zich in de sawah ver scholen hield. Na dit intermezzo staan we doornat, geen droge draad meer aam ons lichaam, op. Nog nooit heb ik kunnen vermoeden dat het dn Imdië zo koud kan zijn! Het blijft regenen en we moeten door naar Madjanang. Dus gebeurt dat ook, tenminste dat dachten Slechts luttele kilometers voor de stad stuiten we op zo zware versperringen dat we tot de volgende dag op de gemie moe ten wachten om ons vooruit te helpen. De K.N.I.L.-mensen van Inf. II weten echter wat kamperen is. Het is een schilderachtige troep deze knapen van het land zelf. Als ze op stap gaan nemen ze geloof ik hun hele hebben en hou den mee, papegaaien in kooien die aan de zoldering van de wa gens heen en weer wiegen, kloe ken met kuikens, huisraad, fiet sen, bedienden', puilen de wagens uit. Het lijkt meer op een troep landverhuizers of zigeuners die gaan verhuizen dan een leger in opmars. Maar in het terrein zijn er geeln betere denkbaar. Zo heeft iedere troep zijn eigen karakter. Helaas hebben wij Madjanang evenmin kunnen redden: uit de handen vam de beroepsbrandstich ters en plunderaars. Het hele stadje is met de grond gelijk ge maakt. Een uitgestrekt gebied is weer dank zij de „V" Brigade onder Nederlandse controle gebracht. Op de terugweg stonden de eerste bewoners al weer langs de weg om ons te zien voorbij trek ken. Ik ben er zeker van dat hun verwachtingen over ons hoog ge spannen zijn, want het zgn niet zjj, maar de extreme elementen, die de rust verstoren en diie zich nu in de bergen teruggetrokken Wal bvcnal Je Stadie ZONDAG 19 OCTOBER. HILVERSUM I. 8.00 Nieuws; 8.30 Voor de tuin; 8.40 Barcarole; 9jl5 Men vraagt; 9.45 Lezing; 10.00 Gr^m.; 10.30 Briefgeheim; 11.00 Kunst na arbeid; 12.15 Gram.; 12.40 A cappella koor; 13.00 Nws.; 13.15 Les gars de Paris; 13.50 N. S.; 14.05 Boek- bespr.14.30 Concertgebouw orkest; 15 45 „Berceuses"; 16.15 N. J ,G.; 16.30 Sportflitsen; 17.00 Harmonie; 17.15 Accordeonorkest; 17.30 Ome Keesje; 17.50 Sport; 18.00 Nws.; 18.15 Gesprek met de lezer; 18.30 Ned. Strijdkr.; 19.00 Kerkdienst; 20.00 Nws.; 20.15 Waltztime; 20.45 Hersengymn. 21.30 Hoorspel; 22.15 Omroep orkest; 23.00 Nws.; 23.15 Gram. HILVERSUM H. 8.00 Nieuws; 8.30 Hoogmis; 9.30 Nws.; 9.45 Gram.; 10.30 Kerkdienst; 12.15 „In 't Roeckhuys"; 12.30 Kareol Septet; 13.00 Nws.; 13.20 Verv. Kareol Septet; 13.40 Apologie; 14.00 Huisconcert; 15.40 Klank beeld; 16.15 Missiezondag; 17.15 Kerkdienst; 19.00 Ned. Kamer koor; 19.15 Kent gij uw Bijbel? 19.30 Nws.; 19.45 Sportflits; 20.12 De gewone man; 20.30 Hoorspel; 21.30 De Zilvervloot; 22.15 Avond gebed; 22.30 Nws.; 22.50 Gram. MAANDAG 20 OCTOBER. HILVERSUM I. 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 10.00 Morgenwijding; 10.30 Voor de vrouw; 10.45 De Regenboog; 11.25 Volksliederen; 11.45 Voordracht; 12.00 Carlo Carcassola; 12.38 Johan Jong; 13.00 Nws.; 13.20 The Ramblers; 14.00 Cello en piano; 14.30 Voor jonge moeders; 14.45 Gram.; 15.10 Blijspel; 16.30 Gram.; 17.00 Voor de kleuters; 17.30 Pianoduo; 17.45 Rijk overzee; 18.00 Nws.; 18.30 Ned. Strijdkr.; 19.15 Reportage; 20.00 Nws.; 20.15 Metropole or kest; 20.55 Radiodebat; 21.15 Meester trio; 21.45 Gram.; 22.20 Lezing; 22.35 Calvet kwartet; 23.00 Nws.; 23.15 Gram. HILVERSUM H. 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 9.15 Gram.; 9.15 Ochtendbezoek bij jonge zieken; 9.35 Gram.; 10 00 Bariton en pia no; 10.30 Morgendienst; 11.15 Van oude en nieuwe schrijvers; 11.35 Gram,; 12.15 Giaoonda- ensemble; 13.00 Nws.; 13.15 Or gelconcert; 14.00 Voor de scho len; 14.30 Amati-trio; 15.15 Ka merorkest; 16.00 Bijbellezing; 16.45 Gram.; 17.15 Het Nederl. Sextet; 17.45 Marinierskapel; 19.00 Nws.; 19.15 Onder de lees- lamp; 19.45 De gezinsweek; 20.00 Nws.; 20.15 Negro spirituals; 20.45 Voordracht; 21.05 Sans- souci; 21.35 Gram.; 22.00 Orgel spel; 22.30 Nws.; 22.45 Avond overdenking; 23.00 Gram. stuk weg enigszins gefatsoeneerd hebben. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft Donderdag uitspraak gedaan in de zaak van het Britse s.s. „The Viceroy", dat op 12 April 1947 ten gevolge van een ontploffing op de Schelde is gezonken, waarbij negen opvaren den om het leven kwamen. De Raad oordeelde, dat het schip slachtoffer is geworden van een zich op de zeebodem bevindende mijn, daar de weersomstandig heden ten tijde van de ramp het onwaarschijnlijk maken, dat een drijvende mijn niet zou zijn opge merkt. De Raad beveelt aan, dat de Gaussing-cables de eerste jaren nog niet van de schepen worden verwijderd, daar het ge vaar van magnetische mijnen ken nelijk nog steeds bestaat. In het onderhavige geval was de kabel in Augustus 1946 wegge nomen. Volgens de Raad, die zijn deelneming uitsprak met de na gelaten betrekkingen van de slachtoffers, is bij de ramp van „The Viceroy" sprake geweest van een oorlogsongeval. Geen zekerheid heeft de Raad verkregen over de oorzaak van de brand, die op 12 Mei '47 te Genua is uitgebroken in ruim 3 van de „Streefkerk". De Raad oordeelt, dat de getroffen maatregelen op het schip juist zijn geweest, al betruert de Raad het, dat geen in richting voor het toelaten van stoom in de ruimen op de „Streef kerk" aanwezig was. Het optre den van de brandweer te Genua, werd door de Raad geprezen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1947 | | pagina 3