ituu;
DOKIE DURF EN DE TIJDSTOEL
Een zuiveringsactie van de ,,Vn BRIGADE op grote schaal
Distribiitienieuws
Lezers die schrijven
SPORTNIEUWS
O ÜLij
kalmeer
en zenuwen
Diploma voor
beroepsgoederenvervoer
N.I.W.I.N.-verjaarspakketten
De
eerste Kerstpakketten
in Indië
Strijd tegen modder en regen
Uitspraken raad voor de
scheepvaart
VOETBAL.
EERSTE KLASSE.
District I.
I «ooiVolewijckers; Ajax
Xeraces; NeptunusZeeburgia;
RE®HBS; Hermes DVSVSV.
District O.
StormvogelsiEïxcelsior; ADO
Blawv Wit; DFCSpartaDOS
DH@: DWSEDO.
District IV.
jfadhoven-Willem II; Juliana
Sittardse Boys; BWHelmond;
Baronie DNLTSC; Longa -De
Spechten.
District V.
Be QuickFrisia; HSCVeloci-
tas; GVAVAchilles; Heerenveen
-Veendam; LeeuwardenEmmen.
District VI.
P3VVWSp.cl. EmmaBra-
bantia; VlissingenNAC; NOAD
_t .iTnhiirgia; HelmondiaMW.
Tweede Klasse A.
IXjSKODe Zeeuwen; Alliance
InternosRBC
GoesTemeu-
Middelburg
BreslensHero
■en
Derde Klasse F.
HontenisseCorn. Boys; Clinge
_Steen; AardenburgIJzendijke;
HoofdplaatBiervliet; Sluiskil
Axel; HulstOostburg.
Onderafd. Zeeland K.N.V.B.
lste Klasse B.
DSWSluis; GroedeZuidzan-
de; KoewachtSchoondijke; Vo
gelwaardeFSK.
Bes. lste Klasse B.
Hontenisse 2Com Boys 2
Clinge 2Steen 2; Aardenburg 2
Uaendijke 2; Biervliet 2—Hoofd
plaat 2; Axel 2Sluiskil 2; Oost
burg 2Hulst 2.
Vogelwaarde 2PSK 2; Ter-
neuzen 3Koewacht 2; \xcl 3
Rapenburg 2; GraauwSluis 2.
DISTRICT IV.
Eerste Klasse.
Willem II, dat Zondag j.l. de
kampioenen van het vorig sei
zoen, BW, een gelijk spel af
dwong, wordt nu weer voor een
lastige opgave gesteld, n.l. een
uitwedstrijd tegen Eindhoven. Ge
zien de krachtsverhoudingen, ge
loven we dat de bezoekers ook
ditmaal wel met een gelijk spel
tevreden zullen zijn.
De Sitt. Boys schijnen hun oude
vorm hervonden te hebben. Dat
zou Juliana wel eens gewaar kun
nen worden.
De Baronie DNL en TSC, twee
oude bekenden uit de 2e Klasse A
van enige jaren terug. Dat belooft
een spannende strijd te worden in
Breda, met een uitslag die rond
om een gelijk spel zal liggen.
In Tilburg moet Longa aan het
langste eind trekken, wil het nog
een woordje mee gaan spreken.
Tweede Klasse A.
De leiders in deze klasse krij
gen het gemakkelijk, want DOS-
KO, zowel als Alliance, zullen zich
door resp. De Zeeuwen en Mid
delburg de kaas niet van het
trood laten eten. Voojr de Zeeuw-
ge ehibs wordt dat dan de vijfde
nederlaag in successie, hetgeen
bedenkelijk gaat worden.
Het Brabantse treffen in Etten
kan een overwinning voor de Roo
sendalers worden, terwijl in Bres-
kens van weinig krachtsverschil
sprake zal zijn.
Goes blijft DOSKO op de voet
volgen door een overwinning op
de Terneuzenaren, die met de tot
nu toe behaalde resultaten zeer
tevreden mogen zijn. Eén ding
zouden we graag zien: dat de ne
derlaag in Goes een kleine is en
dat het geen 60 of 71 wordt,
zoals het de laatste jaren gewoon
te scheen te worden.
Derde Klasse F.
Dat de Corn' Boys de leiding
behouden, kan men welhaast als
zeker aannemen; waarvan we niet
zeker zijn, is of de Corn Boys in
staat zullen zijn de 0 tegendoel
punten te handhaven.
ClingeSteen, vorig seizoen dé
strijd, aan de grenskant, nu voor
Clinge van minder belang, daar
zij dit jaey met een bescheiden
plaats op de ranglijst genoegen
zal moeten nemen. Voor Steen is
de wedstrijd wel van belang, daar
er gewonnen moet worden, wat
ook wel gebeuren zal.
Voor Aardenburg zit er tegen
IJeendijke weinig winst in, even
als voor Hoofdplaat dat Biervliet
ontvangt.
In Sluiskil komt Axel op be
zoek. Ondanks Sluiskil's 21
zege in Biervliet geven we de
winst in deze wedstrijd aan de
Axelse oranjéhemden.
Te Hulst komen 2 gelijkwaar
dige tegenstanders in het veld. De
productiviteit der elftallen in
aanmerking nemende, houden we
het op een overwinning van de
thuisclub.
Het Zuidelijk elftal.
Na een Woensdagmiddag te
Tilburg gespeelde oefenwedstrijd
tussen een Zuidelijk elftal en een
versterkt Tilburgs elftal, welke
wedstrijd met 5—-2 door het voor
lopig Zuidelijk tqpm werd gewon
nen, werd het definitieve elftal
voor de wedstrijd tegen Luxem
burg, die Zondag 26 October te
Eindhoven zal worden gespeeld
als volgt samengesteld;
Doel: Saris (BW).
Achter: Huybregts (BW) en
Van Bun (MVV).
MiddenVondenhof (Juliana)
Beenhakkers (NAC) en Van Tuyl
(PiSV).
Voor; Nass (VW), Donhuyzen
(BW), Van Roessel (Longa),
Rij-vers (NAC) en Mulders (PSV).
Reserves: De Munck (Sitt.
Boys), Van Ierland (Willem H),
Lussenburg (NAC) en Quaad-
vlieg (Wilhelmina, Den Bosch).
De gedetailleerde uitslag luidde:
Landau VSV
J. v. d. HagenH. Voorhans 01
C. de PutterG. Wullems 10
P. van Hoeve
Tb. Wegchelaar
J. Ruijtenburg
M. Nijssen Sr.
J. 't GildeE. Tack
M. Jansen—AWullems
D. JansenJ. de Jong
A. de ConinokM. Hendriks 01
C. BoeijeA. P. Leenhouts 10
P GeensenM Nijssen Jr.
1—0
1—0
0—1
0—1
0—1
1—0
Totaal uitslag
5—5
Een viertal reserves van beide
tientallen bonden eveneens de
(Ingez. Met1)
strijd aan, waarvan de uitslag ook
een gelijk spel was:
De uitslag:
A. VerlindeM. Schooss
G. PeetersIr. Van Altena
M. MatteleeJ. de Klein
J. KoevoetsF. v. d. Hooft
Totaal
KAA KTCOM PETITIE.
De in Terneuzen gevestigde
kaartclubs hebben besloten deze
winter op vastgestelde data tegen
elkaar uit te komen, waardoor de
wedstrijden in competitieverband
worden gehouden.
Voor iedere ontmoeting worden
prijzen uitgeloofd, terwijl bij het
einde van het seizoen extra prij
zen worden beschikbaar gesteld
voor de clubs en de individuële
leden, die gedurende deze compe
titie de beste resultaten hebben
bereikt.
yAN ELK. 'WlLAHlON
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Molentje vomd de zeemeermin
zo vriendelijk en aardig, dat hij
niet eens zo erg nieuwsgierig
was naar haar moeder.
Maar nieuwsgierig of niet, de
moeder kwam en gauw ook!
,,Wat is dat hier voor spek
takel?" riep ze boos.
Toen keek ze Molentje aan en
Molentje kee(k haar aan.
Het is mogelijk dat Molentje
wat zenuwachtig was van de op
windende gebeurtenissen der laat
ste dagen. Het kan ook zijn dat
de moeder van de meermin er
werkelijk zo potsierlijk uitzag. In
ieder geval begon Molentje te
proesten en te gieren van het
lachen.
In strijd met zijn karakter, ver
gat bij alle wetten der hoffelijk
heid en lachte door.
Tenslotte viel hij met stoel en
al om, nog steeds lachend.
Dit zinde de oude dame aller
minst. Zij was namelijk een on
vervalste heks, een toverkol waar
aan de Middeleeuwen naar men
zegt zo rijk waren.
„Alle kwade dampen!" riep de
moeder van de meermin. „Uitge
lachen te worden in mijn eigen
huis en nog wel door zo'n onzin
nig schriel kereltje. Je zult d'r
van lusten, verwaande eh eh mo-
Jenkwast!"
DE MOTIE VAN AFKEURING.
SCHAKEN.
LandauVSV
5—5
In Axel had de eerste ontmoe
ting plaats tussen de eerste tien
tallen van Landau (Axel) en
VSV (Sluiskil), welke wedstrijd
een zeer spannend verloop had,
getuige ook het 55 gelijk spel.
Mijnheer de Redacteur:
Naar aanleiding van het in Uw
blad geplaatste verslag der raads
zitting van 10 Oct. j.l. te -Schoon
dijke, waarin de tegen mij gerich
te motie van afkeuring uitvoerig
voorkomt, verzoek ik U beleefd
zulks ter juiste en niet eenzij
dige voorlichting der lezers op
name van onderstaande, waarin
mijne zienswijze in deze zaak'
naar voren wordt gebracht.
Hierbij wil ik echter opmerken,
dat het in deze gaat om aanmer
kingen mijnerzijds op het beleid
van de burgemeester van Schoon
dijke tijdens de bezettingstijd.
Kort voor de raadszitting van
16 September j.l. werd mij in mijn
hoedanigheid van wethouder der
gemeente Schoondijke een stuk
ter ondertekening aangeboden,
waardoor ik zou bevestigen, dat
de burgemeester van Schoondijke,
dte heer F. A. van Rosevelt in het
voorjaar van 1944 dus vier
jaren na de overweldiging van ons
land om „principiële redenen"
is ondergedoken.
Ik heb dit geweigerd en wel om
de [volgende redenen
Ten eerste heeft deze burge
meester het tijdens de bezetting
niet ontiziien, in opdracht van de
vijand en ten behoeve van deze,
personen, paarden en materiaal te
vorderen, waarbij hij zelfs niet
werkwillige ingezetenen namens,
de vijand schriftelijk bedreigde
met de „Feldigendarmerie".
Ten tweede bestond hij het in
het voorjaar van 1944 mijn zoon,
die te mijnen huize was onderge
doken, eveneens aan te wijzen
voor tewerkstelling ten behoeve
van de overweldigers en volhard
de hij hierin, ook nadat ik per
soonlijk hem er op gewezen had,
welke gevaren mijn zoon die
geen papieren bezat daarbij
zou lopen.
Ten derde zijn mij nog verschil
lende andere feiten bekend
bijv. het namens de gemeente con
doleren van de familie van een
aan het „Oostfront" gesneuvelde
landverrader waaruit m.i. op
ondubbelzinnige wijze de hulpver
lening aan de vijand door deze
burgemeester blijkt.
Van enige „principiële houding
bij deze burgemeester kan, naar
mijn bescheiden mening, dan ook
in het geheel geen sprake zijn en
deze mening wordt nog veirsterkt,
wanneer ik lees dat verschillende
andere burgemeesters of hun
plaatsvervangers, die m.i. de vij
and heel wat minder van dienst
waren, voor een Tribunaal moeten,
verschijnen.
Mijn bedoeling nu was het, om
.tijdens de raadszitting van 16 Sept.
j.l. mijn weigering tot onderteke
nen te motiveren, daar ik het met
het destijds door de Burgemeester
gevoerde beleid niet eens ben en
ik in mijn functie als wethouder
tot ondertekening werd aange
zocht..
Dit echter behoorde volgens
burgemeester Van Rosevelt dan
niet tot de competentie van de
Raad.
Wel echter schijnt het tot de
competentie van een wethouder te
behoren, een verklaring te onder
tekenen, waarin het met de waar
heid niet zo nauw genomen wordt
en wordt men, wanneer men wei
gert aan iets dergelijks mede te
werken en zijn houding wil recht
vaardigen, in een „motie van af
keuring" beticht van „persoon
lijke aanvallen".
Wat betreft de raad, die de heer
Van Rosevelt mij gaf, mij in deze
tot hogere instanties te wenden,
hieraan heb ik reeds gevolg gege
ven. Het is mij overigens bekend,
dat reads eerder een klacht tegen
daze Burgemeester werd inge
diend.
Het behoeft wel geen betoog,
dat ik om bovenstaande redenen
de „motie van afkeuring" zonder
meer terzijde leg.
U, Mijnheer de Redacteur, be
leefd dankend voor de verleende
plaatsrudmlte.
J. RISSEEXJW, Wethouder.
Schoondijke, 16 October 1947.
Op grond van de, door de Mi
nister van Verkeer en Waterstaat
vastgestelde richtlijnen voor de
toelating van beroepsgoederen-
vervoerders, dienen deze de, voor
een iberoepsgoederenvervoerbe-
drijf vereiste, vakbekwaamheid te
bezitten.
Deze vakbekwaamheid wordt
o.im. aangenomen, indien de be
stuurder van een onderneming in
het bezit is van een diploma,
waaruit blijkt, dat met gunstig
gevolg een onderzoek is ingesteld
naar zijn vakbekwaamheid.
Tot op heden was een dergelijk
diploma echter nog niet ingesteld
en erkend, hetgeen voor een aan
tal beroepsgoederenvervoerders en
voor hen, die dit wensten te wor
den, moeilijkheden opleverde.
In verband hiermede is thans
een stichting in het leven geroe
pen welke zich ten doel stelt,
examens af te nemen ter verkrij
ging van het diploma vakbe
kwaamheid beroepsgoederenver
voer langs de weg.
De Minister van Verkeer en
Waterstaat heeft het, door deze
stichting uit te geven, diploma
erkend in die zin, dat een zoda
nig diploma wordt beschouwd als
van de stichting, „Bureau exa
mens beroepsgoederenvervoer
langs de weg", Wassenaarseweg
14, te 's-Gravenhage.
Het Centraal Bureau Niwin
maakt bekend, dat de aflevering
der verjaarspakkettendozen eerst
vanaf 1 November zal kunnen ge
schieden.
Het publiek kan echter nu reeds
aanvragen voor de dozen indienen
bij de plaatselijke Niwin Comité's.
Dit zal stellig bijdragen tot een
goede gang van zaken.
De Persdienst van de Niwin
deelt mede, dat de eerste zending
Kerstpakketten van de Niwin op
25 September met de „Kota In-
ten" is aangekomen. De verant
woordelijkheid van het vervoer
van de kade in Tandjong Priok
naar de dienst Welfare in Batavia,
berust op Luit. Derks.
Onder "oezicht van militairen die
louter en alleen kwamen kijken
naar het uitladen van de symboli-
sche handdruk van overzee, en de
een getuigschrift, waaruit blijkt, militaire politie, die formeel met
dat de houder ervan voldoet aan -h-et toezicht was belast, werden de
de voor een beroepsgoederenver- eerste 40.000 pakketten door een
grote kraan uit het schip gehaald.
Stagnatie kwam niet voor, onder
controle van de M. P. gingen de
pakketten, bij de loodsen aange
komen, over de lopende band naar
binnen. De eerste zendingen éti-
ketten zijn ook reeds in Batavia
aangekomen. Op de dienst Wel
fare rust de taak de étiketten op
te plakken en voor een goede dis
tributie te zorgen.
voerder gestelde eisen van vak
bekwaamheid, zo deelt de afd.
Voorlichting van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat ons
mede.
De voor de verkrijging van dit
diploma gestelde eisen van vak
bekwaamheid zijn door de Minis
ter vastgesteld en goedgekeurd.
Nadere inlichtingen zijn ver
krijgbaar bij het secretariaat
D
BONNEN VOOR FIETS
BANDEN AANGEWEZEN.
Het Centraal Distributiekantoor
deelt mede, dat t/m 30 November
aA op de bon C 31 van het in-
achrijyingsbewijs voor vervanging
van fietsbanden BI 611 een tour
buitenband verkrijgbaar is.
Verder is eveneens tot genoem
de datum op bon A 13 van het in-
sChsijvingsbewijs voor eerste mon
tage een buitenband en op bon
B 13 van dit inschrijvingsbewijs
een binnenband verkrijgbaar.
De banden kunnen rechtstreeks
op de bovengenoemde bonnen be
trokken worden. Inwisseling
tegen een bandenbon bij de distri-
butiedienst is niet nodig.
BON AANWIJZEN VASTE
BRANDSTOFFEN.
Met ingang van 20 October
worden geldig verklaard de bon
nen 76 en 77 van de kaart T.A.
707 en bon 76 van de kaart T!B
707 (kamerbewoners).
JSlk dezer bonnen geeft recht
op het betrekken van drie een
heden vaste brandstoffen.. Ten
einde het de handel mogelijk te
maken de bestellingen regelmatig
uit te voeren, is het noodzakelijk,
dat de bonnen prompt worden in
geleverd.
De bezorging zal in gedeelten
plaats hebben, zodat aflevering
van alle éénheden tegelijk niet
kan worden verlangd.
Men dient zich voor de winter
op de totaal beschikbaar gestelde
12 éénheden, resp. 6 éénheden
voor kamerbewoners, in te stel
len, daar een hoger rantsoen
helaas niet zal kunnen worden
verstrekt.
De brandstoffenkaartén TA 707
en TB 707 dienen zorgvuldig te
worden bewaard.
De aandacht wordt voorts ge
vestigd op de folder, welke het
Rijkskolenbureau via de handel
zal verspreiden. Zij bevat be
langrijke mededelingen omtrent
de huisbrandvoorziening in het
algemeen en raadgevingen voor
het stoken.
In de nacht verlaten we in het
aardedonker de stad waar we de
laatste tijd gerust hebben, Ban-
joemas. Drie dagen later schrijf
ik dit verslag in Wabaredja, waar
tijdelijk het hoofdkwartier zijn
tenten heeft opgeslagen.
Schrik niet, gij, die denkt dat
de Nederlandse troepen wellicht
een actie hebben uitgevoerd om
hun „gebied uit te breiden", als
U ontdekt dat de afstand tussen
Banjoemas en Wabaredja onge
veer 100 km bedraagt. Er is ai-
leen sprake van zuivering van
het terrein en de verbindings
wegen, diie liggen binnen het ge
bied; dat tijdens de politionele
actie door ons is bezet.
Zuivering van alle ongure ele
menten en benden die er nog
rondzwerven van Republikeinse
legeronderdelen die zich van uit
spraken van de Veiligheidsraad
geen greintje aantrekken, van
rampokkers en rovers, dat was
de opdracht die de „V" Brigade
meekreeg toen in de trieste, natte
nacht de lange colonne zich in be
weging zette. Het was de perste
keer, dat ik met deze brigade, die
in haar Bandoengse tijd en later
tijdens de opmars naar Cheribon
en Banjoemas in bliksemtempo,
vele lauweren oogstte, het terrein
inging. Ook met deze actie heeft
de Brigade haar naam hoog ge
houden. De „V"-mannen hebben
een felle strijd gevoerd, niet met
een vijand die zich in een open-
j lijk gevecht durft meten, maar
met regen,- modder en versper
ringen. Het waren geen vijande
lijke mitrailleur-opstellingen, ka
zematten of aanvallen die het
tempo van deze actie vertraag
den, maar opgeblazen bruggen,
valkuilen, vernielde wegen en
boomverspérriaigen. Het lijkt
langzaam 100 km in drie dagen,
maar als de snelheid van een
bulldozer die voorop rijdt om de
hindernissen aan de kant te du
wen, het tempo van de opmars
moet bepalen, dan kan het on
mogelijk sneller gaan. Onder deze
omstandigheden hangt enorm
veel van de mannen van de genie
af. Bergen werk hebben zij ver
zet om het oponthoud van de ge
motoriseerde colonne zo klein mo
gelijk te houden. Al vrij snel na
de start kwamen de 4e genie veld-
cie en de 16de cie leger genie
troepen in actie. De brug bij
Loembir, opgeblazen door de ex
tremisten, was volkomen onbruik
baar geworden. Dan staat daar
de kilometerslange colonne, en
sta je je te verbijten, niet omdat
we er niet overheen zouden kim
men komen, maar omdat het ons
c
tijd kost en in dié tijd zie je aan
de horizonten de rookkolommen
opstijgen van brandende steden,
kampongs en ondernemingen,
worden er Chinezen in „veilig
heid" gebracht en de woningen
van gevluchten leeggeroofd. We
moeten dus door en wel zo hard
mogelijk. Geen wonder dat de
genie dan werkt. In korte broek
jes, glimmend bruine naakte bo-
venlijvei* krioelen zij als een
hoop nijvere mieren bij het brug-
hoofd dooreen.
Zware wagens met bailey-
materiaal worden gelost, lucht-
druklboren overstemmen met hun
oorverdovend gebeuk alle andere
geluiden. Zuurstofflessen spuiten
hun inhoud naar de lasappara
ten, het is een wirwar, een de
monstratie van mechanische en
menselijke kracht er op gericht
om de anderen die intussen moe
ten wachten door te laten gaan.
De Br'gade-commandantKolonel
Meijer, populair bij al zijn man
nen en b(j hen beter bekend als
„Oome Jan", komt zelf naar vo
ren. Als een vader van een ge
zin staat hij daar tussen zijn men
sen, overlegt met hen, moedigt
aan en stilmuleert
Na de brug bij Loembir begon
het pas goed. Het ene ogenblik
was 't smoorheet, zodat je zat te
kken naar een koele dronk.
i het is nu regentijd en
daarom duurt de hitte nooit lang.
Twee uur achter elkaar droog
we^r is al heel mooi en dan be
gint het weer te regenen. Met
bakken tegelijk valt het uit de
hemel, één groot grauw gordijn
dat ieder uitzicht ontneemt. Geen
berg meer te zien, alleen maar
water en nog eens water, wegen
worden kali's, sawah's meren.
Zo rijden, neen glijden we de
nacht tegemoet. Stoppen, een
zware versperring, we zullen er
tegelijk overnachten. De genie
gaat weer aan het werk, nu zelfs
met springmiddelen, terwijl Inf.
11 K.N.I.L. te voet de weg verder
zuivert.
Een enkele keer horen we wat
vuren als zij verstrooide tegen
standers op de hielen zitten. We
proberen ons zo gemakkelijk mo
gelijk in de wagens te installeren
om nog wat te kunnen slapen.
Opgevouwen tussen de bagage, op
een paar jeep-bankjes, naast
elkaar op de vloer van een drie
tonner zo gaan we de nacht in,
die koud en vochtig is. De regen
klettert op de kap, met veel la
waai, net niet voldoende om het
monotone geroep van de telegra
fist die met zijn radio-wagen ach
ter mij staat:
„Hallo Staal van Pieter, hallo
Staal van Pieter, hallo Staal van
Pieter" te overstemmen. Ik hoop,
nu maar dat Staal gauw zal ant
woorden dan hoor ik tenminste
iets anders. Radio-verbindingen,
de levensaders van iedere opere
rende eenheid, de schakel met de
andere onderdelen in het terrein.
Vroeger heb ik wel eens sma
lende opmerkingen gehoord over
mensen die bij staven werken,
maar op mijn beurt zou ik wtillen
zeggen, probeer het eens zonder
deze kerels! Het mag waar zijn
dat ze niet altijd in eerste lijn
zitten, toch werken ze even hard
als alle overigen en doen zeker zo
belangrijk werk. Daar moet ik
aan denken toen ik achter me
hallo Staal Pieter" bezig hoorde.
De volgende ochtend' gaan we
verder. Bij Karangpoetjoeng ma
ken we een verrassende wending
om via een binnenweg naar Si-
doredja door te stoten. In deze
plaats zitten onze collega's van
13 R. I. al, die van Tjilatjap
op spectaculaire wijze met behulp
van omgebouwde jeeps via de
spoorbaan naar Sidoredja zijn op
gerukt. Toch zien we al rook
wolken opstijgen en hebben een
angstig vermoeden dat zelfs zij
niet snel genoeg geweest zijn om
deze zinloze „verschroeide aarde"
politiek, die ten slotte als een
boemerang werkt en op de hoof
den van de arme Indonesiërs te
recht komt, te verhinderen. De
natuur om ons heen is van een
ongekende pracht en grilligheid.
Zwaar doorsneden en begroeid
terrein, een plaats voor de jacht
op wilde zwijnen.
Menig wild varken is tijdens
deze actie het slachtoffer gewor
den van de jachtlust van de koks
die er in slaagden in elke maal
tijd varkensvlees te' verwerken
Voorwaar een loffelijk streven!
Hoe mooi de natuur ook is, de
wegen zijn: vrijwel precies eender
als de dag er voor. Op niet min
der dan vijf plaatsen is de weg
dusdanig toegetakeld dat het bijna
onbegonnen werk lijkt om te pro
beren daar met zware wagens
doorheen te komen. Vooral de
keukenwagen die fonteinen thee
en soep naar alle kanten uit
braakt als hij met vereende krach
ten door de modderbarrière ge
zeuld wordt, baart zorgen. Deze
wagen wordt in de loop van de
tocht de graadmeter van de pres
taties, als die er door komt, komt
beslist de rest er ook door!
En het lukt. In nog veel kor
ter tijd dan we oorspronkelijk ge
dacht hadden, bereikt de hele co
lonne het brandende SidOredja.
Dwars door een zee van vlammen
en rook rijden we door de hoofd
straat. De hitte van de branden
slaat als een hete gloed tegen ons
aan, een wolk van roet en ver
brande rommel daalt over de
wagens neer.
Geen enkel behoorlijk huis staat
meer overeind. Het is een intens
droevig gezicht deze troosteloze
woestenij van brandende huizen,
ingestorte goedangs, brokstukken
van muren en een vernield spoor
weg-emplacement.
Tot h'ier is de opmars zo snel
gegaan, dat de luchtverkenning
meldt, dat de verdere weg bijna
niet versperd is. Dat is het sein
om het eskadron pantserwagens
van Ritmeester De Jonge met de
carriers van Inf. 11 zo snél ai"
maar kan te laten doorstoten.
In een lange, imposante file
daveren de scoutcars, humbers en
gepantserde commando-wagens
ons voorbij.
Op het nippertje weet dk een
plaatsje te bemachtigen op één
van de carriers die de infanterie
meevoeren. Met een vaart van
bijna 60 km schieten we over de
weg voorwaarts. De verkenning
heeft juiste inlichtingen verstrekt.
Het gaat zo goed, dat het bijna
te mooi is om waar te zijn. Het
duurt dan ook niet lang of mid
den in een uitgestrekte rubber-
plantage in de heuvels buiten
S-idoredjo lopen we vast op een
„boterig" stuk weg. Als we ge
stopt zijn, begint het prompt en
kele kilometers verder te bran
den, natuurlijk weer een onder
neming.
In een zij-terrein, ongeveer op
zeven kilometer afstand moet
eveneens een rubber-onderneming
zijn, wat de pantsercommandant
doet -besluiten .met enkele wagens
een uitval in die richting te doen
Volkomen onverwacht verschenen
de zwarte baretten voor de onder
neming. Een schildwacht van de
T.N.I. kon nog juist uit de voe
ten komen. De gebakken eieren
en warme ingeschonken koffie op
de keurig gedekte lunchtafel
vormden de stille getuigen van
een overhaaste vlucht.
In die tussen tijd hebben de
soldaten van Inf. H het boterig
en kunnen we verder. Tjipari en
de gelijknamige rubberonderne-
miing branden als een fakkel als
we er langs trekken, het moet
net gebeurd zijn want verschil
lende ruiten van de administra-
teursiwoning zijn nog heel.
Tot de splitsing Wanaredjo
Madjanang treffen we een paar
in der haast opgeworpen versper
ringen bestaande uit opgestapelde
bloikken ruwe rutober!
Hoe het ook zij, met of zonder
rubberblokken over de weg, we
komen met de colonne op het
kruispunt aan en stoppen om de
weg te verkennen naar Madja
nang. Een bui regen zoals we tot
dam nog niet gehad hebben spoelt
bijna de drietonners van de weg
af! Midden in deze fantastische
wolkbreuk ontstaat plotseling een
kort maar zeer hew:g vuurge
vecht met een restant vare de
vijand dat zich in de sawah ver
scholen hield.
Na dit intermezzo staan we
doornat, geen droge draad meer
aam ons lichaam, op. Nog nooit
heb ik kunnen vermoeden dat het
dn Imdië zo koud kan zijn! Het
blijft regenen en we moeten door
naar Madjanang. Dus gebeurt
dat ook, tenminste dat dachten
Slechts luttele kilometers
voor de stad stuiten we op zo
zware versperringen dat we tot
de volgende dag op de gemie moe
ten wachten om ons vooruit te
helpen.
De K.N.I.L.-mensen van Inf. II
weten echter wat kamperen is.
Het is een schilderachtige troep
deze knapen van het land zelf.
Als ze op stap gaan nemen ze
geloof ik hun hele hebben en hou
den mee, papegaaien in kooien
die aan de zoldering van de wa
gens heen en weer wiegen, kloe
ken met kuikens, huisraad, fiet
sen, bedienden', puilen de wagens
uit. Het lijkt meer op een troep
landverhuizers of zigeuners die
gaan verhuizen dan een leger in
opmars. Maar in het terrein zijn
er geeln betere denkbaar. Zo heeft
iedere troep zijn eigen karakter.
Helaas hebben wij Madjanang
evenmin kunnen redden: uit de
handen vam de beroepsbrandstich
ters en plunderaars. Het hele
stadje is met de grond gelijk ge
maakt.
Een uitgestrekt gebied is weer
dank zij de „V" Brigade onder
Nederlandse controle gebracht.
Op de terugweg stonden de
eerste bewoners al weer langs de
weg om ons te zien voorbij trek
ken. Ik ben er zeker van dat hun
verwachtingen over ons hoog ge
spannen zijn, want het zgn niet
zjj, maar de extreme elementen,
die de rust verstoren en diie zich
nu in de bergen teruggetrokken
Wal bvcnal Je Stadie
ZONDAG 19 OCTOBER.
HILVERSUM I. 8.00 Nieuws;
8.30 Voor de tuin; 8.40 Barcarole;
9jl5 Men vraagt; 9.45 Lezing;
10.00 Gr^m.; 10.30 Briefgeheim;
11.00 Kunst na arbeid; 12.15
Gram.; 12.40 A cappella koor;
13.00 Nws.; 13.15 Les gars de
Paris; 13.50 N. S.; 14.05 Boek-
bespr.14.30 Concertgebouw
orkest; 15 45 „Berceuses"; 16.15
N. J ,G.; 16.30 Sportflitsen; 17.00
Harmonie; 17.15 Accordeonorkest;
17.30 Ome Keesje; 17.50 Sport;
18.00 Nws.; 18.15 Gesprek met de
lezer; 18.30 Ned. Strijdkr.; 19.00
Kerkdienst; 20.00 Nws.; 20.15
Waltztime; 20.45 Hersengymn.
21.30 Hoorspel; 22.15 Omroep
orkest; 23.00 Nws.; 23.15 Gram.
HILVERSUM H. 8.00 Nieuws;
8.30 Hoogmis; 9.30 Nws.; 9.45
Gram.; 10.30 Kerkdienst; 12.15
„In 't Roeckhuys"; 12.30 Kareol
Septet; 13.00 Nws.; 13.20 Verv.
Kareol Septet; 13.40 Apologie;
14.00 Huisconcert; 15.40 Klank
beeld; 16.15 Missiezondag; 17.15
Kerkdienst; 19.00 Ned. Kamer
koor; 19.15 Kent gij uw Bijbel?
19.30 Nws.; 19.45 Sportflits; 20.12
De gewone man; 20.30 Hoorspel;
21.30 De Zilvervloot; 22.15 Avond
gebed; 22.30 Nws.; 22.50 Gram.
MAANDAG 20 OCTOBER.
HILVERSUM I. 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 10.00 Morgenwijding;
10.30 Voor de vrouw; 10.45 De
Regenboog; 11.25 Volksliederen;
11.45 Voordracht; 12.00 Carlo
Carcassola; 12.38 Johan Jong;
13.00 Nws.; 13.20 The Ramblers;
14.00 Cello en piano; 14.30 Voor
jonge moeders; 14.45 Gram.; 15.10
Blijspel; 16.30 Gram.; 17.00 Voor
de kleuters; 17.30 Pianoduo; 17.45
Rijk overzee; 18.00 Nws.; 18.30
Ned. Strijdkr.; 19.15 Reportage;
20.00 Nws.; 20.15 Metropole or
kest; 20.55 Radiodebat; 21.15
Meester trio; 21.45 Gram.; 22.20
Lezing; 22.35 Calvet kwartet;
23.00 Nws.; 23.15 Gram.
HILVERSUM H. 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 9.15 Gram.; 9.15
Ochtendbezoek bij jonge zieken;
9.35 Gram.; 10 00 Bariton en pia
no; 10.30 Morgendienst; 11.15
Van oude en nieuwe schrijvers;
11.35 Gram,; 12.15 Giaoonda-
ensemble; 13.00 Nws.; 13.15 Or
gelconcert; 14.00 Voor de scho
len; 14.30 Amati-trio; 15.15 Ka
merorkest; 16.00 Bijbellezing;
16.45 Gram.; 17.15 Het Nederl.
Sextet; 17.45 Marinierskapel;
19.00 Nws.; 19.15 Onder de lees-
lamp; 19.45 De gezinsweek; 20.00
Nws.; 20.15 Negro spirituals;
20.45 Voordracht; 21.05 Sans-
souci; 21.35 Gram.; 22.00 Orgel
spel; 22.30 Nws.; 22.45 Avond
overdenking; 23.00 Gram.
stuk weg enigszins gefatsoeneerd hebben.
De Raad voor de Scheepvaart
te Amsterdam heeft Donderdag
uitspraak gedaan in de zaak van
het Britse s.s. „The Viceroy", dat
op 12 April 1947 ten gevolge van
een ontploffing op de Schelde is
gezonken, waarbij negen opvaren
den om het leven kwamen. De
Raad oordeelde, dat het schip
slachtoffer is geworden van een
zich op de zeebodem bevindende
mijn, daar de weersomstandig
heden ten tijde van de ramp het
onwaarschijnlijk maken, dat een
drijvende mijn niet zou zijn opge
merkt. De Raad beveelt aan,
dat de Gaussing-cables de eerste
jaren nog niet van de schepen
worden verwijderd, daar het ge
vaar van magnetische mijnen ken
nelijk nog steeds bestaat.
In het onderhavige geval was
de kabel in Augustus 1946 wegge
nomen. Volgens de Raad, die zijn
deelneming uitsprak met de na
gelaten betrekkingen van de
slachtoffers, is bij de ramp van
„The Viceroy" sprake geweest
van een oorlogsongeval.
Geen zekerheid heeft de Raad
verkregen over de oorzaak van de
brand, die op 12 Mei '47 te Genua
is uitgebroken in ruim 3 van de
„Streefkerk". De Raad oordeelt,
dat de getroffen maatregelen op
het schip juist zijn geweest, al
betruert de Raad het, dat geen in
richting voor het toelaten van
stoom in de ruimen op de „Streef
kerk" aanwezig was. Het optre
den van de brandweer te Genua,
werd door de Raad geprezen.