INDONESIË in de Veiligheidsraad. Het standpunt der Verenigde Staten t. a. v. Palestina. H.K.H. PRINSESJJJULIANA REGENTSCHAPSWET AFGEKONDIGD. NIEUWE kabinet; j MAANDAG 13 OCTOBER 1947. doet een beroep op medici, ^verplegenden en allen die belangstellen in ziekenverzorging. voor Oost-Indonesië. Frank ermg bij Abonnement - Temeuzen WEERSVERWACHTING medegedeeld door het K.N.M.I te De Bilt, geldig tot Maan dagavond. 's-Middags vrij warm. Na het oplossen van in de nacht gevormde mist, perioden van zonneschijn en vrij warm. Droog weer met meest zwak ke wind tussen Zuid en Oost. 3de Jaargang No. 629- Verschijnt dagelijks Drukkerij N.V. Firma P. J. van de Sande Terneuzen Advertentieprijs per mm 10 ct.; mintmtnH per advertentie 1,80. Inzending advertenties tot des namiddags 4 uur» Ruibriek kl. advertenties; 5 regels 60 ct.; iedere regel meer 12 cent. Ver melding: Brieven onder nr. Bureau van dit Biel 10 cent meer. Abonnementsprijs 3,25 per kwartaaL H. K. H. Prinses Juliana heeft. Zaterdagavond in haar kwaliteit van Voorzitster van het Neder landse Rode Kruis, Via de radio het woord gericht tot medici, ver- plegenden en allen, die helang stellen in ziekenverzorging. H. K. H. deed, na rijp heraad, een toeroep op hen, om deinwo ners van Indonesië te hulp te ko men, die zoveel jaren vrijwel ver stoken geweest zijn van preven tieve medische hulp. Er rust hier op pns Nederlanders een zeer gro te lerantwoordeiijkheid. die helaas nog lang niet door allen in ons land zo duidelijk wordt gevoeld als wel nodig is. Nadat de Prinses gewezen had op het vele, dat in Indië op dit gebied door tallozen is gedaan, zeide H. K. HL, dat, in verhou ding met wat men hier in Neder land gewend is, de hulp, die daar tot dusverre gebracht werd, niet temin zeer en zeer beperkt is, vooral, nu door de gewijzigde om standigheden zoveel millioenen mensen meer. op onze hulp en bij stand aanspraak maken. Alleen door het verrichten van dit me- disch-sociaal, diep-menselijk werk, is het mogelijk in de wereld de rust en de vrede te zien weder keren. Door dit in Indonesië te doen, kan men met eigen ogen deze waarheid tot werkelijkheid zien worden. De Prinses bracht in herinnering dat men in Nederland op het ter rein van de moderne wetenschap tot resultaten kwam, waarop men terecht trots kan zijn. Zij vroeg zich af, of die perfectie onder de tegenwoordige, omstandigheden nog wel ten volle verantwoord is, nu het duidelijk is, hoe groot de nood in Indië is. Een verantwoor delijkheid, een plicht, kan daar door Nederland vervuld en moet daar vervuld worden, wanneer men zich allen bewust is hiervoor zijn offer te moeten brengen. Dit beroep is speciaal gericht tot die verplegenden, die het vak uit ware roeping hebben gekozen. De Prinses is er zeker van, dat dit beroep, om hetzij in Neder land, hetzij in Indonesië een offer te brengen voor het algemeen be lang met opzijzetting van elk per soonlijk belang, niet vergeefs zal zijn Zij verwacht van de ver pleegsters, die buiten haar oor spronkelijke beroep een werkkring hebben gevonden, een versterking van ~het verpleegsterscorps. Ook van haar, die door een huwelijk het beroep hebben laten varen en van haar, die reeds met pensioen zijn gegaan. Er zal reeds in een zeer grote behoefte voorzien zijn, wanneer zij slechts enkele dagen per week, halve dagen, of wat voor tijdsbestek ook, zich weer ten dienste stellen van het zieken huis-apparaat. De Prinses hoopt daarbij te mo gen rekenen op de volle medewer king van de ziekenhuis-directies. Dit ',ppèl voor aanvullende ar beid n, Nederland, geldt ook de verpleeghulpen. Een zelfde offer wordt gevraagd van de Neder landse artsen. Een zeer aanzien lijk aantal medici, dat jaren, lang in Indië heeft gewerkt, is nu aan het einde van zijn krachten en moét vervangen worden. In Staatsblad H 338 is Zater dag afgekondigd de wet hou dende toepassing van artikel 43 van de Grondwet. Het Zaterdag verschenen Ko ninklijk Besluit, houdende bepa ling van het tijdstip der neer legging van de uitoefening van het Koninklijk Gezag alsmede van het tijdstip der hervatting «laarvan door H. M. Koningin Wiihelmina bepaalt in het enige artikel: Met ingang van 14 November 1947 leggen Wij de uitoefening van het Koninklijk Gezag tijde- Ujk neer; met ingang van 1 December 1947 hervatten Wij de uitoefe ning van het Koninklijk Gezag. De Prinses zeide, dat niet min der een appèl tnoet worden ge richt tot het gehele Nederlandse volk, om die medici en verplegen den, dië hier werken, bij te staan, opdat aan de hun gestelde eisen ook werkelijk zal kunnen worden voldaan. Hare Koninklijke Hoogheid be sloot aldus: „Wanneer men zich af zou vra gen, hoe dit alles wel mogelijk is, dan moet ook worden aangevoerd, dat juist de perfectionnering van het Nederli ziekenhuis-apparaat ons Nederlanders ertoe heeft ge bracht, om voor het kleinste, het geringste, vanzelfsprekend de tijd op te eisen van de verplegenden en de medici. Is het teveel gezegd, dat wij in dit opzicht zeer verwend zijn? Is het onredelijk, om te vragen, of niet de tijd, besteed aan veel on zer kleine lichamelijke zorgen, on eindig veel heter besteed zou kun nen zijn, en daarom ook beter be steed zal moeten worden, voor het enorm grote aantal Indone siërs, dat in een erbarmelijke phy- sieke toestand verkeert? Uit gebrek aan medische hulp, maar ook door een zekere wijd heid, ontstond bij hen vaak een zelfbeheersing en verdraagzaam heid in hun lijden, zoals die bij ons Nederlanders helaas dikwijls te vergeefs te zoeken is. Zo is het, dat op iedere Neder lander, op grond van zijn broeder plicht eën zeer dringend beroep moet worden gedaan, niet alleen voor begrip of medeleven, maar voor practische medewerking di rect of indirect. Dit beoep, dat meer in het bij zonder tot onze verplegenden en artsen en allen, die zich interes seren voor de ziekenverzorging is gericht, mag niet onverhoord blijven, willen wij, met onze be perkte krachten, niiet alles hebben gedaan, om deze hoogste taak tegenover onze medemensen te volvoeren. Dat dit gemeenschappelijk sa mengaan een duidelijk sprekende manifestatie moge zijn van de kracht, die wij uit de achter ons liggende jaren van lijden hebben mogen putten, ter vervulling van onze opgaaf van het heden. Gij weet, dat het in uw macht is, ieder voor zich, hierin uw eigen, belangrijk aandeel te heb ben." Bij het Zaterdag hervatte debat in de Veiligheidsraad over Indone sië keerde de Braziliaanse afge vaardigde zich tegen de Sowjet-1 resolutie, aanvoerende, dat terug trekking van de troepen, tenzij dit. onder neutraal toezicht zou ge schieden, waarschijnlijk eerder een chaos zou verwekken dan de vrede herstellen. Hij sprak zijn vertrou wen uit in de Commissie van Drie. De Poolse afgevaardigde Katz- suchy herhaalde, dat wederzijdse terugtrekking yan de troepen op de oorspronkelijke posities nood zakelijk was voor het bereiken van een vredelievende regeling. Vervolgens bracht de Australi sche gedelegeerde, Kolonel Hodg son, zijn amendement naar voren, dat ten doel had direct contact tussen de beide strijdkrachten te voorkomen. Hij noemde het Rus sische voorstel „onpractisch en onreëel." Immers: zou het Neder landse leger terugtrekken, dan zouden de Republikeinen volgen, waaruit weer botsingen en moei lijkheden zouden voortkomen. De aanvaarding van het Australische voorstel zou tot het bereiken van resultaten voor de Commissie een betere sfeer scheppen. Hodgson verzocht het amendement afzon derlijk van de Sowjet-resolutie te behandelen en het apart in stem ming te brengen. I De Britse afgevaardigde Cado- gan keerde zich op dezelfde gron den als Hodgson tegen het Sow- jet-voorstel. Over de Australische motie verklaarde hij, dat het moei lijk zou zijn de posities vast te stellen welke de partijen op één Augustus innamen. Teneinde de besprekingen te bespoedigen in troduceerde hij een nieuwe reso lutie, welke als volgt luidt: „Teneinde de nakoming van het bestandsbevel te verzekeren, is de Veiligheidsraad van mening, dat stappen moeten worden genomen om een voorlopige demarcatielijn vast te stellen, welke Nederlands van Republikeins gebied zal schei den, draagt de Commissie van Drie op hiervan haar eerste taak te maken en instrueert de Consu laire Oommissie om zo spoedig mogelijk voorstellén te doen ter vaststelling van bedoelde lijn" De Indonesische afgevaardigde Palar beschuldigde de Nederlan ders er van zich slechts bezorgd te maken om het lot van de In donesiërs in de bezette gebieden, die geïntimideerd werden en om gekocht met voedsel en kleren." Hij verklaarde, dat terugtrekking van de Nederlandse troepen on der internationaal toezicht aan de Republiek de zo zeer begeerde kaiis zou geven om de wereld te bewijzen, dat zij in staat is „door overreding" rust en orde te doen heersen, in die gebieden, waar het rustig is tengevolge van omko ping en intimidatie. De Franse afgevaardigde De la Tournelle betwijfelde de uitvoer baarheid van het Australische voorstel, doch verleende zijn war me steun aan de Britse motie. Ook de Belgische afgevaardigde Van Langenhove betwijfelde ern stig of het Australische voorstel wel uitvoerbaar zou zijn. daarbij documenten als voorbeeld aanha lend, die door Van Kleffens op het secretariaat waren gedeponeerd, en welke geschreven orders be vatten over de herovering van Soeratoaja, daterend van na het bestandstoevel. De echtheid hier van, zo verklaarde hij, was nooit bestreden. Welke garanties kan de Republiek geven, dat zulke dingen niet zullen gebeuren nd de terugtrekking op 5 km achter de fronten? Temeer, daar de acties grotendeels blijken te worden uit gevoerd door guerillabenden en sluipschutters, terwijl geen be paald front aan te wijzen valt. Tijdens hun oprukken hebben de Nederlandse troepen min of meer belangrijke centra genomen; in dien zij hieruit terugtrekken, wie zal dan de verantwoordelijkheid op zich nemen v°or orde en rust? De Belgische delegatie verzoekt om nadere toelichting over de si tuatie door toevoegde personen, teneinde zich over de Australische resolutie te kunnen uitspreken. In dit verband gaf Van Langen- hove warme steun aan het Britse voorstel, doch hij meende, dat het' effectiever gemaakt kon worden door van het Britse voorstel de laatste paragraaf in dier voege te wijzigen, dat daaruit het woord „instrueert" komt te vervallen. Na dit amendement zou het Britse voorstel dus gelezen moe ten worden: „De Veiligheidsraad is van mening, dat dit het eerste doei van de Commissie van Drie moet zijn, waartoe de Consulaire Commissie nuttig zou kunnen bij dragen door zo spoedig mogelijk voorstellen in die richting te doen." De Australische gedelegeerde Hodgson verzette zien heftig te gen het Britse voorstel en het Belgische amendement Volgens hem was de taak van de Commis sie van Drie om, goede diensten te bewijzen en niet om actief deel te nemen aan het vaststellen van demarcatielijnen. Dajze resoluitie zou aanzienlijke vertraging ver oorzaken. Van Kleffens trachtte de Veilig heidsraad er van af te houden de Australische resolutie te onder steunen met drie argumenten: le. Ontbrak het de Veiligheids raad aan militaire gegevens om vast te stellen of de Australische resolutie op Java en Sumatra uit voerbaar zou zijn. De Consulaire Commissie kon beschikken over het advies van experts ter plaat se, de Raad niet. 2e. Om genoemde reden zou zij van wijsheid getuigen, indien het definitieve, complete consulaire rapport werd afgewacht, dat op zeer korte termijn beschikbaar zou zijn. 3e. Veel ervaring is opgedaan met de vroegere wederzijdse te rugtrekking van troepen, toen op 14 October 1946 een formeel be stand was gesloten en een demar catielijn vastgesteld. „Ondanks met wederzijdse goed vinden tot stand gekomen rege lingen en besprekingen tussen Nederlandse en Republikeinse autoriteiten, sneden plaatselijke Republikeinse bevelhebbers de watertoevoer van Soerabaja af en zetten zij grote gebieden onder waterv waardoor schade werd aan gericht aan oogst, huizen en fa brieken Het Indonesische bestuur kon of wilde geen verbetering in de situatie brengen, die nog slech ter werd, toen roverbenden het gebied tot een woestenij maakten. Dit toont voldoende aan, waartoe de aanvaarding van de Australi sch# resolutie zou leJden. Elke te rugtrekking moet niet dan na de zorgvuldigste voorbereiding worden uitgevoerd. In verband met dit alles veroor loof ik mij de mening, dat de al te simpele Australische resolutie geen oplossing kan brengen." Onder het voorbehoud, dat hij de Nederlandse Regering nog om instructies moest vragen, onder steunde Van Kleffens het Britse voorstel, dat „gebaseerd was op louter gezond, verstand." Vervolgens stemde de Britse ge delegeerde in met het Belgische amendement. De vergadering werd verdaagd tot Dinsdagmiddag vier uur Ne derlandse tijd. De V. S. hebben zich in een lang' verbeide verklaring over hun standpunt ten aanzien van Pa lestina uitgesproken voor verde ling van het Heilige Land in een Joodse en Arabische staat, zoals wordt aanbevolen in het meerder heidsrapport van de speciale com missie der V. N. voor Palestina. Herschel Johnson, de Amerikaan se afgevaardigde, die dit aan de commissie voor Palestina mede deelde, zeide, dat zijn land ook de Joodse immigratiepolitiek goed keurde, die in het rapport van de speciale commissie wordt voor: gesteld, en stelde recrutering door de V. N. van een speciale in ternationale vrijwillige politie macht om de besluiten ten uit voer te leggen. De verklaring van Johnson komt in hoofdzaak neer op de volgende punten: 1. De -Amerikaanse delegfetie is van oordeel, dat het Palestijnse vraagstuk zo uitermate dringend is dat de algemene vergadering tijdens haar huidige zitting een oplossing aan de hand moet doen. 2 Zoals men zich zal herin neren, werd tengevolge van de eerste wereldoorlog een groot gebied van het Nabije Oosten met inbegrip van Palestina bevrijd, waardoor een aantal landen on afhankelijk werd. Daar de V. S. met hun bloed en hulpbronnen mede hebben bijgedragen tot het winnen van die oorlog, waren zij van mening, dat zij zich niet kon den onttrekken aan een zekere veranwoordelijkheid voor de wijze waarop de kwestie der bevrijde gebieden geregeld en het lot van de toen bevrijde volken voor zelf bestuur rijp gemaakt zouden moe ten worden en tevens, dat een nationaal tehuis voor de Joden in Palestina zou moeten worden ge vestigd. Bijgevolg heeft de Ame rikaanse regering langdurige en vriendschappelijke betrekkingen met de in het Nabije Oosten ge schapen onafhankelijke staten onderhouden. De Amerikaanse delegatie on dersteunt de grondbeginselen van de unanieme aanbevelingen en het meerderheidsplan, dat voorziet in een deling van Palestina en im migratie. Zij is evenwel van mening, dat enkele wijzigingen in het meerderheidsplan moeten worden aangebracht, opdat de beginselen waarop 't is gebaseerd beter ten uitvoer kunnen worden gebracht. Mijn delegatie meent, dat enkele geographische wijzigin gen moeten worden aangebracht. Jaffa to.v. zou bij de Arabische staat moeten worden gevoegd daar het een overwegend ArabP sche stad is. 4. De Amerikaanse delegatie stelt voor, dat de algemene ver gadering het besluit zou 'kunnen nemen om alle inwoners van Palestina, ongeacht hun nationa liteit of woonplaats, vrije toegang te verlenen tot de havens en wa ter- en energiefaciliteiten. Verder, dat constitutionele waarborgen, evenals waarborgen ten aanzien van gelijke economische moge lijkheden, voor Arabieren en Jo den gelden ep de bevoegdheden van de gemeenschappelijke econo mische raad verstrekt worden. Iedere oplossing, die deze com missie aanbeveelt, moet niet al leen rechtvaardig doch tevens INDONESIË. Zaterdagmiddag is bekend ge maakt de samenstelling van net nieuwe Oost-Indische Kabinet. Minister-President, tevens Mi nister van Gezondheid: Dr. S. J. Wlarouw. Binnenlandse Zaken, tevens plv. Prem. Anak Agoeng Gde Agoeng. Financiën :TIamelink. Vice Minister Financiën: R. J. Metekohy. Economische Zaken: J. Tahija. Vice-Minister Economische Za ken: Hoesain. Voorlichting: Sonda Daeng Mat- tajang. Vice-Minister Voorlichting: R. Claproth. Sociale Zaken: Abdoellah Daeng Mapoedji. Vice-Mïinister Sociale Zaken: Drs Tan Tek Heng. Onderwijs: Katoppo. Verkeer en Waterstaat: Ir. Se- mawi. Justitie: Mr. Ds. Soumoukil. Uit de regering zijn derhalve verdwenen, PantoUw, Tjia Kok Tjiang en Bachmid. De correspondent van Aneta te Makassar- meldt, dat politieke kringen in Makassar verheugd zijn over het feit, dat Dr. Wa- rouw in zijn Kabinetsformatie ge slaagd is, doch dat men niettemin weinig enthousiast is over het feit, dat in het Kabinet een aan tal figuren is opgenomen, uit sluitend ter verkrijging van „een geforceerde brede basis". Men verwacht dan ook, dat de komen de zitting van het parlement nog tot enige correctie zal leiden. Zaterdagmiddag zijn de nieuwe Ministers door President Soeka- wati beëedigd. uitvoerbaar zijn en de wereld opinie bevredigen. 5. De algemene vergadering heeft niet op zich genomen, de verantwoordelijkheid voor Het 'bestuur van Palestina tijdens de overgangsperiode, voorafgaande aan de onafhankelijkheid, te aan vaarden. iDe verantwoordelijk heid voor het bestuur van Pa lestina berust momenteel bij de Mandataris. 6. Zowel het meerderheids rapport als de verklaring van de Britse afgevaardigde in deze commissie brengen het probleem van de ten uitvoerlegging van de aanbevelingen der algemene ver gadering ter sprake. 7. iDe V. S. zijn bereid mede te werken aan het program der V. N. om d« betrokken partijen behulpzaam te zijn bij de tot standbrenging van een practische politieke regeling voor Palestina. Wij doelen op de bijstand door middel van de V. N. bij het op lossen van economische en finan ciële problemen en het probleem van de internationale orde en recht gedurende de overgangs periodes. He.t laatste vraagstuk, zou de oprichting van een spe ciale politiemacht bestaande uit vrijwilligers nodig kunnen maken. 8. Het is aan het volk van Palestina om te zorgen, dat een eventuele oplossing uitgevoerd kan worden. Indien de nieuwe politieke instellingen stand moe ten houden, moeten zij zo zijn, dat het volk van Palestina reeds vroegtijdig de verantwoordelijk heid voor de binnenlandse orde op zich nemen kan. Vele jaren lang zijn in Palestina geweld daden gepleegd tegen de wettige overheid en tegenstanders, welke de moeilijkheden van het vinden van een uitvoerbare oplossing in dit ingewikkelde probleem ver groot hebben. Sommige elementen hebben bun toevlucht genomen tot geweld en terreur om hun eigen doel te be reiken. Het is duidelijk, dat een eind moet worden gemaakt aan geweldpleging. 9. Indien de commissie de 'be ginselen van het meerderheids- plan goedkeurt, zouden wij een sub-commissie moeten oprichten om een program uit te werken, dat aan de algemene vergadering zal worden voorgelegd. De aan bevelingen van de algemene ver gadering zullen de collectieve wereldopinie vertegenwoordigen. Het is deze wereldopinie, die zeer van dienst kan zijn bij de oplos sing va® het Palestijnse vraag stuk. Herschel Johnson sprak zijn rede uit, nadat de leden der Ame rikaanse delegatie meer dan een week lang in het geheim bespre kingen gevoerd hadden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1947 | | pagina 1