INDONESIË in de Veiligheidsraad.
Het standpunt der Verenigde Staten
t. a. v. Palestina.
H.K.H. PRINSESJJJULIANA
REGENTSCHAPSWET
AFGEKONDIGD.
NIEUWE kabinet; j
MAANDAG 13 OCTOBER 1947.
doet een beroep op medici, ^verplegenden en allen die
belangstellen in ziekenverzorging.
voor Oost-Indonesië.
Frank ermg bij Abonnement - Temeuzen
WEERSVERWACHTING
medegedeeld door het K.N.M.I
te De Bilt, geldig tot Maan
dagavond.
's-Middags vrij warm.
Na het oplossen van in de
nacht gevormde mist, perioden
van zonneschijn en vrij warm.
Droog weer met meest zwak
ke wind tussen Zuid en Oost.
3de Jaargang No. 629-
Verschijnt dagelijks Drukkerij N.V. Firma P. J. van de Sande Terneuzen
Advertentieprijs
per mm 10 ct.; mintmtnH
per advertentie 1,80.
Inzending advertenties
tot des namiddags 4 uur»
Ruibriek kl. advertenties;
5 regels 60 ct.; iedere
regel meer 12 cent. Ver
melding: Brieven onder
nr. Bureau van dit Biel
10 cent meer.
Abonnementsprijs 3,25 per kwartaaL
H. K. H. Prinses Juliana heeft.
Zaterdagavond in haar kwaliteit
van Voorzitster van het Neder
landse Rode Kruis, Via de radio
het woord gericht tot medici, ver-
plegenden en allen, die helang
stellen in ziekenverzorging.
H. K. H. deed, na rijp heraad,
een toeroep op hen, om deinwo
ners van Indonesië te hulp te ko
men, die zoveel jaren vrijwel ver
stoken geweest zijn van preven
tieve medische hulp. Er rust hier
op pns Nederlanders een zeer gro
te lerantwoordeiijkheid. die helaas
nog lang niet door allen in ons
land zo duidelijk wordt gevoeld
als wel nodig is.
Nadat de Prinses gewezen had
op het vele, dat in Indië op dit
gebied door tallozen is gedaan,
zeide H. K. HL, dat, in verhou
ding met wat men hier in Neder
land gewend is, de hulp, die daar
tot dusverre gebracht werd, niet
temin zeer en zeer beperkt is,
vooral, nu door de gewijzigde om
standigheden zoveel millioenen
mensen meer. op onze hulp en bij
stand aanspraak maken. Alleen
door het verrichten van dit me-
disch-sociaal, diep-menselijk werk,
is het mogelijk in de wereld de
rust en de vrede te zien weder
keren. Door dit in Indonesië te
doen, kan men met eigen ogen
deze waarheid tot werkelijkheid
zien worden.
De Prinses bracht in herinnering
dat men in Nederland op het ter
rein van de moderne wetenschap
tot resultaten kwam, waarop men
terecht trots kan zijn. Zij vroeg
zich af, of die perfectie onder de
tegenwoordige, omstandigheden
nog wel ten volle verantwoord is,
nu het duidelijk is, hoe groot de
nood in Indië is. Een verantwoor
delijkheid, een plicht, kan daar
door Nederland vervuld en moet
daar vervuld worden, wanneer
men zich allen bewust is hiervoor
zijn offer te moeten brengen.
Dit beroep is speciaal gericht
tot die verplegenden, die het vak
uit ware roeping hebben gekozen.
De Prinses is er zeker van, dat
dit beroep, om hetzij in Neder
land, hetzij in Indonesië een offer
te brengen voor het algemeen be
lang met opzijzetting van elk per
soonlijk belang, niet vergeefs zal
zijn Zij verwacht van de ver
pleegsters, die buiten haar oor
spronkelijke beroep een werkkring
hebben gevonden, een versterking
van ~het verpleegsterscorps. Ook
van haar, die door een huwelijk
het beroep hebben laten varen en
van haar, die reeds met pensioen
zijn gegaan. Er zal reeds in een
zeer grote behoefte voorzien zijn,
wanneer zij slechts enkele dagen
per week, halve dagen, of wat
voor tijdsbestek ook, zich weer
ten dienste stellen van het zieken
huis-apparaat.
De Prinses hoopt daarbij te mo
gen rekenen op de volle medewer
king van de ziekenhuis-directies.
Dit ',ppèl voor aanvullende ar
beid n, Nederland, geldt ook de
verpleeghulpen. Een zelfde offer
wordt gevraagd van de Neder
landse artsen. Een zeer aanzien
lijk aantal medici, dat jaren, lang
in Indië heeft gewerkt, is nu aan
het einde van zijn krachten en
moét vervangen worden.
In Staatsblad H 338 is Zater
dag afgekondigd de wet hou
dende toepassing van artikel 43
van de Grondwet.
Het Zaterdag verschenen Ko
ninklijk Besluit, houdende bepa
ling van het tijdstip der neer
legging van de uitoefening van
het Koninklijk Gezag alsmede
van het tijdstip der hervatting
«laarvan door H. M. Koningin
Wiihelmina bepaalt in het enige
artikel:
Met ingang van 14 November
1947 leggen Wij de uitoefening
van het Koninklijk Gezag tijde-
Ujk neer;
met ingang van 1 December
1947 hervatten Wij de uitoefe
ning van het Koninklijk Gezag.
De Prinses zeide, dat niet min
der een appèl tnoet worden ge
richt tot het gehele Nederlandse
volk, om die medici en verplegen
den, dië hier werken, bij te staan,
opdat aan de hun gestelde eisen
ook werkelijk zal kunnen worden
voldaan.
Hare Koninklijke Hoogheid be
sloot aldus:
„Wanneer men zich af zou vra
gen, hoe dit alles wel mogelijk is,
dan moet ook worden aangevoerd,
dat juist de perfectionnering van
het Nederli ziekenhuis-apparaat
ons Nederlanders ertoe heeft ge
bracht, om voor het kleinste, het
geringste, vanzelfsprekend de tijd
op te eisen van de verplegenden
en de medici.
Is het teveel gezegd, dat wij in
dit opzicht zeer verwend zijn? Is
het onredelijk, om te vragen, of
niet de tijd, besteed aan veel on
zer kleine lichamelijke zorgen, on
eindig veel heter besteed zou kun
nen zijn, en daarom ook beter be
steed zal moeten worden, voor
het enorm grote aantal Indone
siërs, dat in een erbarmelijke phy-
sieke toestand verkeert?
Uit gebrek aan medische hulp,
maar ook door een zekere wijd
heid, ontstond bij hen vaak een
zelfbeheersing en verdraagzaam
heid in hun lijden, zoals die bij
ons Nederlanders helaas dikwijls
te vergeefs te zoeken is.
Zo is het, dat op iedere Neder
lander, op grond van zijn broeder
plicht eën zeer dringend beroep
moet worden gedaan, niet alleen
voor begrip of medeleven, maar
voor practische medewerking di
rect of indirect.
Dit beoep, dat meer in het bij
zonder tot onze verplegenden en
artsen en allen, die zich interes
seren voor de ziekenverzorging
is gericht, mag niet onverhoord
blijven, willen wij, met onze be
perkte krachten, niiet alles hebben
gedaan, om deze hoogste taak
tegenover onze medemensen te
volvoeren.
Dat dit gemeenschappelijk sa
mengaan een duidelijk sprekende
manifestatie moge zijn van de
kracht, die wij uit de achter ons
liggende jaren van lijden hebben
mogen putten, ter vervulling van
onze opgaaf van het heden.
Gij weet, dat het in uw macht
is, ieder voor zich, hierin uw
eigen, belangrijk aandeel te heb
ben."
Bij het Zaterdag hervatte debat
in de Veiligheidsraad over Indone
sië keerde de Braziliaanse afge
vaardigde zich tegen de Sowjet-1
resolutie, aanvoerende, dat terug
trekking van de troepen, tenzij
dit. onder neutraal toezicht zou ge
schieden, waarschijnlijk eerder een
chaos zou verwekken dan de vrede
herstellen. Hij sprak zijn vertrou
wen uit in de Commissie van Drie.
De Poolse afgevaardigde Katz-
suchy herhaalde, dat wederzijdse
terugtrekking yan de troepen op
de oorspronkelijke posities nood
zakelijk was voor het bereiken
van een vredelievende regeling.
Vervolgens bracht de Australi
sche gedelegeerde, Kolonel Hodg
son, zijn amendement naar voren,
dat ten doel had direct contact
tussen de beide strijdkrachten te
voorkomen. Hij noemde het Rus
sische voorstel „onpractisch en
onreëel." Immers: zou het Neder
landse leger terugtrekken, dan
zouden de Republikeinen volgen,
waaruit weer botsingen en moei
lijkheden zouden voortkomen. De
aanvaarding van het Australische
voorstel zou tot het bereiken van
resultaten voor de Commissie een
betere sfeer scheppen. Hodgson
verzocht het amendement afzon
derlijk van de Sowjet-resolutie te
behandelen en het apart in stem
ming te brengen. I
De Britse afgevaardigde Cado-
gan keerde zich op dezelfde gron
den als Hodgson tegen het Sow-
jet-voorstel. Over de Australische
motie verklaarde hij, dat het moei
lijk zou zijn de posities vast te
stellen welke de partijen op één
Augustus innamen. Teneinde de
besprekingen te bespoedigen in
troduceerde hij een nieuwe reso
lutie, welke als volgt luidt:
„Teneinde de nakoming van het
bestandsbevel te verzekeren, is de
Veiligheidsraad van mening, dat
stappen moeten worden genomen
om een voorlopige demarcatielijn
vast te stellen, welke Nederlands
van Republikeins gebied zal schei
den, draagt de Commissie van
Drie op hiervan haar eerste taak
te maken en instrueert de Consu
laire Oommissie om zo spoedig
mogelijk voorstellén te doen ter
vaststelling van bedoelde lijn"
De Indonesische afgevaardigde
Palar beschuldigde de Nederlan
ders er van zich slechts bezorgd
te maken om het lot van de In
donesiërs in de bezette gebieden,
die geïntimideerd werden en om
gekocht met voedsel en kleren."
Hij verklaarde, dat terugtrekking
van de Nederlandse troepen on
der internationaal toezicht aan de
Republiek de zo zeer begeerde
kaiis zou geven om de wereld te
bewijzen, dat zij in staat is „door
overreding" rust en orde te doen
heersen, in die gebieden, waar het
rustig is tengevolge van omko
ping en intimidatie.
De Franse afgevaardigde De la
Tournelle betwijfelde de uitvoer
baarheid van het Australische
voorstel, doch verleende zijn war
me steun aan de Britse motie.
Ook de Belgische afgevaardigde
Van Langenhove betwijfelde ern
stig of het Australische voorstel
wel uitvoerbaar zou zijn. daarbij
documenten als voorbeeld aanha
lend, die door Van Kleffens op het
secretariaat waren gedeponeerd,
en welke geschreven orders be
vatten over de herovering van
Soeratoaja, daterend van na het
bestandstoevel. De echtheid hier
van, zo verklaarde hij, was nooit
bestreden. Welke garanties kan
de Republiek geven, dat zulke
dingen niet zullen gebeuren nd de
terugtrekking op 5 km achter de
fronten? Temeer, daar de acties
grotendeels blijken te worden uit
gevoerd door guerillabenden en
sluipschutters, terwijl geen be
paald front aan te wijzen valt.
Tijdens hun oprukken hebben de
Nederlandse troepen min of meer
belangrijke centra genomen; in
dien zij hieruit terugtrekken, wie
zal dan de verantwoordelijkheid
op zich nemen v°or orde en rust?
De Belgische delegatie verzoekt
om nadere toelichting over de si
tuatie door toevoegde personen,
teneinde zich over de Australische
resolutie te kunnen uitspreken.
In dit verband gaf Van Langen-
hove warme steun aan het Britse
voorstel, doch hij meende, dat het'
effectiever gemaakt kon worden
door van het Britse voorstel de
laatste paragraaf in dier voege te
wijzigen, dat daaruit het woord
„instrueert" komt te vervallen.
Na dit amendement zou het
Britse voorstel dus gelezen moe
ten worden: „De Veiligheidsraad
is van mening, dat dit het eerste
doei van de Commissie van Drie
moet zijn, waartoe de Consulaire
Commissie nuttig zou kunnen bij
dragen door zo spoedig mogelijk
voorstellen in die richting te doen."
De Australische gedelegeerde
Hodgson verzette zien heftig te
gen het Britse voorstel en het
Belgische amendement Volgens
hem was de taak van de Commis
sie van Drie om, goede diensten te
bewijzen en niet om actief deel
te nemen aan het vaststellen van
demarcatielijnen. Dajze resoluitie
zou aanzienlijke vertraging ver
oorzaken.
Van Kleffens trachtte de Veilig
heidsraad er van af te houden de
Australische resolutie te onder
steunen met drie argumenten:
le. Ontbrak het de Veiligheids
raad aan militaire gegevens om
vast te stellen of de Australische
resolutie op Java en Sumatra uit
voerbaar zou zijn. De Consulaire
Commissie kon beschikken over
het advies van experts ter plaat
se, de Raad niet.
2e. Om genoemde reden zou zij
van wijsheid getuigen, indien het
definitieve, complete consulaire
rapport werd afgewacht, dat op
zeer korte termijn beschikbaar zou
zijn.
3e. Veel ervaring is opgedaan
met de vroegere wederzijdse te
rugtrekking van troepen, toen op
14 October 1946 een formeel be
stand was gesloten en een demar
catielijn vastgesteld.
„Ondanks met wederzijdse goed
vinden tot stand gekomen rege
lingen en besprekingen tussen
Nederlandse en Republikeinse
autoriteiten, sneden plaatselijke
Republikeinse bevelhebbers de
watertoevoer van Soerabaja af en
zetten zij grote gebieden onder
waterv waardoor schade werd aan
gericht aan oogst, huizen en fa
brieken Het Indonesische bestuur
kon of wilde geen verbetering in
de situatie brengen, die nog slech
ter werd, toen roverbenden het
gebied tot een woestenij maakten.
Dit toont voldoende aan, waartoe
de aanvaarding van de Australi
sch# resolutie zou leJden. Elke te
rugtrekking moet niet dan na
de zorgvuldigste voorbereiding
worden uitgevoerd.
In verband met dit alles veroor
loof ik mij de mening, dat de al
te simpele Australische resolutie
geen oplossing kan brengen."
Onder het voorbehoud, dat hij
de Nederlandse Regering nog om
instructies moest vragen, onder
steunde Van Kleffens het Britse
voorstel, dat „gebaseerd was op
louter gezond, verstand."
Vervolgens stemde de Britse ge
delegeerde in met het Belgische
amendement.
De vergadering werd verdaagd
tot Dinsdagmiddag vier uur Ne
derlandse tijd.
De V. S. hebben zich in een
lang' verbeide verklaring over hun
standpunt ten aanzien van Pa
lestina uitgesproken voor verde
ling van het Heilige Land in een
Joodse en Arabische staat, zoals
wordt aanbevolen in het meerder
heidsrapport van de speciale com
missie der V. N. voor Palestina.
Herschel Johnson, de Amerikaan
se afgevaardigde, die dit aan de
commissie voor Palestina mede
deelde, zeide, dat zijn land ook de
Joodse immigratiepolitiek goed
keurde, die in het rapport van de
speciale commissie wordt voor:
gesteld, en stelde recrutering
door de V. N. van een speciale in
ternationale vrijwillige politie
macht om de besluiten ten uit
voer te leggen.
De verklaring van Johnson
komt in hoofdzaak neer op de
volgende punten:
1. De -Amerikaanse delegfetie
is van oordeel, dat het Palestijnse
vraagstuk zo uitermate dringend
is dat de algemene vergadering
tijdens haar huidige zitting een
oplossing aan de hand moet doen.
2 Zoals men zich zal herin
neren, werd tengevolge van de
eerste wereldoorlog een groot
gebied van het Nabije Oosten met
inbegrip van Palestina bevrijd,
waardoor een aantal landen on
afhankelijk werd. Daar de V. S.
met hun bloed en hulpbronnen
mede hebben bijgedragen tot het
winnen van die oorlog, waren zij
van mening, dat zij zich niet kon
den onttrekken aan een zekere
veranwoordelijkheid voor de wijze
waarop de kwestie der bevrijde
gebieden geregeld en het lot van
de toen bevrijde volken voor zelf
bestuur rijp gemaakt zouden moe
ten worden en tevens, dat een
nationaal tehuis voor de Joden in
Palestina zou moeten worden ge
vestigd. Bijgevolg heeft de Ame
rikaanse regering langdurige en
vriendschappelijke betrekkingen
met de in het Nabije Oosten ge
schapen onafhankelijke staten
onderhouden.
De Amerikaanse delegatie on
dersteunt de grondbeginselen van
de unanieme aanbevelingen en het
meerderheidsplan, dat voorziet in
een deling van Palestina en im
migratie. Zij is evenwel van
mening, dat enkele wijzigingen
in het meerderheidsplan moeten
worden aangebracht, opdat de
beginselen waarop 't is gebaseerd
beter ten uitvoer kunnen worden
gebracht. Mijn delegatie meent,
dat enkele geographische wijzigin
gen moeten worden aangebracht.
Jaffa to.v. zou bij de Arabische
staat moeten worden gevoegd
daar het een overwegend ArabP
sche stad is.
4. De Amerikaanse delegatie
stelt voor, dat de algemene ver
gadering het besluit zou 'kunnen
nemen om alle inwoners van
Palestina, ongeacht hun nationa
liteit of woonplaats, vrije toegang
te verlenen tot de havens en wa
ter- en energiefaciliteiten. Verder,
dat constitutionele waarborgen,
evenals waarborgen ten aanzien
van gelijke economische moge
lijkheden, voor Arabieren en Jo
den gelden ep de bevoegdheden
van de gemeenschappelijke econo
mische raad verstrekt worden.
Iedere oplossing, die deze com
missie aanbeveelt, moet niet al
leen rechtvaardig doch tevens
INDONESIË.
Zaterdagmiddag is bekend ge
maakt de samenstelling van net
nieuwe Oost-Indische Kabinet.
Minister-President, tevens Mi
nister van Gezondheid: Dr. S. J.
Wlarouw.
Binnenlandse Zaken, tevens plv.
Prem. Anak Agoeng Gde Agoeng.
Financiën :TIamelink.
Vice Minister Financiën: R. J.
Metekohy.
Economische Zaken: J. Tahija.
Vice-Minister Economische Za
ken: Hoesain.
Voorlichting: Sonda Daeng Mat-
tajang.
Vice-Minister Voorlichting: R.
Claproth.
Sociale Zaken: Abdoellah Daeng
Mapoedji.
Vice-Mïinister Sociale Zaken:
Drs Tan Tek Heng.
Onderwijs: Katoppo.
Verkeer en Waterstaat: Ir. Se-
mawi.
Justitie: Mr. Ds. Soumoukil.
Uit de regering zijn derhalve
verdwenen, PantoUw, Tjia Kok
Tjiang en Bachmid.
De correspondent van Aneta te
Makassar- meldt, dat politieke
kringen in Makassar verheugd
zijn over het feit, dat Dr. Wa-
rouw in zijn Kabinetsformatie ge
slaagd is, doch dat men niettemin
weinig enthousiast is over het
feit, dat in het Kabinet een aan
tal figuren is opgenomen, uit
sluitend ter verkrijging van „een
geforceerde brede basis". Men
verwacht dan ook, dat de komen
de zitting van het parlement nog
tot enige correctie zal leiden.
Zaterdagmiddag zijn de nieuwe
Ministers door President Soeka-
wati beëedigd.
uitvoerbaar zijn en de wereld
opinie bevredigen.
5. De algemene vergadering
heeft niet op zich genomen, de
verantwoordelijkheid voor Het
'bestuur van Palestina tijdens de
overgangsperiode, voorafgaande
aan de onafhankelijkheid, te aan
vaarden. iDe verantwoordelijk
heid voor het bestuur van Pa
lestina berust momenteel bij de
Mandataris.
6. Zowel het meerderheids
rapport als de verklaring van de
Britse afgevaardigde in deze
commissie brengen het probleem
van de ten uitvoerlegging van de
aanbevelingen der algemene ver
gadering ter sprake.
7. iDe V. S. zijn bereid mede
te werken aan het program der
V. N. om d« betrokken partijen
behulpzaam te zijn bij de tot
standbrenging van een practische
politieke regeling voor Palestina.
Wij doelen op de bijstand door
middel van de V. N. bij het op
lossen van economische en finan
ciële problemen en het probleem
van de internationale orde en
recht gedurende de overgangs
periodes. He.t laatste vraagstuk,
zou de oprichting van een spe
ciale politiemacht bestaande uit
vrijwilligers nodig kunnen maken.
8. Het is aan het volk van
Palestina om te zorgen, dat een
eventuele oplossing uitgevoerd
kan worden. Indien de nieuwe
politieke instellingen stand moe
ten houden, moeten zij zo zijn,
dat het volk van Palestina reeds
vroegtijdig de verantwoordelijk
heid voor de binnenlandse orde
op zich nemen kan. Vele jaren
lang zijn in Palestina geweld
daden gepleegd tegen de wettige
overheid en tegenstanders, welke
de moeilijkheden van het vinden
van een uitvoerbare oplossing in
dit ingewikkelde probleem ver
groot hebben.
Sommige elementen hebben bun
toevlucht genomen tot geweld en
terreur om hun eigen doel te be
reiken. Het is duidelijk, dat een
eind moet worden gemaakt aan
geweldpleging.
9. Indien de commissie de 'be
ginselen van het meerderheids-
plan goedkeurt, zouden wij een
sub-commissie moeten oprichten
om een program uit te werken,
dat aan de algemene vergadering
zal worden voorgelegd. De aan
bevelingen van de algemene ver
gadering zullen de collectieve
wereldopinie vertegenwoordigen.
Het is deze wereldopinie, die zeer
van dienst kan zijn bij de oplos
sing va® het Palestijnse vraag
stuk.
Herschel Johnson sprak zijn
rede uit, nadat de leden der Ame
rikaanse delegatie meer dan een
week lang in het geheim bespre
kingen gevoerd hadden.