Devliegtuigramp^bij Kopenhagen Kritieke toestand bij Soerabaja? ■gr rouwbeklag; ;vAN ,het prinselijk paar DINSDAG 28 JANUARI 1947. De commissie van onderzoek voor Griekenland 3n wegel» Tienduizenden Joodsche kinderen verkommeren nog! Frankeering bij Abonnement: Temeuzen WEERSVERWACHTING medegedeeld door het K.M.N.I. te De Bilt geldig tot Dinsdag avond. Meer Sneeuw. Matige, tijd. kracht. N. O. wind eenige sneeuw. In het N. W. gedeelte van het land lichte tot mat. vorst, in het over. ged. mat. tot strenge vorst. DE 3de Jaargang No. 414. Advertentieprijs per mm 10 et; minimum per advertentie ƒ1,50. Inzendingen advertenties tot des namiddags 4 uur. Rubriek fel. advertenties 15 regels 60 et.; iedere regel meer 12 ct. Ver melding brieven onder nr. Bureau van dit Blad 10 ct. meer. Verschijnt dagelijks Drukker]] N.V. Firma P. J. van de Sande Temenzen Abonnementsprijs 8.28 per kwam»i Naar wij vernemen hebben Prinses Juliana en Prins Bern- hard rouwbeklagtelegrammen ver zonden aan de echtgenoote van wijlen Prins Gustaaf Adolf, Prin ses Sihylle, en aan de echtge noote van wijlen den secretaris van Prins Gustaaf Adolf, mevr. Greve Stendock. Voorts heeft het Prinselijk Paar deelneming betuigd aan den Koning van Zweden, en aan den vader van den omgekomen Prins, Kroonprins Gustaaf Adolf. Omtrent een eventueel deel nemen van Prins Bernhard aan de begrafenis van Prins Gustaaf Adolf is nog niets bekend. Deensche Hof In rouw. Men verwacht, dat het Deen sche Hofen de regeering Maan dag officieel in rouw zouden gaan. De félle brand, die het vlieg tuig met bijna alles wat zich aan boord bevond, vernielde, maakte de identificatie der stoffelijke overschotten zeer moeilijk. Zoo kon Grace Moore slechts herkend worden aan enkele juweelen. Be halve een koffer, die waarschijn lijk aan Prins Gustaaf Adolf heeft toebehoord, enkele documenten en brieven van de andere passa giers, wat muziek van Grace Moore en een speelgoed-aapje van het jongetje Sorhon, bleef niets gespaard. Experts naar Kopenhagen. Functionnarissen van den Ne- derlandschen rijksluchtvaartdienst en vertegenwoordigers van de K.L.M. zouden Maandag naar Kopenhagen vliegen in verhand met het onderzoek naar de ramp op het vliegveld Kastrup. Ook werd te Kopenhagen de aankomst verwacht van den 64-jarigen kroonprins, die schikkingen zou treffen voor de overbrenging van de stoffelijke resten van zijn zoon. Volgens een functionnaris van het vliegveld Kastrup zou de mo gelijkheid bestaan, dat de kabels van dé stuurinrichting verward zijn geraakt met den automati- schen piloot. Daardoor zou ver klaard kunnen worden, dat de ma chine bij het opstijgen zulk een ongewoon scherpen hoek maakte en onbestuurbaar leek. Deensche luchtvaartautoriteiten hebben het grondpersoneel van het Vliegveld ondervraagd. Hun werd verklaard, dat de machine was gecontroleerd en technisch in orde bevonden voor den start. Ongewoon steile start. Naar wij vernemen wordt in het officieele rapport van den Deenschen luchtvaartinspecteur op het vliegveld Kastrup omtrent de ramp met de K.L.M.-machine gewag gemaakt van een onge woon steilen start van het vlieg tuig. In ter zake kundige kringen ooncludeert men daaruit, dat er wel iets heel bijzonders moet zijn gebeurd, want „zoo'n start was niet te verwachten van Geyssen- dorfer". In verband met de berich ten, welke verspreid zijn over overbelasting van vliegtui gen, vernemen wij van de zijde van de K. L. M., dat de maximaal toegestane belas ting van het verongelukte vliegtuig 28.000 Eng. ponden of 12.710 kg bedraagt. De be lasting ten tijde van het on geval bedroeg nauwelijks 12 000 kg en bleef derhalve beneden het toegestane maxi mum. De teraardebestelling van Prins Gustav Adolf. Voordat het stoffelijk overschot van Prins Gustaaf Adolf aan boord van het Zweedsche oorlogs schip Oscar II zal worden ge bracht, zal in de Zweedsche kerk te Kopenhagen een rouwdienst worden gehouden. Van de kerk zal de baar, begeleid door een Koninklijke wacht, door de stra ten van Kopenhagen naar 't oor logsschip worden gebracht Op de Zweedsche delegatie te Kopenhagen werd Maandag he kend gemaakt, dat de Kroonprins wegens een zware verkoudheid niet vóór hedenavond te Kopen hagen zal kunnen arriveeren. Men verwacht, dat de Kroon- p prins en de Prinses de begrafenis van Prins Gustaaf Adolf zullen bijwonen. De Deensche politie heeft Maan dag telegrafisch om de gebitdia grammen van de omgekomen pas sagiers verzocht, daar het met de thans ter beschikking staande 'gegevens niet mogelijk is de stoffelijke overschotten der passa giers te identificeeren. Het hoofd postkantoor te Kopenhagen deelt thans mede, dat het grootste deel van post, die het vliegtuig ver voerde, is verbrand. Bljjken van deelneming. Reeds kort na het ongeval op het vliegveld van Kopenhagen be reikte den President-Directeur der K.L.M., den heer A. Plesman, van vele zijden blijken van deel neming met het gebeurde. Een van de eerste telegrammen, dat binnenkwam was afkomstig van 'n luchtverkennersgroep te Delft. Een persoonlijk vriend van den heer Geysendorffer, de oud-^rec- teur van' de Deensche Luchtvaart maatschappij de D. D. L., telegra feerde uit Kopenhagen: „To the memory of brave old friend Gey sendorffer with deepest regret for the loss of precious lives vic tims for the progress of mankind Willy Wulff.". De heer Beets, commandant van den militairen luchtvaartdienst op het vliegveld Valkenburg bij Katwijk seinde: „Betuig mijn die pe deelneming met de getroffen slag". Het Deensche Ministerie van Buitenlandsche Zaken heeft den Deenschen Gezant te 's-Graven- hage opdracht gegeven, aan de Nederlandsche regeering in ver band met de vliegtuigramp te Kopenhagen, de deelneming der Deensche regeering te betuigen. Gezamenlijk onderzoek. Naar bericht wordt, stellen Nederlandsche, Deensche en Zweedsche luchtvaartautoriteiten een gezamenlijk onderzoek in, waarvan de resultaten mogelijk aanleiding zullen zijn voor het nemen van bepaalde veiligheids maatregelen. Het hoofd van het Deensche bureau van toezicht op het luchtvaartverkeer, luchtvaart- ingenieur Ekilsdem, verklaarde, dat de oorzaak van de vliegramp btji Kopenhagen waarschijnlijk nooit bekend zal worden, daar er l van het vliegtuig weinig meer i over is dan een hoop asch. Hij zeide geen geloof te hechten aan de theorie, dat de kabels van de stuurinrichting met de auto matische piloot verward zijn ge raakt. Ofschoon het geheele per soneel van het vliegveld Kastrup Zondagavond is ondervraagd, kon niemand met zekerheid zeggen, of een van de motoren van het vliegveld, is afgeslagen, aldus Ekilsden. Officieel wordt bekend ge maakt, dat Maandag de Hofrouw in Denemarken begonnen is en tot 9 Februari zal voortduren. Het laadgewicht der vliegtuigen. Van K. L. M.-zijde te Den Haag wordt medegedeeld, dat het laad gewicht van de verongelukte Dakota 150 kilogram beneden het toelaatbare maximum voor deze toestellen is gebleven. De Deensche luchtvaartautori teiten hebben Maandag het ge bruik van de Deensche vliegvel den verboden voor Dakota's, wel ker totaal gewicht bij de landing de 11.800 kg overschrijdt, terwijl het gewicht bij den start niet grooter mag zijn dan H.aotl kg. Van de zijde van de Deensche Luchtvaartmaatschappij wordt de hoop uitgesproken, dat de Brit- sche autoriteiten spoedig zullen voldoen aan het verzoek van de Scandinavische landen om het ge wicht bij de start van alle Dako ta's tot 11.450 kg te beperken. Naar verluidt was het gewicht Van het verongelukte Nederland sche toestel bij de start 12.189 kg of 739 kg meer dan de Scandina vische gewiohtsgrens do"h 111 k»; minder dan de Nederlandsche ge- w:chts°rens die, aldus Reuter, 12.300 kg bedraagt. In enkele persberichten over het ongeval met het v_egiui£ PH-TOR wordt gesproken over een overbelasting van de Dakota- vliegtuigen der K. L. M. Vooruit loopend op de resultaten van het onderzoek van dat ongeval deelt de Rijksluchtvaartdienst hierover het volgende mede: De Dakota-vliegtuigen van de K. L. M. zijn voorzien van bewij zen van luchtwaardigheid voor een startgewicht van 12.700 kg- Dit gewicht is hetzelfde als het welk in Engeland voor de Dakota- vliegtuigen is vastgesteld. In Zwe den, waar de luchtvaartmaat schappijen niet met het type Dou glas Dakota C 47 vliegen, doch met het oudere type Douglas D.C. 3 is in overeenstemming met de Amerikaansche voorschriften het startgewicht voor laatstbedoeld type ou 11.440 kg gesteld. On langs hebben de Zweedsche auto riteiten bezwaar gemaakt tegen 't maximum totaal gewicht van de Douglas Dakota C 47 en voorge steld dat te brengen 0P dat van de Douglas D.C. 3, mede in verband met de afmetingen van sommige Zweedsche luchtvaartterreinen. Denemarken en Noorwegen heb ben zich hierbij aangesloten. Het door den Rijksluchtvaart dienst toegelaten startgewicht voor de K.L.M.-Dakota's is vast gesteld na uitvoerig overleg met de Britsche autoriteiten. Hierbij bleek, dat de veiligheid hierdoor niet in gevaar wordt gebracht, mits op ongunstige luchtvaart terreinen de gewichten passend worden verlaagd. Hieromtrent zijn aanwijzingen aan de K.L.M. verstrekt Opgemerkt wordt hierbij, dat het vliegveld Kastrup bij Kopen hagen geen enkele aanleiding geeft tot beperking van het start gewicht beneden het op het bewijs van luchtvaardigheid gestelde gewicht van 12.700 kg. Het start gewicht van de PH-TGR bedroeg in Kastrup 12.190 kg, dus circa 500 kg lager dan het toegelaten startgewicht. Dit wijst er niet op, dat overbelasting de oorzaak zou zijn geweest van de ramp van PH-TCR. Omtrent de oorzaak van het ongeval dienen het resultaat van het door den Rijksluchtvaart dienst ingestelde vooronderzoek en de bevindingen van den raad voor de luchtvaart te worden af- gewEicht. Herziening ladingsvoor schriften voor Dakota's? Een luchtvaartmedewerker van het Engelsche blad „Daily Express" wijdde gisteren een be schouwing aan het onderzoek, dat in Engeland ten bate van grootere veiligheid voor het luchtverkeer wordt gehouden, sinds de Minis ter voor de burgerluchtvaart, Lord Nathan, een commissie heeft ingesteld ter bevordering van de veiligheid in de lucht. Deze commissie zal moeten he slissen, aldus schrijft de mede werker of de Dakota-machines, die door de Britsche luchtvaartmaat schappijen gebruikt worden, zul len blijven vliegen met een lading van maximum 28.000 Eng. pon den, wat volgens de Amerikaan sche fabrikanten een overbelas ting beteekent van bijna 3000 Eng. ponden. Deze meerdere belasting is sinds 1944 voor de Britsche vlieg tuigen toegestaan, daar de Ge allieerde militaire autoriteiten ondervonden, dat het oorspronke lijk door de Amerkaansche auto riteiten vastgestelde maximum van 25.200 Eng. ponden tot 28.000 pond kon worden verhoogd. Reeds heeft Engeland een verzoek van de Scandinavische landen oim de Britsche Dakota's, die op Zwe den, Denemarken en Noorwegen vliegen, niet meer over te belas ten, inwilligen, maar op de an dere lijnen vliegen de Britsche Dakota's nog steeds met een maximumlading van 28.000 Eng. ponden. Verschillende Engelsche lucht- vaartmaatschppijen blijven er hij de autoriteiten op aandringen dit maximum te handhaven, daar kleinere lading op de lange vluch ten eien economische exploitatie zou beteekenen. NDONESIE. Volgens berichten van het Re- publikeinsche persbureau „An- tara" is er te Krian in den sec tor van Soerabaja een hevigen strijd ontbrand. Volgens dit pers bureau zou de dessa Krian op 24 Januari zijn geëvacueerd, doch de Nederlandsche Legervoorlicfitings- dienst heeft geen nadere gegevens beschikbaar. De Lt.-Gouverneur-Generaal Dr. Van Mook en Generaal-Majoor Buurman van Vreede zijn Maan dagmorgen per vliegtuig naar Soerabaja vertrokken „m verhand met den militairen toestand al daar en de gevechten te Krian".a Dr. P. J. A. Idenburg en Dr. P J. Koets zijn Maandag naar Bui tenzorg vertrokken, teneinde zich van den piaatselijken toestand op de hoogte te stellen. Het Ontwerp-Acoonrd. Het Republikeinsche Kabinet zal op 5 Februari te Batavia bij eenkomen voor het behandelen van de begrooting. Aan Republi keinsche zijde acht men het niet uitgesloten, dat de Indonesische delegatie op deze vergadering aan Grieksch commentaar. Een woordvoerder van het Grieksche Ministerie van Buiten landsche Zaken heelt commen taar geleverd op het telegram van de Joego-Slavische regeering aan den Veiligheidsraad, waarin Grie kenland er van beschuldigd wordt het verleenen van visa aan de Joego-Slavische gedelegeerden bij de commissie van onderzoek in het Grieksche grensgebied te trai- neeren. De woordvoerder verklaarde, dat ook Griekenland een beroep op de V. N. gedaan heeft om in deze zaak klaarheid te brengen. En hij voegde er aan toe, dat, ofschoon iedere delegatie slechts uit 6 personen mag bestaan, Grie kenland bereid is, 15 Joego-Sla- ven toe te laten, indien Joego slavië een gelijk aantal Grieksche gedelegeerden zal toelaten wan neer de commissie haar onder zoek op Joego-Slavisoh grondge bied zal beginnen. het Kabinet zal rapporteeren, dat zij de ontwerp-overeenkomst van Linggadjati heeft geteekend. Prof. Komme spreekt mili tairen toe. Naar het Fransehe persbureau A.F.P. meldt, heeft Prof. Romme zich Maandag in een rede tot de Nederlandsche militairen in Xn- dië gericht, waarin hij o.m. ver klaarde „De noodzakelijkheid en het nut van uw opoffering is gelegen in het recht op vrijheid en veiligheid, dat iederen burger zonder onder scheid van ras toekomt." Prof. Romme wees vervolgens nadruk kelijk op de juiste houding, aan genomen door Regeering en Par lement te Den Haag, met betrek king tot de ontwerp-overeenkomst van Linggadjati en trachtte zijn toehoorders van den geest van deze overeenkomst te doordrin gen. In het verloop van zijn rede citeerde Prof. Romme nog de vol gende verklaring van de Regee ring: ,,De Regeering is van mee ning, dat de vrijheid en de veilig heid van de geïnterneerden op elke mogelijke wijze moet worden verzekerd". Prof. Romme besloot zjjn rede met een aansporing tot de militairen om de bevolking van Indonesië behulpzaam te zijn bij den bouw „van een rijk zonder imperialisme, zonder overheer- sching, in het belang en tot wel ken van alle volken, die hierbij betrokken zijn, met het doel de mogelijkheden tot vrede in deze wereld, welke een zwaren proef tijd doormaakt te versterken." Alle Duitsche politieke par tijen te Berlijn hebben een beroep p'pHoan op bot Britsche militaire bestuur om den diepen schuilkel der bij den Dierentuin, die thans als ziekenhuis gebruikt wordt, niet op te blazen. De zwaarste sneeuwstorm sinds 20 jaar maakt 't voor sche pen onmogelijk de haven van Mar seille binnen te vacen. De Cöte d'Azur, waar een week geleden bij warm, zonnig weer werd ge zwommen, is thans in een winter landschap herschapen. Ten Zuiden van Jutland is een klein Deensch schip op een mijn gedoopen. De bemanning bestaande uit ■vijf personen werd gedood. Bij een bezoek aan de Ko ninkljjke Militaire Academie te Sandhurst, heeft Veldmaarschalk Montgomery verklaard, dat Sta lin op hem een zeer prettigen in druk gemaakt heeft en er uit zag, alsof hij een uitstekende ge zondheid geniet. De Veldmaar schalk achtte het taalverschil de voornaamste hinderpaal voor de goede verstandhouding tusschen Engeland en de Sovjet-Unie en hij kondigde een bijzondere regeling aan voor het onderwijs in het Russisch aan officiers-cadetten. Volgens Joego-Slavische persberichten, hebben, naar radio Moskou meldt, Duitsche oorlogs misdadigers, die door de Geal- leerde en Oostenrijksche autori teiten zouden zijn vrijgelaten, zch onmiddellijk hij de Weerwolf organisatie gevoegd, welke de Slowenen in Karinthië zou terro- rseeren, indien zij voor aanslui ting bij Joego-Slavië zouden stem men. Naar het Sovjet-nieuws bureau meldt hebben de Russi sche autoriteiten een groot aan tal bandieten gevangen genomen die, verkleed als Russische mili tairen, overvallen pleegden te Berlijn en in de Sovjet-zóne. De benden waren van wapens voor zen en richtten hun activiteit voornamelijk op boerderijen en het wegverkeer. Te Lahore zijn opnieuw 60 Mohammedanen gearresteerd, on der wie 6 gemeenteraadsleden Ofschoon het bestuur van Pend- sjaab 't houden van demonstraties verbonden heeft, trokken honder den Mohammedanen door de stad, protesteerend tegen de arrestatie van hun leiders, eenige dagen ge leden. Een menigte van meer dan 1000 Mohammedanen heeft de districts gevangenis bestormd toen de politie 34 arrestanten binnen brachten die het demonstratie verbod hadden overtreden. De politie kreeg versterking en de demonstranten konden worden worden uiteengedreven. De directeur van het Belgi sche persagentschap Belga, Daniel Landt, die gedurende den oorlog een der leiders was van de Bel gische Maquis, is Maandag ver heven tot Ridder in de „Leopold- orde met de palmen" en begiftigd met het Oorlogskruis 1940 en met de Verzetsmedaille. De vroegere Poolsche vice- Minister van de Westelijke gebie- deq, Dr. Jan WasilewSki, is be noemd tot Gezant te Helsinki. Tijdens zwaar weer in de Middellandsche Zee is het Ameri kaansche koopvaardijschip „Mid- dlebury Victory, op een klip lek gestooten. Drie schepen waaron der de Nederlandsche koopvaarder „Küpsentslem" misschien is hier bedoeld: „Klipfontein - Red A.N.P. zijn ter assistentie uit gevaren, doch kunnen door de ruwe zee de Jdiddlebury Victory" niet helpen. Plannen voor een .Kinderdorp". Het Joodsch Nationaal Fonds Nederland, heeft, zoo deelt men ons mede, het plan opgevat vijf tigduizend vierkante meter Pa- lestijnsche grond aan te koopen ten behoeve van het bouwen van een kinderdorp. Dit zal een Ne derlandsche bijdrage zijn aan den internationalen arbeid op groote schaal ter bieding van hulp aan de tienduizenden Europeesche Joodsche kinderen, die nog in kam pen verblijven of verkommeren tusschen de puinhoopen van weg gebombardeerde steden en waar van er alleen al in Duitschland 24.000 en in Hongarije 15.000 naar hulp uitzien. Donderdag 30 Januari a.s. vstn 19.1519.30 uur zal over Hilver sum II, een uitzending worden gewrjd aan dit hulpwerk. Dan zingen de kinderen van de kinder farm Bachad Kbboets in 's-Gra- veland het Emeklied en spreekt de Joodsche jeugdleider Morde- chai Van der Ven over zjjn Pa- lestijnsche ervaringen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1947 | | pagina 1