K.L.M.-vliegtuig nabij Kopenhagen verongelukt.
Stalin gaat accoord met Bevin
Conferentie te Londen
La, boekt eerste resultaten.
MAANDAG 27 JANUARI 1947.
All? Inzittenden w.c. Prins Custnv Acolf van Zweden
en Grace Moore konen hierbij om het Itv-r.
Britsch-Russisch bondgenootschap nog steeds van kracht
De toekomstige status
van Duitschland.
Frankeering bij Abonnement: Terneuzen
WEERSVERWA OHTTN G
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Pilt, geldig tot Maan
dagavond.
Toenemende bewolking.
Krachtige, aan de Wadden-
kust nu en dan (harde tot
stormachtige, wind tusschen
Noord en Oost. Toen. bewol
king met later meeuw. Matige
tot strenge vorst.
DE
Verschil!)) iluKciiih»
3de Jaargang No. 413.
Itrukkertl N V Firma P. I van de Sande Terneuzen - Abonnementsprijs 3.35 per kwartaal
Advertentieprijs
oer mm 10 et; mUnmui»
per advertentie l.W
Inzendingen advartaatl*
tot des namiddag» 4 »u
Rubriek kl. advartantlat
l—-6 regels 86 ct «adar»
regel meer IJ ct. Var-
melding brievws nd«
or Bur 11' B)»«
10 ct meer
Een speciale verslaggever van
het A. N. P. seint:
Het K. L. M-lijnvliegtuig. de
PHTCSR, landde op 't vliegveld
Kastrup om 14.55 uur Het ver
trok met bestemming Stockholm
86 minuten later. Kort na den
Start zagen waarnemers, dat het
vliegtuig hoogte verloor, met het
gevolg, dat het van zeventig me
ter hoogte op het vliegveld neer
stortte. Tot hun schrik brmenk-
ten de waarnemers, dat bij het
neerkomen op den grond 't vlieg
tuig explodeerde en onmiddellijk
vlam vatte. Men neemt aan, dat
»Jle passagiers en de leden van de
bemanning daarbij werden ge
dood. Een groot aantal ambulan
ce-wagens reden onmiddellijk
naar de plek waar het vliegtuig
was neergestort. Ook een red
dingsbrigade met alle beschikbare
middelen be»gaf zich dadelijk naar
de plek des onh«ils.
Naar wij nader kunnen melden,
bevond zich onder de passagiers
slechts één Nederlander, n.I. de
houthandelaar Engel uit Zaan
dam.
Het K. L. M.-lijnvliegtuig van
den dienst Amsterdam-Stockholm,
de Dakota PHTOR, op weg van
Amsterdam naar Stockholm is
kort na het opstijgen van het
vliegveld Kastrup, bij Kopenhagen,
Zondagmiddag omstreeks 3 uur
neergestort en vloog onmiddellijk
in brand. Hierbij zijn 16 passa
giers en de uit 6 leden bestaande
bemanning om het leven gekomen.
Onder de slachtoffers bevindt
zich den Zweedschen Prins Gus-
tav Adolf, die eenige dagen de
gast was van ons Prinselijk Gezin
en des morgens om 11.50 uur
door Prins Bernhard uitgeleide
was gedaan, benevens der. secre
taris van den Zweedschen Prins,
Graaf Steenbock. Ook de bekende
Deensche zangeres Gerda Neu
mann en de zangeres Grace Moo
re, die Maandag te Stockholm een
concert zou geven, bevinden zich
onder de slachtoffers.
De om het leven gekomen be
manning bestond uit:
Gezagvoerder G. J. Geyssendorf-
fer, geb. 1 April 1802; 2e piloot
G. J. Rietman geb. 27 April 1918;
le telegrafist S. M. A. Pijnenburg,
geb. 18 April 1915; 2e telegrafist
W. Brandenburg, geb. 28 Augus
tus 1920; mecano W. A. Bommel,
geb. 28 Juli 1924 en steward H.
Hoek, geb. 27 December 1917.
Nader wordt gemeld:
De namen van de 16 passagiers
luiden
P. Engel, directeur van de N.y,
Dekker's houthandel te Zaandam,
Prins Gustav Adolf van Zweden,
zijn Adjudant Graaf Steenbock,
de Amerikaansche zangeres Gra
ce Moore, die vergezeld was door
Luois Peltier en de heer Malbeck,
de Deensche zangeres Gerda Neu-«
mann, de Deen Jens Dennow, de
Deen Hans Thomsen, Mevr. Fehr-
mann, eveneens een Deensche,
verder de Denen Brix, Granth en
Mackeprang, de Spanjaard Izgri-
erdo, de Fransche jongen Sorbon,
(dit in tegenstelling met de eer-
»te berichten als zou Peltier de
Fransche jongen zijn geweest), de
Zweed Tuvhagen.
Vier van de 16 palssagiers wa
ren op Schiphol ingestapt, de
twaalf anderen waren te Kopen-
kagen aan boord gekomen. Drie
passagiers hadden In het vlieg
tuig te Amsterdam plaats geno
men met bestemming Kopenhagen
en waren op Kastrup uitgestapt.!
Voor den start op Kastrup is de
machine nagekeken en alles was
tn orde bevonden. Er zijn nog
geen resultaten bekend van het
•fficieel onderzoek.
Een ooggetuige vertelde, dat
toen het toestel de lucht inging
het normaal steeg met een hoek
ran 60 graden. Op een gegeven
oogenblik zag deze ooggetuige,
dat de piloot zijn toestel recht
trok, maar op een hoogte van 100
meter maakte het een draaiende
beweging, raakte den grond met
den linkervleugel en maakte een
slag om. Op hetzelfde moment
werd een hevige ontploffing ge
hoord en stond de machine in
lichtelaaie. Alle leden van de be
manning en oo1' de Dassariers
moeten onmiddellijk zijn gedood
in verband met het feit, dat de
personen, die dadelijk naar de
plek des onheils waren gegaan om
huip te veriemen de inzittenden
op hun plaatssn vonden. De
biandwecc van het vliegveld rnk'e
ou.u.üUell.jk uit en ook de brand
weer en een reddingsbrigade uit
Kopenhagen bereikten het vlieg
veld een tiental minuten later.
Niets kon meer redaan wo-den
dan het hevige vuur te blusschen.
Prins Gustaaf Adolf Oscar Fre-
deriik Arthur Ed mand, Hertog
van Vaestertotten, weid op 22
April 1B06 te Stockholm geboren
als oudste zoon uit het eerste hu
welijk vafl den Kroonprins Gus
taaf Adolf met Marguerite, Prin
ses van Groot-Brittannië en Ier
land. Hij was o.m. Kapitein van
het legercorps van Svea van het
20ste regiment infanterie van
Vaestecbotten en van het ruiter-
corps, Kapitein van den Zweed
schen. Generalen Staf en drager
van onderscheidene hooge ridder
orden, Hij was op 20 October
1932 gehuwd met Sibylle, Prinses
van Saksen-Coburg-Gotha, Herto
gin van Saksen. Dit dit huwelijk
werden 3 Prinsessen geboren, n.I.
Prinses Margaretha Des.rée Vic
toria, geboren op het kasteel Ha-
ga 31 October 1934, Prinses Bir-
gitta Ingeborg Alice, geboren al
daar op 19 Januari 1937, en Prin
ses Desirée Elisabeth Sibylle,
eveneens aldaar geboren op 2 Ju
ni 1938.
De Prins verklaarde tegenover
een vriend, dat hij met veel genoe
gen enkele dagen op het Paleis te
Soestdijk had doorgebracht. Bij
zijn bagage had mj speelgoed voor
zijn kinderen, dat hij in Neder
land had gekocht.
De heer Gerrit Johannes Geys
sendorffer werd 1 April 1892 te
Sliedrecht geboren. Hij kwam in
1919 -bij de Lucêitvaarta.deeling
te Soesterberg. Op 4 September
van dat jaar werd hij gebrevet
teerd. Hij was de eerste Neder
lander, die een brevet als ver
keersvlieger behaalde. Als ser
geant-vlieger trad hij op 1 Maart
1921, tezamen met den heer Hof-
stra, in dienst der K. L. M.
In 1927 volbracht hij met de
Fokker F—7 A H—NADP, ge
huurd door den Amerikaan, den
heer Van Hear Black, de eerste
retourvlucht AmsterdamBata
via. Met den heer J. B. Soholte
als tweede bestuurder, on den heer
Weber als werktuigkundige, vloog
Geyssendorffet met Van Lear
Black rond een groot deel van de
wereld.
Van 1 Jan. 1929 tot begin 1931
waren alle drie in dienst van den
Amerikaanschen millionnair. Na
diens dood trad Geyssendorffer
opnieuw in dienst van de K. L. M.
In 1933 maakte hij met den
Panderjager een bijzondere post-
vlucht naar Nederlandsch-Indië
en tijdens de Melbourne-race was
hij gezagvoerder van den Pander-
jager.
,,Geys", zooals hij algemeen
door zijn collega's werd genoemd,
bezat verschillende onderscheidin
gen en ook het onderscheidings-
teeken voor 12 V2-jarigen dienst
by de K. L. M.
Zeer kort geleden werd de heer
Geyssendorffer bij een herkeuring
goedgekeurd. Hy was de oudste
piloot bij de K. L. M. Op 1 Jan.
1938 had hij 11.904 vlieguren op
zijn naam en toen 27 Indië-vluch-
ten als gezagvoerder gemaakt.
Hij had meer dan 50 Indië-vluch-
ten op zijn naam staan en had
meer dan 25.000 uren gevlogen.
Hij was Ridder in de Orde van
Oranje-Nassau en verkreeg het
mobilisatiekruis en de gouden me
daille van verdienste der Koninkl.
Nederlandsche Vereerriging voor
Luchtvaart..
De heer Geyssendorffer was ge
huwd met een Deensche. Zijn
familie woont in Denemarken
waar hü zeer populair was. Hij
had twee kinderen.
Geyssendorffer was met zijn
collega Scid Steinbeck een van de
oudste vliegers op de route naar
Scandinavië. Het toeval wilde, dat
Geyssendorffer op het laatste
moment de plaats als gezagvoer
der van de PHTCR van Stein
beck heeft overgmomen. Deze
laatste stond n.I. op de officieele
indeelingslijst voor de?e vlucht
naar Stockholm als piloot inge
schreven. Steinbeck had echter
nog enkele dagen vacantie tegoed
zoodat besloten werd, dat Geys
sendorffer hem voor deze vlucht
zou vervangen.
De 2de piloot Gerrit Jan Riet
man vo ._le de Rijksopleiding voor
vUegtuigteotuurd;r. Op 1 Nov.
1940 kwam hij in dienst der K.L.
M. en stond bekend als een be
kwaam bestuurder. Hij was onge
huwd.
De 1ste telegrafist Simon Mar-
tinus Antonius Pijnenburg kwam
op 1 Februari 1946 in dienst der
K. L. M. De heer Pijnenburg, die
een uitstekend vakman was, was
ongehuwd.
De 2de telegrafist Willem Bran
denburg had de opleiding voor
radio-telegiafist gevolgd en was
stuurman 3e rang. Hij trad op 15
Januari 1946 bij de K. L. M. in
dienst. De heer Brandenburg, die
onder zijn collegas als een be
kwaam telegrafist bekend stond,
was ongehuwd.
De werktuigkundige Willem
Antonie Bommel had het diploma
ambachtsschool en luchtvaart
technische school, waarna hij de
opleiding aan het K. L. M.-inter
naat te Soesterberg volgde. Na
een uitstekend examen trad hij
op 31 December 1945 in dienst
van de K. L. M. Ook de heer Bom
mel was ongehuwd.
De steward Hugo Hoek werkte,
na de lessen aan de hotelvak
school te hebben gevolgd, in ver
schillende hotels in binnen- en
buitenland. Hij trad op 1 Novem
ber in dienst der K. L. M. De heer
Hoek, die onder zijn collega's zeer
bemeind was, was gehuwd en had
drie kinderen.
Het Nederlandsche slachtoffer
onder de passagiers, de heer P.
Engel, werd in 1889 te De Koog
geboren. Op 15-jarigen leeftijd
trad hij als jongste bediende in
dienst van de firma Dekker's
Houthandel te Zaandam. Toen in
1921 de firma werd omgezet in
een N. V. .werd de heer JSngel
mede-directeur. Hij was eed zeer
eenvoudig rustig man, die alles
voer zijn zaak over had.
De bij de ramp met het K. L. M.
toestel te Kopenhagen omgeko
men Amerikaansche zangeres
Grace Moore werd 5 December
1901 te Del Rio in Tennesee ge
boren. Ze kreeg onderwijs on de
„Jellico High School". Zij stu
deerde muziek aan het Ward Bel
mont College te Nashville. Zij be
gon haar carrière in een kerkkoor
te Jellico. Ir. 1933 werd ze prima
donna in een van Irving Berlin's
revue's. Ze studeerde daarna 2
jaar in Europa. In 1930 begon zij
voor de film op te treden in „Jen
ny Lind" en „New moon" en in
1934 trad zij op in de film: ,,One
night of love". Zij trad op voor
verschillende vorsten in Europa.
Zij ontving verschillende hooge
onderscheidingen. Haar woon
plaats was Newton in Connecti
cut.
De zangeres Grace Moore had
Vrijdagavond in de grootste zaai
Van de Deensche hoofdstad ge
zongen, waar zij uitbundig succes
oogstte. Zij zong Madame Butter
fly en Carmen, alsmede werken
van Reynaldo Hahn, Debussy en
Tsjaikofsky
Onder de slachtoffers bevindt
zich ook de jeugdige Fransche
pianist Jean Loup Peltier, die de
zangeres Grace Moore accompag
neerde en die Zaterdagavond op
een recital te Kopenhagen een
groot succs oogstte. Vóór zijn
vertrek had hij medegedeeld, dat
hij naar Kopenhagen terug zou
komen voer een solistenconcert.
Derze groote ramp in het inter
nationale luchtvaartverkeer zal in
Zweden, Denemarken, enederland
en ook daarbuiten een diepen in
druk maken. Hoewel de ramp ge
schiedde onder het oog van het
luchthavenpersoneel te Kastrup.
zal het moeilijk zijn, de oorzaak
hiervan te vinden.
Een onderzoek door de Deen
sche luchtvaartautoriteiten, b.jge-
staan door Nederlandsche deskun
digen van den Rijksluchtvaart
dienst, zal worden ingesteld.
Heden vertrekt een extra-vlieg
tuig der K. L. M. mte officials der
maatschappij ten van den Rijks
luchtvaartdienst aan boord, naar
Kopenhagen.
Generalissimus Stalin heeft de
verzekering van Bevin, den Brit-
schen Minister van Buifcenland-
sche Zaken, dat het Britsch-Rus-
sische bondgenootschap nog steeds
van kracht is, geaccepteerd.
Het Britsche Ministerie van
Buitenlandsche Zaken heeft den
tekst van de tusschen Bevin en
Stalin gewisselde telegrammen
gepubliceerd.
Bevin verklaart in zijn bood
schap aan Stalin van 18 Jan.
o.m.: „Ik ben zeer voldaan over
de vriendschappelijke ontvangst,
die Veldmaarschalk Montgomery
in Moskou is bereid. Wij zijn
evenwel verontrust over de toe
speling, die u gemaakt heeft over
het Britsch-Sowjet-Russisch bond
genootschap en de Britsch-Rus-
sische samenwerking na den oor
log, die in Londen zouden kun-
lucht" te hangen, daar men zou
nen worden beschouwd als ,,in de
kunnen denken, dat zij door de
organisatie der V. N. als niet van
kracht zijnde zouden kunnen wor
den beschouwd. In een artikel
van de Prawda wordt deze mee
ning, die ik geenszins deel, op de
meest misleidende wijze aan mij
persoonlijk toegeschreven."
4 Het verdrag legt ver
plichtingen op.
Op 23 Jan. antwoordde Stalin
ojn.:
,,Ik moet bekennen, dat uw
verklaring, dat Groot-Brittannië
aan niemand en niets verbonden
is, behalve aan zijn verplichtingen
voortspruitend uit het Handvest,
mij niet heelemaal duidelijk was.
Het komt mij voor, dat een der
gelijke verklaring zonder naderen
uitleg door tegenstanders van de
BritschRussische vriendschap
kan worden misbruikt. Hoe men
het ook beschouwd, het bestaan
van een Britsch-Russisch verdrag
legt onzen landen verplichtin
gen op.
Op 17 September 1946 verklaar
de ik tegenover Alexander Werth
(Britsch correspondent in Mos
kou), dat de Sowjet-Unie door
een verdrag van wederzijdsche
hulpverleening tegen Duitsche
agressie met Groot-Brittannië is
Verbonden, hetgeen beteekent, dal
zij verplichtingen heeft jegens
Groot-Brittannië, de verplichtin
gen voortspruitende uit het Hand
vest buiten beschouwing gelaten.
Uw boodschap en de verklaring;
der Britsche regeering verduide
lijken het geval echter volkomen.
Het is nu duidelijk, dat U en ik
hetzelfde standpunt t.a.v. het
(BritschRussisch verdrag in
nemen.
Wat betreft de uitbreiding Van
het BritschRussisch verdrag,
waarop de Britsche regeerings-
verklaring speciaal doelt, moet ik
zeggen, dat indien men dit ern
stig wil opvatten, het allereerst
noodzakelijk 'is om het te wijzi
gen, zoodat het geen bepaalde uit
zonderingen bevat, die het ver
drag kunnen verzwakken."
Bevin heeft den Britschen am
bassadeur in Moskou verzocht,
Stalin dank te zeggen „voor Zijn
zeer openhartig en nuttige ver
klaring."
Zuid-Afrikaansche ziens
wijze t. a. v. de grens
correcties.
De plaatsvervangende Hooge
Commissaris van Zuid-A. rik»
heeft aan de plaatsvervanger van
de vier Ministers van Buitenland
sche Zaken een voorstel aan de
hand gedaan voor een gedecentra
liseerd en federatief Duitsch
land, met uitsluiting van Pruisen,
doch met een centrale Duitsche
regeering.
Er moet voornamelijk tegen ge
waakt worden, dat Duitschland
geen sterke militairistische staat
zal worden, maar op economisch
en sociaal gebied niet te zeer in
zijn ontwikkeling geremd wordt,
zoodat het uiteindelijk in staat
zal zijn om eens te meer een rol
als groote mogendheid te kunnen
spelen. Zuid-Afrika is voorts van
meening, dat iedere poging,
groote specifiek Duitsche gebie
den van het moederland af te
scheiden, Europa in de toekomst
met groote lasten zal bezwaren.
Een gematigde grenscorrectie
ten gunste van Polen zou moge
lijk zijn. De regeering van Zuid-
Afrika begrijpt heel goed, dat het
Saar-gebied voor Frankrijk van
groot belang is, maar moet ern
stig waarschuwen voor een inle
ving van het gebied bij het Fran
sche moederland.
De verhouding van het gebiea
tot Frankrijk moet beperkt blij
ven tot zijn aansluiting brj het
Fransche douane- en economische
stelsel. De Zuid-Afrikaansche
regeering verklaart zich in prin
cipe accoord met de voorgestelde
grenscorrecties van Belgiï,
Luxemburg en Nederland, maar
wil de argumenten ter rechtvaar
diging van deze eischen verder
btstuueeren. Over het algemeen
is Zuid-Aurika van meening, dat
alle direct belanghebbende landen
aan het werk van de grenscom-
missies moeten deelnemen.
Tenslotte spreekt Zuid-Afrika
den wensch uit, dat de Ministers
der Groote Vier te Moskou voor-
loopige regelingen betreffende
Duitschland zullen pogen te tref
fen, die naar de plaatsvervangers
zulien worden verwezen ter ver
dere bestudeering in samenwer
king met actieve belligerenten.
TELEGRAM VAN DEN RAAD
VAN V AKCENTRALES AAN
DEN MINISTER VAN ECONO
MISCHE ZAlvEN.
De Raad van Vakcentrales heeft
zich in een telegram tot den Mi
nister van Economische Zaken
gewend, in verband met den kolen-
nood in de gezinnen, van den vol
geraden inhoud:
„De Raad van Vakcentrale»
ontvangt uit alle deelen van het
land verzoeken om aanwijzing
van althans één kolenbon. Veie
gezinnen zonder brandstof. By
hu.dige vorst, deze toestand nij
pend. De Raad van Vakcentrales,
de moeilijkheden der Regeering
mede in verband met brandstof
fen bevoorrading bedrijfsleven be
grijpend, dringen er, gezien den
noodtoestand gezinnen, bij u op
aan al het mogelijke te doen, dat
n.euwe kolenbon zoo spoedig mo
gelijk wordt aangewezen."
De speciale plaatsvervangers
voor Oostenrijk van de Ministers
van Buitenlandsche Zaken heb
ben Zaterdag het eerste concrete
resultaat geboekt na veertien da
gen werken. Het eerste artikel
van het Vredesverdrag met Oos
tenrijk is goedgekeurd. Hierbij
erkennen de Geallieerden, dat
Oostenryk weer is hersteld als
een onaihankelijke en souvereine
Staat. Men heeft echter nog niet
besproken of beslist wie hier on
der .„Geallieerden" zijn te ver
staan.
Na de verklaring van den Zuid-
Afrikaanscben gedelegeerde Scal-
lan besprak de Conferentie de
vraag, of het Verdrag een bepa
ling zou bevatten, waarbij de poli
tieke en economische integriteit
van Oostenrijk zou worden gega
randeerd. Na lange discussie kon
men over dit onderwerp echter
niet tot overeenstemming komen.
De Britsche gedelegeerde Lord
Hood, was van meening, dat het
Verdrag een artikel moet bevat
ten, waarbij de „Anschluss" tus
schen Duitschland en Oostenrijk
formeel moet worden verboden:
een garantie der integriteit zou
slechts moeten gelden voor een
periode waarin de Oostenryksche
strijdkrachten te zwak zijn om de
grenzen te beveiligen.
De Fransche afgevaardigde
Camille Paris, was van meening,
dat een garantie-artikel noodza-
keiyk is. Ten aanzien vbn een
„Anschluss-artikel", zeide Paris,
dat hy volledig sympathiseerde
met het streven een economische
of politieke unie met Duitschland
tegen te gaan, doch dat hy Oos-
tenrijk's recht zich te verbinden
met andere Staten, niet zou willen
beperken, wanneer een dergelijke
verbinding de Oostenryksche on
afhankelijkheid niet aantastte.
Ook Goesef, de Sowjet-gedele-
geerde, sprak zich ten gunste van
een verbod tot „Anschluss" uit,
doch verklaarde, dat hij geen
reden zag voor een uitdrukkeiyke
garantie der Oostenrijksche onaf
hankelijkheid, de garantie van het
handvest van de Vereenigde Na
ties is voldoende.