K.L.M.-vliegtuig nabij Kopenhagen verongelukt. Stalin gaat accoord met Bevin Conferentie te Londen La, boekt eerste resultaten. MAANDAG 27 JANUARI 1947. All? Inzittenden w.c. Prins Custnv Acolf van Zweden en Grace Moore konen hierbij om het Itv-r. Britsch-Russisch bondgenootschap nog steeds van kracht De toekomstige status van Duitschland. Frankeering bij Abonnement: Terneuzen WEERSVERWA OHTTN G medegedeeld door het K.N.M.I. te De Pilt, geldig tot Maan dagavond. Toenemende bewolking. Krachtige, aan de Wadden- kust nu en dan (harde tot stormachtige, wind tusschen Noord en Oost. Toen. bewol king met later meeuw. Matige tot strenge vorst. DE Verschil!)) iluKciiih» 3de Jaargang No. 413. Itrukkertl N V Firma P. I van de Sande Terneuzen - Abonnementsprijs 3.35 per kwartaal Advertentieprijs oer mm 10 et; mUnmui» per advertentie l.W Inzendingen advartaatl* tot des namiddag» 4 »u Rubriek kl. advartantlat l—-6 regels 86 ct «adar» regel meer IJ ct. Var- melding brievws nd« or Bur 11' B)»« 10 ct meer Een speciale verslaggever van het A. N. P. seint: Het K. L. M-lijnvliegtuig. de PHTCSR, landde op 't vliegveld Kastrup om 14.55 uur Het ver trok met bestemming Stockholm 86 minuten later. Kort na den Start zagen waarnemers, dat het vliegtuig hoogte verloor, met het gevolg, dat het van zeventig me ter hoogte op het vliegveld neer stortte. Tot hun schrik brmenk- ten de waarnemers, dat bij het neerkomen op den grond 't vlieg tuig explodeerde en onmiddellijk vlam vatte. Men neemt aan, dat »Jle passagiers en de leden van de bemanning daarbij werden ge dood. Een groot aantal ambulan ce-wagens reden onmiddellijk naar de plek waar het vliegtuig was neergestort. Ook een red dingsbrigade met alle beschikbare middelen be»gaf zich dadelijk naar de plek des onh«ils. Naar wij nader kunnen melden, bevond zich onder de passagiers slechts één Nederlander, n.I. de houthandelaar Engel uit Zaan dam. Het K. L. M.-lijnvliegtuig van den dienst Amsterdam-Stockholm, de Dakota PHTOR, op weg van Amsterdam naar Stockholm is kort na het opstijgen van het vliegveld Kastrup, bij Kopenhagen, Zondagmiddag omstreeks 3 uur neergestort en vloog onmiddellijk in brand. Hierbij zijn 16 passa giers en de uit 6 leden bestaande bemanning om het leven gekomen. Onder de slachtoffers bevindt zich den Zweedschen Prins Gus- tav Adolf, die eenige dagen de gast was van ons Prinselijk Gezin en des morgens om 11.50 uur door Prins Bernhard uitgeleide was gedaan, benevens der. secre taris van den Zweedschen Prins, Graaf Steenbock. Ook de bekende Deensche zangeres Gerda Neu mann en de zangeres Grace Moo re, die Maandag te Stockholm een concert zou geven, bevinden zich onder de slachtoffers. De om het leven gekomen be manning bestond uit: Gezagvoerder G. J. Geyssendorf- fer, geb. 1 April 1802; 2e piloot G. J. Rietman geb. 27 April 1918; le telegrafist S. M. A. Pijnenburg, geb. 18 April 1915; 2e telegrafist W. Brandenburg, geb. 28 Augus tus 1920; mecano W. A. Bommel, geb. 28 Juli 1924 en steward H. Hoek, geb. 27 December 1917. Nader wordt gemeld: De namen van de 16 passagiers luiden P. Engel, directeur van de N.y, Dekker's houthandel te Zaandam, Prins Gustav Adolf van Zweden, zijn Adjudant Graaf Steenbock, de Amerikaansche zangeres Gra ce Moore, die vergezeld was door Luois Peltier en de heer Malbeck, de Deensche zangeres Gerda Neu-« mann, de Deen Jens Dennow, de Deen Hans Thomsen, Mevr. Fehr- mann, eveneens een Deensche, verder de Denen Brix, Granth en Mackeprang, de Spanjaard Izgri- erdo, de Fransche jongen Sorbon, (dit in tegenstelling met de eer- »te berichten als zou Peltier de Fransche jongen zijn geweest), de Zweed Tuvhagen. Vier van de 16 palssagiers wa ren op Schiphol ingestapt, de twaalf anderen waren te Kopen- kagen aan boord gekomen. Drie passagiers hadden In het vlieg tuig te Amsterdam plaats geno men met bestemming Kopenhagen en waren op Kastrup uitgestapt.! Voor den start op Kastrup is de machine nagekeken en alles was tn orde bevonden. Er zijn nog geen resultaten bekend van het •fficieel onderzoek. Een ooggetuige vertelde, dat toen het toestel de lucht inging het normaal steeg met een hoek ran 60 graden. Op een gegeven oogenblik zag deze ooggetuige, dat de piloot zijn toestel recht trok, maar op een hoogte van 100 meter maakte het een draaiende beweging, raakte den grond met den linkervleugel en maakte een slag om. Op hetzelfde moment werd een hevige ontploffing ge hoord en stond de machine in lichtelaaie. Alle leden van de be manning en oo1' de Dassariers moeten onmiddellijk zijn gedood in verband met het feit, dat de personen, die dadelijk naar de plek des onheils waren gegaan om huip te veriemen de inzittenden op hun plaatssn vonden. De biandwecc van het vliegveld rnk'e ou.u.üUell.jk uit en ook de brand weer en een reddingsbrigade uit Kopenhagen bereikten het vlieg veld een tiental minuten later. Niets kon meer redaan wo-den dan het hevige vuur te blusschen. Prins Gustaaf Adolf Oscar Fre- deriik Arthur Ed mand, Hertog van Vaestertotten, weid op 22 April 1B06 te Stockholm geboren als oudste zoon uit het eerste hu welijk vafl den Kroonprins Gus taaf Adolf met Marguerite, Prin ses van Groot-Brittannië en Ier land. Hij was o.m. Kapitein van het legercorps van Svea van het 20ste regiment infanterie van Vaestecbotten en van het ruiter- corps, Kapitein van den Zweed schen. Generalen Staf en drager van onderscheidene hooge ridder orden, Hij was op 20 October 1932 gehuwd met Sibylle, Prinses van Saksen-Coburg-Gotha, Herto gin van Saksen. Dit dit huwelijk werden 3 Prinsessen geboren, n.I. Prinses Margaretha Des.rée Vic toria, geboren op het kasteel Ha- ga 31 October 1934, Prinses Bir- gitta Ingeborg Alice, geboren al daar op 19 Januari 1937, en Prin ses Desirée Elisabeth Sibylle, eveneens aldaar geboren op 2 Ju ni 1938. De Prins verklaarde tegenover een vriend, dat hij met veel genoe gen enkele dagen op het Paleis te Soestdijk had doorgebracht. Bij zijn bagage had mj speelgoed voor zijn kinderen, dat hij in Neder land had gekocht. De heer Gerrit Johannes Geys sendorffer werd 1 April 1892 te Sliedrecht geboren. Hij kwam in 1919 -bij de Lucêitvaarta.deeling te Soesterberg. Op 4 September van dat jaar werd hij gebrevet teerd. Hij was de eerste Neder lander, die een brevet als ver keersvlieger behaalde. Als ser geant-vlieger trad hij op 1 Maart 1921, tezamen met den heer Hof- stra, in dienst der K. L. M. In 1927 volbracht hij met de Fokker F—7 A H—NADP, ge huurd door den Amerikaan, den heer Van Hear Black, de eerste retourvlucht AmsterdamBata via. Met den heer J. B. Soholte als tweede bestuurder, on den heer Weber als werktuigkundige, vloog Geyssendorffet met Van Lear Black rond een groot deel van de wereld. Van 1 Jan. 1929 tot begin 1931 waren alle drie in dienst van den Amerikaanschen millionnair. Na diens dood trad Geyssendorffer opnieuw in dienst van de K. L. M. In 1933 maakte hij met den Panderjager een bijzondere post- vlucht naar Nederlandsch-Indië en tijdens de Melbourne-race was hij gezagvoerder van den Pander- jager. ,,Geys", zooals hij algemeen door zijn collega's werd genoemd, bezat verschillende onderscheidin gen en ook het onderscheidings- teeken voor 12 V2-jarigen dienst by de K. L. M. Zeer kort geleden werd de heer Geyssendorffer bij een herkeuring goedgekeurd. Hy was de oudste piloot bij de K. L. M. Op 1 Jan. 1938 had hij 11.904 vlieguren op zijn naam en toen 27 Indië-vluch- ten als gezagvoerder gemaakt. Hij had meer dan 50 Indië-vluch- ten op zijn naam staan en had meer dan 25.000 uren gevlogen. Hij was Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en verkreeg het mobilisatiekruis en de gouden me daille van verdienste der Koninkl. Nederlandsche Vereerriging voor Luchtvaart.. De heer Geyssendorffer was ge huwd met een Deensche. Zijn familie woont in Denemarken waar hü zeer populair was. Hij had twee kinderen. Geyssendorffer was met zijn collega Scid Steinbeck een van de oudste vliegers op de route naar Scandinavië. Het toeval wilde, dat Geyssendorffer op het laatste moment de plaats als gezagvoer der van de PHTCR van Stein beck heeft overgmomen. Deze laatste stond n.I. op de officieele indeelingslijst voor de?e vlucht naar Stockholm als piloot inge schreven. Steinbeck had echter nog enkele dagen vacantie tegoed zoodat besloten werd, dat Geys sendorffer hem voor deze vlucht zou vervangen. De 2de piloot Gerrit Jan Riet man vo ._le de Rijksopleiding voor vUegtuigteotuurd;r. Op 1 Nov. 1940 kwam hij in dienst der K.L. M. en stond bekend als een be kwaam bestuurder. Hij was onge huwd. De 1ste telegrafist Simon Mar- tinus Antonius Pijnenburg kwam op 1 Februari 1946 in dienst der K. L. M. De heer Pijnenburg, die een uitstekend vakman was, was ongehuwd. De 2de telegrafist Willem Bran denburg had de opleiding voor radio-telegiafist gevolgd en was stuurman 3e rang. Hij trad op 15 Januari 1946 bij de K. L. M. in dienst. De heer Brandenburg, die onder zijn collegas als een be kwaam telegrafist bekend stond, was ongehuwd. De werktuigkundige Willem Antonie Bommel had het diploma ambachtsschool en luchtvaart technische school, waarna hij de opleiding aan het K. L. M.-inter naat te Soesterberg volgde. Na een uitstekend examen trad hij op 31 December 1945 in dienst van de K. L. M. Ook de heer Bom mel was ongehuwd. De steward Hugo Hoek werkte, na de lessen aan de hotelvak school te hebben gevolgd, in ver schillende hotels in binnen- en buitenland. Hij trad op 1 Novem ber in dienst der K. L. M. De heer Hoek, die onder zijn collega's zeer bemeind was, was gehuwd en had drie kinderen. Het Nederlandsche slachtoffer onder de passagiers, de heer P. Engel, werd in 1889 te De Koog geboren. Op 15-jarigen leeftijd trad hij als jongste bediende in dienst van de firma Dekker's Houthandel te Zaandam. Toen in 1921 de firma werd omgezet in een N. V. .werd de heer JSngel mede-directeur. Hij was eed zeer eenvoudig rustig man, die alles voer zijn zaak over had. De bij de ramp met het K. L. M. toestel te Kopenhagen omgeko men Amerikaansche zangeres Grace Moore werd 5 December 1901 te Del Rio in Tennesee ge boren. Ze kreeg onderwijs on de „Jellico High School". Zij stu deerde muziek aan het Ward Bel mont College te Nashville. Zij be gon haar carrière in een kerkkoor te Jellico. Ir. 1933 werd ze prima donna in een van Irving Berlin's revue's. Ze studeerde daarna 2 jaar in Europa. In 1930 begon zij voor de film op te treden in „Jen ny Lind" en „New moon" en in 1934 trad zij op in de film: ,,One night of love". Zij trad op voor verschillende vorsten in Europa. Zij ontving verschillende hooge onderscheidingen. Haar woon plaats was Newton in Connecti cut. De zangeres Grace Moore had Vrijdagavond in de grootste zaai Van de Deensche hoofdstad ge zongen, waar zij uitbundig succes oogstte. Zij zong Madame Butter fly en Carmen, alsmede werken van Reynaldo Hahn, Debussy en Tsjaikofsky Onder de slachtoffers bevindt zich ook de jeugdige Fransche pianist Jean Loup Peltier, die de zangeres Grace Moore accompag neerde en die Zaterdagavond op een recital te Kopenhagen een groot succs oogstte. Vóór zijn vertrek had hij medegedeeld, dat hij naar Kopenhagen terug zou komen voer een solistenconcert. Derze groote ramp in het inter nationale luchtvaartverkeer zal in Zweden, Denemarken, enederland en ook daarbuiten een diepen in druk maken. Hoewel de ramp ge schiedde onder het oog van het luchthavenpersoneel te Kastrup. zal het moeilijk zijn, de oorzaak hiervan te vinden. Een onderzoek door de Deen sche luchtvaartautoriteiten, b.jge- staan door Nederlandsche deskun digen van den Rijksluchtvaart dienst, zal worden ingesteld. Heden vertrekt een extra-vlieg tuig der K. L. M. mte officials der maatschappij ten van den Rijks luchtvaartdienst aan boord, naar Kopenhagen. Generalissimus Stalin heeft de verzekering van Bevin, den Brit- schen Minister van Buifcenland- sche Zaken, dat het Britsch-Rus- sische bondgenootschap nog steeds van kracht is, geaccepteerd. Het Britsche Ministerie van Buitenlandsche Zaken heeft den tekst van de tusschen Bevin en Stalin gewisselde telegrammen gepubliceerd. Bevin verklaart in zijn bood schap aan Stalin van 18 Jan. o.m.: „Ik ben zeer voldaan over de vriendschappelijke ontvangst, die Veldmaarschalk Montgomery in Moskou is bereid. Wij zijn evenwel verontrust over de toe speling, die u gemaakt heeft over het Britsch-Sowjet-Russisch bond genootschap en de Britsch-Rus- sische samenwerking na den oor log, die in Londen zouden kun- lucht" te hangen, daar men zou nen worden beschouwd als ,,in de kunnen denken, dat zij door de organisatie der V. N. als niet van kracht zijnde zouden kunnen wor den beschouwd. In een artikel van de Prawda wordt deze mee ning, die ik geenszins deel, op de meest misleidende wijze aan mij persoonlijk toegeschreven." 4 Het verdrag legt ver plichtingen op. Op 23 Jan. antwoordde Stalin ojn.: ,,Ik moet bekennen, dat uw verklaring, dat Groot-Brittannië aan niemand en niets verbonden is, behalve aan zijn verplichtingen voortspruitend uit het Handvest, mij niet heelemaal duidelijk was. Het komt mij voor, dat een der gelijke verklaring zonder naderen uitleg door tegenstanders van de BritschRussische vriendschap kan worden misbruikt. Hoe men het ook beschouwd, het bestaan van een Britsch-Russisch verdrag legt onzen landen verplichtin gen op. Op 17 September 1946 verklaar de ik tegenover Alexander Werth (Britsch correspondent in Mos kou), dat de Sowjet-Unie door een verdrag van wederzijdsche hulpverleening tegen Duitsche agressie met Groot-Brittannië is Verbonden, hetgeen beteekent, dal zij verplichtingen heeft jegens Groot-Brittannië, de verplichtin gen voortspruitende uit het Hand vest buiten beschouwing gelaten. Uw boodschap en de verklaring; der Britsche regeering verduide lijken het geval echter volkomen. Het is nu duidelijk, dat U en ik hetzelfde standpunt t.a.v. het (BritschRussisch verdrag in nemen. Wat betreft de uitbreiding Van het BritschRussisch verdrag, waarop de Britsche regeerings- verklaring speciaal doelt, moet ik zeggen, dat indien men dit ern stig wil opvatten, het allereerst noodzakelijk 'is om het te wijzi gen, zoodat het geen bepaalde uit zonderingen bevat, die het ver drag kunnen verzwakken." Bevin heeft den Britschen am bassadeur in Moskou verzocht, Stalin dank te zeggen „voor Zijn zeer openhartig en nuttige ver klaring." Zuid-Afrikaansche ziens wijze t. a. v. de grens correcties. De plaatsvervangende Hooge Commissaris van Zuid-A. rik» heeft aan de plaatsvervanger van de vier Ministers van Buitenland sche Zaken een voorstel aan de hand gedaan voor een gedecentra liseerd en federatief Duitsch land, met uitsluiting van Pruisen, doch met een centrale Duitsche regeering. Er moet voornamelijk tegen ge waakt worden, dat Duitschland geen sterke militairistische staat zal worden, maar op economisch en sociaal gebied niet te zeer in zijn ontwikkeling geremd wordt, zoodat het uiteindelijk in staat zal zijn om eens te meer een rol als groote mogendheid te kunnen spelen. Zuid-Afrika is voorts van meening, dat iedere poging, groote specifiek Duitsche gebie den van het moederland af te scheiden, Europa in de toekomst met groote lasten zal bezwaren. Een gematigde grenscorrectie ten gunste van Polen zou moge lijk zijn. De regeering van Zuid- Afrika begrijpt heel goed, dat het Saar-gebied voor Frankrijk van groot belang is, maar moet ern stig waarschuwen voor een inle ving van het gebied bij het Fran sche moederland. De verhouding van het gebiea tot Frankrijk moet beperkt blij ven tot zijn aansluiting brj het Fransche douane- en economische stelsel. De Zuid-Afrikaansche regeering verklaart zich in prin cipe accoord met de voorgestelde grenscorrecties van Belgiï, Luxemburg en Nederland, maar wil de argumenten ter rechtvaar diging van deze eischen verder btstuueeren. Over het algemeen is Zuid-Aurika van meening, dat alle direct belanghebbende landen aan het werk van de grenscom- missies moeten deelnemen. Tenslotte spreekt Zuid-Afrika den wensch uit, dat de Ministers der Groote Vier te Moskou voor- loopige regelingen betreffende Duitschland zullen pogen te tref fen, die naar de plaatsvervangers zulien worden verwezen ter ver dere bestudeering in samenwer king met actieve belligerenten. TELEGRAM VAN DEN RAAD VAN V AKCENTRALES AAN DEN MINISTER VAN ECONO MISCHE ZAlvEN. De Raad van Vakcentrales heeft zich in een telegram tot den Mi nister van Economische Zaken gewend, in verband met den kolen- nood in de gezinnen, van den vol geraden inhoud: „De Raad van Vakcentrale» ontvangt uit alle deelen van het land verzoeken om aanwijzing van althans één kolenbon. Veie gezinnen zonder brandstof. By hu.dige vorst, deze toestand nij pend. De Raad van Vakcentrales, de moeilijkheden der Regeering mede in verband met brandstof fen bevoorrading bedrijfsleven be grijpend, dringen er, gezien den noodtoestand gezinnen, bij u op aan al het mogelijke te doen, dat n.euwe kolenbon zoo spoedig mo gelijk wordt aangewezen." De speciale plaatsvervangers voor Oostenrijk van de Ministers van Buitenlandsche Zaken heb ben Zaterdag het eerste concrete resultaat geboekt na veertien da gen werken. Het eerste artikel van het Vredesverdrag met Oos tenrijk is goedgekeurd. Hierbij erkennen de Geallieerden, dat Oostenryk weer is hersteld als een onaihankelijke en souvereine Staat. Men heeft echter nog niet besproken of beslist wie hier on der .„Geallieerden" zijn te ver staan. Na de verklaring van den Zuid- Afrikaanscben gedelegeerde Scal- lan besprak de Conferentie de vraag, of het Verdrag een bepa ling zou bevatten, waarbij de poli tieke en economische integriteit van Oostenrijk zou worden gega randeerd. Na lange discussie kon men over dit onderwerp echter niet tot overeenstemming komen. De Britsche gedelegeerde Lord Hood, was van meening, dat het Verdrag een artikel moet bevat ten, waarbij de „Anschluss" tus schen Duitschland en Oostenrijk formeel moet worden verboden: een garantie der integriteit zou slechts moeten gelden voor een periode waarin de Oostenryksche strijdkrachten te zwak zijn om de grenzen te beveiligen. De Fransche afgevaardigde Camille Paris, was van meening, dat een garantie-artikel noodza- keiyk is. Ten aanzien vbn een „Anschluss-artikel", zeide Paris, dat hy volledig sympathiseerde met het streven een economische of politieke unie met Duitschland tegen te gaan, doch dat hy Oos- tenrijk's recht zich te verbinden met andere Staten, niet zou willen beperken, wanneer een dergelijke verbinding de Oostenryksche on afhankelijkheid niet aantastte. Ook Goesef, de Sowjet-gedele- geerde, sprak zich ten gunste van een verbod tot „Anschluss" uit, doch verklaarde, dat hij geen reden zag voor een uitdrukkeiyke garantie der Oostenrijksche onaf hankelijkheid, de garantie van het handvest van de Vereenigde Na ties is voldoende.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1947 | | pagina 1