z AP- SGHEN ipitfr irkooping 1 Hidel o>ireei Over klachten en oorzaken Amerika bouwt reuzen der lucht. Instituut: Verenigde Leergangen voor Vak- en Handelsonderwijs Adverteert in dit blad BI Rde Excur- lapelle, ter A het trans- j zandzuiger. M /'"n OP iB'j's. -ug. 1946. burg, e 9.15 uur. 14.00 uur. ,e excursie huishoude- Bri#3ns plaats |ek.' 'Jjenda U zal 'nden. Ter I'hl! fï i.id en kos- fik i verzocht de z V older- en 3-sbond. Hek pmen. ,L zal gezorgd V Voorloopig verslag wetsontwerp tot f instelling Ccrr missie Generaal. Nog ,zeer* uiteenloopenrie meeningen^en^ongerustheid. _;I-org©n kr> Het vlot^nog niet met onze Prov. Boot Ontevreden passagiers De ledenwerving en collecte van het Roode Kruis. Molo met zi „VOLENDAM" in October in Nederland FILMSCHOUW I tenland Comi Cc n.v. Firma P. J. van de Sande CITO! Kandelstraat .'5 AMSTERDAM-ZUID P. BLOMMAERT 'V/ J I ?n.Aannemersbedrijf, j P'ano. Prijs 750,— rj'Bestuur, 1 EER, I' vK J Voorzitter. 'oEMBROOT ingmeester. 3V Z ir LAG. "■valiG te Ter- j I Donderdag 66, des nam. 1 j in het huis j»n Ja 132 d, ten lij'! de Erven AN in het Irivd# irkoopen: loeien, Kas- Likachels, Le- pp Jen, Lampen !XU3net 75 pla- 1 "Trrl apstokken, ilir liche Potten, iEmmers. )L H Glas- en I pi «scule enz. nrrl -1 JSvtigustus EUTRAAL DAMCLUB i.m.v. Ïythme-l waiï-Gi Club Gitaar Aanv. 8 ul *0,75. 5. MEEUSEN. 'e u. Feest en met de n. Vlot en ramma. 1/end inlich j; Adres: ^JIEEUSEN, !J* gierstraat 97. f7||r. 19—21 Jj'arnP"- kunnen wij levertijd r levertijd onbeperkt I Irdifien wii (iern=ie A-Jour, Borduur - Isgaten, enz. it V—SMET Terneuzen I 5SC ïi ik: Ifflï t duur ;Clf Wat beduidt het bezoek van tLord Killearn in Indië j Te veel verwantschap met het vorige Kabinet? Aan het voorloopig verslag van de commissie van rapporteurs over het ontwerp van wet, hou dende instelling van een Commis sie-Generaal voor Nederlandsch Indië is het volgende ontleend: Van verschillende zijden werd bezwaar gemaakt tegen den druk, vanwege de regeering op de St. G. geoefend, wat de wijze van be handeling van de ontworpen rege lingen betreft. Hoewel de huidige situatie, internationaal zoowel als nationaal, den grootst moge lijken spoed bij de behandeling van deze aangelegenheid wettigt. Gezien de wensch van de regee ring, dat haar voorstel zou wor den gedragen door een zoo groot mogelijke meerderheid in de volksvertegenwoordiging, heeft niettemin dit voorstel van wet in de Tweede Kamer slechts bijval gevonden bij de regeeringspartijen en de communistische fractie. Naar enkele leden betoogden, had dit zijn oorzaak in twijfel aan de doeltreffendheid van de ontwor pen regeling. Andere leden waren van oor deel, dat dit wetsontwerp van te beperkten gezichtshoek uit was bezien. Voorts waren de hier aan het woord zijnde leden van oor deel, dat een spoedige uitzending van de Commissie zeer gewenscht geacht werd. Verscheidene leden zouden ter bepaling van hun stem gaarne worden ingelicht omtrent doel en strekking van de politiek van dit kabinet met betrekking tot Ne derlands ch-Indië. Sommige andere leden achtten continuïteit aanwezig tusschen de Indische politiek van dit kabinet en het vorige, reeds blijkende uit de handhaving van den Luitenant - Gouvemeur-fGeneraal. Zij hadden echter den indruk, dat dit Kabi net het accent meer doet vallen op de vereeniglng van Nederland en Nederlandsch-Indië in het Ko ninkrijk dan op de mogelijkheid van scheiding, op welken laatsten factor in de bekende regeerings- venklaring van den lOden Febru ari 1.1. wel zeer sterk den nadruk was gelegd. Weer andere leden verklaar den te betreuren, dat in dit kabi net, de oude koloniale gedachte weder de overhand heeft. De voorstellen, in de conferentie van Malino van de zijde der Indische regeering ingediend, achtten zij een achteruitgang, vergeleken bij de koers met de regeeringsverklaring van den lOden Februari 1.1. ingeslagen. Een andere meening was, dat de regeering te veel onder Brit- schen invloed zou staan, daar dit kaibinet en het vorige te zeer het oog gericht houden op de Britsche politiek ten aanzien van Canada, Australië en Zuid-Afrika en te weinig op de staatkunde volgt met betrekking tot het Nederlandsch-lndië nader staan de Brilsch-Indië. Benige leden hadden bezwaren tegen de uitzending van troepen naar Nederlandsch-Indië, daar zij concrete bedenkingen hadden tegen den geest, die onder de troepen zou heerschen en die zou zijn gericht op liquidatie van de republiek. Tenslotte zouden eenige leden gaarne een nadere uiteenzetting ontvangen van het standpunt van dit kabinet met betrekking tot de z.g. republiek Indonesia. Weer andere leden achtten de Commissie-Generaal staatsrechte lijk volkomen aanvaardbaar en meenden, dat de Ministerieele ver antwoordelijkheid eer er door zou worden vergemakkelijkt dan be moeilijkt. Verscheidene leden wezen op de omstandigheid, dat den inhoud de. instructie, welke de taak der Commissie-Generaal zal omschrij ven, ook thans nog niet bekend is. Zij achtten dit een groot be zwaar. Eenige leden wezen op het belang van een juiste keuze der te benoemen personen in de Commissie-Generaal. Zij zullen kennis moeten dragen van de Oostersche mentaliteit en van de Oostersche talen en de verwach ting moeten wettigen, dat hun benoeming imede zal leiden tot meerdere besluitvaardigheid by de onderhandelingen met de nationalistische groepen in Indië voorts is het niet alleen van belang dat zij het vertrouwen genieten van het Nederiandsche volk en de Staten-Generaal, doch zij dienen dat ook te hebben in Indië van de Nederlanders en vooral van de Indonesiërs en de Chineezen. Men betreurde het, dat bij de Kabinetsformatie niet reeds werd voorzien in de benoeming der Commissarissen-Generaal, omdat toenmaals reeds de uit zending van een Commissie- Generaal als noodzakelijk zou zijn erkend. Verder werd de vraag gesteld, of de regeering thans positieve mededeelingen kan doen omtrent de samenstelling der Commissie- Generaal. Heeft zij zich aan be paalde personen reeds gebonden? Naar aanleiding van de onder- teekening van de Memorie van Antwoord door den Minister-Pre sident voor den Minister van Overzeesche gebiedsdeelen, wien het wetsontwerp rechtstreeks ga randeert, werd de vraag gesteld, of daaruit kan worden besloten tot een algemeen zelfs hoogere, ver antwoordelijkheid van den Voor zitter van den Raad van Minis ters. Andere leden achtten de voren bedoelde eerste onderteekening 'n gevolg van de recente wijziging van het reglement van orde voor den Raad van Ministers. Enkele leden betreurden, dat niet was voorgesteld, den Luite nant-Gouverneur-Generaal 't lid maatschap te verleenen en daar mede voorwaardelijk stemrecht. De huidige redactie d'oet huns in ziens af aan de hooge positie, welke welke die functionnaris in Nederlandsch-Indië inneemt. Zij wekt den schijn, dat hij onder toezicht wordt gesteld, wat aan het gezag van den landvoogd bij de Indonesische bevolking niet ten goed zal komen. In de i 'land 2 elijk Van groot belang voor een be oordeeling van de huidiige situa tie in Nederlandsch-Indië en mitsdien voor de beoordeeling van de positie van de in te stel len Commissie-Generaal, achtten sommige leden een, dezer dagen in de dagbladen verschenen, be richt dat een bijzonder gezant van Groot-Brittannië voor Zuid- Oost-Azië, Lord Killearn, op weg zou zijn naar Batavia, om aldaar zijn goede diensten aan te bie den ter bereiking van een ver- gelijk tusschen onze regeering en den heer Sjahrir. De leden hier aan het woord, stelden de vraag of de regeering om een dergelijk intermediair had verzocht en of zij indien zulks niet het geval mocht zijn bereid is, ook verdere inmen ging van vertegenwoordigers van andere mogendheden te aan vaarden. EEN KOLOS VAN 92 TON BIJNA GEREED. Nuttige last 69.000 pond 168 passagiers! De Amerikaansche Marine heeft details bekend gemaakt van haar nieuwste en grootste trans portvliegtuig, dat een nuttige last van 69.000 pond met inbegrip van 168 passagiers kan vervoeren. Het eerste model van de 92-ton viermotorige Lockheed eendekker Constitution genaamd, is vrijwel voltooid en de eerste vlucht is vastgesteld op 20 September. De .Constitution" heeft een span wijdte van 189 voet en een totaal lepgte van 156 voet. Het roer is even hoog als een gebouw van 5 verdiepingen. De vier Waspmo- toren ontwikkelen een vermogen van 12.000 P.K., terwijl met volle belasting 5000 mijl kan worden gevlogen met een snelheid van 300 mijl per uur. Het vliegtuig kan ten allen tijde op drie wille keurige motoren vliegen, terwijl de vierde gerepareerd wordt. Het transportvliegtuig, waaraan in 1943 werd begonnen, werd spe ciaal ontworpen om op te stijgen en, te landen op korte landings stroken op eilanden om zijn bruikbaarheid als schakel in het marinetransport te vergrooten. Een andere Constitution" is in aanbouw. De kosten van beide vliegtuigen zullen 27.000.000 dol lar bedragen. De marine deelde mede. dat het waarschijnlijk een jaar zal duren voor het vliegtuig in den geregelden dienst gaat. Volgens Radio Moskou zijn in het centrale Wolga-gebied bij De- lyanofsk belangrijke olielagen ont dekt. In September zal de exploi tatie beginnen. Wij moeten verslag uit brengen van het resultaat van de op 15 en 16 Augus tus j.l. gehouden actie van het Roode Kruis waarvan het tweeledig doel was het ledenaantal te vermeerderen en tevens een zeer noodige stijving van de kas te be- bereiken. Bij de 527 oude leden heb ben zich 73 nieuwe leden ge voegd voor onze afdeeling. De rekenkunsitenaans onder de mededingers naar een reisje met de Skymaster naar Indonesië kunnen dus nu aan het werk gaan met het uitrekenen of de door hen gerade aanwas van het totale aantal leden van het Nederiandsche Roode Kruis kans heeft de werkelijkheid te benaderen. Voor onze af deeling is de toename van het aantal leden niet in over eenstemming met onze ver wachting; laat ons hopen dat de oogst nog niet geheel is ingehaald. De collecte heeft in totaal opgebracht 1835,95 waar van de 425 opgehaald in de bioscopen worden afgedra gen aan het Hoofdbestur, terwijl van 't restant slechts 10 hiervoor behoeft te worden afgezonderd. 'De chocoiadeguldens waren den eersten dag 's morgens om 11 uur al op. Wel een bewijs dat het Roode Kruis daarmede 'n goede gedachte heeft gehad. Zij brachten 750 van het geheel op. Rest mij thans dank te zeggen aan allen die tot het welslagen van deze actie hebben meegewerkt. In de eerste plaats de helpsters en helpers, leden van onze wak kere colonne voor wie geen tijd of moeite te veel is en zij die achter de schermen hebben gekeken, weten wat dit zeggen wil. Dit eere- saluut en de dank van bet Roode Kruis moet hier mede gebracht worden aan de Padvinders, voor wie bet daarbij eengroote voldoening moet zijn geweest hun Pad- vindersidealen op een zoo nuttige wijze te kunnen na streven. Hartelijk dank namens onze gebeele afdee ling. Gesterkt door dit toch nog wel bemoedigend resultaat gaat onze afdeeling nu ver der op haar weg waar de werkzaamheden in stapels klaar liggen. Laten de oude zoowel als de nieuwe leden begrijpen, dat met het enkel lid worden hun taak ook nog niet is volbracht. Juist de individueele propaganda kan zoo ontzettend veel en goeds bereiken. Steunt bet bestuur in zijn streven en verblijdt onze Voorzitsiter, de Prinses in dezè dagen van Haar blijde verwachting nog meer door blijk te geven dat gij allen wilt meewerken om het Nederiandsche Roode Kruis met zijn zegenrijke werking in alle lagen der maatschap pij te doen doordringen. P. TELLEGEN. Van verschillende zijden bereik ten ons klachten over onze laat ste aanwinst bet gratis veer Ter- neuzenHoedekenskerke. Klach ten die voor een deel juist en be grijpelijk waren, voor een ander deel schromelijk overdreven, wat ook alweer begrijpelijk is want ontevredenheid heeft dikwijls tot gevolg dat men de dingen zwar ter" afschildert dan ze in werke lijkheid zijn terwijl „het hier een witte" boot betreft. Maar ter zake... we zijn op onderzoek uit gegaan en daarbij bleek dat de zaak ook nog niet draait zooals we zoo graag gewild hadden. Ten eerste het steigerprobleem. De particuliere onderneemster die nu niet bepaald voor een appel en ei al dien tijd voor ons gevaren heeft (waarmee we toch erg blij waren) heeft zijn eigendommen van de steiger te Hoedekenskerke meegenomen. Dat had de Prov. Boot waarschijnlijk niet voorzien en dit had tot gevolg, dat Maan dagmorgen het lossen nu niet be paald een pleziertje was. Deze steiger behoefde al reeds lang voorziening, want ze is danig in verval, maar men heeft er nu de eerste maatregelen tegen geno men en ons verzekert dat zulks ook het geval te Terneuzen zal zijn. Een tweede klacht is. dat de boot niet groot genoeg is en maar ongeveer 70 a 80 passagiers kan bevatten. Toen we dit aantal de eerste keer reeds vernamen, leek ons deze capaciteit zeer be denkelijk en het bootje heeft dan ook al meermalen 90—95 passa giers moeten vervoeren. Dat gaat, maar het is niet gewenscht. Doch men heeft er ons van be voegde zijde op gewezen, hoe de overtocht nu ook gebezigd wordt door Dleziervaarders en dat is allerminst de bedoeling, althans onder deze omstandigheden niet! Het komt voor dat passagiers in Terneuzen aan boord gaan en blij ven totdat de boot weer in Ter neuzen ligt. Dat is niet in orde, want dit bemoeilijkt de overtocht voor treinpassagiers en verdere zakenmenschen. Laat dit dus nu na! Een grooter probleem vormt het vervoer van fietsen. Het is werkeli+k een handicap dat men zjjn fiets op het volle bootje niet mee kan krijgen. Voorloopig heeft de Prov. Boot de maatregel ge troffen, dat alleen de fietsen die met den trein mee moeten dus die voorzien zijn van een vervoer- biljet, worden meegenomen; de anderen alleen wanneer er plaats is. Dit is een feit dat om ver andering dwingt, want zeer velen gaan in Hoedekenskerke per fiets verder. De geruchten dat het bootje telkens defect is. dat het al eenige malen heeft vastgezeten enz. zijn fantasieën van ontevre denen want de boot loopt goed ■en snel en er hebben zich nog geen moeilijkheden voorgedaan. Maandagmorgen had de motor alleen geen zin te beginnen maar dat komt bij menschen ook wel eens voor dus daarover niet ge klaagd. Erger is dat de Prov. Boot de problemen nog niet weet op te lossen en dat een andere verdeeling van booten bij nadere beschouwing ook al niet mogelijk bleek. De eenige lichtpunten zijn dat er nog twee booten in de vaart zullen komen. Wanneer...? Zeer waarschijnlijk komt de eer ste in den loop van September gereed met name de Prins Wil lem", die naast passagiers acco- De afdeeling pers en publiciteit van den repatreeringsdienst be richt Door Aenta te Batavia is mede gedeeld, dat de „Volendam" met repatrieerenden uit Indië om streeks 10 November in Neder land zou arriveeren. In tegen stelling tot dit bericht kan wor den medegedeeld, dat de „Volen- dam" omstreeks 10 October in Nederland kan worden verwacht. Volgens radio Hamburg zal deze week te Berlijn het proces beginnen tegen 50 bewakers van het kamp Oraniënburg, die wor den beschuldigd van het vermoor den van meer dan 100.000 gedeti neerden, grootendeels Russen. modatie ook 16 auto's kan ver voeren. Dan is er nog de ,Ooi terschelde", maar over het gereed, komen van dit schip is nog nietj definitiefs bekend. Geduld is der-1 halve nog een schoone zaak. Ziet u I we naar het tempo, waarmee de, spoorwegen de verkeersproblemen' r-, oplost, dan voelen we hier tekor' ten, maar eerlijkheidshalve mod ten we toegeven, dat hiei hel ££«5 materiaal een beslissend woord meespreekt. In ieder geval werd ons uit de gesprekken wel duidd 8 8 lijk dat men bij de Prov. Boot dt le8®,I?Wl oogen ooen heeft voor de.proble- IfnGar men en dat is al een goed ding, Lr Anderzijds kan men ons niet Rn\, euvel duiden dat wii met de fee- Mointof staande verbinding nog lang niet £re„idei tevreden kunnen zijn en verlan- »en" pjj- gen dat de dingen die althans sraatsh binnen het bereik liggen, aller- aëhnd t eerst gedaan worden. j rede v: I meer a F P w ui fnaar de Een sympathiek weerzien. de laat „De Jantjes" in het Concert-confere gebouw, Terneuzen. phabet. Inderdaad, het was een genoeg- lijk weerzien, deze oude film met w» de daarin bekende artisten, waar- (1110 fj van er reeds gestorven zijn. We Ulölt zagen Louis Davids nog eens in zijn repertoir een belevenis op zichzelf. I We herinnerden ons ineens F'* weer Suzie Klein, de blonde Suzie, die haar toekomst in het Ster- tistiek renland" is gaani zoeken. Sylvian F1®? k Poons in zijn goede dagen,, kor-, j!u f. v tom velen aan wien we een kös- "eert. telijke herinnering bewaren. Aanv Misschien spreekt dit alles voor mij nog iets meer. omdat ik de nbur: wording van deze film op de Dui- or;Sehik vendrechtschekade en in de stra ten van Amsterdam van zoo na bij heb mogen meemaken. Want het is voor alle dingen een rein Amsterdamsch product. Er wordt ook „hoog Amsterdamsch" in ge sproken. L ,,De Jantjes" is als volksstuk £5 nfjn op de planken een succes zonder TT einde geweest en heeft enorme triomphen gevierd en nog wan-1 neer het stuk, zooals eenigen tijd geleden. opnieuw wordt opge voerd, trekt het volle zalen. De film deed er niet voor onder. Zel den werd er ook een stuk ge schreven wat zóó ligt in het vlak van het leven en denken in de ruwheid en het sentiment van het volk! Want daarin ligt de tel kens bekorende spanning. Bovendien in mijn gedachten was deze film een zeer zwakke met al de gebreken van het moei lijke begin dier edele kunst en men behoeft waarlijk geen bekwaam criticus te zijn om de zwakheden van deze film te signaleeren. Het is inderdaad teveel tooneel en te weinig film. De artisten weten zich voor het spiedende en onbarmhartige oog van de camera nog niet met groo- te gewendheid te bewegen en, toch, welk een buitengewone mo-'geven menten zijn er niet vastgelegd. °P 'scll! momenten die de film onvergete- aangeri lijk maken... Kostelijke humor en j troepen gezonde sentimentaliteit verras-1 *1 t sen telkens weer. verzet Li Ik moet eerlijk bekennen dat ik Wispns naar huis^ging met de gedachte... landsch och, zoo heel slecht was het toch k ding niet, in mijn verbeelding was de erkenm film slechter. Daarom zullen we de film ontleden? Zullen wij er onze critiek op los laten? Wie dat doet heeft „De Jantjes" niet gezien, maar een film waarvan reeds goede stukken verloren moeten zijn gegaan, want we hebben er fragmenten uit gemist. Maar dat kan ook haast niet an ders. En verder veel ergernis van nog hier en daar grove filmische fouten. We zijn nu eenmaal verwende menschen op dit gebied en we hebben meesterwerken gezien van cinematografische kunst..., inder daad, maar deze film bewaart een schat van goede herinneringen, V'olgi aan levende gelukkig nog le- nisterie vende mentaliteit en onder Fabrua een zeker gezichtspunt is deze daten c mij meer waard en waarschijnlijk gehoud elke filmbewonderaar, dan film, hoe schoon en kunstvol ook. zon der ziel en van deze producten hebben we er al te veel! ,,De Jantjes" draaien no0, en geniet er een goed stuk Amsterdamsch leven in, het is de moeite van het gaan waard! waardo1 dcctie i maand droeg, het pi in stijg de gen toil kol Bij week Parijs commis komen I territor sche vc meene De e< den E i' sche i worden de ecoi Hongae Poler ftaliaai speeld', aan Ja klaard. discuss, betrek! Wisji gens Groote landacb Tevo zich te, dement tegenst van Jo doodse! soldaat volgens terie 1 niet bij ren. E schijnt kunnen ingaande Maandag 26 Augustus PRIJS 10 CENT. FRANCO PER POST 12 CENT UITGEEFSTER - TERNEUZEN SRas«sB MIDDENSTANDSDIPLOMA - Verzekeringsinspecteur Assuradeur - Bouwvakpatroon - Makelaar-Taxateur Motor- Rijwielhersteller - Taxateur - FRANS DUITS - ENGELS - Naai- Knipcursus - Huishoud- cursus - Medische cursus - Belastingrecht - Recht en Wet - enz, - .enz. Alvorens ergens anders te gaan studeren, is het UW BELANG toch eerst eens ons gratis prospectus en proeflessen aan te vragen. Na lezing daarvan volgt U beslist één van onze cursussen. Bouw- en Wegenmateriaal HULST (Tel. 79) vUOI.ct.1 VOUl I OnOLh MHli'ltl M.UCUirt

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1946 | | pagina 2