z
AP-
SGHEN
ipitfr
irkooping
1 Hidel
o>ireei
Over klachten en oorzaken
Amerika bouwt reuzen der lucht.
Instituut: Verenigde Leergangen voor Vak- en Handelsonderwijs
Adverteert
in dit blad
BI Rde Excur-
lapelle, ter
A het trans-
j zandzuiger.
M /'"n OP
iB'j's. -ug. 1946.
burg,
e 9.15 uur.
14.00 uur.
,e excursie
huishoude-
Bri#3ns plaats
|ek.' 'Jjenda U zal
'nden. Ter
I'hl! fï i.id en kos-
fik i verzocht de
z
V
older- en
3-sbond.
Hek pmen.
,L zal gezorgd
V
Voorloopig verslag wetsontwerp tot
f instelling Ccrr missie Generaal.
Nog ,zeer* uiteenloopenrie meeningen^en^ongerustheid.
_;I-org©n
kr>
Het vlot^nog niet met onze Prov. Boot
Ontevreden passagiers
De ledenwerving en
collecte van het
Roode Kruis.
Molo
met zi
„VOLENDAM"
in October in Nederland
FILMSCHOUW I tenland
Comi
Cc
n.v. Firma P. J. van de Sande
CITO!
Kandelstraat .'5 AMSTERDAM-ZUID
P. BLOMMAERT
'V/ J I ?n.Aannemersbedrijf, j P'ano. Prijs 750,—
rj'Bestuur,
1 EER,
I' vK J Voorzitter.
'oEMBROOT
ingmeester.
3V
Z
ir
LAG.
"■valiG te Ter-
j I Donderdag
66, des nam.
1 j in het huis
j»n Ja 132 d, ten
lij'! de Erven
AN in het
Irivd# irkoopen:
loeien, Kas-
Likachels, Le-
pp Jen, Lampen
!XU3net 75 pla-
1 "Trrl apstokken,
ilir liche Potten,
iEmmers.
)L H Glas- en
I pi «scule enz.
nrrl -1
JSvtigustus
EUTRAAL
DAMCLUB
i.m.v.
Ïythme-l
waiï-Gi
Club
Gitaar
Aanv. 8 ul
*0,75.
5.
MEEUSEN.
'e u.
Feest
en met de
n. Vlot en
ramma.
1/end inlich
j; Adres:
^JIEEUSEN,
!J* gierstraat 97.
f7||r. 19—21
Jj'arnP"-
kunnen wij
levertijd
r levertijd
onbeperkt
I Irdifien wii
(iern=ie
A-Jour,
Borduur -
Isgaten, enz.
it V—SMET
Terneuzen
I 5SC
ïi ik:
Ifflï t duur
;Clf
Wat beduidt het bezoek van
tLord Killearn in Indië j
Te veel verwantschap met
het vorige Kabinet?
Aan het voorloopig verslag van
de commissie van rapporteurs
over het ontwerp van wet, hou
dende instelling van een Commis
sie-Generaal voor Nederlandsch
Indië is het volgende ontleend:
Van verschillende zijden werd
bezwaar gemaakt tegen den druk,
vanwege de regeering op de St.
G. geoefend, wat de wijze van be
handeling van de ontworpen rege
lingen betreft. Hoewel de huidige
situatie, internationaal zoowel
als nationaal, den grootst moge
lijken spoed bij de behandeling
van deze aangelegenheid wettigt.
Gezien de wensch van de regee
ring, dat haar voorstel zou wor
den gedragen door een zoo groot
mogelijke meerderheid in de
volksvertegenwoordiging, heeft
niettemin dit voorstel van wet in
de Tweede Kamer slechts bijval
gevonden bij de regeeringspartijen
en de communistische fractie.
Naar enkele leden betoogden, had
dit zijn oorzaak in twijfel aan de
doeltreffendheid van de ontwor
pen regeling.
Andere leden waren van oor
deel, dat dit wetsontwerp van te
beperkten gezichtshoek uit was
bezien. Voorts waren de hier aan
het woord zijnde leden van oor
deel, dat een spoedige uitzending
van de Commissie zeer gewenscht
geacht werd.
Verscheidene leden zouden ter
bepaling van hun stem gaarne
worden ingelicht omtrent doel en
strekking van de politiek van dit
kabinet met betrekking tot Ne
derlands ch-Indië.
Sommige andere leden achtten
continuïteit aanwezig tusschen de
Indische politiek van dit kabinet
en het vorige, reeds blijkende uit
de handhaving van den Luitenant -
Gouvemeur-fGeneraal. Zij hadden
echter den indruk, dat dit Kabi
net het accent meer doet vallen
op de vereeniglng van Nederland
en Nederlandsch-Indië in het Ko
ninkrijk dan op de mogelijkheid
van scheiding, op welken laatsten
factor in de bekende regeerings-
venklaring van den lOden Febru
ari 1.1. wel zeer sterk den nadruk
was gelegd.
Weer andere leden verklaar
den te betreuren, dat in dit kabi
net, de oude koloniale gedachte
weder de overhand heeft. De
voorstellen, in de conferentie
van Malino van de zijde der
Indische regeering ingediend,
achtten zij een achteruitgang,
vergeleken bij de koers met de
regeeringsverklaring van den
lOden Februari 1.1. ingeslagen.
Een andere meening was, dat
de regeering te veel onder Brit-
schen invloed zou staan, daar
dit kaibinet en het vorige te zeer
het oog gericht houden op de
Britsche politiek ten aanzien van
Canada, Australië en Zuid-Afrika
en te weinig op de staatkunde
volgt met betrekking tot het
Nederlandsch-lndië nader staan
de Brilsch-Indië.
Benige leden hadden bezwaren
tegen de uitzending van troepen
naar Nederlandsch-Indië, daar
zij concrete bedenkingen hadden
tegen den geest, die onder de
troepen zou heerschen en die zou
zijn gericht op liquidatie van de
republiek.
Tenslotte zouden eenige leden
gaarne een nadere uiteenzetting
ontvangen van het standpunt van
dit kabinet met betrekking tot de
z.g. republiek Indonesia.
Weer andere leden achtten de
Commissie-Generaal staatsrechte
lijk volkomen aanvaardbaar en
meenden, dat de Ministerieele ver
antwoordelijkheid eer er door zou
worden vergemakkelijkt dan be
moeilijkt.
Verscheidene leden wezen op de
omstandigheid, dat den inhoud de.
instructie, welke de taak der
Commissie-Generaal zal omschrij
ven, ook thans nog niet bekend
is. Zij achtten dit een groot be
zwaar.
Eenige leden wezen op het
belang van een juiste keuze der
te benoemen personen in de
Commissie-Generaal. Zij zullen
kennis moeten dragen van de
Oostersche mentaliteit en van de
Oostersche talen en de verwach
ting moeten wettigen, dat hun
benoeming imede zal leiden tot
meerdere besluitvaardigheid by
de onderhandelingen met de
nationalistische groepen in Indië
voorts is het niet alleen van
belang dat zij het vertrouwen
genieten van het Nederiandsche
volk en de Staten-Generaal, doch
zij dienen dat ook te hebben in
Indië van de Nederlanders en
vooral van de Indonesiërs en de
Chineezen.
Men betreurde het, dat bij de
Kabinetsformatie niet reeds
werd voorzien in de benoeming
der Commissarissen-Generaal,
omdat toenmaals reeds de uit
zending van een Commissie-
Generaal als noodzakelijk zou
zijn erkend.
Verder werd de vraag gesteld,
of de regeering thans positieve
mededeelingen kan doen omtrent
de samenstelling der Commissie-
Generaal. Heeft zij zich aan be
paalde personen reeds gebonden?
Naar aanleiding van de onder-
teekening van de Memorie van
Antwoord door den Minister-Pre
sident voor den Minister van
Overzeesche gebiedsdeelen, wien
het wetsontwerp rechtstreeks ga
randeert, werd de vraag gesteld,
of daaruit kan worden besloten tot
een algemeen zelfs hoogere, ver
antwoordelijkheid van den Voor
zitter van den Raad van Minis
ters.
Andere leden achtten de voren
bedoelde eerste onderteekening 'n
gevolg van de recente wijziging
van het reglement van orde voor
den Raad van Ministers.
Enkele leden betreurden, dat
niet was voorgesteld, den Luite
nant-Gouverneur-Generaal 't lid
maatschap te verleenen en daar
mede voorwaardelijk stemrecht.
De huidige redactie d'oet huns in
ziens af aan de hooge positie,
welke welke die functionnaris in
Nederlandsch-Indië inneemt. Zij
wekt den schijn, dat hij onder
toezicht wordt gesteld, wat aan
het gezag van den landvoogd bij
de Indonesische bevolking niet
ten goed zal komen.
In de i
'land 2
elijk
Van groot belang voor een be
oordeeling van de huidiige situa
tie in Nederlandsch-Indië en
mitsdien voor de beoordeeling
van de positie van de in te stel
len Commissie-Generaal, achtten
sommige leden een, dezer dagen
in de dagbladen verschenen, be
richt dat een bijzonder gezant
van Groot-Brittannië voor Zuid-
Oost-Azië, Lord Killearn, op weg
zou zijn naar Batavia, om aldaar
zijn goede diensten aan te bie
den ter bereiking van een ver-
gelijk tusschen onze regeering
en den heer Sjahrir.
De leden hier aan het woord,
stelden de vraag of de regeering
om een dergelijk intermediair
had verzocht en of zij indien
zulks niet het geval mocht zijn
bereid is, ook verdere inmen
ging van vertegenwoordigers
van andere mogendheden te aan
vaarden.
EEN KOLOS VAN 92 TON BIJNA GEREED.
Nuttige last 69.000 pond
168 passagiers!
De Amerikaansche Marine heeft
details bekend gemaakt van haar
nieuwste en grootste trans
portvliegtuig, dat een nuttige last
van 69.000 pond met inbegrip van
168 passagiers kan vervoeren.
Het eerste model van de 92-ton
viermotorige Lockheed eendekker
Constitution genaamd, is vrijwel
voltooid en de eerste vlucht is
vastgesteld op 20 September. De
.Constitution" heeft een span
wijdte van 189 voet en een totaal
lepgte van 156 voet. Het roer is
even hoog als een gebouw van 5
verdiepingen. De vier Waspmo-
toren ontwikkelen een vermogen
van 12.000 P.K., terwijl met volle
belasting 5000 mijl kan worden
gevlogen met een snelheid van
300 mijl per uur. Het vliegtuig
kan ten allen tijde op drie wille
keurige motoren vliegen, terwijl
de vierde gerepareerd wordt. Het
transportvliegtuig, waaraan in
1943 werd begonnen, werd spe
ciaal ontworpen om op te stijgen
en, te landen op korte landings
stroken op eilanden om zijn
bruikbaarheid als schakel in het
marinetransport te vergrooten.
Een andere Constitution" is in
aanbouw. De kosten van beide
vliegtuigen zullen 27.000.000 dol
lar bedragen. De marine deelde
mede. dat het waarschijnlijk een
jaar zal duren voor het vliegtuig
in den geregelden dienst gaat.
Volgens Radio Moskou zijn in
het centrale Wolga-gebied bij De-
lyanofsk belangrijke olielagen ont
dekt. In September zal de exploi
tatie beginnen.
Wij moeten verslag uit
brengen van het resultaat
van de op 15 en 16 Augus
tus j.l. gehouden actie van
het Roode Kruis waarvan het
tweeledig doel was het
ledenaantal te vermeerderen
en tevens een zeer noodige
stijving van de kas te be-
bereiken.
Bij de 527 oude leden heb
ben zich 73 nieuwe leden ge
voegd voor onze afdeeling.
De rekenkunsitenaans onder
de mededingers naar een
reisje met de Skymaster
naar Indonesië kunnen dus
nu aan het werk gaan met
het uitrekenen of de door
hen gerade aanwas van het
totale aantal leden van het
Nederiandsche Roode Kruis
kans heeft de werkelijkheid
te benaderen. Voor onze af
deeling is de toename van
het aantal leden niet in over
eenstemming met onze ver
wachting; laat ons hopen dat
de oogst nog niet geheel is
ingehaald.
De collecte heeft in totaal
opgebracht 1835,95 waar
van de 425 opgehaald in de
bioscopen worden afgedra
gen aan het Hoofdbestur,
terwijl van 't restant slechts
10 hiervoor behoeft te
worden afgezonderd.
'De chocoiadeguldens waren
den eersten dag 's morgens
om 11 uur al op. Wel een
bewijs dat het Roode Kruis
daarmede 'n goede gedachte
heeft gehad. Zij brachten
750 van het geheel op.
Rest mij thans dank te
zeggen aan allen die tot het
welslagen van deze actie
hebben meegewerkt. In de
eerste plaats de helpsters en
helpers, leden van onze wak
kere colonne voor wie geen
tijd of moeite te veel is en
zij die achter de schermen
hebben gekeken, weten wat
dit zeggen wil. Dit eere-
saluut en de dank van bet
Roode Kruis moet hier mede
gebracht worden aan de
Padvinders, voor wie bet
daarbij eengroote voldoening
moet zijn geweest hun Pad-
vindersidealen op een zoo
nuttige wijze te kunnen na
streven. Hartelijk dank
namens onze gebeele afdee
ling.
Gesterkt door dit toch nog
wel bemoedigend resultaat
gaat onze afdeeling nu ver
der op haar weg waar de
werkzaamheden in stapels
klaar liggen. Laten de oude
zoowel als de nieuwe leden
begrijpen, dat met het enkel
lid worden hun taak ook nog
niet is volbracht. Juist de
individueele propaganda kan
zoo ontzettend veel en goeds
bereiken. Steunt bet bestuur
in zijn streven en verblijdt
onze Voorzitsiter, de Prinses
in dezè dagen van Haar
blijde verwachting nog meer
door blijk te geven dat gij
allen wilt meewerken om het
Nederiandsche Roode Kruis
met zijn zegenrijke werking
in alle lagen der maatschap
pij te doen doordringen.
P. TELLEGEN.
Van verschillende zijden bereik
ten ons klachten over onze laat
ste aanwinst bet gratis veer Ter-
neuzenHoedekenskerke. Klach
ten die voor een deel juist en be
grijpelijk waren, voor een ander
deel schromelijk overdreven, wat
ook alweer begrijpelijk is want
ontevredenheid heeft dikwijls tot
gevolg dat men de dingen zwar
ter" afschildert dan ze in werke
lijkheid zijn terwijl „het hier een
witte" boot betreft. Maar ter
zake... we zijn op onderzoek uit
gegaan en daarbij bleek dat de
zaak ook nog niet draait zooals
we zoo graag gewild hadden. Ten
eerste het steigerprobleem. De
particuliere onderneemster die nu
niet bepaald voor een appel en ei
al dien tijd voor ons gevaren
heeft (waarmee we toch erg blij
waren) heeft zijn eigendommen
van de steiger te Hoedekenskerke
meegenomen. Dat had de Prov.
Boot waarschijnlijk niet voorzien
en dit had tot gevolg, dat Maan
dagmorgen het lossen nu niet be
paald een pleziertje was. Deze
steiger behoefde al reeds lang
voorziening, want ze is danig in
verval, maar men heeft er nu de
eerste maatregelen tegen geno
men en ons verzekert dat zulks
ook het geval te Terneuzen zal
zijn. Een tweede klacht is. dat
de boot niet groot genoeg is en
maar ongeveer 70 a 80 passagiers
kan bevatten. Toen we dit aantal
de eerste keer reeds vernamen,
leek ons deze capaciteit zeer be
denkelijk en het bootje heeft dan
ook al meermalen 90—95 passa
giers moeten vervoeren. Dat
gaat, maar het is niet gewenscht.
Doch men heeft er ons van be
voegde zijde op gewezen, hoe de
overtocht nu ook gebezigd wordt
door Dleziervaarders en dat is
allerminst de bedoeling, althans
onder deze omstandigheden niet!
Het komt voor dat passagiers in
Terneuzen aan boord gaan en blij
ven totdat de boot weer in Ter
neuzen ligt. Dat is niet in orde,
want dit bemoeilijkt de overtocht
voor treinpassagiers en verdere
zakenmenschen. Laat dit dus nu
na!
Een grooter probleem vormt
het vervoer van fietsen. Het is
werkeli+k een handicap dat men
zjjn fiets op het volle bootje niet
mee kan krijgen. Voorloopig heeft
de Prov. Boot de maatregel ge
troffen, dat alleen de fietsen die
met den trein mee moeten dus
die voorzien zijn van een vervoer-
biljet, worden meegenomen; de
anderen alleen wanneer er plaats
is. Dit is een feit dat om ver
andering dwingt, want zeer velen
gaan in Hoedekenskerke per fiets
verder. De geruchten dat het
bootje telkens defect is. dat het
al eenige malen heeft vastgezeten
enz. zijn fantasieën van ontevre
denen want de boot loopt goed
■en snel en er hebben zich nog
geen moeilijkheden voorgedaan.
Maandagmorgen had de motor
alleen geen zin te beginnen maar
dat komt bij menschen ook wel
eens voor dus daarover niet ge
klaagd. Erger is dat de Prov.
Boot de problemen nog niet weet
op te lossen en dat een andere
verdeeling van booten bij nadere
beschouwing ook al niet mogelijk
bleek. De eenige lichtpunten zijn
dat er nog twee booten in de
vaart zullen komen. Wanneer...?
Zeer waarschijnlijk komt de eer
ste in den loop van September
gereed met name de Prins Wil
lem", die naast passagiers acco-
De afdeeling pers en publiciteit
van den repatreeringsdienst be
richt
Door Aenta te Batavia is mede
gedeeld, dat de „Volendam" met
repatrieerenden uit Indië om
streeks 10 November in Neder
land zou arriveeren. In tegen
stelling tot dit bericht kan wor
den medegedeeld, dat de „Volen-
dam" omstreeks 10 October in
Nederland kan worden verwacht.
Volgens radio Hamburg zal
deze week te Berlijn het proces
beginnen tegen 50 bewakers van
het kamp Oraniënburg, die wor
den beschuldigd van het vermoor
den van meer dan 100.000 gedeti
neerden, grootendeels Russen.
modatie ook 16 auto's kan ver
voeren. Dan is er nog de ,Ooi
terschelde", maar over het gereed,
komen van dit schip is nog nietj
definitiefs bekend. Geduld is der-1
halve nog een schoone zaak. Ziet u I
we naar het tempo, waarmee de,
spoorwegen de verkeersproblemen' r-,
oplost, dan voelen we hier tekor'
ten, maar eerlijkheidshalve mod
ten we toegeven, dat hiei hel ££«5
materiaal een beslissend woord
meespreekt. In ieder geval werd
ons uit de gesprekken wel duidd 8 8
lijk dat men bij de Prov. Boot dt le8®,I?Wl
oogen ooen heeft voor de.proble- IfnGar
men en dat is al een goed ding, Lr
Anderzijds kan men ons niet Rn\,
euvel duiden dat wii met de fee- Mointof
staande verbinding nog lang niet £re„idei
tevreden kunnen zijn en verlan- »en" pjj-
gen dat de dingen die althans sraatsh
binnen het bereik liggen, aller- aëhnd t
eerst gedaan worden. j rede v:
I meer a
F P w
ui fnaar de
Een sympathiek weerzien. de laat
„De Jantjes" in het Concert-confere
gebouw, Terneuzen. phabet.
Inderdaad, het was een genoeg-
lijk weerzien, deze oude film met w»
de daarin bekende artisten, waar- (1110 fj
van er reeds gestorven zijn. We Ulölt
zagen Louis Davids nog eens in
zijn repertoir een belevenis op
zichzelf. I
We herinnerden ons ineens F'*
weer Suzie Klein, de blonde Suzie,
die haar toekomst in het Ster- tistiek
renland" is gaani zoeken. Sylvian F1®? k
Poons in zijn goede dagen,, kor-, j!u f. v
tom velen aan wien we een kös- "eert.
telijke herinnering bewaren. Aanv
Misschien spreekt dit alles voor
mij nog iets meer. omdat ik de nbur:
wording van deze film op de Dui- or;Sehik
vendrechtschekade en in de stra
ten van Amsterdam van zoo na
bij heb mogen meemaken. Want
het is voor alle dingen een rein
Amsterdamsch product. Er wordt
ook „hoog Amsterdamsch" in ge
sproken. L
,,De Jantjes" is als volksstuk £5 nfjn
op de planken een succes zonder TT
einde geweest en heeft enorme
triomphen gevierd en nog wan-1
neer het stuk, zooals eenigen tijd
geleden. opnieuw wordt opge
voerd, trekt het volle zalen. De
film deed er niet voor onder. Zel
den werd er ook een stuk ge
schreven wat zóó ligt in het vlak
van het leven en denken in de
ruwheid en het sentiment van het
volk! Want daarin ligt de tel
kens bekorende spanning.
Bovendien in mijn gedachten
was deze film een zeer zwakke
met al de gebreken van het moei
lijke begin dier edele kunst en men
behoeft waarlijk geen bekwaam
criticus te zijn om de zwakheden
van deze film te signaleeren. Het
is inderdaad teveel tooneel en te
weinig film.
De artisten weten zich voor het
spiedende en onbarmhartige oog
van de camera nog niet met groo-
te gewendheid te bewegen en,
toch, welk een buitengewone mo-'geven
menten zijn er niet vastgelegd. °P 'scll!
momenten die de film onvergete- aangeri
lijk maken... Kostelijke humor en j troepen
gezonde sentimentaliteit verras-1 *1 t
sen telkens weer. verzet Li
Ik moet eerlijk bekennen dat ik Wispns
naar huis^ging met de gedachte... landsch
och, zoo heel slecht was het toch k ding
niet, in mijn verbeelding was de erkenm
film slechter. Daarom zullen we
de film ontleden? Zullen wij er
onze critiek op los laten? Wie
dat doet heeft „De Jantjes" niet
gezien, maar een film waarvan
reeds goede stukken verloren
moeten zijn gegaan, want we
hebben er fragmenten uit gemist.
Maar dat kan ook haast niet an
ders. En verder veel ergernis van
nog hier en daar grove filmische
fouten.
We zijn nu eenmaal verwende
menschen op dit gebied en we
hebben meesterwerken gezien van
cinematografische kunst..., inder
daad, maar deze film bewaart een
schat van goede herinneringen, V'olgi
aan levende gelukkig nog le- nisterie
vende mentaliteit en onder Fabrua
een zeker gezichtspunt is deze daten c
mij meer waard en waarschijnlijk gehoud
elke filmbewonderaar, dan film,
hoe schoon en kunstvol ook. zon
der ziel en van deze producten
hebben we er al te veel! ,,De
Jantjes" draaien no0, en geniet er
een goed stuk Amsterdamsch
leven in, het is de moeite van het
gaan waard!
waardo1
dcctie i
maand
droeg,
het pi
in stijg
de gen
toil kol
Bij
week
Parijs
commis
komen
I territor
sche vc
meene
De e<
den E
i' sche i
worden
de ecoi
Hongae
Poler
ftaliaai
speeld',
aan Ja
klaard.
discuss,
betrek!
Wisji
gens
Groote
landacb
Tevo
zich te,
dement
tegenst
van Jo
doodse!
soldaat
volgens
terie 1
niet bij
ren. E
schijnt
kunnen
ingaande Maandag 26 Augustus
PRIJS 10 CENT. FRANCO PER POST 12 CENT
UITGEEFSTER - TERNEUZEN
SRas«sB
MIDDENSTANDSDIPLOMA - Verzekeringsinspecteur
Assuradeur - Bouwvakpatroon - Makelaar-Taxateur
Motor- Rijwielhersteller - Taxateur - FRANS
DUITS - ENGELS - Naai- Knipcursus - Huishoud-
cursus - Medische cursus - Belastingrecht - Recht en
Wet - enz, - .enz.
Alvorens ergens anders te gaan studeren, is het UW
BELANG toch eerst eens ons gratis prospectus en
proeflessen aan te vragen. Na lezing daarvan volgt U
beslist één van onze cursussen.
Bouw- en Wegenmateriaal
HULST (Tel. 79)
vUOI.ct.1 VOUl
I OnOLh MHli'ltl M.UCUirt