Uit de> PxmUtcie,.
VOOR DEN ZONDAG.
De Nederlandsche Kolenpositie,
Het „Bataljon Zeeland" op Java.
Extra Reisgelegenheid «oor
de Landbouwtentoonstelling.
DE DWAZE TOCHT.
Prof. Piccard over diepzee-onderzoek
LEZERS DIE SCHRIJVEN.
De Loods
Verantwoordelijk "Werk
Tentoonstelling 100 jaar
Z. L. M.
Een vergeten motie
bij den Veiligheidsraad.
KOSTBARE
POSTZBGELOOLLECTIE
GESTOLEN.
BOEKENSCHOUW
Het gaat wel goed, maar we zijn er nog niet
De verdeeling der Duitsche en Amerikaansche
kolen.
Predikbeurten.
en zijn
Als schepen in- en uitvaren
D'-v'AAjS is de tooht van Israël
langs de muren van Jericho,
zeven dagen lang.
Dwaas is deze tocht in de oogen
van Jericho. Maar Jozua, Israel's
aanv«erder, weet wat hij doet.
Zóó leeft Jozua uit het geloof,
dat Jiij zijn troepen laat optrekken
alsof ze den strijd reeds achter
ëen rug hebhen.
Hij laat hen optrekken in fees-
telijken optocht, alsof zij reeds
bezig zijn de overwinning te vie
ren.
Terwijl er nqg geen poort ge-
rameid is nog geen steen van den
muur is aigeoroken, nog geen
duim gronds veroverd is, doet
Jozua of alle poorten zijn gera-
meid, of alle muren zijn gevallen,
of alle grond in bezit genomen is.
In plaats van helden met
zwaarden, gaan voorop priesters
met bazuinen, in plaats van krijgs
geschreeuw is er de zwijgende op
tocht van de Israëlieten rond de
stad; alleen de bazuinen klinken.
Jericho ziet dit alles en lacht.
Maar als eiken dag deze stoet
voorbijkomt, verandert de lach in
verbazing, zelfs in angst.
Gaat Jericho iets begrijpen van
de stille kracht van dit leger, dat
uitgetrokken is in „geloof."
En op den zevenden dag klinkt
Jozua's stem juicht, want de
Heer heeft U de stad gegeven.
Er is een groot gejuich, dat
ten hemel klimt en Jericho is niet
meer.
Wat is er gebeurd?
Dit is er gebeurd. Jozua weet,
dat God begonnen is om aan den
aanvang alle moeilijkheden reeds
op te ruimen, om aan het begin
hen reeds de volkomen overwin
ning te geven.
De beslissende overwinning is
behaald.
Wat zij nog slechts hebben te
doen, is deze overwinning uit te
werken, te bewaren.
DB muren van Jericho vallen al
leen door 't geloof.
Ook in ons leven.
Want ook in ons leven verhef
fen zich telkens muren, die ons
den weg versperren tot het be
loofde land.
Als die muren maar eens ge
vallen waren, dan zouden we kun
nen juichen!
Wij moeten doen als Israël, we
moeten juichen terwijl ze er nog
•taan.
Wij moeten juichen van leven,
terwijl we gaan naar 't graf.
Wij moeten juichen van genade,
terwijl we zonde op zonde bedrij
ver).
Diplomaten, die de officieele
notulen van het verwarde en
stormachtige debat van Woensdag
over de Spaansche kwestie in den
Veiligheidsraad bestudeerden, ont
dekten Donderdag tot hun verba
zing, dat een motie, die in de ver
gadering had moeten worden be
sproken, n.l. een verklaring „om
de toestand in Spanje voortdurend
in het oog te houden", door den
voorzitter vergeten is aan de ver
gadering voor te leggen.
Van bevoegde zijde wordt ver
nomen, dat enkele gedelegeerden,
die de motie niet als goedgekeurd
beschouwen, overwegen om de
kwestie bij de volgende bijeen
komst van den raad naar voren
te brengen. Dit geval versterkt
nog de neiging bij de gedelegeer
den om te zoeken naar vereenvou
diging van de procedure, vooral
ten aanzien van het recht van
veto der groote mogendheden.
Door het geloof zijn de
muren van Jericho geval
len, als zjj tot 7 dagen
toe omringd waren ge
weest. 'Hebreen 11 :30.
Wjj moeten juichen van heerlijk
heid, terwijl ellende ons brood is.
Wij moeten gelooven, dat Chris
tus voor ons reeds volkomen de
overwinning behaald heeft, ook al
zien we deze dingen niet.
En als we gelooven, zien we,
dat alléén de opstanding werke
lijkheid is en niet de dood; we zien
dan alléén de genade en niet de
zonde; alléén de heerlijkheid en
niet de ellende.
Maar de tocht des geloofs is
een dwaze tocht.
Althans in de oogen der wereld.
De tocht des geloofs is dwaas
in de oogen van den Griek, d.w.z.
in de oogen van den mensch, die
alles verwacht van zijn verstand.
De tocht des geloofs is een er
gernis voor den Jood, dus voor
den mensch, die het verwacht van
zijn zedelijke, godsdienstige in
spanning, van zijn goede werken.
Wie den dwazen tocht des ge
loofs gaat verwacht het van God
alléén.
En alleen door dit geloof vallen
de muren van Jericho.
Waarom vallen er zoo weinig
muren van Jericho in ons leven?
Is het misschien hierom, dat wij
een geloof willen, zonder den dwa
zen tocht van het geloof?
WEL/K SCHIP ZINKT IN DE
INDISCHE 'OCEAAN?
Naar aanleiding van het, uit
West-Australië afkomstige Reu-
terbericht, dat het Nederlandsche
tankschip „Hermes" zich op 12
graden Z.B., 117.22 graden O L. in
zinkenden toestand zou bevinden,
verneemt het A.N.P. van de ree-
derij van de motortankboot .Her
mes", de N.V. Petroleum Maat
schappij „La Corona", dat het niet
wel mogelijk is, dat het deze Ne
derlandsche motortankboot zich
op de aangegeven plaats bevindt,
daar het schip van Tarakan op
weg naar Singapore Was welke
route ver van de plaats der ramp
verwijderd ligt.
Een der mooiste Engelsche par
ticuliere postzegelcollecties, be
staande uit ruim 1 millioen zegels
en volgens den eigenaar ongeveer
160.000 gulden waard ia verdwe
nen. Tot de verzameling behoo-
ren vier oude roode een penny
zegels, die voor liefhebbers per
stuk 240 pond sterling waard zijn.
De heer Gore, de 82-jarige eige
naar, vertelde, dat hij 60 jaar aan
zijn verzameling heeft gewerkt.
Deze is niet verzekerd.
Ter recencie ontvangen:
„Holland ons Vaderland", Ro
man uit den bezettingstijd door J.
L. Bggermont. Uitgeverij „De
Telg", Amsterdam.
Professor Piccard en zijn assis
tent Dr. Cosijns, hebben Dinsdag
de vertegenwoordigers van de
Belgische pers ontvangen, tenein
de de hoofdlijnen van hun plan
voor diepzee-onderzoek uiteen te
zetten.
Om de diepten der zee te onder
zoeken, staat men voor hetzelfde
probleem als bij de opstijging in
de stratosfeer. Het probleem is
opgelost door het bouwen van een
bolvormige cabine van 2 meter
middellijn. De sluitingen, die aan
de buitenzijde van de cabine aan
gebracht zijn, en door den druk
van het water worden samenge
perst, zorgen er voor, dat zij
waterdicht is. De cabine wordt
gesteund door drijvers van 7 X
X 3,20. welke gevuld zijn met
benzine.
William Beebe heeft een diepte
bereikt van 900 m. Prof. Piccard
denkt tot 4000 m»ter beneden den
zeespiegel af te dalen.
De weerstand van de cabine, die
op modellen is nagegaan, is be
studeerd voor een druk van 12
km. water, dank zij het toestel,
dat door het Nationaal fonds voor
wetenschappelijke onderzoekingen
beschikbaar is gesteld. De zicht
baarheid zal verzekerd worden
door twee patrijspoorten van plas
tische stof, met een doorsnede van
10 cm., die zich aan den binnen
kant van de cabine bevinden. De
verlichting, benoodigd voor de
photo's (10 per,seconde) wordt
verkregen door krachtige schijn-
werpers, boven de cabine aan beide
uiteinden der drijvers geplaatst.
Andere projectoren worden van
binnen uit op de diepten der zee
gericht. 1
De daling wordt geregeld door
voldoende ballast, die door elec-
tro-motoren op zijn plaats zal
worden gehouden. Wanneer de
verlangde diepte bereikt is zal de
cabine zich. met behulp van twee
schroeven, kunnen voortbewegen.
Wanneer de stroom der electro-
magneten is afgesneden, zal de
cabine door de drijvers weer naar
de oppervlakte stijgen.
Prof. Piccard legde er den na
druk op. dat deze proefneming van
alle gevaar ontbloot is.
De temperatuur van het water
zal een weinig beneden 0 graden
Br is in Nederland eenige onge- productie weer tot 177 50CI ton in
-ustheidl gewekt door een bericht de afgeloopen week. In Septem-
uit buitenlandsche bron, volgens
hetwelk de zendingen van buiten
landsche kolen in de komende
maanden zouden verminderen. Dit
bericht is intusschen tegengespro
ken, maar onze verslaggever had
naar aanleiding van dit bericht
nog een onderhoud met Ir. Paulen.
Over wat Nederland heeft ge
kregen en zal krijgen het vol
gende
Onder de oude regeling heeft
Nederland een behoorlijk aandeel
ontvangen. Volgens de gegevens
van de E.C.O. was aan Nederland
van Juli 1945 tot April 1946 toe
bedeeld een hoeveelheid van
1.081.700 ton steenkool. Wij kre
gen echter 1.146.000 ton of 106
procent. België kreeg b.v. 95
procent (1.628.000 ton van de toe
gezegde c.a. 1.710.000 ton). Dit
zijn hoeveelheden, die uit het
Ruhrgebied kwamen. Uit Amerika
zou Nederland krijgen 1.162.500
ton, maar door de stakingen wer
den slechts 904.000 ton geleverd.
In totaal kreeg Nederland van de
toegezegde kolen 91 procent en
België 94 procent. België kreeg
een grootere hoeveelheid kolen,
omdat het meer geïndustrialiseerd
is dan Nederland.
Over de maand Juli zal Neder
land uit het Ruhrgebied 160.000
ton steenkool ontvangen, Belgie
slechts 100.000 ton. Volgens de
nieuwe formule, die in de toe
komst zal gelden, zal Nederland
zeker niet slechter worden bediend
dan in het verleden. Niemand be
hoeft zich daar bezorgd over te
maken.
De productie in het Ruhrgebied.
Ir. Paulen gaf nog enkele inte
ressante productiecijfers voor het
Ruhrgebied. In Februari produ
ceerden de mijnen daar al weer
180.000 ton steenkool per dag. Als
gevolg van de vermindering der
levensmiddelenrantsoenen daalde
de productie tot 147.000 ton.
Sedert de verbetering der rant
soenen tot 2800 calorieën per dag
(de Nederlandsche ondergrondsche
mijnwerker krijgt er 5200, maar
dit rantsoen is wat de samen
stelling betreft, nog niet gelijk
aan het vóóroorlogsche) steeg de
zijn. Na de weder-opstijging zal
de eenige moeilijkheid gelegen zijn
in het localiseeren der cabine,daar
de deur, die een middellijn heeft
van 43 cm. te zwaar is om van
binnenuit geopend te worden.
De onderzoekers blijven in voort
durend contact met een boot door
middel van „ultra-klanken," af
komstig van gewone vuurpeilen,
welke vlotters van kleine afme
ting aan de oppervlakte zullen
brengen, en tevens door midde 1
van de radio.
Het ledige toestel zal 15 ton
wegen. 80 van alle elementen
worden in België gefabriceerd.
Het monteeren zal eveneens in
België (Antwerpen) geschieden.
De expeditie zal waarschijnlijk
in Februari 1947 plaats hebben,
doch de juiste plaats is nog niet
bekend. Vermoedelijk zal dit ge
schieden in de Golf van Guynea.
Eerst zullen proefnemingen op
verschillende diepten gedaan wor
den, en wel van 1000 tot 4000 m.
Ten slotte deelde Prof. Piccard
mede, dat de idee reeds zoo oud
is als de wereld en dat Alexander
van Macedonië reeds zelf de zee-
en had afgezocht, opgesloten in
een cabine, die door een boot
werd voortgesleept.
Zaterdag 29 Juni 1946.
Ned. Herv. Kerk.
Terneuzen: 7.30 u. Avondgebed.
Zondag 30 Juni 1946.
Ned. Herv. Kerk.
Terneuzen: 10 u. Ds. G. L. Bou-
man. van Hardenberg; 2.30 u.
Dr. L J. Cazemier.
Sluiskil: 10 u. Leesdienst; 2.30 u.
Ds. G. L. Bouman, van Har
denberg.
Axel: 10 u. Dr. L. J. Cazemier;
2.30 u. leesdienst.
Zaamslag: 9.30 u. Ds. J. A. Talma,
2.30 u. Ds. J. A. Talma. bed.
H. Doop.
Hoek: 10 u. Ds. A. J. Kromhout;
2.30 u. Ds. A. J. Kromhout, bed.
H. Doop.
Kloosterzande10 u. Ds. J. J.
Saraber.
Sas van Gent: 10 u. Ds. J. van
de Graaff.
Philippine: 2.30 u. Ds. J. van de
Graaff.
Hulst: 10 u. Ds. Van de Meent
van Voorst, bed. H. Doop.
Hoofdplaat: 10 u. Ds. Pliester.
Biervliet: 10 u. Ds. A. J. van den
Ham.
Groede: 9 u. Ds. G. J. Derksen
Nieuwvliet: 10.45 u. Ds. G. J
Derksen.
Doopsgezinde Gemeente.
Gem. dag, Vli'ssingen.
Gereformeerde Kerk.
Terneuzen: 10 u. Ds. G. W. van
Houte, bed. H. Av.; 3 u. Ds. G.
W. van Houte, bed. H. Av. en
dankzegging.
Hoek (in de Chr. School): 10 u.
en 2.30 u. Ds. F. M. Verveen.
Zaamslag: 9.30 u. en 2.30 u. Ds.
Kok.
Gereformeerde Kerk.
(Vrijgemaakt Art. 31 D.K.O.)
Terneuzen: 10 u. en 3 u. stud.
Wiskerke. van Amsterdam,
voorber. H. Av.
Hoek: 10 u. en 2.30 u. Ds. I. v. Til
Chr. Geref. Kerk.
Zaamslag: 9.30 u. en 2.30 u. Ds.
J. C. van Ravenswaay.
Gereformeerde Gemeente
Terneuzen: 9.30 u., 2 u. en 6 u
Leesdienst.
Hoek: 9.30 u., 2 u. en 6 u. Lees
dienst.
Oud-Geref. Gemeente.
Terneuzen: 9.30 u„ 2 u. en 6 u.
leesdienst.
Roomsch-Katholieke Kerk.
Terneuzen: 7 u., 8.30 u. en 10 u
H.H. Missen; 2.30 u. Lof.
Hulst: 6.30 u., 7.45 u., 9 u. en 10 u.
H. Missen.
Clinge: 7 u., 8.30 u. en 10 u.
H. Missen.
St. Jansteen: 7.30 u., 9 u. en 10.30
u. H. Missen.
Leger des Heils.
Terneuzen: 10 u. Kt. W. Krom
menhoek; 7.30 u. Lt. H. Wouda.
ber hopen de Engelschen in het
Ruhrgebied, die zich daarvoor alle
moeite geven, de productie op te
voeren tot 200.000 ton per dag.
Ook deze vooruitzichten zijn zeer
bevredigend. Men vergete niet
dat in Duitschland in versterkte
mate de factoren werken, die ook
in andere kolenproduceeren.de lan
den een rol spelen. In Mei waren
nog maar 62 procent van het aan
tal arbeiders van 1938 aan het
werk en zij produceeren slechts 39
procent van de productie van
1938. Toen was de productie per
ondergrondschen dienst 1970 kilo,
in Mei slechts 1150 kilo. In Maart
v/as deze 1110 kilo. Ook hier is
dus een vooruitgang.
De productie in Limburg.
Aan dit interview dienen enkele
woorden te worden toegevoegd
omtrent de productie van onze
eigen Limburgsche mijnen, omdat
deze tenslotte het leeuwenaandeel
zullen moeten leveren van de
kolen, the NedeïTo nd noodig heeft.
In het begin van dit mar meende
Dr. Groothoff, de beheerder der
mijnen, nog, dat op 1 Januari a.s
de productie moest zijn opgevoerd
tot 38.500 ton per 8-urigen werk
dag. In de week van 1723 Juni
j.l. was deze 29.132 ton. Het is
dus de vraag, of het begroote
cijfer zal worden bereikt. Het Vrij
dag j.l. behaalde dagrecord van
30.000 ton is belangrijk. In de
productiecijfers is een voortduren
de stijging vast te stellen. De
totale indruk is, dat wij er nog
met zijn, maar dat het in de goede
richting gaat.
Het gestelde doel: het aantal
arbeiders in den loop van dit jaar
met 4000 uit te breiden, zal ver
moedelijk worden bereikt. Ver
wacht wordt, dat de wervings
actie in geheel Nederland 1000
nieuwe mijnwerkers naar de
mijnen zal brengen, terwijl er
vóór Januari 3000 gedetineerden
werk in de mijnen zullen hebben
gekregen. Voor hen en voor de
niet-bonafide Du'itschers zijn bij
zondere regelingen ontworpen,
waardoor hun belooning en de
regeling der sociale voormeningen
een stuk minder gunstig is dan
voor de andere arbeiders.
Het zal onze Zeeuwsch-Vlaam-
sche lezers ongetwijfeld goed doen,
zoo nu en dan eenige bijzonderhe
den te vernemen van onze Zeeuw-
sche vrijwilligers, die momenteel
op Java dienst doen.
Zooals men zich zal herinneren,
zijn deze vrijwilligers samenge
bracht in 214 R. I.. bijgenaamd
„Bataljon Zeeland." In dit Batal
jon zijn ongeveer 200 Zeeuwsch-
Vlamingen terwijl de rest afkom
stig is van Zuid-Beveland. Tholen,
Walcheren en Schouwen en Dui-
veland.
Deze troepen zijn op 21 Septem
ber 1945 uit het Vaderland ver
trokken en verlieten, na een kort
verblijf in Engeland, met de „Al
cantara" op 11 October Liverpool,
met welk schip zij op 13 Novem
ber te Port Dixon op Malakka
aankwamen. Hier verbleven zij tot
12 Januari, op welken datum zij
werden overgeplaatst naar Pe-
nang. Op 24 Februari verlieten zij
met de „Aronda" deze haven,
voorloopig met een onbekende be
stemming, en tot aller verrassing
en tevredenheid bleken zij naar
Java te vertrekken, waar zij 8
Maart aankwamen.
De Leger-Commandant, Luite
nant-Generaal S. H. Spoor, die
vergezeld werd door den Chef
Staf Kolonel Buurman van Vrede,
en Generaal-Majoor Daubentcai,
was bij het debarkement aanwezig
en verwelkomde de troepen in een
korte toespraak.
Het Bataljon werd voorloopig
ondergebracht in een doorgangs
kamp op Tandjong Priok.
De troepen zijn naar Java ge
gaan om de vertrekkende Britsch-
Tndiërs te vervangen, en allen zijn
blij eindelijk het doel van hun reis
te hebben bereikt. Door de lange
reis heeft de stemming niet ge
leden, die is prima, en na alle te
leurstellingen wilden zij niet ge
looven. dat zij nu eindelijk naar
Java gingen, toen het schip een
week op de reede van Singapore
bleef liggen.
IDe eerste indrukken van Indo
nesië waren niet bijster gunstig,
hetgeen de schuld is van den
regen, tengevolge waarvan zij
doornat in hun tijdelijk verblijf
aankwamen. Zij twijfelden er ech
ter niet aan of dat zal wel ver
anderen en ze zijn er van over
tuigd. dat zij zich binnenkort hier
goed thuis zullen voelen.
Enkelen van hen willen trach
ten over te gaan naar het K.N.I.
L. anderen willen trachten daar
een bestaan te vinden buiten het
leger, maar het meerendeel heeft
het voornemen om, wanneer hun
taak hier is afgeloopen, weer nadr
Nederland terug te keeren, maar
ook niet eerder, want, verklaren
zij: „Er is wel van verschillende
zijden beweerd, dat wij heimwee
hebben, maar dat is beslist niet
waar."
Slechts zeer enkelen kennen In
donesië reeds van vroeger, maar
voor vrijwel allen is het de eerste
kennismaking. De meesten van
hen hadden zich aangemeld als
oorlogsvrijwilliger voor Europa,
maar toen het noodig bleek naar
Indië te gaan, hebben zij geen
moment geaarzeld en, naar zij
verklaarden, hebben zij er geen
spijt van.
Het werk, dat zij doen, is wel
erg zwaar, n.l. 24 uur wacht, 12
uur vrij en daarna 12 uur piket
dienst en zoo vervolgens
groote schermutseling, wanneer
de extremisten of de T. R. I.'ers
wat ai te opdringerig worden.
Hieronder volgt een officieel
legerbericht over de bezetting van
Pesing:
PESING DOOR 2-14 R. I. BEZET.
De verovering van Pesing vond
plaats op 15 April en verliep in
groote lijnen precies volgens het
vastgestelde plan. Om 6 uur begon
de aanvalsphase met een hevig
mortiervuur op de vijandelijke
stelling, met gunstig resultaat. De
aanvalsgroep overwon weldra den
weerstand in de Pesing-kromming.
overschreed om 6.35 uur den
spoorweg en maakte zich meester
van het station, rukte verder op
naar het politieposthuis en bezet
te dit na eenigen weerstand om
6.55 uur. De brug werd om 7 uur
bezet. De geheele aanval was on
geveer om half acht afgesloten.
Den geheelen voormiddag werd
hinder ondervonden van sluip
schutters in boomen, kali-oevers
en uit de sawahs.. Er werd voort
durend gepatrouilleerd.
De aisiuitingsgroep had veel
weerstand bij 't overschrijden van
de breede rivier, de „Angke" zoo
dat de uitgangsstelling eerst om
6.45 werd bereikt. De afsluitings-
groep op den weg naar Tangerang
dndervond eveneens veel tegen
stand.
Eigen verliezen: 2 gesneuvelden
van 2-14 R. I. bij den Noordelijken
afsluitingsgroep en 1 gesneuvelde
Ambonees; geen gewonden.
Vijandelijke verliezen: 42 doo-
den en 41 gewonden, t.w. 1 offi
cier, 1 sergt-majoor, 3 sergean
ten, 36 minderen en 1 bendeleider.
Buitgemaakt werden: 1 zware
mitrailleur, 5 lichte mitrailleurs,
1 9 cm. mortier, 30 geweren en
karabijnen en een geweldige hoe
veelheid munitie, waaronder vier
vliegtuigbommen en een hoeveel
heid slagwapenen.
De bezetting van Pesing bestond
uit ongeveer 300 T. R. I. man
schappen en 60 Pemoeda's.
Een brief van een der jongens
zegt hierover nog het volgende:
„Helaas kostte het 2 van onze
jongens het leven, n.l. een soldaa'
en een ziekendrager. Laatstge
noemde werd neergeschoten, toen
hij bezig was een gewonde te ver
binden. Daarbij komt nog dat
die schurken met dumdumkogels
schieten. In den nacht van Zondag
op Maandag dus met Paschen,
deed de T. R. I. een tegenaanval.
Het begon om half vier. Onze
jongens waren echter op hun post
en wisten den aanval, die van 3
kanten ingezet werd, af te slaan.
Een van onze jongens werd ge
wond, wederom door een dum-
dumkogel.
Onze verliezen bedragen nu in
totaal 3 dooden en 6 gewonden."
Dat de jongens echter vol goe
den moed zijn en hun zin voor
humor niet hebben verloren, be
wijst het volgende gedeelte van
den brief:
,Het klimaat bevalt me uit
stekend, maar je moet goed op
passen voor kouvatten. Heb je
het eenmaal te pakken, dan is het
verdraaid lastig om er weer van
af te komen. Ook de „fietsenma
ker" kan daar weinig aan doen.
Gelukkig, dat wij hier geen
.Rhodesia" behoeven te rooken,
want dan raakte je het nooit meer
kwijt. Ik kan me niet voorstellen,
dat jullie aan 40 van die dingen
niet genoeg hebben. Volgens mij
is 40 per week voor een „burger"
toch wel ruim voldoende, vooral
als het „Rhodesia's" zijn, daar
moet je nog van over houden.
Maar ja, in Holland wordt toch
graag gekankerd en de menschen
zijn er nooit tevreden. Ik zou b.v.
niet weten, wat ik met 12 kolen-
bonnen zou moeten beginnen. We
zijn nu eenmaal niet gauw tevre
den in deze wereld. De een ver
langt naar kolen omdat het zoo
koud is en ik zou er heel wat voor
over hebben om weer eens in een
winterjas rond te wandelen.
Ze hebben ons ook weer eens vies
te pakken in verband met de a.s.
verkiezingen, aangezien wij niet
mogen stemmen. Volgens mij wa
ren er toch altijd zeker ongeveer
20.000 stemmen voor de Regee-
rings-partijen geweest. Nu hebben
alleen de communisten er profijt
van. Wij allen hier zien dan ook
de verkiezingen met spanning te
gemoet, want voor ons hangt daar
veel van af. We zullen maar af
wachten en er het beste van-
hopen."
Onze lezers zien dus, dat de
jongens intens medeleven met de
gebeurtenissen en den gang van
zaken in het Vaderland. Zij vol
brengen hun taak blijmoedig en
weten zich gedragen door de sym
pathie van ons geheele volk.
De jongens snakken echter naar
goede Nederlandsche lectuur, en
het schijnt, dat de door familie en
vrienden opgezonden tijdschriften
niet altijd aankomen. Zou dat
soms de schuld van de censuur
zijn?
Allen die dus familie of vrien
den hebben bij onze troepen in
Indonesië, worden verzocht zoo
nu en dan eens wat lectuur op
te zenden. De jongens dooden er
hun vrijen tijd mee en blijven op
de hoogte van wat er in het Va
derland gebeurt.
VEEHOUDERS OPGEPAST.
Houdt Uw vee van aardappel
velden vandaan, die bespoten zijn
tegen coloradokever. Bij een
landbouwer zijn 6 kalveren na het
eten van aardappelloof gestorven.
TERNEUZEN.
Vaartuig gekapseisd bij
de Middensluis.
Vanmorgen werd de bemanning
van het betonningsvaartuig „Vlis-
singen", dat gemeerd lag aan den
steiger nabij de Middensluis, on
prettig uit de slaap gewekt, door
dat het schip neiging vertoonde
tot kapseizen, wat vlak daarop
dan ook inderdaad gebeurde en
zoo snel, dat de bemanning bijna
geen tijd had zich in veiligheid te
stellen. Veel van hun bezit be
vindt zich dan ook nog aan boord.
De oorzaak is nog niet me.
zekerheid vastgesteld. Vermoede
lijk is doordat het schip iets te
hoog op den kant zat, de kiel vast
blijven zitten bij afgaand water,
waardoor het kantelde.
De scheepvaart is door de Mid
densluis gestremd. Persoonlijke
ongelukken kwamen niet voor.
Bergingsmateriaal is reeds ter
plaatse aangekomen en men zal
trachten dezen avond het schip
recht te zetten.
Vakexamen.
Bjj het te Utrecht gehouden
examen voor Vakdiploma Kan
toorboekhandel. slaagde als jon-
ste candidate, Mej. Erna Ververs,
alhier.
AXEL.
Vakdiplonia.
Bij het Maandag j.l. te Breda
gehouden Nationale Kapconcours
behaalde de heer R. Kruisifikx al
hier, een diploma in de Afdeeling
Heerenkappen.
BRESKENS.
Rie Helmig.
Ook in Breskens trad de beken
de radiozangeres Rie Helmig op
in de Panagro-zaal. De zaal was
behoorlijk bezet en de aanwezigen
hebben dan ook ten volle kunnen
genieten van de kunst van Rie
Helmig.
Ook de films, die het program
ma aanvulden, vielen in den
smaak van het publiek, vooral de
film van het bezoek van de Zeeu
wen aan Den Haag.
RETRANCHEMENT.
„Ceres".
Door de Vereeniging Ceres"
zyn onderhandelingen gevoerd met
den Plattelandsvrouwenbond in
Nederland over toetreding tot
deze organisatie. Het bestuur
heeft de zeer aannemelijke voor
waarden aan de leden meegedeeld.
De Vereeniging zou geheel zelf
standig blijven, met dien ver
stande, dat de voordeelen, voort
vloeiende uit het samenwerken in
de groote organisatie, ook aan
Ceres" ten goede zouden komen.
Bezoek.
De Vereeniging .Drente" van den
Plattelandsvrouwenbond zal van
16—19 Juli a.s. een bezoek bren
gen aan Zeeuwsch-Vlaanderen.
SCHOONDIJKE.
Gemeenteraadszitting.
Woensdagavond vergaderde de
tijdelijke raad der gemeente onder
voorzitterschap van den burge
meester. Adhaesie werd betuigd
aan een adres door de vereenigin-
gen van Burgemeesters, Secreta
rissen en Ontvangers in Zeeuwsch-
Vlaanderen gericht tot den Raad
der Ministers met betrekking tot
verbetering der verbindingen in
O.- en W. Z.-Vl.
Een verzoek van den vroegeren
omroeper voor het toekennen van
een pensioen, werd afgewezen,
daar deze niet in gemeentedienst
stond. Voorts werd een aantal in
gekomen stukken voor kennis
geving aangenomen.
Het herbouwplan werd hierna
door den burgemeester toegelicht
en vervolgens door den Raad in
hoofdzaak aanvaard. Het bleek,
Het loodsen lijkt op papier een
eenvoudig werk, doch de practijk
leert wel anders. Een uitvarend
schip, dat in de haven een loods
aan boord genomen heeft, maakt
kenbaar, dat de loods drie mijl
buiten, de kust afgehaald moet
worden door middel van de sein
vlag H. Op de brug van de loods
boot, neemt men de aankomende
stoomer in de verrekijker en bij
het waarnemen van de vlag, wordt
alles in orde gemaakt om den
loods van boord te halen. Onmid
dellijk zet men koers naar het zee
kasteel en op korten afstand
hiervan wordt een kleine sloep te
water gelaten. Dit geschiedt aan
de lij-zijde van de loodsboot, die
aan beide zijden een dergelijke
sloep heeft hangen. Het strijken
geschiedt door middel van een
stoomlier, waarbij het bootje,
waarin de roeiers reeds hebben
plaatsgenomen, horizontaal op
het water komt, zoodat de kans
tot omslaan tot een minimum be
perkt is. Om dezelfde reden heeft
het strijken aan de lij-zijde plaats,
omdat het water aan dezen kant
rustiger is. Met krachtige regel
matige slagen zetten de roeiers
vervolgens koers naar het groote
schip, waar men eveneens aan de
lij-zijde, een touwladder heeft
neergelaten, waar langs de loods,
die zijn taak volbracht heeft, langs
den stalen scheepswand omlaag
klautert in het wachtende deinen-
del van de seinvlag G, de vlaggen
P en T onder elkaar, of wel,
zooals het meest gebruikelijk is
door middel van de natievlag, om
geven door een witten rand.
Bij ruwe zee, harden wind, hagel
en sneeuw, in winter en zomer,
altijd gaat het werk voort. Ook
des nachts, waarbij de wenschen
kenbaar worden gemaakt door
middel van seinlampen worden
loodsen afgezet en opgehaald.
Het is geen lichte taak, die deze
mannen hebben en vaak genoeg
komt het voor, dat een loods zich
boord van een schip eerst
door den gezagvoerder moet laten
voorzien van droge kleeren, om
dat een „zeetje over" hem door
nat gemaakt heeft en een voort
zetten van de reis in de natte
plunje onverantwoord zou zijn.
De week aan de wal, die iedere
loods na veertien dagen dienst
(een week binnen- en een week
uitvaren) krijgt, is dan ook geen
overbodige luxe.
Niet alleen het werk der lood
sen zelf, doch ook dat van de be
manningen der loodsbooten, ver
dient de aandacht. Deze menschen
immers zijn verantwoordelijk voor
halen en afzetten van de loodsen
en het goed functionneeren van
den dienst. Zij zijn een week on
afgebroken op zee zonder dat zij
een voet aan wal zetten, behou
dens dan het kwartiertje, dat elke
loodsboot na vijf uren in zee, bin
iederen dag opnieuw strijd tegen
dezen vijand. Het roeien vergt
dikwijls het uiterste van de
roeiers, die hun volle lichaams
gewicht achter de spanen moeten
gooien om vooruit te komen, af
gezien nog van de inspanning, en
concentratie, die van hen geëischt
worden bij het strijken en op
halen van de sloep, alsmede het
meren langszij de groote schepen.
Is de loods eenmaal aan boord
van een schip gekomen, dan be
gint zijn werk eerst goed. Van
dit oogenblik af luistert de roey-
ganger slechts naar zijn bevelen
en reageert het personeel van de
machinekamer op de door zijn
hand bediende machine-telegraaf.
Kalmte en concentratie zijn twee I ste dag 1,50, tribune
dat het plan nog voor kleine wijzi
gingen vatbaar is en verder zal
er naar gestreefd worden, dat een
ieder zooveel mogelijk op zijn
vroegere plaats kan bouwen. Bur
gemeester Van Rosevelt wensCate
vervolgens de leden der Raad ge
luk met dit besluit en wees er op.
dat het hard noodig is, dat de
bevolking ruggesteun krijgt en
ziet dat er voortgang wordt ge
maakt.
Het volgende punt der agenda,
verlenging der verzekering bij de
Frauderisico Onderlinge van Ge
meenten, werd z. h. s. goedge
keurd.
De voorzitter deelde hierna
mede, dat er in Schoondijke nog
10 noodwoningen zullen komen be
nevens een viertal voor ambte
naren. Ook de schuurtjes bij de
noodwoningen komen er, alleen is
nog niet juist bekend wanneer.
Bij het verder in orde brengen der
noodwoningen zal zooveel moge
lijk spoed worden betracht. De
aanbesteding der 27 te bouwen
definitieve woningen zal zoo spoe
dig mogelijk plaats vinden, zulks
in gedeelten en in combinatie,
waardoor ook de plaatselijke aan
nemers hun kans krijgen.
Bij de rondvraag bleek, dat nog
steeds pogingen in het werk wor
den gesteld, teneinde het hoofd
der O. L. S. vrijgesteld te krijgen
van militairen dienst. Bovendien
heeft zich een tijdelijk leerkracht
beschikbaar gesteld, doch ook
hierbij zijn moeilijkheden gerezen.
Nadat nog eenige vragen van
ondergeschikt belang door den
Burgemeester waren beantwoord,
wenschte de heer J. de Feijter
namens den Raad den burgemees
ter geluk met het heden genomen
besluit en betuigde hij waardee
ring voor het door dezen ver
richte werk. Ook den samenstel
ler van het plan Ir. Rothuizen, is
men ten zeerste dankbaar.
Spreker sprak de hoop uit, dat
het den burgemeester gegeven
moge zijn, zijn gemeente spoedig
geheel herbouwd te zien.
Burgemeester Van Rosevelt
dankte voor de tot hem gerichte
woorden en voor de aangename
toon die in deze historische raads
zitting heerschte, waarna de ver
gadering gesloten werd.
ZUIDZANDE.
Benoemd.
De heer J. P. M. Beelaerfs van
Emmichoven, burgemeester dezer
gemeente, is met ingang van 1 Juli
a.s. benoemd tot burgemeester
der gemeente Dubbeldam.
Gemeenteraadsvergadering.
De Burgemeester heeft den Raad
dezer gemeente bijeengeroepen in
openbare vergadering, op Zater
dag 29 Juni, des avonds zeven uur
in de zaal van den heer De Witte.
De agenda vermeldt slechts 1
punt, n.l. afscheid van den Burge
meester in verband met zijn be
noeming als zoodanig te Dubbel
dam. De vergadering zal in de
zaal van den heer De Witte plaats
hebben, om de bevolking voldoen
de gelegenheid te geven dit offici
eele afscheid bij te wonen.
Nauwelijks een jaar na de
beëindiging van den tweeden
wereldoorlog wordt op initiatief
van de Zeeuwsche Landbouw
Maatschappij, ter gelegenheid van
haar 100-jarig bestaan, op 5 en 6
Juli a.s. een provinciale landbouw
tentoonstelling gehouden de
eerste na de bevrijding in West-
Europa, en de grootste welke ooit
gehouden werd.
Den belangstellenden zal hier op
een oppervlakte van 60.000 mB een
indruk worden gegeven van den
stand van de landbouw in het al
gemeen, en den Zeeuwschen land
bouw in het bijpzonder.
Alles wat tot den landbouw in
betrekking staat, in den ruimsten
zin van het woord, zal hier worden
etoond. Vele technische nieuwig-
eden op het gebied van land
bouwwerktuigen enz., zullen een
Indruk geven van de vorderingen
op dit gebied gemaakt in de afge
loopen oorlogsjaren.
Onder het motto ,De Regeering
is bij U" wordt van Overheids
wege geëxposeerd met een grooten
stand, een combinatie van de be
langrijkste officieele instanties.
Tevens wordt op 5 Juli een trek
paardententoonstelling gehouden,
uitgaande van de afdeeling Zee
land van de Vereeniging „Het
Nederlandsche Trekpaarden Stam
boek", terwijl op 6 Juli een Con
cours Hippique wordt gehouden
door de Zeeuwsche Concours Hip-
pique-Vereeniging.
Verder worden voorstellingen
gegeven van door de Regeering
beschikbaar gestelde films op land
bouwgebied. Er zullen extra trei
nen, bussen en booten worden in-
gelascht, om het vervoer een zoo
vlot mogelijk verloop te doen heb
ben.
De V.V.V. te Goes zorgt, voor
zoover mogelijk, Voor huisvesting
van diegenen die beslist in Goes
moeten overnachten.
Toegang 2,50; Tribune eer-
r i— a m:i...itiTnA/la
tweede
dag 2,00.
Leden der Z. L. M. hebben op
den eersten dag der tentoonstel-
dto£"iV een'1 zeerFgronjffgemul toe^
eigenschappen die de loods, naast
groote vakbekwaamheid, moet be
zitten. Bekwaam zijn de Neder-
Ook zoo af en toe een kleine of
de bootje. Terwijl in het lichaam j - om aan wal te
van den oceaanreus de machines „n te halen.
machtiger beginnen te dreunen en
de schroef krachtig in het water
slaat, brengen de roeiers den loods
terug naar de loodsboot, waar
men wederom aan de lij-zijde op
dezelfde wijze als de sloep ge
streken is, deze weer aan boord
neemt. Een kort ratelen van den
stoomlier en veilig hangt het
bootje weer langszij het loodsschip
in de takels, waarna de inzitten
den aan boord kunnen stappen.
Het afzetten van een loods ge
schiedt op precies dezelfde wijze,
al maakt men thans het verzoek
om een loods kenbaar door mid-
brengen en andere op te halen,
Behalve schipper, stuurman en
machinist bestaat de bemanning
uit circa 20 koppen, die ingedeeld
zijn in diensten van vier uur op,
vier uur af, terwijl zij na iedere
week dienst van zes vrije dagen
aan den wal kunnen genieten. Het
lijkt misschien een mooie vacan-
tie doch wie het werk van deze
menschen heeft kunnen gadeslaan,
begrijpt dat deze vrije tijd hen
toekomt. De zee is altijd een van
de grootste vijanden van de Neder
landers geweest en de schepelin
gen van de loodsboot leveren
Vrijwel alle loodsen hebben
terwijl zij reeds den rang van
stuurman, welke als basis voor
de loodsstudie geëischt wordt, be
zaten als roeier in het sloepje
gezeten. Daardoor behooren de
Nederlandsche loodsen ook tot de
bekwaamste ter wereld, een be
wering die door de meeste kapi
teins volmondig wordt toegegeven.
Als de loods zijn taak beëindigd
heeft, vult de gezagvoerder van
het geloodste schip het zgn.
„Loodscertificaat" in, een formu-
lier, waarop behalve enkele andere
gegevens, zooals nationaliteit, ge
zagvoerder, naam, oorsprong en
bestemming van het schip, ook
de diepgang wordt aangegeven,
omdat de verschuldigde loodsgel
den hiernaar worden bepaald.
Zoo helpen loodsen en beman
ningen van loodsbooten op hun
weinig opvallende, doch zoo ver
antwoordelijke en dikwijls gevaar
lijke post, mede. Nederlands naam
op te houden en uit te dragen.
Zij zijn vertrouwde ambassadeurs
van ons land, die de buitenland
sche zeevarenden een eerste wel
kom toeroepen in onze havens.
gang. De leden van de afdeeling
Zeeland van het Nederlandsche
Trekpaardenstamboek geen lid
der Z. L. M. ontvangen gratis
een eenmalig bewijs van toegang
voor den eersten tentoonstellings-
dag.
Door de bereidwillige medewer
king van Verkeersinspectie en
vervoersondernemingen is het mo
gelijk gebleken vele extra trein-,
bus- en bootdiensten in te leggen
tijdens de a.s. tentoonstellings-
dagen.
Dat deze extra diensten in een
dringende behoefte zullen voor
zien blijkt wel uit het feit, dat
reeds duizenden toegangskaarten
zijn verkocht in alle deelen van
Zeeland en daarbuiten, en de
vraag nog steeds grooter wordt.
Wij verwijzen tenslotte naar de
in dit blad voorkomende adver
tentie betreffende de extra reis
gelegenheid.