Uit de> PxmUtcie,. VOOR DEN ZONDAG. De Nederlandsche Kolenpositie, Het „Bataljon Zeeland" op Java. Extra Reisgelegenheid «oor de Landbouwtentoonstelling. DE DWAZE TOCHT. Prof. Piccard over diepzee-onderzoek LEZERS DIE SCHRIJVEN. De Loods Verantwoordelijk "Werk Tentoonstelling 100 jaar Z. L. M. Een vergeten motie bij den Veiligheidsraad. KOSTBARE POSTZBGELOOLLECTIE GESTOLEN. BOEKENSCHOUW Het gaat wel goed, maar we zijn er nog niet De verdeeling der Duitsche en Amerikaansche kolen. Predikbeurten. en zijn Als schepen in- en uitvaren D'-v'AAjS is de tooht van Israël langs de muren van Jericho, zeven dagen lang. Dwaas is deze tocht in de oogen van Jericho. Maar Jozua, Israel's aanv«erder, weet wat hij doet. Zóó leeft Jozua uit het geloof, dat Jiij zijn troepen laat optrekken alsof ze den strijd reeds achter ëen rug hebhen. Hij laat hen optrekken in fees- telijken optocht, alsof zij reeds bezig zijn de overwinning te vie ren. Terwijl er nqg geen poort ge- rameid is nog geen steen van den muur is aigeoroken, nog geen duim gronds veroverd is, doet Jozua of alle poorten zijn gera- meid, of alle muren zijn gevallen, of alle grond in bezit genomen is. In plaats van helden met zwaarden, gaan voorop priesters met bazuinen, in plaats van krijgs geschreeuw is er de zwijgende op tocht van de Israëlieten rond de stad; alleen de bazuinen klinken. Jericho ziet dit alles en lacht. Maar als eiken dag deze stoet voorbijkomt, verandert de lach in verbazing, zelfs in angst. Gaat Jericho iets begrijpen van de stille kracht van dit leger, dat uitgetrokken is in „geloof." En op den zevenden dag klinkt Jozua's stem juicht, want de Heer heeft U de stad gegeven. Er is een groot gejuich, dat ten hemel klimt en Jericho is niet meer. Wat is er gebeurd? Dit is er gebeurd. Jozua weet, dat God begonnen is om aan den aanvang alle moeilijkheden reeds op te ruimen, om aan het begin hen reeds de volkomen overwin ning te geven. De beslissende overwinning is behaald. Wat zij nog slechts hebben te doen, is deze overwinning uit te werken, te bewaren. DB muren van Jericho vallen al leen door 't geloof. Ook in ons leven. Want ook in ons leven verhef fen zich telkens muren, die ons den weg versperren tot het be loofde land. Als die muren maar eens ge vallen waren, dan zouden we kun nen juichen! Wij moeten doen als Israël, we moeten juichen terwijl ze er nog •taan. Wij moeten juichen van leven, terwijl we gaan naar 't graf. Wij moeten juichen van genade, terwijl we zonde op zonde bedrij ver). Diplomaten, die de officieele notulen van het verwarde en stormachtige debat van Woensdag over de Spaansche kwestie in den Veiligheidsraad bestudeerden, ont dekten Donderdag tot hun verba zing, dat een motie, die in de ver gadering had moeten worden be sproken, n.l. een verklaring „om de toestand in Spanje voortdurend in het oog te houden", door den voorzitter vergeten is aan de ver gadering voor te leggen. Van bevoegde zijde wordt ver nomen, dat enkele gedelegeerden, die de motie niet als goedgekeurd beschouwen, overwegen om de kwestie bij de volgende bijeen komst van den raad naar voren te brengen. Dit geval versterkt nog de neiging bij de gedelegeer den om te zoeken naar vereenvou diging van de procedure, vooral ten aanzien van het recht van veto der groote mogendheden. Door het geloof zijn de muren van Jericho geval len, als zjj tot 7 dagen toe omringd waren ge weest. 'Hebreen 11 :30. Wjj moeten juichen van heerlijk heid, terwijl ellende ons brood is. Wij moeten gelooven, dat Chris tus voor ons reeds volkomen de overwinning behaald heeft, ook al zien we deze dingen niet. En als we gelooven, zien we, dat alléén de opstanding werke lijkheid is en niet de dood; we zien dan alléén de genade en niet de zonde; alléén de heerlijkheid en niet de ellende. Maar de tocht des geloofs is een dwaze tocht. Althans in de oogen der wereld. De tocht des geloofs is dwaas in de oogen van den Griek, d.w.z. in de oogen van den mensch, die alles verwacht van zijn verstand. De tocht des geloofs is een er gernis voor den Jood, dus voor den mensch, die het verwacht van zijn zedelijke, godsdienstige in spanning, van zijn goede werken. Wie den dwazen tocht des ge loofs gaat verwacht het van God alléén. En alleen door dit geloof vallen de muren van Jericho. Waarom vallen er zoo weinig muren van Jericho in ons leven? Is het misschien hierom, dat wij een geloof willen, zonder den dwa zen tocht van het geloof? WEL/K SCHIP ZINKT IN DE INDISCHE 'OCEAAN? Naar aanleiding van het, uit West-Australië afkomstige Reu- terbericht, dat het Nederlandsche tankschip „Hermes" zich op 12 graden Z.B., 117.22 graden O L. in zinkenden toestand zou bevinden, verneemt het A.N.P. van de ree- derij van de motortankboot .Her mes", de N.V. Petroleum Maat schappij „La Corona", dat het niet wel mogelijk is, dat het deze Ne derlandsche motortankboot zich op de aangegeven plaats bevindt, daar het schip van Tarakan op weg naar Singapore Was welke route ver van de plaats der ramp verwijderd ligt. Een der mooiste Engelsche par ticuliere postzegelcollecties, be staande uit ruim 1 millioen zegels en volgens den eigenaar ongeveer 160.000 gulden waard ia verdwe nen. Tot de verzameling behoo- ren vier oude roode een penny zegels, die voor liefhebbers per stuk 240 pond sterling waard zijn. De heer Gore, de 82-jarige eige naar, vertelde, dat hij 60 jaar aan zijn verzameling heeft gewerkt. Deze is niet verzekerd. Ter recencie ontvangen: „Holland ons Vaderland", Ro man uit den bezettingstijd door J. L. Bggermont. Uitgeverij „De Telg", Amsterdam. Professor Piccard en zijn assis tent Dr. Cosijns, hebben Dinsdag de vertegenwoordigers van de Belgische pers ontvangen, tenein de de hoofdlijnen van hun plan voor diepzee-onderzoek uiteen te zetten. Om de diepten der zee te onder zoeken, staat men voor hetzelfde probleem als bij de opstijging in de stratosfeer. Het probleem is opgelost door het bouwen van een bolvormige cabine van 2 meter middellijn. De sluitingen, die aan de buitenzijde van de cabine aan gebracht zijn, en door den druk van het water worden samenge perst, zorgen er voor, dat zij waterdicht is. De cabine wordt gesteund door drijvers van 7 X X 3,20. welke gevuld zijn met benzine. William Beebe heeft een diepte bereikt van 900 m. Prof. Piccard denkt tot 4000 m»ter beneden den zeespiegel af te dalen. De weerstand van de cabine, die op modellen is nagegaan, is be studeerd voor een druk van 12 km. water, dank zij het toestel, dat door het Nationaal fonds voor wetenschappelijke onderzoekingen beschikbaar is gesteld. De zicht baarheid zal verzekerd worden door twee patrijspoorten van plas tische stof, met een doorsnede van 10 cm., die zich aan den binnen kant van de cabine bevinden. De verlichting, benoodigd voor de photo's (10 per,seconde) wordt verkregen door krachtige schijn- werpers, boven de cabine aan beide uiteinden der drijvers geplaatst. Andere projectoren worden van binnen uit op de diepten der zee gericht. 1 De daling wordt geregeld door voldoende ballast, die door elec- tro-motoren op zijn plaats zal worden gehouden. Wanneer de verlangde diepte bereikt is zal de cabine zich. met behulp van twee schroeven, kunnen voortbewegen. Wanneer de stroom der electro- magneten is afgesneden, zal de cabine door de drijvers weer naar de oppervlakte stijgen. Prof. Piccard legde er den na druk op. dat deze proefneming van alle gevaar ontbloot is. De temperatuur van het water zal een weinig beneden 0 graden Br is in Nederland eenige onge- productie weer tot 177 50CI ton in -ustheidl gewekt door een bericht de afgeloopen week. In Septem- uit buitenlandsche bron, volgens hetwelk de zendingen van buiten landsche kolen in de komende maanden zouden verminderen. Dit bericht is intusschen tegengespro ken, maar onze verslaggever had naar aanleiding van dit bericht nog een onderhoud met Ir. Paulen. Over wat Nederland heeft ge kregen en zal krijgen het vol gende Onder de oude regeling heeft Nederland een behoorlijk aandeel ontvangen. Volgens de gegevens van de E.C.O. was aan Nederland van Juli 1945 tot April 1946 toe bedeeld een hoeveelheid van 1.081.700 ton steenkool. Wij kre gen echter 1.146.000 ton of 106 procent. België kreeg b.v. 95 procent (1.628.000 ton van de toe gezegde c.a. 1.710.000 ton). Dit zijn hoeveelheden, die uit het Ruhrgebied kwamen. Uit Amerika zou Nederland krijgen 1.162.500 ton, maar door de stakingen wer den slechts 904.000 ton geleverd. In totaal kreeg Nederland van de toegezegde kolen 91 procent en België 94 procent. België kreeg een grootere hoeveelheid kolen, omdat het meer geïndustrialiseerd is dan Nederland. Over de maand Juli zal Neder land uit het Ruhrgebied 160.000 ton steenkool ontvangen, Belgie slechts 100.000 ton. Volgens de nieuwe formule, die in de toe komst zal gelden, zal Nederland zeker niet slechter worden bediend dan in het verleden. Niemand be hoeft zich daar bezorgd over te maken. De productie in het Ruhrgebied. Ir. Paulen gaf nog enkele inte ressante productiecijfers voor het Ruhrgebied. In Februari produ ceerden de mijnen daar al weer 180.000 ton steenkool per dag. Als gevolg van de vermindering der levensmiddelenrantsoenen daalde de productie tot 147.000 ton. Sedert de verbetering der rant soenen tot 2800 calorieën per dag (de Nederlandsche ondergrondsche mijnwerker krijgt er 5200, maar dit rantsoen is wat de samen stelling betreft, nog niet gelijk aan het vóóroorlogsche) steeg de zijn. Na de weder-opstijging zal de eenige moeilijkheid gelegen zijn in het localiseeren der cabine,daar de deur, die een middellijn heeft van 43 cm. te zwaar is om van binnenuit geopend te worden. De onderzoekers blijven in voort durend contact met een boot door middel van „ultra-klanken," af komstig van gewone vuurpeilen, welke vlotters van kleine afme ting aan de oppervlakte zullen brengen, en tevens door midde 1 van de radio. Het ledige toestel zal 15 ton wegen. 80 van alle elementen worden in België gefabriceerd. Het monteeren zal eveneens in België (Antwerpen) geschieden. De expeditie zal waarschijnlijk in Februari 1947 plaats hebben, doch de juiste plaats is nog niet bekend. Vermoedelijk zal dit ge schieden in de Golf van Guynea. Eerst zullen proefnemingen op verschillende diepten gedaan wor den, en wel van 1000 tot 4000 m. Ten slotte deelde Prof. Piccard mede, dat de idee reeds zoo oud is als de wereld en dat Alexander van Macedonië reeds zelf de zee- en had afgezocht, opgesloten in een cabine, die door een boot werd voortgesleept. Zaterdag 29 Juni 1946. Ned. Herv. Kerk. Terneuzen: 7.30 u. Avondgebed. Zondag 30 Juni 1946. Ned. Herv. Kerk. Terneuzen: 10 u. Ds. G. L. Bou- man. van Hardenberg; 2.30 u. Dr. L J. Cazemier. Sluiskil: 10 u. Leesdienst; 2.30 u. Ds. G. L. Bouman, van Har denberg. Axel: 10 u. Dr. L. J. Cazemier; 2.30 u. leesdienst. Zaamslag: 9.30 u. Ds. J. A. Talma, 2.30 u. Ds. J. A. Talma. bed. H. Doop. Hoek: 10 u. Ds. A. J. Kromhout; 2.30 u. Ds. A. J. Kromhout, bed. H. Doop. Kloosterzande10 u. Ds. J. J. Saraber. Sas van Gent: 10 u. Ds. J. van de Graaff. Philippine: 2.30 u. Ds. J. van de Graaff. Hulst: 10 u. Ds. Van de Meent van Voorst, bed. H. Doop. Hoofdplaat: 10 u. Ds. Pliester. Biervliet: 10 u. Ds. A. J. van den Ham. Groede: 9 u. Ds. G. J. Derksen Nieuwvliet: 10.45 u. Ds. G. J Derksen. Doopsgezinde Gemeente. Gem. dag, Vli'ssingen. Gereformeerde Kerk. Terneuzen: 10 u. Ds. G. W. van Houte, bed. H. Av.; 3 u. Ds. G. W. van Houte, bed. H. Av. en dankzegging. Hoek (in de Chr. School): 10 u. en 2.30 u. Ds. F. M. Verveen. Zaamslag: 9.30 u. en 2.30 u. Ds. Kok. Gereformeerde Kerk. (Vrijgemaakt Art. 31 D.K.O.) Terneuzen: 10 u. en 3 u. stud. Wiskerke. van Amsterdam, voorber. H. Av. Hoek: 10 u. en 2.30 u. Ds. I. v. Til Chr. Geref. Kerk. Zaamslag: 9.30 u. en 2.30 u. Ds. J. C. van Ravenswaay. Gereformeerde Gemeente Terneuzen: 9.30 u., 2 u. en 6 u Leesdienst. Hoek: 9.30 u., 2 u. en 6 u. Lees dienst. Oud-Geref. Gemeente. Terneuzen: 9.30 u„ 2 u. en 6 u. leesdienst. Roomsch-Katholieke Kerk. Terneuzen: 7 u., 8.30 u. en 10 u H.H. Missen; 2.30 u. Lof. Hulst: 6.30 u., 7.45 u., 9 u. en 10 u. H. Missen. Clinge: 7 u., 8.30 u. en 10 u. H. Missen. St. Jansteen: 7.30 u., 9 u. en 10.30 u. H. Missen. Leger des Heils. Terneuzen: 10 u. Kt. W. Krom menhoek; 7.30 u. Lt. H. Wouda. ber hopen de Engelschen in het Ruhrgebied, die zich daarvoor alle moeite geven, de productie op te voeren tot 200.000 ton per dag. Ook deze vooruitzichten zijn zeer bevredigend. Men vergete niet dat in Duitschland in versterkte mate de factoren werken, die ook in andere kolenproduceeren.de lan den een rol spelen. In Mei waren nog maar 62 procent van het aan tal arbeiders van 1938 aan het werk en zij produceeren slechts 39 procent van de productie van 1938. Toen was de productie per ondergrondschen dienst 1970 kilo, in Mei slechts 1150 kilo. In Maart v/as deze 1110 kilo. Ook hier is dus een vooruitgang. De productie in Limburg. Aan dit interview dienen enkele woorden te worden toegevoegd omtrent de productie van onze eigen Limburgsche mijnen, omdat deze tenslotte het leeuwenaandeel zullen moeten leveren van de kolen, the NedeïTo nd noodig heeft. In het begin van dit mar meende Dr. Groothoff, de beheerder der mijnen, nog, dat op 1 Januari a.s de productie moest zijn opgevoerd tot 38.500 ton per 8-urigen werk dag. In de week van 1723 Juni j.l. was deze 29.132 ton. Het is dus de vraag, of het begroote cijfer zal worden bereikt. Het Vrij dag j.l. behaalde dagrecord van 30.000 ton is belangrijk. In de productiecijfers is een voortduren de stijging vast te stellen. De totale indruk is, dat wij er nog met zijn, maar dat het in de goede richting gaat. Het gestelde doel: het aantal arbeiders in den loop van dit jaar met 4000 uit te breiden, zal ver moedelijk worden bereikt. Ver wacht wordt, dat de wervings actie in geheel Nederland 1000 nieuwe mijnwerkers naar de mijnen zal brengen, terwijl er vóór Januari 3000 gedetineerden werk in de mijnen zullen hebben gekregen. Voor hen en voor de niet-bonafide Du'itschers zijn bij zondere regelingen ontworpen, waardoor hun belooning en de regeling der sociale voormeningen een stuk minder gunstig is dan voor de andere arbeiders. Het zal onze Zeeuwsch-Vlaam- sche lezers ongetwijfeld goed doen, zoo nu en dan eenige bijzonderhe den te vernemen van onze Zeeuw- sche vrijwilligers, die momenteel op Java dienst doen. Zooals men zich zal herinneren, zijn deze vrijwilligers samenge bracht in 214 R. I.. bijgenaamd „Bataljon Zeeland." In dit Batal jon zijn ongeveer 200 Zeeuwsch- Vlamingen terwijl de rest afkom stig is van Zuid-Beveland. Tholen, Walcheren en Schouwen en Dui- veland. Deze troepen zijn op 21 Septem ber 1945 uit het Vaderland ver trokken en verlieten, na een kort verblijf in Engeland, met de „Al cantara" op 11 October Liverpool, met welk schip zij op 13 Novem ber te Port Dixon op Malakka aankwamen. Hier verbleven zij tot 12 Januari, op welken datum zij werden overgeplaatst naar Pe- nang. Op 24 Februari verlieten zij met de „Aronda" deze haven, voorloopig met een onbekende be stemming, en tot aller verrassing en tevredenheid bleken zij naar Java te vertrekken, waar zij 8 Maart aankwamen. De Leger-Commandant, Luite nant-Generaal S. H. Spoor, die vergezeld werd door den Chef Staf Kolonel Buurman van Vrede, en Generaal-Majoor Daubentcai, was bij het debarkement aanwezig en verwelkomde de troepen in een korte toespraak. Het Bataljon werd voorloopig ondergebracht in een doorgangs kamp op Tandjong Priok. De troepen zijn naar Java ge gaan om de vertrekkende Britsch- Tndiërs te vervangen, en allen zijn blij eindelijk het doel van hun reis te hebben bereikt. Door de lange reis heeft de stemming niet ge leden, die is prima, en na alle te leurstellingen wilden zij niet ge looven. dat zij nu eindelijk naar Java gingen, toen het schip een week op de reede van Singapore bleef liggen. IDe eerste indrukken van Indo nesië waren niet bijster gunstig, hetgeen de schuld is van den regen, tengevolge waarvan zij doornat in hun tijdelijk verblijf aankwamen. Zij twijfelden er ech ter niet aan of dat zal wel ver anderen en ze zijn er van over tuigd. dat zij zich binnenkort hier goed thuis zullen voelen. Enkelen van hen willen trach ten over te gaan naar het K.N.I. L. anderen willen trachten daar een bestaan te vinden buiten het leger, maar het meerendeel heeft het voornemen om, wanneer hun taak hier is afgeloopen, weer nadr Nederland terug te keeren, maar ook niet eerder, want, verklaren zij: „Er is wel van verschillende zijden beweerd, dat wij heimwee hebben, maar dat is beslist niet waar." Slechts zeer enkelen kennen In donesië reeds van vroeger, maar voor vrijwel allen is het de eerste kennismaking. De meesten van hen hadden zich aangemeld als oorlogsvrijwilliger voor Europa, maar toen het noodig bleek naar Indië te gaan, hebben zij geen moment geaarzeld en, naar zij verklaarden, hebben zij er geen spijt van. Het werk, dat zij doen, is wel erg zwaar, n.l. 24 uur wacht, 12 uur vrij en daarna 12 uur piket dienst en zoo vervolgens groote schermutseling, wanneer de extremisten of de T. R. I.'ers wat ai te opdringerig worden. Hieronder volgt een officieel legerbericht over de bezetting van Pesing: PESING DOOR 2-14 R. I. BEZET. De verovering van Pesing vond plaats op 15 April en verliep in groote lijnen precies volgens het vastgestelde plan. Om 6 uur begon de aanvalsphase met een hevig mortiervuur op de vijandelijke stelling, met gunstig resultaat. De aanvalsgroep overwon weldra den weerstand in de Pesing-kromming. overschreed om 6.35 uur den spoorweg en maakte zich meester van het station, rukte verder op naar het politieposthuis en bezet te dit na eenigen weerstand om 6.55 uur. De brug werd om 7 uur bezet. De geheele aanval was on geveer om half acht afgesloten. Den geheelen voormiddag werd hinder ondervonden van sluip schutters in boomen, kali-oevers en uit de sawahs.. Er werd voort durend gepatrouilleerd. De aisiuitingsgroep had veel weerstand bij 't overschrijden van de breede rivier, de „Angke" zoo dat de uitgangsstelling eerst om 6.45 werd bereikt. De afsluitings- groep op den weg naar Tangerang dndervond eveneens veel tegen stand. Eigen verliezen: 2 gesneuvelden van 2-14 R. I. bij den Noordelijken afsluitingsgroep en 1 gesneuvelde Ambonees; geen gewonden. Vijandelijke verliezen: 42 doo- den en 41 gewonden, t.w. 1 offi cier, 1 sergt-majoor, 3 sergean ten, 36 minderen en 1 bendeleider. Buitgemaakt werden: 1 zware mitrailleur, 5 lichte mitrailleurs, 1 9 cm. mortier, 30 geweren en karabijnen en een geweldige hoe veelheid munitie, waaronder vier vliegtuigbommen en een hoeveel heid slagwapenen. De bezetting van Pesing bestond uit ongeveer 300 T. R. I. man schappen en 60 Pemoeda's. Een brief van een der jongens zegt hierover nog het volgende: „Helaas kostte het 2 van onze jongens het leven, n.l. een soldaa' en een ziekendrager. Laatstge noemde werd neergeschoten, toen hij bezig was een gewonde te ver binden. Daarbij komt nog dat die schurken met dumdumkogels schieten. In den nacht van Zondag op Maandag dus met Paschen, deed de T. R. I. een tegenaanval. Het begon om half vier. Onze jongens waren echter op hun post en wisten den aanval, die van 3 kanten ingezet werd, af te slaan. Een van onze jongens werd ge wond, wederom door een dum- dumkogel. Onze verliezen bedragen nu in totaal 3 dooden en 6 gewonden." Dat de jongens echter vol goe den moed zijn en hun zin voor humor niet hebben verloren, be wijst het volgende gedeelte van den brief: ,Het klimaat bevalt me uit stekend, maar je moet goed op passen voor kouvatten. Heb je het eenmaal te pakken, dan is het verdraaid lastig om er weer van af te komen. Ook de „fietsenma ker" kan daar weinig aan doen. Gelukkig, dat wij hier geen .Rhodesia" behoeven te rooken, want dan raakte je het nooit meer kwijt. Ik kan me niet voorstellen, dat jullie aan 40 van die dingen niet genoeg hebben. Volgens mij is 40 per week voor een „burger" toch wel ruim voldoende, vooral als het „Rhodesia's" zijn, daar moet je nog van over houden. Maar ja, in Holland wordt toch graag gekankerd en de menschen zijn er nooit tevreden. Ik zou b.v. niet weten, wat ik met 12 kolen- bonnen zou moeten beginnen. We zijn nu eenmaal niet gauw tevre den in deze wereld. De een ver langt naar kolen omdat het zoo koud is en ik zou er heel wat voor over hebben om weer eens in een winterjas rond te wandelen. Ze hebben ons ook weer eens vies te pakken in verband met de a.s. verkiezingen, aangezien wij niet mogen stemmen. Volgens mij wa ren er toch altijd zeker ongeveer 20.000 stemmen voor de Regee- rings-partijen geweest. Nu hebben alleen de communisten er profijt van. Wij allen hier zien dan ook de verkiezingen met spanning te gemoet, want voor ons hangt daar veel van af. We zullen maar af wachten en er het beste van- hopen." Onze lezers zien dus, dat de jongens intens medeleven met de gebeurtenissen en den gang van zaken in het Vaderland. Zij vol brengen hun taak blijmoedig en weten zich gedragen door de sym pathie van ons geheele volk. De jongens snakken echter naar goede Nederlandsche lectuur, en het schijnt, dat de door familie en vrienden opgezonden tijdschriften niet altijd aankomen. Zou dat soms de schuld van de censuur zijn? Allen die dus familie of vrien den hebben bij onze troepen in Indonesië, worden verzocht zoo nu en dan eens wat lectuur op te zenden. De jongens dooden er hun vrijen tijd mee en blijven op de hoogte van wat er in het Va derland gebeurt. VEEHOUDERS OPGEPAST. Houdt Uw vee van aardappel velden vandaan, die bespoten zijn tegen coloradokever. Bij een landbouwer zijn 6 kalveren na het eten van aardappelloof gestorven. TERNEUZEN. Vaartuig gekapseisd bij de Middensluis. Vanmorgen werd de bemanning van het betonningsvaartuig „Vlis- singen", dat gemeerd lag aan den steiger nabij de Middensluis, on prettig uit de slaap gewekt, door dat het schip neiging vertoonde tot kapseizen, wat vlak daarop dan ook inderdaad gebeurde en zoo snel, dat de bemanning bijna geen tijd had zich in veiligheid te stellen. Veel van hun bezit be vindt zich dan ook nog aan boord. De oorzaak is nog niet me. zekerheid vastgesteld. Vermoede lijk is doordat het schip iets te hoog op den kant zat, de kiel vast blijven zitten bij afgaand water, waardoor het kantelde. De scheepvaart is door de Mid densluis gestremd. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Bergingsmateriaal is reeds ter plaatse aangekomen en men zal trachten dezen avond het schip recht te zetten. Vakexamen. Bjj het te Utrecht gehouden examen voor Vakdiploma Kan toorboekhandel. slaagde als jon- ste candidate, Mej. Erna Ververs, alhier. AXEL. Vakdiplonia. Bij het Maandag j.l. te Breda gehouden Nationale Kapconcours behaalde de heer R. Kruisifikx al hier, een diploma in de Afdeeling Heerenkappen. BRESKENS. Rie Helmig. Ook in Breskens trad de beken de radiozangeres Rie Helmig op in de Panagro-zaal. De zaal was behoorlijk bezet en de aanwezigen hebben dan ook ten volle kunnen genieten van de kunst van Rie Helmig. Ook de films, die het program ma aanvulden, vielen in den smaak van het publiek, vooral de film van het bezoek van de Zeeu wen aan Den Haag. RETRANCHEMENT. „Ceres". Door de Vereeniging Ceres" zyn onderhandelingen gevoerd met den Plattelandsvrouwenbond in Nederland over toetreding tot deze organisatie. Het bestuur heeft de zeer aannemelijke voor waarden aan de leden meegedeeld. De Vereeniging zou geheel zelf standig blijven, met dien ver stande, dat de voordeelen, voort vloeiende uit het samenwerken in de groote organisatie, ook aan Ceres" ten goede zouden komen. Bezoek. De Vereeniging .Drente" van den Plattelandsvrouwenbond zal van 16—19 Juli a.s. een bezoek bren gen aan Zeeuwsch-Vlaanderen. SCHOONDIJKE. Gemeenteraadszitting. Woensdagavond vergaderde de tijdelijke raad der gemeente onder voorzitterschap van den burge meester. Adhaesie werd betuigd aan een adres door de vereenigin- gen van Burgemeesters, Secreta rissen en Ontvangers in Zeeuwsch- Vlaanderen gericht tot den Raad der Ministers met betrekking tot verbetering der verbindingen in O.- en W. Z.-Vl. Een verzoek van den vroegeren omroeper voor het toekennen van een pensioen, werd afgewezen, daar deze niet in gemeentedienst stond. Voorts werd een aantal in gekomen stukken voor kennis geving aangenomen. Het herbouwplan werd hierna door den burgemeester toegelicht en vervolgens door den Raad in hoofdzaak aanvaard. Het bleek, Het loodsen lijkt op papier een eenvoudig werk, doch de practijk leert wel anders. Een uitvarend schip, dat in de haven een loods aan boord genomen heeft, maakt kenbaar, dat de loods drie mijl buiten, de kust afgehaald moet worden door middel van de sein vlag H. Op de brug van de loods boot, neemt men de aankomende stoomer in de verrekijker en bij het waarnemen van de vlag, wordt alles in orde gemaakt om den loods van boord te halen. Onmid dellijk zet men koers naar het zee kasteel en op korten afstand hiervan wordt een kleine sloep te water gelaten. Dit geschiedt aan de lij-zijde van de loodsboot, die aan beide zijden een dergelijke sloep heeft hangen. Het strijken geschiedt door middel van een stoomlier, waarbij het bootje, waarin de roeiers reeds hebben plaatsgenomen, horizontaal op het water komt, zoodat de kans tot omslaan tot een minimum be perkt is. Om dezelfde reden heeft het strijken aan de lij-zijde plaats, omdat het water aan dezen kant rustiger is. Met krachtige regel matige slagen zetten de roeiers vervolgens koers naar het groote schip, waar men eveneens aan de lij-zijde, een touwladder heeft neergelaten, waar langs de loods, die zijn taak volbracht heeft, langs den stalen scheepswand omlaag klautert in het wachtende deinen- del van de seinvlag G, de vlaggen P en T onder elkaar, of wel, zooals het meest gebruikelijk is door middel van de natievlag, om geven door een witten rand. Bij ruwe zee, harden wind, hagel en sneeuw, in winter en zomer, altijd gaat het werk voort. Ook des nachts, waarbij de wenschen kenbaar worden gemaakt door middel van seinlampen worden loodsen afgezet en opgehaald. Het is geen lichte taak, die deze mannen hebben en vaak genoeg komt het voor, dat een loods zich boord van een schip eerst door den gezagvoerder moet laten voorzien van droge kleeren, om dat een „zeetje over" hem door nat gemaakt heeft en een voort zetten van de reis in de natte plunje onverantwoord zou zijn. De week aan de wal, die iedere loods na veertien dagen dienst (een week binnen- en een week uitvaren) krijgt, is dan ook geen overbodige luxe. Niet alleen het werk der lood sen zelf, doch ook dat van de be manningen der loodsbooten, ver dient de aandacht. Deze menschen immers zijn verantwoordelijk voor halen en afzetten van de loodsen en het goed functionneeren van den dienst. Zij zijn een week on afgebroken op zee zonder dat zij een voet aan wal zetten, behou dens dan het kwartiertje, dat elke loodsboot na vijf uren in zee, bin iederen dag opnieuw strijd tegen dezen vijand. Het roeien vergt dikwijls het uiterste van de roeiers, die hun volle lichaams gewicht achter de spanen moeten gooien om vooruit te komen, af gezien nog van de inspanning, en concentratie, die van hen geëischt worden bij het strijken en op halen van de sloep, alsmede het meren langszij de groote schepen. Is de loods eenmaal aan boord van een schip gekomen, dan be gint zijn werk eerst goed. Van dit oogenblik af luistert de roey- ganger slechts naar zijn bevelen en reageert het personeel van de machinekamer op de door zijn hand bediende machine-telegraaf. Kalmte en concentratie zijn twee I ste dag 1,50, tribune dat het plan nog voor kleine wijzi gingen vatbaar is en verder zal er naar gestreefd worden, dat een ieder zooveel mogelijk op zijn vroegere plaats kan bouwen. Bur gemeester Van Rosevelt wensCate vervolgens de leden der Raad ge luk met dit besluit en wees er op. dat het hard noodig is, dat de bevolking ruggesteun krijgt en ziet dat er voortgang wordt ge maakt. Het volgende punt der agenda, verlenging der verzekering bij de Frauderisico Onderlinge van Ge meenten, werd z. h. s. goedge keurd. De voorzitter deelde hierna mede, dat er in Schoondijke nog 10 noodwoningen zullen komen be nevens een viertal voor ambte naren. Ook de schuurtjes bij de noodwoningen komen er, alleen is nog niet juist bekend wanneer. Bij het verder in orde brengen der noodwoningen zal zooveel moge lijk spoed worden betracht. De aanbesteding der 27 te bouwen definitieve woningen zal zoo spoe dig mogelijk plaats vinden, zulks in gedeelten en in combinatie, waardoor ook de plaatselijke aan nemers hun kans krijgen. Bij de rondvraag bleek, dat nog steeds pogingen in het werk wor den gesteld, teneinde het hoofd der O. L. S. vrijgesteld te krijgen van militairen dienst. Bovendien heeft zich een tijdelijk leerkracht beschikbaar gesteld, doch ook hierbij zijn moeilijkheden gerezen. Nadat nog eenige vragen van ondergeschikt belang door den Burgemeester waren beantwoord, wenschte de heer J. de Feijter namens den Raad den burgemees ter geluk met het heden genomen besluit en betuigde hij waardee ring voor het door dezen ver richte werk. Ook den samenstel ler van het plan Ir. Rothuizen, is men ten zeerste dankbaar. Spreker sprak de hoop uit, dat het den burgemeester gegeven moge zijn, zijn gemeente spoedig geheel herbouwd te zien. Burgemeester Van Rosevelt dankte voor de tot hem gerichte woorden en voor de aangename toon die in deze historische raads zitting heerschte, waarna de ver gadering gesloten werd. ZUIDZANDE. Benoemd. De heer J. P. M. Beelaerfs van Emmichoven, burgemeester dezer gemeente, is met ingang van 1 Juli a.s. benoemd tot burgemeester der gemeente Dubbeldam. Gemeenteraadsvergadering. De Burgemeester heeft den Raad dezer gemeente bijeengeroepen in openbare vergadering, op Zater dag 29 Juni, des avonds zeven uur in de zaal van den heer De Witte. De agenda vermeldt slechts 1 punt, n.l. afscheid van den Burge meester in verband met zijn be noeming als zoodanig te Dubbel dam. De vergadering zal in de zaal van den heer De Witte plaats hebben, om de bevolking voldoen de gelegenheid te geven dit offici eele afscheid bij te wonen. Nauwelijks een jaar na de beëindiging van den tweeden wereldoorlog wordt op initiatief van de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij, ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan, op 5 en 6 Juli a.s. een provinciale landbouw tentoonstelling gehouden de eerste na de bevrijding in West- Europa, en de grootste welke ooit gehouden werd. Den belangstellenden zal hier op een oppervlakte van 60.000 mB een indruk worden gegeven van den stand van de landbouw in het al gemeen, en den Zeeuwschen land bouw in het bijpzonder. Alles wat tot den landbouw in betrekking staat, in den ruimsten zin van het woord, zal hier worden etoond. Vele technische nieuwig- eden op het gebied van land bouwwerktuigen enz., zullen een Indruk geven van de vorderingen op dit gebied gemaakt in de afge loopen oorlogsjaren. Onder het motto ,De Regeering is bij U" wordt van Overheids wege geëxposeerd met een grooten stand, een combinatie van de be langrijkste officieele instanties. Tevens wordt op 5 Juli een trek paardententoonstelling gehouden, uitgaande van de afdeeling Zee land van de Vereeniging „Het Nederlandsche Trekpaarden Stam boek", terwijl op 6 Juli een Con cours Hippique wordt gehouden door de Zeeuwsche Concours Hip- pique-Vereeniging. Verder worden voorstellingen gegeven van door de Regeering beschikbaar gestelde films op land bouwgebied. Er zullen extra trei nen, bussen en booten worden in- gelascht, om het vervoer een zoo vlot mogelijk verloop te doen heb ben. De V.V.V. te Goes zorgt, voor zoover mogelijk, Voor huisvesting van diegenen die beslist in Goes moeten overnachten. Toegang 2,50; Tribune eer- r i— a m:i...itiTnA/la tweede dag 2,00. Leden der Z. L. M. hebben op den eersten dag der tentoonstel- dto£"iV een'1 zeerFgronjffgemul toe^ eigenschappen die de loods, naast groote vakbekwaamheid, moet be zitten. Bekwaam zijn de Neder- Ook zoo af en toe een kleine of de bootje. Terwijl in het lichaam j - om aan wal te van den oceaanreus de machines „n te halen. machtiger beginnen te dreunen en de schroef krachtig in het water slaat, brengen de roeiers den loods terug naar de loodsboot, waar men wederom aan de lij-zijde op dezelfde wijze als de sloep ge streken is, deze weer aan boord neemt. Een kort ratelen van den stoomlier en veilig hangt het bootje weer langszij het loodsschip in de takels, waarna de inzitten den aan boord kunnen stappen. Het afzetten van een loods ge schiedt op precies dezelfde wijze, al maakt men thans het verzoek om een loods kenbaar door mid- brengen en andere op te halen, Behalve schipper, stuurman en machinist bestaat de bemanning uit circa 20 koppen, die ingedeeld zijn in diensten van vier uur op, vier uur af, terwijl zij na iedere week dienst van zes vrije dagen aan den wal kunnen genieten. Het lijkt misschien een mooie vacan- tie doch wie het werk van deze menschen heeft kunnen gadeslaan, begrijpt dat deze vrije tijd hen toekomt. De zee is altijd een van de grootste vijanden van de Neder landers geweest en de schepelin gen van de loodsboot leveren Vrijwel alle loodsen hebben terwijl zij reeds den rang van stuurman, welke als basis voor de loodsstudie geëischt wordt, be zaten als roeier in het sloepje gezeten. Daardoor behooren de Nederlandsche loodsen ook tot de bekwaamste ter wereld, een be wering die door de meeste kapi teins volmondig wordt toegegeven. Als de loods zijn taak beëindigd heeft, vult de gezagvoerder van het geloodste schip het zgn. „Loodscertificaat" in, een formu- lier, waarop behalve enkele andere gegevens, zooals nationaliteit, ge zagvoerder, naam, oorsprong en bestemming van het schip, ook de diepgang wordt aangegeven, omdat de verschuldigde loodsgel den hiernaar worden bepaald. Zoo helpen loodsen en beman ningen van loodsbooten op hun weinig opvallende, doch zoo ver antwoordelijke en dikwijls gevaar lijke post, mede. Nederlands naam op te houden en uit te dragen. Zij zijn vertrouwde ambassadeurs van ons land, die de buitenland sche zeevarenden een eerste wel kom toeroepen in onze havens. gang. De leden van de afdeeling Zeeland van het Nederlandsche Trekpaardenstamboek geen lid der Z. L. M. ontvangen gratis een eenmalig bewijs van toegang voor den eersten tentoonstellings- dag. Door de bereidwillige medewer king van Verkeersinspectie en vervoersondernemingen is het mo gelijk gebleken vele extra trein-, bus- en bootdiensten in te leggen tijdens de a.s. tentoonstellings- dagen. Dat deze extra diensten in een dringende behoefte zullen voor zien blijkt wel uit het feit, dat reeds duizenden toegangskaarten zijn verkocht in alle deelen van Zeeland en daarbuiten, en de vraag nog steeds grooter wordt. Wij verwijzen tenslotte naar de in dit blad voorkomende adver tentie betreffende de extra reis gelegenheid.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1946 | | pagina 2