Voorloopige uitslag. Tweede Kamerverkiezing op 17 Mei 1946 I u Waarom zou het niet kunnen? P u p I ei ïE Uitslagen Kieskringen. 81 1 •1 èi I a II Wijziging Dienstregeling 1 Mechelen-Terneuzen. It ep 1 I v&.,W 31 fc s -s -Q I 3 ZATERDAG 18 MEI 1946. 1 Mei 30 Augustus Frankeer als regel meteen Nationale Hulpzegei. Gemeente Terneuzen. pajitubjn. bm t X a 55 OOSTELIJK ZEEUWSCH-VLA ANDEREN. koewacht Totaal s a 3 tJ a o g I «5 *g z De vergadering van den Veiligheidsraad. Berucht N.S.B.-er ontsnapt. Arnold Meijer vermoedelijk 12 Juni voor het Bijzonder Gerechtshof. Nederlandsche paarden voor den Enp,e!schen Koning Commentaar van Tass op Byrnes' voorstel. Bittere teleurstelling over de besprekingen te Parijs. De Britsche pers over de Voor-Indische kwestie. WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. mmuwvuEr 006TBURG RSTTRANCHEMENT SCHDONDUKE auras middelburg 3 8 gs "8 W i EltSVERWACHTING medegedeeld door het K.N.M.I. to De Bildt geldig tot heden- avo»d Weinig verandering. Half tot zwaar bewolkt; kans jp eenige regenbuien, weinig stijging van temperatuur. Ma tige wind uit Oostelijke rich tingen. oi ir edacteur: Herm. Steggerd'. Redacteuren: P L. D. J. van Oeveren. S. W. Henry. Redactie-adres: Noordstr. 55-57, Temeuzen. Tel. 2510 - Na 6 uur 2073. Hoofdagentschap voor West Zeeuwsch-Vlaanderen Willemsweg 83. Schoondiike ritsave: Stichting „De Vrije Zeeuw» 2de Jaargang No. 202. Verschijnt dagelijks Drukkerij N.V. Firma P J. van de Sande - Terneuzen. Advertentieprijs: per mm 10 ct.; minimum per advertentie f 1-5C Inzendingen advertenties tot des namiddags 4 uur. Rubriek kl. advertenties: 1—5 regels 60 ct.; iedere regel meer 12 ct. Ver melding brieven onder nr. Bur. van dit Blad 10 ct meer i Abonnementsprijs ƒ3,25 pér kwartaal. Ten bate van oorlogsslacht offers en ter voorziening in oorlogsnooden EEN DAAD Uitgebrachte stemmen Ongeldige stemmen Geldige 9temmen 1. Partij van den Arbeid 2. Katholieke Volkspartij 3. Anti-Revolutionnaire Partij 4. Chr. Hist. Unie 5. Partij van de Vrijheid Comm. Partij Nederland 7. Protest. Unie 8. ötaatk. Geref. Partij 916 24 895 158 192 183 114 185 19 8 36 o o V 952 19 933 262 141 135 147 90 35 7 116 995 38 957 326 89 126 156 86 41 7 126 eê M 1-5 O 0 978 711 922 380 1139 6991 27 19 38 8 18 191 946 692 884 372 1121 6800 A 2186 496 244 365 99 236 91 94 113 23 486 1229 74 100 101 70 96 885 97 125 146 104 152 1041 47 56 35 7 60 566 67 11 58 2 14 247 18 8 9 1 9 62 61 54 97 66 68 584 GEMEENTEN AXEL OUTNGE GRAAUW HOEK HONTEN3SSE HULST OfFERSLAG PHILIPPINE SAS VAN GENT ST. JANSTEEN TWRNEUZEN VOGELWAARDE: Boschkapel le Hengstdijk ©ssenisse Stoppeldijk VSBSTIDORPE BAAMSLAG ZUTDDORPE •Q 00 3610 1594 935 1630 3014 2256 1222 122 594 1650 1864 6991 640 287 378 795 1193 2053 521 87 110 57 37 107 153 75 12 75 159 191 13 5 4 17 57 44 3523 1484 878 1593 2907 2103 1147 582 1575 1705 6800 627 282 374 776 1136 2009 521 o :e? ,c a) tk 622 94 22 404 123 185 77 23 70 557 147 2186 8 5 8 17 227 386 63 0) -D O tfl <N 605 1340 822 36 2596 1771 1010 80 474 848 1450 1229 571 264 353 729 828 31 425 2 I cc Cl c oó 1064 13 16 240 38 16 16 3 10 21 24 885 10 2 2 10 15 764 3 K i4 O CÖ CL CÖ m 758 237 17 28 - 192 6 2 22 3 4 1 8 6 2 2 371 218 26 7 291 111 17 18 2 7 35 44 31 18 3 3 22 13 2 4 12 1 0 1 2 13 8 4 1 2 52 103 58 4 7 22 20 25 6 11 1041 566 247 62 584 16 14 1 7 De Veiligheidsraad heeft Don derdag tijdens een vergadering, waarhij ook de Russische ver tegenwoordiger Gromyko tegen woordig was, dertien van de 33 artikelen van een reglement van orde die door de commissie van deskundigen waren voorgesteld, goedgekeurd. De Australische af gevaardigde Hodgson verzette zich tegen het voorstel, waarbij de toelating van nieuwe leden eerst moet worden overwogen door den Veiligheidsraad. Hij stel de voor dat de algemeene verga dering eerst zou moeten beslissen of een aanvrage voor het lidmaat schap in overweging genomen zou worden. De Egyptische voorzitter, Dr. Hafez Afifi Pasja verbaasde den raad do ,r de jnededeeling dat hij terneergeslagen was, omdat de raad zijn taak niet naar behooren uitvoert. Hii deed een hartstoch telijk beroep op zijn collega's om den raad tot een werkelijk instru ment voor een durenden vrede te maken. ,,Ik weiger te gelooven dat een volgende wereldoorlog zelfs mogelijk is", zeide Afifi, en hij wees er" Op, dat gezien de recente oprichting van den raad moeilijk beden onvermijdelijk zijn. „Tot het publiek zeg ik: .Wees niet teleurgesteld of ontmoedigd. Wan hoop niet aan den Veiligheids raad. Bedenkt dfit dit lichaam nog steeds in zijn jeugd is". Afifi sprak deze rede uit nadat Cadogan, de Britsche vertegen woordiger, hem aan het eind der zitting den dank van den raad over had gebracht voor de onpar tijdige leiding der debatten, om dat het de laatste vergadering zou zijn, die de Egyptenaar zou leiden. In plaats van enkele for- mgele woorden hooiden de gedele geerden echter een persoonlijk en hartstochtelijk betoog dat zij on- geëmotionneerd aanhoorden. Na de rede van Afifi werd de vergadering verdaagd tot gis terenmiddag. In den nacht van 15 op 16 Mei is in het kamp aan den Polder weg te Amsterdam, de beruchte N.S.B.-er W. Zootjes, een 46-jari- ge smid ontsnapt. Het is volgens f In verband met de ingang van den Zomertijd in België Zondag 19 Mei a.s., zullen alle treinen op de Neder- landsche sectie van de Spoor weg Maatschappij Mechelen- Terneuzen één uur vroeger vertrekken en aankomen. mededeelingen van de recherche een „zwaar geval". De man was N.S.B.-er, Landwachter, die een heeleboel! verraadzaken op zijn naam heeft staan. Hij wist te ont snappen, dooi; gebruik te maken van een werkluik in zijn cel en is thans voortvluchtig. Het hoofd van het bureau Polderweg houdt zich aanbevolen voor inlichtingen omtrent zijn huidige verblijfplaats. Zijn signalement luidt: lengte 1.73 m. blond haar, blauwe oogen, gaaf gebit, roode gelaatskleur. Bovendien heeft hij als speciaal kenteeken een groot e blauwe vlek in den hals. Hij is een asthma- patiënt. Inlichtingen, die kunnen leiden tot zijn aanhouding worden ingewacht aan het bureau Polder weg, Amsterdam. Naar wij vernemen, zal Arnold Meyer vermoedelijk op Woensdag 12 Juni a.s". voor het bijzonder gerechtshof te Den Bosch terecht Als zijn verdediger zal optreden Mr. J. J. A. v. d. Putte te Eind hoven. Van de tenlastelegging zijn nog geen gegevens beschikbaar De eerste groep paarden, welke eerlang als bewijs van erkentelijk heid namens de Nederlandsch. regeering aan den. Engelschen Koning zal worden aangeboden, is onder groote belangstelling in En geland aangekomen. De groep, die Woensdag uit Hoek van Holland vertrok, omvat te 14 zwarte paarden voor de Roy al Horse Guards en twee schim mels voor de Koninklijke stallen. Maandag a.s. om 11 uur, zai een tweede transport van 16 zwarte paarden in Hoek van Hol land worden ingescheept. De paarden blijven drie weken in quarantaine in het paarden- depót van Melton Mowbray, waar na zij naar Londen gaan om te gewennen aari de drukte van een groote stad. Hoe en wanneer de officieele overdracht der paarden aan den Engelschen Koning zal plaats vinden, moet nog worden vastge steld. Tass meldt uit Parijs: „dat het voorstel van Byrnes tot het hou den, van een vredesconferentie over het vraagstuk Duitschland in November", kennelijk een voor stel was, dat agressieve elemen ten in Duitschland, die nu weer pogen hun koppen op te siteken nieuwe hoop kan geven. Tass besluit: „Men kan gemak kelijk begrijpen, dat het nieuwe merikaanscne voorstel slee lts het vc.'frouwen van het vredelie vende olgen in de politieke ge dragslijn van sommige groote mogendheden kan ondermijnen." Het radicale blad „Ordre" vraagt zich af: „Zal de Britsche regeering opnieuw de misdadige fout van 1919 begaan, door de eenheid van Duitschland te ver stevigen ten koste van de veilig heid van Frankrjjk Het communistische orgaan „Humanité" schrijft o.m: „de voorstellen van Byrnes beoogen een zoo spoedig mogelijke beëin diging van de bezetting van Duitschland en een Duitsch beheei van het Ruhrgebied." De gematigde „Parisien Libre" komt tot de conclusie, dat „de groote vier het Duitsehe vraag stuk niet resoluut durven aan te vatten omdat zij elkaar vreezen". Men is het er echter over eens. dat de conferentie te Parijs gun stig afsteekt bjj die van Londen door de hartelijker sfeer. F ranse he perscommentaren. Na afloop van de vier mogend- hedeneonferentie te Parijs is de grondtoon van de Fransche och tendbladen van Vrijdag er een van bittere teleurstelling voor zoover het de weigering van de groote drie betreft, Frankrijk het econo misch beheer van het Saar-gebied te verleenen. a Het officieele conservatieve blad „La Nation" geeft uiting aan het algemeen gevoel van teleurstelling door de volgende uitlatingen: „de groote vier gaan uiteen na Frank rijk een onmogelijk aanbod ge daan te hebben". Het standpunt van Byrnes, dat hij Donderdag heeft ingenomen geeft ons aan leiding, te vreezen, dat er druk op ons uitgeoefend wordt om een centraal bestuur in Duitschland te accepteeren''. De hoofdartikelen der dagbladen zijn aan Voor-Indië gewijd. Eener- zijds wordt geschreven over het rapport van de Britsche missie, anderzijds over het debat, dat naar aanleiding van dat rapport in het Lagerhuis heeft plaats gehad. De conservatieve pers is over het geheel niet geestdriftig over het rapport. De Daily Telegraph sluit zich aan bij hetgeen Churchill in het Lagerhuis gezegd heeft: Zij schort haar eind-oordeel op, totdat er meer bijzonderheden be kend zullen zijn. De Daily Mail en de Daily Ex press uiten daarentegen ernstigen twijfel ten aanzien van de uitvoer baarheid van het nieuwe plan Voor-Indië. De liberale News Chronicle ont houdt zich van een eind-oordeel maar vindt het onjuist, dat 90.000.000 menschen omtrent dit plan niet geraadpleegd zijn. Het eenige blad, dat in zijn commentaar vooral den nadruk legt op de politiek der partijen in deze zaak, is de Daily Herald (Labour), die de conservatieve partij aanvalt om haar houding over het rapport. De communistische Daily Wor ker critiseert het plan op diverse punten maar is de meening toe gedaan, dat het toch de mogelijk heid biedt om over het doode punt heen te komen en het volk van Voor-Indië eenige belangrijke schreden voorwaarts te brengen. 10 9 8 21 628 4 5 17 90 5 1 4 20 7 20 1 3 4 4 18 129 1 30223 5224 15422 3151 3121 1378 515 162 1250 AAjR/DENBURG MERVLJET BRESKENS OADZAND GIROEDE HOOFDPLAAT WATERL.KEJRJKJE IJEENDIJKE 2UIDZANDE 575 27 Totaal 1781 296 1156 132 54 64 28 37 14 1154 374 362 52 148 73 83 25 42 1211 601 88 113 230 135 88 45 11 569 275 13 24 125 83 36 9 4 1463 555 223 97 203 314 33 29 9 649 34 524 14 47 8 IS 4 5 290 117 3 28 45 87 7 2 1379 454 401 141 87 203 38 28 27 412 199 11 38 71 80 10 1 2 969 249 173 216 101 182 15 15 18 1146 266 634 62 79 58 23 16 8 299 60 109 27 50 18 S 7 25 1420 245 828 110 65 101 39 19 13 548 243 23 40 48 144 20 22 8 13278 3868 4538 1094 1348 1570 430 242 188 WALChER EN MiDDELBuBö KIESKRINGEN TOTAAI. ZEELAND SCHOUWEN EN "15 UT VELAND N.-BEV ELAND, THOLEN (ST. PHILLFSL. WALCHEREN ■.-BEVELAND s-HERTOGENB. TILBURG ARNHEM NUMEGEN ROTTERDAM DEN HAAG LEIDEN DORDRECHT AMSTERDAM DEN HELDER HAARLEM UTRECHT LEEUWARDEN ZWOLLE GRONINGEN ASSEN MAASTRICHT O S O S CJ cÖ w "O 5 c T? 3 CL p *c p- p m d *S* cc o3 u T o Cl ND r— cc 12839 4292 544 2674 li»16 2172 U2 164 1176 14965 2847 463 2808 2952 1089 129 283 4394 35138 11346 2268 8159 6294 1617 214» 428 2877 31593 6469 5170 4921 8541 2116 435 302 3639 2116 290552 37722 223939 10340" 5787 2858 6788 816 2302 246067 29359 192834 7249 6540 2877 5232 878 1103 279732 89325 46035 41518 48256 22292 16829 2263 12142 1072 230540 55024 115225 19525 17902 10523 6384 5957 338725 131733 48219 44355 15867 25210 62042 1589 6789 2921 275957 87478 57767 37250 15605 31592 36721 4574 2088 2882 243616 57505 69076 41819 31269 19442 11690 1913 10902 X 307670 95443 42076 69567 33029 23336 20884 1562 21778 429758 140465 74315 36570 12963 27755 129189 2148 798 5555 215785 76173 65249 20477 7391 11475 32191 506 1195 1128 276914 83688 74279 35516 18382 24993 33299 2244 2524 1989 136182 33497 28545 22224 23539 9699 3755 1579 13344 271419 78735 70051 46847 26151 16807 20514 2828 9486 236576 88869 15637 56390 36999 11096 23834 2184 1567 321714 92333 85621 44815 34873 17208 33621 4492 8751 234763 83355 12965 52858 21863 26239 23173 1816 281 1213 125771 49524 7271 24100 15149 19866 8954 6621 286 298421 37391 237418 2731 1633 1932 16835 481 ZUID T> E V c '"V/KN D HANbv/e VII6 WGÉN B0C63EL6N noeDetceMi kQO'.n HOOF OPI AAT CAOZANO Q 4CHOOHOVKÏ V.l*yre»?Neui£N vLAANDEPCN. 0O4T&UQG E Ë/'U W P OtCRVllEl ^yreMoyKi MUI6KIL MUlftT -AAROeNBuflJj "Philippine AXEL 'saA v GEN! 'f. KRUIbi»CMA»tt»UM6 Bï ANTWEÏ?PC# Verklaring TE LEGGEN DAM. VERKEERSWEGEN bestaande scheepvaart weg. NlEüWE NiECIWE VERKEERSWEG Het in ons blad van 20 April j.l. gepubliceerde plan voor afdam ming van de Wester-Schelde mocht zich in groote belangstelling ver heugen. De pessimistische uitlatingen ten aanzien van een mogelijke technische onuitvoerbaarheid van een dergelijk plan, benevens twij fel aan de mogelijkheid van me dewerking van Belgische zijde, worden verre overstemd door de meer optimistische klanken der genen, die meenen, dat naast het wel zeer groote belang voor Zeeuwsch-Vlaanderen in zijn ge heel, dus ook voor Nederland, de belangen voor België, door de mogelijkheid van een definitieve oplossing van een hangende Schel de- en LavenKwa^ties met <iit land en de bij uitstek gunstig worden de positie van de haven van Gent, van dien aard zijn, dat in een of anderen vorm medewerking van onze Zuiderburen zal worden ver kregen. Wat de technische uitvoerbaar heid betreft, deze is zonder twij fel mogelijk. Het gaat er slechts om of men zich in Regeerings- kringen voor een dergelijk plan wenscht te interesseeren. Inmiddels ontvingen wjj van deskundige zijde een tweede plan voor afdamming van de Wester- schelde, hetgeen wij zeer gaarne reprcduceeren, daar het, naar onze meening, vele aantrekkelijke punten bevat. De ontwerper van dit plan is er hierbij van uitgegaan, dat, in dien men voor de haven van Antwerpen in den vaarweg op de Wester-Schelde een schutsluis accepteert, zijns inziens de af damming van de Wester-Schelde daar waar de schutsluis voor Antwerpen en de schutsluis voor Gent in één groot complex kun nen worden vereenigd. Waar voor de haven van Gent reeds langen tijd plannen bestaan voor een groote vierde schutsluis, kan met geringe verhooging van kosten dit nieuwe sluiscomplex ook dienstbaar gemaakt worden voor de haven van Antwerpen en geheel passen in het plan van de afdamming van de Wester- Schelde. De plaats, waar de dam in dit geval moet komen te liggen, is ten Westen van het pnnt, waar het kanaal TerneuzenGent in de Wester-Schelde uitmondt. Daarbij dient partij getrokken te worden van de in de Schelde liggende groote zandbank „De Suikerplaat", welke als steunpunt voor den te bouwen dam van niet te onderschatten beteekenis is. Aan dit plan zijn belangrijke voordeelen verbonden. Ten aartzien van het probleem betreffende de verlossing van Zeeuwseh-Vlaanderen uit zijn isolement, heeft dit plan wel de beste oplossing gekozen doordat hiermede Zeeuwsch-Vlaanderen op een centraal punt met „Nederland over de Schelde" wordt verbonden. Door nieuw geprojecteerde weg verbindingen wordt Zeeuwsch- Vlaanderen langs den kortst mo gelijken weg verbonden aan den grooten rijksweg op Zuid-Beve land, waarmede een directe ver binding met de hoofdstad van de provincie en de rest van Nederland wordt bereikt. Daar het interprovinciaal-ver- keer een zeer belangrijk deel van het verkeer over de Wester- Schelde omvat, is een centrale ligging van de verbinding van veel belang. Ten Oosten van den geprojec- teerden dam ontstaat een belang rijk gunstiger toestand voor de binnenscheepvaart, daar de slui zen in het kanaal Temeuzen-Gent en de sluis bij Hansweert buiten gebruik kunnen worden gesteld. Via het kanaal TerneuzenGent en het afgedamde bekken van de Wester-Schelde, is 'n ongehinder de scheepvaartverbinding tussehen Gent en Antwerpen ontstaan, ter wijl in de toch ook zeer belang rijke scheepvaai t-route Rotterdam -Antwerpen dan nog slechts de sluis bij Wemeldinge behoeft te worden gebruikt. De mogelijkheid kan verder nader worden onderzocht om bij uitvoering van dit plan, de Boven schelde te nomaliseeren, hetgeen voor het binnenscheepvaartverkeer een belangrijk voordeel beteekent. Op de reede van Terneuzen ont staat een ruime mogelijkheid tot het maken v,->t>s;ag- en over- ólag-gelegenl: :v_ met directe spoorwegrvei Li..fihng. Te verwachte valt, dat door i goede verbin- .„■el te water als Pop de mogelijk- rkriigen van goed- chten, nieuwe in- het ontstaan dingswegen, te land, en gei heid van het vi^ koope arbeidsk- dustrieën zich Vlaanderen, kanaal Temet gaan vestigen Door het lej op de thans gc^ ontstaat zelf.- i aansluiting te van de Nederla; terwijl via deri gen kunnen 1 electriciteits-, dingbedrijven foon. Tenslotte or damming een bekken, waarv: worden, dat o; bij het XJsseb verzoeting van 1- staan, hetgeen watervoorzieM ten nieuwe ini kan zijn. Dit waterbel tot een zomer in centraal Z •iaal langs bet. ai— -Gent zullen i»n van den dam iecteerde plaats, e mogelijkheid jgen op bet net :he Spoorwegen, Ti koppelleidin- gelegd voor en waterlei- legraaf en tele- |at door de af strekt water- -ïgenomen mag [aloge wijze als f op den duur Bwater zal ont V de bedrijfs- por op te rich ten van belang fkan uitgroeien avie-oord voor Zeeuwsch-Vlaanderen, West Bra bant en een belangrijk gedeelte van Noord-West België. Het vreemdelingenverkeer wordt hierdoor gestimuleerd, wat ook vanzelfsprekend een belangrijke bron van inkomsten beteekent. Opgemerkt dient nog te worden, dat dit plan de voorkeur geeft aan dubbele brugovergangen over de schutsluis, zoodanig, dat tij dens schutten het wegverkeer noch het scheepvaartverkeer hierdoor oponthoud ondervinden. De verbinding tussehen Bres goedkoop te exploiteeren zijn. Behalve de reeds opgesomde voordeelen, aan dit plan verbonden blijven de algemeene voordeelen" van een afdamming dei Westei^- v^20<Aprilj.r zijnbeschreven bij de publicatie van hetee^eplan. ook thans onverzwakt bestaan. In aansluiting op wat hierover reeds in ons bovengenoemd arti kel over het eerste plan werd ge zegd, dient er den nadruk op te worden gelegd, dat men een dei gelijk plan niet mag laten af springen op de kosten, een plan waarvan de technische-uitvoer- baarheid zeer zeker aanwezig is en dat voor Zeeuwsch-Vlaande ren, bij het tot stand komen, een dermate groote verbetering be teekent, welke niet in een finan- eieele-berekening tot uitdrukking kan worden gebracht. Gaarne brengen wij deze "der mate belangrijke kwestieonder de aandacht van onze }ezeI* en van de officieele instantieswaar- van wii de medewerking op hoo kensVlissingen en ,Wal®°aerhou- Kruiningen kan wor^e" £"d ^lke den door kleine veerbooten, weine gen prijs zullen stellen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1946 | | pagina 1