Voorloopige uitslag.
Tweede Kamerverkiezing op 17 Mei 1946
I
u
Waarom zou het niet kunnen?
P
u
p
I
ei
ïE
Uitslagen Kieskringen.
81
1
•1
èi
I
a
II
Wijziging Dienstregeling
1 Mechelen-Terneuzen.
It
ep
1
I
v&.,W
31
fc s
-s
-Q
I
3
ZATERDAG 18 MEI 1946.
1 Mei 30 Augustus
Frankeer als regel meteen
Nationale Hulpzegei.
Gemeente Terneuzen.
pajitubjn.
bm
t
X
a
55
OOSTELIJK ZEEUWSCH-VLA ANDEREN.
koewacht
Totaal
s
a
3 tJ
a o
g
I
«5 *g
z
De vergadering van den
Veiligheidsraad.
Berucht N.S.B.-er
ontsnapt.
Arnold Meijer vermoedelijk
12 Juni voor het
Bijzonder Gerechtshof.
Nederlandsche paarden voor
den Enp,e!schen Koning
Commentaar van Tass op
Byrnes' voorstel.
Bittere teleurstelling over
de besprekingen te Parijs.
De Britsche pers over de
Voor-Indische kwestie.
WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
mmuwvuEr
006TBURG
RSTTRANCHEMENT
SCHDONDUKE
auras
middelburg
3
8
gs
"8
W i EltSVERWACHTING
medegedeeld door het K.N.M.I.
to De Bildt geldig tot heden-
avo»d
Weinig verandering.
Half tot zwaar bewolkt; kans
jp eenige regenbuien, weinig
stijging van temperatuur. Ma
tige wind uit Oostelijke rich
tingen.
oi ir edacteur:
Herm. Steggerd'.
Redacteuren:
P L. D. J. van Oeveren.
S. W. Henry.
Redactie-adres:
Noordstr. 55-57, Temeuzen.
Tel. 2510 - Na 6 uur 2073.
Hoofdagentschap voor
West Zeeuwsch-Vlaanderen
Willemsweg 83. Schoondiike
ritsave: Stichting „De Vrije Zeeuw»
2de Jaargang No. 202.
Verschijnt dagelijks Drukkerij N.V. Firma P J. van de Sande - Terneuzen.
Advertentieprijs:
per mm 10 ct.; minimum
per advertentie f 1-5C
Inzendingen advertenties
tot des namiddags 4 uur.
Rubriek kl. advertenties:
1—5 regels 60 ct.; iedere
regel meer 12 ct. Ver
melding brieven onder
nr. Bur. van dit Blad
10 ct meer i
Abonnementsprijs ƒ3,25 pér kwartaal.
Ten bate van oorlogsslacht
offers en ter voorziening in
oorlogsnooden EEN DAAD
Uitgebrachte stemmen
Ongeldige stemmen
Geldige 9temmen
1. Partij van den Arbeid
2. Katholieke Volkspartij
3. Anti-Revolutionnaire Partij
4. Chr. Hist. Unie
5. Partij van de Vrijheid
Comm. Partij Nederland
7. Protest. Unie
8. ötaatk. Geref. Partij
916
24
895
158
192
183
114
185
19
8
36
o
o
V
952
19
933
262
141
135
147
90
35
7
116
995
38
957
326
89
126
156
86
41
7
126
eê
M 1-5
O
0
978
711
922
380
1139
6991
27
19
38
8
18
191
946
692
884
372
1121
6800
A
2186
496
244
365
99
236
91
94
113
23
486
1229
74
100
101
70
96
885
97
125
146
104
152
1041
47
56
35
7
60
566
67
11
58
2
14
247
18
8
9
1
9
62
61
54
97
66
68
584
GEMEENTEN
AXEL
OUTNGE
GRAAUW
HOEK
HONTEN3SSE
HULST
OfFERSLAG
PHILIPPINE
SAS VAN GENT
ST. JANSTEEN
TWRNEUZEN
VOGELWAARDE:
Boschkapel le
Hengstdijk
©ssenisse
Stoppeldijk
VSBSTIDORPE
BAAMSLAG
ZUTDDORPE
•Q
00
3610
1594
935
1630
3014
2256
1222
122
594
1650
1864
6991
640
287
378
795
1193
2053
521
87
110
57
37
107
153
75
12
75
159
191
13
5
4
17
57
44
3523
1484
878
1593
2907
2103
1147
582
1575
1705
6800
627
282
374
776
1136
2009
521
o
:e? ,c
a)
tk
622
94
22
404
123
185
77
23
70
557
147
2186
8
5
8
17
227
386
63
0)
-D
O tfl
<N
605
1340
822
36
2596
1771
1010
80
474
848
1450
1229
571
264
353
729
828
31
425
2
I cc
Cl
c
oó
1064
13
16
240
38
16
16
3
10
21
24
885
10
2
2
10
15
764
3
K
i4
O
CÖ CL
CÖ
m
758
237
17
28
- 192
6
2
22
3
4
1
8
6
2
2
371
218
26
7
291
111
17
18
2
7
35
44
31
18
3
3
22
13
2
4
12
1
0
1
2
13
8
4
1
2
52
103
58
4
7
22
20
25
6
11
1041
566
247
62
584
16
14
1
7
De Veiligheidsraad heeft Don
derdag tijdens een vergadering,
waarhij ook de Russische ver
tegenwoordiger Gromyko tegen
woordig was, dertien van de 33
artikelen van een reglement van
orde die door de commissie van
deskundigen waren voorgesteld,
goedgekeurd. De Australische af
gevaardigde Hodgson verzette
zich tegen het voorstel, waarbij
de toelating van nieuwe leden
eerst moet worden overwogen
door den Veiligheidsraad. Hij stel
de voor dat de algemeene verga
dering eerst zou moeten beslissen
of een aanvrage voor het lidmaat
schap in overweging genomen zou
worden.
De Egyptische voorzitter, Dr.
Hafez Afifi Pasja verbaasde den
raad do ,r de jnededeeling dat hij
terneergeslagen was, omdat de
raad zijn taak niet naar behooren
uitvoert. Hii deed een hartstoch
telijk beroep op zijn collega's om
den raad tot een werkelijk instru
ment voor een durenden vrede te
maken. ,,Ik weiger te gelooven dat
een volgende wereldoorlog zelfs
mogelijk is", zeide Afifi, en hij
wees er" Op, dat gezien de recente
oprichting van den raad moeilijk
beden onvermijdelijk zijn. „Tot
het publiek zeg ik: .Wees niet
teleurgesteld of ontmoedigd. Wan
hoop niet aan den Veiligheids
raad. Bedenkt dfit dit lichaam
nog steeds in zijn jeugd is".
Afifi sprak deze rede uit nadat
Cadogan, de Britsche vertegen
woordiger, hem aan het eind der
zitting den dank van den raad
over had gebracht voor de onpar
tijdige leiding der debatten, om
dat het de laatste vergadering
zou zijn, die de Egyptenaar zou
leiden. In plaats van enkele for-
mgele woorden hooiden de gedele
geerden echter een persoonlijk en
hartstochtelijk betoog dat zij on-
geëmotionneerd aanhoorden.
Na de rede van Afifi werd de
vergadering verdaagd tot gis
terenmiddag.
In den nacht van 15 op 16 Mei
is in het kamp aan den Polder
weg te Amsterdam, de beruchte
N.S.B.-er W. Zootjes, een 46-jari-
ge smid ontsnapt. Het is volgens
f In verband met de ingang
van den Zomertijd in België
Zondag 19 Mei a.s., zullen
alle treinen op de Neder-
landsche sectie van de Spoor
weg Maatschappij Mechelen-
Terneuzen één uur vroeger
vertrekken en aankomen.
mededeelingen van de recherche
een „zwaar geval". De man was
N.S.B.-er, Landwachter, die een
heeleboel! verraadzaken op zijn
naam heeft staan. Hij wist te ont
snappen, dooi; gebruik te maken
van een werkluik in zijn cel en is
thans voortvluchtig. Het hoofd
van het bureau Polderweg houdt
zich aanbevolen voor inlichtingen
omtrent zijn huidige verblijfplaats.
Zijn signalement luidt: lengte
1.73 m. blond haar, blauwe oogen,
gaaf gebit, roode gelaatskleur.
Bovendien heeft hij als speciaal
kenteeken een groot e blauwe vlek
in den hals. Hij is een asthma-
patiënt. Inlichtingen, die kunnen
leiden tot zijn aanhouding worden
ingewacht aan het bureau Polder
weg, Amsterdam.
Naar wij vernemen, zal Arnold
Meyer vermoedelijk op Woensdag
12 Juni a.s". voor het bijzonder
gerechtshof te Den Bosch terecht
Als zijn verdediger zal optreden
Mr. J. J. A. v. d. Putte te Eind
hoven.
Van de tenlastelegging zijn nog
geen gegevens beschikbaar
De eerste groep paarden, welke
eerlang als bewijs van erkentelijk
heid namens de Nederlandsch.
regeering aan den. Engelschen
Koning zal worden aangeboden, is
onder groote belangstelling in En
geland aangekomen.
De groep, die Woensdag uit
Hoek van Holland vertrok, omvat
te 14 zwarte paarden voor de Roy
al Horse Guards en twee schim
mels voor de Koninklijke stallen.
Maandag a.s. om 11 uur, zai
een tweede transport van 16
zwarte paarden in Hoek van Hol
land worden ingescheept.
De paarden blijven drie weken
in quarantaine in het paarden-
depót van Melton Mowbray, waar
na zij naar Londen gaan om te
gewennen aari de drukte van een
groote stad.
Hoe en wanneer de officieele
overdracht der paarden aan den
Engelschen Koning zal plaats
vinden, moet nog worden vastge
steld.
Tass meldt uit Parijs: „dat het
voorstel van Byrnes tot het hou
den, van een vredesconferentie
over het vraagstuk Duitschland in
November", kennelijk een voor
stel was, dat agressieve elemen
ten in Duitschland, die nu weer
pogen hun koppen op te siteken
nieuwe hoop kan geven.
Tass besluit: „Men kan gemak
kelijk begrijpen, dat het nieuwe
merikaanscne voorstel slee lts
het vc.'frouwen van het vredelie
vende olgen in de politieke ge
dragslijn van sommige groote
mogendheden kan ondermijnen."
Het radicale blad „Ordre"
vraagt zich af: „Zal de Britsche
regeering opnieuw de misdadige
fout van 1919 begaan, door de
eenheid van Duitschland te ver
stevigen ten koste van de veilig
heid van Frankrjjk
Het communistische orgaan
„Humanité" schrijft o.m: „de
voorstellen van Byrnes beoogen
een zoo spoedig mogelijke beëin
diging van de bezetting van
Duitschland en een Duitsch beheei
van het Ruhrgebied."
De gematigde „Parisien Libre"
komt tot de conclusie, dat „de
groote vier het Duitsehe vraag
stuk niet resoluut durven aan te
vatten omdat zij elkaar vreezen".
Men is het er echter over eens.
dat de conferentie te Parijs gun
stig afsteekt bjj die van Londen
door de hartelijker sfeer.
F ranse he perscommentaren.
Na afloop van de vier mogend-
hedeneonferentie te Parijs is de
grondtoon van de Fransche och
tendbladen van Vrijdag er een van
bittere teleurstelling voor zoover
het de weigering van de groote
drie betreft, Frankrijk het econo
misch beheer van het Saar-gebied
te verleenen. a
Het officieele conservatieve blad
„La Nation" geeft uiting aan het
algemeen gevoel van teleurstelling
door de volgende uitlatingen: „de
groote vier gaan uiteen na Frank
rijk een onmogelijk aanbod ge
daan te hebben". Het standpunt
van Byrnes, dat hij Donderdag
heeft ingenomen geeft ons aan
leiding, te vreezen, dat er druk
op ons uitgeoefend wordt om een
centraal bestuur in Duitschland
te accepteeren''.
De hoofdartikelen der dagbladen
zijn aan Voor-Indië gewijd. Eener-
zijds wordt geschreven over het
rapport van de Britsche missie,
anderzijds over het debat, dat naar
aanleiding van dat rapport in het
Lagerhuis heeft plaats gehad.
De conservatieve pers is over
het geheel niet geestdriftig over
het rapport. De Daily Telegraph
sluit zich aan bij hetgeen Churchill
in het Lagerhuis gezegd heeft:
Zij schort haar eind-oordeel op,
totdat er meer bijzonderheden be
kend zullen zijn.
De Daily Mail en de Daily Ex
press uiten daarentegen ernstigen
twijfel ten aanzien van de uitvoer
baarheid van het nieuwe plan
Voor-Indië.
De liberale News Chronicle ont
houdt zich van een eind-oordeel
maar vindt het onjuist, dat
90.000.000 menschen omtrent dit
plan niet geraadpleegd zijn.
Het eenige blad, dat in zijn
commentaar vooral den nadruk
legt op de politiek der partijen in
deze zaak, is de Daily Herald
(Labour), die de conservatieve
partij aanvalt om haar houding
over het rapport.
De communistische Daily Wor
ker critiseert het plan op diverse
punten maar is de meening toe
gedaan, dat het toch de mogelijk
heid biedt om over het doode punt
heen te komen en het volk van
Voor-Indië eenige belangrijke
schreden voorwaarts te brengen.
10
9
8
21
628
4
5
17
90
5
1
4
20
7
20
1
3
4 4
18 129
1
30223
5224 15422 3151 3121 1378 515 162 1250
AAjR/DENBURG
MERVLJET
BRESKENS
OADZAND
GIROEDE
HOOFDPLAAT
WATERL.KEJRJKJE
IJEENDIJKE
2UIDZANDE 575
27
Totaal
1781
296
1156
132
54
64
28
37
14
1154
374
362
52
148
73
83
25
42
1211
601
88
113
230
135
88
45
11
569
275
13
24
125
83
36
9
4
1463
555
223
97
203
314
33
29
9
649
34
524
14
47
8
IS
4
5
290
117
3
28
45
87
7
2
1379
454
401
141
87
203
38
28
27
412
199
11
38
71
80
10
1
2
969
249
173
216
101
182
15
15
18
1146
266
634
62
79
58
23
16
8
299
60
109
27
50
18
S
7
25
1420
245
828
110
65
101
39
19
13
548
243
23
40
48
144
20
22
8
13278
3868
4538
1094
1348
1570
430
242
188
WALChER EN
MiDDELBuBö
KIESKRINGEN
TOTAAI. ZEELAND
SCHOUWEN EN
"15 UT VELAND
N.-BEV ELAND,
THOLEN
(ST. PHILLFSL.
WALCHEREN
■.-BEVELAND
s-HERTOGENB.
TILBURG
ARNHEM
NUMEGEN
ROTTERDAM
DEN HAAG
LEIDEN
DORDRECHT
AMSTERDAM
DEN HELDER
HAARLEM
UTRECHT
LEEUWARDEN
ZWOLLE
GRONINGEN
ASSEN
MAASTRICHT
O S
O S
CJ cÖ
w
"O
5
c
T? 3
CL p
*c
p- p
m
d *S*
cc
o3
u
T
o Cl
ND
r—
cc
12839
4292
544
2674
li»16
2172
U2
164
1176
14965
2847
463
2808
2952
1089
129
283
4394
35138
11346
2268
8159
6294
1617
214»
428
2877
31593
6469
5170
4921
8541
2116
435
302
3639
2116
290552
37722
223939
10340"
5787
2858
6788
816
2302
246067
29359
192834
7249
6540
2877
5232
878
1103
279732
89325
46035
41518
48256
22292
16829
2263
12142
1072
230540
55024
115225
19525
17902
10523
6384
5957
338725
131733
48219
44355
15867
25210
62042
1589
6789
2921
275957
87478
57767
37250
15605
31592
36721
4574
2088
2882
243616
57505
69076
41819
31269
19442
11690
1913
10902
X
307670
95443
42076
69567
33029
23336
20884
1562
21778
429758
140465
74315
36570
12963
27755
129189
2148
798
5555
215785
76173
65249
20477
7391
11475
32191
506
1195
1128
276914
83688
74279
35516
18382
24993
33299
2244
2524
1989
136182
33497
28545
22224
23539
9699
3755
1579
13344
271419
78735
70051
46847
26151
16807
20514
2828
9486
236576
88869
15637
56390
36999
11096
23834
2184
1567
321714
92333
85621
44815
34873
17208
33621
4492
8751
234763
83355
12965
52858
21863
26239
23173
1816
281
1213
125771
49524
7271
24100
15149
19866
8954
6621
286
298421
37391
237418
2731
1633
1932
16835
481
ZUID T> E V c '"V/KN D
HANbv/e
VII6 WGÉN
B0C63EL6N noeDetceMi
kQO'.n
HOOF OPI AAT
CAOZANO
Q 4CHOOHOVKÏ
V.l*yre»?Neui£N vLAANDEPCN.
0O4T&UQG E Ë/'U W P OtCRVllEl
^yreMoyKi
MUI6KIL
MUlftT
-AAROeNBuflJj
"Philippine
AXEL
'saA v GEN!
'f.
KRUIbi»CMA»tt»UM6
Bï
ANTWEÏ?PC#
Verklaring
TE LEGGEN DAM.
VERKEERSWEGEN
bestaande scheepvaart weg.
NlEüWE
NiECIWE VERKEERSWEG
Het in ons blad van 20 April j.l.
gepubliceerde plan voor afdam
ming van de Wester-Schelde mocht
zich in groote belangstelling ver
heugen.
De pessimistische uitlatingen
ten aanzien van een mogelijke
technische onuitvoerbaarheid van
een dergelijk plan, benevens twij
fel aan de mogelijkheid van me
dewerking van Belgische zijde,
worden verre overstemd door de
meer optimistische klanken der
genen, die meenen, dat naast het
wel zeer groote belang voor
Zeeuwsch-Vlaanderen in zijn ge
heel, dus ook voor Nederland, de
belangen voor België, door de
mogelijkheid van een definitieve
oplossing van een hangende Schel
de- en LavenKwa^ties met <iit land
en de bij uitstek gunstig worden
de positie van de haven van Gent,
van dien aard zijn, dat in een of
anderen vorm medewerking van
onze Zuiderburen zal worden ver
kregen.
Wat de technische uitvoerbaar
heid betreft, deze is zonder twij
fel mogelijk. Het gaat er slechts
om of men zich in Regeerings-
kringen voor een dergelijk plan
wenscht te interesseeren.
Inmiddels ontvingen wjj van
deskundige zijde een tweede plan
voor afdamming van de Wester-
schelde, hetgeen wij zeer gaarne
reprcduceeren, daar het, naar
onze meening, vele aantrekkelijke
punten bevat.
De ontwerper van dit plan is
er hierbij van uitgegaan, dat, in
dien men voor de haven van
Antwerpen in den vaarweg op
de Wester-Schelde een schutsluis
accepteert, zijns inziens de af
damming van de Wester-Schelde
daar waar de schutsluis voor
Antwerpen en de schutsluis voor
Gent in één groot complex kun
nen worden vereenigd.
Waar voor de haven van Gent
reeds langen tijd plannen bestaan
voor een groote vierde schutsluis,
kan met geringe verhooging van
kosten dit nieuwe sluiscomplex
ook dienstbaar gemaakt worden
voor de haven van Antwerpen en
geheel passen in het plan van de
afdamming van de Wester-
Schelde.
De plaats, waar de dam in dit
geval moet komen te liggen, is
ten Westen van het pnnt, waar
het kanaal TerneuzenGent in
de Wester-Schelde uitmondt.
Daarbij dient partij getrokken
te worden van de in de Schelde
liggende groote zandbank „De
Suikerplaat", welke als steunpunt
voor den te bouwen dam van niet
te onderschatten beteekenis is.
Aan dit plan zijn belangrijke
voordeelen verbonden.
Ten aartzien van het probleem
betreffende de verlossing van
Zeeuwseh-Vlaanderen uit zijn
isolement, heeft dit plan wel de
beste oplossing gekozen doordat
hiermede Zeeuwsch-Vlaanderen
op een centraal punt met
„Nederland over de Schelde"
wordt verbonden.
Door nieuw geprojecteerde weg
verbindingen wordt Zeeuwsch-
Vlaanderen langs den kortst mo
gelijken weg verbonden aan den
grooten rijksweg op Zuid-Beve
land, waarmede een directe ver
binding met de hoofdstad van de
provincie en de rest van Nederland
wordt bereikt.
Daar het interprovinciaal-ver-
keer een zeer belangrijk deel van
het verkeer over de Wester-
Schelde omvat, is een centrale
ligging van de verbinding van
veel belang.
Ten Oosten van den geprojec-
teerden dam ontstaat een belang
rijk gunstiger toestand voor de
binnenscheepvaart, daar de slui
zen in het kanaal Temeuzen-Gent
en de sluis bij Hansweert buiten
gebruik kunnen worden gesteld.
Via het kanaal TerneuzenGent
en het afgedamde bekken van de
Wester-Schelde, is 'n ongehinder
de scheepvaartverbinding tussehen
Gent en Antwerpen ontstaan, ter
wijl in de toch ook zeer belang
rijke scheepvaai t-route Rotterdam
-Antwerpen dan nog slechts
de sluis bij Wemeldinge behoeft
te worden gebruikt.
De mogelijkheid kan verder
nader worden onderzocht om bij
uitvoering van dit plan, de Boven
schelde te nomaliseeren, hetgeen
voor het binnenscheepvaartverkeer
een belangrijk voordeel beteekent.
Op de reede van Terneuzen ont
staat een ruime mogelijkheid tot
het maken v,->t>s;ag- en over-
ólag-gelegenl: :v_ met directe
spoorwegrvei Li..fihng.
Te verwachte valt, dat door
i goede verbin-
.„■el te water als
Pop de mogelijk-
rkriigen van goed-
chten, nieuwe in-
het ontstaan
dingswegen,
te land, en gei
heid van het vi^
koope arbeidsk-
dustrieën zich
Vlaanderen,
kanaal Temet
gaan vestigen
Door het lej
op de thans gc^
ontstaat zelf.- i
aansluiting te
van de Nederla;
terwijl via deri
gen kunnen 1
electriciteits-,
dingbedrijven
foon.
Tenslotte or
damming een
bekken, waarv:
worden, dat o;
bij het XJsseb
verzoeting van 1-
staan, hetgeen
watervoorzieM
ten nieuwe ini
kan zijn.
Dit waterbel
tot een zomer
in centraal Z
•iaal langs bet.
ai— -Gent zullen
i»n van den dam
iecteerde plaats,
e mogelijkheid
jgen op bet net
:he Spoorwegen,
Ti koppelleidin-
gelegd voor
en waterlei-
legraaf en tele-
|at door de af
strekt water-
-ïgenomen mag
[aloge wijze als
f op den duur
Bwater zal ont
V de bedrijfs-
por op te rich
ten van belang
fkan uitgroeien
avie-oord voor
Zeeuwsch-Vlaanderen, West Bra
bant en een belangrijk gedeelte
van Noord-West België.
Het vreemdelingenverkeer wordt
hierdoor gestimuleerd, wat ook
vanzelfsprekend een belangrijke
bron van inkomsten beteekent.
Opgemerkt dient nog te worden,
dat dit plan de voorkeur geeft
aan dubbele brugovergangen over
de schutsluis, zoodanig, dat tij
dens schutten het wegverkeer noch
het scheepvaartverkeer hierdoor
oponthoud ondervinden.
De verbinding tussehen Bres
goedkoop te exploiteeren zijn.
Behalve de reeds opgesomde
voordeelen, aan dit plan verbonden
blijven de algemeene voordeelen"
van een afdamming dei Westei^-
v^20<Aprilj.r zijnbeschreven bij
de publicatie van hetee^eplan.
ook thans onverzwakt bestaan.
In aansluiting op wat hierover
reeds in ons bovengenoemd arti
kel over het eerste plan werd ge
zegd, dient er den nadruk op te
worden gelegd, dat men een dei
gelijk plan niet mag laten af
springen op de kosten, een plan
waarvan de technische-uitvoer-
baarheid zeer zeker aanwezig is
en dat voor Zeeuwsch-Vlaande
ren, bij het tot stand komen, een
dermate groote verbetering be
teekent, welke niet in een finan-
eieele-berekening tot uitdrukking
kan worden gebracht.
Gaarne brengen wij deze "der
mate belangrijke kwestieonder
de aandacht van onze }ezeI* en
van de officieele instantieswaar-
van wii de medewerking op hoo
kensVlissingen en ,Wal®°aerhou-
Kruiningen kan wor^e" £"d ^lke
den door kleine veerbooten, weine
gen prijs zullen stellen.