I
DE VRIJE ZEEUW
SSspSffië
v„" zrsrsssss
I
Ie" Jaargang
DINSDAG 16 OCT. 1945
No. 94
1
DE GIRODIENST WERKT WEER.
INDONESISCH VOLKSLEGER VERKLAART
DEN OORLOG.
ANONIEME OPHITSING.
HET CASSATIEVERBOD INGETROKKEN.
STICHTING
NATIONALE HULPACTIE ROODE KRUIS.
HET NEDERLANDSCHE ROODE KRUIS.
DE HAVEN VAN TERNEUZEN.
REGISTRATIE VAN MOTORVOERTUIGEN
GEMEENTERAAD VAN TERNEUZEN.
eenepSlaatejedzeoerfVmg V£m de W*stsluis
met h£1J
Redactie: S. W. Henry en P. L. D. J. van Oeveren. Redactie-adresJulianastraat 37, Temeuzen.
Dit Blad wordt op last van het Militair Gezag gedrukt bij de N.V. Fa P. J. van de Sande, Terneuzen. Administratie-adres: Noordstraat 57 Terneuzen
ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Terneuzen ƒ1,50 per 3 maanden, buiten Temeuzen ƒ1,74 per 3 maanden. Bij vooruitbetaling ƒ6 60 per jaar
ADVERTENTIËNPer mm 10 cent, minimum per advertentie ƒ1,50. Rubriek kleine advertentiën 1—5 regels 60 cent; iedere regel meer 12 rent-
maximum 8 regels. Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen 1-6 regels 52 cent; iedere regel meer 10 cent. Met vermelding brieven of bureau
van dit blad 10 cent meer, Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, dat op aanvraag verkrijgbaar is. bureau
Inzending van advertentiën uiterlijk 9 uur v.m. op den dag der uitgave.
Echter onder welke omstandigheden
's-Gravenhage (A.-A.). Meer dan ooit
als gevolg van de geldsaneeringsmaatrege-
len staat de postchèque- en girodienst in
het middelpunt van de publieke belangstel
ling, temeer nog daar met ingang van Don
derdag 1.1. deze dienst weder heropend is,
zij het dan met enkele beperkende maat
regelen.
De Directeur-Generaal der P.T.T onder
wien ook de postcheque- en girodienst res
sorteert, heeft Donderdagmorgen in bijzijn
van den waarnemend-directeur van dezen
dienst, den heer Tijen, een aantal journa
listen een exposé gegeven van de werk
wijze van den dienst op het oogenlblik.
Om de moeilijke omstandigheden, waar
onder de girodienst op het oogenblik werkt
goed te kunnen begrijpen, is het noodzake
lijk zich een beeld te geven van de omstan
digheden waaronder de dienst in het laat
ste jaar der bezetting heeft moeten wer
ken. Er was geen electriciteit meer om
mede te beginnen, d.w.z. talrijke machines,
welke het werk zoo belangrijk vereenvou
digen, werden uitgeschakeld en dwongen
het personeel tot handwerk. Veelvuldig
luchtalarm maakte een rustig en gestadig
doorwerken onmogelijk, de vervoersmidde
len ontbraken, waardoor het contact met
de honderden postkantoren in den lande
onzeker en vertraagd werd. Het gerouti
neerde personeel telde niet minder dan 130
oedeempatiënten, terwijl bovendien het ge
brek aan electriciteit, dus aan licht, den
arbeidsdag vooral in de aan de bevrijding
voorafgaande wintermaanden aanmerkelijk
bekortte. Geen wonder dan ook, dat op den
dag van de bevrijding zich niet minder dan
anderhalf millioen betalingsopdrachten had
den opgehoopt en 30.000 brieven op een
antwoord lagen te wachten. Verschillende
verantwoordingen, vooral in de geteister
de gefbieden, waren als gevolg van de oor
logshandelingen of door andere oorzaken
verloren gegaan of vernietigd. Dit moest
alles uitgezocht worden en behandeld.
Hierbij mocht de dienst geen fouten maken.
De eischen welke als gevolg hiervan aan
het personeel, dat voor een belangrijk deel
uit niet geroutineerde krachten bestond,
moesten worden gesteld, waren zeer hoog.
En het was dan ook niet zonder een
zekeren trots, dat de directeur-generaal
ons Donderdagmorgen kon verzekeren, dat
de achterstand in het werk op het oogen
blik uit de wereld is geholpen. Temeer is
dit een bijzonder fraai resultaat als men
bedenkt, dat overwerk waardoor de giro
dienst in vroegere jaren ietwat berucht
was, zooveel mogelijk is vermeden. Nor
maal was een arbeidsweek van 41% uur
met den Zaterdag als)'vrijen dag.
Het feit, dat het giraal verkeer ongeveer
drie weken heeft stopgestaan,' in welke
periode het bedrijf natuurlijk bp topsnelheid
heeft doorgewerkt, heeft belangrijk bij
gedragen tot het bereiken van dit resultaat.
In verband hiermede had de heer Neher
een belangrijk verzoek aan het publiek en
wel dit: „Beperk uw correspondentie tot
het uiterst noodzakelijke en lees zoo goed
mogelijk de bepalingen van den Minister
van Financiën". De girodienst krijgt alleen
aan correspondentie 3000 stukken per dag
te behandelen en wanneer men daarnaast
hoort, dat als gevolg van de geldsaneering
het aantal opdrachten van ongeveer 40.000
tot ruim 90.000 per dag is gestegen, zal
men kunnen begrijpen, dat dit alles een
overstelpenden arbeid met zich medebrengt.
Een van de zeer belangrijke werkzaam
heden, welke de geldsaneering o.a. met zich
bracht, was de splitsing van de rekening
in een geblokkeerde en een vrije rekening.
Iedere rekeninghouder heeft immers het
recht in het griaal verkeer te beschikken
over 1000 plus 25 '7c van de rest van zijn
rekening mits dit de 10.000 niet over
schrijdt. Niet minder dan 110.000 posten
moesten als gevolg hiervan worden geblok
keerd, d.w.z. dat 110.000 rekeningen moes
ten worden verdubbeld.
Het uitgeven van nieuwe postchèque- en
giroboekjes is thans weer mogelijk gewor
den. De drukkerij welke dit verzorgde
(eiken dag 2000 boekjes) was verstoken
van electriciteit en kon dus niet werken.
Het euvel is echter opgelost. Het openen
van nieuwe rekeningen is op het oogenblik
echter beperkt tot zaken en overheids
instellingen.
Een logische vraag is, waarom geen
personeelsuitbreiding? Het antwoord is-
gebrek aan ruimte. De gebouwen van den
dienst zijn reeds overvol en het inrichten
van noodgebouwen stuit op het oogenblik
nog af op de talrijke algemeene bezwaren.
Het werk van den girodienst hangt nauw
samen met het quantum geld, dat in omloop
is en zoolang dit beperkt blijft, zal de giro
dienst feitelijk overbelast blijven.
Het publiek hoeft daarbij echter niet het
vertrouwen in den dienst te verliezen. In
tegendeel zou men haast zeggen. Het werk
dat in de achter ons liggende maanden is
verzet onder de moeilijkst denkbare om
standigheden heeft wel bewezen, dat de
dienst voor zijn taak is opgewassen. En al
mag het dan misschien eens een enkele-
maal voorkomen, dat een overschrijving iets
langer op zich laat wachten, dan men het
vroeger gewend was, of wel dat het ant
woord op een brief een beetje geduld
eischt. Al het werk wordt gedaan en in
een zoo hoog mogelijk tempo.
Bandoeng (A.-A.-Reuter). Het Hoofd
kwartier van het Indonesische volksleger
heeft Zaterdag een proclamatie uitgevaar
digd waarin de oorlog wordt verklaard aan
de Nederlanders, Indo-Europeanen en Am-
bonneezen op Java. De proclamatie be
veelt den Indonesiërs den guerilla-oorlog
te beginnen, en zegt: „wanneer de zon
ondergaat, zijn wij, het Indonesische volk,
in oorlog met de Nederlanders. Bij deze
verklaring bevelen wij alle Indonesiërs
hun eigen vijand te vinden een Neder
lander, Indo-Europeaan of Ambonnees.
Oorlogswapens zijn alle soorten vuurwape
nen, ook vergif, vergiftigde pijlen, brand
stichting en alle soorten wilde dieren
bijvoorbeeld slangen. De guerilla-oorlog zal
gelijken tred houden met de economische
oorlogvoering. Aan geen enkelen vijand
mag voedsel verkocht worden. De mark
ten moeten streng bewaakt worden en zij,
die Voedsel verkoopen aan onze vijanden
zullen streng worden gestraft."
In de „Waarheid" no. 133 lezen we:
Dezer 'dagen werden de dagbladen via
het telexnet van het A. N. P. verrast met
een stuk „namens de voormalige samen
werkende verzetsorganisaties van Neder
land" waarin banvloeken werden rond
geslingerd tegen de C. P. N., omdat zij de
zaak van het Indonesische volk onder
steunt. De Groote Adviescommissie der
Illegaliteit deelt thans mede, dat aan dit
stuk door eenige particulieren onrecht
matig den naam der Nederlandsche verzets
organisaties is verbonden. De heeren, die
den naam der verzetsorganisaties misbruik
ten, blijven onbekend.
Daarmee is de rel, die met zooveel
tam-tam tegen de Communistische Partij
werd gelanceerd en waarachter zich het
streven van een reactionnaire en geweld
dadige politiek tegen Indonesië verbergt
tot de juiste proporties terug gebracht.
Maar wat te zeggen van het A. N. P. dat
dergelijke anonieme pamfletten van on-
democratische strekking" zonder nader
onderzoek aan de dag*bladen doorgeeft
Wat meer attentie ware wel g*ewenscht.
's-Gravenhage (A.-A.). Verschenen is
Staatsblad F 207, besluit van 1 October
1945, betreffende de rechtspraak in cas
satie.
Artikel 1 luidt: „in burgerlijke zaken, in
strafzaken en in belastingzaken kan weder
beroep in cassatie worden ingesteld, ook
„in het belang der wet".
Het besluit heeft terugwerkende kracht
tot 1 September 1945.
Door het Centraal Bureau van de
H. A. R. K. is aan alle Provinciale Comité's
der Stichting Nationale H. A. R. Khet
volgend schrijven verzonden:
In toenemende mate wordien aanvragen
ingediend bij het Centraal Bureau door
stichtingen en organisaties, die dringend
om goederen verlegen zitten.
Daar inwilliging van dergelijke verzoe
ken rechtstreeks door het Centraal Bureau
licht tot een niet-rechtvaardige verdeeling
der beschikbare goederen kan leiden, ver
zoeken wij U dergelijke aanvragen voortaan
te behandelen. Het zal wellicht gewenscht
zijn een overzicht te maken van alle instel
lingen in Uw provincie, die voor steun in
aanmerking komen. Aanvragen, door U
gunstig geadviseerd, zullen, zoover de be
schikbare middelen reiken, worden gehono
reerd. Inmiddels werden aanvragen van
instellingen door het Centraal Bureau
reeds verwezen naar de Provinciale
Comité's.
Speciaal vestigen wij Uw aandacht op de
kampen, waar kinderen van politieke ge
vangenen zijn ondergebracht. Deze kampen
kunnen in het geheel niet steunen op par
ticuliere hulp, zoodat de nood hier extra
groot genoemd moet worden.
Op het politiebureau te Ternguzen ligt
een alphabetische lijst ter inzage met 1075
namen van personen die nog niet uit
Duitschland zijn teruggekeerd en over wie
gegevens bekend zijn bij het Nederlandsche
Roode Kruis, Afdeeling Terneuzen.
Onder referte aan Uw artikel over de
haven van Temeuzen, deelen wij U mede,
dat wij in de Nederlandsche Transport
courant van 9 Oct. lezen: Scheepstijdingen:
te Rotterdam aangekomen 5/10, de sleep-
booten: Widder, Boreas en Aegir met de
drie lichters LT. 163, 807 en 1102, op sleep
touw, welke met kranen zijn geladen.
Rotterdam werd 5 maanden geleden
bevrijd en Terneuzen ruim 12 maanden ge
leden, en niets wordt voor onze haven door
de Regeering gedaan.
Tijdens een audiëntie, nu door den be-
treffenden Minister toegestaan, werd alle
medewerking toegezegd, doch weinig hoop
kon worden gegeven, zooals het trouwens
doorgaans voor Terneuzen is geweest.
Belanghebbenden wendden zich in Ant
werpen. Brussel, zelfs te Parijs, tot de
Amerikaansche Legerafdeelingen voor het
verkrijgen van kranen, en worden van links
naar rechts gestuurd, helaas tot heden no?
zonder resultaat de haven van Terneuzen
blijft nog steeds in dezen armzaligen
toestand verder verkeeren, terwijl belang
rijke aanbiedingen voor lossen en laden van
de hand moeten worden gewezen.
Een regeerings-ambtenaar, welke onlangs
hier op een vergadering inzake vervoer
aanwezig was, drukte zijn verwondering
en spijt uit, dat de Regeering een schade
post van frs. 1.600.000 inzake deviezen zou
lijden, doordat een vervoer bestemd voor
Nederland, nu via de haven van Antwerpen
gaat, inplaats van over Terneuzen. Doch
de betreffende goederen zouden dagelijks
met groote kwantums per spoor aankomen
voor overslag in schip en wegens ontbre
ken van de noodige kranen konden belang
hebbenden de wagons niet lossen. Hieruit
blijkt, dat de Nederlandsche Regeering toch
ook belang heeft bij een spoedig herstel van
onze' haven.
De „Economische Voorlichting" d.d. 5
Oct. schrijft o.a. het volgende:
Rotterdam. De huidige capaciteit van
met grijpers voor massagoed uitgeruste
kranen en laadbruggen omvat tusschen de
40.000 en 50.000 ton per dag. Graaneleva
tors zijn een 26-tal beschikbaar die Der 8
uur ruim 25.000 tons kunnen verwerken.
De Holland-Amerika Lijn bouwt op haar
terrein een groote nieuwe loods en de ge
meente is bezig aan de IJsselhaven een
nieuwe loods te plaatsen. Van de opslag
plaatsen voor stukgoed is thans nog circa
330.000 M-. beschikbaar, de graansilo's met
100.000 tons capaciteit zijn volledig intact
enz.
Amsterdam. In de havens van Amsterdam
zijn alle loodsen en pakhuizen vrijwel onbe
schadigd. Aan pakhuisruimte is 300.000
M2. beschikbaar. In het Oostelijk haven
gebied van Amsterdam staan ongeveer 50
kranen en laadbruggen ter beschikking.
Drijvende kranen en graanelevators zijn in
voldoend aantal onbeschadigd overgebleven.
Wij herhalen hierbij weer onze vraag:
hoe staat het met de haven Van Temeuzen
(treurig) en wat wordt er van overheids
wege gedaan (nog niets) en voegen hieraan
toe: Hoever zou het gestaan hebben met
de haven van Terneuzen, indien dit een
Belgische haven was geweest? (Zeer zeker
zou deze alsdan grootendeels hersteld zijn,
althans wat kranen en magazijnen betreft,
en in ieder geval zou daar meer aandacht
aan zijn geschonken van de zijde van de
Regeer ing.
W ij vestigen de/aandacht van eigenaren
van motorvoertuigen op de in dit num
mer in de rubriek „Officieele Mededee-
opgenomen publicatie betreffen
de het doen registreeren van motorvoer
tuigen.
Vergadering van
Donderdag 11 October 1945.
ïn zijn tweede vergadering is de tijdelijke
Raad voltallig bijeen.
Na opening le=t- de beer Lambrechtsen
van Kitthem de door de wet voorgeschreven
eeden in de handen van den Voorzitter af
waarna de notulen van de vorige vergade
ring onveranderd werden goedgekeurd
Bij de ingekomen stukken wordt behan
deld een brief van den heer Lambrechtsen
van Ritthem, waarin hij verschillende pun
ten naar voren brengt o.a. de ziekenhuis
kwestie, het benoemen van een schoolarts
lichamelijke opvoeding op de scholen, kin
derspeelplaats, plaats voor het bergen van
het stadsvuil, parkeerplaats voor woor-
wagens en een bergruimte voor het mate
rieel van de brandweer.
Omtrent de ziekenhuiskwestie deelt de
™°trZ1t mede' dat hieromtrent wederom
contact is opgenomen met het Be-stuur van
het huidige ziekenhuis en de Commissie
voor den bouw van een Diaconessenhuis
welke ook reeds voor den oorlog plannen
uitwerkten om tot den bouw van een nieuw
ziekenhuis te komen.
Een oproep voor de vacature schoolarts
ïiZ°\gln9 6? Voorzitter reeds geplaatst,
zoodat binnenkort een benoeming verwacht
^irrden' ^erw«1 de kwestie lichamelijke
dF t6r hand is genomen. Met
d® o f" van de bijzondere scholen
lXheid De grootste moei
lijkheid zal hier wel zijn het vinden van e-n
geschikte lokaliteit, "ook de ktedl speeb
£!?aw jde aandacht van Burgemeester
en Wethoudershierbij speelt echter be-
e de plaats ook het gebrek aan de
aaarvoor benoodigde materialen een be-
vulf in vJn De mogfhjkheid om het stads-
den vert|randingsovens te verbran
den is ook nagegaan, doch dit komt voor
een gemeente als de onze, aldus de Voor
zitter veel te duur uit. Volgens een ran
hen kInnTeer?,eDireCteUr Van Gemeentewer-
met de nog' geru™en tijd voort
plaLts voor t!fen gevolgde methode. De
Fs door w het,parkeeren van woonwagens
°.r ,het omleggen van den weg aan de
Westsluis verdwlnen. dus hiervSir mcSt
naar een nieuwe plaats worden uit-
fwF' Praktijk blijkt echter de oude
wagen.sn0gdie ffebruiken daar de woon
steeds^' m i Z°° nu. en dan eens komen
komende final's oS°lll\ar^™er^f
Voor' van brandweerauto's enz d!
tact gezochfmeT' de^^wZ
studie "hTdn n" piaconessenhuis in
sïuaie had. Hij achtte Voor Temeuzen
kelhk wm^feT^fteljjk ziekenhuis, onafhan
kelijk van een of andere confessie De heer
Films vindt d!t «en zaak, welke' nil zo!
maar één twee drie is op te lossen In <St
hik z!! 6r op' dat wel wensche-
hjk zou zijn brieven als die van den heer
Lambrechtsen van Ritthem te vermenll-
wildigen en aan elk raadslid een exemplaar
hiervan toe te zenden, daar dergelijke brie-
de rafd i aU e^°P zich uitmaken, en
de raadsleden daardoor in de gelegenheid
worden gesteld een en ander rustwF w:
kijken. Hij zegt dit niet als verwijt doch
zaklF 6 Hhfh F001' d6,n S°eden Sang van
zaken. Hij is het er wel mede eens dat »r
een nieuw ziekenhuis moet komen. De heer