I DE VRIJE ZEEUW SSspSffië v„" zrsrsssss I Ie" Jaargang DINSDAG 16 OCT. 1945 No. 94 1 DE GIRODIENST WERKT WEER. INDONESISCH VOLKSLEGER VERKLAART DEN OORLOG. ANONIEME OPHITSING. HET CASSATIEVERBOD INGETROKKEN. STICHTING NATIONALE HULPACTIE ROODE KRUIS. HET NEDERLANDSCHE ROODE KRUIS. DE HAVEN VAN TERNEUZEN. REGISTRATIE VAN MOTORVOERTUIGEN GEMEENTERAAD VAN TERNEUZEN. eenepSlaatejedzeoerfVmg V£m de W*stsluis met h£1J Redactie: S. W. Henry en P. L. D. J. van Oeveren. Redactie-adresJulianastraat 37, Temeuzen. Dit Blad wordt op last van het Militair Gezag gedrukt bij de N.V. Fa P. J. van de Sande, Terneuzen. Administratie-adres: Noordstraat 57 Terneuzen ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Terneuzen ƒ1,50 per 3 maanden, buiten Temeuzen ƒ1,74 per 3 maanden. Bij vooruitbetaling ƒ6 60 per jaar ADVERTENTIËNPer mm 10 cent, minimum per advertentie ƒ1,50. Rubriek kleine advertentiën 1—5 regels 60 cent; iedere regel meer 12 rent- maximum 8 regels. Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen 1-6 regels 52 cent; iedere regel meer 10 cent. Met vermelding brieven of bureau van dit blad 10 cent meer, Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, dat op aanvraag verkrijgbaar is. bureau Inzending van advertentiën uiterlijk 9 uur v.m. op den dag der uitgave. Echter onder welke omstandigheden 's-Gravenhage (A.-A.). Meer dan ooit als gevolg van de geldsaneeringsmaatrege- len staat de postchèque- en girodienst in het middelpunt van de publieke belangstel ling, temeer nog daar met ingang van Don derdag 1.1. deze dienst weder heropend is, zij het dan met enkele beperkende maat regelen. De Directeur-Generaal der P.T.T onder wien ook de postcheque- en girodienst res sorteert, heeft Donderdagmorgen in bijzijn van den waarnemend-directeur van dezen dienst, den heer Tijen, een aantal journa listen een exposé gegeven van de werk wijze van den dienst op het oogenlblik. Om de moeilijke omstandigheden, waar onder de girodienst op het oogenblik werkt goed te kunnen begrijpen, is het noodzake lijk zich een beeld te geven van de omstan digheden waaronder de dienst in het laat ste jaar der bezetting heeft moeten wer ken. Er was geen electriciteit meer om mede te beginnen, d.w.z. talrijke machines, welke het werk zoo belangrijk vereenvou digen, werden uitgeschakeld en dwongen het personeel tot handwerk. Veelvuldig luchtalarm maakte een rustig en gestadig doorwerken onmogelijk, de vervoersmidde len ontbraken, waardoor het contact met de honderden postkantoren in den lande onzeker en vertraagd werd. Het gerouti neerde personeel telde niet minder dan 130 oedeempatiënten, terwijl bovendien het ge brek aan electriciteit, dus aan licht, den arbeidsdag vooral in de aan de bevrijding voorafgaande wintermaanden aanmerkelijk bekortte. Geen wonder dan ook, dat op den dag van de bevrijding zich niet minder dan anderhalf millioen betalingsopdrachten had den opgehoopt en 30.000 brieven op een antwoord lagen te wachten. Verschillende verantwoordingen, vooral in de geteister de gefbieden, waren als gevolg van de oor logshandelingen of door andere oorzaken verloren gegaan of vernietigd. Dit moest alles uitgezocht worden en behandeld. Hierbij mocht de dienst geen fouten maken. De eischen welke als gevolg hiervan aan het personeel, dat voor een belangrijk deel uit niet geroutineerde krachten bestond, moesten worden gesteld, waren zeer hoog. En het was dan ook niet zonder een zekeren trots, dat de directeur-generaal ons Donderdagmorgen kon verzekeren, dat de achterstand in het werk op het oogen blik uit de wereld is geholpen. Temeer is dit een bijzonder fraai resultaat als men bedenkt, dat overwerk waardoor de giro dienst in vroegere jaren ietwat berucht was, zooveel mogelijk is vermeden. Nor maal was een arbeidsweek van 41% uur met den Zaterdag als)'vrijen dag. Het feit, dat het giraal verkeer ongeveer drie weken heeft stopgestaan,' in welke periode het bedrijf natuurlijk bp topsnelheid heeft doorgewerkt, heeft belangrijk bij gedragen tot het bereiken van dit resultaat. In verband hiermede had de heer Neher een belangrijk verzoek aan het publiek en wel dit: „Beperk uw correspondentie tot het uiterst noodzakelijke en lees zoo goed mogelijk de bepalingen van den Minister van Financiën". De girodienst krijgt alleen aan correspondentie 3000 stukken per dag te behandelen en wanneer men daarnaast hoort, dat als gevolg van de geldsaneering het aantal opdrachten van ongeveer 40.000 tot ruim 90.000 per dag is gestegen, zal men kunnen begrijpen, dat dit alles een overstelpenden arbeid met zich medebrengt. Een van de zeer belangrijke werkzaam heden, welke de geldsaneering o.a. met zich bracht, was de splitsing van de rekening in een geblokkeerde en een vrije rekening. Iedere rekeninghouder heeft immers het recht in het griaal verkeer te beschikken over 1000 plus 25 '7c van de rest van zijn rekening mits dit de 10.000 niet over schrijdt. Niet minder dan 110.000 posten moesten als gevolg hiervan worden geblok keerd, d.w.z. dat 110.000 rekeningen moes ten worden verdubbeld. Het uitgeven van nieuwe postchèque- en giroboekjes is thans weer mogelijk gewor den. De drukkerij welke dit verzorgde (eiken dag 2000 boekjes) was verstoken van electriciteit en kon dus niet werken. Het euvel is echter opgelost. Het openen van nieuwe rekeningen is op het oogenblik echter beperkt tot zaken en overheids instellingen. Een logische vraag is, waarom geen personeelsuitbreiding? Het antwoord is- gebrek aan ruimte. De gebouwen van den dienst zijn reeds overvol en het inrichten van noodgebouwen stuit op het oogenblik nog af op de talrijke algemeene bezwaren. Het werk van den girodienst hangt nauw samen met het quantum geld, dat in omloop is en zoolang dit beperkt blijft, zal de giro dienst feitelijk overbelast blijven. Het publiek hoeft daarbij echter niet het vertrouwen in den dienst te verliezen. In tegendeel zou men haast zeggen. Het werk dat in de achter ons liggende maanden is verzet onder de moeilijkst denkbare om standigheden heeft wel bewezen, dat de dienst voor zijn taak is opgewassen. En al mag het dan misschien eens een enkele- maal voorkomen, dat een overschrijving iets langer op zich laat wachten, dan men het vroeger gewend was, of wel dat het ant woord op een brief een beetje geduld eischt. Al het werk wordt gedaan en in een zoo hoog mogelijk tempo. Bandoeng (A.-A.-Reuter). Het Hoofd kwartier van het Indonesische volksleger heeft Zaterdag een proclamatie uitgevaar digd waarin de oorlog wordt verklaard aan de Nederlanders, Indo-Europeanen en Am- bonneezen op Java. De proclamatie be veelt den Indonesiërs den guerilla-oorlog te beginnen, en zegt: „wanneer de zon ondergaat, zijn wij, het Indonesische volk, in oorlog met de Nederlanders. Bij deze verklaring bevelen wij alle Indonesiërs hun eigen vijand te vinden een Neder lander, Indo-Europeaan of Ambonnees. Oorlogswapens zijn alle soorten vuurwape nen, ook vergif, vergiftigde pijlen, brand stichting en alle soorten wilde dieren bijvoorbeeld slangen. De guerilla-oorlog zal gelijken tred houden met de economische oorlogvoering. Aan geen enkelen vijand mag voedsel verkocht worden. De mark ten moeten streng bewaakt worden en zij, die Voedsel verkoopen aan onze vijanden zullen streng worden gestraft." In de „Waarheid" no. 133 lezen we: Dezer 'dagen werden de dagbladen via het telexnet van het A. N. P. verrast met een stuk „namens de voormalige samen werkende verzetsorganisaties van Neder land" waarin banvloeken werden rond geslingerd tegen de C. P. N., omdat zij de zaak van het Indonesische volk onder steunt. De Groote Adviescommissie der Illegaliteit deelt thans mede, dat aan dit stuk door eenige particulieren onrecht matig den naam der Nederlandsche verzets organisaties is verbonden. De heeren, die den naam der verzetsorganisaties misbruik ten, blijven onbekend. Daarmee is de rel, die met zooveel tam-tam tegen de Communistische Partij werd gelanceerd en waarachter zich het streven van een reactionnaire en geweld dadige politiek tegen Indonesië verbergt tot de juiste proporties terug gebracht. Maar wat te zeggen van het A. N. P. dat dergelijke anonieme pamfletten van on- democratische strekking" zonder nader onderzoek aan de dag*bladen doorgeeft Wat meer attentie ware wel g*ewenscht. 's-Gravenhage (A.-A.). Verschenen is Staatsblad F 207, besluit van 1 October 1945, betreffende de rechtspraak in cas satie. Artikel 1 luidt: „in burgerlijke zaken, in strafzaken en in belastingzaken kan weder beroep in cassatie worden ingesteld, ook „in het belang der wet". Het besluit heeft terugwerkende kracht tot 1 September 1945. Door het Centraal Bureau van de H. A. R. K. is aan alle Provinciale Comité's der Stichting Nationale H. A. R. Khet volgend schrijven verzonden: In toenemende mate wordien aanvragen ingediend bij het Centraal Bureau door stichtingen en organisaties, die dringend om goederen verlegen zitten. Daar inwilliging van dergelijke verzoe ken rechtstreeks door het Centraal Bureau licht tot een niet-rechtvaardige verdeeling der beschikbare goederen kan leiden, ver zoeken wij U dergelijke aanvragen voortaan te behandelen. Het zal wellicht gewenscht zijn een overzicht te maken van alle instel lingen in Uw provincie, die voor steun in aanmerking komen. Aanvragen, door U gunstig geadviseerd, zullen, zoover de be schikbare middelen reiken, worden gehono reerd. Inmiddels werden aanvragen van instellingen door het Centraal Bureau reeds verwezen naar de Provinciale Comité's. Speciaal vestigen wij Uw aandacht op de kampen, waar kinderen van politieke ge vangenen zijn ondergebracht. Deze kampen kunnen in het geheel niet steunen op par ticuliere hulp, zoodat de nood hier extra groot genoemd moet worden. Op het politiebureau te Ternguzen ligt een alphabetische lijst ter inzage met 1075 namen van personen die nog niet uit Duitschland zijn teruggekeerd en over wie gegevens bekend zijn bij het Nederlandsche Roode Kruis, Afdeeling Terneuzen. Onder referte aan Uw artikel over de haven van Temeuzen, deelen wij U mede, dat wij in de Nederlandsche Transport courant van 9 Oct. lezen: Scheepstijdingen: te Rotterdam aangekomen 5/10, de sleep- booten: Widder, Boreas en Aegir met de drie lichters LT. 163, 807 en 1102, op sleep touw, welke met kranen zijn geladen. Rotterdam werd 5 maanden geleden bevrijd en Terneuzen ruim 12 maanden ge leden, en niets wordt voor onze haven door de Regeering gedaan. Tijdens een audiëntie, nu door den be- treffenden Minister toegestaan, werd alle medewerking toegezegd, doch weinig hoop kon worden gegeven, zooals het trouwens doorgaans voor Terneuzen is geweest. Belanghebbenden wendden zich in Ant werpen. Brussel, zelfs te Parijs, tot de Amerikaansche Legerafdeelingen voor het verkrijgen van kranen, en worden van links naar rechts gestuurd, helaas tot heden no? zonder resultaat de haven van Terneuzen blijft nog steeds in dezen armzaligen toestand verder verkeeren, terwijl belang rijke aanbiedingen voor lossen en laden van de hand moeten worden gewezen. Een regeerings-ambtenaar, welke onlangs hier op een vergadering inzake vervoer aanwezig was, drukte zijn verwondering en spijt uit, dat de Regeering een schade post van frs. 1.600.000 inzake deviezen zou lijden, doordat een vervoer bestemd voor Nederland, nu via de haven van Antwerpen gaat, inplaats van over Terneuzen. Doch de betreffende goederen zouden dagelijks met groote kwantums per spoor aankomen voor overslag in schip en wegens ontbre ken van de noodige kranen konden belang hebbenden de wagons niet lossen. Hieruit blijkt, dat de Nederlandsche Regeering toch ook belang heeft bij een spoedig herstel van onze' haven. De „Economische Voorlichting" d.d. 5 Oct. schrijft o.a. het volgende: Rotterdam. De huidige capaciteit van met grijpers voor massagoed uitgeruste kranen en laadbruggen omvat tusschen de 40.000 en 50.000 ton per dag. Graaneleva tors zijn een 26-tal beschikbaar die Der 8 uur ruim 25.000 tons kunnen verwerken. De Holland-Amerika Lijn bouwt op haar terrein een groote nieuwe loods en de ge meente is bezig aan de IJsselhaven een nieuwe loods te plaatsen. Van de opslag plaatsen voor stukgoed is thans nog circa 330.000 M-. beschikbaar, de graansilo's met 100.000 tons capaciteit zijn volledig intact enz. Amsterdam. In de havens van Amsterdam zijn alle loodsen en pakhuizen vrijwel onbe schadigd. Aan pakhuisruimte is 300.000 M2. beschikbaar. In het Oostelijk haven gebied van Amsterdam staan ongeveer 50 kranen en laadbruggen ter beschikking. Drijvende kranen en graanelevators zijn in voldoend aantal onbeschadigd overgebleven. Wij herhalen hierbij weer onze vraag: hoe staat het met de haven Van Temeuzen (treurig) en wat wordt er van overheids wege gedaan (nog niets) en voegen hieraan toe: Hoever zou het gestaan hebben met de haven van Terneuzen, indien dit een Belgische haven was geweest? (Zeer zeker zou deze alsdan grootendeels hersteld zijn, althans wat kranen en magazijnen betreft, en in ieder geval zou daar meer aandacht aan zijn geschonken van de zijde van de Regeer ing. W ij vestigen de/aandacht van eigenaren van motorvoertuigen op de in dit num mer in de rubriek „Officieele Mededee- opgenomen publicatie betreffen de het doen registreeren van motorvoer tuigen. Vergadering van Donderdag 11 October 1945. ïn zijn tweede vergadering is de tijdelijke Raad voltallig bijeen. Na opening le=t- de beer Lambrechtsen van Kitthem de door de wet voorgeschreven eeden in de handen van den Voorzitter af waarna de notulen van de vorige vergade ring onveranderd werden goedgekeurd Bij de ingekomen stukken wordt behan deld een brief van den heer Lambrechtsen van Ritthem, waarin hij verschillende pun ten naar voren brengt o.a. de ziekenhuis kwestie, het benoemen van een schoolarts lichamelijke opvoeding op de scholen, kin derspeelplaats, plaats voor het bergen van het stadsvuil, parkeerplaats voor woor- wagens en een bergruimte voor het mate rieel van de brandweer. Omtrent de ziekenhuiskwestie deelt de ™°trZ1t mede' dat hieromtrent wederom contact is opgenomen met het Be-stuur van het huidige ziekenhuis en de Commissie voor den bouw van een Diaconessenhuis welke ook reeds voor den oorlog plannen uitwerkten om tot den bouw van een nieuw ziekenhuis te komen. Een oproep voor de vacature schoolarts ïiZ°\gln9 6? Voorzitter reeds geplaatst, zoodat binnenkort een benoeming verwacht ^irrden' ^erw«1 de kwestie lichamelijke dF t6r hand is genomen. Met d® o f" van de bijzondere scholen lXheid De grootste moei lijkheid zal hier wel zijn het vinden van e-n geschikte lokaliteit, "ook de ktedl speeb £!?aw jde aandacht van Burgemeester en Wethoudershierbij speelt echter be- e de plaats ook het gebrek aan de aaarvoor benoodigde materialen een be- vulf in vJn De mogfhjkheid om het stads- den vert|randingsovens te verbran den is ook nagegaan, doch dit komt voor een gemeente als de onze, aldus de Voor zitter veel te duur uit. Volgens een ran hen kInnTeer?,eDireCteUr Van Gemeentewer- met de nog' geru™en tijd voort plaLts voor t!fen gevolgde methode. De Fs door w het,parkeeren van woonwagens °.r ,het omleggen van den weg aan de Westsluis verdwlnen. dus hiervSir mcSt naar een nieuwe plaats worden uit- fwF' Praktijk blijkt echter de oude wagen.sn0gdie ffebruiken daar de woon steeds^' m i Z°° nu. en dan eens komen komende final's oS°lll\ar^™er^f Voor' van brandweerauto's enz d! tact gezochfmeT' de^^wZ studie "hTdn n" piaconessenhuis in sïuaie had. Hij achtte Voor Temeuzen kelhk wm^feT^fteljjk ziekenhuis, onafhan kelijk van een of andere confessie De heer Films vindt d!t «en zaak, welke' nil zo! maar één twee drie is op te lossen In <St hik z!! 6r op' dat wel wensche- hjk zou zijn brieven als die van den heer Lambrechtsen van Ritthem te vermenll- wildigen en aan elk raadslid een exemplaar hiervan toe te zenden, daar dergelijke brie- de rafd i aU e^°P zich uitmaken, en de raadsleden daardoor in de gelegenheid worden gesteld een en ander rustwF w: kijken. Hij zegt dit niet als verwijt doch zaklF 6 Hhfh F001' d6,n S°eden Sang van zaken. Hij is het er wel mede eens dat »r een nieuw ziekenhuis moet komen. De heer

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1945 | | pagina 1