DE VRIJE ZEEUW ZATERDAG 10 MAART 1945 le Jaargang No. 31 Redactie: S. W. Henry ten P. L. D. J. van Oeveren Redactie-adres: Julianastraat 37Terneuzen Dit Blad wordt op last van het Militair Gezag gedrukt bij de N.V. Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Administratie-adres Noordstraat^57, Terneuzen. ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Terneuzen ƒ1,50 per 3 maanden; buiten Terneuzen ƒ1,74 per 3 maanden. Bij vooruitbetaling 6,60 per jaar. ADVERTENTIËN: Per mm 10 cent, minimum per advertentie 1,50, Rubriek kleine advertentiën 15 regels 60 cent: iedere regel meer 12 cent; maximum 8 regels. Dienstaanbiedingen en dienst aanvragen 1—5 regels 52 cent; iedere regel meer 10 cent.. Met vermelding brieven^of adres bureau van dit blad 10 cent meet. Handelsadvertentiën bij regelabonnement tegen verminderd tarief, dat op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advertentiën uiterlijk 9 uur v.m. op den dag der uitgave. Aan deze zijde der grens. Langzamerhand' beginnen zich' in de pers in bevrijd gebied, zij het met schroom, en geen wonder, meeningen, te uiten, die als pogingen tot het geven van richtlijnen voor den her opbouw moeten gezien worden. Het onzekere en negatieve begint plaats te maken voor het positieve. In „De Vrije Zeeuw" van 16 Febr. j.l. vin den we een bewijs hiervan in het artikel „Hoe dan?" van den schrijver S., die daarin de juiste en diepere beteekenis van het Woord „Christelijk" tracht duidelijk te maken, om vervolgens tot de conclusie te komen, dat er door ons volk en zeer terecht een scheidslijn loopt, die niet genegeerd kan wor den. Om die lijn uiteindelijk te bepalen, zegt de schrijver, als zijnde zijn overtuiging, dat ons volk, dat in overgroote meerderheid alle contact met de Kerk heeft verloren, daar mee ook den Bijbel als levensboek heeft los gelaten (en daarmee ook Christus). Maar, dit zijn o.i. twee begrippen, die elkaar niet volkomen dekken. Heusch niet allen, die de Kerk dén rug hebben toegekeerd, hebben gebroken met den Bijbel. Door allerlei oor zaken niet te vergeten de radio hebben menschen, die den Bijbel lezen, aan tafel met hun gezin bidden, de Kerk losgelaten. .Christelijk, zal het iets beteekenen, moet toch verstaan worden als: verbonden met Christus en levende uit Zijn Geest en Kracht," gaat S. verder. Na deze stelling, waarmee we het roerend eens kunnen zijn, trekt schrijver genoemde scheidslijn. Maar, alsof hij voelt, dat hij den kring zoo wel. heel klein neemt, zet hij al spoedig de grens wijder uit met de woorden: ..degenenalthans (die) de band met hem persoonlijk zoeken en trachten te leven uit Zijn Geest en Kracht, door een min of meer nauwgezet verkeer met den Bijbel." De geachte schrijver zal' het toch wel met ons eer,»- bjr.. dc+- hij hiermee dB deur, die eerst op een kier stond, ineens veel verder opent. Is het daarom, dat hij „bedoelt: allerminst te zeggen, dat zij in de praktijk van het leven altijd de besten, de eerlijksten, de aangeriaam- sten zijn"! .Dan zet S. de deur nóg wat verder open; „het gaat om het principeGod en Zijn Woord te doen gelden op alle terrein des levens". Dit begrip is wel zeer veel minder- exclüsief, dan het eerste: verbonden met Christus en Waarom S. het noodig heeft geoordeeld, na zoo lang geredeneer, tot die derde norm te komen, ontgaat ons. Zijn betoog lijkt ons er weinig door verhelderd; we vroegen ons bij eerste lezing al af: Welke groep wordt er toch bedoeld? Heel duidelijk is voor ons ook niet) „het toekennen of onthouden van den naam Christelijk heeft niets te maken meteen fatsoenlijken of onfatsoenlijken levensstaat, maar enkel en alleen met het principe," zij het dan terwille van eén zuiveren grondslag. Hier moeten we toch even een vraagteeken zetten. Eten staat, in het verleden? Of een rekening-courant tot, zeg: langer-dan-van- daag? Naar onze meening kan dat een groot verschil maken; of bedoelt S. met onfatsoen lijk iets anders dan wij? We willen geenszins de zeer groote moei lijkheid van het preciseeren over het hoofd zien, vooral niet wanneer een begrip te om schrijven valt, dat door een algemeen gang baren naam aangeduid, naar ons gevoel daar onderuit is gekomen. Doch dat terzake. We kunnen of de schrijver het heeft bedoelt of niet, maar niet ontkomen aan het ge voel, dat S„ met eerst te zeggen, dat bij de kleine minderheid niet altijd de besten en eerlijksten zijn en tegelijk bij de meerderheid, besten, eerlijksten en zelfs vroomsten, een compromis wil doen. Inderdaad heeft S. door de wijze, waarop hij het probleem behandelt of wel zich uit drukt, hier en daar ontstemming gewekt. Dat had vermeden kunnen worden, zonder het betoog en de zaak in kwestie te schaden. In hoogste instantie is „De Vrije Zeeuw" geen kerkelijk blad. Hierbij willen we niet vergeten, dat het artikel van den heer S. een verweerschrift is. Daarom betreuren wij het, dat de schrijver geen andere terminologie heeft gebruikt en zich op eèn andere en mogelijk even duidelijke wijze heeft uitgedrukt. Dat kon slechts ons aller streven ten goede komen. Er is een groep van ons volk, en wij ge- loovenniet de minderheid, die begrensd wordt doorwi'llen-leven-met-God-en-Zijn-Woord en anderszins niet-geheel-willen-breken-daarmee. En een gijzelaars-karnap hebben we meege maakt. dat een vooraanstaand S. D. A. P.- figuur de dagsluiting leidde met gebed en Schriftlezing. Evenzoo deden dat personen uit andere z.g. „linksche" partijen. En hoe zal het deel van ons volk, nu ten prooi aan namelooze ellende, uit het lijden te voorschijn komen Jezus zegt (Matth. 21)„maar wat dunkt U? een zeker mensoh had 2 zonen en gaande tot den, eersten zeide hij: Zoon, ga, heen, werk heden in mijn Wijngaard, Doch bij antwoordde en zeide: ik wil niet; en daarna berouw heb bende ging- hij heen. En gaande tot den twee den zeide hij desgelijks en deze. antwoordde en zeide: ik ga heen en hij ging niet. Wie van deze heeft den wil des Vaders gedaan? Waar loopt de girens, de scheidslijn? Wij willen geen compromis; "wie zich willens en wetens, dus doelbewust zet, naar zou blijken, aan de verkeerde zijde dei' grens, dien zullen we natuurlijk te zijner tijd tegenover ons vin den. Daar tegenover is het ons ook niet te doen om de vorming van een partij met een' klinkend adjectief. Ons streven is: gemeen schappelijk op één en dezelfde basis dus de schouders zetten onder de onnoemelijk zware taak van den heropbouw en de ver nieuwing van ons volksbestaan, met allen Uit welke \roegere partij-groepeering dan ook die ons daartoe de hand willen reiken. Deze taak achten wij van zóó'n groote be teekenis, dat we onzerzijds elke mogelijke stap willen doen om te komen tot versterking der gelederen en het bereiken van het doel. Naar onze meening geven de evangeliën Jezus Zelf de door ons te volgen normen aan, n.l.: Waarheid, Gerechtigheid en Naasten liefde. Op basis van deze normen willen en kunnen we samenwerken in een groep, die we nog gelooven een meerderheid te vormen. Dan verknocht aan het Huis van Oranje en trouw aan ons volk, willen we aan den heropbouw van land en ,'otk beginnen. ONTSLAG EN AANSTELLING BEIDE AAN BANDEN GELEGD. Het Gewestelijk Arbf tlsbureau te Middel burg deelt ons mede Zooals bekend was bij het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen (d.d. 17 Juli 1944 Stsbl. SE 52) bepaald, dat een werkgever de toestemming noodig had van het Arbeids bureau om een werknemer te kunnen ont slaan. De werknemer echter had de toe stemming van het Arbeidsbureau niet noodig om zijn dienstbetrekking te beëindigen en kon elders ander werk aanvaarden zonder dat de nieuwe werkgever zich op de hoogte be hoefde te stellen, hoe de vorige dienstbetrek king was beëindigd. Deze vrijheid van den werknemer gaf aan leiding tot verlerlei moeilijkheden. Op verschillende terreinen is een tekort aan arbeidskrachten te voorzien. Reeds nu doet er zich een tekort aan geschoolde arbeids krachten, aan vaklieden gevoelen. Timmer lieden, metselaars, electrieiens, kleermakers, schoenmakers zijn er nu al te weinig om te voldoen aan de groote vraag, die er naar hen is. Dit heeft tot gevolg, dat er bij de werk gevers steeds sterker drang ontstaat om een hooger loon te betalen, teneinde de arbeiders te houden of in dienst te krijgen. Zoo'n toestand is natuurlijk ongewenscht. De goede onderlinge verhoudingen worden er door verstoord, de loonen woi-den op een ge vaarlijke en ongezonde wijze opgedreven, en voor belangrijk werk kan men niet de arbei ders krijgen, die daarvoor noodig zijn. Dit laatste deed zich in het bijzonder gevoelen tag werkzaamheden voor de Geallieerde strijd krachten. Deze hielden zich aan de officieel -geldende loonen en konden daardoor niet de arbeiders krijgen, die ze noodig hadden. De Minister van Sociale Zaken heeft daar om het ontslagverbod wederkeerig gemaakt. Hij heeft nu bepaald, dat ook de werknemer toestemming van het Arbeidsbureau noodig heeft alvorens hij een dienstbetrekking kan beëindigen en dat de werkgevers verplicht zijn toestemming van het Arbeidsbureau te vragen, vooraleer zij personeel in dienst kun nen nemen, indien dit niet kan aantoonen, dat de vorige dienstbetrekking met toestemming van het Arbeidsbureau of met wederzjjdsch goedvinden beëindigd is. Het desbetreffende Koninklijk Besluit is nu tot stand gekomen 29 December 1944 Stsbl. E 157; Het is natuurlijk niet de bedoeling van deze wijziging om werknemers te beletten hun positie te verbeteren. In het Koninklijk Besluit wordt dan ook uitdrukkelijk bepaald, dat toe stemming tot verbreking van een dienstver band niet mag worden geweigerd als de weige ring een redelijke verbetering voor den werk nemer zou verhinderen." Een „redelijke" ver betering is echter met als de nieuwe werk gever een hooger loon wil betalen dan de geldende loonregelingen toestaan. Een rede lijke verbetering ia evenmin als een werk nemer bij den nieuwen werkgever een belang rijk hooger loon kan verdienen, doch slechts tijdelijk bij hem kan worden tewerkgesteld. In dat geval worden immers de banden met de oude onderneming verbroken, terwijl de werknemer na korteren of langeren tijd toch weer op bet oude, lagere loonniveau terugvalt, wat altijd groote bezwaren heeft. Bepaald funest is het als een werknemer ter wille van een tijdelijk hooger loon zijn eigenlijke beroep in den steek moet laten. De Directeur van het Gewestelijk Arbeids bureau is verplicht om in deze gevallen advies in te winnen van de Commissie van Advies, die hij elk Arbeidsbureau wordt opgericht. Mochten de .nieuwe voorschriften te ruim of te beperkt zijn, dan geeft het Koninklijk Besluit den Minister de bevoegdheid ze te be perken of uit te breiden. Tegen overtreding zijn strafsancties vast gesteld. Met deze wijziging is bereikt, dat niet slechts de werknemer beveiligd is tegen ongemoti veerd ontslag door den werkgever, doch dat nu ook de werkgever beschermd is tegen een ongemotiveerd verbreken van het dienstver band door den werknemer. Verder is er de mogelijkheid door ontstaan orde te houden op het gebied van de loonen en regelend op te treden op -het terrein der werkgelegenheid. Dit laatste is nu en vooral voor de toekomst van groote beteekenis. De wijziging is thans in werking gétreden. TIJDELIJKE ACADEMIE VOOR HET BEVRIJDE GEBIED. In aansluiting op een in den loop van Febru ari verschenen bericht, deelen wij mede, dat te Eindhoven is opgericht de „Stichting Tijde lijke Academie". Bhjkens haar statuten stelt zij zich ten doel te voorzien in de leemte aan universitair en hooger technisch onderwijs, welke ten gevolge der bijzondere omstandig heden in 'thet momenteel bevrijde gebied be staat Zij tracht dit doel te bereikan door hst geven van onderwijs en het afnemen van exa mens in de technische wetenschap (Delft), de landbouw wetenschap (Wageningen), de medi cijnen, de godgeleerdheid en de wis- en natuur kunde inclusief scheikunde, geologie, byologie, pharmacie), voor zoover de hulpmiddelen dit zullen toelaten. Studenten, die hun studie aan de tijdelijke Academie wensehen voort te zetten of te be ginnen of een examen wensehen af te leggen, worden verzocht zich aan te melden door middel van een formulier, dat in de week van 5 tot 12 Maart verkrijgbaar zal zijn op de militaire commissariaten, sectie Onderwijs etc. te Maastricht, Heerlen, Nijmegen, Oss, 's Her togenbosch, Tilburg, Breda, Roosendaal, Ber gen op Zoom, Middelburg en Sluiskil, alsmede op het bureau der Stichting, tijdelijk geves tigd Reehtestraat 44 te Eindhoven. Zij zullen dan zoo spoedig mogelijk een oproep ontvan gen, waarna definitieve inschrijving kan vol gen. Het collegegeld zal in beginsel overeen stemmen met dit van onzie universiteiten en Hooge Scholen. Studenten voor wie dit een bezwaar mocht zijn of die slechts kunnen stu- deeren indien hun een beurs wordt toegekend, moeten dit op het aanvraagformulier vermel den. Waarschijnlijk zal eind Maart begonnen worden met de colleges voor het le jaar Delft (alle afdeelingen)le jaar wis- en natuur kunde en scheikunde, le jaar Wageningen, le jaar medicijnen. De drie eerst genoemde cur sussen worden gehouden te Eindhoven, de laatste (medische propaedeusebovendien te Maastricht en Nijmegen. Verdere cursussen zullen spoedig volgen. Wat de faculteit der godgeleerdheid betreft is een volledige oplei ding voor Nederlandsch Hervormden voorbe reid. Wij verwijzen dienaangaande méde naar de Kerkelijke bladen. Volgens artikel 18 der statuten worden tot het bijwonen der lessen en het afleggen van examens slechts toegelaten diegenen die zijn toegelaten door een commissie van toelating. Deze weigert de toelating uitsluitend, indfen diegene die toelating verzoekt, op grond van zijn onvaderlandsch gedrag in redelijkheid geen aanspraak op bijwonen van het onderwijs of •het afleggen van een examen aan de Tijdelijke Academie kan doen gelden. Ten einde de definitieve inschrijving te kunnen bespoedigen, is aan het aanmeldings formulier een vragenlijst toegevoegd betref fende gegevens welke voor de Commissie van belang zijn. Studenten, die in twijfel ver- keeren omtrent de mogelijkheid van studie in de door hen gewenschte richting wor^lt verzocht zieh nochtans aan te melden met volledige specificatie der studierichting of zich voor nadere inlichtingen te wenden tot den voorloopigen secretaris Dr. H. C. Hamaker, Huygens- laan 11, Eindhoven. C. B. voor „Hetr. N#d,"

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1945 | | pagina 3