DE VRIJE ZEEUW L~:.rZ L »- - - t— VERNIEUWING. JU Redactie-adres: Axelschestraat 24, Ter neuzen MONNEMENTrpmlS^BtL 1"^- p<3, T£S Bij vooruitbetaling 6,60 per jaar. ADVERTENTIE. maximum 8 regels. Dienstaanbiedingen en dienst- kleine advertentiën 1-5 regels 60 cent; iedere regel meer Z« vermelding brieven of adres bureau van dit blad 0 Ick soeck het hier, ick soeck het daer, lek vind niet niews aan tNiewe jaer, Dan dat men 't niew heeft willen noemen. Met deze woorden begon Constantijn Huygens een gedicht op één der een-en' negentig nieuwjaarsdagen die hij beleefde. Het nieuwe jaar luid geen nieuw seizoen in, natuur en mensch zijn op 1 Januari dezelfde als op 31 December 'tlaer is een' Ketingh, die ick magh Van alle schakelen beginnen. 'T en is geèn' slang, naar t oud versinnen, Die met den steert light inden mond; Het is een toe, oneindigh Rond, Oud bij 'tbeginn, niew op het ende Daer wederom dat oud belende, Maer oud en niew, waer yeder will, Gegrondt alleen op menschen grill. Ja inderdaad! Zoo is het immers? Er verandert niets van Oud op Nieuw. Zouden we dan dat Nieuwjaar vieren, dat „veel heil en zegen'-wenschen maar niet afschaffen of althans verplaatsen naar een andere meerzeggende datum Het begin van de Lente bijvoorbeeld. Of een dag met een historische beteekems. Laat ons zeggen 10 Mei, of neen, dat liever niet; maar dan de dag waarop onze woonplaats bevrijd werd. Op dien dag wenschen we elkaar terecht geluk, op dien dag begon inderdaad een nieuw getij. Met al het oude werd gebroken. We begonnen tesamen aan een nieuwe wereld te bouwen. Of is het zoo niet Zit daar iemand zacht te grinneken, de spotter Ik hoor het hem zeggen er is immers niets veranderd! Wij zitten nog even erg in de ellende als in al die bezetting s- jaren, misschien nog wel wat erger! Het is ook daarbij weer als bij het nieuwe jaar waar ik ook zoek, „Ick vind niet nieuws Maar, neen, zoo is het toch niet. IK hoef alleen maar te kijken naar wat ik vrijwel dagelijks over het onderwerp Samenwerking te hooren en te lezen krijg om te zien dat er toch werkelijk wel een nieuwe geest is, die in vele menschen leeft. Heusch, er is op die bevrijdingsdag wel meer veranderd dan uitwendig merk baar is. Zooveel is er tenminste veranderd, dat wij nu allen weten wat wij niet meer terugwenschen (al is dat nog niet alles Zóó veel ook, dat wij nu allen inzien, dat samenwerking en eendracht nood zakelijk zijn om uit de misère te komen. Uit slavernij verlost hebben wij de vrijheid herkregen, betrekkelijke vrijheid van een land in oorlog weliswaar, maar dan toch de geestelijke vrijheid, die wij zoo bitter ontbeerden. Zoo heeft die dag in September of October toch werkelijk een nieuwe era ingeluid. En is het dan ook niet zoo mrt het nieuwe jaar? Wat komt het er op aan of het morgen even hard vriest of mist als vandaag? Wat geeft het of er op 1 Januari geen nieuwe bloemen opbloeien en de vogels al net zoo min zingen als in December? Het gaat er slechts om, dat in de menschen de drang naar vernieuwing optreedt. Dat wij ons weer eens realiseeren wat er veranderen moet in ons zelf. Dat wij ons bedenken, dat de tijd voortvliet om ons heen, maar dat wij hetzelf zijn, die aan de jaren hun aardsche beteekenis moeten geven. Op deze Oudejaars-avond van 19*1 za het oude lied van Rhijnvis Feith in heel Nederland uit veler kelen klinken „Uren, dagen, maanden, jaren. Vliegen als een schaduw heên". Velen zullen het in hun harten meevoelen: „Aan geen Ujdperk hangt mijn lot. Gij, Gij blijft mij altijd over, Gij blijft eindeloos mijn God Maar laat ons ons zelf door deze vertroosting niet in slaap sussen Vertrouwen op Uod is niet genoeg, als men niet tevens actief in Zijn dienst staat. En zoo is het Ook in dat andere besef dat eendracht en samenwerking noodig zijn, is niet voldoende. Het is niet vol doende, dat ieder wèèt hoe groot de nooden zijn der bevolking in de nog bezette en in de verwoeste deelen van het land, of dat we ons realiseeren met welke moeilijk heden de verantwoordelijke personen te kampen hebben. Neen, wij moeten ons daadwerkelijk naast hen scharen, wij moeten zelf onze hulp en steun aanbieden. Ieder moet op het terrein dat hem het naaste ligt actief zijn dienst voor het volk verrichten. VernieuwingInwendige vernieuwing. Laat ons op dezen Oudejaarsdag gevoelen, dat wij die niet kunnen krijgen zonder dat ieder die wil, ook doet. Pas daar waar gewerkt wordt is werkelijke ver nieuwing mogelijk. En niet eerder dan wanneer er waarlijk vernieuwd wordt is het onverschillig of dat gisteren of vandaag begon, of het nu Oud- of Nieuwjaar is. Zooals ook pas daar waar God daad werkelijk gediend wordt met volle over gave kan worden gezongen Snelt dan jaren, snelt vrij henen Met Uw blijdschap en verdriet. Welk een ramp ik moog beweenen, God, mijn God, verandert niet. B. GRONDSLAGEN VOOR DEN HERBOUW. Naar aanleiding van ons artikel onder dit opschrift in ons blad van 19 Decem ber ontvingen wij van Ds. J. C. Sickesz, Ned Herv. Predikant te Terneuzen een schrijven dat wij hierbij zonder commen taar opnemen. Aangezien wij zijn op merkingen grootendeels kunnen onder schrijven en alleen om overwegingen van praktischen aard ons natuurlijk optimisme lieten overheerschen bij een uit de prac- tijk van het leven stammende meer som bere blik, hebben wij den inzender ge vraagd ons zijn visie op deze uiterst belangrijke en fundamenteele kwestie nog eens nader uitvoeriger uiteen te willen zetten. Met belangstelling las ik uw artikel „Grondslagen voor den herbouw" in uw blad van j.l. Dinsdag. U noemt als zoo danig de beide begrippen „nationaal en „christelijk", en licht ons over beiden voor. Wij kunnen u daarvoor, als lezers, niet dankbaar genoeg zijn, want het is in deze dagen noodiger dan ooit, dat wij weten waarom 't gaat. Nu wilde ik echter ten opzichte van uw uiteenzettingen aangaande het begrip „christelijk" gaarne een enkele opmerking maken. „Ons volk - zoo zegt u is een Christelijk volk - en u maakt dat los van het al of niet ter kerk gaan, tege lijk toestemmende, dat het oyergroote deel van ons volk aan de kerk voorbijgaat. Tóch een Christelijk volk, want -y zoo vervolgt u - de Christelijke gedach- tenwereld, de Christelijke moraal heeft ons volk in den loop der eeuwen als een zuurdeesem doortrokken. Ik zal dit niet ontkennen, maar wilde er graag den nadruk op leggen, dat dit THE NEWS IN HEADLINES. The blackout of the Runstedt-offensive- news has been lifted, but news is still lagging some 48 hours behind. Even so it can be seen that the threat has been staved off. The Germans are held over the whole length of their frontline and heavy pressure is being put on the sides of their saliant. Several places, amongst them Bastogne have been set free again. In Bastogne the Americans made a very successful stand against the surrounding Huns until contact was made from the outside. In that sector a big tankbattle is now going on. Budapest is surrounded completely by the Russians, who are entering the town from several directions. A new Hunga rian Government has been formed in Debrecen, in the Russian-occupied part of the country. Prime Minister in the cabi net, in which all parties are sitting, is MMr.S Churchill and Mr. Eden have been to Athens to assist in the reconciliation of the differring parties in Greece. Mr. Churchill adressed the meeting of represen tatives among whom were members o the E.L.A.S. After adressing them he left them to discuss their own troubles. Although there seems to be uniformity of thought about the need of a being formed, the claims of the H.L.A.o. as to their share in the Government are as yet unacceptable, to the other parties. Fighting on Leythe has ended, lhe Japs lost 130.000 men, the Americans H-000- t_ A 1» On leaving the British Ambassy in Athens Mr. Churchill had the unpleasant experience of shots being fired in his neighbourhood. Although a woman stan ding neer him was killed, the Prime Minister was unhurt. His only comment was; „What cheek!" doortrekkingsproces te danken is aan de prediking der kerk in voorbije eeuwen. Had die prediking gezwegen, dan was er van een doortrekken van ons volk met de Christelijke gedachtenwereld en met de Christelijke moraal niets terecht ge komen, immers alle ding behoeft een bron. Het ligt dan echter ook voor de hand, dat wanneer die bron wordt afge sneden - in dit geval, omdat aan de kerk (om welke reden dan ook) de rug wordt toegekeerd - de stroom op den duur zal verzandenin dit gevalde gedachtenwereld en de moraal, die eens Christelijk waren, gaandeweg zullen ver wateren en vervlakken. Dat is naar mijn vaste overtuiging juist wat in en met ons volk is geschied. Ik deel uw opvatting niet, dat het er in dit opzicht met ons volk nog wel vrij aardig voorstaat, zoodat wij zonder meer daar een grondslag zouden vinden voor den herbouw van ons volk in nationalen, Christelijken geest. Ik schrijf niet om propaganda te maken voor de kerk. Ik ken haar tekort van nabij, al dank ik ook voor haar zegen. Maar de zaak, die u en mij ter harte gaat, en waarin wij zoo gaarne samen werkende herbouw van ons volk, -- eischt dat wij de dingen zullen zien, zooals zij zijn Dan kan ik vanuit de praktijk van mijn werk niet anders zeggen dan dat (in het algemeen gesproken) de schare

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1944 | | pagina 3