DeVrije Zeeuw Wat gebeurt er making van voor de droog- Walcheren? Eerste Jaargang - Nummer 9 Dinsdag 28 November 1944 DE HOOGSTE 7ATERSTAND OP WALCHEREN. Theorie van een onderzoeker, ns de Buitsche bezet ,eeft een tot nog to< n gebleven Vlissinge gelijkheid onder oogei dat Walcheren dooi zou worden over d. Aan de hand van en ren tevoren bekend ge gegevens is h(j toe? t cijferen gegaan O' stellen, hoe hoog he jedrongen zeewater ie punten van Walche '1 zou kunnen stijgen, lovember a.s. is he 6 jaar geleden, dat ten i van een stormvloei gst bekende watorstan sstkapelle werd gerr rd. De Vlissingsche oi eer is hiervan uitgi ,rn vast te stellen, lu net water op bepaald van Walcheren by ovr ing zou komen te staa bovenbedoelden storm van 26 Nov. 1928 ba het zeewater tegen dei ippeischen dnk eer van iM. N.A.P. D lin ligt echter 7.20 -1 zoodat de vloed noj hooger had moetei om er overheen t en. De normale water bij vloed is te Westka1 chter gemiddeld slecht N.A.P. onderzoeker heeft vast l op welke hoogte b« gebouwen op Walch? n gelegen en kwam tr gende resultaten: d ren van Westkapeli 4. NA..P., de ker ioutelande 3 10 M. de Lange Jan te Mi< ï- 5.04 M. N.A.P., c te Koudokerke 2.91 J AP., h,et stadhuis i burg 4.55 M. N.A.P Jacobstoren te Vlissii 48 M. 4 N.A.P. en hi Ten Halve tussche burg en Veere) 0.17 J AP. Walcheren, nu de Wesl scha dijk ls doorgebr ipnieuw een storm vlot jaar geleden zou bell ou deze waterstand d ;enoemd,e punten h de effect hebben: ?n den vuurtoren apelle zou het water 1.67 M. 2.33 M. ho tegen den voet v ren der kerk te Zoi 0.99 M. hoog en teg >et van den kerktor idekerke 1.09 M. hot tadhuig te Middelbul oog blijven en als we rhoogde gedeelte van gingen staan, dan zd e nog iets meer wat« aan. De voet van d Jan zou nog 1.04 den hoogsten storj ;and uitsteken. De j toren te Vlissingen z M. 2.48 M. 1. het water komen Huis Ten Halve onder water sta^ er van dit café n ïeer te zien zou zijn! deze theoretische ring is alleen' gerektj ■n dijkbreuk bij WestN terwijl in werkeüjkh- ilchersche zeewering plaatsen is doorbrok is bij deze theol ekening gehouden n oop. Zeer zeker zou dakte, die een groot d Walcheren thans bede i stormvloed als 16 jj nog hooger dan h? aangenomen worden 'd. Het moet dan zt betwijfeld, of m e op het hoogste p liddelburg, nog droJ zou behouden. n.eld zij ten slotte rj e hoogste duintop lisse zich 46.60 M. bevindt en de Hil irg 30.10 M. N.A armalige top van i Jan had een hooi 104 M. 1 D. Het is begrijpelijk, dat na den dag der bevrijding, alge- meene belangstelling bestaat voor de maatregelen, welke genomen worden om Walche ren zoo spoedig mogeljjk droog te maken en om het gedeelte, dat niet door de dijkdoorbra ken is getroffen, voor verde ren wateroverlast te bescher men. De optimisten onder de be volking stelden zich voor, dat [Walcheren wellicht droog zou zijn en de huizen in de bui tenwijken van Middelburg be trokken zouden kunnen worden in het voorjaar van 1945. Het is wel zeker, dat een zoo spoedige overwinning op het water niet bevochten kan worden; daarvoor zijn de in de dijken geslagen gaten van veel te groote afmetingen en zijn de problemen, die aan de dichting daarvan verbonden zijn, van te moeilijken aard. Zooals bekend, bestaat het eiland Walcheren waterstaat kundig uit een groot westelijk gedeelte, dat in hoofdzaak be hoort tot den polder Walche ren en uit een kleiner ooste lijk gedeelte, dat tot verschil lende polders behoort. Voor zoover laatstbedoelde polders niet rechtstreeks op de Zeeuwsche stroomen afwate ren, loozen zjj hun water op den polder Walcheren. Het kanaal van Vlissingen naar Veere loopt door den polder Walcheren. De weste lijke dijk van dat kanaal vormt de oostelijke begrenzing van het grootste gedeelte van den polder, van welk gedeelte de waterloozing geschiedt door de spuisluizen te Vlissingen en te Veere en door het electrische gemaal „Boreel" te Middel burg. In de zeewaterkeeringen van dit poldergedeelte zfjn op drie plaatsen groote gaten ge slagen, nl. ten noordwesten van Veere, waar over een af stand van ongeveer 1 km. gaten zijn gemaakt van te za- men circa 640 m., ten zuiden van Westkapelle, waar de ga ten gezamenlijk ongeveer 500 m. groot zijn en ten westen van Vlissingen, waar bij den Nolledijk gaten zijn ontstaan van 250 m. lengte. Met de droogmaking van het westelijke gedeelte van het eiland kan niet worden begonnen voor deze drie groe pen gaten, althans tot de hoogte van 4 m. 4. N.A.P. zijn gedicht. Ten oosten van het kanaal door Walcheren werd het ge bied van den polder ten zui den van den spoorweg ge ïnundeerd door in de zeewe ringen geslagen gaten bij fort de Ruiter en bij Ram- inekens. Eerstgenoemde be- schadiging is van betrekkelijk geringe beteekenis; de lengte van het gat kan op 70 m. worden gesteld. Bij Ramme- kens hebben de gaten een ge zamenlijke lengte van onge veer 700 m. Door deze grooté openingen werd de aehtei gelegen kom, die in verhouding tot het deel van den polder Walcheren ten westen van hit kanaal, van geringe oppervlakte is, in korten tijd gevuld, zoodat reeds spoedig na het bombardement het water nabij het spoorweg emplacement te Middelburg stond. Tot deze spoedige vul ling heeft ongetwijfeld ook het feit medegewerkt, dat ach ter de gaten ten oosten van Vlissingen lage gronden wor den aangetroffen, terwijl zich achter de gaten te Veere en te Westkapelle veel hoogere gronden bevnden, die dus eerst bij aanmerkelijk hoogere buitenwaterstanden een vulling van de kom mogelijk maken. Behalve de vorengenoemde dijkvakken hebben de bom bardementen den dijk van het zoogenaamde eiland te Vlis singen over ongeveer 250 m. vernield. De gaten op het eiland hebben geen invloed op de overstroomingen in den pol der Walcheren, doch zij ma ken de toevloeiing an zee water in het havengebied van Vlissingen mogelijk en verhin deren, ook indien de sluizen te Vlissingm en te Veere on beschadigd zouden zijn, dat het kanaal door Walcheren op het gewensente peil wordt gehou den. Herstelling van dezen dijk is uit dien hoofde dringend noodzakelijk, doch minder urgent dan de dichting van de dijkgaten, die de invloeiïng in den polder veroorzaakten. In den vooroever ter weers zijden van de eigenlijke gaten zijn door de bommen onder scheiden beschadigingen van de steenbekleeding ontstaan. Dat ook deze vernielingen be langrijk zijn, moge blijken uit het feit, dat volgens voorloo- pige opnamen van het dijkvak nabfl Westkapelle, aldaar on geveer 60.000 ton zetsteen noodig zal zijn voor herstel. Hoewel de gaten door de bijzondere omstandigheden (Duitsche bezetting, tijdbom men, landmijnen en ongunstig weer) niet onmiddellijk na de bombardementen konden wor den opgenomen en dus niet met zekerheid is te zeggen hoeveel de dijkgaten sedert het ontstaan daarvan zijn vergroot, moest reeds worden geconstateerd, dat afneming van de intact gebleven dijk vakken hier en daar is opge treden en dat vorming van vrij belangrijke stroomgeulen heeft plaats gehad. Redactie-adres: VLISSINGEN, Wal- straat 58-60; MIDDELBURG, Gerechts hof, Hofplein; GOES, Rimmelandplein 1. Familieberichten 15 regels 1.65, Iedere regel meer 0.30. Abonnementsprijs per week 26 cent In tamelijk ernstige mate deed dit laatste euvel zich gevoelen bij de dijkgaten te Veere, waar de geul den bin nendijk van den Kattepolder zoodanig heeft aangetast, dat ook deze polder onder water kwam. Tot behoud van den be- staanden dijk van den Katte polder werd een bekleeding van rjjsbeslag en steenglooiïng noodig geacht; met het aan brengen daarvan werd reeds begonnen. Met de herstelling van den dflk bij het fort de Ruiter, welke met betrekkelijk eenvou dige middelen kan worden on dernomen, is reeds een aan vang gemaakt. Door spoedige uitvoering dezer werkzaamhe den k5n vergrooting van het dijkgat vrij zeker worden vóór komen, terwijl de herstelling van de in de steenglooiïng ge slagen gaten het geschonden weerstandsvermogen van dien dijk tegen hooge waterstanden en storm op de Westerschelde zal verbeteren. Het dichten van de groote gaten is een uiterst ingewik keld probleem. Aangezien door de geleidelijke voltooiing van het. werk, hoe men dit voor elk der gaten ook moge aan vatten en welke werkmethode men ook toepast, de door- stroomingsopening langzamer hand kleiner wordt, zal de stroomsnelheid naar evenre digheid toenemen. De grootere snelheid in het tenslotte ovér- ebleven dijkgat (sluitgat ge noemd) zal gevaren opleveren voor uitschuring van den bo dem en de zijkanten van het gat. Het is noodig die uit schuring door het aanbrengen van een verdediging te voor komen. De aard dier verdedi ging, welke bijv. kan bestaan uit rijsbeslag, al of niet voor zien van steenbezetting, dan wel uit zinkstukken, hangt af van de stroomsnelheid in het gat en van de grondsoort van den te verdedigen bodem of beloopen. Teneinde een berekening te kunnen opzetten naar de grootste in het sluitgat te ver wachten snelheden is het noo dig nauwkeurige gegevens te verzamelen over de grootste [snelheden, welke het water thans in de gaten verkrijgt bij hoog- en bij laag water buiten en over de juiste lengte en diepte van de gaten. Pei lingen en stroommetingen zijn daartoe onvermijdelijk; die me tingen kunnen slechts geschie den bij daglicht en niet te ongunstige weersomstandighe den. De tijd van het jaar be lemmert uit den aaffH der zaak deze werkzaamheden, terwijl ook het feit, dat buiten en binnen de dijkgaten- op kwis tige wijze landmijnen zijn ge strooid, de waarnemingen be langrijk vertragen. Zoover de omstandigheden het toelaten wordt het ver zamelen der vereischte gege vens krachtig voortgezet. Een onderwerp, dat een af zonderlijk punt van studie uit maakt, betreft de aanvoer van materieel en bouwstoffen naar de gaten. Voor de gaten bij Veere kan dit probleem opgelost worden geacht, doordat in' hét tamelijk rustige Veergat aan voer per schip meestentijds mogelijk is. Voor de gaten nabij Vlissingen, waaronder in dit verband mede kunnen worden begrepen het dijkgat bij fort de Ruijter en dat bij Rammekens, komt aanvoer per schip bij de galen, dan wel aanvoer in de Koopmanshaven en verder vervoer per as in atmmerking. Voor het dijkgat bij Westkapelle is de aanvoer bijzonder bezwaarlijk. Het dijk- vak ligt uitermate sterk bloot gesteld aan de stormen op de Noordzee; herhaaldelijk komt het voor, dat schepen, die in het zomerseizoen materialen voor het gewone onderhoud aanvoeren, wegens opkomend slecht weer naar Vlisingen moeten vluchten zonder te hebben kunnen lossen. De aanvoer van de groote hoeveel heden Stort- of zetsteen, die voor het herstel van den ithans zoo zwaar getroffen dijk noodig zijn en die vele malen het voor het onderhoud be- noodigde overtreffen, is onder die omstandigheden verre van verzekerd te achten. Nagegaan wordt of aanvoer over land met behulp van smalspoor mogelijk is. Over de werkwijze, welke bij de dichting der gaten zal wordeh gevolgd, alsmede om trent de volgorde, waarin de gaten ten westen van het ka naal zullen worden aangepakt, kunnen thans, nu de bestudee ring der omstandigheden nog in vollen gang is, uit den aard der zaak geen mededeelingen worden gedaan. Als vaststaande mag echter wel worden aangenomen, dat voor de herstellingen zeer groot aannemingsmateriaal noodig is, dat in het bevrijde gedeelte van Nederland door vernieling of diefstal van Duit sche zijde, niet of in onvol doende mate aanwezig is. Het spreekt vanzelf, dat hangende de uitvoeringen der alsnog te verrichten peilingen en stroomsnelheidsmetingen, reeds krachtige pogingen in het werk zijn en worden ge steld om tijdig over zoodanig materieel de beschikking te verkrijgen. Tenslotte nog een enkel woord over de bemaling van de vrpe polders ten oosten van het kanaal. Deze bemaling is van emi nent belang voor de voedsel voorziening van mensch en dier op Walcheren. Door den belemmerden waterafvoer, door kwel door de binnendij ken, die tengevolge van de daarin gemaakte Duitsche verdedigingswerken sterk be schadigd zijn, en door den grooten regenval van den laatsten tijd, staan in die pol ders vele met suikerbieten be plante terreinen onder water en zijn groote hoeveelheden aardappelen onbereikbaar. Wordt het water tijdig afge malen," dan kunnen de bieten, waarvan het vervoer naar de suikerfabrieken vrjj zeker on mogelijk is, voor veevoeder worden geoogst, doch mocht de vorst intreden, dan zijn de ze voorraden waardeloos. Voor het bewerken van den grond en het zaaien van tarwe waarvan voor een groot ge deelte de voedselpositie van de Zeeuwsche bevolking in het komende jaar zal afhan gen, is de tijdige droogma king dezer polders eveneens van bijzondere beteekenis. Een tweetal pompen met door benzine aangedreven mo toren werd opgesteld, doch BEKENDMAKING VAN DEN WND. PROVINCIAAL COMMANDANT VAN DE PRIJZEN. De wnd. ProvinciaaLCom- mandant van de Prjjzen ves tigt er de aandacht op, dat in gevolge de op 18 September] 1944 door den Chef van den Staf Militair Gezag uitgevaar digde „Beschikking prijsstop", de op dien datum geldende prijsvoorschrïften en veror deningen van kracht blijven. Strenge contröle op de na leving van bovengenoemde voorschriften en verordenin gen zal dientengevolge worden voortgezet. Het Bureau van den Pro vinciaal-Commandant van de Prijzen blijft gevestigd te Goes, Leliestraat 68. Klachten betreffende over treding der prjjsvoorschriften van eiken aard, kunnen, liefst schriftelijk, worden ingediend op het Provinciaal-Bureau voor wat het eiland Walcheren betreft kan men zich wenden tot den wnd. Provinciaal-Com mandant van de Prijzen, Mid delburg, Molenwater 47. Goes, 27 November 1944. De wnd. Provinciaal- Commandant vnd., L. KOUWEN. Provinciale Stoombootdiensten In Zeeland te Middelburg tjjdelijk gevestigd Branderijmolengang 22. De Directeur van den Prov. Stoombootdienst vestigt .hier mede de aandacht van alle eigenaren van vaartuigen, wel ke thans ih het overstroomde gebied varen en nog niet zijn geregistreerd, op hun verplich ting dit alsnog onverwijld te doen aan bovenstaand adres." Niet nakoming kan zeer ernstige moeilijkheden voor betrokkenen ten gevolge heb ben. De eigenaars van gere gistreerde booten moeten hun kenteeken op de vaartuigen aanbrengen. De Directeur, G. H. VIERHOUT. het motorvermogen bleek te gering om met de bemaling te beginnen. Verwacht mag worden, dat met een sterkeren motor, waarop de hand kon worden gelegd, doch die voorloopig nog elders moet worden ge bruikt, de pompen kunnen worden tewerk gesteld. Indien het gelukt over meer motoren te beschikken, zullen zij eveneens voor dit werk worden gebruikt, teneinde de droogmaking der polders zoo veel mogelijk te bespoedigen. J. MOLL, Hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat. RAAD VAN ARBEID TE MIDELBURG. Het kantoor van den Raad van Arbeid is geheel Intact en de werkzaamheden zijn steeds voortgezet. Tijdens het isolement met de Rijksverzekeringsbank wor den de ongevalsuitkeeringen fedurende de eerste zes weken oor den Raad van Arbeid ge daan. Ook de ziekengelduitkee- ringen en de uitkeeringen van kraamgeld voor de bij de ziekenkas van den Raad van Arbeid verzekerden, hebben thans weer voortgang. Zij die meenen rechten te hebben ge lieven zich rechtstreeks ta -wenden tot den Raad van Ar beid te Middelburg of de daar toe aangewezen buitendienst ambtenaren. Evacués, vooral ook invali- diteitsrentetrekkers, gelieven hun juiste adres te vermelden, evenals hun vorig adres. Het bijkantoor te Vlissingen, Badhuisstraat 31, is lederen werkdag geopend van 10—12 uur. De zitdag te Goes wordt we kelijks op Dinsdag gehouden van 94 uur, adres Wilhelmi- nastraat 25. Werkgevers en arbeiders worden verzocht de in hun be zit zijnde rentekaarten, waar van de vervaldatum verstre ken is, ten spoedigste toe te zenden aan den Raad van Ar beid te Middelburg en op de rentekaart to vermelden, aan welk adres de rentekaart moet worden verzonden. Ook de loonlijsten over het lste halfjaar 1944, voor. zoo verre nog niet ingezonden, wordéh ten spoedigste inge wacht. De Officier van Justitie bij de Arrondissements-Recht- bank te Middelburg deelt me de, dat kunnen worden ge plaatst omstreeks 100 man bij de hulppolitie, bij de gemeen tepolitie te Middelburg, Vlis singen en Goes en bij de groe pen van het Wapen der Ko ninklijke Marechaussee op Walcheren en Zuid-Beveland. Het salaris bedraagt: le". voor gehuwden 135. per maand plus kindertoelage van 8.per maand voor ieder ongehuwd eigen kind be neden den leeftijd van 18 ja- ren.'De kindertoelage zal niet Kerder strekken dan tot een totaal van 8 kinderen; 2e. voor ongehuwden 115.— per maand. Aanmelding tot en met Za terdag 2 Dec. a.s., indien eenigszins mogelijk persoon lijk, ten Parkette van den Of ficier van Justitie voornoemd, die tevens nadere inlichtingen verstrekt. Degenen die nog in het be zit zijn van illegale bladen die tijdens de bezetting zijn ver schenen, worden beleefd ver- zocht deze aan de redactie van de Vrije Zeeuw te willen af staan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1944 | | pagina 1