Maart geopend zijn ABDIJSIROOP Marktberichten. Inmaak potten, Uw leven hangt aan een zij den draad Kleine berieliten. o— ln den loopgravenoorlog hebben de Engelschen succes gehad bij een dorp in Fransch-Vlaanderen en de Franschen in Champagne. Echter verandert dit niets in den toestand. Als de berichten niet liegen, dan hebben in Champagne de Duitschers gebruik gemaakt van brandende pe troleum, gespoten als bij een brand spuit, waarmede zij spoten in de Fransche loopgraven, en hebben de Franschen geschoten met stinkbom men. Een hartverheffend schouw spel Volgens een bericht in de Tijd is Dendermonde weder door 6000 in woners bewoond, en is ook de Recht bank daar weder overgebracht, doch in een ander gebouw, daar het justi- tiegebouw vernield is. Het is voor ons een groote eer geweest dat, terwijl de Apostel Paulu» in een zijner Brieven zegt, dat degenen die hem in zijn evangeliearbeid tegen werkten, zijn onbeschofte en booze menschen, ditzelfde karakter van on beschoft en boos zich openbaarde bij onze vijanden. De Duitsche kleine kruiser „Dres den" is door Engelsche oorlogssche pen vernield. Er is nu nog slechts een kruiser, de Karlsruhe op de zeeën buiten de Duitsche wateren, plus nog eenige hulpkruisers. Engeland en Frankrijk hebben nu de blokkade afgekondigd van de ge- heele Duitsche kust. Dit wil zeggen, dat zij zullen beletten in- en uitvoer ook van neutrale schepen. De president van den Finschen Landdag, die door de Russische re geering gevangen was genomen, om dat hij zich beriep op een recht ge waarborgd do r de Finsche grondwet, is gezonden naar een onbewoonbaar noordelijk deel van Siberië, waar tem peraturen heerschen tot 50 graden on der nul, waarover algemeene veront waardiging is in Finland. Het is in Rus'and (ook elders?) dus gevaar lijk om zich te beroepen op een recht der wet, als in een gegeven geval dit recht aan een ander onwelkom is. In een schrijven, dat wij uit Amerika ontvingen, wordt gezegd, dat president Wilson een best president is, en niet omkoopbaar, welk laatste veel zegt. Met de Engelsch-Fransche forceering van de Dardanellen schiet het heele- maal niet op. Er gaan in Rusland zelf stemmen op die protesteeren tegen de hard handige poging, om de katholieke Polen van Galicië in massa te bekee- ren tot de Russische orthodoxe Kerk. Volgens een bericht in de Tijd (maar ho1 komt deze er aan?)zijn in Galicië 4 Jesuïtenpaters en zeer vele burgers door de Russen gemarteld en gedood, omdat zij weigerden afvallig te worden van hun katholiek geloof. Als het waar is (de mogelijkheid ne men wij aan), dan moet het eigen aardige gedachten brengen in vele katholieken van België en van Frankrijk. In den Sipayeropstand in Engelsch- Indië in 1857 tot 1859 werden door de Engelschen gedood een 120 duizend inlar.dsche officieren en soldaten en een meer dan 200 duizend burgerlijke inboorlingen. Dat was de weerwraak van een uit godsdienstig misverstand ontstanen opstand. Na de vernietiging van het 10e Russische leger bij Oost-Pruisen werd gevormd een nieuw Russisch 10e leger, dat van uit de Russische vestingen Grodno en in de lijn Grodno een aan vallende beweging begon tegen het Duitsche leger tusschen Weichsel en Memel. Dit nieuwe Russische leger trok weder tot de vestingen terug toen het bemerkte, dat het op het punt stond evenals het eerste te worden omsingeld. Hiermede is de Russische aanvalsbeweging benoorden de Weich sel weder afgeloopen. En daarmede zij i te niet gedaan de voorbarige Rus sische overwinmngsberichten. Het komt slechts zelden voor, dat iemand in staat is een groot werk geheel te hebben mogen voltooien. Dit echter is wel zoo geweest met ons werk van het doen openbaren der gedachten. Als iemand bij het doorbladeren van vroegere nummers van De Volkswil soms mocht oordeelen, dat de daarin geuite verwachtingen niet zijn verwe zenlijkt, dan gelieve hij slechtst te denken aan het doel van het doen openbaren der gedachten, en in het licht van dit doel zal hij besluiten, dat die geuite verwachtingen hebben medegewerkt om een licht te werpen op wat later door het niet beantwoor den aan die verwachtingen werd ge openbaard. Hij zal dan erkennen dat alle tegenspraak tusschen verwachting en uitkomst slechts schijn was, en er dus geen tegenspraak is. Ook bij schijntegenspraak tusschen goede verwachtingen en slechte uit komst gelieve men te overwegen ons streven, om den kwaden wil te ver heffen tot goeden wil, door het willen achten, dat de kwade wil slechts was een zwakheid in den goeden wil. De slechte uitkomst bewees slechts, dat de kwade wil geen zwakheid was in den goeden wil, wat wij ook wel wisten en dat de kwade wil dus niet door goedheid te genezen is. Volgens bericht uit Genève heeft de Fransche Kamer een wetsontwerp aangenomen, dat alle handelsbetrek kingen met Duitschers en Oostenrij kers verbiedt. Het bericht voegt er nog bij, dat menig verder ziend Fransch- man bezorgd zijn hoofd schudt we gens die wet. Er zijn zoogenaamde groote zaken, die slechts nietigheden zijn. Er zijn uiterlijk eenvoudige zaken, die be slissend zijn voor het lot van men schen en volkeren. Tot deze laatste zaken behoorde het werk van De Volkswil. Het Vrije Woord voor Abonnés —o WelEd. Vriend van Dalsurn Met weemoed heb ik mij aan 't schrijven gezet. En geen 'wonder. Dit schrijven, zal het laatste zijn, van al hetgeen wat ik in Uw blad „De Volks wil" schreef. „De Volkswil" was mij lief, eener- zijds om de onomwonden waarheid die zij bevatte, en anderzijds omdat zij altijd gulweg, plaats bood, voor hetgeen mij uit de pen vloeide. En ze gaan aan mijn oog voorbij, die verzen, die iedere week „Het vrije woord" bevatten. Zij vormen een heele lange rei, een bonte kleurenmengeling... Allen gemaakt, in verheven geluk kige stonden mijns levens, als in mijn ziel, de schoonste harpmuziek weer klonk, stil ruischend, als het gezang der zilveren zee.... Mijn verzen, die mij als lieve bloempjes zijn, geurend en verheerlijkend mijn levenspad. Mijn verzen, die mij als lichtende sterren zijn, aan mijn soms zoo duisteren hemel, en mij vriendelijk, vertroostend tegenstralen. Mijn verzen, die mij moed, hoop en levenslust schenken Daarom, was het schrijven in „De Volkswil" mij zoo lief, en stemt dit laatste schrijven, mij tot weemoed. En terecht, scheiden doet lijden En zoo is mijn taak als schrijver, in Uw blad „De Volkswil" geëindigd. Zoo heb ik volbracht het werk, dat mij te doen was gegeven. En nu ga ik over, om U hartelijk dank te zeggen voor al hetgeen wat gij voor mij gedaan hebt, en wat gij voor mij geweest zijt. Ik heb door „De Volkswil" te le zen, en U persoonlijk te bezoeken, U leeren kennen, als een oprecht en edel christen, immer strijdend voor waarheid en recht, steeds genegen, om te helpen en wel te doen. Ik acht mij gelukkig, dit van U te kunnen getuigen, want er is nieis schooner en verhevener, dan zulk een levenswandelJa, het is mij een eere, dit van U hier neer te schrijven, opdat een ieder die dit leest hiervan ten zeerste doordrongen zij I En nu ga ik van U afscheid nemen. Afscheid, doch niet voorgoed, neen, want wij zijn één, één in strijd en in streven. Wij zijn onafscheidelijk ver bonden, door alles heen. Onze vriend schap en toegenegenheid is blank en rein, blank en rein als de leliën... En nu, WelEd. Vriend van Dalsum, ontvangt mijn groet met de bede „Moge straks onverw -lkelijke lauwe ren uw hoofd omkiai sen Ik heb gezegd. H.DEN ENGELSMAM(Woudbloempje) Middelburg. Ik maak den lezers bekenddat ik mijn schrijven voottzet in het nieuwe bladvan mijnheer Cuijle te Hulst. H. DEN ENGELSMAN. Geachte Redactie 1 Wat ik altijd mooi gevonden heb in Uw blad, dat is, dat U er een rubriek op nahoudt, geheeten„Het vrije woord aan abonné's." Dit pleit voor Uw eerlijkheid en dat U waardeering hebt voor de meening van anderen, al komt die meening ook niet altijd over een met de Uwe. Het zal mij genoe gen doen, als de heer Cuijle, die Uw blad overneemt, er ook zoo echt vrijzinnig over denkt. Wee immers, als men met de redactie van een of ander blad in meening verschiltElke re dactie toch, met heel weinig uitzon deringen, schrijft zich de onfeilbaarheid toe, liefst in alle zaken en nog wat. Gaarne wensch ik nog even van Uw blad gebruik te maken om mijn instem ming te betuigen met datgene wat „een parochiaan van St. jansteen" onlangs in Uw blad schreef. Verleden Zondag las ik in het bekende sociale blad „De Voorhoede", dat de Anglikaansche Kerk de kerk is voor de r ij k e n en den middenstand, m. a. w. de armen worden er in den hoek geduwd. Met verandering van een paar woorden zeg ik echter: „De Katholieke Kerk in Nederland is ook de kerk voor de r ij k e n en den middenstand, m. a. w. zij duwt de armen als minder waardige geloovigen in den hoek." De parochiaan uit St. Jansteen moge er zich voorloopig mee troosten, dat in de meeste andere landen de Katholieke Kerk er niet zoo op uit is om van den godsdienst een handelszaak te maken als in Nederlanddaardoor springt het misbruik des te beter in het oog. Ook in het Protestantisme bij ons te lznde is het al niet beter ge steld Het schijnt wel hieraan te liggen, dat wij nn eenmaal een handels volk zijn en niets natuurlijker dan dat de handel ook het kerkge bouw binnendringt. Over deze kwes tie was ik eens zoo vrij aan mijn bis schop te schrijven, zelfs tweemaal Natuurlijk geen antwoord alleen zijn secretaris oftewel geheimschrijver ging aan mijn kennissen verklappen, dat ik de stoutigheid had gehad aan mijn bisschop te schrijven. Van den anderen kant echter moeten de kerk en haar bedienaren onder houden worden, dat spreekt van zelf, maar zou dat niet kunnen door v r ij- willige b ij dragen of zoo noo- dig aangevuld door kerkelijke belasting? Mij dunkt van wel. Geen enkel geloovige kan er immers iets op tegen hebben voor zijn gods dienst wat over te hebben, als zijn beurs het hem toelaat. Als men de kerkelijke geschiedenis nagaat, zijn ook de geldpraktijken der geestelijken of der kerkbesturen mede oorzaak geweest van het ontstaan van het protestantisme. De kwaal zit dus zeer diep en is niet van vandaag of gisteren. Als er gelijkheid van alle geloovigen in godsdienstzaken bestond, zou de godsdienst er m. i. wel bij va ren. ook in sociaal opzicht. Nu leert de Kerk den werkgever met eenige minachting op zijn werkvolk neer te zien, immers zij geeft zelf het voorbeeld door den arme in den hoek te duwen, al is hij ook het eerst van allen aan wezig om de godsdienstoefeningen bij te wonen. Dat er ook veel katholieken gevonden worden, die hun plichten niet nakomen of zelfs tot het socialisme overgaan, schrijf ik aan de kerke- lijke geldpraktijken toe. Ik vind ze eenj soort simonie, dus zondig. Mocht de kerkelijke over heid de zaak maar eens spoedig on der handen nemen en dan de leeken niet uitsluiten, maar ook een woordje laten meepraten. We zijn toch allen broeders in den Heere, niet waar Of zijn er soms ook stiefkinderen, n.I. degenen, die arm zijn gelijk hun Heiland was. Waar zou men dezen zetten, als Hij zich eens in mensche- lijke gedaante vertoonde Een katholiek uit het Noorden. G., 16 Maart 1915. Arlvprtentien- Hulst, 15 Maart. Per 100 K.G. Tarwe f 16,1)0 a f 16,50, Rogge f 12,75 a f 13,00, Wintergerst f 12,25 a f 0,00, Zomergerst f 12.25 a f0,00. Haver f 13,50 af 13,75, Erwten f 15,00 a f 16.00, Paardeboo- nen f 16,00 a f 17.00 Duivenboonen f 16,00 a f 16,50 Witteboonon t 18,00 a f 18, Bruineboonen f 16.00 a f 17,00, Boekweit f 00,00 a f 00,00. Lijnzaad f 22,00 a f 23,00, Aardappels f2.75 a f3.75 Koolzaad per zak van 106 liters f 00,00 a f 00.00. Boter per Kilo f 1,45 tot f 0,00. Eieren per 26 stuks f 1,05. ill een mooie sorteering It r u i n e J a c l> a- en Blauwe KeuNelie vanaf een tot en met vijftig kilo voor boter en groenten bij H. A. Kieboom, Bierkaaistraat HULST. De Collecteur A. E. JANSSEN te Goes maakt bekend dat de loten ver krijgbaar zijn en dat de trekking be gint 22 Maart. Na ontvangst van het bedrag mét porto wordt het verlangde onmiddellijk toegezonden. Het kantoor der erven Mr. J. G. VAN DEINSE in de Steen- straat te Hulst zal in op Maandag 22 Maart des middags van 12 tot l'/2 uur. als gij Uw hoest, verkoudheid catarh, of bronchitis verwaarloost: Want dan stelt gij U bloot aan een longontste king, of tering, welk1 heiden met een gewonen hoest of verkoudheiu beginnen, verrassend snel het lichaam slöopew en helaas maar al te dik wijls met den dood eindigen. Waarom berokkent gij U zeiven en de Uwen angst en leed, terwijl gij toch elk gevaar kunt afwenden Neemt bijtijds de Abdijsiroop, als gij hoest, kucht, fluimt, dikwijls niest, of verkouden zijtals gij lijdt aan bronchitis, catarh of influ enza als gij geplaagd wordt door asthma, borst-, keel- en longaandoeningen. Geneest U onmid dellijk met de onovertroffen Dan zal onmiddellijk den hardnekkigsten hoest gestild en de ernstige gevolgen daarvan voorkomen worden De Abdijsiroop lost dadelijk de verouderde, ontsteking-veroorzakende slijm pijnloos op en zuivert daar door borst, keel en longen van de ziektekiemen. De Abdijsiroop is dan ook een onovertroffen middel tegen asthma, borst-, keel-, en long aandoeningen. Prijs per flacon van 230 gram, F. 1.van 550 gram, F. 2.en van 1000 gram, F. 3.50. Hoe grooter flacon hoe voordeeliger dus. Eisch; orze handteekening L I. AKKER, ROTTERDAM. Verkrijgbaar bij alle drogisten en apothekers.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1915 | | pagina 3