Maart geopend zijn
ABDIJSIROOP
Marktberichten.
Inmaak potten,
Uw leven hangt
aan een zij den draad
Kleine berieliten.
o—
ln den loopgravenoorlog hebben de
Engelschen succes gehad bij een dorp
in Fransch-Vlaanderen en de Franschen
in Champagne. Echter verandert dit
niets in den toestand.
Als de berichten niet liegen, dan
hebben in Champagne de Duitschers
gebruik gemaakt van brandende pe
troleum, gespoten als bij een brand
spuit, waarmede zij spoten in de
Fransche loopgraven, en hebben de
Franschen geschoten met stinkbom
men. Een hartverheffend schouw
spel
Volgens een bericht in de Tijd is
Dendermonde weder door 6000 in
woners bewoond, en is ook de Recht
bank daar weder overgebracht, doch
in een ander gebouw, daar het justi-
tiegebouw vernield is.
Het is voor ons een groote eer
geweest dat, terwijl de Apostel Paulu»
in een zijner Brieven zegt, dat degenen
die hem in zijn evangeliearbeid tegen
werkten, zijn onbeschofte en booze
menschen, ditzelfde karakter van on
beschoft en boos zich openbaarde bij
onze vijanden.
De Duitsche kleine kruiser „Dres
den" is door Engelsche oorlogssche
pen vernield. Er is nu nog slechts een
kruiser, de Karlsruhe op de zeeën
buiten de Duitsche wateren, plus nog
eenige hulpkruisers.
Engeland en Frankrijk hebben nu
de blokkade afgekondigd van de ge-
heele Duitsche kust. Dit wil zeggen,
dat zij zullen beletten in- en uitvoer
ook van neutrale schepen.
De president van den Finschen
Landdag, die door de Russische re
geering gevangen was genomen, om
dat hij zich beriep op een recht ge
waarborgd do r de Finsche grondwet,
is gezonden naar een onbewoonbaar
noordelijk deel van Siberië, waar tem
peraturen heerschen tot 50 graden on
der nul, waarover algemeene veront
waardiging is in Finland. Het is
in Rus'and (ook elders?) dus gevaar
lijk om zich te beroepen op een recht
der wet, als in een gegeven geval
dit recht aan een ander onwelkom is.
In een schrijven, dat wij uit Amerika
ontvingen, wordt gezegd, dat president
Wilson een best president is, en niet
omkoopbaar, welk laatste veel zegt.
Met de Engelsch-Fransche forceering
van de Dardanellen schiet het heele-
maal niet op.
Er gaan in Rusland zelf stemmen
op die protesteeren tegen de hard
handige poging, om de katholieke
Polen van Galicië in massa te bekee-
ren tot de Russische orthodoxe Kerk.
Volgens een bericht in de Tijd
(maar ho1 komt deze er aan?)zijn in
Galicië 4 Jesuïtenpaters en zeer vele
burgers door de Russen gemarteld en
gedood, omdat zij weigerden afvallig
te worden van hun katholiek geloof.
Als het waar is (de mogelijkheid ne
men wij aan), dan moet het eigen
aardige gedachten brengen in vele
katholieken van België en van Frankrijk.
In den Sipayeropstand in Engelsch-
Indië in 1857 tot 1859 werden door
de Engelschen gedood een 120 duizend
inlar.dsche officieren en soldaten en
een meer dan 200 duizend burgerlijke
inboorlingen. Dat was de weerwraak
van een uit godsdienstig misverstand
ontstanen opstand.
Na de vernietiging van het 10e
Russische leger bij Oost-Pruisen werd
gevormd een nieuw Russisch 10e leger,
dat van uit de Russische vestingen
Grodno en in de lijn Grodno een aan
vallende beweging begon tegen het
Duitsche leger tusschen Weichsel en
Memel. Dit nieuwe Russische leger
trok weder tot de vestingen terug toen
het bemerkte, dat het op het punt
stond evenals het eerste te worden
omsingeld. Hiermede is de Russische
aanvalsbeweging benoorden de Weich
sel weder afgeloopen. En daarmede
zij i te niet gedaan de voorbarige Rus
sische overwinmngsberichten.
Het komt slechts zelden voor, dat
iemand in staat is een groot werk
geheel te hebben mogen voltooien.
Dit echter is wel zoo geweest met
ons werk van het doen openbaren der
gedachten.
Als iemand bij het doorbladeren van
vroegere nummers van De Volkswil
soms mocht oordeelen, dat de daarin
geuite verwachtingen niet zijn verwe
zenlijkt, dan gelieve hij slechtst te
denken aan het doel van het doen
openbaren der gedachten, en in het
licht van dit doel zal hij besluiten,
dat die geuite verwachtingen hebben
medegewerkt om een licht te werpen
op wat later door het niet beantwoor
den aan die verwachtingen werd ge
openbaard. Hij zal dan erkennen dat
alle tegenspraak tusschen verwachting
en uitkomst slechts schijn was, en er
dus geen tegenspraak is.
Ook bij schijntegenspraak tusschen
goede verwachtingen en slechte uit
komst gelieve men te overwegen ons
streven, om den kwaden wil te ver
heffen tot goeden wil, door het willen
achten, dat de kwade wil slechts was
een zwakheid in den goeden wil. De
slechte uitkomst bewees slechts, dat
de kwade wil geen zwakheid was in
den goeden wil, wat wij ook wel
wisten en dat de kwade wil dus niet
door goedheid te genezen is.
Volgens bericht uit Genève heeft
de Fransche Kamer een wetsontwerp
aangenomen, dat alle handelsbetrek
kingen met Duitschers en Oostenrij
kers verbiedt. Het bericht voegt er
nog bij, dat menig verder ziend Fransch-
man bezorgd zijn hoofd schudt we
gens die wet.
Er zijn zoogenaamde groote zaken,
die slechts nietigheden zijn. Er zijn
uiterlijk eenvoudige zaken, die be
slissend zijn voor het lot van men
schen en volkeren. Tot deze laatste
zaken behoorde het werk van De
Volkswil.
Het Vrije Woord voor
Abonnés
—o
WelEd. Vriend van Dalsurn
Met weemoed heb ik mij aan 't
schrijven gezet. En geen 'wonder. Dit
schrijven, zal het laatste zijn, van al
hetgeen wat ik in Uw blad „De Volks
wil" schreef.
„De Volkswil" was mij lief, eener-
zijds om de onomwonden waarheid
die zij bevatte, en anderzijds omdat
zij altijd gulweg, plaats bood, voor
hetgeen mij uit de pen vloeide.
En ze gaan aan mijn oog voorbij,
die verzen, die iedere week „Het vrije
woord" bevatten. Zij vormen een heele
lange rei, een bonte kleurenmengeling...
Allen gemaakt, in verheven geluk
kige stonden mijns levens, als in mijn
ziel, de schoonste harpmuziek weer
klonk, stil ruischend, als het gezang der
zilveren zee.... Mijn verzen, die mij
als lieve bloempjes zijn, geurend en
verheerlijkend mijn levenspad. Mijn
verzen, die mij als lichtende sterren
zijn, aan mijn soms zoo duisteren
hemel, en mij vriendelijk, vertroostend
tegenstralen. Mijn verzen, die mij
moed, hoop en levenslust schenken
Daarom, was het schrijven in „De
Volkswil" mij zoo lief, en stemt dit
laatste schrijven, mij tot weemoed.
En terecht, scheiden doet lijden
En zoo is mijn taak als schrijver,
in Uw blad „De Volkswil" geëindigd.
Zoo heb ik volbracht het werk, dat mij
te doen was gegeven.
En nu ga ik over, om U hartelijk
dank te zeggen voor al hetgeen wat
gij voor mij gedaan hebt, en wat gij
voor mij geweest zijt.
Ik heb door „De Volkswil" te le
zen, en U persoonlijk te bezoeken, U
leeren kennen, als een oprecht en
edel christen, immer strijdend voor
waarheid en recht, steeds genegen,
om te helpen en wel te doen.
Ik acht mij gelukkig, dit van U te
kunnen getuigen, want er is nieis
schooner en verhevener, dan zulk een
levenswandelJa, het is mij een eere,
dit van U hier neer te schrijven, opdat
een ieder die dit leest hiervan ten
zeerste doordrongen zij I
En nu ga ik van U afscheid nemen.
Afscheid, doch niet voorgoed, neen,
want wij zijn één, één in strijd en in
streven. Wij zijn onafscheidelijk ver
bonden, door alles heen. Onze vriend
schap en toegenegenheid is blank en
rein, blank en rein als de leliën...
En nu, WelEd. Vriend van Dalsum,
ontvangt mijn groet met de bede
„Moge straks onverw -lkelijke lauwe
ren uw hoofd omkiai sen
Ik heb gezegd.
H.DEN ENGELSMAM(Woudbloempje)
Middelburg.
Ik maak den lezers bekenddat
ik mijn schrijven voottzet in het
nieuwe bladvan mijnheer Cuijle
te Hulst.
H. DEN ENGELSMAN.
Geachte Redactie 1
Wat ik altijd mooi gevonden heb in
Uw blad, dat is, dat U er een rubriek
op nahoudt, geheeten„Het vrije
woord aan abonné's." Dit pleit voor
Uw eerlijkheid en dat U waardeering
hebt voor de meening van anderen, al
komt die meening ook niet altijd over
een met de Uwe. Het zal mij genoe
gen doen, als de heer Cuijle, die Uw
blad overneemt, er ook zoo echt
vrijzinnig over denkt. Wee immers, als
men met de redactie van een of ander
blad in meening verschiltElke re
dactie toch, met heel weinig uitzon
deringen, schrijft zich de onfeilbaarheid
toe, liefst in alle zaken en nog wat.
Gaarne wensch ik nog even van Uw
blad gebruik te maken om mijn instem
ming te betuigen met datgene wat „een
parochiaan van St. jansteen" onlangs in
Uw blad schreef. Verleden Zondag
las ik in het bekende sociale blad „De
Voorhoede", dat de Anglikaansche Kerk
de kerk is voor de r ij k e n en den
middenstand, m. a. w. de armen
worden er in den hoek geduwd. Met
verandering van een paar woorden zeg
ik echter: „De Katholieke Kerk in
Nederland is ook de kerk voor de
r ij k e n en den middenstand,
m. a. w. zij duwt de armen als minder
waardige geloovigen in den hoek." De
parochiaan uit St. Jansteen moge er
zich voorloopig mee troosten, dat in
de meeste andere landen de Katholieke
Kerk er niet zoo op uit is om van den
godsdienst een handelszaak te maken
als in Nederlanddaardoor springt
het misbruik des te beter in het
oog. Ook in het Protestantisme bij
ons te lznde is het al niet beter ge
steld Het schijnt wel hieraan te liggen,
dat wij nn eenmaal een handels
volk zijn en niets natuurlijker dan
dat de handel ook het kerkge
bouw binnendringt. Over deze kwes
tie was ik eens zoo vrij aan mijn bis
schop te schrijven, zelfs tweemaal
Natuurlijk geen antwoord alleen zijn
secretaris oftewel geheimschrijver
ging aan mijn kennissen verklappen,
dat ik de stoutigheid had gehad
aan mijn bisschop te schrijven.
Van den anderen kant echter moeten
de kerk en haar bedienaren onder
houden worden, dat spreekt van zelf,
maar zou dat niet kunnen door v r ij-
willige b ij dragen of zoo noo-
dig aangevuld door kerkelijke
belasting? Mij dunkt van wel.
Geen enkel geloovige kan er immers
iets op tegen hebben voor zijn gods
dienst wat over te hebben, als zijn
beurs het hem toelaat.
Als men de kerkelijke geschiedenis
nagaat, zijn ook de geldpraktijken der
geestelijken of der kerkbesturen mede
oorzaak geweest van het ontstaan van
het protestantisme. De kwaal zit
dus zeer diep en is niet van vandaag
of gisteren. Als er gelijkheid van alle
geloovigen in godsdienstzaken bestond,
zou de godsdienst er m. i. wel bij va
ren. ook in sociaal opzicht. Nu leert
de Kerk den werkgever met eenige
minachting op zijn werkvolk neer te
zien, immers zij geeft zelf het voorbeeld
door den arme in den hoek te duwen,
al is hij ook het eerst van allen aan
wezig om de godsdienstoefeningen bij
te wonen. Dat er ook veel katholieken
gevonden worden, die hun plichten
niet nakomen of zelfs tot het socialisme
overgaan, schrijf ik aan de kerke-
lijke geldpraktijken toe. Ik
vind ze eenj soort simonie, dus
zondig. Mocht de kerkelijke over
heid de zaak maar eens spoedig on
der handen nemen en dan de leeken
niet uitsluiten, maar ook een woordje
laten meepraten. We zijn toch allen
broeders in den Heere, niet waar Of
zijn er soms ook stiefkinderen,
n.I. degenen, die arm zijn gelijk hun
Heiland was. Waar zou men dezen
zetten, als Hij zich eens in mensche-
lijke gedaante vertoonde
Een katholiek uit
het Noorden.
G., 16 Maart 1915.
Arlvprtentien-
Hulst, 15 Maart. Per 100 K.G. Tarwe
f 16,1)0 a f 16,50, Rogge f 12,75 a f 13,00,
Wintergerst f 12,25 a f 0,00, Zomergerst
f 12.25 a f0,00. Haver f 13,50 af 13,75,
Erwten f 15,00 a f 16.00, Paardeboo-
nen f 16,00 a f 17.00 Duivenboonen
f 16,00 a f 16,50 Witteboonon t 18,00
a f 18, Bruineboonen f 16.00 a
f 17,00, Boekweit f 00,00 a f 00,00.
Lijnzaad f 22,00 a f 23,00, Aardappels
f2.75 a f3.75
Koolzaad per zak van 106 liters f 00,00
a f 00.00.
Boter per Kilo f 1,45 tot f 0,00.
Eieren per 26 stuks f 1,05.
ill
een mooie sorteering
It r u i n e J a c l> a- en
Blauwe KeuNelie
vanaf een tot en met vijftig kilo voor
boter en groenten bij
H. A. Kieboom,
Bierkaaistraat HULST.
De Collecteur A. E. JANSSEN te
Goes maakt bekend dat de loten ver
krijgbaar zijn en dat de trekking be
gint 22 Maart.
Na ontvangst van het bedrag mét
porto wordt het verlangde onmiddellijk
toegezonden.
Het kantoor der
erven Mr. J. G.
VAN DEINSE in de Steen-
straat te Hulst zal in
op Maandag 22 Maart
des middags van 12 tot
l'/2 uur.
als gij Uw hoest, verkoudheid
catarh, of bronchitis verwaarloost:
Want dan stelt gij U bloot aan een longontste
king, of tering, welk1 heiden met een gewonen
hoest of verkoudheiu beginnen, verrassend snel
het lichaam slöopew en helaas maar al te dik
wijls met den dood eindigen.
Waarom berokkent gij U zeiven en de Uwen
angst en leed, terwijl gij toch elk gevaar kunt
afwenden Neemt bijtijds de Abdijsiroop, als gij
hoest, kucht, fluimt, dikwijls niest, of verkouden
zijtals gij lijdt aan bronchitis, catarh of influ
enza als gij geplaagd wordt door asthma, borst-,
keel- en longaandoeningen. Geneest U onmid
dellijk met de onovertroffen
Dan zal onmiddellijk den hardnekkigsten hoest gestild en de ernstige
gevolgen daarvan voorkomen worden De Abdijsiroop lost dadelijk de
verouderde, ontsteking-veroorzakende slijm pijnloos op en zuivert daar
door borst, keel en longen van de ziektekiemen. De Abdijsiroop is
dan ook een onovertroffen middel tegen asthma, borst-, keel-, en long
aandoeningen.
Prijs per flacon van 230 gram, F. 1.van 550 gram, F. 2.en
van 1000 gram, F. 3.50. Hoe grooter flacon hoe voordeeliger dus. Eisch;
orze handteekening L I. AKKER, ROTTERDAM. Verkrijgbaar bij
alle drogisten en apothekers.