Een geneesmiddel
Van alles wat.
binding wil men een deej qntvangen.
Maar onze gedachte is eene andere,
en wij meenen, dat zij dieper ligt.
Het oude Duitsche Rijk, het nu-
bondgenootschap Duitschland-Oosten-
rijk-Hongarije, is de ruggegraat der
Europeesche Christelijke westersche
beschaving; deze te ondermijnen en
daarvoor in de plaats te stellen hetzij
eene beschaving van revolutionair
ongeloof, hetzij eene van Europeesch-
Aziatische beschaving, is het bewuste
of onbewuste doel van genoemde
staatkundige verlangens tegen Oosten
rijk.
En in deze staatkundige verlangens
moet men ook zien de diepste oor
zaken van den oorlog tegen Duitsch-
land-Oostenrijk, in welke diepste oor
zaken men zal vinden de afgunst, dat
deze landen vormen de ruggegraat
der Europeesche westersche bescha
ving. In het breken van dezen rugge
graat meenen zij zich zeiven te ver
heffen, maar, wordt deze ruggegraat
gebroken,t dan breekt deze niet alleen,
dan ontvalt aan heel Europa haar
overwicht over de wereld. Daarom is
de strijd tegen dezen ruggegraat zoo
kortzichtig.
De macht der Farizeërs.
—o
Het waien zij en de schriftgeleer
den, die er steeds en voortdurend op
uit waren Christus te bespieden en te
achtervolgen, en twee dagen vóór
Zijn dood ontmaskerde Hij hen als
blinde leiders des volks.
Door hun uiterlijke vroomheid en
hun uiterlijke vaderlandsliefde en hun
uiterlijke geleerdheid en hunne streng
heid in het uiterlijk zelf te doen naar
de uiterlijke vormen van den eere-
dienst en nun strengheid in het doen
navolgen deze uiterlijke vormen door
het volk, waren zij degenen, die de
macht hadden over het volk.
Men moet dit in het oog houden
om te begrijpen hoe het kwam dat,
terwijl zoovelen moesten erkennen, dat
Christus was waarlijk de Beloofde der
volkeren, zij er niet voor uit durfden
te komen, en dit wel niet „om wille
van de Farizeën", want „zij waren
meer gehecht aan de eer der menscben
dan aan de eere Gods."
Christus toch verkondigde een leer,
die minder sprak van uiterlijke vor
men, dan wel innerlijk gelooven, van
barmhartigheid, van getrouwheid en
van rechtvaardigheid, van liefde tot
God en van liefde tot den naaste
dit was juist het tegendeel van wat
leerden en deden die leiders des volks,
die van' rienschelijke wetten hadden
gemaakt goddelijke wettea, en de
goddelijke geboden hadden vervangen
door menschelijke uiterlijke vormen.
De godsdienst der Farizeën was
vernis, die van Christus was geest,
de eerste was de dood, de tweede
was het leven' der ziel.
Maar de Farizeën zouden niet heb
ben kunnen de macht over het volk,
als het volk zelf het in waarheid niet
eens was met hen, als het volk zelf
niet hooger achtte de eer der men-
schen dan de eere Gods, en dit te
meer, omdat de Farizeën door hun
uiterlijk willen en uiterlijk doen zelf zoch
ten de eer bij het volk, dat zij in hun hart
verachten om zijne onwetendheid.
Dit alles was niet alleen in dien
tijd, hetzelfde is ook in onzen tijd, en
in onzen tijd vinden wij dat alles te
rug in de politieke christelijkheid.
Dien farizeëschen geest onder den
modernen naam van politieke christe
lijkheid heeft De Volkswil bestreden,
en wij hebben hetzelfde ondervonden
wat Christus ondervond het Joodsche
volk was met Christus, doch, als het
zag, dat zijn leiders niet met Hem
waren, en uiterlijk machtiger waren
dan Hij, viel het van Hem af en het
deed den wil dezer leiders om Hem
te verwerpen. Zoo was het ook met
onsons volk erkende de waarheid
van ©ns recht, doch, als het zag, dat
de macht niet was met ons recht, de
macht van het kapitaal, van het bur
gerlijk en 't van kerkelijk gezag, viel het
van ons af en deed het den wil van
deze machten.
Maar het Joodsche volk, dat deed
den wil zijner leiders tegen Christus,
werd op het eind beschaamd, en op
gelijke wijze zal op eenen dag be
schaamd zijn ons vólk op Paaschdag
stond de verworpen Christus weder
op uit hef graf, Die daardoor bewees
machtiger te zijn dan die leiders des
volks, en de waarheid Zijner leer
breidde zich uit over de aarde. Zoo
zal ook de waarheid van ons recht
overleven de macht van de machten
tegen ons, en deze waarheid zal haar
doen gevoelen nadat De Voikswil ten
grave is gedaald, en reeds nu wordt i
zij gevoeld in het gericht yan onze I
dagen.
Op dien dag, waajpp o,ns valk zaJ
beschaamd zijn, zat! het de schuld nie't
moeten werpen op anderen, op zijn
blinde leiders, maar zal het de schuld
moeten zoeken in zich zeiven, want,
als het niet had gewild, hadden deze
leiders geen macht gehad over het
volk, die slechts de macht hadden
omdat zij wilden en deden wat wilde
en deed het volk zelf.
Dusdus de macht der Farizeërs
wortelde in den wil des volks zelf,
een wil niet van den wil Gods door
den wil des volks maar een wil van
den wil der Duisternis door den wil
des volks. Was de wil des volks ge
weest een wil Gods dan had het volk
Christus niet kunnen verwerpen, en
door het verwerpen van De Volkswil
verwierp ons volk het recht van den
wil Gods door den wil des volks,
omdat ons volk den wil der Duister
nis hooger achtte dan den wil Gods.
dat alle voorkomende ziekten kan ge
nezen, kan nimmer bestaan. Voor elke
ziekte moet dus een ander geneesmid
del gemaakt en gebruikt worden.
MAAGPOEDER van Apotheker Boom,
waardoor reeds duizenden maaglijders
zijn genezen van maagpijn, maag,
kramp, zuur, hartwater en slechte
spijsverteering. Prijs per doos f0,75.
ASTHMAPOEDER van Apotheker
Boom dit poeder geeft bij inademing
onmiddellijk verlichting bij Asthma en
hieruit voortkomende borstbenauwd-
heid en borstbeklemming, zelfs bij den
hevigsten aanval. Prijs per doos f 0 65.
HOOFDPIJN (Migrainine) PASTIL
LES van Apotheker Boom zijn een zeker
werkend geneesmiddel tegen hoofdpijn,
migraine, schele en zenuwhoofdpijn.
Prijs per flacon f0,80. Proefflacons
f 0,30.
KINA KOORTSDROPPEN van Apo
theker Boom zijn gemaakt van de zui
vere kinabast en zijn doordat de kina
direct opgelost in de maag komt, een
spoedig werkend middel tegen koorts,
binnenkoorts, malaria en gevatte
koude. Prijs per flacon f 0,60.
LAXEERPILLEN van Apoth. Boom,
zuiveren het bloed, verdrijven gal en
slijm en bevorderen den stoelgang. Prijs
per doos f 0,50 en f 0,25.
STAALPAST1LLES van Apotheker
Boom, zijn gemaakt van melkzuurijzer
en bederven nimmer. Dezeziin een goed
middel tegen bloedarmoede, bleekzucht
en daaruit voortkomende ziekten en de
pastilles wekken de eetlust op. Prijs
per flacon f 1,20 en f2,00.
HOESTSIROOP van Apoth. Boom,
aanbevolen door Dr. Poolman tegen
hoesten, heeschheid en kinkhoest. Deze
siroop maakt de slijm los en doet de
hoest spoedig bedaren. Prijs per flacon
f 0,70.
AAMBE1ENZALF van Apoth. Boom
geneest spoedig uit- en inwendige aam
beien, blinde en bloedende. Het jeuken
bedaart spoedig. Prijs per potje f 0,50.
Bovenstaande geneesmiddelen zijn
alleen echt met den naam Boom, en ver
krijgbaar in de meeste Apotheken en
drogistenwinkels. Waar niet verkrijg
baar wordt het gevraagde na ontvangst
van het bedrag, met verhooging van 10
ct. voor portkosten, franco toegezonden
door Firma A. H. Boom te Arnhem.
Verkrijgbaar te Hulst bij Verwilghen-
v. d. Hooftte Axel bij J. van Dixhoorn-
Vroeg op.
Jïïet te vrocsr juichen.
O
Wij vernamen, dat de vorige week
er onder enkele vijanden is gejuicht,
en ook op beleedigende wijze, dat de
Volkswil eindigt.
Wij willen hen er op wijzen, dat
zij niet te vroeg moeten juichen en
zullen hiervoor hun geheugen eenigs-
zins opfrisschen.
Zij juichten, als De Zeeuwsche Koe
rier was overgegaan ten verraad, maar
de Volkswil verscheen.
Zij juichte tegen ons wegens de
kamerverkiezing 1913, maar het na
tuurrecht gaf zijn sanctie in den val
der politiek christelijke regeering.
Zij juichten, toen zij dachten ons
te hebben verslagen in het eigen ge
west, maar de sanctie van het natuur
recht legde in onze handen de be
slissing over de benoeming van ge
deputeerde Staten van Zeeland.
Als de zoogenaamde leider meende
te voorzien het gelukken van het werk
der Duisternis tegen ons was het ant
woord van de sanctie des natuur
rechts het tot hiertoe en niet verder.
Wij zijn gewoon ons werk te ver-
deejlen in termijnen van omstreeks vijf
jaar, en, men er kan verzekerd van
iijn, dat over vijf jaar ten opzichte
van zeer velen zal gelden het woord
der Schriit„Ik ging voorbij en zij
schenen iets te zijn, ik kwam terug
.en hun plaats werd niet meer gevon
den".
Dat het nieuwe blad dan ook de
naam draagt van Het Natuurrecht
heeft zijn beteekenishet wil zeggen,
dat aanbreekt de tijd van de santie
des natuurrechts, en, weet wel, deze
sanctie zal zoodanig luid gaan spre
ken, dat men den hemel op de knieen
zou willen smeeken, dat de Volkswil
toch maar terugkwam, maar dit zal
te laat zijn.
Jerusalem juichte, toen de Duister
nis kreeg haar uur van zege over
Christusmaar eer 40 jaar voorbij
waren, was van ditzeltde Jerusalem de
eene steen niet meer te vinden op den
anderen steen. Op deze en dergelijke
wijze antwoordt de sanctie des na
tuurrechts, die o.a. zich uitspreekt in
deze woordendie voor anderen een
kuil graaft valt er zelf in, een ieder
wordt beloond en gestraft in hetgeen
hij heeft gedaan.
En aangezien de haat tegen ons uit
afgunst is geboren en door afgunst
wordt gevoed, zal na verloop van tijd
deze afgunst voor de nijdigaards zei
ven onverdragelijk worden, omdat de
tijd voor ons heeft voorbehouden
hooge eer bij God en bij de menschen.
Als zal worden gegeven de rekenmg
en verantwoording van het werk van
De Volkswil, zal men dan ook lezen
onder no 9 van De Kleine Berichten
„De vijand moet niet juichen tegen
ons, dat wij De Volkswil doen ein
digen."
De veiligheid in den nacht
Men schrijft ons uit Amsterdam
Er wordt algemeen geklaagd over
de veiligheid op straat, of liever over
de onveiligheid. Het politiecorps
schijnt te klein te zijn, en vooral des
nachts schijnt de bewaking veel te
wenschen over te laten. Eigenlijk mag
men verwonderd zijn, dat er nog zoo
weinig inbraken, enz. voorkomen.
Het gevolg van de onvoldoende of-
cieele nachtveiligheidsdienst is, dat
zich hier in een tiental jaren een goed
georganiseerde particuliere nachtvei
ligheidsdienst heeft ontwikkeld, waarbij
haast alle gegoeden zijn aangesloten.
De wakers van die particuliere nacht
veiligheidsdienst hebben een zeer be
perkte wijk, meest zelfs een enkel
straat- of gracht-gedeelte te contro
leeren, en niet alleen worden ver
dachte sujetten in het oog gehouden,
maar bovendien wordt nagekeken, of
iedere deur wel goed gesloten is, of
het licht wel gedoofd is in een per
ceel, waar uitsluitend kantoorlokalen
gevestigd zijn, enz. Natuurlijk wordt
alleen gelet op de belangen der ab-
boné's.
Die particuliere nachtveiligheids
dienst werkt samen met de officieele
nacht-politie, en men zegt, dat hier
door meer de officieele nacht-politie
gebaat wordt dan de particuliere vei
ligheidsdienst. In zooverre mag Am
sterdam blij met zijn bijzonderen be
wakingsdienst zijn. Maar aan den an
deren kant mag de belastingbetalende
burgerij toch verwachten, dat de of
ficieele veiligheidsdienst in orde, vol
doende is, en dat deze niets te wen
schen overlaat. En ergerlijk is het,
van de colporteurs der particulieren
dienst te hoorenU weet, mijnheer,
dat 's nachts de politie te zwak is, en
dat onze dienst noodig is voor de
bewaking van uw eigendom; wilt gij
bewijzenwel, wij controleeren ook
het huis van mijnheer die, Gemeente-
teraadslid, het kantoor van mijnheer
zus, assuradeur'tegen inbraak, de privé-
woning van Mr. zoo, van onze Recht
bank, enz.
Aan het hoofd van onze politie
staat thans een buitengewoon be
kwaam chef. Naar wij vernemen is er
door hehi op gewezen, dat het politie
corps dringend uitbreiding behoeft.
Laten wij hopen, dat het hier spoedig
toe mag komen, en dat de tijd aan
breekt, waarin een particuliere nacht-
veilignejdsdienst overbodig wordt.
o—
Groot kapitaal aangeboden.
Men pchryft ons nit Amsterdam
In de Arasterdamtfchs groote bla
den komen bijoa dagelijks adverten
ties voor, waarin kapitaal wordt
aangeboden aan industrieelen, die
hun bestaande zaak willen omzetten
in een Engel8che vennootschap; men
moet artikelen kunnen fabriceeren,
ge.schikt voor e.xpqrt4 en men m.oet
in staat zijn, tegen de Duitsche fa
brikaten te concurreeren.
Naar wij vernemen worden de ad
vertenties niet geplaatst door de per
sonen, die gewoonlijk dergelijke stel
len, en die in den regel tegen een
buitengewoon hooge rente hun ka
pitaal probeeren te beleggen, maar
tracht men inderdaad met Engelsch
geld bepaalde takken der Nederland-
sche nijverheid te steuDen, Er zijn
j einde-December in de hoofdstad een
paar Engelsche bureaux geopend,
waarvan het eenige doel schijnt te
I zijn den invloed van Engeland in de
Nederlandsche Handel en Nijverheid
te vergrooten, en zoo mogelijk
Duitsch-Hollandsche relaties af te
snijden. De Duitsche kooplui in
Amsterdam zijn inmiddels actiever
dan ooit, en het zal een heelea toer
zijn, ze zoo spoedig hieruit te drin
gen. Met belangstelling kijken wij
naar dien niet heel bloedigen Duitnch-
Engelschen oorlog te Amsterdam
Schuldeisclier8 in faillissementen.
PIETER BUIJS,
vlashandelaar -er. landbouwer te Axel.
Cur. mr. P. J. van Bortel, te Oostburg.
Bedet, W., Terneuzen
pref. betwist f 1098.81
Bierens, A. N., Koudekerk
pref. 1328.09
Brandes, P., Colijns-
plaat 10 08
Buyze, F., Axel 167.
Buyze, 90.25
Buyze, Wed. Fr.
erven Buyze Axel 3571.—
Cadzand, D. F., van
Axel 800.18
Damme Azn., A. M. v.
Wissekerke 2815
Dieleman Math,. Axel 65.80
Dieleman Pz. Math.
Axel, 12234.20
Dregmans J. A. Axel 5057.48'
Faas L. pref. 42.90
Gillisse G, Wisse
kerke 9.10
GoosensJ., Terneuzen 519.18
501.11
Have D. J. v. d. Kapelle, 82 75
Heel en Co., fa. v., Goes 10709 43
pref. 26000.-
Hengstenvereeniging
Kamperland 52.50
Heyboer G. Kortgene 345.40
Hoek M., Axel, 87.79
Hoek Gzn. H., Wissekerke 91.04'
Hoeve P. A. v., Axel, pref. 1580.63'
Kahbaard J. Colijnsplaat 20 85
Kaliebaard P. J., 35.20
Kooman G. H. Sluiskil 18 20
Kraker A. de. Axel 500.
Loof Th. de, Wissekerke, 15.20
Massee en Zn., fa. Wed.
J., Goes, 209.06
Naaml. Venn. Centraal
Kledingmagazijn v/h
F. Q. C. den Hollander,
Middelburg 36.55
Oggel, D. J., Axel 574.08
perf. betwist 483.88
Oosten C, v., Axel, pref.,, 254.93
Paggee Joh. v. Wisse
kerke 8.—
Pieck, W. A. J. M.
Hulst. 20411.97
Polder Nieuw Noord-
Beveland, Colijns
plaat, 230.55
Pree D de, Colijnsplaat, 35.275
Putter P. C. de, Axel 46.
Regt, M. d. Colijnsplaat
pref. 54.55
Regt. W. de, 19.25
Scheele, J., Axel 259 91'
Scheele, J. C., 78.30
Schippers, P., Kortgene 30.—
pref. betwist 695.65
Seysens, L., Lokéren fres. 2108 05
Staat der Nederlanden 25
pref. 11075 21
Smies-Boer, J. P., Axel 25.80
Vercauteren, M. 1274.36
Vereeniglng „de Vergader
zaal", Axel 37.67
Vereeniging „Oesterput"
Colijnsplaat 24 34
Verhage, A., Wissekerke
pref. 24.35
Verhnlst, J. W., Mid
delburg 257.30
Vlaanderen, J., Axel 47.30
717.23
Waal, H. de, Koewacht 366,04
Vv'aesberghe-Janssens,
firma L. v.', Hulst pref. J50422.14
Weyr.s, J., Axel 2602-73
Wieme, L., 19.25
Zwart-Boone, Wed. D. v. d„
Colijnsplaat pref. 13.75
Unitas.
—O
De Joden in Polen.
In het „Weekblad voor Israëlieti-
sche Huisgezinnen" lezen wij het vol
gende
„Dat het Joodsche leed een band
slaat, een band om lijdenden en me
delijdenden, een band zelfs om hen,
die nu door het zwaard gescheiden
zijn, bleek uit de vergadering, die de
vorige week Zondag te Londen gehou
den is en uitgeschreven was door het
Comité voor bijstand aan de Joodsche
slachtoffers van den oorlog in Polen.
„De voorzitter, Hermann Landau,
sprak over de ontzettende armoede
in Polen, waartegen ook de rijke Jo
den aldaar zoo weinig vermogen, dat
zij hunne barmhartigheid slechts kun
nen betoonen in chèques van... een
stuiver. De rabbijnen Chaikin en Hill-
man appelleerden aan de gevoelens
der aanwezigen voor Touroh en Tse-
aokoh. Daarna sprak de opperrabijn,
dr. Herts, eene rede uit, van de groot
ste beteekenis voor de psychologie
der Joodsche wereld van onze dagen.
„De opperrabijn weidde uit over het
vreeselijk feit, dat thans 2 millioen.
Joden in Russisch Polen dak- en
broodloos zijn. Dat is de toestand
waarin zich een gderde deel van het
Russisch Jodendom, een zesde deel
van het Jodendom der gansche wereld
bevindt. Maar met denzelfden ernst
wees hij op het lijden der Joden in de
„vijandelijke" landen. Er zijn 25,000
uit huis en hof verjaagde Joden in
Moravië, 75,000 in Bohemen en alleen
in Weenen vertoeven thans 170,000
Joodsche Galicische vluchtelingen,
waarvan 70,000 stervensarm. Dus
zei dr. Hertz, let welJoden uit een
vijandelijk land tot voorbeeld stellend
zij. die in Londen hulp bieden aan
een 7000 vluchtelingen, moeten niet
denken, dat zij meer doen dan elders
geschiedt I
„Met sympathie alleen wilde de op
perrabijn niet tevreden doen zijn. Hij
vroeg dat, waartoe de Joodsche wet
ieder Jood verplicht, hij vroeg het
tiende van iedere inkomen.
„En niet slechts voor de lijdende
Joden, maar voor alle slachtoffers der
wereidcatastrofe. De ontzettende nood
moest ons allen een les worden
in „Menschlichkeit". Hoe schoon klonk
nu dit Duitsche woord in den mond
van den Engelschen rabbijn 1"
Hetzelfde weekblad d^elt op gezag
yan den Duitschen Joodschen veld
prediker dr. Arthur Levy, die te Lodz
was, berichten mee omtrent progroms
in Polen gehouden. In 215 plaatsen,
beweert de schrijver, hebben Joden
vervolgingen plaats gehad en zijn vele
onschuldige Joden gedood, mishandeld,
beroofd.
De redactie betreurt het, dat Rus
land zich thans in het westen sym
pathie verwerft en herinnert in ver
band daarmee aan het v/oord van
Zangwill, waarin deze zeide, dat En
geland thans twee gevaren doorstaat
de lichamelijke bedreiging door zijn
Duitschen vijand en de politieke be
smetting door zijn Russischen bond
genoot.
Handelsblad.
o—
Men schrijft aan het „Centrum
Een neef van me woont in een Bel
gisch stadje in de buurt van Leuven
en is daar leeraar aan de sfaats-mid-
deibare school
Hij schrijft mij dd. 8 Januari o.a
„Qp dit oogenblik houdt de land
storm van Schwerin hier garnizoen.
De Duitschers gedragen zich betame
lijk en berokkenen ook geen last aan
de burgers.
„Ik ben gelast driemaal per week
lessen in het Nederlandsch aan den
kommandant en twee zijner officieren
te geven. Dit is een staaltje van
Duitsch doorzicht en tevens een les
aan onze Belgische Frankskiljons".
o-
Blinde soldaten.
Men moet een hart van steen heb
ben, wanneer men deze ongelukkigen
bezoekt, schrijft een medewerker
van de „Nordd. Allgem. Ztg.", die
door den directeur van een kliniek
verzocht was, om door proeven uit
te maken, wie van de veertien vol
slagen blind geworden patiënten mu
zikale begaafdheid bezat. „Een stich
ting ten behoeve van door den oorlog
blind geworden soldaten zou voor
degelijke opleiding zorgen en muziek
instrumenten verschaffen. (Iet was
geen vroolijke bezigheid. Na elkafif
kwamen zij bij den musicus, het wa
ren vriendelijke, schuchtere jongens,
in hun gestreepte linnen kielen, mej
hun tastende handenen de ijzeren
discipline deed hen ook nu nog stram
staan, wanneer hun naam genoemd
werd. Geduldig beantwoorden zij alle