Flick's Cacao No. 282. Zaterdag 30 Januari 1015. 6e Jaargang. Weekblad te Hulst. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. 4. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Geutschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. HET NATUURRECHT REDACTIE: Abonnemeut per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELG1Efr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. o Een abonné maakte in den vorm van een brief aan ons en niet in dien van het Vrije woord voor abonnees de volgende opmerkingen. „U schrijft„Omdat de oorlog geen Godswerk is maar een menschenwerk (Volkswil 257), kan hij ook door men schenwerk worden voorkomen, doch alleen worden voorkomen, als uit de maatschappij verdwijnt de geest van verblinding, die een straf Gods is wegens het veriaten van de wet Gods en het miskennen van het natuur- rech:." Hij vraagtWerd eerst de wet Gods verlaten en kwam toen de verblin ding als straf OfKwam eerst de verblinding en werd (als natuurlijk gevolg daar van) de wet Gods verlaten Of... Is verblinding en 't verlaten der Godswet hetzelfde Hij vraagt dan verderU schrijft over het protesteeren tegen den oor log„Wie dit wil doen, hij ga zijn gang, maar hij bedenke, dat het even veel uithaalt, alsof men protesteert te gen pest, tegen misgewassen van den oogst, tegen noodlottige gevolgen van de werking van natuurkrachten, alsof men protesteert tegen ziekten en andere verzwakkingen van het lichaam zonder na te laten de zondige daden, waarvan ze het gevolg zijn." Ten slotte merkt de abonné op, dat gelukkig reeds millioenen protesteeren tegen het menschonteerende werk van het oorlogvoeren, dat terecht is een menschenwerkde oorlogsverklaring geschiedt door menschen met vrijen wil. De abonné zal begrijpen, dat zijn schrijven is vervatin den vorm van pen particulieren brief en wél door daarin te vragen zonder te betoogen, en daarom niet thUis behoort in het Vrije Woord. Wij iullen echter, hoewel gevraagd als particulier, als redacteur antwoor den, omdat het mogelijk is, dat een zelfde opmerking ook door anderen is gemaakt, hoewel deze dan niet aan ons bekend gemaakt. Als wij spraken van geest van ver blinding, dan dachten wij aan het woord der Schrift van Johs. 12: 37 44 „Hoewel Hij nu voor hunne oogen zoo groote wonderteekenen gedaan had, geloofden ze niet in Hem. Opdat het woord vervuld werd, door Isaias Clen profeet gesproken: „Heer, wie heeft 'geloof geslagen aan hetgeen wij vernamen En wien is de arm des Heeren geopenbaard Daarom konden ze niet gelüoven, want Isaias heeft een andermaal gezegd: „Hij heeft hunne oogen verblind en hunne harten ver hard, opdat ze niet zien met hunne oógen én erkennen met hun hart zjch be|ceefen, zoodot ik (iep Dit zeide jsqias, toen hij zijne heer lijkheid aanschouwde en van Hem heeft gesproken. Evenwel ook velen van de overheidspersonen geloofden in Hem, maar om wille van de fari- zeën kwamen ze er niet vqor uit, otn niet uit de synagoge te worden ge bannen, Want'ze waren meer gehecht aan de eer der menschen dan aan dp eere Gods." Welnu, de verklaring van alles ligt in deze woorden, de zin er van tqege^ past op den oorlog van heden. De verblinding was een straf, NA TUURLIJK gevolg van de hardnek kigheid van den geest des Joodschen Volks tegen de wet Gods, in het bij zonder tegen het verbod der afgoderij. Het was wegens het natuurlijk gevolg van dezen geest van hardnekkigheid en dit ondanks de zoovelerlei zicht bare straffen wegens het verlaten dier Wet en ondanks de zichtbare zege ningen wegens het opvolgen van die Wet, waarin zelfs als het ware bestaat de geschiedenis van het Joodsche Volk, dat, als nu was gekomen de Messias, de zoolang Verwachte, dit Volk hem niet wilde erkennen, vermits het in zijn hardnekkigen aardschgezinden geest, als voorstelling van den Messias hadden een, die de Joodsche nationa liteit zou brengen tot een aardsche wereldmacht. En als de boosheid der hardnekkigheid voltooid was gaf Ood aan de Duisternis het uur van zege over dat Volk en deze deed dit Volk in zijn verblinding begaan den Gods- moord, die weder zijn straf ontving in de verwoesting van Jerusalem en in het einde van den Joodschen Staat. Ziet, hierin wordt gegeven de straf van verblinding en die van de daden er door gepleegd. Dusde onwil tegen den wil Gods verblindt in het einde hoofd en hart, en- door deze verblinding nemen zij maatregelen en besluiten, die leiden tot ongewilde daden. Zoo ook met den oorlog. In de Christenheid is de hardnekkige geest, reeds begonnen, toen Constan- tijn door schenking van grondgebied den paus maakte tot een wereldlijk vorst, om in den godsdienst te zien een middel tot wereldlijke doeleinden en partijbelangen in plaats van een middel om de ziel te leiden tot Qod, en wegens deze hardnekkigheid werd in de maatschappij het recht, dat ge grond moet zijn op den wil Gods, zooals deze zich uitspreekt in de door Hem in den mensch ingeschapen so ciale menschennatuur, opgebouwd op de wisselende menschelijke meeningen. Het eerste was geheel te niet vópr 178,9, doch kwam door de bezieling' van 17.89 wedertot leven. Hoewel door deze bezieling de in het moeras verzinkende Christenheid werd terug gebracht op de breede bewogen oce aan en hierdoor tot een nieuw lev^n, erkenden noch kerk noch staat noch rechtswetenschap deze bezieling als den adem Gods, weder vruchtbaar makende het doode lichaam der kerk Gods en der christenheid, in dit, ter wijl deze aderq Qods was een luid- klinkende aanwijzing voor een tijd tot herleving van het natuurrecht, dat zelfs met zoovele woorden was ingeluid iq de eerste onder den invloed djer be zieling gemaakte grondwet der Revo lutie, en waarvan wij hebben aange toond, dat deze grondwet niet was in strijd met doch in overeenstemming met het evangelie en dus met het recht Gods. IN DIT NIET HEBBEN WILLEN ERKENNEN en dit, terwijl levend bleef die 'adem Gods tot natuurrecht, die baarde den nieuwen tijd tot het niet langer willen van de aanranding rechten en plichten, die de mensch van nature heeft, waarin bestaat het wezen van onzen tijd van sociale en politieke valksverlangens, ligt d^ geest van verblinding, die de zoogenaamde hooge politiek van kerk en van staat heeft geleid tot voorbereidingen, we'ke natuurlijkerwijze moesten leiden tot den huidigen ooilogstoestancj- Wat nu betreft het r.uttelooze van het protesteeren tegen den oorlog, i Wij hebben reeds vroeger herinnerd, I dat de laatste Vredesconferentie werd bijgewoond door een vertegenwoordi ging van 3600 kamerleden der parle mentaire landen en dat er nagenoeg geen enkele dezer vredesvrienden was, die weigerde de credieten tot het oor logvoeren noch dat er een hunner slechts was om door eenige daad te gemoet te komen door eigen voorbeeld aan eenig wettig verlangen tot herstel van eigen begaan onrecht in het in ternationaal recht. En dit alles als ge volg van den valschen nationalen geest, die niet in de internationale gerechtigheid, doch in den geest van afgunst tegen het kunnen van eene andere nationaliteit, zoekt zijn eer en zijn kracht. Over dezen geest van afgunst schre ven wij in Schepping en Strijd Gestoord was nu de harmonie der wet Gelegd in Adam tusschen vleesch en geest Gestoord de harmonie van wil Tusschen den mensch en zijnen Schep per Gestoord de harmonie van leven Tusschen kinderen van eenen Vader: De nijd van Satan bracht zijn vruch ten voort, En in het eerste broederpaar versloeg de broeder zijnen broeder. En sindsdien brengt Satan's nijd Veel oogsten voort van broederstrijd, Oogsten uit der afgunst zaad Dat de een niet heeft wat des anders is Broederstrijd wegens geest en hart, Broederstrijd wegens des arbeids vrucht, Broederstrijd wegens land en zee, Ja broederstrijd wegens der moeder taal. Zou iemand nu in waarheid denken, dat zijn protest tegen den oorlog iets meer is dan een klank, als, het pro test niet bestaat in djen wil, door de daad van eigen voorbeeld en herstel, tot het natuurrecht in het recht van binnen- en van buitenland Maar De Volkswil heeft dit gewild en haar wil vond geen weerklank! En toch was zij in waarheid een werk Qods om weg te nemen de verblinding, die beheerscht het leven van kerk en van Staat in zijn verhouding tot het rechts leven der maatschappij. En is het pro testeeren tegen het natuurlijk gevolg eener daad niet nutteloos, als men niets wil doen tegen de daad z.elve, dat is hier tegen den algemeenen het geheele zoowel maatschappelijk als kerkelijk leven beheerschenden geest van afgunst, aie zelfs zoogenaamd wetenschappelijk is georganiseerd on der den naam van klassenstrijd, van partijpers, van vrijzinnigheid, van cle- ricalisme en van diplomatie Het is alleen geweest De Volkswil, die in haar Qrondregel van „in zake politieke actie, laten wij elkander wat vyaardeeren", hiervoor aangaf het ge neesmiddel, waartegen zich openbaarde een dergelijke geest van afgunst, dat men ons wel had willen kruisigen en dit dan ook trachtte te doen op de mo derne wijze van de droge guillotine. HM «5e Pers O 1. De vorige week schreef de Middel- burgsche Courant De „Volkswil" verboden. Naar wij vernemen is door den ter- ritorialen commandant in Zeeland ver boden het uitgeven, drukken en ver spreiden van „DE VOLKSWIL" het blad van den bekenden notaris van Dalsum te Hulst. De reden hiervan is ons niet bekend, doch het heeft wel de aandacht getrokken dat sedert het uitbreken van den oorlog dit blad meermalen artikelen bevatte, welke alderminst overeenstemmen met de door de regeering aanbevolen neutraliteit. De heer van Dalsum was voorne mens binnenkort de uitgaaf van het blad te staken. Hij schreef onlangs, dat het doel dat door hem met de uitgifte werd beoogd, bereikt was en het gestrooide zaad nu vrucht kan dragen. De M.C. beweert hier, dat De Volks wil meermalen schreef tegen de neu traliteit. Wij echter zijn ons niet be wust, dat dit zoo is. De heer com mandant heeft dit alleen beweerd om trent onze staatsmansgedachte in zake de Nederlandsche politiek jegens Vlaanderen, en wij hebben erkend, dat de heer commandant hierin gelijk had, waarom de heer van Dalsum dan ook vrijwillig gevolg gaf aan zijne be slissing. Maar de M.C. schijnt te doelen op nog andere zaken. Aangezien deze ons niet bekend zijn, vragen wij haar ons wel te willen ge ven uitlegging van haar beweren. 2. De vorige week schreef HET VOLK DE VOLKbWIL opgeheven. Binnen korten tijd zal „DE VOLKSWIL", een onafhankelijk katholiek democratisch orgaan, een persoonlijke uitgave van den bekenden notaris van Dalsum te Hulst (Zw. Vlaanderen) ophouden te verschijnen. Het blad en de uitgever zijn bekend geworden om de jaren lange felle strijd tegen de katholieke geestelijkheid en politieke partij. De uitgever zegt tot opheffing te hebben besloten omdat hij het door hem ge- wenschte doel heeft bereikt. Wij ge- looven hiervan niet veel, want de katholieke geestelijkheid heerscht nog onbeperkt in het land van Hulst, en de laatste kamerverkiezing waar de heer v. Dalsum weer candidaat was, bewees dat er een einde aan zijn in vloed begon te komen. Het Volk beweert dus, dat wij ons doel niet hebben bereikt. Maar Het Volk heeft geen begrip van wat was het doel van de Volkswil. Deze schreef in art. 12 harer grondregelen: De Volkswil vraagt voor haar stichter geen geld, geen goed, geen eer. Zij had dus alderminst voor doel, om van Dalsum te brengen op den een of anderen zetel. Herhaaldelijk heeft de V. gebruikt het woord, dat reeds was het motto van Rondom Pachtcontract I, dus nog vóór de V. bestond „dit alles is ge schied, opdat de gedachten der harten zouden openbaar worden". Ziet, het doen openbaren der ge dachten van het volk en overheid je gens het recht, en met name het na tuurrecht, in kerk en in staat, was het doel van haar bestaan. Dit openbaren is door den oorlog geschied tot in het internationale recht, en sedert den oorlog legde de V. daarom deze gedachten vast ook op het gebied van de laatste consequen ties van het recht der rechtsscholen. En omdat dit is geschied was het werk van de V. voltooid. En wat de verkiezingen betreffen deze hadden voor ons alleen waarde om daardoor te doen openbaren de gedachten des volks en van hen, die op deze gedachten hun invloed uit oefenen, en meer niet. En het resultaat van het werk van het doen openbaren der gedachten jegens het recht is ditdat met recht door den oorlog zijn ineenge stort zoowel het recht der recht- scholen gegrond.op het drijfzand der menschelijke meeningen als de rechts wetenschap der kerk gegrond op de dwaling der politieke christelijkheid, met conclusie, dat de vooruitgang ligt in den terugkeer der beide rechtswe tenschappen tot het natuurrecht, ge grond op de rots van het recht Gods. Ziet, dit was het doel van de V. en dit resultaat leggen aan Kerk en Staat den plicht op de grondslagen hunner rechtswetenschap te herzien, in het licht van wat de V. heeft doen openbaren. En doen zij dit niet, dan zullen de gevolgen niet uitblijven, want dan zou hieruit blijken, dat de oorlog niets heeft geleerd noch aan de rechlswetenschqp van de Kerk noch aan die van dsn Staat en... het Na tuurrecht heeft zijn sanctie in zich zelf. Zal Het Volk nu nog beweren, dat De Volkswil haar doel niet heeft bereikt Ken staatkundig' raadsel. Er wonen Rumeniërs in Bessarabië, behoorende tot Rusland, en ook in Bukowina en Zevenburgen, behoorende tot Oostenrijk-Hongarije, en toch, de droomers van een groot-Rumenië rich ten hun staatkundige verlangens niet naar Bessarabië doch alleen naar Bu kowina en Zevenburgen. Er wonen Italianen in Trente, be hoorende tot Oostenrijk, in Tessino, een kanton van Zwitserland, en ook in Savoye en Provence, behoorende tot Frankrijk, en toch, de droomers van een Italië, dat in zich bevat alle landen bewoond door een Italiaansche bevolking, richten hun staatkundige verlangens niet naar Tessino en naar Savoye en Provence, doch alleen naar Trente. Als reden wordt opgegevenmen verwacht eenmaal eene ontbinding vair Oostenrijk-Hongarij, en bij deze ont-

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1915 | | pagina 1