Van alles wat. O Een zonderling gcbrnik. Bij de Ruasische troepen in Boek- hara heeracht een allerzonderlingst gebruik. Voordat daar de soldaten bepaalde oefeningen maken wordt het commando gegeven tot een soort overwinningsgebaar, dat hierin be staat, dat alle manschappen op een bepaald teeken op den rug gaan lig gen en de beenen omhoog steken. Dan >pnngt alles op en stormt het met luid hoera voorwaarts. Deze eigenaardige manoeuvre berust op een overlevering van nog niet zeer ouden datum. Het was bij de bestorming van Samrakand. De Russische sol daten hadden hier vooreerst een smal riviertje over moeten waden en om nu het in de hooge kaplaarzen ge- siepelde water, dat bij het loopen geweldig vermoeide, weer kwijt te raken, liet de legeraanvoerder alle maoechappen op den rug liggen en de beenen omhoog steken. Daarop ging men tot de bestorming over. De domme Russen waren er echter van overtuigd, dat hunne overwin ning alleen te danken was aan het vreemde commando, en bleken aan dit geloof zoozeer gehecht, dat de legerautoriteiten besloten in te gaan op hun verzoek, altijd deze manoeu vre te mogen maken, voor het er op los ging. o De Etna. De Etna schijnt ook nog den we reldbrand te willen verergeren. In de nabyheid van den vuurberg wordt voortdurend een onderaardsch ge donder waargenomen, en aardschok ken hebben reeds eenige schade aan gericht, wel niet van beteekenis, maar toch groot genoeg, om de arme be volking bang te maken. Ook de Vesuvius vertoont een toenemende activiteit, maar de directie van hel >bservatorium heeft aan de Italiaan sche pers eeD communiqué verzon den, waarin hij meedeelt, dat er geen gevaar bestaat. Een aantal vulkanologen en aard bevingsspecialiteiten brengt verband tusschen den oorlog en de activiteit van vuurmonden. De bovengrondscbe explosies zouden de ondergrond-che bevorderen Inmiddels is dit nog slechts een theorie, die niet is be wezen. 't Kan louter toeval zyn. o Een jong-meisje voor fl. per week. Men schrijft ons uit Amsterdam In een onzer volksdagbladen werd dezer dagen een kwaitjes-adverfentie geplaatst, waarin gevraagd werd een jongmeisje op druk kantoor met lof felijk ontslag L. S. voor f 1.per week. Er werden op ontvangen -4- <400 brieven. 'Zelfs jongedames van 17 a 18 jaar met eind-diploma H. B. S. 3 j. c. meldden zich aan. Of de markt ook overvoerd is o— Zeemanshoop. Men schrijft ons uit Amsterdam De afbraak van gebouw „Zeemans hoop" op den hoek van Dam en Kal- verstraat is nu in vollen gang. Aan het einde van de volgende week zal het monumentale gebouwtje wel met de aarde zijn gelijk gemaakt. Stevige mannen slaan met zware mokers tegen het steen, en de groote granietblokken worden voorzichtig afgeheschen. In middels is de Kalverstraat bijna ver sperd. Alleen o/er het eene trottoir kan men passeeren, en de menschen loopen hier dus den geheelen dag te gen eikaar op. Daartusschen staan nog enkele vrouwen, die kranten aan den man trachten te brengen. —o Vreemde kranten. Men schrijft ons uit Amsterdam r De Duitsche Regeering heeft direct bij het uitbreken van den oorlog een soort publiciteitsbureau laten oprich ten, gevestigd in de Nieuwe Doelen straat. Een Duitscher, een zekere Herr Cremer, is er directeur van, en wordt bijgestaan door een Nederlandse!) adjunct. Het hoofddoel van dit bureau is, te zorgen, dat hier geregeld Duit- sche bladen en tijdschriften verspreid worden, hetzij, dat deze gratis verzon den worden, b.v. aan kranten, hetzij, dat zij op straat verkocht worden. Van Fransche en Engelsche zijde bestaat hier een dergelijke organisatie, en het Amsterdamsch publiek wordt dan ook overstroomd met builenlandsche kran ten. Bij het Centraalstation, op het Damrak, op den Dam, bij het Post kantoor, bij de Munt, op het Leidsche- plein, op de kruising Vijzelgracht- Weteringschans, en nog op ta! van andere plaatsen hebben de Nederland- sche verkoopers, die zich in dienst van die buitenlandsche propaganda hebben gesteld een onvaderlands lievende daad is dat echter niet postgevat, en in hoo^-Haarlemmer- dijksch, Kattenburgsch, of in ander Amsterdamsch dialect bevelen ze aan met luider stem Deeeliejoes, Teieims, Deeeliemiror, Maoteiein, Figgarro, Ber liner Taogeblaot, enz. Ze hebben eerst les in uitspraak gehad, moet u weten Maar enfin, men begrijpt ze, ze verdienen er hun geld mee nage noeg het heele bedrag van den ver koop mogen ze houden en de res pectievelijke Engelsche, Fransche en Duitsche belangen worden erdoor ge diend. En onze neutraliteit wordt zoo niet in gevaar gebracht. o De geschiedenis van de Turksche vloot. Turkije bezit reeds zeer lang een oorlogsvloot, die onder enkele sultans werkelyk gloriedagen beeft gekend Reeds Mohammed II, de veroveraar van Constantinopel zag in, dat hij tot handhaving van zyn macht een goede vloot noodig had. Hij liet toen eenige oorlogsbodems bouwen, die hij gedeeltelijk met vrijwilligers, gedeel telijk met troepen bemande,die let terlijk met geweld tot den zeedienst gedwongen werden Van den beginne af lag het in zijn bedoeling met deze vloot het eiland Rhodus aan de rid ders van de Johanniterorde afhandig te maken. Deze Christenen bestook ten den Islam heftig en stookten in zijn hoofdstad, op de archipel, en aan de Klein-Aziatieche kust voort durend onrust De dood van Sultan Mohammed in het jaar 1481, op roer m het land en onder de scheeps bemanning verhinderden intnsgchen de verovering van het eilaod, en pas m 1522 viel bet den Turken onder Sultan Soliman den Grooten in han den. Het moet aan de zwakheid van Mohammed8 opvolgers worden ge weten, dat de vloot eertijds uit. 300 schepen bestaande, na enkele jaren niets meer waard was. Nadat Soli rnan de Johanniters van Rhndu* had verdreven en deze naar Malta de wijk hadden genomen, wijdde de Sultan alle aandacht aan de vloot waarmee hij nu Malta wilde aan vallen. Te Pera (aan de Europeesche zijde van Constantinopel) werd een uitgestrekt marine-arsenaal gebouwd en alle deelen van bet groote Turk sche Rijk moesten bijdragen leveren voor den bouw van de vloot. Zoo konden in April 1563 meer dan 200 schepen met 20 reuzenkanonnen en bemand met30 000 koppen, naar Malta optrekken. Er volgde een beleg vau eenige lange jaren, doch het was den Turken niet mo gelijk, het eiland aan de Johanniters te ontnemen. Na den dood van So liman begon het verval der vloot opnieuw en het heeft tot de dagen vun Murad IV geduurd eer de vloot opnieuw slagvaardig was. Deze Sul tan was echter niet gelukkig in zijn zeegevechten en in 1656 werden alle schepen door de Venetianen vernie tigd De vioot werd weliswaar wel opgebouwd, doch was zoo weinig waard, dat de Turken de drie daar opvolgende eeuwen steeds verslagen werden. Pas in den tegen woord igen tijd komen bij de Turken weer de ideeën van Mohammed II en Soliman den Grooten boveD, en hun jongste succes zal dit besef wel versterken. o— Guiliano, de veelvoudig-geridderde. Marchesi di San Guiliano, de on- lai'gs gestorven Italiaan-ehe Minis ter van Buitenlandsche Zaken, zou meö veilig de veelvuldig-geridderde kunnen noemen. Zijn borst werd ge dekt hoe had de man er plaats en kracht voor door niet minder dan 2172 onderscheidingsteekenen Werkelyk, hij slaat hiermee een record. —o Panama-tolgeld. Het groote Deensche stoomschip „Transvaal", dat als een der eerste schepen het Panama-kanaal in de richtiug Stille Oceaan-Atlantische Oceaan gepasseerd is en nu weer is binneugeloopen, heeft voor de door tocht 8 mille moeten betalen. Wan neer het schip echter de gebruikelijke koers om Zuid-Afrika had genomen, dan waren de kosten wel viermaal zoo groot geweest. In het geheel duurde de tocht door het 1 anama- kanaal 10 en een half uur. o Nieuwe praehistorische vondsten in Amerika. Bij de jongste opgravingen in Peru is een verzameling kleibakkerswerk voor den dag gekomen, zooals de archaeologen nog zelden in handen kregen, en welk een nieuw licht werpt op den stand der oude Inka-cultuur. De voorwerpen zijn op het oogenblik allen uitgestald in het American Mu seum of Natural History en maken den trots uit van den conservator. Het zijn er niet minder dan 412, die allen met elkaar wedijveren in pracht, kunstige bewerking, schoonheid van decoratie en onberispelijke afwerking. In de uit voering van het glazuur is werkelijk de volmaaktheid bereikt. De motieven zijn ontleend aan de menschelijke of dierlijke gestalte, of vertoonen een gestyleerden vorm van mythologische dieren. De kleurenrijk dom, die het vaatwerk vertoont, is inderdaad buitengewoon. De voor werpen hebben dienst gedaan voor verschillende religieuse doeleinden, als offerschaal, waterbekken, enz. De meesterwerken der oude Peru- aansche kleibakkerskunst zijn afkom stig uit de graven van Nasca, 350 K.M. bezuiden Lima. Op deze begraafplaats werden de lijken gevonden in zittende houding op een diepte van 6-10 voet. Ook kinderlijkjes trof men in die hou ding aan. Verder schenen de oude Inka's hun dooden behalve kostbaar kleiwerk ook nog waardevolle gouden voorwerpen mee te geven. Koper of brons werd echter niet gevonden. Deze metalen waren waarschijnlijk niet edel genoeg voor een doode. o De Kelten op de Britscbe eilanden. De Angelsaksische Germanen zijn, zooals men weet, eerst laat, nauwelijks in de 5de eeuw na Christus, naar Brit- tannië overgestoken. Vóór dien Germa- neninval werden de Britsche eilanden bewoond door Kelten, die een nog oudere bevolking onderwierpen en aan zich assimileerden. Toen de Angelen en Saksers kwamen konden ze slechts de grootere Oostelijke helft van het heden- daagsche Engeland werkelijk bevolken. Het Westen bleef Keltisch, evenals Ierland en ten deele ook Schotland. Nog in onzen tijd heeft zich, zooals men weet, het Keltisch in Wales ge handhaafd, en nog in dezen tijd haat de echte Taffy, zooals die menschen schertsend genoemd worden, de Zuid- Engelsche Saksen met een doodelijken haat. De Welsh doen tegenwoordig veel aan hun eigen taal en litteratuur, waarbij ze zich herinneren dat ze één zijn met de Kelten van Ierland (schert send Paddy genoemd), en met een deel der oorspronkelijke bevolking van Frankrijk. Des te geringer de Keltische invloed thans is, des te hooger gaan de toekomstverwachtingen der Welsh en Ieren. Zij willen niet hooren van een Angelsaksisch rijk het moet wor den een Anglo-Keltisch rijk, want de Noord-Engelsche angelen stari.i bij de Kelten in een veel beter blaadje dan de Zuid-Engelsche Saksers. De Iersche Kelten behoorden echter reeds in de grijze oudheid tot een anderen Kel- tenstam dan de Britten van het groo tere Ooste'ijke eiland. Ze noemden zich Goïdelen (waaruit laterGaelén). Fransche en Engelsche geleerden heb ben gemeend dat de Goïdelen in de 9e eeuw vóór Christus van de Rijn streken over Engeland naar Ierland zijn getrokken, waarbij eenigen hun ner in West-Engeland achterbleven, terwijl het overige Engeland later door de Britten (Welsh) veroverd werd ln zijn laatste verhandeling, even vóór zijn dood geschreven, steekt de be roemde Keltoloog Heinrich Zimmcr den draak met die opvatting. Gij meent zeker, zegt hij, dat de Goïdelen in de 9de eeuw vóór Christus op de zelfde manier naar Ierland reisden als heden een reiziger uit Keulen zou doen. Zimmer toont dan aan dat de Goïde len, afgezien van veel la-ere invallen en strooptochten, nooit in Engeland geweest zijn, doch dat ze rechtstreeks uit West-Frankrijk naar Ierland zijn overgestoken. Wales is altijd een Britsch land geweest. Dat de zeeweg van Nantes en Bordeau rechtstreeks naar Ierland in oudheid en middel eeuwen de gebruikelijke was, is nog uit een menigte gegevens aan te toonen. Aardig is ook wat Zimmer opmerkt over de Iersche monniken, die later op het vasteland het Christendom ge predikt hebben. Gij moet niet den ken, zegt hij, dat ze kwamen met de bedoeling te bekeeren. Het waren geen zendelingen, het waren kluizenaars, die de eenzaamheid zochten, die ze in Ierland en Wales niet meer vonden. Het was daar al te wereldsch gewor den In Oost-Frankrijk en in Duitsch- land, daar vonden ze de eenzaamheid der vrije natuur, die ze zochten. Dr. F. H. F. o— Geen eigeuiraan. „Mijne heeren," zeide eene koffie- hotelhouder tot een bij hem aanwezig gezelschap, „het is twee ure, me dunkt, het is hoog tijd voor fatsoenlijke men schen om naar huis te gaan...." „Dat gaat ons niet aan riep eer. uit het gezelschap. „Bier Jan, Bier!" o De dokters en de geheelonthouding. In 1896 is door de Nat. Christen Geheelonthouders-vereeniging het oor deel der Ned. Vereeniging voor Psy chiatrie gevraagd over het toedienen van alcohol aan krankzinnigen. Het deswege toen ingesteld onderzoek wees uit, dat de meeste krankzinnigenartsen een totale onthouding aan alcoholbe- vattende dranken als regel voor krank zinnigen en zenuwpatiënten niet noo dig achten. Het gebruik was echter gering te noemen. De heer J. Kat. geneesheer-directeur van 't Rijkskrankzinnigeitgesticht, heeft thans opnieuw een zoodanig onder zoek ingesteld. Uit zijne in het „Ned. Tijdschr. voor Geneesk." dienaangaan de gepubliceerde mededeelingen blijkt, dat sinds 1896 het oordeel der meeste psychiaters vrij sterk gewijzigd is. Van de 75 inrichtingen, waar gege vens gevraagd werden, antwoordden er 45: welnu, in 37 dier 45 werden buiten bijzonder geneeskundig voor schrift geen alcoholica verstrekt. In 1896 daarentegen werd, slechts in 2 inrichtingen het geheelonthouders- standpunt gehuldigd. o Wol op de wereldmarkt. Het gure jaargetijde is weer aange broken. En met het meerdere verlan gen naar warmte, huiselijkheid en ge zelligheid, gaan we omzien naar war mere kiecding. De dikke jassen worden met graagte aangetrokken en de wollen onderklee- ding, die wij bij den eersten zonnigen voorjaarsdag overal gewenscht hebben, behalve om qds lichaam, halen we weer begeerig voor den dag. Ongetwij feld is een praatje over de wol op de wereldmarkt thans actueel. Onder het groote aantal wolscha pen zijn het Spaansche Merino-ras en het Engelsche ras thans de voornaam ste. Totaal loopen er op deze aardt een 550 a 600 millioen schapen rond. Meer gespecificeerd is de schatting voor Europa 160 millioen. (Rusland 411/2, Engeland 32, Frankrijk 17'/2 15l/2, Italië en Oostenrijk-Hongarije ieder 11, Duitschland 5Va millioen). Van de Nieuwe Wereld schat men de La Plata-landen op 93l/2 millioen, de Vereenigde Staten op een kleine 62 millioen, Noord- en Zuid-Amerika sa men op ruim 165V2 millioen schapen. De kudden van Australië en Nieuw- Zeeland hebben op het oogenblik een sterkte van IO972 millioen, zoodat daar op ieder bewoner meer dan 20 schapen komen. De koloniën van Britsch-Zuid-Afrika beschikken over 30 millioen schapen. De totaal-productie der aarde aan ruwe wol bedraagt thans ongeveer 1260 millioen K.G. per jaar, waarvan 318 millioen voor rekening van Europa komen. Per jaar levert een schaap ongeveer 2 K.G. Het wolverbruik is bij de bevolking van Europa en Noord- Amerika in den laatsten tijd belangrijk toegenomen. Het steeg van 1,33 K.G per hoofd in het jaar 1850 op 2.05 K.G. in 1910. Merkwaardig is nog het volgende Omstreeks het midden der vorige eeuw had Europa nog wo! genoeg. Nu wordt 75 a 80 pCt. ingevoerd, meest uit het Zuidelijk halfrond, n.l. Australië, Britsch-Zuid-Afrika en La Plata. Het gevolg van het overzeesch aanbod was een sterke daling der wolprijzen, waardoor de schapenteelt in Europa spoedig weinig loonend meer was. De intieme gedachte. —0 (Van een onzer Amsterdamsche waarnemers). Sedert D/2 jaar bezit Groot-Mokum een buitengewoon interessante veree niging, de Club der Intieme Gedachte. Waarschijnlijk bestaan er ook in an dere plaatsen in de meer geavanceerde deelen van ons land dergelijke veree- nigingen. Maar in Amsterdam heeft de organisatie der intieme denkers zich zoo ontwikkeld, dat ook de minder intiemdenkenden van haar hebben ge hoord. Het verheugt ons, u iets van deze geheimzinnige organisatie, wel j nog niet zoo machtig als de stichting van Deloyola of de Loge, maar in de toekomst een enorme reus, te kunnen meedeelen. De intieme gedachte van elkaar te weten is een band, die niet te breken is. De materialistische geest, die alom heerscht, is ontstaan, doordat men el kaar wantrouwde, doordat men eikaars idealen niet kende, doordat men zich anders voordeed, dan men was. Zoo zijn de menschen van elkaar ver vreemd. Zelfs z.g. vrienden hechten aan vormen, en verbergen voor elkaar hun teedere gevoelens. Wanneer ze verdrietig zijn, houden ze hun tranen in. Het is zelfs niet fatsoenlijk gezond kerngezond te lachen. Inderdaad, een vervreemding moet daarvan het gevolg zijn. En ook huichelarij en leugen achtigheid. Die vervreemding ziet men tusschen vrienden, tusschen vader en zoon, tus schen moeder en dochter, tusschen broers, tusschen zusters. En de mensch- heid bestaat zoo uit talrijke individuen. Doch een gemeenschap is er niet. Het is usantie, om z'n intieme ge dachten vooral te verbergen, tegenover iemand van de andere sexe. jongens en meisjes mogen niet vrijelijk met elkaar omgaan, en de moeder geeft haar dochter tal van voorschriften, waardoor het meisje zich van de jon gens kan isoleeren. O, het is om te weenen, maar er is niets aan te doen blijkbaar. De geslachten moeten ge scheiden als het mannelijk rund van het vrouwelijk. Zoo was het, maar zoo is het nu niet meer. Er is een profeet opge staan in de gestalte van een tamelijk lange, magere, bleeke onderwijzer zon der aanstelling, een jongmensch van een jaar of 19, met teedere blauwe oogen, een blond vlassnorretje en baardje van dons, en meterlange ha ren. Die profeet heeft alom den volke kond gedaan, dat de intieme gedachte gemeengoed moet en kan worden van alle nog edel denkenden en willenden. Die intieme gedachte kan dan wonde ren doen. Het egoïsme wordt erdoor vernietigd, de humanitaire gevoelens worden er door aangekweekt. De mo derne menschen zijn vrccselijke indi viduen. Ds degeneratie neemt toe met den dag. Maar de intieme gedachte kan nog veel redden. En zoo werd dan de Club van de Intieme Gedachten opgericht. Er zijn r.og genoeg jongelui in Amsterdam die niet aan football doen, en ook de schare jongedames, die niet gaan tennissen en die geen port drinken, is grooter, dan men wel denkt. Honderdtallen jongelieden menschen van boven de 30 zijn niet meer voor verbetering vat baar natuurlijkgaven zich als lid op, er werd een zaaltje gehuurd, en de Intieme Gedachte begon zich te ontwikkelen, d. w. z. spoedig waren alle intieme gevoelens der leden pu bliek geheim. Want de intieme den kers weten nu eikaars verlangen, zij kunnen elkaar beter begrijpen, ze lee- ren elkaar waardeeren, elkaar liefheb ben, elkaar vertrouwen. O hoe heerlijk, elkaar te vertrouwen, elkaar lief te hebben, elkaar te waardeeren, elkaar te begrijpen, eikaars verlangens te we ten Zoo leert men mensch worden. Zoo verheft men zich uit den poel van het materialisme, en stijgt men omhoog in betere sferen. Waar de lucht ruimer is, en waar licht heerscht. Lucht en licht Inmiddels vernemen wij van een po'.itie-ambtenaar, dat hij den zaalver huurder overweging heeft gegeven, de lokaliteit niet langer voor deze ver gadering beschikbaar te stellen, omdat er tooneelen voorkwamen, die minder gewenscht waren. De zaalverhuurder heeft de wenk begrepen, en de intieme denkers zijn nu versnipperd. Maar de politie houdt een oogje in het zeil, en de diverre vaders en moeders zijn ge waarschuwd. Zoo ziet men, dat een al te intieme gedachte zijn gevaren heeft.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 6