Flick's Cacao No. 260. Zaterdag 29 Augustus I9i4. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen W eek blad te Hulst. RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. W? Stichter: H. 4. van Dalsüm. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. Vrede door Recht. ER IS de allerbeste. RAI DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKERIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. O In geheel de beschaafde wereld, ook in Nederland, was reeds menig jaar en met name sedert het eerste Vredes congres, samengeroepen door den Vredesczaar van den Japanschen- en nu Europeeschen oorlog, eene bewe ging gaande om te komen tot eene geleidelijke beperking der bewapenin gen en tot een scheidsgerecht voor de internationale verwikkelingen. Deze beweging werd gesteund door de regeeringen en volksvertegenwoor digers en ziet, ondanks die beweging staat Europa in vuur en vlam en ieder, ook in de landen die er buiten ble ven, voelt er de gevolgen van. In 1913, dus voor er van den tegen- woordigen oorlog sprake was, ver scheen er in de uitgave Mavors te Velp eene brochure van den Lt. Kolo nel van den Nederlandschen Generalen Staf J. C. van den Belt getiteld De Weermacht onzer Buren. De inleiding begint alzoo „Zooals algemeen bekend veronder steld mag worden, is in 1911 de kans op een ernstig gewapend conflict in Europa zeer groot geweest. Dat de oorlog toen uitbleef, wordt ook toe geschreven aan het feit, dat de strijd krachten der „entente" Frankrijk, En geland en Rusland- nog niet ten volle geschikt werden geacht voor de taak, die hen wachtte als „hulptroepen" der Fransche legers. Is dat juist, dan kan men er op re kenen, dat vandaag of morgen aan dien eisch zoo goed mogelijk zal zijn voldaan. Of DAN N.W.-Europa het tooneel van den strijd zal worden, kan moeilijk worden voorspelddat de kans daarop echter niet gering is kan, dagelijks als het ware nog, blijken uit de dagbladen en uit de militaire liter atuur. Velen achten dien strijd overi gens toch onvermijdelijk, omdat Enge land zich ernstig bedreigd acht door Duitschiands buitengewone economi sche ontwikkeling en in Frankrijk, meer dan ooit, het revanche-idee gevoed wordt (Elzas-Loteringen)." Tot zoovere die inleiding, welke ook daarna gaat spreken over iets anders en wel over onze eigen levens kwestie, het handhaven der Nederland- sche neutraliteit. Deze inleiding is zeer interessant, zij wijst toch op drie feiten 1. dat er in 1911 nog geen oorlog kwam omdat de landen der „entente" Frankrijk, Engeland en Rusland, nog niet klaar waren. Op dit nog niet klaar sedert dat jaar ging Frankrijk tot den3jarigen diensttijd over en ging België, dat nu ook is aange sloten bij de „entente" het vorig jaar een wet maken, waarbij de legersterkte buitengewoon werd vergroot ondanks den tegenzin des volks dat, met name op het platteland, dit jaar van zijn ontstemming blijk gaf bij de Kamer verkiezingen. 2. Op den in Frankrijk nog leven den wrok wegens de nederlaag van 1870. 3. Op de handelsafgunst van Enge land tegen den handelsondernemings geest van het Duitsche volk. Als men overweegt deze drie punten en dan in het licht van de regeeringsverklaringen door ons in De Volkswil overgenomen, dan is door die inleiding bevestigd dat van die onschuldverklaringen er slechts eene echt wasdie van den Duitschen Keizer: En hieruit volg tdat Duitsch land strijdt een verdedigingsoorlog en de anderen een aanvalsoorlog. (Deze gevolgtrekking staat buiten die van de Duitsche schending der Belgische neutraliteit, welke schending een aan val is.) En welaanval uit wrok en uit af gunst, verdediging van de door wer ken des vredes verkregen volkswel vaart. Zoo zit dus de zaak. De oorlog van heden heeft dus zijn- oorzaak in wrok en afgunst. De beweging van „Vrede door Recht" is mislukt en wel voor den tegenwoordigen oorlog, omdat zij niet heeft weten te niet doen den wrok en de afgunst in het openbare leven. Nu leert De Volkswil in hare grond regelen Art. 8: In zake sociale actie leert zij laten we door de daad wat voor elkander over hebben en rechtvaardig zijn jegens elkanderin zake politieke actie leert zijlaten wij door de daad elkander wat waardeeren. De politieke leer van De Volkswil is alzoo de onderlinge waardeering en deze ook natuurlijk in het licht van haar devies. SU are die onderlinge waardeering een beginsel van staatsbeleid in het eigen land en de internationale politiek zou er dan nu wel oorlog zijn Wij den ken van niet. En denken wij juist, dan is de gevolgtrekkingdat „Vrede door Recht", als zij opnieuw wil be ginnen inet haar propaganda, althans van De Volkswil dient over te nemen als beginsel van internationaal staats beleid laten wij door dc daad elkan der wat waardeeren. Is dit echter praktisch mogelijk op internationaal gebied? De voortdu rende oorlogen en de algemeene wil tot bewapening zeggen neen en het verstand zegthet moet en het kan. Wat is de zaak. Nagenoeg zoolang de wereld bestaat hebben personen hun veiligheid en het hunne moeten beschermen tegen hun medemenseben (tegen moord en dief stal), hebben stammen dit moeten doen tegen andere stammen, staten tegen "sta ten. N Dit feit is nu eenmaal zoo, en dit zal wel waar blijven zoolang de mensch de mensch blijft die hij altijd is geweest. En ook zullen er wel altijd botsingen mogelijk blijven tusschen de staten, omdat door het verschil in levens voorwaarden het eene land voor zijne ontwikkeling noodig heeft eene ont wikkeling naar buiten, waardoor dit in botsing komt met het land, binnen welks grens of beiang deze ontwikke ling zich richt. En ook zal er wel altijd afgunst biijveii van het eene volk jegens het andere, omdat elk volk er een natio- nalen hoogmoed op nahoudt, die erg teer heet te zijn, en dus licht kan worden gekwetst. En verder heeft ieder volk een soort ingeschapen gewetenswroeging', dat het in het heden of in het verleden tegen een ander volk wel eens iets heeft gedaan dat niet in den haak is, reden, waarom er in ligt een soort vrees, leidende tot het voorbereid zijn op een verdediging tegen wraak of op een verzoek om herstel van een begaan volksonrecht, welk onrecht wijselijk te herstellen in strijd heet met de „eer." Al deze oorzaken hebben voor ge volg, dat elke Staat er een militaire macht op na houdt en niet kan missen. En als er een militaire macht be staat, dan is tegelijkertijd in eiken Staat eene partij die vermeent, dat die niet krachtig genoeg is om eventueel aan haar doe! te kunnen beantwoor den. En zoo krijgt men en heeft men gekregen de wedloop in de bewape ning. En wie denkt, dat met den te genwoordigen oorlog, ais deze een maal zal zijn beslist, aan dezen wed loop in de bewapening een einde zal komen, zal zich vergissen, omdat ook na den tegenwoordigen oorlog blijven bestaan de oorzaken, die noodig ma ken het bestaan van een militaire macht. Conclusie is dus hoezeer men ook kan zijn tegen het militairisme, elke Staat is verplicht, gaarne of niet, er een militaire macht'op na te houden. Maar al is deze noodig, daarom kan toch wel de oorlog worden voor komen, het doel van „Vrede door Recht", doch dan moet men gebruiken de middelen, die wegnemen de oor zaken. De oorzaken nu zijn voor de Staten 1. De behoefte aan levensbestaan des volks buiten de landgrenzen. (Toe gang tot verkeerswegen, b.v. Servië naar de Adriatische Zee, Rusland naar de Middellandsche Zee, Duitschland naar de wereldzeeën, Vlaanderen naar de Schelde, enz). 2. De afgunst, dat eenig volk heeft dezelfde nationale hoedanigheden als het andere, met de vrees voor over- vleugeiing. B.v. Engeland is afgunstig op het succes van den handelsonder- nemingsgeest van het Duiische volk op de wereldmarkt. 3. De onwil om in het veiledene begaan onrecht op een wijze manier te herstellen, terwijl de gevolgen des onrechts zich nog altijd doen gevoe len. B.v.het volksonrecht van Neder land tegen Vlaanderen van 1648 (kwes tie Vlaanderen afgesloten van de Schelde.) 4. De kwade wil van personen of partijen. B.v.veroveraars, of drijvers. 5. De politieke geldleeningen. V/at kan daartegen nu doen „Vrede door Recht" Ons inziens veel, en wel 1. Door in elk eigen land te brengen de volksovertuiging, dat het is een onnatuurlijke daad eenig volk af te sluiten van de verkeerswegen. Dus diplomatie tot het vinden van een doeltreffend middel tot toegang tot de verkeerswegen. 2. Door in eik eigen land te brengen de volksovertuiging, dat handelscon- currentie slechts door onbloedige en wettige middelen moet worden bestre den en niet door een oorlogsvloot. Dus." Engeland veiiaat haar politiek van afgunst. 3. Door in elk eigen land te brengen de volksovertuiging, dat het er eigent- üjk weinig toe doet, welke naam draagt de president, koning of keizer en wel ke taal die spreekt, als in het land maar voor ieder en tegen ieder recht te krijgen is. Dus opvoeding tot kin deren van éénen Vader en niet tot verachters van andere naties. 4. Door in elk eigen land te brengen de volksovertuiging, dat er geen mi litaire macht mag worden gebruikt om te dekken de finantieele corruptie, oorzaak b.v. van den Russisch-Japan- schen oorlog, en geen Justitie om de ambtelijke finantieele corruptie te dek ken door ambtelijke straf tegen den zuiveraar, b.v. in Nederland tegen ons. 5. Door in elk eigen land in de U JJiiU XJ I.LIJl Ul/ül.y\y VJ.AVi.JLV/ UJJAUJ.U A. Grondwetten te doen opnemen als rechtsbeginsel, dat geen oorlog, noch aanvallende noch verdedigende oorlog, mag worden gevoerd dan krachtens een besluit van de volksvertegenwoor diging, en dat voor deze geen waarde hebben overeenkomsten tot bondge nootschappen, die niet openbaar zijn geweest en vooraf door de volksver tegenwoordiging als wet zijn aange nomen en veropenbaard. 6. Door in elk land de pers te over tuigen, dat zij meer goed doet door het vuil in eigen land te bezien in het licht van recht en waarheid, en geleid door den geest van den genees heer dus niet door dien van den bios coopondernemer, dan door het eigen vuil te doofpotten en uit te meten in geleerdheid dat bij een ander. Indien op deze wijze wordt gehan deld, niet op papier maar in werke lijkheid, dan kunnen worden voorko men de oorlogen, maar of zoo zal worden gehandeld is een vraag, daar het zou medebrengen een alles herstel len tot het natuurrecht van het binnen- landsche en van het internationale recht der rechtsscholen, het zou mede brengen de erkenning van de waar heid, dat de bezieling in het Fransche volk die baarde de Revolutie van 1789 was een adem Gods, en nog steeds is deze erkenning er niet en is ons werk van Er is geen Tegenstelling geplaatst op den Index, en zijn wij, omdat wij de waarheid leerden en deden vogel vrij en rechteloos langs den ambtelij ken weg van kerkelijk en van burger lijk gezag in het vaderland van het internationale recht en der Vredescon gressen. „Vrede door Recht" heeft alzoo een schoone maar moeielijke taak, zij moet dus beginnen met te doen leeren wat vrede is en wat recht is, beginnen dus met het allereerste begin van het on derwijzen van de beteekenis der woorden. eeixe strenge lill dkllrim. O Wij lazen, dat op het gelaat van den overleden Paus Pius X een strenge uitdrukking ligt. Wij begrijpen dit. Pius X was een heilige, die de we reld bezag in het licht van het Recht Gods, die dit recht wilde in zijne priesterschap en deze wilde niet, die dit recht wilde in de wereld, en da wereld vond hem te hard. In den wil van een Paus ligt altijd een wil van God, en het niet-willen van den wil des Pausen, en met name van een heiligen Paus, leidt tot een gericht. Dit gericht heeft Pius gezien in den oorlog die nu de, oude christenheid en de wereld teisterl, hij heeft dit gelicht willen voorkomen, doch de verblinding der volkeren was ie ver gevorderd dat deze door zijn bemoeiingen de verblinding kon genezen zonder een gericht. Zijne priesterschap wilde niet en.... zij v/il nog niet in Nederland. De we reld vond hem te hard.... zij vindt misschien de oorlogsbeproeving van nu zacht Een strenge uitdrukking op het ge laat van een heiiigen zachtmoedigen Paus op het oogenblik, dat deze zijn zic-1 gaat overgeven aan zijnen Schep per. En wij weten, dat altijd op zijn gelaat lag bij zijn leven een uitdruk king van weemoed in de ooge.n, die diep schouwen in de teekenen des tijds. Een uitdrukking voi beteekenis —o Indrukken over het huidige Duitschland zijn grootsch en van over weldigende zelfvertrouwende volks eenheid en volkskracht. Indrukken over het huidige Frank rijk zijn die van een volk, dat in den nood terugkeert tot het gebed en tot zijn God. Wat is het toch jammer, dat die twee volkeren vijandig staan tegen over elkander, welk een kracht tot een christelijke wereldbeschaving zou er van beiden kunnen uitgaan, ala zij ieder op zijn eigen gebied en op eigen wijze, elkander wilden aan vullen en gteunen De oude Chris tenheid zou opstaan tot een nieuw leven, een nieuw groot tijdperk zou voor de wereld aanbreken, niet een tot vernieling, gelijk het zal zijn als Duitschland wordt verpletterd door den Russische kolossus met bondge- nooten, maar een tot opbouw, tot opbouw niet op den grond slag der verstoffelijking maar op dien van de beschaving rustende op het door God geschapen natuur recht. Wie weet wat het einde zal zijn, maar dat de toekomst iets groots draagt in haar schoot, hetzij tot ver nieling hetzij tot opbouw, is zeker.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 1