De Volkswil BIJVOEGSEL van van 8 Augustus 1914. Feuilleton. Italiaansche meeningen over de oorzaken van het Oosienryksch-Servische conflict. Eigenlijk zijn de beschouwingen, waarvan ik iets overnemen wil, en waarover ik wat doorphilosopheeren zal, geschreven vóór er kwestie was van oorlog, maar ze staan daarmee in zoo nauw verband en hebben mij zooveel meer doen begrijpen van 't anders zoo duister conflict, dat ik 't waag er wat van na te vertellen. De Italianen hebben de allernieuwste ge schiedenis van de Zuidelijke, door Slaven bewoonde, provincies van Oostenrijk-Hongarije met zorg bestu deerd, omdat het onder de geel-zwarte vlag levende landgenooien er het hoogst belang bij hebben. Daarover schrijf ik een ander maal wel eens uitvoerig... „Leve Kroatiëweg met Servië Dat is de strijdkreet van den oorlog, die of al gekomen is of komen zal, wanneer niet Oostenrijk het opgeeft. En toch, „mirabile dictu", is ieder het eens over deze definitieEen Kroaat is een Serviër, die Roomsch-Katholiek is en Servisch met Latijnsche letters schrijfteen Serviër een Kroaat, die Grieksch-Katholiek is en Kroatisch schrijft met Slavische letters. Met an dere woordenKroaten en Serviërs zijn gelijk, behalve in kerkgenootschap en A.B.C. 't Is vreemd, dat in de Do- nau-monarchie, waar alle strijd toege spitst is op de nationaliteit, zoo'n op positie in één volk mogelijk is. De tegenstelling lijkt iets zeer oppervlak kigs, zonder blijvend karakter. Zoo beschouwt dan ook het hof van Wee- nen ze hoopt en vreest tegelijk, dat ze verdwijnen zal en in eenheid ver anderen. Die eenheid kan natuurlijk op twee manieren tot stand komen. Of de Kroaten worden Serviërs, of.de Ser viërs Kroaten. "t Lijkt bij de identiteit der nationaliteiten een ijdel naamver- schil. En toch is het veel meer. De Kroaten immers zien naar het Westen, de Serviërs naar het Oosten, de eer sten voelen zich afstammelingen van de dapperen, die de Zuidgrens der Christenheid tegen den dreigenden Turk verdedigden, de tweeden be schouwen het groote Rusland dat Turkije versloeg, als hun moeder en beschermhe lige dus is net Pankroa- tisme voor de Donau-manorchie een Het H. Hart, Koning van het Huisgezin. O— Het H. Hart van Jezus wil heer- schen, niets is duidelijker, niets is ze kerder. Onze goddelijke Zaligmaker heeft het gezegd, de gelukzalige Mar- gareta-Maria heeft het herhaald, de Pausen hebben het verklaard. Het wil heerschen door zijn liefde over ieder in het bijzonder, over de huisgezinnen, over de volkeren. Het wil heerschen, om ons hier beneden zoo gelukkig mogelijk te maken en met nog vaster tred den weg tot het eeuwig geluk te doen bewandelen. En het H. Hart heerscht inderdaad al meer en meer. Zijn Rijk breidt zich uit met verbazende snelheid. Ridders, neen Apostelen zien wij opstaan en het vaandel van Jezus' goddelijk Hart hoog opstekenEen siddering gaat door de schare, een nieuwe kreet vaart door de luchten en allen, die dat vaan del volgen, gaan van victorie tot vic torie Maar is er dan iets nieuws Verhaal ons van dat blij gebeuren 1 Met vreugde zal ik het verhalen, dat nieuwe dat ontzaglijk opvlammen der H. Hart-vereering, indachtig de woorden van de gelukzalige Margareta-Maria Ala- coque „O 1 welk een geluk is het, het zijne bij te dragen, om het aanbiddelijk Hart van Jezus te doen kennen, be minnen en verheerlijken! Daardoor bezorgt men een machtigen Beschermer aan zijn Vaderland." Ik zal u dan spreken over de Inhuldiging lnronisatievan het H. Hart van Jezus in dc woningen of de Plechtige Toe - middelpuntzoekende, het Panservisme een middelpuntvliedende kracht. Oostenrijk was volgens het bekende spreekwoord„Bella gerant alii, tu, felix Austria nube," voorbestemd al lerlei nationaliteiten en nationaliteitjes te vereenigen en het moet gezegd worden, dat et zich van de taak de volkeren nieth door krijg, maar door huwlijkstaten te binden, niet heel slecht kwijt, maar de last wordt haar te zwaar, wanneer de bestanddeelen yan haar eenheid binnen de grenzen aan- trekkingspunten zoeken en vinden. Dan immers lijkt iedere poging om vriendschapsbanden met de natiege- nooten over de grens aan te knoopen hoogverraad, elke demping van die stem van het bloed reactionaire ty- rannie. Oostenrijk haat Servië niet om eco nomische redenen, maar alleen om dat het voor een paar millioen van zijn onderdanen een opgaande zon met sterke aantrekkingkracht is. Wij beschouwen immers altijd die „Jugo-Slaven" nog met een historisch oog? Denken bij 't woord Kroaten aan „Trenk den Pandoerenoverste" en andere dappere, maar ruwe en wreede vechtersbazen, beschouwen de Serviër» met de kijkers van den Sim- plizissimus En we vergeten, dat analphabetisme bij goeden wil in één geslacht vernietigd worden kan in een volk, dat lang buiten de beschaving leefde, zich frissche krachten kunnen voorbereid hebben. De Renaissance kwam toch ook in onovertroffen schit tering te voorschijn uit de middel eeuwen, waarin alle vooruitgang ge stuit scheen Of daar in Zuid-Oostenrijk en Servië een frissche, grootsche beschaving uit de kinderschoenen wast, kunnen wij nog niet beoórdeelen, maar 't is zeker, dat er een nieuw volk opgroeit. 't Nationalisme werd in Kroatië ge boren in de eerste helft van de 19de eeuw en knoopte zich vast aan het- Illyrisch rijk, dat Napoleon geschapen had als een wachtpost voor de poor ten van Weenen, maar bleef beperkt tot een kleinen kring van intellec- tueelen. Het eigenlijke volk zou nog lang verder gevegeteerd hebben als niet de regeering op een haar lumi neus schijnend idee gekomen was. De aan het oude rijk, dat ze eeuwen lang tegen de Turken beschermde, sterk verknochte Kroaten werden door wijding uer Huisgezinnen aan dit Goddelijk Hart door hel Onbevlekt Hart van Maria.1) PaterMatheo Grawley-Boevey, pries ter van de Congregatie der HH. Har ten, van het Klooster te Valparaiso (Chili), is er de ontwerper en de groote apostel van. Het vlugste en zekerste middel, om het Rijk van Jezus'H. Hart over de aarde te verbreiden, zoo re deneerde hij, is, dat Goddelijk Hart te doen uitroepen als Koning van ieder huisgezin afzonderlijk, daar toch de maatschappij uit huisgezinnen be staat. Daarom heeft hij in 1907 te Rome, na rijp overleg, aan Kardi naal Vivès zaliger gedachtenis, zijne denkwijze dienaangaande bekend gemaakt en een ceremoniëel ter goed keuring voorgelegd. Zijne Eminentie heeft dit Ceremoniëel verbeterd en aan den pater teruggegeven nut de woor den: „Het is een prachtig werk; het zij uw levenstaak." Ook door Kardinaal Merry del Val werd het met geestdrift goedgekeurd. Eenige maanden later hadden de eerste Inhuldigingen of In- tronisaties van 't H. Hart plaats te Valpa raiso in Chili. Terstond zal ik aantoo- nen, met welke snelheid deze heerlijke devotie zich heeft uitgebreid en met welk troostvol gevolg. Zien wij eerst, waarin de plechtigheid bestaat. Op de eerste plaats is het zeer wenschelijk, dat alle familieleden op den dag der Inhuldiging de H. Com munie ontvangen. De ware devotie tot het H. Hart leidt immers terH. Tafel. Niet te verwarren met de gewone, minder plechtige „Toewijding van ons Huisgezin aan het Allerheiligste Hart van Jezus," welke reeds alom bekend is. P. J. de centrale Regeering uitgespeeld aan den eenén kant tegen de Italianen in Dalmatië, aan den anderen kant tegen de Serviërs, vooraJ die in Bosnië. De Roomsch-Katholieke Kroaten be schuldigen de Grieksch-orthodoxe Serviërs te streven naar een vereeni- ging van alle Zuid-Slaven tot één van Oostenrijk onafhankelijken staat, dus landverraad tc plegen. De Serviërs antwoorden met een aanklacht wegens verloochening van eigen nationaliteit. Weenen en Boedapest wrijven zich in de handen, omdat 't hun zoo goed gelukt het „divide et impera" toe te passen Omstreeks 1900 begonnen weer de inteliectueelen (vooral in Praag stu- deerende Kroaten) de dwaasheid van de tweedracht in te zien, maar ze wisten nog niet welken weg ze zou den kiezen om de vereeniging van alle Zuid-Slaven, nu verdeeld over Oostenrijk, Hongarije, Bosnië en Ser vië te bereiken. Voorloopig bleef de haat tegen de Serviërs bestaan. Nog in 1908, na de annexatie van Bosnië- Herzegowina, vindt een Kroatisch blad een samenzwering wegens hoogverraad tegen Servië uit, juicht de bevolking de naar de zuidgrens trekkende regi menten toe. Het bewustzijn van na tionale Zuid-Slavische eenheid slui mert nog. Klaar wakker schrikt het de Balkan oorlog! De Zuid-Slaven zien daarin hun heldentijdvak. De geest van op offering de trots over de zeggepraal smeden de eenheid, en wellen de Sla ven binnen en buiten de monarchie vast aaneen. De voorkeur voor de Christenbelijders in de Balkan al zijn het dan Grieksch-Katholieken toont zich ondubbelzinnig. De booten, die van Triest langs de havens van Dalmatië de Montenegrijn- sche rekruten uit Amerika naar hun land terugbrengen worden door de bevolking der steden met wilde ver rukking begroet. Schare jonge mannen trokken de grenzen over en nemen dienst in Servië en Montenegro. Kroatische matrozen ont steken op het Oostenrijksch admiraal schip, dat Antivari blokkeert, driehon derd roode Bengaalsche lucifers af, om de verovering van Skoetari door de Montenegrijnen te vieren. Op de kanonnen van het arsenaal te Pola vindt men in het Kroatisch de woor den „Doli Austrija" weg met Oostenrijk 1 gekrast. Wel beproeven Oostenrijk en Hon garije hun gewone methoden van on derdrukking, staat van beleg, opheffing van vereenigingen enz., probeeren ook den ouden haat tusschen Kroaten en Serviërs weer aan te wakkeren. Alles te vergeefs. Het eenig effect is, dat het middelpunt der beweging zich naar Belgrado verplaatst en dus het geheel meer en meer onder invloed komt van den onoverwinnelijken afkeer van de Serviërs tegen de Oostenrijkers. Men begint al te spreken van terrorisme, onderdrukkers, martelaarschap, be- De goddelijke Zaligmaker vraagt hulde en eerherstel voor de beleedigingen Hem aangedaan in het Sacrament zij ner liefde. Wenschelijk is het ook, dat men op dien dag familie en vrienden uitnoodige, zooals men dat doet bij een groot familiefeest, om de plechtigheid bij te wonen, doch men zorge vooral, dat zooveel mogelijk alle leden van het huisgezin er bij tegenwoordig zijn. Men kieze voor de Inhuldiging een dag van eenig belang voor het huis gezin, bijv. den verjaardag van vader of moeder, een jaargetijde enz. Zoo doende zal men ook gemakkelijk in talrijk gezelschap te zamen zijn. Wanneer nu het gelukkig oogenblik is aangebroken, vereenigen allen zich in het voornaamste vertrek van het huis, in het salon, want daar moet de Koning zetelen. Nu zegent de priester, gekleed met superplie en stool, de schilderij of het beeld van het H. Hart, dat zoo schoon mogelijk moet zijn. Daarna zeggen alle aanwezigen het Ik geloof in God den Vader op, om luide getuigenis af te leggen van hun geloof. Dan leest de priester de Toewijding aan het H. Hart, gevolgd door een Onze Vader en Wees gegroet voorde overledenen en afwezigen. Vader of moeder plaatst vervolgens de beeltenis van het H. Hart op de eereplaats, die daarvoor bereid is en eindelijk lezen alle aanwezigen een heerlijk gebed, dat eindigt met deze woorden Leve het Triomfeerend Hart van Jezus, dat in dit huis steeds bemind, gezegend en verheerlijkt wordeOns toekome zijn Rijk. Amen. De plechtigheid wordt be sloten door het bidden van het Wees gegroet, o Koningin ter eere van het Onbevlekt Hart van Maria en vier aan roepingen tot het H. Hart van Jezus, het H. Hart van Maria, den H. Jozef en de gelukzalige Margareta-Maria. Voortaan moet de beeltenis van Je zus' H. Hart in deze woning het voor werp eener bijzondere vereering zijn. Men zal haar met bloemen versieren en er licht voor doen branden, en het gezicht alleen van de beeltenis des Konings zal de liefde in de harten warm houden en stemmen tot gods vrucht en gebed. Men hernieuwe deze Toewijding minstens - ens per jaar, zij het dan minder plechtig. Het is ook van groot belang, dat telken jare het feest van het H. Hart waar lijk als feest gevierd worde. Men stelle zich dus niet tevreden met op dien dag te communiceeren, neen, ook te huis moe^t er iets bijzonders zijn, vooral voor de kinderen. Het is immers het feest van den Koning van uw huisgezin Op dit alles zullen sommigen mis schien zeggen „Maar wil men dus een kapel van onze woning maken Och zoo iets mag goed geweest zijn in de eer ste tijden der Kerk, maar wie zal zoo iets heden nog aanhalen Degenen, die zoo spreken, meenen niet in hun hart, wat zij met de lippen zeggen, indien ze tenminste goede christenen zijn, indien zij de beloften kennen van den Zaligmaker„Ik zal den over- vloedigsten zegen uitstorten over de plaatsen, waar de beeltenis van mijn H. H. zal uitgesteld en vereerd wor den," en „Ik zal den vrede doen heerschen in hun huisgezin." O neen 1 in hun diepste binnenste denken zij heel anders. Daar, verscholen in het edelste hunner ziel, daar leeft een wensch, een vurige wensch naar ster ker katholiek leven, naar meer uitwen dige, vrije geloofsbelijdenis. De opwer ping, die ik dan ook zooeven sommi gen in den mond legde, moet eigenlijk verstaan worden als een klacht, een verzuchting Ach God, ja mocht zoo hoefte aan vrijheid. Bij Slavische de monstraties roept men ook in Dalmatië „Leve Servië", vaak zelfs: „Weg met Oostenrijk!" men ziet dan overal de t Servische kleuren, wit, rood en blauw. 1 Verleden jaar begroeten Kroatische studenten aan de universiteit te Bel grado koning Peter met den kreet: „Leve de Koning van Kroatië Kroatië stond honderd en vijftig schoolmees ters af aan Servië, alle Zuid-Slavische vereenigingen hebben de grenzen van Oostenrijk en Servië uitgewischtde heele driehoek, Cettinje, Belgrado, Laibach werkt samen als één geheel vier millioen onafhankelijke met vier en half millioen onder Oostenrijk- Hongarije staan de Serviërs en Kroa ten. Het doel van het gemeenschappelijk streven is een nieuw groot Servisch- Kroatisch rijk, vrij van Oostenrijk. Vóór de Balkanoorlogen was men het niet eens. Velen wenschten wel de nationale eenheid, maar onder supre matie van de oude „volkenhuwende" monarchie. Deze zou dan een drieëen- heid worden. Oostenrijk, Hongarije en Kroatië. De strevens naar de verwer kelijking van dit ideaal noemden zich daarom „Trialisten". Hun hoop en heul was... Franz Ferdinand. Van hem verwachtte men verzoening van de Zuid-Slaven met de monarchie. Reeds woei van Weenen uit een gunstige windeen dagorder van den ouden keizer legde sterken nadruk op het door de Zuid-Slaven tijdens de Bal kan-oorlog getoonde patriotisme. Men trachtte te herhalen met de Slaven wat met de Magyaren lukte door het ver- leenen van een ruime politieke en nationale zelfregeering zeven millioen roerige onderdanen in trouwe zonen van het rijk te veran deren. Werkelijk sloeg op enkele plaatsen het triafitisch idee wortel. Waarschijn lijk was de reis van den aartshertog door Bosnië een reclame er voor. Men had natuurlijk overal vaderlandslievende demonstraties op touw gezet. Franz Ferdinand zal wel op de hoogte ge weest zijn van de werkelijke gezind heid van een groot deel der bevol king maar hoopte zeker door zijn optreden een tegenwicht te scheppen tegen den Servischen invloed. Vandaar zijn woede en teleurstelling over den aanslag op zijn leven. Wat gebeurd zou zijn, als hij niet vermoord was, wie weet het Hij viel door Servische hand „het volk" kwam in verontwaardigden op stand en verwoestte de winkels der Serviërs. Zoo stelt de Oostenrijksche pers het voor; de Servische binnen de monarchie kon dai niet spreken, cm- dat de censuur het belette en .de drukkerijen door „het volk" verwoest waren. Anders zouden we ook de „al tera pars" hebben gehoord in het con flict. Europa was verontwaardigd over den latfen moord, de herinnering aan 1903 en den dood van Alexander en Draga herleefdehet sentimenteel voelend krantenpubliek beschouwde de Ser viërs weer als een onbeschaafd volk met moorddadige instincten, Oostenrijk achtte het juiste oogenblik gekomen voorgoed een einde te maken aan de aantrekkingskracht van het Servische rijk onder Oostenrijksche controle zou de nationale strooming zeker in het „trialistisch" kanaal geleid kunnen worden. Dus moest de gloriekrans Servië van het hoofd genomen worden, het kostte wat het wil. Want neemt Servië de leiding in het Zuid-Slavisch rijk, dan zal dit oogen gaan richten op Rusland. Wanneer Rusland zijn econo- schen arm zal strekken naar Antivari en San Giovanni di Medoea, naar Sa- loniki en.... Triest, is de weg naar het Oosten den Duitschers van Oostenrijk en den Duitschers van Duitschland voorgoed afgesneden, is de kolonisatie van Klein-Azië en Mesopotamië politiek doelloos, is het werk van dertig jaren vernietigdEen Zuid-Slavisch rijk is niet meer te vermijden goed maar laat het dan zijn als het Noord-Slavische in Boheme, besloten binnen de gren zen der Donau-monarchie, een bolwerk van het Germaansch-Romaansche wes ten, niet een voorpost van het nog middeleeuwsche Rusland. Servië moet bukkenDat wil het belang van Oostenrijk, van Duitschland, ook van Italië. Rusland moet zijn klauw ook ditmaal terugtrekken, anders is het gedaan met Westersche beschaving. „Völker des Westens wahret eure hei- ligsten Güter Vandaar in Berlijn de geestdriftige straatbetoogingingen voor den oorlog. Als Frankrijk nu maar verstandig is en Rusland niet ophitstEngeland zal er, geloof ik en hoop ik, nooit toe kunnen besluiten den ouden tegenstan der te helpen in de Middellandsche Zee te komen, na zooveel gedaan te hebben om de Dardanellen gesloten te houden We zuhen zien, misschien is de groote ramp nog te vermijden. Een Zuid-Slavische staat wordt tóch gevormd, het volk zelf wil dien, en den volkswil kan niemand tegenhou den. 't Gaat er nu alleen om of hij naar 't Westen, naar Rome zal neigen, of naar 't Oosten, naar Moskou. Eens zal de nakomelingschap voor den Kroatiscb-Servischen staat het woord herhalen van Verzilius „Tantae molis erat Romanam condere-gentem Handelsblad. Maatregelen ter hand having van SederSaaiiU onzijdigheid. —o De „Staatscourant" van 29 Juli (No. 176) bevat de volgende kennisgeving van de ministeriën van Buitenlandsche Zaken, van Justitie, van Marine, van Oorlog en van Koloniën De Ministers van Buitenlandsche Za ken, van Justitie, van iMarine, van Oorlog en van Koloniën, daartoe door Hare Majesteit de Koningin gemachtigd, iets ook maar in mijn huis gebeuren Maar 't zal wel r.ict!" ,,'t Zal wel niet Zoo dachten weinige jaren terug misschien ook de duizenden gezinnen der plaatsen, waar nu dat hoogtepunt van H. Hartveree- ring bereikt is. Zooals ik zeide, is de stad Valpa raiso het uitgangspunt dezer godsvrucht geweest. Aangemoedigd door den troost- vollen uitslag, trachtte men haar ook in de naburige Rupublieken in te voe ren. Van alle kanten stroomden de aanvragen zoo talrijk toe, dat men weldra moest overgaan tot de oprich ting van het eerste Secretariaat der In huldiging van 't H. Hart in de woningen. Het heerlijke Werk breidde zich uit met een snelheid, die slechts aan de Voorzienigheid kan worden toege schreven. In betrekkelijk korten tijd telde het talrijke afdeelingen in Me xico, Panama, de Antillen, Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Brazilië, Para guay, Uruguay, Argentina en in de Vereenigde Staten van Noord-Ame- rika. De Inhuldiging w^rd plechtig goed gekeurd in April 1913 door een col lectief herderlijk schrijven van het Episcopaat van Chili. Bovendien heeft de Aartsbisschop van Santiago haar door een bijzonder decreet met warmte in den ijver zijner geestelijken aanbe volen. Zij mocht ook de goedkeuring ontvangen van vele andere Kerkvoog den, waaronder' de Kardinaal van Rio- Janeiro, negen Braziliaansche Bisschop pen, de Aartsbisschop van Buenos- Airos, drie Bisschoppen van de Argen- tijnsche Repubüek, van Peru en Ecu ador, de Aartsbisschop van New-York, de Bulgaarsche Aartsbisschop van Con- stantinopel, de Patriarch van Jeruza lem enz. enz. Toen een zestigtal Bisschoppen het

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 5