Van alles wat. zéér ongewenscht werden beschouwd, nooit is toegepast. Buitenlanders, die zich slechts zeer tijdelijk in ons land vestigen, worden nooit, in geen gemeente, dadelijk om paspoorten en „Heimatscheine" ge vraagd. De gewoonte is, dat hun, zoo zij langer dan b.v vier weken hier zijn, wordt verzocht die papie ren in te leveren. Zoo zij de papie ren niet hebben, wordt hun gelegen heid gegeven er om te schrijven, en na week en dag komt dat dan wel in orde onze gemeentelijke autori teiten zyn niet erg lastig en wanneer maar blijkt wie de man is, wordt met de papieren gauw genoegen ge nomen. In Zaandam is het heel anders gegaan Den Duitschers werd, in strijd dus met het gewoonterecht, kortweg de toegang tot de gemeente ontzegd. In verband met een toe passing van de vreemdelingenwet was die gestrengheid van die magi straten onnoodig. Er was natuurlijk een oorzaak voor, geheel buiten de regeling van de vestigitfg van vreemdelingen om. Op zeer Pruisische wijze heeft het bestuur van Zaandam personen, die hem politiek onwelgevallig waren, van hun vrijheid van hun bewegen beroofd door misbruik te maken van de wet door de wet toe te passen op een wijze, die in strijd is met den geest van de wet, in strijd met de milde en vrijzinnige toepassing, die de wet in ons land gehad heeft. De burgemeester van Zaandam heett hierdoor op ergerlijke wijze partij getrokken in een economischen strijd. Niemand ter wereld denkt voor één oogenblik dat burgemeester Ter Laan slechts heeft willen waken dat geen menechen van onvoldoende passen voorzien, in de gemeente kwamen. Als morgen een socialis tisch congres in Zaandam te zamen komt, zal hij den leden niet om hun passen vragen Als morgen een bui- tenlandsch monteur in Zaandam ee- nige weken wil vertoeven om een machine in orde te maken, zal bur gemeester Ter Laau hem niet per keerenden trein terugzenden om zyn papieren te balen. De sociaal democraat Ter Laan heeft echter zijn macht als magistraat misbruikt om werkwilligen, die de stakers in hun strijd benadeelen, te verwijderen, Hoe hij daardoor de vrijheid van die Duitschers belem merde, was hem onverschillig Hoe hij daardoor den goeden Nederland sehen naam in Duitschland schade deed, eveneens. En het is toch wel van belang dat ons Nederland niet verweten worde, wat wij in het bui tenland zoo vaak bestrijden moeten dat menschen om hun politieke of economische overtuiging anders be- hand,eid word,en dan andersd.enk.en.de landgenooten zonder uitstel de grens overgejaagd, na eerst de vlegelach tigheden van eeD wethouder Duys te hebben moeten verduren. De geheele geschiedenis is weer een typisch voorbeeld van het onderscheid tusschen de wijze van spreken der sociaal democraten als zij niet tere- geeren hebben, en van hunne han delingen als zij wel regeeren. „Het Volk" ruide onlangs de Zaaneche politie op een kantoorbediende, die gescholden zou hebben maar dadelijk te arre3teeren. Maar indien een sta ker, die scheldt, gearresteerd zou worden,.... Burgemeester Ter Laan heett bij het aanvaarden van zijn ambt ge zegd, dat hij ernaar zou streven „volkomen dezelfde te zijn vooralle partijen, rijk en arm, sociaal-demo craat of niet, allen zullen den burgemeester, die boven de part ij en staat, even wel kom z ij n^. De burgemeester heeft zijn woord niet gehouden. Zulk een welkom, als hij gisteren gaf, geelt hij niet aan ieder. En men bedenke, voegt De Volks wil er bij, dat dezelfde hierin ge noemde mijnheer Duijs den vroege- ren burgemeester Jbr. Elias het leven zuur maakte, omdat hij zyn zoon naar Rusland liet gaan met een pas die niet volmaakt goed was Een Nederlandsche vrijwilliger in Albanië. De „Kamper Ct." heeft bezoek ge had van een jongmensch, den heer G. Vogelsang uit Zutphen, wien de lust tot avonturen en de herinnering aan de indertijd meegemaakte oefeningen van het voorbereidend miilitair onder richt hadden doen besluiten op eigen kosten als vrijwilliger naar Durazzo te gaan. Maandagavond 6 Juli lag hij er op de reede aan boord van een Oostenrijk- sche Lloydboot, al opgenomen met twee Duitschers en twee Oostenrijkers bij een detachement Roemeensche sol daten, die een in Albanië reeds aan wezige afdeeling gingen versterken. Zoo kwamen zij, een troep van een kleine vijftig man, den volgenden ochtend te Durazzo binnen, zonder dat men ook hem, enkel met een bewijs van Nederlandschap in zijn zak, iets had gevraagd. In de kazerne aange kleed in een eenvoudige zelf be kostigde uniform en gewapend met niet het nieuwste model geweer en vijftig patronen, heeft hij dien ochtend gedéfileerd voor Mbret en Mbretina, na afloop waarvan een woordje tot allen werd gesproken door de vor stin. En dienzelfden avond heeft hij al patriouille-dienst verricht van 9 tot 1 uur. Met exerceeren, patrouilleeren en op schildwacht staan heeft hij de ver dere dagen doorgebracht, op Woens dag 15 Juli, den avond vóór zijn ver trek, nog een algemeen alarm meege maakt hebbende. van deze uitkeeringen zou hongers nood en dood ten gevolge hebben mogelijk is echter om, langzaam aan en gezin na gezin, een levenskrachtiger geest in die menschen te brengen, hun woningellende te doen eindigen hun jeugd systematisch tot krachtige men schen voor de maatschappij op te voeden. Van dit alles wordt nog te weinig gedaan, en veel hiervan kan toch met de bestaande middelen bereikt worden. Want waarlijk, thans kan dit ster vend deel van het Jodendom nog niet zonder Chaloeka leven, omdat er geen wil om te leven, kracht en hoop aan geeft. Niets is er in deze fanatieke la gen van het joodsche volk doorge drongen van de nieuwe gedachte, die buiten de enge muren en benauwende sloppen der oude stad, overal rondom, de nieuwe, herleefde Joodsche gemeen schap geschapen heeft. Bleef derhalve de invloed der Jood sche herleving builen de muren van dit moderne ghetto, tot in zijn onmid dellijke nabijheid wist zij door te drin gen. Een nieuw j Jeruzalem ontstaat buiten de poorten van de oude stad. Dicht buiten Jeruzalem rijzen de to rens op van den „Bezal", de kunst nijverheidsschool, waarmee de Zionis tische beweging begonnen is een deel der jeugd tot den arbeid te brengen, en den stoot te geven tot de gezonde huisindustrie, waardoor de bittere nood der bevolking, aan wie zoo nieuwe mogelijkheden voor productieven arbeid gegeven worden, gelenigd kan worden Voor enkele jaren had het publiek ook in Nederland gelegenheid kennis te nemen van de vaak smaakvolle en naar een eigen stijl strevende voort brengselen der nieuwe kunstnijverheid, in zilver-filigraanwerk bronzen voor werpen en tapijten. Dezelfde sociale verheffing streven nog vooral de kant werkscholen van den „Frauenbund fiir Jüdsche Kulturarbeit in Palestina" na, waar een zeer mooie kant vervaardigd wordt. Toch is de uitwerking dezer instellingen op de groote massa's nog slechts een geringe. Omvangrijker is de taak, welke het nieuwe internationale gezondheidssta tion op zich genomen heeft. Hier werkt een door de Duitsche regeering erkende vereeniging samen met een Joodsche door den Amerikaanschen Jood Nathan Strauss ingestelde, afdeeling aan de onderzoeking der ziekten en onhygië nische toestanden, zonder wier succes volle bestrijding een wederopbloei van i Jeruzalem onmogelijk is. Er zijn, in een groot, keurig ingericht huis, af- deelingsn voor trachoom, voor malaria en voor hondsdolheid. Door de beide eerstgenoemde ziekten wordt de be- I volking van Jeruzalem bijna epidemisch geteisterd, terwijl het ontbreken der Want toen majoor Roelfeetn.a er achter was gekomen dat onder de nieuw aangekomen vrijwilligers zich ook een Nederlander bevond er zijn nog een oud-koloniaal, ridder M. W. O., en een landgenoot die, hier in dienst geweest zijnde, over Duitsch land in Albanië is terechtgekomen hebben hij en de andere officieren uit Nederland hun best gedaan, om den heer V. te belezen weer terug te gaan, ook het daarvoor benoodigde reisgeld bijeengebracht. En zoo heeft de heer Vogelsang te gelijk met de officieren Snellen van Vollenhoven en Doorman de terugreis weer aanvaard. Onder de overwegingen die de Nederlandsche officieren te Du razzo lieten gelden was vooral deze, dat de Nederlanders stonden buiten alle officieele bescherming, daar enkel de zes groote Europeesche mogend heden er door oorlogschepen en in de controle-commissie vertegenwoor digd waren. En waarschijnlijk mede deze dat, zooals ook onze vrijwilliger spoedig heeft kunnen bemerken, het in de tegenwoordige omstandigheden eigenlijk geen aanbeveling zou verdie nen nieuwe krachten uit Nederland te werven. De ongedurige en ondernemende jongeman heeft een mooie reis gemaakt en een intereressant kijkje genomen in de belegerde stad, ook in het inter nationale soldatenlegioen, dat bezig is zich daar te vormen en hetwelk mee oorzaak is geworden bij het ont breken van een man op dien jongkten Europeeschen vorstentroon dat iede reen er schijnt te kunnen commandee- ren, terwijl de Mbret zelfs het praten in het publiek aan zijn vrouw overlaat. De heer Vogelsang is er een spaar duitje armer door geworden, maar rij ker in ervaring en herinnering, beide van blijvende waarde. En, besluit de „Kamper Cl.", een van onze eerste vragen heeft de heer Vogelsang tot ons genoegen dadelijk kunnen ontkennen. Van de beweerde „witheid" van majoor Roelfsema had hij niets gemerkt. Zoo zullen, hopen wij, ook de gruwelen, welke de majoor in den nacht van gevangenschap zou hebben doorgemaakt, wel enkel bij geruchte hebben bestaan. o— Personeele belasting voor een rijwiel met „autowheel". Naar wij vernemen, moeten rijwielen, welke door een naast het achterwiel aan gebracht wiel met motor in beweging kunnen worden gebracht, voor de aan slagsregeling der personeele belasting beschouwd worden als motorrijwielen en zijn zij dus onderworpen aan een be lasting naar den 7en grondslag van f 6, f3 of f 1.50 in hoofdsom, alnaarge- langze in het algemeen tarief vallen, uit sluitend of hoofdzakelijk voor het beroep worden gebezigd of uitsluitend of hoofdzakelijk voor verhuring dienen. Wordt een rijwiel bij afwisseling met en zonder autowheel bereden, dan zal het niet tevens naar den 6en grond slag (rijwielen), maar alleen naar den 7en worden belast. Heeft men echter eerst een gewoon rijwiel in de belas ting aangegeven en schaft men zich voor dit rijwiel in den loop van het jaar een autowheel aan, dan krijgt men bovendien een aanslag naar den 7en grondslag. Handelsblad, —o meest primitieve begrippen omtrent hygiëne een voortwoekeren er van zeer in de hand werkt. De verbreiding van de irachoom, deze ontzettende oogziekte, welke ik, helaas ook in Amsterdam overbekend mag achten, overtreft in Jeruzalem zelfs nog die in het zwaar geteisterde Egypte. In leruzalem zag ik zelden een mensch met twee gezonde oogen nergens zag ik ooit zooveel éénoogigen en blin den. Het gevaarlijke dezer ziekte is, dat de infectie meest in de eerste kinder jaren plaats heeft, zoodat vaak geheele gezinnen met trachoom behept zijn. Een doeltreffende bestrijding is, bij de bestaande, mensch-onwaardige woning toestanden onmogelijk. Een onderzoek aan de scholen heeft het schrikbarend aantal van dertig procent trachoom- lijders vastgesteld. Hef gezondheids station is met grooten ijver aan't werk gegaan, door de oprichting van po- lyklinieken in de binnenstad, door ge- geregelde behandeling der schoolkin deren, door isoleering der gevaarlijk ste gevallen en vooral door monde linge voorlichting omtrent 't gevaar der ziekte en de middelen om ze te voorkomen. Gelijk de strijd tegen de trachoom slechts volstreden kan worden door I een algeheele matrieele verheffing der I bevolking, zoo vindt de malaria-be- GeTfichi tusschen eën spin en een kikker. Te Lekkerkerk is iemand getuige geweest van den volgenden moord in de dierenwereld Een halfwassen kikker werd achter volgd door een bijzonder groote spin en moest het ten slotte tegen zijn achtervolgster afleggen. De spin be sprong toen haar slachtoffer en bracht het een beet toe in de keel. De kik ker liet een pijnlijk geluid hooren, strekte de pooten uit en stierf. Bij onderzoek bleek, dat de wond voor het ongewapende oog nauwelijks zicht baar was. „N. Ct." o— Gr a weldaden. Marie Amelie baronesse von Godin schrijft in de „Voss. Ztg." over de gruweldaden, die in Epirus door de Grieken worden gepleegd. Duizenden vrouwen, kinderen en grijsaards, zegt zij werden in het gebergte tusschen Gorytza en Valona vermoord. Bij Berat wierp een vrouw haar zuigeling en haar eenjarig zoontje in 't water, wijl zij ze redden wilde van de martelin gen der Grieken. De Nederlandsche majoor, die Gorytza verdedigde, ver haalde aan de schrijfster, dat hij 112 lijken van vrouwen en kinderen met afgesneden keel had gevonden, en ge heele reeksen kinderen, die door de Grieken aan de voeten waren opge hangen en die zoo den langzamen marteldood moesten sterven. Geen wonder, dat de ontzette be volking naar Valona vluchtte. Alle dorpen in die streek, die an derhalf jaar lang tegen de Grieken werden verdedigd, zijn nu veroverd en gebrandschat. Duizenden Albaneezen zijn dakloos.Hongerlijdenden wanhopig legeren zij op de zandvlakten om Valona. Het zijn meerendeels vrouwen en kinderen. o— Een treffende bekeering. Van de treffende bekeering van een Roomsch geestelijke tot het Jodendom en zijn verandering in rabbijn en so cialist, lezen wij in de „Eindhovensche Courant" van 23 dezer. Onze lezers hebben onder een an dere rubriek gelezen, hoe dezer dagen wij brengen hun de geschiedenis nog even in herinnering aan de hand van het bericht, dat de „Germania", het bekende R.-K. blad van Duitsch land er van gaf de abbé Heurte- bout, te Bernay in het departement Eurc gevangen was genomen, onder beschuldiging van spionnage ten bate van Duitschland. Hij had den stations chef van Thiberville 500 fr. geboden voor een photo van zijn mobilisatie papieren. Een huiszoeking bracht aller lei voor den geestelijke bezwarende dingen aan het licht. Uit het onderzoek is voorts gebleken, zegt de „Germania", dat de abbé Heurtebout er dure hartstochten op na hield. Onze lezers weten reeds wat dat zeggen wilhij had een minnares die hem veel geld kostte. De „Germania deelt nog mede, dat sommigen den abbé voor krankzinnig houden. Dit verhaal nu deelt het integraal Roomsche blad van Eindhoven in de zen vorm aan zijn lezers mede „De rabbijn van een klein Fransch dorpje, een bekend socialist, is ge vangen onder verdenking van spionage. Hij trachtte van een stationschef een afschrift van geheime mobilisatieorders strijding haar groot bezwaar in de be staande toestanden van waterverzor ging, daar de in de stad gelegen, slecht schoon te houden cisternen, broed plaatsen zijn voor de malaria-verbrei dende muggen. Een overdekking en reiniging dezer cisternen en een ge regelde waterleiding zal hier veel ver betering kunnen. Als eerste teeken van het nieuwe landleven ligt, een uur buiten Jeruza lem, de kleine Joodsche kolonie Mo- nah, een der oudste nederzettingen, intertijd door Joden uit Jeruzalem ge sticht. De mooiste wijze om Monahte bezoeken is een ezelrlt na zonsonder gang, .in den klaren schijn van den lichte-maan-nacht. Sedert kort, heeft men ook hier veeteelt ingevoerd, waardoor de zoo noodige melk binnen het bereik der bevolking van Jeruza lem gebracht wordt. Het belangrijkste teeken, dat ook tot Jeruzalem de nieuwe arbeid genaderd is, biedt het schoolwezen. Langzaam gelukt het om de kinderen der fana tieke, van al het nieuwe afkeerige be volking, in de moderne scholen te krijgen, waar hun vooral getoond wordt de groote waarde, welke zinde lijkheid en zorg voor kleeding en voe- ding hebben langzamerhand leeren zij begrijpen, dat arbeid eervoller is dan I om aalmoezen bedelen. Uit de dompe, I lichtlooze stadsscholen, waar de kin- te b.ejcome.n en werd in arrest gesteld. De man moet reeds bekend hebben in Duitschen dienst te staan." Als sraaltje van stoutmoedige inte grale journalistiek mag dit naam heb ben. (N. R. Ct.) o— De brand ran Rome in de oudheid. Algemeen bekend is de legende, dat Keizer Nero eigenhandig zijn hoofd stad in brand stak, ten einde door het schouwspel van een reuzenbrand te worden geïnspireerd, en dat hij later lafhartig de onschuldige Christenen van brandstichting betichtte. Met de lier in de hand zou hij van af den toren van Magnanapoli het tooneel van den brand hebben gadegeslagen. Inmiddels is gebleken, dat de toren, die tot in de 16de eeuw op den heuvel van het Quirinaal stond, uit de Middeleeuwen afkomstig is, en dus niet door Nero bestegen kan zijn. Ook om andere redenen is men aan het verhaal gaan twijfelen en heeft men naar weten schappelijke bewijzen gezocht. In 1900 trachtte Pascal aan te toonen, dat in werkelijkheid de schuld van den reus- achtigen brand lag bij de eerste Chris tenen, fanatiek als ze waren. Daar tegen polemiseerde Attillio Profumo in 1905 door te beweren, dat Nero het plan had, in de plaats van de oude vuile hoofdstad der Republiek een mooie ge zonde keizerstad te scheppen en door een daad het initiatief hiertoenam. Daar op heeft Bouché-Lilerq in 1911 deze beide denkbeelden vereenigd, door den brand aan toevallige oorzaken toe te schrijven en door Christen- en Nero haters voor verdachtmakerij te laten gebruiken. In een Romeinsch archeao- logisch tijdschrift komt Prof. Hülsen op het probleem terug en wijst op het feit, dat het in den nacht van den brand, van 18 op 19 Juli van het jaar 64, volle maan was, een zonnenacht dus, die de bewoners van hel Zuiden gewend zijn met spel en dans te pas- seerenbij „plenilumio" zijn straten en pleinen, loggia's e:i terrassen vol menschen, en niemand, die met brand stichtersplannen rondloopt en zijn daad bij nacht wil volvoeren, zal hiervoor den nacht van volle maan, die immers gelijk is aan den dag, uitkiezen. Hij zal veertien dagen wachten, tot het nieuwe maan is. Dit is voor Prof. Hülsen een argument, dat noch de Christenen noch Nero schuld hebben, doch uitsluitend het toeval, wie weet de zorgeloosheid van een of ander burger. Hij is met Leclerq eens, dat er van beide zijden verdachtmakingen gevallen kunnen zijn. Ook is het mo gelijk, dat de Christenen meededen aan het verwoestingswerk. Uit poëtische en apocalyptische boeken hadden zij im mers de voorstelling van een aanstaan den wereldbrand. Wat was waarschijn lijker, dan dat het vuur beginnen zou te woeden in de hoofdstad der toen malige wereld? Niet onmogelijk is het, dat de Christenen meenden het werk der Goddelijke Voorzienigheid te moe ten steunen en daarbij trachtten, alle Sa tansscheppingen als Heidensche tem pels te moeten verwoesten. Nero moet naar zijn religieuse denkbeelden ge tracht hebben, de toorn der Goden te bezweren door het brengen van offers en het houden van processies. Daar voor kon de veroordeeling der toch al vijandige Christenen, bovendien be schuldigd van tempelbrand, goede diensten doen als verzoeningsmiddel. deren, als dieren op den grond, ver vuild en ziek, hun gebeden en leer stukken opdreunen, komen ze in de heldere, behoorlijk ingerichte nieuwe scholen, waar hun lijdende gezichtjes opvroolijken, waar zij lust krijgen in den arbeid waar zij de geschiedenis van hun volk met vreugde leeren van waar ze de nieuwe taal en 't jonge lied meenemen naar de donkere woningen, om ook daar misschien iets moois, iets nieuws te brengen. Hoe vroolijk en netjes waren de meisjes, welke ik zag in twee wees huizen, het ééne door ee Zionisten, het andere door een Duitsch-Joodsche vereeniging onderhouden, waar in beide instellingen de frissche, moedgevende hebreeuwsche geest heerschte, welke het kenmerk is der oplevende geslach ten. Zoo ligt dan Jeruzalem nog oud en vervallen, buiten de herwording van het Joodsche volk en het Joodsche land, een geweldig graf voor vijf en zestig duizend Joden, van wie helaas voor de naaste toekomst weinig te verwachten is. Totdat gij, onze Hebreeuwsche jeugd, ook hier, gelijk alom in Palestina, door uw heerlijke jonge kracht er een nieuw leven zult hebben ingeleid. Wilh. Loeb. (Uit het Handelsblad.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 6