Flick's Cacao No. 255. Zaterdag 25 Juli 1914. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Geiitschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. 4. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Geiitschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELG1Efr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. De Volkswil Is voortaan in gclieel Nederland ver krijgbaar aan de stati ons waar stationsboek handel is. Ieder zegt dit voort, en dat bij zelf me dewerkt tot de versprei ding door als reiziger De Volkswil te vragen. Domela Vienwenbnis. O Wij lezen ia de Toekomst van 18 Juli dat Domela Nieuwenhuis, ge komen op hoogen leeftijd, armoede lijdt. Dit bericht trof ons, om meer dan één reden. D. N. is van rijke afkomst, was oorspronkeiyk predikant, werd door zijn medelijden voor de schare en het recht der kleinen de grondlegger van het Socialisme in Nederland. Als wij aan een kennb, die langen tijd in Amsterdam heeft gewoond, dat bericht mededeelden, was ook deze er door getroffen, en hij moest zich dadelijk herinneren, dat hij wist, dat D. N, nog een erlenis van 80 duizend gulden had gehad, zoo veel jaren niet geleden. D. N. is in zijn leven veel ge hoond en bespor, wie herinnert zich niet het rijmpje „Nieuwenhuis die moet zakjes plakken, hi, ha, ho, leve Willem III" rijmpje zelfs bekend in het vrome Hulst, vermits dit rijmpje, met muziekletters, met verandering van naam, in den tijd van de zaak van den heer Ambtsrapport, bij ons in de brievenbus werd bezorgd. En waarom werd D. N. gehoond en bespot Omdat hij zonder bere kening medelijden had met de schare, welker toestand in den eersten tijd van zijn optreden ook in het vrome en gezegende Nederland zeer treurig was. Wat werd hij niet gehoond dat hij, man van beschaving, van fortuin, van familie, maar een voorbeeld moest geven van samendeelen. En hij deelde met den arme totdat hij nu zelf arm is geworden. D. N. heet vrij-socialist, heet anarchist. Wij geven niet om namen. Maar wat is een man, die zijn ge- heele positie opoffert om geheel gelijk te worden met de schare, welker leed en welker onrecht hij wil leni gen en verzachten, tegen welker leed en onrecht, in zooverre het is onverdiend en gevolg van maat schappelijke verhoudingen, hij op komt door woord en door schrift en door organisatie en van de offi- cieele vromen daarvoor het loon ont- vaDgt van hoon, spot en vervolging? Deze man is een volgeling van den Meester, die al weldoende rondging, medelijden had met de schare, ge hoond, bespot en in Zijn werk be- knaagd werd door de officieele vro men van Zijnen tijd. D. N, heeft zijn kerk verlaten, omdat hij in deze niet vond het medelijden met de schare en de ver oordeeling der huichelarij, die Chris tus zelf door daad en door woord predikte tijdens zijn rondgaan op aarde. Heeft hij daarmede God zelf verlaten In de Schrift leest men dat Jezus de vraag, wie meer ge hoorzaam was aan den vader, de zoon die zeideik wil niet, maar het toch deed, of de zoon die zeide ik zal het doen, en het niet deed, beantwoordde, dat de eerste eerder in het rijk Gods zou binnengaan dan de tweede. D. N. heeft als vrijzinnige, be langloosenzonder berekening, gediend het belang en het recht van de klei nen dezer wereld, en is daardoor naar de wereld gedaald. En andereD, als vrijzinnige, hebben ook gediend het belang en het recht van de klei nen dezer wereld, en zijn daardoor naar de wereld gestegen. Ook dit feit i9 treffend, het wordt terugge vonden ook bij de katholieken en bij de protestantenhet op de zooge naamde officieele, ambteljjke, wijze dienen doet stijgen, en het dienen naar bet voorbeeld van Christus doet dalen. Maar wie daalt met Christus door het doen naar Zija voorbeeld, al geschiedt het niet in Zijn naam, heeft toch op den Oordeelsdag meer te verwachten dan hij, die langs den weg van 't met berekening dienen is gestegen. De laatste heeft kans alsdan te moeten vernemen Gij hebt uw loon reeds ontvangen, en de eerste heeft kans te mogen vernemen het woord van troost en van ver heffing Voorwaar, Ik zeg u wat gij aan één van deze mijn geringste broeders hebt gedaan, dat hebt gij aan Mij gedaan. D. N. wilde de kleinen der we reld niet dienen door de macht en den steun van het gezag, maar door hen te doen gevoelen en te doen ge bruiken hun eigen kracht. Heet dit socialisme, anarchisme Wij hechten niet aan namen, wij kennen echter het woord der Christelijke Middel eeuwen die zich zeiven helpt, dien helpt God. I) N heet ongeloovig, maar hoe- vele geloovigen zouden er alleen in Zeeland zijn, die menschelijke wetten verheffen tot goddelijke wetten en verwaarlozen wat D. N. niet verwaarloosde, de goddelijke wetten van rechtvaardigheid en barmhartig heid en getrouwheid Wij hechten niet aan woorden en benamingen, maar wij, die in onze Grondregelen leeren Gij, Volkswil, eer deugd, bij het vernemen van de armoede van Domela Nieuwenhuis brengen wij hem een woord van eer, en wij hopen dat, al is het eergevoel in Nederland niet groot, het toch groot genoeg zal zijn in het Nederland der arbeidersbeweging, dat hij over haar niet beschaamd zal zijn nu hij zelf noodig heeft wat hij in vroegere jaren met zoo vele milde handen gat om in haar te lenigen den nood dien hij ont moette. Het Zeeuwsche volk is, protestant zoowel als katholiek, vroom en dik wijls zeer vroom, en met deze vroom heid gaat samen het niet hebben van een geweten en het niet hebben van een hart. Het is dan ook wel treffend, dat het niet in staat is de deugd in den even naaste te erkennen, het heeft daar geen gevoel voor en moge dit al bij enke len het peval zijn, die waardeering van de deugd is niet blijvend dan al leen bij zeer enkelen. Dat de vroomheid samen gaat met geen geweten blijkt uit deze eigenaar digheid, dat het gebod van de naas tenliefde zoo wordt verstaan, dat die naaste als zoodanig wordt erkend, van wien te trekken is doch slechts zoolanger van hem te trekken is, en in blijvende achting slechts hij kan zijn, die in staat is, en het ookdoet, druk op anderen uit te oefenen. Dit wijst er op, dat in het volk overheerscht een slaafsche geest. Maar deze slaafsche geest, samen gaande met vroomheid, bewijst weder, dat de vroomheid geen Godsvertrou wen kent. Kende toch de vroomheid Godsver trouwen, dan zou zij dat in een ander waardeeren, maar neen, de vroomheid zal dezen andere juist daarom verach ten, daar zij zooiets niet begrijpt, dit gaat boven der vroomheid verstand. Het is daarom, dat in onzen arbeid van het doen openbaren van de ge dachten der harten, is gebleken hoezeer de vroomheid ons wegens ons Gods vertrouwen zeer heeft gehaat. Dat de Zeeuwsche vroomheid de geboden niet acht is zeer duidelijk be wezen door de verkiezingen in het district Hulst, daar juist zij den open lijken steun der vroomheid mochten ondervinden, van wie ieder wist, dat hij met de geboden geen rekening houdt. De Wijze Man echter zegt (Ecc. 32 28), dat die aan God gelooft, acht geeft op zijne geboden. Dat het Zeeuwsche volk geen acht geeft op de geboden zal ieder gaarne zelf erkennen, als wij slechts herinne ren aan enkele volksgezegden Vraagdiefstal is toch niet goed. Antwoord ja, „maar hij heeft het dan toch maar vast." Vraag hij heeft toch veel tegenspoed of ongeluk. A.„Hij moet ook maar wat hebben." VraagHoe kan hij dat zeggen, hij weet toch wel beter. Ant woord „Ja, maar als hij er voordeel bij heeft." Voor wat betref! het zevende en negende gebod Hoevelen zijn er, die beoefenen de reinheid van zeden Ieder zal zeggenniet zeer velen. En het is een nuchter feit, dat zelfs on natuurlijke zedeloosheid geen reden is om achting te verliezen, terwijl wordt ontweken hij, die rein van leven is. Voor wat betreft het gebod van niet begeeren eens anders goedhoevelen zien er een gewetenszaak in een ander dooronderkruipen van land zijn broods- bestaan te ontnemen of te onder mijnen Voor wat betreft het gebod van geen valsche getuigenis gevenwelke waarde hecht men aan een eed, en hoevelen zijn er, die er bezwaar in zien Hun naaste te belasteren, zelfs langs ge heimen ambtelijken weg, of om hem in zijne zaken te schaden door onjuiste handelsinformaties Hoe zit het met het gebod van God te beminnen Kan dit samengaan met het hebben van geen hart voor den naaste De Schrift zegtneen. Wat aangaat het gebod van vader en moeder eeren. Dit gebod is eigent- lijk het eenige, dat er mede door kan. In dit volk, vroom zonder gebod, dat geen ander gebod aanvaardt dan het eigen welbehagen, en denkt, dat door het ijverig naar de kerk te loopen en door bij verkiezingen „christelijk" te stemmen, bij den dood rechtuit naar den hemel te gaan, hebben wij gestaan in het volle licht als man van levend geloof, zonder vrees en zonder dat iemand een smet heeft genoemd, met een Godsvertrouwen dat blijmoedig bleef onder de zwaarste beproevingen. En wij hebben daarmede opgewekt de jalousie en de afgunst van de Zeeuwsche vroomheid, die ons daarom zwoer ons te dooden in ons brood- bestaan en in onze eer, en hierin (maar voor hoelang?) wist te slagen, omdat de tijd harer eigen schande rijp is. De Zeeuwsche vroomheid heeft ge toond wat zij vermochteen onuit- wischbare schande heeft zij geworpen op haar eigen naam, zij heeft bevestigd het woord dat wijlen kantonrechter van Alphen niet ophield te herhalen Goed Zeeuwsch goed valsch, en daar mede te niet gedaan het oude woord, dat Elisée Reclus zelfs vermeldt in zijn Algemeene Aardrijkskunde (deel 4 blz. 239)Goed rond, goed Zeeuwsch. Er zijn echter ook nog oprechte Zeeuwen, maar deze behooren tot de Volkswillers. Dat zij bevrijd mogen blijven van het zuurdesem, dat het Zeeuwsche volksleven zoozeer bein- vloedt, het zuurdesem van de vroom heid zonder hart en zonder geweten en zonder eer, het zuurdesem ook van de alles vernietigende en alles krachteloos makende wangunst. Het Vlaamsche zwijgen. O De Vlaamsche Katholieke man des volks zwijgt en duldt bij het ondergaan van onrecht, maar in het diepste van zijn hart is een verlangen, dat het ondergane onrecht wordt gewroken door Gods wraak. In dit verlangen ligt in zijn diepste wezen geen vergevensgezindheid eer der menschenvrees en verfijnde wraak, maar er ligt tegelijk ook in een ver trouwen op een gerechtigheid in en dus ook op een ander beter leven hier namaals. Het is eene dwaling in den op voedkundige, die in het door den Vlaamschen kleinen man zwijgend ver dragen van onrecht ziet een geest van christelijke gelatenheid, hoewel deze er uiterlijk is en naar eigen gedachte ook is. De gelatenheid in het verdragen is slaafsch, als zij doodt het gevoel voor onrecht zelf geleden, maar christelijk als zij dit onrecht voelt en vergeeft. Wie slaafsch onrecht verdraagt heeft ook geen gevoel voor recht. Dat de opvoedkundigen, geestelijken en onderwijzers, eens dat zwijgend dulden gaan bestudeeren, en zij zullen tot resultaat komen, dat de weg tot verheffing van het Vlaamsche Volk ligt in het wegnemen van het on re c h t, dat pleegt de overheid van Staat en van Kerk. Het onrecht dat de kerk pleegtdoor haar politiek partijkiezen voor de economische on derdrukkers; het onrecht dat de Staat pleegtdoor te miskennen de volks taal, door niet met Nederland te gaan onderhandelen om den kop van Vlaan deren terug te brengen tot Vlaamsch ge bied, en door te miskennen het recht van den landgebruiker op het gehuurde bij nakoming der pachtvoorwaarden. Niet in het rechtsbewustzijn dooden, maar in het dit doen openbaren en er voldoening aan geven hierin ligt de toekomst tot heil van de Vlaamsche volksziel. Dit heil ligt in de Vlaamsche Christelijke-Democratische richting, als zij getrouw blijft aan wat leerde wij len Priester Daens. Uit de Pers „Dezer dagen werd ons uit Neder land geseind dat in het moederland een som van f 178,000, waaronder ééne gift van f 25,000 en vier bijdragen van f 10,000, was bijeengebracht voor de kosten van bijzondere maatregelen ter bestrijding van de pest in Indië," schreef de „Sum. Post."

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 1