w?
Flick's
Cacao
IN o. 254.
Zaterdag 18 Juli 1914.
5e Jaargang.
Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst.
RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van
persoon of partij.
HERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG.
Gentschestraat C 7 te Hulst.
Stichter: H. A. van Dalsum.
Bierkaaistraat A 28 te Hulst.
Gentschestraat B 4 te Hulst.
De Antichrist.
ER IS
de allerbeste.
DE VOLKSWIL
REDACTIE:
Abonnement per drie maanden
NEDERLANDf 0.50.
BELOIEfr 1.20.
ANDERE LANDEN f 0.80.
- Abonnementen worden dagelijks aangenomen. -
Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven.
Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud
van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën.
ADMINISTRATIE:
DRUKKER IJ:
Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur.
Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing
belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25.
lie Volkswil is voortaan
in gelieel Nederland ver
krijgbaar aan de slalt-
ons waar stationsboek-
Itandcl is. Ieder zegt dit
voort, en dat bij zei ('me
dewerkt tot de versprei
ding' door als reiziger He
Volkswil te vragen,
O
Wij ontvingen meermalen, uit Indië,
boekjes, uitgegeven wordende door het
Protestantsche Bijbelgenootschap, en
daaronder met voor strekking, alsof we
zijn of gaan naar den laatsten tijd der
wereld.
Wij willen hierover geven onze ge
dachte.
De Schrift leert, dat het einde der
wereld zal worden voorafgegaan door
de komst van den Antichrist.
Uit een boek, bevattende over dit
onderwerp, eene studie van de Heilige
Schrift en de Kerkvaders maakten wij
deze conclusies
1. De komst van den Antichrist is
eene zaak van openbaring en dus een
geloofsartikel.
2. Hij zal zijn een persoon, een
mensch, geboren in een Joodsche
familie.
3. Hij zal zijn opvoeding ontvangen
en zijn jeugd doorbrengen onbekend
aan de wereld.
4. In zijn geheele leven zal hij geen
enkele voor den hemel verdienstelijke
daad hebben verricht.
5. Zijn komst wordt voorafgegaan
door de verontchristelijking van de
maatschappij, waardoor de grond is
voorbereid voor een algemeenen afval
van het Christelijke geloof.
6. Zijn naam is niet bekend.
7. Hij zal komen op het einde der
tijden, als wanneer het hoofd der dui
velen voor een tijd terugkrijgt zijn volle
macht van boosheid tegen de men-
schen.
Men zal zich herinneren, dat voor
enkele jaren het fanatisme tegen ons
zoodanig was opgewekt, dat boeren
vrouwen droomden, dat de Antichrist
was gekomen in den persoon van
notaris van Dalsum
Voorspellingen van het einde der
wereld zijn er vele geweest.
Men heeft het einde der wereld wil
len zien in
kort na de Hemelvaart van Christus,
in het jaar 1000, toen het bijgeloof
aan het einde der wereld zoodanig
algemeen was, dat het in F.uropa in
de jaren rondom het jaar 1000 leidde
tol eene ontwrichting van het maat
schappelijke leven,
na den grooten geloofsafval in het
begin der 16e eeuw,
om van kleinere voorspellingen maar
te zwijgen.
Van deze laatste herinneren we, toen
we nog schooljongen waren te Zaan
dam, dus een 35 jaar geleden, dat de
schrik zoodanig was, dat er zelfs zelf
moorden plaats hadden.
De groote zaken, die alleen kunnen
dienen om te voorspellen het einde der
wereld, zijn
a. de verontchristelijking der maat
schappij,
b, de komst van een persoon zoo
danig geboren, opgevoed en opgegaan
in de boosheid, dat hij geen enkele
verdienstelijke daad heeft verricht.
Voltaire, de vader van het ongeloof
ter kwader trouw, heeft wel geleken
op dezen persoon, maar hij was het
toch niet.
Als de maatschappij in eenig be
paald land verontchristelijkt is, doch
het Christelijk geloof en leven zich
ontwikkelt in een ander land, dan
verplaatst zich de christelijke maat
schappij, maar zij sterft niet in de
wereld, en op dit laatste komt het
aan, vermits de Antichrist er een is,
die zijn heerschappij uitoefent in de
geheele wereld.
Om te komen tot een algemeenen
afval is noodig, dat de vernietigende
elementen tegen christelijk geloof en
zeden zoodanig algemeen zijn, dat,
komt de Antichrist met zijn schijnwon-
derwerken en zijn macht, zijn schok
het gebouw van geloof en zeden doet
ineenstorten.
Wat moet leiden tot verontchriste
lijking van de maatschappij is dit, dat
het Christendom niet meer is het ce
ment, dat de maatschappij te zamen
houdt.
Dit is onder meer het geval, als het
Christendom versplitst in zooveel dee-
len, dat er geen houvast meer is.
Het Handelsblad geeft bijna elke
week een overzicht van godsdienstige
stroomingen in Nederland, en het aan
tal dezer stroomingen blijkt daaruit
zoodanig groot te zijn, dat men wel
zou moeten besluiten tot eene ont
binding van het Christelijk geloof.
En voor wat betreft het Katholiek
geloof: wij zijn als katholiek in Ne
derland de eenige, die met de daad
waarschuwt tegen het veranderen van
het wezen zelf van den katholieken,
dus christelijken, godsdienst van een
leven der ziel lot het geloof als mid
del tot wereldlijke doeleinden en par
tijbelangen, en in deze waarschuwing,
door onwedersprekelijke feiten en stroo
mingen bevesiigd, vinden wij bij geen
enkelen katholieken priester, tot bij
Jen Nederlandschen kardinaal te Rome,
eenigen weerklank.
Dit alies bewijst, dat het christelijk
geloof, zoowel bij protestant als bij
katholiek, in Nederland een ernstige
crisis doorleeft en zij, die moeten wa
ken, zijn verblind. En wel verblind in
zoodanigen graad, dat men moet spre
ken van een goddelijke straf van ver
blinding.
Hoe ernstig dit alles is, daarom is
het toch nog niet een verontchriste-
lijken van de maatschappij.
Als echter in deze de werken des
geloofs, zooalsde liefdadigheid, de
sacramenten, worden gehanteerd als
middelen tot het dienen van wereld
lijken partijgeest, als in het heiligdom
men er op uit is om het kwaad te
verzinnen en te doen en uit' afgunst
wegens Gods genade het goede te
vernietigen, dan is dit, naast het ont
binden van het christelijk geloof, een
poging om te ondermijnen de chris
telijke maatschappij.
En toch is dit alles nog niet de
verontchristelijking der maatschappij.
Deze is er eerst, als er in haar geen
wettig protest meer is tegen de poging
der overheden om te misvormen het
wezen van het christelijk geloof en
van de werken des geloofs.
Dit protest is in Nederland.
Vindt dit protest echter in Neder
land in (te maatschappij geen weer
klank, dan is het onfeilbaar, dat de
crisis des geloofs, samen gaande met
het verpolitieken van de werken des
geloofs, leidt tot het verontchristelij-
ken van de maatschappij in Neder
land.
Met dit laatste kan geheel samen
gaan, dat weinige, of vele, of zeer
vele enkele personen'voor hun persoon
een voorbeeld geven van christelijk
geloof en zeden.
Wat ook waar is, is dit, dat, wat
ziek is, kan genezen worden, en zelfs
weet de geschiedenis te verhalen, dat
één man van geloof en van moed een
geheel volk kan redden.
Maar gesteld nu eens, dat in Ne
derland aanwezig zijn alle voorwaar
den die bepalen, dat in Nederland de
maatschappij verontchristelijkt is, is
dit dan eene aanwijzing dat wij gaan
naar het einde der tijden en dus naar
de komst van den Antichrist?
In geenen deeleNederland maakt
uit zulk een klein deel der wereld
Alleen als die voorwaarden eens niet
mochten zijn in Nederland alleen, maar
ook in alle deelen der Christelijke
wereld, ja, alsdan zouden de tijden
rijp worden voor dat einde.
Maar naar onzen kijk op de wereld
is de toestand geheel anders.
Wel is er ontbinding in het chris
telijk geloof, wel is het alsof de kerke
lijke dienaren er stelselmatig op uit
zijn om het christelijk geloof aan te
tasten in zijn eigen wezen, wel is er
veel zedenontaarding, maar er is ook
in de wereld een wil tot waarheid en
tot sociale rechtvaardigheid, en wat
ontbinding schijnt en het ook werke
lijk is, is de verwarring, waaruit door
den wil tot waarheid en sociale recht
vaardigheid zal oprijzen een toekomst
van eene nieuwe christelijke maat
schappij van christelijk geloof en
zeden.
Het in het begin genoemde Bijbel
genootschap wil profeteeren het einde
der tijden, dus de komst van den An
tichrist.
Wij achten deze profetie "eene
dwaling.
Ais ze waarheid zou zijn, zou God
niet door Zijne stuurmansdaad van
1789 de christelijke maatschappij, die
dreigde onder te gaan in een moeras,
hebben teruggevoerd op den grooten
bewogen oceaan om op haar nieuwe
levensreis zich te ontwikkelen tot een
nieuw tijdperk in de geschiedenis der
christelijke beschaving, en wel een
tijdperk, waarin zoowel staats- als
Kerkelijk gezag zich onthouden van
de bemoeiing, het eerste op kerkelijk
gebied en het tweede op burgerlijk
gebied, en de leek zich door zijn so
ciale natuur ontwikkelt tot een chris
ten door zijn werken, bewust of on
bewust in overeenstemming met het
natuurrecht. In deze ontwikkeling gaan
we tot een tijdperk, waarin de chris
telijke beschaving zal vinden op aarde
hare voltooiing en haar grootste groot
heid. Eerst na deze voltooiing kan
komen het tijdperk, in welks laatste
tijden van de komst van den Antichrist
en dus van het einde der wereld zal
sprake zijn.
De Tijd van 6 Juli had dit bericht:
Een belangrijk decreet.
Een decreet van de Congregatie van
het Consistorie draagt aan de Italiaan-
sche Bisschoppen op, om hun pries
ters te verbieden aan de vereenigingen,
die verbonden zijn met het syndicalis
me, deel te nemen,en er op eenige wijze
aan mede te werken. Dit decreet wordt
gegrond op klachten, welke in de Itali-
aansche bisdommen, vooral uit het
Noorden, worden gehoord., over de
gevaren van een beweging, die daar
den klassenstrijd aanwakkert. Het de
creet betreft alleen de Italiaansche
Bisschoppen en geldt niet voor de
vakvereenigingen, die met de aanwij
zingen van de H. Stoel overeenstem-
Op dit bericht maken wij eene aan-
teekening.
Als wij stichtten den Boerenbond
en opmaakten de Statuten, brachten we
hierin de bepaling, dat de Boerenbond
zijn doel tracht te bereiken o.a. door
invloed uit te oefenen dat rechtvaar
dige contracten worden gesloten door
en met de leden.
Deze bepaling beoogde, dat er recht
vaardige contracten zouden worden
gesloten tusschen eigenaar en boer,
pachtcontracten, en tusschen boer en
arbeider, arbeidscontracten.
Door deze bepaling werd de Boeren
bond een ware vakvereeniging, maar
het is juist deze bepaling, die niet
wordt nageleefd, en dit ondanks en
misschien juist wegens den geestelij
ken adviseur.
Het verlangen, door de daad, van
dergelijke rechtvaardige contracten, is
wat door menigeen wordt bezien als
eene uiting van den klassestrijd, wat
echter niet waar is.
Gelet op wat wij wel eens uit Italië
hebben gelezen, dat er daar geen
rechtvaardige verhouding is tusschen
eigenaar en boer, wat noodzakelijk
voor gevolg heeft, dat ze niet recht
vaardig kan zijn tusschen boer en ar
beider daar de druk op den boer me
dewerkt tot den druk van boer
op arbeider (pluk van een kikkert
veeren), hebben wij voor gedacht, dat
de in bovengenoemd decreet genoemde
beweging, waarin ook dus waren ka
tholieke priesters want anders moet
aan dezen de deelneming niet worden
verboden, ziet op vereenigingen van
vaklieden die beoogen het verwerven
van rechtvaardige contracten.
Dit is dus verboden verklaard.
Dit verbod klopt met wat hier is
gebeurd.
Wij toch kunnen moeilijk aannemen,
dat dergelijke beweging beoogt den
waren klassestrijd. De ware klassestrijd
toch beoogt niet het verwerven van
rechtvaardige rechtscontracten, maar
heeft voor doel den eenen burger we
gens zijn staat in de maatschappij op
te zetten tegen den anderen burger
wegens diens staat en miskent den
samenhang in de maatschappij van
hoog en laag, allen elkander noodig
hebbende.
Het decreet dus toegepast op plat
telandstoestanden wil het zeggende
pastoor of kapelaan mag wel zich ver
binden aan een boerenbond als deze
gezamentlijk zaden of meststoffen koopt
of werktuigen gebruikt, maar niet als
deze boerenbond wil streven naar een
pachtcontract van behoorlijken duur,
b.v. voor zooveel jaren als vereischt
een deskundige vruchtwisseling, dit
laatste was b.v. de toestand hier.
Daarom is onze gedachte, dat het
decreet is uitgelokt door de klachten
van groote heeren of groote onderne
mers, die niet veel voelen voor recht
vaardige rechtscontracten met hun on
dergeschikten, pachters of arbeiders.
Laat de Tijd een dergelijk decreet
belangrijk noemen, wij door onze
kennis van de feitelijke toestanden en
door ons durven zien van de beweeg
reden van 's menschen handelingen,
noemen dergelijk decreet niet zoo be
langrijk of het zou moeten zijn, dat
het decreet ligt in de lijn van den wil
des Pausen om zijne geestelijkheid te
trekken uit hare verantwoordelijkheid
wegens het deelnemen aan sociale
vereenigingen, lijn reeds vroeger getrok
ken door het verbod om direct of in
direct finantieele verantwoordelijkheid te
mogen dragen in zake de boerenleen
banken. Ligt het decreet in deze lijn,
dan is het belangrijk, niet echter zoo
als de Tijd het bedoelt, maar omdat als
dan deze lijn voert naar de lijn getrok
ken door De Volkswil, lijn door deze
getrokken naar de natuur der zaken
en personen en tot welke natuur op
den duur alles moet terugkeeren.
Is Zeeiiwscli Vlaanderen
Belgisch-gezind
Onder dezen titel schrijft „A. Hans"
een artikel in de Vlaamsche Gazet van
Brussel van 8 Juli, welk no. ons wordt
toegezonden door vriend van den
Bruele van Denderleeuw.
De waarde van een oordeel hangt
niet alleen af van den vorm waarin
het oordeel wordt geschreven, maar
ook van de bevoegdheid van den be-
oordeelaar.
De heer Hans grondt zijn oordeel
over de Oranje- en Nederlandschge-
zindheid van Zeeuwsch-Vlaanderen uit
zijn indruk, dien hij ontving bij gele
genheid van het koninklijk bezoek te
Oostburg op 14 September 1907.
Wat is echter meer oppervlakkig