w? Flick's Cacao IN o. 254. Zaterdag 18 Juli 1914. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. HERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. De Antichrist. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELOIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. lie Volkswil is voortaan in gelieel Nederland ver krijgbaar aan de slalt- ons waar stationsboek- Itandcl is. Ieder zegt dit voort, en dat bij zei ('me dewerkt tot de versprei ding' door als reiziger He Volkswil te vragen, O Wij ontvingen meermalen, uit Indië, boekjes, uitgegeven wordende door het Protestantsche Bijbelgenootschap, en daaronder met voor strekking, alsof we zijn of gaan naar den laatsten tijd der wereld. Wij willen hierover geven onze ge dachte. De Schrift leert, dat het einde der wereld zal worden voorafgegaan door de komst van den Antichrist. Uit een boek, bevattende over dit onderwerp, eene studie van de Heilige Schrift en de Kerkvaders maakten wij deze conclusies 1. De komst van den Antichrist is eene zaak van openbaring en dus een geloofsartikel. 2. Hij zal zijn een persoon, een mensch, geboren in een Joodsche familie. 3. Hij zal zijn opvoeding ontvangen en zijn jeugd doorbrengen onbekend aan de wereld. 4. In zijn geheele leven zal hij geen enkele voor den hemel verdienstelijke daad hebben verricht. 5. Zijn komst wordt voorafgegaan door de verontchristelijking van de maatschappij, waardoor de grond is voorbereid voor een algemeenen afval van het Christelijke geloof. 6. Zijn naam is niet bekend. 7. Hij zal komen op het einde der tijden, als wanneer het hoofd der dui velen voor een tijd terugkrijgt zijn volle macht van boosheid tegen de men- schen. Men zal zich herinneren, dat voor enkele jaren het fanatisme tegen ons zoodanig was opgewekt, dat boeren vrouwen droomden, dat de Antichrist was gekomen in den persoon van notaris van Dalsum Voorspellingen van het einde der wereld zijn er vele geweest. Men heeft het einde der wereld wil len zien in kort na de Hemelvaart van Christus, in het jaar 1000, toen het bijgeloof aan het einde der wereld zoodanig algemeen was, dat het in F.uropa in de jaren rondom het jaar 1000 leidde tol eene ontwrichting van het maat schappelijke leven, na den grooten geloofsafval in het begin der 16e eeuw, om van kleinere voorspellingen maar te zwijgen. Van deze laatste herinneren we, toen we nog schooljongen waren te Zaan dam, dus een 35 jaar geleden, dat de schrik zoodanig was, dat er zelfs zelf moorden plaats hadden. De groote zaken, die alleen kunnen dienen om te voorspellen het einde der wereld, zijn a. de verontchristelijking der maat schappij, b, de komst van een persoon zoo danig geboren, opgevoed en opgegaan in de boosheid, dat hij geen enkele verdienstelijke daad heeft verricht. Voltaire, de vader van het ongeloof ter kwader trouw, heeft wel geleken op dezen persoon, maar hij was het toch niet. Als de maatschappij in eenig be paald land verontchristelijkt is, doch het Christelijk geloof en leven zich ontwikkelt in een ander land, dan verplaatst zich de christelijke maat schappij, maar zij sterft niet in de wereld, en op dit laatste komt het aan, vermits de Antichrist er een is, die zijn heerschappij uitoefent in de geheele wereld. Om te komen tot een algemeenen afval is noodig, dat de vernietigende elementen tegen christelijk geloof en zeden zoodanig algemeen zijn, dat, komt de Antichrist met zijn schijnwon- derwerken en zijn macht, zijn schok het gebouw van geloof en zeden doet ineenstorten. Wat moet leiden tot verontchriste lijking van de maatschappij is dit, dat het Christendom niet meer is het ce ment, dat de maatschappij te zamen houdt. Dit is onder meer het geval, als het Christendom versplitst in zooveel dee- len, dat er geen houvast meer is. Het Handelsblad geeft bijna elke week een overzicht van godsdienstige stroomingen in Nederland, en het aan tal dezer stroomingen blijkt daaruit zoodanig groot te zijn, dat men wel zou moeten besluiten tot eene ont binding van het Christelijk geloof. En voor wat betreft het Katholiek geloof: wij zijn als katholiek in Ne derland de eenige, die met de daad waarschuwt tegen het veranderen van het wezen zelf van den katholieken, dus christelijken, godsdienst van een leven der ziel lot het geloof als mid del tot wereldlijke doeleinden en par tijbelangen, en in deze waarschuwing, door onwedersprekelijke feiten en stroo mingen bevesiigd, vinden wij bij geen enkelen katholieken priester, tot bij Jen Nederlandschen kardinaal te Rome, eenigen weerklank. Dit alies bewijst, dat het christelijk geloof, zoowel bij protestant als bij katholiek, in Nederland een ernstige crisis doorleeft en zij, die moeten wa ken, zijn verblind. En wel verblind in zoodanigen graad, dat men moet spre ken van een goddelijke straf van ver blinding. Hoe ernstig dit alles is, daarom is het toch nog niet een verontchriste- lijken van de maatschappij. Als echter in deze de werken des geloofs, zooalsde liefdadigheid, de sacramenten, worden gehanteerd als middelen tot het dienen van wereld lijken partijgeest, als in het heiligdom men er op uit is om het kwaad te verzinnen en te doen en uit' afgunst wegens Gods genade het goede te vernietigen, dan is dit, naast het ont binden van het christelijk geloof, een poging om te ondermijnen de chris telijke maatschappij. En toch is dit alles nog niet de verontchristelijking der maatschappij. Deze is er eerst, als er in haar geen wettig protest meer is tegen de poging der overheden om te misvormen het wezen van het christelijk geloof en van de werken des geloofs. Dit protest is in Nederland. Vindt dit protest echter in Neder land in (te maatschappij geen weer klank, dan is het onfeilbaar, dat de crisis des geloofs, samen gaande met het verpolitieken van de werken des geloofs, leidt tot het verontchristelij- ken van de maatschappij in Neder land. Met dit laatste kan geheel samen gaan, dat weinige, of vele, of zeer vele enkele personen'voor hun persoon een voorbeeld geven van christelijk geloof en zeden. Wat ook waar is, is dit, dat, wat ziek is, kan genezen worden, en zelfs weet de geschiedenis te verhalen, dat één man van geloof en van moed een geheel volk kan redden. Maar gesteld nu eens, dat in Ne derland aanwezig zijn alle voorwaar den die bepalen, dat in Nederland de maatschappij verontchristelijkt is, is dit dan eene aanwijzing dat wij gaan naar het einde der tijden en dus naar de komst van den Antichrist? In geenen deeleNederland maakt uit zulk een klein deel der wereld Alleen als die voorwaarden eens niet mochten zijn in Nederland alleen, maar ook in alle deelen der Christelijke wereld, ja, alsdan zouden de tijden rijp worden voor dat einde. Maar naar onzen kijk op de wereld is de toestand geheel anders. Wel is er ontbinding in het chris telijk geloof, wel is het alsof de kerke lijke dienaren er stelselmatig op uit zijn om het christelijk geloof aan te tasten in zijn eigen wezen, wel is er veel zedenontaarding, maar er is ook in de wereld een wil tot waarheid en tot sociale rechtvaardigheid, en wat ontbinding schijnt en het ook werke lijk is, is de verwarring, waaruit door den wil tot waarheid en sociale recht vaardigheid zal oprijzen een toekomst van eene nieuwe christelijke maat schappij van christelijk geloof en zeden. Het in het begin genoemde Bijbel genootschap wil profeteeren het einde der tijden, dus de komst van den An tichrist. Wij achten deze profetie "eene dwaling. Ais ze waarheid zou zijn, zou God niet door Zijne stuurmansdaad van 1789 de christelijke maatschappij, die dreigde onder te gaan in een moeras, hebben teruggevoerd op den grooten bewogen oceaan om op haar nieuwe levensreis zich te ontwikkelen tot een nieuw tijdperk in de geschiedenis der christelijke beschaving, en wel een tijdperk, waarin zoowel staats- als Kerkelijk gezag zich onthouden van de bemoeiing, het eerste op kerkelijk gebied en het tweede op burgerlijk gebied, en de leek zich door zijn so ciale natuur ontwikkelt tot een chris ten door zijn werken, bewust of on bewust in overeenstemming met het natuurrecht. In deze ontwikkeling gaan we tot een tijdperk, waarin de chris telijke beschaving zal vinden op aarde hare voltooiing en haar grootste groot heid. Eerst na deze voltooiing kan komen het tijdperk, in welks laatste tijden van de komst van den Antichrist en dus van het einde der wereld zal sprake zijn. De Tijd van 6 Juli had dit bericht: Een belangrijk decreet. Een decreet van de Congregatie van het Consistorie draagt aan de Italiaan- sche Bisschoppen op, om hun pries ters te verbieden aan de vereenigingen, die verbonden zijn met het syndicalis me, deel te nemen,en er op eenige wijze aan mede te werken. Dit decreet wordt gegrond op klachten, welke in de Itali- aansche bisdommen, vooral uit het Noorden, worden gehoord., over de gevaren van een beweging, die daar den klassenstrijd aanwakkert. Het de creet betreft alleen de Italiaansche Bisschoppen en geldt niet voor de vakvereenigingen, die met de aanwij zingen van de H. Stoel overeenstem- Op dit bericht maken wij eene aan- teekening. Als wij stichtten den Boerenbond en opmaakten de Statuten, brachten we hierin de bepaling, dat de Boerenbond zijn doel tracht te bereiken o.a. door invloed uit te oefenen dat rechtvaar dige contracten worden gesloten door en met de leden. Deze bepaling beoogde, dat er recht vaardige contracten zouden worden gesloten tusschen eigenaar en boer, pachtcontracten, en tusschen boer en arbeider, arbeidscontracten. Door deze bepaling werd de Boeren bond een ware vakvereeniging, maar het is juist deze bepaling, die niet wordt nageleefd, en dit ondanks en misschien juist wegens den geestelij ken adviseur. Het verlangen, door de daad, van dergelijke rechtvaardige contracten, is wat door menigeen wordt bezien als eene uiting van den klassestrijd, wat echter niet waar is. Gelet op wat wij wel eens uit Italië hebben gelezen, dat er daar geen rechtvaardige verhouding is tusschen eigenaar en boer, wat noodzakelijk voor gevolg heeft, dat ze niet recht vaardig kan zijn tusschen boer en ar beider daar de druk op den boer me dewerkt tot den druk van boer op arbeider (pluk van een kikkert veeren), hebben wij voor gedacht, dat de in bovengenoemd decreet genoemde beweging, waarin ook dus waren ka tholieke priesters want anders moet aan dezen de deelneming niet worden verboden, ziet op vereenigingen van vaklieden die beoogen het verwerven van rechtvaardige contracten. Dit is dus verboden verklaard. Dit verbod klopt met wat hier is gebeurd. Wij toch kunnen moeilijk aannemen, dat dergelijke beweging beoogt den waren klassestrijd. De ware klassestrijd toch beoogt niet het verwerven van rechtvaardige rechtscontracten, maar heeft voor doel den eenen burger we gens zijn staat in de maatschappij op te zetten tegen den anderen burger wegens diens staat en miskent den samenhang in de maatschappij van hoog en laag, allen elkander noodig hebbende. Het decreet dus toegepast op plat telandstoestanden wil het zeggende pastoor of kapelaan mag wel zich ver binden aan een boerenbond als deze gezamentlijk zaden of meststoffen koopt of werktuigen gebruikt, maar niet als deze boerenbond wil streven naar een pachtcontract van behoorlijken duur, b.v. voor zooveel jaren als vereischt een deskundige vruchtwisseling, dit laatste was b.v. de toestand hier. Daarom is onze gedachte, dat het decreet is uitgelokt door de klachten van groote heeren of groote onderne mers, die niet veel voelen voor recht vaardige rechtscontracten met hun on dergeschikten, pachters of arbeiders. Laat de Tijd een dergelijk decreet belangrijk noemen, wij door onze kennis van de feitelijke toestanden en door ons durven zien van de beweeg reden van 's menschen handelingen, noemen dergelijk decreet niet zoo be langrijk of het zou moeten zijn, dat het decreet ligt in de lijn van den wil des Pausen om zijne geestelijkheid te trekken uit hare verantwoordelijkheid wegens het deelnemen aan sociale vereenigingen, lijn reeds vroeger getrok ken door het verbod om direct of in direct finantieele verantwoordelijkheid te mogen dragen in zake de boerenleen banken. Ligt het decreet in deze lijn, dan is het belangrijk, niet echter zoo als de Tijd het bedoelt, maar omdat als dan deze lijn voert naar de lijn getrok ken door De Volkswil, lijn door deze getrokken naar de natuur der zaken en personen en tot welke natuur op den duur alles moet terugkeeren. Is Zeeiiwscli Vlaanderen Belgisch-gezind Onder dezen titel schrijft „A. Hans" een artikel in de Vlaamsche Gazet van Brussel van 8 Juli, welk no. ons wordt toegezonden door vriend van den Bruele van Denderleeuw. De waarde van een oordeel hangt niet alleen af van den vorm waarin het oordeel wordt geschreven, maar ook van de bevoegdheid van den be- oordeelaar. De heer Hans grondt zijn oordeel over de Oranje- en Nederlandschge- zindheid van Zeeuwsch-Vlaanderen uit zijn indruk, dien hij ontving bij gele genheid van het koninklijk bezoek te Oostburg op 14 September 1907. Wat is echter meer oppervlakkig

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 1