- Sterk.
Een geneesmiddel
Van alles wat.
schiedenis van het genoemde ambts
rapport, zoö twijfelen wij toch sterk,
of zij zoo ver durft te gaan in eenigen
wil om tegen alles in niet te straffen,
door de vrije kritiek op een Kamerlid
uit te strekken tot zoover als in Brugge
is gedaan.
Waar tie kwestie zit.
Een Capucijnerpater Fabianus te
Amsterdam is, na onderzoek, tot het
besluit gekomen, dat de R. K. afkom
stig van het platteland, op het gebied
van geloof en zeden ongunstig afste
ken in vergelijking met de geboren
R. K. Amsterdammers.
Dergelijke klacht is reeds zeer oud,
de Volkswil heeft vroeger er reeds op
gewezen.
En de oorzaak? De oorzaak ligt
hierin: dat er geen geloof is
onder de katholieke geeste-
lijkheid in de overwegend
katholieke streken. En omdat
deze geen geloof heeft, kan zij geen
geloof onderwijzen, geloof dus dat
sterkt verstand en zeden, aan de pa
rochianen.
Deze blijven op het dorp wel in
een kringetje rondloopen, maar buiten
het kringetje moeten zij eigen steun
vinden in eigen kracht en... eigen
geestelijke kracht is hun stelsel
matig door de eigen dorpsgeeste
lijkheid onthouden of verdacht ge
maakt. Wij behoeven om dit te bewij
zen niet verder te gaan dan te wijzen op
de houding tegen de Volkswil en tegen
onzen persoon. De Volkswil werd door
de geestelijkheid veroordeeld omdat
ons blad de waarheid dient, en
onze persoon wordt veroordeeld om
dat wij geen huichelaars kunnen zijn.
Wat is dus geloof volgens de daad
der geestelijkheid Dat, wat is anders
om als wij doen, dus geloof is vol
gens de geestelijkheid liegen en God
bedriegen samengaande met een vroom
belijden.
Deze daad, door den weg der doof
pot als rechtzinnig verklaard, komt in
strijd met de leer, die men hoort in
de steden, alwaar de predikers het
Evangelie uitleggen wat hier bijna niet
wordt gedaan, en door deze tegen
stelling ontstaat een toestand van on-'
verschilligheid, in welken toestand
men in de stad gemengde huwelijken
sluit of niet meet naar de kerk gaat of
zich aansluit bij socialistische vereeni-
gingen of wel zijn geloof zoekt in de
herberg.
De kwestie ligt dus, wil men ze
genezen in den grond, in het veran
deren tot den geest van Christus, dus
tot den geest van ootmoed en van
zachtmoedigheid, van de geestelijkheid,
met name van die van het bisdom
Breda, en in het erkennen van
degegeven ergernissen, deze met name
in het dekenaat Hulst.
O
Wij lezen in het liberale Handels
blad, dat bij de op 15 Juni gehouden
verkiezing voor een lid van de Kamer
van Koophandel te Amsterdam waren
uitgebracht opA. Asscher (U. L.)
171 J. ter Haar Jr. (C. H.) 144 en
C. G. Vattier Kraane (V. L.) 224 stem
men. Het sterke bestaat voor ons
in U.L., C.H., en V.L.
Dusvoor een Kamer van Koop
handel kiest men niet den zakenkoop-
man doch den koopman naar zijn
lidmaatschap van eene politieke partij.
Moeten wij maar steeds de ëenige
blijven die zich aan zooiets ergeren,
de eenige die schrijft in zijn program
In zake algemeene tijdelijke belangen
kent de Volkswil burgers, geen partij-
of geloofsgenooten
Erkenning*, en toch geen
erkenning*.
—o
Algemeen wordt erkend, en ge
zegd, dat, wat de Volkswil schrijft
over het door middel van de doof
pot beschermen van het kwaad en
van de schelmenstreken, juist is,
erkend wordt en gezegd dat het in
de streek en met name in Hulst een
groote rommel is, er wordt algemeen
gezegd dat van Daisum geen vrees
moet kennen om vierkant in het ge
zicht de waarheid te verklaren en te
willen, maar waar zijn de daden
Hoevelen van diezelfden, welke
die juistheid erkennen, zijn er die
toch, bg kiezing, stemmen voor den
rommel, die mededoen om zoo mo
gelijk de Volkswil te knauwen door
deze niet te steunen met abonne
ment of advertenties hoewel zij haar
wel lezen bij een ander, die mede
doen aan den stelsel matigen brood
roof tegen den notaris van Daisum?
Ziet, door erkennen den rommel
en dezen afkeuren, en tegelijk den
rommel steunen door te werken in
de hand van onze vijanden, en die
dit zijn omdat wij hier willen zui
veren, werken die erkenners en ai-
keurders van den rommel zelf mede
om den rommel te bestendigen.
Nu is de reden van deze laatste
houding wel gevolg van den geest
van niet-gunnen, medebrengende de
wangunst dat van Daisum iets zou
worden, maar het gevolg is toch
maar, dat de rommel blijft.
Het einde zal dus worden óf van
zich afzetten den wangunst, óf zelf
vergaan met het steeds dieper in
vretende kwaad. Ëen ander einde is
niet mogelijk,
Uit de Pers
O—
DEBTIG JAAK.
De „Standaard" schrijft:
Elf dezer was het dertig jaar gele
den, dat de partij van Rechts in België
in het Kabinet zitting nam, en sinds
ongestoord er zitting in behield.
Dus, zoudt ge zeggen, zal het arme
België uit zijn eens zoo bloeienden
toestand in de diepte van politieken,
fïnancieelen en economischen jammer
verzonken zijn. Het zal onder de Sta
ten van Europa nauwelijks meer mee
tellen. Eer in klimmende mate zal 't
voor het overige Europa Ln schrik
beeld geworden zijn, om toen tegen de
nationale verwoesting, die het cleri-
c^lisme aanbrengt, te waarschuwen.
Zie hier enkele cijfers.
In 1886 bedroeg de bevolking van
België het cijfer van 5.909.975 inwo
ners. Sinds klom ze tot 7.490.411.
Ruim anderhalf raillioen meer.
Het budget stond voor 30 jaar op
351 millioen frank in uitgaaf, nu op
689 millioen. In ontvangst stond het in
1885 op 383 millioen, nu op 695 mil
lioen. De schuld stond op 2162 mil
lioen frank, nu op 3789 millioen. De
export stond op 1200 millioen met
1220 millioen transito, en staat nu op
een export van 3951 met een transito
2437 millioen. Stellig geen teleurstel
lende cijfers.
Wie de Brusselsche steden beziet,
wordt getroffen door de weelde die
zich in alle opzichten openbaart. De
Congo is een rijke kolonie geworden.
In Rusland, China en Egypte deed het
Belgisch kapitaal wonderen.
Kortom, België bloeit in schier elk
opzicht.
Is dit niet moedgevend voor Rechts
ook hier.
En nu, bekruipt u, als ge de wee
klachten hoort van een jaar geleden
over de ruïne, die ons land van Rechts
bedreigde, zekere angst, of ge met het
oog op 't yaderlandsch belang wel
Rechts zoudt durven aanhouden.
Met een uitkomst als waarop België
bogen kan, voor oogen, wordt die angst
en zorge dan toch in hoopvolle ver
wachting omgezet.
Hadden we ook hier de Evenredige
Vertegenwoordiging maar
Doch geen nood. Die komt.
Wij maken hierbij de opmerking
Er wordt gewezen op den bloeienden
politieken, finantieelen en economi
schen toestand van België na een 30-
jarig clericaal bewind.
Maar de Standaard spreekt met geen
woord over den godsdienstigen en ze
delijken toestand van België, en dit,
terwijl het Clericalisme heet te dienen
godsdienst en zeden.
Wil de Standaard door dit niet er
over spreken verklaren, dat het Cleri
calisme wel dient het stoffelijk welzijn
maar niet beschaving?
Wij moeten dit wel aannemen daar
wij moeilijk kunnen veronderstellen,
dat de Standaard onbekend is met den
achteruitgang van godsdienst en
zeden in deze zelfde dertig jaren in
België.
ALBAME E\ DE VOLKSWIL.
De troon van den koning van
Albanië waggelt, en is misschien
reeds omgeworpen.
Daargelaten den persoon moeten
wij ons als volkswil eigentlijk ver
heugen over den opstand van de be
volking van Albanië tegen den vorst
van Albanië, omdat het b«3taan van
deze niet rust op den wil des volks,
doch op den wil van de hooge di
plomatie van vreemde regeeringen.
Naar den eisch toch van goed
volksrecht is de koning de gekozene
van den wil des volks, en niet van
iets anders, had men moeten begin
nen met, als men toch eenmaal van
Albanië een afzonderlijken staat wilde
makeD, volksverkiezingen uit te schrij
ven, en dat door deze dan een ko
ning was benoemd.
De moeielijkheden die Europa zich
met Albanië op den hals heeft ge
haald, zijn het gevolg van het mis
kennen van dezen eisch van goed
volksrecht. En toch men gaat op
Vredescongressen en dergelijke pro
paganda maken voor het Interna
tionale Statenrecht, en vergeet de
allereerste les van het raadplegen
van den volkswil.
Dat de zaken spaak loopen, van
daag in Albanië en morgen elders,
is heel natuurlijk. Wij hebben, juist
wegens het miskennen van den volks
wil, nooit veel vertrouwen gehad in
het koningschap van den prind von
Wied.
DRAADLÖOZE VONKJES.
O
Oprechtheid wordt veelal juist dan
gevraagd, wanneer men een vleiende
leugen wenscht te hooren.
Als een boek en een hoofd tegen
elkander stooten, en het klinkt hol
komt dat dan van het boek?
Eigenzinnigheid is de energie der
domheid, (past op het Zeeverblad.)
In het leven ziet men meer naar hen,
die het beter hebben, dan naar hen
die beter zijn. (past op v. Daisum).
Grootheidswaan is de waan der
kleine menscnen. (past op de slippen-
dragers.)
Stokpaardjes zijn gevaarlijke dieren,
men kan er zich op dood rijden, (de
ritueele moord, en Zelandia.)
Wie op den bergtop wil zijn moet
niet voor den afgrond vreezen. (De
Volkswil.)
De uil wijkt voor het hanengekraai
van den dageraad. (Hulsterblad.)
Het hoogste waartoe een domkop
zich kan opwerken, is de vaardigheid
in het opsporen van domheden van
knappe menschen....
Men wordt licht beschuldigd van
egoïsme wanneer men niet handelt naar
het egoïsme van anderen. (Zeeuwsche
Koerier).
Men schat de menschen in het al
gemeen naar hun rein linnen, niet naar
hun rein geweten, (politieke geestelijk
heid.)
De zwakke klaagt zonder te lijden,
de sterke lijdt zonder te klagen.
Een handvol hulp is beter dan een
kar vol zuchten, (armbestuur.)
Met groote mannen gaat het als met
de sterren, zij hebben vele jaren noo-
dig alvorens hun licht ons bereikt
(past op v. Daisum.)
Wie een zon is moet er zich niet
over beklagen dat hij trawanten heeft,
id
Het bewustzijn gelijk te hebben,
maakt ons sterk, het bewustzijn onge
lijk te hebben geraffineerd.
Op een karakter kan men rekenen,
met een karakterlooze moet men reke
ning houden.
Er zijn onder de menschen meer
papagaaien dan onder de papagaaien,
(past op mij zelfj
Het geweten wordt het meest be
drogen.
De waarheid is als olie, zij komt
steeds boven.
De satire raakt, even als de helschen
steen, de wonden slechts aan om te
genezen.
Een uitvinding bestaat uit 1 pCt.
inspiratie en 99 pCt. transpiratie.
Edison.
leder mensch die voor indrukken
vatbaar is, maakt indruk.
Wanneer men arm is heeft men niet
het recht om dom te zijn.
De wijze -zegt „de mensch dwaalt
steeds" maar zou dat ook geen dwa
ling kunnen zijn
Januari is de maand waarin men ge
luk wenscht, de andere maanden zijn
de maanden waarin niets daarvan ver
vuld wordt.
Menschen die ruiten inwerpen zijn
ook welkom in een zaal waar men
stikt.
De Volkswil spreekt wel eens van
broodroof, maar het is niet altijd het
brood dat men van Daisum misgunt,
maar veelal de koek.
Zich overwerken is gevaarlijk, maar
zich overluieren is gevaarlijker.
De grootste grief van de Hulstersche
kliek is te moeten bekennen „Wij ken
nen hem wel" terwijl ze vroeger zei
den en r.og zoggen, „wij kennen hem
niet".
Uit mijn Stenografische verzameling,
ontleend aan verschillende tijdschriften.
B. D. Gr.
dat alle voorkomende ziekten kan ge
nezen, kan nimmer bestaan. Voor elke
ziekte moet dus een ander geneesmid
del gemaakt en gebruikt worden.
MAAGPOEDER van Apotheker Boom,
waardoor reeds duizenden maaglijders
zijn genezen van maagpijn, maag,
kramp, zuur, hartwater en slechte
spijsverteering. Prijs per doos f 0,75.
ASTHMAPOEDER van Apotheker
Boom dit poeder geeft bij inademing
onmiddellijk verlichting bij Asthma en
hieruit voortkomende borstbenauwd-
heid en borstbeklemming, zelfs bij den
hevigsten aanval. Prijs per doos f0,65.
HOOFDPIJN (Migrainine) PASTIL
LES van Apotheker Boom zijn een zeker
werkend geneesmiddel tegen hoofdpijn,
migraine, schele en zenuwhoofdpijn.
Prijs per flacon f 0,80. Proefflacons
f 0,30.
KINA KOORTSDROPPEN van Apo
theker Boom zijn gemaakt van de zui
vere kinabast en zijn doordat de kina
spoedig werkend middel tegen koorts,
binnenkoorts, malaria en gevatte
koude. Prijs per flacon f 0,60.
direct opgelost in de maag komt, een
LAXEERPILLEN van Apoth. Boom,
zuiveren het bloed, verdrijven gal en
slijm en bevorderen den stoelgang. Prijs
per doos f 0,50 en f 0,25.
STAALPASTILLES van Apotheker
Boom, zijn gemaakt van melkzuurijzer
en bederven nimmer. Deze zijn een goed
middel tegen bloedarmoede, bleekzucht
en daaruit voortkomende ziekten en de
pastilles wekken de eetlust op. Prijs
per flacon f 1,20 en f2,00.
HOESTSIROOP van Apoth. Boom,
aanbevolen door Dr. Poolman tegen
hoesten, heeschheid en kinkhoest. Deze
siroop maakt de slijm los en doet de
hoest spoedig bedaren. Prijs per flacon
f 0,70.
AAMBEIENZALF van Apoth. Boom
geneest spoedig uit- en inwendige aam
beien, blinde en bloedende. Het jeuken
bedaart spoedig. Prijs per potje f 0,50.
Bovenstaande geneesmiddelen zijn
alleen echt met den naam Boom, en ver
krijgbaar in de meeste Apotheken en
drogistenwinkels. Waar niet verkrijg
baar wordt het gevraagde na ontvangst
van het'bedrag, met verhooging van 10
ct. voor portkosten, franco toegezonden
door Firma A. H. Boom te Arnhem.
Verkrijgbaar te Hulst bij Verwilghen-
v. d. Hooftte Axel bij J. van Dixhoorn-
Vroeg op.
li leine berichten.
Het Spaansche Volk is volgens een
briefschrijver in het Handelsblad zeer
weldadig, en tot in de armste volks
klassen galant en beleefd. De af
stammelingen in Zeeland van de
Spanjaarden missen die drie eigen
schappen volledig, zeker omdat deze
van hoerenkinderen afstammen en dus
bastaards zijn.
Het woord van den ouden Griek-
schen natuurfilisoof Heraclitus van
een 2000 jaar geleden, is door eene
vinding van dezen tijd bewaarheid ge
worden. N.l. dat ook de kristallen
vloeibaar kunnen worden. Is dit
waar, dan wordt daarmede bevestigd
de leer, dat oorspronkelijk de aarde
geheel en al bestond in gasvorm, in
welken vorm God aanvankelijk schiep
uit het niet de grondstoffen van wat
later daaruit de vormen zou aanne
men van de aarde en al het verder
stoffelijk bestaande.
Er zijn tegenwoordig in Zeeuwsch-
Vlaanderen zeer vele katholieken die
zich afvragen of er wel een God be
staat, omdat het den slechten goed
gaat en deze door de Kerk en door
het Burgerlijk gezag worden gesteund
en vrijgepleit, en de goeden worden
verdrukt. Als antwoord op deze klacht
geven wij als woord van troostdat
deze klacht reeds beschreven is in
het Oude Testament, en dit antwoord
geeftIet op hun einde. En een ander
antwoord der Schrift is dit„Wanneer
de godde'oozen als een grashalm op
schieten, en al de werkers der onge
rechtigheid uitbotten, het is om voor
altijd te vergaan."
De wijsheid bestaat in de vrees des
Heeren, en is niet in het land der
wellust, en het verstand bestaat in het
afwijken van het kwaad en is niet in
in den wil tot onrecht.
Oud-Minister Talma heeft aangeno
men het beroep voor predikant bij de
.Ned. Herv. Gemeente te Bennebroek.
Hij is dus weder terug in zijn oor
spronkelijk ambt.
De vorige week kreeg Frankrijk een
nieuw ministerie Ribot, en, na een
bestaan van een halven dag, nam het
weder ontslag. De Kamer gaf op den
eersten dag reeds te kennen, dat zij
er niet van gediend was.
Te Katwijk is in de tusschentijdsche
vacature tot Kamerlid gekozen dr. J.
Th. de Visser, oud-kamerlid.
In Albanië is de Nederlandsche
majoor Thomson gesneuveld in een
een aanval, die de opstandelingen
deden tegen de hoofdstad en weiker
verdediging stond onder de leiding
van majoor Thomson.
Dezer dagen werd in Hulst een juiste
opmerking opmaaktals God eens alle
onrechtvaardigen in eens zou vernieti
gen, dan bleven er hier te weinig men
schen over, dus dat kan niet.
Een geestelijke verklaarde wie niet
voor ons is, is tegen ons. En daarom
verlangen hij en zijne ambtgenooten,
dat allen zijn voor hen door te zijn
tegen ons. En omdat zij slecht zijn,
verlangen zij dus de medeslechtheid
hunner parochianen. Hun straf zal
eenmaal verschrikkelijk zijn.
Veemarkt Hulst van Maandag geen
aanvoer.
Het komt natuurlijk niet in onze
hersens op om in Vlaamsche steden
als Gent en Antwerpen Fransch te
spreken. Onlangs moesten we in Ant
werpen zijn, gingen eten in een re
stauratie op de Groenplaats aldaar,
en... de kelner verstond ons niet,
waarom een andere kelner er bij werd
geroepen die Nederlandsch verstond
Hetzelfde ondervonden wij voor eeni
gen tijd in Gent doch, omdat wij be
grepen dat de kelner hier een Duit-
scher van oorsprong was, spraken we
tot hem in het Fransch. Zijn dit geen
schandelijke dingen, beleedigend voor
de Vlaamsche bevolking waarvan die
restauraties toch moeten bestaan Wij
konden het niet helpen, maar in Ant
werpen overkwam ons een gevoel van
walging tegen de Antwerpsche sinjo-
ren.
Bij een overzicht van de stroo
mingen in de wereld krijgen wij voor
indruk, dat het overal, zoowel in
godsdienst als in staat, gaat tot een
toekomst van ontbinding. En tevens
is onze indruk, dat uit de ontbinding
zal voortkomen öf het einde der
'Christenheid, welke zal brengen het
einde dtr wereld, öf een Pinkstergeest
medebrengende de regering van het
ware katholieke recht in kerk, staat
en maatschappij.
Het lijk van overste Thomson wordt
van wege de Nederlandsche Regeering
met een Nederlandsch oorlogschip
naar Nederland gebracht.
Tijdens de hevige stortregens te
Parijs van nu een week geleden ont
stonden grondverzakkingen met ge
volg, dat de bovengrond van den on-
dergrondschen spoorweg op enkele
plaatsen brak, en rijtuigen en menschen
door den opengescheurden straatgrond
vielen. Er zijn dooden en gewonden.
Men verzoekt ons er aan te herin
neren dat vóór of op den laatsten dag
dezer maand de helft der grondbe-
lasttng en der personeele belasting
behoort te worden voldaan.
O
Tegen de Joden.
De gouverneur-generaal van Kief
heeft aan den ministerraad het voor
stel gedaan, aan de Joden te ver
bieden aandeelen in naamlooze ven
nootschappen in de Zuidwestelijke
gouvernementen te bezitten. Hij
grondt dit voorstel op de volgende
overwegingen
Aanvankelijk meende men, in de
suiker-industrie niet.te kunnen sla
gen zonder Joodsch kapitaal. Maar
dat is anders uitgekomen. De vele
ondernemingen in dat gebied bloeien
allen, hoewel zij krachtens hunne
statuten geen Joden als directeuren
mogen hebben
Daarom acht de gouverneur-gene
raal van Kiëf het oogenblik geko-