- Sterk. Een geneesmiddel Van alles wat. schiedenis van het genoemde ambts rapport, zoö twijfelen wij toch sterk, of zij zoo ver durft te gaan in eenigen wil om tegen alles in niet te straffen, door de vrije kritiek op een Kamerlid uit te strekken tot zoover als in Brugge is gedaan. Waar tie kwestie zit. Een Capucijnerpater Fabianus te Amsterdam is, na onderzoek, tot het besluit gekomen, dat de R. K. afkom stig van het platteland, op het gebied van geloof en zeden ongunstig afste ken in vergelijking met de geboren R. K. Amsterdammers. Dergelijke klacht is reeds zeer oud, de Volkswil heeft vroeger er reeds op gewezen. En de oorzaak? De oorzaak ligt hierin: dat er geen geloof is onder de katholieke geeste- lijkheid in de overwegend katholieke streken. En omdat deze geen geloof heeft, kan zij geen geloof onderwijzen, geloof dus dat sterkt verstand en zeden, aan de pa rochianen. Deze blijven op het dorp wel in een kringetje rondloopen, maar buiten het kringetje moeten zij eigen steun vinden in eigen kracht en... eigen geestelijke kracht is hun stelsel matig door de eigen dorpsgeeste lijkheid onthouden of verdacht ge maakt. Wij behoeven om dit te bewij zen niet verder te gaan dan te wijzen op de houding tegen de Volkswil en tegen onzen persoon. De Volkswil werd door de geestelijkheid veroordeeld omdat ons blad de waarheid dient, en onze persoon wordt veroordeeld om dat wij geen huichelaars kunnen zijn. Wat is dus geloof volgens de daad der geestelijkheid Dat, wat is anders om als wij doen, dus geloof is vol gens de geestelijkheid liegen en God bedriegen samengaande met een vroom belijden. Deze daad, door den weg der doof pot als rechtzinnig verklaard, komt in strijd met de leer, die men hoort in de steden, alwaar de predikers het Evangelie uitleggen wat hier bijna niet wordt gedaan, en door deze tegen stelling ontstaat een toestand van on-' verschilligheid, in welken toestand men in de stad gemengde huwelijken sluit of niet meet naar de kerk gaat of zich aansluit bij socialistische vereeni- gingen of wel zijn geloof zoekt in de herberg. De kwestie ligt dus, wil men ze genezen in den grond, in het veran deren tot den geest van Christus, dus tot den geest van ootmoed en van zachtmoedigheid, van de geestelijkheid, met name van die van het bisdom Breda, en in het erkennen van degegeven ergernissen, deze met name in het dekenaat Hulst. O Wij lezen in het liberale Handels blad, dat bij de op 15 Juni gehouden verkiezing voor een lid van de Kamer van Koophandel te Amsterdam waren uitgebracht opA. Asscher (U. L.) 171 J. ter Haar Jr. (C. H.) 144 en C. G. Vattier Kraane (V. L.) 224 stem men. Het sterke bestaat voor ons in U.L., C.H., en V.L. Dusvoor een Kamer van Koop handel kiest men niet den zakenkoop- man doch den koopman naar zijn lidmaatschap van eene politieke partij. Moeten wij maar steeds de ëenige blijven die zich aan zooiets ergeren, de eenige die schrijft in zijn program In zake algemeene tijdelijke belangen kent de Volkswil burgers, geen partij- of geloofsgenooten Erkenning*, en toch geen erkenning*. —o Algemeen wordt erkend, en ge zegd, dat, wat de Volkswil schrijft over het door middel van de doof pot beschermen van het kwaad en van de schelmenstreken, juist is, erkend wordt en gezegd dat het in de streek en met name in Hulst een groote rommel is, er wordt algemeen gezegd dat van Daisum geen vrees moet kennen om vierkant in het ge zicht de waarheid te verklaren en te willen, maar waar zijn de daden Hoevelen van diezelfden, welke die juistheid erkennen, zijn er die toch, bg kiezing, stemmen voor den rommel, die mededoen om zoo mo gelijk de Volkswil te knauwen door deze niet te steunen met abonne ment of advertenties hoewel zij haar wel lezen bij een ander, die mede doen aan den stelsel matigen brood roof tegen den notaris van Daisum? Ziet, door erkennen den rommel en dezen afkeuren, en tegelijk den rommel steunen door te werken in de hand van onze vijanden, en die dit zijn omdat wij hier willen zui veren, werken die erkenners en ai- keurders van den rommel zelf mede om den rommel te bestendigen. Nu is de reden van deze laatste houding wel gevolg van den geest van niet-gunnen, medebrengende de wangunst dat van Daisum iets zou worden, maar het gevolg is toch maar, dat de rommel blijft. Het einde zal dus worden óf van zich afzetten den wangunst, óf zelf vergaan met het steeds dieper in vretende kwaad. Ëen ander einde is niet mogelijk, Uit de Pers O— DEBTIG JAAK. De „Standaard" schrijft: Elf dezer was het dertig jaar gele den, dat de partij van Rechts in België in het Kabinet zitting nam, en sinds ongestoord er zitting in behield. Dus, zoudt ge zeggen, zal het arme België uit zijn eens zoo bloeienden toestand in de diepte van politieken, fïnancieelen en economischen jammer verzonken zijn. Het zal onder de Sta ten van Europa nauwelijks meer mee tellen. Eer in klimmende mate zal 't voor het overige Europa Ln schrik beeld geworden zijn, om toen tegen de nationale verwoesting, die het cleri- c^lisme aanbrengt, te waarschuwen. Zie hier enkele cijfers. In 1886 bedroeg de bevolking van België het cijfer van 5.909.975 inwo ners. Sinds klom ze tot 7.490.411. Ruim anderhalf raillioen meer. Het budget stond voor 30 jaar op 351 millioen frank in uitgaaf, nu op 689 millioen. In ontvangst stond het in 1885 op 383 millioen, nu op 695 mil lioen. De schuld stond op 2162 mil lioen frank, nu op 3789 millioen. De export stond op 1200 millioen met 1220 millioen transito, en staat nu op een export van 3951 met een transito 2437 millioen. Stellig geen teleurstel lende cijfers. Wie de Brusselsche steden beziet, wordt getroffen door de weelde die zich in alle opzichten openbaart. De Congo is een rijke kolonie geworden. In Rusland, China en Egypte deed het Belgisch kapitaal wonderen. Kortom, België bloeit in schier elk opzicht. Is dit niet moedgevend voor Rechts ook hier. En nu, bekruipt u, als ge de wee klachten hoort van een jaar geleden over de ruïne, die ons land van Rechts bedreigde, zekere angst, of ge met het oog op 't yaderlandsch belang wel Rechts zoudt durven aanhouden. Met een uitkomst als waarop België bogen kan, voor oogen, wordt die angst en zorge dan toch in hoopvolle ver wachting omgezet. Hadden we ook hier de Evenredige Vertegenwoordiging maar Doch geen nood. Die komt. Wij maken hierbij de opmerking Er wordt gewezen op den bloeienden politieken, finantieelen en economi schen toestand van België na een 30- jarig clericaal bewind. Maar de Standaard spreekt met geen woord over den godsdienstigen en ze delijken toestand van België, en dit, terwijl het Clericalisme heet te dienen godsdienst en zeden. Wil de Standaard door dit niet er over spreken verklaren, dat het Cleri calisme wel dient het stoffelijk welzijn maar niet beschaving? Wij moeten dit wel aannemen daar wij moeilijk kunnen veronderstellen, dat de Standaard onbekend is met den achteruitgang van godsdienst en zeden in deze zelfde dertig jaren in België. ALBAME E\ DE VOLKSWIL. De troon van den koning van Albanië waggelt, en is misschien reeds omgeworpen. Daargelaten den persoon moeten wij ons als volkswil eigentlijk ver heugen over den opstand van de be volking van Albanië tegen den vorst van Albanië, omdat het b«3taan van deze niet rust op den wil des volks, doch op den wil van de hooge di plomatie van vreemde regeeringen. Naar den eisch toch van goed volksrecht is de koning de gekozene van den wil des volks, en niet van iets anders, had men moeten begin nen met, als men toch eenmaal van Albanië een afzonderlijken staat wilde makeD, volksverkiezingen uit te schrij ven, en dat door deze dan een ko ning was benoemd. De moeielijkheden die Europa zich met Albanië op den hals heeft ge haald, zijn het gevolg van het mis kennen van dezen eisch van goed volksrecht. En toch men gaat op Vredescongressen en dergelijke pro paganda maken voor het Interna tionale Statenrecht, en vergeet de allereerste les van het raadplegen van den volkswil. Dat de zaken spaak loopen, van daag in Albanië en morgen elders, is heel natuurlijk. Wij hebben, juist wegens het miskennen van den volks wil, nooit veel vertrouwen gehad in het koningschap van den prind von Wied. DRAADLÖOZE VONKJES. O Oprechtheid wordt veelal juist dan gevraagd, wanneer men een vleiende leugen wenscht te hooren. Als een boek en een hoofd tegen elkander stooten, en het klinkt hol komt dat dan van het boek? Eigenzinnigheid is de energie der domheid, (past op het Zeeverblad.) In het leven ziet men meer naar hen, die het beter hebben, dan naar hen die beter zijn. (past op v. Daisum). Grootheidswaan is de waan der kleine menscnen. (past op de slippen- dragers.) Stokpaardjes zijn gevaarlijke dieren, men kan er zich op dood rijden, (de ritueele moord, en Zelandia.) Wie op den bergtop wil zijn moet niet voor den afgrond vreezen. (De Volkswil.) De uil wijkt voor het hanengekraai van den dageraad. (Hulsterblad.) Het hoogste waartoe een domkop zich kan opwerken, is de vaardigheid in het opsporen van domheden van knappe menschen.... Men wordt licht beschuldigd van egoïsme wanneer men niet handelt naar het egoïsme van anderen. (Zeeuwsche Koerier). Men schat de menschen in het al gemeen naar hun rein linnen, niet naar hun rein geweten, (politieke geestelijk heid.) De zwakke klaagt zonder te lijden, de sterke lijdt zonder te klagen. Een handvol hulp is beter dan een kar vol zuchten, (armbestuur.) Met groote mannen gaat het als met de sterren, zij hebben vele jaren noo- dig alvorens hun licht ons bereikt (past op v. Daisum.) Wie een zon is moet er zich niet over beklagen dat hij trawanten heeft, id Het bewustzijn gelijk te hebben, maakt ons sterk, het bewustzijn onge lijk te hebben geraffineerd. Op een karakter kan men rekenen, met een karakterlooze moet men reke ning houden. Er zijn onder de menschen meer papagaaien dan onder de papagaaien, (past op mij zelfj Het geweten wordt het meest be drogen. De waarheid is als olie, zij komt steeds boven. De satire raakt, even als de helschen steen, de wonden slechts aan om te genezen. Een uitvinding bestaat uit 1 pCt. inspiratie en 99 pCt. transpiratie. Edison. leder mensch die voor indrukken vatbaar is, maakt indruk. Wanneer men arm is heeft men niet het recht om dom te zijn. De wijze -zegt „de mensch dwaalt steeds" maar zou dat ook geen dwa ling kunnen zijn Januari is de maand waarin men ge luk wenscht, de andere maanden zijn de maanden waarin niets daarvan ver vuld wordt. Menschen die ruiten inwerpen zijn ook welkom in een zaal waar men stikt. De Volkswil spreekt wel eens van broodroof, maar het is niet altijd het brood dat men van Daisum misgunt, maar veelal de koek. Zich overwerken is gevaarlijk, maar zich overluieren is gevaarlijker. De grootste grief van de Hulstersche kliek is te moeten bekennen „Wij ken nen hem wel" terwijl ze vroeger zei den en r.og zoggen, „wij kennen hem niet". Uit mijn Stenografische verzameling, ontleend aan verschillende tijdschriften. B. D. Gr. dat alle voorkomende ziekten kan ge nezen, kan nimmer bestaan. Voor elke ziekte moet dus een ander geneesmid del gemaakt en gebruikt worden. MAAGPOEDER van Apotheker Boom, waardoor reeds duizenden maaglijders zijn genezen van maagpijn, maag, kramp, zuur, hartwater en slechte spijsverteering. Prijs per doos f 0,75. ASTHMAPOEDER van Apotheker Boom dit poeder geeft bij inademing onmiddellijk verlichting bij Asthma en hieruit voortkomende borstbenauwd- heid en borstbeklemming, zelfs bij den hevigsten aanval. Prijs per doos f0,65. HOOFDPIJN (Migrainine) PASTIL LES van Apotheker Boom zijn een zeker werkend geneesmiddel tegen hoofdpijn, migraine, schele en zenuwhoofdpijn. Prijs per flacon f 0,80. Proefflacons f 0,30. KINA KOORTSDROPPEN van Apo theker Boom zijn gemaakt van de zui vere kinabast en zijn doordat de kina spoedig werkend middel tegen koorts, binnenkoorts, malaria en gevatte koude. Prijs per flacon f 0,60. direct opgelost in de maag komt, een LAXEERPILLEN van Apoth. Boom, zuiveren het bloed, verdrijven gal en slijm en bevorderen den stoelgang. Prijs per doos f 0,50 en f 0,25. STAALPASTILLES van Apotheker Boom, zijn gemaakt van melkzuurijzer en bederven nimmer. Deze zijn een goed middel tegen bloedarmoede, bleekzucht en daaruit voortkomende ziekten en de pastilles wekken de eetlust op. Prijs per flacon f 1,20 en f2,00. HOESTSIROOP van Apoth. Boom, aanbevolen door Dr. Poolman tegen hoesten, heeschheid en kinkhoest. Deze siroop maakt de slijm los en doet de hoest spoedig bedaren. Prijs per flacon f 0,70. AAMBEIENZALF van Apoth. Boom geneest spoedig uit- en inwendige aam beien, blinde en bloedende. Het jeuken bedaart spoedig. Prijs per potje f 0,50. Bovenstaande geneesmiddelen zijn alleen echt met den naam Boom, en ver krijgbaar in de meeste Apotheken en drogistenwinkels. Waar niet verkrijg baar wordt het gevraagde na ontvangst van het'bedrag, met verhooging van 10 ct. voor portkosten, franco toegezonden door Firma A. H. Boom te Arnhem. Verkrijgbaar te Hulst bij Verwilghen- v. d. Hooftte Axel bij J. van Dixhoorn- Vroeg op. li leine berichten. Het Spaansche Volk is volgens een briefschrijver in het Handelsblad zeer weldadig, en tot in de armste volks klassen galant en beleefd. De af stammelingen in Zeeland van de Spanjaarden missen die drie eigen schappen volledig, zeker omdat deze van hoerenkinderen afstammen en dus bastaards zijn. Het woord van den ouden Griek- schen natuurfilisoof Heraclitus van een 2000 jaar geleden, is door eene vinding van dezen tijd bewaarheid ge worden. N.l. dat ook de kristallen vloeibaar kunnen worden. Is dit waar, dan wordt daarmede bevestigd de leer, dat oorspronkelijk de aarde geheel en al bestond in gasvorm, in welken vorm God aanvankelijk schiep uit het niet de grondstoffen van wat later daaruit de vormen zou aanne men van de aarde en al het verder stoffelijk bestaande. Er zijn tegenwoordig in Zeeuwsch- Vlaanderen zeer vele katholieken die zich afvragen of er wel een God be staat, omdat het den slechten goed gaat en deze door de Kerk en door het Burgerlijk gezag worden gesteund en vrijgepleit, en de goeden worden verdrukt. Als antwoord op deze klacht geven wij als woord van troostdat deze klacht reeds beschreven is in het Oude Testament, en dit antwoord geeftIet op hun einde. En een ander antwoord der Schrift is dit„Wanneer de godde'oozen als een grashalm op schieten, en al de werkers der onge rechtigheid uitbotten, het is om voor altijd te vergaan." De wijsheid bestaat in de vrees des Heeren, en is niet in het land der wellust, en het verstand bestaat in het afwijken van het kwaad en is niet in in den wil tot onrecht. Oud-Minister Talma heeft aangeno men het beroep voor predikant bij de .Ned. Herv. Gemeente te Bennebroek. Hij is dus weder terug in zijn oor spronkelijk ambt. De vorige week kreeg Frankrijk een nieuw ministerie Ribot, en, na een bestaan van een halven dag, nam het weder ontslag. De Kamer gaf op den eersten dag reeds te kennen, dat zij er niet van gediend was. Te Katwijk is in de tusschentijdsche vacature tot Kamerlid gekozen dr. J. Th. de Visser, oud-kamerlid. In Albanië is de Nederlandsche majoor Thomson gesneuveld in een een aanval, die de opstandelingen deden tegen de hoofdstad en weiker verdediging stond onder de leiding van majoor Thomson. Dezer dagen werd in Hulst een juiste opmerking opmaaktals God eens alle onrechtvaardigen in eens zou vernieti gen, dan bleven er hier te weinig men schen over, dus dat kan niet. Een geestelijke verklaarde wie niet voor ons is, is tegen ons. En daarom verlangen hij en zijne ambtgenooten, dat allen zijn voor hen door te zijn tegen ons. En omdat zij slecht zijn, verlangen zij dus de medeslechtheid hunner parochianen. Hun straf zal eenmaal verschrikkelijk zijn. Veemarkt Hulst van Maandag geen aanvoer. Het komt natuurlijk niet in onze hersens op om in Vlaamsche steden als Gent en Antwerpen Fransch te spreken. Onlangs moesten we in Ant werpen zijn, gingen eten in een re stauratie op de Groenplaats aldaar, en... de kelner verstond ons niet, waarom een andere kelner er bij werd geroepen die Nederlandsch verstond Hetzelfde ondervonden wij voor eeni gen tijd in Gent doch, omdat wij be grepen dat de kelner hier een Duit- scher van oorsprong was, spraken we tot hem in het Fransch. Zijn dit geen schandelijke dingen, beleedigend voor de Vlaamsche bevolking waarvan die restauraties toch moeten bestaan Wij konden het niet helpen, maar in Ant werpen overkwam ons een gevoel van walging tegen de Antwerpsche sinjo- ren. Bij een overzicht van de stroo mingen in de wereld krijgen wij voor indruk, dat het overal, zoowel in godsdienst als in staat, gaat tot een toekomst van ontbinding. En tevens is onze indruk, dat uit de ontbinding zal voortkomen öf het einde der 'Christenheid, welke zal brengen het einde dtr wereld, öf een Pinkstergeest medebrengende de regering van het ware katholieke recht in kerk, staat en maatschappij. Het lijk van overste Thomson wordt van wege de Nederlandsche Regeering met een Nederlandsch oorlogschip naar Nederland gebracht. Tijdens de hevige stortregens te Parijs van nu een week geleden ont stonden grondverzakkingen met ge volg, dat de bovengrond van den on- dergrondschen spoorweg op enkele plaatsen brak, en rijtuigen en menschen door den opengescheurden straatgrond vielen. Er zijn dooden en gewonden. Men verzoekt ons er aan te herin neren dat vóór of op den laatsten dag dezer maand de helft der grondbe- lasttng en der personeele belasting behoort te worden voldaan. O Tegen de Joden. De gouverneur-generaal van Kief heeft aan den ministerraad het voor stel gedaan, aan de Joden te ver bieden aandeelen in naamlooze ven nootschappen in de Zuidwestelijke gouvernementen te bezitten. Hij grondt dit voorstel op de volgende overwegingen Aanvankelijk meende men, in de suiker-industrie niet.te kunnen sla gen zonder Joodsch kapitaal. Maar dat is anders uitgekomen. De vele ondernemingen in dat gebied bloeien allen, hoewel zij krachtens hunne statuten geen Joden als directeuren mogen hebben Daarom acht de gouverneur-gene raal van Kiëf het oogenblik geko-

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 2