Flick's Cacao No. 250. Zaterdag 20 Juni 1914. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELG1Efr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: D R U K K E R IJ Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. I>e Volkswil en de Democratie. 0 In het „Kennen van zijn tijd," onze afscheidrede van Arnhem, verklaarden wij, dat wij onze partij hadden geko zen, die van de Christelijke Volksactie in de volle beteekenis van het woord. Aan dit woord zijn wij trouw ge bleven, en, als de Volkswil verscheen als een onafwijsbaar gevolg van de door ons wegens dat woord gestelde daden, werd dit blad het orgaan van de ware democratie, hoewel niet als zoodanig erkend. Waarom niet erkend Omdat wij. de democratie dienen, en de richtingen in Nederland die zich noemen democratie dit niet zijn. Wat toch is de groote beteekenis van democratie Ze is tweeledig 1. Ze steunt op het woord Ik heb medelijden met de schare, 2. Ze dient in de maatschappij en heerscht niet, daar zij het recht wil en het recht willen is een zaak van {lienerj. pe ware democratie steunt op het recht en de liefde en beide steunen op het natuurrecht. We zullen om haar goed uiteen te zetten beginnen met te schetsen de onware democratiën. 1. De Sociaal-democratie. Zij wil dienen het belang van den werknemersstand en, om dit te kun nen, streven naar overmacht over de anderen. Haar grondslag is alzoo een poli tieke partij te zijn. 3. De KatholieHe-spcjalc actje. Haar streven is de politieke macht, die de kerk eertijds uitoefende over de regeeringen, en hierdoor indirect over het volk, uit te oefenen nu direct over het volk. Waarom noemen wij die beide on ware democratiën Omdat zij niet herstellen de har monie van het recht, verbroken door eene maatschappelijke inrichting of eene maatschappelijke gewoonte, die niet aan ieder verzekeren het zijne in de maatschappij. De S. D. miskent de harmonie dat de maatschappij ook uit andere dee- ien bestaat dan uit werknemers en dat die anderen ook hebben maatschap pelijke rechten en plichten. De tweede miskent de harmonie door God geschapen in de maat schappij, die wil dat de kerk wel is leerares in geloofszaken, maar geen organisitrice der burgerlijke maat schappij. E<jn tweede reden waarom wij die geen ware democratiën noemen is deze dat zij beide miskennen dat het le ven der maatschappij gaat van bene den naar boven en niet van boven naar beneden. En dit brengt mede, dat, terwijl die beide zich laten leiden door een voor opgezette in boeken vastgelegde mee ning, deze voortdurend in de praktijk moet worden herzien als gevolg van den onophoudelijk veranderden toe stand der maatschappij, welke voort durende verandering medebrengt dat de som van wat voor ieder het zijne is of wel het middel om tot het ieder het zijne te komen ook steeds ver andert. Wij herinneren slechts dat de Soc. Dem. door de praktijk dan het eene en dan het andere deel van haar wil of leer als niet waar of niet uitvoer baar of niet toepasselijk heeft moeten laten gaan. En ditzelfde geldt voor de democratie der kerk, al wordt de ver andering door deze niet genoemd er kenning van niet-waar of niet uitvoer baar maar aanpassingsvermogen. Een derde reden waarom wij die geen ware democratiën noemen is deze dat zij door haar wezen vijandig staan tegenover de zelfhulp door mid del van vereeniging die direct van uit beneden voortkomt. Wij zien dit door den vijandigen of wantrouwenden geest die de S.D. be zielt tegen de vakorganisatie. Deze mag wel, en wordt ook voor dit'doel erkend en gesteund, steunen het streven tot het verkrijgen van de overmacht in de maatschappij door de werknemers, maar afgezien van dit mogen steunen der politieke actie ziet men slechts ongaarne een niet van de politiek afhankelijke poging tot zelf hulp het goede mag niet worden verworven door eigen daad maar moet van boven af worden gegeven. En dat de democratie der kerk vij andig staat tegenover de zelfhulp door vereeniging van beneden af is voor niemand een geheim. Ieder weet hoezeer alle middelen goed zijn tot eer, en brood- en sacra- mentenroof toe om elke poging tot vereenigde zelfhulp zoo mogelijk in de kiem te smoren, of door die mid delen ze krachteloos te maken of wel 2ich meester te maken van eens anders werk en dan hierin te enten den geest van haar eigen democratie. Wat nu betreft de ware democratie Juist dat wat die twee genoemde de mocratiën niet willen, dat wil juist de ware democratie. Deze steunt voor alles op eigen kracht en deze kracht erkent het ieder het zijne van het natuurrecht in de maatschappij. Zij zegt daarom met de mannen der eertijds opkomende Chris tenheid die zich zeiven helpt dien helpt God. Zoo is het ook gegaan in Neder land vakorganisatie, drankbestrijding, volksbonden, fondsen, en alle werken van modernen socialen aard zijn ont staan van beneden af en zeer dikwijls bij hun ontstaan bezien met een wan trouwend oog door de niet juiste de mocratiën der politiek en der kerk. De democr. die steunt op eigen kracht pakt aan en bouwt steen op steen tot het gebouw der volkswelvaart en der verzekering van ieders recht en plicht in de verhoudingen der maatschappij en der onderlinge rechtscontracten. Zij aanvaart wel en vraagt ook waar noodig den steun van kerk en burger lijk gezag maar in dezen geest dat zij zich zelve blijft. En wordt geen steun verleend dan wacht zij af tot zij het zelf kan doen. De democratie der Soc. Dem. en der kerk werkt met verzoekschriften en wil haar doel bereiken door gunsten der overlieid, die zij van haar wil afeischen door invloed uit te oefenen op de keuze der overheden. Deze democratie die volksbeweging wil zijn zonder te steunen op het volk, die daardoor niet ontwikkelt de eigen kracht des volks, brengt de volkskracht niet vooruit en verslapt ze zeifs. Zij wordt door haar invloed willen uitoe fenen op de benoeming van de perso nen der overheid gemengd in den ver kiezingsstrijd en in deze wordt niet gevrr.agd naar recht en liefde maar naar voldoening van den partijgeest die, zooals ieder weet, geen rekening houdt met het recht. En ook weet ieder dat. als eenmaal de personen der overheid door het volk zijn benoemd de verlangens der democratie nog niet worden vervuld maar dat dan gaat spreken de geest van afgunst, die er naar streeft om het verlangde niet te verleenen dan alleen als het wordt ge vraagd door of kan dienen tot voor deel van de eigen partijdemocratie. Wat hebben wij, ter bevestiging van het vorenstaande, niet gezien in Hulst Door onzen arbeid, strekkende om het persoonlijk volksinitiatief tot leven te brengen, ontstond een energiek op gewekt onderling vertrouwend leven. Bewaarheid werd het woord dat die zich zeiven helpt dien helpt God. Het was alsof er een zegen van boven ne derdaalde op ons gewest, die bracht welvaart en afkeer van het kwaad. Er werd dan ook gezegd dat er was ont staan een nieuwe bron van welvaart, die niets anders was dan de zegen Qods. Maar wat is er van overgeble ven sedert de afgunst der kerkelijke democratie zich heeft meester gemaakt van het werk van onzen arbeid De zegen Gods is verdwenen naarmate de geest van onze democratie uit dat werk verdween, en de afkeer van het kwaad is geworden een liefde voor het kwaad, getuige de onophoudelijke en zonder volksprotest blijvende daden van oneerlijkheid, zedeloosheid en ka rakterloosheid, tegen welker Straffe loosheid niemand althans niet open lijk protesteert. Qé democratie van beneden naar boven is een werk dat God zegent, terwijl die andere is werk der staat zucht die God niet zegent. De demo cratie der kerk heeft na ons werk ook werken van democratie trachten tot stand te brengen, maar hebben deze gebracht of aangewakkerd de energie of gebracht een onderling volksver trouwen Ieder weet wel beter, de dood is algemeen en ieder let op zijn woor den en verbergt zijn willen, omdat hij in niemand zelfs in naaste bloedver wanten vertrouwen meer heeft. De democratie van beneden naar boven, dus de volkswil-democratie, al werkt zij op den grondslag van eigen kracht en niet op dien van gezag van kerk en staat, mist daardoor toch niet den steun van boven mits zij doel- enwel- bewust zich zelve blijft, daar gezag en kerk zeer goed weten, dat zij achter zich heeft het volk en dit, door haar demo cratie van zelfdoen niemand naar de oogen behoeft te zien En aangezien gezag en kerk beide weten dat in dien geest tot zelfhulp een kracht schuilt die op den duur wordt een stroom die stalen dijken kan verbreken,zoo zal zelfs het niet te lang duren of bij gezag en kerk gaat zich vastzetten de meening beter goede vrienden met de volkswil- democratie dan dat eenmaal die ko mende stroom zich keert tegen ons zelf. De valsche democratie heeft wel ge weten waarom zij in onzen persoon en in ons werk de volkswildemocratie trachtte te vernietigen zij wist of voor gevoelde, dat in ons werk en willen lag de ware de door God gewilde de mocratie en deze wil zij niet. Zij wil deze niet, omdat deze vraagt liefde voor de harmonie van het recht Gods in de maatschappij, liefde voor den naaste door eigen voorbeeld, burger plicht en zelfverloochening, juist de eigenschappen die niet kloppen met de democratie gaande van boven naar beneden. Toch ligt het heil, en alleen hierin ligt het heil voor ons gewest, dat men terugkeert tot de volkswil- democratie, en deze verder ontwikkelt, doch nimmer zal dit mogelijk zijn zon der terugkeer tot den gesmaden van Dalsum. Met hem is hier de wil Gods, tegen hem is de dood. En komt er geen terugkeer, dan wordt daardoor niet krachteloos de wil Godsdeze wil blijft, doch zal zich op zijnen tijd openbaren elders, wat zal beteekenen de verwerping van hier en de zegen Gods daar, omdat eenerzijds wij heb ben beantwoord aan onze roeping tot de ware democratie en anderzijds al les wat uit liefde geschiedt geheel vruchtbaar wordt. Wat zeggen de Vlamingen daarvan O Men herinnert zich de strafproces sen tegen ons. Een zeker eerwaarde had dingen uitgehaald die niet in den haak waren, wij hadden hem genoemd een slecht priester en onze verontwaardiging uit gesproken, als katholiek geloovige, dat die eerwaarde zichtbaar voor zijne parochie heiligschennende Missen op droeg, daar hij dit deed en Ons Heer nuttigde met een hart dat telkens over liep van haat en venijn. Wegens die onze verontwaardiging kregen wij een strafproces en eene veioordeeling alsóf wij ons hadden schuldig gemaakt aan eenvoudige be- ieediging. In dit strafproces was uitgekomen een geheim ambtsrapport van den burgemeester F. van Waesberghe van Hulst en ingeleverd bij de Justitie te Middelburg, luidende omtrent ons Zedelijk gedrag en ontwikkeling zijn goed. Zijn gedragingen zijn echter aller zonderlingst. Is een volksopruier, en beslist te kwader trouw. Wegens dit ambtsrapport, waartegen een particulier geen wettige actie kan voeren om straf of schadevergoeding, vroegen we bij rekest aan de Koningin, dat deze dien burgemeester voor zijn ambtsrapport, dat wij daarin noemden valsch, zou straffen, en dit rekest plaatsten we bij afschrift in de Volkswil. In plaats dat die burgemeester straf kreeg, kregen wij straf wegens „smaad aan een ambtenaar in de rechtmatige uitoefening zijner bediening", omdat wij in de Volkswil het ambtsrapport, door overnemen van dat rekest, valsch hadden genoemd. Wegens deze „veroordeelingen" werd, onder meer in Vlaanderen ver klaard Er is in Nederland geen recht te krijgen. De Vlaamsche grootspreker* met hun, dat in Nederland geen recht te krijgen is, staan op het oogenblik be schaamd, want nu mogen de Neder landers hun toeroepenwel, zulle, waar is nu jelui's groot recht? Let eens op wat in Brugge is gebeurd Wat is hier de zaak Priester Fonteijne te Brugge, lid van de Kamer van België en van den ge meenteraad van Brugge, verontwaar digd wegens de aanhoudende lasterir- gen door den redacteur van een poli tiek katholiek blad, had dien redacteur eens op heel duidelijke wijze de les gelezen. In zijn verontwaardiging had hij misschien vat gegeven voor een pro ces, en deze redacteur begon tegen Fonteijne een proces, waarin deze werd veroordeeld tot 2000 francs schade vergoeding burgerlijke actie voor beleediging. Nu omgekeerdFonteijne is belee- digd door een vroom katholiek blad van Brugge (hoe komt bet toch dat die vrome katholieke bladen en blaad jes zulke lasterkranten zijn?), dat bad overgenomen een bericht uit een spot blad van Brussel, dat Fonteijne daar de hoerenkast bezocht als hij in Brus sel was wegens de Kamerzitting. Nu zal ieder zeggen, dat een der gelijke aantijging nog al beleedigend is, en dubbel beleedigend voor eer» priester. De zaak was, dat werkelijk eerr katholiek priester van Brussel hoeren kasten bezocht, maar deze behoort tot de vroom-katholieke paitij en daarom werd zijn zaakje gedoofpot, en dat het blad van Brussel, erkennende dat zijn schrijven over Fonteijne valsch was, zijn bericht herriep. Maar het vrome blad van Brugge, hoewel op merkzaam gemaakt op de herroeping van het blad van Brussel waaruit het bericht was overgenomen herriep niet. Fonteijne spant nu in tegen het vrome blad van Brugge een proces om schadevergoeding wegens beleedi ging, en de rechtbank van Brugge spreekt... dit vrome blad vrij. En dit uit overweging, dat de pers heeft het recht van vrije kritiek tegen een lid van de Kamer. Waar zijn nu de Vlamingen met hun gróoten mond, dat in Nederland geen recht te krijgen is? Hoewel de Nederlandsche Justitie nu niet zoo erg bang is uitgevallen men denke slechts aan de ge-

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 1